Even alles samen gevat, aangezien de oplossingen alle kanten op gaan:
Ik heb zojuist met de verhuurder gebeld en ik mag expliciet niet aanklooien met kabels trekken. Die vrijheid heb ik dus niet. Sommigen vinden dit misschien raar, maar dat is helaas doodnormaal als je particulier een woning huurt. Ik mag niet eens een muur verfen. Zo gaat dat, vooral in grote steden. Ben al blij dat ik gaten mag boren.. Verhuurder gaat mij ook niet helpen. Voor mij 10 anderen, als de woning zoals hij is mij niet aan staat moet ik maar verhuizen.
Dit is de plattegrond:
Rood is waar de Ziggo connectbox staat (kan niet verplaatst worden)
Blauw is waar ik werk en waar de meest belangrijke apparatuur staat.
Doel: zowel in de woonkamer als in het kantoortje (kleine slaapkamer) goede wifi ontvangst hebben.
Ik draai een home server waar ik steeds meer mee doe, in de toekomst neem ik mogelijk nog een tweede erbij, en we hebben 2 laptops, 2 desktops, 2 gaming consoles, een NAS en 1 smart TV in huis. In de toekomst komen er wellicht nog meer Smart Home achtige apparaten bij (camera etc). Ik wil dus graag investeren in een goede router die tevens ook future proof is. En ik wil een VPN server kunnen hosten zodat ik veilig van buitenaf verbinding kan maken met mijn thuisnetwerk. Mijn internetverbinding is slechts 250mbits, maar ik wil dat er intern snel gecommuniceerd kan worden.
Op een rijtje:
- Router Mesh Duo pack (waarschijnlijk), of 1 goede router + 1 goede mesh node
- VPN server
- QoS
- Beam forming
- Wifi 6 support (vertel me aub niet dat ik het niet nodig heb.. ik wil 10 jaar met deze routers doen en mijn eisen zullen alleen mar groeien)
- Guest network
- 5Ghz en 2,4Ghz
- Minstens 1Gbit LAN wifi speed
- ? Andere nuttige functies?
Wat zou een goede keuze zijn in deze situatie?
In de Gang heb ik overigens geen stopcontacten dus de 2e router zou in de hoek van de woonkamer komen te staan, waar de gang begint. Dan heb ik hopelijk fatsoenlijk bereik in het kantoor en wat bereik in de slaapkamer. De slaapkamer is minder belangrijk.
[
Voor 10% gewijzigd door
Burninat0r op 24-03-2021 19:40
]