Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13

lithiumangel

Tuurlijk !

M`n A90J staat er eindelijk. Ik heb ook Geforce streaming aan de praat gekregen dmv de moonlight streaming client op de A90J. Het is een open source gamestream client. Werkt perfect, met 120hz ondersteuning op 4K met maximaal 150 Mbps bitrate.Scheelt weer een nvidia shield TV kopen en aansluiten, wat een beeetje zonde zou zijn geweest gezien er gewoon netjes Google TV word geleverd op deze TV. Aanrader dus als je lokaal games wilt streamen omdat je PC te ver staat om een fatsoenelijke HDMI 2.1 kabel neer te leggen.

Tot zover tevreden met m`n TV. Ik heb hem maar 4 uurtjes in gebruik dus kan er niet super veel kritisch over zeggen. Maar ben wel te spreken hoe netjes de afwerkingen zijn. Zoals de covers voor de voetjes en alle andere cable covers. Erg netjes gedaan.

[ Voor 89% gewijzigd door lithiumangel op 16-04-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
lithiumangel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:23:
M`n A90J staat er eindelijk. Ik heb ook Geforce streaming aan de praat gekregen dmv de moonlight streaming client op de A90J. Het is een open source gamestream client. Werkt perfect, met 120hz ondersteuning op 4K met maximaal 150 Mbps bitrate.Scheelt weer een nvidia shield TV kopen en aansluiten, wat een beeetje zonde zou zijn geweest gezien er gewoon netjes Google TV word geleverd op deze TV. Aanrader dus als je lokaal games wilt streamen omdat je PC te ver staat om een fatsoenelijke HDMI 2.1 kabel neer te leggen.

Tot zover tevreden met m`n TV. Ik heb hem maar 4 uurtjes in gebruik dus kan er niet super veel kritisch over zeggen. Maar ben wel te spreken hoe netjes de afwerkingen zijn. Zoals de covers voor de voetjes en alle andere cable covers. Erg netjes gedaan.
Heb je ook geprobeerd of je lokaal kan streamen middels Steam remote play via Steam Link?
Dan zou je al kunnen zien of het niet aan de applicatie van Nvidia ligt. (Ik vermoed dat je Nvidia drivers up to date zijn en je effectief een Nvidia kaart gebruikt die het ondersteund)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Nu Sony eindelijk een OLED TV heeft die alles goed doet met de aansluitingen, is wachten tot de 65 inch A90J voor een mooie prijs te vinden is.

Dat zal nog wel even duren.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Laatst online: 16-08 17:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Elazz schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:24:
[...]

Heb je ook geprobeerd of je lokaal kan streamen middels Steam remote play via Steam Link?
Dan zou je al kunnen zien of het niet aan de applicatie van Nvidia ligt. (Ik vermoed dat je Nvidia drivers up to date zijn en je effectief een Nvidia kaart gebruikt die het ondersteund)
Yep heb de nieuwste drivers (die van vandaag uitgekomen zelfs) en gewoon een 3080.
De Geforce NOW app van Nvidia die je op de A90J kan downloaden wilt alleen games streamen vanaf hun cloud dienst (Geforce NOW). Maar goed, maakt niet uit, de moonlight streaming app werkt dus perfect voor lokale streams, pakt ook Steam. Ben hier dus tevreden mee.

Ik ga vanavod even Bravia Core uittesten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVT80
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Hiervoor hebben we [LCD/OLED] Sony 2019/2020 line-up :)

[ Voor 97% gewijzigd door Michael Knight op 29-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz

[ Voor 135% gewijzigd door Michael Knight op 29-04-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:14

[ Voor 94% gewijzigd door Michael Knight op 29-04-2021 21:13 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Bij een eerste blik hebben ze bij HDTV Polska een piekhelderheid van 950 nits gemeten voor de X90J:
And what are our first impressions after measurements and tests with movies, PlayStation 5 and Xbox Series X? The TV set looks really promising and the picture quality was a pleasant surprise for us. For fans of 4K Ultra HD technology, the most important news will be very high HDR brightness results and good blacks thanks to the VA matrix. The test TV was able to show us a brightness of up to 950 nits in HDR (HDTV Poland measurement), which is a sensational result in this price class. Gamers will also be pleased with the seamless 4K 120Hz support via two HDMI 2.1 ports and very low input lag values.
Source: https://hdtvpolska.com/pr...e-tv-bravia-xr-x90j-ceny/
Hier een Franse review van A80J: https://translate.google....r-65a80j-p62909/test.html
Meten 618 nits piekhelderheid in Expert stand vs 795 bij de A90J (nu is het schijnbaar wel zo dat de max helderheid na een x aantal branduren [de inspeelperiode] nog wat toeneemt)

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 20-04-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er komt een Sony Cashback actie aan, had ik eerder van een Sony rep begrepen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.iear.nl/wp-content/uploads/2021/04/Sony-cashback-2021.jpg

Eerste info staat hier, de data lijken te kloppen, de kortingen op de tv’s die genoemd worden nog niet helemaal, dat zijn de modellen van vorig jaar. Ik heb begrepen dat de nieuwe cashback alleen voor de nieuwe XR modellen gaat gelden, en er bijvoorbeeld een €500 cashback op de 75 inch X95J lcd komt. MSRP van die serie zijn overigens inmiddels bekend en opgenomen in de Pricewatch. De €2K korting zal wel voor de 83” A90J oled zijn, gok ik. Zal later deze week vast nog wel duidelijker worden op de Sony site. Blijf ze wel duur vinden, ook na zo’n cashback...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Oh zon cashback actie zou wel tof zijn.
Nu bezig met de verbouwing en wil als we klaar zijn toch de Sony A90J 65 inch aanschaffen als die er voor een mooie prijs is!

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Appelsap schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 01:01:
Er komt een Sony Cashback actie aan, had ik eerder van een Sony rep begrepen.

[Afbeelding]

Eerste info staat hier, de data lijken te kloppen, de kortingen op de tv’s die genoemd worden nog niet helemaal, dat zijn de modellen van vorig jaar. Ik heb begrepen dat de nieuwe cashback alleen voor de nieuwe XR modellen gaat gelden, en er bijvoorbeeld een €500 cashback op de 75 inch X95J lcd komt. MSRP van die serie zijn overigens inmiddels bekend en opgenomen in de Pricewatch. De €2K korting zal wel voor de 88” A90J oled zijn, gok ik. Zal later deze week vast nog wel duidelijker worden op de Sony site. Blijf ze wel duur vinden, ook na zo’n cashback...
Belachelijk laat allemaal dit jaar, het EK is al over 6 weken geloof ik en de OS vlak erna (of 'net op tijd' natuurlijk voor die "speciale" EK acties met "grote" kortingen :P )
Een AJ90 65" zal er echt niet voor een mooie prijs zijn, volgend jaar rond deze tijd misschien O-) (Sony cashback acties hebben nog nooit wat voorgesteld. Vroeger gooiden ze er tenminste nog een Playstation bij ...)

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 27-04-2021 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 18:37

FutureCow

(C) FutureCow

De Cashback is nu op verschillende site te vinden, gaat vandaag in tot 27 juni:

Voor de OLEDs:
55A80J: 150 euro (advies: 2149)
65A80J: 200 euro (advies: 2899)
77A80J: 1000 euro (advies: 4999)
55A90J: 200 euro (advies: 2799)
65A90J: 300 euro (advies 3699)
83A90J: 2000 euro (advies 9999)
totaal overzicht: https://www.plattetv.nl/e...ashback-q2-2021-2957.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Toch een stuk meer dan ik had gedacht voor die (65)A90J (al waren die cashback getallen in het eerste artikel natuurlijk voor de A8 en zijn nu precies hetzelfde voor de A80J).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FutureCow schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:24:
De Cashback is nu op verschillende site te vinden, gaat vandaag in tot 27 juni:

Voor de OLEDs:

[...]

totaal overzicht: https://www.plattetv.nl/e...ashback-q2-2021-2957.html
Het eerste overzicht van PlatteTV klopte helaas niet, bedragen blijken soms lager uit te vallen. Heel leuk een zuinige 300 EUR cashback op de 65A90J, maar als daar tegenover staat dat de deelnemende winkels voorlopig de adviesprijs blijven hanteren, heb je daar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

haribold schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:00:
[...]
Het eerste overzicht van PlatteTV klopte helaas niet, bedragen blijken soms lager uit te vallen. Heel leuk een zuinige 300 EUR cashback op de 65A90J, maar als daar tegenover staat dat de deelnemende winkels voorlopig de adviesprijs blijven hanteren, heb je daar weinig aan.
Klopt, heb het aangepast. Zag al op verschillende site verschillende prijzen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
haribold schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:00:
[...]
Ah dat is dus precies wat ik wel had verwacht aan cashback bedrag voor de 65" A90J :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin325
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2023
Toch ook maar eens een nieuwe aangeschaft (55) A84J.

Alleen ik krijg HomeKit en AirPlay niet aan de praat.

De tv is zichtbaar maar kan niet worden toegevoegd.
Iemand nog tips,?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeTaXe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 22:18
robin325 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:38:
Toch ook maar eens een nieuwe aangeschaft (55) A84J.

Alleen ik krijg HomeKit en AirPlay niet aan de praat.

De tv is zichtbaar maar kan niet worden toegevoegd.
Iemand nog tips,?
Issue had ik ook op me A90J. Waarschijnlijk niet de Sony Smart TV services privacy policy geaccepteerd. Je kan het vinden onder Settings > Help & feedback > Help > Status & Diagnostics > Privacy setting. Je hoeft alleen de Sony Smart TV services te accepteren. Dan worden de benodigde DRM keys gegenereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door NeTaXe op 02-05-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een XR-65A80J als vervanger van m’n 4 jaar oude LG OLED. Kan alleen nog nergens reviews vinden of zo, iemand enig idee wanneer die komen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DennusB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:41:
Ik zit te kijken naar een XR-65A80J als vervanger van m’n 4 jaar oude LG OLED. Kan alleen nog nergens reviews vinden of zo, iemand enig idee wanneer die komen?
YouTube: Sony 2021 OLED Comparison A80J vs A90J

YouTube: 65" Sony A80J vs 55" A90J OLED at Same Price - Which Would You Buy?

[ Voor 39% gewijzigd door PaT op 02-05-2021 15:55 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
DennusB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:41:
Verschillende reviewers zijn die aan het testen. Tegen volgende week wel veel reviews maar op eerste zicht vergelijkbaar met de A90J maar iets minder helder bij highlights of langdurende heldere scenes als we enkel kijken naar beeldkwaliteit. Qua features denk ik niet dat er veel verschillen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Elazz op 02-05-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin325
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2023
NeTaXe schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Issue had ik ook op me A90J. Waarschijnlijk niet de Sony Smart TV services privacy policy geaccepteerd. Je kan het vinden onder Settings > Help & feedback > Help > Status & Diagnostics > Privacy setting. Je hoeft alleen de Sony Smart TV services te accepteren. Dan worden de benodigde DRM keys gegenereerd.
Ahh tanks, nu werkt alles vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dank :) Ga deze ff checken. Hij staat hoog op m'n lijstje, zeker in combinatie met m'n PS5 een toffe upgrade denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jumpman schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:34:
Nu Sony eindelijk een OLED TV heeft die alles goed doet met de aansluitingen, is wachten tot de 65 inch A90J voor een mooie prijs te vinden is.

Dat zal nog wel even duren.
Een A80J is dan ook nog een optie toch? Niet enorm veel verschil (behalve wat peak brightness) qua scherm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:16
Kan het zijn dat er een foutje in de pricewatch zit?
De X92J, X93J en X94J zitten samen met de X95J.
Terwijl het eigenlijk varianten van de X90J zijn als ik het goed begrijp.

Ik snap de verwarring, Sony weet zelf het verschil precies niet 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
MathieuT schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:31:
Kan het zijn dat er een foutje in de pricewatch zit?
De X92J, X93J en X94J zitten samen met de X95J.
Terwijl het eigenlijk varianten van de X90J zijn als ik het goed begrijp.

Ik snap de verwarring, Sony weet zelf het verschil precies niet 😛
Dat klopt helemaal. Wel vreemd inderdaad. Is dat Sony die dat moet aanpassen eigenlijk of is dat tweeakters die die zaken toevoegt/verbeterd binnen pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Elazz schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Dat klopt helemaal. Wel vreemd inderdaad. Is dat Sony die dat moet aanpassen eigenlijk of is dat tweeakters die die zaken toevoegt/verbeterd binnen pricewatch?
Tweakers vlgns mij; bij de 'Kenmerken' kan je zelf altijd zelf de verbeteringen aan de specificaties doorgeven. Voor dit zal je het vast ergens anders moeten doorgeven (hier misschien Pricewatch) ...

Ondertussen ...

[ Voor 17% gewijzigd door apis29 op 03-05-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik heb een X90J gereserveerd. 65" Zou eind mei geleverd moeten worden (niet woonachtig in NL).

Toch lang gedacht dat ik een LG CX aan zou schaffen maar heb liever toch geen Oled (althans van LG). Vind het een mooie prijs voor een goede TV en ben blij dat deze net op tijd op de markt is gekomen na dat we in mei zullen verhuizen. Ik heb altijd Sony gehad en ben gewoon merk gebonden.

Zijn er meer mensen die voor de LCD gaan zie hier alleen maar OLED posts? Ik denk dat de Sony OLED TV's het best zijn wat je kan aanschaffen op dit moment. Maar vind het gewoon te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
@jhvanweerd Als de reviews van de aankomende X95J positief zijn, zal deze hier ook komen ipv een OLED.

En dit is wegens ruime zonneschijn in de vroege ochtend pal op het scherm met deteroriatie van het organische materiaal binnen de OLED technologie als gevolg. M'n domotica panelen zijn OLED schermpjes en die zijn er allemaal al aangegaan hierdoor, dat ik m'n bias rond OLED heb gevormd, zelfs wanneer ik volledig onderschrijf dat naar beeldkwaliteit deze technologie superieur is.

Prijs is niet het struikelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
Er is nog geen datum wanneer de X95J hier komt de X94J is er wel maar alleen bij Sony te bestellen en is 50€ meer (Polen). En vind het eigenlijk wel best zo. We hebben besloten om wat meer eigen geld dan nodig was in het huis te steken om zo een lagere hypotheek te krijgen. Maar dat betekend dus wat minder cash voor andere dingen. Een mooie upgrade over mijn 47-W805A.

Maar mijn vriendin kan nog steeds niet zonder 3D dus deze gaan naar de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
@jhvanweerd Ook ik ben op zoek naar een goede LCD. Belangrijkste reden is dat mijn vrouw graag in een enigszins verlichte kamer TV kijkt, waarmee het pure zwart van OLED in een donkere kamer niet echt nuttig of nodig meer is. Onze woonkamer heeft daarbij heel veel ramen (ook eentje tegenover de TV) en we kijken regelmatig overdag, zoals naar Max in het weekend :) Dan heb ik liever een TV die én goed fel kan én goede antireflectieve coating heeft. De Samsung die er nu staat (HU7500 serie uit 2014) is helder genoeg, de anti-reflectie is redelijk maar kan wel beter. Veel van de nieuwe TV's hebben zo'n coating niet, en voor zover ik heb kunnen zien zeker de OLEDs niet - heeft vast iets met beperking van helderheid en goed zwart beeld daardoor te maken.

Kortom, ik ben heel erg benieuwd naar de nieuwe X95J met wel weer een - als het goed is - goede antireflectieve laag erop.

EDIT:
Hieronder een voorbeeld van de nieuwe antireflectie op de Z9J (links) vs de Z8H (rechts), die hetzelfde zou moeten zijn als bij de grotere X95J modellen (uit dit artikel op iNews). Links nauwelijks spiegeling zichtbaar, rechts duidelijk de mensen die voor de TV staan in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://p7.pstatp.com/origin/pgc-image/6bd930928ab44625a3d3bc1ff0fa7e98.png

[ Voor 20% gewijzigd door Appelsap op 03-05-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
@Appelsap
Als deze tv er niet was gekomen zonder twijfel een LG oled gekocht (omdat er gewoon nog steeds weinig keuze is voor een echte future proof tv) maar als je alles bij elkaar optelt toch liever een X90 serie.

Langere levensduur echt heel vaak kopen wij geen nieuwe tv.
Stroomverbruik is lager (HDR).
Ik heb nogal vaak beeld op staan dat kan inbranden, hoef ik daar niet op te letten.
Ook hier kijken wij vaak overdag TV en we hebben geen gordijnen (schuin dak bovenste verdieping ramen wel gunstig ten opzichte van TV)
Een echt goede oled is gewoon te duur. Als je eerlijk bent zijn de B1 en C1 budget oleds. Niks mis mee maar het zijn instap modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 07:10
@jhvanweerd hier hangt ik sinds een paar dagen een 65xh9505. Had geen geduld meer om nog langer te wachten op de XJ-versie 😊. Juist een LCD omdat ik geen zin heb gedoe. 'Nadelen' zoals blooming en minder zwart vallen in de praktijk reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Jipsy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:30:
@jhvanweerd hier hangt ik sinds een paar dagen een 65xh9505. Had geen geduld meer om nog langer te wachten op de XJ-versie 😊. Juist een LCD omdat ik geen zin heb gedoe. 'Nadelen' zoals blooming en minder zwart vallen in de praktijk reuze mee.
Interessant 😊, met nog een leuke prijs ook zo rond de 1000euro 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REV1703
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 08:42
Ikzelf ben aan het wachten op de 85 inch Z9J, maar ik weet totaal niet wanneer hij gereleased wordt in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 07:28
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j

Review van de X90J op Rtings.com.

Ik wacht nog op de X95J, hopelijk komt-ie in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 11-09 17:14
24 dimming zones op de X90J valt een beetje tegen, volgens mij minder dan op de 55XH9005.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
audiojunk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:31:
24 dimming zones op de X90J valt een beetje tegen, volgens mij minder dan op de 55XH9005.
Is gelijk aan aan de XH90. Ze hebben het algoritme vermoed ik iets aangepast. De set haalt een hogere helderheid maar toont zo te zien ook meer blooming. Op dat vlak loop je dus tegen de limitatie aan van het beperkte aantal dimming zones. Het schijnt ook dat de firmware van de X90J op de XH90 te gebruiken is, een aantal gebruikers is het gelukt. Overigens had de XF90 uit 2018 wel meer zones, een hogere helderheid en een bovengemiddeld reflectiefilter. De X95J krijgt vermoedelijk wel een upgrade in het aantal dimming zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
benbaba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Overigens had de XF90 uit 2018 wel meer zones, een hogere helderheid en een bovengemiddeld reflectiefilter.
De XF90 is de voorganger van de XG95/ XH95 en heeft hierdoor meer zones, hogere helderheid en bovengemiddeld reflectiefilter vergeleken met de XH90/ X90J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:04:
[...]

De XF90 is de voorganger van de XG95/ XH95 en heeft hierdoor meer zones, hogere helderheid en bovengemiddeld reflectiefilter vergeleken met de XH90/ X90J.
In de praktijk klopt dat misschien. Maar de 90-serie is lager gepositioneerd dan 95-serie. De XF90 uit 2018 werd in 2019 nog door geproduceerd onder de toen nieuwe XG95 die eigenschappen had van de ZF9-serie. Rtings schrijft bij de XF90 ook ''This TV was replaced by the Sony X900H''. De 49'' XF90 werd ook de XG90 en de 49'' 95-serie krijgt geen opvolger, maar wordt doorgezet in de 50'' 90-serie. Maar goed dit is wellicht verder een discussie voor een ander topic.

Ik ben vooral ook benieuwd naar de X95J. Met name naar dimming zones, helderheid en het reflectiefilter. Dat laatste was al zeer goed bij de XH95 zonder 'X-Anti Reflection'. De 65'' moet het zonder doen en is dan hoop ik minstens op het niveau van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
benbaba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Ik ben vooral ook benieuwd naar de X95J. Met name naar dimming zones, helderheid en het reflectiefilter. Dat laatste was al zeer goed bij de XH95 zonder 'X-Anti Reflection'. De 65'' moet het zonder doen en is dan hoop ik minstens op het niveau van vorig jaar.
Ooh, nu wil schrijven heb ik het door... De XH95 komt niet in 55 inch.. vandaar 65 inch. Maarr.. heeft die geen X-anti-reflectie of geen wide viewing.. Ik zal zelf ook even kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

jhvanweerd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:02:
Er is nog geen datum wanneer de X95J hier komt de X94J is er wel maar alleen bij Sony te bestellen en is 50€ meer (Polen). En vind het eigenlijk wel best zo. We hebben besloten om wat meer eigen geld dan nodig was in het huis te steken om zo een lagere hypotheek te krijgen. Maar dat betekend dus wat minder cash voor andere dingen. Een mooie upgrade over mijn 47-W805A.

Maar mijn vriendin kan nog steeds niet zonder 3D dus deze gaan naar de slaapkamer.
Ik ben het ff kwijt nu hoor, sorry, maar wat is nu het verschil tussen de x94j en x95j ?
Ik kan ze niet zien zo.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1695684;1695702/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
taz10 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Ik ben het ff kwijt nu hoor, sorry, maar wat is nu het verschil tussen de x94j en x95j ?
Ik kan ze niet zien zo.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1695684;1695702/
Op vlak van beeldkwaliteit hetzelfde verschil als tussen de X90J en X95J. Dat betekent 4 tot 5x meer local dimming zones, sterkere LED's dus kan nog helderder. De X90J zit tegen de 900 - 1000 nits. De X95J zal eerder boven de 1300/1400 uitkomen. Het scherm heeft ook X-Wide Angle wat zorgt voor betere kijkhoeken (dat gaat wel ten koste van het contrast wat iets lager zal zijn)

De X95J is dus de premium 4K LED van Sony. De X94J is een variant van de X90J met iets andere voet/afstandsbediening . Heb in price watch forum gevraagd om de X95J uit te splitsen want het is een compleet andere TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
Ok duidelijk. Het verschil in prijs zal te groot zijn. Ik denk dat ik bij mijn X90J blijf.

De 65" kost hier 1420€ (huidige wisselkoers)
En de 65" X95J zal zo'n 1950€ worden.

Vind het verschil te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Review van de 65A80J: https://fwd.nl/beeld/revi...5a80j-a80j-serie-oled-tv/

Voor degene die niet alles wil lezen de conclusie:
De A80J-serie is een prachtige OLED-tv, met uitstekend beeld en knap geluid. Hij deelt de minpunten die we op de A90J vonden. Zo moet je het stellen met twee HDMI 2.1-aansluitingen, of zelfs maar één als je een soundbar aansluit. Je moet op die aansluitingen ook kiezen voor ofwel Dolby Vision ofwel 4K120. Beide is niet mogelijk, iets wat in een nabije toekomst misschien jammer kan zijn als je een Xbox Series X gebruikt. Ons sample had een relatief lage piekhelderheid, op zich wel in lijn met typische OLED-prestaties, maar eerder aan de lage kant van het spectrum. Je geeft ongeveer 15% piekhelderheid prijs ten opzichte van de A90J.

Laat je dat echter niet afschrikken, de Sony XR65A80J zet erg knappe beelden neer. Dat is met dank aan de Cognitive Processor XR die subtiel maar duidelijk zijn werk doet en zo optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van het OLED-paneel. Diep contrast met veel zwartdetail, mooie, natuurlijke kleuren en goede beeldverwerking, het is een fijne combinatie. In de HDR-beelden laat Sony zien dat je op basis van HDR10 en eigen tonemapping ook prachtige resultaten kan halen. We houden van het geluid van Acoustic Surface, ook al merken we wat minder krachtige prestaties dan op de A90J. De Sony levert prima gebruiksgemak. Dat je Google TV momenteel niet erg veel kunt personaliseren dekken we met de mantel der liefde dicht. In ruil krijg je met Bravia Core toch weer een leuke streamingdienst extra.

De prijs blijft wel een handicap voor Sony. De adviesprijs van deze 65 inch XR-65A80J ligt nog 100 euro boven die van de LG OLED65G1, en dat toestel zit eigenlijk in een categorie hoger. Vergelijken we met de LG C1, dan betaal je voor de Sony XR-65A80J zeker 300 euro extra. Uitkijken dus of een goede promotie die kloof kan dichten.

[ Voor 91% gewijzigd door FutureCow op 05-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REV1703
Morgen zal ik een pre order gaan plaatsen voor de 85Z9J. Het aftellen kan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REV1703
* knip *

Ok, enthousiast. Maar status updates als deze voegen niets toe aan het topic. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door S1NN3D op 06-05-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Hm, kwam hier net een foto tegen van wat vermoedelijk de japanse uitvoering van de afstandsbediening van de X95J / X90J series zou moeten zijn. :o
Had van mij wel wat minimalistischer gemogen, hoop dat de Europese uitvoering kleiner is.

Afbeeldingslocatie: https://av.watch.impress.co.jp/img/avw/docs/1317/837/DSC07596_o.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Appelsap op 07-05-2021 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Appelsap schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:29:
Hm, kwam hier net een foto tegen van wat vermoedelijk de japanse uitvoering van de afstandsbediening van de X95J / X90J series zou moeten zijn. :o
Had van mij wel wat minimalistischer gemogen, hoop dat de Europese uitvoering kleiner is.

[Afbeelding]
Is al jaren in Japan (toevallig ook een artikel daarover https://av.watch.impress.co.jp/docs/topic/1322597.html), hier krijg je gewoon die in de Rtings review en bij de luxere uitvoeringen en Xj95 die zilveren met backlit knoppen. Zou denken dat het niet zo moeilijk moet zijn om zoiets ook bij de tv's te leveren of geschikt te maken daarvoor https://av.watch.impress....22/597/html/10_o.jpg.html

[ Voor 17% gewijzigd door apis29 op 07-05-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Gisteren was kennelijk een launch event in Hong Kong voor de nieuwe XR serie: zie dit filmpje. Het valt me op dat er heel veel nadruk ligt op de nieuwe XR beeldverwerkingssoftware (die als chip in beeld gebracht wordt, zodat het lijkt op fantastische nieuwe hardware), terwijl feitelijke hardware issues zoals de gebruikte panelen en fysieke kwaliteiten ervan niet genoemd worden. Wat me ook opvalt is dat zowel het OLED A90J paneel als de X90J best wel wat omgevingslicht reflecties laten zien bij donkere beelden, en moeilijk te zien is of de X95J daar veel verbetering op brengt - daar ben ik nu juist zo benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Appelsap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:07:
Gisteren was kennelijk een launch event in Hong Kong voor de nieuwe XR serie: zie dit filmpje. Het valt me op dat er heel veel nadruk ligt op de nieuwe XR beeldverwerkingssoftware (die als chip in beeld gebracht wordt, zodat het lijkt op fantastische nieuwe hardware), terwijl feitelijke hardware issues zoals de gebruikte panelen en fysieke kwaliteiten ervan niet genoemd worden. Wat me ook opvalt is dat zowel het OLED A90J paneel als de X90J best wel wat omgevingslicht reflecties laten zien bij donkere beelden, en moeilijk te zien is of de X95J daar veel verbetering op brengt - daar ben ik nu juist zo benieuwd naar.
De X90J is inderdaad niet super bij reflection handling. De X95J vanaf 75" en groter krijgt anti reflection coating dus denk dat het daar wel goed gaat zijn. Ik moet wel toegeven dat mijn XH9505 beter is dan XE9305 in reflection handling, ook zonder coating maar misschien helpt X-Wide Angle al een beetje. De A90J scoort blijkbaar wel goed bij reflection handling. Bij zulke conventies zit altijd wel vol met veel verlichting en zeer sterke spots waardoor het geen goede referentie is voor hoe het thuis zal zijn.

De X90J en A90J zijn verder gewoon goede schermen volgens RTINGS reviews dus denk dat het op dat vlak wel goed zit.
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a90j-oled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Appelsap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:07:
. Wat me ook opvalt is dat zowel het OLED A90J paneel als de X90J best wel wat omgevingslicht reflecties laten zien bij donkere beelden, en moeilijk te zien is of de X95J daar veel verbetering op brengt - daar ben ik nu juist zo benieuwd naar.
Nee, de X95J heeft in de 65 inch niet de echte antireflectie . Die zit er vanaf 75 inch op. Dus op de 65 inch 'gewoon' antireflectie. Ik denk wel wide viewing angle filter..
Ooh oke. stond hierboven al door elazz

[ Voor 3% gewijzigd door belmonde op 08-05-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Thanks, jullie hebben helemaal gelijk. Zit ik dat filmpje langzaam af te spelen en te pauzeren om op de x95j te letten, vergeet ik dat de 65" die extra anti spiegeling niet heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Appelsap schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:59:
Thanks, jullie hebben helemaal gelijk. Zit ik dat filmpje langzaam af te spelen en te pauzeren om op de x95j te letten, vergeet ik dat de 65" die extra anti spiegeling niet heeft 8)7
Nee, ik zou alles wat we denken te weten uit het hoofd zetten.. Ik heb net gegoogled.. kwam een site tegen die claimde dat 75 geen wide angle had.. Een andere link dat de 85 dan weer geen antireflection heeft,,
Het gaat alle kanten op.
Op de sony site staat bij x95j gewoon alletwee genoemd.. Niet gespecificeerd naar inch maat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
belmonde schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:53:
[...]

Nee, ik zou alles wat we denken te weten uit het hoofd zetten.. Ik heb net gegoogled.. kwam een site tegen die claimde dat 75 geen wide angle had.. Een andere link dat de 85 dan weer geen antireflection heeft,,
Het gaat alle kanten op.
Op de sony site staat bij x95j gewoon alletwee genoemd.. Niet gespecificeerd naar inch maat..
Staat er toch echt duidelijk als je op de voetnoot klikt bij X-Anti Reflection: https://www.sony.be/nl/el...95j-series/specifications
"X-Anti Reflection is niet beschikbaar voor het model van 65 inch."
Al de rest is op alle schermgroottes beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Elazz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:58:
[...]

Staat er toch echt duidelijk als je op de voetnoot klikt bij X-Anti Reflection: https://www.sony.be/nl/el...95j-series/specifications
"X-Anti Reflection is niet beschikbaar voor het model van 65 inch."
Al de rest is op alle schermgroottes beschikbaar.
okay,.. op die 5 die erbij staat. Had ik niet in de gaten.. Wel dan zal het zo zijn.. Dat ze dat dan met een voetnoot verdoezelen ! Eigenlijk is dat onnozel. Als ze van goede betrouwbare wil waren. Hadden ze het er gewoon duidelijk bij moeten zetten.
Het was dus net een tientje te duur om het op de 65 inch te zetten..
Onnozel zo'n 65 inch vangt best wel veel lampen..
Maar goed.. Dan zit er geen X-ani-reflexie op maar wel iets van anti-refelxie neem ik aan.
Of niet.,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
belmonde schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:03:
[...]

okay,.. op die 5 die erbij staat. Had ik niet in de gaten.. Wel dan zal het zo zijn.. Dat ze dat dan met een voetnoot verdoezelen ! Eigenlijk is dat onnozel. Als ze van goede betrouwbare wil waren. Hadden ze het er gewoon duidelijk bij moeten zetten.
Maar goed.. Dan zit er geen X-ani-reflexie op maar wel iets van anti-refelxie neem ik aan.
Of niet.,..
Als het vergelijkbaar is zoals bij mijn xh9505 (zonder filter) dan is anti reflection handling gewoon goed te noemen. https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Elazz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Op vlak van beeldkwaliteit hetzelfde verschil als tussen de X90J en X95J. Dat betekent 4 tot 5x meer local dimming zones, sterkere LED's dus kan nog helderder. De X90J zit tegen de 900 - 1000 nits. De X95J zal eerder boven de 1300/1400 uitkomen. Het scherm heeft ook X-Wide Angle wat zorgt voor betere kijkhoeken (dat gaat wel ten koste van het contrast wat iets lager zal zijn)

De X95J is dus de premium 4K LED van Sony. De X94J is een variant van de X90J met iets andere voet/afstandsbediening . Heb in price watch forum gevraagd om de X95J uit te splitsen want het is een compleet andere TV.
En nu zag ik bij platte TV de X89J, ook als nieuw 2021 bestempeld, en in dit topic kom ik deze niet tegen. Hoe zit dit ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Is een variant van de X85J. Min of meer een X80J met 120Hz paneel en iets meer helderheid. Voorlopers waren de XG85 en XH85.

[ Voor 10% gewijzigd door benbaba op 09-05-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
belmonde schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:03:
[...
Of niet.,..
Dat er iets van anti reflectie op zal zitten, vergelijkbaar met wat de x90j heeft, lijkt me wel. Maar waarom niet de <<hippe marketing term>> anti reflectie, dat is wel apart. Ik vraag me af of het met de prijs te maken heeft. Wellicht heeft het meer met bijvoorbeeld de dotpitch te maken, die zo klein is bij een 65" dat het storend wordt, of met de verminderde lichtopbrengst die zo'n laag geeft wat misschien bij de 65" vervelend wordt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Appelsap schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Dat er iets van anti reflectie op zal zitten, vergelijkbaar met wat de x90j heeft, lijkt me wel. Maar waarom niet de <<hippe marketing term>> anti reflectie, dat is wel apart. Ik vraag me af of het met de prijs te maken heeft. Wellicht heeft het meer met bijvoorbeeld de dotpitch te maken, die zo klein is bij een 65" dat het storend wordt, of met de verminderde lichtopbrengst die zo'n laag geeft wat misschien bij de 65" vervelend wordt of zo?
Heb Sony ook nooit gehoord over iets van een anti-reflectie filter, volgens mij is dat gewoon de bijkomstigheid van dat wide viewing angle filter dat de reflecties ook minder worden. Weet niet meer of de 65" XG95 het filter had maar het doel ervan is in eerste instantie natuurlijk ook niet om de kijkhoek vanaf schuin gezeten te verbeteren maar de uniformiteit te behouden vanuit het midden op hele grote schermen (vanaf 75" bijv. dus)
Edit: XH95 was het natuurlijk vorig jaar en daar vanaf 55" al ja (bij XG wel vanaf 75" pas).
Weer even wat bijlezend is het in 2021 dus wel een aparte spec zie ik, benieuwd of het dan ook daadwerkelijk anders of beter is dan het effect van simpelweg de X-Wide Viewing Angle filter al is (wat idd nog wel op de 65" zit).

[ Voor 19% gewijzigd door apis29 op 09-05-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Iemand die kan helpen qua verschil tussen de X90J en de X94J? Andere pootjes zie ik, maar verder kom ik niet.

Specs op de Sony-website zijn hetzelfde, Rtings kent de X94J nog niet, Pricewatch laat veel van de X90J (nog) niet zien als je ze vergelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
Pepppie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:40:
Iemand die kan helpen qua verschil tussen de X90J en de X94J? Andere pootjes zie ik, maar verder kom ik niet.

Specs op de Sony-website zijn hetzelfde, Rtings kent de X94J nog niet, Pricewatch laat veel van de X90J (nog) niet zien als je ze vergelijkt.
De X94J heeft een ingebouwde microfoon dat de X90J niet heeft naast een andere voet. Bij de X90J dien je voice assistant via een google/amazon/apple device te gebruiken of via de mic van de afstandsbediening (als dat erop zit). Voor de rest inderdaad hetzelfde.

Verschil tussen de X93J en X94J is nog kleiner volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Elazz schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:41:
[...]

De X94J heeft een ingebouwde microfoon dat de X90J niet heeft naast een andere voet. Bij de X90J dien je voice assistant via een google/amazon/apple device te gebruiken of via de mic van de afstandsbediening (als dat erop zit). Voor de rest inderdaad hetzelfde.

Verschil tussen de X93J en X94J is nog kleiner volgensmij.
Dank voor je reactie! Kwam net tijdens het Googlen nog een reactie op een forum tegen;

X94J: Premium Edge Stand + Rich Color Enhancer + Hands Free Voice Search

Ben nu aan het het speuren wat Rich Color Enhancer precies doet en of dat een must have ja.

Hoopte eigenlijk dat de X94J de afstandsbediening met RVS zou hebben, maar die zie ik alleen bij de 95 en de OLED’s helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Appelsap schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:29:

[Afbeelding]
Acht reclame knoppen, het moet niet gekker worden.

Bij mijn Sony TV zijn het er nog twee.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-07-2021
Hi,

Ben nog nieuw hier.
En ben van plan om een van de nieuwe Sony tv’s aan te schaffen , dus volg dit met interesse.

Ik denk dat ik voor de x95j ga in 65inch.
Specifiek wel LED, ivm tv vlak naast schuifpui met tuin op t zuiden, dus veel lichtinval.
Daarnaast staat de tv vaak nog wel op 1 zender overdag als de kids iets kijken.
Hopelijk met LED Ipv OLED wat minder kans op inbranden e.d.

Daarbij zag ik vandaag de A90J in 65 inch voorbijkomen voor slechts 2995 bij Hofma. En daar gaat dan nog de 300 cashback vanaf via Sony…

Dacht deel de tip even…

Linkje:
https://www.hofma.nl/Sony-Bravia-XR65A90J

Gr. Giovanni

[ Voor 36% gewijzigd door Giovanni21 op 10-05-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-09 16:11
Zag het ook langs komen. Enkel de reviews over hofma hebben mij weerhouden. Smits in arnhem is ook wat goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
@Giovanni21
Op inbranden hoef je je geen zorgen te maken. Na 2 jaar 24/7 zelfde content in een loop af te spelen heeft Rtings geen retentie/burnin gevonden op een va of ips paneel. De kans is 10 tallen of wel 100en keer minder dan bij OLED. Gepaard met de hoge helderheid snap ik waarom dat nog steeds interessanter kan zijn in sommige kamers.

De X95J schijnt in juni hier uit te komen. Met de 144 zones, hoge helderheid, goed contrast en uitstekende local dimming zal het gewoon een uitstekende televisie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-07-2021
@Elazz: je bedoeld dat ik me met de Led (x95J) geen zorgen hoef te maken? Of ook niet met OLED?

Met de aanbiedingsprijs en cashback actie is de A90J niet zo gek veel duurder dan de x95j zal zijn bij de intro denk ik…

Ik heb de tv pas in augustus nodig als ik ga verhuizen. Twijfel ook nog wel aan 65 of 75 inch… kijkafstand is ca 4,8 meter.
Momenteel zitten we met 40 inch op 4 meter, en dat irriteert al jaren.

@vipo10: oh, lees de reviews van Hofma ook nu, inderdaad niet al te positief (of althans, relatief veel negatieve). Bij Smits zie ik geen goedkopere prijs, wellicht moet je die opvragen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Giovanni21 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:34:
Twijfel ook nog wel aan 65 of 75 inch… kijkafstand is ca 4,8 meter.
Momenteel zitten we met 40 inch op 4 meter, en dat irriteert al jaren.
Los van alle sites met rekenmodellen hiervoor zou ik in zo'n geval - bij twijfel - de grotere maat nemen. De trend is om steeds groter te gaan. De curve van de grootte van een gemiddelde verkochte TV per jaar zal naar mijn idee pas afvlakken als het niet meer in de gemiddelde woonkamer past :)

Heb nu zelf een 65" staan op zo'n 4½ meter kijkafstand. Schrok me in 2015 bij het uitpakken en installeren een hoedje van hoe groot dat ding was, kwam van een 46" en twijfelde bij de koop tussen 55" en 65". Achteraf goede keuze geweest, de 65" is lekker groot en ben er helemaal aan gewend. Sterker nog: inmiddels kijk ik naar een maatje groter. Als 4K ooit nog wat meer hot en happening wordt heb je daar meer aan bij een groter scherm. Die bioscoopervaring thuis is ook echt heel lekker.

Maar goed, het is ook een kwestie van smaak en budget. Als je beeldkwaliteit heel belangrijk vindt en veel in een donkere kamer kijkt is een kleinere OLED voor dezelfde prijs wellicht een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik ga dit topic ook volgen, want ik wil mijn huidige 55” Sony TV uit 2015 vervangen door een nieuwe. Het liefst ga ik voor OLED, echter heb ik een groot raam op het zuid/westen en dus veel lichtinval. Natuurlijk helpt een zonnescherm voor de nodige verduistering, maar ik stoor mij nogal aan reflecties in het beeld. Dat is ook de reden dat ik de X95J 75” in de gaten houdt.

Iemand al wat meer info kunnen vinden over X-Anti-Reflection?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:52:
Iemand al wat meer info kunnen vinden over X-Anti-Reflection?
Ikke niet. Elke dag check ik of er iets van nieuws te vinden is, maar tot nu toe blijft het beperkt tot gladde reclame filmpjes over de hippe marketing termen en cognitieve processor shizzle. Het blijft wachten op het in het echt verschijnen van het scherm en ervaringen cq testen ervan: real world data.

Met de weinige leveringen die gepland staan in juni zal dat gaan tegenvallen. En daar zit ook meteen het probleem: wil je zo'n scherm zul je waarschijnlijk nu je bestelling moeten plaatsen. Met de relatief hoge prijs en het feit dat niemand kan vertellen hoe goed of slecht het precies is, vind ik dat wel een dure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Die sony X95J is niet eerder relevant dan in november.. Daarvoor is hij er niet of als hij er is.. Buitengewoon TE duur geprijsd..
Of geld moet geen enkele rol spelen bij je keuze. beter de sony nu uitsluiten en alternatieven nu op een rijtje zetten en daar een korte termijn prijsverwachting bij 'bedenken' en een keuze maken en niet terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

belmonde schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:11:
Die sony X95J is niet eerder relevant dan in november.. Daarvoor is hij er niet of als hij er is.. Buitengewoon TE duur geprijsd..
Of geld moet geen enkele rol spelen bij je keuze. beter de sony nu uitsluiten en alternatieven nu op een rijtje zetten en daar een korte termijn prijsverwachting bij 'bedenken' en een keuze maken en niet terugkijken.
Nou als jij het dan zo goed weet, doe mij dan maar een voorstel voor een 75inch betaalbaar alternatief 😅.
Ik heb in juli dus een 75inch nodig in huis. Dacht aan een prijs rond de €2000/2500 😊😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
taz10 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Nou als jij het dan zo goed weet, doe mij dan maar een voorstel voor een 75inch betaalbaar alternatief 😅.
Ik heb in juli dus een 75inch nodig in huis. Dacht aan een prijs rond de €2000/2500 😊😉
Nou, dan zou ik ook de tijd nog nemen tot juli..

Nu is de Sony XH95 voor onder de 2.000 euro overal te koop.. Ja die zal in donker geen samsung contrast hebben. Maar dat zal de nieuwe 2021 versie ook niet..

Nu is de samsung 75 inch Q90t 2.400 bij kamera express en als je belt nog wel een betere aanbieding ? En de 75 q95T 2.500

De sony 75 XG9505 (2019) is 1.600 euro bij platte tv
samsung 75 q80t is 1.900 euro

Maar misschien is er dan ook wel een 77" oled voor richitng 2.500 euro. In ieder geval vergelijkbaar met die sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

belmonde schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:04:
[...]

Nou, dan zou ik ook de tijd nog nemen tot juli..

Nu is de Sony XH95 voor onder de 2.000 euro overal te koop.. Ja die zal in donker geen samsung contrast hebben. Maar dat zal de nieuwe 2021 versie ook niet..

Nu is de samsung 75 inch Q90t 2.400 bij kamera express en als je belt nog wel een betere aanbieding ? En de 75 q95T 2.500

De sony 75 XG9505 (2019) is 1.600 euro bij platte tv
samsung 75 q80t is 1.900 euro

Maar misschien is er dan ook wel een 77" oled voor richitng 2.500 euro. In ieder geval vergelijkbaar met die sony
Mooie quote hoor , maar waarom niet de Sony XR-75X94J ?? is die samsung dan beter ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
taz10 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:51:
[...]

Mooie quote hoor , maar waarom niet de Sony XR-75X94J ?? is die samsung dan beter ??
De 94J heeft veel minder local dimming zones en heeft geen wide angle of anti glare filter zoals de 95J dat wel heeft. Voor de rest nagenoeg gelijk op designelementen na.

De 75" Xh9505 van vorig jaar heeft wel wide angle en anti glare en die is best sterk in prijs gezakt. De Samsung 90T of 95T van vorig jaar hebben meer zones en hoger contrast maar zijn denk ik vaak duurder.

Heb je een tv begin of einde van juli nodig? Kan best een groot verschil zijn met acties en prijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door Elazz op 18-05-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Elazz schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:58:
[...]

De 94J heeft veel minder local dimming zones en heeft geen wide angle of anti glare filter zoals de 95J dat wel heeft. Voor de rest nagenoeg gelijk op designelementen na.
Ik zit een beetje met datzelfde issue. Wij zitten in onze woonkamer tussen de 3 en 3,5m afstand van de televisie. Nu hebben we een 12 jaar oude Samsung 32” 1080p televisie, die we nu eindelijk wel eens willen gaan vervangen voor wat groters.

Dus nu ook direct wat meer HDMI 2.1 capable apparaten (Marantz NR1711, AppleTV 4K gen2, en wellicht nog een keer een PS5).

Nou leek ons met deze afstand een 55” toch wel echt het maximale. De Sony 55X90J t/m 55X94J is dan helaas de enige optie met (op het aantal dimming zones en de anti-reflectie na) deze flinke waslijst aan features die in ons huishouden zou werken (ook geen OLED) en passen. Een X95J zal met die beschikbare groottes al niet meer voor ons werken.

Dus, hoewel een X95J beduidend rijker in features is, dienen wij voor een serie lager te gaan wegens de grootte.

Mocht iemand hierin nog tips hebben, dan hoor ik die natuurlijk graag.

Vooralsnog wil ik deze week nog even rond gaan kijken en daarna ga ik offertes opvragen bij diverse winkels en kijken of ik misschien met handjeklap toch wat beters voor elkaar krijg. Dat, al hopende de drukte van het voetbalseizoen voor te zijn.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
InjecTioN schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Ik zit een beetje met datzelfde issue. Wij zitten in onze woonkamer tussen de 3 en 3,5m afstand van de televisie. Nu hebben we een 12 jaar oude Samsung 32” 1080p televisie, die we nu eindelijk wel eens willen gaan vervangen voor wat groters.

Dus nu ook direct wat meer HDMI 2.1 capable apparaten (Marantz NR1711, AppleTV 4K gen2, en wellicht nog een keer een PS5).

Nou leek ons met deze afstand een 55” toch wel echt het maximale. De Sony 55X90J t/m 55X94J is dan helaas de enige optie met (op het aantal dimming zones en de anti-reflectie na) deze flinke waslijst aan features die in ons huishouden zou werken (ook geen OLED) en passen. Een X95J zal met die beschikbare groottes al niet meer voor ons werken.

Dus, hoewel een X95J beduidend rijker in features is, dienen wij voor een serie lager te gaan wegens de grootte.

Vooralsnog wil ik deze week nog even rond gaan kijken en daarna ga ik offertes opvragen bij diverse winkels en kijken of ik misschien met handjeklap toch wat beters voor elkaar krijg. Dat, al hopende de drukte van het voetbalseizoen voor te zijn.
Zou een lg 55cx van vorig jaar geen goede keuze zijn? Goedkoop op dit moment en vermoed dat die binnenkort niet meer leverbaar gaat zijn.

Als je vooral in een lichte omgeving kijkt zonder directe reflecties dan zou de X90j reeks ook wel interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

InjecTioN schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Nou, wij zitten ook 3m vanaf de TV maar 55 inch is echt niet het max hoor, ik ga nu dus mijn 3jr oude 55 inch sony verplaatsen naar het keuken gedeelte en in het zit gedeelte dus een 75 inch plaatsen.
Elazz schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:58:
[...]

De 75" Xh9505 van vorig jaar heeft wel wide angle en anti glare en die is best sterk in prijs gezakt. De Samsung 90T of 95T van vorig jaar hebben meer zones en hoger contrast maar zijn denk ik vaak duurder.

Heb je een tv begin of einde van juli nodig? Kan best een groot verschil zijn met acties en prijzen.
Zal eind juli zijn, 2e week juli komt de keuken dus daarna de boel afmaken met de inrichting en dus de nieuwe TV, bedankt voor je uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

taz10 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:48:
[...]

Nou, wij zitten ook 3m vanaf de TV maar 55 inch is echt niet het max hoor, ik ga nu dus mijn 3jr oude 55 inch sony verplaatsen naar het keuken gedeelte en in het zit gedeelte dus een 75 inch plaatsen.
Het is natuurlijk relatief aan waar we vandaan komen (Samsung LE32A656 32" 1080p LCD TV uit 2008).

Daarnaast speelt budget natuurlijk ook zeker een rol waar ik nog graag op let. Mede daardoor kijk ik ook eerder naar ~55" LCD modellen dan >55" en/of OLED modellen. Aangezien de serie X95J dan ook pas bij 65" begint, is dat wel direct een ~25CM diagonaal erbij. Op 3 meter afstand wordt het wat mij en mijn nek/ogen betreft een beetje hetzelfde als tennissen kijken op het veld.

En daarbij heb ik ook graag de meest recente varianten, zodat alles straks bijvoorbeeld HDMI 2.1 capable is (receiver en andere apparatuur is reeds HDMI 2.1 capable), zodat ik lang(er) support heb wat betreft updates, en natuurlijk daadwerkelijk een vooruitgang merk t.o.v. het oude model.
Elazz schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:41:
[...]
Zou een lg 55cx van vorig jaar geen goede keuze zijn? Goedkoop op dit moment en vermoed dat die binnenkort niet meer leverbaar gaat zijn.

Als je vooral in een lichte omgeving kijkt zonder directe reflecties dan zou de X90j reeks ook wel interessant kunnen zijn.
Ik ben helaas niet zo'n fan van LG televisies. Daarnaast merk ik dat Sony toch ook echt het enige merk is dat voldoet aan mijn wensen.

Dat laatste is overigens zeker waar. En laten wij nou nèt zo'n omgeving hebben! :)

Thanks voor je input iig!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
InjecTioN schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:15:
[...]

Je schrijft : Daarnaast speelt budget natuurlijk ook zeker een rol waar ik nog graag op let. Mede daardoor kijk ik ook eerder naar ~55" LCD modellen dan >55" en/of OLED modellen. Aangezien de serie X95J dan ook pas bij 65" begint, is dat wel direct een ~25CM diagonaal erbij. Op 3 meter afstand wordt het wat mij en mijn nek/ogen betreft een beetje hetzelfde als tennissen kijken op het veld.

Als budget meespeelt is de X95J helemaal geen optie want dat is een tv uit (te) hoog budget.
En ik claim niet dat 65 inch niet te groot is of 55 te klein.. Maar als je buiten bent met onbeperkte breedt is het toch ook niet als een tennis kijken op het veld..

Op een 65 inch ga je toch ook niet van links naar rechts. Je kijkt toch naar wat van belang is.. En de rest is periefeer.. En anders krijg je nog wat beweging ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
offtopic:
Wel mooi, de discussies over of de nieuwe TV niet te groot kan zijn. Heerlijk, dit soort first-world-problems :)

Jammer is dat het enige nieuws dat ik over de X95J lijn kan vinden vooral nieuwe reclamefilmpjes van Sony zelf zijn - met allemaal dezelfde beelden en hetzelfde verhaal. Pluspunt is dan wel weer dat met het verschijnen ervan de komst van deze lijn in de winkels wel groter wordt. En dat de AB die erbij zit in beeld is gekomen (zie hier in dit Spaanse filmpje), toch een stuk beter dan wat de Japanners erbij krijgen (zie mijn eerdere post).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qto59aedPFr62Bapn8FfYMdzTb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzWdL6OOOSPSQf9exoL9BRKS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Appelsap schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:46:
offtopic:
Wel mooi, de discussies over of de nieuwe TV niet te groot kan zijn. Heerlijk, dit soort first-world-problems :)

Jammer is dat het enige nieuws dat ik over de X95J lijn kan vinden vooral nieuwe reclamefilmpjes van Sony zelf zijn - met allemaal dezelfde beelden en hetzelfde verhaal. Pluspunt is dan wel weer dat met het verschijnen ervan de komst van deze lijn in de winkels wel groter wordt. En dat de AB die erbij zit in beeld is gekomen (zie hier in dit Spaanse filmpje), toch een stuk beter dan wat de Japanners erbij krijgen (zie mijn eerdere post).

[Afbeelding]
Gisterenavond chat contact gehad met Platte TV, zeer positief trouwens. Ze kon mij toch echt de Sony XR-75X94J aanbevelen, veel beter beeld enz dan de Sony XH95 van vorig jaar.
Deze nieuwe TV is echt stappen vooruit en een waaaaanzinnig beeld :D .
Ik kon nog toegevoegd worden aan de preorder bestellen van ongeveer 4 juni wanneer die bij hun binnen zou komen. Ook kreeg ik nog 100 euro extra korting, dus met de Sony korting kwam die dan op €2500
Dus nog 2 weken wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
taz10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Gisterenavond chat contact gehad met Platte TV, zeer positief trouwens. Ze kon mij toch echt de Sony XR-75X94J aanbevelen, veel beter beeld enz dan de Sony XH95 van vorig jaar.
Ik kon nog toegevoegd worden aan de preorder bestellen van ongeveer 4 juni wanneer die bij hun binnen zou komen. Ook kreeg ik nog 100 euro extra korting, dus met de Sony korting kwam die dan op €2500
Dus nog 2 weken wachten
Beeldkwaliteit gaat denk ik best beter zijn met de XR processor en veel hoger contrast. Kijkhoeken zijn wel wat minder maar als het prijsverschil klein is lijkt me de x94j inderdaad veel beter dan de xh9505. CPU van de 94J is ook veel sneller, gelijkaardig met een nvidia shield op vlak van beleving door menu en apps. Mooie tv!

Veel plezier in ieder geval!

[ Voor 7% gewijzigd door Elazz op 19-05-2021 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
taz10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Dus nog 2 weken wachten
Hahaha, de zoveelste onzin die deze dozenschuiver verkondigd.

De X94J is niet véél beter dan de XH950, sterker nog de beeldkwaliteit van de X94J is een stuk minder vergeleken met de XH950.

De XH950 beschikt o.a. over meer dimming zones, hogere piek helderheid, WCG, hogere kleurenvolume et cetera. En is hiermee voor rond de 2000 euro een veel betere deal.

De marge op de 75X94J is momenteel veel hoger en dit is dan ook de enige reden waarom ze deze tv graag aan jou willen verkopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Freshouttheoven schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Hahaha, de zoveelste onzin die deze dozenschuiver verkondigd.

De X94J is niet véél beter dan de XH950, sterker nog de beeldkwaliteit van de X94J is een stuk minder vergeleken met de XH950.

De XH950 beschikt o.a. over meer dimming zones, hogere piek helderheid, WCG, hogere kleurenvolume et cetera. En is hiermee voor rond de 2000 euro een veel betere deal.

De marge op de 75X94J is momenteel veel hoger en dit is dan ook de enige reden waarom ze deze tv graag aan jou willen verkopen ;).
Voor dezelfde prijs zou ik toch de 94J verkiezen boven de XH9505. Er zijn genoeg punten waar ook die televisie het beter doet. Je kan ook naast elkaar vergelijken en scoort voor film en gaming beter. Lager color volume wordt deels gecompenseerd door het veel hogere contrast

https://www.rtings.com/tv...7?usage=11&threshold=0.10

Nuance ivm de reviews en verschillende scores, volgens stop the fomo is de x90j gewoon een goede televisie: YouTube: Bad Sony X90J Reviews! Hisense U8G or U9DG, C1 Evo OLED or Not?

Hangt dus echt af van de thuis omgeving. Recht voor de TV kijken en weinig directe reflecties = X90J reeks de betere keus. Zeker als je daar nog een PS5 of Series X op wilt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Elazz schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Voor dezelfde prijs zou ik toch de 94J verkiezen boven de XH9505. Er zijn genoeg punten waar ook die televisie het beter doet. Je kan ook naast elkaar vergelijken en scoort voor film en gaming beter. Lager color volume wordt deels gecompenseerd door het veel hogere contrast

https://www.rtings.com/tv...7?usage=11&threshold=0.10

Nuance ivm de reviews en verschillende scores, volgens stop the fomo is de x90j gewoon een goede televisie: YouTube: Bad Sony X90J Reviews! Hisense U8G or U9DG, C1 Evo OLED or Not?

Hangt dus echt af van de thuis omgeving. Recht voor de TV kijken en weinig directe reflecties = X90J reeks de betere keus. Zeker als je daar nog een PS5 of Series X op wilt aansluiten.
We hebben het hier wel over een prijsverschil van 25% hè. De 75XH950 kost momenteel ~ € 2000 en de 75X90J kost momenteel ~ € 2500.

De genoeg punten waar de X90J het beter doet zie ik niet. Door het gemis van de wide angle filter heeft de X90J een hogere native contrast, de soc en beeldprocessor zijn wat beter en komt met twee HDMI 2.1 poorten.

De X90J wint het op het gebied van gaming maar mbt films en series is de XH950 toch echt de betere tv. Steeds meer en meer titels komen uit in HDR, door de hogere piekhelderheid, iets bredere wide colour gamut, een stuk hogere kleurenvolume en meer dimming zones presteert de XH9505 een stuk beter op dit gebied.

Stop the FOMO zou ik overigens met een korreltje zout nemen, ik heb hem nog nooit in-depth reviews zien geven. Hij praat altijd veel maar zegt weinig. In het door jouw gelinkte filmpje haalt hij ook zijn eigen beredenering onderuit. Er wordt aangegeven dat die paar procent bredere kleurengamma onbelangrijk is, terwijl het verschil in kleurenvolume tussen de XH900 en X90J ook maar een paar procent is. Het verschil in waardes is te verwaarlozen en het is aannemelijk het hier om unit verschillen gaat. Hij heeft wel in het algemeen gelijk dat een hoge kleurenvolume van belang is, zeker bij HDR zorgt dit voor popping high lights en is dit ook een van de redenen waarom LCD tv’s momenteel HDR beter dan OLED kunnen weergeven.

De X90J zal over een tijdje wanneer de prijzen gezakt zijn veel bang for the buck bieden. Wanneer je de nieuwe firmware van de X90J op de XH90 flashed wordt het verschil al kleiner. De XH950 biedt momenteel de meeste bang for the buck wanneer je HDR belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
De zoektocht naar een nieuwe Sony-tv is moeilijker dan in vroegere tijden. Ik heb thans een KDL46EX720BAEP (2011) in mijn slaapkamer staan. Ik zit/lig op zo'n 233 cm afstand scherm<->ogen. Voornamelijk gaming / internet surfen / Netflix.

De tv van een familielid is stukgegaan en zou - opportunistisch - mijn tv doorschuiven en een nieuwe kopen om te kunnen genieten van: * iets groter formaat (max 50 inch mogelijk) * HDR * 4K (betwijfel of ik eigenlijk iets ga merken tov 1080p, scherm lijkt zo reeds mooi HD).

OLED is out of the question gezien m'n webbrowsing en licht (nou ja...) neurotisch gedrag mbt potentiële burn in.

Waar mijn huidig edge lit setje goed beeld geeft zie ik op rtings bij de reviews van de X95H / X90H op opkomende X90J echter blooming. Heb hiervan geen last om mijn tv. OK, mijn blacks zijn niet puur black doch ik heb geen last van een grijze halo rond een fel object. Helemaal gestoord word ik wanneer ik bij de test met bewegende witten stippen gewoon zie hoe de ene dimming area aan/uitgaat. OK 50 % van je scherm is mooi zwart maar van constant switchen word je toch mega afgeleid? Moet er niet aan denken wat dat zou zijn met witte ondertitels.

Kan je op deze tv's die local dimming niet gewoon afzetten zodat je geen last meer hebt van aan/uitgaande velden of is het beeld dan totaal niet meer om aan te zien.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar 48-50 inch / HDR / 4K 60 (120 van hdmi 2.1 is zelfs niet nodig, ga ik toch nooit halen met PC/PS5) met een beeld dat liefst toch iets verbetert is tov mijn huidig toestel.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
huyanglee schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:10:
De zoektocht naar een nieuwe Sony-tv is moeilijker dan in vroegere tijden. Ik heb thans een KDL46EX720BAEP (2011) in mijn slaapkamer staan. Ik zit/lig op zo'n 233 cm afstand scherm<->ogen. Voornamelijk gaming / internet surfen / Netflix.

De tv van een familielid is stukgegaan en zou - opportunistisch - mijn tv doorschuiven en een nieuwe kopen om te kunnen genieten van: * iets groter formaat (max 50 inch mogelijk) * HDR * 4K (betwijfel of ik eigenlijk iets ga merken tov 1080p, scherm lijkt zo reeds mooi HD).

OLED is out of the question gezien m'n webbrowsing en licht (nou ja...) neurotisch gedrag mbt potentiële burn in.

Waar mijn huidig edge lit setje goed beeld geeft zie ik op rtings bij de reviews van de X95H / X90H op opkomende X90J echter blooming. Heb hiervan geen last om mijn tv. OK, mijn blacks zijn niet puur black doch ik heb geen last van een grijze halo rond een fel object. Helemaal gestoord word ik wanneer ik bij de test met bewegende witten stippen gewoon zie hoe de ene dimming area aan/uitgaat. OK 50 % van je scherm is mooi zwart maar van constant switchen word je toch mega afgeleid? Moet er niet aan denken wat dat zou zijn met witte ondertitels.

Kan je op deze tv's die local dimming niet gewoon afzetten zodat je geen last meer hebt van aan/uitgaande velden of is het beeld dan totaal niet meer om aan te zien.

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar 48-50 inch / HDR / 4K 60 (120 van hdmi 2.1 is zelfs niet nodig, ga ik toch nooit halen met PC/PS5) met een beeld dat liefst toch iets verbetert is tov mijn huidig toestel.

Iemand een suggestie?
Die testbeelden op YouTube zijn overexposed en hiermee niet representatief voor de praktijk. Wanneer je local dimming op 'medium' zet valt het erg meer qua blooming, in een pikdonkere ruimte zal dit nog steeds relatief goed waarneembaar zijn. Je merkt overigens niks van het 'constant switchen'.

Local dimming kun je uitzetten op Sony tv's, echter heeft dit geen enkele toegevoegde waarde aangezien je dan net zo goed een tv zonder full array local dimming kunt kopen. Voor een goede weergave van HDR heb je wel full array local dimming nodig.

Je zou naar de Sony 49XH85 kunnen kijken, dan ga je qua contrast, uniformiteit, kleuren, helderheid en motion handling er flink op vooruit. Deze tv ondersteunt ook Dolby Vision, maar zoals al eerder gezegd zal dit geen grote impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
huyanglee schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:10:

Iemand een suggestie?
Hangt natuurlijk af van budget maar denk dat de XH90 best goedkoop is en interessant kan zijn. Goede VA paneel, relatief hoog contrast en bloom ing valt mee als je local dimming instellingen op low/medium zet.

Het is wel zo dat je de 55" varianten van mid/high end televisies vaak goedkoper zijn dan de 49/50" varianten dus best eens op letten.

[ Voor 3% gewijzigd door Elazz op 20-05-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Appelsap schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:45:
[...]

Los van alle sites met rekenmodellen hiervoor zou ik in zo'n geval - bij twijfel - de grotere maat nemen. De trend is om steeds groter te gaan. De curve van de grootte van een gemiddelde verkochte TV per jaar zal naar mijn idee pas afvlakken als het niet meer in de gemiddelde woonkamer past :)

Heb nu zelf een 65" staan op zo'n 4½ meter kijkafstand. Schrok me in 2015 bij het uitpakken en installeren een hoedje van hoe groot dat ding was, kwam van een 46" en twijfelde bij de koop tussen 55" en 65". Achteraf goede keuze geweest, de 65" is lekker groot en ben er helemaal aan gewend. Sterker nog: inmiddels kijk ik naar een maatje groter. Als 4K ooit nog wat meer hot en happening wordt heb je daar meer aan bij een groter scherm. Die bioscoopervaring thuis is ook echt heel lekker.
<offtopic>
25jr geleden had ik ook een tv op de slaapkamer, ik meen 36cm of zo :D , nu ivm een verbouwing tijdelijk mijn Sony 55inch op de slaapkamer op 2.5m afstand, ik moet zeggen, het kijkt het best lekker :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv9X0cZlDmF2XIyDfT8BHNNV5uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEOSxJEfVir5e7adjYQOKxRq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 21:11
Hola, ik heb de xe90 65 in de woonkamer met htpc waar ik tevens op game.

Is het de moeite, naast hdmi2.1, om te upgraden naar xh of XJ 20/21 model?

Evga 3080 is onderweg wordt spoedig in htpc bijgeprikt.

Groet!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
soto schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:00:
Hola, ik heb de xe90 65 in de woonkamer met htpc waar ik tevens op game.

Is het de moeite, naast hdmi2.1, om te upgraden naar xh of XJ 20/21 model?

Evga 3080 is onderweg wordt spoedig in htpc bijgeprikt.

Groet!
Hangt af van het budget, je woonkamer situatie (vooral in donker/overdag kijken, veel lichtinval/reflects).
Lijkt erop dat het voor gaming en films gaat zijn. Zou vanaf een X90E waarschijnlijk eerder kijken naar een OLED of X95J. Dan heb je een upgrade op alle fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delfland
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Hallo ik ben van plan de Sony XR55-A80j te kopen,
of de Sony XR55-A84J, wat zijn de verschillen.
Zit er veel verschil in tegen de Sony KD-55AG9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Delfland schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:52:
De 84J heeft een ingebouwde microonswitch om die uit te schakelen. Misschien nog een iets andere stand of afstandbediening. Voor de rest exact hetzelfde.

Hoewel de AG9 een master series is en de A80J niet heeft de A80J hetzelfde scherm als de A90 met enkel een iets lagere helderheid. De A80J heeft een hogere helderheid dan de A9G, heeft een snellere CPU, beschikt over HDMI 2.1 en wat andere verbeterde beeldverwerkingsfeatures. Op alle vlakken op misschien het geluid van de TV zelf na beter.

[ Voor 29% gewijzigd door Elazz op 22-05-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 21:11
@Elazz , thnx voor je bericht.

OLED is voor mij no go omdat ik 0 burn in risico accepteer.

De xh zie ik nu voor 1000@65inch vs 1800 voor de xj90. Beiden hebben iig HDMI 2.1 maar of t extra geld dat waard is zit ik nog over te twijfelen.

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
soto schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:21:
@Elazz , thnx voor je bericht.

OLED is voor mij no go omdat ik 0 burn in risico accepteer.

De xh zie ik nu voor 1000@65inch vs 1800 voor de xj90. Beiden hebben iig HDMI 2.1 maar of t extra geld dat waard is zit ik nog over te twijfelen.
De televisies zijn inderdaad best gelijkwaardig. De X90J heeft iets betere local dimming, wel betere 4K120 verwerking (gewoon volledige resolutie) en komt met Google TV (alhoewel dat vooral een layout change is). Dan is 800 best een groot verschil. Tegen eind juni verwacht ik wel dat die X90J zo'n 200 - 300 euro goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Delfland schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:52:
Wat is er mis met je AG9? Die heb ik hier ook, samen met de A89, geweldige TV’s met perfect beeld en geluid, daar kunnen we wel weer jaren mee vooruit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
soto schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:21:

Qua xj zou ik toch even grondig nakijken hoe het zit met stuttering. Heb een filmpje op youtube gezien waarbij de x90j toch wel stutters bij ronddraaien in een game.
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste