Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik zit uit te zoeken wat het zou kosten om het kleine netwerk bij mijn ouders een update geven, en dan met name de verbinding tussen de PC en de NAS. Er is nu een modem/router van KPN met twee 100 mbit oude cat5 kabels naar een NAS en een PC. Dat schiet natuurlijk niet op.

De simpelste upgrade is om de kabels te vervangen met minimaal gigabit kabels omdat alle apparaten gigabit poorten hebben, maar dan haal je maar zo'n 100 MByte/s terwijl de NAS wel 400 MByte/s kan hebben.

Misschien is het een interessante optie om de NAS te upgraden naar een 5 GbE aansluiting en de PC naar een 10 GbE aansluiting, en deze direct op elkaar aan te sluiten.

pricewatch: QNAP USB 3.0 to 5GbE Adapter
pricewatch: ASUS XG-C100C

Ze krijgen dan allebei internet over hun oude 1 GbE poort, want de internetverbinding is toch 100/100.

Het liefst zou ik een switch gebruiken zodat ze allebei maar één kabel nodig hebben (en geen verdere configuratie voor twee netwerkdevices), maar 10 GbE switches zijn wel erg duur en 5 GbE switches zijn, gek genoeg, nog duurder.

Nu is de vraag: Kunnen zo'n 5 GbE en 10 GbE connector samen in 5 GbE praten? Of gaan ze dan samen op 1000 mbit zitten als een soort backwards compatibility?

Als er binnenkort nog een kleinere 5 of 10 GbE switch uitkomt lijkt dat me helemaal mooi, maar dan wordt het verhaal nog ingewikkelder: 1 GbE van de router voor internet, 5 GbE naar de NAS en 10 GbE naar de PC. Gaat de boel dan op de zwakste schakel lopen? (1 GbE)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Een 10GB netwerkport kan prima met een 5GB port praten. Echter voel ik aan dat je van alles zit te verzinnen omwille budget/opties. Dus mijn advies:

Upgrade alles netjes naar cat6a en call it a day. Als je toch cat5 bent gewend dan heb je snelheidswinst en een goede investering gedaan om naar cat6a te gaan.
5GB switches zijn duur omdat men of gewoon op 1 of 10GB zit. Die 2.5 en 5 zijn eigenlijk edge-cases waarbij 2.5GB kaarten nog wel "handig" kunnen zijn in combinatie met een 10GB switch.

Sprokkel dan ooit een keertje een 10GB switch en 10 of 2.5GB netwerk kaarten om de volgende upgrade te maken. Dan liggen je kabels er al en easy peasy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Douweegbertje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:47:
Een 10GB netwerkport kan prima met een 5GB port praten. Echter voel ik aan dat je van alles zit te verzinnen omwille budget/opties. Dus mijn advies:

Upgrade alles netjes naar cat6a en call it a day. Als je toch cat5 bent gewend dan heb je snelheidswinst en een goede investering gedaan om naar cat6a te gaan.
5GB switches zijn duur omdat men of gewoon op 1 of 10GB zit. Die 2.5 en 5 zijn eigenlijk edge-cases waarbij 2.5GB kaarten nog wel "handig" kunnen zijn in combinatie met een 10GB switch.

Sprokkel dan ooit een keertje een 10GB switch en 10 of 2.5GB netwerk kaarten om de volgende upgrade te maken. Dan liggen je kabels er al en easy peasy.
10Gbps en 5/2,5Gbps zijn twee verschillende standaarden en niet alle 10Gbps apparatuur kan overweg met 5/2,5Gbps.

Een Intel X540 netwerkkaart kan b.v. niet overweg met 5 en 2,5. Die snapt alleen 1 en 10Gbps.

Let daar dus mee op, dat beide kanten ondersteuning hebben voor de benodigde standaard

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-07 10:02
Nee, dat is niet correct, er is een onderscheid tussen multirate en 10Gbps, multirate 5Gb gaat wel lukken, maar als het geen multirate maar 1/10Gb betreft gaat dat niet werken.

Multirate = 802.3bz waarbij 2,5Gbps verplicht is, maar 5 en 10Gb optioneel. Dus 5 en 10Gb word niet altijd ondersteund.

McKaamos beat me to it :)

[ Voor 29% gewijzigd door mash_man02 op 23-02-2021 18:02 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dus het eigenlijke advies is.. gewoon naar 10gigabit ?

niet dat mn 2gbit trunk op dit moment niet voldoende is (clients zijn 1gbit) en bekabeling is voor t grootste deel beperkt tot CAT5E en "moeilijk" vervangbaar

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SMSfreakie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:06:
dus het eigenlijke advies is.. gewoon naar 10gigabit ?

niet dat mn 2gbit trunk op dit moment niet voldoende is (clients zijn 1gbit) en bekabeling is voor t grootste deel beperkt tot CAT5E en "moeilijk" vervangbaar
Niet persé, nee. Maar kijk wel even bij de specs van de spullen die je koopt of alles compatible is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
maar dan haal je maar zo'n 100 MByte/s terwijl de NAS wel 400 MByte/s kan hebben.
Volgens de specs of daadwerkelijk gemeten ? Hebben je ouders het ook daadwerkelijk nodig ? Zelfs een 4k stream is max 25 Mbyte/s. Tenzij ze volop video editten via de nas zie ik geen meerwaarde voor 10 Gb.

Ik zou zeggen trek gewoon naar de belangrijkste plekken Cat6(a) en wanneer nodig kun je dan zo upgraden van 1 Gb naar 10 Gb.

Die hele 2.5/5 Gb ik vraag me af wat voor meerwaarde het heeft. Als je toch gaat upgraden pak dan direct 10 Gb spul en kabels. Ipv de duurdere midden stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Douweegbertje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:47:
Echter voel ik aan dat je van alles zit te verzinnen omwille budget/opties.

Naja, "vanalles verzinnen", ik denk dat je me hier misschien een beetje verkeerd begrijpt.
  • Dit gaat over de situatie bij mijn ouders. Mijn vader wil graag wat rapper naar de NAS kunnen schrijven.
  • Ik ga sowieso (plan A) alles naar Cat7 upgraden zodat er in ieder geval gigabit compatible 10GbE ligt.
  • Zelf heb ik al een rechtstreekse 10 GbE verbinding tussen mijn PC en mijn NAS zonder tussenkomst van een switch. Bevalt goed. Dit wil ik misschien ook bij mijn ouders doen (plan A+B)
  • De enige reden dat 5 GbE ter sprake komt is omdat de NAS slechts USB 3.2 heeft. Voor USB 3.2 is geen 10 GbE adapter beschikbaar. Alleen 5 GbE.
  • Ik speelde met het idee van een Switch om de boel te versimpelen (plan A+C), maar die prijzen zijn nog niet ver genoeg omlaag gekomen.
De vraag is dan: Gaan de genoemde adapters samen in 5 GbE communiceren? Of in 1 GbE? Of kunnen ze niet communiceren met elkaar?
Jan-man schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:42:
Hebben je ouders het ook daadwerkelijk nodig ? Zelfs een 4k stream is max 25 Mbyte/s. Tenzij ze volop video editten via de nas zie ik geen meerwaarde voor 10 Gb.
Mijn vader is een raw foto/video liefhebber en 10 Gb heeft absoluut meerwaarde. Ik heb het zelf ook.
Die hele 2.5/5 Gb ik vraag me af wat voor meerwaarde het heeft. Als je toch gaat upgraden pak dan direct 10 Gb spul en kabels. Ipv de duurdere midden stap.
Ik wil eigenlijk ook gewoon "10 Gb spul", maar de NAS ondersteunt geen 10 GbE. De NAS heeft alleen USB 3.2 10 Gigabit poort, maar er bestaan geen 10 GbE adapters. Alleen 5 GbE. Dus het gaat hier niet om een keuze voor een middenstap, maar om een gebrek aan keuzemogelijkheden.

Daarom dit topic, ik had nog nooit van 5 GbE gehoord (of 2.5), ik kende eigenlijk alleen 1 en 10. Ik weet van lang geleden dat een hele switch zo snel als de langzaamste verbinding ging lopen. Toen ging het om 10, 100 of 1000 mbit.

Ik ging er extrapolerende van uit dat 10 Gbit de enige snelheid was die na 10, 100, 1000 kwam. Maar nu blijkt alles wat complexer: Je hebt dus 1, 2.5, 5 en 10 gbit (en meer). Dus nu ik al die verschillende snelheden in de pricewatch zie vraag ik me af: is dat dan compatibel met elkaar of moet álles de zelfde snelheid zijn omdat het anders terugschakelt naar het "oude" 1 GbE?

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 24-02-2021 00:35 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 20:42
Wat voor schijven en hoe veel zitten er in de NAS? Zonder SSD’s of minimaal 4 rappe HDDs ga je die 400MB/s niet halen namelijk. En een 4 HDD raid 5 vergt een nas met een stevige CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
DJSnels schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:34:
Wat voor schijven en hoe veel zitten er in de NAS? Zonder SSD’s of minimaal 4 rappe HDDs ga je die 400MB/s niet halen namelijk. En een 4 HDD raid 5 vergt een nas met een stevige CPU.
Die 400 heb ik zelf gebenchmarked dus die haal ik wel. Ik weet niet meer precies wat er in zit. 4x WD Red Pro in ZoL ZFS RaidZ1 geloof ik. NAS is een Intel Xeon frankenbuild.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:30:
[...]

Naja, "vanalles verzinnen", ik denk dat je me hier misschien een beetje verkeerd begrijpt.
  • Dit gaat over de situatie bij mijn ouders. Mijn vader wil graag wat rapper naar de NAS kunnen schrijven.
  • Ik ga sowieso (plan A) alles naar Cat7 upgraden zodat er in ieder geval gigabit compatible 10GbE ligt.
  • Zelf heb ik al een rechtstreekse 10 GbE verbinding tussen mijn PC en mijn NAS zonder tussenkomst van een switch. Bevalt goed. Dit wil ik misschien ook bij mijn ouders doen (plan A+B)
  • De enige reden dat 5 GbE ter sprake komt is omdat de NAS slechts USB 3.2 heeft. Voor USB 3.2 is geen 10 GbE adapter beschikbaar. Alleen 5 GbE.
  • Ik speelde met het idee van een Switch om de boel te versimpelen (plan A+C), maar die prijzen zijn nog niet ver genoeg omlaag gekomen.
De vraag is dan: Gaan de genoemde adapters samen in 5 GbE communiceren? Of in 1 GbE? Of kunnen ze niet communiceren met elkaar?

[...]

Mijn vader is een raw foto/video liefhebber en 10 Gb heeft absoluut meerwaarde. Ik heb het zelf ook.

[...]

Ik wil eigenlijk ook gewoon "10 Gb spul", maar de NAS ondersteunt geen 10 GbE. De NAS heeft alleen USB 3.2 10 Gigabit poort, maar er bestaan geen 10 GbE adapters. Alleen 5 GbE. Dus het gaat hier niet om een keuze voor een middenstap, maar om een gebrek aan keuzemogelijkheden.

Daarom dit topic, ik had nog nooit van 5 GbE gehoord (of 2.5), ik kende eigenlijk alleen 1 en 10. Ik weet van lang geleden dat een hele switch zo snel als de langzaamste verbinding ging lopen. Toen ging het om 10, 100 of 1000 mbit.

Ik ging er extrapolerende van uit dat 10 Gbit de enige snelheid was die na 10, 100, 1000 kwam. Maar nu blijkt alles wat complexer: Je hebt dus 1, 2.5, 5 en 10 gbit (en meer). Dus nu ik al die verschillende snelheden in de pricewatch zie vraag ik me af: is dat dan compatibel met elkaar of moet álles de zelfde snelheid zijn omdat het anders terugschakelt naar het "oude" 1 GbE?
Die extrapolatie klopt, tot het moment dat men bedacht dat adoptiegraad van 10Gbps te laag is omdat de prijzen te hoog zijn voor de gewone sterveling. (dure kaarten, nieuwe bekabeling, switches)
Toen hebben ze nog even gauw de NBase-T standaard toegevoegd die 2,5 en 5Gbps over Cat5e mogelijk maakt, al is dat wel over beperkte kabel-lengte. (55m geloof ik) Dat lost dus ook het kabels vervang probleem op.

Kortom, 10Gbps apparatuur is niet persé geschikt voor 2,5 en 5Gbps, want dat is een standaard die later uitgekomen is en niet in oudere 10Gbps apparatuur zit.

Die Aquantia chip op de Asus kaart die je linkt is de eerste commercieel zinnige 10Gbps chip met support voor 2,5/5G.
Die QNAP 5Gbps USB adapter ondersteunt het ook, dus ja, je kan deze twee direct aan elkaar knuppen en dan zou je op 5 (of evt 2,5 afhankelijk van kabelkwaliteit) moeten draaien.

Inmiddels neemt NBaste-T iets meer een vlucht.
Intel heeft de X550 kaarten voorzien van een hackjob om het te ondersteunen. De X710 kan het vanaf de ge-update versie (T2L en T4L varianten) uit 2019.
Ze hebben ook een i225-V chipje uitgebracht die max 2,5Gbps doet en inmiddels regelmatig op moederborden geintegreerd wordt (en ik slechte ervaringen mee heb).
Realtek is er ook bovenop gesprongen met de RTL8125 2,5Gbps kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Kortom, 10Gbps apparatuur is niet persé geschikt voor 2,5 en 5Gbps, want dat is een standaard die later uitgekomen is en niet in oudere 10Gbps apparatuur zit.

Die Aquantia chip op de Asus kaart die je linkt is de eerste commercieel zinnige 10Gbps chip met support voor 2,5/5G.
Die QNAP 5Gbps USB adapter ondersteunt het ook, dus ja, je kan deze twee direct aan elkaar knuppen en dan zou je op 5 (of evt 2,5 afhankelijk van kabelkwaliteit) moeten draaien.
Fijn, bedankt voor de uitleg!

Voor de zekerheid: Die >1 <=10 negotiation noem je dus NBase-T, en als ik ergens een 2e hands 10 GbE switch zie, dan kan die er ook tussen wanneer er NBase-T op staat.

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Begrijp ik dat goed, of is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Nog meer aannames die ik meen goed begrepen te hebben na googlen: Cat 7 is compatible met alle hardware tot 10 GbE. Ik heb nog cat5 stekkers en die kunnen ook op een cat7 kabel geknepen worden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Fijn, bedankt voor de uitleg!

Voor de zekerheid: Die >1 <=10 negotiation noem je dus NBase-T, en als ik ergens een 2e hands 10 GbE switch zie, dan kan die er ook tussen wanneer er NBase-T op staat.

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Begrijp ik dat goed, of is er nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Nog meer aannames die ik meen goed begrepen te hebben na googlen: Cat 7 is compatible met alle hardware tot 10 GbE. Ik heb nog cat5 stekkers en die kunnen ook op een cat7 kabel geknepen worden.
Klopt, dat is waar je naar zoekt. De kans dat je zoiets 2dehands vind lijkt me ietwat klein btw.

Een nieuwe is ook niet te gek duur meer trouwens, maar het is verdomd lastig filteren in de pricewatch. De informatie is niet altijd even helder.

De goedkoopste (in de pricewatch iig) is deze: pricewatch: Netgear GS110MX
De 2 10Gbps poorten lusten ook 5 en 2,5, maar om dat uit te vinden moet je door graven naar de specs pagina van de fabrikant. Zie: https://www.netgear.nl/bu...b-technischespecificaties

Die heb ik bij iemand ingezet icm een NAS en PC met beide een Intel X540-T2 kaart. NAS met 6x6TB WD Red, 800MB/s read en 650MB/s write met Samba.
Prima switch en strak geprijsd.

Cat7 is een optie, maar stelt meer eisen aan shielding. Dat worden dus dikkere kabels en standaard RJ45 plugjes zou ik er niet op zetten, want dan doe je het hele idee van shielding teniet.
Shielding werkt optimaal als beide einden een RJ45 stekker hebben met een metalen shield contant om de buitenkant heen. Die legt contact met de buitenste shield van de RJ45 aansluiting op de netwerkkaart/switch, welke verbonden is met de shielding van de behuizing en afgevoerd wordt naar aarde. Op die manier raakt een geshielde kabel de interferentie kwijt.
Ik zou dus even andere stekkertjes bij halen die zo'n metalen contant om de buitenkant hebben.

Edije: voor de liefhebbers, heb deze even ingeschoten als improvement voor de pricewatch: Multirate netwerk poorten op switches

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 24-02-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:09:
[...]

De goedkoopste (in de pricewatch iig) is deze: pricewatch: Netgear GS110MX
De 2 10Gbps poorten lusten ook 5 en 2,5, maar om dat uit te vinden moet je door graven naar de specs pagina van de fabrikant. Zie: https://www.netgear.nl/bu...b-technischespecificaties
Dat begint inderdaad interessant geprijsd te worden. Beetje jammer van die 8x 1GbE though. Die gebruiken we toch niet. Het is zo van: Of je wilt een supersnelle verbinding (voornamelijk met de NAS), of je bent tevreden met de WiFi. Dus dan heb je een vrij groot apparaat waarvan je alleen de twee 10G poorten gebruikt (plus 1x 1G voor internet). Je kan dan ook niet later een tweede PC aansluiten want er is geen 10G poort meer vrij. Dus als ik inderdaad geen succes heb met 2e hands apparatuur doe ik eerst een directe verbinding (MDI-X) en kijk ik of er later simpelere switches op de markt komen.

Het liefst heb ik zo'n ouderwetse simpele 4-poorts Netgear, maar dan een 10G versie. Maar die bestaat bij mijn weten (nog) niet. Jammer dat veel mensen 1G zat vinden, want mede daardoor gaat de adoptie wat langzamer en is er nog geen simpele 4-poorts 10G switch. Ook als je niet van de long form video editing bent maar bijvoorbeeld je Steam library op je NAS hebt staan, dan maakt het een duidelijk verschil of je een 1G of 10G verbinding met je NAS hebt. Maar ik denk dat de meeste mensen toch liever een vrij dure grote NVMe nemen om te gamen dan een NAS waar iedereen gebruik van kan maken.

Het enige probleem is dan nog dat ik zelf geen Windows gebruik, en niet weet hoe moeilijk het is om op de Windows-computer van mijn vader een tweede ethernetkaart te gebruiken voor het instellen van een Netwerkmap. In mijn thuissituatie (Linux) geef ik gewoon beide adapters een statisch ip in een ander subnet die naar elkaar verwijzen in /etc/network/interfaces.
Die heb ik bij iemand ingezet icm een NAS en PC met beide een Intel X540-T2 kaart. NAS met 6x6TB WD Red, 800MB/s read en 650MB/s write met Samba.
Prima switch en strak geprijsd.
Dat is wel vet. De NAS die ik bij mijn ouders heb gebouwd haalt ongeveer 400/250, maar ook daar is 1GbE al een flinke bottleneck (ongeveer 100/100 MByte/s)

(Daar had ik overigens eerst ook een 6TB WD Red bijzitten als ik het me goed herinner, en die deed erg vervelend bij grote hoeveelheden data. Bleek een SMR schijf te zijn. Die vervangen door een Plus of Pro.)
Ik zou dus even andere stekkertjes bij halen die zo'n metalen contant om de buitenkant hebben.
Goede tip. d:)b

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Dat begint inderdaad interessant geprijsd te worden. Beetje jammer van die 8x 1GbE though. Die gebruiken we toch niet. Het is zo van: Of je wilt een supersnelle verbinding (voornamelijk met de NAS), of je bent tevreden met de WiFi. Dus dan heb je een vrij groot apparaat waarvan je alleen de twee 10G poorten gebruikt (plus 1x 1G voor internet). Je kan dan ook niet later een tweede PC aansluiten want er is geen 10G poort meer vrij. Dus als ik inderdaad geen succes heb met 2e hands apparatuur doe ik eerst een directe verbinding (MDI-X) en kijk ik of er later simpelere switches op de markt komen.

Het liefst heb ik zo'n ouderwetse simpele 4-poorts Netgear, maar dan een 10G versie. Maar die bestaat bij mijn weten (nog) niet. Jammer dat veel mensen 1G zat vinden, want mede daardoor gaat de adoptie wat langzamer en is er nog geen simpele 4-poorts 10G switch. Ook als je niet van de long form video editing bent maar bijvoorbeeld je Steam library op je NAS hebt staan, dan maakt het een duidelijk verschil of je een 1G of 10G verbinding met je NAS hebt. Maar ik denk dat de meeste mensen toch liever een vrij dure grote NVMe nemen om te gamen dan een NAS waar iedereen gebruik van kan maken.

Het enige probleem is dan nog dat ik zelf geen Windows gebruik, en niet weet hoe moeilijk het is om op de Windows-computer van mijn vader een tweede ethernetkaart te gebruiken voor het instellen van een Netwerkmap. In mijn thuissituatie (Linux) geef ik gewoon beide adapters een statisch ip in een ander subnet die naar elkaar verwijzen in /etc/network/interfaces.

[...]

Dat is wel vet. De NAS die ik bij mijn ouders heb gebouwd haalt ongeveer 400/250, maar ook daar is 1GbE al een flinke bottleneck (ongeveer 100/100 MByte/s)

(Daar had ik overigens eerst ook een 6TB WD Red bijzitten als ik het me goed herinner, en die deed erg vervelend bij grote hoeveelheden data. Bleek een SMR schijf te zijn. Die vervangen door een Plus of Pro.)

[...]

Goede tip. d:)b
Mwoh, ik vind die 8x 1Gbps niet persé jammer.
In de opstelling waar ik er eentje had neergezet, ging het om 1 persoon die veel doet met de NAS en bliksemsnel data heen en weer moet gooien. De rest van het LAN gebruikt de NAS ook wel, maar dan b.v. om een Sonos audioplayer te voorzien van een muziek library. En dingen als printers, een TV boxje, etc.
Voor zo'n setup is het ideaal.

Modem naar een 1Gbps poort, PC en NAS op 10Gbps en dan de rest op 1Gbps, want snel genoeg.

Maja, als je zo'n harde knip hebt tussen 'bloednsel LAN' en "je vermaakt je maar met WiFi", yeah dan snap ik dat 1Gbps poorten niet interessant zijn.

Die NAS draait nog de oude CMR Red's. Die SMR meuk blijf ik ook graag bij uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52
Als je toch bezig bent en 10Gb wilt kun je ook nog kijken maar fiber.
Weet niet of er een fiber adapter is voor je NAS (die 10Gb aan kan)?
Anders is dat misschien ook nog een optie.
Fiber en de SFP+'en die je nodig hebt worden ook steeds goedkoper...

Voor de afstand is MultiMode voldoende...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@McKaamos als ik een mobo heb liggen die expliciet 10GBase-T noemt op de specs, maar niet NBase-T, klopt mijn redenatie dan dat deze dus niet (op 5 Gb) met de 5GBase-T kan praten?
Rensjuh schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:57:
Als je toch bezig bent en 10Gb wilt kun je ook nog kijken maar fiber.
(...)
Fiber en de SFP+'en die je nodig hebt worden ook steeds goedkoper.
Dat is wel erg interessant. Ik ken dit nog niet. Klopt het dat hier nog weinig over is geschreven als ik meer wil weten? Of is mijn google-fu ondermaats :D

De prijzen lijken toch wat aan de stevige kant. Alleen die kabels al: https://tweakers.net/pric...word=sfp%2B+optical+cable en dan een stukje van 10 meter overbruggen.

Kan jij eens een pricewatch voorbeeldje geven van alle items die je nodig hebt voor een verbinding die goedkoop is, om een beeld te krijgen? (Alleen als je zin hebt, hoeft niet.)

Ik denk niet dat ik dit voor het huidige plan kan gaan inzetten, want ik moet juist die halfbakken 5 GbE gaan gebruiken omdat er op de NAS weinig speelruimte is voor hardware. Alleen USB 3.2 poorten. Maar het is wel iets om bij andere projecten mee te wegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 26-02-2021 13:14 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
Sando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:06:
@McKaamos als ik een mobo heb liggen die expliciet 10GBase-T noemt op de specs, maar niet NBase-T, klopt mijn redenatie dan dat deze dus niet (op 5 Gb) met de 5GBase-T kan praten?

[...]

Dat is wel erg interessant. Ik ken dit nog niet. Klopt het dat hier nog weinig over is geschreven als ik meer wil weten? Of is mijn google-fu ondermaats :D

De prijzen lijken toch wat aan de stevige kant. Alleen die kabels al: https://tweakers.net/pric...en/?keyword=optical+cable

Kan jij eens een pricewatch voorbeeldje geven van alle items die je nodig hebt voor een verbinding die goedkoop is, om een beeld te krijgen? (Alleen als je zin hebt, hoeft niet.)

Ik denk niet dat ik dit voor het huidige plan kan gaan inzetten, want ik moet juist die halfbakken 5 GbE gaan gebruiken omdat er op de NAS weinig speelruimte is voor hardware. Alleen USB 3.2 poorten. Maar het is wel iets om bij andere projecten mee te wegen.
Volgens de gegevens van de gebruikte chipset documentatie van Intel is er geen ondersteuning voor 2,5 en 5 Gbps.

https://www.intel.com/con...server-adapter-brief.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:42
@Sando die prijzen die je aanhaalt lijken inderdaad wat hoog, maar dat komt vermoedelijk omdat het inclusief optics is. Als ik glas zou trekken zou ik eerder zoiets kopen.

Overigens houd ik 't zelf gewoon bij cat 6a. Momenteel gaat dat tot 10Gb, maar ik ga er van uit dat op termijn dat ook nog wel weer hoger komt (en uiteindelijk hogere snelheden mogelijk zijn dan cat 6).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mash_man02 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Volgens de gegevens van de gebruikte chipset documentatie van Intel is er geen ondersteuning voor 2,5 en 5 Gbps.

https://www.intel.com/con...server-adapter-brief.html
Dat is de i350-AM2 controller, die gaat niet eens verder dan 1Gbps.
Zie ook: https://ark.intel.com/con...-controller-i350-am2.html

De Xeon CPU/platform, de D-1500, heeft (in sommige varianten) ingebouwde 10GbE LAN. En die kan inderdaad niet overweg met 2,5 en 5GbE

Er zitten 5 LAN poorten op dat board. 2x op een i350-AM2, 2x op de D-1500 en nog een enkele Realtek voor IPMI.

[...]

De prijzen lijken toch wat aan de stevige kant. Alleen die kabels al: https://tweakers.net/pric...word=sfp%2B+optical+cable en dan een stukje van 10 meter overbruggen.

Glas en SFP spul haal je niet in de winkel. Nieuw prijzen zijn veel te hoog en ook de used/refurb markt hier in NL is veel te prijzig versus de competitie vlak over de grens.
Die haal je als een server-pull van Ebay. Genoeg bedrijfsmatige serverslopers te vinden in DE en UK. Eurotje of 50-100 per kaart.

Die SFP/SFP+/QSFP/etc kaarten hebben een module nodig om van de kaart (SFP) naar het gewenste transmissiemedium te gaan. Meestal is dat een vorm van glasvezel, of je werkt met DAC/Twinax kabels.

Dus het wordt dan kaart (75 euro x2) + module (25 euro x2) + glaskabel. Opletten welke soort kabel en connector.
Of je hebt je NAS naast de switch en komt weg met een Direct-Attach-Copper/Twinax kabel die tot max 7 meter verkrijgbaar zijn. Korte kosten niet zo gek veel, 10-20 euro de kabel ongeveer.
Die pluggen rechtstreeks in het modulesocket van de switch/netwerkkaart, zonder tussenkomst van media omzetting.

Wat betreft de kaarten:
Intel's X5x0 en X7x0 serie zijn het beste verkrijgbaar met een SFP socket. (ook wel in gewoon UTP LAN versie, zijn duurder)
Broadcom heeft een aantal mooie modellen.
Mellanox Connect-X series is vrij populair en mogelijk de meest prijs-interessante.

De SFP/SFP+/QSFP-naar-kabel modules (aka "transcievers") kan je niet zomaar inprikken en verwachten dat het werkt.
Compatibility is niet altijd even geweldig als je b.v. een module van Mellanox in een Intel kaart prakt. Het ene type wil prima, het andere type is drama.
Als je de modules wil kopen, kijk dan even naar de compatibility list.
Dat kan dus ook betekenen dat je duurdere modules moet aanschaffen.

En dan de kabel. In glas bestaan er verschillende soorten glas en connectors. Die moeten matchen met de modules die je gebruikt.
Je linkte al naar kabels met aan gelaste modules, maar normaliter is het dus een kabel en twee modules en je moet connectors en glas soort matchen, wil het goed werken.

Of je stapt helemaal over modules en glas heen en hangt de kaarten/switches met koper aan elkaar. Daar bestaan DAC kabels voor. Ookwel bekend als Twinax (twin-axial, coaxiaal).
Die komen met een connector die direct in een SFP slot steekt.
Heb je geen modules nodig en dan nog kabels.
Nadeel is de beperkte afstand die je er mee kan overbruggen. Prima in een server rack, niet zo handig daar buiten.

[ Voor 81% gewijzigd door McKaamos op 26-02-2021 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh

[...]

Die kabels met SFPs er aan vast zijn inderdaad vrij duur.
https://www.allekabels.nl...-glasvezel-module-lc.html
Let op dat je een SFP+ pakt, die zijn voor 10G.

https://www.allekabels.nl...5170/glasvezel-kabel.html
50 meter, even de duurste gepakt.

Kom je op 150 euro.
Je moet dan alleen nog wel de juiste kaartjes hebben die het ondersteunen.
De SFP+ module is voor een LC vezel, de vezel is ook LC.
Dit past dus bij elkaar.

Klinkt misschien ook duur, voordeel is echter wel dat je de kabel kan laten liggen.
OM3 kan (over niet te lange afstanden) ook 100G halen.
Mocht je ooit willen upgraden moet je "enkel" de optics + NAS/PC kaart vervangen.

edit; Via FS.com nog stuk goedkoper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUnOiXlFKx24PdoFv3LC223_k9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yq93LtZ49kUgKMKsuB7tFcT.png?f=fotoalbum_large

10G MM SFP+
OM3 LC/PC - LC/PC fiber

Nog nooit iets besteld daar, dus durf niet te zeggen of t ook gegarandeerd aankomt O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2021 14:22 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rensjuh schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Die kabels met SFPs er aan vast zijn inderdaad vrij duur.
https://www.allekabels.nl...-glasvezel-module-lc.html
Let op dat je een SFP+ pakt, die zijn voor 10G.

https://www.allekabels.nl...5170/glasvezel-kabel.html
50 meter, even de duurste gepakt.

Kom je op 150 euro.
Je moet dan alleen nog wel de juiste kaartjes hebben die het ondersteunen.
De SFP+ module is voor een LC vezel, de vezel is ook LC.
Dit past dus bij elkaar.

Klinkt misschien ook duur, voordeel is echter wel dat je de kabel kan laten liggen.
OM3 kan (over niet te lange afstanden) ook 100G halen.
Mocht je ooit willen upgraden moet je "enkel" de optics + NAS/PC kaart vervangen.

edit; Via FS.com nog stuk goedkoper:
[Afbeelding]

10G MM SFP+
OM3 LC/PC - LC/PC fiber

Nog nooit iets besteld daar, dus durf niet te zeggen of t ook gegarandeerd aankomt O-)
Over FS.com gesproken. LTT heeft daar de 25 en 100Gbps glas transceivers vandaan en claimt dat t goed spul is.
Laatst hadden ze 25Gbps glas naar de workstations van de video editors gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
[...]

OM3 LC/PC - LC/PC fiber[/url]

Dit doet me denken aan die goedkope 128GB usb-sticks waar maar 4GB op pastte. ;') Of de importeur verdient nog meer dan importeurs van speciaalbier.

Edit: die laatste reactie zag ik nog niet. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 26-02-2021 15:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Maar die modules zijn dus echt insteekkaarten als ik het goed begrijp. Met dit spul hoef je geen plannen te maken voor een QNAP NAS of een NUC.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:05:
Maar die modules zijn dus echt insteekkaarten als ik het goed begrijp. Met dit spul hoef je geen plannen te maken voor een NAS of een NUC.
Die modules (transceivers) prik je in een daar voor bestemde netwerkkaart.
Een NUC gaat een probleempje worden, maar een NAS... QNAP en Synology maken NAS dozen waar een PCIe slot in zit en waar ze SFP+ en 10GbE Ethernet LAN kaarten voor verkopen.
En als je zelfbouw doet, dan kan je er qua netwerk in prikken wat je zelf wil natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02

En daarom met creditcard betalen, dan kun je centjes terug claimen als het niet aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mash_man02 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:08:
[...]

En daarom met creditcard betalen, dan kun je centjes terug claimen als het niet aan komt.
Kan idd. of Paypal.
Ideal kan daar ook.

Heb zo'n vermoeden dat FS.com wel redelijk legit is, duitse club, adres netjes op de website, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:07:
[...]
En als je zelfbouw doet, dan kan je er qua netwerk in prikken wat je zelf wil natuurlijk :)
Behalve als je kasten als In Win Chopin of Kolink Rocket met een SATA DAS hebt gebruikt 8)7

Niet gedacht dat ik die PCIe zou gebruiken. Mijn fout.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
McKaamos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Kan idd. of Paypal.
Ideal kan daar ook.

Heb zo'n vermoeden dat FS.com wel redelijk legit is, duitse club, adres netjes op de website, etc.
Helemaal mee eens, ik heb ook klanten die zaken met hun doen dus dat is echt geen one day fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Sando schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Dit doet me denken aan die goedkope 128GB usb-sticks waar maar 4GB op pastte. ;') Of de importeur verdient nog meer dan importeurs van speciaalbier.
Mwah, zijn gewoon geen "officiële" Cisco SFPs.
Waarschijnlijk gewoon goedkope SFPs met Cisco firmware er op geflashed.

Maak zelf ook weleens 1G/10G verbindingen met SmartOptics.
Juniper en Cisco pakt die "gewoon", moet er alleen even andere firmware op geflashed worden.
mash_man02 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb ook klanten die zaken met hun doen dus dat is echt geen one day fly.
Thanks, goed om te weten.
Scheelt echt aanzienlijk vergeleken met de kabels / SFPs op allekabels.nl bijv.

[ Voor 23% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2021 16:39 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
nieuws: 10Gbit/s-switches van TP-Link verschijnen bij Britse webshop vanaf 27...

Wat gebeurt er als je een 10 GbE 10baseT en een 5 GbE NbaseT aan een switch aansluit?

Als ik goed begrijp dat NbaseT dynamisch snelheid kan verlagen, maar 10baseT alleen 10 of 1 GbE kan; gaat het geheel dan traag lopen op 1 GbE, of doet zo'n switch iets slims waardoor de apparaten toch in 5GbE met elkaar communiceren?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dan negotiaten ze op de grootste gemene deler, en dat is 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
McKaamos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:11:
[...]
Yep, mijn glasspul komt ook van FS.com (om glasvezel internet direct in mijn switch te kunnen stoppen).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:24:
Dan negotiaten ze op de grootste gemene deler, en dat is 1Gbps.
Dat geldt dan voor de hele switch neem ik aan? Één 1GbE apparaat zorgt dat de hele switch op 1GbE gaat lopen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:10:
[...]

Dat geldt dan voor de hele switch neem ik aan? Één 1GbE apparaat zorgt dat de hele switch op 1GbE gaat lopen?
Nee, dat is per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dan snap ik niet helemaal wat je bedoelt wanneer je zegt: "[ze negotiaten] op de grootste gemene deler, en dat is 1Gbps". Ik zal even mijn redenatie opschrijven, dan kan je me vertellen waar ik de fout in ga:

Als je 1 switch hebt met 4 apparaten aangesloten op 4 poorten, dan negotiate de switch per poort dus één snelheid.

Als device 1 op 1 Gbit met device 2 moet praten, dan wordt de poort waarop device 2 zit dus ook 1 Gbit. So far so good?

Maar device 2 praat tegelijk ook met device 3 en 4, maar omdat hij op 1 Gbit is ingesteld moeten device 3 en 4 ook op 1 Gbit gaan zitten. Dus draait uiteindelijk de hele switch op 1 Gbit?

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 22-03-2021 17:15 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Dan snap ik niet helemaal wat je bedoelt wanneer je zegt: "[ze negotiaten] op de grootste gemene deler, en dat is 1Gbps". Ik zal even mijn redenatie opschrijven, dan kan je me vertellen waar ik de fout in ga:

Als je 1 switch hebt met 4 apparaten aangesloten op 4 poorten, dan negotiate de switch per poort dus één snelheid.

Als device 1 op 1 Gbit met device 2 moet praten, dan wordt de poort waarop device 2 zit dus ook 1 Gbit. So far so good?

Maar device 2 praat tegelijk ook met device 3 en 4, maar omdat hij op 1 Gbit is ingesteld moeten device 3 en 4 ook op 1 Gbit gaan zitten. Dus draait uiteindelijk de hele switch op 1 Gbit?
De individuele communicatie wordt gethrottled door de switch, ja.
Dus als device 1 op 1Gbps draait en 2 op 10Gbps, dan is hun onderlinge snelheid 1Gbps.
Zodra device 2 met device 3 gaat praten, die ook 10Gbps doet, dan is de onderlinge snelheid 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:23:
[...]

De individuele communicatie wordt gethrottled door de switch, ja.
Dus als device 1 op 1Gbps draait en 2 op 10Gbps, dan is hun onderlinge snelheid 1Gbps.
Zodra device 2 met device 3 gaat praten, die ook 10Gbps doet, dan is de onderlinge snelheid 10Gbps.
Ah volgens mij snap ik het. Dus de poort van device 2 blijft op 10 Gbps verbonden, ook al is hij tegelijk met device 1 (1 Gbps) en device 3 (10 Gbps) aan het praten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sando schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:33:
[...]

Ah volgens mij snap ik het. Dus de poort van device 2 blijft op 10 Gbps verbonden, ook al is hij tegelijk met device 1 (1 Gbps) en device 3 (10 Gbps) aan het praten.
Juist.
Data packets zijn net auto's. Als ze ergens op de route moeten afremmen, dan doen ze dat.
Ze gaan niet met 80kmh over de duitse autobahn lopen sukkelen omdat 1 stukje van de route een 80mkh weg is.

Pagina: 1