Goede router ter vervanging van Ziggo modem (beter bereik)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
Ik ben reeds verhuisd naar een gelijkvloerse woning die erg langwerpig is. Ivm de afstand tussen mijn kantoortje en het Ziggo modem in de woonkamer is het signaal helaas niet zo goed. Het valt soms weg, en de snelheid ligt tussen de 40-80 mbits ipv de gewenste 250 mbits.

Een kabel leggen vanaf het modem is helaas echt geen optie. Ik heb een mesh setup overwogen, maar ik ben bang voor lag tijdens het gamen. Iedere sprong tussen een mesh node vergroot immers de latency. Wat ik zoek is een router die erom bekend staat significant beter wifi bereik te hebben dan het standaard Ziggo modem. Enkele andere features die ik zou willen:

- Zowel 2,4 Ghz als 5Ghz
- Guest network
- QoS
- (nice to have) VPN ondersteuning

Budget: Max 200 euro, liefst minder als er een budget router is met de gewenste features.

Is er iets binnen mijn budget wat mij een stuk beter bereik op zal leveren? Of zou de Smart Wifi Booster pack van 100 euro van Ziggo wellicht toch een goede keuze zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27

lier

MikroTik nerd

Wifi bereik is onderhevig aan natuurwetten (en wet- en regelgeving)...er bestaat niet zoiets als "beter bereik". Wat wel misschien kan helpen is een richtantenne, maar uiteindelijk is er maar een oplosssing: trek een kabel en zet (eventueel) een extra accesspoint neer voor beter bereik.

Zoek ook eens op GoT, je bent niet de eerste met deze vraag (en de oplossing is uiteindelijk altijd hetzelfde: kabel trekken/moca/Wifi/Powerline).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 11:05
Draytek, fijne routers vind ik persoonlijk.

ehhh.. noppes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 15:41
De enige juiste manier om betere verbinding te krijgen in je kantoor en zeker als je het hebt over gamen is een kabel.

Afhankelijk van de ziggo router die je hebt is het signaal waarschijnlijk helemaal niet perse slecht. Er zijn wettelijke normen voor de sterkte van het signaal. Ook een router van 1000 euro zal die normen niet overschreiden.

TL:DR: trek een kabel. Misschien is er een ongebruikte telefoon aansluiting aan de andere kant van het huis? Gebruik die buis bijv voor een UTP kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ik was al bang dat men over kabels zou beginnen terwijl ik aangaf dat het geen optie is.. Ik zou dan het halve huis moeten verbouwen om een kabel via het plafond of onder de vloer te trekken ofzo, als dat al mogelijk is, en het is een huurwoning dus dat gaat niet gebeuren. Er zit tevens een dakterras tussen het modem en mijn kantoor wat het niet makkelijker maakt. Aan beide kanten van het modem zitten deuren zonder drempel dus ook een kabelgoot langs de muur is geen optie. En ik ga geen blote kabel dwars door mijn woonkamer leggen natuurlijk.

Er moet toch wel iets zijn wat betere wifi dekking geeft dan het basic Ziggo modem? Een router met veel antennes en beam forming misschien?

[ Voor 10% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17
Hangt de Ziggo router in de meterkast in de gang, daarna deur, woonkamer? Dan kan het al helpen om bijvoorbeeld een access point in de woonkamer te hangen. Dan ben je in ieder geval de meterkast uit en hoef je niet door die eerste muur heen. Kan al een stuk schelen. Dit is een veel voorkomende situatie, maar we weten niet hoe jou huis er uit ziet natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:08
Een connectbox van Ziggo heeft best geode Wi-Fi. Kun je wel een apparaat neerzetten met duizend antennes maar dat gaat minimaal verschil geven, uiteindelijk zijn het nog steeds dezelfde radio golven en moet je apparatuur ook gewoon terug zenden. Dus komen we uit op de standaard opties:
- Kabel trekken desnoods met een gootje, achter/onder de plinten etc.
- Set om over het elektranet met een wifi punt aan de ene kan en utp in de kant waar het modem zich bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
sig69 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:08:
Hangt de Ziggo router in de meterkast in de gang, daarna deur, woonkamer? Dan kan het al helpen om bijvoorbeeld een access point in de woonkamer te hangen. Dan ben je in ieder geval de meterkast uit en hoef je niet door die eerste muur heen. Kan al een stuk schelen. Dit is een veel voorkomende situatie, maar we weten niet hoe jou huis er uit ziet natuurlijk.
Het Ziggo modem staat in de woonkamer. Het kantoor is ongeveer 15 meter verderop met 2 betonnen muren en een dakterras ertussen.

De slaapkamer is 20+ meter weg met 4 muren ertussen en daar hebben we zelfs helemaal geen wifi. Zoals ik zei, tis een hele langwerpige woning..

Wat betreft een access point of booster, ik ben bang dat dat de latency negatief beinvloedt. Ik heb wifi signaal op het kantoor, maar de verbinding is m.i. niet stabiel / snel genoeg. Ik zou denken dat een goede router daarbij kan helpen?

Een evt router zou op dezelfde plek komen te staan. Access points / boosters zouden alleen draadloos verbonden kunnen worden, niet met kabels, dus dat lijkt me niet ideaal als ik 1-2 draadloze sprongetjes moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
jongetje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:12:
Een connectbox van Ziggo heeft best geode Wi-Fi. Kun je wel een apparaat neerzetten met duizend antennes maar dat gaat minimaal verschil geven, uiteindelijk zijn het nog steeds dezelfde radio golven en moet je apparatuur ook gewoon terug zenden. Dus komen we uit op de standaard opties:
- Kabel trekken desnoods met een gootje, achter/onder de plinten etc.
- Set om over het elektranet met een wifi punt aan de ene kan en utp in de kant waar het modem zich bevind.
Aan beide kanten van het modem zitten deuren, zonder drempels, dus ik kan daar geen kabel langs leggen, die ligt dan open en bloot in de deurgang.

DVS heb ik ook overwogen.. echter is dit huis 140 jaar oud en twijfel ik aan de kwaliteit van de bedrading, wat volgens mij invloed heeft op het signaal.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat, indien een apparaat binnen het wifi bereik valt (zoals in mijn kantoor) maar het signaal zwak is, een goede router kan helpen dit signaal te verbeteren. Dus een goede router zorgt er niet per se voor dat het signaal verder reikt, maar wel stabieler/sneller is binnen zijn bereik.

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:05
Qua signaal kan je eigenlijk maar weinig doen als ik het zo hoor. De opties zijn als volgt, in volgorde van betrouwbaarheid:

1. Kabel trekken naar het kantoor en daar de rest van het netwerk bouwen.
2. Gebruik maken van een z.g.n. Powerline, deze loopt over het stroomnetwerk. Persoonlijk heb ik hier mindere ervaringen mee (wegvallen van verbinding, verstoring etc.) maar hoor anderen hier dan wel goede verhalen over vertellen.
3. Hangen van een access point in de gang. Dit gaat je qua signaal weinig opleveren aangezien je alsnog door deuren en muren heen moet.
4. Vervangen van de modem/(wifi)router. De modems/(wifi)routers van tegenwoordig zijn redelijk oké met signaal en vrijwel gelijk aan routers van andere fabrikanten. Het signaal zal niet veel beter worden, aangezien je nog steeds tegen de deuren, muren etc. aan loopt.
5. Implementeren van een wifi-versterker. In de praktijk zie ik persoonlijk dat dit veel fout gaat en dus ook niet fatsoenlijk werkt.

(6. Verplaatsen van je setup dichterbij de router zodat je een minderlange kabel hoeft te trekken :P )

In de reacties hierboven zie ik al dat optie 1, 2, 3 geen optie zijn. Als je echt drastisch iets wil verbeteren zal je toch een van deze opties (en dan het liefst de eerste) moeten gaan kiezen. Eigenlijk zijn de rest van de "oplossingen" maar een kleine verbetering ten opzichte van wat je nu hebt, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Laat ik even voorop stellen: een router is een apparaat om verkeer te routeren en dus de juiste kant op te wijzen. Het is van origine niet bedoeld om ook wifi uit te zenden. Persoonlijk vind ik dat je dus van wifi routers al niet te veel mag verwachten.
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Ik meende ergens gelezen te hebben dat, indien een apparaat binnen het wifi bereik valt (zoals in mijn kantoor) maar het signaal zwak is, een goede router kan helpen dit signaal te verbeteren. Dus een goede router zorgt er niet per se voor dat het signaal verder reikt, maar wel stabieler/sneller is binnen zijn bereik.

Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat heb je verkeerd begrepen. Als je dit gaat inzetten, ben je in feite gewoon aan het meshen. Stabieler/sneller zal het er waarschijnlijk ook niet van worden, aangezien het apparaat nog steeds dezelfde functionaliteit heeft: routeren maar ook signaal uitzenden.

[ Voor 28% gewijzigd door MusicMaikel op 24-03-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 05:49
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Het Ziggo modem staat in de woonkamer. Het kantoor is ongeveer 15 meter verderop met 2 betonnen muren en een dakterras ertussen.

De slaapkamer is 20+ meter weg met 4 muren ertussen en daar hebben we zelfs helemaal geen wifi. Zoals ik zei, tis een hele langwerpige woning..

Wat betreft een access point of booster, ik ben bang dat dat de latency negatief beinvloedt. Ik heb wifi signaal op het kantoor, maar de verbinding is m.i. niet stabiel / snel genoeg. Ik zou denken dat een goede router daarbij kan helpen?

Een evt router zou op dezelfde plek komen te staan. Access points / boosters zouden alleen draadloos verbonden kunnen worden, niet met kabels, dus dat lijkt me niet ideaal als ik 1-2 draadloze sprongetjes moet maken.
met 15 meter en 2 betonnen muren kom je echt niet aan een perfect wifi signaal dat goed genoeg is voor gaming met een wifi acces point ertussen. Zoals al eerder vermeld zijn wifi routers/accespoint onderhevig aan wetgeving als dat niet zo zou zijn zal iedereen met een mega antenne buiten in de tuin het wifi bereik vergroten met 5km.

gaat het hier om een pc of een laptop. een pc kan je wellicht het bereik verbeteren met een goede wifi kaart en 2 of 3 antennes maar ligt er ook aan wat je er op het moment in hebt.

ps : powerline heb ik zelf ook geen goede ervaring mee wat betreft snelheid maar het ligt er ook aan hoe je stroombedrading in het huis zelf is. wellicht als je het puur om de latency te doen is is powerline wel beter dan wifi.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartosy op 24-03-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MoCa is ook nog een optie. Wat ik op Tweakers lees werkt dat best redelijk. Ik weet niet precies hoe het werkt. Misschien kun je je daar nog over inlezen?

Als je vanaf daar niet bedraad verder kan, dan heb je hopelijk in ieder geval een plek waar je een AP weg kunt hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 24-03-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:17:
[...]
DVS heb ik ook overwogen.. echter is dit huis 140 jaar oud en twijfel ik aan de kwaliteit van de bedrading, wat volgens mij invloed heeft op het signaal.
Los van dat toen het huis gebouwd werd er nog helemaal geen elektriciteits-centrale in Nederland was zou de bedrading aan de norm moeten voldoen. Anders zou ik de huurbaas aanspreken dat je een onveilige installatie hebt en je oven e.d. ook niet meer aanzetten. Maar even zonder gekheid, ik zou een poging wagen met powerline. Ook al loopt dat op 50 Mbit is dat altijd nog beter dan niets of een onstabiele situatie.

Zie voor meer info: https://www.steviefy.be/t...-powerline-adapter-kopen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Dat heb je verkeerd begrepen. Als je dit gaat inzetten, ben je in feite gewoon aan het meshen. Stabieler/sneller zal het er waarschijnlijk ook niet van worden, aangezien het apparaat nog steeds dezelfde functionaliteit heeft: routeren maar ook signaal uitzenden.
Ik bedoel niet meshen. Met 3 strategisch geplaatste mesh wifi pucks zou ik dekking in mijn hele huis kunnen krijgen, ik ben echter bang voor latency omdat ook de wifi pucks wireless verbonden zullen zijn en er 1, misschien zelfs 2 wifi pucks tussen de ConnectBox en de apparatuur in mijn kantoor zouden staan..

Wat ik bedoel is een router als deze: https://www.coolblue.nl/p...p-link-archer-c5400x.html

Met bijvoorbeeld 8 antennes en beamforming om een sterker signaal naar mijn kantoor te kunnen zenden. Plus dat hij dan minder lijdt onder de hoeveelheid apparaten die verbonden zijn. Ik vind het moeilijk te geloven dat dit geen verbetering zou zijn tov een Ziggo Connectbox..? Alle reviews spreken over fantastisch bereik.

PS: Het betreft momenteel een laptop in het kantoor. In de toekomst komt er nog een desktop en PS4 bij, allen via wifi..
jongetje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Los van dat toen het huis gebouwd werd er nog helemaal geen elektriciteits-centrale in Nederland was zou de bedrading aan de norm moeten voldoen. Anders zou ik de huurbaas aanspreken dat je een onveilige installatie hebt en je oven e.d. ook niet meer aanzetten. Maar even zonder gekheid, ik zou een poging wagen met powerline. Ook al loopt dat op 50 Mbit is dat altijd nog beter dan niets of een onstabiele situatie.

Zie voor meer info: https://www.steviefy.be/t...-powerline-adapter-kopen/
Ik zal me hier eens in verdiepen. Heb dus ergens gelezen dat de daadwerkelijke snelheid afhankelijk is van de bedrading, en ik heb dus een vermoeden dat ik geen bijzonder goede bedrading heb hier. IS maar een gokje.

[ Voor 29% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
En hoe ga je een sterker signaal terug sturen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 15:57
vraagje; ligt er coax in je kantoortje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
sig69 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:21:
En hoe ga je een sterker signaal terug sturen?
Geen idee. Maar als dit een issue is.. wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van dure, fancy routers met veel antennes?
Wessel0101 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
vraagje; ligt er coax in je kantoortje?
Nee. Helemaal niks. Coax komt binnen in de meterkast en is doorgetrokken naar de woonkamer, waar de Ziggo Connectbox staat. Ik kan niets aan deze situatie wijzigen.

[ Voor 36% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Geen idee. Maar als dit een issue is.. wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van dure, fancy routers met veel antennes?
Dat ze meer wireless connecties tegelijk aan kunnen, niet dat ze 'harder' gaan. Dat staat ook op de doos.
Wat je trouwens nodig hebt is geen 'router' of een 'modem' (want die hebt je al), je hebt een access point nodig (het draadloze 'ding').

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 24-03-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
johnkeates schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Dat ze meer wireless connecties tegelijk aan kunnen, niet dat ze 'harder' gaan.
Wat is dan het nut van beam forming om apparaten verder weg te kunnen bereiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Dat is niet 'het nut', dat is om meer bandbreedte te krijgen op een bestaande verbinding. Dat betekent dat als je door verstoring van het signaal op een 'normale' afstand toch geen goede verbinding hebt, je dat met beamforming misschien wel hebt. Gaat het dan ook echt over een paar cm meer afstand? Vast wel, het komt immers neer op het beter omgaan met interferentie. Waar je eerst niet je maximale afstand aan kon kan je dat dan nu misschien wel. Maar als je gewoon een geblokkeerd signaal hebt gaat een interferentie-mitigatie daar niks aan veranderen.

Als je echt wat wil verbeteren zal je eerst moeten kijken 'waar' je je eigen draadloze netwerk nog goed kan gebruiken. Download een stukje software (NetStumbler ofzo) en ga op verschillende plekken in je gebouw kijken waar het allemaal nog wel goed werkt. Kijk ook meteen of je niet gewoon op een overvol kanaal zit.

[ Voor 62% gewijzigd door johnkeates op 24-03-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
johnkeates schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Dat is niet 'het nut', dat is om meer bandbreedte te krijgen op een bestaande verbinding. Gaat het dan ook over een paar cm meer afstand? Vast wel, het komt immers neer op het beter omgaan met interferentie. Waar je eerst niet je maximale afstand aan kon kan je dat dan nu misschien wel. Maar als je gewoon een geblokkeerd signaal hebt gaat een interferentie-mitigatie daar niks aan veranderen.
All right. Maar ik heb dus een bestaande verbinding in het kantoortje, waarvan de snelheid tussen de 20-80 mbits fluctueert, met een 250mbits download lijn. Ik heb slechts 25 mbits upload en dit bereik ik vaak ook.

Zou beamforming er dan niet voor kunnen zorgen dat ik snellere download snelheden krijg? Zonder de extra latency van het plaatsen van 2-3 Mesh wifi pucks?

In de woonkamer bereik ik overigens wel de volle 250 mbits via Wifi, het lijkt echt te liggen aan de afstand / muren. Als ik de zonwering omlaag doe halveert de snelheid nog eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-04 21:43
Als je, naast je huidige Ziggo Connectbox staande, al geen 250mbit haalt, dan ga je dat verderop in je huis ook niet halen. Dus eerst checken of je (bekabeld op je connectbox) die volle lijn dichttrekt.

Zo ja: kiezen tussen kabel trekken naar kantoor of mesh netwerk opzetten. Allebei nadelen, maar er is geen gouden-ei-oplossing in deze.
Zo nee: aansluitingen vanaf groene coax kabel controleren (dat is die kabel die je woonkamer binnenkomt als t goed is) en fixen. Anders Ziggo lastig vallen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:05
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Ik bedoel niet meshen. Met 3 strategisch geplaatste mesh wifi pucks zou ik dekking in mijn hele huis kunnen krijgen, ik ben echter bang voor latency omdat ook de wifi pucks wireless verbonden zullen zijn en er 1, misschien zelfs 2 wifi pucks tussen de ConnectBox en de apparatuur in mijn kantoor zouden staan..

Wat ik bedoel is een router als deze: https://www.coolblue.nl/p...p-link-archer-c5400x.html

Met bijvoorbeeld 8 antennes en beamforming om een sterker signaal naar mijn kantoor te kunnen zenden. Plus dat hij dan minder lijdt onder de hoeveelheid apparaten die verbonden zijn. Ik vind het moeilijk te geloven dat dit geen verbetering zou zijn tov een Ziggo Connectbox..? Alle reviews spreken over fantastisch bereik.

PS: Het betreft momenteel een laptop in het kantoor. In de toekomst komt er nog een desktop en PS4 bij, allen via wifi..
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet of je er over heen hebt gekeken, maar deze router heeft geen beamforming.

Over de rest: geen enkele wifirouter gaat een goed signaal geven door 2 betonnen muren en een dakterras. Het zal wellicht een kleine verbetering zijn, maar hiermee ga je de problemen waar je nu tegen aan loopt niet goed op kunnen lossen.

Persoonlijk pak ik dingen altijd meteen goed aan, niet halve bak. Ik zou in dit geval dus lekker het geld in mijn zak houden en even gaan praten met de verhuurder over wat mogelijk zou zijn. Signaal is en blijft iets wat maar in de lucht zweeft en alles wat het tegen komt ketst het van af, ook met beamforming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Sluuz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:33:
Als je, naast je huidige Ziggo Connectbox staande, al geen 250mbit haalt, dan ga je dat verderop in je huis ook niet halen. Dus eerst checken of je (bekabeld op je connectbox) die volle lijn dichttrekt.

Zo ja: kiezen tussen kabel trekken naar kantoor of mesh netwerk opzetten. Allebei nadelen, maar er is geen gouden-ei-oplossing in deze.
Zo nee: aansluitingen vanaf groene coax kabel controleren (dat is die kabel die je woonkamer binnenkomt als t goed is) en fixen. Anders Ziggo lastig vallen.
Dat haal ik wel. Als ik in de woonkamer sta, waar de Connectbox staat, haal ik met gemak 250 mbits via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 23:03
Mijn advies zou zijn om een high-end router online te bestellen, kijken of het voldoet en mocht dat niet het geval zijn dan kan het product in ieder geval nog terug. Ik heb ook jaren gerommeld met goedkopere routers en ben nu overgestapt naar de ASUS ROG Rapture GT-AX11000 (dat is weer het andere uiterste), maar het is echt heerlijk wanneer je nooit geen omkijken meer hebt naar het internet. Die Connect Box is in ieder geval een ramp. Let wel op dat je niet alleen moet kijken naar de router, maar ook naar het apparaat dat je gebruikt. Ga je geld uitgeven aan een router met 802.11ax, dan is het natuurlijk zonde als je pc hier niet mee overweg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 21:59
Waarom niet een gokje wagen met een simpele powerline adapter?
Werkt het, top! Werkt het niet, terugsturen.

Ik heb ooit een 2e kansje van CoolBlue gekocht, die werkte gewoon tot mijn grote verbazing top. Wie weet werkt het bij jou ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Misschien helpt dit, hier is een plattegrond van het huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCrzU6Xmfk8DOJs6Nz7aNHHMaXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6HMfOrdjLEovowRCGPlvlIq.png?f=user_large

Rood is waar de Coax binnen komt en de Connectbox staat. Blauw is waar ik werk.

Aan de ene kant van de Connectbox is een deur zonder drempel, kan daar dus geen kabel langs laten lopen, en aan de andere kant is de keuken, wederom met een opening zonder drempel.

Verhuurder heeft al laten weten dat dit mijn probleem is helaas..

[ Voor 18% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 12:39
Smobbo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:39:
Waarom niet een gokje wagen met een simpele powerline adapter?
Werkt het, top! Werkt het niet, terugsturen.

Ik heb ooit een 2e kansje van CoolBlue gekocht, die werkte gewoon tot mijn grote verbazing top. Wie weet werkt het bij jou ook goed ;)
Die kan je zelfs gratis bij Ziggo krijgen,

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zie dat er wat plastic "plaatjes" in de muren zitten (waaronder de woonkamer en mijn kantoor), die er zeg maar uit zien als bedekte stopcontacten.

Ik vraag me af of het misschien toch mogelijk is om een lange UTP kabel te trekken naar het kantoor, door de muur heen. Dit is iets wat ik zelf niet kan en volgens mij doet Ziggo dit ook niet.

Heeft iemand tips mbt een bedrijf die deze service verleent? Die de situatie bekijken en indien mogelijk een UTP kabel trekken naar een andere kamer.

Zal vast wat kosten maar is het waard, waarschijnlijk woon ik hier nog 5 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 11:42
Wat jij wilt bestaat niet, een mega goed/sterk accesspoint maar dat is hierboven al uitgelegd.

Ik zou toch mesh proberen.
Weetje, gamen over wifi is al kut, of je er nu naast zit of via een 2e hop.

Naar mijn idee is de beste mesh setup eentje met een dedicated radio waarbij de frontrunner de netgear orbi is. Ik heb even wat research voor je gedaan
"In my experience, the satellite backhaul adds roughly 2-3ms of latency."
"Ok just for a little feedback for anyone considering an Orbi. I used my sons' gaming PC to play World of Tanks. It's wired to the Orbi satellite and connects to the main router via the dedicated wireless backhaul.
There is no noticeable increased latency at all. My two boys also connect wirelessly to the satellite when using both their Xboxes and they also never complain about them being "laggy".
A very impressive bit of kit with fantastic range and no disconnects when moving around the house between satellite and router."
Dus is die 2ms echt zo boeiend?
Koop gewoon deze bij coolblue, test het en als het werk ben 1 happy camper
https://www.coolblue.nl/p...4AewfQ9ebfzRoCIZMQAvD_BwE

Daarbij, als jij je computer wired met de orbi satellite node en de orbi main node ook bekabeld aansluit. Dan heb je alsnog maar 1 hop. Hetzelfde als je computer die met een ziggo ap verbinding maakt.
Echter 2 satellite nodes krijgen over dezelfde afstand waarschijnlijk een vele betere verbinding dan een laptop en ziggo modem

edit:
ah loze leidingen, dat is nog beter en goedkoper!
Tuurlijk kun je dit wel zelf! Koop een trekveer en kijk waar de kabel uitkomt.
Of zet een stofzuiger op 1 plastic plaatje (afgetaped), en kijk in welk ander gat je lucht voelt zuigen. Dan heb je de verbinding gevonden. Als je de verbinding hebt, gooi er cassetje bandje in, daarna visdraad, daarna utp kabel. voila

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 16:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Daar zit als het goed is een loze of niet meer gebruikte leiding achter. Dat is goed nieuws! Geen elektricien in de kennissenkring? Anders even een elektro bedrijfje bellen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:34:
Wat jij wilt bestaat niet, een mega goed/sterk accesspoint maar dat is hierboven al uitgelegd.

Ik zou toch mesh proberen.
Weetje, gamen over wifi is al kut, of je er nu naast zit of via een 2e hop.

Naar mijn idee is de beste mesh setup eentje met een dedicated radio waarbij de frontrunner de netgear orbi is. Ik heb even wat research voor je gedaan

[...]

Dus is die 2ms echt zo boeiend?
Koop gewoon deze bij coolblue, test het en als het werk ben 1 happy camper
https://www.coolblue.nl/p...4AewfQ9ebfzRoCIZMQAvD_BwE
Duur!

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/tp-link-deco

Zou dit dan ook niet een optie zijn? Belangrijkste is denk ik dat ze zowel kunnen verzenden als ontvangen tegelijk, zodat mijn snelheid niet gehalveerd wordt.

En ik zal idd eens onderzoek doen.. misschien kan een kundige monteur toch een UTP kabel trekken, dan zet ik een goedkope router in het kantoor en ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 09:50
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:32:
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zie dat er wat plastic "plaatjes" in de muren zitten (waaronder de woonkamer en mijn kantoor), die er zeg maar uit zien als bedekte stopcontacten.

Ik vraag me af of het misschien toch mogelijk is om een lange UTP kabel te trekken naar het kantoor, door de muur heen. Dit is iets wat ik zelf niet kan en volgens mij doet Ziggo dit ook niet.

Heeft iemand tips mbt een bedrijf die deze service verleent? Die de situatie bekijken en indien mogelijk een UTP kabel trekken naar een andere kamer.

Zal vast wat kosten maar is het waard, waarschijnlijk woon ik hier nog 5 jaar.
Iedere elektricien kan dat voor je doen. Zelf heb ik ook hartstikke goede ervaringen met powerline adapters, dus dat kun je altijd proberen en als het niet goed werkt retourneren.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Duur!

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/tp-link-deco

Zou dit dan ook niet een optie zijn? Belangrijkste is denk ik dat ze zowel kunnen verzenden als ontvangen tegelijk, zodat mijn snelheid niet gehalveerd wordt.

En ik zal idd eens onderzoek doen.. misschien kan een kundige monteur toch een UTP kabel trekken, dan zet ik een goedkope router in het kantoor en ben ik blij.
Ja is duur maar is wel best in class.
Het liefst wil je een dual radio mesh node, dan zit je op een netgear orbi of een deco m9.
De deco m4 is een single radio.

Echter! Als je 2 nodes neerzet en node 1 doe je bekabeld verbinden met de router en node 2e bekabeld met de laptop dan boeit de dual radio niet meer. Dan zou je best nog wel eens een prima verbinding kunnen hebben.

Dus dan krijg je
Computer > Kabel > Deco M4 > DRAADLOOS > Deco M4 > Kabel > Ziggo modem

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Ja is duur maar is wel best in class.
Het liefst wil je een dual radio mesh node, dan zit je op een netgear orbi of een deco m9.
De deco m4 is een single radio.

Echter! Als je 2 nodes neerzet en node 1 doe je bekabeld verbinden met de router en node 2e bekabeld met de laptop dan boeit de dual radio niet meer. Dan zou je best nog wel eens een prima verbinding kunnen hebben.

Dus dan krijg je
Computer > Kabel > Deco M4 > DRAADLOOS > Deco M4 > Kabel > Ziggo modem
Ik zou de DECO M4 niet bekabeld met het Ziggo modem kunnen verbinden.. Althans, dat kan wel, maar dan staat hij pal naast het modem. Of is dat niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r nee is niet erg, een beetje afstand is wel fijn als je het wifi op het Ziggo blijft gebruiken en de mesh nodes puur als dedicated point to point verbinding.

Maar het is wel een beetje zonde dan. Grote kans dat je een goede verbinding krijgt op dat 2e ap maar hem alleen bekabeld gaat gebruiken om het een single radio node is.
Ik zou gewoon iets extra investeren voor een tri-band/dual radio setup.
Als je de netgear te duur vindt, is de linksys velop wel in je price range?
https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-2-stations.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:41

DropjesLover

Dit dus ->

Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:41:

[Afbeelding]

Rood is waar de Coax binnen komt en de Connectbox staat. Blauw is waar ik werk.

Aan de ene kant van de Connectbox is een deur zonder drempel, kan daar dus geen kabel langs laten lopen, en aan de andere kant is de keuken, wederom met een opening zonder drempel.

Kan je niet onder de vloer en/of achter de plinten langs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzZuWiul9N9nW7mWAOy3vc-Y-iM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ei0Wup9uFTFc5ghn20zKXCiO.png?f=user_large

Voor het trekken van kabels, dat is altijd een spannende onderneming zonder elektra-tekeningen. Je hebt geen idee waar je uit gaat komen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:57:
@Burninat0r nee is niet erg, een beetje afstand is wel fijn als je het wifi op het Ziggo blijft gebruiken en de mesh nodes puur als dedicated point to point verbinding.

Maar het is wel een beetje zonde dan. Grote kans dat je een goede verbinding krijgt op dat 2e ap maar hem alleen bekabeld gaat gebruiken om het een single radio node is.
Ik zou gewoon iets extra investeren voor een tri-band/dual radio setup.
Als je de netgear te duur vindt, is de linksys velop wel in je price range?
https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-2-stations.html
Even voor mijn beeldvorming.. is het bij dit soort dingen de bedoeling dat ik het Ziggo modem in bridge mode zet, of dat die ook blijft broadcasten?

Ik zag bijv ook dit voorbij komen:

https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

Dit is een flinke investering dus dan zou ik ook graag meteen future proof willen zijn, en alle features wilen. Wifi 6, guest network, VPN kunnen installeren.. the whole shebang.

[quote]DropjesLover schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

Voor het trekken van kabels, dat is altijd een spannende onderneming zonder elektra-tekeningen. Je hebt geen idee waar je uit gaat komen...
[/quote]

Ik zelf kan helemaal niks, zeker niet mbt elektra. Dergelijke tekeningen kan ik helaas niet krijgen. En tis een huurwoning dus eigenlijk wil ik niet teveel klooien, in theorie kan de verhuurder eisen dat ik alles ongedaan maak als ik eruit ga.. Het idee van een kabel laten trekken klinkt aantrekkelijk, maar wellicht benm ik toch beter af met goede apparatuur. Dat kan ik dan ook mee nemen naar mijn volgende woning, wat een koopwoning zal zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Loze leidingen komen meestal uit in de meterkast. Iemand veer erin en dan rustig met 1 of 2 mensen kijken waar deze uitkomt. Met beetje geluk komen ze allebei in de meterkast uit en heb je de beste en goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Even voor mijn beeldvorming.. is het bij dit soort dingen de bedoeling dat ik het Ziggo modem in bridge mode zet, of dat die ook blijft broadcasten?

Ik zag bijv ook dit voorbij komen:

https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

Dit is een flinke investering dus dan zou ik ook graag meteen future proof willen zijn, en alle features wilen. Wifi 6, guest network, VPN kunnen installeren.. the whole shebang.

[quote]DropjesLover schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

[/quote]

Ik zelf kan helemaal niks, zeker niet mbt elektra. Dergelijke tekeningen kan ik helaas niet krijgen. En tis een huurwoning dus eigenlijk wil ik niet teveel klooien, in theorie kan de verhuurder eisen dat ik alles ongedaan maak als ik eruit ga.. Het idee van een kabel laten trekken klinkt aantrekkelijk, maar wellicht benm ik toch beter af met goede apparatuur. Dat kan ik dan ook mee nemen naar mijn volgende woning, wat een koopwoning zal zijn.
toon volledige bericht
Ziggo gewoon in router mode laten staan.

Die asus is weggegooid geld
Wifi 6 boeit in jouw situatie niet
Guest network kan deco etc ook
Vpn, euh server of host?

Ik zou als ik jou was beginnen met deco m4 en die bekabeld gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 21:22
ander idee... buitenom met weersbestendige kabel ? watervaste utp kost peanuts om aan te kopen ...
ingraven zou helemaal de max zijn, maar waarschijnlijk teveel werk naar jou zijn
ook heb ik al mensen onder het dak weten leggen (gewoon paar pannen aan de kant was hun verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 09:50
jongetje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:35:
Loze leidingen komen meestal uit in de meterkast. Iemand veer erin en dan rustig met 1 of 2 mensen kijken waar deze uitkomt. Met beetje geluk komen ze allebei in de meterkast uit en heb je de beste en goedkoopste oplossing.
Dit.

En als je gaat verhuizen trek je hem er zonder gereedschap zo weer uit.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Het Ziggo modem staat echter niet in de meterkast maar in de woonkamer.. Buitenom met een weerbestendige kabel kan niet, deze kabel zou dan alsnog door een deuropening moeten zonder drempel, waar hij dus niet weggewerkt kan worden.

Ik draai een home server waar ik steeds meer mee doe, en ben van plan nog best wel veel andere zaken eraan te verbinden (a la smart home), dus een goede router waarop ik een VPN kan draaien (zodat ik vanaf de buitenwereld bij mijn home network kan) is handig. Goede dekking is ook belangrijk.

Ik koop graag iets waar ik zo 10 jaar mee doe, vandaar dat Wifi 6 me handig leek. Als ik toch honderden euro's uitgeef, kan ik het net zo goed meteen goed doen.

Wat zouden jullie obv bovenstaande eisen aanraden? Als ik 1 router bij de Connectbox zet en 1 router aan de overkant van de woonkamer, vlakbij de hal richting mijn kantoor, vermoed ik dat ik daar veel beter bereik zal hebben.

Omdat ik een vpn server wil draaien gok ik dat de Ziggo Connectbox in bridge mode moet en dat ik een duo pack routers nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Probeer eerst even de moed te verzamelen om 5m te investeren of je loze leiding hebt (zie stofZuiger truuk)

Daarnaast:
-linksys velop tri band of netgear orbi
- ziggo in router, niet in bridge
- je homeserver of rPi als vpn server

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Even alles samen gevat, aangezien de oplossingen alle kanten op gaan:

Ik heb zojuist met de verhuurder gebeld en ik mag expliciet niet aanklooien met kabels trekken. Die vrijheid heb ik dus niet. Sommigen vinden dit misschien raar, maar dat is helaas doodnormaal als je particulier een woning huurt. Ik mag niet eens een muur verfen. Zo gaat dat, vooral in grote steden. Ben al blij dat ik gaten mag boren.. Verhuurder gaat mij ook niet helpen. Voor mij 10 anderen, als de woning zoals hij is mij niet aan staat moet ik maar verhuizen.

Dit is de plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCrzU6Xmfk8DOJs6Nz7aNHHMaXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6HMfOrdjLEovowRCGPlvlIq.png?f=user_large

Rood is waar de Ziggo connectbox staat (kan niet verplaatst worden)
Blauw is waar ik werk en waar de meest belangrijke apparatuur staat.

Doel: zowel in de woonkamer als in het kantoortje (kleine slaapkamer) goede wifi ontvangst hebben.

Ik draai een home server waar ik steeds meer mee doe, in de toekomst neem ik mogelijk nog een tweede erbij, en we hebben 2 laptops, 2 desktops, 2 gaming consoles, een NAS en 1 smart TV in huis. In de toekomst komen er wellicht nog meer Smart Home achtige apparaten bij (camera etc). Ik wil dus graag investeren in een goede router die tevens ook future proof is. En ik wil een VPN server kunnen hosten zodat ik veilig van buitenaf verbinding kan maken met mijn thuisnetwerk. Mijn internetverbinding is slechts 250mbits, maar ik wil dat er intern snel gecommuniceerd kan worden.

Op een rijtje:
- Router Mesh Duo pack (waarschijnlijk), of 1 goede router + 1 goede mesh node
- VPN server
- QoS
- Beam forming
- Wifi 6 support (vertel me aub niet dat ik het niet nodig heb.. ik wil 10 jaar met deze routers doen en mijn eisen zullen alleen mar groeien)
- Guest network
- 5Ghz en 2,4Ghz
- Minstens 1Gbit LAN wifi speed
- ? Andere nuttige functies?

Wat zou een goede keuze zijn in deze situatie?

In de Gang heb ik overigens geen stopcontacten dus de 2e router zou in de hoek van de woonkamer komen te staan, waar de gang begint. Dan heb ik hopelijk fatsoenlijk bereik in het kantoor en wat bereik in de slaapkamer. De slaapkamer is minder belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Alle antwoorden zijn inmiddels toch al gegeven?
  1. Kabel trekken, al dan niet in het zicht
  2. Powerline adapter, eentje bij de Ziggo modem, eentje in je werkkamer
  3. Deco M4 of vergelijkbare apparatuur en hopen dat het werkt.
Verder kan je VPN gewoon op je thuisserver draaien, hoef je al geen router te zoeken die dat ondersteunt.

Even voor jouw beeldvorming, in mijn rijtjes huis heb ik op elke verdieping, en in de tuin, een eigen wifi access point die bekabeld is aangesloten op mijn router welke weer is aangesloten op het ziggo modem. Voor goed wifi bereik ontkom je niet aan kabels.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ozzie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:40:
Alle antwoorden zijn inmiddels toch al gegeven?
  1. Kabel trekken, al dan niet in het zicht
  2. Powerline adapter, eentje bij de Ziggo modem, eentje in je werkkamer
  3. Deco M4 of vergelijkbare apparatuur en hopen dat het werkt.
Verder kan je VPN gewoon op je thuisserver draaien, hoef je al geen router te zoeken die dat ondersteunt.

Even voor jouw beeldvorming, in mijn rijtjes huis heb ik op elke verdieping, en in de tuin, een eigen wifi access point die bekabeld is aangesloten op mijn router welke weer is aangesloten op het ziggo modem. Voor goed wifi bereik ontkom je niet aan kabels.
Leuk voor jou, maar ik mag niks doen mbt kabels trekken van de verhuurder en ik ga geen blote kabel dwars door mijn woonkamer leggen. Vriendin veto'd een lelijke kabeloplossing.

VPN wil ik expliciet op een router draaien, om mijn hele thuisnetwerk veilig te houden. Bovendien heeft de server al genoeg te doen.

Powerline adapter kan, maar dan zal ik alsnog een goede router moeten hebben voor in het kantoor. Een oud huisgenoot van mij gebruikte ooit een powerline adapter en kreeg er maar 20mbits uit.. dan ben ik beter af met een 2e access point in de andere hoek van mijn woonkamer. Ik wil best een powerline adapter proberen maar denk niet dat ik daar een gigabit uit krijg.. Wat ik dus wel nodig heb, of iig iets wat in de buurt komt.

Ik neig naar twee wifi AP: Bij de Connectbox (wrs als vervanging voor de connectbox) en aan de overkant vd woonkamer, waar de hal begint. Dan acht ik de kans groot dat ik minstens 250mbits haal, zeker LAN.

Ik vraag me gewoon af wat dan een goede optie is qua router + AP (of duo pack routers) die aan de eisen in mijn vorige post voldoen. Mag best richting de 400 euro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
VPN: Niet doen, die asus gaat 10-20mbit trekken. Doe dat via een homeserver of een Pi
QoS: Niet doen, maakt het alleen maar trager om hardware in deze prijsklasse
Wifi 6: Kan, ga je nu niets van merken maar misschien over 10 jaar inderdaad. Moet je wel je budget optrekken

Een wireless backbone is erg gevoelig en aangezien je hier op wilt gamen zou ik mijn geld zetten op de meest stabiele wireless backbone setup die ik ken: pricewatch: Netgear Orbi Router (router + satelliet) Zit je 39 euro boven budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:47:
VPN: Niet doen, die asus gaat 10-20mbit trekken. Doe dat via een homeserver of een Pi
QoS: Niet doen, maakt het alleen maar trager om hardware in deze prijsklasse
Wifi 6: Kan, ga je nu niets van merken maar misschien over 10 jaar inderdaad. Moet je wel je budget optrekken

Een wireless backbone is erg gevoelig en aangezien je hier op wilt gamen zou ik mijn geld zetten op de meest stabiele wireless backbone setup die ik ken: pricewatch: Netgear Orbi Router (router + satelliet) Zit je 39 euro boven budget
Budget mag richting de 400 gaan.

Daar kan ik toch vast wel een goede oplossing voor kopen waar ik tevens een VPN server op kan draaien?

Mag een duo pack routers zijn, of 1 goede router + 1 goede mesh style wifi booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Budget mag richting de 400 gaan.

Daar kan ik toch vast wel een goede oplossing voor kopen waar ik tevens een VPN server op kan draaien?

Mag een duo pack routers zijn, of 1 goede router + 1 goede mesh style wifi booster.
- Hoeveel megabit verwacht je uit de mesh node?
- Hoeveel megabit verwacht je uit de vpn server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:46:
[...]

VPN wil ik expliciet op een router draaien, om mijn hele thuisnetwerk veilig te houden. Bovendien heeft de server al genoeg te doen.
Qua veiligheid maakt het echt niets op welk device in je netwerk je een VPN server draait. Zolang die poort maar open staat in de firewall/NAT.

Bovendien vraag ik me af wat je server allemaal te doen staat dat die niet VPN voor 1 persoon erbij kan draaien, maar anders koop je voor drie tientjes een Raspberry Pi erbij en draai je daar VPN op.
[...]

Powerline adapter kan, maar dan zal ik alsnog een goede router moeten hebben voor in het kantoor. Een oud huisgenoot van mij gebruikte ooit een powerline adapter en kreeg er maar 20mbits uit.. dan ben ik beter af met een 2e access point in de andere hoek van mijn woonkamer. Ik wil best een powerline adapter proberen maar denk niet dat ik daar een gigabit uit krijg.. Wat ik dus wel nodig heb, of iig iets wat in de buurt komt.
Een tweede router is dan niet nodig als je voor een Powerline adapter met ingebouwde wifi kiest. De stabiliteit van de verbinding is inderdaad afwachten maar daar valt van te voren niets over te zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ozzie op 24-03-2021 19:52 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:49:
[...]

- Hoeveel megabit verwacht je uit de mesh node?
- Hoeveel megabit verwacht je uit de vpn server?
Ik zou graag voor beiden minstens 250mbits vangen. Hoe meer hoe beter. Liefst 1gbit maar snap dat dat onrealistisch kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Ik zou graag voor beiden minstens 250mbits vangen. Hoe meer hoe beter. Liefst 1gbit maar snap dat dat onrealistisch kan zijn.
Dat gaat sowieso nooit lukken want je heb maar een upload van 25Mbit dus als je met je VPN verbind zal je nooit hoger dan 25 gaan halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

Als er loze leidingen zijn gewoon trekken. Heb ik ook gedaan in mijn huurwoning. Zijn ze voor. Dat laat je toch niet weten aan de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:53:
[...]

De snelste VPN en Wifi router binnen dit budget die ik ken zijn de Asus RT-AC86U. Die trekken op openvpn rond de 200mbit. Dat is echt uitzonderlijk hoog voor een router: pricewatch: ASUS RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Ik zou die router alleen niet als Mesh node in zetten, je zou de aX kunnen kopen maar die heeft geen triband dacht ik dus niet fijn voor in mesh setup.

Dan moet je dus nog een apart mesh systeem erbij zetten, het hangt helemaal van de dekking af of je 250mbit haalt (meestal wel hoor als ze elkaar goed zien) maar minimaal een tri-band setup. Aangezien jij graag wifi 6 wilt maar ook een super strakke verbinding kom je op de netgear orbi uit: pricewatch: Netgear Orbi WiFi 6 System AX6000 (set van 2 stuks)
Misschien werkt de Asus set ook wel goed maar heb ik geen ervaringen mee (persoonlijk geen fan van AImesh). Wel moet je dan nog die aparte asus router bij de asus mesh set kopen ivm de vpn.
Daarbij heeft die Asus sowieso maar 1 wifi 6 radio waardoor je wifi6 gebruikt voor of je backhaul of je clients maar eerlijk gezegd weet ik niet of de orbi wel 2x wifi 6 radio heeft.

Dan zti je al op 900 euro..
Voldoet het aan je eisen? ja.
zou ik je het adviseren voor je doel? nooit

Mijn advies: Laat je VPN en Wifi 6 eis vallen :)
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:03:
[...]

Ik bedoel wireless LAN speed. Dat ik van buitenaf met slechts 25mbit up te maken heb is OK.
Nou als je een setup koopt voor 10 jaar dan zou ik wel iets kopen met een snellere vpn server..
Daarbij gaat verkeer 2 kanten op, als jij inbelt vanaf een snelle verbinding en iets wilt uploaden dan wil je ook niet aan die 10-20 cap zitten

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ozzie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Dat gaat sowieso nooit lukken want je heb maar een upload van 25Mbit dus als je met je VPN verbind zal je nooit hoger dan 25 gaan halen.
Ik bedoel wireless LAN speed. Dat ik van buitenaf met slechts 25mbit up te maken heb is OK.
FreakNL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:00:
Als er loze leidingen zijn gewoon trekken. Heb ik ook gedaan in mijn huurwoning. Zijn ze voor. Dat laat je toch niet weten aan de verhuurder.
Geloof me.. deze verhuurder komt daar uiteindelijk wel achter. Na 10 jaar particulier gehuurd te hebben van verschillende verhuurders kan ik je 1 ding verzekeren: een verzuurde relatie met je huisbaas wil je absoluut niet. Als ik tegen zijn verbod in ga en hij ontdekt het kan hij mij, conform mijn huurcontract, zelfs een torenhoge boete opleggen. Dat houdt juridisch misschien geen stand maar ik heb liever gewoon helemaal geen gezeik in mijn huis.. :/
laurens0619 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:01:
[...]

De snelste VPN en Wifi router binnen dit budget die ik ken zijn de Asus RT-AC86U. Die trekken op openvpn rond de 200mbit. Dat is echt uitzonderlijk hoog voor een router: pricewatch: ASUS RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Ik zou die router alleen niet als Mesh node in zetten, je zou de aX kunnen kopen maar die heeft geen triband dacht ik dus niet fijn voor in mesh setup.

Dan moet je dus nog een apart mesh systeem erbij zetten, het hangt helemaal van de dekking af of je 250mbit haalt (meestal wel hoor als ze elkaar goed zien) maar minimaal een tri-band setup. Aangezien jij graag wifi 6 wilt maar ook een super strakke verbinding kom je op de netgear orbi uit: pricewatch: Netgear Orbi WiFi 6 System AX6000 (set van 2 stuks)
Misschien werkt de Asus set ook wel goed maar heb ik geen ervaringen mee (persoonlijk geen fan van AImesh). Daarbij heeft die Asus sowieso maar 1 wifi 6 radio waardoor je wifi6 gebruikt voor of je backhaul of je clients maar eerlijk gezegd weet ik niet of de orbi wel 2x wifi 6 radio heeft.

Dan zti je al op 900 euro..
Voldoet het aan je eisen? ja.
zou ik je het adviseren voor je doel? nooit

Mijn advies: Laat je VPN en Wifi 6 eis vallen :)
toon volledige bericht
Ik zal maar 1 extra Mesh node nodig hebben, naast de hoofdrouter. Dat moet toch redelijk betaalbaar zijn?

[ Voor 100% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r
Dan krijg je deze combinatie
pricewatch: ASUS RT-AX86U
pricewatch: Asus RT-AX92U

Dan gebruikt die denk ik de Wifi 6 verbinding als de mesh/upload verbinding en heb je dedicated wifi 2.4 en 5 voor je clients. 460 euro totaal maar een goedkopere oplossing ga je denk ik niet krijgen.

Kun je leven met 10-20mbit vpn dan is jouw set ook wel een idee: pricewatch: Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Je clients kunnen dan geen wifi6 gebruiken maar in de toekomst als je het spul bekabeld aansluit wel.
Ik ben geen fan van aimesh maar wie weet werkt het. Moet je even in het asus topic neuzen en/of gewoon proberen

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]
wat is dan uberhaupt de toegevoegde waarde van dure, fancy routers met veel antennes?
Marketing.

<insert willekeurige nietsvermoedende potentiele koper>
Oeh, dat zijn veel sprietjes, zal vast beter zijn.... :X

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:41:
Badkamer, mooi betegeld?
Zou me niets verbazen dat dat de oorzaak is.
Goh wat raar. :+
En de gevraagde 2 sterren kok ging ook al niet. ;)

Probeer die gesuggereerde powerline optie eens.
Niet in een stekkerdoos, maar rechtstreeks in de muur.
Het kan prima werken.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 15:41
Je schiet jezelf in de voet door niet eens te willen kijken naar de loze leidingen.

Je hebt de huisbaas gebeld en die heeft misschien gedacht dat je wilt gaan hakken, breken en frezen. Ja daar zou ik ook nee op zeggen als huisbaas.

Maar het hakken breken frezen heeft een ander al voor je gedaan. Als de leidingen inderdaad er al zijn is het een kwestie van kabel er doorheen en klaar. Als het goed is is daar nooit een spoor van zichtbaar.

Maargoed dat is al genoeg gezegd. Als het echt niet anders kan zou ik ook powerline eerst proberen voor een draadloze oplossing.

Mbt VPN: de reden om dit niet aan een router over te laten heeft met encryptie te maken. VPN vereist een sterke CPU waar een router over het algemeen niet over beschikt. Zeker niet zo’n mesh ding.
VPN overlaten aan je home server of een raspberry pi levert een betere ervaring op. Zeker als die homeserver linux draait aangezien je dan evt wireguard kan gebruiken ipv openvpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r kijk anders dit filmpje eens over de asus:
YouTube: Asus RT-AX92U AX6100 Wifi 6 Mesh network is unbelievably fast

Situatie eerst:
- naast provider router 450mbit,
- op slaapkamer 100

Toen die asus set op dezelfde plek als provider router neergezet:
- naast asus router: 500mbit
- op slaapkamer 20
Toen 2e asus node op slaapkamer gezet die wireless verbonden was met node beneden
- op slaapkamer 300

Toch een mooie winst. Ik zou het gewoon proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Morgen weer een dag.. Dan zal ik de laatst gegeven opties even bekijken.

Een kabel trekken is helaas echt geen optie, ook niet stiekem. Je zou m'n huurcontract eens moeten lezen.. 5000 euro boete per dag dat ik in overtreding ben. Dit is helaas normaal in de particuliere huurmaarkt tegenwoordig. Je tekent of je bent dakloos, aangezien je ook geen sociale huurwoning krijgt en in ons geval konden we niet kopen.

Ik heb trouwens voor de grap een 1300mbps DVS setje besteld wat ik morgen uit zal proberen, maar ik weet vrij zeker dat het niet aan mijn eisen zal voldoen. Gelukkig kan ik het gemakkelijk retourneren.

DVS heeft geaarde stopcontacten nodig om snel te functioneren en wij hebben alleen in de keuken geaarde stopcontacten.

[ Voor 13% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een loze leiding is bedoeld om een kabel doorheen te trekken. Onzin dat je huisbaas dat niet wil en onzin dat jij het überhaupt vraagt.

Je blijft vasthouden aan prutsoplossingen en zal dus altijd met een prutsverbinding te maken hebben. Pech gehad joh. Misschien is onbeperkt 4G iets voor jou? Kun je je router overal neerzetten.

Overigens vraag ik me af of zo’n wurgcontract wel juridisch rechtsgeldig is. 5k boete per dag omdat je een kabeltje trekt? Wat ook nog eens een verbetering is? (Als je het goed afwerkt)

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2021 06:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:58
Vrij logisch dat de verhuurder niet wilt dat hij dat doet.
Als je een offerte op tafel legt van een elektricien, het hebt over verbetering en meerwaarde en vervolgens aanbiedt de kosten op je te nemen zullen er wel mogelijkheden zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 20:10
een Deco P9? die heeft een powerline backhaul. Aangezien je geen kabels kan trekken is het beter dan niks zou ik zeggen. Hier werkt een p7 al ruime tijd naar volle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, als je geen kabels wil trekken, kun je voor de verbetering het beste de bewapening uit het beton halen.

Je had die vraag moeten stellen aan je huurbaas, dan had ie wellicht teruggekomen met een tegenvoorstel om een kabel te leggen ;)

Afijn, misschien een powerline setje nemen.
Dat is alles behalve optimaal, maar sommige mensen geloven er in.

In het ergste beste geval gewoon een kan netwerk kabel door de leiding van een stopcontact leggen.
Als je geen tekeningen hebt, kan dat lastig zijn en zou je door het stopcontact welke het dichtstbijzijnde van de meterkast is (in de werkruimte) een trekveer kunnen duwen en hopen dat ie in de meterkast uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ligt er eigenlijk in de bovenste slaapkamer? Heb je daar een TV aansluiting met COAX? Ik zou dat wel verwachten eigenlijk, is redelijk standaard.

Want dan zou je nog iets met MOCA kunnen. Hoef je geen kabels te trekken, want dat ligt er dan al. Een AP op de bovenste slaapkamer zou voldoende moeten zijn om op de studeerkamer goed bereik te hebben, dat lijken me namelijk dunnen wandjes.

https://www.cablers.nl/moca

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:59:

Een kabel trekken is helaas echt geen optie, ook niet stiekem. Je zou m'n huurcontract eens moeten lezen.. 5000 euro boete per dag dat ik in overtreding ben. Dit is helaas normaal in de particuliere huurmaarkt tegenwoordig. Je tekent of je bent dakloos, aangezien je ook geen sociale huurwoning krijgt en in ons geval konden we niet kopen.

Ik heb trouwens voor de grap een 1300mbps DVS setje besteld wat ik morgen uit zal proberen, maar ik weet vrij zeker dat het niet aan mijn eisen zal voldoen. Gelukkig kan ik het gemakkelijk retourneren.

DVS heeft geaarde stopcontacten nodig om snel te functioneren en wij hebben alleen in de keuken geaarde stopcontacten.
Even op dat huurcontract in gaan. Besef je dat er in huurcontracten vaak allerlei dingen staan die daar helemaal niet in mogen staan en die echt geen stand houden in een rechtzaak. Zelfs dingen als "verboden drugs te gebruiken in en om het pand" hoeven geen stand te houden. Het is puur het afschrikken van huurders.

Nu staat je router in de woonkamer en is er niet een heel grote kans dat er vanuit daar een loze leiding loopt, maar ik vind wel dat je erg standvastig bent in het niet willen proberen te kijken naar een mogelijkheid met een kabel. Die verhuurder gaat echt niet langskomen om te zien of je ergens een kabel ingefrot hebt en als je weggaat kan je zo'n kabel er zo weer uittrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluuz op 25-03-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Sluuz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Even op dat huurcontract in gaan. Besef je dat er in huurcontracten vaak allerlei dingen staan die daar helemaal niet in mogen staan en die echt geen stand houden in een rechtzaak. Zelfs dingen als "verboden drugs te gebruiken in en om het pand" hoeven geen stand te houden. Het is puur het afschrikken van huurders.

Nu staat je router in de woonkamer en is er niet een heel grote kans dat er vanuit daar een loze leiding loopt, maar ik vind wel dat je erg standvastig bent in het niet willen proberen te kijken naar een mogelijkheid met een kabel. Die verhuurder gaat echt niet langskomen om te zien of je ergens een kabel ingefrot hebt en als je weggaat kan je zo'n kabel er zo weer uittrekken.
Dat besef ik me. Maar heb jij weleens een conflict gehad met een vervelende huisbaas? Dan woon je niet fijn meer.

Loze leidingen komen trouwens uit in de meterkast. Coax komt uit in de woonkamer. Hoe krijg ik dan fatsoenlijk een UTP kabel van de woonkamer naar de kleine slaapkamer?

In de grote slaapkamer zit helemaal niks, ook geen coax. We hebben daar ook geen wifi momenteel. Vraag me af hoe de vorige bewoners het gedaan hebben..

Ik haal zo mijn DVS op maar ik gok dat de snelheid tegen gaat vallen, helemaal gezien het gebrek aan aarding in de stopcontacten.

[ Voor 5% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 15:31
Draadloze communicatie heeft twee partners nodig - en de focus lijkt nu vooral te zijn op de router kant. Je kan de router wel heel hard naar je kantoor laten toeteren, maar als je setup alleen kan fluisteren gaat 't alsnog mis.

Je router heeft van nature al het sterkste signaal. Is het mogelijk aan de client kant een verbetering door te voeren? Weet niet waar je op speelt - pc, console - maar voor een pc zijn heel mooie insteek wifi kaarten te krijgen met een extern setje antennes die je kan richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Tukkertje-RaH schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:24:
Draadloze communicatie heeft twee partners nodig - en de focus lijkt nu vooral te zijn op de router kant. Je kan de router wel heel hard naar je kantoor laten toeteren, maar als je setup alleen kan fluisteren gaat 't alsnog mis.

Je router heeft van nature al het sterkste signaal. Is het mogelijk aan de client kant een verbetering door te voeren? Weet niet waar je op speelt - pc, console - maar voor een pc zijn heel mooie insteek wifi kaarten te krijgen met een extern setje antennes die je kan richten.
Nee. Ik zou hooguit een 2e router die heel hard kan toeteren in het kantoortje kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r @Tukkertje-RaH

En precies om deze reden is een MESH setje echt geen slecht idee.
De strekking op tweakers is vaak: "als je device op locatie X nu als slecht signaal geeft dan ga je dit slechte signaal versterken".

Dat is voor een gedeelte waar maar niet helemaal. Precies wat @Tukkertje-RaH zegt, je wilt dat het in balans is en de ontvangende kant ook beter wordt.

Dat is precies wat een goed mesh setje doet, 2 devices met antennes die in balans zijn met elkaar laten praten. Dat gaat je bijna altijd een betere verbinding geven dan als een (mobiele) client met een AP moet praten .

Je moet natuurlijk wel een goede basis hebben, echter jij pakt daar 50-100mbit. Ik denk dat je met een goed mesh setje daar echt wel stabiel 150+ mbit moet kunnen krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:31:
@Burninat0r @Tukkertje-RaH

En precies om deze reden is een MESH setje echt geen slecht idee.
De strekking op tweakers is vaak: "als je device op locatie X nu als slecht signaal geeft dan ga je dit slechte signaal versterken".

Dat is voor een gedeelte waar maar niet helemaal. Precies wat @Tukkertje-RaH zegt, je wilt dat het in balans is en de ontvangende kant ook beter wordt.

Dat is precies wat een goed mesh setje doet, 2 devices met antennes die in balans zijn met elkaar laten praten. Dat gaat je bijna altijd een betere verbinding geven dan als een (mobiele) client met een AP moet praten .

Je moet natuurlijk wel een goede basis hebben, echter jij pakt daar 50-100mbit. Ik denk dat je met een goed mesh setje daar echt wel stabiel 150+ mbit moet kunnen krijgen hoor.
1 probleempje.. als ik overal de zonwering omlaag doe, wat nodig zal zijn in de zomer aangezien alle ramen op het zuiden zitten, valt de verbinding naar 10mbits of zelfs niets.. Tis net een bunker. :/ Als ik al met Mesh werk, dan zal het 2e punt aan het begin van de gang komen (nog steeds in de woonkamer), niet in .het kantoortje zelf.

Naast het Ziggo AOP in de woonkamer zit trouwens een KPN wandcontactdoos met twee UTP aansluitingen. Heb alleen geen flauw idee waar die heen gaan. Zie niks in de meterkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als ik heel simpel kijk waarom leg geen kabel over het terras voor bij de ramen en deuren bestaan er speciale platte kabels. Denk dat je iets verder moet kijken en creatiever moet denken voor het leggen van een kabel. Overigens heb je geen router nodig maar een goede Access point. Is toch weer goedkoper.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Burninat0r
Meten is weten :)
Ik denk dat het slim is dat je een powerline setje hebt gekocht om te testen. Wat let je om een goed mesh setje te kopen, rolluiken omlaag en te kijken of het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Frogmen schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:37:
Als ik heel simpel kijk waarom leg geen kabel over het terras voor bij de ramen en deuren bestaan er speciale platte kabels. Denk dat je iets verder moet kijken en creatiever moet denken voor het leggen van een kabel. Overigens heb je geen router nodig maar een goede Access point. Is toch weer goedkoper.
Bij de deur is het net zo plat als in de woonkamer. Er zit niks. Geen drempel.. alleen laminaat. Ik ga daar echt geen kabel langs leggen, ook niet als hij plat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Bij de deur is het net zo plat als in de woonkamer. Er zit niks. Geen drempel.. alleen laminaat. Ik ga daar echt geen kabel langs leggen, ook niet als hij plat is.
Lees eens goed ik heb het over de buitendeur het terras! Overigens vraag je hulp maar stel je je op op een manier die weinig ruimte laat. Je zal ergens een compromis moeten sluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:55
Ik zou juist een powerline gebruiken, zelf ook in een oud pand gewoond en ik had geen andere optie dan een powerline. Haalde gewoon m'n glasvezel snelheden via de powerline!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Frogmen schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Lees eens goed ik heb het over de buitendeur het terras! Overigens vraag je hulp maar stel je je op op een manier die weinig ruimte laat. Je zal ergens een compromis moeten sluiten.
Dit.

Als er in een deuropening geen drempel ligt, kan je natuurlijk altijd nog de kabel netjes langs het kozijn leggen, dus over de deuropening heen. Ja, kost je meters extra kabel, maar dat is peanuts vergeleken met mesh setjes.

Antwoord op je vraag is dus eigenlijk:
- Kabel trekken op een zo mooi mogelijke manier (loze leiding, via buiten etc)
- Powerline setje testen
- Mesh setje testen

Daarna houdt het wel een beetje op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Frogmen schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:46:
[...]

En hoe gaat die kabel naarbuiten? Deur is compleet geïsoleerd. Dan zou ik door de deur moeten boren en dat mag absoluut niet. De "deur" is eigenlijk een gigantisch raam met kunststof kozijn.

Er lijkt in de woonkamer naast de Ziggo AOP een KPN wandcontactdoos met UTP aansluiting te zitten die uit zou moeten komen in de meterkast. Dan kan ik misschien nog beter een kabel van daar laten trekken naar de meterkast, en dan een loze leiding in naar het kantoortje. Als dat dus kan.. de woning is zo oud dat ik geen idee heb hoe de loze leidingen ervoor staan. Dit is dan ook niet iets wat ik zelf zou doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:53:
[...]

En hoe gaat die kabel naarbuiten? Deur is compleet geïsoleerd. Dan zou ik door de deur moeten boren en dat mag absoluut niet. De "deur" is eigenlijk een gigantisch raam met kunststof kozijn.

Er lijkt in de woonkamer naast de Ziggo AOP een KPN wandcontactdoos met UTP aansluiting te zitten die uit zou moeten komen in de meterkast. Dan kan ik misschien nog beter een kabel van daar laten trekken naar de meterkast, en dan een loze leiding in naar het kantoortje. Als dat dus kan.. de woning is zo oud dat ik geen idee heb hoe de loze leidingen ervoor staan. Dit is dan ook niet iets wat ik zelf zou doen.
Als je leest dan zie je dat er speziale hele platte kabel bestaat voor bij deuren niets boren of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch altijd wel een milimeter of wat en als die deur een schuifpui achtige deur is gaat die kabel dat niet leuk vinden.

Dat gezegd hebbende (als we toch out-of-the-box gaan denken);

Wat dacht je van een outdoor AP? Ik neem aan dat je op je terras vrij bent om een kabel ergens onder een tegel ofzo weg te stoppen. Dan hoef je eigenlijk alleen maar naar buiten te komen met een kabel en daarna ben je zo vrij als een vogel. En als je dat AP dan in het hoekje linksboven hangt bij slaapkamer1/2 dan heb je waarschijnlijk in beide slaapkamers goed bereik!

Dat kun je trouwens ook prima even gewoon los testen he! Pak een ouwe AP of router (als je wat hebt liggen) en leg deze in het hoekje op het dakterras bij slaapkamer1/2 en leg even los een UTP kabel naar je Ziggo modem.. Dan kun je gaan testen in slaapkamer1/2.. Is het acceptabel, dan kan je gaan kijken of je op een normale manier "buiten" kunt komen met een kabel en gaan shoppen voor een fancy buiten-AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
Nou, via DVS haal ik slechts 40-80mbits. Geen idee hoe betrouwbaar het is. Als de zonwering omlaag is heeft dit geen impact op de snelheid dus dat is een voordeel.

Als ik kabels wil laten trekken, of evt mega lange kabels wil laten leggen langs het plafond oid, waar zou ik dan terecht kunnen? Ik ga dat niet zelf doen in deze woning en ik ben er ook gewoon een beetje klaar mee, ik gooi er liever een paar honderd euro tegenaan. Mijn vriendin zit in de woonkamer met een desktop en heeft ook een bekabelde verbinding nodig, de wifi kaart valt soms weg en zij wilt ook gewoon betrouwbaar 250mbits kunnen halen, in de toekomst mogelijk zelfs 500 mbits als we upgraden.

Iemand tips mbt een elektricien of whatever rondom Haarlem die dit voor mij zou kunnen bekijken en mij zou kunnen helpen? Weet gewoon echt niet waar ik terecht kan. Ziggo helpt mij hier niet bij.

Als er een kabel naar m'n kantoor gaat, en naar het bureau van mijn vriendin, zet ik op het kantoor wel een 2e router als aanvulling op de Ziggo connectbox aangezien ik niet *al* mijn apparatuur draadloos kan verbinden.

Maar eerst die kabels.. daar heb ik hulp bij nodig. EN nee, ik ga het echt niet zelf doen. Zitten hele rare bochten/knikken in dit huis, tussen het dakterras en de gang zit een mini binnenplaatsje wat het wellicht lastiger maakt en ik zou een veer van 30-50m lang nodig hebben, en dan maar hopen dat hij niet vast komt te zitten in de oude leidingen etc..

[ Voor 7% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:58
Een prima route om te bekijken.

Via Google vind ik elektrotechnisch installatiebedrijf Cees Boer.
Er zijn er meerdere, geef er een een belletje en je komt vanzelf uit waar je moet zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, dit is niet normaal en is ook niet wettig.

Lichtelijk offtopic, maar je hebt hier duidelijk met een ranzige huisjesmelker te maken met een contract waar een rechter als het erop aankomt gehakt van maakt. Je rechten zijn simpel: je huurt een woning. Het is jouw woning en je mag het als zodanig gebruiken. Inclusief verven van muren, trekken van kabels etc. Enige wat een verhuurder mag eisen is dat je het bij vertrek in originele staat terugbrengt, en specifiek over kabels en gaten is er jurisprudentie dat stopverf in het gat en likje verf erover voldoet aan die verplichting. Die boete kan hij op z'n buik schrijven, en jou eruit schoppen mag ook niet, hooguit een tijdelijk contract niet verlengen. Nu, of je met asoverhuurder overhoop wilt gaan liggen over deze kabels is een tweede, maar als ik het zo hoor ga je vroeg of laat sowieso een conflict krijgen. Weet dat je een volkomen illegaal contract gekregen hebt en aan vrijwel niets wat erin staat gebonden bent. Als het raak is, neem contact op met de huurcommissie. En hou er rekening mee dat je je borg nooit terug gaat zien al gedraag je je voorbeeldig. Het mag officieel niet, maar het kan geen kwaad je laatste maand huur pas te betalen als je je borg gezien hebt.

Als je je zorgen maakt om latency bij mesh is het erg onlogisch hiermee aan de slag te gaan - het is exact zelfde techniek, alleen over ander medium.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 25-03-2021 12:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met een kabel ga je natuurlijk wel 250/500mbit halen. Maar waarom heeft je vriendin dat nodig?

Ik ben voor kabels hoor, maar dan vooral naar mijn devices die niet verplaatsen en onderling veel snelheid en een betrouwbare verbinding nodig hebben (zoals van de NAS naar server en van NAS naar mediaspeler in de woonkamer) maar als ik thuiswerk plug ik mijn laptop niet eens in de switch (terwijl deze 20cm verderop staat)..

Scheelt dat ik mijn WiFi op orde heb natuurlijk ;)

Je vriendin zit in de woonkamer waar ook het modem staat.. Een kabel trekken is prima, maar het zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:34:
Met een kabel ga je natuurlijk wel 250/500mbit halen. Maar waarom heeft je vriendin dat nodig?

Ik ben voor kabels hoor, maar dan vooral naar mijn devices die niet verplaatsen en onderling veel snelheid en een betrouwbare verbinding nodig hebben (zoals van de NAS naar server en van NAS naar mediaspeler in de woonkamer) maar als ik thuiswerk plug ik mijn laptop niet eens in de switch (terwijl deze 20cm verderop staat)..

Scheelt dat ik mijn WiFi op orde heb natuurlijk ;)

Je vriendin zit in de woonkamer waar ook het modem staat.. Een kabel trekken is prima, maar het zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn...
Omdat zij ook snel en betrouwbaar internet nodig heeft. Met een wifi kaartje haalt ze max 50 mbits en hij valt regelmatig uit, ondanks het feit dat ze op 3 meter afstand van het modem zit en de kaart tot 1gbit zou moeten gaan. Met haar laptop gaat het wel prima maar ze gebruikt vooral haar desktop.

Als we toch bezig zijn met tientallen meters kabel leggen.. waarom niet.

Zij heeft een groot bureau in de woonkamer als werkplek en deze zal niet verplaatst worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mbits is maar 1 component van de verbinding. Je kunt best een 100mbit meten met speedtest maar ondertussen toch een brakke verbinding ervaren door jitter/latency.
Je hebt dus 100mbit strakke verbinding en 100mbit brakke verbinding. Speedtest zal in beide gevallen 100mbit laten zien

Als je je wifi goed op orde hebt dan heb je voor normaal internet echt niet meer dan 20mbit op een device nodig, maar dan wel strak 20mbit en niet brak 20mbit. (dus lage ping/jitter/latency whatever)

Ik vind het een goed plan dat je kabels gaat trekken hoor maar ik snap niet dat je je eerste mesh idee niet gewoon even gaat uitproberen.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Omdat zij ook snel en betrouwbaar internet nodig heeft. Met een wifi kaartje haalt ze max 50 mbits en hij valt regelmatig uit, ondanks het feit dat ze op 3 meter afstand van het modem zit en de kaart tot 1gbit zou moeten gaan. Met haar laptop gaat het wel prima maar ze gebruikt vooral haar desktop.

Als we toch bezig zijn met tientallen meters kabel leggen.. waarom niet.

Zij heeft een groot bureau in de woonkamer als werkplek en deze zal niet verplaatst worden.
Waar zit dat kaartje in haar desktop? Toevallig aan de achterkant, tussen de kabels? Een andere adapter met externe antenne die je bovenop de kast plaatst, met vrij zicht richting AP (in dit geval: modemrouter) zou veel schelen.

Wat voor 'kaartje' is het trouwens exact? Merk+model?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
dion_b schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Waar zit dat kaartje in haar desktop? Toevallig aan de achterkant, tussen de kabels? Een andere adapter met externe antenne die je bovenop de kast plaatst, met vrij zicht richting AP (in dit geval: modemrouter) zou veel schelen.

Wat voor 'kaartje' is het trouwens exact? Merk+model?
Het is een TP-link kaartje met 2 antennes en een heatsink van 30-40 euro. Exacte model weet ik ff niet. Voorheen had ze een bekabelde verbinding, dit kaartje hebben we speciaal voor de huidige situatie aangeschaft en eigenlijk willen we gewoon weer een kabel erin hebben
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
mbits is maar 1 component van de verbinding. Je kunt best een 100mbit meten met speedtest maar ondertussen toch een brakke verbinding ervaren door jitter/latency.
Je hebt dus 100mbit strakke verbinding en 100mbit brakke verbinding. Speedtest zal in beide gevallen 100mbit laten zien

Als je je wifi goed op orde hebt dan heb je voor normaal internet echt niet meer dan 20mbit op een device nodig, maar dan wel strak 20mbit en niet brak 20mbit. (dus lage ping/jitter/latency whatever)

Ik vind het een goed plan dat je kabels gaat trekken hoor maar ik snap niet dat je je eerste mesh idee niet gewoon even gaat uitproberen.
Aangezien er veel gedownload wordt en er ook sprake is van een netwerkschijf en een server in ons huis hebben we echt meer nodig dan een 20mbits signaal. De connectbox is voldoende voor de woonkamer. IK wil eigenlijk gewoon een kabel naar de desktop van m'n vriendin, en een lange kabel naar mijn kantoor, waar ik dan een gigabit router kan plaatsen om evt meerdere apparaten bekabeld aan te sluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Het is een TP-link kaartje met 2 antennes en een heatsink van 30-40 euro. Exacte model weet ik ff niet.
Dat kan veel zijn, maar die twee antennes steken dus naar achteren eruit? Dan is dat hoogstwaarschijnlijk deel van de reden waarom het tegenvalt. Mogelijk is het ook nog 2.4GHz-only, dat zou ook niet helpen.

WiFi is net licht, als je van antenne van ene apparaat de ander goed kunt zien, gaat het goed werken. Zo niet, een stuk minder, en het verschil tussen achter een obstakel of er bovenop kan al heel significant zijn. Geldt trouwens ook voor de modemrouter- staat dat ding vol in zicht in de woonkamer? Zo niet valt daar ook wat te winnen.
Voorheen had ze een bekabelde verbinding, dit kaartje hebben we speciaal voor de huidige situatie aangeschaft en eigenlijk willen we gewoon weer een kabel erin hebben
Ja, moge ondertussen duidelijk zijn dat bekabelde verbindingen beter zijn. Je noemde eerder iets over 'plastic plaatjes' op de muur. Heb je daar verder naar gekeken? Die leiden waarschijnlijk naar de meterkast. Dus als je modem in de woonkamer staat kun je kabel daarvandaan naar meterkast leiden en ofwel in een keer richting slaapkamer doortrekken, of switch in meterkast plaatsen. Mogelijk heb je nog een leiding richting waar PC vriendin staat.

Verder mbt vriendin die 'lelijke' dingen vetot: tja, zij is degene bij wie het draadloos in zelfde kamer niet werkt. Het is als het tegenzit kiezen of delen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Iedereen stelt voor trek een kabel:
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:49:
Een kabel leggen vanaf het modem is helaas echt geen optie. I
Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:04:
Ik was al bang dat men over kabels zou beginnen terwijl ik aangaf dat het geen optie is.. Ik zou dan het halve huis moeten verbouwen om een kabel via het plafond of onder de vloer te trekken ofzo, als dat al mogelijk is, en het is een huurwoning dus dat gaat niet gebeuren.
[...]

Leuk voor jou, maar ik mag niks doen mbt kabels trekken van de verhuurder en ik ga geen blote kabel dwars door mijn woonkamer leggen. Vriendin veto'd een lelijke kabeloplossing.

Een kabel trekken is helaas echt geen optie, ook niet stiekem. Je zou m'n huurcontract eens moeten lezen..
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Duidelijk dat wilde je niet, dus we komen met goede alternatieven die je kunt proberen. Powerline werd hem niet, mesh set heb je niet geprobeerd.

En dan opeens:
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:22:
IK wil eigenlijk gewoon een kabel naar de desktop van m'n vriendin, en een lange kabel naar mijn kantoor, waar ik dan een gigabit router kan plaatsen om evt meerdere apparaten bekabeld aan te sluiten.
8)7

Euh.... make up your mind!
Ik bedoel, trek gewoon een kabel en zet er accesspoint neer. prima oplosisng
Ik ben alleen bang dat over een uur je pet de andere kant op staat :+

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
Ik moet toch wat. Mesh set heb ik geen vertrouwen in omdat dit huis met zonwering omlaag en betegelde badkamer echt een bunker is, en er geen stopcontacten in de lange gang zijn, waardoor ik met mesh alsnog vanuit de woonkamer signaal moet zien te krijgen in de kleine slaapkamer, oftewel exact hetzelfde als nu. DVS was te proberen maar niet snel genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Haal een TP Link Deco M9 set.
Mesh Wifi met Powerline backhaul. Kort samengevat, als base station en sateliet elkaar niet zien via WiFi, dan babbelen ze met elkaar via Powerline om alsnog samen één WiFi netwerk te produceren.

De ene zet je bij de Ziggo modem, de andere zo ver mogelijk in de andere hoek van t huis.
Wel 1 netwerk, goed bereik en een automatische jump van je devices als je van voor naar achter wandelt (of andersom.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
hoi1234 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:50:
MoCa is ook nog een optie. Wat ik op Tweakers lees werkt dat best redelijk. Ik weet niet precies hoe het werkt. Misschien kun je je daar nog over inlezen?
MoCa werkt prima. Deze techniek heeft wel randvoorwaarde. Je hebt een coax kabel nodig :+ :+ :+

Prima oplossing dus wanneer je een coax kastje in de hoek van de kamer hebt. Geen prima oplossing als je eerst een coax kabel moet trekken naar de gewenste ruimte ... |:(

(noot: wel een tikje prijzig door het moeten gebruiken van 2 adapters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
Iemand enig idee wat een beetje marktconform is voor een monteur om:

1) een kabel te trekken naar de meterkast en dan (hopelijk, indien mogelijk) via een loze leiding naar mijn kantoor + afmonteren, incl materiaal
2) Een kabel via de muren/plafond leggen naar de overkant vd woonkamer en netjes wegwerken OF (indien mogelijk) 1 stopcontact aan deoverkant vd woonkamer opofferen en dan een kabel via die leiding trekken naar dat punt zodat daar ook netjes een UTP aansluiting in de muur zit. We hebben zat stopcontacten.

Niet dat ik opgelicht word voor 500 euro ofzo. Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik zelf moet betalen voor een monteur.

De verhuurder kan van mij de pot op, ben een beetje klaar met alles en ik heb toch rechtsbijstand als hij moeilijk doet. Onbegrijpelijk dat er nooit iets is gedaan om het probleem te verhelpen dat deze woning geen fatsoenlijke internet infrastructuur heeft. Ik betaal bijna 2000 euro pm aan huur voor 3 kamers gast.

[ Voor 37% gewijzigd door Burninat0r op 25-03-2021 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 20:34
Burninat0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:25:
Iemand enig idee wat een beetje marktconform is voor een monteur om:

1) een kabel te trekken naar de meterkast en dan (hopelijk, indien mogelijk) via een loze leiding naar mijn kantoor + afmonteren, incl materiaal
2) Een kabel via de muren/plafond leggen naar de overkant vd woonkamer en netjes wegwerken OF (indien mogelijk) 1 stopcontact aan deoverkant vd woonkamer opofferen en dan een kabel via die leiding trekken naar dat punt zodat daar ook netjes een UTP aansluiting in de muur zit. We hebben zat stopcontacten.

Niet dat ik opgelicht word voor 500 euro ofzo. Dit is voor het eerst in mijn leven dat ik zelf moet betalen voor een monteur.

De verhuurder kan van mij de pot op, ben een beetje klaar met alles en ik heb toch rechtsbijstand als hij moeilijk doet. Onbegrijpelijk dat er nooit iets is gedaan om het probleem te verhelpen dat deze woning geen fatsoenlijke internet infrastructuur heeft. Ik betaal bijna 2000 euro pm aan huur voor 3 kamers gast.
Denk dat je wel over de €500 heengaat. In een oud huis gaat een installateur altijd wat tegenkomen.

Ik zou als beunhaas dit klusje ook niet voor dat geld aanpakken, helemaal niet na het lezen van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je kunt beter iemand in je vrienden/kennissen netwerk zoeken. Ik heb zo 2 vrienden die dit kunnen (als hobby) en zakelijk een hele goeie collega die het zelfs professioneel kan. En ik kan het zelf ook, duurt alleen wat langer. Het is geen rocket science. Ik heb hier veel moeite gehad met een UTP door een loze leiding te krijgen van meterkast naar woonkamer. Trekveer bleef hangen een meter voor de doos in de woonkamer. Andersom werkte ook niet. Ik denk dat er een buis of koppeling ofzo scheef zit. Uiteindelijk met een stofzuiger in woonkamer op gat een touwtje vanuit de meterkast erdoorheen gekregen. Trekveer aan touwtje werkte toen ook en daarna UTP aan trekveer. Nog steeds erg blij dat het na lang proberen gelukt is :)

Een beetje goeie elektricien zal overigens ook meteen over de loze leidingen beginnen. Als je nu toch al klaar bent met de verhuurder (terecht) kun je dat ook zelf. Begin eens met de genoemde stofzuiger truc. Vind je een leiding die uitkomt in de studeerkamer dan ben je al een eind. Kabel trekken is een makkelijk klusje met 2 mensen. Als je de afdekplaatjes goed bewaart kun je bij vertrek alles weer achterlaten zoals het hoort. Of je laat het zo, als het goed afgewerkt is is het gewoon een verbetering.

Wat ik overigens niet begrijp is dat je meterkast buiten lijkt te zitten? En stel dat je een kabel kunt realiseren van je meterkast naar studeerkamer, hoe ga je dan van meterkast naar Ziggo modem? Of heb ik dat gemist?

/edit
Aha, er lijkt iets van een KPN punt in je woonkamer te zijn wat in de meterkast uitkomt? Heb je dat al geverifieerd?

Ik wil je overigens ook wel helpen als je in de buurt woont. Al is het maar voor een 2nd opinion.

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burninat0r
FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:52:
Je kunt beter iemand in je vrienden/kennissen netwerk zoeken. Ik heb zo 2 vrienden die dit kunnen (als hobby) en zakelijk een hele goeie collega die het zelfs professioneel kan. En ik kan het zelf ook, duurt alleen wat langer. Het is geen rocket science. Ik heb hier veel moeite gehad met een UTP door een loze leiding te krijgen van meterkast naar woonkamer. Trekveer bleef hangen een meter voor de doos in de woonkamer. Andersom werkte ook niet. Ik denk dat er een buis of koppeling ofzo scheef zit. Uiteindelijk met een stofzuiger in woonkamer op gat een touwtje vanuit de meterkast erdoorheen gekregen. Trekveer aan touwtje werkte toen ook en daarna UTP aan trekveer. Nog steeds erg blij dat het na lang proberen gelukt is :)

Een beetje goeie elektricien zal overigens ook meteen over de loze leidingen beginnen. Als je nu toch al klaar bent met de verhuurder (terecht) kun je dat ook zelf. Begin eens met de genoemde stofzuiger truc. Vind je een leiding die uitkomt in de studeerkamer dan ben je al een eind. Kabel trekken is een makkelijk klusje met 2 mensen. Als je de afdekplaatjes goed bewaart kun je bij vertrek alles weer achterlaten zoals het hoort. Of je laat het zo, als het goed afgewerkt is is het gewoon een verbetering.

Wat ik overigens niet begrijp is dat je meterkast buiten lijkt te zitten? En stel dat je een kabel kunt realiseren van je meterkast naar studeerkamer, hoe ga je dan van meterkast naar Ziggo modem? Of heb ik dat gemist?

/edit
Aha, er lijkt iets van een KPN punt in je woonkamer te zijn wat in de meterkast uitkomt? Heb je dat al geverifieerd?

Ik wil je overigens ook wel helpen als je in de buurt woont. Al is het maar voor een 2nd opinion.
toon volledige bericht
Ik ken helasl niemand die hier verstand van heeft.. Woensdag komt er een bedrijf langs om te kijken. Kost ongeveer 60 euro voor een adviesgesprek en als ik een klus voor ze heb is dat gratis.

Er zit inderdaad een KPN punt met UTP aansluitingen in de woonkamer, die naar de meterkast lijken te gaan. In theorie zou ik dan een lange UTP kabel van de woonkamer naar de meterkast kunnen laten gaan, en dan van de meterkast naar m'n kantoor. Denk dat ik uitkom op een kabel van 30+ meter. Mits het allemaal mogelijk is qua loze lediingen natuurlijk.

Vraag me af of ik zelf kan testen wat waar uit komt. Ik heb een stofzuiger, die zou ik aan zo'n leiding kunnen bevestigen en dan overal voelen of ik een luchtstroom voel lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oei das behoorlijk duur voor iets wat je zelf ook kan.

Ze zullen wel over de loze leiding beginnen.
Pagina: 1 2 Laatste