Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Loon buiten Nederland waarover de werkgever geen bijdrage Zvw heeft afgedragen.

Over het jaar 2020 heb ik het laatste halfjaar een duitse werkgever gehad en ik ben woonachtend in duitsland.
Omdat al mijn betrekkingen het laatste halfjaar in duitsland zijn, heb ik geen betrekkingen meer in NL.
Nu moet ik in NL over het duitse loon 5,45% bijdrage ZVW betalen.
Maar dat is een bijdrage voor NL verzekeringen waar ik geen recht op? Dat voelt nogal oneerlijk...

Ik lees mij in en probeer het te begrijpen, maar kom niet verder dan bovenstaande korte conlusie :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
Begrijp ik! Maar NL ZVW premie betalen over een DE loon terwijl je geen betrekkingen of rechten hebt in NL voelt oneerlijk. Mits ik het goed interpreteer ?

[Voor 6% gewijzigd door barry86 op 07-03-2021 11:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Nu online
Ja inderdaad.
Dat is precies het probleem.

Het laatste half jaar was ik in DL sociaal verzekerd. Maar de NL belastingdienst doet daar dus niets aan en heft over het buitenlandse deel ook nog eens ZVW. Terwijl je geen sociale rechten mee leuk had in NL.

Zijn er opties om dit anders te doen?
De belastingtelefoon zijn studenten die enkel de regels voorlezen en niet meedenken

[Voor 88% gewijzigd door barry86 op 09-03-2021 20:11]

• barry86
  • Nu online
ST10©DE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:34:
Even een vraagje voor de zekerheid, je hebt wel het goede formulier voor je neus? Aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen.

Wat ik me kan herinneren is dat je over het Duitse loon geen ZVW hoeft te betalen. Inmiddels werken we allebei weer volledig in NL, dus ik weet niet meer precies hoe het ging.

Was iets met Ninbi volgens mij.
Ja daar moet je idd opletten en deze heb ik ook ingevuld!

• barry86
  • Nu online
PolarBear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Maar ben je geëmigreerd of niet? Want dan moet je een M biljet aanvragen en die invullen, volgens mij is het daarin geregeld. Is overigens een aangifte op papier.

Als je geen binding hebt met Nederland (je werkt en woont in Duitsland, je hebt geen huis of ander bezit in NL) dan heb je met het aangifte inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen volgens mij de verkeerde.

Zie ook: https://www.belastingdien...ekeringen-als-u-emigreert
Ik ben in 2017 geëmigreerd en toen het M biljet geneuzel doorlopen.
Daarna heb ik mijn inkomen voor 100% uit NL gehaald en zodoende het specifieke belasting aangifte formulier voor buitenland ingevuld. Dat zit allemaal wel goed! Maar bedankt voor het meedenken!

Maar zomer 2020 ben ik van baan veranderd en werk ik nu ook in DL. Vanaf dat moment vervallen al mijn sociale rechten in NL omdat ik geen belasting/premies meer afdraag.
Maar nu bij de jaarlijke aangifte gaan ze nog wel ZVW heffen over het Duitse deel (wereld inkomen).
En dat begrijp ik niet...

edit, ik ben bang dat het hieronde gaan vallen:
t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:51:
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is geen onderdeel van de werknemersverzekeringen maar een losse heffing in de sfeer van IB / premies VV. Deze aanslagen worden op jaarbasis gedaan. Ik weet niet of er een aftrekpost betstaat ter voorkoming van dubbele belastingheffing.

[Voor 16% gewijzigd door barry86 op 08-03-2021 14:02]

• barry86
  • Nu online
thx

Belastingtelefoon wel geprobeerd maar dit soort vragen zijn te specifiek.

GWO had ik nog niet aangedacht!

• barry86
  • Nu online
PolarBear schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ah check, dat was niet onhandig geweest om te vermelden. Dan weet ik het ook niet, je hebt de belastingtelefoon op +31 555 385 385 gebeld? Of anders het team GWO op (DLD) 0800 - 101 13 52.
In het jaar van mijn emigratie geleerd dat de belastingtelefoon en ambetnaren in het algemeen geen aansprakelijkheid kennen van het verkeerd voorlichten.
Dit heeft mij erg veel frustraties gekost toen der tijd.

Ook toen der tijd GWO geprobeerd te bellen waarbij ik toen meerdere weken te horen kreeg:
Momenteel zijn alle mederwerkerd in bezet, de verbinding wordt nu verbroken....

Nou dan wil ik wel een mail sturen, maar daaruit blijkt dat ze 3 weken de tijd hebben om er op te reageren.
Mochten ze niet reageren, wie kan ik dan bereiken??? Kortom. Waardeloos 8)7

Laten rusten en uiteindelijk zelf opgelost.
Zojuist na jaren weer GWO gebeld...en?
Momenteel is het erg druk, spreek een bericht in en wij proberen u binnen 2 dagen terug te bellen.

Nou ik ben benieuwd.....

• barry86
  • Nu online
dj1981 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ik vraag me af of de Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW wel het probleem is hier.
De IAB-ZVW wordt geheven over loon (via de werkgever) of over je bijdrage-inkomen (al je inkomsten, verminderd met het loon waarover de werkgever al IAB-ZVW heeft betaald). Je bijdrage-inkomen bevat dus ook dingen als reusltaat uit overige werkzaamheden en uitkeringen die je ontvangt).

Als je een aanslag krijgt voor IAB-ZVW over je inkomsten in Duitsland, dan lijkt me dat die Duitse-inkomsten in je aangifte ergens op een verkeerde plek staan opgenomen. Weet je zeker dat ze niet ook meetellen voor de inkomstenbelasting? Of staan ze wel op de juiste plek, maar wordt de belasting die je er al over in Duitsland hebt betaald op een andere plek verrekend? In dat laatste geval ben je dus eigenlijk gewoon heel 2020 belastingplichtig in Nederland, en betaal je gewoon de Nederlandse inkomstenbelasting (en dus inclusief de IAB-ZVW).
Bedankt voor je reactie (en de anderen). Echter,
Mijn situatie is zo eenvoudig dat je het gewoon niet verkeerd kan invullen:

Wonend in DL, 1 inkomen uit loondienst, verder niets.
Alleen het loondienst is verspreid over 2 landen met 2 verschillende werkgevers.
1e deel 2020 Loon uit loondient uit NL
2e deel 2020 Loon uit loondient uit DL
Daarbij vul ik het formulier in:Aangifte inkomstenbelasting 2020 voor buitenlandse belastingplichtigen

Ik zou echt niet weten wat ik hier fout aan kan invullen.

Belastingen is niet mijn expertise, maar gezien mijn eenvoudige situatie heb ik dit altijd zelf ingevuld. Alleen kan ik de ZVW bijdrage over het buitenlandse gedeelte niet rijmen....

[Voor 53% gewijzigd door barry86 op 09-03-2021 20:11]

• barry86
  • Nu online
Inderdaad.

Wederom een uitzonderingsregel met mijzelf als benadeelde 😕.
Team GWO maar even afwachten, waar ik overigens niet veel vertrouwen in heb.

• barry86
  • Nu online
AlbertJP schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:44:
Ik ben net door Team GWO gebeld.

Het blijkt heel simpel. Bij de aanvullende vragen moet je "Niet (volledig) verzekerd voor volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw)" aanklikken.

Er verschijnt dan een nieuwe pagina waar je invult welke periode je in Nederland verzekerd was voor Zvw (1e helft van het jaar voor mij), en daarna kun je invullen hoeveel loon je had dat onder een buitenlands zorgverzekeringingsstelsel viel. De bijdrage ZVW verdwijnt als je daar het brutoloon invult uit Duitsland.
Ik ben nog niet gebeld....
Maar goed dat je dit deelt. Ik ga er vanavond weer naar kijken!

• barry86
  • Nu online
AlbertJP schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:44:
Ik ben net door Team GWO gebeld.

Het blijkt heel simpel. Bij de aanvullende vragen moet je "Niet (volledig) verzekerd voor volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw)" aanklikken.

Er verschijnt dan een nieuwe pagina waar je invult welke periode je in Nederland verzekerd was voor Zvw (1e helft van het jaar voor mij), en daarna kun je invullen hoeveel loon je had dat onder een buitenlands zorgverzekeringingsstelsel viel. De bijdrage ZVW verdwijnt als je daar het brutoloon invult uit Duitsland.
Inderdaad.
Gewoom domweg overheen gelezen :X :X

Als dat wordt aangevinkt komt er een nieuw scherm naar voren met specifieke vragen over dit onderwerp:

En na het invullen blijk ik niet 2k te moeten betalen maar een dikke 4k terug te krijgen 8)7 *O*
Maar eerst ga ik nog 3x rustig er doorheen lezen of dat wel klopt ;)

• barry86
  • Nu online
Ja dat klopt, de vragen zijn niet altijd even gemakkelijk te interpreteren. Vooral met het M biljet heb ik destijds geleerd wat “begrijpend” lezen is
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee