Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ger - ion
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-01 19:21
We hebben de sleutel!

Afgelopen maandag zijn we trotse eigenaar van deze 2-onder-1 kap woning in Soest uit 1924 met 89m2 en een perceel van 335m2. Het plan is om deze woning dit jaar volledig te moderniseren.

Zo’n traject gaat niet zonder slag of stoot. We zijn al wat uitdagingen tegen gekomen en ik vermoed dat er nog heel wat zullen volgen.

Om over een jaar of 10 nog eens met weemoed terug te kunnen denken aan ‘de verbouwing van ons leven’, willen we dit traject zo goed mogelijk gaan vastleggen. En natuurlijk helemaal mooi als het anderen aanmoedigt om dit ook te gaan doen. Immers, in 2050 moeten we allemaal van het gas af… :*)

Wat voorafging

Aankoop
Dit pand zijn we via-via op het spoor gekomen rond de zomer van vorig jaar (2020). In eerste instantie niet iets waar we naar opzoek waren, maar na een paar keer kijken werd het steeds serieuzer. We hebben over een periode van heel wat maanden een bouwkundig keuring laten uitvoeren, taxatie enz…enz… en uiteindelijk in november vorig jaar de knoop doorgehakt.

Architect en aannemer
Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar een architect en een aannemer die dit project met ons zagen zitten. Vooral het vinden van een aannemer was een uitdaging. Mijn eis was dat ze een volledig open begroting (uren en materiaal gespecificeerd) zouden opstellen en dat ikzelf delen van de verbouwing zelf kon doen en/of samen met hen. Ik ben van plan vrij te nemen voor de volledige duur van de verbouwing. In deze tijd waarin het vinden van een aannemer al moeilijk genoeg is, helpt zo’n wensenlijstje niet echt mee. :)

Waar we nu staan

Bouw en sloop
De aannemer kan begin juni beginnen en denkt zo’n 5 maanden nodig te hebben. Tot die tijd zal ik samen met vrienden en familie de boel gaan slopen.

Welstandscommissie
Ondertussen ligt het plan ook nog bij de welstandscommissie. Ze zijn niet zo gecharmeerd van de isolatie aan de buitenzijde. Het esthetische element weegt zwaarder dan het verduurzamen van de woning.

Initiële idee:

Inmiddels hebben we de tekening aangepast met isolatie aan de binnenzijde van de voorgevel, zodat we voor de volgende vergadering goedkeuring krijgen.

Ontwerp-keuzes

Het huis willen we zo goed mogelijk (voornamelijk) van buiten isoleren:
- Minimale RC van 6 op dak
- Minimale RC van 4,5 voor muren en vloer (vloer storten op zand)
- HR+++ glas (scheelde niet veel in prijs met HR++ glas

Verwarming en ventilatie:
- Lage temperatuurverwarming (Panasonic Monoblock?)
- WtW(…)

Er zijn in elk geval nog twee belangrijke zaken waar we op korte termijn een oplossing voor moeten zoeken. Ik ben wel benieuw naar jullie ideeën hiervoor:
1. Badkamer
2. Garage

1. We willen zoveel mogelijk kamers maken (vooral ook met het oog op thuiswerken). De badkamer is daarom zo efficiënt mogelijk ingetekend. Dan houden we er naast nog een klein kantoortje (staat in tekening aangegeven als slaapkamer/verblijfsruimte). In de praktijk lijkt het toch ingewikkelder dan we dachten om in die kleine ruimte alles kwijt te kunnen. Vanwege een dakspant die dwars door de badkamer loopt wordt het lastig om in bad te komen.

Huidige verblijfsruimte/slaapkamer naast overloop:

Er zijn wel wat opties om het op te lossen:

• Kleine kantoortje erbij trekken om de badkamer ruim genoeg te maken. Nadeel: geen kantoorruimte meer
  • Badkamer en kantoortje omwisselen, vraag is wel of constructie het gewicht van het bad aankan
  • Geen bad (niet een echte optie, is een grote wens, zeker met kleine kinderen)
  • ...?

2. De huidige garage lijkt voldoende stevig om op verder te bouwen. In eerste instantie zouden we die niet isoleren.

Waarom niet isoleren:
  • Klussen aan mijn motor of houtbewerking zou nog in een niet geïsoleerde garage kunnen
  • Kosten, brengt veel meer werk met zich mee: betonvloer verwijderen, uitgraven voor isolatie, opnieuw vloer storten, enz…

Waarom wel isoleren:

• Als kantoortje sneuvelt op de eerste etage, dan is garage logische plek om een kantoortje in te richten

• Als we op een later moment nog een (slaap)kamer willen realiseren is het ook handig als de garage al is geïsoleerd

En zo zijn er nog veel meer vragen, maar die komen later als ik zelf ook wat meer heb uitgezocht:

- Welke warmtepomp gaat het precies worden?
- Hoe groot en welk type boiler?
- Welke WtW?
- Hoe we gaan verwarmen op de 1e etage?
- …

Genoeg te doen het komende jaar… :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:23
Succes. Mooi plan. Woon zelf ook in Soest dus leuk om dit zo mee te kunnen lezen. Heb je een lokale aannemer?

• Ger - ion
koentjuh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:04:
Succes. Mooi plan. Woon zelf ook in Soest dus leuk om dit zo mee te kunnen lezen. Heb je een lokale aannemer?
We komen uit Utrecht waar we twee jaar geleden wat hebben verbouwd. Dezelfde aannemer is het geworden. Utrecht is in de buurt, maar niet echt lokaal ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koentjuh
Grappig! Wij kwamen ook uit utrecht, jaar geleden in Soest neer gestreken. Mooie plek om te wonen.

• Ger - ion
koentjuh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:19:
Grappig! Wij kwamen ook uit utrecht, jaar geleden in Soest neer gestreken. Mooie plek om te wonen.
Kijk, goed om te horen dat het bevalt. Utrecht heeft ook zijn charme, maar kijk er naar uit om mijn postzegel-tuintje in te ruilen voor iets groters. 8)

Nog suggesties voor onze badkamer en garage dilemma's?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koentjuh
Ik zou als als het budget het toelaat de garage ook isoleren. Zeker met get oog op de toekomst; dan hou je maximale flexibiliteit in de ruimtes. Wij hebben drie kinderen en dan is het gewoon erg fijn als je iedereen een slaapkamer kunt geven plus nog een kantoorruimte hebt. Later doen kan ook maar geeft weer rommel en gedoe, dus als het financieel uit kan doen zou ik zeggen.

Voor wat betreft de badkamer zou ik zeker een bad nemen. Kinderen vinden dat heerlijk. Ik vind het persoonlijk wat hokkerig overkomen boven dus had daar misschien het kantoor laten vallen en verplaatst naar de schuur. Maar ben ook nooit zo’n held in het inschatten van de ruimte op basis van 2D tekening :-)

Verder snap ik je punt helemaal. In onze nieuwe tuin staat nog de oude zandbak. Waar die voorheen bijna de hele tuin leek in te nemen , lijkt het nu maar een piepklein zandbakje :-)

[Voor 11% gewijzigd door koentjuh op 06-03-2021 19:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58
Als je van buiten wil isoleren kun je ook overwegen de bestaande buitenmuur te laten afbreken en dan isoleren en een steenstrip afwerking.
(Die kun je zelfs laten zagen van je bestaande bakstenen)
Op die manier wordt de dikte beperkt en verandert het aanzicht amper.

Overigens hoeft er niet geluisterd te worden naar de welstandscommissie voor het verlenen van de vergunning. (Van horen zeggen)

Ik zou een gesprek aanvragen met de gemeente om jouw wensen te beargumenteren en te kunnen luisteren naar hun problemen. En er met een mooi compromis vandaan te gaan zodat je de tekening nog maar 1 keer hoeft aan te passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, nu isoleren. Nu kan je het "meenemen" in de verbouwing, over 10 jaar is het gedoe.
En de buitenkant kan je isoleren en er hetzelfde uit laten zien als nu. Daar kan de welstand niet over vallen.

Ook de badkamer zou ik ruimer maken: je verbouwt niet voor hoe je leven er nu uitziet (thuiswerken) maar voor de komende 20 jaar. Die kinders worden groot en willen bad/doucheruimte.

Een werkplek kan je overal maken, bureau, stoel, laptop. :Y
Bouw desnoods nog een zolderverdieping op de garage, dat wordt dan kantoor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
FRANQ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:52:
Als je van buiten wil isoleren kun je ook overwegen de bestaande buitenmuur te laten afbreken en dan isoleren en een steenstrip afwerking.
(Die kun je zelfs laten zagen van je bestaande bakstenen)
Op die manier wordt de dikte beperkt en verandert het aanzicht amper.

Overigens hoeft er niet geluisterd te worden naar de welstandscommissie voor het verlenen van de vergunning. (Van horen zeggen)

Ik zou een gesprek aanvragen met de gemeente om jouw wensen te beargumenteren en te kunnen luisteren naar hun problemen. En er met een mooi compromis vandaan te gaan zodat je de tekening nog maar 1 keer hoeft aan te passen.
Dit is inderdaad een goed plan, wel veel werk.
Wat betreft de welstand, dit is een adviesorgaan en er is geen enkele verplichting vanuit de gemeente (bestemmingsplan is leidend) om deze te volgen maar je moet van hoge huizen komen om de gemeente hiertoe te bewegen.
Ik heb ooit voor een opdrachtgever een villa gebouwd waarvan de welstandscommissie vond dat het niet in het straatbeeld paste, welstand had een boerderijtje in gedachten en opdrachtgever een grote witte gelijkvloerse bungalow van dik 950 vierkante meter.
Na melding van de opdrachtgever tijdens het gesprek met gemeente dat hij binnen een half uur een handtekening wenste op de bouwvergunning omdat gemeente niks te eisen had en dat anders de rechter het uit mocht zoeken liepen we binnen een half uur naar buiten met een getekende bouwvergunning.
Bij een 2 onder 1 kapper zou ik het gevelaanzicht ten allen tijden gelijk houden met de buren maar ik vind de verschillende kleuren schilderwerk overigens al spuuglelijk.

[Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 07-03-2021 08:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 15:19
Mooi plan! Vwb je badkamer: ik heb 3 (jonge) kinderen en we hebben bij het verbouwen van de badkamer bewust geen bad gekozen. Nu hebben we een lekker ruime badkamer met grote inloopdouche en dubbele wastafel. Voor de jongste zetten we nog een babybadje neer, de oudsten gaan gewoon onder de douche. Dat is ook nog eens beter voor je energieverbruik ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

BazzH

Kei-goed...

Ik zie wel wat uitdagingen, omdat het een twee-onder-een-kap is. Alles wat je verandert ten opzichte van de buren, gaat enorm opvallen en zal door de meeste mensen, maar vooral de welstandscommissie, als lelijk en ongewenst ervaren worden.

Wij gaan ons dak bijvoorbeeld van binnen uit laten isoleren. Ook een twee-onder-een-kap, maar dan geen dwarskap. Hoogteverschil zou ik zelf lelijk vinden. In ons geval eindigt de discussie overigens al eerder, want ons huis is al bijna 2 meter hoger dan toegestaan in het bestemmingsplan.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ger - ion
Het heeft even geduurd, maar hierbij weer een update. De eerste dag slopen zit erop. Ongelofelijk hoeveel zichtwerk je kan doen in één dag.

De tekeningen zijn ook wat aangepast. De badkamer hebben we verplaatst en we hebben nog wat dingetjes aangepast die de welstandscommissie graag aangepast wilde hebben.

Badkamer komt in andere ruimte naast de trap (de lay-out van badkamer wordt anders):

Badkamer
Een bad in de badkamer gaat er komen. Mijn vrouw en ik hebben beiden een niet-onderhandelbaar punt. Zij wil een bad en ik wil een beetje serieuze schuur/garage. :)

Isoleren garage
Volgens mij waren jullie het er allemaal over eens om de garage te isoleren. Ik heb zelf nog allerlei redenen bedacht om het niet te isoleren, maar kosten was de enige reden die bij me op kwam. De aannemer had isoleren overigens al in de begroting meegenomen. Dus we gaan het gewoon isoleren. :)

Vloerisolatie
Afgelopen weken heb ik nog wat nagedacht over balken-broodjes vloer. Die had de architect ingetekend... Ik vroeg me af wat het voordeel was. De kruipruimte blijkt eigenlijk het enige voordeel. "Altijd handig als je ooit nog iets wilt aanpassen" Echter, boren tussen vloerverwarming is niet echt een aanrader. Bovendien moeten we dan flink stuk graven om nog een kruipruimte te kunnen realiseren. Daar heb ik niet zo'n zin in, dus het gaat beton op zand worden. Nog wel een vraagje daarover:
  • Optie 1: Eerst isolatie, dan beton en zandcement
  • Optie 2: Eerst beton, dan isolatie, dan zandcement
Optie 2 is lijkt het meest gangbaar. De architect gaf aan dat ze dat meestal intekenen. Als je vloerverwarming hebt die met een 'traditionele' gas gestookte CV ketel wordt opgewarmd, kan ik mij daar iets bij voorstellen. Je wilt snel opwarmen en zo min mogelijk warmte 'uitstralen' naar beneden. Als je echter verwarmt met een warmtepomp lijkt optie 1 wellicht handiger. Het beton fungeert als een buffer, die zo fluctuatie in temperatuur beter kan opvangen. Dat is wat ik met GBV (gezond boeren verstand) kon bedenken. Benieuwd naar jullie idee.

BazzH schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:29:
Ik zie wel wat uitdagingen, omdat het een twee-onder-een-kap is. Alles wat je verandert ten opzichte van de buren, gaat enorm opvallen en zal door de meeste mensen, maar vooral de welstandscommissie, als lelijk en ongewenst ervaren worden.

Wij gaan ons dak bijvoorbeeld van binnen uit laten isoleren. Ook een twee-onder-een-kap, maar dan geen dwarskap. Hoogteverschil zou ik zelf lelijk vinden. In ons geval eindigt de discussie overigens al eerder, want ons huis is al bijna 2 meter hoger dan toegestaan in het bestemmingsplan.
De welstandscommissie maakt zich inderdaad behoorlijk zorgen om de voorgevel. Ik moet zeggen dat het mij wel tegenvalt hoe zwaar het isoleren van een dergelijke oude woning wordt meegenomen in de overweging. :| De welstand = overheid en diezelfde overheid wil in 2050 alle huizen van het gas af hebben. Dan verwacht je toch wel wat coulance rondom een opdikking. Ze zijn nu bijna akkoord met het voorstel. De buurvrouw wil haar geven ook wel wit verven. Mogelijk (dat moeten we nog overleggen met de buurvrouw), kunnen we de hele voorgevel isoleren en dan is de opdikking niet meer zichtbaar. Maar goed, dat gaan we zien.

Vooralsnog blijft een opdikking zichtbaar, wordt de onderzijde wit en de planken in een contrasterende kleur geschilderd. De welstandcommissie lijkt daar mee akkoord te gaan. Nog één vergadering te gaan... d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik ben blij dat onze gemeente de welstandscommissie heeft afgeschaft. Die bestaan volgens mij uit 'lieden uit de samenleving' die voor hun inspanningen een symbolische bijdrage krijgen. Met als bedoeling dat je zo een evenwichtig straatbeeld kunt behouden. Niet zelden komt daar echter persoonlijke voorkeur (en soms zelfs rancune; ik mocht dat toen niet dus een ander nu ook niet meer :( ) bij kijken.

Ik kan ergens wel begrijpen dat een welstand niet teveel zichtbare verschillen wil toestaan, zoals verschil in dakhoogte omdat je aan de buitenkant isoleert zoals BazzH noemt, maar ik zie in de buurten waar sociale huurwoning ooit deels verkocht zijn niet anders.

Mooi project, veel succes en alles wat je jezelf kunt veroorloven nu investeren want achteraf aanpassen ga je echt niet meer zo snel doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-05 21:18
koentjuh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:19:
Ik woon sinds enkele weken in Soest en kom ook vanuit Utrecht O+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-05 11:54
dimi_v schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:35:
Ik ben blij dat onze gemeente de welstandscommissie heeft afgeschaft. Die bestaan volgens mij uit 'lieden uit de samenleving' die voor hun inspanningen een symbolische bijdrage krijgen. Met als bedoeling dat je zo een evenwichtig straatbeeld kunt behouden. Niet zelden komt daar echter persoonlijke voorkeur (en soms zelfs rancune; ik mocht dat toen niet dus een ander nu ook niet meer :( ) bij kijken.

Ik kan ergens wel begrijpen dat een welstand niet teveel zichtbare verschillen wil toestaan, zoals verschil in dakhoogte omdat je aan de buitenkant isoleert zoals BazzH noemt, maar ik zie in de buurten waar sociale huurwoning ooit deels verkocht zijn niet anders.

Mooi project, veel succes en alles wat je jezelf kunt veroorloven nu investeren want achteraf aanpassen ga je echt niet meer zo snel doen.
Welstand bestaat altijd uit professionals (vaak architecten). Zelden komt persoonlijke voorkeur ter spraken, maar ik snap dat het frustrerend kan zijn en als architect weet ik er alles van. Ik ben echter van mening dat het juist nodig is dat er welstand is! Omdat er anders echt gedrochten worden gebouwd waar je U tegen zegt! :9

En de welstand heeft een adviserende rol naar de gemeente toe. Het is een afzonderlijk onderdeel en valt niet onder de gemeente. De gemeente neemt echter altijd het advies over.

Ontwerp van TS ziet er goed uit en zal ook weinig problemen hebben ondervonden van een welstand.

Nog even een (gratis ;) ) advies, maak niet twee kleine kamers van 3,6m2.. maak er gewoon één "grote" van. 3,6m2 is echt heel erg klein en helemaal niet prettig om in te verblijven! Het is een verbouwing en daarom mag het, maar voor nieuwbouw moet een verblijfsruimte toch echt 5m2 zijn met een vrije hoogte van 2,6m. Dit haal je hier bij lange na niet. Verkijk je niet op de m2 die vanaf de 1,5m lijn worden gemeten.

[Voor 11% gewijzigd door invine op 23-03-2021 16:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 09:43
Grappig, ook in vanuit Utrecht naar Soest, nu ruim een half jaar geleden. Aan mijn woning hoeft niets verder verduurzaamd te worden gelukkig.
Succes met dit project.

[Voor 8% gewijzigd door Streamz op 23-03-2021 16:59]

• Ger - ion
Kijk er is nogal een uittocht geweest vanuit Utrecht :) Voor ons gaat het nog wel wat maandjes duren voordat we echt gaan verhuizen.
invine schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:54:
[...] Welstand bestaat altijd uit professionals (vaak architecten). Zelden komt persoonlijke voorkeur ter spraken, maar ik snap dat het frustrerend kan zijn en als architect weet ik er alles van. Ik ben echter van mening dat het juist nodig is dat er welstand is! Omdat er anders echt gedrochten worden gebouwd waar je U tegen zegt! :9
Welstand heeft ook echt wel valide punten, maar wel frusterend dat het isoleren (wat voor het lelijke aanzicht zorgt) niet meegewogen lijkt te worden. Terwijl je zou denken dat het ook voor hen de ambitie zou moeten zijn om dit soort initiatieven te steunen. Maar goed, we zijn er bijna. 8)

Vandaag kreeg ik nieuwe plaatjes door van de architect:

We kregen drie kleuren door:
  1. Lichtgrijs
  2. Middengrijs
  3. Antraciet
Ik neig nu eerder naar donker dan lichter. Dan blijven we een beetje in lijn met de kozijnen. Het moet alleen niet een al te donker vlak worden. Behoorlijk prominent in beeld.
[...]Nog even een (gratis ;) ) advies, maak niet twee kleine kamers van 3,6m2.. maak er gewoon één "grote" van. 3,6m2 is echt heel erg klein en helemaal niet prettig om in te verblijven! Het is een verbouwing en daarom mag het, maar voor nieuwbouw moet een verblijfsruimte toch echt 5m2 zijn met een vrije hoogte van 2,6m. Dit haal je hier bij lange na niet. Verkijk je niet op de m2 die vanaf de 1,5m lijn worden gemeten.
Dank hiervoor. We twijfelen ook of we hier twee ruimtes van gaan maken. We willen er eigenlijk nog een klein kantoortje uit 'persen'. Een paar dagen thuis werken blijft ook na corona de norm bij het bedrijf waar ik nu werk. Ondanks de aanbouw moeten we boven efficiënt om zien te gaan met de ruimte. We hebben nu beetje bedacht dat we het 'splitsen' laten afhangen hoe het er straks tijdens de bouw uit komt te zien.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Welstand bestaat altijd uit professionals (vaak architecten).
Het is maar goed dat ik "volgens mij' schreef, want het is inderdaad eerder uitzondering dan regel dat er 'gewone' burgers deelnemen lees ik. My bad.

Toch wel bijzonder dat mijn gemeente heeft laten varen, alleen in extreme excessen willen ze nog ingrijpen. In het kader van minder regels een goede ontwikkeling natuurlijk. Men gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid. Heeft blijkbaar de afgelopen 5 jaar nog geen dispuut opgeleverd zover ik kan terugvinden.
Ger - ion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:58:

We twijfelen ook of we hier twee ruimtes van gaan maken.
Een (gips)wand is later zo gezet natuurlijk

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-05 11:54
dimi_v schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:19:
[...]

Het is maar goed dat ik "volgens mij' schreef, want het is inderdaad eerder uitzondering dan regel dat er 'gewone' burgers deelnemen lees ik. My bad.

Toch wel bijzonder dat mijn gemeente heeft laten varen, alleen in extreme excessen willen ze nog ingrijpen. In het kader van minder regels een goede ontwikkeling natuurlijk. Men gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid. Heeft blijkbaar de afgelopen 5 jaar nog geen dispuut opgeleverd zover ik kan terugvinden.

[...]

Een (gips)wand is later zo gezet natuurlijk
Dat heb je goed gezegd :) moet je er wel rekening mee houden dat je hem goed kan aansluiten op je dakkapel.

• koentjuh
Je nieuwe plattegronden zijn inderdaad een stuk logischer. Zou ook overwegen om eerst 1 kamer te maken, je kan ze daarna altijd nog opdelen naar twee (best kleine) kamers.

Lees veel ex Utrechters hier! Als je nog een keer hulp nodig hebt met iets :-)

• Ger - ion
Welstandscommissie

Vrijdag is het weer zover, hopelijk de laatste keer voor de welstandscommissie. De volgende tekening hebben we ingediend:

Voorstel is om de planken dezelfde kleur te maken als de kozijnen.

Verwarming
Via het forum doe ik mee aan een inkoop van een Panasonic warmtepomp. Bestelling gaat er morgen uit. De WP is dan wel wat vroeg, maar in elk geval op tijd :)

De aannemer vroeg mij wanneer ze de trap kunnen inmeten. Die hoogte is afhankelijk van de opbouwhoogte van de vloer boven. En dat is dan weer afhankelijk van het type verwarming dat we toepassen op de 1e verdieping. Een vraag die ik beetje voor mij uit heb geschoven, maar waar ik nu toch echt iets mee moet...

Ik dacht zelf aan de volgende opties voor verwarming boven met WP:
  1. Lage temperatuur radiatoren
  2. Droogbouw vloerverwarming (vb: Fermacell Gefreesd Vloerverwarming Klimaatsysteem)
  3. Airco (waarmee we sporadisch verwarmen)
  4. Niet verwarmen (is dit wel een optie... :? )
Wat is een goede optie voor een oud huis met houten vloer en onderstaande isolatiewaardes?

Momenteel woon ik in een oud huis waar het soms wat waait binnen... Ik kan daarom niet zo goed inschatten wat in een goed geïsoleerd huis het temperatuurverschil is tussen de 1e etage en begane grond, als je enkel verwarmt op de begane grond. Ik kan mij voorstellen dat door goede isolatie het dan op de 1e etage nooit echt koud wordt? Of zie ik dat verkeerd?

Hierbij nog een keer de isolatiewaardes:
Ger - ion schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:53:
[...]
Ontwerp-keuzes

Het huis willen we zo goed mogelijk (voornamelijk) van buiten isoleren:
- Minimale RC van 6 op dak
- Minimale RC van 4,5 voor muren en vloer (vloer storten op zand)
- HR+++ glas (scheelde niet veel in prijs met HR++ glas

Verwarming en ventilatie:
- Lage temperatuurverwarming (Panasonic Monoblock?)
- WtW(…)

[...]

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Geen verwarming lijkt me geen optie, dat wordt echt nooit behaaglijk.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
Convectoren misschien ook nog een optie? Kan je ook nog iets mee koelen.

Wij zitten een beetje met dezelfde vraag (huis uit jaren ‘50) en ons installatiebedrijf kwam met deze optie (en o.a. ook airco).

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:40
Ger - ion schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:16:
Welstandscommissie

Vrijdag is het weer zover, hopelijk de laatste keer voor de welstandscommissie. De volgende tekening hebben we ingediend:
[Afbeelding]
Voorstel is om de planken dezelfde kleur te maken als de kozijnen.

Verwarming
Via het forum doe ik mee aan een inkoop van een Panasonic warmtepomp. Bestelling gaat er morgen uit. De WP is dan wel wat vroeg, maar in elk geval op tijd :)

De aannemer vroeg mij wanneer ze de trap kunnen inmeten. Die hoogte is afhankelijk van de opbouwhoogte van de vloer boven. En dat is dan weer afhankelijk van het type verwarming dat we toepassen op de 1e verdieping. Een vraag die ik beetje voor mij uit heb geschoven, maar waar ik nu toch echt iets mee moet...

Ik dacht zelf aan de volgende opties voor verwarming boven met WP:
  1. Lage temperatuur radiatoren
  2. Droogbouw vloerverwarming (vb: Fermacell Gefreesd Vloerverwarming Klimaatsysteem)
  3. Airco (waarmee we sporadisch verwarmen)
  4. Niet verwarmen (is dit wel een optie... :? )
Wat is een goede optie voor een oud huis met houten vloer en onderstaande isolatiewaardes?

Momenteel woon ik in een oud huis waar het soms wat waait binnen... Ik kan daarom niet zo goed inschatten wat in een goed geïsoleerd huis het temperatuurverschil is tussen de 1e etage en begane grond, als je enkel verwarmt op de begane grond. Ik kan mij voorstellen dat door goede isolatie het dan op de 1e etage nooit echt koud wordt? Of zie ik dat verkeerd?

Hierbij nog een keer de isolatiewaardes:

[...]
Als je een WTW voor de ventilatie toepast krijg je automatisch menging tussen de verdiepingen. Dus daarmee zou je dan wel iets van verwarming hebben boven.

Verder lijkt een multisplit airco (bijvoorbeeld eentje importeren uit Portugal of Spanje, zie daarvoor Airco bestellen in het buitenland ) mij nuttig voor de bovenverdieping. De vraag zal daar namelijk veel meer koeling dan verwarming zijn. Alternatief is dampdichte leidingen en fancoils, dan kan je de monoblock warmtepomp gebruiken om boven mee te koelen.

• koentjuh
Ik zou wel iets van verwarming aanleggen boven. In de winter hebben we wel eens de haard aan, waardoor de verwarming in het hele huis uit gaat. Het is dan op de boven verdiepingen een stuk minder warm , ondanks dat isolatie redelijk tot goed op orde is (dak rc 4).

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 11:53
Ger - ion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:58:
Welstand heeft ook echt wel valide punten, maar wel frusterend dat het isoleren (wat voor het lelijke aanzicht zorgt) niet meegewogen lijkt te worden. Terwijl je zou denken dat het ook voor hen de ambitie zou moeten zijn om dit soort initiatieven te steunen. Maar goed, we zijn er bijna. 8)
Architecten kijken maar naar 1 ding... Of zij het mooi vinden. Ik heb met zo nu en dan te maken met architecten die worden teruggefloten door hun opdrachtgever omdat het te duur wordt (dingen die technisch zo ongelijk ingewikkeld worden, dat de een bepaald onderdeel duurder wordt dan de rest van het gebouw bijvoorbeeld). Of simpelweg gewoon niet aan het bouwbesluit voldoen.

Zorg dat de welstand goed weet waar jij het over hebt. Onlangs een klant aan de lijn, ik had een impressie voor ze gemaakt met wat ronde delen conform bestaand voor die welstand. Welstand: "Het is niet rond, dus NJET!" Klant er weer achteraan gebeld, uitleg gedaan. "Oh, het is wel rond. Nouja, vooruit dan maar, dan mag het wel." 8)7 8)7 |:( |:(

Ik ben er absoluut voorstander van dat ze bestaan en dat we niet de Belgische kant op gaan, maar ze slaan zo nu en dan een beetje door.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ger - ion
De laatste welstand is geweest. Eindelijk goedkeuring. Nog wel een laatste 'puntje'. We moeten de overgang tussen de rabatdelen wit schilderen. Dat is bij de woningen ernaast ook gedaan, dus zo vormt het één geheel met het 'assemble'. Als die 'zebra-voorgevel' nodig is voor goedkeuring, dan schilder ik wel even wat witte streepjes...

Ik ben er nog niet uit wat betreft verwarming boven. Dat er verwarming moet komen is wel duidelijk. Het liefste wil ik droogbouw vloerverwarming boven (natte afwerking in de douche). Dat is wel een kostbare optie. Je kunt er ook mee koelen. Zie hier voor alle informatie daarover.

De buren hebben allemaal 1 of meerdere airco's. Het huis is gesitueerd over de Oost/West-as en daarmee staat in de middag de zon op de achterzijde van de woning waar het erg warm kan worden. Dus één of meerdere airco's moeten er sowieso komen.

Convectoren of LTV radiatoren zijn de andere opties, maar het liefste heb ik geen (grote) radiatoren. En als je er mee kunt koelen (niet lager dan 16/17 graden begreep ik, vanwege condensatie) dan zijn het ook prijzige apparaten.

Nog suggesties voor goede LT Radiatoren die beetje betaalbaar zijn? Het geheel gaat trouwens worden verwarmd/gekoeld worden met een Panasonic 5kw WP.

[Voor 3% gewijzigd door Ger - ion op 02-04-2021 23:16]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:52
Ik zou vloerverwarming doen, desnoods met BioClina als je bang bent voor de hoogte. (https://clina.de) Ga niet met de NL importeur in gesprek trouwens, die man is een beetje 8)7

Nu heb ik even niet helemaal helder hoeveel m2 je boven hebt, maar wij vinden het verschil tussen LTV radiatoren aan laten leggen en vloerverwarming absoluut de moeite en het geld waard; vergeet niet dat je ruimte moet inleveren op plaatsen waar je dat wellicht helemaal niet wilt. :)

Bericht hierboven

• Ger - ion
Hoogte is geen probleem. Alles wordt nieuw. Zo wordt trap ook opnieuw gemaakt waarbij we rekening kunnen houden met nieuwe opbouwhoogte.

Kan je die vloerverwarming ook zelf aanleggen? Zal de hele klusperiode vrij zijn om samen met de aannemer de klus te klaren. Een DHZ proef systeem is dan wel handig.
Floor-is schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:23:
[..]
maar wij vinden het verschil tussen LTV radiatoren aan laten leggen en vloerverwarming absoluut de moeite en het geld waard; vergeet niet dat je ruimte moet inleveren op plaatsen waar je dat wellicht helemaal niet wilt. :)
Aangezien ik zelf aanleg doe, is het dan op basis van enkel de materiaalkosten ook de moeite waard? Het gaat trouwens om 60m2 ongeveer. Kom op bedragen van ca. €3500,- uit voor materiaal als ik wat prijzen zie van verschillende systemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
Ger - ion schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:00:
Hoogte is geen probleem. Alles wordt nieuw. Zo wordt trap ook opnieuw gemaakt waarbij we rekening kunnen houden met nieuwe opbouwhoogte.

Kan je die vloerverwarming ook zelf aanleggen? Zal de hele klusperiode vrij zijn om samen met de aannemer de klus te klaren. Een DHZ proef systeem is dan wel handig.

[...]

Aangezien ik zelf aanleg doe, is het dan op basis van enkel de materiaalkosten ook de moeite waard? Het gaat trouwens om 60m2 ongeveer. Kom op bedragen van ca. €3500,- uit voor materiaal als ik wat prijzen zie van verschillende systemen.
Ik denk dat het goedkoper kan, bij onderstaande heb ik nul zoekwerk gedaan naar of het goedkoper kan.

Je begint met een legplan: https://www.vloerverwarmi...product/legplan-tekening/

Voor droogbouw kies je iets als dit, daar zul je er een heleboel van nodig hebben (ik heb expres met 10mm isolatie gekozen, omdat je dan minder de verdiepingsvloer zult verwarmen en meer de ruimten boven in mijn totaal ongefundeerde theorie): https://www.vloerverwarmi...uct/noppenplaat-nop-10mm/

Daarin kan je heel eenvoudig een 16 of 20mm buis uitleggen. Dit is 600m 16mm als voorbeeld: https://www.vloerverwarmi...-pe-rt-5-lagen-600-meter/

Je hebt dan nog een bergje van deze nodig: https://www.vloerverwarmi...slangklem-koppeling-18x2/
En ook een boel van deze voor het mooie (zie ze te weinig): https://www.vloerverwarmingzelfleggen.nl/product/vloerbocht/
Mits deze nog niet op de verdeler aanwezig reken ongeveer 10m2 per groep: https://www.vloerverwarmi...product/set-kogelkraan-1/

Dan een verdeler uitzoeken: https://www.vloerverwarmi...duct-categorie/verdelers/

Ik denk zomaar dat je dan het meeste wel hebt om je vloerverwarming aan te leggen. Je moet de verdeler natuurlijk nog wel voeden! Oh en iets met zonekleppen als je wilt of een thermostaat!

Voor mijn huis (±150m2) zit ik net boven de 4k, moet jou toch echt wel lukken om onder de 2500 te blijven ;)

[Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2021 01:59]

Bericht hierboven

• Ger - ion
Floor-is schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:33:
[...]

Voor droogbouw kies je iets als dit, daar zul je er een heleboel van nodig hebben (ik heb expres met 10mm isolatie gekozen, omdat je dan minder de verdiepingsvloer zult verwarmen en meer de ruimten boven in mijn totaal ongefundeerde theorie): https://www.vloerverwarmi...uct/noppenplaat-nop-10mm/

[...]
Dit soort noppenplaten gaan we toepassen op de begane grond waar dan zandcement overheen komt. Voor zover ik weet kan je dit soort systemen niet ‘droog’ afwerken. Of wel? Hoe doe je dat dan? Uiteindelijk moet er laminaat op komen.

Dat topic over droogbouw systemen vind je hier: klik.

• Floor-is
Ger - ion schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:05:
[...]

Dit soort noppenplaten gaan we toepassen op de begane grond waar dan zandcement overheen komt. Voor zover ik weet kan je dit soort systemen niet ‘droog’ afwerken. Of wel? Hoe doe je dat dan? Uiteindelijk moet er laminaat op komen.

Dat topic over droogbouw systemen vind je hier: klik.
Je kunt in theorie over die platen ook een zwevende underlaymentvloer leggen. 18mm is dan wel aan te raden overigens.
Zie: https://devloerenmeester....srgfAF7kMVjRoCcbMQAvD_BwE

Als je de kans hebt om er natbouw boven van te maken, dan zou ik dat persoonlijk toch zeker overwegen. :)

[Voor 18% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2021 22:02]

Bericht hierboven

• Ger - ion
Floor-is schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:33:
[...]

[...]
Voor zover ik weet kan je die noppenplaat niet gebruiken voor droogbouw. Er zit dan teveel lucht tussen de leidingen wat volgens mij de warmteafgifte niet ten goede komt. Je zult vervolgens de noppenplaat moeten afdekken met iets. Het kan blijkbaar wel als je hier fermacell plaat op legt.
Floor-is schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:58:
[...]

Je kunt in theorie over die platen ook een zwevende underlaymentvloer leggen. 18mm is dan wel aan te raden overigens.
[...]
Dit lijkt me niet optimaal toch? Hout isoleert. Volgens mij wil je juist de warmte afgifte zo optimaal mogelijk houden. Thermische eigenschappen van Fermacell zij dan weer beter, omdat het warmte goed vasthoudt en weer (langzaam) afgeeft.

In dat droogbouw topic zie ik grofweg drie typen van droogbouw:
  1. EPS met aluminium omega profielen
  2. Fermacell platen al dan niet voorgefreesd die worden afgewerkt met egaline/epoxy
  3. Kunststof matten welke daarna worden afgegoten met een soort egaline
1. EPS

Voordelen
  • warmt snel op
  • laat zich makkelijk bewerken/leggen
Nadelen:
  • Ik lees veel dat puntbelasting niet erg goed is. Afhankelijk van de stabiliteit van de topvloer treden hier verzakkingen op
  • Buizen in die systemen zijn echt klein (14x2mm en Speedterm 10mm). Om een redelijke flow te krijgen wordt de druk die de WP moet leveren weer erg groot. Systemen lijken minder geschikt voor lage temperatuur verwarming (grote vloerverwarmingsbuizen, lagere flow, langzamere warmteafgifte).
Er is ook een 16mm systeem dat een optie zou kunnen zijn.

Deze variant valt voor mij vooralsnog af. Mijn buren (hier in Utrecht) hebben hele badkamer eruit moeten halen omdat voegen tussen tegels waren gaan scheuren. De aannemer had deze elementen gebruikt op een houten vloer. Dus ik heb een negatief vooroordeel ten opzicht van 'schuim' platen op houten vloer. Nu is het voor tegelwerk vast kritischer dan voor vloerverwarmingsbuizen, maar toch...

2. Fermacell platen. Lijkt een hele mooie optie. Filmpje Hornbach.

Voordelen
  • Fermacell houdt warmte goed vast
  • Fermacell estrich platen met bijvoorbeeld vilt onderlaag zijn erg stabiel
  • In combinatie met de egalisatie-korrels kan je ook behoorlijke geluidsreductie behalen.
NadelenIn het topic over droogbouw staat een voorbeeld van iemand die zelf paar daagjes is gaan frezen. Een behoorlijke klus, maar lijkt wel echt de moeite waard. Dit lijkt me vooralsnog beste droogbouw optie.

3. Dan hebben we nog de kunstof matten die worden afgegoten met egaline. Lijkt ook mooie optie, is eigenlijk meer 'natbouw'. Zoals @Floor-is zegt, als natbouw kan is dat misschien wel het beste.

Kortom ik ben er nog niet, maar wel veel meer wijzer geworden over de mogelijke systemen. Nu eens bellen met constructeur of natbouw een optie is.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
Ger - ion schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:06:
[...]

Voor zover ik weet kan je die noppenplaat niet gebruiken voor droogbouw. Er zit dan teveel lucht tussen de leidingen wat volgens mij de warmteafgifte niet ten goede komt. Je zult vervolgens de noppenplaat moeten afdekken met iets. Het kan blijkbaar wel als je hier fermacell plaat op legt.

[...]

Dit lijkt me niet optimaal toch? Hout isoleert. Volgens mij wil je juist de warmte afgifte zo optimaal mogelijk houden. Thermische eigenschappen van Fermacell zij dan weer beter, omdat het warmte goed vasthoudt en weer (langzaam) afgeeft.
Een dikke houtlaag bovenop je vloerverwarming lijkt me inderdaad niet erg handig.

Wat betreft buffercapaciteit van de vloer: dat is qua comfort (en in beginsel qua energieverbruik) eigenlijk altijd een nadeel, mits je WP geen buffer nodig heeft. Als je namelijk de temperatuur per vertrek accuraat en snel wilt kunnen regelen, aangepast op je warmtevraag (dus ook nacht- en afwezigheidsverlaging), dan wil je juist niet dat hij warmte in de vloer opslaat. Ook bij natbouw legt men vaak een extra isolatielaag onder de vvw, om de snelheid van het systeem te vergroten.

Heeft je WP een buffer nodig en je hebt geen ruimte voor een buffervat dan is het wel een optie.
In dat droogbouw topic zie ik grofweg drie typen van droogbouw:
  1. EPS met aluminium omega profielen
  2. Fermacell platen al dan niet voorgefreesd die worden afgewerkt met egaline/epoxy
  3. Kunststof matten welke daarna worden afgegoten met een soort egaline
1. EPS

Voordelen
  • warmt snel op
  • laat zich makkelijk bewerken/leggen
Nadelen:
  • Ik lees veel dat puntbelasting niet erg goed is. Afhankelijk van de stabiliteit van de topvloer treden hier verzakkingen op
  • Buizen in die systemen zijn echt klein (14x2mm en Speedterm 10mm). Om een redelijke flow te krijgen wordt de druk die de WP moet leveren weer erg groot. Systemen lijken minder geschikt voor lage temperatuur verwarming (grote vloerverwarmingsbuizen, lagere flow, langzamere warmteafgifte).
Er is ook een 16mm systeem dat een optie zou kunnen zijn.
Op zich hoeft dat niet zoveel uit te maken, als je de groepen maar kort houdt. Ik wil een lage opbouwhoogte en dan valt 16 mm eigenlijk al af. Groepjes van 30-50 m in 12 mm hebben een vergelijkbare weerstand.
Deze variant valt voor mij vooralsnog af. Mijn buren (hier in Utrecht) hebben hele badkamer eruit moeten halen omdat voegen tussen tegels waren gaan scheuren. De aannemer had deze elementen gebruikt op een houten vloer. Dus ik heb een negatief vooroordeel ten opzicht van 'schuim' platen op houten vloer. Nu is het voor tegelwerk vast kritischer dan voor vloerverwarmingsbuizen, maar toch...

2. Fermacell platen. Lijkt een hele mooie optie. Filmpje Hornbach.

Voordelen
  • Fermacell houdt warmte goed vast
  • Fermacell estrich platen met bijvoorbeeld vilt onderlaag zijn erg stabiel
  • In combinatie met de egalisatie-korrels kan je ook behoorlijke geluidsreductie behalen.
NadelenIn het topic over droogbouw staat een voorbeeld van iemand die zelf paar daagjes is gaan frezen. Een behoorlijke klus, maar lijkt wel echt de moeite waard. Dit lijkt me vooralsnog beste droogbouw optie.
Ik ben ook naar deze mogelijkheid aan het kijken. Als je het echt goed wilt doen en meteen alle nadelen van houten vloeren wilt oplossen (gehorigheid voornamelijk) dan kun je ook naar de opties kijken in het Fermacell constructieoverzicht. Zie p. 83 bijv. waarbij je de ruimte tussen de balken opvult. De planken gaan er dan uit en er komt GV voor in de plaats waar je vervolgens de vvw in kunt frezen.

Zelf doen twijfel ik ook over. Het schijnt niet makkelijk te zijn om in GV-platen te frezen. Met een 230V bovenfrees met een goed freesje moet het wel te doen zijn denk ik, zeker als je een wat kleinere diameter buis gebruikt. Je kunt ook zelf GV leggen, een gespecialiseerd bedrijf laten frezen en dan zelf de buis erin drukken en aansluiten. (Ik kijk momenteel naar de buizen van Magnum, Therminon en Uniwarm.)

Ik zou wel frezen en niet voorgefreesde GV-platen gebruiken (die heb je trouwens ook in slakkenpatroon (van Uniwarm), maar dan heb je veel gleuven die je niet gebruikt wat zorgt voor instabiliteit dus er moet dan weer 10 mm extra GV-plaat overheen). Je kunt dan precies die groepen uitfrezen die je optimaal vindt, bijv. bij ramen juist geen slakkenpatroon.
3. Dan hebben we nog de kunstof matten die worden afgegoten met egaline. Lijkt ook mooie optie, is eigenlijk meer 'natbouw'. Zoals @Floor-is zegt, als natbouw kan is dat misschien wel het beste.

Kortom ik ben er nog niet, maar wel veel meer wijzer geworden over de mogelijke systemen. Nu eens bellen met constructeur of natbouw een optie is.
Nog een tip: ik weet niet of naregeling belangrijk zal zijn, maar als je het chique wilt doen ben ik momenteel aan het kijken naar een KNX-regeling, middels https://www.mdt.de/EN_Heating_Actuators.html (en meteen het hele huis van KNX/DALI voorzien qua verlichting e.d.).

• Floor-is
I stand corrected. Je zult die noppenplaat alsnog moeten afvullen met iets, dat afvulspul houdt dan je warmte ook gelijk voor je vast.

Bericht hierboven

• Ger - ion
TimoDimo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:27:
[...]

Een dikke houtlaag bovenop je vloerverwarming lijkt me inderdaad niet erg handig.

Wat betreft buffercapaciteit van de vloer: dat is qua comfort (en in beginsel qua energieverbruik) eigenlijk altijd een nadeel, mits je WP geen buffer nodig heeft. Als je namelijk de temperatuur per vertrek accuraat en snel wilt kunnen regelen, aangepast op je warmtevraag (dus ook nacht- en afwezigheidsverlaging), dan wil je juist niet dat hij warmte in de vloer opslaat. Ook bij natbouw legt men vaak een extra isolatielaag onder de vvw, om de snelheid van het systeem te vergroten.

[...]
Beneden krijgen we ook vloerverwarming waarbij ik de vloer juist wil gebruiken als buffer. Tot op heden altijd huizen gehad met een CV. Met een WP ben ik beetje uitgegaan van zoveel mogelijk constante temperatuur. a) vanwege trage reactietijd van Lage Temperatuur Verwarming en b) vergroten van de efficiënte van de WP.

Omdat het een tussenvloer betreft is isolatie voor 'verlies' niet echt noodzakelijk. Het verlies komt terecht in de kamers eronder. Alleen wil je natuurlijk nog wel dat de kamers erboven worden verwarmt en je niet groot deel kwijt bent naar beneden.
[...]

Ik ben ook naar deze mogelijkheid aan het kijken. Als je het echt goed wilt doen en meteen alle nadelen van houten vloeren wilt oplossen (gehorigheid voornamelijk) dan kun je ook naar de opties kijken in het Fermacell constructieoverzicht. Zie p. 83 bijv. waarbij je de ruimte tussen de balken opvult. De planken gaan er dan uit en er komt GV voor in de plaats waar je vervolgens de vvw in kunt frezen.
[...]
Ja heel mooi totaalplaatje. Of met honingraad matten op houten ondervloer en daar dan die korrels tussen. Daar dan weer Fermacell platen op waarin je de vloerverwarming gaat frezen, maar dat wordt dan wel een erg duur grapje.
[...]

Zelf doen twijfel ik ook over. Het schijnt niet makkelijk te zijn om in GV-platen te frezen. Met een 230V bovenfrees met een goed freesje moet het wel te doen zijn denk ik, zeker als je een wat kleinere diameter buis gebruikt. Je kunt ook zelf GV leggen, een gespecialiseerd bedrijf laten frezen en dan zelf de buis erin drukken en aansluiten. (Ik kijk momenteel naar de buizen van Magnum, Therminon en Uniwarm.)
[...]
Kijk anders hier eens. Daar heeft iemand zo'n machine gehuurd. Zou ik dan wel aanraden als je heel wat m2 te doen hebt. Zou daar met een bovenfrees niet aan beginnen. Denk dat je heel wat dagen en freesjes verslijt.
[...]
Nog een tip: ik weet niet of naregeling belangrijk zal zijn, maar als je het chique wilt doen ben ik momenteel aan het kijken naar een KNX-regeling, middels https://www.mdt.de/EN_Heating_Actuators.html (en meteen het hele huis van KNX/DALI voorzien qua verlichting e.d.).
Ja dat gaat er nog op komen, maar heb dat soort projecten voor 'later' op de agenda staan. Kan ook al ik er al woon. Later debietmeters installeren en beetje gaan inregelen.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
Ger - ion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:58:
[...]

Beneden krijgen we ook vloerverwarming waarbij ik de vloer juist wil gebruiken als buffer. Tot op heden altijd huizen gehad met een CV. Met een WP ben ik beetje uitgegaan van zoveel mogelijk constante temperatuur. a) vanwege trage reactietijd van Lage Temperatuur Verwarming en b) vergroten van de efficiënte van de WP.
Dat is een beetje een misverstand. Lage temperatuurverwarming ≠ trage reactietijd. Op zichzelf is trage reactietijd gewoon een nadeel van je afgiftesysteem. Geen verlaging kunnen toepassen, liefst per ruimte afzonderlijk, betekent gewoon minder efficiëntie. Dus ik zou zeggen probeer het te voorkomen. Een buffervat is beter.
Omdat het een tussenvloer betreft is isolatie voor 'verlies' niet echt noodzakelijk. Het verlies komt terecht in de kamers eronder. Alleen wil je natuurlijk nog wel dat de kamers erboven worden verwarmt en je niet groot deel kwijt bent naar beneden.

[...]

Ja heel mooi totaalplaatje. Of met honingraad matten op houten ondervloer en daar dan die korrels tussen. Daar dan weer Fermacell platen op waarin je de vloerverwarming gaat frezen, maar dat wordt dan wel een erg duur grapje.

[...]

Kijk anders hier eens. Daar heeft iemand zo'n machine gehuurd. Zou ik dan wel aanraden als je heel wat m2 te doen hebt. Zou daar met een bovenfrees niet aan beginnen. Denk dat je heel wat dagen en freesjes verslijt.
Ik kwam ook ergens een post tegen van iemand die een bovenfrees gebruikte, volgens mij in hetzelfde topic. Ja hier: martijnr17 in "Droogbouw vloerverwarming." Verderop ook foto's. 12 of 14 mm inderdaad en dan valt het mee. Maar ik ga eerst eens kijken wat het kost om het te laten doen.
[...]

Ja dat gaat er nog op komen, maar heb dat soort projecten voor 'later' op de agenda staan. Kan ook al ik er al woon. Later debietmeters installeren en beetje gaan inregelen.
Dan zou ik toch even in het KNX topic kijken, voor het geval je dat wilt. Wat elektrabuizen betreft e.d. vereist het een andere aanpak dan het standaard centraaldozensysteem. Later zou je alles weer overhoop moeten halen.

• Ger - ion
TimoDimo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:45:
[...]

Dat is een beetje een misverstand. Lage temperatuurverwarming ≠ trage reactietijd. Op zichzelf is trage reactietijd gewoon een nadeel van je afgiftesysteem. Geen verlaging kunnen toepassen, liefst per ruimte afzonderlijk, betekent gewoon minder efficiëntie. Dus ik zou zeggen probeer het te voorkomen. Een buffervat is beter.
Dan ga ik me nog even beter in verdiepen. Idee was wel om groepen afzonderlijk aan te gaan sturen.
Dan zou ik toch even in het KNX topic kijken, voor het geval je dat wilt. Wat elektrabuizen betreft e.d. vereist het een andere aanpak dan het standaard centraaldozensysteem. Later zou je alles weer overhoop moeten halen.
Ga daar eens rondneuzen. Nu heb ik nog de mogelijkheid te maken wat ik wil.

Ik las nog ergens over deze platen. Voor de meesten een welbekend bedrijf (heb ik m’n WP besteld en anderen van het forum ook).

Hier ook een meanderpatroon en geen slakkenhuis, maar prijstechnisch wel de moeite waard. Wat denken jullie van dit systeem?

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ger - ion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:07:
Ga daar eens rondneuzen. Nu heb ik nog de mogelijkheid te maken wat ik wil.

Ik las nog ergens over deze platen. Voor de meesten een welbekend bedrijf (heb ik m’n WP besteld en anderen van het forum ook).

Hier ook een meanderpatroon en geen slakkenhuis, maar prijstechnisch wel de moeite waard. Wat denken jullie van dit systeem?
Deze platen zijn een stuk lichter dan Fermacell dus zullen geluid minder goed dempen. En de hoh afstand voor de buizen is 150mm en bij hoofdverwarming wil je ze wel op 100mm leggen.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
nevermind

[Voor 96% gewijzigd door GodDamage op 09-04-2021 08:56]

• Ger - ion
Verwarming boven

Inmiddels ben ik nog niet heel ver opgeschoten mijn besluit voor wat betreft verwarming boven. De buren hebben allemaal airco's. Een beetje rondgevraagd en er is bij hen vooral behoefte aan koeling boven. Het dak krijgt de hele dag zon (pal zuid). Een mooie multi-split airco is dan wellicht ook een oplossing. In geval dat het niet warm genoeg wordt in de wintermaanden heb je dan tegelijk verwarming. Een airco is vooralsnog de werkaanname.

Slopen

Het slopen gaat onverminderd door, nog wel een grote slag te slaan. Hoop voor juni klaar te zijn. De eerste/tweede week van juni zal de aannemer beginnen en zal ik vrij nemen van mijn werk.

Ik ben trouwens een 'video-dagboek' begonnen voor 'later':

[Voor 5% gewijzigd door Ger - ion op 28-04-2021 15:20]

• Daan
Ger - ion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:37:
Verwarming boven

Inmiddels ben ik nog niet heel ver opgeschoten mijn besluit voor wat betreft verwarming boven. De buren hebben allemaal airco's.
Wij zijn bezig met een huis uit 1953 en gaan ook voor airco's boven voor het verwarmen en (waarschijnlijk inderdaad voornamelijk) koelen.

• Ger - ion
Daan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:56:
[...]

Wij zijn bezig met een huis uit 1953 en gaan ook voor airco's boven voor het verwarmen en (waarschijnlijk inderdaad voornamelijk) koelen.
En beneden vloerverwarming met warmtepomp?

• Daan
Ger - ion schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:21:
[...]

En beneden vloerverwarming met warmtepomp?
Klopt, de vvw beneden zat er al in maar de gasinstallatie wordt idd vervangen door een warmtepomp :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ger - ion
Slopen, slopen en slopen is wat de klok slaat. Inmiddels schiet het sloopwerk als goed op, de 3e bak voor puin staat alweer in de tuin om gevuld te worden.

De schoorsteen is inmiddels verwijderd, nog wat binnenmuren en ook de uitbouw moest eraan geloven.

Betonnen vloer
We zijn ook begonnen met de betonnen vloer in de garage. Dat is een behoorlijk karwei. We hebben een uur of 3-4 achtereenvolgens staan bikken en zijn net op 1/3 van de garage. Het is ongeveer 10cm beton met wapening er in. We hebben nog een Balken-Broodjes vloer te gaan (uitbouw) en beton gestort op zand (keuken). Geen idee nog of beton in de keuken gewapend is.

Nog tips voor methoden/middelen hoe je beton zoals dit snel kan verwijderen? We hebben nu zo’n 50 joule sloophamer waar we de boel mee proberen te breken. Misschien ben ik gewoon ongeduldig, maar het gaat mij te langzaam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Ger - ion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:14:
Slopen, slopen en slopen is wat de klok slaat. Inmiddels schiet het sloopwerk als goed op, de 3e bak voor puin staat alweer in de tuin om gevuld te worden.

De schoorsteen is inmiddels verwijderd, nog wat binnenmuren en ook de uitbouw moest eraan geloven.
[Afbeelding]

Betonnen vloer
We zijn ook begonnen met de betonnen vloer in de garage. Dat is een behoorlijk karwei. We hebben een uur of 3-4 achtereenvolgens staan bikken en zijn net op 1/3 van de garage. Het is ongeveer 10cm beton met wapening er in. We hebben nog een Balken-Broodjes vloer te gaan (uitbouw) en beton gestort op zand (keuken). Geen idee nog of beton in de keuken gewapend is.

[Afbeelding]

Nog tips voor methoden/middelen hoe je beton zoals dit snel kan verwijderen? We hebben nu zo’n 50 joule sloophamer waar we de boel mee proberen te breken. Misschien ben ik gewoon ongeduldig, maar het gaat mij te langzaam.
Wat een klus hé! Gaaf project, succes ermee.

Ik kan mij voorstellen dat een dergelijke machine vele malen sneller werkt:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ger - ion
@colvano we hebben je tip opgevolgd:

Inmiddels is de aannemer begonnen. Nu ongeveer een week met 3 man (ikzelf + 2 man) aan het klussen. Het gaat nu erg hard. Na het slopen zijn we langzaam begonnen met opbouwen.

De betonnen garage vloer is eruit. Wat een tijd heeft dat gekost! De houten vloer in de kamer was er binnen een dagje uit:

De isolatie voor onder de vloer is bezorgd en de eerste bekisting voor de vorstrand is aangebracht:

Over de isolatie wordt een betonnen vloer gestort waarover vloerverwarming komt. Nu wilde ik graag 20mm vloerverwarmingsbuizen. Met de gedachte dat dat (1) betere warmte-afgifte geeft en (2) depomp van mijn Panasonic monoblock minder hard hoeft te werken (dus zuiniger), omdat grotere leidingen nu eenmaal minder weerstand opleveren. De aannemer wil graag 16mm gebruiken, dat kent hij en daarvan weet hij dat hij het snel kan leggen. Wat raden jullie aan? En waarom?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 10:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

16mm zorgt ook dat je minder water rondpompt en dat de warmte dus beter over de hele vloer verdeeld wordt. Omdat je met lage temperatuur gaat verwarmen duurt het lang en wil je continue overal dat warme water hebben. Het verbruik van een pomp is zo extreem laag, dat ik me afvraag of je dat echt als factor mee wilt nemen.

Ook moet je vloer nog weer dikker worden met 22m buis. Ik denk dat je vooral niets wint en dat sneller doorstroming juist belangrijk is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Exigence

dnkroz

Kortere groepen maken met 16mm, dan heb je hetzelfde effect qua weerstand als een langere groep met 20 mm.

• Ger - ion
Het is weer even geleden dat ik een update heb gegeven van de voortgang van de verbouwing. De voortgang is het meest up-to-date in de filmpjes die ik elke maandagavond probeer te uploaden. Zie onderaan het bericht voor de meest recente filmpje

Alweer een tijd geleden is de warmtepomp geleverd. Vanavond heb ik een WTW opgehaald: DUCO type 325 1ZS R ligt achter in de auto.

Ik ben ook druk aan het plannen waar de aan- en afvoerbuizen gaan komen. Inmiddels heb ik berekend hoeveel toe- en afvoer elke ruimte moet krijgen. Op de meeste plekken in huis is genoeg ruimte om buizen in de plafonds of knieschotten te plaatsen. Over de badkamer ben ik nog niet echt uit.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Hierbij een doorsnede van de woning. Let niet al teveel op de buizen die door de architect als impressie van en naar de WTW zijn ingetekend. Dat kan nog wijzigen.

Het geel gearceerde deel wordt de badkamer. Deze ruimte zit deels in het ‘oude’ huis en deels in de aanbouw. Daardoor heeft het plafond daar twee ‘punten’. In beide punten kan stoom blijven hangen. Onder de punt van het ‘oude’ huis komt de douche. Daar is het plaatsen van de afvoer geen probleem (groene cirkel). Onder de punt van de aanbouw komt het bad te staan. Nu is afvoer daar misschien minder nodig, maar toch heb ik daar het liefste een afvoer voor bijvoorbeeld stoom van het bad dat je niet in de punt wilt hebben. Ik zie nog niet helemaal hoe ik daar een afvoer ga krijgen (rode cirkel). Tenzij de afvoer van de WTW naar beneden gaat en dan weer omhoog naar de punt, maar dat lijkt me niet echt handig, vanwege ophoping van vocht en vuil in het diepste punt van die pijp?

Het hele plafond ‘vlak’ maken is geen optie vanwege de beperkte hoogte. Ik ben benieuwd of jullie hier ideeën over hebben.

[Voor 24% gewijzigd door Ger - ion op 13-07-2021 20:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 22:27
Leuk project. Ik ben momenteel met iets vergelijkbaars bezig. Kan je niet vanaf beide afzuigpunten recht naar beneden door de wand en dan via het plafond van de begane grond naar je hoofd leiding. Dan heb je in elk geval geen punt waar water kan blijven staan.

Verder zag ik dat je in de keuken ‘stopt’ met een t-stuk en een bocht. De ventielen die ik heb (vasco) passen niet rechtstreeks in de Spiro hulpstukken. Daarvoor moet er eerst een stukje buis aan waardoor je weer lager uit komt. Misschien is dat nog je bedoeling maar ik heb in zo’n geval de hulpstukken afgeslepen en er met kit een kort stukje 125mm kunststof aan gemaakt. Er zijn trouwens ook korte bochten verkrijgbaar waardoor je hoogte wint.

• Ger - ion
Hi @jorhel, leuk. Is jouw project ook ergens te volgen?

Mijn WTW staat op zolder, dus ik moet altijd weer omhoog (via hoofdleiding of niet). Dan blijft de kans aanwezig dat op het diepste punt water kan blijven staan toch?

Ik heb het nu zo opgelost. ‘Vlakker’ dan dit krijg ik ze niet als je bovenin de nok van de uitbouw wilt afzuigen. Rechts gaan ze omhoog naar zolder waar WTW staat.

Bedoel je zoiets? Dit heb ik nu gefabriceerd, daar moet je de ventielen op kunnen aansluiten denk ik?

Zijn er naast korte bochten ook korte T-stukken? Ik was van plan om sowieso een koofje te bouwen in de keuken. Maar elke centimeter is natuurlijk mooi meegenomen. In de kamer heb ik ruimte genoeg, daar kan ik niet verder omhoog vanwege stalen balk.

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 22:27
Mijn project is helaas nergens te bekijken.

Ik denk dat het overigens wel mee valt met vocht in het kanaal omdat zodra de vochtige lucht uit de ruimte weggezogen is, het kanaal vanzelf droog ventileert.

Korte T-stukken bestaan volgens mij niet maar t-stukken zijn sowieso korter dan normale bochten.

• koentjuh
@Ger - ion hoe staat het met de verbouwing?

• Ger - ion
@koentjuh goeie vraag. Twee weekjes vakantie gehad. Dus weinig gebeurd. Laatste status kan je op YouTube vinden:

Nu bezig met elektra.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee