Toon posts:

Multirate netwerk poorten op switches

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
N.a.v. een topic waar ik recent in deel nam over ondersteuning van de diverse snelheden.

Het filteren van netwerk switches levert behoorlijke onduidelijkheid op m.b.t. de ondersteuning van snelheden op poorten van switches.
Een 10Gbps poort ondersteunt niet altijd 5Gbps en/of 2,5Gbps maar wel altijd 1Gbps.
Dat levert onjuiste zoekresultaten als je b.v. zoekt naar een switch die 5Gbps ondersteunt. Je krijgt dan nooit de 10Gbps switches met 5Gbps support, terwijl die best interessant kunnen zijn.

Bij het inschieten van een aanpassing van de specs van een switch kan je ook niet kiezen voor een multirate poort. Ze worden gedefineerd op maximum snelheid, maar dat laat buiten beschouwing dat lagere of tussenliggende snelheden niet persé ondersteund worden.

Ik stel voor om groepen poorten toe te kunnen voegen, ipv X stuks 10Gbps, Y stuks 5Gbps e.d. invulvakjes te hebben.
Groep 1: 5 poorten, type: RJ45, ondersteunde snelheden (vink aan): 10Gbps, 5Gbps, 2,5Gbps
Groep 2: 16 poorten, type: RJ45, ondersteunde snelheden (vink aan): 1Gbps, 100Mbps, 10Mbps
Groep 3: 2 poorten, type: QSFP+, ondersteunde snelheden (vink aan): 25Gbps, 10Gbps, 1Gbps

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:08

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@McKaamos Mijn specifieke kennis op dit gebied schiet te kort, maar een snelle Google sessie bracht mij op deze wiki: Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T, waarin wordt gesteld dat deze een subset zijn van 10GBASE-T en door de timings aan te passen een poort 5 of 2,5Gbits 'wordt':
The physical (PHY) layer transmission technology of IEEE 802.3bz is based on 10GBASE-T, but operates at a lower signaling rate. By reducing the original signal rate to ​1⁄4 or ​1⁄2, the transfer rate drops to 2.5 or 5 Gbit/s, respectively.
Dus, of ik mis iets, of ik snap het niet. Of optie 3: ik heb wel gelijk :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Het staat er eigenlijk al ;)
Based On 10GBase-T, maar niet gelijk aan. Het is een toevoeging en is niet backwards compatible.
Een 10GBase-T compatible netwerkkaart of switch ondersteunt niet persé afgeleiden van 10GBase-T. Daar heb je uitdrukkelijk support voor nodig.

Je krijgt dus situaties waarin een switch wél 10Gbps en 1Gbps lust, maar niet 5Gbps en 2,5Gbps.

Edit: En dat nog even naast het feit dat nagenoeg alle netwerkpoorten meerdere snelheden ondersteunen, en de filters in de pricewatch daar door niet handig werken.
Stel dat ik 2 stuks van 5Gbps en 8 van 1Gbps nodig heb, dan ga ik met de huidige filter opties geen Netgear GS110MX switch vinden, die 2x10Gbps (multirate, 5/2,5/1 ook ondersteund) en 8x 1Gbps heeft.

De oplossing hier zou je kunnen formuleren als "als de poort minimaal X Gbps ondersteunt komt hij mee in het resultaat", maar dat is niet juist omdat we in netwerkland terecht zijn gekomen in een situatie waar je afgeleiden hebt van een bepaalde standaard die niet altijd ondersteund worden.

[Voor 75% gewijzigd door McKaamos op 24-02-2021 12:49]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:45
Vooral het loskoppelen van fysieke aansluiting (RJ45, SFP, SFP+, SFP28, etc) en de snelheid zodat op beide appart gezocht kan worden lijkt mij een fijne verbetering van de huidige pricewatch filters.

SFP28 kan ook 25, 40 of 100gbit hebben, maar is nu niet te specificeren tenzij je ethernet 25gbit aanvinkt, maar een kaart of switch met SFP28 heeft natuurlijk geen ethernet standaard.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Glaanie

Glaanie

McKaamos schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:34:
Het staat er eigenlijk al ;)
Based On 10GBase-T, maar niet gelijk aan. Het is een toevoeging en is niet backwards compatible.
Een 10GBase-T compatible netwerkkaart of switch ondersteunt niet persé afgeleiden van 10GBase-T. Daar heb je uitdrukkelijk support voor nodig.

Je krijgt dus situaties waarin een switch wél 10Gbps en 1Gbps lust, maar niet 5Gbps en 2,5Gbps.

Edit: En dat nog even naast het feit dat nagenoeg alle netwerkpoorten meerdere snelheden ondersteunen, en de filters in de pricewatch daar door niet handig werken.
Stel dat ik 2 stuks van 5Gbps en 8 van 1Gbps nodig heb, dan ga ik met de huidige filter opties geen Netgear GS110MX switch vinden, die 2x10Gbps (multirate, 5/2,5/1 ook ondersteund) en 8x 1Gbps heeft.

De oplossing hier zou je kunnen formuleren als "als de poort minimaal X Gbps ondersteunt komt hij mee in het resultaat", maar dat is niet juist omdat we in netwerkland terecht zijn gekomen in een situatie waar je afgeleiden hebt van een bepaalde standaard die niet altijd ondersteund worden.
Ik heb wat losse ideetjes, die ik eerst wil uitwerken in de testomgeving. Want we hebben namelijk een manier om filters 'live' te manipuleren, dus dan kan ik zeggen "als de user een 5Gbps poort zoekt, laat ik ook alles daarboven zien" (nog even los van of een poort uberhaupt wel 5Gbps ondersteunt). Dit moet ik echter eerst uitzoeken of dat gaat werken, want het is destijds voor een specifieke use case bij telefoonabo's gemaakt, iets wat wij al jaren niet meer zelf hosten.

Voor wat betreft de 5/2,5Gbps compatibility bij 10Gbps, denk ik dat ik een losse spec aanmaak, dus iets als "Ethernet 10/5/2,5Gbps" naast de bestaande "Ethernet 10Gbps" spec, die ik dan misschien hernoem naar 10/1Gbps oid. Ook dat is nu nog een brainfart, geen idee of dat de beste oplossing is of dat het handig is.

Ik moet dit hoe dan ook doorschuiven naar mijn ToDo-list, om hier later nog de tijd voor te nemen. Moet wel zeggen dat de lijst vrij vol zit momenteel, maar dit wel hogere prio kent ;)
J2S schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:29:
Vooral het loskoppelen van fysieke aansluiting (RJ45, SFP, SFP+, SFP28, etc) en de snelheid zodat op beide appart gezocht kan worden lijkt mij een fijne verbetering van de huidige pricewatch filters.

SFP28 kan ook 25, 40 of 100gbit hebben, maar is nu niet te specificeren tenzij je ethernet 25gbit aanvinkt, maar een kaart of switch met SFP28 heeft natuurlijk geen ethernet standaard.
SFP28 is per definitie 25Gbps en niet 40 of 100, zie Wikipedia: Small form-factor pluggable transceiver.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Glaanie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Ik heb wat losse ideetjes, die ik eerst wil uitwerken in de testomgeving. Want we hebben namelijk een manier om filters 'live' te manipuleren, dus dan kan ik zeggen "als de user een 5Gbps poort zoekt, laat ik ook alles daarboven zien" (nog even los van of een poort uberhaupt wel 5Gbps ondersteunt). Dit moet ik echter eerst uitzoeken of dat gaat werken, want het is destijds voor een specifieke use case bij telefoonabo's gemaakt, iets wat wij al jaren niet meer zelf hosten.

Voor wat betreft de 5/2,5Gbps compatibility bij 10Gbps, denk ik dat ik een losse spec aanmaak, dus iets als "Ethernet 10/5/2,5Gbps" naast de bestaande "Ethernet 10Gbps" spec, die ik dan misschien hernoem naar 10/1Gbps oid. Ook dat is nu nog een brainfart, geen idee of dat de beste oplossing is of dat het handig is.
Ik denk dat er dan ook nog een 10G/1G/100M bij moet, want er zijn, als ik t goed heb (en dat is uit t hoofd) ook 10G chipsets die 100Mbps doen.
Die GS110MX switch uit t voorbeeld dan weer niet, en b.v. de Intel X540 chipset, maar ik meen dat Aquantia en Realtek 10G chipsets het wel doen.

Imho wordt dat een zooitje. Aan de andere kant, iets is beter dan niets. :)
Ik moet dit hoe dan ook doorschuiven naar mijn ToDo-list, om hier later nog de tijd voor te nemen. Moet wel zeggen dat de lijst vrij vol zit momenteel, maar dit wel hogere prio kent ;)
Hey, al lang blij dat er actief over nagedacht wordt en plannen gemaakt worden. d:)b
[...]

SFP28 is per definitie 25Gbps en niet 40 of 100, zie Wikipedia: Small form-factor pluggable transceiver.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:45
Ah, dan heb ik ergens niet goed opgelet. Ik ben in elk geval benieuwd naar de uiteindelijke uitwerkeing :)

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Glaanie

Glaanie

@McKaamos Ik heb een update :) Ik heb net even een rondje populaire netwerkswitch fabrikanten gedaan en heb gekeken naar 10G support over RJ45 koper. Hierbij heb ik het volgende overzicht gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Netgear
100M/1G/2,5G/5G/10G

TP-Link
100M/1000M/10G
100M/1G/2.5G/5G/10G

Ubiquiti
100M/1G/2.5G/5G/10G

Cisco
100M/1G/10G
1G/2.5G/5G/10G
100M/1G/2.5G/5G/10G
9200-series 100M/1G/2.5G/5G/10G
SX350X-series 100M/1G/10G
SX550X(G)-series 1G/10G

Aruba
100M/1G/10G
Instant On-series 100M/1G/10G

D-Link
DMS-106XT 100M/1G/2.5G/5G/10G
1210/1520-series 100M/1G/10G

QNAP
100M/1G/2.5G/5G/10G

Zyxel
100M/1G/2.5G/5G/10G

Ik heb mij vooral gericht op de nu verkrijgbare modellen en heb ook 10mbit geschrapt uit het overzicht, ook daar lijkt (puur kijkend naar de specsheets) niet altijd support voor te zijn. Daarnaast is 10mbit niet echt relevant meer, daar waar 100mbit dat nog wel is.

De volgende smaken lijken dus verkrijgbaar:
1G/10G
100M/1G/10G
100M/1G/2.5G/5G/10G
1G/2.5G/5G/10G

Wat mijn idee nu is, is de huidige Ethernet RJ45 10Gbit spec te laten staan en een aparte specblok voor multirate. Eigenlijk net als de huidige "Ethernet (RJ45)" spec, maar dan met de verschillende multirate opties, zoals ik hierboven heb opgesomd. Het zal onderling per model niet verschillend zijn, maar zoals je ziet, kan het binnen een merk en helemaal bij andere merken weer helemaal anders zijn. En kan je er, als alles (iig een flink deel, is allemaal handwerk) gedaan is, je lekker op filteren.

Als je het ermee eens ben, ga ik er tijd voor inplannen en kan ik ruwweg inschatten hoe lang ik ermee bezig ben om het grote deel in te vullen.

• Glaanie

Glaanie

Oh en @Raven trouwens ook, check hierboven :) ^^

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Klinkt goed :) , kun je die dan later ook toepassen op de netwerkkaartencategorie?
pricewatch: Intel X710-T4L is bijvoorbeeld "100M/1G/2.5G/5G/10G".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Glaanie

Glaanie

Raven schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:59:
Klinkt goed :) , kun je die dan later ook toepassen op de netwerkkaartencategorie?
pricewatch: Intel X710-T4L is bijvoorbeeld "100M/1G/2.5G/5G/10G".
Zekers. :)

Ook voor @McKaamos, ik heb zojuist de specificatie voor multirate aangemaakt en toegevoegd bij de switches. Ik heb 146 switches in mijn bookmarks staan, met minimaal 1 prijs en 1 10G RJ45 netwerkaansluiting. Deze ga ik de komende tijd nalopen en de nieuwe spec invullen :)

• Glaanie

Glaanie

@McKaamos en @Raven, ik heb zojuist de laatste switch met prijs en met een 10Gbit RJ45 aansluiting ingevuld met de nieuwe multirate-spec. Voorlopig nog dubbelop, later wil ik deze samenvoegen met de bestaande Ethernet (RJ45) spec en 'gewoon' 10Gbit uitfaseren. Maar dat zal ik dan moeten doen voor alle categorieen waar deze spec wordt gebruikt, dus dat kost even iets meer werk.

Hetzelfde geldt voor de Aantal x Gbit/Mbit poorten filters, deze kijken nu nog naar de bestaande spec en niet naar multirate. Als ik multirate eenmaal heb samengevoegd met de andere specificatie, pas ik deze aan dat als je bijvoorbeeld naar een 1gbits switch zoekt, je ook resultaten krijgt van switches die hogere specs hebben en dus waar we van weten dat die ook met die snelheid werkt. Dat is ook de reden 10G nu even dubbel staat ingevuld, bij zowel de oude als nieuwe spec.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Glaanie

Glaanie

@Raven @McKaamos @J2S De multirate opties heb ik vanmorgen samengevoegd met de bestaande Ethernet (RJ45) spec. De filters heb ik ook aangepast dat je ook hoger gespecte switches terugkrijgt als je zoekt. Bijvoorbeeld als je naar een 1gbit switch zoekt, krijg je dan ook 2,5g, 5g en 10gbit switches terug. En het 5g filter kijkt dan ook weer naar 5g ondersteunende 10g switches.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee