Huisbaas wil schade elektrische overbelasting verhalen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Sinds een paar maanden huur ik een woning van een grote particuliere huizenverhuurder. Ze bezitten meerdere huizenblokken in het land die ze verhuren.

In de tuin staat een schuur met een geaard stopcontact. Daar kon ik mooi mijn plug-in hybride (met normale stekker) opladen. De meterkast heeft groepen met ouderwetse smeltzekeringen van 16A. Die heb ik in de vorige 5 steden waar ik heb gewoond nog nooit gezien, maar het schijnt vooral in het westen nog heel normaal te zijn.

edit:
De schuur zit niet exclusief op zijn eigen groep: De schuur en de woonkamer zitten samen op één 16A groep in de stoppenkast.

Mijn auto (Chevrolet Volt 2013) kan op zowel 8A als 12A opladen. Dus ik laad 'm 's nachts op 8A op. Moet kunnen dacht ik. Voor de zekerheid alvast een doosje smeltzekeringen gekocht. Echter, na slechts twee keer opladen is de elektriciteit in het schuurtje uitgevallen. De smeltzekering is niet gesmolten.

Ik nam contact op met servicelijn van de verhuurder, en die heeft een elektricien gestuurd. Hij zei (parafrase):

De kabel onder het huis of onder de grond naar de schuur is niet deugdelijk bevestigd, want die moet gewoon belast kunnen worden tot de smeltzekering smelt. Ik kan dat echter niet inspecteren of herstellen, want de woningeigenaar heeft een vloer (laminaat) aangelegd in de gang, over het luik naar de fundering. Daar zou de vloer open gebroken moeten worden.

edit:
Dit kliklaminaat is overgenomen van de vorige bewoners. Ik zou nooit een luik ontoegankelijk maken.

Nu heb ik terugkoppeling ontvangen van de verhuurder, en die zegt dat hij de volgende terugkoppeling heeft ontvangen van de (baas van de) elektricien (parafrase):

De klant heeft de elektriciteitsinrichting overbelast door zijn auto op te laden. De ondergrondse kabel is hierdoor beschadigd. De kabel moet hersteld worden en er moet een apart stopcontact worden aangelegd voor het opladen van de auto.

Door dat ik de schade veroorzaakt heb wil hij mij nu laten opdraaien voor het herstel ervan.

Kan dat zomaar? Ik ging er van uit dat die stoppenkast de installatie moet behoeden voor schade. Kan ik hier nog iets tegen inbrengen? Wat zijn mijn opties?

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 23-02-2021 12:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als de elektriciteitsinstallatie veilig is aangelegd (NEN 1010, toch?) dan moet je hem niet KUNNEN overbelasten - er moet een stop springen voor de installatie zelf beschadigd raakt.

Dat je de schade van het openbreken van je laminaat over een luik heen niet zomaar vergoed krijgt, lijkt me dan wel weer redelijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:25

The End

!Beginning

De verhuurder kan het uiteraard proberen, maar dit is echt voor zijn eigen rekening. 8A is de helft van wat een groep aan moet kunnen.

Dat je de kruipruimte hebt dichtgelegd met laminaat is dan weer niet zo handig. Dat zal je mi zelf moeten oplossen.

[ Voor 30% gewijzigd door The End op 23-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Ik zou beweren dat een stoppenkast juist bedoeld is om deze schade te voorkomen. Oftewel, tijd voor een second opinion. Want anders, waarom zou je een stoppenkast hebben? Beweer dat het ondeugdelijk is aangelegd. Dit kan jou niet worden verweten.

[ Voor 18% gewijzigd door fonsoy op 23-02-2021 12:04 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 18:54
thunder7 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:03:
Als de elektriciteitsinstallatie veilig is aangelegd (NEN 1010, toch?) dan moet je hem neit KUNNEN overbelasten - er moet een stop springen voor de installatie zelf beschadigd raakt.

Dat je de schade van het openbreken van je laminaat over een luik heen niet zomaar vergoed krijgt, lijkt me dan wel weer redelijk.
Eens met je eerste zin, maar waarom zou de schade aan het laminaat etc. niet vergoed mogen worden?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:52

Reptile209

- gers -

Als je als gebruiker de installatie kunt overbelasten, zodanig dat hij stuk gaat, dan gok ik dat de installatie niet aan de NEN- en/of bouwbesluit normen voldoet. Ik zou de reactie van de electricien naar de verhuurder sturen. Als ze volhouden, dan een second opinion (op kosten van verhuurder als jij gelijk krijgt) laten doen.

En inderdaad is het niet handig om de kruipruimte ontoegankelijk te maken. Als je redelijk weet waar het luik zit, kan je dat wel met minimale schade uitzagen en daarna netjes terugleggen en afwerken. Tip: even uitmeten bij de buren als die het wel toegankelijk hebben. Of alleen in de gang een nieuw laminaatje leggen, dat moet ook voor minder dan 100 euro te doen zijn, tenzij je de entree van Paleis Soestdijk hebt. :)
Tip 2: als het bij de voordeur zit, vul je het netjes uitgezaagde gat op met een deurmat die je per meter bij de Gamma haalt en op maat snijdt. Heb je meteen een mooie voordeurmat ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Reptile209 op 23-02-2021 12:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 20:30
jppilot schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Eens met je eerste zin, maar waarom zou de schade aan het laminaat etc. niet vergoed mogen worden?
Omdat het laminaat niet van de verhuurder is, maar is overgenomen van de vorige bewoner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 10:44
Dat je de vloer niet vergoed krijgt is één ding, die heb je immers zelf (al dan niet onhandig) over het luik gelegd. waardoor er geen directe toegang is naar de kruipruimte. De reparatie van de ondeugdelijke kabel is voor de verhuurder.

Het is me niet exact duidelijk uit de quotes dat hij je ook wil laten opdraaien voor de kosten van het herstel. Heb het idee dat dit eerder over het laminaat zou gaan, wat uiteraard niet voor de verhuurder is (verwacht ik).

Wellicht slim om verhuurder te bellen en exact te vragen wat er aan de hand is? Of misschien het hele verhaal hier delen wat er gecommuniceerd is (eventueel tussen member tags zodat het niet direct openbaar is).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 18:54
sjaakwortel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Omdat het laminaat niet van de verhuurder is, maar is overgenomen van de vorige bewoner.
Dan nog, het lijkt mij sterk dat TS moet opdraven voor herstelkosten terwijl de verhuurder verantwoordelijk is voor de installatie, en daarin tekort geschoten is.

edit: ah, het laminaat ligt over het luik heen... tja.

[ Voor 7% gewijzigd door jppilot op 23-02-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Wat een snelle reacties! Ik heb nog het volgende belangrijke punt gemist waardoor de situatie misschien verandert:

De stop in de meterkast is voor meer dan alleen het schuurtje. Volgens mij de woonkamer plus het schuurtje. Alles in de woonkamer werkt gewoon prima.

Misschien kan de verhuurder claimen dat 16A voor de hele groep is maar dat ik de kabel naar het schuurtje alsnog door mijn schuld heb overbelast. Ik denk nog steeds dat dat niet zou moeten kunnen, maar ik weet het niet zeker!
sjaakwortel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Shoot, ja, dat is ook zo, niet aan gedacht. We hebben gewoon alles overgenomen, dus nu zijn we ook verantwoordelijk. :/

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zo'n kabel kan je helemaal niet kapot maken door je auto op te laden. Mogelijk was de kabel in de eerste plaats al niet goed, waar hoe ga je dat aantonen?

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:10:
Wat een snelle reacties! Ik heb nog het volgende belangrijke punt gemist waardoor de situatie misschien verandert:

De stop in de meterkast is voor meer dan alleen het schuurtje. Volgens mij de woonkamer plus het schuurtje. Alles in de woonkamer werkt gewoon prima.

Misschien kan de verhuurder claimen dat 16A voor de hele groep is maar dat ik de kabel naar het schuurtje alsnog door mijn schuld heb overbelast. Ik denk nog steeds dat dat niet zou moeten kunnen, maar ik weet het niet zeker!

[...]

Shoot, ja, dat is ook zo, niet aan gedacht. We hebben gewoon alles overgenomen, dus nu zijn we ook verantwoordelijk. :/
Meerdere verbruikers op die groep maakt het alleen maar veiliger: dan kan er max 16A minus de verbruikers in huis door de kabel zijn gegaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 10:06

DataGhost

iPL dev

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat alle bedrading na een stop geschikt moet zijn voor de volledige gezekerde waarde. Die besluiten zijn namelijk vooral in verband met brandveiligheid verzonnen. En als je een stofzuiger van 2000 watt aansluit in je schuurtje zit je ook al over de 8A, dus heel gek is het niet.
XWB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:11:
Zo'n kabel kan je helemaal niet kapot maken door je auto op te laden. Mogelijk was de kabel in de eerste plaats al niet goed, waar hoe ga je dat aantonen?
Als het goed is kan je gewoon nog zien wat de kabeldikte is/was, en of dat voldoende is voor 16A of niet. Hoe dan ook is er iets met de elektrische installatie aan de hand als de zekering het langer uithoudt dan de bekabeling. Zolang de bedoelde zekering gebruikt is valt TS sowieso niks te verwijten want de hele installatie moet daarop berekend zijn. Een ander verhaal wordt het als er een grotere zekering in gedaan is (past vaak niet) of een spijker natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door DataGhost op 23-02-2021 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 23:53
DataGhost schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat alle bedrading na een stop geschikt moet zijn voor de volledige gezekerde waarde. Die besluiten zijn namelijk vooral in verband met brandveiligheid verzonnen. En als je een stofzuiger van 2000 watt aansluit in je schuurtje zit je ook al over de 8A, dus heel gek is het niet.

[...]

Als het goed is kan je gewoon nog zien wat de kabeldikte is/was, en of dat voldoende is voor 16A of niet. Hoe dan ook is er iets met de elektrische installatie aan de hand als de zekering het langer uithoudt dan de bekabeling. Zolang de bedoelde zekering gebruikt is valt TS sowieso niks te verwijten want de hele installatie moet daarop berekend zijn. Een ander verhaal wordt het als er een grotere zekering in gedaan is (past vaak niet) of een spijker natuurlijk.
Is het zo raar om een apparaat van 8A (dus minder dan 2kW) aan te sluiten op eenieder standaard stopcontact? Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld bij het stofzuigen van je auto een stofzuiger daar zou kunnen aansluiten. Of tuinapparatuur bij het werken in de tuin. Die zijn soms ook vrij hoog in vermogen.

Hell, er zijn volgens mij kookplaten die 16A uit een standaard stopcontact kunnen en mogen trekken.

Anders zou het desbetreffende stopcontact ook anders afgezekerd moeten zijn om dit soort schade te voorkomen. Samen met een plaatje bij het contact (max 1000W) bijvoorbeeld. Dit zie je weleens in zomerwoningen of op aggregaten.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 23-02-2021 12:18 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Reptile209 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
Ik zou de reactie van de electricien naar de verhuurder sturen. Als ze volhouden, dan een second opinion (op kosten van verhuurder als jij gelijk krijgt) laten doen.
De reactie die ik parafraseerde was mondeling, niet zwart op wit en al helemaal niet ondertekend. Desalniettemin heb ik zojuist wel gebeld met mijn verhaal, maar de assistente was zovan: ik ga hier nu niet tussenin staan, want ik ben geen elektricien en dat weet ik allemaal ook niet. Dit is de terugkoppeling die ik van de elektricien('s baas) heb ontvangen.

Bedankt voor de overige laminaattips. Het is overgenomen van de vorige huurder. Ik heb nog nooit laminaat afgebroken, maar kan ik er niet gewoon een paar planken van af trekken en later weer terugstoppen? Volgens mij is het kliklaminaat. Weet niet of het na de klik ook echt vast zit, of dat ik het kan ontklikken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien is de bedrading gewoon oud. Bij mij is ook een stopcontact en stekker weggesmolten door een wasmachine, maar het zag er ook al vrij geel uit en het is een woning uit 71.
jppilot schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Omdat je dat niet over het luik van de kruipruimte moet leggen. Ik ken niemand die dat doet.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 23-02-2021 12:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:32
Bij het aanleggen van een nieuwe groep kunnen de kosten echter wellicht wel weer voor voor jou zijn, daar dat een nieuwe aanpassing is die speciaal voor jouw situatie wordt aangepast. Dus een nieuwe groep aanleggen voor je auto -> kosten voor jou. Bestaande situatie herstellen en aan de norm laten voldoen (en dus nog steeds gedeeld met de woonkamer) -> kosten voor verhuurder. Aangezien een gedeelde groep geen probleem is aangezien je met 8A laadt, moet de verhuurder de installatie gewoon herstellen zoals die in de oude situatie was, dus gedeeld met de woonkamer, dan zouden er voor jou geen kosten aan moeten zitten.

Dus opletten dat er niet gegraven wordt, alles hersteld wordt en je een dikke rekening krijgt 'omdat de verhuurder op jouw verzoek een nieuwe groep voor je auto heeft aangelegd'.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Verhuurder of elektricien zijn aan het liegen. Ik zou de verhuurder er fijntjes op wijzen dat het onmogelijk is een deugdelijke installatie te beschadigen door overbelasten, dat dat ook is wat de elektricien je mondeling heeft bevestigd. En ik zou de verhuurder de raad geven een kundige elektricien in te schakelen als de huidige echt beweerd dat de fout zit in het normale gebruik van de electrische installatie.
Edit: en met ^, duidelijk laten weten dat jij geen nood hebt aan een aparte groep, dat de huidige situatie (indien terug in deugdelijke staat gebracht) volstaat.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 23-02-2021 12:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 12:40

GB2

Er zit volgens mij wel verschil tussen continu spanning en kort een half uurtje gebruik (daarom zijn die autos ook meestal op 12 of 8A), maar ik vind het wel in redelijkheid dat je mag verwachten dat je bijvoorbeeld een standaard frituurpan van 2000 W gewoon een uurtje moet kunnen gebruiken in een schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 08:14
Ik zou de verhuurder heel snel inlichten dat hij verantwoordelijk is voor gevolgschade van een ondeugdelijke electrische installatie.

@GB2 dan moeten ze dat stopcontact ook zodanig beveiligen. Als kabels kapot gaan door overbelasting is er brandgevaar. Daarom worden ze allemaal afgezekerd op een correct nivo.

[ Voor 40% gewijzigd door base_ op 23-02-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
SgtElPotato schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Het is me niet exact duidelijk uit de quotes dat hij je ook wil laten opdraaien voor de kosten van het herstel. Heb het idee dat dit eerder over het laminaat zou gaan, wat uiteraard niet voor de verhuurder is (verwacht ik).
Nee, ze willen me laten opdraaien voor de schade aan de kabel, en laten opdraaien voor de aanleg van een speciaal stopcontact voor de auto. Over de vloer hebben we het niet gehad.

Ik heb aangegeven dat ik geen speciaal stopcontact wil, en dat ik het niet eens ben met het opdraaien voor de schade, omdat de kabel volgens de elektricien ondeugdelijk was. Toen zei hij dat hij een heel ander verhaal van de elektricien had gehoord maar contact zou opnemen met de opzichter. Morgen hoor ik meer.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GB2 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:25:
Er zit volgens mij wel verschil tussen continu spanning en kort een half uurtje gebruik (daarom zijn die autos ook meestal op 12 of 8A), maar ik vind het wel in redelijkheid dat je mag verwachten dat je bijvoorbeeld een standaard frituurpan van 2000 W gewoon een uurtje moet kunnen gebruiken in een schuur.
Ja, inderdaad. Dat doen wij ook daar dat je die lucht niet in huis hebt. En de wasmachine staat er (niet dat we ooit tegelijkertijd frituren en wassen, maar dat zijn twee apparaten die redelijk wat stroom pakken en normaal zijn.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Afgezekerd op 16A is 16A continu. Daar kan je wel overheen, enkele seconden op 30A zou geen issue moeten zijn, maar als het langduriger is klapt die eruit. Daar moet de installatie ook op berekend zijn dus, anders voldoet die niet aan de regels.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 23-02-2021 12:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 27-06 15:07
Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:26:
[...]Ik heb aangegeven dat ik geen speciaal stopcontact wil, en dat ik het niet eens ben met het opdraaien voor de schade, omdat de kabel volgens de elektricien ondeugdelijk was. Toen zei hij dat hij een heel ander verhaal van de elektricien had gehoord maar contact zou opnemen met de opzichter. Morgen hoor ik meer.
Dit klinkt als "oeps, hij gelooft mijn bluf niet, even mezelf er uit lullen".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 10:44
Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Nee, ze willen me laten opdraaien voor de schade aan de kabel, en laten opdraaien voor de aanleg van een speciaal stopcontact voor de auto. Over de vloer hebben we het niet gehad.

Ik heb aangegeven dat ik geen speciaal stopcontact wil, en dat ik het niet eens ben met het opdraaien voor de schade, omdat de kabel volgens de elektricien ondeugdelijk was. Toen zei hij dat hij een heel ander verhaal van de elektricien had gehoord maar contact zou opnemen met de opzichter. Morgen hoor ik meer.
Zorg even dat je de bevindingen van de elektricien op papier krijgt, danwel via mail of whatsapp of iets. Dan kun je in ieder geval 'bewijzen' dat het aan de ondeugdelijke kabel ligt.

Lijkt me een gevalletje, we proberen het te verhalen op de huurder met een plausibel verhaal.

Daarnaast is een special stopcontact niet direct nodig inderdaad als je het gewoon via het normale stopcontact doet in de nacht.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Een ander verhaal wordt het als er een grotere zekering in gedaan is (past vaak niet) of een spijker natuurlijk.
Ik heb geen verstand van stoppen en of de vorige bewoners er de verkeerde stoppen in hebben gedaan, maar ik ga er helemaal van uit dat de woning met elektriciteitsinstallatie deugdelijk is opgeleverd door de makelaar. Als hier gesjoemeld kan zijn, dan zou ik denken dat de makelaar dat mag komen uitleggen.

Daarnet heb ik er even een stop uitgedraaid, en hij past precies, dus als ze allemaal een eigen maat hebben, dan zitten er wel de juiste in.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:31
Je hebt toch een opleveringsrapport? staat daar iets in over de stoppen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zit volgens mij wel verschil tussen continu spanning stroom en kort een half uurtje gebruik.
Even aangepast.

Maar... een kabel of aansluiting die defect raakt van een aangesloten vermogen van 1840W (230V met 8A) was per definitie al niet goed aangesloten of aangelegd. Het enige wat er nu gebeurt is dat het moment dat dit gebrek aan het licht komt naar voren is gehaald.

Op het moment dat er een standaard wandcontactdoos gemonteerd is mag je er van uitgaan dat je daar 16A uit kunt halen, maximaal. Uiteraard afhankelijk van de rest van de groep waar deze WCD op gemonteerd zit.

Wanneer de kabel doorgesmolten is was deze per definitie niet geschikt geweest voor het aansluiten van een WCD. Een 2,5mm2 draad gaat écht niet kapot van 8A.

Je kunt de huisbaas in ieder geval dit meegeven, uiteraard met de opmerking dat dit gebrek al aanwezig was voordat jij de auto aangesloten hebt gehad:
* Bij overbelasting had de stop door moeten branden en niet een WCD of kabel.
* Het probleem van de slechte verbinding of slechte kabel was al aanwezig.
* Een andere WCD monteren hoeft niet omdat jij jouw auto op 8A laat laden. Wanneer je dit standaard doet is er niets aan de hand.
* Het kruipluik vrij maken is voor jouw rekening. Wanneer je laminaat er voorzichtig uithaalt en de planken aan de onderkant nummert kun je ze achteraf zo weer terugleggen zoals ze lagen. Wil je het kruipluik vrijhouden dan zul je daar een oplossing voor moeten bedenken. Afhankelijk van de locatie kan er een mat overheen o.i.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik zou het nog eerder omkeren, voor hetzelfde geld vliegt de hele boel in de fik omdat die draad smelt... Dit is gewoon een geval van slechte aanleg, de stop moet er altijd eerder uitvliegen. Het feit dat de stop het nog doet betekent wel dat die draad tot maximaal 16A heeft staan trekken voor hoe weetik lang. Het kan ook zo zijn dat de boel nog steeds warm wordt daaronder (waarschijnlijk niet omdat je geen spanning meer hebt in de schuur, maar ik zou geen risico nemen) Zaak om dit zo snel mogelijk uit te laten zoeken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen verstand van stoppen en of de vorige bewoners er de verkeerde stoppen in hebben gedaan, maar ik ga er helemaal van uit dat de woning met elektriciteitsinstallatie deugdelijk is opgeleverd door de makelaar. Als hier gesjoemeld kan zijn, dan zou ik denken dat de makelaar dat mag komen uitleggen.

Daarnet heb ik er even een stop uitgedraaid, en hij past precies, dus als ze allemaal een eigen maat hebben, dan zitten er wel de juiste in.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektronica-shop.nl/contents/media/diazed-huiszekeringen.jpg
Als het goed is past een te grote stop niet. Dus een 16A past niet in een installatie voor 10A, 25A niet in 16A. Andersom kan natuurlijk wel, een 10A in een 16A-installatie is natuurlijk prima. Als het past dan hoort het daarop berekend te zijn. Genoeg mensen die er compleet geen verstand van hebben behalve "dat ding moet daar in" dus vandaar de verschillende maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TTLCrazy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:38:
Ik zou het nog eerder omkeren, voor hetzelfde geld vliegt de hele boel in de fik omdat die draad smelt... Dit is gewoon een geval van slechte aanleg, de stop moet er altijd eerder uitvliegen. Het feit dat de stop het nog doet betekent wel dat die draad tot maximaal 16A heeft staan trekken voor hoe weetik lang. Het kan ook zo zijn dat de boel nog steeds warm wordt daaronder (waarschijnlijk niet omdat je geen spanning meer hebt in de schuur, maar ik zou geen risico nemen) Zaak om dit zo snel mogelijk uit te laten zoeken.
Het kan ook gewoon zijn dat die draad minder dan 16A aan kon toch als het een slechte draad was en dat er iets anders gesmolten is toch?

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Ik zou zeggen dat dit een probleem van de verhuurder is, niet van de bewoner. De verhuurder moet ervoor zorgen dat de electrische installatie goed werkt. Stroomuitval door beschadigde bedrading is geen deugdelijke installatie. 8A moet gewoon kunnen.

Maar je hebt zelf ook een aandeel. Jij hebt de laminaatvloer overgenomen van de vorige bewoner, dus dat is jouw verantwoordelijkheid. Op dit moment is er alleen een vermoeden van de electricien, hij denkt dat de bedrading niet deugt, maar hij kan dat niet controleren omdat hij er niet bij kan. Je kunt een electricien niet lastig vallen met een laminaatvloer, dus zorg ervoor dat hij nog een keer terugkomt om de bedrading te inspecteren en zorg dan dat hij bij het luik kan.
Als het kliklaminaat is, dan kun je de planken gewoon losklikken en later weer terugklikken. Als het laminaat gelijmd is en je wilt geen nieuwe vloer aanleggen, dan zou ik de hele vloer doorsnijden met een dremel, haakse slijper oid zodat je het stuk over het luik kunt verwijderen en later weer terugleggen. Je moet dan alleen een drempeltje leggen waar je gesneden hebt.

Mocht de bedrading inderdaad ondeugdelijk zijn, laat de electricien dat dan zwart op wit zetten, dan kun je aantonen aan de verhuurder dat het niet jouw schuld is. Overigens is de electricien ingehuurd door de verhuurder (neem ik aan) dus dan heb je kans dat hij dat niet wil om z'n opdrachtgever niet te benadelen. Als dat het geval is, dan zit er niks anders op dan zelf een electricien in te huren en die zwart op wit te laten zetten dat je installatie niet deugde.
En mocht er ooit weer iets dergelijks gebeuren, zeg dan niet dat je hebt geprobeerd om je auto op te laden. Mensen zonder verstand trekken dat meteen weer uit z'n verband. Of het nu een auto met max 8A is of een frituurpan, voor de electrische installatie maakt dat geen verschil. Maar voor de 'beleving' bij de andere partij wel. Zeg dus gewoon dat je de installatie wat zwaarder hebt belast en dat het toen kapot ging. Geef mensen of instanties nooit meer informatie dan nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Bedankt voor de overige laminaattips. Het is overgenomen van de vorige huurder. Ik heb nog nooit laminaat afgebroken, maar kan ik er niet gewoon een paar planken van af trekken en later weer terugstoppen? Volgens mij is het kliklaminaat. Weet niet of het na de klik ook echt vast zit, of dat ik het kan ontklikken.
Hangt er een beetje vanaf hoe het gelegd is. Vanaf de 'goede' kant kan je vrij gemakkelijk steeds een hele rij loshalen. De goede kant is waar de los te halen rij 'van bovenaf' in de vorige rij is geklikt. Vanaf de andere kant kan ook, maar dat is veel meer gedoe, zeker met terugleggen. En het kan alleen per hele rij, omdat je de kopse kanten niet makkelijk en zonder schade los kunt krijgen.
Met een klein handcirkelzaagje of met een lamellenfrees zaag je zonder moeite een (iets te ruim) gat om je kruipluik heen. Daarna de losse delen verlijmen tot een geheel, en netjes wat plintjes of metaalhoekjes gebruiken om de zaagnede aan de kant van de vloer en het luik af te werken. Of dus alleen aan de vloerkant, en dan een mat in het gat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

PhilipsFan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:44:
En mocht er ooit weer iets dergelijks gebeuren, zeg dan niet dat je hebt geprobeerd om je auto op te laden. Mensen zonder verstand trekken dat meteen weer uit z'n verband. Of het nu een auto met max 8A is of een frituurpan, voor de electrische installatie maakt dat geen verschil. Maar voor de 'beleving' bij de andere partij wel. Zeg dus gewoon dat je de installatie wat zwaarder hebt belast en dat het toen kapot ging. Geef mensen of instanties nooit meer informatie dan nodig ;)
Al probeer je een kernfusiereactor op te starten via een normaal stopcontact, of sluit je een expres kortgesloten stekker aan, dan nog mag de bedrading niet falen. Daar is de zekering voor. Dus zelfs dat vermelden zou voor jouw juridische positie geen verschil moeten maken. Ook is het thuis laden van een auto tegenwoordig niet heel abnormaal meer, zeker als er een gewone stekker bij geleverd is voor een normaal stopcontact. M.i. volledig het probleem van de verhuurder dat ze dat niet lijken te snappen, en ik denk persoonlijk dat ze het donders goed weten maar proberen in te spelen op eventuele onwetendheid van hun huurders.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 23-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
De kabel moet een belasting van 8A of 12A (en ook 16A) prima aan kunnen, wanneer de betreffende kabel op 16A is afgezekerd. Ook continue moet die 16A gebruikt kunnen worden.

Wanneer het toch mis gaat zoals bij TS, dan was er al iets mis met de installatie. Alleen was het euvel nog niet zichtbaar/merkbaar. En de elektrische installatie in goede staat brengen en houden, is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Wat er mis kan zijn:
- beschadiging in de kabel
- te dunne kabel (bijv lekker goedkope 3x1,5mm² van de bouwmarkt, ipv 3x2,5mm²)
- Een las die al nooit echt goed was, maar wat niet eerder aan het licht is gekomen omdat de kabel nooit zwaar belast werd
- Een las die door vocht e.d. is gaan oxideren
- Een las die door mechanische belasting los is geraakt

Het bereikbaar maken en houden van het kruipluik is voor rekening van degene die de 'eigenaar' is van het laminaat. Is dat van de verhuurder? Of is dat overgenomen van de vorige huurder?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
DataGhost schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:49:
[...]

Al probeer je een kernfusiereactor op te starten via een normaal stopcontact, of sluit je een expres kortgesloten stekker aan, dan nog mag de bedrading niet falen. Daar is de zekering voor. Dus zelfs dat vermelden zou voor jouw juridische positie geen verschil moeten maken. Ook is het thuis laden van een auto tegenwoordig niet heel abnormaal meer, zeker als er een gewone stekker bij geleverd is voor een normaal stopcontact. M.i. volledig het probleem van de verhuurder dat ze dat niet lijken te snappen, en ik denk persoonlijk dat ze het donders goed weten maar proberen in te spelen op eventuele onwetendheid van hun huurders.
Juridisch maakt het inderdaad niet uit, maar de beleving maakt wel uit. Ik heb gemerkt dat de houding van mensen (zelfs mensen die neutraal zouden moeten zijn) enorm wordt beinvloed door de beleving. Een electrische auto opladen wordt door niet-deskundigen beleefd als een enorme belasting van de bedrading. TS heeft daarover nagedacht en de auto op 8A begrensd, maar toch zit er een groot verschil in beleving.

Vergelijk (zo zal het gesprek gaan bij medewerkers van de verhuurder): "Meneer x heeft geprobeerd om z'n auto op te laden via de schuur en nu is de bedrading kapot." "Jezus, wat een prutser, dat is toch ook vragen om moeilijkheden."

Met: "Meneer x heeft in z'n schuur staan frituren en nu is de bedrading kapot." "Hmmm, dat is gek. Ik stuur wel een electricien."

Overigens is de eenvoudigste (en goedkoopste) oplossing om het gewoon zelf te fixen. Waarschijnlijk is het inderdaad een kapotte of geoxideerde las. Dat is eenvoudig te herstellen. Maar je moet er wel bij kunnen, dus dat luik zal hoe dan ook open moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
PhilipsFan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Juridisch maakt het inderdaad niet uit, maar de beleving maakt wel uit. Ik heb gemerkt dat de houding van mensen (zelfs mensen die neutraal zouden moeten zijn) enorm wordt beinvloed door de beleving. Een electrische auto opladen wordt door niet-deskundigen beleefd als een enorme belasting van de bedrading. TS heeft daarover nagedacht en de auto op 8A begrensd, maar toch zit er een groot verschil in beleving.

Vergelijk (zo zal het gesprek gaan bij medewerkers van de verhuurder): "Meneer x heeft geprobeerd om z'n auto op te laden via de schuur en nu is de bedrading kapot." "Jezus, wat een prutser, dat is toch ook vragen om moeilijkheden."

Met: "Meneer x heeft in z'n schuur staan frituren en nu is de bedrading kapot." "Hmmm, dat is gek. Ik stuur wel een electricien."

Overigens is de eenvoudigste (en goedkoopste) oplossing om het gewoon zelf te fixen. Waarschijnlijk is het inderdaad een kapotte of geoxideerde las. Dat is eenvoudig te herstellen. Maar je moet er wel bij kunnen, dus dat luik zal hoe dan ook open moeten.
Los van het feit dat er of een storing is of een ondeugdelijke installatie. Dat voorbeeldje klopt niet die auto trekt gedurende lange periodes zoveel vermogen een frituurpan warmt op en verwarmt bij.

Ik vermoed ook dat het juist dat is wat het probleem is, niet dat het voor TS ook maar iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Dit kan sowieso niet, want alles wat na de 16A stop komt moet of geschikt zijn voor 16A, of er moet een stoppenkast tussen zitten en een stop naar een lager vermogen.

Let wel, ik zou tripel-checken dat het huidige stopcontact geschikt is voor 16A, en anders eisen dat dit aangepast gaat worden.

Draden en stopcontacten die niet geschikt zijn voor 16A op een 16A stop zetten is brandgevaar. Deze huurder zou ontzettend blij moeten zijn dat enkel de kabel is doorgebrand en niet de hele schuur (of het hele huis) vlam gevat heeft. Dat is waarom je nooit mag bedenken dat er van een 16A aansluiting vast niet de hele 16A naar het schuurtje gaat dus bedraden voor minder. Als je minder wil, moet er een extra stop tussen voor minder. En het is aan de verhuurder om te zorgen dat de bedrading geen brandgevaar veroorzaakt.

De enige uitzondering hier is als je je auto laat terugladen. Bij terugladen kan je meer dan 16A krijgen zonder dat de stop doorslaat, als er zowel verbruikt wordt als geladen wordt (dus je gebruikt bijvoorbeeld 30A in de woonkamer, waarvan 15A vanuit de stop en 15A vanuit de auto, waardoor er 30A op de lijn staat terwijl de 16A stop niet door zal slaan en je woonkamer wel in de fik kan vliegen). Daarom moet je voor terugladen altijd een aparte groep hebben, en dat is het enige extra risico van een auto op een groep zetten i.p.v. een frituurpan. Maar als ik het zo hoor was daar geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-06 13:23
Morocius schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Los van het feit dat er of een storing is of een ondeugdelijke installatie. Dat voorbeeldje klopt niet die auto trekt gedurende lange periodes zoveel vermogen een frituurpan warmt op en verwarmt bij.

Ik vermoed ook dat het juist dat is wat het probleem is, niet dat het voor TS ook maar iets uitmaakt.
Maak er dan een elektrische grasmaaier van waarmee je rustigaan je gezonnetje loopt te maaien. Kan prima 2000W trekken en zou niet je elektrische installatie moeten smelten. Anders zouden er al een hoop schuurtjes in rook zijn opgegaan in het oosten/zuiden/noorden van het land :+ .

hier in de randstad heb je over het algemeen alleen een tegelwisser nodig ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Kevinns schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Of een Kärcher van 1500W..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Theo

moederbord

Het probleem klinkt mij niet als een defecte kabel; een kabel krijg je namelijk niet zomaar stuk door 'm continu te belasten. Dit klinkt meer als een defecte lasdop ergens. Alleen de vraag is waar die lasdop zit natuurlijk, en op deze op fase of op nul zit. In principe kun je deze zelf vervangen door een nieuwe wago klem.

Begrijp je bovenstaand dan kun je het zelf doen. Begrijp je niet alles; ga dan niet zelf zoeken en pielen!

TS huurt een woning, en verhuurder dient een goede woning te verhuren. Een defecte lasklem is het risico van de eigenaar (dus verhuurder), en kan echt niet op de huurder worden verhaald. Je mag immers aannemen dat je een stopcontact gewoon kan gebruikten, en een 8A continue verbruiker hieraan aansluiten is gewoon normaal gebruik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

Part

Helemaal niets.....

Ivow85 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:01:
.......
- te dunne kabel (bijv lekker goedkope 3x1,5mm² van de bouwmarkt, ipv 3x2,5mm²)
.....
Zelfs een 1,5mm² kabel kun je probleemloos met 16A belasten. Wel wat (te) veel spanningsval maar doorbranden gaat niet lukken met 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 26-06 23:40
Morocius schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:34:
[...]

Dat laatste is hierin inderdaad wel belangrijk.

Ook als TS zijn auto met 16.0A kan opladen en hij verder op de groep niks aansluit moet de installatie gewoon veilig blijven functioneren.

Uitgaande van het verhaal van de TS valt hem (afgezien van het blokkeren van het luik) niks aan te rekenen. De installatie deugt niet (of dat nou door beunhazerij, oxidatie of x komt) en dat is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

En in het extreme geval dat blijkt dat de vorige huurders iets raars hebben uitgespookt aan die kabel in de kruipruimte, dan is het in principe gevolgschade voor de vorige huurders. Maar dat is dan aan de verhuurder om te proberen terug te halen (geen idee hoe ver dat recht gaat). Het is iig in geen geval de verantwoordelijkheid van TS.

tenzij TS daar natuurlijk zelf aan heeft lopen hannessen, maar dat lijkt niet het geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Theo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:28:
Begrijp je bovenstaand dan kun je het zelf doen. Begrijp je niet alles; ga dan niet zelf zoeken en pielen!
Ik snap het wel. Volgens mij is er inderdaad een probleem met een lasdop, een probleem met de nul. Want er is wel een spanning tussen fase en aarde te meten, maar niet tussen fase en nul. De kabel die in de schuur uit de grond komt is een flinke, dus het lijkt me ook heel erg stug dat de kabel zelf kapot is, tenzij het laatste eindje een andere kabel is dan de rest van het stuk.

Volgens mij is er gewoon ergens onder de grond, onder de schuur, onder het huis of in de meterkast een slechte verbinding geweest die door de langere belasting is gaan verhitten en vervormen, en nu maakt het geen contact meer. Ik weet alleen niet waar die kabel loopt, waar de lasdoppen zitten, of hij al eerder is gerepareerd.

Maar al wist ik wel waar alles zat, dan nog wil ik zelf liever geen reparaties doen, anders krijg ik daar weer gedoe mee. Met de servicedesk van de verhuurder bellen leek me de verstandigste optie. Ik was nog ter goeder trouw en wist niet dat het zo zou lopen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-06 03:41

[...]

Elke kabel die onderdeel is van de electra installatie die achter die zekering hangt moet die 16a aan kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 20:06

Blokker_1999

Full steam ahead

De reden dat de granny charger beperkt wordt tot 12A bij zowat alle merken komt door het stopcontact, niet de bekabeling. Onze stopcontacten zijn ontworpen voor kortstondige (lees max. 15 minuten continue) belasting van 20A ofwel een continnue belasting van 13A. Dit omdat bij slecht contact er een overgangsweerstand kan ontstaan, het stopcontact kan warm worden en dus beschadigen (ook een reden waarom die laders allemaal een temperatuursensor in de stekker hebben zitten). De bekableing moet in goede staat zijn om deze stromen aan te kunnen. Daarom ook dat we een veiligheid voorzien die zichzelf moet onderbreken voordat de bekabeling beschadigd geraakt.

Een frituurpan van 2kW gaat niet continue lopen verwarmen. Als je dat rode lampje opmerkt op je frituurpan dan zie je dat dit schakelt tussen aan en uit als deze eenmaal op temperatuur is. De belasting is dus periodiek, maar niet continue.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 13:59
Is er in Nederland ooit grondkabel te koop geweest waar geen 8A doorheen kan?
En omdat de rest van de installatie het wel doet, lijkt het me eerder ergens een los contact / gesmolten klem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-06 08:32

LankHoar

Langharig tuig

Is die hele discussie over "8A moet makkelijk kunnen" niet overbodig? Immers, zelfs al zou er 30A gevraagd worden door deze auto op te laden, dan nog zou de stop er uit moeten slaan en niet een kabel doorbranden, right? Het legt de focus volgens mij op de verkeerde plek.

Verder wat @TTLCrazy zegt, ik zou dit ASAP door een kundig persoon laten uitzoeken, straks is er meer aan de hand en gebeuren er ernstiger dingen dan een doorgebrande kabel. Lijkt me dat die verantwoordelijkheid duidelijk bij de verhuurder ligt, niet bij de huurder.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Kevinns schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Maak er dan een elektrische grasmaaier van waarmee je rustigaan je gezonnetje loopt te maaien. Kan prima 2000W trekken en zou niet je elektrische installatie moeten smelten. Anders zouden er al een hoop schuurtjes in rook zijn opgegaan in het oosten/zuiden/noorden van het land :+ .

Dat is het hem dus je maait niet elke dag je gazonnetjes 8 uur lang. Maae daar gaat het niet om.

Mijn punt is juist dat bij een langdurige "hoge" belasting storingen eerder naarboven komen.
Door TS heeft dat zich misschien eerder geopenbaard maar dat doet niks af aan het feit dat de installatie buiten zijn schuld om ondeugdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is er niet toevallig een schutting geplaatst die de grondkabel heeft beschadigd?
En zit er niet bij de achtergevel in de woonkamer een stopcontact/doos waar deze kabel in opgelast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik vind het wel een enge situatie. Want WAAR is de stroom nu onderbroken en wat is het gevolg. Stel dat er een hobbybob bezig geweest en/of de kabel te dun was, en stel dat die gesmolten is.

Dan is dat gewoon brandgevaarlijk op dit moment! Er staat ergens 220V op een stuk wat onderbroken is...
* IJsbeer zou de brandmelders controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
IJsbeer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:54:
Ik vind het wel een enge situatie. Want WAAR is de stroom nu onderbroken en wat is het gevolg. Stel dat er een hobbybob bezig geweest en/of de kabel te dun was, en stel dat die gesmolten is.

Dan is dat gewoon brandgevaarlijk op dit moment! Er staat ergens 220V op een stuk wat onderbroken is...
* IJsbeer zou de brandmelders controleren.
Ik ben het met je eens dat het mogelijk een gevaarlijke situatie is omdat je nu niet weet waar de onderbreking zit. Waarschijnlijk is ergens een las doorgebrand.

Maar ik denk niet dat er acuut brandgevaar is als er nu geen grote stroom meer loopt. Als het in de hens zou zijn gegaan, dan was dat nu al gebeurd. Maar er is wel gevaar voor electrocutie, dus zet even de stroom af als je dat luik open hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 18:48

r_kluft

Hmmmmmm

Mijn vermoeden: vanaf een stopcontact of schakelaar vlak bij de achterdeur heeft iemand een kabel naar de schuur gemaakt. Waarschijnlijk via de spouw. (Nieuwe trekken vanaf de meterkast is duur/lastig) Daar zal iets losgeraakt zijn.
In mijn huis bestond dezelfde constructie.

Even de huiskamer groep uit zetten en kijken of je de andere kant van de buitenkabel kan vinden. Kan je het snel zelf fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06 11:03
Heb je nog wat laminaat over(meestal hoe je bij het leggen wat over)? Zo ja dan kan je een paar stukjes laminaat als inleg kunnen gebruiken nadat je het luik heb vrijgemaakt. Waarschijnlijk kan je nog wel horen waar het luik zit als je op de vloer klopt. Met een gatenboor waar je de centerboor verder naar binnen binnen plaatst kan je dan een gat boren door het laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
r_kluft schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:17:
Mijn vermoeden: vanaf een stopcontact of schakelaar vlak bij de achterdeur heeft iemand een kabel naar de schuur gemaakt. Waarschijnlijk via de spouw. (Nieuwe trekken vanaf de meterkast is duur/lastig) Daar zal iets losgeraakt zijn.
In mijn huis bestond dezelfde constructie.
Er zitten op de linker- en rechtermuur een stopcontact in de buurt van de achtertuin. Waar zou je zo'n verbinding dan verwachten? Achter het stopcontact? Of onder de vloer? Ik kan buiten wel een tegeltje oplichten maar ik kan me bij deze constructie even niet zo goed inbeelden hoe dat precies zit.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
DataGhost schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Afgezekerd op 16A is 16A continu. Daar kan je wel overheen, enkele seconden op 30A zou geen issue moeten zijn, maar als het langduriger is klapt die eruit. Daar moet de installatie ook op berekend zijn dus, anders voldoet die niet aan de regels.
Geen enkel “gemiddeld” of normaal stopcontact is gemaakt om urenlang 16A aan te kunnen. De meeste laders voor plug-in en EV’s zijn bewust op 10A begrensd.

Ook kan de vorige bewoner misschien wel laminaat over de kabel hebben getrokken en zo de boel beschadigd hebben, want er staat ook dat het nu niet helemaal goed is te beoordelen (toch?)

*edit*

Wil je graag de verhuurder te vriend houden (primair: voor eigen gewin), betaal dan op jou eigen kosten zo’n blauwe 16A stekker? Dan kan je altijd veilig laden met 13-16A.

Stuk kabel (50€?) + groep (50€?) + 2u arbeid (110€?) en dan zo’n blauwe plug voor (15€?). Heb je een prima eigen laadpunt voor weinig geld.

(Laat je hem voor kosten opdraaien, zal thuisladen misschien niet meer mogelijk zijn?)

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 24-02-2021 01:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 08:14
Stef87 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 01:04:
[...]
Geen enkel “gemiddeld” of normaal stopcontact is gemaakt om urenlang 16A aan te kunnen.
Kun je dit ook onderbouwen?

(Voor de duidelijkheid: we hebben het hier niet over een verlengsnoertje, maar over een stopkontakt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

[...]

Geen enkel “gemiddeld” of normaal stopcontact is gemaakt om urenlang 16A aan te kunnen. De meeste laders voor plug-in en EV’s zijn bewust op 10A begrensd.

Ook kan de vorige bewoner misschien wel laminaat over de kabel hebben getrokken en zo de boel beschadigd hebben, want er staat ook dat het nu niet helemaal goed is te beoordelen (toch?)

*edit*

Wil je graag de verhuurder te vriend houden (primair: voor eigen gewin), betaal dan op jou eigen kosten zo’n blauwe 16A stekker? Dan kan je altijd veilig laden met 13-16A.

Stuk kabel (50€?) + groep (50€?) + 2u arbeid (110€?) en dan zo’n blauwe plug voor (15€?). Heb je een prima eigen laadpunt voor weinig geld.

(Laat je hem voor kosten opdraaien, zal thuisladen misschien niet meer mogelijk zijn?)
Thuisladen niet meer mogelijk zijn? Het moet niet gekker worden.

Hij wil 8A uit een stopcontact trekken. Een absoluut acceptabele situatie, of het nou voor een auto of een electrische kachel is.

Je moet het probleem van de verhuurder niet het probleem van de huurder maken. Verhuurders verdienen genoeg om dit op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 07:15
Sando schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Achterop de stop zit een metalen dopje (het deel dat "uit" de groepenkast steekt). In het midden van dat dopje zit een gekleurde stip. Welke kleur heeft dit?
Dit kun je zelfs zien zonder de stop eruit te draaien. Kleur is de waarde van de zekering, wellicht toch een te zware zekering erin gezet.

Verder: rechtsbijstand inschakelen, als huurder mag je verwachten dat de woning veilig is. Als zelfs een (extra) belasting van 8 Ampère de installatie stuk laat gaan dan is er serieus iets mis. Een deugdelijke installatie mag nooit kapot kunnen gaan door overbelasting. Daarvoor is juist de zekering als zwakste punt erin gezet.
Al had je je auto op 12 A opgeladen, dan nog was dat niet interessant geweest in dit verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 20:52
Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:51:
[...]

Er zitten op de linker- en rechtermuur een stopcontact in de buurt van de achtertuin. Waar zou je zo'n verbinding dan verwachten? Achter het stopcontact? Of onder de vloer? Ik kan buiten wel een tegeltje oplichten maar ik kan me bij deze constructie even niet zo goed inbeelden hoe dat precies zit.
Nee niet zelf kijken. Het is niet jouw probleem en alles wat wijst op proberen van jou kant kan tegen je werken.
Situatie is al vervelend genoeg laat ze het maar fatsoenlijk en deugdelijk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 18:48

r_kluft

Hmmmmmm

significant schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:21:
[...]

Nee niet zelf kijken. Het is niet jouw probleem en alles wat wijst op proberen van jou kant kan tegen je werken.
Situatie is al vervelend genoeg laat ze het maar fatsoenlijk en deugdelijk oplossen.
Het is nu zeker zijn probleem. Hij heeft een niet werkende aansluiting in zijn schuur.
Dat hij hier minder verantwoordelijk voor is dan de huisbaas is ook een feit. Maar even meedenken of een relatief makkelijke check uitvoeren kan helpen het probleem sneller op te lossen.
Daarna kan je aangeven bij de huisbaas dat dit deugdelijk gefixt moet worden met bijvoorbeeld een eigen groep.

Welk stopcontact het is is vanuit hier niet te bepalen. Je geeft aan dat je de kabel ziet binnenkomen in de schuur. Maak even het stopcontact open die daar recht tegenover ligt en kijk of je de afwijkende bekabeling van de buitenkabel kan vinden en druk deze eens stevig in de lasdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

[...]

[...]
Een stopcontact hoort gewoon 16A te kunnen leveren. Er staat echt nergens dat hij dat alleen maar kan voor 'korte' tijd. 16A bij 240V komt rond de 3,8kW uit. Als je bijvoorbeeld een waterkoker + wasmachine aanzet kom je daar al snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

Daarnaast is een luik richting kruipruimte wel zo handig en met laminaat eenvoudig te maken. Lokaliseren waar het luik zich bevind, planken uitzagen en een paar aluminium strips er omheen plakken. Laminaat heeft gelukkig als voordeel dat het vrij goed non-destructief te verwijderen is. En mochten ze het vastgelijmd hebben, kun je altijd nog met een cirkelzaag een vierkant uitzagen. Het is dan echter wel gokwerk of je boven het luik zit :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:51:
[...]

Wellicht heb je dan toch nog een probleem. Wat alseen van de vorige huurders die kabel zelf getrokken heeft en jij die nu, net als het laminaat overgenomen hebt?
Ben je dan wellicht toch verantwoordelijk, net als voor het niet toegankelijk zijn van de kruipruimte? Ik zou in ieder geval navragen of het aansluitpunt in de schuur oorspronkelijk door de verhuurder is aangelegd, zou me verbazen eerlijk gezegd omdat het niet op een aparte groep staat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 17:11

Glewellyn

is er ook weer.

Anoniem: 511810 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Wellicht heb je dan toch nog een probleem. Wat alseen van de vorige huurders die kabel zelf getrokken heeft en jij die nu, net als het laminaat overgenomen hebt?
Ben je dan wellicht toch verantwoordelijk, net als voor het niet toegankelijk zijn van de kruipruimte? Ik zou in ieder geval navragen of het aansluitpunt in de schuur oorspronkelijk door de verhuurder is aangelegd, zou me verbazen eerlijk gezegd omdat het niet op een aparte groep staat...
Dat valt te bezien; als de verhuurder niet expliciet heeft aangegeven dat de stroomvoorziening in de schuur door de vorige bewoner is aangebracht is het gewoon onderdeel geworden van de verhuurde woning. Van een nieuwe huurder kan niet worden verwacht dat hij impliciet eigenaar wordt van een aanpassing aan de woning.

In het geval van het laminaat gaat het over een stukje inrichting van de woning waarbij meestal in het huurcontract staat dat de woning met kale vloeren en glad afgewerkte wanden moet worden opgeleverd. TS zal de laminaatvloer ook mogelijk moeten verwijderen als hij ooit verhuist en de nieuwe bewoner die niet wil overnemen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Glewellyn schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Dat valt te bezien; als de verhuurder niet expliciet heeft aangegeven dat de stroomvoorziening in de schuur door de vorige bewoner is aangebracht is het gewoon onderdeel geworden van de verhuurde woning. Van een nieuwe huurder kan niet worden verwacht dat hij impliciet eigenaar wordt van een aanpassing aan de woning.
En kan er dan wel van de verhuurder geacht worden dat die impliciet eigenaar geworden is van wat hobby-bob knutselwerk als de vorige eigenaar niets gezegd heeft?

Enige wat ik me kan voorstellen is dat een verhuurder bij het inspecteren van de oplevering van de vorige bewoner op papier zou kunnen zien dat de stopcontacten in de tuin niet kloppen. Maar dat is volgens mij een puur theoretisch verhaal waar niemand op controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:04:
[...]

En kan er dan wel van de verhuurder geacht worden dat die impliciet eigenaar geworden is van wat hobby-bob knutselwerk als de vorige eigenaar niets gezegd heeft?
Dat is tussen de eigenaar en de vorige eigenaar, niet het probleem van de huurder in elk geval dus ook niet relevant voor dit topic.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat een verhuurder bij het inspecteren van de oplevering van de vorige bewoner op papier zou kunnen zien dat de stopcontacten in de tuin niet kloppen. Maar dat is volgens mij een puur theoretisch verhaal waar niemand op controleert.
En dan? Hij kan daar toch niet het probleem van de volgende huurder van maken. Dat is tussen hem en de vorige huurder, of de vorige huurder brengt het terug in de oorspronkelijke staat of de verhuurder accepteerd de aanpassing.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 17:11

Glewellyn

is er ook weer.

Marzman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:12:
[...]
Dat is tussen de eigenaar en de vorige eigenaar, niet het probleem van de huurder in elk geval dus ook niet relevant voor dit topic.

[...]

En dan? Hij kan daar toch niet het probleem van de volgende huurder van maken. Dat is tussen hem en de vorige huurder, of de vorige huurder brengt het terug in de oorspronkelijke staat of de verhuurder accepteerd de aanpassing.
Precies dit, de verhuurder verhuurt een pand aan de (huidige) huurder. De verhuurder moet een deugdelijk product leveren. Een elektrische installatie die niet aan NEN normen voldoet is niet deugelijk.

Hoe het komt dat die installatie niet voldoet is niet zo relevant voor de verhouding tussen verhuurder en huurder.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Marzman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:12:
[...]

[...]

Deels snap ik het en deels vind ik het apart dat een huurder een verborgen gebrek kan introduceren waar hij praktisch nooit voor aansprakelijk gehouden zal worden.

@Sando Toch even een vraagje voor de zekerheid, de vorige huurder heeft niet gezegd oid dat hij zelf een stopcontact in de schuur gemaakt heeft, of wat extra aansluitingen in de tuin?
Want dat zou het volgens mij complexer kunnen maken (aangezien je je dan kan afvragen waarvandaan het is aangelegd aangezien de kruipruimte dichtgelaminaat is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
TTLCrazy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:44:
[...]

Een stopcontact hoort gewoon 16A te kunnen leveren. Er staat echt nergens dat hij dat alleen maar kan voor 'korte' tijd. 16A bij 240V komt rond de 3,8kW uit. Als je bijvoorbeeld een waterkoker + wasmachine aanzet kom je daar al snel op.
Dat is niet vergelijkbaar. Waterkoker staat 2 min aan een wasmachine piekt ook maar kort.

Een stopcontact (de meeste normale dan) is niet gemaakt om urenlang op maximale belasting te functioneren en dit dagelijks te herhalen.

Contacten slijten, warmte kan niet weg, dan gaat het fout.

Je hoeft mij niet te geloven, zoek het maar op, google staat er vol mee.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

TTLCrazy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:44:
[...]

Er zijn wel degelijk schuko stopcontacten die geen 16A continue kunnen leveren en daarbij te warm worden.
Dit is echt zeer ongebruikelijk om als permanent installatie aan te leggen. Je zult sowieso geen stopcontact vinden (non-CEE) wat je 16A continue specificeert. Altijd 16A nominaal. En hier praten we over continu, dat is het probleem.

Hoofdpunt is dat TS, naar eigen zeggen, altijd op 8A geladen, en elke deugdelijke elektrische installatie moet een continu stroom van 8A aan kunnen. 10A ook wel. 12A wordt voor je stopcontact twijfelachtig, maar de kabel/installatie erachter zou er geen probleem mee moeten hebben.
Wat mij betreft is de elektrische installatie van het huis dan ook niet in orde geweest en valt dit onder de onroerende zaken die de verhuurder in orde hoort te brengen.

Een kabel faalt pas bij een meervoud van zijn gekeurde maximale belasting. Lees: >40 ampere. Dit had dus nooit mogen gebeuren, de zekering hoort altijd alles te beveiligen zodat deze afslaat voor andere componenten falen (en je huis in de fik zetten).

Huisbaas heeft dit maar op te lossen. Jij zal wel een gat in je laminaatvloer moeten zagen.
Ik raad je aan dit te doen met een multitool, zodat je permanent toegang hebt tot je kruipruimte voor dit soort zaken.
Truc is te vinden waar het luik zit, misschien even bij de buren spieken?

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 24-02-2021 12:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stef87 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Dat is niet vergelijkbaar. Waterkoker staat 2 min aan een wasmachine piekt ook maar kort.

Een stopcontact (de meeste normale dan) is niet gemaakt om urenlang op maximale belasting te functioneren en dit dagelijks te herhalen.

Contacten slijten, warmte kan niet weg, dan gast het fout.

Hij vraagt 8A.

Het kan overigens van een wasmachine of frietpan ook kapot gaan heb ik pas ontdekt. Het duurt wel 50 jaar :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Marzman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Hij vraagt 8A.

Het kan overigens van een wasmachine of frietpan ook kapot gaan heb ik pas ontdekt. Het duurt wel 50 jaar :p
De TS vraagt 8A, ik reageerde op iemand anders die het over 16A had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Stef87 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Contacten slijten, warmte kan niet weg, dan gast het fout.

_eLMo_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Er zijn wel degelijk schuko stopcontacten die geen 16A continue kunnen leveren en daarbij te warm worden.
Dit is echt zeer ongebruikelijk om als permanent installatie aan te leggen. Je zult sowieso geen stopcontact vinden (non-CEE) wat je 16A continue specificeert. Altijd 16A nominaal. En hier praten we over continu, dat is het probleem.

Hoofdpunt is dat TS, naar eigen zeggen, altijd op 8A geladen, en elke deugdelijke elektrische installatie moet een continu stroom van 8A aan kunnen. 10A ook wel. 12A wordt voor je stopcontact twijfelachtig, maar de kabel/installatie erachter zou er geen probleem mee moeten hebben.
Wat mij betreft is de elektrische installatie van het huis dan ook niet in orde geweest en valt dit onder de onroerende zaken die de verhuurder in orde hoort te brengen.

Een kabel faalt pas bij een meervoud van zijn gekeurde maximale belasting. Lees: >40 ampere. Dit had dus nooit mogen gebeuren, de zekering hoort altijd alles te beveiligen zodat deze afslaat voor andere componenten falen (en je huis in de fik zetten).

Huisbaas heeft dit maar op te lossen. Jij zal wel een gat in je laminaatvloer moeten zagen.
Ik raad je aan dit te doen met een multitool, zodat je permanent toegang hebt tot je kruipruimte voor dit soort zaken.
Truc is te vinden waar het luik zit, misschien even bij de buren spieken?
In een deugdelijk aangelegde installatie waarbij alles goed is moet je echt 16A langdurig uit zo'n wcd kunnen trekken. Daar is het tenslotte voor gemaakt ! Moet toch niet gekker worden dat je er niet op kan vertrouwen dat de NEN normen ineens niet meer kloppen.

In de praktijk zal je best wat wcd's hebben die niet meer zo mooi noch goed zijn. Dat is echter een heel ander ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het is niet jouw huis, dus niet jouw probleem. De verhuurder zal het moeten oplossen, in acceptabel termijn gezien je er maandelijks voor betaald.

Je huurt ook geen auto om vervolgens zelf de canbus te vervangen omdat je je telefoon wilde opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:05:
[...]

@Sando Toch even een vraagje voor de zekerheid, de vorige huurder heeft niet gezegd oid dat hij zelf een stopcontact in de schuur gemaakt heeft, of wat extra aansluitingen in de tuin?
Nee, we hebben het alleen over de vloeren (en het zonnescherm) gehad, die heb ik overgenomen. Bij mijn weten, ook niet van de makelaar, is er ook maar iets anders afwijkend dan bedoeld. Sterker nog, de huiseigenaar heeft de keuken en de badkamer lopen renoveren nadat de vorige bewoners er uit gingen en voordat wij er in gingen.

Dit hele blok woningen is van de zelfde eigenaar. Het betreft een rijtjeshuis met ruime achtertuin, en elke woning heeft in de achtertuin precies het zelfde stenen schuurtje staan met stopcontact en een lampje. Ik vermoed dat dit gewoon bij het ontwerp van het huis hoort. Als dat schuurtje, of de elektriciteit daarin, al op een later tijdstip erbij is gebouwd, dan hebben ze dat structureel voor alle huizen in deze rij gedaan.

/cc @Anoniem: 511810
Ramon 73 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 06:02:
[...]

Achterop de stop zit een metalen dopje (het deel dat "uit" de groepenkast steekt). In het midden van dat dopje zit een gekleurde stip. Welke kleur heeft dit?
Metaalkleurig. Zilver. Of lichtgrijs.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Nee, we hebben het alleen over de vloeren (en het zonnescherm) gehad, die heb ik overgenomen.
...
Dit hele blok woningen is van de zelfde eigenaar. Het betreft een rijtjeshuis met ruime achtertuin, en elke woning heeft in de achtertuin precies het zelfde stenen schuurtje staan met stopcontact en een lampje. Ik vermoed dat dit gewoon bij het ontwerp van het huis hoort.
Tja, dan wordt het vrij simpel.

Ik zou dan op dit
Nu heb ik terugkoppeling ontvangen van de verhuurder, en die zegt dat hij de volgende terugkoppeling heeft ontvangen van de (baas van de) elektricien (parafrase):

De klant heeft de elektriciteitsinrichting overbelast door zijn auto op te laden. De ondergrondse kabel is hierdoor beschadigd. De kabel moet hersteld worden en er moet een apart stopcontact worden aangelegd voor het opladen van de auto.
Reageren dat ik graag een second opinion zou willen zien over hoe een kabel die geschikt moet zijn voor 16A kan beschadigen door er 8A aan te vragen.
En dat er in jouw ogen helemaal geen noodzaak is voor een apart stopcontact, als zij dit gratis willen leggen dan mogen zij dit uiteraard doen, alleen de huidige stroomvoorziening zou mits deze niet defect is perfect moeten voldoen.
Dus hierbij het vriendelijke verzoek om of een second opinion te laten doen, of om het defect in het stroomnet te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wat het laminaat betreft: in principe kun je dat weer uit elkaar klikken. Maar dan moet je door het verleggen meer uit elkaar dan strict noodzakelijk. Als er dan toch iets stuk gaat ben je zomaar een paar uur verder om het weer netjes te krijgen.

Persoonlijk zou ik kijken wat voor deurmatten de lokale bouwmarkt op rol heeft. Meestal iets van 90, 100, 120cm breed. Vervolgens zou ik dat afmeten vanaf de deur en daar zagen met een instelbaar cirkelzaagje. Dan ben je met 5 minuten klaar en daarna leg je die mat er neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Reageren dat ik graag een second opinion zou willen zien over hoe een kabel die geschikt moet zijn voor 16A kan beschadigen door er 8A aan te vragen.
En dat er in jouw ogen helemaal geen noodzaak is voor een apart stopcontact, als zij dit gratis willen leggen dan mogen zij dit uiteraard doen, alleen de huidige stroomvoorziening zou mits deze niet defect is perfect moeten voldoen.
Dus hierbij het vriendelijke verzoek om of een second opinion te laten doen, of om het defect in het stroomnet te fixen.
Die second opinion zul je zelf moeten regelen als de huisbaas bij zijn standpunt blijft. Maar de eerste opinion kan er nog niet eens zijn want de electricien heeft de betreffende kabel niet kunnen bekijken omdat er laminaat op het luik naar de kruipruimte ligt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Marzman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Die second opinion zul je zelf moeten regelen als de huisbaas bij zijn standpunt blijft. Maar de eerste opinion kan er nog niet eens zijn want de electricien heeft de betreffende kabel niet kunnen bekijken omdat er laminaat op het luik naar de kruipruimte ligt.
Ik zou in eerste instantie gewoon reageren op wat de verhuurder zegt en de verhuurder niet extra munitie gaan geven...
En ondertussen gewoon dat laminaat weghalen (dat zal toch linksom of rechtsom moeten gebeuren)

Ik kan me bijv zo voorstellen dat als je hier zelf over begint dat je dan gewezen wordt op het huurcontract waar waarschijnlijk wel een passage instaat over dat de kruipruimte toegankelijk moet zijn etc.
En dat je dus bij deze de rekening voor de 1e elektricien mag voldoen aangezien die zijn werk door jouw toedoen niet goed heeft kunnen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

TTLCrazy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:36:
[...]

[...]

In een deugdelijk aangelegde installatie waarbij alles goed is moet je echt 16A langdurig uit zo'n wcd kunnen trekken. Daar is het tenslotte voor gemaakt ! Moet toch niet gekker worden dat je er niet op kan vertrouwen dat de NEN normen ineens niet meer kloppen.

In de praktijk zal je best wat wcd's hebben die niet meer zo mooi noch goed zijn. Dat is echter een heel ander ander verhaal.
Link? Afaik is het gemaakt voor 16A nominaal, niet continu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 07:15
Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:59:
[...]
[...]

Metaalkleurig. Zilver. Of lichtgrijs.
Dat is in elk geval de juiste. Grijs = 16 Ampere en gebruikelijk voor eindgroepen in huisinstallaties.
Even om zeker te stellen dat er niet "effe" geel (25A) in gezet was door de huiseigenaar/vorige bewoner. Al moet een correct aangelegde kabel van 2,5mm^2 ook bij 25A continu niet in de problemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
TTLCrazy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:36:
[...]

[...]

Een doorsnee WCD is toch echt 'slechts' gekeurd voor 16A nominaal en 10A continu.
Wanneer je frequent een apparaat wilt aansluiten wat meer gebruikt (zoals een auto-lader), dan zijn daar de blauwe CEE stekkers en contactdozen voor.

Maar dat staat volledig los van het probleem van TS. Al zou er een WCD zitten die maar 5A continu aan kan terwijl er 8A (of meer) gevraagd wordt. Die kabel moet gewoon met gemak 16A continu aan kunnen en het is aan de huisbaas om het probleem op te lossen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

_eLMo_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Link? Afaik is het gemaakt voor 16A nominaal, niet continu.
Volgens deze link bijvoorbeeld:
De meest voorkomende wandcontactdozen van A-kwaliteit hebben een aansluitwaarde van 16A en hebben een keurmerk. Deze zijn getest volgens de IEC60884. Dit is de standaard voor huishoudelijk gebruik van wandcontactdozen. Volgens deze standaard zijn de wcd's beproefd op 5000 stekkerwisselingen en op overstroom bij overbelasting.

Een andere test is een belaste beproeving, een uur lang op 22A en daarna een uur lang op de aansluitwaarde van de wcd op 16A. De temperatuurverhoging moet dan onder de 45 graden blijven. Maar de temperatuur van de verschillende onderdelen komt in de testsituatie zelden op de maximale waarde die geldt voor bijvoorbeeld aderisolatie van de aangesloten draad
Een draad is een enkele, meestal cilindrische, flexibele draad of metalen staaf. Je gebruikt ze in de installatietechniek bijvoorbeeld om elektriciteit of telecommunicatiesignalen te geleiden.
Ivow85 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Een doorsnee WCD is toch echt 'slechts' gekeurd voor 16A nominaal en 10A continu.
Wanneer je frequent een apparaat wilt aansluiten wat meer gebruikt (zoals een auto-lader), dan zijn daar de blauwe CEE stekkers en contactdozen voor.

Maar dat staat volledig los van het probleem van TS. Al zou er een WCD zitten die maar 5A continu aan kan terwijl er 8A (of meer) gevraagd wordt. Die kabel moet gewoon met gemak 16A continu aan kunnen en het is aan de huisbaas om het probleem op te lossen.
Ik zou daar wel eens een bron van willen zien, alles wat ik lees en weet spreekt dit tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Doorsnee WCD en normen etc zijn ook weer erg afhankelijk van bouwjaar etc.

Als ik zo snel even google op die IEC60884 dan gok ik dat die in 1994 is ingevoerd (of een eerste revisie heeft gehad) en in 2017 weer bijgesteld is.
En als TS zijn huis dus uit de jaren 80 is, dan heb je het over heel andere normen.

Maar sowieso is het niet zo relevant volgens mij, ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat 8A altijd moeiteloos erdoorheen moet kunnen, ongeacht of 16A nu continu of piek moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:55:
Doorsnee WCD en normen etc zijn ook weer erg afhankelijk van bouwjaar etc.

(..) als TS zijn huis dus uit de jaren 80 is, dan heb je het over heel andere normen.
Daar zeg je wat. Dit huis komt uit 1985 geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 24-02-2021 14:06 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ivow85 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Mijn 8-12 A auto-lader heeft een 'gewone' stekker. Als het niet de bedoeling was om hem in een gewoon stopcontact te doen, dan zouden ze er wel een blauwe CEE op hebben gezet neem ik aan.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Je eigen link:
Nb. Tegenwoordig zijn er steeds meer elektrische auto's die je thuis oplaadt. Veiligheidshalve is in de laadmode 1 vastgelegd dat de laadstroom op een een-fase wcd beperkt is tot 10A. Zo beperk je automatisch de maximale belasting op een 16A eindgroep, en voorkom je schade aan de wandcontactdoos bij (langdurig) opladen.
Aansluitwaarde / nominaal != continue stroom (langere tijd die stroom trekken) / langdurige belasting (over langere periode vaak die stroom trekken).

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 24-02-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

_eLMo_ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Je eigen link:

[...]

Aansluitwaarde / nominaal != continue stroom (langere tijd die stroom trekken) / langdurige belasting (over langere periode vaak die stroom trekken).
Tja, interessant :)

Meer bronnen op internet die elkaar tegenspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
TTLCrazy schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Tja, interessant :)

Meer bronnen op internet die elkaar tegenspreken.
Ze hoeven elkaar niet perse tegen te spreken, ze kunnen ook gewoon simpelweg van een andere periode zijn.

Zoals ik al zei, die IEC60884 van jou die is in 2017 herzien, dus is het maar net de vraag of een internet bron van voor of na 2017 is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de tips.

Zojuist ontving ik een email dat de verwachte uitspraak na het telefoongesprek van gister waarschijnlijk morgen komt, na een terugkoppeling van de aannemer (tevens opdrachtgever van de elektricien). Ik heb wellicht vooruit lopende op de zaak het volgende bericht teruggestuurd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Mooie reactie
Besef dat een door grotere verhuurder inggeschakelde bedrijven "punten kunnen scoren" door een één-tweetje op te zetten om kosten bij een huurder te leggen.
Je hebt een verstandige mail geschreven en ik ben persoonlijk benieuwd naar wat je onder het kruipluik aan gaat treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 07:16
Sando schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:51:
Bedankt iedereen voor de tips.

Zojuist ontving ik een email dat de verwachte uitspraak na het telefoongesprek van gister waarschijnlijk morgen komt, na een terugkoppeling van de aannemer (tevens opdrachtgever van de elektricien). Ik heb wellicht vooruit lopende op de zaak het volgende bericht teruggestuurd.

***members only***
Lijkt mij niet meer dan een redelijke mail waar de verhuurder weinig tegen in kan brengen.

Benieuwd naar de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik lees half mee, maar wil alleen opmerken dat in de brief je beter niet over een frituurpan kan praten maar ipv daarvan een waterkoker kan gebruiken. Er zijn veel frituurpannen van 3 kW in omloop, de waterkokers zijn vrijwel allemaal 2.2 kW.
Ik zou bij de frituurpan niet 'het is maar een frituurpan' denken.

* Delerium zet eventuele plannen voor stroomdraad in de tuin in de koelkast.
Geen stroomdraad is 100% veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 20:30
Delerium schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:47:
Ik lees half mee, maar wil alleen opmerken dat in de brief je beter niet over een frituurpan kan praten maar ipv daarvan een waterkoker kan gebruiken. Er zijn veel frituurpannen van 3 kW in omloop, de waterkokers zijn vrijwel allemaal 2.2 kW.

De kabel is het probleem niet, een beetje grondkabel met 2.5mm2 aders kan 32A hebben, maarja dan moet je hem wel netjes aansluiten op je meterkast.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Delerium schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:47:

Wie zet er nou een waterkoker in de schuur? Wasmachine kun je ook zeggen.

Ik zou die 8A en 12A van je auto vermelden in de brief waar je het in de TS over had en ook aangeven dat je altijd op 8A oplaadt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 16-05 13:44
Man man man ik heb niet alle reacties gelezen, maar deze verhuurder is niet goed zeg.

Al zou ik de godgansedag 16A uit dat stopcontact willen jassen met mijn lastrafo dan nog zou de bekabeling prima in orde moeten zijn.

Dit klinkt eerder als gekluns van zowel de elektricien als de verhuurder.

Wil je niet angstig maken of iets, maar als de installatie naar de schuur al faalt hoe zit dat dan met de rest van de installatie.
Als de kabel defect is geraakt door een vermogen onder de 4000 watt heeft daar per definitie al geen nen 1010 waardige installatie gelegen.

Mocht het een stopcontact of lasdoos zijn welke faalt zou het een montage fout zijn.

Moet er niet aan denken dat ik snachts ergens smeulende kabels heb.

Zijn er ook rookmelders etc geplaatst door verhuurder?

• Gomez12
TRAXION schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:21:
Als de kabel defect is geraakt door een vermogen onder de 4000 watt heeft daar per definitie al geen nen 1010 waardige installatie gelegen.
Heb je wel enig idee hoe nen 1010 werkt? Dat is geen eenduidige standaard die je zomaar overal kan/moet toepassen.

Nen 1010 is een standaard die vanaf 1962 werkt en bijgewerkt wordt, waardoor je dus makkelijk een installatie kan hebben die wel Nen 1010 ok is, alleen niet Nen 1010-2021 ok.

Het is niet alsof bij elke nieuwe norm half Nederland maar even de complete electriciteit in zijn woning gaat veranderen om die te laten voldoen aan de 2021 norm.
En zeker bij dingen als elektrische auto's etc zal je simpelweg problemen krijgen als men in een jaren 60 huis een elektrische auto op 12A laat laden. Dat betekent niet dat het niet voldoet volgens Nen-1010, enkel dat het niet voldoet aan NEN-1010 2021. Nen-1010 1963 is simpelweg niet geschreven rekening houdend met elektrische auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 16-05 13:44
Gomez12 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Heb je wel enig idee hoe nen 1010 werkt? Dat is geen eenduidige standaard die je zomaar overal kan/moet toepassen.

Nen 1010 is een standaard die vanaf 1962 werkt en bijgewerkt wordt, waardoor je dus makkelijk een installatie kan hebben die wel Nen 1010 ok is, alleen niet Nen 1010-2021 ok.

Het is niet alsof bij elke nieuwe norm half Nederland maar even de complete electriciteit in zijn woning gaat veranderen om die te laten voldoen aan de 2021 norm.
En zeker bij dingen als elektrische auto's etc zal je simpelweg problemen krijgen als men in een jaren 60 huis een elektrische auto op 12A laat laden. Dat betekent niet dat het niet voldoet volgens Nen-1010, enkel dat het niet voldoet aan NEN-1010 2021. Nen-1010 1963 is simpelweg niet geschreven rekening houdend met elektrische auto's.
Bezit nen 1010 sinds 1998, denk dat ik wel ongeveer weet wat de nen normering inhoudt.
Zelfs in een vooroorlogs pand moet de interne bedrading en lasdozen makkelijk 16 amp kunnen verdragen.

En uiteraard is de nen norm aan verandering onderhevig vanwege vernieuwingen en verandering aan de eisen aan een installatie uiteindelijk gaat het om de veiligheid en ook vanuit de eerste nen zijn er regels opgesteld mbt draaddikte en lasdoos verbindingen, en geloof me ouderwetse lasdoppen mits correct gewarteld kunnen grotere stromen aan als de hedendaagse inschuif lasdoppen, waar ze zelfs het presteren de aderlengte compleet te verknallen.

90% van dit soort gevallen wordt gewoon veroorzaakt door beun de haas.

edit** als de interne bedrading geen 16 amp kan leveren zal de installatie ook als zodanig afgezekerd moeten zijn, installatie moet idiot proof zijn simpel as that.

[ Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 25-02-2021 13:33 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TRAXION schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Bezit nen 1010 sinds 1998, denk dat ik wel ongeveer weet wat de nen normering inhoudt.
Zelfs in een vooroorlogs pand moet de interne bedrading en lasdozen makkelijk 16 amp kunnen verdragen.
Een 1010 uit 1998 is anders dan een 1010 uit 1960. Dat is precies wat hij zegt.
De NEN 1010 wordt met enige regelmaat gewijzigd waarna een nieuw exemplaar verschijnt.

1e Druk, (destijds N1010)
Datum uitgiften: September 1940
Omvang: 1 boek in A5 formaat.
Titel: Voorschriften voor elektrische sterkstroom installaties van lage spanning in woonhuizen, winkels, kantoorgebouwen, hotels, scholen, schouwburgen, boerderijen en dergelijke.

2e Druk,
Datum uitgiften: Oktober 1962
Omvang: 1 boek in A5 formaat. En in 1969 als aanvulling een interpretatieblad.
Titel: Veiligheids voorschriften voor laagspanningsinstallaties (Installatievoorschriften I)

3e Druk,
Datum uitgiften: 1984
Omvang: 1 boek in A4 formaat. En in 1986 een aanvulling.
Titel: Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties.
Bijzonderheden: Deze druk was erg gewijzigd ten opzichte van eerdere versies door grote invloed van de IEC en de CENELEC

4e Druk,
Datum uitgiften: 1988
Omvang: 1 boek in A4 formaat. En in 1992 een aanvulling.

5e Druk,
Datum uitgiften: 1996/2000
Omvang: 8 boeken in A4 formaat.
Bijzonderheden: aangewezen in het kader van het arbeidsomstandigheden besluit

NEN 1010:2003/2005
Datum uitgiften: 2003/2005
Omvang: 7 boeken in A4 formaat. En als aanvullingen: Deel 7A2, Deel 7A3, Deel 9 en div. wijzigingsbladen

NEN 1010:2007+correctieblad C1:2008
Datum uitgiften: September 2008
Omvang: 1 boek in A4 formaat.
Bijzonderheden: Deze norm is op 21 mei 2009 aangewezen in het kader van het bouwbesluit. Belangrijke bepalingen met betrekking tot inspectie en brandveiligheid zijn buiten aanwijzing gelaten.

NEN 1010:2015
Datum uitgiften: Oktober 2015
Omvang: 1 boek in A4 formaat.
Titel: Elektrische installaties voor laagspanning - Nederlandse implementatie van de HD-IEC 60364-reeks

/▌

Pagina: 1 2 Laatste