Toon posts:

Foto-uitdaging week 12: Textuur OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:06

Wormaap

Ha medetweakers, vanuit de F&V crew hebben we het idee opgevat om jullie (en onszelf) uit te dagen foto's te maken met een bepaald thema of bepaalde opdracht. Wij introduceren hiervoor deze topicreeks.

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

De opdracht van deze week: Textuur.
Zoek een oppervlak, object of wat voor onderwerp dan ook wat een textuur heeft wat je op interessante wijze in beeld kunt brengen. Hoe en wat, dat is aan jezelf.

Verras je medetweakers en succes! :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

Nomad

a.k.a. Martijn

Cool, altijd tof om wat nieuwe concepten te proberen. Ik houd hem in het achterhoofd deze week...heb al 1 idee :)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56

bobcom

Dedicated dabbler

Mooi initiatief, bravo! Misschien zinnig om het weeknummer te vermelden in de topictitel? Zie je
a: de periode wanneer het thema geldig is en
b: dat het om een telkens terugkerende uitdaging gaat.

Ik ga deze week in elk geval op textuurspeurtocht!

(Trouwens, zou je het geen "challenge" noemen? Daar doen meestal meer mensen aan mee dan aan gewoon een uitdaging. En foto uitdaging is trouwens één woord: Foto-uitdaging. Er is een verschil tussen een antiekwinkeltje en een antiek winkeltje.)

[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 23-03-2021 09:36]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
bobcom schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:34:
Mooi initiatief, bravo! Misschien zinnig om het weeknummer te vermelden in de topictitel? Zie je
a: de periode wanneer het thema geldig is en
b: dat het om een telkens terugkerende uitdaging gaat.

Ik ga deze week in elk geval op textuurspeurtocht!

(Trouwens, zou je het geen "challenge" noemen? Daar doen meestal meer mensen aan mee dan aan gewoon een uitdaging. En foto uitdaging is trouwens één woord: Foto-uitdaging. Er is een verschil tussen een antiekwinkeltje en een antiek winkeltje.)
Goede punten. Ik heb de titel even aangepast. Challenge is misschien iets gangbaardere term maar ik vind foto-uitdaging de lading ook prima dekken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Leuk initiatief!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 Helemaal mee eens: uitdaging of challenge maakt niet uit, als het topic maar viral gaat. Nu gauw op zoek naar texturen!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog steeds geen textuur te zien alhier...

Of wacht iedereen af, totdat iemand als eerste iets plaatst? Om de competitie in te schatten? :+

Mooie Plaatjes   

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
Ik heb wel een idee, maar ik ben er nog niet aan te gekomen. Hopelijk vandaag.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ga hier vandaag mee aan de slag.

Gaan we een beetje losjes om met het textuur/structuur-verschil of is daar een strikte scheiding in? :+

Let me rephrase that;
Het gaat om textuur, dus 'voelbaar', geen discussie over nodig :)

[Voor 25% gewijzigd door DirtyBird op 25-03-2021 07:38]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:49:

Of wacht iedereen af, totdat iemand als eerste iets plaatst? Om de competitie in te schatten? :+
Meestal komt het pas aan het eind inderdaad, maar van jou had ik er onderhand eigenlijk al één verwacht. Jij bent vaak wel een doorpakker als het om fotokansen gaat. ;)

Overigens snap ik dat je de term 'competitie' niet zo bedoelt, maar we willen er bewust niet echt een wedstrijd van maken. Juist het gevoel dat je echt iets goeds moet plaatsen kan mensen afschrikken, dat zou zonde zijn.
Het hoeft helemaal geen briljante foto te zijn, het is juist leuk om te zien hoe iedereen een uitdaging anders kan interpreteren. Een originele insteek of dat het bijna een raadplaat is waar je de structuur normaal terug vindt, dat is ook gaaf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ga dan maar eens even aftrappen :)

Het is erg verleidelijk om meteen naar de macrolens te grijpen, dus dat heb ik dan ook gedaan.

Lumix G9 - M.Zuiko 60mm Macro f/2.8 - f/9; ISO 200; 2,5s

Onderstaande is niet met een macrolens gemaakt, maar daarmee is ook alles wel gezegd denk ik

Lumix G9 - Lumix 20mm f/1.7 - f/9; ISO 200; 1/13s

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

DirtyBird schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:30:
Ik ga dan maar eens even aftrappen :)

Het is erg verleidelijk om meteen naar de macrolens te grijpen, dus dat heb ik dan ook gedaan.
[Afbeelding]
Lumix G9 - M.Zuiko 60mm Macro f/2.8 - f/9; ISO 200; 2,5s
Mooie foto, lekker gekleurd, al heb ik verder de ballen verstand van fotografie :)
Maar ik ben met dit soort dingen altijd ram nieuwschierig waar ik nu eigenlijk naar kijk ?
Portie nasi kruiden :?

[Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 25-03-2021 09:39]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

heuveltje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Mooie foto, lekker gekleurd, al heb ik verder de ballen verstand van fotografie :)
Maar ik ben met dit soort dingen altijd ram nieuwschierig waar ik nu eigenlijk naar kijk ?
Portie nasi kruiden :?
Paprikapoeder, komijn, grof zout en dragon in de achtergrond. Als je daar nasi mee kruidt heb je gelijk :-p

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
ehtweak schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:49:

Ik denk dat velen doordeweeks gewoon moeten werken en daarom geen tijd hebben? Althans dat geldt voor mij. Als ik al iets kan doen, is dat op zaterdag, maar meer waarschijnlijk op zondag.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Maar foto's maken is toch niet beperkt tot alleen overdag?

Je hebt de hele dag om na te denken hoe en wat, de foto maken zelf is een kwestie van seconden, hooguit minuten. Toch? :)

Mooie Plaatjes   

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

ehtweak schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:36:

Je hebt de hele dag om na te denken hoe en wat, de foto maken zelf is een kwestie van seconden, hooguit minuten. Toch? :)
Dat hangt af van je aanpak toch. De een loopt tegen een textuur aan, maakt een foto met zn telefoon en post m. Dan ben je inderdaad met een minuut klaar.

Ik heb er met opstelling, instellingen en nabewerking denk ik bij elkaar een klein uurtje over gedaan.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-03 08:36

Grozno

acts without consequence!

@DirtyBird Die eerste ziet er best geurig en kleurig uit. Grappig compositie, zo'n kruidenvallei.

Ik gooi deze vast even in de mix, tussen de thuisvergaderingen door.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@DirtyBird Geinig, gebruiken jullie thuis dat roze Himalayazout ook altijd? De ander is een beetje raadsel, hangt van de schaal af, toch?
@Grozno Toeval bestaat. Ik heb ooit bijna net zo'n klimop-tegenschorsfoto gemaakt.

Fotootje dat ik meteen al in mijn hoofd had om te plaatsen: een bronzen beeldje waarin figuur en textuur samenkomen. Eén van onze dierbaarste bezittingen, maar dat knak je niet zo voor je telefoon. De procedure:
  1. Beeldje tegen verloopachtergrondje zetten
  2. Camera (A7Rii) voorzien van helicoid EOS-FE adapter met EOS.-M42 adapteradapter
  3. Jupiter 9 2.0 85mm op adapteradapter schroeven
  4. Adapter en Jupiter instellen om op scherpstelafstand van ca 50cm
  5. Jupiter instellen op f5,6, camera op iso 250, 1/5s
  6. Zes foto's maken met telkens iets verschillende focussering
  7. Stacken en nabewerken in Lightroom en Photoshop
  8. Uploaden en plaatsen.

[Voor 11% gewijzigd door bobcom op 25-03-2021 12:20]

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:57

Nielless

Born at a very young age.

Ik doe graag mee. sinds kort in bezit van een camera, dus ben nog een noob ;)

XBL: Nielless // STEAM: Nielles

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Nee, die gloed komt van het paprikapoeder.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-03 21:12
@llemaal; textuur is overal, leuk om te zien hoe iedereen dat anders in beeld brengt.

Dit kozijn kan wel een likje verf gebruiken:

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Daaaaf Mooi effect. Vraag me af of closer inzoomen op alleen het groen niet spannender is. Je weet wel, via de oude platitude van less is more.

Omdat de spulletjes er toch nog stonden heb ik ook een bosje bloemen van twee jaar terug geknipst. Dit keer de Tamron 90mm 2.8 macro op de A7Rii, Neewer flitsertje bovenop en SB800 als slaafje. Stack van 9 foto's, 1/5 s.@f/8 en ISO250, ontwikkeld en gestacked in Lightroom en Photoshop

Had misschien meer moeten inzoomen zodat alleen de dooieblaadjestextuur overbleef, maar ik vind dit als foto prettiger om naar te kijken.

[Voor 4% gewijzigd door bobcom op 25-03-2021 17:50]

• LA-384
ehtweak schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:36:

Daar heb je gelijk in, maar dan moet die tijd er alsnog zijn. Ik heb ook nog geen idee wat ik wil fotograferen, nog geen tijd gehad om te brainstormen. Morgenmiddag 16.30 begint mijn weekend ;)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 23:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bobcom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:45:
@Daaaaf Mooi effect. Vraag me af of closer inzoomen op alleen het groen niet spannender is. Je weet wel, via de oude platitude van less is more.

Omdat de spulletjes er toch nog stonden heb ik ook een bosje bloemen van twee jaar terug geknipst. Dit keer de Tamron 90mm 2.8 macro op de A7Rii, Neewer flitsertje bovenop en SB800 als slaafje. Stack van 9 foto's, 1/5 s.@f/8 en ISO250, ontwikkeld en gestacked in Lightroom en Photoshop

Had misschien meer moeten inzoomen zodat alleen de dooieblaadjestextuur overbleef, maar ik vind dit als foto prettiger om naar te kijken.

[Afbeelding]
Dit is gaaf! Ik zou persoonlijk wel de achtergrond egaal wit gemaakt hebben. Het makkelijkste is dit te doen door de achtergrond apart te belichten maar als dat niet gaat dan kan het ook in Photoshop. Geeft een stuk meer die minimalistische vibe en dan springt de boel er nog meer uit.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Ventieldopje Gaaf met een uitroepteken, dat vind ik leuk. Bedoel je dit? Ik kan niet echt met Photoshop, maar met een filter in Lightroom waar alle lichte tinten in geselecteerd zijn en vervolgens overbelicht en de bloemetjes daarna vrijgepoetst kan ik het wel. Hoop tenminste dat dit is wat je bedoelt.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 23:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Yes, stukken beter! O+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• MRIdev
:(. Drie accu's in mijn tas 0%, 5% & 12%. |:(

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@bobcom: Ik vond het origineel dan weer mooier, het contrast in de versie met extrameer wit vind ik wat erg hard :)
* Wormaap gaat nog een foto maken/posten. Maar dit wilde ik even roepen voordat ik het vergeet :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MRIdev
Ik zie hier al toffe foto's voorbij komen, de 2e van @DirtyBird en die van @Grozno vind ik helaas niet zo spannend.

Voor mijn textuur foto heb ik best wel wat moeten bijsnijden ondanks dat ik M6 x 50 schroeven heb gebruikt.

Textuur_Tweakers by Roger Wilco, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Mooi om te zien hoe iedereen een andere draai geeft aan textuur. En allemaal erg mooie platen maar die van @Daaaaf speekt me erg aan. Je kunt de ribbels bijna voelen op je scherm ;-)

Zelf tussen de bedrijven door vanmiddag ook even op textuur-jacht geweest. Erg leuk maar ook nog best lastig om iets te vinden waar ik tevreden mee was. Uiteindelijk is poging 1 de prullenbak geworden. Letterlijk. De buitenkant is van mooi geborsteld aluminium. Perfect.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@MRIdev Zou leuk geweest zijn als je die M6en met een M6 geschoten had. Ik vind het een origineel concept, maar mis dan weer wat strakte: één laag horizontaal, en twee dwarsliggers. Die rode accenten maken de foto, maar een focus stack zou mogen: van voor naar achter scherp.

@sys64738 Uitermate subtiel, maar ik vraag me af of een egale uitlichting niet effectiever is - die donkere zone onderbreekt het egale ritme van de textuur (zo, die kan rechtstreeks in een kunstkritiek ;) ) En die drie stofjes maken geen deel uit van het concept, wel?

@Wormaap Op gevaar af deze editie helemaal vol te plempen met dooie rozen: ik begrijp je bezwaar. Daarom mijn finale versie, waar ik zelf de voorkeur aan geef. Zelfde als vorig, alleen wat cruciale slidertjes teruggezet. Zelf vind ik deze de beste, @Ventieldopje ?

Dit is echt de laatste - en sorry als het al teveel is. Maar ik heb graag wat houvast voor mijn nabewerkingen - er kan zoveel dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
@MRIdev Mooie dieptewerking.

Ook maar eens wat geprobeerd:

Deze laatste is met iso 10000 gemaakt dus heeft wat ruis.

• MRIdev
@bobcom Fotostacken is een bewerking die ik dan nog nooit uitgevoerd heb. Hopelijk dit weekend nog wat tijd om te proberen. Dan haal ik denk ik ook de twee horizontale schroeven met rood draad weg.
Je laatste van de rozen vind ik de beste.

@sys64738 Die heeft wel iets. Als zwart-wit liefhebber zou ik hem omgezet hebben. Als je dan in LR met de helderheid, textuur en nevel verwijderen schuiven speelt kunnen er wel eens verassende te turen zichtbaar worden.

@JoStad In de eerste 'voel' ik van alles, het bolletje en de ondergrond. De derde vind ik slordig door de rand die rechtsonder zichtbaar is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@MRIdev Benieuwd naar het resultaat. Als je een Adobe-abo hebt is het een eitje. Aantal foto's van statief schieten met telkens iets andere scherpstelling, alles importeren in Lightroom, alle foto's selecteren, auto settings, rechts klikken, edit in>open als lagen in Photoshop, alle lagen selecteren, edit>auto-align layers, edit>auto-blend layers, resultaat opslaan en je stack staat in Lightroom als -edit.tif. Zelfs een absolute PS-kluns als mij lukt het.

@JoStad De eerste had wat meer ingezoomd mogen zijn: er ligt wat veel nadruk op de omgeving en de oppervlaktetextuur zinkt wat in het niet. Tweede eigenlijk dito. Derde zie ik door de onscherpte eigenlijk nergens textuur, een stack en extra licht had dat verholpen, denk ik. Ik had het ook aardig gevonden om wat info te zien: object, fotografische data.

Toch nog maar een echte "textuur"-foto: de andere twee waren meer "dingen en textuur"

Ra,ra, wat is dit?
spoiler:
Binnenkant van een stuk eikenschors, A7Rii, 1:1.8 close-up met Tamron 90mm 2.8. macro, 1/125s, f/11, ISO 250, SB80 1/16 li, SB 800 1/32 re. Lightroom, extra textuur en clarity, vibrance en saturation teruggenomen, -16 vignet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46
Valt deze ook in de categorie stuctuur textuur?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Spasm Structuur? eerder chaos! ;)
Maar imho geen textuur...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Bleh, jammer dat ik mijn set heb verkocht. Maar zodra de andere prioriteiten weer afgerond zijn (nieuw huis) weer een lens kopen voor een rondslingerende 60d om mijn creativiteit weer wat los te kunnen laten :P Leuk initiatief deze uitdagingen.

@Spasm Ja, er is textuur, maar of dat nu hét onderwerp van de foto is :) Misschien meer focus op een deel van de foto want ik zie hier en daar wel interessante textuur ertussen

[Voor 27% gewijzigd door Ebayzo op 26-03-2021 11:43]

Default blanke hetero

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
@bobcom Dat is een mooie echte texture.

Dan ook maar echte behangetjes gemaakt na een wandeling in het bos.

Gemaakt met de M50 en EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM met 10 mm macroring.

• LA-384
Een stuk lastiger dan verwacht, maar toch wel tevreden met deze selfie. Vreemd genoeg lijkt de reflectie altijd precies in het scherpstelgebied van de iris te liggen, hoe groot de afstand tot het gereflecteerde ook is.

80mm macrolens + 11mm extension tube voor echte up-close foto.

Edit: vervangen voor de sRGB versie ivm correcte kleurweergave.

[Voor 32% gewijzigd door LA-384 op 27-03-2021 11:35]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@JoStad Nummer twee lijkt wel spekkoek, maar dat is vast niet :P Krijg er wel trek van :|

Default blanke hetero

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter

Nog niet met de 'echte' camera bezig geweest, maar deze textuur vond ik zelfs met mijn telefooncamera gaaf :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 07:24

jd1987

cliquefotografie.nl

Leuke uitdaging! Daardoor herinnerde ik mij weer dat ik nog een keer zeepbel "planeten" wilde fotograferen :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Leuk om te zien hoe iedereen er invulling aan geeft hoor, top! :)

De één gaat voor de structuur zelf, de ander voor dingen met structuur. Beiden vind ik wel leuk om te zien, hoe de structuur het onderwerp kan zijn, of dat het op het onderwerp terug komt.

Zelf ook maar wat geprobeerd, vond het lastiger dan ik dacht om wat interessants te vinden.

En voor de lol nog maar twee raadplaatjes en een probeerseltje wat ik hier wel vind passen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LA-384
@Gonadan Dat vlechtwerk is wel erg strak vastgelegd zeg. Zonder die minieme oneffenheid in compositie zou ik zo denken dat het een computerrender is.

Wat betreft je raadplaatjes
spoiler:
Die eerste lijkt me iets eetbaars. Een brownie of zo?
Die tweede lijkt een stukje stof. Leer of zo.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Worden nog steeds mooie platen gepost door iedereen. Top.

Laatste dagje alweer dus nog even tijd voor een uitsprint om alle textuur-motivatie er uit de persen. Kijken of ik ook nog zoiets moois kan vinden als dat schitterende vlechtwerk van @Gonadan d:)b

== Update ==

Hier mijn laatste bijdrage voor deze uitdaging. Wel bij mijn ouwe vertrouwde macro-lens gebleven maar andere draai en perspectief dan mijn vorige plaat.

[Voor 37% gewijzigd door sys64738 op 28-03-2021 14:42]

• LA-384
Ik wil een voorstel doen voor toekomstige foto-uitdagingen;

Is het een idee om deze op woensdag of evt. dinsdag te laten starten? Ik spreek iig voor mezelf als ik zeg dat ik dan meestal waarschijnlijk beter uit kom in de planning. Paar dagen om na te denken over onderwerp, weekend mogelijkheid om te fotograferen en dan nog een paar dagen voor een evt nabewerking.

Als ik daar de enige in ben is het natuurlijk onzin om het te veranderen, maar misschien zijn er meer tweakers die met hetzelfde tijdsprobleem zitten?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het was niet het plan om er vanavond gelijk een slotje op te gooien hoor, dus als je een dagje later nog wat post zal niemand daarover vallen. :)

De focus verschuift daarna wel naar de nieuwe uitdaging, maar ook die zal wel een paar dagen duren om op te starten voor iedereen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:55:
Ik wil een voorstel doen voor toekomstige foto-uitdagingen;

Is het een idee om deze op woensdag of evt. dinsdag te laten starten? Ik spreek iig voor mezelf als ik zeg dat ik dan meestal waarschijnlijk beter uit kom in de planning. Paar dagen om na te denken over onderwerp, weekend mogelijkheid om te fotograferen en dan nog een paar dagen voor een evt nabewerking.

Als ik daar de enige in ben is het natuurlijk onzin om het te veranderen, maar misschien zijn er meer tweakers die met hetzelfde tijdsprobleem zitten?
Misschien zet ik niet hoog genoeg in voor onze uitdagingen.... maar paar dagen nabewerken? :X 15 minuten schieten en 5 minuten importeren en bewerken. Dan wordt het toch wel wat?!?

Met de huidige opzet heb je de hele week om na te denken over ideeen of dingen uit te proberen. En dan in het weekend schieten en bewerken. En inderdaad echt geen pek en veren voor iemand die op maandag of dinsdag nog een foto post maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van je focus op de nieuwe uitdaging :Y)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
sys64738 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:31:
Misschien zet ik niet hoog genoeg in voor onze uitdagingen.... maar paar dagen nabewerken? :X 15 minuten schieten en 5 minuten importeren en bewerken. Dan wordt het toch wel wat?!?
Ik zie deze dingen als uitdaging, dus ik probeer er wel wat moois van te maken of dingen te proberen die nieuw voor mij zijn. Daar hoort ook wat nabewerken bij (zeker bij een stack/HDR/panorama). Een foto met de mobiel van een stuk schuurpapier om aan de opdracht "textuur" te voldoen bijvoorbeeld, vind ik geen uitdaging ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn eerste poging met textuur (magic sand, of kinetisch zand in een vormpje)
Camera: Panasonic Lumix DMC-GF5

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 En das het mooie van deze uitdagingen. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. En het is super als dit leidt tot nieuwe experimenten en aanvliegroutes. Dan kan er inderdaad wat meer tijd in gaan zitten maar bij mij kost het bedenken wat ik wil gaan doen meestal meer werk dan de uiteindelijke uitvoering.

@efan Hoewel het onderwerp zeker in de categorie structuur valt zijn er toch wel wat verbeterpuntjes. Ten eerst is ie wat krap gekaderd waardoor ie akelig dicht tegen de rand aan zit (of zelfs erover dus) en had ik de voorste torentjes ook graag in focus gezien (waar de focus nu ergens in het midden ligt). Maar ook is het onderwerp wat rommelig. Geen flauw idee hoe lastig dat magic sand is maar nu word ik vooral afgeleid door de scheurtjes en gaten.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:26:
@Gonadan Dat vlechtwerk is wel erg strak vastgelegd zeg. Zonder die minieme oneffenheid in compositie zou ik zo denken dat het een computerrender is.
Het lollige is dat ik er pas achteraf achter kwam dat het vlechtwerk was. Het is de bodem van m'n tuinbank waar je die kussens op legt. Dat is heel fijnmazig spul.
Was inderdaad wel even prutsen om het focusvlak mooi recht te krijgen uit de hand met zware prime en tussenringen.
Wat betreft je raadplaatjes
spoiler:
Die eerste lijkt me iets eetbaars. Een brownie of zo?
Die tweede lijkt een stukje stof. Leer of zo.
spoiler:
Die tweede is dus gewoon schuurpapier. :+
De eerste inderdaad een stuk brood met meel erop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Het viel me niet bepaald mee om iets interessantste vinden.
Ik hoefde echter niet ver weg te gaan om een raadplaatje met Moirépatroon te maken:

flickr

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-03 16:39
Helaas niet de tijd kunnen vinden om zelf iets in te dienen maar leuk initiatief en leuk om de foto's te zien.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• efan
  • Niet online
@efan Hoewel het onderwerp zeker in de categorie structuur valt zijn er toch wel wat verbeterpuntjes. Ten eerst is ie wat krap gekaderd waardoor ie akelig dicht tegen de rand aan zit (of zelfs erover dus) en had ik de voorste torentjes ook graag in focus gezien (waar de focus nu ergens in het midden ligt). Maar ook is het onderwerp wat rommelig. Geen flauw idee hoe lastig dat magic sand is maar nu word ik vooral afgeleid door de scheurtjes en gaten.
bedankt voor de tips! kadering zou inderdaad beter kunnen, eens kijken hoe het met de volgende uitdaging gaat. het "rommelig"': ja, misschien als ik er wat meer tijd in had gestoken, had ik de vorm langzamer kunnen vullen, maar het eruit halen is lastiger :) en ik dacht dat juist de incompleetheid wat meer structuur bracht :)
Ik ben benieuwd naar de volgende uitdaging, heb net vanavond een Sony Cyber-shot DSC-HX300 gehaald met 50x optische zoom, eens kijken wat dat daar mee te maken valt.
Zoals te zien, begin ik net, maar de uitdaging(en) en commentaar is zeer tof :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Textuur en dan heel dichtbij de gebruikte technologie van dit forum:

Textuur met wat extra 'texture' 8)

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 28-03-2021 23:44]

Mooie Plaatjes   

• efan
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:07:
Textuur en dan heel dichtbij de gebruikte technologie van dit forum:

[Afbeelding]

Textuur met wat extra 'texture' 8)
mooie foto, en textuur! _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Quick 'n sloppy, ook niet overal even scherp, maar toch wel even leuk om te delen imo.
Niet gemaakt met een dedicated camera, macrolens of wat dan ook, maar met een smartphone...

De Oppo Find X3 Pro en zijn 'microscoopcamera'. En nog drie uit het archief:

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vooral deze laatste; heel interessant! d:)b
Ik zie in de omschrijving 'hout'; kun je ook aangeven waar we nou precies naar zitten te kijken?
Wellicht een uitgezoomd plaatje?

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De nieuwe uitdaging is online, zie: Foto-uitdaging week 13: Lijnen :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:28:
Vooral deze laatste; heel interessant! d:)b
Ik zie in de omschrijving 'hout'; kun je ook aangeven waar we nou precies naar zitten te kijken?
Wellicht een uitgezoomd plaatje?
Eigenlijk is dit al te uitgezoomd, maar het is simpelweg een houten plank van een bankje:

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is onderdeel van een reeks wekelijkse uitdagingen.
Klik hier voor het meest recente deel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee