Huisbaas wil schade elektrische overbelasting verhalen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Marzman schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Een 1010 uit 1998 is anders dan een 1010 uit 1960. Dat is precies wat hij zegt.

[...]
Dan nog moet je installatie voldoen aan de afgezekerde waarde. ergo, installatie is niet nen correct als er achteraf aanpassingen zijn gedaan.

Het is heel simpel, wat er ook in een stopcontact geprikt wordt of de zekering faalt of het werkt alles ertussen in is incorrect.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Gomez12 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:54:
En zeker bij dingen als elektrische auto's etc zal je simpelweg problemen krijgen als men in een jaren 60 huis een elektrische auto op 12A laat laden.
Het gaat echter om laden op 8A. Op een 16A groep.

Dat moet zonder problemen 24/7/365 gewoon kunnen. (Met 12A laden overigens ook, maar daar gaat het in dit geval niet om).

Kun je nader uitleggen waarom jij van mening bent dat laden met 8A op een 16A groep in een jaren 60 huis niet zou kunnen?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-12 03:15
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Wellicht heb je dan toch nog een probleem. Wat alseen van de vorige huurders die kabel zelf getrokken heeft en jij die nu, net als het laminaat overgenomen hebt?
Ben je dan wellicht toch verantwoordelijk, net als voor het niet toegankelijk zijn van de kruipruimte? Ik zou in ieder geval navragen of het aansluitpunt in de schuur oorspronkelijk door de verhuurder is aangelegd, zou me verbazen eerlijk gezegd omdat het niet op een aparte groep staat...
Verhuurder moet het verhuurde deugdelijk opleveren, wat een vorige bewoner heeft gedaan is zijn probleem en is tussen hem en de vorige huurder.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-12 03:15
Gomez12 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Heb je wel enig idee hoe nen 1010 werkt? Dat is geen eenduidige standaard die je zomaar overal kan/moet toepassen.

Nen 1010 is een standaard die vanaf 1962 werkt en bijgewerkt wordt, waardoor je dus makkelijk een installatie kan hebben die wel Nen 1010 ok is, alleen niet Nen 1010-2021 ok.

Het is niet alsof bij elke nieuwe norm half Nederland maar even de complete electriciteit in zijn woning gaat veranderen om die te laten voldoen aan de 2021 norm.
En zeker bij dingen als elektrische auto's etc zal je simpelweg problemen krijgen als men in een jaren 60 huis een elektrische auto op 12A laat laden. Dat betekent niet dat het niet voldoet volgens Nen-1010, enkel dat het niet voldoet aan NEN-1010 2021. Nen-1010 1963 is simpelweg niet geschreven rekening houdend met elektrische auto's.
Ook opvolgen van nen1010 1963 is voldoende voor het opladen van deze auto. Dat de standaard bijgewerkt is in de tussentijd is dus niet relevant. We hebben het hier niet over krachtstroom of een supercharger maar over wat men in de jaren 60 ook wel doorgaans uren lang uit de muur trok, dat het nu een auto is dat ruikt de bedrading niet.

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-02-2021 22:21 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
AllesKan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:08:
[...]
Kun je nader uitleggen waarom jij van mening bent dat laden met 8A op een 16A groep in een jaren 60 huis niet zou kunnen?
Je vraag is dus of ik iets nader kan uitleggen wat jij mij in de mond legt? Begrijp ik dat goed?
Het antwoord daarop is namelijk vrij simpel : Nee.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Rustaahg :+

Het zou kunnen dat jullie een beetje langs elkaar heen praten.

Aan de ene kant heb je dus NEN-1010 1940, 1962, 1984, 1988, 1996, 2003, 2008, 2010 en 2015 (ik heb het even opgezocht). Mijn huis komt uit 1983 (ik heb het even opgezocht). Dus het zou inderdaad goed kunnen, als het nooit gerenoveerd is, dat de stroomvoorziening hier NEN 1010 1962 is. Alles is wel gerenoveerd en de knoppen zien er ook nieuw uit, maar dat zegt natuurlijk niets over de bekabeling.

Aan de andere kant kan ik niet vinden of in NEN-1010 1962 ook al alle bedrading geschikt moest zijn voor de gezekerde waarde. Je zou denken van wel, waarom anders zekeren op een hogere waarde. Dan zou het niet uit moeten maken met welk NEN 1010 jaargang dit is opgeleverd, toch?

Ik kan weinig vinden over het stroomverbruik in die tijd. Een demo model van de eerste vrijstaande Constructa in de jaren '60 had een 6kW wisselstroommotor. Verder weet ik niet precies wat men allemaal gebruikte toen. Volgens mij was alles behalve stofzuigers een stuk minder efficiënt vroeger, maar stonden er veel minder apparaten langdurig aan.

Alhoewel, mijn oma heeft nog een antieke 1500/3000 watt straalkachel uit de jaren '50? Vroeger hadden ze nog geen gas. Wel een open haard in de woonkamer overigens.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-12 14:15
De ouderwetse (schroef-)lasdoppen zijn, mits goed gemonteerd beter als die huidige prikveertjes, ook zijn de keramieken stopkontankten 'van vroeger' helemaal zo slecht nog niet. Een normaal fatsoenlijk stopkontakt kan prima 20A continu verwerken bij kamertemperatuur.
En ook de oude normeringen eisen inderdaad dat e.e.a. gezekerd moet zijn naar capaciteit.
Ik heb nog geen enkel zinnig argument gehoord dat een stopkontakt (inclusief bedrading) dat afgezekerd is op 16A, geen 16A continu kan leveren.
Ik maak me meer zorgen over modernere (goedkopere) aluminium bekabeling die problemen gaat geven bij verkeerde afmontage (i.v.m. galvanische corrosie), vroeger was het allemaal nog echt koper ;)

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Gomez12 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:21:
Je vraag is dus of ik iets nader kan uitleggen wat jij mij in de mond legt? Begrijp ik dat goed?
Het antwoord daarop is namelijk vrij simpel : Nee.
Dat begrijp je inderdaad niet goed.

Jij stelt "En zeker bij dingen als elektrische auto's etc zal je simpelweg problemen krijgen als men in een jaren 60 huis een elektrische auto op 12A laat laden."

Mijn vraag is dus waarom jij denkt dat dat 'simpelweg nou eenmaal zo is'.

Ik zie de logica ervan niet in, maar ik leer wel graag bij dus ik ben erg benieuwd naar jouw verklaring.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-12 09:55
Ik kick even.

Ik ben heel benieuwd naar de afloop hiervan.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
We hebben afgesproken dat de electricien eerst opnieuw zou komen kijken en beoordelen, maar die heeft de afspraak inmiddels twee keer een week verzet. Hopelijk kan ik eind volgende week inhoudelijker reageren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Elektricien is geweest.

Het betrof een oude schakelaar met een vreemde maat bij de muur waar de vorige elektricien (en ikzelf) niets in zag. Ik (en hij?) dacht dat het een soort lasdoos was voor de tv of telefoon oid. Dit omdat de schakelaar niet naast een stopcontact zit maar naast de telefoonaansluiting, en (al toen ik in het huis ging wonen) helemaal vast zat, niet schakelbaar was, en dus niet op een schakelaar leek, maar op een plaatje.

Ik was onbewust zo zeker dat ik er niet eens meer aan dacht, zelfs niet toen @r_kluft hintte op een schakelaar. Ik vind het wel een beetje dom van mezelf, maar aan de andere kant ga je er ook een beetje van uit dat de elektricien een soort van ervaringsdeskundige is waardoor je zelf niet hoeft te weten waar het probleem zit.

De schakelaar zat al vast, maar gaf op een gegeven moment dus geen stroom meer door. Deze elektricien zag het meteen, en heeft het vervangen door een lasdopje met een plaatje erover. Derde elektricien, in 20 minuten klaar.

Ik vertelde nog kort het verhaal over de huisbaas die de kosten wilde verhalen terwijl het duidelijk slijtage is. Hij gaf aan dat dit inderdaad slijtage was en zou het terugkoppelen naar de huisbaas.

Daar moet ik nog van horen, maar ik denk dat het wel vreemd moet lopen willen ze blijven beweren dat ik moet opdraaien voor de kosten. Al zullen ze minder hoog zijn dan ik aanvankelijk dacht. Ik vermoed dan ook dat ze misschien anticipeerden op meer werkzaamheden dan deze eenvoudige ingreep, en dat het dan interessanter was om het proberen te verhalen op mij.

Helaas heb ik op verzoek voor niets de vloer opengesloopt, dus die moet ik straks weer even in elkaar zetten. Nu weet ik wel dat er onder het laminaat isolatie zit, dan vloerbedekking, dan tegels. De mollen zullen niet zoveel last hebben van onze voetstappen. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:02
All well that ends well. Komt wellicht nog getouwtrek over betalen van de elektriciens, maar dan nog veel goedkoper dan wat er had kunnen gebeuren.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ramon 73 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:32:
All well that ends well. Komt wellicht nog getouwtrek over betalen van de elektriciens, maar dan nog veel goedkoper dan wat er had kunnen gebeuren.
Het verhaal heeft niks meer met wel of niet overbelasting door een electrische auto te maken. Gewoon een versleten schakelaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Even inhaken hier op, een lichtschakelaar is niet gemaakt om 16 amp te schakelen.

Een schakelbaar stopcontact heeft dan ook een "zware" shakelaar nodig.

De installatie was dus niet conform nen 1010
Vraag me dan af heeft iemand het stopcontact aan een verlichtings groep gemonteerd.

Dus van schakelbaar afgetapt of komt er uit de licht schakelaar een bruine fase draad ipv een zwarte schakeldraad.

Heb je bij het plaatsen van de lasdoos dit heel misschien gezien?

In theorie loopt er naar een wcd altijd 2,5mm of groter.
Pagina: 1 2 Laatste