Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-03 18:59
Loon buiten Nederland waarover de werkgever geen bijdrage Zvw heeft afgedragen.

Over het jaar 2020 heb ik het laatste halfjaar een duitse werkgever gehad en ik ben woonachtend in duitsland.
Omdat al mijn betrekkingen het laatste halfjaar in duitsland zijn, heb ik geen betrekkingen meer in NL.
Nu moet ik in NL over het duitse loon 5,45% bijdrage ZVW betalen.
Maar dat is een bijdrage voor NL verzekeringen waar ik geen recht op? Dat voelt nogal oneerlijk...

Ik lees mij in en probeer het te begrijpen, maar kom niet verder dan bovenstaande korte conlusie :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je volledig in Duitsland bent ingeschreven, en dus niets meer hebt in NL, is dit het laatste jaar dat je nog NL belasting moet betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
Begrijp ik! Maar NL ZVW premie betalen over een DE loon terwijl je geen betrekkingen of rechten hebt in NL voelt oneerlijk. Mits ik het goed interpreteer ?

[Voor 6% gewijzigd door barry86 op 07-03-2021 11:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-03 19:54
barry86 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:56:
....... Dat voelt nogal oneerlijk...
Tja, inzake eerlijkheidsbeleving kent het Nederlandse systeem meerdere smaken. Iedereen die minder dan € 55.927 verdient en daarnaast aan een eigen pensioenopbouw doet betaalt die heffing tweemaal.

Qua vermogensrendementsheffing wordt je belast alsof je een succesvol belegger (op korte termijn niet anders dan een succesvol gokker) op de beurs bent.

De problematiek wordt weliswaar erkend, maar bij de afwikkeling is schouderophaling afdoende. Helaas. Ik probeer me maar tevreden te stellen met de zaken die wel goed gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01 18:40
barry86 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:42:
Begrijp ik! Maar NL ZVW premie betalen over een DE loon terwijl je geen betrekkingen of rechten hebt in NL voelt oneerlijk. Mits ik het goed interpreteer ?
Ik zit met hetzelfde probleem op het moment. Het gaat er uiteindelijk om, in welk land je sociaal verzekerd bent. In mijn geval is dat sinds halverwege het jaar Duitsland, maar dat moet je ook nog aan de belastingdienst wijsmaken en hoe dat gaat heb ik nog niet gevonden.

Zie: https://www.belastingdien...ngswet_en_het_buitenland/

[Voor 13% gewijzigd door AlbertJP op 07-03-2021 14:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
@AlbertJP als ik het goed heb begrepen (wij hadden het andersom) doet de belastingdienst niet aan "halve jaren". Je betaald bij migratie dus 1 jaar "voor niets". Maar kan ook zijn dat wij zijn opgelicht door de belastingdienst :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlbertJP
@99ruud99 Je hebt het dan over het jaar waarin verandert waar je sociaal verzekerd bent, en dat is niet per se ook het jaar dat je migreert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
AlbertJP schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:18:
@99ruud99 Je hebt het dan over het jaar waarin verandert waar je sociaal verzekerd bent, en dat is niet per se ook het jaar dat je migreert?
klopt, in ons geval was dat wel het geval.
Het jaar dat je veranderd van sociale verzekerign heeft de belastingdienst weinig boodschap aan. Zolang je in Nederland blijft wonen "MOET" je ook gewoon Nederlandse sociale verzekering / belastingen betalen.
Pas als je migreert kan je onder de Nederlandse uit belastingen uit. (dus, migreer in december :P )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlbertJP
Ik denk niet dat je helemaal gelijk hebt. Mensen die in een grensgebied wonen en net over de grens werken kunnen sociaal verzekerd zijn in het land waar ze werken en betalen geen onnodige dingen aan Nederland. Alleen is de vraag hoe je dit regelt.

Dat het in het eerste jaar fout gaat begrijp ik omdat halve jaren lastig zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
Ja inderdaad.
Dat is precies het probleem.

Het laatste half jaar was ik in DL sociaal verzekerd. Maar de NL belastingdienst doet daar dus niets aan en heft over het buitenlandse deel ook nog eens ZVW. Terwijl je geen sociale rechten mee leuk had in NL.

Zijn er opties om dit anders te doen?
De belastingtelefoon zijn studenten die enkel de regels voorlezen en niet meedenken

[Voor 88% gewijzigd door barry86 op 09-03-2021 20:11]

• AlbertJP
De Belastingdienst-website verwijst je op een aantal plekken naar de SVB door. Mogelijk word je wel wat wijzer door hen te bellen?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 13:00

ST10©DE

Dus.............

Even een vraagje voor de zekerheid, je hebt wel het goede formulier voor je neus? Aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen.

Wat ik me kan herinneren is dat je over het Duitse loon geen ZVW hoeft te betalen. Inmiddels werken we allebei weer volledig in NL, dus ik weet niet meer precies hoe het ging.

Was iets met Ninbi volgens mij.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• barry86
ST10©DE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:34:
Even een vraagje voor de zekerheid, je hebt wel het goede formulier voor je neus? Aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen.

Wat ik me kan herinneren is dat je over het Duitse loon geen ZVW hoeft te betalen. Inmiddels werken we allebei weer volledig in NL, dus ik weet niet meer precies hoe het ging.

Was iets met Ninbi volgens mij.
Ja daar moet je idd opletten en deze heb ik ook ingevuld!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
barry86 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:56:

Omdat al mijn betrekkingen het laatste halfjaar in duitsland zijn, heb ik geen betrekkingen meer in NL.
Nu moet ik in NL over het duitse loon 5,45% bijdrage ZVW betalen.
Maar ben je geëmigreerd of niet? Want dan moet je een M biljet aanvragen en die invullen, volgens mij is het daarin geregeld. Is overigens een aangifte op papier.

Als je geen binding hebt met Nederland (je werkt en woont in Duitsland, je hebt geen huis of ander bezit in NL) dan heb je met het aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen volgens mij de verkeerde.

Zie ook: https://www.belastingdien...ekeringen-als-u-emigreert

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is geen onderdeel van de werknemersverzekeringen maar een losse heffing in de sfeer van IB / premies VV. Deze aanslagen worden op jaarbasis gedaan. Ik weet niet of er een aftrekpost betstaat ter voorkoming van dubbele belastingheffing.

• barry86
PolarBear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Maar ben je geëmigreerd of niet? Want dan moet je een M biljet aanvragen en die invullen, volgens mij is het daarin geregeld. Is overigens een aangifte op papier.

Als je geen binding hebt met Nederland (je werkt en woont in Duitsland, je hebt geen huis of ander bezit in NL) dan heb je met het aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen volgens mij de verkeerde.

Zie ook: https://www.belastingdien...ekeringen-als-u-emigreert
Ik ben in 2017 geëmigreerd en toen het M biljet geneuzel doorlopen.
Daarna heb ik mijn inkomen voor 100% uit NL gehaald en zodoende het specifieke belasting aangifte formulier voor buitenland ingevuld. Dat zit allemaal wel goed! Maar bedankt voor het meedenken!

Maar zomer 2020 ben ik van baan veranderd en werk ik nu ook in DL. Vanaf dat moment vervallen al mijn sociale rechten in NL omdat ik geen belasting/premies meer afdraag.
Maar nu bij de jaarlijke aangifte gaan ze nog wel ZVW heffen over het Duitse deel (wereld inkomen).
En dat begrijp ik niet...

edit, ik ben bang dat het hieronde gaan vallen:
t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:51:
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is geen onderdeel van de werknemersverzekeringen maar een losse heffing in de sfeer van IB / premies VV. Deze aanslagen worden op jaarbasis gedaan. Ik weet niet of er een aftrekpost betstaat ter voorkoming van dubbele belastingheffing.

[Voor 16% gewijzigd door barry86 op 08-03-2021 14:02]

• PolarBear
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Daarna heb ik mijn inkomen voor 100% uit NL gehaald en zodoende het specifieke belasting aangifte formulier voor buitenland ingevuld. Dat zit allemaal wel goed! Maar bedankt voor het meedenken!
Ah check, dat was niet onhandig geweest om te vermelden. Dan weet ik het ook niet, je hebt de belastingtelefoon op +31 555 385 385 gebeld? Of anders het team GWO op (DLD) 0800 - 101 13 52.

• barry86
thx

Belastingtelefoon wel geprobeerd maar dit soort vragen zijn te specifiek.

GWO had ik nog niet aangedacht!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-03 19:11
99ruud99 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:23:
[...]

klopt, in ons geval was dat wel het geval.
Het jaar dat je veranderd van sociale verzekerign heeft de belastingdienst weinig boodschap aan. Zolang je in Nederland blijft wonen "MOET" je ook gewoon Nederlandse sociale verzekering / belastingen betalen.
Pas als je migreert kan je onder de Nederlandse uit belastingen uit. (dus, migreer in december :P )
Ik heb zelf 15 in Duisland gewerkt en in Nederland gewoond.
In die tijd was het normaal om begin van het jaar naar het belasing kantoor te gaan met Duits belasting formulier laten onderteken en opsturen naar duitsland. ter Voorkoming van dubbele belasting DUS je moet geen belasting betalen in Nederland.
Wel raak je deel van AOW kwijt, de Rente Verzekering van Duitsland betaal je ook in.

• barry86
PolarBear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ah check, dat was niet onhandig geweest om te vermelden. Dan weet ik het ook niet, je hebt de belastingtelefoon op +31 555 385 385 gebeld? Of anders het team GWO op (DLD) 0800 - 101 13 52.
In het jaar van mijn emigratie geleerd dat de belastingtelefoon en ambetnaren in het algemeen geen aansprakelijkheid kennen van het verkeerd voorlichten.
Dit heeft mij erg veel frustraties gekost toen der tijd.

Ook toen der tijd GWO geprobeerd te bellen waarbij ik toen meerdere weken te horen kreeg:
Momenteel zijn alle mederwerkerd in bezet, de verbinding wordt nu verbroken....

Nou dan wil ik wel een mail sturen, maar daaruit blijkt dat ze 3 weken de tijd hebben om er op te reageren.
Mochten ze niet reageren, wie kan ik dan bereiken??? Kortom. Waardeloos 8)7

Laten rusten en uiteindelijk zelf opgelost.
Zojuist na jaren weer GWO gebeld...en?
Momenteel is het erg druk, spreek een bericht in en wij proberen u binnen 2 dagen terug te bellen.

Nou ik ben benieuwd.....

• PolarBear
  • Niet online
pletter schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Ik heb zelf 15 in Duisland gewerkt en in Nederland gewoond.
In die tijd was het normaal om begin van het jaar naar het belasing kantoor te gaan met Duits belasting formulier laten onderteken en opsturen naar duitsland. ter Voorkoming van dubbele belasting DUS je moet geen belasting betalen in Nederland.
Wel raak je deel van AOW kwijt, de Rente Verzekering van Duitsland betaal je ook in.
Hou er rekening mee dat het belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland vrij recent nog is aangepast. Ervaring uit het verleden hoeven dus niet perse een garantie voor de toekomst te bieden ;)

• AlbertJP
Ik belde per ongeluk het Duitse 0800-nummer vanuit Nederland en... kreeg een bedrijf dat frituurpannen verkoopt aan de telefoon. Heb daarna bij het juiste nummer ook een voicemail ingesproken, ik hoop dat ik teruggebeld word.

Ik woon nog wel in Nederland, overigens, dus het formulier voor buitenlandse belastingplichtigen is in mijn geval niet een oplossing. Het heeft overigens geen haast voor mij, mijn Duitse aangifte kan ik pas vanaf 24 maart doen omdat het formulier voor mensen die niet in Duitsland wonen (ESt 1c) pas vanaf die datum online in te vullen is.

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:15
barry86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Maar zomer 2020 ben ik van baan veranderd en werk ik nu ook in DL. Vanaf dat moment vervallen al mijn sociale rechten in NL omdat ik geen belasting/premies meer afdraag.
Maar nu bij de jaarlijke aangifte gaan ze nog wel ZVW heffen over het Duitse deel (wereld inkomen).
En dat begrijp ik niet...

edit, ik ben bang dat het hieronde gaan vallen:

[...]
Ik vraag me af of de Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wel het probleem is hier.
De IAB-ZVW wordt geheven over loon (via de werkgever) of over je bijdrage-inkomen (al je inkomsten, verminderd met het loon waarover de werkgever al IAB-ZVW heeft betaald). Je bijdrage-inkomen bevat dus ook dingen als reusltaat uit overige werkzaamheden en uitkeringen die je ontvangt).

Als je een aanslag krijgt voor IAB-ZVW over je inkomsten in Duitsland, dan lijkt me dat die Duitse-inkomsten in je aangifte ergens op een verkeerde plek staan opgenomen. Weet je zeker dat ze niet ook meetellen voor de inkomstenbelasting? Of staan ze wel op de juiste plek, maar wordt de belasting die je er al over in Duitsland hebt betaald op een andere plek verrekend? In dat laatste geval ben je dus eigenlijk gewoon heel 2020 belastingplichtig in Nederland, en betaal je gewoon de Nederlandse inkomstenbelasting (en dus inclusief de IAB-ZVW).

• barry86
dj1981 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ik vraag me af of de Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wel het probleem is hier.
De IAB-ZVW wordt geheven over loon (via de werkgever) of over je bijdrage-inkomen (al je inkomsten, verminderd met het loon waarover de werkgever al IAB-ZVW heeft betaald). Je bijdrage-inkomen bevat dus ook dingen als reusltaat uit overige werkzaamheden en uitkeringen die je ontvangt).

Als je een aanslag krijgt voor IAB-ZVW over je inkomsten in Duitsland, dan lijkt me dat die Duitse-inkomsten in je aangifte ergens op een verkeerde plek staan opgenomen. Weet je zeker dat ze niet ook meetellen voor de inkomstenbelasting? Of staan ze wel op de juiste plek, maar wordt de belasting die je er al over in Duitsland hebt betaald op een andere plek verrekend? In dat laatste geval ben je dus eigenlijk gewoon heel 2020 belastingplichtig in Nederland, en betaal je gewoon de Nederlandse inkomstenbelasting (en dus inclusief de IAB-ZVW).
Bedankt voor je reactie (en de anderen). Echter,
Mijn situatie is zo eenvoudig dat je het gewoon niet verkeerd kan invullen:

Wonend in DL, 1 inkomen uit loondienst, verder niets.
Alleen het loondienst is verspreid over 2 landen met 2 verschillende werkgevers.
1e deel 2020 Loon uit loondient uit NL
2e deel 2020 Loon uit loondient uit DL
Daarbij vul ik het formulier in:Aangifte inkomstenbelasting 2020 voor buitenlandse belastingplichtigen

Ik zou echt niet weten wat ik hier fout aan kan invullen.

Belastingen is niet mijn expertise, maar gezien mijn eenvoudige situatie heb ik dit altijd zelf ingevuld. Alleen kan ik de ZVW bijdrage over het buitenlandse gedeelte niet rijmen....

[Voor 53% gewijzigd door barry86 op 09-03-2021 20:11]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
barry86 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Bedankt voor je reactie (en de anderen). Echter,
Mijn situatie is zo eenvoudig dat je het gewoon niet verkeerd kan invullen:

Wonend in DL, 1 inkomen uit loondienst, verder niets.
Alleen het loondienst is verspreid over 2 landen met 2 verschillende werkgevers.
1e deel 2020 Loon uit loondient uit NL
2e deel 2020 Loon uit loondient uit DL
Daarbij vul ik het formulier in:Aangifte inkomstenbelasting 2020 voor buitenlandse belastingplichtigen

Ik zou echt niet weten wat ik hier fout aan kan invullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Belastingen is niet mijn expertise, maar gezien mijn eenvoudige situatie heb ik dit altijd zelf ingevuld. Alleen kan ik de ZVW bijdrage over het buitenlandse gedeelte niet rijmen....
Ja, lijkt inderdaad dat je daar weinig fout kan invullen. Wellicht is het systeem gewoon niet ingericht op jouw uitzonderingssituatie, er is immers niet zoiets als een M-formulier voor iemand die maar een deel van het jaar buitenlands belastingplichtig is. Dat ben je direct het hele jaar.

Maar wellicht:
- Was het wel mogelijk om in Nederland verzekerd te zijn voor de ziektekosten gedurende het hele jaar?
- Kan je de zvw kosten potentieel als aftrek gebruiken in je Duitse belastingaangifte? (wellicht heeft het belastingverdrag met Nederland dat om dubbele belasting te voorkomen)
- Of andersom, kan je (een deel van) je duitse belastingen als voorheffing opvoeren in je Nederlandse aangifte?

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik ben een paar geleden geëmigreerd uit NL en als ik het me correct herinner worden de sociale premies berekend tot de datum van emigratie, daarna betaal je in Nederland niks meer. Dan stopt dus ook je AOW opbouw etc en ben je ook niet meer voor zorg verzekerd in Nederland.

Het is helaas ook mijn indruk dat het Nederlandse systeem/de belastingdienst vooral naar zichzelf toe rendeneert, soms tot in het onredelijke toe. Ik zie ook liever een systeem waar het belang van het individu voorop staat. Ik zou erg oppassen met dit soort dingen, bij ons heeft een accountant toen het M-biljet ingevuld zodat je ze je niet voor teveel aanslaan.

• barry86
Inderdaad.

Wederom een uitzonderingsregel met mijzelf als benadeelde 😕.
Team GWO maar even afwachten, waar ik overigens niet veel vertrouwen in heb.

• AlbertJP
Ik ben net door Team GWO gebeld.

Het blijkt heel simpel. Bij de aanvullende vragen moet je "Niet (volledig) verzekerd voor volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw)" aanklikken.

Er verschijnt dan een nieuwe pagina waar je invult welke periode je in Nederland verzekerd was voor Zvw (1e helft van het jaar voor mij), en daarna kun je invullen hoeveel loon je had dat onder een buitenlands zorgverzekeringingsstelsel viel. De bijdrage ZVW verdwijnt als je daar het brutoloon invult uit Duitsland.

• barry86
AlbertJP schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:44:

Het blijkt heel simpel. Bij de aanvullende vragen moet je "Niet (volledig) verzekerd voor volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw)" aanklikken.

Er verschijnt dan een nieuwe pagina waar je invult welke periode je in Nederland verzekerd was voor Zvw (1e helft van het jaar voor mij), en daarna kun je invullen hoeveel loon je had dat onder een buitenlands zorgverzekeringingsstelsel viel. De bijdrage ZVW verdwijnt als je daar het brutoloon invult uit Duitsland.
Ik ben nog niet gebeld....
Maar goed dat je dit deelt. Ik ga er vanavond weer naar kijken!

• AlbertJP
Voorlopig lijkt het erop dat het aangifteprogramma beter in elkaar zit dan de online informatie op de website van de Belastingdienst doet vermoeden, waar deze functies in de aanvullende vragen niet echt gedocumenteerd zijn.

Ik was alleen nog niet eerder bij de aanvullende vragen gekomen omdat ik de giften nog niet ingevuld had.

• dj1981
  • Laatst online: 20:15
editL
een beter antwoord staat dus al hierboven (aangeven dat je maar een deel van het jaar verplicht verzekerd was in NL).
maar check wel even of dat dan in jouw geval echt zo is geweest, want niet-verzekerd zijn heeft ook invloed op bijvoorbeeld je AOW-opbouw.

volgens mij moet je iets verder terug in je aangifte, naar persoonlijke gegevens
daar staat de volgende vraag:
Was u heel 2020, of een deel daarvan, in Nederland verplicht verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)?
De toelichting daarbij is me volstrekt onduidelijk, maar in principe ben je, binnen de Europese Unie, maar op 1 plek verzekerd voor de volksverzekeringen (AOW, langdurige zorg, Zorgverzekeringswet). Belasting is een ander verhaal, dat kan in meerdere landen geheven worden, maar dat wordt dan bij je aangifte rechtgetrokken zodat inkomen maar 1 maal wordt belast. Dat zie je ook terug in jouw aangifte, het Duitse inkomen telt niet mee voor box 1 (maar wel voor de ZVW0.

De tekst in de aangifte is wel verwarrend, "een deel daarvan" kan op jouw situatie slaan, waarin je bijvoorbeeld 3 maanden in Nederland verzekerd was, en 9 maanden in Duitsland. Maar in de toelichting staat weer iets over "zowel in NL als in uw woonland werken", maar onduidelijk is dan of dat tegelijkertijd moet zijn, of binnen 1 jaar allebei?
Niet verplicht verzekerd

Kies 'Nee' als u niet verplicht verzekerd was, bijvoorbeeld als u:

niet in Nederland werkte
zowel in Nederland als in uw woonland in loondienst of als zelfstandige werkte en u ten minste 25% van uw werkzaamheden in uw woonland hebt verricht
als zelfstandige in Nederland werkte en in loondienst in uw woonland
een A1/E101-verklaring hebt, waarin is bepaald dat u in een ander land verzekerd was
geen andere inkomsten uit Nederland had dan een pensioen of AOW-uitkering
Ik zou dus beginnen met uitvinden of je wel verplicht verzekerd was voor de Nederlandse volksverzekeringen. En in dat geval moet je natuurlijk zorgen dat je niet ook in Duitsland premies hebt betaald.

[Voor 14% gewijzigd door dj1981 op 10-03-2021 15:17]

• JanHenk
  • Laatst online: 07:12
Gezien de opvolgende dienstverbanden (en niet tegelijkertijd), ben je tot einde dienstverband in NL verzekerd voor de volksverzekeringen en over dat inkomen dient ook een bijdrage Zvw afgedragen te worden. Die bijdrage is destijds door je NL werkgever al afgedragen. Dat staat verder buiten de discussie.

De vraag is of je, na einde dienstverband in NL en het op dat moment feitelijk verbreken van alle banden met NL (in verband met reeds buitenland woonachtig zijn), de verzekeringsplicht in NL "doorloopt". NL heeft om te beginnen geen heffingsrecht over het Duitse loon en vice versa. Volgens (de toelichting bij) het aangiftebiljet ben je, indien je niet het gehele kalenderjaar in NL hebt gewerkt, ook niet over het gehele inkomen premie volksverzekeringen verschuldigd. Dat laatste is logisch (immers vallen daar de AOW, Anw en Wlz onder), maar de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw sluit aan bij de volksverzekeringen / Wlz en ook hier ben je dus geen bijdrage over verschuldigd. Het Duits loon zou verder geheel moeten worden vrijgesteld in de aangifte.

Vraag 1c bij het biljet moet je dan ook zodanig beantwoorden dat je wel verplicht verzekerd bent. Vraag 1d t/m 1g gaan over het deel van het jaar dat je verzekerd bent. Daar zul je de betreffende termijnen in moeten vullen, naar mijn mening.

In ieder geval is mijn conclusie dat je over het Duitse inkomen, in verband met het feit dat je begin van het jaar al inwoner van Duitsland bent, geen IAB-Zvw verschuldigd bent.

PS:
Let op dat er mogelijk ook iets wijzigt m.b.t. de "kwalificerende buitenlandse belastingplichtige", afhankelijk van de situatie m.b.t. je partner etc. Mogelijk heb je geen recht meer op de NL'se (belastingdeel van de) heffingskortingen, etc. Hier is waarschijnlijk bij de loonheffingen geen rekening gehouden, mogelijk moet je ook nog IB/PVV nabetalen.

• JanHenk
  • Laatst online: 07:12
Edit, aanvulling op voorgaand.

Zie de toelichting op het C-biljet onder 53 tot en met 56 én daarbij behorend 65 voor de premie Zvw.

• AlbertJP
gold_dust schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:59:
Ik ben een paar geleden geëmigreerd uit NL en als ik het me correct herinner worden de sociale premies berekend tot de datum van emigratie, daarna betaal je in Nederland niks meer. Dan stopt dus ook je AOW opbouw etc en ben je ook niet meer voor zorg verzekerd in Nederland.
Het gaat hier om de situatie waarbij je al in Duitsland premies betaalt & een Duitse zorgverzekering moet hebben van je werk. Buiten corona zou je dan ook in Duitsland moeten werken, en het GWO heeft bevestigd dat ik de Zvw inderdaad niet hoor te betalen.

Het lijkt erop dat jij in een andere situatie zat als je nog een Nederlandse zorgverzekering mocht aanhouden zolang je in Nederland woonde, bijv. dat je tegelijk uit beide landen inkomen had. Je werkgever had als het goed is dan geen bijdragen voor de Duitse zorg ingehouden.

[Voor 7% gewijzigd door AlbertJP op 10-03-2021 17:08]

• barry86
AlbertJP schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:44:

Inderdaad.
Gewoom domweg overheen gelezen :X :X

Als dat wordt aangevinkt komt er een nieuw scherm naar voren met specifieke vragen over dit onderwerp:

En na het invullen blijk ik niet 2k te moeten betalen maar een dikke 4k terug te krijgen 8)7 *O*
Maar eerst ga ik nog 3x rustig er doorheen lezen of dat wel klopt ;)

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
AlbertJP schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:03:
...

Het lijkt erop dat jij in een andere situatie zat als je nog een Nederlandse zorgverzekering mocht aanhouden zolang je in Nederland woonde, bijv. dat je tegelijk uit beide landen inkomen had. Je werkgever had als het goed is dan geen bijdragen voor de Duitse zorg ingehouden.
Je kan alleen een Nederlandse zorgverzekering aanhouden als je in Nederland blijft werken. Daarnaast had ik geen werkgever en geen inkomsten uit Nederland. In dat geval betaal je geen belasting meer in Nederland, ben je niet meer verplicht voor zorg en sociale verzekeringen zoals AOW maar dan begint bij vestiging in het buitenland daar de belasting- en premie plicht. Ik zou er ook niet akkoord mee zijn gegaan als ik in Nederland verder zou hebben moeten betalen. Uiteindelijk is dit correct in de aangifte verwerkt en was er inderdaad geen premieplicht meer over de maanden van het jaar die we niet meer in Nederland woonden.

• AlbertJP
@gold_dust zo had ik het ook begrepen; ik had uit jouw post gehaald dat je onterecht Zvw had moeten betalen omdat je zei dat migratie in december gunstiger was. Waar je dat werk doet speelt een grotere rol dan de daadwerkelijke migratie.

@barry86 Ik heb als inwoner van Nederland niet het formulier ingevuld voor buitenlandse belastingplichtigen, maar het gewone formulier, en dat ziet er vrijwel hetzelfde uit. Alleen zijn de vragen net anders verwoord.

Hierbij:

De eerste en vierde vraag zijn heel verwarrend. Als je een deel van het jaar verzekerd was, dan is dat ook een ja. Bron: de GWO-medewerker :)

[Voor 20% gewijzigd door AlbertJP op 12-03-2021 11:10]

• barry86
Ja dat klopt, de vragen zijn niet altijd even gemakkelijk te interpreteren. Vooral met het M biljet heb ik destijds geleerd wat “begrijpend” lezen is
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee