Toon posts:

Verbouwen, of toch niet

Pagina: 1
Acties:

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:26
De lekkage zou je sowieso moeten verhelpen, je kan moeilijk een lek huis verkopen toch?

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:39
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:34:
[...]

Nope, in de huidige woning heb ik een 70% overwaarde zitten momenteel. Huis naar wens binnen budget hebben we afgelopen 2 jaar 3x gezien. Al deze huizen gaan voor ruim10-15% boven vraagprijs weg waarbij je eenmalig een bod mocht doen.

[...]

Mijn angst zit erin dat wanneer ik nu akkoord geeft voor de verbouwing ik volgende week het perfecte huis tegen komen en ik door het bouwdepot net dat ene beetje te kort ga komen..

[...]

Ik woon momenteel in een dorp. In de omliggende plaatsen zijn soms de huizen wat goedkoper te vinden maar dat zijn de dorpen waar ik of niet wil wonen, of te ver van het bos af liggen waardoor je niet even snel aan het einde van de dag nog even lekker met de hond het bos in kan of in het weekend even de mountainbike pakt(zit nu op een 500 meter er van af )
Tsja, dan heb je denk ik je antwoord. Vrijstaand huis met je huidige eisen is onbereikbaar op dit moment. Je huidige huis ligt in de buurt/dorp dat je wil en met aanpassingen voldoet het aan de meeste eisen. Vrijheid en meer grond is wat iedereen wel fijn zou vinden maar geen gegeven in ons kleine landje ;)

En misschien is er voor je hobby schuur ook wel een oplossing te vinden (deel van de garage of tuin opofferen?). Je kan voor je eigen gemoedstoestand natuurlijk altijd een aankoopmakelaar in de arm nemen die voor jou de markt in de gaten houdt.

• robertnld
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-10 16:35
Wat is nu het allerbelangrijkst? Dan zou dit het begin van je verhaal moeten zijn.

Ik lees veel plannen, problemen, vragen en onduidelijkheden. Dan zijn er nog allerlei onderlinge afhankelijkheden waarmee de complexiteit alleen maar meer wordt. Je komt hier niet uit met allerlei antwoorden volgens mij. Je moet volgens mij op zoek naar het begin van deze kluwen wol.

Denk aan een gesprek met een derde (vriend, adviseur, hypotheker). Maak een mindmap. Gebruik MOSCOW (must, could, should, won't). Doe een brown paper sessie (aanrader!). Maar vooral categoriseren en prioritiseren. Ga dus op zoek naar het centrale thema.

Mijn thema bleek het dorp waar ik wilde wonen. Dus niet de grootte van het huis, de financieen, de tuin (wel de garage voor mijn motor :-) ), de huidige woning, de baan of iets anders. Vanuit het thema kon ik wel een plan maken. Succes

• kgl
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18-10 13:01
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:08:
[...]

Dat klopt. Deze moeten sowieso verholpen worden en dat bouwdepot komt er daarmee ook. Lastige is nu dat het afsluiten van een bouwdepot ongeacht de grootte hetzelfde kost in aanvraag en daarmee het nu ook lastig is om dan wel of niet alles meteen mee te nemen. De kans dat we hier de komende jaren nog wonen is vrij groot maar mocht het juiste huis voor de juiste prijs voorbij komen dan zijn we bereid om te handelen.
In plaats van hypothecair bouwdepot, zou je ook naar een verbouwlening kunnen kijken, daarbij is de rente wel hoger en de looptijd korter, maar afsluiten kan zonder kosten. Je kunt wellicht uitrekenen voor hoelang dit goedkoper uit zou pakken tov hypotheek verhogen.
Vraag een taxateur eens aan welke waarde je zou moeten denken na verbouwing. Het kan zijn dat 75k investeren een grotere waarde vermeerdering oplevert. Alhoewel dat meestal vooral opgaat bij uitbreiding van de vierkante meters.

• SYQ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Vloer vervangen vanwege een kapotte tegel bij de voordeur lijkt me overkill. Waarom geen inloopmat?
https://www.noordmantapij...9/10/droogloop-matten.png

• markv93
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 23:34
kgl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:18:
[...]

In plaats van hypothecair bouwdepot, zou je ook naar een verbouwlening kunnen kijken, daarbij is de rente wel hoger en de looptijd korter, maar afsluiten kan zonder kosten. Je kunt wellicht uitrekenen voor hoelang dit goedkoper uit zou pakken tov hypotheek verhogen.
Vraag een taxateur eens aan welke waarde je zou moeten denken na verbouwing. Het kan zijn dat 75k investeren een grotere waarde vermeerdering oplevert. Alhoewel dat meestal vooral opgaat bij uitbreiding van de vierkante meters.
Een goed advies waar ik zelf ook eerder gebruik van heb gemaakt... Maar:
Denk hier wel goed over na. Een lening wordt je zwaar aangerekend als je een nieuwe hypotheek wil oversluiten. In vergelijking met een verbouwhypotheek of bouwdepot kan dit zomaar een factor 3 zijn wat je minder kan lenen.

Uiteraard heb je overwaarde dus zou je die lening daarmee kunnen aflossen, maar niet iedere bank gaat hier soepel mee om is mijn ervaring.

Mocht je toch met een adviseur praten, laat dit dan even vallen. Het zou zonde zijn als je straks je droomhuis niet kan kopen omdat je een verbouwingslening hebt afgesloten om een paar duizend euro uit te sparen.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 23-10 18:42
het is maar net wat je wil en wat je ervoor over hebt. Rente is laag en kan je meer lenen voor dat ene huis.

Wij wonen nu in huis waarde na verbouwing 290.000 ( het noorden des lands, 2 onder 1 kapper), vrijstaand is bijna 2 x zo duur .. ook hier. Dan gaan mijn maandlasten wel stuk omhoog. Wil ik een huis wat echt af is (want geen geld meer over dan voor weer de boel opentrekken) dan nog 50.000 erbij.

Dat vonden wij te gortig, dus blijven we wonen waar we wonen (waar we prima zitten, zeker na verbouwing)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:59:
Voorbeeld:
* Vloerverwarming,
* Gehele woning een zelfde vloer
* Stalen kozijnen met bovenlicht vervangen door houten kozijnen zonder bovenlicht
* Badkamer vernieuwen
* Aanleg airco eerste verdieping
* Vervangen en isoleren dak aanbouw en garage
* Alle dakramen vervangen i.v.m. lekkage en tocht
* Toilet verruimen en vervangen (is het eerste toilet nog)
* Nog een tal van zaken(gemetselde meterkast ombouw, verlaagt plafond met spotjes, gas haard, thema hotel chique).
&
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:16:
Herstel van de vochtproblemen zitten rond de 17-20k, renovatie van alles wat wij willen rond de 75k. Hier zit inderdaad best wel een verschil in en dat maakt het ook zo lastig.
Ik weet niet precies wat je wensenlijstje is, maar je budget ziet er krap uit. Er zijn genoeg mensen die nu de helft van dat budget kwijt zijn aan alleen de badkamer & wc. Een dak vervangen & isoleren, nieuwe kozijnen en vloerverwarming zijn prima te betalen, maar het zijn wel allemaal zaken waarbij de teller gewoon hard oploopt.
raze88 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:59:
Enerzijds hebben we een fijne buurt, is de woning ruim genoeg (160m2) en ligt het gunstig.
Wat ik mis is een fatsoenlijke hobby schuur, wat meer grond en wat meer vrijheid. Ook zou het huis nog wel wat ruimer mogen. Onze voorkeur gaat daarom naar een vrijstaand huis met rond de 1000-1500m2 perceel.

Wij zijn al een tijdje aan het zoeken/bezichtigen, maar in de huidige markt is het erg lastig iets te vinden wat naar wens is en dat wat er is wordt enorm overboden en is daarmee buiten bereik. Nu de lekkage zich voordoet zullen we moeten handelen. De vraag is alleen wat gaan we doen..
Vergeet de vraagprijs, ik kan ook €1 of €1.000.000 op de gevel zetten, maar beiden gaan niet de verkoopprijs zijn. De verkoopprijs is de prijs waar je naar moet kijken (eventueel opvragen bij kadaster) en dat is de enige relevante prijs. Zit die in de buurt van je budget? Dan hoef je het idee nog niet meteen te laten varen. Maar als er een gat zit, dan denk ik dat je het hele idee gewoon uit je hoofd moet zetten.
Het idee dat overbieden betekent dat mensen teveel betalen voor hun huis zit bij veel mensen in hun hoofd, maar het betekent alleen dat de vraagprijs afwijkt van de marktwaarde. Het is een verkoopstrategie.

Ik ben het wel met je eens dat nu een bouwdepot nemen van €75k je kansen op de woningmarkt niet helpen. Jouw perfecte badkamer is dat niet voor iedereen. En dat ze bij de bouw een partijtje baggerkozijnen erin hebben gezet, tja, een andere woning had dat misschien niet. Dus hoeveel waarde die verbouwing gaat toevoegen is maar de vraag.
Maar ook denk ik dat je de waarde van je huidige woning een stukje overschat. Het is geen instapklare woning meer en kopers hebben tegenwoordig weinig behoefte om veel aan de woning te doen (of de prijs moet ernaar zijn).

Als laatste verbaas ik me een beetje dat je voor een reparatie van 17-20k een bouwdepot moet afsluiten. Je wilt (fors) duurder gaan wonen, maar je lijkt niet echt het geld te hebben voor het onderhoud van je huidige huis. Een duurder huis heeft duurder onderhoud. Ik snap best dat niet iedereen 20k in een sok onder zijn hoofdkussen heeft liggen. Maar, zoals je nu ook ondervindt, het zijn wel de bedragen die een huis kan kosten. Bij een nieuw huis horen ook de kosten koper, verhuiskosten, dubbele lasten, verf en stoffering etc. dus zonder een bedrag dat aardig in de buurt kan komen van die reparatie gaat je verhuizing ook niet door.

TLDR:
Onderschat je niet de verbouwkosten?
Heb je wel genoeg grip op je financiën om nog duurder te gaan wonen, je komt er nu al niet uit?

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-10 11:12
TheGhostInc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:33:
[...]

&

[...]

Ik weet niet precies wat je wensenlijstje is, maar je budget ziet er krap uit. Er zijn genoeg mensen die nu de helft van dat budget kwijt zijn aan alleen de badkamer & wc. Een dak vervangen & isoleren, nieuwe kozijnen en vloerverwarming zijn prima te betalen, maar het zijn wel allemaal zaken waarbij de teller gewoon hard oploopt.

[...]

Vergeet de vraagprijs, ik kan ook €1 of €1.000.000 op de gevel zetten, maar beiden gaan niet de verkoopprijs zijn. De verkoopprijs is de prijs waar je naar moet kijken (eventueel opvragen bij kadaster) en dat is de enige relevante prijs. Zit die in de buurt van je budget? Dan hoef je het idee nog niet meteen te laten varen. Maar als er een gat zit, dan denk ik dat je het hele idee gewoon uit je hoofd moet zetten.
Het idee dat overbieden betekent dat mensen teveel betalen voor hun huis zit bij veel mensen in hun hoofd, maar het betekent alleen dat de vraagprijs afwijkt van de marktwaarde. Het is een verkoopstrategie.
Voor de kosten van de verbouwing heb ik een aantal offertes laten opstellen. De badkamer wordt wat krap om deze erbij in mee te nemen, maar dit moet te doen zijn(badkamer is 2x2,5m).

Wat betreft de woningprijzen ben ik mischien wat ouderwets maar een vraagprijs enorm overbieden voelt niet goed. Van wat ik van mijn adviseur hoor is dat degene die vaak het huis krijgt flink meer geboden heeft dan de persoon eronder omdat ze het huis kosten wat het kost willen hebben. Dit gaat mij wat te ver gezien we waarschijnlijk weer in een bubbel zitten.
Ik ben het wel met je eens dat nu een bouwdepot nemen van €75k je kansen op de woningmarkt niet helpen. Jouw perfecte badkamer is dat niet voor iedereen. En dat ze bij de bouw een partijtje baggerkozijnen erin hebben gezet, tja, een andere woning had dat misschien niet. Dus hoeveel waarde die verbouwing gaat toevoegen is maar de vraag.
Maar ook denk ik dat je de waarde van je huidige woning een stukje overschat. Het is geen instapklare woning meer en kopers hebben tegenwoordig weinig behoefte om veel aan de woning te doen (of de prijs moet ernaar zijn).
De waarde is gebaseerd op een bieden vanaf prijs. Onze woning hebben wij destijds goedkoop kunnen kopen waardoor er nu een behoorlijke overwaarde is. De verkoopprijs is dan wel gebaseerd op het feit dat alle gebreken hersteld zijn(5 dakramen (waarvan 2 onjuist geplaatst zijn waardoor lekkage) de andere 3 gaan mee om alles gelijk te houden), 1 dubbel openslaande tuindeur, een 3-voudig draai kiep kozijn). Voor de laatste 2 moet wat werk verzet worden gezien deze verkeerd geplaatst zijn. Dit zal een 17-20k kosten.
Als laatste verbaas ik me een beetje dat je voor een reparatie van 17-20k een bouwdepot moet afsluiten. Je wilt (fors) duurder gaan wonen, maar je lijkt niet echt het geld te hebben voor het onderhoud van je huidige huis. Een duurder huis heeft duurder onderhoud. Ik snap best dat niet iedereen 20k in een sok onder zijn hoofdkussen heeft liggen. Maar, zoals je nu ook ondervindt, het zijn wel de bedragen die een huis kan kosten. Bij een nieuw huis horen ook de kosten koper, verhuiskosten, dubbele lasten, verf en stoffering etc. dus zonder een bedrag dat aardig in de buurt kan komen van die reparatie gaat je verhuizing ook niet door.
Dit ben ik met je eens. De reden dat wij het geld nu niet hebben is omdat wij afgelopen jaar, met heel erg veel geluk _/-\o_ , onze bruiloft hebben kunnen laten doorgaan met hierop aansluitend een huwelijksreis. Omdat aan het einde van het jaar nog wat spaargeld over was, er nog een studie schuld was en we plannen hadden te gaan verhuizen, heb ik de keuze gemaakt eerst die schuld weg te werken en van daaruit weer te gaan sparen. Bij elkaar hebben we het dan over ongeveer een bruto modaal jaarsalaris. Helaas was de lekkage niet gepland waardoor we nu iets moeten verzinnen (wijze les). Een bouwdepot lijkt mij dan de verstandigste oplossingen en deze jaarlijks maximaal aflossen.

[Voor 3% gewijzigd door raze88 op 24-02-2021 19:45]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee