Acties:
  • +2Henk 'm!

• sanmarco30
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-03-2022
Ik had graag advies over hoe te handelen na een plotseling slechte beoordeling.

Ik ben nu ruim 13 jaar in dienst bij mijn huidige werkgever (bank, als administratief medewerker).
In al die jaren heb ik altijd een beoordeling goed of in enkele gevallen een voldoende gekregen.
Sinds 2 jaar heb ik een andere leidinggevende die mij over 2019 nog een beoordeling "goed" had gegeven.
Afgelopen vrijdag belde hij mij om mijn beoordeling over 2020 door te spreken.
Tot mijn grote verbazing wist hij mij te melden dat ik een onvoldoende had gescoord met als reden dat ik het afgelopen jaar "te onzichtbaar" ben geweest en te weinig initiatief nam.
Dit omdat onze afdeling het de afgelopen tijd relatief rustig heeft, mede door economische omstandigheden.

De verbazing was mede zo groot omdat ik tijdens ons evalutiegesprek van vorig jaar geen negatieve zaken naar voren kwamen.
Hij vond dat ik, weliswaar samen met 1 andere directe collega bij andere afdelingen had moeten vragen of zij nog iets hadden liggen waar ik mee had kunnen helpen.
Voor mijn idee ben ik op mijn eigen dagelijkse werkzaamheden niet beoordeeld, want die doe ik in mijn ogen goed en hoor hier ook geen klachten over.
En verder heb ik bij mijn (senior) collega gedurende afgelopen jaar een aantal keren aangegeven: ik heb op dit moment niets liggen om te doen. Heb jij iets liggen waar ik mee kan helpen? En vervolgens kreeg ik als antwoord, sorry, nee, ik heb niets voor je liggen op dit moment.
Mijn senior collega is ook degene die vaak contact heeft met andere afdelingen, ook omdat hij al een stuk langer bij het bedrijf werkt.
Daarnaast wil ik hem niet passeren als ik zelf bij andere afdelingen zou gaan vragen of er nog hulp nodig is.

Verder ben ik van karakter behoorlijk introvert, dus dat speelt ook mee.

Ook gaf hij (mijn leidinggevende) aan dat ik het moest zien als een wake-up call en had hij het over "zachte heelmeesters maken stinkende wonden", daarom wilde hij mij door een slechte beoordeling te geven mij aan het werk en denken zetten. Ik zie dit echter anders (heb ik nog niet bij hem aangegeven), ik zie het eerder als demotiverend en voel onrechtvaardigheid (mede omdat mijn andere collega als beoordeling "goed" had gekregen, die min of meer hetzelfde werk als ik doe).
Plus we werken sinds vorig jaar maart zo goed als volledig vanuit huis.
Ik heb daarnaast een dochter met een beperking die in het speciaal onderwijs zit, dus zij had met huiswerk ook de nodige begeleiding thuis nodig.
En daarbij privé begin vorig jaar de nodige stress gehad doordat bij mijn vrouw haar baarmoeder verwijderd moest worden, ondanks dat wij nog een kinderwens hadden.

Toevallig gisteren had ik mijn vorige leidinggevende telefonisch gesproken.
Hij had enkele jaren geleden dezelfde leiddinggevende die ik nu heb, en kon het niet goed met hem vinden. Verschil van inzicht, waardoor hij na een arbeidsconflict uiteindelijk uit dienst is getreden.
Hij adviseerde mij 2 dingen te doen: terugspelen op eigen werkzaamheden, hoe zijn die beoordeeld? En als 2e, wel een goede in mijn ogen: de bal terugspelen door te vragen wat heb jij gedaan om mij het afgelopen jaar te coachen?
Want van coaching heb ik eigenlijk het afgelopen jaar niets/weinig gemerkt.

Ik heb sowieso komende week nog een gesprek met mijn senior collega en een dag later met mijn leidinggevende hoe we het nu gaan aanpakken, maar op dit moment overheerst bij mij grote teleurstelling en boosheid over de in mijn ogen slechte beoordeling.
Ik wil sowieso bezwaar aantekenen en ben niet van plan om voor akkoord te tekenen, omdat ik het met deze beoordeling niet eens ben.

Ik kreeg van mijn vorige leidinggevende het advies om mij voorlopig nog niet ziek te melden, hoewel dat wel mijn 1e gevoel was, maar verstandig is dat (zeker op dit moment) niet.

Stel we komen er na vervolggesprekken niet uit, wat kan ik in jullie ogen het beste doen?
Ziek melden en dan laten uitdraaien op een arbeidsconflict?
Hoe zit het in zo'n geval met recht op WW en transitievergoeding als je op een gegeven moment toch uit elkaar gaat?

"Gelukkig" heb ik een rechtsbijstandverzekering, dus mocht het nodig zijn, dan kan ik deze hiervoor aanspreken.

Ik hoor graag jullie ervaringen / tips.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een plotselinge slechte beoordeling kan steken, dat is waar. Maar ga in overleg met je manager, vraag hem hoe jij het beter kan doen. Maak goede afspraken en overleg regelmatig over de progressie.

Er is nu geen arbeidsconflict, je bent alleen boos en in je eer gekrenkt. Erover praten is vele malen effectiever dan je ziek melden

Een transitie vergoeding komt pas wanneer jouw werkgever van je af wilt, dat is nu geenszins aan de orde.

Als jij j ziek meld met als doel er een arbeidsconflict van te maken snij je jezelf in je eigen vingers. Dat werkt niet.

En overigens mag je zeker aangeven tegen de manager dat hij eerder signalen af mag geven dat iets niet goed gaat. En niet tekenen voor akkoord mag zeker, en is in dit geval wel slim.

[Voor 40% gewijzigd door Equator op 21-03-2021 10:00]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 17:15
Klote situatie waar je in zit. En heb wel hetzelfde idee, een slechte beoordeling is niet mogelijk als eerder in het jaar geen signalen afgegeven zijn. Alleen is niet iedereen het daar mee eens.

Moeten jullie ook beoordelingen ondertekenen? Want je hebt altijd de optie om te tekenen voor "gezien", zonder akkoord op de inhoud.

En als je rechtsbijstand met arbeids-module hebt, zou ik altijd al gewoon melding maken, en advies vragen.

Succes!

Pvouput live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Vervelend dat de minder goede beoordeling je zo heeft overvallen. Ik zou persoonlijk ook erg verrast zijn als mijn teamleden een beoordeling van mij horen die ze niet verwachtten: dan is er gedurende het jaar iets fout gegaan in de communicatie onderling. Vaak is er ruimte bij een beoordeling om een eigen opmerking toe te voegen. Daarin zou ik, uiteraard als je eerst met je leidinggevende hebt besproken, eigenlijk hetzelfde benoemen als wat je hier zelf al benoemt:
  • Tijdens evaluatie gedurende het jaar geen op- of aanmerkingen gehad
  • Verrast door de beoordeling, ook tijdens bila-/voortgangsgesprekken zijn er geen signalen gedeeld
Ondanks dat je natuurlijk teleurgesteld en verrast ben, probeer het constructief te houden met je manager. Richt je erop dat je voor dit jaar duidelijke doelen wil opstellen samen om herhaling te voorkomen. Tegelijkertijd moet je je ook richten op wat je nodig hebt van je manager of van je collega's, wees hier pro actief in zodat je je wil ook goed laat blijken.

Succes en sterkte! Tel even goed tot 10 voor je het gesprek aangaat. Rechtsbijstand is volgens mij nog niet heel relevant nu, er is geen sprake van een arbeidsconflict ofzo.

[Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 21-03-2021 09:59]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:01

jjust

Het leven is een strijd

Het is wel bijzonder dat je om die reden gelijk een onvoldoende scoort. Voldoende met deze aandachtspunten had naar mijn idee een betere aanpak geweest. Ik zou vooral de 1ste tip van de oude leidinggevende volgen. Hoe zijn je “standaard” werkzaamheden beoordeeld. Dat zou ik in ieder geval ook in de beoordeling laten opnemen. Daarnaast kan je ook teruggeven dat je de punten die hij onvoldoende vindt dan eerder had willen horen. Immers nu kan je niet meer bijsturen. Dat kan je ook in de beoordeling opnemen. Het is immers een bijzonder jaar en als deze werkzaamheden dan ook van je worden verwacht hadden ze je dat ook eerder kunnen vragen.

Het ziekmelding lijkt me in dit stadium een zware actie. Probeer er samen uit te komen en naar elkaar uit te spreken wat je van elkaar verwacht. Daar lijkt nu een verschil van inzicht te zijn. Als je dat weet op te lossen is er wellicht prima samen te werken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ipv richting arbeidsconflict te gaan, kun je natuurlijk ook de handschoen oppakken ;) Een slechte beoordeling is niet leuk, maar draai het naar iets positiefs: Stel samen met de leidinggevende een plan op om eea te verbeteren! Zorg voor tweewekelijks of maandelijkse bila's met je leidinggevende (die had je schijnbaar nog niet, anders was dit al wel eerder naar voren gekomen lijkt me), bespreek de acties die je het beste op kunt pakken, evalueer hoe de acties van de vorige bila waren gegaan, en stel realistische doelen.

[Voor 5% gewijzigd door AGee op 21-03-2021 10:01]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:19
Tot mijn grote verbazing wist hij mij te melden dat ik een onvoldoende had gescoord met als reden dat ik het afgelopen jaar "te onzichtbaar" ben geweest en te weinig initiatief nam.
Lekker concreet.

Heb je niet doelen die je moet halen gedurende het jaar?

Vraag je leidinggevende wat hij concreet voor zich ziet en leeg dat op de één of andere manier vast. Vervelend dat je nu dit hebt, maar ik denk niet dat je dat nog gaat veranderen.

-edit-

'Maar leidinggevende, als het het hele jaar onvoldoende was, waarom hoor ik dat nu dan voor het eerst? Ik heb helemaal niet de kans gehad om het te verbeteren'

[Voor 15% gewijzigd door iamerwin op 21-03-2021 10:04]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +85Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:20

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als een werknemer uit het niets opeens, compleet onverwachts, een slechte beoordeling krijgt, is er maar één die een slechte beoordeling verdient: de betreffende manager. Die heeft zijn werk flink verzaakt om de betreffende werknemer tijdig bij te sturen of te coachen.

Cunning linguist.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 15:16

Saven

Administrator

sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:48:
Hij adviseerde mij 2 dingen te doen: terugspelen op eigen werkzaamheden, hoe zijn die beoordeeld? En als 2e, wel een goede in mijn ogen: de bal terugspelen door te vragen wat heb jij gedaan om mij het afgelopen jaar te coachen?
Ik zou in elk geval niet direct kiezen voor de laatste c.q. in de tegenaanval te gaan. Dit soort managers (het type incompetent, en daar zijn er helaas veel te veel van) kunnen daar zelf weer niet meer omgaan en daarmee creëer je nog meer gedoe. Die eerste is prima.

Voor de rest, take it easy, de wereld is niet vergaan ;)

Acties:
  • +19Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Vervelend maar ik zie wel soort excuusgedrag.
Je haalt er allerlei privezaken bij, maar hoe lullig ook, als je dit niet hebt aangegeven op het werk, kunnen zij niets aan jouw prive situatie doen. Daarnaast geef je zelf niet aan de prive situatie de kwaliteit van het werk negatief heeft beinvloed, want je zegt zelf dat je werk gewoon goed is, dus dat argument kan van tafel.

En ziek melden omdat je het niet eens bent met je beoordeling en op arbeidsconflict laten uitdraaien :? Sorry, maar dat vind ik een kansloze actie. Volgens mij is ziekmelden terwijl je niet ziek bent maar een beetje pissig gewoon werkweigering, lijkt me niet handig.

Goed dat je je oude leidinggevende gesproken hebt, die geeft een aantal juiste tips.
Hierboven ook een aantal goeie tips.
- huidige werk voldoende? dan kan je nooit een slechte beoordeling krijgen;
- huidige teamleider had eerder signalen moeten geven dat hij vond dat t niet lekker ging, dat kan niet zomaar ineens...

Je kan sowieso bezwaar aantekenen tegen je beoordeling en met HR in gesprek gaan.
Ik denk dat je even eea moet laten bezinken en dan bedenken wat je gaat doen.
Introvert of niet, ziek melden en de boel laten klappen is niet de juiste weg...

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Bart ® schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:07:
Als een werknemer uit het niets opeens, compleet onverwachts, een slechte beoordeling krijgt, is er maar één die een slechte beoordeling verdient: de betreffende manager. Die heeft zijn werk flink verzaakt om de betreffende werknemer tijdig bij te sturen of te coachen.
Dat klopt, maar wat heeft TS daar aan? Een slechte manager kan langer blijven zitten dan het personeel aan kan.

@sanmarco30 Ik denk dat je oude manager goed advies heeft gegeven. En in het verlengde daarvan: heb je ergens afspraken/doelen voor 2020 op papier staan? Als je je daar aan gehouden hebt, kunnen je prestaties op ander gebied nooit reden zijn voor een slechte beoordeling. Probeer hier op door te vragen. En, als je de intentie hebt nog meer dan een jaar te blijven, zet goede afspraken voor dit jaar op papier zodat dit niet nog een keer gebeurt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:33
@sanmarco30
Heel erg klote voor je en goed dat je hier om raad vraagt.
De nummer 1 reden dat mensen bij een bedrijf weggaan is een slechte manager.
En gezien de reactie van je vorige manager heb jij die nu getroffen, want je motiveert iemand niet door die een slecht beoordeling te geven.
En 'onzichtbaar' zijn in deze tijd, tja dat is natuurlijk onverklaarbaar. 8)7 |:(
Bij mij op het werk is deze bal vooral bij het management neergelegd, die moeten ervoor zorgen dat iedereen in beeld blijft en dat er rekening wordt gehouden met de thuissituatie van medewerkers, niet andersom. @ybos Natuurlijk is het tweerichtingsverkeer maar een leidinggevende heeft zeker in deze tijd een extra verantwoording om hier rekening mee te houden. Moet en doe ik zelf ook als manager.

De vraag is hoe je hier mee om moet gaan. De tegenaanval inzetten of het tactisch gaan spelen.
De eerste stap heb je al gezet en dat is in bezwaar gaan tegen deze beoordeling, dus dat doe je goed. Dan komt dit hopelijk niet in je dossier.
Stap 2 die je zou kunnen zetten is het opbouwen van een dossier. Vraag aan collega's om feedback (zoals bij die senior) en leg dit vast. Kijk ook of je de vraag om extra werk toevallig per mail heb gedaan.
Op deze manier heb je in ieder geval munitie mocht het op ontslag/ conflict uitdraaien.
Gezien het feit dat je al 13 jaar goed of voldoende functioneert zorgt ervoor dat je sterk staat.

[Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 21-03-2021 10:35]

• sanmarco30
Krypt schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:55:
Klote situatie waar je in zit. En heb wel hetzelfde idee, een slechte beoordeling is niet mogelijk als eerder in het jaar geen signalen afgegeven zijn. Alleen is niet iedereen het daar mee eens.

Moeten jullie ook beoordelingen ondertekenen? Want je hebt altijd de optie om te tekenen voor "gezien", zonder akkoord op de inhoud.

En als je rechtsbijstand met arbeids-module hebt, zou ik altijd al gewoon melding maken, en advies vragen.

Succes!
Hoi,

Ja, we moeten onze beoordeling digitaal ondertekenen voor akkoord.
Ik ga hier vooralsnog niet mee akkoord.
Ik wil komende vrijdag eerst (telefonisch) het gesprek met hem aangaan en bezwaar maken.

Overigens vertelde hij mij afgelopen vrijdag ook dat er naast mij, ook andere (indirecte) collega's een onvoldoende hadden gescoord (vervelend, maar kan ik weinig mee).
En over dat er waarschijnlijk op termijn een reorganisatie zit aan te komen omdat ons bedrijf in de verkoop staat.

Ik ben dus bang dat door mij nu een onvoldoende te geven, hij een dossier wil opbouwen en op die manier bij een volgende (mogelijk onterechte) onvoldoende beoordeling, hij een stok heeft om te slaan.
En zo mij op die manier eruit te werken.

Mijn vorige manager noemde hem gisteren overigens ook een "slang", kon het niet goed met hem vinden en heeft zich op een gegeven moment na een conflict met hem zich ook ziek gemeld, hoewel dit niet mijn voorkeur heeft.
Maar ik kan me voorstellen dat als je er op een gegeven moment niet meer samen uit komt, dat dit wel op de loer ligt.

Ik ben overigens wel om mij heen aan het kijken (buiten het bedrijf), maar weet nog niet concreet wat ik wil.
Leeftijd (48) maakt het weliswaar niet onmogelijk, maar zeker in deze tijd, wel lastig.
Ook omdat mijn huidige manager aangaf dat mede door automatisering en digitalisering administratieve functies meer en meer komen te vervallen.

[Voor 9% gewijzigd door sanmarco30 op 21-03-2021 10:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoe dan ook vind ik dat 'slecht presteren' niet pas naar voren mag komen tijdens een beoordeling, in wezen mogen daar geen verrassingen in staan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Klinkt een beetje alsof deze manager een ideale werknemer voor zich heeft en jouw karakter daar niet helemaal bij past. Ook is het laf dat hij je met zo'n beoordeling aan het denken wil zetten. Hij kan je dat ook gewoon vertellen in een maand of kwartaalgesprek.

Kijk of je eruit komt, maar wees ook niet bang om alvast te kijken naar een nieuwe baan.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kpg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Dat klopt, maar wat heeft TS daar aan?
TS heeft een argument in een discussie met de betreffende manager.

Cunning linguist.

• sanmarco30
Nog even ter aanvulling:

Mijn huidige manager is er eentje die een tijdje geleden had aangegeven dat wij (onze afdeling bestaat met mij meegerekend uit 3 mensen), een zelfsturend team zijn en daarom weinig begeleiding nodig hebben en daardoor hem ook weinig spreken (behalve dan tijdens onze plannings, evaluatie- en beoordelingsgesprekken). Hij heeft naast onze afdeling, nog een grotere afdeling onder zijn hoede.

Dat wilde ik nog even kwijt.

[Voor 8% gewijzigd door sanmarco30 op 21-03-2021 10:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je kan ook een gesprek aanvragen met je manager + HR om e.e.a. te bespreken. Het is immers wel vreemd dat je altijd een goede beoordeling hebt gehad, en sinds deze manger er is ineens niet voldoende. Laat de manager dan maar eens bij HR met concrete voorbeelden aangeven wat er aan schort en hoe hij jou daar tijdig over geinformeerd heeft. Want dat laatste lijkt er hier zeker bij ingeschoten te zijn. Ik heb 1x per maand contact met mijn manager, dus als er iets niet goed zit is er ruim tijd om dit bij te sturen, i.p.v. achteraf het te horen te krijgen bij je jaar-beoordeling. Een slechte beoordeling mag eigenlijk nooit als een verrasssing komen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Hoewel ik het (grotendeels) met je eens ben, heeft de TS hier natuurlijk niet zoveel aan. Je kan niet het gesprek met je manager aangaan met dit als argument. Dan plaats je alle schuld buiten jezelf en maak je het alleen maar erger, óók als HR erbij betrokken zou worden. Bovendien kan het natuurlijk wel degelijk vermeld zijn vanuit het perspectief van de manager, waardoor je een welles-nietes spel gaat creëren.

Dat wil niet zeggen dat de schuld niet bij de manager ligt, maar je schiet er niets mee op om dat als je verweer te gebruiken. Ik denk zelfs dat dit averechts werkt. Ik zou het dus constructief aanpakken en daarbij kun je naar volgend jaar echt wel vragen aan je manager hoe hij/zij je gaat ondersteunen om je doelen te behalen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-03 20:31
Wow. Nemen jullie zo’n gesprekje echt zo serieus? Ik knik altijd wat en gooi eventuele formulieren direct weg. Ik kan er toch niets mee, het is een eenrichtingsgesprek (‘gesprek’).

Maar dat mensen direct in de stress schieten en over rechtsbijstand beginnen. Waarom dan? Ik heb nog nooit iemand gehoord die op basis van 1 ‘onvoldoende’ zijn baan is verloren. Zelfs als je jaar op jaar zulke beoordelingen krijgt is dit nog geen reden om je te ontslaan en neem ik aan dat je zelf al je heil elders zoekt omdat het toch niet leuk werken is.

Ik zou in dit geval echt niets doen, lekker belangrijk. Mocht er over enige tijd een functioneringsgesprek volgen, iets wat je wel een gesprek zou kunnen noemen, dan zou ik de leidinggevende hier mee om de oren slaan. Hoe het kan dat je na jaren goede beoordelingen ineens een onvoldoende hebt, waar zijn coaching is, hoe hij denkt het op te gaan lossen, hoe hij je gaat ondersteunen om te verbeteren en dat je echt tot het bot gemotiveerd bent en graag een actieplan vanuit de leidinggevende ziet zodat jullie samen kunnen werken aan een verbeterde situatie.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:01

jjust

Het leven is een strijd

sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:51:
Nog even ter aanvulling:

Mijn huidige manager is er eentje die een tijdje geleden had aangegeven dat wij (onze afdeling bestaat met mij meegerekend uit 3 mensen), een zelfsturend team zijn en daarom weinig begeleiding nodig hebben en daardoor hem ook weinig spreken (behalve dan tijdens onze plannings, evaluatie- en beoordelingsgesprekken). Hij heeft naast onze afdeling, nog een grotere afdeling onder zijn hoede.

Hier zit meteen een deel van het probleem. Als het een zelfsturend team is wil dat niet zeggen dat je de manager bijna nooit spreekt. Het lijkt me dat je dan toch ten minste maandelijks de manager spreekt. Of hij moet vinden dat de senior van het team het maar moet regelen. Dan kan hij beter met de senior in gesprek waarom hij niet heeft gezorgd voor zichtbaarheid voor het team.

Tot slot geef je aan dat het bedrijf mogelijk in de verkoop gaat. Ik heb wel zo een vermoeden welk bedrijf dat is. Daar is nu ook een relatief nieuwe eigenaar en die hebben een andere kijk op hoe je met personeel om gaat. Dat in combinatie met de mogelijke verkoop zou best eens de achterliggende reden kunnen zijn. Dus wees op je hoede en laat je niet zomaar dingen gebeuren. Maar dat is volgens mij al wel duidelijk geworden.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Arjan90 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Hoewel ik het (grotendeels) met je eens ben, heeft de TS hier natuurlijk niet zoveel aan. Je kan niet het gesprek met je manager aangaan met dit als argument. Dan plaats je alle schuld buiten jezelf en maak je het alleen maar erger, óók als HR erbij betrokken zou worden. Bovendien kan het natuurlijk wel degelijk vermeld zijn vanuit het perspectief van de manager, waardoor je een welles-nietes spel gaat creëren.

Dat wil niet zeggen dat de schuld niet bij de manager ligt, maar je schiet er niets mee op om dat als je verweer te gebruiken. Ik denk zelfs dat dit averechts werkt. Ik zou het dus constructief aanpakken en daarbij kun je naar volgend jaar echt wel vragen aan je manager hoe hij/zij je gaat ondersteunen om je doelen te behalen.
Als je een gesprek aangaat, wil je veel argumenten hebben. Dit is er daar een van. Afhankelijk van de loop van het gesprek gebruik je hem wel of niet.

Cunning linguist.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 15:16

Saven

Administrator

sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:51:
Nog even ter aanvulling:

Hij is gewoon incompetent zoals ik al aangaf, maar daar kun je nu niks mee. Je moet het gewoon slim spelen.
Microkid schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:53:
Je kan ook een gesprek aanvragen met je manager + HR om e.e.a. te bespreken. Het is immers wel vreemd dat je altijd een goede beoordeling hebt gehad, en sinds deze manger er is ineens niet voldoende. Laat de manager dan maar eens bij HR met concrete voorbeelden aangeven wat er aan schort en hoe hij jou daar tijdig over geinformeerd heeft. Want dat laatste lijkt er hier zeker bij ingeschoten te zijn. Ik heb 1x per maand contact met mijn manager, dus als er iets niet goed zit is er ruim tijd om dit bij te sturen, i.p.v. achteraf het te horen te krijgen bij je jaar-beoordeling. Een slechte beoordeling mag eigenlijk nooit als een verrasssing komen.
Zoiets als dit dus. Toon je altijd open en positief en onderbouw waarom de manager geen gelijk heeft. Maar ga niet 'hard' en geëmotioneerd in de tegenaanval zoals je omschrijft, want daar pakt die manager je op terug. Het is maar een beoordeling, maak jezelf niet gek en neem de adviezen hier ter harte :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Drardollan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:19:
Wow. Nemen jullie zo’n gesprekje echt zo serieus? Ik knik altijd wat en gooi eventuele formulieren direct weg. Ik kan er toch niets mee, het is een eenrichtingsgesprek (‘gesprek’).

Maar dat mensen direct in de stress schieten en over rechtsbijstand beginnen. Waarom dan? Ik heb nog nooit iemand gehoord die op basis van 1 ‘onvoldoende’ zijn baan is verloren. Zelfs als je jaar op jaar zulke beoordelingen krijgt is dit nog geen reden om je te ontslaan en neem ik aan dat je zelf al je heil elders zoekt omdat het toch niet leuk werken is.

Ik zou in dit geval echt niets doen, lekker belangrijk. Mocht er over enige tijd een functioneringsgesprek volgen, iets wat je wel een gesprek zou kunnen noemen, dan zou ik de leidinggevende hier mee om de oren slaan. Hoe het kan dat je na jaren goede beoordelingen ineens een onvoldoende hebt, waar zijn coaching is, hoe hij denkt het op te gaan lossen, hoe hij je gaat ondersteunen om te verbeteren en dat je echt tot het bot gemotiveerd bent en graag een actieplan vanuit de leidinggevende ziet zodat jullie samen kunnen werken aan een verbeterde situatie.
Euhm ... ja, want het kan wel degelijk gevolgen hebben. Wanneer er bijv. beperkte ruimte is voor loonsopslag, dan gaat deze niet naar de mensen die negatief beoordeeld worden. Als er een mogelijkheid ontstaat tot promotie dan zal men ook daar de voorkeur geven aan mensen met een goede beoordeling en als er een overname komt en de nieuwe eigenaar wil het personeelsbestand inkrimpen, dan heb je ook daar weer een nadeel bij een onvoldoende.

En het is gewoon ook niet leuk als je beoordeling een onvoldoende is terwijl je dat niet verwacht had, er op het eerste zicht geen reden voor is en men nooit ook maar enige hint heeft gegeven dat men meer van je verwacht had.

En om dan zomaar zwaar in de tegenaanval te gaan is mogelijks je eigen ruiten ingooien. Je moet de juiste aanpak zoeken om bij een volgende beoordeling die onvoldoende te voorkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:19
Ik denk dat je de relevantie niet moet onderschatten. Dit verschilt per bedrijf maar bij ons is een onvoldoende (2 op een schaal van 5) beoordeling ten opzichte van een goed (4) potentieel een bonus van <10% vs >20% en veel minder verhoging van salaris. Bovendien mag je bij een 2 ook meteen deel gaan nemen aan een ‘Performance Improvement Plan’ en geloof me, dat wil je echt niet. Oh ja, je bent ook meteen uitgesloten van promoties.

Toevoeging: Managers die bij ons iemand als beoordeling iemand een onvoldoende geven zonder daar tijdens 1:1 meetings vooraf voldoende aan hebben gedaan om een werknemer kans te geven om zich te verbeteren, krijgen waarschijnlijk zelf ook een onvoldoende van hun manager :)

[Voor 15% gewijzigd door Torgo op 21-03-2021 11:35]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-03 20:31
Torgo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Ik denk dat je de relevantie niet moet onderschatten. Dit verschilt per bedrijf maar bij ons is een onvoldoende (2 op een schaal van 5) beoordeling ten opzichte van een goed (4) potentieel een bonus van <10% vs >20% en veel minder verhoging van salaris. Bovendien mag je bij een 2 ook meteen deel gaan nemen aan een ‘Performance Improvement Plan’ en geloof me, dat wil je echt niet. Oh ja, je bent ook meteen uitgesloten van promoties.
Wellicht ben ik dan verwend, in een dergelijk bedrijf zou ik sowieso niet willen werken. Maar los daarvan, worden jullie dan door 1 persoon beoordeeld? Want ik ken deze constructies wel, maar dan is er altijd sprake van meerdere personen die de beoordelingen doen.

Ik heb denk ik nog nooit gewerkt bij een bedrijf die beoordelingen zo serieus nam. Terwijl ik toch wel wat ervaring heb van 20FTE tot 17.500FTE. Geluk voor mij, want ik zou het niet trekken ;)

Dat Performance Improvement Plan is zo slecht toch niet? Het is juist wat TS mist, een stukje coaching.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:19
Drardollan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Wellicht ben ik dan verwend, in een dergelijk bedrijf zou ik sowieso niet willen werken. Maar los daarvan, worden jullie dan door 1 persoon beoordeeld? Want ik ken deze constructies wel, maar dan is er altijd sprake van meerdere personen die de beoordelingen doen.

Ik heb denk ik nog nooit gewerkt bij een bedrijf die beoordelingen zo serieus nam. Terwijl ik toch wel wat ervaring heb van 20FTE tot 17.500FTE. Geluk voor mij, want ik zou het niet trekken ;)

Dat Performance Improvement Plan is zo slecht toch niet? Het is juist wat TS mist, een stukje coaching.
Je wordt door 1 persoon beoordeeld, maar wel aan de hand van uniforme criteria per rol, waardoor het minder subjectief zou moeten zijn. Daarnaast, wordt je ook geacht ‘peer feedback’ te verzamelen wat gebruikt wordt voor je beoordeling. Het heeft zeker ook nadelen. Dat peer feedback verzamelen is ook een beetje een kunst op zich en sommige mensen zijn daar natuurlijk beter in dan anderen. Bovendien krijg je ook heel veel peer feedback requests zeker in functies waar je heel zichtbaar bent en met veel mensen samen werkt. Ik heb er wel eens 20 gekregen voor een beoordelings ronde. Dan moet je echt een week lang elke dag er even voor gaan zitten en je best doen om die personen te voorzien van nuttige feedback.

Het performance improvement plan is eigenlijk om je weer op de rit te krijgen, dan is de trein dus min of meer ontspoort. Wat je wil is proactief coaching en begeleiding zodat je überhaupt niet ontspoort. :)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@sanmarco30 Ik zou inderdaad vragen waar hij het hele jaar was dan.

Maar goed, ik vind een jaarlijkse beoordeling ook iets dat heel ouderwets is, of puur een formaliteit zou moeten zijn. Leidinggeven is iets dat je continu moet doen. Je moet de vinger op de pols houden en feedback geven. Dat doe je niet 1 keer per jaar.

Daar staat wel tegenover dat ik het bijzonder vind dat jij ook niet iets hebt laten horen. Jezelf verstoppen achter 1 senior medewerker is ook niet handig als je het gevoel hebt dat je niks te doen hebt. Dan zou ik zelf wel contact zoeken met mijn leidinggevende.

Dat je privé wat issues hebt gehad is vervelend, maar staan hier denk ik nog grotendeels los van. Je moet simpelweg vaker contact met jouw leidinggevende hebben.

Het zou nooit zo mogen zijn dat je amper werk hebt te doen. Dan is er stront aan de knikker. De keren dat ik dat heb meegemaakt en gezien bij anderen, was vlak voordat hun hele functie werd opgeheven. Het is een alarmsignaal.

Heb je weinig werk, dan moet je dit altijd zo snel mogelijk aangeven en overleggen hoe verder. Want je kan beter een andere afdeling ondersteunen of zelfs verplaatst worden uiteindelijk, dan straks overbodig worden verklaard.

Nou... sterkte iig.

PS
Bij mijn huidige werkgever ben ik ooit aangenomen om opdrachten voor een grote klant te doen op uurbasis. Toen ik zag dat dit een doodlopend spoor was, heb ik mijzelf gestort op de ontwikkeling van onze core producten en een collega geholpen die daarmee bezig was. Terwijl een andere collega - met dezelfde functie als ik - dat niet deed.

Long story short annuleerde die grote klant het contract op een dag... toen kon ik simpelweg verder met het ontwikkelen van de core producten, maar die andere collega van mij werd dus ontslagen.

Had ik dat initiatief niet genomen, was het ook einde oefening voor mij geweest.

En dan heb ik nog mazzel gehad ook dat die collega van mij zo inflexibel was. Want hij werkte langer bij de zaak dan ik, en lag misschien op persoonlijk vlak zelfs nog wel beter bij de baas. Dus ik heb toen echt wel even lopen zweten (had zelf net een nieuw huis gekocht etc) :D Hij had makkelijk mijn baan kunnen hebben, maar koos er zelf voor om dat niet te doen.

Overigens zit hij uiteindelijk ook weer prima bij een andere werkgever, daar niet van. Als software developer hoef je misschien niet altijd jezelf in allerlei bochten te wringen. Maar als administratief medewerker zou ik een beetje oppassen als ik jou was. Je geeft zelf al aan dat een andere baan vinden lastig kan zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 21-03-2021 12:25]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:20
Dit verhaal is zeer herkenbaar. Introverten zijn nou eenmaal makkelijk af te schilderen als 'onzichtbaar'. Het is hier belangrijk dat je je acties hebt vastgelegd, want als jij je werk goed doet zal het pas opvallen als iets fout gaat.
Hij vond dat ik, weliswaar samen met 1 andere directe collega bij andere afdelingen had moeten vragen of zij nog iets hadden liggen waar ik mee had kunnen helpen.

En verder heb ik bij mijn (senior) collega gedurende afgelopen jaar een aantal keren aangegeven: ik heb op dit moment niets liggen om te doen. Heb jij iets liggen waar ik mee kan helpen? En vervolgens kreeg ik als antwoord, sorry, nee, ik heb niets voor je liggen op dit moment.
Heb je hier een e-mail of chat historie van? Dit zou je mee moeten nemen als tegenargument. Het vervelende hier is dat je het anders altijd zal afleggen. De manager beweert iets en legt tegelijkertijd de bewijsbelast bij jou.

Succes en sterkte, kan me voorstellen dat je hiermee een stressvolle periode in gaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 21:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Nou dat klinkt mij in de oren als een wegpest gesprek. Ze willen van je af. Ik denk dat je de komende maanden nog wel meer negatiefs te verwerken krijgt. Ze hopen dat je uiteindelijk zelf de koffers pakt en vertrekt. Mijn advies zou zijn om veranderingen in je werk en vreemde zaken op je werk richting jou bij te houden in een logboek. Je kan fluiten naar een vergoeding als je zelf vertrekt.

[Voor 28% gewijzigd door Nijl op 21-03-2021 16:29]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-03 17:51
Motiveren met een onvoldoende? Dat klinkt als negatieve bekrachtiging, een motiveringstechniek waarvan keer op keer bewezen is dat ie niet werkt. Het komt op mij over als een trucje, en het doet mij twijfelen aan de kwaliteiten van deze manager. Hij hoort jou te begeleiden en te stimuleren. Dit maakt jou boos en je gaat in verzet, en daarmee bereikt hij niks.

Met ziekmelden bereik je overigens ook niks. Arbeidsconflicten en transitievergoedingen - forget it! De ontslagwetgeving is enorm uitgehold, en het is stukken makkelijker (goedkoper) geworden om jou op straat te zetten.

Als je hier niet uit komt, ga op zoek naar ander werk, en doe tot die tijd je werk goed genoeg. Blijf de kwaliteit van werk leveren die je altijd geleverd heb, niks minder. Dat initiatief dat je moet tonen, laat maar even lopen. Als het je lukt om dit jaar een nieuwe baan te vinden, dan doet die beoordeling over 2021 er niet meer toe.

Waarom komt hij er overigens nu mee? Kan het zijn dat hij op z'n donder gekregen heeft en nu een slachtoffer zoekt om te offeren?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:09
Dit, maar natuurlijk weten wij niks van de communicatie die tijdens de periode ervoor plaatsvond.
Een beoordeling/functioneringsgesprek mag in principe voor alle betrokken partijen nooit een verassing zijn.
Neem -zoals ook eerder al gekoemd- in ieder geval nooit genoegen met niet concrete zaken.
Je moet beoordeeld worden op gemaakte afspraken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:10
ik was ook zo toen ik nog voor een baas werkte hahaha

maar je moet het wel serieus nemen heb wel gezien dat er mensen uitvlogen die jaar in en jaar uit een slechte beoordeling hadden

dat gezegd hebbende vond ik het sowieso vreemd om een jaar te wachten en dan mensen aanspreken dat ze dingen beter kunnen doen zeg het dan meteen :P

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-03 12:38
Bij ING werkten ze in het verleden ook met dergelijk beoordelingssysteem. Nadeel is dat voor alles wat bovengemiddeld is er ook iemand de balans moet vertegenwoordigen. Dus vandaar soms een grillig verloop als je opeens een nieuwe manager hebt.

[Voor 8% gewijzigd door jantje112 op 21-03-2021 13:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:06
sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Ik wil komende vrijdag eerst (telefonisch) het gesprek met hem aangaan en bezwaar maken.
Neem het gesprek op!!!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-03 20:35
[...]

Toevoeging: Managers die bij ons iemand als beoordeling iemand een onvoldoende geven zonder daar tijdens 1:1 meetings vooraf voldoende aan hebben gedaan om een werknemer kans te geven om zich te verbeteren, krijgen waarschijnlijk zelf ook een onvoldoende van hun manager :)
Heel herkenbaar dit bij grotere bedrijven. Volgens de richtlijn MOETEN er mensen in de categorie 1 of 2 vallen, al presteert iedereen even goed. Ik ben ook wel de Sjaak geweest, en ja, zoiets komt onverwachts. En dan komt er inderdaad een performance improvement plan, en een maar weken later de melding dat er sprake is van een verbetering. Case closed. Een aantal jaren later herhaalt dit zich. Je hebt pas een probleem als je meer dan 1 keer op rij een 1 of 2 scoort.
Schouders ophalen en doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 11:32
Een slechte beoordeling kan simpelweg niet als de check-ins gedurende het jaar postief waren en je beoordelig vorig jaar ook positief. Een grote bank heeft een vertrouwenspersoon (klinkt zwaar), daar melden en de situatie uitleggen. Dan is dit hele gedoe in ongeveer 2 weken geregeld.
Nu is de vraag dus hoe gingen je tussentijdse beoordelingen, als je daar commentaar hebt gekregen op je pro-acitiviteit en dat is vastgelegd en je hebt aantoonbaar niet verbeterd kan de manager een punt hebben. Maaar aangezien je je persoonlijke problemen op een forum deelt mag ik aannemen dat tijdens je bila's dit ook besrpoken hebt. Het hebben van bilaterale gesprekken is ook jouw verantwoordelijkheid.
Vertrekpunt is, dat een beoordeling over een jaar, nooit maar dan ook nooit een verassing mag zijn. Mijn advies stuur even een mailtje naar de vertrouwenspersoon en bel daarmee, die regelt het verder met je leidinggevende.

• iamerwin
GeeEs schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Dit, maar natuurlijk weten wij niks van de communicatie die tijdens de periode ervoor plaatsvond.
Een beoordeling/functioneringsgesprek mag in principe voor alle betrokken partijen nooit een verassing zijn.
Neem -zoals ook eerder al gekoemd- in ieder geval nooit genoegen met niet concrete zaken.
Je moet beoordeeld worden op gemaakte afspraken.
Ook waar, we horen nu alleen "Huh? Slechte beoordeling?!" en misschien zegt de manager wel "Jaaa, maar toen en toen dat gezegd, daarna drie mails, etc." - dit is nu wel maar één kant van het verhaal. :)

Laat onverlet dat een slechte beoordeling niet als een verrassing hoort te komen natuurlijk.

• GeeEs
bie100 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:39:
[...]

ik was ook zo toen ik nog voor een baas werkte hahaha

maar je moet het wel serieus nemen heb wel gezien dat er mensen uitvlogen die jaar in en jaar uit een slechte beoordeling hadden

dat gezegd hebbende vond ik het sowieso vreemd om een jaar te wachten en dan mensen aanspreken dat ze dingen beter kunnen doen zeg het dan meteen :P
Als je jaar in jaar uit slecht beoordeeld wordt? Waar werk je dan, dat dit kan... ;)
Dan wordt je dus gewoon keihard genaaid, en je werkgever/manager lachen daarbij de lul uit hun broek, omdat je die zoveelste slechte beoordeling "gewoon" accepteert.
Een beetje fatsoenlijke werkgever -met ballen- had je in dat geval al lang ontslagen, of in ieder geval na 1 slechte beoordeling een verbeterplan met concrete doelen en termijnen voorgelegd.

Helemaal met je eens dat de tussenmomenten/koffiepraatjes met gefundeerde feedback/kritiek door goede medewerkers ook serieus genomen worden. Altijd kritisch naar jezelf blijven kijken. Maar een beoordeling zou nooit een verassing mogen zijn.
Als dat zo is, heeft je manager gefaald. Wees daar scherp op.

[Voor 14% gewijzigd door GeeEs op 21-03-2021 15:02]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:10
GeeEs schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Als je jaar in jaar uit slecht beoordeeld wordt? Waar werk je dan, dat dit kan... ;)
Dan wordt je dus gewoon keihard genaaid, en je werkgever/manager lachen daarbij de lul uit hun broek, omdat je die zoveelste slechte beoordeling "gewoon" accepteert.
Een beetje fatsoenlijke werkgever -met ballen- had je in dat geval al lang ontslagen, of in ieder geval na 1 slechte beoordeling een verbeterplan met concrete doelen en termijnen voorgelegd.
werk al meer dan 20 jaar voor me eigen dat scheelt ik doe het altijd goed _O- ( maar ben ook kritisch op mijn eigen ;) )

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
GeeEs schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Je zal je verbazen over hoeveel mensen ondermaats presteren maar het toch jaren lang uithouden bij een werkgever.

Een werknemer ontslaan kan je ook niet zomaar doen. Daar moeten goed onderbouwde redenen voor zijn. Commerciële bedrijven, en dan vooral in het MKB, zijn vaak wat 'flexibeler' met het interpreteren van de ontslagregels maar de overheid wil het vaak toch netjes via de regeltjes doen.

En dus krijg je bij de overheid te maken met dossiervorming, begeleidingstrajecten, coachings programma's etc. En als je dat allemaal doorlopen hebt, en daar doe je meestal een paar jaar over, dan pas kan men je ontslaan. Maar de kans is groot dat je in de tussentijd een andere baas hebt gekregen en die nieuwe baas je nog wel een kans wilt geven. En hup... iemand kan weer een jaar aanblijven.

Heeeeeeeel frusterend... Maar ik werk zelf bij de overheid en zie dit zeer regelmatig gebeuren. Soortgelijke verhalen hoor ik overigens ook van vrienden/familieleden die ook voor de overheid werken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• GeeEs
Ja, maar dat bedoel ik ook.
Er zou dan (dus) een dossier zijn. En op grond van meerdere slechte (gedocumenteerde) beoordelingen kan je prima iemand ontslaan.
Zijn die er niet? Dan moet je dat (naar mijn mening) als werknemer gewoon nooit accepteren.
Maak bezwaar, het werkt tegen je als je dat niet doet.
Je wilt toch niet 5 slechte beoordelingen op je CV hebben voordat je zelf uit pure frustratie opstapt?
Laat je manager maar even zweten en werken voor dat gefundeerde beoordelingsformulier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03 15:52

Mijn manager drukte mij dit destijds ook op het hart. Als ik voor mijn gevoel plots een onvoldoende beoordeling krijg terwijl ik daar totaal niet op voorbereid ben heeft hij als manager gefaald. Dat kan je niet zomaar op iemand gooien, daar zit een progressie in. Feit dat hij je dit niet eerder in het jaar duidelijk heeft gemaakt is een duidelijk falen van hem.

Wat je er mee wilt? Ik zou na 13 jaar ook eens om me heen gaan kijken naar een andere baan. En anders, tja, als je niet met je leidinggevende kunt opschieten is het lastig werken. Een van de meest voorkomende redenen dat mensen weg gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 10:23
Wat een hoop aannames in dit topic. Zou ook gewoon kunnen dat TS inderdaad wat minder gepresteerd heeft afgelopen jaar. Een manager is ook maar een mens, praat als mensen met elkaar. Stel vragen en maak afspraken. Schud elkaar de virtuele hand, en ga als volwassen personen vervolgens door. Waarom een heel drama hiervan maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanmarco30
Goede tip, was ik zeker van plan! Helemaal omdat ik daarmee ook sterker sta in een mogelijk latere procedure.

• sanmarco30
dominicnzl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:52:
Dit verhaal is zeer herkenbaar. Introverten zijn nou eenmaal makkelijk af te schilderen als 'onzichtbaar'. Het is hier belangrijk dat je je acties hebt vastgelegd, want als jij je werk goed doet zal het pas opvallen als iets fout gaat.

[...]

Heb je hier een e-mail of chat historie van? Dit zou je mee moeten nemen als tegenargument. Het vervelende hier is dat je het anders altijd zal afleggen. De manager beweert iets en legt tegelijkertijd de bewijsbelast bij jou.

Succes en sterkte, kan me voorstellen dat je hiermee een stressvolle periode in gaat.
Nee, helaas geen chathistorie meer van.
Maar omdat ik komende donderdag eerst een telefonisch gesprek heb met mijn senior, kan ik met hem wel bespreken of hij iets kan betekenen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:12
Je krijgt dus een onvoldoende omdat je afgelopen jaar te 'onzichtbaar' was? Heb je een jaar geleden doelstellingen hieromtrent met je leidinggevende afgesproken? Ik vermoed van niet, dus slaat nergens op om er dan nu met gestrekt been in te gaan als 'leidinggevende'. Sowieso ben ik ook wars van dit soort jaarlijkse evaluaties.

Hoe dan ook, voor nu zou ik met je leidinggevende heel concrete en meetbare doelstellingen met diegene afspreken zoals bijvoorbeeld 4x intern een presentatie te geven of wat dan ook...
GeeEs schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:20:

Je wilt toch niet 5 slechte beoordelingen op je CV hebben voordat je zelf uit pure frustratie opstapt?
Ik voeg meestal mijn historische beoordelingen niet toe als bijlage bij mijn CV :+

[Voor 29% gewijzigd door renegrunn op 21-03-2021 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeEs
Letterlijk niet nee.
Je moet echter wel vrij sterk in je schoenen staan om, na bv 5 jaar onvoldoende beoordeeld/gewaardeerd te zijn, jezelf nog een beetje te kunnen verkopen bij een andere werkgever...
Veel mensen die het zover laten komen hebben vaak (daardoor) al minder/weinig zelfvertrouwen en/of een zwaar vertekend zelfbeeld. Dat is doodzonde voor de rest van je carrière.
Mensen die wel sterk in hun schoenen staan, laten het vaak niet zover komen.
Punt blijft... Als je eerlijk/kritisch naar jezelf kijkt... en als je beoordeling alsnog een verassing is? Dan heeft je leidinggevende zitten slapen.
Maar zelfs als het geen verassing is... Altijd kritisch blijven. Een niet onderbouwde of goed gefundeerde beoordeling hoef je niet zomaar te accepteren. Alles moet meetbaar zijn of op basis van feedback/afspraken. Anders niet accepteren.
Dit kan gewoon heel formeel en zakelijk. Probeer je emotie daar op dat moment buiten te laten.

[Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 21-03-2021 16:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeEs
ChojinZ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Je zal je verbazen over hoeveel mensen ondermaats presteren maar het toch jaren lang uithouden bij een werkgever.
Dat zijn vaak die lui die er tot de elleboog inzitten toch?
Want ondermaats presteren wordt door sommigen tot een kunst verheven :o :P true true...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ChojinZ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Ondermaats heeft alleen 2 kanten, daar zit vaak het probleem. Mensen die simpelweg 'de randjes er vanaf lopen', maar ook de mensen die enkel werk 'in de spotlight' pakken, resultaat van die 2 is echter compleet verschillend.

Ik heb promoties en bonusuitkeringen langszien komen van mensen die mailtjes opspaarde en deze pas in de avond rond uur 8-9 sturen, of even uurtje in het weekend draaien, onder het motto 'zie eens hoeveel extra werk ik buiten die 40 uur doe'. Andersom mensen die van de 8 uur per dag er 4 uur netflix zitten te kijken (buiten enkel telefoontje) en dan 4 uurtjes daadwerkelijk wat kunnen doen. Beide situaties, als je er blijkbaar mee weg kan komen... is het puur de manager die zulke zaken in correct beeld horen te zien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Anoniem: 310408

renegrunn schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:25:
Je krijgt dus een onvoldoende omdat je afgelopen jaar te 'onzichtbaar' was? Heb je een jaar geleden doelstellingen hieromtrent met je leidinggevende afgesproken? Ik vermoed van niet, dus slaat nergens op om er dan nu met gestrekt been in te gaan als 'leidinggevende'. Sowieso ben ik ook wars van dit soort jaarlijkse evaluaties.
Wat een grote woorden allemaal. 'Gestrekt been' etc. De leidinggevende heeft zijn mening gegeven en TS is het daar niet mee eens. Dat komt met regelmaat voor en is helemaal niet zo bijzonder. De juiste (en standaard) wijze om dit af te handelen is de werkgever een mogelijkheid te geven om te reageren (liefst schriftelijk als de beoordeling schriftelijk was). Die reactie gaat bij de beoordeling. Mocht de beoordelaar daar aanleiding toe zien kan er daarna nog een gesprek. Overigens krijgen bij mij managers ook een beoordeling waarbij een van hun medewerkers is betrokken.

Ik vind jaarlijkse beoordelingen een uitstekend middel om dingen met de werknemer door te spreken en hem te laten weten wat zijn leidinggevende vinden. Als ik de beoordelingen van mensen een paar jaar later lees kan je gewoon zien dat het werkt. De dingen waar we moeite mee hadden zijn bijna altijd aangepast.

Nu we met veel mensen thuiswerken zie ik dat de jaarlijkse beoordelingen duidelijk anders zijn dan andere jaren. Sommige mensen kunnen daar geweldig mee omgaan, andere helemaal niet. We hebben daar over gepraat, moeten we de beoordelingen nu anders doe omdat de omstandigheden anders zijn. We hebben besloten om dat niet te doen. Wel is er bij elke beoordeling een duidelijk notitie gevoegd dat de omstandigheden apart waren.

Aan de topicstarter... maak je niet te druk. Met de huidige omstandigheden zijn de eisen anders en het kan zijn dat die omstandigheden je gewoon minder liggen. Ik zie dat de meer extroverte medewerkers zich beter kunnen laten gelden vanuit huis en dus 'zichtbaarder' zijn. Als werkgever vind ik dat beter dan medewerkers die thuis uit het zicht verdwijnen. Wij doen er veel aan om dat te vermijden maar je kan niet elke medewerker blijven vertellen dat ie op de chats ook eens moet vragen hoe het gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:35

Part

Helemaal niets.....

Beoordelings gesprekken hebben bij ons steen vast de naam veroordelings gesprekken.
Vooral als het niet goed gaat en een leidinggevende van boven op zijn donder kreeg zag je dat terug in deze veroordelings gesprekken.

Het gaat hier duidelijk fout in de communicatie van de leidinggevende. Zoals eerder aangegeven mag een gesprek niet leiden tot verrassingen. Tevens als de uitkomst van het gesprek demotivatie is in plaats van gemotiveerd werken aan oplossingen dan heeft de invulling van de beoordelingstool gefaald.

• renegrunn
Anoniem: 310408 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:52:
[...]

Wat een grote woorden allemaal. 'Gestrekt been' etc. De leidinggevende heeft zijn mening gegeven en TS is het daar niet mee eens. Dat komt met regelmaat voor en is helemaal niet zo bijzonder. De juiste (en standaard) wijze om dit af te handelen is de werkgever een mogelijkheid te geven om te reageren (liefst schriftelijk als de beoordeling schriftelijk was). Die reactie gaat bij de beoordeling. Mocht de beoordelaar daar aanleiding toe zien kan er daarna nog een gesprek. Overigens krijgen bij mij managers ook een beoordeling waarbij een van hun medewerkers is betrokken.
Nou als dat al grote woorden zijn...

Ik volg je alleen niet helemaal wat je bedoelt met: "De juiste (en standaard) wijze om dit af te handelen is de werkgever een mogelijkheid te geven om te reageren (liefst schriftelijk als de beoordeling schriftelijk was).".

Daar moet de werkgever / leidinggevende dan wel aan mee willen werken?
Ik vind jaarlijkse beoordelingen een uitstekend middel om dingen met de werknemer door te spreken en hem te laten weten wat zijn leidinggevende vinden. Als ik de beoordelingen van mensen een paar jaar later lees kan je gewoon zien dat het werkt. De dingen waar we moeite mee hadden zijn bijna altijd aangepast.
Dus jij vindt het prima dat de manager in kwestie in maart 2021(!) mededeelt dat de werknemer over 2020 gezien niet naar zijn/haar ideeën heeft gefunctioneerd? Waar was deze manager de rest van die 365 dagen in 2020? Je gaat toch niet 14 maanden (in theorie, rekenend vanaf januari) wachten totdat je een werknemer ergens op aan gaat spreken waarmee de werknemer wordt 'overvallen'?

Jaarlijkse beoordelingen zijn naar mijn mening zo niet van deze tijd: verdwijnen ook als sneeuw voor de zon bij veel organisaties. Mocht het wel nog een ding zijn, doe dan op z'n minst aan zelfreflectie van de werknemer plus een handvol reviews van directe collega's voor een volledig beeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanmarco30
renegrunn schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Nou als dat al grote woorden zijn...

Ik volg je alleen niet helemaal wat je bedoelt met: "De juiste (en standaard) wijze om dit af te handelen is de werkgever een mogelijkheid te geven om te reageren (liefst schriftelijk als de beoordeling schriftelijk was).".

Daar moet de werkgever / leidinggevende dan wel aan mee willen werken?

[...]

Dus jij vindt het prima dat de manager in kwestie in maart 2021(!) mededeelt dat de werknemer over 2020 gezien niet naar zijn/haar ideeën heeft gefunctioneerd? Waar was deze manager de rest van die 365 dagen in 2020? Je gaat toch niet 14 maanden (in theorie, rekenend vanaf januari) wachten totdat je een werknemer ergens op aan gaat spreken waarmee de werknemer wordt 'overvallen'?

Jaarlijkse beoordelingen zijn naar mijn mening zo niet van deze tijd: verdwijnen ook als sneeuw voor de zon bij veel organisaties. Mocht het wel nog een ding zijn, doe dan op z'n minst aan zelfreflectie van de werknemer plus een handvol reviews van directe collega's voor een volledig beeld.
En het frappante is nog dat ik bij 2 indirecte collega's waar ik in mijn werkzaamheden ook mee te maken hebben vooraf om feedback heb gevraagd, en die was positief.
Verder ben ik vanmiddag nog ingelogd in mijn werkomgeving om mijn evaluatieformulier te bekijken, en ik kon daar niets van een waarschuwing in terugvinden of iets waar ik nog extra aandacht aan zou moeten besteden.
Blijft nog het feit dat hij in mijn ogen niet mijn eigen werkzaamheden heeft beoordeeld, want telefonisch had hij het alleen erover dat ik een onvoldoende beoordeling kreeg, omdat ik het afgelopen jaar onvoldoende initiatief had getoond.

Ook nog aanvulling: ik werd afgelopen vrijdag plotseling door hem gebeld, hij had geen afspraak ingeschoten om mij te bellen over m'n beoordeling.
Dus wat dat betreft was ik ook (relatief) onvoorbereid. Al met al verdient dit geen schoonheidsprijs.

Ik heb nu voor mezelf besloten dat ik donderdag a.s. eerst het gesprek aanga met mijn senior (ook om te vragen of hij mij per mail kan bevestigen dat ik wel degelijk om werk gevraagd heb), op vrijdag het gesprek aangaan met mijn manager en mochten we dan alsnog van mening verschillen, dan wil ik contact opnemen met de vertrouwenspersoon binnen onze organisatie.

• renegrunn
sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Ik heb nu voor mezelf besloten dat ik donderdag a.s. eerst het gesprek aanga met mijn senior (ook om te vragen of hij mij per mail kan bevestigen dat ik wel degelijk om werk gevraagd heb), op vrijdag het gesprek aangaan met mijn manager en mochten we dan alsnog van mening verschillen, dan wil ik contact opnemen met de vertrouwenspersoon binnen onze organisatie.
Hoe verhoudt je senior t.o.v. je manager? Als in, aan wie rapporteer je dagelijks?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 13:35

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

ybos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:13:
Vervelend maar ik zie wel soort excuusgedrag.
Je haalt er allerlei privezaken bij, maar hoe lullig ook, als je dit niet hebt aangegeven op het werk, kunnen zij niets aan jouw prive situatie doen. Daarnaast geef je zelf niet aan de prive situatie de kwaliteit van het werk negatief heeft beinvloed, want je zegt zelf dat je werk gewoon goed is, dus dat argument kan van tafel.

En ziek melden omdat je het niet eens bent met je beoordeling en op arbeidsconflict laten uitdraaien :? Sorry, maar dat vind ik een kansloze actie. Volgens mij is ziekmelden terwijl je niet ziek bent maar een beetje pissig gewoon werkweigering, lijkt me niet handig.

Goed dat je je oude leidinggevende gesproken hebt, die geeft een aantal juiste tips.
Hierboven ook een aantal goeie tips.
- huidige werk voldoende? dan kan je nooit een slechte beoordeling krijgen;
- huidige teamleider had eerder signalen moeten geven dat hij vond dat t niet lekker ging, dat kan niet zomaar ineens...

Je kan sowieso bezwaar aantekenen tegen je beoordeling en met HR in gesprek gaan.
Ik denk dat je even eea moet laten bezinken en dan bedenken wat je gaat doen.
Introvert of niet, ziek melden en de boel laten klappen is niet de juiste weg...
Hier ben ik het volledig mee eens. Jammer dat dit lijkt te verdrinken in de overige reacties.

@TS: Ik vind de je in je startpost ook in de verdediging zitten en excuusaandragend. In mijn beleving heb je dus ergens het idee dat je niet je beste zelf hebt laten zien afgelopen jaar. Jouw manager had hier zeker een rol in moeten hebben, maar jij net zo goed. Kijk even goed naar waarom jij vind dat je juist zit in jouw "onzichtbaarheid":
Mijn senior collega is ook degene die vaak contact heeft met andere afdelingen, ook omdat hij al een stuk langer bij het bedrijf werkt. Daarnaast wil ik hem niet passeren als ik zelf bij andere afdelingen zou gaan vragen of er nog hulp nodig is.
Je had dus vrij weinig te doen. Je hebt het dus "een aantal keer gevraagd" en daar heb je het bij gelaten omdat je hem niet wilde passeren (dit bekruipt mij als dat je het wel ok vond zo). Op z'n minst had je het bij je leidinggevende aan kunnen kaarten dat je te weinig te doen hebt, maar dat er geen ander werk is.
Verder ben ik van karakter behoorlijk introvert, dus dat speelt ook mee.
Ok? Dus je houdt er niet van in de spotlight te staan. Je had best via je manager aan kunnen geven dat je werk tekort kwam. Hem ken je, dus dat hoeft niet ontwennig te zijn.
Ook gaf hij (mijn leidinggevende) aan dat ik het moest zien als een wake-up call en had hij het over "zachte heelmeesters maken stinkende wonden", daarom wilde hij mij door een slechte beoordeling te geven mij aan het werk en denken zetten. Ik zie dit echter anders (heb ik nog niet bij hem aangegeven), ik zie het eerder als demotiverend en voel onrechtvaardigheid (mede omdat mijn andere collega als beoordeling "goed" had gekregen, die min of meer hetzelfde werk als ik doe).
Niet jezelf vergelijken met jouw collega. Hij doet niet hetzelfde werk en je weet niet wat hij eventueel extra of anders heeft gedaan.
Plus we werken sinds vorig jaar maart zo goed als volledig vanuit huis.
Jij. Ik. En de rest van de wereld. Hier ben je niet uniek in.
Ik heb daarnaast een dochter met een beperking die in het speciaal onderwijs zit, dus zij had met huiswerk ook de nodige begeleiding thuis nodig.
En dit heb je gedaan onder werktijd? Had je daar duidelijke afspraken over met je manager? Want zo klinkt het niet.
En daarbij privé begin vorig jaar de nodige stress gehad doordat bij mijn vrouw haar baarmoeder verwijderd moest worden, ondanks dat wij nog een kinderwens hadden.
Dat is verschrikkelijk heftig en dat zal flinke stress hebben gegeven. Ik hoop dat het goed gaat met jou en je vrouw. Ik zou denken dat jouw manager hier vanaf wist en je daar ook nimmer en tenooit op zal afrekenen.
Toevallig gisteren had ik mijn vorige leidinggevende telefonisch gesproken.
Hij had enkele jaren geleden dezelfde leiddinggevende die ik nu heb, en kon het niet goed met hem vinden. Verschil van inzicht, waardoor hij na een arbeidsconflict uiteindelijk uit dienst is getreden.
En dat laatste valt je manager aan te rekenen. Maar dat maakt niet ongedaan dat jij onzichtbaar bent geweest. Zo'n jij-bak is een zwaktebod. Hij is jd manager, niet je persoonlijk begeleider.
Ik heb sowieso komende week nog een gesprek met mijn senior collega en een dag later met mijn leidinggevende hoe we het nu gaan aanpakken
Goedzo! Doorpakken
maar op dit moment overheerst bij mij grote teleurstelling en boosheid over de in mijn ogen slechte beoordeling.
Ik wil sowieso bezwaar aantekenen en ben niet van plan om voor akkoord te tekenen, omdat ik het met deze beoordeling niet eens ben.
Je hoeft niet te tekenen. "Gezien, niet akkoord" is best. Zelf weten. Alleen dit lijkt me toch niet de voet waarop je verder wil? Ga het gesprek aan. Als zij de beoordeling niet aanpassen, spreek concreet af wat er nodig is zodat die uit je dossier gaat.
Ik kreeg van mijn vorige leidinggevende het advies om mij voorlopig nog niet ziek te melden, hoewel dat wel mijn 1e gevoel was, maar verstandig is dat (zeker op dit moment) niet.
Zwaktebod. Nooit doen. Ik zie ook niet waarom je je na zo'n lange arbeidsrelatie ziek zou melden vanwege een slechte beoordeling. Als hij zo onjuist is, dan kost het 0 moeite om recht te trekken.
Stel we komen er na vervolggesprekken niet uit, wat kan ik in jullie ogen het beste doen?
Ziek melden en dan laten uitdraaien op een arbeidsconflict?
Hoe zit het in zo'n geval met recht op WW en transitievergoeding als je op een gegeven moment toch uit elkaar gaat?
Je bent zes stappen te ver. Ga eerst eens het gesprek aan. Je hebt koud een slechte beoordeling gehad en jij staat al met één voet buiten de deur. Laat alles wel vastleggen en naar je mailen oid. Bij duidelijke afspraken hoort verslaglegging.

Alles bij elkaar denk ik echt dat het een gebrek is aan communicatie tussen jou en je manager. Begin daar eens. Je bent boos en teleurgesteld. Alleen ik vind je eerste reactie van de schuld bij alles leggen behalve jezelf niet de juiste. Ga eens bij jezelf ten rade en wees eerlijk en hard. Ergens denk ik dat je weet dat je beoordeling geen absolute verrassing is...

Overigens doe ik niets af aan een achterlijke opmerking als "ik wil je motiveren met een slechte beoordeling". Dat is kul. En dat mag je best aankaarten. Maar het gaat in de eerste aanzet om jou en je inzet.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Point.Flare schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:49:
Je bent zes stappen te ver. Ga eerst eens het gesprek aan. Je hebt koud een slechte beoordeling gehad en jij staat al met één voet buiten de deur. Laat alles wel vastleggen en naar je mailen oid. Bij duidelijke afspraken hoort verslaglegging.

Alles bij elkaar denk ik echt dat het een gebrek is aan communicatie tussen jou en je manager. Begin daar eens. Je bent boos en teleurgesteld. Alleen ik vind je eerste reactie van de schuld bij alles leggen behalve jezelf niet de juiste. Ga eens bij jezelf ten rade en wees eerlijk en hard. Ergens denk ik dat je weet dat je beoordeling geen absolute verrassing is...
Juist en dit is terugkijkend. Laat daarbij vastleggen dat de dagelijkse werkzaamheden goed gaan en dat de communicatie zoals altijd gebruikelijk was via de collega verliep. Dan kom je toch op een evenwichtig geheel?

Nu naar de toekomst; hoe gaan de manager en TS samen zorgen dat het komende jaar beter gaat en er geen verrassende beoordelingen komen? Dat is constructief en opbouwend. Maak daar vastgelegde afspraken over; hoe komt je aan meer werk, hoe vaak/ op welke wijze ga je afstemmen met de manager hoe het gaat, maandelijks?

[Voor 9% gewijzigd door bombadil op 21-03-2021 21:58]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 16:13
Ik kan het me ook wel voorstellen, bij ons heeft een beoordeling veel impact (er zijn 5 niveaus en alleen niv-4 en niv-5 krijgen een salaris verhoging geloof ik) dus uit het niets een slechte beoordeling zou ook hier zuur vallen.

In jouw schoenen zou ik beginnen aan een ontwikkel plan (zelf schrijven) hoe je volgend jaar weer naar een voldoende kan komen en ga een logboek bijhouden van je werkzaamheden.

Bespreek vervolgens elke maand tenminste 1x je logboek en je manager zijn/haar verwachtingen goed door om te kijken of je nu wel aan alle verwachtingen voldoet.

• sanmarco30
renegrunn schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Hoe verhoudt je senior t.o.v. je manager? Als in, aan wie rapporteer je dagelijks?
Ik heb sowieso dagelijks contact met of mijn mannelijke senior-collega (waar ik ook donderdag het gesprek mee heb) en een vrouwelijke senior-collega.
Verder wat betreft onze werkzaamheden, geldt er op onze afdeling een 4-ogen principe (of 6-ogen principe, net hoe je het ziet).
Al het werk wat door 1 persoon gedaan wordt, wordt door 2 andere collega's (in mijn geval door mijn 2 senior-collega's) gecontroleerd.

En als het bijvoorbeeld gaat het om een ziekmelding: dan word dit gemeld bij 1 van mijn senior collega's, die het vervolgens doorgeeft aan HR + onze manager.

Mijn mannelijke senior heeft overigens het meeste contact met de manager, de vrouwelijke senior en ik vrij weinig.

• sanmarco30
ex87 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:12:
Ik kan het me ook wel voorstellen, bij ons heeft een beoordeling veel impact (er zijn 5 niveaus en alleen niv-4 en niv-5 krijgen een salaris verhoging geloof ik) dus uit het niets een slechte beoordeling zou ook hier zuur vallen.

In jouw schoenen zou ik beginnen aan een ontwikkel plan (zelf schrijven) hoe je volgend jaar weer naar een voldoende kan komen en ga een logboek bijhouden van je werkzaamheden.

Bespreek vervolgens elke maand tenminste 1x je logboek en je manager zijn/haar verwachtingen goed door om te kijken of je nu wel aan alle verwachtingen voldoet.
Ontwikkelplan is bij ons sowieso een jaarlijkse terugkomende verplichting, die wij ieder zelf moeten schrijven en vervolgens door de manager goedgekeurd moet worden.
Dat van het bijhouden van een logboek is een goed idee, ik zal erover nadenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goedemorgen @sanmarco30, hopelijk begint je (werk)dag wat rustiger dan dat je het weekend geëindigd bent.
Veel tips, adviezen, etc zijn al gegeven. Mijn advies is om het gesprek met je senior manager even af te wachten en hem/haar (weet niet met welke van de 2 je de afspraak hebt staan) mee vragen naar het gesprek met je leidinggevende.
Pas ook op dat je niet in de slachtofferrol kruipt en dat je de verwachting hebt dat je senior manager jouw problemen (slechte beoordeling) gaat oplossen. Maar ga het gesprek met je senior manager constructief aan. Ga na, waar mogelijk jij inderdaad anders had kunnen handelen en of jij signalen hebt gemist. Maar geef tevens ook aan, dat je meermaals hebt aangegeven beschikbaar te zijn / tijd over te hebben. Dat laatste zou ik ook zeker in de voorbespreking terloops een keer laten passeren in het gesprek. Jij wilt namelijk straks niet jouw senior manager verassen met uitspraken (hoe terecht die in jouw ogen ook wellicht zijn), waar jouw leidinggevende bij is. Je senior manager zou in principe niks nieuws mogen horen, tussen de voorbespreking en het gesprek met jouw leidinggevende erbij. Ook bij de onderlinge voorbespreking zou jouw senior managers niks nieuws mogen horen van jou, want dan breng je hem/haar in eenzelfde situatie als jouw leidinggevende bij jou heeft gedaan...

Verder blijf respectvol en vol goede moed! Als jij overtuigd bent, dat jij je werk goed doet, blijf dat dan ook doen! Ga nu niet de kantjes er van af lopen, omdat je een slechte beoordeling hebt gekregen. Daarmee speel jij je leidinggevende alleen maar in de kaarten. Ga ook niet de discussie aan of iets goed / slecht is gedaan, want meningen kunnen verschillen! Maar ga wel na, of wat jouw leidinggevende heeft aangegeven, overeenkomt met de feedback van bijv. de senior managers. Hoef je niet inhoudelijk te discussiëren dat iets goed / fout was, maar wel dat er bij anderen een ander beeld heerst. Meer hoef je vaak niet te zeggen.

Daarnaast kan je ook aangeven in het gesprek met je leidinggevende dat hij jou heeft overrompeld met de beoordeling. Dat je geen signalen had, dat het niet goed zou gaan. Dat je in het vervolg (niet terugkijken, maar blik naar voren!) graag eerder op de hoogte gesteld wilt worden, zodat je hieraan kan werken. En dat jij wellicht wel meer coaching / afstemming nodig hebt, in plaats van zelfsturend te zijn (zoals hij graag wilt). Dus schiet iedere maand / 2 maanden maar een afstemmingsoverleg in. Dan leg je de bal weer terug bij de leidinggevende om er wat mee te doen. Ga niet wachten tot hij jou uitnodigt, want dan maak jij jezelf afhankelijk van hem. Neem zelf het initiatief en het voortouw.

En iets wat je wellicht niet wilt horen: Misschien tijd om ook om je heen te gaan kijken naar wat anders? Niet dat je per se weg moet, maar ik lees ook tussen de regels door dat jij je toch zorgen maakt over de toekomst met de overname. Je kan jezelf die ellende van onzekerheid besparen door vroegtijdig eieren voor je geld te kiezen. Ga liever ontspannen (en met een baan) op zoek naar wat anders, dan dat je straks iets anders moet zoeken. Dan moet je namelijk, en nu heb je nog de keuze om te blijven of toch uit te gaan vliegen.

Sterkte in ieder geval!

En ik ben ook heel benieuwd hoe je gesprekken gaan komende dagen!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

Lordy79

Fundamentalist

Ik zou vanaf nu elke twee maanden expliciet vragen of men verbetering ziet en zo nee of ze drie tot vijf punten kunnen noemen waar je je in zou kunnen verbeteren. En een dossier vormen. Dus de feedback die je elke 2 mnd krijgt documenteren maar ook noteren welke concrete acties je doet om die 3 tot 5 punten te verbeteren. Als men je dan opnieuw slecht beoordeelt heb je iets in je handen om te laten zien.

Mochten ze van je af willen gebeurt dat toch dus baat het niet dan schaadt t niet.

Ziekmelden niet doen!

Mochten ze je ontslaan krijg je een redelijke transitie vergoeding maar dat zou natuurlijk heel jammer zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• sanmarco30
Even een update:

Ik zou in 1e instantie morgen een telefoongesprek hebben met mijn manager n.a.v. mijn beoordeling en hoe ik erover dacht.
Eerder vanochtend met mijn senior-collega erover gesproken, en hij was 't met mij eens dat een slechte beoordeling nooit als verrassing mag komen, en wat hem bekend was, staat dat ook in de bedrijfsregelementen (kon ik zelf overigens nergens terugvinden, maar goed).

In overleg met mijn senior heb ik na mijn gesprek met hem, mijn manager geappt met de vraag of we niet beter het gesprek face 2 face op kantoor konden hebben.
Dat was mogelijk, aan het eind van de middag op kantoor geweest.
Gesprek van ongeveer een half uurtje waarbij ik mijn verhaal heb gedaan, heb gezegd hoe ik erover dacht (slechte beoordeling mag nooit een verrassing zijn, zeker omdat ik er niets van heb teruggezien in m'n evaluatieformulier van afgelopen jaar + eigen werkzaamheden op de afdeling zelf worden mijn inziens en volgens mijn senior minstens als voldoende uitgevoerd.
Mijn senior (die een aantal jaren geleden juist mijn manager was, maar door eerdere reorganisatie nu senior medewerker was geworden), vond overigens ook dat ik minstens een voldoende zou moeten krijgen, wel met de aantekening dat ik meer aan mijn eigen ontwikkeling moest doen d.m.v. bijv. coaching, iedere 2 maanden een tussentijdse evaluatie met mijn manager.

In ieder geval, ik heb mijn verhaal gedaan.
Reactie van mijn manager was: ik heb je niet willen kwetsen met de slechte beoordeling, maar wil voordat hij een oordeel velt, er volgende week donderdag op terugkomen.
Of het een voldoende wordt of onvoldoende blijft, is dus nog onzeker.

Op mijn vraag over coaching vroeg hij hoe oud ik nu ben (48).
Daarna zei hij dat hij niet zo veel in coaching zag, mede gezien mijn leeftijd en er op die leeftijd niet veel te veranderen is in ontwikkeling van zwakkere punten.
Ik hoefde me volgens hem daarnaast ook geen zorgen te maken dat ik in de toekomst meer op de voorgrond zou moeten treden, mede gezien mijn vraag wat er zou gebeuren met de afdeling als mijn 2 senior collega's over 3 a 4 jaar met pensioen gaan (tenzij een reorganisatie i.v.m. de verkoop van het bedrijf eerder roet in het eten gooit).

Nu afwachten dus wat het definitieve oordeel wordt, maar zijn reactie over coaching vond ik op z'n minst wel opvallend.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41

Agent47

I always close my contracts.

Een (voor jou) onvoldoende waardering is nooit leuk. Maar om je ziek te melden gaat wel ver? Zo komt het meer over dat je niet tegen kritiek kan volgens mij?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03 17:26

page404

Website says no

sanmarco30 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:04:

In ieder geval, ik heb mijn verhaal gedaan.
Reactie van mijn manager was: ik heb je niet willen kwetsen met de slechte beoordeling, maar wil voordat hij een oordeel velt, er volgende week donderdag op terugkomen.
Of het een voldoende wordt of onvoldoende blijft, is dus nog onzeker.
Je wordt wel aan het lijntje gehouden door je manager. Zorg dat je je niet laat afschepen.
Daarna zei hij dat hij niet zo veel in coaching zag, mede gezien mijn leeftijd en er op die leeftijd niet veel te veranderen is in ontwikkeling van zwakkere punten.
Ik hoefde me volgens hem daarnaast ook geen zorgen te maken dat ik in de toekomst meer op de voorgrond zou moeten treden, mede gezien mijn vraag wat er zou gebeuren met de afdeling als mijn 2 senior collega's over 3 a 4 jaar met pensioen gaan (tenzij een reorganisatie i.v.m. de verkoop van het bedrijf eerder roet in het eten gooit).

Nu afwachten dus wat het definitieve oordeel wordt, maar zijn reactie over coaching vond ik op z'n minst wel opvallend.
Ik triggerde ook hard daarop. Wat de motivatie van hem is weet ik niet, maar ik zit in dezelfde leeftijdscategorie als jij, maar een stevig coachingtraject kan zeker verandering bewerkstelligen, ook als je 'ouder' bent.
Dus of hij zoekt een stok om mee te slaan op je volgende beoordeling (want hey, je moet veranderen maar coachen gaat niet helpen), of hij is zelf erg vastgeroest en ouderwets.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• sanmarco30
Agent47 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:07:
Een (voor jou) onvoldoende waardering is nooit leuk. Maar om je ziek te melden gaat wel ver? Zo komt het meer over dat je niet tegen kritiek kan volgens mij?
Ziekmelden was vlak na mijn gesprek vorige week vrijdag mijn 1e gedachte, maar hier ben ik op teruggekomen.
Ik kan zeker wel tegen kritiek, mits het terecht is en mits goed onderbouwd.
Plus het feit dat de slechte beoordeling min of meer vanuit het niets kwam (geen waarschuwingen vooraf gehad), doet het voor mij onrechtvaardig voelen.
Er bestaat kans dat het alsnog een voldoende wordt, maar dat zal de tijd moeten leren.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 00:09

Sorry, ik zit met grote verbazing naar deze opmerking van je manager te kijken.
Je moet ongeveer nog 20 jaar werken, voordat je met pensioen gaat...... tenzij je zelf eerder stopt
48 oud om te leren en te ontwikkelen???
Je manager zou zn eigen oogkleppen is af moeten doen en wat minder denken, dat hij de wijsheid in de pacht heeft.
Laat hem is gaan rondkijken bij avond HBO/uni's, wat denk je dat al die 40+ers daar doen, ja die volgen allerlei opleidingen.....

Echt, dit is triest..... 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 22:11
bangkirai schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Sorry, ik zit met grote verbazing naar deze opmerking van je manager te kijken.
Je moet ongeveer nog 20 jaar werken, voordat je met pensioen gaat...... tenzij je zelf eerder stopt
48 oud om te leren en te ontwikkelen???
Je manager zou zn eigen oogkleppen is af moeten doen en wat minder denken, dat hij de wijsheid in de pacht heeft.
Laat hem is gaan rondkijken bij avond HBO/uni's, wat denk je dat al die 40+ers daar doen, ja die volgen allerlei opleidingen.....

Echt, dit is triest..... 8)7
Ik wilde NET deze reactie schrijven.
Als 48 jaar al 'oud' gevonden wordt!
Betekent voor mij dat je pas op de HELFT (!!) van je werkende leven zit (ervanuit gaande dat je rond je 20ste bent gestart & tot je 67 door mag)

Je bent nooit te oud om te leren. Van welke leeftijd ook!
(En dat zeg ik als "broekie van bijna 30")

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:48:

Ik ben nu ruim 13 jaar in dienst bij mijn huidige werkgever (bank, als administratief medewerker).
In al die jaren heb ik altijd een beoordeling goed of in enkele gevallen een voldoende gekregen.
Sinds 2 jaar heb ik een andere leidinggevende die mij over 2019 nog een beoordeling "goed" had gegeven.
Afgelopen vrijdag belde hij mij om mijn beoordeling over 2020 door te spreken.
Hier gingen mijn wenkbrauwen al omhoog. Een bank mag je toch zien als een serieus bedrijf wat over het algemeen serieus met het personeel om gaat. Dan is het gek dat je even een telefoontje krijgt om je beoordeling door te spreken. Normaal hoort daar gewoon ruim van te voren een afspraak te worden ingepland zodat je je kunt voorbereiden.

Acties:
  • +31Henk 'm!

• sanmarco30
Nieuwe update:

Zojuist door m'n manager gebeld over m'n beoordeling.
Nadat we vorige week ons gesprek vorige week op kantoor hebben gehad, is hij tot de conclusie gekomen dat hij mij een voldoende moest geven i.p.v. een onvoldoende.
Hij gaf aan dat hij mijn mening hierover heeft laten meewegen en wilde mij geen gevoel van onrechtvaardigheid geven.
Verder volgt er de komende tijd een stukje coaching/support via mijn senior-collega (dus toch, waar hij eerst geen toegevoegde waarde in zag).
En tenslotte gaf hij mij als advies om eens met de loopbaanbegeleidster van HR te gaan praten over de toekomst. Zeker omdat de maatschappij in beweging is en administratieve functies steeds meer komen te vervallen door automatisering/digitalisering.

Privé heb ik voor mijzelf besloten om via een psycholoog een stukje assertiviteitstraining te volgen en werken aan zelfvertrouwen & onzekerheid.

Al met al een geruststelling en een beter gevoel na dit gesprek.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
sanmarco30 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:27:
Nieuwe update:

Zojuist door m'n manager gebeld over m'n beoordeling.
Nadat we vorige week ons gesprek vorige week op kantoor hebben gehad, is hij tot de conclusie gekomen dat hij mij een voldoende moest geven i.p.v. een onvoldoende.
Hij gaf aan dat hij mijn mening hierover heeft laten meewegen en wilde mij geen gevoel van onrechtvaardigheid geven.
Verder volgt er de komende tijd een stukje coaching/support via mijn senior-collega (dus toch, waar hij eerst geen toegevoegde waarde in zag).
En tenslotte gaf hij mij als advies om eens met de loopbaanbegeleidster van HR te gaan praten over de toekomst. Zeker omdat de maatschappij in beweging is en administratieve functies steeds meer komen te vervallen door automatisering/digitalisering.

Privé heb ik voor mijzelf besloten om via een psycholoog een stukje assertiviteitstraining te volgen en werken aan zelfvertrouwen & onzekerheid.

Hij vond dat hij jou een voldoende moest geven...
Dat zou mij geen goed gevoel geven. Volgens mij staat hij niet achter zijn keuze maar omdat hij steken heeft laten vallen kan hij niet anders (tenminste, zo lees ik het).

Probeer los hiervan duidelijke afspraken te maken zodat het de volgende keer niet weer zo gaat.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:28
Hoe denk je zelf eigenlijk over de toekomst?

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 11:30
Heb niet hele topic gelezen, excuus voor eventuele overlap.

Mijn 2 centen:
Ik zou niet als een mak schaap dit soort dingen over me heen laten komen, een beetje tegengas zorgt ervoor dat jij in elk geval niet die kerel wordt/blijft die het allemaal maar slikt en dat die manager wel twee keer nadenkt voordat ie iets oneerlijks richting jou doet. Blijf beleefd, correct en vriendelijk, maar geef duidelijk je manager mee dat dit onverwacht is aangezien je van dit alles gedurende het jaar (en bij je vorige functioneringsgesprek) geen signalen hieromtrend hebt ontvangen en je dus niet de kans hebt gekregen hetgeen wat wordt beweerd (maar jij betwist) te verbeteren.

Geef aan dat je het betwist en lever bewijs aan dat je daadwerkelijk je best hebt gedaan bezig te blijven. Begin alvast met het opbouwen van een dossier.

Doe zo min mogelijk mondeling met die kerel en zorg dat je gesprekken met hem opneemt met een voicerecorder als dat makkelijk kan. Zet dingen die mondeling besproken worden op mail en vraag of je het zo goed hebt begrepen en geinterpreteerd.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 24-03 08:31
Ik zou dit erg serieus gaan nemen, want een duidelijkere hint ga je niet krijgen.

https://niels.nu

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Er is (in elk geval waar ik werk, Tech gigant met 75k werknemers) een behoorlijk verschil tussen een PIP en coaching om beter te worden.

Coaching om zwakke punten te verbeteren of sterke nog sterker te maken wordt aangemoedigd, en hoort bij de interactie die je normaal zou moeten hebben. Wat ik hier van TS lees zou dat typisch iets zijn dat in de normale 1op1's aan de orde zou moeten komen met jouw manager.

een PIP krijg je voor dingen die als je ze niet aanpast tot ontslag leiden, dus ja: een PiP is wel een dingetje vaak :)

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 11:30
overhyped schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:28:
[...]

een PIP krijg je voor dingen die als je ze niet aanpast tot ontslag leiden, dus ja: een PiP is wel een dingetje vaak :)
Lol, ik ken maar 1 geval van iemand die op een pip is gezet die niet is ontslagen en dat was een zuigende fransoos. De overige zijn niet op één hand te tellen.

• overhyped
  • Nu online
Nieuwe update:

fijn! en die loopbaanbegeleider is sowieso een goed idee .

Over het tijdsbeeld van administratieve functies heeft jouw manager natuurlijk helemaal gelijk. Je kan dan beter nu vanuit een veilige positie laten zien dat je graag actief mee denkt over een goede, duurzame arbeidsinzet in de toekomst dan wanneer plots jouw afdeling overbodig is.

• overhyped
  • Nu online
HenkEisjedies schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:31:
[...]

Lol, ik ken maar 1 geval van iemand die op een pip is gezet die niet is ontslagen en dat was een zuigende fransoos. De overige zijn niet op één hand te tellen.
Precies! Meestal is het een voorportaal van exit.

• sumac
bie100 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Als een team of een manager goed werkt, dan doet ie dat natuurlijk gedurende het jaar. Niet iedere manager doet z'n werk goed of kan z'n werk goed doen (bij disfunctionele relaties) of heeft het te druk, en dan is zo'n regel een stok achter de deur. Verder kan het ook een positief moment zijn voor de medewerker, en kan het gebruikt worden om ambities duidelijk te maken. Voor iemand die niet zo assertief is en niet uit zichzelf naar de manager stapt kan dit goed uitwerken.

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:44
In het verleden heb ik ook een behoorlijke discussie gehad over een beoordeling waar ik het niet mee eens was. Halverwege het jaar kreeg ik te horen dat ik het redelijk deed, maar er was op een paar punten ruimte voor verbetering. Hier ben ik mee aan de slag gegaan, vervolgens kreeg ik op ongeveer 3/4 van het jaar te horen dat ik de feedback goed had opgepakt en zelfs een compliment erbij. Op die manier verder gegaan en aan het einde van het jaar een 'onvoldoende' gekregen..

In eerste instantie had ik het idee dat ik vanuit de emotie reageerde. Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer ik tot de conclusie kwam dat het onrechtvaardig en onterecht was. Na lang wikken en wegen ben ik in verzet gegaan. Het gesprek met de manager aangegaan, dat bleek een verloren zaak. Ik had in de tussentijd wel een dossier opgebouwd, feedback van klanten verzameld, feedback van collega's en inzet en tarieven etc. erbij gepakt. Uiteindelijk een niveau hoger gegaan met de klacht, waarbij het antwoord was dat de manager van mijn manager zijn eigen mensen niet kon afvallen...
Ondanks dat hij vond (of zei) dat dit wel een heeel lastig geval was. Hij wilde nog met mijn manager spreken en dan zouden ze nog eens naar de zaak kijken. Uiteindelijk weer met de manager van mijn manager in gesprek gegaan en het antwoord bleef onveranderd. Tijdens dat gesprek merkte hij nog wel op dat we er als 'volwassen' mensen wel uit zouden komen en dat HR niet nodig was (Op dat moment kreeg ik het idee dat naar HR gaan wel eens een heel goed idee zou kunnen zijn). Tijdens dat gesprek aangegeven dat ik er ook vanuit zou gaan dat we er als 'volwassenen' uit zouden komen, maar mocht het nodig zijn dat ik HR zeker zou inschakelen (en dat ik met de gedachte speelde).

Een paar dagen later werd ik gebeld, dat ze 'opeens' mijn beoordeling naar een voldoende/goed hadden veranderd.. Met excuses erbij (de feedback bleef wel staan, blabla). Echt een bizarre situatie. Uiteindelijk dus wel gelijk gekregen maar ik was intussen ook alweer aan het zoeken naar ander werk. De relatie met het management was, in mijn ogen, verpest. Een paar maanden daarna dus ook weggegaan bij dat bedrijf.

Mijn advies:
  • probeer goed en objectief naar je eigen prestaties van afgelopen jaar te kijken (los van emoties). Probeer niet alleen naar feedback te vragen maar ook specifiek naar verbeterpunten, veel mensen hebben moeite om zelf met verbeterpunten te komen als je naar 'feedback' vraagt (is mijn ervaring)
  • bouw een eigen dossier op met feedback van klanten/collega's, gevolgde trainingen, mailtjes van oudere managers, wat er feitelijk gebeurd is (eerst een onvoldoende, opeens een voldoende) etc.
  • Informeer (vertrouwelijk) bij HR waar het eea over het 'beoordelingsproces' te vinden is. Wat al eerder is gezegd, een beoordeling kan en mag gewoon geen verrassing zijn. Ik ben benieuwd hoe dit binnen jouw bedrijf geregeld is?
  • Kijk ook buiten je afdeling of buiten het bedrijf naar andere mogelijkheden (hope for the best, plan for the worst)

[Voor 4% gewijzigd door dhr.robert op 01-04-2021 21:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 15:56
Feedback geven en feedback halen, eerst kritisch naar jezelf en dan pas naar een ander en elk verhaal heeft 2 kanten. Als je niet in de 'voldoende' zone wilt komen, moet je het zo klaar als een klontje maken dat je goed bezig bent. Imo moet je daar zelf het initiatief voor nemen en coaching vraag je, die krijg je niet van managers. Zelfde dat als je met een psycholoog ligt te praten, die zeggen niet wat je moet doen, die kunnen je helpen om je eigen antwoorden te vinden als je erom vraagt.

Natuurlijk zijn er moeilijke personen, autoritaire personen maar waarom weigeren we hier zo vaak in toe te geven? Happy wife happy life is alom bekend, happy manager happy life is bijna net zo goed toepasbaar. Zorg dat je weet wat hem blij maakt zowel persoonlijk als in de mensen die hij aan stuurt en deal with it. Het vergt vaak maar een beetje extra energie om positief gezien te worden, maar als we dit bespreekbaar maken onder collega's ben je een 'bruine arm' aan het halen, terwijl diezelfde mensen precies doen wat de manager graag ziet :+

Ik begrijp dat het hard kan overkomen, maar als je HR erbij moet halen ben je al 10 stappen te laat met handelen en als ziekmelden na een slechte beoordeling in je op komt zit je al compleet in de verkeerde gedachtegang. Ik vind mijzelf redelijk empathisch (if needed), maar nu gaat mijn empathie ook uit naar de manager. Ik kan begrijpen als die al een beetje een lul is van nature, dat dit soort dingen extreem slecht overkomen op hem. Bijv. dominante managers houden vaak van duidelijkheid, recht voor zijn raap of een flinke dosis energie, dat moet je dan spiegelen. Ook kun je niet verwachten dat die mensen steeds oprecht vragen hoe met je is. Als je begrip wil voor een thuissituatie zul je tussendoor gewoon even bij hem binnen moeten stappen, niet op moment supreme ermee komen of op de achtergrond begrip hebben voor jezelf terwijl de manager er niks van weet.

Ik zie nu ook een beetje een starre, armen over elkaar, ik doe het toch al jaren zo persoon voor mij. Anno 2021 worden er terecht of onterecht vaak extra inzet van je verwacht voor goede beoordelingen of in ieder geval energie op de werkvloer. Ook vanuit huis moet dat lukken in de 40 uur dat je werkt.

Dat was de harde wind, ik vind het ook shit als je met die assholes van managers te maken hebt, ik begrijp dat je stress hebt wanneer je in een functie zit die onder druk staat. Goed als je dan gaat handelen en verder gaat kijken naar een nieuwe uitdaging. Op een gegeven moment is de koek op en moet je jezelf beschermen. Werkgevers voor het leven is al aardig utopie, misschien functies voor het leven ook?

[Voor 17% gewijzigd door Furion2000 op 02-04-2021 08:36]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker omdat de maatschappij in beweging is en administratieve functies steeds meer komen te vervallen door automatisering/digitalisering.
Hoe lang horen we dit verhaal nou al? Computers hebben al geruime tijd geleden bij de meeste bedrijven hun intrede gedaan... Toch wordt er meer geadministreerd dan ooit tevoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
sypie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:27:
[...]

Hoe lang horen we dit verhaal nou al? Computers hebben al geruime tijd geleden bij de meeste bedrijven hun intrede gedaan... Toch wordt er meer geadministreerd dan ooit tevoren.
Ik heb zelf ook in de financiële sector gewerkt, en afdelingen vol mensen (tientallen of honderden)gezien die als baan hadden formulieren overtikken in een groen scherm) krijg je niet makkelijk omgevormd naar wat de moderne werkplek verwacht. (Dit is tien jaar geleden)

Die afdelingen zijn letterijk vervangen door een app, met drie ontwikkelaars en een beetje helpdesk. Dat zijn de shifts waar we over praten, en die love gaat steeds verder omhoog in de organisatie. Kijk maar eens hoeveel mensen een moderne fintech nodig heeft vs een oude grootbank voor bepaalde diensten.

Nu geloof ik dat TS niet helemaal op dat allerlaagste niveau van administratie zit, (dan was ie al weg geautomatiseerd) maar dat digitalisering een bedreiging is voor administratieve banen mag een gegeven heten.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Als iets 4 poten heeft, een staart, een vacht, graag met tennisballen speelt, rent, zwemt en lijkt op een hond.. dan is het vast een hond.

Je hebt net een hint met een hele dikke knipoog gekregen van je chef over de toekomst van je huidige functie. Ik zou daar nu al iets mee gaan doen. Als in vandaag loopbaanbegeleiding bellen/mailen.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 24-03 08:31
Ik heb veel voor het UWV gedaan (ivm Werk.nl) en veruit het grootste deel van de CVs die ze daar hadden waren van mensen met administratieve opleidingen op MBO niveau waar gewoon simpelweg geen werk voor was.

Ik ben zelf software engineer en de ontwikkelingen van wat wij kunnen automatiseren staan niet bepaald stil. Juist door nieuwe ontwikkelingen wat betreft SaaS platformen bijvoorbeeld is er nog steeds gewoon een ontwikkeling dat dingen die vroeger niet rendabel waren om te automatiseren (2 ton uitgeven om 1 iemand te vervangen die 30k per jaar verdient), dat nu wel kunnen zijn (SaaS aanschaffen die je 50 euro per maand kost, met wat eenmalig configuratiewerk dat je 10k kost).

Mensen hebben enorme oogkleppen op. Kijk naar al die mensen die nu nog chauffeursopleidingen doen. Waar denk je dat die ontwikkelingen wat betreft zelfrijdende auto's echt voor zijn? Personenauto's?

Een heel mooi voorbeeld is deze XKCD:

Deze is ongeveer 5 jaar geleden gepubliceerd en wordt vaak aangehaald dat sommige dingen in software development (weten of een foto een vogel bevat) veel complexer zijn dan je denkt. Ondertussen zijn we slechts 5 jaar verder en is de comic eigenlijk obsolete; want het is vrij triviaal om te implementeren nu. Waar dit vroeger 5 jaar en een research team kost, is die research ondertussen gedaan en beschikbaar als API bij Google, en kan een beetje stagair dit wel werkend krijgen in een paar weken.

[Voor 20% gewijzigd door Hydra op 02-04-2021 10:24]

https://niels.nu

Acties:
  • +5Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
@Furion2000 volgens mij is het juist normaal dat de manager zijn stijl aanpast aan de mensen onder hem, niet omgekeerd.

Daar word hij voor betaald, zorgen dat de mensen onder hem zo goed mogelijk functioneren.

Situationeel leiderschap is ook een goede term.

Als zo'n manager alles alleen op zijn eigen manier kan doen en de rest zich daaraan moet aanpassen dan is die gewoon extreem incompetent en moet die een negatieve beoordeling krijgen.

Er is een reden dat goede managers goed betaald krijgen en dat is omdat het een moeilijke en zware taak is om je team continu op de juiste manier aan te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
n3othebest schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:54:
@Furion2000 volgens mij is het juist normaal dat de manager zijn stijl aanpast aan de mensen onder hem, niet omgekeerd.

Daar word hij voor betaald, zorgen dat de mensen onder hem zo goed mogelijk functioneren.

Situationeel leiderschap is ook een goede term.

Als zo'n manager alles alleen op zijn eigen manier kan doen en de rest zich daaraan moet aanpassen dan is die gewoon extreem incompetent en moet die een negatieve beoordeling krijgen.

Er is een reden dat goede managers goed betaald krijgen en dat is omdat het een moeilijke en zware taak is om je team continu op de juiste manier aan te sturen.
Ik vind de dingen die je zegt mooi en zo 'zou' het ook moeten zijn. Net zoals een leraar al zijn studenten moet kunnen motiveren voor het vak.

Goede managers, net zoals leraren, zijn lastig te vinden en bij managers heb je dan ook nog het probleem dat goede werknemers doorschuiven naar manager rollen, puur omdat ze hun werk goed deden in veel bedrijfsculturen. Wie zegt dat ze dan een goede manager zijn? Peter principle.

Managers worden ook 9/10 beoordeeld door de persoon boven hem/haar en daar is het ook maar de vraag of die een goede kijk heeft op de mensen onder de manager. Managers moet allereerst de partij boven hem tevreden houden en zolang hij dat doet en door die partij beoordeeld wordt, dan zijn de personen onder de manager minder belangrijk.

Ik vind jou verhaal dus zeker mooier, maar de mijne realistischer omdat ik het anders ervaar :+

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
Furion2000 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:25:
[...]

Ik vind de dingen die je zegt mooi en zo 'zou' het ook moeten zijn. Net zoals een leraar al zijn studenten moet kunnen motiveren voor het vak.

Goede managers, net zoals leraren, zijn lastig te vinden en bij managers heb je dan ook nog het probleem dat goede werknemers doorschuiven naar manager rollen, puur omdat ze hun werk goed deden in veel bedrijfsculturen. Wie zegt dat ze dan een goede manager zijn? Peter principle.

Managers worden ook 9/10 beoordeeld door de persoon boven hem en daar is het ook maar de vraag of die een goede kijk heeft op de mensen onder de manager. Managers moet de partij boven hem tevreden houden en zolang hij dat doet en door die partij beoordeeld wordt, dan zijn de personen onder de manager minder belangrijk.

Ik vind jou verhaal dus zeker mooier, maar de mijne realistischer omdat ik het anders ervaar :+
Ik heb met beide types ervaring en zelf ook de nodige trainingen gehad in leiderschap. Zoals je zegt heb je goede en slechte managers. Maar ook beide slechte managers ben ik van mening dat je als werknemer niet te veel mee moet buigen. Als er een conflict ontstaat is dat vervelend maar continu op eieren lopen ga je ook aan onderdoor.

• Furion2000
n3othebest schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb met beide types ervaring en zelf ook de nodige trainingen gehad in leiderschap. Zoals je zegt heb je goede en slechte managers. Maar ook beide slechte managers ben ik van mening dat je als werknemer niet te veel mee moet buigen. Als er een conflict ontstaat is dat vervelend maar continu op eieren lopen ga je ook aan onderdoor.
Mee buigen zeer zeker niet, zo word het dus ook altijd gedraaid met die 'bruine arm'. De hoofdnoot van mijn verhaal is dat ik vind dat je zelf grotendeels verantwoordelijk bent voor alle zaken. Krijg je het niet, haal het dan, begrijpt men je niet, zorg dat je begrepen word.

Ik zie het conflict ook nergens terugkomen, ik heb het over eigenaarschap van een goede verstandhouding met je manager en verwachtingsmanagement.

Zelfs als je op eieren loopt heb je daar zelf aan meegewerkt cru gezegd en ben je ook zelf verantwoordelijk om dan de stekker eruit te trekken. Daarom zei ik in mijn initiële post dat je jezelf moet beschermen. Hierover zijn we het zeker eens!

Maar goed ik ben van mening dat we tegenwoordig weinig tot niks aan onszelf toerekenen en nagenoeg geen zelfreflectie toepassen en daardoor maar donders weinig groeien als persoon haha. Misschien heb ik teveel geleerd van mijn periode met die baas die furieus kon worden en mij kleineerde om kleine dingen door mijn ogen, maar groot in zijn ogen. Ik heb daar fouten gemaakt door te verwachten dat hij capabel was in dingen en verwachtte begrip en tijd.

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 02-04-2021 11:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sumac
Furion2000 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:40:
[...]

Mee buigen zeer zeker niet, zo word het dus ook altijd gedraaid met die 'bruine arm'. De hoofdnoot van mijn verhaal is dat ik vind dat je zelf grotendeels verantwoordelijk bent voor alle zaken. Krijg je het niet, haal het dan, begrijpt men je niet, zorg dat je begrepen word.

Ik zie het conflict ook nergens terugkomen, ik heb het over eigenaarschap van een goede verstandhouding met je manager en verwachtingsmanagement.

Zelfs als je op eieren loopt heb je daar zelf aan meegewerkt cru gezegd en ben je ook zelf verantwoordelijk om dan de stekker eruit te trekken. Daarom zei ik in mijn initiële post dat je jezelf moet beschermen. Hierover zijn we het zeker eens!

Maar goed ik ben van mening dat we tegenwoordig weinig tot niks aan onszelf toerekenen en nagenoeg geen zelfreflectie toepassen en daardoor maar donders weinig groeien als persoon haha. Misschien heb ik teveel geleerd van mijn periode met die baas die furieus kon worden en mij kleineerde om kleine dingen door mijn ogen, maar groot in zijn ogen. Ik heb daar fouten gemaakt door te verwachten dat hij capabel was in dingen en verwachtte begrip en tijd.
Het is fijn dat je dit allemaal kunt, en dat je zo voor jezelf kunt opkomen, dat je al deze inzichten hebt, en om kunt gaan met slechte en goede managers. Voor veel mensen is dit niet realistisch, ook niet op HBO of WO niveau. Als je wat introverter bent of wat sneller afknapt op kritiek, dan is dit bepaald geen makkelijke opgave. En vaak zijn dat mensen die enorm zelf-kritisch zijn, perfectionistisch, wat overigens niet altijd ten goede komt aan het werk. Ik ben zo iemand, en voor mij is het geen gemakkelijke opgave om naar de manager te stappen.

Wat je zegt over de beoordeling van managers door hun manager, en dat een incompetente manager alleen de persoon boven 'm happy moet houden - zo had ik er nog niet over gedacht. Ik heb daar ook niet echt over hoeven nadenken, zat altijd direct onder de directeur te werken - niet omdat ik zo hoog in de keten zit maar omdat het bedrijf meestal zo klein was.

• Furion2000
sumac schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:48:
[...]

Het is fijn dat je dit allemaal kunt, en dat je zo voor jezelf kunt opkomen, dat je al deze inzichten hebt, en om kunt gaan met slechte en goede managers. Voor veel mensen is dit niet realistisch, ook niet op HBO of WO niveau. Als je wat introverter bent of wat sneller afknapt op kritiek, dan is dit bepaald geen makkelijke opgave. En vaak zijn dat mensen die enorm zelf-kritisch zijn, perfectionistisch, wat overigens niet altijd ten goede komt aan het werk. Ik ben zo iemand, en voor mij is het geen gemakkelijke opgave om naar de manager te stappen.

Wat je zegt over de beoordeling van managers door hun manager, en dat een incompetente manager alleen de persoon boven 'm happy moet houden - zo had ik er nog niet over gedacht. Ik heb daar ook niet echt over hoeven nadenken, zat altijd direct onder de directeur te werken - niet omdat ik zo hoog in de keten zit maar omdat het bedrijf meestal zo klein was.
Klopt! OOk de realiteit. Ik heb het tegenwoordig helderder voor mijzelf en kan het ook steeds helderder 'verkondigen', ook omdat ik het hier dan ook op tweakers oefen zodat ik het in de 'echte' wereld beter kan overbrengen. Dat is stap 1, het doen is 2 inderdaad. Ik maak nog steeds heel veel fouten die in mijn aard zitten. Slorigheid, chaotisch, 6 dingen tegelijkertijd interesse bijv. Ik stap gemakkelijk naar die manager, maar kan soms gewoon een meeting vergeten of sokken niet terugdraaien voor ik ze in was gooi 8)7 . Nou heb ik mijn wederhelft duidelijk gemaakt dat ik daar geen energie in ga stoppen om dat te kunnen garanderen, maar in die meetings stop ik extra energie om die zwakte te compenseren. Onder het mom van thuis moet ik mijzelf wat meer kunnen zijn en laat mij als tegenprestatie dan lekker creatief zijn met koken! Proactief communiceren in plaats van steeds een excuus en beterschap beloven.

Dus die keuze staat dan eigenlijk centraal. Vind je het belangrijk genoeg om te verbeteren dan doe je er wat aan in mijn ogen. Verplicht je als zelfcritici om eerst 3 goede dingen op te noemen en op een gegeven moment word het wellicht een gewoonte en kom je erachter dat anderen wijsgemaakt hebben dat je dat was. Dooddoeners voor mij zijn dan de mensen die zeggen dat ze het belangrijk vinden, maar dan vervolgens met 10 excuses komen en niks doen. Waaronder ikzelf, want ik betrap mijzelf ook vaak genoeg op deze dingen en dan komt die zelfreflectie steeds vaker om de hoek kijken. Eerlijk zijn tegenover mijzelf en hier overigens ook een introvert.

Ik weet ook niet of het voor iedereen op gaat qua de juiste mensen tevreden houden, maar zo zie ik het op dit moment. Wie weet komt er zo iemand om de hoek met een #*(@ goed tegen argument

Misschien iets too much of wat over de top, maar deze staat al tijden op mijn nieuwe tabblad als screensaver en vind hem tot dusver erg goed en helpt mij motiveren; “We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.” ~Artistotle

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
n3othebest schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:27:
[...]

Echt slechte managers zegt ook veel over de cultuur in de organisatie. In een gezonde organisatie moet dat niet voor kunnen komen. Die mensen horen een verbeterprogramma te krijgen en als dat niet binnen een bepaalde tijd de problemen oplost is het todeledokie. Helaas zijn er behoorlijk veel slechte organisaties die niet weten hoe je een goede cultuur kunt realiseren. Daar heerst totaal geen visie over leiderschap en waar men met de organisatie naar toe wil. Terwijl het allemaal niet zo moeilijk is. Alles is al een keer uitgezocht en opgeschreven. Pak een boek van iemand als Simon Sinek en je hebt een mooi startpunt om een gezonde organisatie op te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Equator schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:54:
Een plotselinge slechte beoordeling kan steken, dat is waar. Maar ga in overleg met je manager, vraag hem hoe jij het beter kan doen. Maak goede afspraken en overleg regelmatig over de progressie.

Er is nu geen arbeidsconflict, je bent alleen boos en in je eer gekrenkt. Erover praten is vele malen effectiever dan je ziek melden
Misschien wel, ik heb dat ook wel eens meegemaakt. Nieuwe manager, iedereen kreeg opeens een slechte beoordeling en een jaar later werd alles verkocht aan het bedrijf waar de nieuwe manager vandaan kwam.

Maar het kan geen kwaad met je manager te overleggen en te vragen hoe je het beter kunt doen. Je merkt vanzelf wel of je wel of niet een eerlijke kans krijgt.
sanmarco30 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Ik ben dus bang dat door mij nu een onvoldoende te geven, hij een dossier wil opbouwen en op die manier bij een volgende (mogelijk onterechte) onvoldoende beoordeling, hij een stok heeft om te slaan.
En zo mij op die manier eruit te werken.
Dat was het bij ons wel. Een manier om vaste contracten er uit te werken. En dat is ook wel gelukt, sommigen zijn zelf opgestapt naar een andere werkgever, sommige zijn huilend weggegaan en anderen met een ontslagvergoeding volgens de juridische weg.

[Voor 27% gewijzigd door Marzman op 02-04-2021 15:46]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-12-2022

pizzacabonara

It's a put on..

Zo is het!

Poah dikke Massey.

• iamerwin
[...]

Dit. Ik heb twintig jaar in boekhouding gewerkt en op een gegeven moment is de automatisering wel een beetje gestopt qua innoveren. Noem mij een ouwe lul, maar ik moet nog zien dat er binnen afzienbare tijd veel meer automagisch gedaan gaat worden en er daardoor mensen vervangen worden. :) (wel afhankelijk van het huidige technologische niveau van het desbetreffende bedrijf natuurlijk)

[Voor 7% gewijzigd door iamerwin op 02-04-2021 22:54]

• iamerwin
Wat een pertinente nonsens zeg.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

Lordy79

Fundamentalist

Ik ben blij dat t goed is afgelopen.
Maar de hints zijn wel duidelijk en ik zou me inderdaad laten bijscholen want in banken land worden er nog steeds grote slagen gemaakt in automatisering.
Bijvoorbeeld in financierings aanvragen.
Dat was tot een paar jaar geleden nog echt handwerk dat een account manager van een bank langs komt om te kijken naar een bedrijf en dan een passende oplossing geeft.
Tegenwoordig moet je als ondernemer voor een RC krediet onder 1 miljoen je balans online invoeren, druk je op een knop en zie je vrijwel direct of je wat krijgt en hoeveel.
Boven het miljoen zal een bank je snel in een factoring oplossing duwen en pas bij 5 miljoen of meer krijg je nog wat persoonlijke aandacht.

Het is ook logisch: als een bank een miljoen euro verstrekt en pak m beet 3pct rente vangt zijn de inkomsten 30.000 euro. Daar moeten dan nog een heleboel kosten vanaf en een bank verdient bruto misschien 10.000 euro. Van die 10K moet dan ook nog de overhead e.d. betaald worden en als er dan ook nog veel tijd wordt besteedt aan persoonlijk contact blijft er voor de bank niks over.

* Lordy79 heeft trouwens van alle bedrijfstakken het minste medelijden met banken. Ik vind een bank eigenlijk niet meer dan een nutsbedrijf en ze maken m.i. veel te veel winst met gebakken lucht.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• sanmarco30
Carfanatic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:23:
[...]

Hoe denk je zelf eigenlijk over de toekomst?
Daar ben ik nog hard over aan het nadenken.
Belangrijkste op dit moment is eerst werken aan mezelf (vandaar ook (aankomende) gesprekken bij psycholoog).
Wat ik wel weet, is dat ik weg wil uit de bankensector.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 12:59
Alle banken zijn tegenwoordig IT bedrijven, er zijn minder administratieve medewerkers nodig, betekend nog niet dat ze je willen ontslaan

[Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 06-04-2021 18:36]

Mijn tweakblog over de toekomst

• retoohs
  • Laatst online: 10:20
overhyped schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:40:
[...]

Ik heb zelf ook in de financiële sector gewerkt, en afdelingen vol mensen (tientallen of honderden)gezien die als baan hadden formulieren overtikken in een groen scherm) krijg je niet makkelijk omgevormd naar wat de moderne werkplek verwacht. (Dit is tien jaar geleden)

Die afdelingen zijn letterijk vervangen door een app, met drie ontwikkelaars en een beetje helpdesk. Dat zijn de shifts waar we over praten, en die love gaat steeds verder omhoog in de organisatie. Kijk maar eens hoeveel mensen een moderne fintech nodig heeft vs een oude grootbank voor bepaalde diensten.

Nu geloof ik dat TS niet helemaal op dat allerlaagste niveau van administratie zit, (dan was ie al weg geautomatiseerd) maar dat digitalisering een bedreiging is voor administratieve banen mag een gegeven heten.
Ik heb 10 jaar geleden ook kort bij een verzekeraar gewerktdie nul investeerde in automatisering. Ze werkte nog net niet met typemachines. Meerdere verdiepingen in het pand waren volledig gevuld met het papieren archief, inclusief een paar FTE die als dagtaak hadden om dossiers op te zoeken. En dat was nog niet eens het volledige archief. Verder hadden ze een heel leger aan administratieve medewerkers. Ik was zo'n 5 jaar later dan ook niet verbaasd om te horen dat ze waren opgeslokt door een ander bedrijf.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee