Goede router ter vervanging van Ziggo modem (beter bereik)

Pagina: 1
Acties:

• Burninat0r
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
Misschien helpt dit, hier is een plattegrond van het huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCrzU6Xmfk8DOJs6Nz7aNHHMaXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6HMfOrdjLEovowRCGPlvlIq.png?f=user_large

Rood is waar de Coax binnen komt en de Connectbox staat. Blauw is waar ik werk.

Aan de ene kant van de Connectbox is een deur zonder drempel, kan daar dus geen kabel langs laten lopen, en aan de andere kant is de keuken, wederom met een opening zonder drempel.

Verhuurder heeft al laten weten dat dit mijn probleem is helaas..

[ Voor 18% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 15:44 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:10

DropjesLover

Dit dus ->

Burninat0r schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:41:
Misschien helpt dit, hier is een plattegrond van het huis:

[Afbeelding]

Rood is waar de Coax binnen komt en de Connectbox staat. Blauw is waar ik werk.

Aan de ene kant van de Connectbox is een deur zonder drempel, kan daar dus geen kabel langs laten lopen, en aan de andere kant is de keuken, wederom met een opening zonder drempel.

Verhuurder heeft al laten weten dat dit mijn probleem is helaas..
Kan je niet onder de vloer en/of achter de plinten langs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzZuWiul9N9nW7mWAOy3vc-Y-iM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ei0Wup9uFTFc5ghn20zKXCiO.png?f=user_large

Voor het trekken van kabels, dat is altijd een spannende onderneming zonder elektra-tekeningen. Je hebt geen idee waar je uit gaat komen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Burninat0r
Even alles samen gevat, aangezien de oplossingen alle kanten op gaan:

Ik heb zojuist met de verhuurder gebeld en ik mag expliciet niet aanklooien met kabels trekken. Die vrijheid heb ik dus niet. Sommigen vinden dit misschien raar, maar dat is helaas doodnormaal als je particulier een woning huurt. Ik mag niet eens een muur verfen. Zo gaat dat, vooral in grote steden. Ben al blij dat ik gaten mag boren.. Verhuurder gaat mij ook niet helpen. Voor mij 10 anderen, als de woning zoals hij is mij niet aan staat moet ik maar verhuizen.

Dit is de plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCrzU6Xmfk8DOJs6Nz7aNHHMaXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6HMfOrdjLEovowRCGPlvlIq.png?f=user_large

Rood is waar de Ziggo connectbox staat (kan niet verplaatst worden)
Blauw is waar ik werk en waar de meest belangrijke apparatuur staat.

Doel: zowel in de woonkamer als in het kantoortje (kleine slaapkamer) goede wifi ontvangst hebben.

Ik draai een home server waar ik steeds meer mee doe, in de toekomst neem ik mogelijk nog een tweede erbij, en we hebben 2 laptops, 2 desktops, 2 gaming consoles, een NAS en 1 smart TV in huis. In de toekomst komen er wellicht nog meer Smart Home achtige apparaten bij (camera etc). Ik wil dus graag investeren in een goede router die tevens ook future proof is. En ik wil een VPN server kunnen hosten zodat ik veilig van buitenaf verbinding kan maken met mijn thuisnetwerk. Mijn internetverbinding is slechts 250mbits, maar ik wil dat er intern snel gecommuniceerd kan worden.

Op een rijtje:
- Router Mesh Duo pack (waarschijnlijk), of 1 goede router + 1 goede mesh node
- VPN server
- QoS
- Beam forming
- Wifi 6 support (vertel me aub niet dat ik het niet nodig heb.. ik wil 10 jaar met deze routers doen en mijn eisen zullen alleen mar groeien)
- Guest network
- 5Ghz en 2,4Ghz
- Minstens 1Gbit LAN wifi speed
- ? Andere nuttige functies?

Wat zou een goede keuze zijn in deze situatie?

In de Gang heb ik overigens geen stopcontacten dus de 2e router zou in de hoek van de woonkamer komen te staan, waar de gang begint. Dan heb ik hopelijk fatsoenlijk bereik in het kantoor en wat bereik in de slaapkamer. De slaapkamer is minder belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Burninat0r op 24-03-2021 19:40 ]

• Burninat0r
Oke jongens, er wordt binnenkort een kabel naar het kantoor getrokken. Dan ontstaat de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcYIZKCLEFehTApohJgGl65rOQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jWRLdSQXha5cNUH0HVYVStoW.png?f=user_large

1: Ziggo Connectbox (of andere router?)
2: TP-Link Deco M4 (draadloos verbonden met #1, bedraad verbonden met #4)
3: Hier komt de UTP kabel binnen in het kantoor, daar moet een AP / Router staan met goede wifi en minimaal twee ethernet poorten

4: Desktop van mijn vriendin, dmv de Deco M4 heeft zij een betrouwbare internet verbinding zonder kabels door de woonkamer, voor maar 30 euro. We hebben een set van 3 gekocht voor 100 euro van Ziggo, de andere 2 kunnen we verkopen voor 30-40 euro per stuk. Yay! Haar eisen zijn wat minder hoog dus deze oplossing is fijn, goedkoop en zo'n ding kan altijd nuttig zijn in de toekomst.

5: Mijn bureau met een laptop, gaming console en toekomstige gaming PC. Ik wil hier zowel goede wifi als minimaal twee ethernet poorten beschikbaar hebben.

Vragen:

- Wat voor apparaat kan ik het beste op #3 neerzetten? Ik wil graag dat het hele huis 1 groot netwerk wordt, dus ik neig naar een AP die niets meer doet dan signaal (goed) doorgeven, en dat het apparaat op #1 echt het hoofd hub wordt in huis.
- We gaan, als ik behoorlijke snelheden haal, waarschijnlijk upgraden naar 500mbits. Is de Ziggo Connectbox voldoende of kan ik dan beter een goede router op #1 neerzetten? Zo ja, welke?

Wat betreft #1 en #3, Wifi 6 is mooi meegenomen voor de toekomst, maar geen harde eis en ik hoef er ook geen VPN op te kunnen draaien. Ik wil wel graag flinke LAN snelheden hebben van minimaal 1gbit binnen m'n kantoor.

[ Voor 43% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 15:00 ]

• Burninat0r
Werkgever betaalt precies niets voor mijn thuisnetwerk natuurlijk.

Maar dit dan:

https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

En zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idepKWJw98Cs5nfmRGUEWfeeNqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAaeOsw0exqy8ju85C2k2icb.png?f=user_large

1 = Ziggo Connectbox
2 = Router 1 (wired)
3 = Router 2 (wifi 6)

Dit heeft best een redelijke kans van slagen voor in totaal 350 euro, ofnie? Zou die wifi6 backbone echt zo slecht zijn over een afstand van 5 meter met hooguit twee houten deuren ertussen?

Die kabel tussen de Connectbox en Router 1 kan ik zelf wel redelijk wegwerken. Totale prijs net zoveel als het monteursbezoek en dan pomp ik geen 350 euro in een huurwoning.

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 31-03-2021 23:00 ]

• Burninat0r
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:04:
[...]

Ik ben oprecht blij voor je :)

Tja Mesh is een beetje een no-go op tweakers maar zo zie je maar weer: Het is, als je goed spul koopt, vaak goed genoeg voor veel mensen.
Haal je 500mbit onderling op de switch of naar de andere asus node? Indien het laatste: impressive! Dat was met een netgear orbi/deco m9 niet gelukt en is het dus goed dat je die extra investering voor de asus (wifi 6) hebt gedaan.

Puur voor mijn beeldvorming: waar heb je nu de mesh nodes staan? Direct naast de connectbox of naast de gang?
Wat is het issue met mesh? Ik was dus ook een beetje afgeschrikt door alle "horrorverhalen" en de elitaire houding richting kabels, al voordat ik dit topic startte. Wilde eerst niet eens beginnen aan mesh omdat ik er blind vanuit ging dat het langzaam en laggy zou zijn. Maar het is echt andere koek dan de oude wifi repeaters en de extra latency valt reuze mee.. +5-10ms voor een extra wireless hop of twee ga je echt niet merken, en als je mesh nodes bekabeld aangesloten zijn is er al helemaal geen probleem lijkt me.

Als ik van de woonkamer naar de slaapkamer ga zakt het signaal eerst behoorlijk, en na zo'n 3-5 seconden switched hij automatisch naar de andere node zonder onderbreking. Top!

Dit is de huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idepKWJw98Cs5nfmRGUEWfeeNqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fAaeOsw0exqy8ju85C2k2icb.png?f=user_large

1 = connectbox met wifi uitgeschakeld (is het de moeite waard om hem in bridge mode te laten zetten?)
2 = Main node (bedraad)
3 = 2nd node (wireless backhaul)

Ik haal inderdaad zo'n 500mbits tussen #2 en #3 dmv de wireless verbinding, iets minder met de deuren dicht. Merk qua latency eigenlijk niks. Het enige wat verbonden is aan de Connectbox is de main node (en de Ziggo Mediabox XL maar die tel ik niet mee), verder is ieder apparaat in huis verbonden met de routers.

De laatste stap is de kabel tussen de connectbox en de main node wegwerken, maar dat is iets wat ik zelf kan en daar kan ik rustig m'n tijd voor nemen.

Ben erg blij voor die 350 euro! En de ASUS RT-AX92u routers hebben wat leuke settings waar ik me eens meer in zal verdiepen. Wil ook experimenteren met het hosten van een VPN server.

• Burninat0r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnoRByzDmq7OyG0b8WzanhJ9SO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZuLSnsqcmi0r0FVSdvYgv7r.png?f=fotoalbum_large

Nou hier is de boosdoener.

?????????

Iemand een idee hoe ik dit fix? Ik kan niks wijzigen ofzo. :') Ik gebruik een Cat 5E kabel. Vanmiddag werkte alles prima, dit is spontaan gewijzigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Burninat0r op 01-04-2021 20:53 ]

Pagina: 1