Auto gekocht | geschil na ophalen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:58:
Ehhmm zo zwart wit als jij het hier nu schets is het natuurlijk niet.

Feitelijk ia de storing het motor management lampje opgelost.. de vraag is alleen voor hoelang. Op dat moment heeft de garage aan zijn verplichtingen voldaan. Pas als het lampje weer terug komt kun jij aantonen dat het niet is opgelost.

Je gaat er nu redelijk gestrekt been in maar er zijn echt nog wel wat hiaten die tegen je kunnen werken. Dua die 250 euro terug claimen is nog geen gelopen race.
De storing is niet het lampje, het lampje is een indicator voor de storing, nogal een verschil. Het lampje uitzetten lost de storing net zo min op als de batterij uit je brandmelder halen tijdens een brand.

[ Voor 35% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22-02-2021 05:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TWeaKLeGeND schreef op maandag 22 februari 2021 @ 05:28:
[...]

De storing is niet het lampje, het lampje is een indicator voor de storing, nogal een verschil. Het lampje uitzetten lost de storing net zo min op als de batterij uit je brandmelder halen tijdens een brand.
Er zijn storingen die wel degelijk goed te resetten zijn.. als je in een moderne auto de accu loa haalt dan heb je daarna een computer vol met storingen... die kun je dus prima resetten.

Zolang je de oorzaak niet weet kun je er niet over oordelen. Een oorzaak als brand ia duidelijk waarom de melder afgaat.

Een storings lampje in een auto... duizende oorzaken hetzelfde met een computer die vastloopt of is bij jou elke foutmelding in je computer fataal? Want dan wordt je niet vrolijk van je error log...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
TWeaKLeGeND schreef op maandag 22 februari 2021 @ 05:28:
[...]

Dan noem je nou net een apparaat die vaker afgaat vanuit een false positive dan echte brand :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Er zijn storingen die wel degelijk goed te resetten zijn.. als je in een moderne auto de accu loa haalt dan heb je daarna een computer vol met storingen... die kun je dus prima resetten.

Zolang je de oorzaak niet weet kun je er niet over oordelen. Een oorzaak als brand ia duidelijk waarom de melder afgaat.

Een storings lampje in een auto... duizende oorzaken hetzelfde met een computer die vastloopt of is bij jou elke foutmelding in je computer fataal? Want dan wordt je niet vrolijk van je error log...
Ik ken de functie van het lampje en lees regelmatig wel auto's uit. Daar gaat het niet om, het gaat om de houding van de verkoper.

Als het een te resetten storing is waarvan ik weet dat het lampje uitzetten voldoende is vertel ik dat eerlijk en leg ik dat uit aan de klant. Als ik eigenlijk niet weet waarom het lampje brand dan reset ik het lampje en vertel ik eerlijk dat het niet duidelijk is en ze maar even moeten rijden en de auto weer kunnen komen laten uitlezen als het lampje weer aan gaat. Binnen x tijd/km. Ik ga niet doen alsof het lampje uitzetten het probleem oplossen is als ik niet weet dat dat het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 22-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:07
GlowMouse schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Ik lees daarin geen afspraak over het restant van 250 euro. Tenzij de verkoper stelt en bewijst dat hij 250 euro mocht inhouden, moet die 250 euro ook terug. Bovenstaande verklaring lijkt me onvoldoende bewijs: het is een stuk waarschijnlijker dat de verkoper de 250 euro zou terugbetalen na overhandiging van het pasje van de auto.

[...]

Het enige bewijs is de bovenstaande verklaring met handtekeningen. Daaruit blijkt dat de koop is ontbonden.
Ik vraag me af hoe sterk dat is. We komen dan uit op het 'Haviltexen' van deze passage. Gezien de klachten van TS en de matige bereidwilligheid van de garagist, vraag ik me af in hoeverre deze stelling stand zal houden. Dat is zeker nog geen gelopen race. De betreffende passage kan juist bedoeld zijn om een einde te maken aan de onzekere situatie waarin partijen verkeerden ten aanzien van de staat van de auto. Ik weet niet of het (proces)risico het mij waard zou zijn om dit verder door te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
Garagist zal aanvoeren dat hij heeft aangeboden de auto te repareren. En vervolgens dat wij zeggen dat we niet daar helemaal heen willen rijden. Of hij voert aan dat hij de auto gerepareerd heeft, door het lampje uit te zetten.

Hij zal voldoende verweer hebben denk ik. Verweer waar ik het niet mee eens ben uiteraard, maar dat doet denk ik niet terzake.

Ik denk ook dat hij dit soort zaken wel vaker mee heeft gemaakt. Ook getuige zijn reactie op het bellen van de politie. En dat hij wel weet wat hij moest zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:41:
Garagist zal aanvoeren dat hij heeft aangeboden de auto te repareren. En vervolgens dat wij zeggen dat we niet daar helemaal heen willen rijden. Of hij voert aan dat hij de auto gerepareerd heeft, door het lampje uit te zetten.

Hij zal voldoende verweer hebben denk ik. Verweer waar ik het niet mee eens ben uiteraard, maar dat doet denk ik niet terzake.

Ik denk ook dat hij dit soort zaken wel vaker mee heeft gemaakt. Ook getuige zijn reactie op het bellen van de politie. En dat hij wel weet wat hij moest zeggen.
Maar wat was nou precies de reactie van de garage?
a: Ik heb de error gewist dus het is gefixt
b: Als het lampje weer gaat branden wil ik hem best nakijken/fixen maar alleen als je naar mij komt

Ik begrijp dat jij c hebt gevraagd?
c: als het lampje weer gaat branden dan wil ik hem in utrecht fixen en moet jij betalen

Dat hij niet voor C gaat tekenen dat snap ik wel hoor maar het maakt wel even een verschil of hij A of B aangeboden heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Maar wat was nou precies de reactie van de garage?
a: Ik heb de error gewist dus het is gefixt
b: Als het lampje weer gaat branden wil ik hem best nakijken/fixen maar alleen als je naar mij komt

Ik begrijp dat jij c hebt gevraagd?
c: als het lampje weer gaat branden dan wil ik hem in utrecht fixen en moet jij betalen

Dat hij niet voor C gaat tekenen dat snap ik wel hoor maar het maakt wel even een verschil of hij A of B aangeboden heeft
Wij zeiden, we wonen hier ver vandaan dus dat hij het meteen moest fixen. Het was gefixt zei hij dus dat hoefde niet, wij moesten de auto meenemen.

Vervolgens geeft hij aan: ik wil het fixen als het weer gebeurd. Dus hij zegt inderdaad: ik fix hem als het lampje weer aan gaat.

Wij waren het vertrouwen compleet kwijt en hebben inderdaad gevraagd of hij optie c wilde doen.

Ik besef inderdaad dat volgens het consumentenrecht wij hadden moeten kiezen voor optie b.

Dus de auto mee nemen, wachten op het lampje, uur daar heen rijden. Auto weer eens ophalen, hopen dat het niet nog eens gebeurd. Als het wel gebeurd weer erheen. Gaat hij dingen zeggen van: ja maar nu heb je er al mee gereden, misschien heb dit gedaan.

Vertrouwen was compleet weg.

[ Voor 16% gewijzigd door KaiseRRuby op 22-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
Ik denk ook dat je veel geluk hebt gehad
- TSI uit die jaartallen zijn erg slecht
- (motor?)storing
- 2/3 van je aanbetaling terug.

Zie het als leergeld, en ga op zoek naar iets betrouwbaars uit die tijd (yaris, clio, fiesta) maar zeker geen VAG product.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Wij zeiden, we wonen hier ver vandaan dus dat hij het meteen moest fixen. Het was gefixt zei hij dus dat hoefde niet, wij moesten de auto meenemen.

Vervolgens geeft hij aan: ik wil het fixen als het weer gebeurd. Dus hij zegt inderdaad: ik fix hem als het lampje weer aan gaat.

Wij waren het vertrouwen compleet kwijt en hebben inderdaad gevraagd of hij optie c wilde doen.

Ik besef inderdaad dat volgens het consumentenrecht wij hadden moeten kiezen voor optie b.

Dus de auto mee nemen, wachten op het lampje, uur daar heen rijden. Auto weer eens ophalen, hopen dat het niet nog eens gebeurd. Als het wel gebeurd weer erheen. Gaat hij dingen zeggen van: ja maar nu heb je er al mee gereden, misschien heb dit gedaan.

Vertrouwen was compleet weg.
Laat ik beginnen: ik denk dat je top gehandeld hebt en ik had in jouw positie precies hetzelfde gedaan als het niet goed voelde. Ook het settlen voor 250 euro.

Het hangt helemaal van de situatie af, waarschijnlijk heb je iets aangevoeld waardoor het vertrouwen weg was. Als ik een auto had gekocht bij Garage X waar ik vertrouwen in had dan zou ik persoonlijk niet zoveel zorgen maken om een lampje als ik weet dat ze het toch oplossen. Bij een garage in deze categorie (heb even de website bekeken) dan zou ik ook snel het vertrouwen verliezen bij deze situatie, waarschijnlijk was je al sceptisch voordat de storing er was?

Als een garage het aanbod doet (zelfs als je koopt zonder garantie) dat je mag terugkomen en hij de storing oplost dan zijn ze in principe prima (juridisch) bezig. Dat hij 250 euro rekent voor het ontbinden van de overeenkomst klinkt ook wel fair.

Ik zou het echt laten rusten en niet het gevoel hebben dat er onrecht jou aangedaan is.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 22-02-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Laat ik beginnen: ik denk dat je top gehandeld hebt en ik had in jouw positie precies hetzelfde gedaan als het niet goed voelde. Ook het settlen voor 250 euro.

Het hangt helemaal van de situatie af, waarschijnlijk heb je iets aangevoeld waardoor het vertrouwen weg was. Als ik een auto had gekocht bij Garage X waar ik vertrouwen in had dan zou ik persoonlijk niet zoveel zorgen maken om een lampje als ik weet dat ze het toch oplossen. Bij een garage in deze categorie (heb even de website bekeken) dan zou ik ook snel het vertrouwen verliezen bij deze situatie, waarschijnlijk was je al sceptisch voordat de storing er was?

Als een garage het aanbod doet (zelfs als je koopt zonder garantie) dat je mag terugkomen en hij de storing oplost dan zijn ze in principe prima (juridisch) bezig. Dat hij 250 euro rekent voor het ontbinden van de overeenkomst klinkt ook wel fair.

Ik zou het echt laten rusten en niet het gevoel hebben dat er onrecht jou aangedaan is.
Dank je wel, ik heb hetzelfde gevoel als jij. Heb het er met mijn vriendin over gehad en we hebben consensus over ons gevoel. Dus we zien wel even hoe het loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@KaiseRRuby Bedenk ook even voor jezelf wat beter bij je past:
1 Wil je voor een goede prijs een mooie auto maar ben je bereid risico te lopen op gezeik > Ga particulier/kleine garages een product kopen zonder (aankoopkeuring en) garantie. Ik herhaal: risico! Misschien heb je geluk :)

2 Wil je prima meer betalen maar wil je hier wel service garantie en "gegarandeerd" goede auto voor kopen > Koop bij een betrouwbare garage zoals eentje met BOVAG garantie.

Mijn saab heb ik bij catagorie 1 gekocht en na 1 dag stond ik al stil :+ Echter ik had ervoor gekozen en had de auto voor dik 1500 euro minder dan bij een service garage met garantie. Maar ik vind het dan ook leuk om te klooien met autos en vond het niet zo erg, uiteindelijk nog goedkoper uitgeweest dan bij een garage met garantie te kopen.

Mijn BMW heb ik bij categorie 2 gekocht, veels te dure wagen waar ik geen risico mee wilde lopen.

Persoonlijk ben ik een fan van ex-lease organisaties. Niet mega hoge prijzen zoals bij een dealer maar wel fijn contact, transparantie, goede garantie en fijne follow up als er iets mis is. (mijn ervaring is met Carnext, Arval en Athlon)

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 22-02-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:47
Ongeacht het automerk of de storing. Waarom zo ver weg een auto kopen? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zie in dit topic een paar aannames voorbij komen.

Allereerst, een motorlampje hoeft zeker geen invloed te hebben bij de APK. Er mag prima een motorstoring aanwezig zijn, zolang deze geen invloed heeft op de uitstoot van de auto. Verder, dat een auto net APK gekeurd is betekend zeker niet dat deze grondig en van onder tot boven is gecontroleerd en alles 100% in orde is. Dat een auto is goedgekeurd betekend simpelweg dat deze aan de eisen mbt milieu en veiligheid (remmen, banden, ophanging/vering, gordels en verlichting) voldoet. Sommige mensen denken dat een nieuwe APK betekend dat de motor ook helemaal is doorgelicht en de gehele auto dan absoluut in topconditie verkeert. Dat is dus niet waar.

Ook las ik ergens dat die handelaar nu aan een volgende geïnteresseerde moet uitleggen dat de auto APK heeft tot maart 2022.. Gebaseerd op wat :? Dat gaat echt geen enkel issue zijn, en als iemand er al naar vraagt kan de verkoper simpelweg zeggen dat de APK niet zo heel lang meer duurde en hij er maar alvast een nieuwe APK op heeft laten zetten. Daar zit absoluut geen nadeel in voor de verkoper.

Genoemde opties die er niet in zitten, ik heb geen idee of dat een grond is om een koopovereenkomst te ontbinden. Sommige handelaren maken gebruik van een pakket waar ze een kenteken kunnen invullen en waar dan de opties die bij de uitvoering horen standaard ingevuld worden. Ik heb zelf een autobedrijf gehad, en ik heb dat soort software nooit gebruikt. Zelf kijken en zelf invullen.

Het klopt wel dat veel auto handelaren niet eerlijk zijn, maar ik ging als eerlijk autohandelaar bijna failliet omdat men mij en mijn eerlijke verhaal/eerlijke auto's geen droog plakje brood gunnen. Dat je uiteindelijk een auto verkoopt met een paar tientjes winst en ze dan na 3 maand durven te zeuren over een knopje dat lam geworden is... :') Als ik leuk had verdiend aan een auto en er bleek wat aan de hand te zijn, was ik (ondanks dat ik zonder garantie verkocht) altijd bereid om mee te denken of voor een oplossing te zorgen. Maar als je al het absoluut onderste uit de kan gehaald hebt moet je ook accepteren dat iemand niks meer voor je kan betekenen achteraf.

Als er kort na verkoop iets met een auto mis bleek te zijn, kocht ik deze 9 van de 10 keer terug. Als bedrijf verlies je het toch meestal, dus ik maakte er korte metten mee: Kom maar, neem ik die auto terug en jij je geld. Klaar. Uiteraard afhankelijk van wat er aan de hand was. Sowieso keek ik elke auto die me werd aangeboden na, kocht ik 75% van het aanbod NIET in (want: zooi), werd elke auto nagekeken en evt. gebreken gerepareerd, en alles met een verse APK de deur uit. Zo vang je 99% van de ellende prima op.

Genoeg over mijn verhaal/ervaringen als autohandelaar/ondernemer in de autobranche, terug naar het verhaal van de TS: Ik snap volledig dat je het vertrouwen kwijt was en de koop wilde ontbinden. Dat de handelaar daaraan meewerkt heeft waarschijnlijk te maken met wat ik eerder al schreef: Als bedrijf trek je toch aan het kortste eind, hetzij omdat een evt. rechter de particulier gelijk geeft, hetzij slechte recensies, etc.. Dan kun je inderdaad maar beter de auto terug nemen, want het alternatief kost altijd meer geld. Of je die 250 euro die de handelaar heeft gehouden, waarmee je in eerste instantie akkoord bent gegaan, nu alsnog terug kunt krijgen zou ik niet durven zeggen.

Wel is het me een raadsel waarom deze handelaar denkt recht te hebben op dat geld. Welk nadeel heeft hij erbij? Eigenlijk helemaal niks, want een volgende koper die misschien iets minder oplettend is, zal die auto gewoon kopen. Oke, en hij moet de auto een 2e keer in zijn bedrijfsvoorraad zetten. Maar dat kost voor een RDW erkend bedrijf 3 euro per auto, niet noemenswaardig wat mij betreft.
(RSH) schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:11:
Ongeacht het automerk of de storing. Waarom zo ver weg een auto kopen? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Soms moet je nou eenmaal bereid zijn om wat kilometers te rijden om een goede deal te kunnen doen. En dat bedoel ik niet zuiver financieel. Ik woon in Zwolle, en ik heb mijn motor in Haarlem gekocht. Ja, da's een kolere eind rijden, maar vergelijkbare exemplaren in de buurt waren zeker niet beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 22-02-2021 12:20 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
(RSH) schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:11:
Vertel, waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Destruction Mooi eerlijk verhaal en het doet tegelijk ook erg (herkenbaar) pijn dat veel mensen dus schijnbaar niet zitten te wachten op eerlijkheid.
De verhalen bij garages hebben 2 kanten (ik geloof jouw kant zo direct dat klanten onrdelijk kunnen zijn) maar zoals altijd de slechte verpesten het voor de goede, dat geldt dus voor voor verkopers maar ook kopers.

Je laatste alinea laat misschien zien dat je wel te aardig en servicegericht bent.
Die verkoper heeft er tijd in moeten stoppen (auto naar apk brengen, verkoop gesprekken voeren, aflevering) en de auto is een tijdje offline geweest want gereserveerd. Daarnaast heb je ook weer het risico dat mensen sceptisch zijn als de auto plotseling weer online komt en waar je dus ook potentiele verkopers verliest.

Die 3 euro zijn directe kosten maar je moet de indirecte kosten van een ondernemer natuurlijk ook meenemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 22-02-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:26:
@Destruction Mooi eerlijk verhaal en het doet tegelijk ook erg (herkenbaar) pijn dat veel mensen dus schijnbaar niet zitten te wachten op eerlijkheid.
De verhalen bij garages hebben 2 kanten (ik geloof jouw kant zo direct dat klanten onrdelijk kunnen zijn) maar zoals altijd de slechte verpesten het voor de goede, dat geldt dus voor voor verkopers maar ook kopers.

Je laatste alinea laat misschien zien dat je wel te aardig en servicegericht bent.
Die verkoper heeft er tijd in moeten stoppen (auto naar apk brengen, verkoop gesprekken voeren, aflevering) en de auto is een tijdje offline geweest want gereserveerd. Daarnaast heb je ook weet het risico dat mensen sceptisch zijn als de auto plotseling weer online komt en waar je dus ook potentiele verkopers verliest.

Die 3 euro zijn directe kosten maar je moet de indirecte kosten van een ondernemer natuurlijk ook meenemen :)
Dan is 250 euro in mijn ogen nog totaal geen redelijk bedrag. 19 euro voor een apk. 11 euro voor iets op naam stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door KaiseRRuby op 23-02-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@KaiseRRuby Dat kun je vinden, maar als je alle componenten/tijd meenement dan vind ik 250 euro/4.5% echt niet zon gek bedrag hoor bij ontbinding overeenkomst (los van de aanleiding dat hij ook water bij de wijn moet doen).

De BOVAG (nee die zijn niet heilig) die hebben de ontbinding kosten op 15% zitten. Dat vind ik dan weer onredelijk hoog. Dat zou dus 3000 euro zijn bij het ontbinden van een auto van 20.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Goh mag je in geval van auto's wel naam en toenaam van het leverende bedrijf hier plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
Tja, iemand die een storing reset, niet wil vertellen wat de storing was en dan zegt dat de auto gefixed is,is zeker niet betrouwbaar. Er is een reden dat dat lampje is gaan branden,dus bij uitlezen staat er een code waarmee hij ziet in welke richting de storing zit. Dan kan hij met een goede reden komen waarom het geen probleem is, of het probleem fixen. Beide heeft hij niet gedaan, dus het is wachten tot het lampje later weer aan gaat.

Dit had een hoop tijd/gedoe opgeleverd, prima opgelost dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Raar, want hij is gisteren door ons persoonlijk verzekerd.

Ik neem aan dat het probleem is dat hij er mee gaat rijden en bekeuringen veroorzaakt, toch?
Ja, omdat jij hem de sleutels al hebt gegeven en nog cent terug ontvangen had op dat moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:26:
Ik heb inderdaad consumenten aan de deur gehad die mij hun auto wilden verkopen, waarbij ik in de kortste keren zag dat er verschillende dingen mis mee waren. Uiteraard werd dat ontkent... Tsja.. Dus een particulier mag liegen, en als handelaar ben je al bij voorbaat de oplichter.. Right :D
Die verkoper heeft er tijd in moeten stoppen (auto naar apk brengen, verkoop gesprekken voeren, aflevering) en de auto is een tijdje offline geweest want gereserveerd. Daarnaast heb je ook weer het risico dat mensen sceptisch zijn als de auto plotseling weer online komt en waar je dus ook potentiele verkopers verliest.

Uiteraard, maar dat is ook een beetje het risico van het vak natuurlijk. Als je een half uur met mensen onderhandeld, ze koffie aanbied etc. en ze kiezen er uiteindelijk voor om het niet te doen, heb je ook tijd geïnvesteerd waarvoor je geen geld terug ziet ;)

Er rust inderdaad wel een soort 'smet' op een auto die gereserveerd is geweest, en daarna weer gewoon online komt. Daarom moet je dus nooit een advertentie op gereserveerd zetten :) Bij mij bleef een auto/advertentie gewoon online staan zoals ik hem had geplaatst, tot de auto daadwerkelijk was verkocht en mijn terrein had verlaten. Een auto opnieuw laten keuren zag ik overigens gewoon als onderdeel van de investering. Een klant heeft er ook meer aan als deze weet dat hij/zij voorlopig (in principe, het blijft techniek en er kan altijd wat stuk gaan) nergens naar om hoeft te kijken. En als verkoper wilde ik ook weten wat de technische staat van mijn voorraad was. Anders kun je een potentiele klant ook niks vertellen.

Ik ben nog een puntje vergeten in mijn vorige post, trouwens: Dat iemand die kennelijk veel VAGauto's verhandeld geen specifieke VAG uitlees apparatuur heeft, maakt natuurlijk niks uit. Ook als jouw diagnose tool geen omschrijving van het probleem kent, staat er altijd een OBD code (bijvoorbeeld P0304, in dit geval een misfire op cilinder 4 :P). Als jouw uitlees tool alleen "P0304" aangeeft, vul je dat gewoon in op Google, evt. aangevuld met het merk van de auto, en dan weet je binnen 5 minuten wat de storing betekend en hoe deze op te lossen is. En soms gaat het motorlampje branden, reset je de storing en zie je die foutcode nooit meer terug. Dat kan gewoon. Toen ik nog als automonteur werkte zei ik dan tegen de klant: Als u een keer kucht, bent u ook niet persé ziek. Bij een auto kan dat ook, dat er gewoon even een keertje iets niet 100% goed ging, zonder dat er echt iets kapot is.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 22-02-2021 12:43 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik snap wat je zegt, het voelt wellicht niet eerlijk wat deze handelaar doet. Neemt echter niet weg dat het een hoop gedoe gaat kosten die 250 euro weer terug te krijgen. En veel hoofdpijn. Ik zou het laten zitten. Slikken en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KaiseRRuby Op de verkoper rust de verplichting een deugdelijke auto te leveren, waarvan je mag verwachten dat die niet snel mankementen vertoont. Voldoet het gekochte daar niet aan, moet je verkoper de kans geven om te herstellen.(kosteloos)
Wil hij dat niet, kun je ontbinden, en de gehele aankoopsom terug eisen. evt kosten voor op naam zetten, kentekenplaten horen in de advertentieprijs te zijn verwerkt, zie hier Verder als er 'geringe' twijfel is met de APK, dan kun je dat melden door hier dit formulier in te vullen. verkoper mag dus geen E250,- of meer inhouden voor gemaakte kosten. Dat is het risico als je de overeenkomst niet nakomt. een storingsmelding resetten, is niet het defect verhelpen Je hebt de overeenkomst niet geannuleerd, maar ontbonden. bij annuleren, mag men de aanbetaling, of een percentage inhouden. dit moet je ten tijde ook duidelijk zijn gemaakt. Dit geschil heeft ook niets met eoa garantie te maken, maar met conformiteit, bij aankoop van een voertuig. Vaak betaal je extra voor garantie, maar is dat weggegooid geld, want je had waarschijnlijk al recht op deze.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Destruction Het siert je en ik zou zo mijn auto bij jou kopen :)
Echter als je te vriendelijk bent en hierdoor niet kunt overleven dan heeft niemand er iets aan. Omdat jij het niet redde moet ik nu mijn autos bij eikels kopen :+

Mrja we raken wel wat offtopic.

Je punt mbt OBD is wel een goede, jammer dat de TS de code niet onthouden heeft. Wellicht kende de verkoper de code uit zijn hoofd en wist hij of de storing onschuldig was of niet

@Hackus de verkoper wilde het wel fixen maar alleen in zijn eigen garage: KaiseRRuby in "Auto gekocht | geschil na ophalen"

Anyway ik denk dat ik hier genoeg over gezegd heb inmiddels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:52:
@KaiseRRuby Op de verkoper rust de verplichting een deugdelijke auto te leveren, waarvan je mag verwachten dat die niet snel mankementen vertoont. Voldoet het gekochte daar niet aan, moet je verkoper de kans geven om te herstellen.(kosteloos)
Wil hij dat niet, kun je ontbinden, en de gehele aankoopsom terug eisen. evt kosten voor op naam zetten, kentekenplaten horen in de advertentieprijs te zijn verwerkt, zie hier Verder als er 'geringe' twijfel is met de APK, dan kun je dat melden door hier dit formulier in te vullen. verkoper mag dus geen E250,- of meer inhouden voor gemaakte kosten. Dat is het risico als je de overeenkomst niet nakomt. een storingsmelding resetten, is niet het defect verhelpen Je hebt de overeenkomst niet geannuleerd, maar ontbonden. bij annuleren, mag men de aanbetaling, of een percentage inhouden. dit moet je ten tijde ook duidelijk zijn gemaakt. Dit geschil heeft ook niets met eoa garantie te maken, maar met conformiteit, bij aankoop van een voertuig. Vaak betaal je extra voor garantie, maar is dat weggegooid geld, want je had waarschijnlijk al recht op deze.
Ja, alles wat jij noemt had ik ook al gevonden. Maar de discussie gaat over iets anders, namelijk het stuk over dat de verkoper de kans moet hebben om het te herstellen. Hij vond dat het hersteld was door de reset en als dat niet zo was mochten we terug komen. Kosten zijn niet over gesproken. Ik kreeg niet het idee dat hij dat gratis zou doen, maar is niet over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:54:
@Destruction Het siert je en ik zou zo mijn auto bij jou kopen :)
Echter als je te vriendelijk bent en hierdoor niet kunt overleven dan heeft niemand er iets aan. Omdat jij het niet redde moet ik nu mijn autos bij eikels kopen :+

Mrja we raken wel wat offtopic.

Je punt mbt OBD is wel een goede, jammer dat de TS de code niet onthouden heeft. Wellicht kende de verkoper de code uit zijn hoofd en wist hij of de storing onschuldig was of niet

@Hackus de verkoper wilde het wel fixen maar alleen in zijn eigen garage: KaiseRRuby in "Auto gekocht | geschil na ophalen"

Anyway ik denk dat ik hier genoeg over gezegd heb inmiddels :P
Ik heb de code wel onthouden:

1 afgeschermde foutmelding - raadpleeg handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ja, alles wat jij noemt had ik ook al gevonden. Maar de discussie gaat over iets anders, namelijk het stuk over dat de verkoper de kans moet hebben om het te herstellen. Hij vond dat het hersteld was door de reset en als dat niet zo was mochten we terug komen. Kosten zijn niet over gesproken. Ik kreeg niet het idee dat hij dat gratis zou doen, maar is niet over gesproken.
antwoord heb ik je gegeven.

'Resetten van storingsmelding is niet het verhelpen van defect'

Indien jij niet akkoord bent met de E250,- is er een onverschuldigde betaling ontstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 22-02-2021 13:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Ik heb de code wel onthouden:

1 afgeschermde foutmelding - raadpleeg handleiding
Normaal gezien moet daar een OBD code bij staan, meestal beginnend met een P. Als de verkoper een dusdanig brak ding gebruikt heeft dat de OBD code niet eens te zien is, en verder ook geen uitleg wil geven, dan zou ik dat absoluut een reden vinden om bij hem geen enkele auto te kopen. Het lijkt Jet Cars wel, waar je nog geen pak papier zou kunnen kopen zonder bang te moeten zijn dat ermee is gesjoemeld :+
Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Dat kan het wel zijn, dat is nou net het punt. Als jij bijvoorbeeld een stuk tape op de krukaspoelie van je auto plakt, dan zal de auto niet starten en gaat de ECU zeggen dat de krukas sensor kapot is. Haal de tape weg en start de auto. Sensor werkt prima, maar de ECU blijft (tot je hem reset) bij het verhaal dat de krukas sensor dood is ;)

Zeggen dat er per definitie iets kapot moet zijn als het motorlampje gaat branden, is zeggen dat iedereen die een keertje kucht per definitie een ernstige ziekte heeft. Dat klopt gewoon niet :)

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 22-02-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Indien jij niet akkoord bent met de E250,- is er een onverschuldigde betaling ontstaan.
Nee, maar als hij daarna zegt dat ik terug kan komen als het weer zo is dan suggereert hij een soort van dat hij er dan naar gaat kijken ofzo. Dat is het lastige aan de kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Destruction schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Normaal gezien moet daar een OBD code bij staan, meestal beginnend met een P. Als de verkoper een dusdanig brak ding gebruikt heeft dat de OBD code niet eens te zien is, en verder ook geen uitleg wil geven, dan zou ik dat absoluut een reden vinden om bij hem geen enkele auto te kopen. Het lijkt Jet Cars wel, waar je nog geen pak papier zou kunnen kopen zonder bang te moeten zijn dat ermee is gesjoemeld :+

[...]

Dat kan het wel zijn, dat is nou net het punt. Als jij bijvoorbeeld een stuk tape op de krukaspoelie van je auto plakt, dan zal de auto niet starten en gaat de ECU zeggen dat de krukas sensor kapot is. Haal de tape weg en start de auto. Sensor werkt prima, maar de ECU blijft (tot je hem reset) bij het verhaal dat de krukas sensor dood is ;)

Zeggen dat er per definitie iets kapot moet zijn als het motorlampje gaat branden, is zeggen dat iedereen die een keertje kucht per definitie een ernstige ziekte heeft. Dat klopt gewoon niet :)
Die code heb ik niet gezien. Die van de P bedoel ik. Hoe heet zo'n ding waar je die codes mee uitleest?

Het is altijd lastig om dan heel specifiek in te gaan op de details terwijl je in dit geval volgens mij ook naar het grotere plaatje moet kijken. Als het iets kleins was en als het iets was waar hij niet van wist voordat hij de auto aan ons afleverde, waarom reset hij het dan zomaar en legt hij niet even uit wat het was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Nee, maar als hij daarna zegt dat ik terug kan komen als het weer zo is dan suggereert hij een soort van dat hij er dan naar gaat kijken ofzo. Dat is het lastige aan de kwestie.
Als dit als dat heeft geen nut. neem je verlies, of eis de E250,- op als onverschuldigde betaling. het is aan jou, en niet aan ons. Jij weet exact hoe het geschil is verlopen.

verhalen van Jantje klooit zus en zo met Tape is ook ronduit gelul. het defect komt vanzelf tevoorschijn, en conformiteit geldt niet alleen op de dag van afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

NotSoSteady schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:34:
[...]

Iemand mag van mij alle positieve recensies ter wereld hebben, maar dit zegt alles over zo'n toko. Een motorlampje afplakken. 8)7 Die vergelijking met Bol.com snap ik dan ook niet echt. Mijn Audi-dealer heeft ook wel negatieve reviews, maar niet over dit soort krankzinnige zaken.
Wie zegt dat de handelaar dat lampje had afgeplakt? Misschien was het juist wel de vorige eigenaar die wist dat het de waarde bij inruil zou laten dalen als het lampje brandde.

@KaiseRRuby
Zelf zou ik nooit een aanbetaling doen voor ik een auto heb gezien. Is dat niet mogelijk, jammer dan, dan loopt de verkoper de kans mis de auto te verkopen. De "verplichte" aanbetaling is een standaard tactiek van de minder nette handelaren om je aan hen te verbinden.

Dat een storingslampje brand, wil nog niet direct iets zeggen, soms kan een lage accu-spanning al zoiets triggeren, een niet ongewone situatie bij een handelaar. Maar ik wil dan persoonlijk wel weten wat de foutmelding was.

Daarnaast zou ik nooit verder dan 50km van huis een auto zoeken, tenzij het een specifiek model betreft waarvan het aanbod klein is. Maar de bewuste auto, een Seat Ibiza valt niet in die categorie.

Of de handelaar terecht die €250 houdt, durf ik niet te zeggen. Mijn onderbuik zegt dat hij daar geen recht op heeft, hij is zakelijk handelaar en is verplicht een deugdelijk product te leveren. De rechter zou daarbij kijken naar wat in lijn ligt met wat een reële verwachting is bij de leeftijd en prijs van het product. Van een auto van 1000euro is het bijvoorbeeld niet reëel dat deze storingsvrij is, maar van een auto van een jaar oud en 90% van de nieuwprijs mag je verwachten dat deze nog als nieuw is. Hoe hij zal oordelen in dit geval, kan ik alleen niet zeggen.

Het vervelende is dat €250 sowieso een te klein bedrag is voor de rechtsbijstand om nog in actie te komen. De kosten overstijgen al snel de baten, dus het advies zal zijn om het als leergeld te beschouwen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Die code heb ik niet gezien. Die van de P bedoel ik. Hoe heet zo'n ding waar je die codes mee uitleest?

Het is altijd lastig om dan heel specifiek in te gaan op de details terwijl je in dit geval volgens mij ook naar het grotere plaatje moet kijken. Als het iets kleins was en als het iets was waar hij niet van wist voordat hij de auto aan ons afleverde, waarom reset hij het dan zomaar en legt hij niet even uit wat het was?
Het is wat mij betreft al fout dat de handelaar niet laat zien wat er op zijn schermpje verschijnt, en daar een passende uitleg bij geeft. Er is niks mis met open en eerlijk zijn. Juist als je dingen gaat proberen te verstoppen, wek je argwaan.
Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:10:
[...]

verhalen van Jantje klooit zus en zo met Tape is ook ronduit gelul. het defect komt vanzelf tevoorschijn, en conformiteit geldt niet alleen op de dag van afhalen.
Ik zeg je alleen dat er een foutcode kan optreden, die je na een keer resetten nooit meer terug ziet. Soms ging er gewon even één keertje iets mis, zonder dat er iets kapot is. Dat kan gewoon, en dat heb ik in mijn tijd als automonteur vaak meegemaakt. Als er echt iets kapot is, blijft het lampje terug komen en in een enkel geval kun je zo'n foutcode niet eens resetten voor je het defect daadwerkelijk hebt gerepareerd.

Nogmaals, je stelt dat iemand die een keertje kucht een ernstige ziekte moet hebben. Dat dat absoluut niet anders kan. Maar dat is dus "ronduit gelul".

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 22-02-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
deepbass909 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Wie zegt dat de handelaar dat lampje had afgeplakt? Misschien was het juist wel de vorige eigenaar die wist dat het de waarde bij inruil zou laten dalen als het lampje brandde.

@KaiseRRuby
Zelf zou ik nooit een aanbetaling doen voor ik een auto heb gezien. Is dat niet mogelijk, jammer dan, dan loopt de verkoper de kans mis de auto te verkopen. De "verplichte" aanbetaling is een standaard tactiek van de minder nette handelaren om je aan hen te verbinden.

Dat een storingslampje brand, wil nog niet direct iets zeggen, soms kan een lage accu-spanning al zoiets triggeren, een niet ongewone situatie bij een handelaar. Maar ik wil dan persoonlijk wel weten wat de foutmelding was.

Daarnaast zou ik nooit verder dan 50km van huis een auto zoeken, tenzij het een specifiek model betreft waarvan het aanbod klein is. Maar de bewuste auto, een Seat Ibiza valt niet in die categorie.

Of de handelaar terecht die €250 houdt, durf ik niet te zeggen. Mijn onderbuik zegt dat hij daar geen recht op heeft, hij is zakelijk handelaar en is verplicht een deugdelijk product te leveren. De rechter zou daarbij kijken naar wat in lijn ligt met wat een reële verwachting is bij de leeftijd en prijs van het product. Van een auto van 1000euro is het bijvoorbeeld niet reëel dat deze storingsvrij is, maar van een auto van een jaar oud en 90% van de nieuwprijs mag je verwachten dat deze nog als nieuw is. Hoe hij zal oordelen in dit geval, kan ik alleen niet zeggen.

Het vervelende is dat €250 sowieso een te klein bedrag is voor de rechtsbijstand om nog in actie te komen. De kosten overstijgen al snel de baten, dus het advies zal zijn om het als leergeld te beschouwen.
Sorry, maar wel even goed lezen. We hebben pas een aanbetaling gedaan na een proefrit.
Dus als je in Hoorn had gewoond had jij deze Seat wel gekocht? Ik bedoel het lullig maar wat heb ik daar aan? Mijn beste maatje waar we nu de auto willen gaan kopen woont ook verder dan 50km bij ons vandaan. Als ik maar weet dat het een eerlijke handelaar is vind ik het geen probleem.

Ik begrijp ook volkomen dat er kosten kunnen komen aan een tweedehands auto en dat je er garantie bij kunt kopen om dat te voorzien.

Heb het ook al eerder gezegd: als na 2 maanden de motor opgeblazen zou worden ga ik echt niet terug. Maar wij kopen een auto bij een handelaar met een garage. Als we proefrijden brandt er geen lampje. Als we de auto ophalen brandt er wel een lampje.

En de hele zaak waar het nu om draait is het vervolg, hoe hij als aanbieder omgaat met dat brandende lampje.
Ja, dat lees ik ook overal op het internet. En ik ben het eens met je onderbuik. Maar ik denk ook dat een rechter vind dat we de verkoper niet genoeg tijd hebben gegeven om de zaak te repareren. Ook een onderbuik gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Destruction schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Het is wat mij betreft al fout dat de handelaar niet laat zien wat er op zijn schermpje verschijnt, en daar een passende uitleg bij geeft. Er is niks mis met open en eerlijk zijn. Juist als je dingen gaat proberen te verstoppen, wek je argwaan.

[...]

Ik zeg je alleen dat er een foutcode kan optreden, die je na een keer resetten nooit meer terug ziet. Soms ging er gewon even één keertje iets mis, zonder dat er iets kapot is. Dat kan gewoon, en dat heb ik in mijn tijd als automonteur vaak meegemaakt. Als er echt iets kapot is, blijft het lampje terug komen en in een enkel geval kun je zo'n foutcode niet eens resetten voor je het defect daadwerkelijk hebt gerepareerd.

Nogmaals, je stelt dat iemand die een keertje kucht een ernstige ziekte moet hebben. Dat dat absoluut niet anders kan. Maar het kan dus wél anders.
' een storingsmelding resetten, is niet het defect verhelpen'

Dat houdt in dat - zoals TS speculeert- het defect niet is verholpen. TS weet zelf welk lampje gaat branden, en wat er is uitgelezen. TS is in geschil, en denkt dat er een defect is en heeft geen goed gevoel bij verkoper en zijn reparatie. Wat er wel of niet is gebeurt, weet jij evenmin als ik.

Vaak kun je er wel van uit gaan, dat er gemanipuleerd is om de string niet zichtbaar te maken voor klant.
Jij weet net als ik, dat er veel bedrijven zijn die dat flikken. Als met al, komt de klacht/defect vanzelf weer tevoorschijn. verkoper hoopt dat het buiten zgn garantie gebeurt. (denk aan jetcars fratsen)

Dat jij, toen jij monteur was iets wel goed verhielp, zegt niet over anderen.

Als het defect was verholpen, had de verkoper dat wel gezegd.

Beste, we hebben dit of dat vervangen, dat was de reden van de melding. U hoeft u geen zorgen te maken over het weer gaan branden van. Dat zal niet meer voorkomen. U mag het ten alle tijde laten nakijken bij elke Seat Dealer. dus wees gerust ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 22-02-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk zal er wat aan mankeren, maar een motorstorings lampje niet altijd dat er iets kapot is. Het is meer een melding dat er ergens naar gekeken moet worden. Het kan zelfs zijn dat een monteur na reparatie vergeten is het te resetten. Maar zoals gezegd, in dit geval lijkt mij er wel wat aan de hand,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
[...]

@KaiseRRuby

Ja, want die melding verdwijnt natuurlijk direct in de computer wanneer je het lampje afplakt. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 22:59

Piggen

Lekker bakkie

[...]Het vervelende is dat €250 sowieso een te klein bedrag is voor de rechtsbijstand om nog in actie te komen. De kosten overstijgen al snel de baten, dus het advies zal zijn om het als leergeld te beschouwen.
Volgens mij hangt dat dan van de rechtsbijstand af. Op mijn eigen polis staat een "minimaal belang" van €175, dus ik mag aannemen dat ze er in ieder geval naar zouden kijken als ik zo'n kwestie zou hebben. Wellicht keren zij dan die €250 aan je uit, want het is inderdaad misschien niet de moeite voor een zaak. Rechtsbijstand kan sowieso een leuk pressiemiddel zijn, lijkt me.
Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:52:
Dat laatste klopt natuurlijk, maar je gaat je recht een stuk minder gemakkelijk krijgen dan wanneer je die garantie had gekocht. In die zin koop je er wel wat zekerheid voor. En naar mijn mening ben je net zo schimmig als sommige handelaren als je hem voor de meeneemprijs koopt en dan alsnog terugkomt voor garantie. Ik zeg natuurlijk niet dat jij dat doet :)

[ Voor 55% gewijzigd door Piggen op 22-02-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:04
Mocht je echt je geld terug willen, als ik het juist heb mogen showrooms op dit moment helemaal niet open zijn. Als je werkelijk daar bent geweest voor een babbeltje incl. proefrit en aankoop dan zijn ze in overtreding. Wellicht dat je dat als pressiemiddel kan/wil gebruiken om die laatste 250 terug te halen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Drardollan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:23:
Mocht je echt je geld terug willen, als ik het juist heb mogen showrooms op dit moment helemaal niet open zijn. Als je werkelijk daar bent geweest voor een babbeltje incl. proefrit en aankoop dan zijn ze in overtreding. Wellicht dat je dat als pressiemiddel kan/wil gebruiken om die laatste 250 terug te halen?
Op afspraak mag je gewoon langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Piggen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Volgens mij hangt dat dan van de rechtsbijstand af. Op mijn eigen polis staat een "minimaal belang" van €175, dus ik mag aannemen dat ze er in ieder geval naar zouden kijken als ik zo'n kwestie zou hebben. Wellicht keren zij dan die €250 aan je uit, want het is inderdaad misschien niet de moeite voor een zaak. Rechtsbijstand kan sowieso een leuk pressiemiddel zijn, lijkt me.

[...]

Dat laatste klopt natuurlijk, maar je gaat je recht een stuk minder gemakkelijk krijgen dan wanneer je die garantie had gekocht. In die zin koop je er wel wat zekerheid voor. En naar mijn mening ben je net zo schimmig als sommige handelaren als je hem voor de meeneemprijs koopt en dan alsnog terugkomt voor garantie. Ik zeg natuurlijk niet dat jij dat doet :)
Ik ben niet eens weggereden met de auto. We hebben altijd op zijn terrein gestaan. Dus ik ben niet teruggekomen voor garantie, bij aflevering brandde het lampje al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

In dit geval is het gebrek aan informatie het grootste probleem. Was er echt niets aan de hand geweest had de verkoper de foutcode kunnen geven en uitgelegd waarom het geen kwaad kan. En dat is nu niet gebeurt.

Het lampje zelf hoeft dus geen probleem te zijn, de manier hoe er mee om wordt gegaan echter is dat wel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik ben niet eens weggereden met de auto. We hebben altijd op zijn terrein gestaan. Dus ik ben niet teruggekomen voor garantie, bij aflevering brandde het lampje al.
Weet ik, ik doelde ook niet op jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Piggen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:16:
[...]

[...]

Dat soort doen dat met opzet, en geven geen enkele 'garantie'. Het kan ook zo zijn dat het is uitonderhandeld door koper. "zo meenemen". Maar daar is hier in dit geschil geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:04
KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Op afspraak mag je gewoon langskomen.
Dat denk ik niet hoor.
Ook de autoshowrooms moeten dicht tijdens de harde lockdown. Dat melden RAI Vereniging en Bovag aan Automotive. De locaties voor reparatie en onderhoud van (motor)voertuigen blijven geopend, bleek al eerder uit het overzicht van de lockdown-maatregelen, die minister-president Mark Rutte vanavond bekendmaakte. "Onze leden hebben in de eerste lockdownperiode gelukkig veel ervaring opgedaan met aflevering aan huis of een proefrit aan huis. We hebben wel de vraag uitstaan hoe we nu met proefritten en afleveringen moeten omgaan", zegt woordvoerder Tom Huyskens van Bovag.
https://automotive-online...ijven-waarschijnlijk-open
Bovag: Maak winkelen op afspraak mogelijk

Coronavirus ·De branchevereniging ziet dat weinig klanten een auto online willen kopen.

Bovag ziet de showroom graag weer opengaan, zij het onder strikte voorwaarden. In aanloop naar het kabinetsbesluit over eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, roept branchevereniging Bovag op om kopen in de showroom op afspraak en onder strikte voorwaarden snel weer mogelijk te maken. Volgens de branchevereniging is dat een “verstandige en werkbare eerste stap op weg naar volledige heropening van de retail”. Dat meldt de branchevereniging vandaag.
https://automotive-online...elen-op-afspraak-mogelijk

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 22-02-2021 15:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Als je heel letterlijk gaat kijken, heb je een auto gekocht waar een defect ontstond. Dit heeft hij "opgelost" en jij wilde vervolgens de auto alsnog retourneren.
Daarnaast ben je ook nog akkoord gegaan met 250 euro (uiteraard met een bepaald gevoel van druk, maar er was dus enige vorm van onderhandeling)

Het is juridisch gezien allemaal niet zo zwart of wit in dit geval, en dus ook niet mega sterk van jouw kant gezien.
Ik zou dus ook niet het juridische pad op gaan. Dan ben je zo meer kwijt.

Heb je een rechtsbijstand die op dit gebied überhaupt wat voor je kan betekenen?
Dan nog zou ik er niet aan beginnen. Zonde van je tijd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Hackus schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Dat soort doen dat met opzet, en geven geen enkele 'garantie'. Het kan ook zo zijn dat het is uitonderhandeld door koper. "zo meenemen". Maar daar is hier in dit geschil geen sprake van.
Klopt. Ik reageerde ook op je uitspraak "Vaak betaal je extra voor garantie, maar is dat weggegooid geld, want je had waarschijnlijk al recht op deze", die ik in algemene zin opvatte. Mijn reactie was ook in het algemeen gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Om nog even in te haken op rechtbijstand:
Mijn ervaring is dat de meeste rechtbijstand de eis heeft dat ze alleen ondersteuning bieden bij een BOVAG aangesloten garage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Duidelijk.

We kunnen dus het geheel samenvatten als:

Het is een goede keus geweest om de koop te ontbinden. Verder is er op een uiterst vreemde manier gehandeld door de verkoper. Een goede verkoper had geprobeerd te zorgen dat jij als klant een goed gevoel krijgt. Dat was hier absoluut niet aan de orde.

Er is geen consensus over het juridische aspect van de 250 euro. In ieder geval niet de moeite waard om er echt een zaak van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
sambalbaj schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:51:
Je kan altijd nog aangeven dat je een melding bij de RDW over die goedgekeurde apk overweegt als hij niet alles terugbetaald.
Daar wil zo'n bedrijf ook niet teveel meldingen hebben.
https://www.rdw.nl/partic...-resultaat-van-de-keuring
Een storingslampje is volgens mij geen reden voor apk afkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wimpie007 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:02:
[...]

Klopt inderdaad, op zichzelf niet, maar als bv de egr vastzit krijg je een code en afwijkende uitlaatgasmeting. Dus je hebt kans dat je wel afkeur zult krijgen. Een misfire wordt ie niet op afgekeurd.

ABS en Airbag zijn echter lampjes waar je wel gelijk een afkeur op krijgt ongeacht de oorzaak.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 22-02-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Piggen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Klopt. Ik reageerde ook op je uitspraak "Vaak betaal je extra voor garantie, maar is dat weggegooid geld, want je had waarschijnlijk al recht op deze", die ik in algemene zin opvatte. Mijn reactie was ook in het algemeen gesteld :)
Het is eerlijker garantie in de verkoopprijs te stellen. Geef dan gelijk aan wat die garantie inhoud, en waar consument al recht op heeft. (veel hangt af van aanbod en prijs, ook vergeleken met gelijkwaardige voertuigen elders) je moet wel echt iets extra's krijgen voor bijgekochte garantie, wat vaak niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KaiseRRuby schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:02:
Een goede verkoper had geprobeerd te zorgen dat jij als klant een goed gevoel krijgt. Dat was hier absoluut niet aan de orde.
Het blijven autoverkopers. Er zullen er misschien 5 betrouwbare en klantgerichte van rondlopen in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Er is geen consensus over het juridische aspect van de 250 euro. In ieder geval niet de moeite waard om er echt een zaak van te maken.
Hij heeft in elk geval geen recht op dat geld. Kosten die gemaakt zijn is redelijk om deze te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

KaiseRRuby schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:58:
Oke, dat zijn allemaal bruikbare tips voor de toekomst, bedankt daarvoor. Verkoper had ook niet zoveel reviews behalve op deze site:

https://www.telefoonboek....03/hoogkarspel/lth-autos/

Maar dat doet even nog niets af van het antwoord op mijn vraag: heb ik recht op mijn 250 euro terug? Dan zie ik de ervaring gewoon als leergeld..
Garantie bijkopen is oplichterij. Op elke 2e hands aangekochte auto bij een autobedrijf zit wettelijke garantie van 6 maanden.

https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/klachten-na-aankoop

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Een kennis van me, die nog wel in auto's handelt, zei dat hij nog wel mag in- en verkopen, maar dit alles niet bij zijn bedrijf. Ofwel bij de klant langs gaan, ofwel op een parkeerterrein afspreken ergens.

Dus als TS bij de verkoper op het terrein/in de showroom is geweest, was de verkoper weldegelijk in overtreding. Of het slim is daarmee te gaan dreigen laat ik even in het midden, dat moet iemand anders maar beoordelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 22-02-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27

DataGhost

iPL dev

wimpie007 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:02:
[...]

Het branden van het lampje (of zelfs het ontbreken ervan) is geen afkeur, maar een storingslampje van het emissiecontrolesysteem (heeft doorgaans het symbool van een motor) wijst op een probleem waarbij een zeer grote kans aanwezig is dat het wel afkeur gaat zijn. Dan wordt er namelijk of niet goed uitgelezen, of niet goed bijgeregeld, waarbij het ene een gevolg kan zijn van het andere, met meestal de uitkomst dat de gasmeting niet op een acceptabele waarde uitkomt. Het branden van het lampje (ook al is dat ten onrechte!) is doorgaans een indicatie dat er niet meer op de aanwezige sensor(en) vertrouwd wordt en een noodloop zonder of met inadequate bijregeling in werking treedt. Resetten van die melding zet de regeling weer in gang waardoor bij een sporadisch optredend probleem genoeg tijd is voor een APK-goedkeur terwijl bijv. een half uur later het probleem weer geconstateerd wordt, het lampje weer aangaat en een APK op dat moment waarschijnlijk afkeur zou opleveren.

Het lampje is slechts een gevolg en indicatie, geen oorzaak. De oorzaak kan een defect op meerdere plekken zijn. Het resetten van het lampje verhelpt meestal het defect niet. Ook als alle sensoren van het uitlaatgassysteem in orde zijn maar er toch een storing wordt gemeten, betekent dat dat kennelijk een ander onderdeel van de auto niet helemaal lekker is. Het gevolg kan in beide gevallen afkeur zijn. Ook moet in beide gevallen het probleem verholpen worden. Het is niet normaal om te pas en te onpas een storingslampje te hebben branden. Voor het gemak ga ik ervan uit dat een storing bij aflevering van een tweedehands auto met deze bijbehorende reactie van de handelaar wijst op een langduriger aanwezig probleem wat hij te kwader trouw het probleem van de klant wilde maken. Anders waren er verschillende alternatieve mogelijkheden om dit voor alle partijen met een goed gevoel af te handelen.
Destruction schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Ik heb inderdaad consumenten aan de deur gehad die mij hun auto wilden verkopen, waarbij ik in de kortste keren zag dat er verschillende dingen mis mee waren. Uiteraard werd dat ontkent... Tsja.. Dus een particulier mag liegen, en als handelaar ben je al bij voorbaat de oplichter.. Right :D
Beiden mogen niet liegen, maar van de handelaar wordt kennis (en daarbij behorende verantwoordelijkheid) verwacht waar dat bij een particulier niet zo is. Ik praat het in beide gevallen niet goed, maar een particulier kan zich nog verschuilen achter onwetendheid of onkunde. Zie bijv. ook het filmpje in Kuusj in "Motor Dacia Logan 1.4 8v trilt licht", de eigenaar van die auto vindt 'm prima rijden omdat 'ie oprecht niet beter weet, terwijl de monteur met tegenzin het filmpje afwerkt. Maar goed, behoorlijk wat particulieren weten waarschijnlijk donders goed dat het een en ander mis is en hopen dat ze ermee wegkomen.

[...]

Dat klopt inderdaad niet, maar je bent hopelijk met me eens dat er ergens iets verkeerd is gemeten, mocht er "geen probleem" zijn. Dan is er dus toch ergens een probleem, want het geheel is tegenwoordig zo volgestampt met sensoren om valse metingen zoveel mogelijk uit te sluiten als alles daadwerkelijk in orde is. Dus als iemand een keer kucht heeft die persoon misschien geen ernstige ziekte, maar duidt het wel op een (misschien triviaal) probleem. En als verkoper/garagist weet je zelf ook wel dat het branden van dat lampje in het overgrote deel van de gevallen op een noodloop wijst waarbij verschillende sensoren genegeerd worden, omdat het bijregelen adhv foutieve signalen het probleem alleen maar kan verergeren. Dus sowieso niet iets waarmee je langdurig wilt rijden, en mogelijk iets waarmee je in overtreding bent.
En inderdaad, het lampje blijft branden, ook al is het probleem misschien verholpen. Maar als er niks verholpen is komt het waarschijnlijk gauw genoeg weer terug. Je tape is daarom ook niet heel sterk, dat is niet iets wat zomaar voor gaat komen, maar een krukassensor die slecht is of waarvan de bekabeling niet meer lekker is moet je gewoon vervangen, anders komt het probleem lekker weer terug. Alleen het lampje laten branden op het moment dat je zelf ook wel snapt dat het niet werkt (je auto start niet) is niet heel nuttig, zeker als je auto daarna wel start en je bijv. ziet dat je brandstoftank bijna leeg is.

Ook is bijv je eerdere voorbeeld van "een misfire" niet "een" misfire, in ieder geval niet bij de auto's waar ik aan sleutel. Daar is het gedefinieerd als een bepaald aantal misfires in een bepaald aantal omwentelingen, dus eentje triggert geen code, 500 misfires over 500km ook niet, maar 500 in een paar minuten dan weer wel. Ook weer om foutieve metingen of onschuldige "fouten" uit te sluiten. Een auto is een behoorlijk storingsgevoelige omgeving dus metingen worden bijna altijd "gemiddeld" over een periode van tijd. Alsnog kan je een false positive krijgen, maar hoe vaak zie je dat nou langskomen ten opzichte van echte storingen? Dus hoe schat je de kans dat een lampje bij aflevering onschuldig is? Ik gok minder dan 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wat ik nog vergeten was:
Er is natuurlijk nu ook een autoeigenaar op kenteken erbij. Dat doet ook wel wat met de autowaarde (los van het feit dat bezit van 1 week op kenteken verdacht overkomt)

Stel he, er is helemaal niets aan de hand met de auto en hij is inderdaad in orde. Dit hele gedoe heeft de verkoper echt wel meer schade gekost dan 250 euro hoor. Ik denk dat je er zeer goed vanaf komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Duidelijk.

We kunnen dus het geheel samenvatten als:

Het is een goede keus geweest om de koop te ontbinden. Verder is er op een uiterst vreemde manier gehandeld door de verkoper. Een goede verkoper had geprobeerd te zorgen dat jij als klant een goed gevoel krijgt. Dat was hier absoluut niet aan de orde.

Dat laatste; want terugbetalingscontract met jouw handtekening erop. Ik zou even diep zuchten, 5 seconden balen er doorrrrrrrrr.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
laurens0619 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:44:
Wat ik nog vergeten was:
Er is natuurlijk nu ook een autoeigenaar op kenteken erbij. Dat doet ook wel wat met de autowaarde (los van het feit dat bezit van 1 week op kenteken verdacht overkomt)

Stel he, er is helemaal niets aan de hand met de auto en hij is inderdaad in orde. Dit hele gedoe heeft de verkoper echt wel meer schade gekost dan 250 euro hoor. Ik denk dat je er zeer goed vanaf komt
In dit topic werd ook vermeldt dat zo'n lampje ook prima iets van 6 euro kan zijn, een sensor bijvoorbeeld. Dus ik zeg ook nergens dat die auto niet klopt. Dus inderdaad, het kan best zijn dat die wagen klopt. Nou, dat snap ik niet waarom verkoper zich zo vreemd gedraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@KaiseRRuby Snap je zijn punt? Dat de auto nu wellicht 4 ipv 2 eigenaren geregistreerd heeft? Dat is niet handig voor de wederverkoop.
Neem daarbij mee dat je zelf ook niet "vrij van blaam" bent in de zin van dat je een auto koopt en hem nog op hetzelfde terrein weer verkoop ontbindt. Ik denk dat je daar verstandig aan hebt gedaan hoor.
Maar accepteer zoals het is, en realiseer dat je zelf meer dan 250 euro hebt bespaart door deze niet te kopen (het zijn niet de betrouwbaarste modellen)
En het de verkoper waarschijnlijk meer heeft gekost dan 250 euro.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 2 Laatste