Goede router ter vervanging van Ziggo modem (beter bereik)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:10:
Oei das behoorlijk duur voor iets wat je zelf ook kan.

Ze zullen wel over de loze leiding beginnen.
Waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Oke jongens, er wordt binnenkort een kabel naar het kantoor getrokken. Dan ontstaat de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcYIZKCLEFehTApohJgGl65rOQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jWRLdSQXha5cNUH0HVYVStoW.png?f=user_large

1: Ziggo Connectbox (of andere router?)
2: TP-Link Deco M4 (draadloos verbonden met #1, bedraad verbonden met #4)
3: Hier komt de UTP kabel binnen in het kantoor, daar moet een AP / Router staan met goede wifi en minimaal twee ethernet poorten

4: Desktop van mijn vriendin, dmv de Deco M4 heeft zij een betrouwbare internet verbinding zonder kabels door de woonkamer, voor maar 30 euro. We hebben een set van 3 gekocht voor 100 euro van Ziggo, de andere 2 kunnen we verkopen voor 30-40 euro per stuk. Yay! Haar eisen zijn wat minder hoog dus deze oplossing is fijn, goedkoop en zo'n ding kan altijd nuttig zijn in de toekomst.

5: Mijn bureau met een laptop, gaming console en toekomstige gaming PC. Ik wil hier zowel goede wifi als minimaal twee ethernet poorten beschikbaar hebben.

Vragen:

- Wat voor apparaat kan ik het beste op #3 neerzetten? Ik wil graag dat het hele huis 1 groot netwerk wordt, dus ik neig naar een AP die niets meer doet dan signaal (goed) doorgeven, en dat het apparaat op #1 echt het hoofd hub wordt in huis.
- We gaan, als ik behoorlijke snelheden haal, waarschijnlijk upgraden naar 500mbits. Is de Ziggo Connectbox voldoende of kan ik dan beter een goede router op #1 neerzetten? Zo ja, welke?

Wat betreft #1 en #3, Wifi 6 is mooi meegenomen voor de toekomst, maar geen harde eis en ik hoef er ook geen VPN op te kunnen draaien. Ik wil wel graag flinke LAN snelheden hebben van minimaal 1gbit binnen m'n kantoor.

[ Voor 43% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47
De Connectbox is voldoende voor de snelheden die Ziggo levert, zeker voor internet via UTP. Maar als je UTP naar je kantoor gaat, loopt die dan naar je Connectbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
Mooi dat er een kabel komt, wel jammer dat die niet helemaal naar de connectbox gaat/kan.

- Je TP-Link Deco M4 kan niet draadloos verbinden met de Ziggo ConnectBox. Hij kan alleen draadloos verbinden met een andere Deco (M4).
- Stel je gebruikt toch 2 Deco M4 nodes (op 1 en 2) dan is je basis een draadloze verbinding waar de rest bekabeld aan verbonden is. Zonde! Alle (gaming) latency issues blijf je dus houden omdat het laatste stukje draadloos gaat via een single node repeater.
- Mocht je toch tussen 1 en 2 een stabiele draadloze verbinding willen maar ook op 3 een accesspoint:kies dan een set die ondersteuning heeft voor DFS kanalen (of Wifi 6). Anders gaat je point to point verbinding tussen 2 en 1 storen met het accesspoint van 3.

Ik weet niet wat die utp kabel je in deze setup gaat kosten maar ik zou eerst testen hoe het werkt zonder kabel:
- Test eerst een met een goede mesh setup met dedicated backhaul. Bv de netgear Orbi op 1 en 3 en eventueel op 1,2 en 3.
- Wil je toch investeren in die kabel (altijd goed als het niet veel kost): Koop 3 accesspoints met DFS ondersteuning. Zet 2 accesspoints tussen 1 en 2 en sluit de derde bedraad aan op 3. Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...drDfiIchkFaxoCWt4QAvD_BwE

Doe je dat niet, dan gaat je point to point verbinding uit je woonkamer storen met de Wifi op de slaapkamer. Zonder DFS support moet je namelijk (bij 80mhz wat je wilt op 5ghz) op dezelfde kanalen gaan zitten.

Wel even de kanttekening of dit gaat werken met een linksys velop. Het zou zo maar kunnen dat #3 opeens draadloos probeert te verbinden naar #1 ipv dat hij via de kabel naar #2 gaat die draadloos naar #1 gaat.

Resume: kun je geen kabel naar #1 krijgen? Dat zou het geheel echt afmaken :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 15:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
jongetje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:46:
De Connectbox is voldoende voor de snelheden die Ziggo levert, zeker voor internet via UTP. Maar als je UTP naar je kantoor gaat, loopt die dan naar je Connectbox?
Ja. UTP gaat van de Connectbox via de meterkast naar het kantoor.
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:51:
Mooi dat er een kabel komt, wel jammer dat die niet helemaal naar de connectbox gaat/kan.

- Je TP-Link Deco M4 kan niet draadloos verbinden met de Ziggo ConnectBox. Hij kan alleen draadloos verbinden met een andere Deco (M4).
- Stel je gebruikt toch 2 Deco M4 nodes (op 1 en 2) dan is je basis een draadloze verbinding waar de rest bekabeld aan verbonden is. Zonde! Alle (gaming) latency issues blijf je dus houden omdat het laatste stukje draadloos gaat via een single node repeater.
- Mocht je toch tussen 1 en 2 een stabiele draadloze verbinding willen maar ook op 3 een accesspoint:kies dan een set die ondersteuning heeft voor DFS kanalen (of Wifi 6). Anders gaat je point to point verbinding tussen 2 en 1 storen met het accesspoint van 3.

Ik weet niet wat die utp kabel je in deze setup gaat kosten maar ik zou eerst testen hoe het werkt zonder kabel:
- Test eerst een met een goede mesh setup met dedicated backhaul. Bv de netgear Orbi op 1 en 3 en eventueel op 1,2 en 3.
- Wil je toch investeren in die kabel (altijd goed als het niet veel kost): Koop 3 accesspoints met DFS ondersteuning. Zet 2 accesspoints tussen 1 en 2 en sluit de derde bedraad aan op 3. Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/p...drDfiIchkFaxoCWt4QAvD_BwE

Doe je dat niet, dan gaat je point to point verbinding uit je woonkamer storen met de Wifi op de slaapkamer. Zonder DFS support moet je namelijk (bij 80mhz wat je wilt op 5ghz) op dezelfde kanalen gaan zitten.

Wel even de kanttekening of dit gaat werken met een linksys velop. Het zou zo maar kunnen dat #3 opeens draadloos probeert te verbinden naar #1 ipv dat hij via de kabel naar #2 gaat die draadloos naar #1 gaat.

Resume: kun je geen kabel naar #1 krijgen? Dat zou het geheel echt afmaken :)
Oh, ik dacht dat de Deco M4 draadloos verbonden kon worden met de Connectbox. Op zich zou het niet al te erg zijn om 2 nodes te gebruiken. De eisen van m'n vriendin zijn minder hoog. Op #4 is latency niet zo belangrijk en als ze rond de 100mbits haalt is het OK.

Zou ik met een goede (mesh) router wel 1 M4 node direct draadloos kunnen verbinden? Vind het vooral onpraktisch om zowel een Connectbox als Deco M4 bij #1 neer te zetten. Misschien nog een 3e apparaat erbij als ik een goede router wil.. lol.

Op zich zou ik bij #1 en #2 2,4 Ghz kunnen gebruiken en bij #3 5ghz. Wellicht dat dat helpt qua storing? Ik had gedacht dat dit niet zo erg zou zijn, zeker als ik maar 1 Deco M4 nodig heb. Ben best bereid om een goede router aan te schaffen.

[ Voor 89% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r aaah ik heb je plaatje helemaal verkeerd gelezen. Ik dacht er gaat een kabel tussen 4 en 5 :)
Er gaat dus een kabel tussen de connecbox en kantoor? Dat is helemaal top!

Dan heb je geen tri-band/dual radio accesspoints nodig :). De deco m4 zijn dus perfecte nodes hiervoor:
- Goedkoopste is 1 node neerzetten in je kantoor (bekabeld). Nadeel is wel dat je een poort tekort komt dus hier moet je nog even een 5 poort switch bijzetten (kost 10-20 euro). Je vriendin gaat dan via Wifi (zit dat in haar desktop?) direct op de Connectbox. Niet super om een deco en een connectbox qua wifi te combineren maar je kunt het wel roamend krijgen (automatisch wisselen tussen wifi) als je hem goed instelt en weet wat je doet.
- 2e optie is je kantoor situatie + 1 node in woonkamer. Dan hoef je je niet druk te maken over roamen en logt je vriendin draadloos in op de 2e node in de woonkamer (naast connectbox, connectbox wifi uit)
- 3e optie is kantoor + node woonkamer + 2e node bij desktop vriendin die ze bekabeld aansluit. Dan maakt de "woonkamer kantoor" deco draadloos verbinding met de "woonkamer hoofd AP" deco node.

Afhankelijk van hoe goed het WiFi kaartje in je vriendin dr laptop is gaat de 3e optie je marginaal winst geven. Nja marginaak, 300-400mbit gaat ze waarschijnlijk wel halen via die setup :)
Tegelijk, je krijgt toch 3 nodes voor 100 eurodus waarom ook niet :)

Als je huis echt zon bunker is dan zou ik mij niet teveel zorgen maken tussen kantoor en woonkamer WiFi en is het hergebruik van kanalen niet zo erg. 2.4 moet je niet aan (willen) beginnen, zoveel mogelijk 5ghz en 2.4 zou ik zelfs compleet uitzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:00:
@Burninat0r aaah ik heb je plaatje helemaal verkeerd gelezen. Ik dacht er gaat een kabel tussen 4 en 5 :)
Er gaat dus een kabel tussen de connecbox en kantoor? Dat is helemaal top!

Dan heb je geen tri-band/dual radio accesspoints nodig :). De deco m4 zijn dus perfecte nodes hiervoor:
- Goedkoopste is 1 node neerzetten in je kantoor (bekabeld). Nadeel is wel dat je een poort tekort komt dus hier moet je nog even een 5 poort switch bijzetten (kost 10-20 euro). Je vriendin gaat van via Wifi direct op de Connectbox. Niet super maar je kunt het wel roamend krijgen (automatisch wisselen tussen wifi) als je hem goed instelt en weet wat je doet.
- 2e optie is je kantoor situatie + 1 node in woonkamer. Dan hoef je je niet druk te maken over roamen en logt je vriendin draadloos in op de 2e node in de woonkamer (naast connectbox, connectbox wifi uit)
- 3e optie is kantoor + node woonkamer + 2e node bij desktop vriendin die ze bekabeld aansluit. Dan maakt de "woonkamer kantoor" deco draadloos verbinding met de "woonkamer hoofd AP" deco node.

Afhankelijk van hoe goed het WiFi kaartje in je vriendin dr laptop is gaat de 3e optie je marginaal winst geven. Tegelijk, je krijgt toch 3 nodes voor 100 eurodus waarom ook niet :)
Vriendin heeft een desktop met een crappy wifi kaart dus het idee was om daar een Deco M4 naast te zetten, en haar desktop met een ethernet kabel aan die Deco M4 te verbinden. De wifi die ze heeft valt soms weg en de kaart upgraden naar iets fatsoenlijks is onhandig (klein moederbord en het enige overgebleven PCI-E slot blokkeert de GPU fans) en duurder dan 1 Deco M4.

Echter... Ik dacht dus dat die Deco M4 draadloos verbinding kon maken met de Connectbox maar blijkbaar werkt dat niet? En dan moet ik 1 Deco M4 "opofferen" en met draad aansluiten op de connectbox en ernaast zetten?

Als ik kijk naar wat dit allemaal kost.. en die monteur die 350 euro vraagt voor het trekken van die kabel.. dan vraag ik me af of ik dit niet beter allemaal kan cancellen en 1 dual pack routers aan kan schaffen voor ca 400 euro. Dan zet ik er 1 bij de Connectbox bij #1, en de ander zet ik aan het begin van de gang, boven #4 op de plattegrond.

Misschien dat ik dan nog best goede wifi heb in m'n kantoor en op zich zou ik er dan zelf zonder peperdure monteur een kabel naartoe kunnen laten lopen langs de plint van de gang.

Zo'n setje ASSU AImesh routers met wifi6 verbinding onderling klinkt hier wel geschikt voor. Heb alleen geen idee wat voor snelheid ik in de praktijk ga halen en ik word een beetje gek van al die apparatuur kopen en retourneren :')

[ Voor 3% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r 350 euro is een hoop geld, duwt die de utp dan in bestaande loze leidingen?

Heb je de m4 al besteld? Zo ja, laat die binnenkomen en sluit hem als volgt aan:
- 1 node naast connectbox. 1 node naast desktop vriendin, 1 node naast kantoor
Het is geen tri band WiFi nee maar kijk eens hoe dat werkt! Als je verbinding stabiel is (maar naar jouw idee iets te traag/hoge latency) dan kun je een tri-band setup overwegen. Werkt het helemaal niet dan _moet_ je wel aan de kabel.
Zou toch mooi zijn als je voor 100 euro klaar bent? Kwestie van eisen bijstellen ;)

ps: grote kans dat je vriendin dr wifi een 2.4 only is. Typisch van 2.4 verbindingen is het soms wegevallen/brakke verbinding. Daarom is je utp kabel naar de deco helemaal geen gek idee

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:11:
@Burninat0r 350 euro is een hoop geld, duwt die de utp dan in bestaande loze leidingen?

Heb je de m4 al besteld? Zo ja, laat die binnenkomen en sluit hem als volgt aan:
- 1 node naast connectbox. 1 node naast desktop vriendin, 1 node naast kantoor
Het is geen dual band WiFi nee maar kijk eens hoe dat werkt! Als je verbinding stabiel is (maar naar jouw idee iets te traag/hoge latency) dan kun je een tri-band setup overwegen. Werkt het helemaal niet dan _moet_ je wel aan de kabel.
Zou toch mooi zijn als je voor 100 euro klaar bent? Kwestie van eisen bijstellen ;)
Die UTP kabel gaat idd door een loze leiding. 2 uur lijkt me heel veel maar ja, zo'n monteur kan me alles wijs maken.

Wil het best proberen met alleen het Deco M4 setje maar de eisen op kantoor zijn dus best hoog met zowel een gaming PC, laptop en Playstation waarbij ik graag veel en snel (als het kan 250+ mbits) download.. ben bang dat ik dat niet ga redden met een 3e Deco M4 daar.

Wat ook kan is een lange kabel langs de deurplinten laten lopen van #1 naar de hoek vd kamer boven #4 en daar 1 ASUS AIMesh neer te zetten, en een tweede AIMesh op kantoor. Dan zit er een sterke wifi6 verbinding tussen die twee.

Ik kan vanalles retourneren dus ik denk dat ik ook maar gewoon een ASUS AImesh setje aanschaf, naast de Deco M4 en DVS sets die ik al heb gekocht lol. En als 1 van deze oplossingen naar behoren werkt de monteur cancellen. Want voor 350 euro heb ik wel een kabel naar kantoor maar geen apparatuur verder.. en het is een huurhuis dus heb liever routers die ik mee kan nemen.

Met DVS haal ik slechts 40-80 mbits dus dat wordt hem sowieso niet, dat is nu mijn tijdelijke oplossing. Binnenkort krijg ik de Deco M4 binnen en probeer ik dat. En ik kan kijken of ik morgen of overmorgen ook een AIMesh setje kan regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r
Ik weet niet of je een fysieke beperking oid hebt (bedoel ik niet lullig) maar zo niet:
TREK ALSJEBLIEFT DIE KABEL ZELF

sorry voort het schreuwen maar je bent nu al zo lang aan het dimdammen terwijl de oplossing (vanachter het scherm) zo simpel is. Maak hetniet zo groot, probeer het niet perfect te maken en doe het stap voor stap.

- Trek die kabel naar je kantoor. Jij wilt superieur voor een goede prijs en dat heeft een naam: kabel. Met een loze leiding is het 30m-60m werk.

- Trek inderdaad een kabel langs de plinten naar de desktop en sluit deze bedraad aan OF voer je Deco m4 plan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:11:
@Burninat0r
Tjah, als je op die tour gaat dan is het even bijstellen van die eisen totdat hij tevreden is met wat hij nu heeft. Kost niets.

Helaas werkt het niet zo. En wifi mesh (op een wireless backbone) is een gedrocht.

---

Is het voor die 350 euro netjes afgewerkt?
Als je nette wandcontactdozen krijgt die bij de rest passen vind ik het meevallen. :)
Helemaal gezien je dan een flinke stok hebt om je huisbaas mee te slaan, mocht het zo ver komen.

Je hebt het over een kantoor, ik neem aan dat je er dan ook gaat werken. Stuur de offerte eens door naar je werkgever...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:39:
@Burninat0r
Ik weet niet of je een fysieke beperking oid hebt (bedoel ik niet lullig) maar zo niet:
TREK ALSJEBLIEFT DIE KABEL ZELF

sorry voort het schreuwen maar je bent nu al zo lang aan het dimdammen terwijl de oplossing (vanachter het scherm) zo simpel is. Maak hetniet zo groot, probeer het niet perfect te maken en doe het stap voor stap.

- Trek die kabel naar je kantoor. Jij wilt superieur voor een goede prijs en dat heeft een naam: kabel. Met een loze leiding is het 30m-60m werk.

- Trek inderdaad een kabel langs de plinten naar de desktop en sluit deze bedraad aan OF voer je Deco m4 plan uit.
Ik heb de equipment niet (goede trekveer van 30+ meter nodig), het is een heel oud huis en ik heb een sterk vermoeden dat die leiding nogal wat kronkels heeft ivm de vorm van de woning.. ik zou uiteindelijk iets van 100 euro kwijt zijn aan materiaal en heeeeeel veel tijd om uit te zoeken hoe ik dat ga doen. En als het mislukt moet er alsnog een monteur komen. Als het een koophuis was had ik het gedaan maar dit lijkt me niet handig..
Raymond P schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:42:
[...]

Tjah, als je op die tour gaat dan is het even bijstellen van die eisen totdat hij tevreden is met wat hij nu heeft. Kost niets.

Helaas werkt het niet zo. En wifi mesh (op een wireless backbone) is een gedrocht.

---

Is het voor die 350 euro netjes afgewerkt?
Als je nette wandcontactdozen krijgt die bij de rest passen vind ik het meevallen. :)
Helemaal gezien je dan een flinke stok hebt om je huisbaas mee te slaan, mocht het zo ver komen.

Je hebt het over een kantoor, ik neem aan dat je er dan ook gaat werken. Stuur de offerte eens door naar je werkgever...
Ja het is netjes afgewerkt. Maar dan moet ik alsnog op z'n minst een AP aanschaffen voor kantoor plus 2x Deco M4 voor de verbinding naar de desktop van m'n vriendin. Totale kosten 500+ euro.

[ Voor 35% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb de equipment niet (goede trekveer van 30+ meter nodig), het is een heel oud huis en ik heb een sterk vermoeden dat die leiding nogal wat kronkels heeft ivm de vorm van de woning.. ik zou uiteindelijk iets van 100 euro kwijt zijn aan materiaal en heeeeeel veel tijd om uit te zoeken hoe ik dat ga doen. En als het mislukt moet er alsnog een monteur komen. Als het een koophuis was had ik het gedaan maar dit lijkt me niet handig..
Ik zie mijzelf nog staan in het studentenhuis. In de linkerhand een biertje, de rechterhand een stofzuiger met cassettebandje (gejat van huisgenoot uit berging) en half uur later lag de kabel er (na visgerij geleend te hebben uit de koffer van dezelfde huisgenoot) in. Oud huis met de meest vreemde bochten.

Afijn, als je het niet zelf wilt proberen om die kabel te trekken en niet wil testen of die bestelde mesh set iets doet: Dan stoppen met dimdammen, die 350 euro betalen en de benodigde apparatuur aanschaffen :)

@Raymond P ik denk dat je de knipoog gemist hebt :P Trouwens niet voor iedereen is een wireless backbone een gedrocht hoor. Genoeg mensen (tweakers) voor wie dat afdoende is. Voor mij, jou en de TS waarschijnlijk niet. Een gedrocht gaat wat ver, voor sommige is het echt meeeer dan prima en werkt het heel strak. Leuk voorbeeld vond ik in dit topic

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Werkgever betaalt precies niets voor mijn thuisnetwerk natuurlijk.

Maar dit dan:

https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

En zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idepKWJw98Cs5nfmRGUEWfeeNqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAaeOsw0exqy8ju85C2k2icb.png?f=user_large

1 = Ziggo Connectbox
2 = Router 1 (wired)
3 = Router 2 (wifi 6)

Dit heeft best een redelijke kans van slagen voor in totaal 350 euro, ofnie? Zou die wifi6 backbone echt zo slecht zijn over een afstand van 5 meter met hooguit twee houten deuren ertussen?

Die kabel tussen de Connectbox en Router 1 kan ik zelf wel redelijk wegwerken. Totale prijs net zoveel als het monteursbezoek en dan pomp ik geen 350 euro in een huurwoning.

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Misschien wel, misschien niet
Het zal altijd minder zijn dan een kabel maar wie weet is het afdoende voor jou (met rolluiken omlaag wel ff testen)
Er is maar 1 manier om daar achter te komen....
Ik zou het gewoon proberen!

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:00:
Misschien wel, misschien niet
Het zal altijd minder zijn dan een kabel maar wie weet is het afdoende voor jou (met rolluiken omlaag wel ff testen)
Er is maar 1 manier om daar achter te komen....
Er zit dan geen rolluik tussen. Lijkt me dat het wifi signaal grotendeels door de gang gaat?

Ik zou in theorie dezelfde setup met twee Deco M4s kunnen doen maar ik denk dat de ASUS routers met wifi6 backbone het beter zullen doen.

Is het mogelijk om naast de 2 ASUS routers ook 1 Deco M4 erbij te zetten in het mesh netwerk? Of werkt dat dan weer niet met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Waarschijnlijk via de gang ja maar uit je eerdere posts klonk het alsof je rolluiken een soort weerkaatsing veroozaakte. Opnieuw, maar 1 manier om achter te komen

Met twee deco M4 gaat je dit ook lukken maar krijg je een tragere verbinding (geen tri band). De asus router gaat het inderdaad waarschijnlijk beter doen. Als je de deco al in huis hebt zou je dit verschil kunnen testen....

Nee, je kunt asus en deco niet mixen, tenminste een deco kan niet draadloos verbinden met de asus. Je kunt wel meerdere wifi accesspoints door elkaar gebruiken (na goede tweaking) maar zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@laurens0619 Die emote had ik niet zo gelezen. :P
Ik vind de techniek een gedrocht. Dat het in bepaalde situaties redelijk werkt verandert daar niets aan.
Burninat0r schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:49:
[...]
Ja het is netjes afgewerkt. Maar dan moet ik alsnog op z'n minst een AP aanschaffen voor kantoor plus 2x Deco M4 voor de verbinding naar de desktop van m'n vriendin. Totale kosten 500+ euro.
Waarom wil je de verbinding voor je vriendin zo oplossen?
Een simpel wifi usb adaptertje lijkt mij vele malen makkelijker, die 3.5 meter moet wel haalbaar zijn. :+

Hoe dan ook, voor de door jou genoemde 500 euro koop je ergernis en frustratie af.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Raymond P schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:24:
@laurens0619 Die emote had ik niet zo gelezen. :P
Ik vind de techniek een gedrocht. Dat het in bepaalde situaties redelijk werkt verandert daar niets aan.

[...]

Waarom wil je de verbinding voor je vriendin zo oplossen?
Een simpel wifi usb adaptertje lijkt mij vele malen makkelijker, die 3.5 meter moet wel haalbaar zijn. :+

Hoe dan ook, voor de door jou genoemde 500 euro koop je ergernis en frustratie af.
Mja voor die 500 euro monteursoplossing heb ik dan ook echt een budget router oplossing terwijl ik best intensief gebruik maak van m'n LAN (heb veel plannen met m'n home server, NAS en er komen nog veel meer apparaten bij), dus misschien zou ik zelfs op 600-700 euro uitkomen voor een fatsoenlijke setup.

Ik krijg morgenochtend 10:00 de ASUS AiMesh routers en dan breng ik meteen die DVS terug (veel slechter dan dat kunnen die routers niet zijn lijkt me).

Ziggo heeft de Deco M4 routers nog niet eens verzonden terwijl ik ze 2 dagen geleden besteld heb dus dat wordt waarschijnlijk pas volgende week testen. Ziggo is niet zo vlot nu..

To be continued. Hopelijk haal ikk stabiel meer dan 100mbits, liefst richting 250mbits, met de asus routers. Dan cancel ik direct die monteur.

Ik heb m'n vriendin overtuigd om deze kaart te kopen:

https://www.amazon.nl/gp/...itle_o03_s00?ie=UTF8&th=1

Als dat niet fatsoenlijk werkt spring ik uit het raam.

45 euro en dat scheelt wat hoofdpijn omdat haar desktop op een enorme rotplek staat qua kabelaansluiting. Basically midden in de woonkamer. Dit is de goedkoopste oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56

FreakNL

Well do ya punk?

Pfff wat een bak geld zeg voor een kabeltje trekken. Ik overweeg een carrièreswitch ;)

Serieus, dit kun je echt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r lekker bezig!
Realiseer je wel dat als je asus set draadloos met elkaar verbonden is dat je geen wifi6 netwerk meer hebt (dat gebruikt die onderling), een wifi 5 adapter voor je vriendin is dus ook net zo snel (maar minder toekomstgericht)

En het plan is nu toch kabel naar bureau vriendin, daar de asus node en dan draadloos naar je hok?
Dan kan je vriendin toch kabeltje in die asus prikken en heeft ze uberhaupt geen wifi adapter nodig?

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:58:
@Burninat0r lekker bezig!
Realiseer je wel dat als je asus set draadloos met elkaar verbonden is dat je geen wifi6 netwerk meer hebt (dat gebruikt die onderling)

En het plan is nu toch kabel naar bureau vriendin, daar de asus node en dan draadloos naar je hok?
Dan kan je vriendin toch kabeltje in die asus prikken?
Nee helaas. De twee stopcontacten naast haar bureau zijn niet bruikbaar voor de 1e ASUS router tenzij ik twee verlengsnoeren aan elkaar koppel.

1 stopcontact heeft een verlengsnoer met 6 stekkers eraan wat helemaal vol is. Tweede stopcontact heeft een verlengsnoer wat de andere kant op richting de keuken gaat voor een stijlvolle lamp, want prioriteiten. :')

Dus de Mesh router moet aan het stopcontact hangen wat rechts van de deur naar de gang staat. Om dan een kabel naar haar PC te leggen moet ik heel omslachtig om de deurpost heen gaan langs de plint etc. Geen zin in. Zij wil per se die lamp.

Ik weet dat de wifi6 dedicated is voor de backbone, maar dat is goed, ik hoop op die manier een sterke backbone te hebben wat het belangrijkst is om snel internet op m'n kantoor te krijgen. Dat ze voor de andere apparaten wifi5 gebruiken is geen issue.

Ik heb die wifi6 adapter voor m'n vriendin gekozen vanwege de antennes die dan op de desktop gezet kunnen worden. De vorige TP-link adapter met 2 antennes die uit het PCI- slot staken viel regelmatig weg. Ik hoop dat dat niets met hitte te maken had... Mijn ervaring is dat USB wifi dongles om de haverklap eruit vallen ivm hitte (waarom maken ze die dingen?)

Als ook deze kaart niet stabiel werkt stuur ik die ook maar retour.

[ Voor 15% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r ik vond die kabel al wat lomp diagonaal door je kamer lopen op je plaatje :+

Tip: zet morgen de kantoor asus node in je hok en hang je hoofd asus node aan een lang snoer en ga spelen vanaf welke plek je een goede verbinding hebt. Wie weet heb je geluk en werkt het al als de asus naast de connectbox hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:07:
@Burninat0r ik vond die kabel al wat lomp diagonaal door je kamer lopen op je plaatje :+

Tip: zet morgen de kantoor asus node in je hok en hang je hoofd asus node aan een lang snoer en ga spelen vanaf welke plek je een goede verbinding hebt. Wie weet heb je geluk en werkt het al als de asus naast de connectbox hangt
Zal het proberen, maar met de zonwering omlaag denk ik dat ik extreem veel snelheid verlies (de connectbox op zich valt dan voor 95% weg in m'n kantoor). Dus ik vrees dat ik een kabel moet leggen naar de andere hoek van de woonkamer (om dat weg te werken wordt een klusje.. voor later) om echt een goede verbinding te hebben.

Ik kan ze evt aan de muur ophangen als dat helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r ik vrees het ook maar daarom: pak lange kabel en test het en werk daarna pas netjes de kabel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Burninat0r schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:45:
[...]

Mja voor die 500 euro monteursoplossing heb ik dan ook echt een budget router oplossing terwijl ik best intensief gebruik maak van m'n LAN (heb veel plannen met m'n home server, NAS en er komen nog veel meer apparaten bij), dus misschien zou ik zelfs op 600-700 euro uitkomen voor een fatsoenlijke setup.
Zolang die Connectbox er staat en de routing doet heb je inderdaad een budget router oplossing.
De rest van je redenering kan ik niet volgen, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

De tegenstrijdige informatie die je levert in combinatie met het gedraai maakt het ook lastig een passend advies te geven.
Op zijn allerminst is je verhaal warrig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:56

FreakNL

Well do ya punk?

Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:03:
[...]

Nee helaas. De twee stopcontacten naast haar bureau zijn niet bruikbaar voor de 1e ASUS router tenzij ik twee verlengsnoeren aan elkaar koppel.

1 stopcontact heeft een verlengsnoer met 6 stekkers eraan wat helemaal vol is. Tweede stopcontact heeft een verlengsnoer wat de andere kant op richting de keuken gaat voor een stijlvolle lamp, want prioriteiten. :')

..
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

?

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
De AIMesh routers doen het nog veel beter dan ik had verwacht! Volle 250mbits WAN, rond de 500mbits LAN via de backhaul en 10-20ms ping op kantoor, fantastisch. Ik ga even Ziggo bellen om ons abonnement op te krikken naar 500mbits. Ik haal deze snelheden zelfs met alle deuren dicht en de zonwering overal omlaag.

Ik kan iig de monteur afbellen.. voor 350 euro heb ik een draadloze oplossing die heerlijk werkt en ik later mee kan verhuizen ipv dat ik dat geld in een huurhuis pomp.

De Deco M4 triplepack zal ik ook cancelen, niet meer nodig.

Probleem opgelost. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje mosterd na de maaltijd, maar allicht interessant voor toekomstige lezers::
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:25:
Iemand enig idee wat een beetje marktconform is voor een monteur om:

1) een kabel te trekken naar de meterkast en dan (hopelijk, indien mogelijk) via een loze leiding naar mijn kantoor + afmonteren, incl materiaal
2) Een kabel via de muren/plafond leggen naar de overkant vd woonkamer en netjes wegwerken OF (indien mogelijk) 1 stopcontact aan deoverkant vd woonkamer opofferen en dan een kabel via die leiding trekken naar dat punt zodat daar ook netjes een UTP aansluiting in de muur zit. We hebben zat stopcontacten.
Niet dat ik opgelicht word voor 500 euro ofzo. Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik zelf moet betalen voor een monteur.
Verschilt beetje waar je zit en hoe lastig de klus is, maar no cure, no pay tussen EUR 100-125 voor een enkele kabel en iets minder voor tweede en verdere zou ik redelijk marktconform noemen. Dus EUR 250 lijkt mij een goed uitgangspunt.

Voorbeeld van een bedrijf dat dit doet en transparant is in de kosten:
https://www.kabel-trekken.nl/kosten/
(zeker niet de goedkoopste overigens)

Voorrij = EUR 35
CAT 6 EUR 1.5/m ~30m = EUR 45
2x WCD = EUR 5
1x dubbele WCD = EUR 50
2x Testen = EUR 50
2x uur = EUR 70
------------------
Totaal EUR 255

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:25:
De AIMesh routers doen het nog veel beter dan ik had verwacht! Volle 250mbits WAN, rond de 500mbits LAN via de backhaul en 10-20ms ping op kantoor, fantastisch. Ik ga even Ziggo bellen om ons abonnement op te krikken naar 500mbits. Ik haal deze snelheden zelfs met alle deuren dicht en de zonwering overal omlaag.

Ik kan iig de monteur afbellen.. voor 350 euro heb ik een draadloze oplossing die heerlijk werkt en ik later mee kan verhuizen ipv dat ik dat geld in een huurhuis pomp.

De Deco M4 triplepack zal ik ook cancelen, niet meer nodig.

Probleem opgelost. :)
Ik ben oprecht blij voor je :)

Tja Mesh is een beetje een no-go op tweakers maar zo zie je maar weer: Het is, als je goed spul koopt, vaak goed genoeg voor veel mensen.
Haal je 500mbit onderling op de switch of naar de andere asus node? Indien het laatste: impressive! Dat was met een netgear orbi/deco m9 niet gelukt en is het dus goed dat je die extra investering voor de asus (wifi 6) hebt gedaan.

Puur voor mijn beeldvorming: waar heb je nu de mesh nodes staan? Direct naast de connectbox of naast de gang?

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:04:
[...]

Tja Mesh is een beetje een no-go op tweakers maar zo zie je maar weer: Het is, als je goed spul koopt, vaak goed genoeg voor veel mensen.
Vaak, maar het blijft een gok. En het is op termijn duurder.

Simpele rekensom (toevallig voor werk gedaan, cijfers heb ik voor me):

Voor dekking in een typische eengezinswoning (3 verdiepingen, betonvloeren, representatief voor ~60% van huizen in NL) heb je met bedrade backhaul twee AP's nodig, eentje beneden en eentje op tweede verdieping. Met wireless backhaul (mesh) heb je er drie nodig ivm overlap. Vervolgens is de functionele levensduur van een WiFi-AP ongeveer 5 jaar (beetje afhankelijk van eisen), maar eerder 4 jaar bij wireless backhaul (meerdere hops = sneller last van relatieve traaghied). Bij bedrade aansluiting moet je flink betalen voor aanleg, maar dat doe je eenmalig (Cat6 kan iig de komende 15 jaar vooruit). Ik ga er vanuit dat je steeds AP's in zelfde segment voor zelfde prijs kunt kopen.

Stel nu je AP kost EUR 80 (ik ga uit van wat lagere specs dan TS ;) - 2x2 MIMO WiFi-ac dualband) en installatie van de kabel kost EUR 125

Prijs bij installatie is EUR 240 voor wireless backhaul, EUR 285 voor bedraad. Wireless is nu duurder. Maar over 5 jaar ligt je kabel er nog steeds als je de AP's moet vervangen. Dus dan is het wireless EUR 480 totaal, maar bedraad slechts EUR 445. Na 8 jaar heb je de mesh spullen twee keer moeten vervangen, dus wordt het EUR 720, na 10 jaar bij tweede vervanging van bedrade set EUR 605, etc. Maw na 4 jaar loont die kabel al bij een veel bescheidenere AP.

Als je zoals TS inderdaad wilt gaan voor volle snelheid draadloos met 4x4 WiFi-ax, is het flin duurder; hij betaalt EUR 175 per AP. Dan kost het bij aanleg EUR 525 voor mesh vs EUR 475 met bedrade backhaul - het is dan gelijk goedkoper te bedraden. Dat verschil wordt met de tijd alleen maar groter.

Nu, TS woont kleiner dan gemiddelde eengezinswoning, dus rekensom is anders, maar als algemene regel die geldt bij ~60% van huizen in NL kun je stellen dat zelfs bij bescheiden AP het binnen 5 jaar loont om bedraad aan te sluiten en bij high-end eigenlijk gelijk- en dan hebben we het alleen maar over de kosten. De performance zal ook in alle gevallen beter zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:29

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Edit: spuit 11 zie dat er al een oplossing is :P

[ Voor 90% gewijzigd door Hubert op 01-04-2021 16:43 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:04:
[...]

Haal je 500mbit onderling op de switch of naar de andere asus node? Indien het laatste: impressive! Dat was met een netgear orbi/deco m9 niet gelukt en is het dus goed dat je die extra investering voor de asus (wifi 6) hebt gedaan.

Puur voor mijn beeldvorming: waar heb je nu de mesh nodes staan? Direct naast de connectbox of naast de gang?
Wat is het issue met mesh? Ik was dus ook een beetje afgeschrikt door alle "horrorverhalen" en de elitaire houding richting kabels, al voordat ik dit topic startte. Wilde eerst niet eens beginnen aan mesh omdat ik er blind vanuit ging dat het langzaam en laggy zou zijn. Maar het is echt andere koek dan de oude wifi repeaters en de extra latency valt reuze mee.. +5-10ms voor een extra wireless hop of twee ga je echt niet merken, en als je mesh nodes bekabeld aangesloten zijn is er al helemaal geen probleem lijkt me.

Als ik van de woonkamer naar de slaapkamer ga zakt het signaal eerst behoorlijk, en na zo'n 3-5 seconden switched hij automatisch naar de andere node zonder onderbreking. Top!

Dit is de huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idepKWJw98Cs5nfmRGUEWfeeNqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAaeOsw0exqy8ju85C2k2icb.png?f=user_large

1 = connectbox met wifi uitgeschakeld (is het de moeite waard om hem in bridge mode te laten zetten?)
2 = Main node (bedraad)
3 = 2nd node (wireless backhaul)

Ik haal inderdaad zo'n 500mbits tussen #2 en #3 dmv de wireless verbinding, iets minder met de deuren dicht. Merk qua latency eigenlijk niks. Het enige wat verbonden is aan de Connectbox is de main node (en de Ziggo Mediabox XL maar die tel ik niet mee), verder is ieder apparaat in huis verbonden met de routers.

De laatste stap is de kabel tussen de connectbox en de main node wegwerken, maar dat is iets wat ik zelf kan en daar kan ik rustig m'n tijd voor nemen.

Ben erg blij voor die 350 euro! En de ASUS RT-AX92u routers hebben wat leuke settings waar ik me eens meer in zal verdiepen. Wil ook experimenteren met het hosten van een VPN server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
dion_b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:39:
[...]

Vaak, maar het blijft een gok. En het is op termijn duurder.

Simpele rekensom (toevallig voor werk gedaan, cijfers heb ik voor me):

Voor dekking in een typische eengezinswoning (3 verdiepingen, betonvloeren, representatief voor ~60% van huizen in NL) heb je met bedrade backhaul twee AP's nodig, eentje beneden en eentje op tweede verdieping. Met wireless backhaul (mesh) heb je er drie nodig ivm overlap. Vervolgens is de functionele levensduur van een WiFi-AP ongeveer 5 jaar (beetje afhankelijk van eisen), maar eerder 4 jaar bij wireless backhaul (meerdere hops = sneller last van relatieve traaghied). Bij bedrade aansluiting moet je flink betalen voor aanleg, maar dat doe je eenmalig (Cat6 kan iig de komende 15 jaar vooruit). Ik ga er vanuit dat je steeds AP's in zelfde segment voor zelfde prijs kunt kopen.

Stel nu je AP kost EUR 80 (ik ga uit van wat lagere specs dan TS ;) - 2x2 MIMO WiFi-ac dualband) en installatie van de kabel kost EUR 125

Prijs bij installatie is EUR 240 voor wireless backhaul, EUR 285 voor bedraad. Wireless is nu duurder. Maar over 5 jaar ligt je kabel er nog steeds als je de AP's moet vervangen. Dus dan is het wireless EUR 480 totaal, maar bedraad slechts EUR 445. Na 8 jaar heb je de mesh spullen twee keer moeten vervangen, dus wordt het EUR 720, na 10 jaar bij tweede vervanging van bedrade set EUR 605, etc. Maw na 4 jaar loont die kabel al bij een veel bescheidenere AP.

Als je zoals TS inderdaad wilt gaan voor volle snelheid draadloos met 4x4 WiFi-ax, is het flin duurder; hij betaalt EUR 175 per AP. Dan kost het bij aanleg EUR 525 voor mesh vs EUR 475 met bedrade backhaul - het is dan gelijk goedkoper te bedraden. Dat verschil wordt met de tijd alleen maar groter.

Nu, TS woont kleiner dan gemiddelde eengezinswoning, dus rekensom is anders, maar als algemene regel die geldt bij ~60% van huizen in NL kun je stellen dat zelfs bij bescheiden AP het binnen 5 jaar loont om bedraad aan te sluiten en bij high-end eigenlijk gelijk- en dan hebben we het alleen maar over de kosten. De performance zal ook in alle gevallen beter zijn.
Bij een koophuis zou ik het met je eens zijn. Als het om een huurhuis gaat zou ik echter zeggen dat een setje goede mesh routers een betere investering is mits het aan de gebruikseisen voldoet. Je kan ze namelijk meeverhuizen of verkopen. Bij een huurhuis is het weggegooid geld, zeker als je de kabel niet zelf trekt.

Denk dat ik een stuk langer ga doen met deze routers dan 5 jaar. Over 5 jaar zal deze snelheid nog steeds voldoende zijn voor mij. Als mijn volgende (koop)huis meerdere verdiepingen heeft zal ik de twee nodes bekabeld verbinden en aangezien ik in een grote stad woon verwacht ik geen villa te hebben oid. Volgens de specs zouden deze dingen overigens goed moeten zijn voor max 500m2 dekking en als het moet kan ik een 3e of zelfs 4e AiMesh router erbij zetten.

Ik heb voorheen iets van 12 jaar gedaan met een Linksys WRT320N router, voldeed gedurende die tijd prima aan al mijn eisen met z'n gigabit ethernet ports en 100mbits wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:44:
[...]

Wat is het issue met mesh? Ik was dus ook een beetje afgeschrikt door alle "horrorverhalen" en de elitaire houding richting kabels, al voordat ik dit topic startte.
Die rekensom is vrij simpel toch? In het beste geval heb je nu de helft van de throughput vergeleken met een elitaire kabel. Een normale kabel had overigens voldoende geweest.

De eisen die je gesteld hebt komen niet overeen met de eisen waar je nu akkoord mee gaat.
Je bent ook 150% over je budget gegaan.

Ik zat eigenlijk te wachten op het moment dat je je zou realiseren dat zelf je handen vuil maken een fatsoenlijke oplossing zou geven die ruim binnen je oorspronkelijke eisenpakket en budget zou vallen.
Mja, als je zo tevreden bent dan is dat ook prima natuurlijk.

@dion_b Bij maatwerk kan je (gelukkig) semi-transparant wat meer rekenen in sommige gevallen. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r Heb je ook geprobeerd om de asus direct naast de connectbox te hangen? Misschien werkt het wel, scheelt weer kabel door je hut

@Burninat0r Het issue met mesh is dat het altijd duurder dan en inferieur aan een kabel is :)
Tweakers == most bang for bucks :)

@dion_b zijn berekening is helder maar in jouw geval had je een kabel voor 10 euro kunnen hebben (als je je handen vuil had willen maken met de loze leidingen). Dat maakt de kabel use case nog sterker.
Echter geld is maar 1 component,. gedoe/zichtbare kabels etc is voor sommige mensen veel belangrijker dan geld & strakke verbinding.

Wat er nog meer mis is met mesh is dat mesh eigenlijk een niet gedefinieerd iets is en daardoor van alles gezien wordt als mesh. Van goedkope action repeaters van 10 euro tot dure Asus WiFi 6 setjes met dedicated backhaul.

Dus veel mensen hebben ervaring met repeaters van vroeger die brak werkten en zijn daar een beetje in blijven hangen dat mesh setjes net zo slecht zijn. Snap ik ook, het is ook dezelfde techniek (op tri band na dan) maar uiteindelijk telt de kwaliteit enorm.

Dat gezegd hebbende: Ik heb hier een M4 setje staan maar wel bekabeld aangesloten. Waarom? Most bang for bucks :+ voor 33 euro per AP kon ik geen beter alternatief vinden

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ik haal nu ineens maar 100mbits uit de routers, zowel via wifi als bekabeld aangelsoten op de router.

Als ik met de Connectbox verbonden ben haal ik wel de volle 250 mbits.

Een paar uur geleden haalde ik ook via de routers 250mbits.

Er is niks veranderd.

?????

Iemand een idee? Kan het iets met QoS of een andere setting te maken hebben? Heb wat meer apparaten toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Raymond P schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:03:
[...]

Die rekensom is vrij simpel toch? In het beste geval heb je nu de helft van de throughput vergeleken met een elitaire kabel. Een normale kabel had overigens voldoende geweest.

De eisen die je gesteld hebt komen niet overeen met de eisen waar je nu akkoord mee gaat.
Je bent ook 150% over je budget gegaan.

Ik zat eigenlijk te wachten op het moment dat je je zou realiseren dat zelf je handen vuil maken een fatsoenlijke oplossing zou geven die ruim binnen je oorspronkelijke eisenpakket en budget zou vallen.
Mja, als je zo tevreden bent dan is dat ook prima natuurlijk.

@dion_b Bij maatwerk kan je (gelukkig) semi-transparant wat meer rekenen in sommige gevallen. ;)
Mijn budget was wishful thinking en 150 euro extra vind ik niet zo erg.

Ik heb geen geschikte trekveer en geen gereedschap om stekkertjes op kabels te zetten etc, en simpelweg niet de behoefte om mij daar nu in te verdiepen, heb 1001 andere dingen aan mijn hoofd qua verhuizen en fulltime werken enzo. Dan gooi ik er liever wat geld tegenaan en deze oplossing bleek zowel voordelig als ruim adequaat te zijn.

Moet er alleen nog achter komen waarom de router ogenschijnlijk ineens mn snelheid afkapt.

[ Voor 4% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wifi geeft zelden een perfecte connectie.
Dat had je je kunnen realiseren toen je eerder van de mogelijke 4.8 Gbps maar 1 Gbps op die wifi backhaul overhield.

Draadloze maximale snelheid (en latency) fluctueert nu eenmaal onder minder perfecte omstandigheden.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 01-04-2021 19:11 . Reden: verkeerd nummertje ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r ook dit is mesh :)
Is het wel 100mbit stabiele wifi?

Die setjes bouwen een zo snel mogelijke verbinding mits dit mogelijk is over de verbinding. Wordt de verbinding iets minder (kan 100 redenen hebben) dan valt die terug op een lagere linkrate.

Als het goed is kun je dit ook terug zien in de asus app.

Dit hoort erbij, als t stabiel is zou ik lekker die 100mbit accepteren voor nu

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@laurens0619 Dit is waarom ik wifi backhaul een gedrocht vind. ;)
Ik heb er geen boodschap aan als m'n Netflix stream op een spannend stukje gaat bufferen omdat de buurman zijn toilet doortrekt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Raymond P touche!

Maar liever 100mbit stabiel dan een klapperende verbinding.
Kabel wint maar ik heb op veel plekken de wifi significant zien verberen door mesh.Alles is relatief:
die mensen gingen wel vaak van super kut naar vrij goed, voor genoeg mensen genoeg.
Echter als je verwachting van mesh "uitmuntend" is dan moet je geen mesh gebruiken.

Eigenlijk precies de situatie waar de TS zich nu in bevindt :) Die verbinding is niet uitmuntend en dat gaat m ook nooit worden zonder kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wat betreft de stabielere draadloze verbindingen ben ik helemaal met je eens.

Er zijn echter apparaten die je gewoon niet zo wilt connecten. TS noemt server en NAS met de wens om dit in de toekomst uit te breiden.
Een server wil je juist zo stabiel mogelijk connecten en werken vanaf een NAS is ook niet fijn op 100mbit. TS is echter niet volledig transparant geweest over waar deze apparaten zouden staan, z'n geschiedenis suggereert naast de televisie maar dat kan natuurlijk veranderd zijn.

Een mesh heeft voordelen over traditionele accesspoints als deze een bedrade backhaul heeft. En voor mobiele clients is wifi natuurlijk prima, maar in TS z'n geval gaat die vlieger dus imho (nog steeds) niet op.

Het is ook geen winnen/verliezen of een andere vorm van wedstrijd.
Uiteindelijk heeft elke tool een toepassing en het doel lijkt mij om TS z'n geld zo goed mogelijk te laten besteden.

De extra kosten van het laten leggen van een kabel en bijbehorende inrichting is relatief klein ten opzichte van deze oplossing.
En als je de investering afschrijft over 24 maanden dan is dat ook peanuts vergeleken met de huur.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
@Raymond P de backhaul van deze router is geen 4.8gbps maar wat minder (4.8 is het totaal van beide 5ghz abnds bij elkaar op geteld), en ik ben heel tevreden met ruim 500-600mbits LAN.

Maar nu iets geks..

Als ik een apparaat bekabeld aansluit op de Connectbox krijg ik de volle 250Mbits. Binnen mijn mesh netwerk haal ik echter maar rond de 100mbits (vanmiddag wel 250). Ook bekabeld aangesloten op de 1e mesh node, die op zijn beurt netjes bekabeld is aangesloten op de Connectbox, haal ik slechts 100mbits

Dacht eerst dat de routers misschien bandbreedte cappen per apparaat maar als ik op twee apparaten tegelijk een speedtest run krijg ik een gecombineerde snelheid van 100mbits. Het lijkt alsof er maar 100mbits van de Connectbox naar de routers gaat.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Vanmiddag werkte alles prima. Ik heb QoS uitgezet maar merk geen verschil. Vooral vreemd dat ik vanmiddag wel de volle 250mbits haalde binnen m'n mesh netwerk. Gezien de aard van de issues lijkt er ergens een cap van 100mbits te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
Raymond P schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:49:
Wat betreft de stabielere draadloze verbindingen ben ik helemaal met je eens.

Er zijn echter apparaten die je gewoon niet zo wilt connecten. TS noemt server en NAS met de wens om dit in de toekomst uit te breiden.
Een server wil je juist zo stabiel mogelijk connecten en werken vanaf een NAS is ook niet fijn op 100mbit. TS is echter niet volledig transparant geweest over waar deze apparaten zouden staan, z'n geschiedenis suggereert naast de televisie maar dat kan natuurlijk veranderd zijn.

Een mesh heeft voordelen over traditionele accesspoints als deze een bedrade backhaul heeft. En voor mobiele clients is wifi natuurlijk prima, maar in TS z'n geval gaat die vlieger dus imho (nog steeds) niet op.

Het is ook geen winnen/verliezen of een andere vorm van wedstrijd.
Uiteindelijk heeft elke tool een toepassing en het doel lijkt mij om TS z'n geld zo goed mogelijk te laten besteden.

De extra kosten van het laten leggen van een kabel en bijbehorende inrichting is relatief klein ten opzichte van deze oplossing.
En als je de investering afschrijft over 24 maanden dan is dat ook peanuts vergeleken met de huur.
De NAS kan ik bekabeld aansluiten op de main node om 500+ mbits LAN speeds te halen wat meer dan genoeg is. De server gebruik ik niet voor file storage, en de wifi verbinding is snel en stabiel genoeg voor wat ik er mee doe. Ik heb de optie om de server met kabel aan te sluiten op de connectbox, zal onderzoeken of daar significante nadelen aan verbonden zitten maar dat kan dus ook. Tot nu toe merk ik zo goed als geen verschil, behalve dat fiel transfers vanaf mijn NAS iets langzamer zijn geworden, maar in de praktijk merk ik daar niks van. Kan nog steeds films streamen.

Deze oplossing heeft mij even veel geld gekost als het laten leggen van een kabel en omdat ik dit huis huur ben ik minder gemotiveerd er geld in te stoppen om alles perfect te maken, zeker als het gaat om zulke bedragen. Dan geef ik dat liever uit aan een goede set routers die mij een prima oplossing bieden en waar ik nog lang mee kan doen. Het zou significant duurder geweest zijn om kabels aan te leggen en dan nog apparatuur te kopen.

Ik snap je punt niet helemaal.. los van de rare 100mbit cap waar ik spontaan tegenaan loop en wat een issue lijkt te zijn met een setting ergens, is deze oplossing fantastisch, en dat voor minder geld. Als ik een kabel had laten trekken en dezelfde kwaliteit apparatuur had gewild zou ik op 700 euro uit komen. Ik stop dat geld liever in een PS5.

[ Voor 3% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:51:
@Raymond P de backhaul van deze router is geen 4.8gbps maar wat minder (4.8 is het totaal van beide 5ghz abnds bij elkaar op geteld), en ik ben heel tevreden met ruim 500-600mbits LAN.
Excuses, ik heb mij niet al te ver ingelezen in dit specifieke apparaat.
4804 Mbps is waar ze mee adverteren, ik ben opgehouden met lezen toen ik 2018 en 4x4 MIMO zag.

Ik ben blij dat je tevreden bent. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:52:
@Burninat0r ook dit is mesh :)
Is het wel 100mbit stabiele wifi?

Die setjes bouwen een zo snel mogelijke verbinding mits dit mogelijk is over de verbinding. Wordt de verbinding iets minder (kan 100 redenen hebben) dan valt die terug op een lagere linkrate.

Als het goed is kun je dit ook terug zien in de asus app.

Dit hoort erbij, als t stabiel is zou ik lekker die 100mbit accepteren voor nu
Het is 100mbit stabiele wifi ja. Maar die 100mbit geldt voor alles wat er uit de routers komt.. als ik twee bekabelde apparaten aansluit op de main node (die bekabeld verbonden is met de connectbox) krijg ik er ook maar 100mbits uit, in totaal. Als ik twee speedtests tegelijk run zit eentje rond de 20mbits en de ander rond de 80..

Snap dit oprecht niet. Het is ook iets wat vanmiddag niet speelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:06:
[...]

Het is 100mbit stabiele wifi ja. Maar die 100mbit geldt voor alles wat er uit de routers komt.. als ik twee bekabelde apparaten aansluit op de main node (die bekabeld verbonden is met de connectbox) krijg ik er ook maar 100mbits uit, in totaal. Als ik twee speedtests tegelijk run zit eentje rond de 20mbits en de ander rond de 80..

Snap dit oprecht niet. Het is ook iets wat vanmiddag niet speelde
Ok dat heeft niets met de wireless backhaul te maken dan. Heb je niets anders aangepast?
- Heb je wel een gigabit link? Als je van computer 1 naar computer 2 gaat op dezelfde switch, haal je dan wel gigabit?
- Heeft je asus wel een gigabit link tussen de asus node en de connectbox?
- Staat meuk als QoS, security scanner, DPI etc allemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:08:
[...]

Ok dat heeft niets met de wireless backhaul te maken dan. Heb je niets anders aangepast?
- Heb je wel een gigabit link? Als je van computer 1 naar computer 2 gaat op dezelfde switch, haal je dan wel gigabit?
- Heeft je asus wel een gigabit link tussen de asus node en de connectbox?
- Staat meuk als QoS, security scanner, DPI etc allemaal uit?
Er is echt helemaal niets veranderd sinds vanmiddag, toen ik wel gewoon mijn volle 250mbits download haalde binnen het mesh netwerk. Nu haal ik tussen de 90-100mbits, ook als ik een apparaat bekabeld aansluit op de main node, welke bekabeld aangesloten is op de Connectbox. Daar komt geen wifi aan te pas en toch is de snelheid laag.

QoS heb ik uitgezet.. ik zal eens naar de andere settings kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Update: Er zit dus een soort speedtest in de router zelf en ook die komt uit op 90-100mbits.

Denk dat ik even bij de Connectbox settings moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnoRByzDmq7OyG0b8WzanhJ9SO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZuLSnsqcmi0r0FVSdvYgv7r.png?f=fotoalbum_large

Nou hier is de boosdoener.

?????????

Iemand een idee hoe ik dit fix? Ik kan niks wijzigen ofzo. :') Ik gebruik een Cat 5E kabel. Vanmiddag werkte alles prima, dit is spontaan gewijzigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Denk gewoon een brakke kabel (cca ofzo?) wat voor kabel gebruik je?

Daarom dus wireless @Raymond P. Anders valt je verbinding terug naar 100mbit als je buurman een scheet laat en de cca kromtrekt :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Heb de kabel in een andere poort gestoken in de connectbox en alles mis weer OK.

Thanks Ziggo.

Anyway.. de hele setup lijkt nu dus perfect te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
PS: Ik heb op dit moment simpelweg wifi van de Connectbox uitgezet en al mijn apparaten met de mesh routers verbonden. Blijkbaar kan ik via de ziggo klantenservice de router in bridge mode laten zetten. Heeft dat toegevoegde waarde?

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:02:
Heb de kabel in een andere poort gestoken in de connectbox en alles mis weer OK.

Thanks Ziggo.

Anyway.. de hele setup lijkt nu dus perfect te werken :)
Als je een slechte utp kabel hebt dan werkt deze soms op 100mbit soms op 1000. Opnieuw reconnecten (welke poort boeit niet) lost het probleem soms tijdelijk op maar ik ben bang dat het probleem gaat terugkomen.
Daarom, herkomst/kwaliteit kabel nakijken en juiste kabel gebruiken.
Wat voor kabel is het?

Edit: mbt mesh, lees ff terug in dit topic. Die vraag heb je al zovaak gesteld en is al beantwoord :) (nee)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:05:
[...]

Als je een slechte utp kabel hebt dan werkt deze soms op 100mbit soms op 1000. Opnieuw reconnecten (welke poort boeit niet) lost het probleem soms tijdelijk op maar ik ben bang dat het probleem gaat terugkomen.
Daarom, herkomst/kwaliteit kabel nakijken en juiste kabel gebruiken.
Wat voor kabel is het?
Het is een cat5E kabel en er staat 1gbps op. En hij is lang.. 20 meter ofzo. Meer info heb ik niet voor je. Heb er nooit problemen mee gehad.. maar wellicht koop ik sowieso een nieuwe als ik de boel weg ga werken, deze is zo lang dat er een rolletje op de grond blijft liggen.

Wat is je mening over de connectbox in bridge mode laten zetten door de klantenservice vs wifi uitzetten en verder zo laten (wat ik nu doe)? Het zijn niet zomaar twee mesh pucks die ik gebruik maar beiden volwaardige routers die ook los gebruikt kunnen worden. Ik weet niet zo goed wat de voor- en nadelen van bridge mode zouden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Nog iets anders: de routers worden best warm, ben een beetje bang voor wat er gebeurt als het weer 30-35 graden wordt. Er zitten USB poorten op en ik dacht eraan om er zo stil mogelijke USB fans op te zetten als een stukje actieve koeling. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
NIce, Ziggo gebeld en ik haal nu met gemak de volle 500mbits op m'n kantoor (via wifi backhaul). Heerlijk!

Alleen m'n PS4 lijkt gek genoeg vast te zitten aan significant lagere snelheden.. dacht eerst dat die op 2,4ghz zat maar ook bekabeld is die traag. Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Jij kunt natuurlijk een erg hoge snelheid hebben maar de andere kant moet dat ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
jongetje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:05:
Jij kunt natuurlijk een erg hoge snelheid hebben maar de andere kant moet dat ook ondersteunen.
Ik kan makkelijk aan de 500mbits komen via torrents.

Verder doe ik dit eigenlijk vooral voor de extra upload. Van 25 mbits naar 40mbits is wel lekker, zeker als ik van buitenaf verbinding maak met mijn server.

Er ligt jammer genoeg geen glasvezle.

[ Voor 28% gewijzigd door Burninat0r op 03-04-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Torrents is niet 1 lijn maar van meerdere mensen en daar geldt ook dat je genoeg Connecties moet hebben en die mensen genoeg upload. Als je een Torrent of download doet van iemand met 10mbit kun jij een 100gbit lijn hebben liggen maar sneller dan die upload van die persoon of bedrijf (zoals Sony met de playstation store in jouw geval) zal het niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
jongetje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:39:
Torrents is niet 1 lijn maar van meerdere mensen en daar geldt ook dat je genoeg Connecties moet hebben en die mensen genoeg upload. Als je een Torrent of download doet van iemand met 10mbit kun jij een 100gbit lijn hebben liggen maar sneller dan die upload van die persoon of bedrijf (zoals Sony met de playstation store in jouw geval) zal het niet gaan.
Uh, ja, dat snap ik.. maar ik haal met gemak meer dan 50 megabytes per seconde met de meeste torrents op een privé site.

En 500mbits geeft me meer ruimte om een boel downloads parallel te laten lopen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Ik snap je punt niet helemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Burninat0r op 03-04-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Burninat0r Jij geeft aan dat de PS4 lagere snelheden heeft. Ik geef aan dat de andere kant (Sony ps4 store etc.) Wel 500Mbit moet kunnen aanleveren, als die maar maximaal xMbit per gebruiker geeft dan zit daar de beperking. Jij maakt het heel ingewikkeld met torrents enzo.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 03-04-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
jongetje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:55:
@Burninat0r Jij geeft aan dat de PS4 lagere snelheden heeft. Ik geef aan dat de andere kant (Sony ps4 store etc.) Wel 500Mbit moet kunnen aanleveren, als die maar maximaal xMbit per gebruiker geeft dan zit daar de beperking. Jij maakt het heel ingewikkeld met torrents enzo.
Dan had je wellicht specifiek naar die case moeten verwijzen..

De PS4 speedtest geeft lage snelheden aan (100/5) en het downloaden van een spel gaat met een paar honderd kilobytes per sec.. had dit probleem niet in mijn vorige huis.
Pagina: 1 2 Laatste