Toon posts:

Verbouwen, of toch niet

Pagina: 1
Acties:

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:26
Beste mede Tweakers,

Ik loop met een enorm dilemma waar ik niet goed uit kom.
Situatie is als volgt:
De woning (twee-onder-een-kap) waar we nu wonen hebben we in 2015 gekocht voor een nette prijs en konden destijds hier zo in. Het huis(bj1995, uitgebouwd in 2005) leek erg netjes en redelijk onze smaak. De planning was om of langzaam aan alles volledig naar smaak te maken of om tzt verder te gaan naar een andere woning.

Helaas hebben we wat tegenslagen gehad met de woning. Lekke ramen, een rot raamkozijn en rotte buitendeur (opdekdeur buiten... en nu blijkt dat de afwatergoten in het raamkozijn nooit zijn geverfd.. 8)7 ) en recent een flinke lekkage in het dak(dakraam en dakconstructie).
Dit bij elkaar opgeteld is een behoorlijke kostenpost waar we een bouwbudget bij nodig hebben. Bijkomend probleem is dat wanneer het deurkozijn vervangen moeten worden de tegelvloer zeer waarschijnlijk stuk gaat (deze ligt ook grotendeels los). Bij het vervangen van het raamkozijn zal de binnen afwerken aangepast moeten worden omdat het raam te ver naar buiten staat ( gelijk aan de gevel). Bij het vervangen van het dakraam zal de huidige naadloze afwerking verloren gaan omdat het nieuwe model een iets andere maat heeft.. Enz.

Om deze reden twijfelen wij of we dan niet beter het hele huis kunnen aanpakken en naar smaak moeten gaan maken.

Voorbeeld:
* Vloerverwarming,
* Gehele woning een zelfde vloer
* Stalen kozijnen met bovenlicht vervangen door houten kozijnen zonder bovenlicht
* Badkamer vernieuwen
* Aanleg airco eerste verdieping
* Vervangen en isoleren dak aanbouw en garage
* Alle dakramen vervangen i.v.m. lekkage en tocht
* Toilet verruimen en vervangen (is het eerste toilet nog)
* Nog een tal van zaken(gemetselde meterkast ombouw, verlaagt plafond met spotjes, gas haard, thema hotel chique).

Enerzijds hebben we een fijne buurt, is de woning ruim genoeg (160m2) en ligt het gunstig.
Wat ik mis is een fatsoenlijke hobby schuur, wat meer grond en wat meer vrijheid. Ook zou het huis nog wel wat ruimer mogen. Onze voorkeur gaat daarom naar een vrijstaand huis met rond de 1000-1500m2 perceel.

Wij zijn al een tijdje aan het zoeken/bezichtigen, maar in de huidige markt is het erg lastig iets te vinden wat naar wens is en dat wat er is wordt enorm overboden en is daarmee buiten bereik. Nu de lekkage zich voordoet zullen we moeten handelen. De vraag is alleen wat gaan we doen..

TLDR:
We hebben al even het idee te verhuizen. Echter is de woning die wij zoeken moeilijk te vinden in de huidige markt. Recent hebben wij een behoorlijke lekkage aan het dak gekregen en zal deze, samen met wat andere noodzakelijke dingen (rot kozijn en deur) vervangen moeten worden. Hiervoor hebben wij een bouwbudget nodig. Als we dit budget toch moeten afsluiten, is het dan wel of niet verstandig het huis dan meteen volledig op te knappen/naar wens te maken of is dit een onverstandige zet gezien de wens om te verhuizen in de toekomst?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
De lekkage zou je sowieso moeten verhelpen, je kan moeilijk een lek huis verkopen toch?

• raze88
DonJunior schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:03:
De lekkage zou je sowieso moeten verhelpen, je kan moeilijk een lek huis verkopen toch?
Dat klopt. Deze moeten sowieso verholpen worden en dat bouwdepot komt er daarmee ook. Lastige is nu dat het afsluiten van een bouwdepot ongeacht de grootte hetzelfde kost in aanvraag en daarmee het nu ook lastig is om dan wel of niet alles meteen mee te nemen. De kans dat we hier de komende jaren nog wonen is vrij groot maar mocht het juiste huis voor de juiste prijs voorbij komen dan zijn we bereid om te handelen.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vervelend natuurlijk, zoveel vochtgerelateerde problemen. Het lijkt me dat je die sowieso moet verhelpen en dat de kosten hiervan te overzien zijn in vergelijking met het tweede plan wat je hier beschrijft (wat mijn inziens volledig losstaat van de problemen). Natuurlijk kan je de vloer in je hele huis vervangen als er bij een deur een stukje vloer stukgaat door reparatiewerkzaamheden. Maar de werkzaamheden zijn dan niet de reden waarom je dat doet lijkt mij.

• raze88
Luit schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:10:
Vervelend natuurlijk, zoveel vochtgerelateerde problemen. Het lijkt me dat je die sowieso moet verhelpen en dat de kosten hiervan te overzien zijn in vergelijking met het tweede plan wat je hier beschrijft (wat mijn inziens volledig losstaat van de problemen). Natuurlijk kan je de vloer in je hele huis vervangen als er bij een deur een stukje vloer stukgaat door reparatiewerkzaamheden. Maar de werkzaamheden zijn dan niet de reden waarom je dat doet lijkt mij.
Herstel van de vochtproblemen zitten rond de 17-20k, renovatie van alles wat wij willen rond de 75k. Hier zit inderdaad best wel een verschil in en dat maakt het ook zo lastig.

Probleem met de tegelvloer is dat deze een 50m2 is en in 3 vertrekken aaneengesloten ligt(keuken, hal en bijkeuken). Om hier ook weer deels een andere vloer in te leggen betekend dat ik minimaal 4 totaal verschillende vloeren op de beneden verdieping heb liggen. Dit vind ik er niet uitzien. Overige punten zijn doorborduursels op dat wat moet en ook onze wensen om het naar de zin te maken.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:57
Kan je voor het geld dat je voor de verbouwing uit wil geven en de waarde van je huidige woning überhaupt een vrijstaande woning kopen in de buurt dat je wil? En zo niet, wil je jaren in de huidige staat van je woning wonen om eventueel dat wel te kunnen bekostigen?

En ik weet niet waar je nu woont, maar misschien is een vrijstaande woning in een dorp wel wat? Daar is het doorgaans iets 'goedkoper'.

• raze88
Milo85 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:20:
Kan je voor het geld dat je voor de verbouwing uit wil geven en de waarde van je huidige woning überhaupt een vrijstaande woning kopen in de buurt dat je wil?
Nope, in de huidige woning heb ik een 70% overwaarde zitten momenteel. Huis naar wens binnen budget hebben we afgelopen 2 jaar 3x gezien. Al deze huizen gaan voor ruim10-15% boven vraagprijs weg waarbij je eenmalig een bod mocht doen.
En zo niet, wil je jaren in de huidige staat van je woning wonen om eventueel dat wel te kunnen bekostigen?
Mijn angst zit erin dat wanneer ik nu akkoord geeft voor de verbouwing ik volgende week het perfecte huis tegen komen en ik door het bouwdepot net dat ene beetje te kort ga komen..
En ik weet niet waar je nu woont, maar misschien is een vrijstaande woning in een dorp wel wat? Daar is het doorgaans iets 'goedkoper'.
Ik woon momenteel in een dorp. In de omliggende plaatsen zijn soms de huizen wat goedkoper te vinden maar dat zijn de dorpen waar ik of niet wil wonen, of te ver van het bos af liggen waardoor je niet even snel aan het einde van de dag nog even lekker met de hond het bos in kan of in het weekend even de mountainbike pakt(zit nu op een 500 meter er van af )

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:47
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:34:
Mijn angst zit erin dat wanneer ik nu akkoord geeft voor de verbouwing ik volgende week het perfecte huis tegen komen en ik door het bouwdepot net dat ene beetje te kort ga komen..
Volgens mij is dit een FOMO. Denk dat je eerder moet bedenken of je alles wil aanpassen aan het huis en hier blijft wonen voor langere tijd (en dus niet verder zoeken naar een nieuw huis), of dat je alleen het nodige doet in de hoop dat je toch dat huis tegen komt.

Wij wonen zelf in een rijtjeshuis. Enige reden voor mij om te verhuizen is om er beter van te worden, maar de locatie is fijn (achterkant gras, sloot en dijk. Voorkant grasveld wat niet verbouwd kan worden. Daarnaast 20m tuin etc.
Op het plein naast ons, 3 villa's. Ondertussen allemaal wel al verkocht. We hebben altijd geroepen voor zo eentje te gaan, maar ja. Dan is het budget er niet en houdt het vrij snel op. :+

Ben het huis nog niet tegen gekomen waarvoor we zouden willen verhuizen.
Zeker met zoeken op Funda bijvoorbeeld valt dat best tegen.
Dan zou je in de omgeving waar je zou willen wonen rond moeten gaan kijken of er huizen met je interesse zijn en wachten tot die op de markt zal komen.

• Milo85
  • Laatst online: 09:57
[...]

Nope, in de huidige woning heb ik een 70% overwaarde zitten momenteel. Huis naar wens binnen budget hebben we afgelopen 2 jaar 3x gezien. Al deze huizen gaan voor ruim10-15% boven vraagprijs weg waarbij je eenmalig een bod mocht doen.

[...]

[...]

Ik woon momenteel in een dorp. In de omliggende plaatsen zijn soms de huizen wat goedkoper te vinden maar dat zijn de dorpen waar ik of niet wil wonen, of te ver van het bos af liggen waardoor je niet even snel aan het einde van de dag nog even lekker met de hond het bos in kan of in het weekend even de mountainbike pakt(zit nu op een 500 meter er van af )
Tsja, dan heb je denk ik je antwoord. Vrijstaand huis met je huidige eisen is onbereikbaar op dit moment. Je huidige huis ligt in de buurt/dorp dat je wil en met aanpassingen voldoet het aan de meeste eisen. Vrijheid en meer grond is wat iedereen wel fijn zou vinden maar geen gegeven in ons kleine landje ;)

En misschien is er voor je hobby schuur ook wel een oplossing te vinden (deel van de garage of tuin opofferen?). Je kan voor je eigen gemoedstoestand natuurlijk altijd een aankoopmakelaar in de arm nemen die voor jou de markt in de gaten houdt.

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Wat is nu het allerbelangrijkst? Dan zou dit het begin van je verhaal moeten zijn.

Ik lees veel plannen, problemen, vragen en onduidelijkheden. Dan zijn er nog allerlei onderlinge afhankelijkheden waarmee de complexiteit alleen maar meer wordt. Je komt hier niet uit met allerlei antwoorden volgens mij. Je moet volgens mij op zoek naar het begin van deze kluwen wol.

Denk aan een gesprek met een derde (vriend, adviseur, hypotheker). Maak een mindmap. Gebruik MOSCOW (must, could, should, won't). Doe een brown paper sessie (aanrader!). Maar vooral categoriseren en prioritiseren. Ga dus op zoek naar het centrale thema.

Mijn thema bleek het dorp waar ik wilde wonen. Dus niet de grootte van het huis, de financieen, de tuin (wel de garage voor mijn motor :-) ), de huidige woning, de baan of iets anders. Vanuit het thema kon ik wel een plan maken. Succes

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Lekkages zou ik sowieso verhelpen. Verbouwingen die je grotendeels terugkrijgt door waardevermeerdering ook.

Alles daar bovenop zou voor mij afhangen of ik mezelf er tien jaar later nog steeds zie wonen. Zoals de Amerikanen zeggen: is dit potentieel je “forever home” of weet je nu al zeker dat je binnen afzienbare tijd weer wilt verhuizen?

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
DonJunior schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:03:
Natuurlijk kan je een lek huis prima verkopen. Doet wel wat met de prijs uiteraard, maar oplossen kost ook geld. Maar los daarvan wil je dat natuurlijk wel z.s.m. oplossen, om verdere vochtschade te voorkomen.

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-03 16:05
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:08:
[...]

Dat klopt. Deze moeten sowieso verholpen worden en dat bouwdepot komt er daarmee ook. Lastige is nu dat het afsluiten van een bouwdepot ongeacht de grootte hetzelfde kost in aanvraag en daarmee het nu ook lastig is om dan wel of niet alles meteen mee te nemen. De kans dat we hier de komende jaren nog wonen is vrij groot maar mocht het juiste huis voor de juiste prijs voorbij komen dan zijn we bereid om te handelen.
In plaats van hypothecair bouwdepot, zou je ook naar een verbouwlening kunnen kijken, daarbij is de rente wel hoger en de looptijd korter, maar afsluiten kan zonder kosten. Je kunt wellicht uitrekenen voor hoelang dit goedkoper uit zou pakken tov hypotheek verhogen.
Vraag een taxateur eens aan welke waarde je zou moeten denken na verbouwing. Het kan zijn dat 75k investeren een grotere waarde vermeerdering oplevert. Alhoewel dat meestal vooral opgaat bij uitbreiding van de vierkante meters.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vloer vervangen vanwege een kapotte tegel bij de voordeur lijkt me overkill. Waarom geen inloopmat?
https://www.noordmantapij...9/10/droogloop-matten.png

• raze88
SYQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
Vloer vervangen vanwege een kapotte tegel bij de voordeur lijkt me overkill. Waarom geen inloopmat?
https://www.noordmantapij...9/10/droogloop-matten.png
Dit is inderdaad helemaal geen gek idee. Totaal niet aan gedacht.

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:53

[...]
Het ziet ernaar uit dat de huizenprijzen in Nederland mogelijk pas eind dit jaar gaan zakken (ING voorspelling recent). En dat is minimaal. Dus de markt blijft nog wel even gek.

Ik denk dat je allereerst voor jezelf de overweging/beslissing moet maken of je op de huidige plek wilt blijven wonen of niet. En dan niet zo zeer kijken naar de huizenprijzen, want je huidige huis wordt ook meer waard met een verbouwing.

Wij hebben zeer recent voor 85k ons huis verbouwd via bouwdepot. Een kleiner bedrag kon ook, maar je bent toch kosten kwijt voor het afsluiten. Dus we gingen voor nieuwe keuken, vloerverwarming 1e verd, spouwmuurisolatie, gedeeltelijke buitengevelisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas, schilderwerk etc.
Uit de taxatie bleek dat met deze investering het huis ~100k meer waard is geworden. Dat heeft gelijk ook effect op de risico-opslag van onze hypotheek, oftewel lagere rente.
Plus we krijgen (hopelijk is het potje niet op) via de SEEH 2020 subsidie terug op een aantal maatregelen.

Kijk daar dus ook zeker naar (regeling 2021): https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Vooral dus voor:

* Dak repareren en gelijk (extra) isoleren?
* Geisoleerde voordeur?
* Vloerisolatie bij je vloerverwarming?

Kun je ook je garage niet gedeeltelijk gebruiken als hobbyruimte?

• raze88
Destralak schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Het ziet ernaar uit dat de huizenprijzen in Nederland mogelijk pas eind dit jaar gaan zakken (ING voorspelling recent). En dat is minimaal. Dus de markt blijft nog wel even gek.

Ik denk dat je allereerst voor jezelf de overweging/beslissing moet maken of je op de huidige plek wilt blijven wonen of niet. En dan niet zo zeer kijken naar de huizenprijzen, want je huidige huis wordt ook meer waard met een verbouwing.

Wij hebben zeer recent voor 85k ons huis verbouwd via bouwdepot. Een kleiner bedrag kon ook, maar je bent toch kosten kwijt voor het afsluiten. Dus we gingen voor nieuwe keuken, vloerverwarming 1e verd, spouwmuurisolatie, gedeeltelijke buitengevelisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas, schilderwerk etc.
Uit de taxatie bleek dat met deze investering het huis ~100k meer waard is geworden. Dat heeft gelijk ook effect op de risico-opslag van onze hypotheek, oftewel lagere rente.
Plus we krijgen (hopelijk is het potje niet op) via de SEEH 2020 subsidie terug op een aantal maatregelen.

Kijk daar dus ook zeker naar (regeling 2021): https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Vooral dus voor:

* Dak repareren en gelijk (extra) isoleren?
* Geisoleerde voordeur?
* Vloerisolatie bij je vloerverwarming?

Kun je ook je garage niet gedeeltelijk gebruiken als hobbyruimte?
De garage is hier omgebouwd tot hal en bijkeuken. Achter in de tuin heb ik een overkapping met een klein schuurtje(3x3) deze is helaas, mede omdat er een groot vijverfilter voor koi in staat, te klein voor waarvoor ik hem gebruiken wil.

Subsidies heb ik naar gekeken en het hangt er een beetje vanaf wat we met het glas gaan doen. Dak van de aanbouw en garage/bijkeuken/hal wordt vervangen door een geïsoleerd versie.

Vloeren zijn vanuit de bouw al geïsoleerd. Voordeur valt winst te behalen door enkel glas ter vervanger door dubbel glas.

• markv93
  • Laatst online: 17-03 13:34
kgl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
[...]

In plaats van hypothecair bouwdepot, zou je ook naar een verbouwlening kunnen kijken, daarbij is de rente wel hoger en de looptijd korter, maar afsluiten kan zonder kosten. Je kunt wellicht uitrekenen voor hoelang dit goedkoper uit zou pakken tov hypotheek verhogen.
Vraag een taxateur eens aan welke waarde je zou moeten denken na verbouwing. Het kan zijn dat 75k investeren een grotere waarde vermeerdering oplevert. Alhoewel dat meestal vooral opgaat bij uitbreiding van de vierkante meters.
Een goed advies waar ik zelf ook eerder gebruik van heb gemaakt... Maar:
Denk hier wel goed over na. Een lening wordt je zwaar aangerekend als je een nieuwe hypotheek wil oversluiten. In vergelijking met een verbouwhypotheek of bouwdepot kan dit zomaar een factor 3 zijn wat je minder kan lenen.

Uiteraard heb je overwaarde dus zou je die lening daarmee kunnen aflossen, maar niet iedere bank gaat hier soepel mee om is mijn ervaring.

Mocht je toch met een adviseur praten, laat dit dan even vallen. Het zou zonde zijn als je straks je droomhuis niet kan kopen omdat je een verbouwingslening hebt afgesloten om een paar duizend euro uit te sparen.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:26
Wij hebben hier ook over nagedacht. Verbouwen of verhuizen.

Ik wil alleen verhuizen als ik er op vooruit ga. Dus een huis wat af is en vrijstaand in rustige omgeving en wat met werk van partner past qua woon-werk. Dat was zoeken naar naald in hooiberg. Onder de 4 ton vind je dat niet. Zelfs niet in het gebied waar ik woon.

In de huidige markt zijn de prijzen zo gestegen dat dit ons in de maandlasten fors meer gaat kosten dan ons bouwdepot.

Plus wij wonen qua locatie al super.

Dus na paar maanden funda besloten om te verbouwen.

Dus zet alles op een rij. Voor en tegen en kosten.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• raze88
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:41:
Wij hebben hier ook over nagedacht. Verbouwen of verhuizen.

Ik wil alleen verhuizen als ik er op vooruit ga. Dus een huis wat af is en vrijstaand in rustige omgeving en wat met werk van partner past qua woon-werk. Dat was zoeken naar naald in hooiberg. Onder de 4 ton vind je dat niet. Zelfs niet in het gebied waar ik woon.

In de huidige markt zijn de prijzen zo gestegen dat dit ons in de maandlasten fors meer gaat kosten dan ons bouwdepot.

Plus wij wonen qua locatie al super.

Dus na paar maanden funda besloten om te verbouwen.

Dus zet alles op een rij. Voor en tegen en kosten.
Dit is inderdaad ook onze situatie. Ondertussen kijken we al een 2 jaar rond en kijken momenteel al tot 550k en zelfs dan is er zeer weinig aanbod wat aan de wensen voldoet. Eis is ruim kavel, woning wat af is en vrij uitzicht bij voorkeur op loopafstand naar het bos (max 1km). Hiermee wordt het aanbod behoorlijk klein en sta je in de rij met mensen die dezelfde wensen hebben...

Redenen om te verhuizen: irritatie door gebrek aan ruimte in het schuurtje achter in de tuin en zo niet mijn andere hobby's/wensen kunnen uitvoeren. Je bewaard voelen dat je een bbq en hifi set als hobby hebt waarmee je weet dat je "overlast" veroorzaakt(hebben goed contact met de buurt en mensen geven aan er geen last van te hebben, maar toch. Wanneer voor de 3e keer in de week de bbq aangaat kan ik mij voorstellen dat je de geur een beetje zat bent). Kinderen in de planning (voor zover dit te plannen is) en weten hoe het is om als kind alle ruimte te hebben om hutten te bouwen oid. Motorrijles willen volgen om samen met mijn vrouw te kunnen rijden maar geen ruimte hebben om een motor neer te zetten(huren is een overweging maar haalt het spontane eraf). En zo kan ik nog even doorgaan. Aan de andere kant heb ik eigenlijk helemaal niets te klagen met de huidige woning. We wonen in een rustig stuk met alleen bestemmingsverkeer. Hierdoor kunnen eventuele kinderen ook lekker voor de deur spelen.

[Voor 3% gewijzigd door raze88 op 24-02-2021 09:57]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben een klein jaar geleden verhuisd en heb daarvoor een paar jaar getwijfeld het oude huis flink te verbouwen, wat echt nodig was, en uit te bouwen of toch te gaan verhuizen.
Uiteindelijk toch verhuisd en blij dat ik dat gedaan heb.

De essentie was voor mij dit:
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:59:
...
Enerzijds hebben we een fijne buurt, is de woning ruim genoeg (160m2) en ligt het gunstig.
Wat ik mis is een fatsoenlijke hobby schuur, wat meer grond en wat meer vrijheid.
Ik miste ook een hobby garage en wat meer grond en vrijheid.
En betaal nu wel een stuk meer per maand maar het is het waard, zou echt niet meer zonder die garage willen en de extra ruimte

Gaan dus echt om je eigen afweging van wat je nu hebt vs wat je wilt en hoe belangrijk het één tov van het ander is.
Dat kan alleen jijzelf doen.
Ook zou het huis nog wel wat ruimer mogen. Onze voorkeur gaat daarom naar een vrijstaand huis met rond de 1000-1500m2 perceel.
...
Mijn situatie was van rijtjeshuis naar groter hoekhuis op een rijtje.
Ook een flinke stap in prijs, geen idee of het vergelijkbaar is met van 2-onder-1-kap naar vrijstaand.

Maar we pakken het opknappen van het huidige huis gefaseerd aan om de kosten te spreiden.
Dus wel vloerverwarming, stucken, overal nieuwe vloeren, al het glas vervangen en gedeeltelijke isolatie.
Maar andere zaken zoals nieuwe keuken, badkamer en goed aanpakken van de tuin doen we wel later na wat meer sparen.

Dus als je kan leven met niet gelijk in een helemaal af huis te zitten zou je waarschijnlijk best kunnen upgraden :)
Heeft ook als voordeel dat je wat minder concurrentie hebt want de meeste mensen trekken toch liever in een huis wat al ‘af’ is vs een waar nog flink aan verbouwd moet worden

edit: Ik lees net hierboven dat jij ook in een ‘af’ huis wilt, dan wordt het wel lastiger. Dan is het de afweging of je toch consessies wilt doen in het ‘af zijn’ en daarmee de kans flink vergroot om dat vrijstaande huis toch te kunnen kopen.

En het huidige huis lekvrij maken lijkt me qua verkoop wel verstandig en moet sowieso ook als je toch wilt verhuizen want het kan wel wat tijd kosten voor je droom woning voorbij komt.

Verder weet ik niet of je huidige huis daar nu geschikt voor is maar in het “wat er nu weer te koop staat” topic zie ik vaak genoeg huizen voorbij komen die geflipt worden, met minimale cosmetische ingrepen flink meer krijgen bij verkoop. Misschien is dat bij jou aan de orde, dan kan het de moeite zijn net wat meer op te knappen.

[Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 24-02-2021 10:10]

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:26
het is maar net wat je wil en wat je ervoor over hebt. Rente is laag en kan je meer lenen voor dat ene huis.

Wij wonen nu in huis waarde na verbouwing 290.000 ( het noorden des lands, 2 onder 1 kapper), vrijstaand is bijna 2 x zo duur .. ook hier. Dan gaan mijn maandlasten wel stuk omhoog. Wil ik een huis wat echt af is (want geen geld meer over dan voor weer de boel opentrekken) dan nog 50.000 erbij.

Dat vonden wij te gortig, dus blijven we wonen waar we wonen (waar we prima zitten, zeker na verbouwing)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voorbeeld:
* Vloerverwarming,
* Gehele woning een zelfde vloer
* Stalen kozijnen met bovenlicht vervangen door houten kozijnen zonder bovenlicht
* Badkamer vernieuwen
* Aanleg airco eerste verdieping
* Toilet verruimen en vervangen (is het eerste toilet nog)
* Nog een tal van zaken(gemetselde meterkast ombouw, verlaagt plafond met spotjes, gas haard, thema hotel chique).
&
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:16:
Herstel van de vochtproblemen zitten rond de 17-20k, renovatie van alles wat wij willen rond de 75k. Hier zit inderdaad best wel een verschil in en dat maakt het ook zo lastig.
Ik weet niet precies wat je wensenlijstje is, maar je budget ziet er krap uit. Er zijn genoeg mensen die nu de helft van dat budget kwijt zijn aan alleen de badkamer & wc. Een dak vervangen & isoleren, nieuwe kozijnen en vloerverwarming zijn prima te betalen, maar het zijn wel allemaal zaken waarbij de teller gewoon hard oploopt.
Wat ik mis is een fatsoenlijke hobby schuur, wat meer grond en wat meer vrijheid. Ook zou het huis nog wel wat ruimer mogen. Onze voorkeur gaat daarom naar een vrijstaand huis met rond de 1000-1500m2 perceel.

Wij zijn al een tijdje aan het zoeken/bezichtigen, maar in de huidige markt is het erg lastig iets te vinden wat naar wens is en dat wat er is wordt enorm overboden en is daarmee buiten bereik. Nu de lekkage zich voordoet zullen we moeten handelen. De vraag is alleen wat gaan we doen..
Vergeet de vraagprijs, ik kan ook €1 of €1.000.000 op de gevel zetten, maar beiden gaan niet de verkoopprijs zijn. De verkoopprijs is de prijs waar je naar moet kijken (eventueel opvragen bij kadaster) en dat is de enige relevante prijs. Zit die in de buurt van je budget? Dan hoef je het idee nog niet meteen te laten varen. Maar als er een gat zit, dan denk ik dat je het hele idee gewoon uit je hoofd moet zetten.
Het idee dat overbieden betekent dat mensen teveel betalen voor hun huis zit bij veel mensen in hun hoofd, maar het betekent alleen dat de vraagprijs afwijkt van de marktwaarde. Het is een verkoopstrategie.

Ik ben het wel met je eens dat nu een bouwdepot nemen van €75k je kansen op de woningmarkt niet helpen. Jouw perfecte badkamer is dat niet voor iedereen. En dat ze bij de bouw een partijtje baggerkozijnen erin hebben gezet, tja, een andere woning had dat misschien niet. Dus hoeveel waarde die verbouwing gaat toevoegen is maar de vraag.
Maar ook denk ik dat je de waarde van je huidige woning een stukje overschat. Het is geen instapklare woning meer en kopers hebben tegenwoordig weinig behoefte om veel aan de woning te doen (of de prijs moet ernaar zijn).

Als laatste verbaas ik me een beetje dat je voor een reparatie van 17-20k een bouwdepot moet afsluiten. Je wilt (fors) duurder gaan wonen, maar je lijkt niet echt het geld te hebben voor het onderhoud van je huidige huis. Een duurder huis heeft duurder onderhoud. Ik snap best dat niet iedereen 20k in een sok onder zijn hoofdkussen heeft liggen. Maar, zoals je nu ook ondervindt, het zijn wel de bedragen die een huis kan kosten. Bij een nieuw huis horen ook de kosten koper, verhuiskosten, dubbele lasten, verf en stoffering etc. dus zonder een bedrag dat aardig in de buurt kan komen van die reparatie gaat je verhuizing ook niet door.

TLDR:
Onderschat je niet de verbouwkosten?
Heb je wel genoeg grip op je financiën om nog duurder te gaan wonen, je komt er nu al niet uit?

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42

Foamy

Fulltime prutser

Als je toch al gaat verbouwen kun je het net zo goed meteen goed doen ;-)

Maar iets serieuzer: wat zou het waardeverschil zijn bij verkoop tussen de twee types verbouwingen die je nu wilt? Ik zou dat als eerste uitzoeken. Wellicht dat het op korte termijn wel heel goed uitkan om alles op de schop te nemen, zelfs als je daar zelf niet jarenlang meer van gaat genieten..

blub

• raze88
TheGhostInc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
[...]

&

[...]

Ik weet niet precies wat je wensenlijstje is, maar je budget ziet er krap uit. Er zijn genoeg mensen die nu de helft van dat budget kwijt zijn aan alleen de badkamer & wc. Een dak vervangen & isoleren, nieuwe kozijnen en vloerverwarming zijn prima te betalen, maar het zijn wel allemaal zaken waarbij de teller gewoon hard oploopt.

[...]

Vergeet de vraagprijs, ik kan ook €1 of €1.000.000 op de gevel zetten, maar beiden gaan niet de verkoopprijs zijn. De verkoopprijs is de prijs waar je naar moet kijken (eventueel opvragen bij kadaster) en dat is de enige relevante prijs. Zit die in de buurt van je budget? Dan hoef je het idee nog niet meteen te laten varen. Maar als er een gat zit, dan denk ik dat je het hele idee gewoon uit je hoofd moet zetten.
Het idee dat overbieden betekent dat mensen teveel betalen voor hun huis zit bij veel mensen in hun hoofd, maar het betekent alleen dat de vraagprijs afwijkt van de marktwaarde. Het is een verkoopstrategie.
Voor de kosten van de verbouwing heb ik een aantal offertes laten opstellen. De badkamer wordt wat krap om deze erbij in mee te nemen, maar dit moet te doen zijn(badkamer is 2x2,5m).

Wat betreft de woningprijzen ben ik mischien wat ouderwets maar een vraagprijs enorm overbieden voelt niet goed. Van wat ik van mijn adviseur hoor is dat degene die vaak het huis krijgt flink meer geboden heeft dan de persoon eronder omdat ze het huis kosten wat het kost willen hebben. Dit gaat mij wat te ver gezien we waarschijnlijk weer in een bubbel zitten.
Ik ben het wel met je eens dat nu een bouwdepot nemen van €75k je kansen op de woningmarkt niet helpen. Jouw perfecte badkamer is dat niet voor iedereen. En dat ze bij de bouw een partijtje baggerkozijnen erin hebben gezet, tja, een andere woning had dat misschien niet. Dus hoeveel waarde die verbouwing gaat toevoegen is maar de vraag.
Maar ook denk ik dat je de waarde van je huidige woning een stukje overschat. Het is geen instapklare woning meer en kopers hebben tegenwoordig weinig behoefte om veel aan de woning te doen (of de prijs moet ernaar zijn).
De waarde is gebaseerd op een bieden vanaf prijs. Onze woning hebben wij destijds goedkoop kunnen kopen waardoor er nu een behoorlijke overwaarde is. De verkoopprijs is dan wel gebaseerd op het feit dat alle gebreken hersteld zijn(5 dakramen (waarvan 2 onjuist geplaatst zijn waardoor lekkage) de andere 3 gaan mee om alles gelijk te houden), 1 dubbel openslaande tuindeur, een 3-voudig draai kiep kozijn). Voor de laatste 2 moet wat werk verzet worden gezien deze verkeerd geplaatst zijn. Dit zal een 17-20k kosten.
Als laatste verbaas ik me een beetje dat je voor een reparatie van 17-20k een bouwdepot moet afsluiten. Je wilt (fors) duurder gaan wonen, maar je lijkt niet echt het geld te hebben voor het onderhoud van je huidige huis. Een duurder huis heeft duurder onderhoud. Ik snap best dat niet iedereen 20k in een sok onder zijn hoofdkussen heeft liggen. Maar, zoals je nu ook ondervindt, het zijn wel de bedragen die een huis kan kosten. Bij een nieuw huis horen ook de kosten koper, verhuiskosten, dubbele lasten, verf en stoffering etc. dus zonder een bedrag dat aardig in de buurt kan komen van die reparatie gaat je verhuizing ook niet door.
Dit ben ik met je eens. De reden dat wij het geld nu niet hebben is omdat wij afgelopen jaar, met heel erg veel geluk _/-\o_ , onze bruiloft hebben kunnen laten doorgaan met hierop aansluitend een huwelijksreis. Omdat aan het einde van het jaar nog wat spaargeld over was, er nog een studie schuld was en we plannen hadden te gaan verhuizen, heb ik de keuze gemaakt eerst die schuld weg te werken en van daaruit weer te gaan sparen. Bij elkaar hebben we het dan over ongeveer een bruto modaal jaarsalaris. Helaas was de lekkage niet gepland waardoor we nu iets moeten verzinnen (wijze les). Een bouwdepot lijkt mij dan de verstandigste oplossingen en deze jaarlijks maximaal aflossen.

[Voor 3% gewijzigd door raze88 op 24-02-2021 19:45]

• raze88
Foamy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:26:
Als je toch al gaat verbouwen kun je het net zo goed meteen goed doen ;-)

Maar iets serieuzer: wat zou het waardeverschil zijn bij verkoop tussen de twee types verbouwingen die je nu wilt? Ik zou dat als eerste uitzoeken. Wellicht dat het op korte termijn wel heel goed uitkan om alles op de schop te nemen, zelfs als je daar zelf niet jarenlang meer van gaat genieten..
Waarde vermeerdering is iets dat ik inderdaad maar eens ga uitzoeken. Ik verwacht dat dit niet heel groot zal zijn. De lekkage en de kozijnen die moeten hoe dan ook. De rest is grotendeels smaak gebonden gezien het nog functioneel is (vloeren, plafond, wc, badkamer).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee