Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WOZ waarde correct?

Pagina: 1
Acties:

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22-06 20:48
Hallo allen,

Ik heb een vraag over onze WOZ waarde, aangezien ik niet echt een overzicht kan vinden hoeveel een WOZ waarde nu ongeveer realistisch gezien zou mogen stijgen.

Aankoopprijs woning:

€270.000,-

Taxatie woning:

€270.000,-

WOZ Waarde 01-01-2019:

€233.000,-

WOZ Waarde 01-01-2020:

€255.000,-

Dit lijkt mij een behoorlijke stijging die niet echt past bij de historie. Hieronder de eerdere stijigingen:

01-01-2018 €225.000 euro
01-01-2017 €220.000 euro
01-01-2016 €204.000 euro

Nu is mijn vraag:

Is de stijging van €22.000,- binnen 12 maanden een realistisch bedrag om in beroep te gaan?

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:31

ImNotnoa

Meisje!

Heb je de woning zelf afgelopen jaar gekocht?

De woz waarde wordt mede bepaald door de verkoopwaarde van vergelijkbare woningen, en wat is nu een betere vergelijking dan de verkoopprijs van het huis zelf. Daardoor is de woz waarde flink gestegen.

Mocht je in beroep willen gaan: doe het zelf met bijvoorbeeld een vergelijking van calcasa, dan kun je de onkostenvergoeding in eigen zak steken en verdwijnt die niet in de zak van een of ander no-cure no-pay bedrijf die al akkoord gaat met een verlaging van vijf tientjes om maar te kunnen cashen

In my defence: I wás left unsupervised.

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:24

Osxy

Holy crap on a cracker

Aangezien je het hebt gekocht voor 270 mag je nog in je handen wrijven. Woz waarde is een grove schatting van de waarde en aangezien je er 270 voor hebt betaald is de schatting dus aan de lage kant.

[Voor 47% gewijzigd door Osxy op 27-02-2021 14:48]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:31

ImNotnoa

Meisje!

Osxy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:47:
Aangezien je het hebt gekocht voor 270 mag je nog in je handen wrijven. Woz waarde is een grove schatting van de waarde en aangezien je er 270 voor hebt betaald is de schatting dus aan de lage kant.
Dit ook inderdaad, mijn woz waarde werd het opvolgende jaar gelijkgetrokken met de aankoopprijs.

In my defence: I wás left unsupervised.

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:23
In beroep gaan? Je hebt zelf 15.000 meer betaald! (Even los van aanschaf datum)

En uiteraard kan dat, kijk maar eens naar prijs ontwikkelingen van woningen

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:16
Dus je betaalt nog steeds minder belasting dan je zou moeten op basis van wat je voor de woning hebt betaald en hoe die getaxeerd.

Zoals ImNonotsa schrijft zijn er blijkbaar in de buurt vergelijkbare woningen voor een flinke prijs verkocht, wat aangeeft dat eerdere taxaties te laag zijn.

Even grote vent (m/v) zijn en die paar tientjes extra belasting betalen en met belangrijkere dingen bezig gaan.

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:43
Bij mij vorig jaar WOZ + 20.000.
Ik dacht dat dit jaar de verhoging wel wat lager zou uitvallen.. Resultaat WOZ + 30.000

Ben van 190.000 op 1-1-2017 naar 255.000 op 1-1-2020 gegaan. Dus ja, in mijn ogen denk ik dat bezwaar niet gaat lukken bij jou.

[Voor 3% gewijzigd door Babel10 op 27-02-2021 14:52]

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:01

Wuursj

want worst is al bezet

Maak je borst maar nat voor volgend jaar, dat wordt ongeveer die €270.000 die je betaalt hebt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Dat is een stijging van 9,4%
In de huidige woningmarkt is dat best realistisch. Daarnaast vinden zowel jij als jouw taxateur dat de woning 270k waard was op het moment dat je de woning kocht, 15k meer dan de WOZ waarde met peildatum 1-1-2020. Wanneer is die taxateur langs geweest?

En je prijsstijging valt nog mee. Wij zijn van 191k op peildatum 1-1-2018 naar 242k op 1-1-2019 en 274k op 1-1-2020 gegaan.
Maar bezwaar heeft weinig zin. Vergelijkbare woningen in de straat werden afgelopen jaar al voor 3 ton en meer verkocht.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Wuursj schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:25:
Maak je borst maar nat voor volgend jaar, dat wordt ongeveer die €270.000 die je betaalt hebt.
Of meer, als de huizenprijs blijven stijgen.

The devil is in the details.

• ChiMan
  • Laatst online: 23:45
Je kan via mijnoverheid.nl je taxatierapport opvragen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Of meer, als de huizenprijs blijven stijgen.
WOZ is het peil van 1 januari een jaar eerder, nu dus van 2020. Het lijkt er op dat TS zijn huis onlangs heeft aangekocht?
Als de volgende WOZ over die 270k stijgt, kan TS zijn taxatie rapport gebruiken om het op die 270k te krijgen. Dat heb ik destijds ook gedaan om de boel realistisch te krijgen. Maar lager dan aanschaf wordt lastig :)

Nu heb ik ook een taxatie rapport liggen van mijn huis van maart 2020 dat 11k lager zit dan de WOZ van januari 2020. Maar om daar nu bezwaar voor in te dienen...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:05

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar TS heeft rond maart 2020 dat huis dus gekocht (basis wat posts in een ander topic hier op Tweakers) voor 270000 dus dat vond hij wel redelijk maar nu de WOZ van 1-1-2020 dus lager 15 k ligt (dus maar 3 maanden voor zijn aankoop) is het te hoog?
Grote kans dat het voor volgend jaar 270-ish zal zijn.

Ik maak tegenwoordig stappen van 35k per jaar, maar als ik het taxatie rapport bekijk van de verkochte huizen waarop het gebaseerd is is het nog aan de lage kant.

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22-06 20:48
Barrycade schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:47:
Maar TS heeft rond maart 2020 dat huis dus gekocht (basis wat posts in een ander topic hier op Tweakers) voor 270000 dus dat vond hij wel redelijk maar nu de WOZ van 1-1-2020 dus lager 15 k ligt (dus maar 3 maanden voor zijn aankoop) is het te hoog?
Grote kans dat het voor volgend jaar 270-ish zal zijn.

Ik maak tegenwoordig stappen van 35k per jaar, maar als ik het taxatie rapport bekijk van de verkochte huizen waarop het gebaseerd is is het nog aan de lage kant.
Oh nee die paar tientjes maken mij niet zoveel uit. En die taxaties die neem ik niet serieus om heel eerlijk te zijn. Taxateur kende het bod en taxeerde het ''toevallig'' op dat bedrag ;) Huis stond wat lager te koop dan de uiteindelijke vraagprijs in ieder geval, maar thanks zover.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16:48
Tonkey schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:49:
In beroep gaan? Je hebt zelf 15.000 meer betaald! (Even los van aanschaf datum)

En uiteraard kan dat, kijk maar eens naar prijs ontwikkelingen van woningen
in beroep gaan omdat die meer betaalt heeft dan de WOZ waarde?

• Hahn
  • Laatst online: 21:45
Wuursj schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:44:
[...]

WOZ is het peil van 1 januari een jaar eerder, nu dus van 2020. Het lijkt er op dat TS zijn huis onlangs heeft aangekocht?
Als de volgende WOZ over die 270k stijgt, kan TS zijn taxatie rapport gebruiken om het op die 270k te krijgen. Dat heb ik destijds ook gedaan om de boel realistisch te krijgen. Maar lager dan aanschaf wordt lastig :)

Nu heb ik ook een taxatie rapport liggen van mijn huis van maart 2020 dat 11k lager zit dan de WOZ van januari 2020. Maar om daar nu bezwaar voor in te dienen...
Ah, je hebt waarschijnlijk gelijk, ik dacht te lezen dat 'ie het huis in 2019 had gekocht, maar dat staat er niet letterlijk.

The devil is in the details.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:26
CryptoNL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Oh nee die paar tientjes maken mij niet zoveel uit. En die taxaties die neem ik niet serieus om heel eerlijk te zijn. Taxateur kende het bod en taxeerde het ''toevallig'' op dat bedrag ;) Huis stond wat lager te koop dan de uiteindelijke vraagprijs in ieder geval, maar thanks zover.
De verkoopprijs is vaak de meest exacte taxatie die je kan hebben.
De enige reden dat je bij de aankoop een taxatie moet doen is dat de bank wil weten of je een realistisch bod hebt gedaan.

Mijn WOZ is in 3 jaar 50% omhoog gegaan... Maar er zijn afgelopen jaar ook 2 identieke appartementen in het gebouw voor ongeveer de WOZ taxatie verkocht. Dus weinig aan te doen.

TheS4ndm4n#1919

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

De WOZ zou een afspiegeling van de waarde van de woning moeten zijn; waarom mensen altijd denken dat de WOZ geen sterke stijging zou mogen hebben is me dan ook een raadsel.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 22:38
In het verleden heb ik succesvol bezwaar gemaakt. Met behulp van een bureau zoals eerlijkwozpuntnl is er toen ca 25% van de waarde afgegaan na een succesvolle procedure.

Uiteindelijk heeft me dat jaarlijks een paar tientjes gescheeld in belastingen en heffingen. Nauwelijks de moeite. Want waar ik vooraf onvoldoende had gerealiseerd is dat de lagere woz bij de verkoop van mijn woning tegen me ging werken. Uiteindelijk heb ik hierdoor een lagere verkoopprijs gerealiseerd.

Spekkoper was het commerciële bureau dat bezwaar had gemaakt. Dat verdiende ca €1400 aan de procedure tegen mijn eigen gemeente. Een fee die ik uiteindelijk zelf terug zal betalen samen met de inwoners van mijn gemeente. Vooral korte termijn resultaat dus en de juristen gaan er met de buit van door.

Wil je desalniettemin toch perse je waarde omlaag brengen? Benader dan gewoon zelf rechtstreeks je gemeente en maak daar bezwaar. Wel zo duurzaam en de juristen vinden zelf wel weer een ander verdienmodel.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

Eagle Creek

Breathing security

Osxy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:47:
Nou inderdaad, ik snap de OP ook niet helemaal :+ .

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

Eagle Creek

Breathing security

peacelord schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:05:
In het verleden heb ik succesvol bezwaar gemaakt. Met behulp van een bureau zoals eerlijkwozpuntnl is er toen ca 25% van de waarde afgegaan na een succesvolle procedure.

Uiteindelijk heeft me dat jaarlijks een paar tientjes gescheeld in belastingen en heffingen. Nauwelijks de moeite. Want waar ik vooraf onvoldoende had gerealiseerd is dat de lagere woz bij de verkoop van mijn woning tegen me ging werken. Uiteindelijk heb ik hierdoor een lagere verkoopprijs gerealiseerd.
En dat komt er ook nog eens bij kijken..

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:53
Lucky you na aankoop van onze woning steeg de woz van 167000 naar 255000. Bezwaar gemaakt maar werd afgewezen. Was de laatste jaren niks meer in de buurt verkocht, en ineens gingen 3 huizen ver boven de woz waarde weg. Nu, in 4 jaar tijd is onze woz met in totaal 133000 gestegen.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:21
Hier kan je de WOZ waarde zien van de andere huizen in je straat:
https://www.wozwaardeloket.nl/

Wij hebben ons huis nu 4 jaar. Het is hier +5%, +15%, +5% en afgelopen jaar weer +15%.
Bezwaar maken heeft geen zin, de huizenprijzen stijgen nog harder. Het feit dat wij dus geen reet hebben aan de hogere waarde (alle andere huizen die we eventueel zouden willen kopen zijn ook duurder geworden...), los van een hogere belastingdruk is gewoon pech hebben.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CrazyOne schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:13:
Lucky you na aankoop van onze woning steeg de woz van 167000 naar 255000. Bezwaar gemaakt maar werd afgewezen. Was de laatste jaren niks meer in de buurt verkocht, en ineens gingen 3 huizen ver boven de woz waarde weg. Nu, in 4 jaar tijd is onze woz met in totaal 133000 gestegen.
Als we dan toch gaan pimpen:
van 188k (2015) naar 411k (2020) zonder enige verandering aan het huis :|
En dat dit niet helemaal uit de pas loopt, bevestigde een taxateur met 400k helaas.

(ik moest voor oversluiten een NHG taxatie a 450e laten maken, bewijzen dat het huis meer dan 200k waard was 8)7, een WOZ van ~400K was niet voldoende )

Volgend jaar gaat de verbouwing nog even meetellen ben ik bang want extra m2 in het kadaster verschenen maar dat voelt op de een of andere manier wel rechtvaardiger.

Nu zijn het eigenhuis forfait en OZB percentages in diezelfde periode wel wat gedaald zodat de bedragen die betaald moeten worden niet direct verdubbeld zijn. Maar hoger zijn ze wel.

[Voor 29% gewijzigd door Wuursj op 27-02-2021 16:43]

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:49
@CryptoNL Ik zou in m'n handjes knijpen met die stijging(en).

Als ik naar mijn situatie kijk:
1-1-2014 - 215.000 euro
1-1-2015 - 220.000 euro (+5k t.o.v. jaar er voor / +5k sinds 2014)
1-1-2016 - 229.000 euro (+9k t.o.v. jaar er voor / +14k sinds 2014)
1-1-2017 - 231.000 euro (+2k t.o.v. jaar er voor / +16k sinds 2014)
1-1-2018 - 284.000 euro (+53k t.o.v. jaar er voor / +69k sinds 2014)
1-1-2019 - 315.000 euro (+31k t.o.v. jaar er voor / +100k sinds 2014)
1-1-2020 - 369.000 euro (+54k t.o.v. jaar er voor / +154k sinds 2014)

En de stijgingen zijn (gelukkig / helaas) realistisch als ik kijk naar wat er in de afgelopen jaren aan verkoopprijzen is gehanteerd (en ook daadwerkelijk verkocht). Verwacht volgend jaar op >400k uit te komen. Buren hebben recent verkocht en die zaten op bieden v.a. 395k en is boven vraagprijs weggegaan.

• Grandisimo
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:22
Ons huis is met 21% gestegen en de garage met 36% derhalve zou ik graag met je ruilen.

• Appelkoeken
  • Registratie: juni 2020
  • Nu online
Smobbo schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:15:
Hier kan je de WOZ waarde zien van de andere huizen in je straat:
https://www.wozwaardeloket.nl/

Wij hebben ons huis nu 4 jaar. Het is hier +5%, +15%, +5% en afgelopen jaar weer +15%.
Bezwaar maken heeft geen zin, de huizenprijzen stijgen nog harder. Het feit dat wij dus geen reet hebben aan de hogere waarde (alle andere huizen die we eventueel zouden willen kopen zijn ook duurder geworden...), los van een hogere belastingdruk is gewoon pech hebben.
Werkelijk elk huis hier heeft een andere woz waarde. Zelfs als het om identieke buurhuizen gaat. :?
Als.ik het inschat komt het behoorlijk overeen met de staat van onderhoud en bv. eventuele zonnepanelen maar dat soort dingen komen totaal niet terug in taxatieverslagen.

Zelf een van de duurdere maar nog steeds ruim onder de verwachtte marktwaarde.

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-06 22:34

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier ook hetzelfde hoor waarbij ik en nog 2 buren hun huizen al hebben verkocht voor iets van 250/260k

WOZ waard bij mij steeg van 200 naar 232k terwijl de buren op 210 en 215 zitten. Vergelijkbare huizen die ze aangaven waren allemaal minder. Wilde bezwaar maken omdat ik het tov de buren niet fair vindt.
Blijkbaar hadden ze onze verkoopfotos (ook de binnenkant !) gezien en op basis daarvan bepaald dat het huis meer waard was. Dan heb ik het over een rijtjeshuis tov een hoekhuis dat verkocht is voor 260. Woz waarde 215 ...

Kijk ik had het eerlijk gevonden als alle huizen op hetzelfde niveau zaten maar nu hebben ze die van mij omhoog gegooid maar die van de buren niet. Voelt oneerlijk dus heb ik gebeld en kreeg dit hierboven dus als antwoord. Ik kan bezwaar maken maar zo te lezen is het wel een kansloze missie.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S10

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:52
Je woz-waarde zit nog steeds royaal onder je aanschafprijs dus je mag in je handjes klappen.
Waarom men denkt dat er een maximum zit aan eventuele stijgingen van de woz-waarde is mij een raadsel.
Een hogere woz-waarde kost je enkele tientjes per jaar maar zodra de waarde ver boven de waarde van de hypotheek stijgt kan het voordeel vele malen groter worden ivm een eventuele mogelijkheid om de risico-opslag te verlagen.
Pas geleden heb ik de woz-waardestijging van de afgelopen 4 jaar van 290.000 naar 435.000 ( met een hypotheek iets hoger dan die 290 ) gebruikt om de opslag te verlagen en dit scheelt mij circa 100,- in de maand.

[Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 28-02-2021 05:41]

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:45
CryptoNL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:42:
Hallo allen,

Ik heb een vraag over onze WOZ waarde, aangezien ik niet echt een overzicht kan vinden hoeveel een WOZ waarde nu ongeveer realistisch gezien zou mogen stijgen.
Daar is geen regel voor, want de WOZ waarde is niet een formule of algorithme, maar een taxatie. Dat hebben wij als huiseigenaren bereikt door die formules aan te vechten. De vraag waar het om draait is of de vastgestelde WOZ waarde te hoog is in vergelijking met de daadwerkelijke waarde en dat antwoord heb je al want je hebt meer betaald dan die WOZ waarde, dus een bezwaar heeft geen zin, want de grondslag voor je bezwaar moet zijn 'de taxatie is hoger dan de echte waarde'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:12

Honesty

kattenneus!

Onze woz is lager dan die van de buren maar dat komt omdat we zulke leuke mensen zijn dat daarom hun huis meer waard is.
Nee we hebben ooit bezwaar ingedient omdat ons huis uitgewoond was maar daarna hebben we flink verbouwd daarna. Omdat ze niet binnen kunnen zien hebben ze hem nooit kunnen aanpassen, ook geen voordeel hebben we bij een hogere woz maar de nadelen zijn er ook bijna niet.
Klein beetje meer ozb en ewf bij de inkomsten belasting.

festina lente

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:45

JB

Cédric roelt!

Vergelijken met de buren indien zelfde soort huis. Hier was het ook met kopen, nadien dezelfde WOZ als taxatie terwijl de buren al aangebouwd hadden en 50K lager zaten. Systeem is kansloos. Elk jaar bezwaar aangetekend en wijzende naar vergelijkbare huizen die niet verkocht zijn. Zodra ik zou willen verkopen, laat ik het wel taxeren. Die mooiere keuken maakt niet dat er meer regenwater op mijn dak valt waardoor ik de gemeente meer moet sponsoren.

Mijn boefje is liev!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 23:17
mijn woning

Getaxeerd eind vorig jaar ivm verbouwing: waarde voor verbouwing 230.000, waarde na verbouwing 290.00. Huis is gekocht in 2004 voor 164.000

WOZ: waarde afgelopen jaar 168000.
Nieuwe aanslag net binnen..188.000 , 20.000 erbij in 1 jaar, maar komt niet in de buurt van taxatie waardes..

Zal mij een zorg zijn, ik heb er geen last van.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 21:08
Ik vind het ook maar twijfelachtig;
01-01-2019 422.000 euro
01-01-2018 389.000 euro
01-01-2017 357.000 euro

33K omhoog in een jaar, 8.48 %..

Het huis van de buren, welke een spiegeling is van mijn huis, is op 389.000 geschat (dus wat mijn 2018 was). Zij hebben meer tuin en uitgebouwd (40m2 extra). Dit extra is denk ik niet zichtbaar voor de gemeente.

[Voor 42% gewijzigd door Bender op 02-03-2021 00:20]

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-05 22:54
Kennis heeft in 2019 een 'kluswoning' in 'n dorp gekocht, althans, zonder scheuren of andere grote schades, gewoon een degelijk, ouder huis, bewoond door 'n oudere man, die 't prima vond zoals 't was. Kennis is elektrotechnicus, en wilde het nieuwste van het nieuwste, vandaar 'klushuis'. Omdat alles na 't werk en in de weekends gedaan moest worden, is hij er bijna een jaar mee bezig geweest, en ze verhuisden dan ook pas in de loop van 2020. In totaal heeft hij er nog ongeveer een ton extra aan uitgegeven. (In uren uiteraard veel meer, maar die telt hij niet, want 't is al tien jaar z'n droomhuis.)

WOZ 01-01-2019 157.000
Gekocht in 2019 voor 170.000
WOZ 01-01-2020 173.000

Dus +16.000 = 10,19 % in een jaar, en hij was toen nog bezig met verbouwen/moderniseren.
Benieuwd, hoeveel 't volgend jaar zal zijn, nu ze er wonen en alles up-to-date is...

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:30

Flapmo

and back is gigi!

Conclusie: in een sterk stijgende markt stijgt de WOZ evenredig mee. Het systeem werkt.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Tsja, de woz waardes stijgen, maar in de meestw gemeentes daalt daardoor het grondslapercentage, waardoor de effectieve lastenverzwaring gedempt wordt. Het is dus niet zo dat de gemeente elk jaar meer casht op die gestegen woz waardes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
Bender schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 00:12:
Ik vind het ook maar twijfelachtig;
01-01-2019 422.000 euro
01-01-2018 389.000 euro
01-01-2017 357.000 euro

33K omhoog in een jaar, 8.48 %..
Waarom twijfelachtig? In vrijwel heel NL is dat ook ongeveer de stijging van de huizenprijs in een jaar. Dus logisch toch?

• SunnieNL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:24
Voor de TS, de WOZ is lager dan je taxatieprijs. Dat is inderdaad een fout van de gemeente, want die houdt meestal de verkoopwaarde aan, tenzij je met een taxatierapport kan bewijzen dat het lager moet zijn.

Ik heb die van mij naar beneden gekregen door een fout van de gemeente. Een 100% gelijke woning in het blok tegenover mij (eigenlijk zelfde blok als waar ik in woon) zijn ze vergeten de prijs mee te verhogen toen ik mijn huis kocht. Ik heb dus na een jaar bezwaar gemaakt dat dit huis een lagere WOZ had en daar dus een fout was gemaakt of bij mij. Die werd afgekeurd met als reden: fout in WOZ van andere huis. Taxatiewaarde van jou woning wordt aangehouden, ondanks dat ik ook had aangegeven dat ik had overboden omdat ik het huis moest hebben (taxatie waarde lag ook lager dan ik had geboden).

Het jaar erop was het andere huis nog steeds niet gelijkgetrokken aan die van mij. Bezwaar gemaakt, afgekeurd. Bezwaar gemaakt tegen de afkeuring en gewonnen op het feit dat de gemeente tot 2x toe bij het andere huis de WOZ niet gelijk had getrokken aan mijn huis en daar dus blijkbaar geen sprake was van een fout (zoals de eerste keer gemeld door de gemeente aangevoerd, anders hadden ze dat wel een notitie gemaakt dat dit het jaar erop aangepast moest worden).

Nou zit ik in jaar 3 gewoon weer op de WOZ die ze vorig jaar bedacht hadden, maargoed, scheelde wel 40k vorig jaar.

Signature here?

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:02
Ik heb de nieuwe WOZ berekenening ook niet begrepen.

In mijn straat in ons rijtje ben ik de enige waarvan de WOZ gezakt is.
Dus het rijtje ziet er zo uit:
1: 380k naar 394k
2: 365k naar 350k <-- ik
3: 358k naar 359k
4: 390k naar 412k

De huizen gaan hier in de wijk als warme broodjes voor 400k-450k.

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik schrok ook van de week toen onze nieuwe WOZ waarde binnen kwam. 50k gestegen, 13.4% meer dan vorig jaar.
De WOZ waarde ligt nu 125.000,- hoger dan waar wij het huis 5 jaar geleden voor hebben gekocht en ruim 100k meer dan in het jaar waarin het huis is opgeleverd.

Conclusie: De huizenprijzen stijgen absurd hard.

Als ik naar het rapport kijk wat erbij zit zijn de huizen die erin staan ook echt vergelijkbaar, vlakbij en ongeveer rond hetzelfde punt geprijsd.

In ieder geval fijn om te weten dat mijn huis in de afgelopen 5 jaar 25.000 euro per jaar voor ons heeft verdient, komt vast ooit nog een keer van pas als ik nog een keer wil verhuizen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Anoniem: 42763
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
WOZ waarde is gewoon een afspiegeling van de huizenmarkt en meestal nog steeds lager dan de daadwerkelijke marktwaarde op dit moment. Als de huizenprijzen ooit weer gaan dalen, dan ijlt het daar weer achteraan.

Het gaat pas echt pijn doen als je WOZ waarde stijgt, maar de gemeente het ook nodig vind om de OZB grondslag ruim te verhogen zoals bij onze gemeente het geval was, hierdoor betalen we ineens bijna 200 euro meer dan vorig jaar.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:09
Ozzie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10:
In ieder geval fijn om te weten dat mijn huis in de afgelopen 5 jaar 25.000 euro per jaar voor ons heeft verdient, komt vast ooit nog een keer van pas als ik nog een keer wil verhuizen.
Dat komt zeker van pas want die 25k gaat dan in hetzelfde zwarte gat van een ander huis. Het netto resultaat zal zijn dat jij je dieper in de schulden moet steken dan ooit als je wil verhuizen. Er wordt wel verdient, maar niet door jou. Jij gaat alleen maar meer verliezen.

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:04
leecher schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dat komt zeker van pas want die 25k gaat dan in hetzelfde zwarte gat van een ander huis. Het netto resultaat zal zijn dat jij je dieper in de schulden moet steken dan ooit als je wil verhuizen. Er wordt wel verdient, maar niet door jou. Jij gaat alleen maar meer verliezen.
Dat is te simpel gezegd. Mijn huis is van een type, (hoekwoning, ruim, enigszins betaalbaar, nieuw, gewilde locatie) dat de huizenprijs erg hard stijgt vanwege de hoge vraag. Terwijl duurdere/grotere woningen een veel minder grote stijging doormaken. De WOZ waarde van het vrijstaande huis van mijn ouders is bijvoorbeeld maar 1,5% gestegen afgelopen jaar.

Dus als ik een stap zou willen maken naar een vrijstaand huis met ruime tuin kan ik de overwaarde van mijn huis natuurlijk inzetten en relatief voordelig een stuk groter wonen. Het kost natuurlijk wel geld, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Nou zit dat er de komende ~10 jaar er waarschijnlijk nog niet in voor ons, en het is maar net de vraag wat de huizenprijzen dan doen, maar feit is dat de vraag naar een rijtjeshuis vele male groter is dan een dure vrijstaande woning en de huizenprijzen (en WOZ-waardes) reflecteren dat ook.

Bovendien kan ik natuurlijk naast de waardestijging van mijn huis ook zelf nog vermogen opbouwen, dus zomaar stellen dat ik mezelf dan 'dieper in de schulden dan ooit' moet steken zonder enig idee over mijn financiële situatie is gewoonweg niet waar.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Damsplaat
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:46
leecher schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Niet helemaal waar, want door die waardestijging bouw je veel eigen vermogen op zodat je als je gaat verhuizen een nog veel duurder huis kan kopen. Stel je hebt een huis gekocht voor 200k, 100% hypotheek, maximale lening. Stijg na 3 jaar naar 300k, en verkoop je. Nu heb je ineens 100k. Als je nu een huis koopt van 350k, met een hypotheek van 240k en 110k eigen geld (want al deels afgelost en 100k overwaarde) betaal je fors minder rente want minder risico opslag. Heb je dus voor minder geld per maand een mooier huis.

Anyways, WOZ waarde van mijn huis is van 330k in 2014 naar 610k nu. En dat klopt ook wel, kan geen reden bedenken waarom die lager zou moeten zijn, ander dan dat er in de straat (paar gelijkwaardige huizen naast elkaar) de hoogste op 650k en de laagste op 480k zit. Maar het is vooral dat die van 480k nu makkelijk voor 650k te verkopen zou zijn, kan ik ook aanvechten dat de WOZ waarde van de buren omhoog moet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:09
Damsplaat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Niet helemaal waar, want door die waardestijging bouw je veel eigen vermogen op zodat je als je gaat verhuizen een nog veel duurder huis kan kopen. Stel je hebt een huis gekocht voor 200k, 100% hypotheek, maximale lening. Stijg na 3 jaar naar 300k, en verkoop je. Nu heb je ineens 100k. Als je nu een huis koopt van 350k, met een hypotheek van 240k en 110k eigen geld (want al deels afgelost en 100k overwaarde) betaal je fors minder rente want minder risico opslag. Heb je dus voor minder geld per maand een mooier huis.
Dat zal best. Maar wie gaat jouw huis kopen van 300k? Een startershut kost hier nu 300k. Dat stijgende feest komt vanzelf krakend en piepend tot stilstand want de salarissen zijn niet bepaald evenredig meegestegen. Misschien dat het schuldengat niet direct onder jouw voeten groter wordt, maar iemand gaat er onder lijden.

• Damsplaat
leecher schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Dat zal best. Maar wie gaat jouw huis kopen van 300k? Een startershut kost hier nu 300k. Dat stijgende feest komt vanzelf krakend en piepend tot stilstand want de salarissen zijn niet bepaald evenredig meegestegen. Misschien dat het schuldengat niet direct onder jouw voeten groter wordt, maar iemand gaat er onder lijden.
Als niemand het zou willen betalen dan zou de prijs niet zo hard stijgen. Ik heb mijn starterswoning (100m2 bovenwoning zonder buitenruimte) van 210k drie jaar later voor 350k kunnen verkopen. Ik snap het ook niet, maar er waren in 4 dagen 100 kijkers geweest, 25 biedingen. En inderdaad, niet gekocht door een starter maar door de ouders van een student. Je hebt verder helemaal gelijk dat dit niet normaal is en tot problemen gaat lijden (zeker voor starters), maar als je eenmaal een huis hebt is verdere stijging op de markt gek genoeg veel minder een probleem dan je denkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
[...]

Je theorie gaat volgens mij een beetje mank. Want als jij een huis verkoopt van 300K en je koopt een nieuw huis van 350K dan ga je er natuurlijk nooit heel erg op vooruit. Tenzij je naar een andere (goedkopere) regio verhuist zal dat huis van 350K 3 jaar geleden dan ook rond de 250K gezeten hebben en blijf je dus ongeveer in een zelde soort huis zitten. Bovendien maak je allerlei kosten door verhuizen, verkopen, kopen, klussen. Je maakt dus maar een mini-stapje en hebt veel gedoe. En dat ministapje zit gewoon verwerkt in een hogere hypotheek (namelijk 240K ipv 200K in jouw voorbeeld) dus het stukje "voor minder geld" gaat ook niet op toch?

Edit; was iets te snel: dat stukje mbt risico-opslag klopt natuurlijk. Maar dat kan je ook gewoon in je huidige hypotheek laten aanpassen door een mailtje of belletje naar de bank.

PS: Dit is natuurlijk eigenlijk meer stof voor het "Ontwikkelingen op de huizenmarkt"-topic :)

[Voor 16% gewijzigd door Valorian op 02-03-2021 11:41]

• Valorian
[...]

kan ik ook aanvechten dat de WOZ waarde van de buren omhoog moet?
Waarom hou je je bezig met de WOZ waardes van je buren (en zou je die omhoog willen laten brengen)? Dat is niet jou zaak toch. Ga je ook de belastinginspecteur bellen om te vragen of ze wel weten dat je buurman een hond heeft? Lekker leven en laten leven.

[Voor 5% gewijzigd door Valorian op 02-03-2021 11:35]

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-06 19:34
Bij mijn schoonouders is er ook wat leuks aan de hand. Hun WOZ-waarde is gezakt ten opzichte van vorig jaar.
O.b.v. het taxatierapport is te zien dat een van de referentiehuizen onder de oude WOZ-waarde is verkocht. Het huis heeft verder geen achterstallig onderhoud of iets dergelijks.
Het gerucht in de straat gaat overigens dat er een flinke som onder de tafel is betaald bij de verkoop van dat huis, waardoor de officiële verkoopprijs gedrukt is.

Kun je nog ergens terugkijken op Funda waarvoor dat huis ooit is aangeboden? Om het gerucht een beetje te kunnen staven of ontkrachten?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Damsplaat
Valorian schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Waarom hou je je bezig met de WOZ waardes van je buren? Dat is niet jou zaak toch. Ga je ook de belastinginspecteur bellen om te vragen of ze wel weten dat je buurman een hond heeft? Lekker leven en laten leven.
Een van de belangrijkste pijlers onder solidariteit (en dat is belasting in zekere zin) is rechtvaardigheid. Als ik weet dat iedereen zijn aandeel betaalt doe ik dat graag ook, maar als ik weet dat sommigen om niks veel minder betalen dan voel ik me een beetje bekocht. Ondermijning heet dat. Net als dat het vervelend is om minder te verdienen dan een collega terwijl jij harder werkt, of zou je daar geen gek gevoel bij hebben? Op mijn werk nog nooit zoveel onrust geweest als toen er iemand bij kam die iets te goed had onderhandeld en twee schalen hoger zat dan alle peers. Terwijl aan de rest was uitgelegd dat er echt geen hoger salaris in zat wegens crisis enzo bla bla bla. Zijn een aar vertrokken en pas na een goede salarisverhoging voor de rest en vervangen manager was de rust weer terug.

Over dat rekenvoorbeeld, ja natuurlijk ga je meestal niet van een starterswoning naar een marginaal duurder huis, maar ik leg uit dat as je dat wel doet, je meer huis voor minder geld hebt door je eigen vermogens opbouw. En dat dat dus niet per se in je nadeel is. Ook als je naar en duurder segment kan heb je wat voordeel, ook al omdat in mijn ervaring de relatieve (en soms zelfs ook de absolute) prijsstijgingen in het lagere segment hoger zijn dan in het hogere segment.

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Patrick_6369 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:43:

Kun je nog ergens terugkijken op Funda waarvoor dat huis ooit is aangeboden? Om het gerucht een beetje te kunnen staven of ontkrachten?
Je kunt het eens proberen met www.miljoenhuizen.nl .

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:07
Hier is de WOZ ook met 25% toegenomen. Heb via Eigenhuis (wozconsultants) de dossier aangemaakt. Kent iemand die toko?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:24

Osxy

Holy crap on a cracker

Brent schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:48:
Hier is de WOZ ook met 25% toegenomen. Heb via Eigenhuis (wozconsultants) de dossier aangemaakt. Kent iemand die toko?
Geen ervaring mee maar onthoud, no such thing as a free lunch.
Het mag voor jou gratis zijn maar de gemeente betaald hun als het bezwaar wordt toegewezen en dit kan oplopen tot 1500 euro, wat uiteraard weer in de belastingen van volgend jaar wordt verrekend (met de gehele gemeente natuurlijk).

Dus als de WOZ waarde zo is toegenomen maar de huizen waarde ook (zie het taxatie rapport) denk dan even keer extra na voordat je via zo'n toko een bezwaar gaat doen.
Dit zou je eventueel ook zelf kunnen doen, dan zijn die kosten er niet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:31:
En dat ministapje zit gewoon verwerkt in een hogere hypotheek (namelijk 240K ipv 200K in jouw voorbeeld) dus het stukje "voor minder geld" gaat ook niet op toch?
Behalve dan dat de maandlasten gedaald zijn door de lagere rentepercentages, ook bij een hoger te financieren bedrag. Ook kom je door het inbrengen van 'eigen' geld in een lagere risicoklasse, wat extra rentekorting geeft.

Ondanks de uit de pan gestegen huizenprijzen (door dalende rentes ;) ) is verhuizen best vaak lucratief voor insiders: je verzilvert de overwaarde en betaalt geen boeterente zoals je bij oversluiten doet; voor dezelfde maandlast verkrijg je een stuk meer huis.

Moet je de toko betalen van je spaargeld, dan is verhuizen bij stijgende huizenprijzen erg oninteressant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
Richh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Behalve dan dat de maandlasten gedaald zijn door de lagere rentepercentages, ook bij een hoger te financieren bedrag. Ook kom je door het inbrengen van 'eigen' geld in een lagere risicoklasse, wat extra rentekorting geeft.

Ondanks de uit de pan gestegen huizenprijzen (door dalende rentes ;) ) is verhuizen best vaak lucratief voor insiders: je verzilvert de overwaarde en betaalt geen boeterente zoals je bij oversluiten doet; voor dezelfde maandlast verkrijg je een stuk meer huis.

Moet je de toko betalen van je spaargeld, dan is verhuizen bij stijgende huizenprijzen erg oninteressant.
Ja, dat is waar. Met name als je 'vast zit' met een hoge rente wordt het wel snel aantrekkelijker natuurlijk. Heb je nét na het afschaffen van de bankspaarhypotheek (waar hoge rente minder een issue is) rond 2013 voor 20 jaar vastgezet met +/- 4% rente dan is verhuizen nu wel erg aantrekkelijk geworden ja :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:17
Osxy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Geen ervaring mee maar onthoud, no such thing as a free lunch.
Het mag voor jou gratis zijn maar de gemeente betaald hun als het bezwaar wordt toegewezen en dit kan oplopen tot 1500 euro, wat uiteraard weer in de belastingen van volgend jaar wordt verrekend (met de gehele gemeente natuurlijk).

Dus als de WOZ waarde zo is toegenomen maar de huizen waarde ook (zie het taxatie rapport) denk dan even keer extra na voordat je via zo'n toko een bezwaar gaat doen.
Dit zou je eventueel ook zelf kunnen doen, dan zijn die kosten er niet.
Je kunt het heel makkelijk zelf doen. Veel gemeenten kennen tegenwoordig een informeel spreekuur, waar je informatie kunt krijgen en met redelijke argumenten ook "direct" je WOZwaarde verlaagd wordt. Zeker met de informatie op het wozwaardeloket en je taxatieverslag kun je wel zelf inschatten wat redelijk is.

De slagingspercentages van "zelfdoeners" zijn niet slechter dan van de bureautjes.

Je wordt de afgelopen weken doodgegooid met radioreclame, huisaanhuisfolders, krantenadvertenties, online reclame en wat al niet meer van meer dan 5/6 verschillende bureaus. Als ze zulke bedragen kunnen uitgeven, moeten ze wel flink verdienen aan "jouw" bezwaar.

Nog een leuk detail, de bureaus worden betaald volgens het proceskostenpuntenprincipe. Een hoorzitting is een extra punt, dus extra inkomsten. Maar een hoorzitting kost ook tijd (bij de gemeente en het bureau). Zelfdoeners zijn voor de gemeente dus veel makkelijker/sneller/eerder af te handelen. De bureautjes proberen, uiteraard, hun werklast zo veel mogelijk te spreiden en doen dus, van de voren, al voorstellen aan gemeenten om de bezwaren van hun klanten gebundeld in, bijvoorbeeld oktober af te doen.

Onthoud, voor een bureautje is jouw wozwaarde niet interessant, maar de vergoeding. En die is onafhankelijk van hoeveel er van de waarde af gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Brent schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:48:
Yep.

In 2019 heb ik dat bureau de boel laten afhandelen. En dat is toen, naar tevredenheid (WOZ waarde flink verlaagd) afgehandeld.
De uiteindelijke rekening van WOZ consultants aan de gemeente bedroeg 764 euro incl. BTW.
Daarom dat ik het jaar daarna ook aangegeven heb bij de gemeente dat ze zich dit bedrag konden besparen! ;)
In 2020 heb ik het zelf telefonisch geregeld bij de gemeente (kostte me 10 minuutjes praten) en binnen 2 weken had ik een schriftelijke bevestiging van de verlaagde WOZ waarde. En later kreeg ik idd het teveel betaalde bedrag aan gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting terug.

Nu, in 2021 heb ik zojuist weer gebeld met de gemeente en ik zou nog teruggebeld worden met hoe en wat...

En nee, ik zit niet te wachten op hypotheekrente korting als de WOZ waarde hoger zou zijn, want onze hypotheek is al zowat nihil; m.a.w. dat heeft daar geen invloed op.
En als volgens het CBS de waardestijging over het jaar 2019 (want daar gaat de waardebepaling op 1-1-2020 over) slechts 6% was, dan vind ik >17% stijging van de WOZ waarde buitenproportioneel. Nog afgezien van de andere waardeverminderende factoren...

[Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2021 13:11]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:32

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

CryptoNL schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:42:

Is de stijging van €22.000,- binnen 12 maanden een realistisch bedrag om in beroep te gaan?
Misschien heb je het zelf al gevonden inmiddels, maar landelijke en regionale waardebepalingen worden maandelijks vastgesteld via het Kadaster en zijn beschikbaar bij jouw gemeente of het WOZ loket.
CBS heeft daarnaast maandelijks grafiekjes van de afgelopen periodes en de trend(s).

Ik vond de stijging van mijn WOZ ook fors en mijn oog viel op het volgende in de bijlage van de aanslag:

"Bent u het niet eens met de vastgestelde WOZ-waarde of met één of meer aanslagen neem dan gerust contact op met een medewerker van <Samenwerkingsverband voor WOZ>. We doen ons best om er samen met u uit te komen. Misschien is het indienen van een bezwaarschrift dan niet nodig"

Kort en goed, afspraak gemaakt en op de afgesproken tijd teruggebeld en ongeveer tien minuten overlegd. In de taxatierapporten waren naar mijn mening vergelijkbare objecten opgenomen die niet vergelijkbaar zijn met mijn eenvoudige rijtjeswoning. Derde woonlaag en garage heb ik bijvoorbeeld niet en waren wel gebruikt als vergelijking.
Bekijk daarom jouw taxatierapporten met een kritisch oog.

Woning gekocht in 2017, stijging als volgt:
code:
1
2
3
4
1-1-2017 -1,1%
1-1-2018 +5,9%
1-1-2019 +9,5%
1-1-2020 +10,6%

Na tien minuten praten kreeg ik het voorstel om de stijging van 10,6% te verlagen naar 3,7%, in geld uitgedrukt 15.000 euro vermindering. Klaar!

Als jij ook goede argumenten hebt en jouw gemeente heeft zo'n mogelijkheid ook dan kan ik je aanraden dat eerst te proberen, beroep/bezwaar en derde partijen kan altijd nog mocht je dat niets opleveren.

Specs

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat ik mis bij een boel reacties is het feit dat de WOZ aanslag die je nu binnenkrijgt, een peildatum heeft van 1-1-2020. M.a.w. het gaat over de waardestijging over het jaar 2019...
En als je dus vorig jaar je huis voor een fors hoger bedrag gekocht hebt, is dat eigenlijk niet relevant, want de WOZ aanslag gaat over een peildatum van daarvoor.

En we 'vergeten' daarbij (te?) makkelijk dat het nu al 2021 is. M.a.w. we projecteren de enorme stijging vaak over de verkeerde periode... :/

Mooie Plaatjes   

• theturtle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-06 11:11
Ozzie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10:
Eerder al misschien: de WOZ-beschikking is prima geschikt om de nieuwe waarde van je huis aan je hypotheekboer door te geven. En als je dan misschien onder een drempelwaarde komt (b.v. 80% woningwaarde) verlaag je meteen je risico-opslag en daarmee je rente. Gelijk cashen.

Elk nadeel hep zij voordeel, hé.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Misschien een goede tip, de WOZ waarde wordt vaak berekend a.h.v. verkochte woningen in de omgeving. Dit taxatie verslag kan je opvragen bij de instantie die het WOZ bedrag berekend heeft.

In mijn geval is de Belastingsamenwerking Gauwe Rijnland, en op de website https://www.bsgr.nl/

Kan je inloggen als burger (DigiD) en de taxatie verslag opvragen, hiermee kan je kijken of het een realistische taxatie is.

Een tweede wat je kan doen is de woz bedragen van de omgeving opvragen om zelf te vergelijken met andere woningen.

Op https://www.wozwaardeloket.nl kan je op de kaart andere huizen aanklikken en kan je voor een aantal jaar de woz waarde opvragen van je buren bijvoorbeeld.

Let op, je mag dit maar een max aantal keer doen, open een private tab om het vaker te kunnen doen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:10
Ook de woz binnen, plus 50k. Wat me opviel is dat er een huis in de straat beoordeeld is op bruto woonoppervlakte en de woz is navenant hoog. Verder lijkt oppervlakte perceel minder belangrijk dan woonoppervlakte.

• marcelcee
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:19
noppus schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Onthoud, voor een bureautje is jouw wozwaarde niet interessant, maar de vergoeding. En die is onafhankelijk van hoeveel er van de waarde af gaat.
Daarnaast is het vaak zo dat als de taxateur van de gemeente een inpandige opname wilt komen doen (waar je verplicht aan moet meewerken), er best al wat uitleg gegeven kan worden over de WOZ-waarde. Lijkt het je redelijk en denk je nou laat het bezwaar maar zitten, dan kom je bedrogen uit. Want dan ineens krijg jij wel een rekening gepresenteerd van dat ‘gratis’ bureau. Die zien hun winst immers wegvallen.

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:44
Het kan altijd spannender. Ik ga wel navraag doen waar de stijging precies vandaan komt aangezien de rest van het rijtje op 205.000 blijven steken.

01-01-2020 227.000 euro
01-01-2019 168.000 euro
01-01-2018 149.000 euro
01-01-2017 140.000 euro
01-01-2016 136.000 euro

5120Wp Oost/West - PV Output

• noppus
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:17
JustinoFTW schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:18:
Het kan altijd spannender. Ik ga wel navraag doen waar de stijging precies vandaan komt aangezien de rest van het rijtje op 205.000 blijven steken.

01-01-2020 227.000 euro
01-01-2019 168.000 euro
01-01-2018 149.000 euro
01-01-2017 140.000 euro
01-01-2016 136.000 euro
Je kunt op wozwaardeloket.nl ook andere gegevens van de woningen zien, grootte van de kavel, bruto woonoppervlak (of inhoud) en zo. Daar kan een verschil in zitten, wat een (berekend) waardeverschil verklaart. Als je weet dat die cijfers niet kloppen, heb je daar mogelijk een argument te pakken.

Het is ook zo dat men in de waarde, met een vermenigvuldigingsfactor, rekening houdt met Kwaliteit, Onderhoud, Uitstraling, Doelmatigheid, Voorzieningen (en eventueel Ligging) ook meetelt. (KOUDV (L)).

Daarin kunnen ook verschillen zitten. Je kunt voor je eigen huis wel inschatten of je gemiddeld bent (gaat van 1 tot 4/5 of zo). Van andere panden is dat soms lastiger beoordelen.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ben ook maar eens gaan kijken naar de buren op wozwaardeloket en toen snapte ik er niks meer van.

Hetzelfde appartementencomplex, alle woningen 1% de WOZ omlaag en vijf wat grotere 14% omhoog. Ik keer raden welke ik heb. Zelfde gebouw, zelfde VvE, zelfde algemene voorzieningen, ligging etc. Heb het gemeentelijke taxatierapport er bij gepakt, en in tegenstelling tot vorig jaar nu enkel woningen in hetzelfde gebouw die allemaal die 1% omlaag gingen. Dus eigenlijk zelfs een betere vergelijking.

Morgen de gemeente maar eens bellen wat hier het verhaal bij is.

Edit: gebeld en blijkbaar klopt er niet veel van maar ik moet niet zeuren omdat het nog steeds ruim onder de marktprijs zou zitten en ik dus nog geluk moet hebben met deze WOZ. En de buren, tsja die zullen komend jaar door dat telefoontje van mij wel een grote correctie gaan krijgen. Goed, ambtenaren.

[Voor 21% gewijzigd door sambalbaj op 12-03-2021 09:52]

• Valorian
Hier nog altijd in afwachting van een wel erg trage gemeente... Vanaf twee huizen verderop is de woz al een maand bekend (via wozwaardeloket in te zien) maar in mijn deel van de straat zijn ze er kennelijk nog niet uit...
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True