Vraag

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 16:42
Members only: Overstap van accountancy naar business control
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:42
Wellicht goed om even te vermelden in welke regio je woont en/of werkt?

Ik ben zelf ook uit de assurance-praktijk afkomstig c.q. gestapt, maar je mogelijke "exit stategie" hangt naar mijn idee ook nogal af van je regio.

• .pointer
JanHenk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:52:
Wellicht goed om even te vermelden in welke regio je woont en/of werkt?

Ik ben zelf ook uit de assurance-praktijk afkomstig c.q. gestapt, maar je mogelijke "exit stategie" hangt naar mijn idee ook nogal af van je regio.
Toegevoegd - regio Noord-Brabant.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hoe oud ben je nu, en heb je de opleiding accountancy in deeltijd al afgerond en hoe lang werk je nu bij een van de Big4? Dat kan ik niet helemaal opmaken uit je post.

En hoe lang zit je hier al over te twijfelen? Maanden of langer dan een jaar? In corona tijd zijn veel werkzaamheden niet leuk, en controlewerkzaamheden zijn al helemaal pittig. En waarom denk je aan een controllersfunctie, heb je een beetje beeld van de werkzaamheden van een controller?
Heb je ook een rol als internal audit / internal control overwogen?

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:27
Als je niet goed op je plek zit kan je beter switchen naar iets wat je tot je pensioen zou willen doen.

Ik heb zelf de switch gemaakt van de RA naar de RE opleiding dit kon bij mijn toenmalige werkgever. Je zou dit ook kunnen proberen bij jou werkgever.

Zoals eerder aangegeven behoort een switch naar RO ook tot de mogelijkheden.

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk hoe het nu staat met je opleiding.
Heb je al een MsC?

Mocht je deze al hebben dan is switchen veel eenvoudiger.

Andere optie is voltijd gaan studeren en daarna een baan zoeken in het vakgebied dat je ambieer.

• .pointer
Tehh schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:38:
Hoe oud ben je nu, en heb je de opleiding accountancy in deeltijd al afgerond en hoe lang werk je nu bij een van de Big4? Dat kan ik niet helemaal opmaken uit je post.

En hoe lang zit je hier al over te twijfelen? Maanden of langer dan een jaar? In corona tijd zijn veel werkzaamheden niet leuk, en controlewerkzaamheden zijn al helemaal pittig. En waarom denk je aan een controllersfunctie, heb je een beetje beeld van de werkzaamheden van een controller?
Heb je ook een rol als internal audit / internal control overwogen?
Members only: reactie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:42
Als (ervaren) assistent is je functie vooral uitvoerend werk, communicatie met de klant en rapporteren naar je controleleider. Prima leerzaam en inhoudelijk werk, maar de leuke casussen zoals bijvoorbeeld fusies en overnames, interne consultaties, ingewikkelde verslaggevingsvraagstukken en niet te vergeten dilemma's, gaan grotendeels aan je voorbij.

Als je denkt dat je daarin bent uitgeleerd, heb je het (denk ik) mis. Werk als controleleider is vele malen meer uitdagend. Je zit tussen drie partijen in; rapporteren aan de partner c.q. tekenend accountant, je team aansturen en ondertussen ben je ook de relatiebeheerder voor je klanten. Je bent binnen je kantoor diegene die verreweg de meeste inhoudelijke kennis heeft van je klanten en je moet het grote geheel kunnen overzien. In die driehoek mag je ook nog eens de lastige thema's oppakken, soms lijnrecht tegenover je klanten komen te staan en de lijnen uitzetten voor de oplossingen.

Als je denkt dat je op soft skills niet meer kunt verbeteren, lees het dan nog eens door :).

Ik ben voor corona uitgestapt uit de branche, maar ik kan me goed indenken dat e.e.a. momenteel mentaal slopend is. Het is echter "overal" slopend momenteel.

De meest gevolgde exit is, zoals door Tehh ook al benoemd, interne audit. Maar je mogelijke exits zijn dus wel afhankelijk van je regio. In de randstad en ook regio Noord Brabant is veel meer vraag naar controllers/financiële directie. Maar woon je in Limburg, Groningen, Drenthe of Friesland, dan is een exit naar bijvoorbeeld interne audit bij overheid of semioverheid een logischer pad, gezien hier nauwelijks vraag is naar controllers. Wil je de interne audit in, dan moet je (hier althans) wel echt een RA titel hebben. Wil je richting de controlling, dan is een RA titel niet per se noodzakelijk is mijn beleving, maar dan moet je jezelf goed kunnen verkopen.

Mijn eigen exit is weer heel anders, maar dat is een verhaal apart... Ik heb meer affiniteit met het recht en ben belastingrecht gaan doen.. (RB). Wij hebben een administratiekantoor. Ik was ook vooral het reizen beu en wilde meer in mijn eigen regio een impact maken, maar mijn tijd in de controlepraktijk was erg waardevol. Ik vind de afwisseling in klanten nog wel altijd erg leuk, dus dat aspect heb ik nu behouden.

In ieder geval denk ik dat 4,5 jaar werkervaring en 22 jaar jong wel wat vroeg is om uit te stappen. Je hebt nog heel wat jaren voor je. Als het je lukt om op je 25e de titel binnen te halen en nog wat ervaring op niveau van controleleider ('manager' in sommige kantoren) op te doen, dan zou ik je dat zeker aanraden. Daarna ligt de wereld voor je open en kun je echt op niveau instromen in een andere functie.

• .pointer
JanHenk schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:06:
Als (ervaren) assistent is je functie vooral uitvoerend werk, communicatie met de klant en rapporteren naar je controleleider....
Members only: reactie

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Members only:

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Geen ervaring in deze sector maar uit interesse volg ik de Accounting Reddit groep. Volgens mij is de grootste groep op zoek naar een exit na een aantal jaren, met dezelfde wensen die jij hebt. De herkenbaar is zo groot, dat ik toch wil reageren.

Mijn beeld: Allemaal Big4, hoge werkdruk en werk wat ze niet echt leuk vinden (klagen voornamelijk). Lijkt mij ook niet meer dan normaal op 22 jaar. De meeste personen zoeken pas een exit na het behalen van hun CFA of RA titel. De rest houdt het al niet meer vol na een paar jaar en gaan naar de overheid of gaan naar een groot bedrijf.

Voor alle exits geldt, dat je wordt beoordeeld op het niveau dat je nu hebt bereikt. De slimme exits met hoge salaris stijging zijn een verticale stap i.p.v. horizontaal. De banen die je ambieert, zijn het makkelijkste te bereiken met een RA titel. Daar ga je je hele leven nog plezier van hebben en opent een hele wereld. Kan je het op een andere manier bereiken? Uiteraard. Toch zou ik zeggen, stel je stapt met 25 uit en je kan een mooie functie elders krijgen, doe je het fantastisch goed t.o.v. je peers.

Dus mijn advies, even een paar jaar doorbijten, papieren halen (super belangrijk) en moven of anders een gooi doen naar partner. Stel je bent 35 en partner, is ook fantastisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:50
RA afmaken. Is altijd nog een betere kwalificatie dan RC. Daarnaast te weinig ontwikkeling soft skills ligt aan je zelf, daag jij je omgeving voldoende uit zodat je jezelf ontwikkelt? Dus de bal ligt bij jouw! Zelf nog NIVRA oude stijl gedaan 9 jaar, na 13 jaar overstap naar bedrijfsleven. Wat ben ik dankbaar voor de eerste 9 jaar. Alles gezien, van klein MKB tot grote multinationals, betrokken geweest bij IPO's, M&A, IB/VPB aangiftes gedaan, speciale onderzoeken, etc. Van dit alles profiteer ik nog steeds elke dag als CFO.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

RA-titel opent elke deur die RC/ CPC/ RO opent en meer. Bovendien zie ik weinig tijdsbesparing in een overstap.

Business control (ervaring) is ook gedoe met constant de(zelfde! ) fouten van de 1e lijn oplossen en overal brandjes blussen. Niemand die het je in dank afneemt en dan zonder het gezag van de accountant die ze wel nodig hebben voor de jaarrekening goedkeuring. Komt er vervolgens nog een accountant in je nek hijgen ook 🤣.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Geen accountancy achtergrond hier maar wel RC op zak, ook veel ervaring qua control:
- 5 jaar controller geweest in de Rijksoverheid
- 8 jaar bij Big4 consultancy gewerkt in Finance (dus ken de wereld en veel samengewerkt met de accountants)
- nu 4 jaar als ondernemer aan de slag en doceer o.a. aan een hogeschool aan een post-hbo business control en coach meerdere jonge controllers

Stuur me even een dm en dan bellen we een keer, ik zit wel aan de andere kant van het land maar wil je best een keer iets meer vertellen over het vak van controller en de wereld buiten de big4 :-).

Verder lees ik hier veel meningen dus daar even mijn mening tegenover:
- Als controlerend accountant in loondienst werk je vooral buitensporig hard voor het geld van je baas
- Ik ken geen enkele RC'er of controller die de overstap (terug) maakt naar de accountancy, andersom echter heeeeeel erg veel. Zal toch wel iets in zitten zou je dan denken.
- Als accountant verdiep je alleen, als controller heb je ook de kans je te verbreden
- RA > RC -> praat dan ook maar eens met bestuurders/directeuren/managers etc., RA's staan ook heel erg bekend als die stugge blauwe types (nog meer dan de RC'ers...) en ik hoor heel veel dat men RC als grotere pre ziet dan RA in functies zoals Concerncontroller of Financieel directeur. Doe dus vooral wat je het leukste lijkt, niet alleen wat "het meeste waard" is. De kans op burn-out is dan ook vele malen kleiner (en in deze tak van sport verdien je per definitie goed...)
- Kans voor groei en excelleren zijn vele malen hoger buiten de Big4 aangezien de concurrentie om je heen vele malen kleiner is (ik deed voor mijn overstap naar Big4 een groter project met meer verantwoordelijkheid dan ieder ander binnen een big4 kantoor met dezelfde werkervaring). Ook het idee dat je buiten de Big4 minder zou verdienen is een illusie die je baas graag in stand zal houden.
- Met jouw werkervaring/achtergrond en de stap naar controller -> werk te over in iedere regio van Nederland (ook in de buitenprovincies). De markt is nog steeds erg krap voor mensen met jouw achtergrond en ambitie, veel van mijn klanten (in het mooie Noorden) hebben echt moeite mensen te vinden/behouden of mensen te vinden van die kwaliteit dat ze echt tevreden zijn.

• .pointer
Livio_Livius schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:58:
RA afmaken. Is altijd nog een betere kwalificatie dan RC...
bombadil schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:03:
RA-titel opent elke deur die RC/ CPC/ RO opent en meer...
Dank voor alle reacties, ik neem dit mee.
Bij bovenstaande twee reacties vraag ik me af waarop de stelling gebaseerd is dat de RA-titel een betere classificatie is of meer deuren opent.
Als ik zelf de vacatures afstruin zie ik erg vaak juist de voorkeur voor RC-titels voorkomen (meer dan ik had verwacht). Die eis komt vaker voor dan de RA-eis. Ik heb met name gezocht op controllerfuncties en puur uit interesse ook CFO-functies.
Ik kan in ieder geval vanuit die vacatures niet zien dat de RA geprefereerd is boven RA.

Vandaar mijn vraag - ik vind de waarde van de titel natuurlijk van groot belang.

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:50
.pointer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:44:
[...]

[...]

Bij bovenstaande twee reacties vraag ik me af waarop de stelling gebaseerd is dat de RA-titel een betere classificatie is of meer deuren opent.
Als ik zelf de vacatures afstruin zie ik erg vaak juist de voorkeur voor RC-titels voorkomen (meer dan ik had verwacht). Die eis komt vaker voor dan de RA-eis. Ik heb met name gezocht op controllerfuncties en puur uit interesse ook CFO-functies.
Ik kan in ieder geval vanuit die vacatures niet zien dat de RA geprefereerd is boven RA.

Vandaar mijn vraag - ik vind de waarde van de titel natuurlijk van groot belang.
In het buitenland zegt een RA (CPA) kwalificatie meer dan RC. Beide zijn post master (Msc) dus daarmee gelijk. Wil je een goede controller resp. CFO zijn dan gaat het om andere competenties bijv, team building, communicatie, probleem en oplossingsvermogen, business impact creëren, etc.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Eigen ervaring in diverse (semi)publieke sectoren (waarbij solliciterende RA`s op controllers- & auditfuncties (makkelijker) werden aangenomen (we hadden meer RA`s als controllers dan RC`s & CPC`s samen, al is de vijver RA`s natuurlijk groter). Ik heb nog nooit meegemaakt dat als er een RA werd gevraagd, dat er een RC werd aangenomen (al zijn die functies vaak specifieker). Nu is dat allicht anders in het bedrijfsleven maar RA is wel weer bekender bij leken dus het hangt er denk ik vanaf waar je solliciteert.

Wat me ook een punt voor je lijkt bij een mogelijke overstap; wie gaat de 25K voor een RC opleiding betalen? Niet elke werkgever staat daarom te springen en afspraken daarover maken als je nog je MSC moet halen is denk ik ook lastig (VU Amsterdam heeft overigens wel een MSC+CPC gecombineerde opleiding). Ook internationale alternatieven als CMA zijn in opkomst bij de internationals heb ik het idee (en stukken goedkoper en korter). Al zal iemand die fors in RC heeft geïnvesteerd dat liever niet horen.

Dat zijn de papiertjes, je hebt het ook over professionele en persoonlijke groei. Dan is het nog een vraag of dat wel binnen die papiertjes ligt? En al eens gedacht in om binnen jouw kantoor van groep te veranderen? Of zoals Crabro aanhaalt een coach / mentor die je wat kan helpen reflecteren (lijkt mij misschien wel het beste groeipad).

[Voor 27% gewijzigd door bombadil op 10-03-2021 20:38]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Ik zou gezien je leeftijd ook nog even doorploeteren om je RA te halen. Dat heeft een paar strepen voor, ook bij een controller functie.

Een goede controller rapporteert een heleboel cijfers en bereidt de administratie zodanig goed voor dat de (register)accountant eigenlijk alleen zijn rapport generator moet aanslingeren en bij eventuele controleplicht de controle moet doen. Dat bespaart de onderneming een hoop geld.

Daarnaast is een goede controller creatief. Het leuke van het vak is dat je je overal mee kunt bemoeien (alle afdelingen) in tegenstelling tot bijv een verkoopleider die zich alleen met verkoop bemoeit.

Maar de invulling van de werkzaamheden van de controller hangt natuurlijk veel af van de grootte van een onderneming/groep en de bereidwilligheid van de directie om bepaalde zaken aan de controller over te laten of naar hem/haar te willen luisteren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01

Herman

FP ProMod
[...]

[...]

(...)
Meer dan de helft van alle RA's werkt niet op een accountantskantoor maar zijn werkzaam als 'accountants in business'. Het is niet helemaal mijn tak van sport dus over toekomstkansen kan ik niet uit eigen ervaring spreken, maar het feit dat er veel RA's in besturen van ondernemingen belanden van de AEX/Midkap, zegt me wel dat hiermee je kansen aardig goed zijn :P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Veel is al gezegd denk ik. Enige dat ik wil toevoegen is dat je niet teveel op functietitels moet afgaan. Voor vrijwel iedere functie met cijfers wordt de term "business controller" gebruikt, het gevaar is dat je bij een (multinational) terecht komt en uiteindelijk veel uitvoerend/operationeel bezig bent.

En verder zorg vooral dat je plezier hebt met wat je doet. De meeste CFO's die ik ken zijn daar niet per se belandt omdat ze als als starter die ambitie hadden, maar meer omdat bepaalde zaken zo gelopen zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee