Turnringen ophangen aan plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-04 00:25
Om thuis aan fitness te kunnen doen wil ik graag turn ringen aan het plafond hangen. Mijn idee is om twee keilbouten met ogen in het plafond te monteren zodat ik daar de ringen aan kan hangen. Maar na een belletje met de ijzerzaak zit ik met meer vragen dan antwoorden. De meneer van de ijzerzaak had het over kanaalplaten, daar mocht ik hooguit een lamp aan ophangen.

Het probleem is dat ik niet weet of mijn plafond van kanaalplaat is gemaakt of niet. Wat ik wel weet is dat de woning van beton is gemaakt en het bouwjaar 1980 is. De buitenmuren en plafonds zijn keihard, alleen de boorhamer komt er door.

Moet ik mij nu zorgen maken over kanaalplaten of kan ik met een gerust hart keilbouten in het plafond monteren? Het gaat om het plafond op de bovenste verdieping, zie foto.

Advies over de maat van de keilbouten is ook welkom, daar wilde de man van de ijzerzaak geen informatie overgeven. Als er 100 kilo aan kan hangen en trekken zit ruim zat.

Advies over alternatief voor keilbouten is ook welkom. Het zou wel fijn zijn als boel in de toekomst weer uit het plafond kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rSePXPDgXojQWh9R9cEyfhABNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMhXSwVPYPpH12oowdTbq29m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CyberFly op 22-03-2021 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Whaaa.

Kijk ik naar een muur met raam en de lamp hangt aan het plafond.
Of hij ik naar een daklicht en de lamp hangt op de muur...

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 22-03-2021 17:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:44

Moofnor

King of my castle

Weet je zeker dat het plafond hier ook beton is? Gezien de schuine wand en bovenste verdieping lijkt een houtvloertje even waarschijnlijk.

Verder: heb je deze link gezien? https://www.klusidee.nl/F...-kanaalplaatvloer.123794/

Ik dacht eerst dat je dezelfde persoon was, maar dat gaat over een 2010 huis.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
jack zomer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:02:
Whaaa.

Kijk ik naar een muur met raam en de lamp hangt aan het plafond.
Of hij ik naar een daklicht en de lamp hangt op de muur...
45graden dak, met een vlak plafond afgewerkt, zit misschien nog een vliering in de nok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Als je plafond van beton is, dan is het de vraag hoe dik beton dit is. Je moet er aardig diep in gok ik zo. Aangezien je plafond van je zolder niet gebouwd is om veel te dragen gok ik dat deze niet zo dik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Misschien twee schommelhaken gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/710/976/DV_8_3830583_03_4c_DE_20191219051655.jpg
Heb er hier meerdere hangen in een kanaalplaten plafond. Er hangen hier hangstoelen aan. Daar kan je echt veel gewicht aan hangen.
Ik heb volgens mij een 14mm gat moeten boren. Wel een goede (Fischer) plug gebruiken.
Bij de Hornbach kan je die dingen per stuk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
@Moofnor @iceheart

Het gaat om de bovenste verdieping, de ene helft van het dak is plat en de andere helft is schuin. Hopelijk geeft de foto van de buitenkant meer duidelijkheid.

@com2,1ghz
Er zitten verdeeldozen in het plafond, het lijkt mij dat ik dus minstens zo diep kan gaan. Over de draagkracht maak ik mij niet zo'n zorgen, die kiezelstenen wegen best wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtUCSPynH2eYUDayw0lHPKqs7p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FgoGn0NTtiJrjdqE585YGVsA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@CyberFly ,
Voordeel van zo'n schommelhaak is overigens dat het touw er niet zomaar uitfloep als je die oranje veiligheids blokkering gebruikt.
De ring is verder gewoon open, dus je kan de touwen er dan ook makkelijk afhalen mocht dat nodig zijn.
Ik heb overigens de 12mm versie. Lekker sterk.

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 22-03-2021 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Als ik zo naar beide foto’s kijk dan lijkt je plafond heel dun.
Vanuit buiten zit er ongeveer een halve dakpan hoogteverschil met je dakraam en plat dak. En vanuit binnen ze je nog een leeg stuk tussen je dakraam en plafond. .
Zo n verdeeldoos is ook niet heel diep. Ik gok 4 tot 5cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:07
Kan je niet een metalen balk op je dak (onder/tussen de kiezels) leggen, en daar de bouwen in boren? Want ik heb net als com2 niet het idee dat je een heel dik betonnen dak hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een betonnen dak ? Lijkt mij stug of er moet ooit een optie geweest zijn er nog een verdieping op te zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:19
99ruud99 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:52:
Kan je niet een metalen balk op je dak (onder/tussen de kiezels) leggen, en daar de bouwen in boren? Want ik heb net als com2 niet het idee dat je een heel dik betonnen dak hebt.
Ik zou ivm lekkages niet door je dak heen boren....

Wat je eventueel wel zou doen: sterke plank/plaat op meerdere plekken vastmaken aan plafond en vervolgens daaraan je apparatuur hangen. Dan wordt het gewicht al wat meer verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:58
Dat dak zweeft ook niet vanzelf. Onder je raam loopt een balk. Mijn vermoeden is dat er meer van dit soort balken lopen om het dak te ondersteunen. Je moet dus even uitvinden waar deze lopen.
Daar kun je zo'n schommelhaak inschroeven en als de balken te ver uit elkaar liggen koop je een OSB plaat die je aan de balken schroeft en schroef je aan de plaat vervolgens de haken.
Niks keilbouten gewoon goede houtschroeven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:11

Foamy

Fulltime prutser

CyberFly schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:52:
Als er 100 kilo aan kan hangen en trekken zit ruim zat.
Houd er rekening mee dat met wat beweging de krachten die op deze bouten komen te staan wel eens meer kunnen worden dan een vast gewicht van 100kg. En dat zal daarnaast ook niet allemaal netjes loodrecht naar beneden gaan, maar kan ook zijwaarts gericht zijn.

blub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
Allereerst: koester deze ijzerwarenzaak, hij geeft je echt advies in plaats van je gewoon iets te verkopen.

Keilbouten zijn in een betonnen plafond de juiste oplossing. Maar het klopt ook dat veel nieuwbouw van kanaalplaat, en daarvoor van breedplaat is gemaakt. Beide moet je niet diep in boren, dus wat hij zegt klopt: een lamp ofzo kan prima, maar een keilbout is tricky.

En in hout is een keilbout niet de handigste oplossing, daar kun je gewoon een hele forse schroef met haak in draaien lijkt mij (voorboren uiteraard!)

Maar ja, wat je precies voor handen hebt, durf ik zo ook niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
significant schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:28:
Dat dak zweeft ook niet vanzelf. Onder je raam loopt een balk. Mijn vermoeden is dat er meer van dit soort balken lopen om het dak te ondersteunen. Je moet dus even uitvinden waar deze lopen.
Daar kun je zo'n schommelhaak inschroeven en als de balken te ver uit elkaar liggen koop je een OSB plaat die je aan de balken schroeft en schroef je aan de plaat vervolgens de haken.
Niks keilbouten gewoon goede houtschroeven gebruiken.
Er lopen inderdaad een aantal houten balken, die zitten met flinke bouten vast aan de stalen balken. Gezien ik beter niet in het plafond kan boren ga ik kijken hoe en wat ik met de balken kan.

Bedankt voor het advies iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterOomen
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:02
Hi allemaal! Ik wilde precies dezelfde vraag stellen als @CyberFly, maar dan vanuit een andere context. Helaas woon ik namelijk niet in een betonnen stronghold uit de 1980: ik wil de turnringen graag ophangen in een huis uit de jaren 30. Ik hoop op de expertise van de mensen hier, omdat ik heel weinig weet van constructies, materialen, draagkracht, etc. Input is erg appreciated!

Ik heb eigenlijk drie opties:
  1. De ringen in de werkkamer aan de plafond hangen. Ik ga er vanuit dat het plafond (lang) niet sterk genoeg is en dat ik dan op zoek moet naar de balken waar dat plafond aan bevestigd is. Ik weet alleen niet (1) hoe ik kan lokaliseren waar die balken wellicht/waarschijnlijk zitten en (2) of die geschikt zijn om ringen aan te hangen. Eerlijk: ik weet niet eens hoe zo'n plafond in elkaar zit en of dat soort balken wel bestaan. Kan ik dat uitzoeken, en heeft dat zin?
  2. In de slaapkamer op zolder de ringen aan een houten balk van 15 x 7 cm hangen (zie foto). Ik weet alleen niet hoeveel gewicht zo’n houten balk kan dragen? Zelf zou ik gokken dat zo’n balk mij gemakkelijk houdt, maar ik neem liever geen gokje. Ik weet ook niet wat voor soort hout het is en of het soort hout überhaupt belangrijk is.
  3. Of het gewoon niet doen. Ons huis is oud, en misschien moet ik er gewoon niet dit soort capriolen uit willen halen.
Ik heb de opties naar wenselijkheid geordend. Het liefst ga ik voor optie 1, maar ik weet niet hoe kansrijk die is. Zijn er mensen die me kunnen helpen? Zeer gewaardeerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEkcvqQ_tATNsmpN_4_BRSBoIAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJrU7f5guutXwy5ofqjzFoV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
@CyberFly er bestaan ook kanaalplaatankers. Echter, om die juist toe te passen moet je wel zeker weten dat je een kanaalplaatplafond heb, en hoe en waar de kanalen precies lopen. Voor de volledigheid zou je ook de belastbaarheid ervan moeten achterhalen. Daken worden vaak wat lichter uitgevoerd dan vloeren, dus ze kunnen vaak ook minder zwaar belast worden dan vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
WouterOomen schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:30:
Hi allemaal! Ik wilde precies dezelfde vraag stellen als @CyberFly, maar dan vanuit een andere context. Helaas woon ik namelijk niet in een betonnen stronghold uit de 1980: ik wil de turnringen graag ophangen in een huis uit de jaren 30. Ik hoop op de expertise van de mensen hier, omdat ik heel weinig weet van constructies, materialen, draagkracht, etc. Input is erg appreciated!

Ik heb eigenlijk drie opties:
[list=1]
• De ringen in de werkkamer aan de plafond hangen. Ik ga er vanuit dat het plafond (lang) niet sterk genoeg is en dat ik dan op zoek moet naar de balken waar dat plafond aan bevestigd is. Ik weet alleen niet (1) hoe ik kan lokaliseren waar die balken wellicht/waarschijnlijk zitten en (2) of die geschikt zijn om ringen aan te hangen. Eerlijk: ik weet niet eens hoe zo'n plafond in elkaar zit en of dat soort balken wel bestaan. Kan ik dat uitzoeken, en heeft dat zin?
Eigenlijk is dat alleen goed uit te zoeken door een inspectie gat in je plafond te maken.
Als je op de gok door gaatjes boren de balk zoekt zou je heel goed in een panlat uit kunnen komen en die is zeker niet sterk genoeg.

In gipsplaten kun je eenvoudig een gat zagen/snijden en achteraf weer onzichtbaar strak plamuren.

In een balk waar een dak op ligt of verdiepingsvloer kun je wel 2 schommelogen draaien.

Als je de balken kunt opmeten in breedte hoogte en lengte is daar meer over te zeggen.
• In de slaapkamer op zolder de ringen aan een houten balk van 15 x 7 cm hangen (zie foto). Ik weet alleen niet hoeveel gewicht zo’n houten balk kan dragen? Zelf zou ik gokken dat zo’n balk mij gemakkelijk houdt, maar ik neem liever geen gokje. Ik weet ook niet wat voor soort hout het is en of het soort hout überhaupt belangrijk is.
• Of het gewoon niet doen. Ons huis is oud, en misschien moet ik er gewoon niet dit soort capriolen uit willen halen.
[/list]
Die balk is tot 3 meter overspanning voldoende sterk.

Als je twijfels hebt kun je ook een extra balk plaatsen zodat je er meer vertrouwen in hebt.

Met turnringen is een 2e oog per plafondhaak met een kort kettingkje/kabeltje wel een fijne failsave.
Als je primaire haken het begeven breekt de 2e bevestiging je val waardoor je letsel kunt voorkomen.
Ik heb de opties naar wenselijkheid geordend. Het liefst ga ik voor optie 1, maar ik weet niet hoe kansrijk die is. Zijn er mensen die me kunnen helpen? Zeer gewaardeerd!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
rbaidjoe schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:48:
@CyberFly er bestaan ook kanaalplaatankers. Echter, om die juist toe te passen moet je wel zeker weten dat je een kanaalplaatplafond heb, en hoe en waar de kanalen precies lopen. Voor de volledigheid zou je ook de belastbaarheid ervan moeten achterhalen. Daken worden vaak wat lichter uitgevoerd dan vloeren, dus ze kunnen vaak ook minder zwaar belast worden dan vloeren.
Uiteindelijk heb ik deze pull-up bar aan de muur opgehangen met vier M6 keilbouten. Ding zit muurvast! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterOomen
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:02
Hartelijk dank allemaal! Ik ga aan de slag met de balk in de slaapkamer - een gat in mijn plafond zagen ter inspectie is me op dit moment een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
WouterOomen schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:30:
Over het algemeen kun je op een dak altijd staan, zelfs met twee man. Er moet tenslotte wel eens iets aan onderhoud gedaan kunnen worden.
Bedenk daarbij dat die mensen (meestal mannen) op het dak niet kunnen zien waar de balken zitten, dus die moeten gewoon overal veilig kunnen lopen - en ze moeten ook bij elkaar kunnen staat zonder door het dak heen te zakken.
Daar is een dak dus voor gemaakt.
Daarvoor heeft elk dak draagbalken. Zo'n balk, daar kun jij rustig een paar ringen aanhangen.

15x7? Dat gaat prima, dat buig jij niet door hoor.

Als je plafond dicht is zit er waarschijnlijk gips tegen de onderkant van de dakbalken. Als je de dakbalken kunt vinden kun je die rustig gebruiken.

Bedenk: Het is gemaakt om twee volwassen mannen veilig over het dak te laten lopen met gereedschap en alles.
Pagina: 1