• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
iamerwin schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:52:
[...]

Dit. Ik heb twintig jaar in boekhouding gewerkt en op een gegeven moment is de automatisering wel een beetje gestopt qua innoveren. Noem mij een ouwe lul, maar ik moet nog zien dat er binnen afzienbare tijd veel meer automagisch gedaan gaat worden en er daardoor mensen vervangen worden. :) (wel afhankelijk van het huidige technologische niveau van het desbetreffende bedrijf natuurlijk)
simpel voorbeeld:
Hele crediteurenadministratie eruit strepen. Facturen digitaal ontvangen, matchen met po, klaarzetten voor betalen... meer dan iemand voor de daadwerkelijke 'druk op de knop" om de betaling door te zetten, en een enkeling om de probleemgevallen op te lossen, heb je niet nodig.

• Lordy79
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:45

Lordy79

Fundamentalist

toolkist schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:49:
[...]

simpel voorbeeld:
Hele crediteurenadministratie eruit strepen. Facturen digitaal ontvangen, matchen met po, klaarzetten voor betalen... meer dan iemand voor de daadwerkelijke 'druk op de knop" om de betaling door te zetten, en een enkeling om de probleemgevallen op te lossen, heb je niet nodig.
Inderdaad. Wij werken ook met zo'n pakket. Papieren facturen scan je in naar een emailadres waar de boel wordt opgepakt door de ocr software die je eenmalig een moet leren maar daarna 98pct van de facturen foutloos pakt en kan inboeken.
Na goedkeuring van de factuur is ie betaalklaar. Sepa bestandje aanmaken en alles in een batch betalen.

Debiteuren idem: automatisch aanmanen 1 dag na vervaldatum. Daarna nog een keer na een x aantal dagen erna. Vervolgens automatisch laten doorsturen naar kredietverzekeraar die incasso voor haar rekening neemt.

1 persoon om beide administraties verder te laten lopen en klaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• K-aroq
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 01-05 09:37
Marzman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:43:
[...]

Misschien wel, ik heb dat ook wel eens meegemaakt. Nieuwe manager, iedereen kreeg opeens een slechte beoordeling en een jaar later werd alles verkocht aan het bedrijf waar de nieuwe manager vandaan kwam.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de prestaties binnen het bedrijf dat uiteindelijk werd overgenomen inderdaad ondermaats waren. Mensen van buiten zien dat sneller dan mensen die er al langer zitten. En dat later bleek dat het echt heel slecht ging en de boel verkocht moest worden. En dat het het vorige bedrijf van de nieuwe manager is hoeft ook niets te beteken, grote kans dat dat een branchegenoot is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:50
toolkist schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:49:
[...]

simpel voorbeeld:
offtopic:
Da's toevallig waar ik lang gewerkt heb en ja: daar zijn hele grote stappen gezet qua efficiency en nee, aan 'een enkeling' heb je niet genoeg. Veel te veel uitzonderingen veroorzaakt door 101 verschillende oorzaken. Prijsverschillen buiten tolerantiegrenzen, hoeveelheidsverschillen buiten tolerantiegrenzen, facturen zonder PO, verkeerd aangelegde PO's, PO op leverancier A (lokale vestiging) factuur van leverancier B (hoofdkantoor/servicecenter), PO's die niet/verkeerd verwerkt worden (hoezo goedereninname boeken?), facturen met bijzondere betaalcondities die per factuur verschillen, betalingen die niet via een factuur lopen (bijv. verzekeringen, belastingen), facturen die niet voldoen aan wettelijke vereisten, etc. Dan heb je nog communicatie met leveranciers, interne afdelingen, verwerken van facturen die toch nog op papier komen.

Mijn team met 13 personen verwerkte zo'n 120.000 facturen per jaar waarvan zo'n 60% automagisch.

Nu is het wel een beetje land afhankelijk. In Duitsland is het gemakkelijker betere resultaten te behalen, ik werkte voor België en dat was al veel lastiger. :)

Maar okee, misschien dat het bij een iets minder ingewikkeld/groot bedrijf makkelijker realiseerbaar is. :)

[Voor 3% gewijzigd door iamerwin op 06-04-2021 21:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:32
Goed om te lezen dat je aan jezelf wilt werken en de nodige stappen zet. Een slechte beoordeling is nooit leuk en daar kan ik helaas over mee praten. Bij mij kwam het ook als donderslag bij heldere hemel en heeft mij het laatste zetje gegeven die ik nodig had om verder te kijken. Daar heb ik overigens geen spijt van gehad. Ben gelukkiger dan ooit.

Ter aanvulling van het topic en hetgeen dat ik er van geleerd hebt.
Mijn leidinggevende ging er nog al prat op dat hij een intense opleiding had gevolgd aan de "academy", maar wat hij daar geleerd heeft is mij een raadsel. Hij blonk uit in afwezigheid en ging op de oude voet verder zoals hij in z'n vorige functie deed. Bij de jaarlijkse beoordeling werd hij door zowel door jong en oud door de mangel gehaald. Vond ik destijds niet helemaal terecht. Je moet mensen in een nieuwe rol ook de tijd gunnen.

Vervolgens vroeg hij om een sessie waar hij graag van het personeel toelichting vroeg. Op zich geen verkeerde stap (zou je denken). In die sessie gaf ik aan dat ik het moeilijk vond om hem te beoordelen en hem daarom neutraal had beoordeeld, dus niet positief maar ook niet negatief.

Je mag raden wat hij zei bij mijn beoordeling. Veenbrandt ik vind het moeilijk om je te beoordelen. Hij gebruikte exact dezelfde bewoordingen. Dat geeft aan dat de slechte beoordeling van hem terecht is (aangezien hij zich niet in mij heeft verdiept) en hij eigenlijk niet openstond om de feedback te ontvangen.

Ik heb er het niet bij laten zitten en hem stapsgewijs uitgelegd waarom ik het niet eens was met de beoordeling en zijn leidinggevende in de CC (de directeur) :D.

Uiteraard heb ik de mail geschreven na enige tijd om niet vanuit emotie te reageren. Vervolgens heb ik zeer prettige gesprekken met de directeur gehad. Daar kun je het verschil zien tussen een leider en een manager. Het kan dus wel. Mijns inziens is leidinggeven niet iets wat je kunt leren. Je kunt het of je kunt het niet.

Ik heb te vaak gezien in het bedrijf dat men niet zo net is omgegaan met mensen. Voor een bedrijf die als één van de beste werkgevers wordt genoemd is dat wel een schande! Daarvan heb ik wel heel veel geleerd en dan met name hoe het niet moet!

Dus mijn advies hoewel in jou casus al niet meer relevant, reageer niet vanuit emotie. Laat het rusten. Reflecteer, vraag af waarom men is gekomen tot een bepaald standpunt en laat het zeker niet rusten. De enige die je er mee hebt is jezelf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23:08
Ik heb dit soort beoordelingssystemen nooit begrepen. Je ziet o.a. bij TS dat hij het hele jaar niks heeft gehoord en dan aan het eind toch een slechte beoordeling krijgen want dit en dat ging dit jaar niet goed.

Leuk dat dat gezegd wordt maar waarom geef je dat niet halverwege het jaar aan? Ben je daar niet als manager voor? Of als teamleider? Redenen als "te druk", "geen tijd" of "kon niet" zijn smoesjes want dat is gewoon jouw taak als manager/leidinggevende. Maar ook dingen als "ja collega's vinden dat erg moeilijk om dat tegen jou te zeggen" maar geen moeite hebben om achter je rug om bij de leidinggevende te klagen. Ik heb altijd tegen mijn leidinggevende gezegd dat als mensen iets te klagen hebben over mij dat ze daar niet op in moeten gaan en dat zij eerst bij moeten komen om het er over te hebben. Iets wat ze heel graag doen. ;)

Meestal worden dit soort systemen gebruikt om iemand af te rekenen want TS heeft ongetwijfeld ook hele goede dingen gedaan maar dat hoor je (bijna) nooit.

In dit geval heeft TS bij het rechte eind maar reageer niet op emotie en blijf zakelijk. Ik zou sowieso vragen stellen als "hoe lang was dit al zichtbaar voordat je tot de conclusie komt om mij een slechte beoordeling te geven?" en "waarom is dit niet eerder aangegeven?".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Veenbrandt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:43:

Uiteraard heb ik de mail geschreven na enige tijd om niet vanuit emotie te reageren. Vervolgens heb ik zeer prettige gesprekken met de directeur gehad. Daar kun je het verschil zien tussen een leider en een manager. Het kan dus wel. Mijns inziens is leidinggeven niet iets wat je kunt leren. Je kunt het of je kunt het niet.
Maar die directeur heeft blijkbaar wel een manager aangesteld die niet kan managen... Terwijl een van zijn taken is om een goede manager aan te stellen... Beetje flauw maar wel waar.
Leiding geven is je ego opzij zetten en het beste uit je mensen halen en een goed divers team vormen. (Divers als in: mensen die elkaar aanvullen en niet 5 klonen van elkaar) ik ben het wel eens dat sommige mensen als leider zijn geboren en er zijn die het nooit zullen leren maar met goede cursussen is er wel degelijk veel te leren heb ik uit ervaring gezien. Maar met name mensen die uit een team gelijken wordt gepromoveerd tot leidinggevende hebben het moeilijk. Je bent niet meer een van hen en dat roept altijd veel weerstand op en het heeft tijd nodig om die weerstand te overwinnen.

• Veenbrandt
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21:32
Lordy79 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:37:
[...]

Maar die directeur heeft blijkbaar wel een manager aangesteld die niet kan managen... Terwijl een van zijn taken is om een goede manager aan te stellen... Beetje flauw maar wel waar.
Leiding geven is je ego opzij zetten en het beste uit je mensen halen en een goed divers team vormen. (Divers als in: mensen die elkaar aanvullen en niet 5 klonen van elkaar) ik ben het wel eens dat sommige mensen als leider zijn geboren en er zijn die het nooit zullen leren maar met goede cursussen is er wel degelijk veel te leren heb ik uit ervaring gezien. Maar met name mensen die uit een team gelijken wordt gepromoveerd tot leidinggevende hebben het moeilijk. Je bent niet meer een van hen en dat roept altijd veel weerstand op en het heeft tijd nodig om die weerstand te overwinnen.
Dat klopt, maar je kunt niet alles op voorhand weten. Het blijft toch een inschatting.Uiteindelijk is die manager richting het hoofdkantoor gegaan met een andere functie (waar hij geen mensen aanstuurt).

Verder,, leidinggeven is inderdaad het beste uit mensen halen, maar ik denk voornamelijk dat dit een aangeboren vaardigheid is. Je kunt niet echt leren om empatisch etc. te zijn. Wat ik wel denk is dat zaken aangescherpt kunnen met goede cursussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 27-09 10:38
sanmarco30 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:27:
Nieuwe update:

Zojuist door m'n manager gebeld over m'n beoordeling.
Nadat we vorige week ons gesprek vorige week op kantoor hebben gehad, is hij tot de conclusie gekomen dat hij mij een voldoende moest geven i.p.v. een onvoldoende.
Hij gaf aan dat hij mijn mening hierover heeft laten meewegen en wilde mij geen gevoel van onrechtvaardigheid geven.
Verder volgt er de komende tijd een stukje coaching/support via mijn senior-collega (dus toch, waar hij eerst geen toegevoegde waarde in zag).
En tenslotte gaf hij mij als advies om eens met de loopbaanbegeleidster van HR te gaan praten over de toekomst. Zeker omdat de maatschappij in beweging is en administratieve functies steeds meer komen te vervallen door automatisering/digitalisering.

Privé heb ik voor mijzelf besloten om via een psycholoog een stukje assertiviteitstraining te volgen en werken aan zelfvertrouwen & onzekerheid.

Al met al een geruststelling en een beter gevoel na dit gesprek.
Goed bezig. Ik wilde nog even een kanttekening plaatsen die anderen hier even vergeten zijn te vermelden. Jouw manager vind dat je te weinig initiatief toont, en gaf je een onvoldoende om je kracht bij te zetten. Je manager zegt ook in eerste instantie dat hij niet in coaching gelooft, want oudere mensen (48 is oud?!) veranderen niet zoveel meer.
Kortom: hij wil je motiveren om te veranderen door je een onvoldoende te geven, maar hij gelooft niet zo in veranderen. |:( 8)7

Maar goed, het klinkt alsof je goed bezig bent! Ga zo door, blijf aan jezelf werken en je komt er wel.

&

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanmarco30
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04-08 07:37
Vandaag "eindelijk" mijn beoordelingsformulier gekregen, doorgelezen en digitaal voor akkoord ondertekend.
Hierbij de stond de volgende tekst aangegeven door mijn manager:

Team Spirit
Kernwaarde 1 Innovation
Toelichting: beste M., vooral de innovatie van jezelf verdient meer aandacht. de
bankwereld verandert snel en dramatisch. jij zal daarin mee willen en dat
betekent dat je aan de slag moet om de baan van de toekomst ook te kunnen
krijgen en behouden.

En bij eindbeoordeling de volgende tekst (zeker na onze gesprekken bevatte dit geen verrassingen):

We hebben twee keer uitgebreid met elkaar gesproken over je
eindbeoordeling. Uiteindelijk heb ik een sterk signaal willen afgeven dat je
welliswaar een voldoende krijgt maar dat ik mij zorgen maak over met name
je zelfstandigheid in relatie tot vernieuwing/verandering/eigen initiatief. Je
doet werk op uitvoerend niveau. Dat is prima maar dit soort werk wordt
steeds meer overgenomen door geautomatiseerde processen of met andere
oplossingen ingevuld. Je zal er rekening mee moeten houden dat je
employability in orde blijft. Ik wil daarom met je afspreken dat je in kwartaal 2
2021 in gesprek gaat met (naam senior) en met (naam loopbaanbegeidster HR) om
te bespreken wat je kan doen om je employability te verhogen. Denk daarbij
aan je zelfstartende vermogen, assertiviteit maar ook aan skills om op een
ander werkterrein te kunnen gaan acteren. Waardoor je geen algemeen
administratief profiel hebt.

En als slotopmerking:
M., mijn insteek, zoals ik heb gezegd , is kritisch maar goed bedoeld. Je bent een fijne kerel maar je moet mee met alle veranderingen.

Kortom, ik weet wat er me het komende jaar te doen staat.
________________ ________________

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Dat klinkt heel vriendelijk en hij wil je waarschuwen voor ontslag bij een nieuwe ontslagronde die zeker gaat komen bij de grootbanken en kleinere banken.

Ik zou overigens niet je echte naam gebruiken maar die vervangen door @sanmarco30

• sanmarco30
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04-08 07:37
Lordy79 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:00:
Dat klinkt heel vriendelijk en hij wil je waarschuwen voor ontslag bij een nieuwe ontslagronde die zeker gaat komen bij de grootbanken en kleinere banken.

Ik zou overigens niet je echte naam gebruiken maar die vervangen door @sanmarco30
Dank voor de tip en comment.

Ik heb m'n naam inmiddels aangepast naar M.
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee