Toon posts:

WOZ waarde correct?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
Mijn huis is een standaard tussenwoning, maar is veel hoger gewaardeerd dan de buren met een identieke woning. Daarom heb ik bezwaar aangetekend, ook om aan te geven dat het onderhoudsniveau niet hoog is waar mee vorig jaar mijn bezwaar gedeeltelijk is afgewezen. Vorig jaar was mijn woning na bezwaar al 10k hoger dan bij de buren. Dit jaar is het verschil nog hoger, variërend tussen 15-48k met onze buren (inclusief de hoekwoningen).

Nu heb ik een brief ontvangen van de gemeente dat een taxateur langskomt. Wij hebben sinds de peildatum een groot gedeelte van het huis verbouwd, maar ik heb dat niet meegenomen in ons bezwaar (waar ik het op het gelijkheidsbeginsel en staat van onderhoud heb gegooid van nog te verbouwen onderdelen van het huis).

Ik lees bij de vastenlastenbond dat de woz-waarde niet kan stijgen door de taxateur en elders lees ik dat als ik de taxateur niet binnenlaat er een omgekeerde bewijslast geldt en ik moet aantonen waarom mijn huis gelijk moet zijn als de buren. Qua staat van onderhoud snap ik dat, maar voor het gelijkheidsbeginsel niet. Ook ben ik licht wantrouwend wat zo'n taxateur gaat doen aangezien vorig jaar de belastingambtenaar de funda foto's gebruikte om de staat van het onderhoud af te doen als niet geldend.

Ik wil eigenlijk gewoon minstens 30k zakken qua waarde dat ik gelijk ben met mijn buren en had gehoopt dat het gelijkheidsbeginsel voldoende was en staat van onderhoud nog extra verduidelijking zou zijn.

Hebben jullie ervaring met zo'n taxateur? Maakt deze foto's (die een jaar later tegen je gebruikt worden)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:34

Just_I

What did you just say?

Broodbeleg schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:06:
Mijn huis is een standaard tussenwoning, maar is veel hoger gewaardeerd dan de buren met een identieke woning. Daarom heb ik bezwaar aangetekend, ook om aan te geven dat het onderhoudsniveau niet hoog is waar mee vorig jaar mijn bezwaar gedeeltelijk is afgewezen. Vorig jaar was mijn woning na bezwaar al 10k hoger dan bij de buren. Dit jaar is het verschil nog hoger, variërend tussen 15-48k met onze buren (inclusief de hoekwoningen).

Nu heb ik een brief ontvangen van de gemeente dat een taxateur langskomt. Wij hebben sinds de peildatum een groot gedeelte van het huis verbouwd, maar ik heb dat niet meegenomen in ons bezwaar (waar ik het op het gelijkheidsbeginsel en staat van onderhoud heb gegooid van nog te verbouwen onderdelen van het huis).

Ik lees bij de vastenlastenbond dat de woz-waarde niet kan stijgen door de taxateur en elders lees ik dat als ik de taxateur niet binnenlaat er een omgekeerde bewijslast geldt en ik moet aantonen waarom mijn huis gelijk moet zijn als de buren. Qua staat van onderhoud snap ik dat, maar voor het gelijkheidsbeginsel niet. Ook ben ik licht wantrouwend wat zo'n taxateur gaat doen aangezien vorig jaar de belastingambtenaar de funda foto's gebruikte om de staat van het onderhoud af te doen als niet geldend.

Ik wil eigenlijk gewoon minstens 30k zakken qua waarde dat ik gelijk ben met mijn buren en had gehoopt dat het gelijkheidsbeginsel voldoende was en staat van onderhoud nog extra verduidelijking zou zijn.

Hebben jullie ervaring met zo'n taxateur? Maakt deze foto's (die een jaar later tegen je gebruikt worden)?
Geen ervaring met een taxateur maar vorig jaar wel bezwaar gemaakt met ook staat van onderhoud en luxe apparatuur als argumenten. Hier leek het wel alsof ze de funda foto’s van 2019 hebben gebruikt. Hierop zag alles er strak uit en leek de staat van de woning beter dan deze daadwerkelijk was.
De woningen die ze als referentie aanmerkten die toen verkocht waren hadden ook betere eigenschappen zoals een carport, dakkapel, goed geïsoleerd etc. Ik heb nog foto’s kunnen maken om het een en ander te bewijzen.

Mijn woning in 2019 gekocht voor 262k, WOZ was 255k en werd verhoogd naar 295k. Uiteindelijk bezwaar aangetekend en toe gekend en een bijgestelde waarde van 266k. Het leverde een verschil op van 35 euro.

Edit: zelf bezwaar aangetekend overigens en niet via een woz kantoor of iets dergelijks.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Broodbeleg schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:06:
Mijn huis is een standaard tussenwoning, maar is veel hoger gewaardeerd dan de buren met een identieke woning. Daarom heb ik bezwaar aangetekend

.....

Ik wil eigenlijk gewoon minstens 30k zakken qua waarde dat ik gelijk ben met mijn buren en had gehoopt dat het gelijkheidsbeginsel voldoende was en staat van onderhoud nog extra verduidelijking zou zijn.)?
Ik snap dat het wat raar overkomt, maar het gaat eigenlijk om de waarde van je woning. Dat je buren er misschien richting gemeente de wereld aan achterstallig onderhoud bij-liegen veranderd niets aan de waarde van jouw woning. Qua bezwaar is het denk ik handiger om te kijken naar je taxatierapport. Daar staan (verkochte) referentieobjecten in waar je woning mee vergeleken is.

De taxateur zal langskomen en zal een waardebepaling gaan doen. Wat je aan zult gaan moeten aantonen is dat sommige woningverbeteringen nog niet afgerond waren op de peildatum.

Voor de rest komt daar gewoon een woningwaarde uit.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Houd er rekening mee dat voor heel veel gemeentes het nieuwe systeem gebruikt voor de berekening.
( veel gemeentes deden dit al, maar veel ook niet )
Sinds dit jaar is het nieuwe systeem/methode verplicht.

https://www.huis-hypothee...%20met%20de%20oppervlakte.

Wellicht dat het daarmee anders is ( of ze hebben fouten gemaakt )

[Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 12-05-2022 14:01]

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
Question Mark schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Ik snap dat het wat raar overkomt, maar het gaat eigenlijk om de waarde van je woning. Dat je buren er misschien richting gemeente de wereld aan achterstallig onderhoud bij-liegen veranderd niets aan de waarde van jouw woning. Qua bezwaar is het denk ik handiger om te kijken naar je taxatierapport. Daar staan (verkochte) referentieobjecten in waar je woning mee vergeleken is.

De taxateur zal langskomen en zal een waardebepaling gaan doen. Wat je aan zult gaan moeten aantonen is dat sommige woningverbeteringen nog niet afgerond waren op de peildatum.

Voor de rest komt daar gewoon een woningwaarde uit.
Mijn buren dienen geen bezwaar in en hebben een net zo goed, en binnen beter afgewerkte woning dan dat ik heb. Dus daar ligt het niet aan.
corporalnl schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
Houd er rekening mee dat voor heel veel gemeentes het nieuwe systeem gebruikt voor de berekening.
( veel gemeentes deden dit al, maar veel ook niet )
Sinds dit jaar is het nieuwe systeem/methode verplicht.

https://www.huis-hypothee...%20met%20de%20oppervlakte.

Wellicht dat het daarmee anders is ( of ze hebben fouten gemaakt )
Dit is voor zover ik heb gezien van het taxatierapport van de gemeente dezelfde panden gebruikt als vorig jaar waar ik ook bezwaar tegen heb gebruikt en welke ook allen lager gewaardeerd zijn.

Ik heb de taxateur gebeld en zij gaan mijn opmerkingen meenemen als zij binnen komen. Het gelijkheidsbeginsel weegt heel zwaar en hij gaf aan dat hij weinig mogelijkheden ziet om daar van af te wijken. Dus nog even afwachten wat de uitkomst zal zijn.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:34
Richh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:12:
We hebben onze samenleving zo ingericht dat je over iedere euro die je verdient, zo'n 30% belasting betaald. En bij een hoger inkomen zelfs 50%. Over iedere euro die je uitgeeft, betaal je 9% of 21% belasting in Nederland. Dat doen we allemaal zodat we allerlei kosten in onze samenleving kunnen betalen.
Op dit moment bepaalt onze politiek om meer taken/kosten naar de gemeenten te schuiven, zodat er landelijk telkens minder belasting geheven hoeft te worden. Hierdoor betalen we de laatste tijd (procentueel) (bijvoorbeeld) minder loonbelasting, maar stijgen over het algemeen de gemeentelijke belastingen, netto bekeken. Dit geld moet door iemand betaald worden.
Ik weet het, een late reactie op dit bericht. Maar lagere landelijke belastingen en hogere lokale belasting is precies de reden waarom de belastingen in sommige andere landen lager lijken dan in Nederland. Er wordt meestal alleen naar de loonbelasting gekeken. Maar veel landen met lagere loonbelastingen hebben al jaren hogere lokale en regionale belastingen dan wat wij gewend waren (of sowieso dingen zelf betalen ipv dat de overheid dat doet). Onder aan de streep is het zeker in West-Europa allemaal heel erg vergelijkbaar.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee