Toon posts:

Woning kopen, maar huurders

Pagina: 1
Acties:

• WJM1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09-2022
Hoi iedereen,

ik heb recent gehoord dat de verhuurder van een vriend en zijn broer, het appartement waar zij in wonen wil verkopen. Ik begreep ook dat dit een verhuurder is die overal een slaatje uit probeert te slaan: ik heb al contact met hem gehad en kreeg de opmerking dat ik 'maar is moet kijken naar woningen in de buurt.' Het gaat om een wijk in Amsterdam, binnen de ring. Het appartement is 48 vierkante meter. De staat van de woning is slecht; afgeschreven keuken met verf die van de MDF kastdeurtjes bladdert, een badkamer die al geruime tijd lekt, een CV ketel uit 1981. Dat soort werk.

Zelf zou ik graag in de woning willen wonen maar ik begreep al dat dit niet zomaar gaat. Op zich vindt deze goede vriend het een fijn idee als ik het appartement koop en alvast wat op knap. Wel gaf hij aan dat hij nog niet van plan is te verhuizen, maar ik in de plaats van zijn broer er best bij kan komen. Op zich vind ik dat niet echt een probleem.

Ik zit daar eerlijk gezegd niet zo mee. Wel zit ik met de prijs; zelfs voor de vraagprijs van 220.000 euro kan ik het appartement best betalen, maar ik sprak een vriendin die 2 appartementen in Utrecht verhuurd, en zij gaf al aan dat de prijs afhangt van de huurinkomsten. Die zijn door sociale huur extreem laag. De leegstandswaarderatio geeft aan dat ik moet denken aan 56% van de originele WOZ waarde, gebaseerd op een inkomstenratio van amper 2%.

Dan zou de prijs al een stuk beter zijn; er is dan sprake van een prijs van 123.000 euro. Dat zou ik een redelijke prijs vinden. De woning is met huurders ook bijna niet te verkopen aan mensen die niet beleggen begreep ik van haar; het bedrag moet in 1 keer op tafel worden gelegd, en het appartement is helaas in zeer slechte staat en slecht onderhouden.

Toch ben ik nieuwsgierig naar jullie inzichten, een appartement in Amsterdam lijkt me eerlijk gezegd prijziger. Toch begreep ik van de vriendin dat de woning erg moeilijk te verkopen is, met name omdat de kosten bijna net zo hoog zijn als de huur uit de woning (de VvE kosten liggen relatief hoog namelijk). Ik wil nog best iets boven het bedrag zitten maar niet teveel. Ook de broer heeft volledige huurrechten voor het contract, dus het is niet zo dat er maar 1 huurder 'hoeft' te vertrekken (echter is de broer van mijn vriend accountant, vandaar dat het aannemelijk is dat hij inderdaad weg wil dit jaar, maar zeker weten doe je het niet).

De hoofdvraag is denk ik met name, wat is dan een redelijke prijs voor deze woning? Wat ik koop voelt intutiëf aan als een boel werk en risico. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +10Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:41
Dus, je wilt een woning kopen waar je vriend in zit.
Je weet dat je deze vriend er niet zomaar uit kan zetten?
Je weet ook dat jij ALLE kosten op je krijgt?

En vervolgens merk je dat de prijs te hoog is - dan zoek je toch gewoon wat anders? Een huis kopen dat al verhuurd is, is lekker makkelijk als je het gaat verhuren, maar een ramp als je er zelf in wilt wonen.

Als het je eigen huis is: REN WEG, VER WEG! (verder!)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dat wordt niets. Huizen in Amsterdam zijn zo overpriced dat hij die 220 ook wel gaat krijgen.

• WJM1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09-2022
Vandaar ook de leegstandsratio, dat kaartte die vriendin aan; de huurinkomsten liggen door sociaal huurniveau laag. Dan schiet ik er niet zoveel mee op als ik 220.000 euro zou bieden, denk ik. Maar het lijkt me ook dat andere investeerders er niet veel mee opschieten dan? Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik dit geld heb, en het niet wil laten staan op de bank vooral i.v.m. recente wijzigingen bij de bank. Ik zie het inderdaad ook een beetje als een risicovolle belegging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wat @Anoniem: 472287 ook al zegt, die leegwaarderatio is echt geen bal waard momenteel als het gaat om het bepalen van de verkoopprijs. Ik heb mijn vorige huis verkocht aan een investeerder die zonder blikken of blozen een premium op de vraagprijs afrekende. Er wordt met flinke waardestijgingen gerekend met geld wat de komende 30 jaar prima in stenen vast mag zitten.

[Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 09-03-2021 12:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:31
Dan zou de prijs al een stuk beter zijn; er is dan sprake van een prijs van 123.000 euro. Dat zou ik een redelijke prijs vinden.
Ja, dat zou ik ook wel een redelijke prijs vinden voor een appartement binnen de ring van Amsterdam :P dat is, ongeacht staat en wat voor huurder er ook in zit, hoe dan ook niet realistisch in deze markt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:41
ik denk dat je in je handjes mag klappen, als je uiteindelijk voor 350k dit appartement gekocht + opgeknapt hebt (incl al die andere kosten).
kan je dat missen? want weet dat je er de eerste 10 jaar niets aan gaat verdienen, en pas zodra die vriend eruit gaat KAN je het voor een mooie prijs verhuren.
En verhuren aan vrienden is een ramp, wat doe je als je huur wilt verhogen? als er dingen stuk gaan? als hij niet betaald? hoe gaat je vriendschap dan zijn? etc. doe het niet .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01
los van de vraagstelling.... wat een moeilijk te lezen topicstart, en wat geef je veel niet ter zake doende info:
broer, vriend, vriendin, Utrecht, accountant, zeer slecht, enzovoort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee