Toon posts:

Gevraagd simpele loging/besturing huis automatisering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:34
Mijn vraag

Ik zoek een makkelijke manier om data van mijn huis te verzamelen en waar mogelijk aan / bij te sturen.
Denk hierbij aan verwarming en verbruik gas en stroom.

In de toekomst wil ik dit nog uitbreiden met zoneregeling en aansturing van lampen en andere dingen
Metingen van het weer buiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb nu een houtvergasser met buffervat en een bestaande gas cv. Ik gebruik nu een voeler in het buffervat en een draadloze thermostaat van homematic ip om een pomp te schakelen en de bestaande gas cv uit te schakelen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heel veel, zie door de bomen het bos niet meer.
...

Alle reacties

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:14
@Rob21tq Neem eens een kijkje in de topics voor Domoticz en Home Assistent. Beide systemen die veel door de tweakers worden gebruikt. Je moet dan wel zelf aan de knutsel voor een aantal zaken. Wil je meer een out-of-the-box oplossing dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Homey.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Rob21tq
Bedankt voor je snelle reactie.

Kun je hier allerlei soorten hardware aan koppelen van verschillende merken door elkaar? En kan je deze dan eventueel via 1 app inzien / aansturen?

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Bijvoorbeeld voor HA zijn er diverse bridges
Kijk even of de functies die jij nodig hebt er bij zitten.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23
@Rob21tq open even de 2 topics die gelinked worden en lees de openings post. Dit is precies wat ze doen.

Ik gebruik zelf Home Assistant met daaraan InfluxDB en Grafana die tot op de minuut alles registeren en visualiseren voor alles van Hue tot Sonos, Zigbee tot z-wave

tja...

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:53

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rob21tq Iets meer zelf onderzoek doen is wel gewenst. Op deze vragen heb je dan vrij snel antwoord.

Als je specifieke vragen of afwegingen kan je hier vragen. Maar zonder te weten wat je wilt of waarom je denkt dat de aangedragen oplossingen niet passen is het lastig verder te helpen zoeken.

• Rob21tq
septillion schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:50:
[mbr]@Rob21tq Iets meer zelf onderzoek doen is wel gewenst. Op deze vragen heb je dan vrij snel antwoord.

Als je specifieke vragen of afwegingen kan je hier vragen. Maar zonder te weten wat je wilt of waarom je denkt dat de aangedragen oplossingen niet passen is het lastig verder te helpen zoeken.[/mbr]
Dat ga ik zeker doen. Ik zal mij eerst wat meer gaan verdiepen in de hoe en wat.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:20
Rob21tq schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Dat ga ik zeker doen. Ik zal mij eerst wat meer gaan verdiepen in de hoe en wat.
Kijk ook eens naar homeseer.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:03

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dsmr reader aansluiten op een p1 poort. Voor data gas en elektriciteit.

Usenet handleidingen

• Rob21tq
Na wat rond gelezen te hebben ben ik erg geneigd naar Domoticz of Home assistent.

Ik heb een synologie nas waar ik deze op zou willen installeren.

Verder wil ik eigenlijk ook alles kunnen uitlezen en eventueel schakelen op mijn iphone.

Nu lees ik hier wisselende berichten over. De 1 zegt het kan niet, de ander zegt het kan wel.

Ook geeft men veel de voorkeur voor Rasverry pi ipv synologie.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Probeer virtual machine manager te installeren op je nas.
Wel meer dan >2 gb ram geheugen vereist.
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Pi zou mijn laatste voorkeur zijn.
Liever een odroid C4 of N2+ met emmc geheugen.
Daar zijn ook kant en klare home assistant images van te vinden op de HA website.
Ik heb alle 3 draaien ;)

Een intel NUC is ook nog een optie.

Ik was enkele jaren geleden begonnen met domoticz maar doe steeds meer met home-assistant.
Dit icm node-red, influxdb en grafana, wat in HA supervised kan draaien

[Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 07:45]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Misschien moet je voor jezelf je doelen wat scherper formuleren:
-wat moet er eenvoudiger?
-wat wil je aan gegevens bewaren?
-wat wil je met die gegevens doen?
-moet de nieuwe regeling de huidige vervangen?
-blijft de huidige regeling wel intact?
-wie moet het allemaal kunnen bedienen?
-is het erg als je nieuwe regeling niet werkt?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Rob21tq
AUijtdehaag schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:33:
Probeer virtual machine manager te installeren op je nas.
Wel meer dan >2 gb ram geheugen vereist.
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Pi zou mijn laatste voorkeur zijn.
Liever een odroid C4 of N2+ met emmc geheugen.
Daar zijn ook kant en klare home assistant images van te vinden op de HA website.
Ik heb alle 3 draaien ;)

Een intel NUC is ook nog een optie.

Ik was enkele jaren geleden begonnen met domoticz maar doe steeds meer met home-assistant.
Dit icm node-red, influxdb en grafana, wat in HA supervised kan draaien
Het liefste zou ik Home Assistant op mijn synology draaien, maar ik begrijp dat dat niet of heeeel moeilijk gaat.

Ik heb een DS416. Deze ondersteund geen enkele virtual machine (geen intel processor) (voor zover ik kan vinden)
Het ram geheugen is maar 1gb. Maar dat kan ikzelf eenvoudig vergroten naar 8gb.

Wel vervelend dat ik geen virtual machine of docker kan installeren.

Ik denk dat ik maar ga kijken voor een odroid.

Of is er een andere suggestie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rob21tq Dat is jammer inderdaad van die synology.
Ik heb zelf een DS716+ met 8 Gb en draait als een zonnetje.

Odroid C4 of N2+ dan maar.
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."
nieuws: Home Assistant komt met eigen hardwarekit op basis van Odroid N2+
Mooie kastjes: https://kksb-cases.com/collections/odroid

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rob21tq schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Het liefste zou ik Home Assistant op mijn synology draaien, maar ik begrijp dat dat niet of heeeel moeilijk gaat.

Ik heb een DS416. Deze ondersteund geen enkele virtual machine (geen intel processor) (voor zover ik kan vinden)
Het ram geheugen is maar 1gb. Maar dat kan ikzelf eenvoudig vergroten naar 8gb.

Wel vervelend dat ik geen virtual machine of docker kan installeren.

Ik denk dat ik maar ga kijken voor een odroid.

Of is er een andere suggestie?
Je opslag kan prima op de Synology, bijvoorbeeld met een MariaDB, Acquisitie met een Odroid C4. Persoonlijk geen fan van InfluxDB. Voordeel van opslag op de Synology is natuurlijk betrouwbaarheid, dat is het USP van Synology.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Rob21tq
ericplan schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Je opslag kan prima op de Synology, bijvoorbeeld met een MariaDB, Acquisitie met een Odroid C4. Persoonlijk geen fan van InfluxDB. Voordeel van opslag op de Synology is natuurlijk betrouwbaarheid, dat is het USP van Synology.
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken.

Ik zit wel nog iets te twijfelen tussen:

Odroid n2+
Odroid c4
Of toch een goedkope nuc
🤔

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou iene miene mutte doen.
Veel maakt het allemaal niet uit.
Odroids zijn energie zuiniger dan nuc's

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2021 20:48]

• Rob21tq
AUijtdehaag schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:43:
Ik zou iene miene mutte doen.
Veel maakt het allemaal niet uit.
Odroids zijn zuiniger dan nuc's
Is een goedkope mac mini ook een optie? Of wordt dat sterk afgeraden?

Dit omdat de meeste laptops etc die wij momenteel hebben allemaal apple zijn.

Alvast bedankt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk even wat hier bij staat
https://www.home-assistant.io/installation/

• Rob21tq
Daar had ik al wat in rond gelezen.

Ik kan het dus op mac installeren:

-Home Assistant Operating System (VM)
-Home Assistant Core

Als ik het goed begrijp zijn onderstaand allemaal verschillende installatie mogelijkheden, en heeft men maar 1 van de volgende nodig om home assistent op zijn bestaande besturingssysteem te installeren?

-Home Assistant Operating System (VM)
-Home Assistant Container
-Home Assistant Core
-Home Assistant Supervised

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rob21tq schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:48:
[...]
Is een goedkope mac mini ook een optie? Of wordt dat sterk afgeraden?

Dit omdat de meeste laptops etc die wij momenteel hebben allemaal apple zijn.

Alvast bedankt.
Mac mini lijkt me overkill. Nadeel zou ook kunnen zijn dat OS X steeds verder afgeschermd wordt. Ik heb een Odroid C4 voor de productie en een Raspberry 3B+ met dezelfde software om te experimenteren. Overigens met Node Red, maar dat maakt voor het idee niet uit. Gewoon je eigen testomgeving. Dat zie ik nog niet helemaal voor me met een setje Mac mini’s.

Overigens werk ik uitsluitend op m’n MBP via VNC op de kleine dingen. Alleen tijdens eerste installatie even niet.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Rob21tq
Ik heb gekeken voor een odroid n2+ Kost rond de 90,- Maar dan komt er nog een case bij, voedings adapter en men adviseert ook een fan.

Een oude mac mini van 2007 kost maar 50,-

Heeft een processor van 2ghz en geheugen van 2gb (geheugen is nog te vergroten)

Of zie ik dat zo verkeerd?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Rob21tq Dan zit je dus met een Mac mini met een verouderd 32 bits OS, dat niet te updaten of upgraden is. Lijkt me op z’n minst een uitdaging. Zijn wel leuke doosjes, daar niet van. Heb er hier ook nog een staan met iTunes.

[Voor 21% gewijzigd door ericplan op 14-03-2021 22:30]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Rob21tq
ericplan schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
@Rob21tq Dan zit je dus met een Mac mini met een verouderd 32 bits OS, dat niet te updaten of upgraden is. Lijkt me op z’n minst een uitdaging. Zijn wel leuke doosjes, daar niet van. Heb er hier ook nog een staan met iTunes.
Ik dacht dat die al 64 bit waren.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je mist de clou: een Mac mini 2007 kan maximaal OS X Lion aan. Voor dat OS verschenen in 2012 de laatste updates. Grote kans dat Home Assistant voor diverse onderdelen meer recente libraries nodig heeft. Op een Odroid of een Raspberry (of een Mac mini van na 2014) past een vers OS.

A'dam ZonPHP PVOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee