Ik zie in dit topic een paar aannames voorbij komen.
Allereerst, een motorlampje hoeft zeker geen invloed te hebben bij de APK. Er mag prima een motorstoring aanwezig zijn, zolang deze geen invloed heeft op de uitstoot van de auto. Verder, dat een auto net APK gekeurd is betekend zeker niet dat deze grondig en van onder tot boven is gecontroleerd en alles 100% in orde is. Dat een auto is goedgekeurd betekend simpelweg dat deze aan de eisen mbt milieu en veiligheid (remmen, banden, ophanging/vering, gordels en verlichting) voldoet. Sommige mensen denken dat een nieuwe APK betekend dat de motor ook helemaal is doorgelicht en de gehele auto dan absoluut in topconditie verkeert. Dat is dus niet waar.
Ook las ik ergens dat die handelaar nu aan een volgende geïnteresseerde moet uitleggen dat de auto APK heeft tot maart 2022.. Gebaseerd op wat

Dat gaat echt geen enkel issue zijn, en als iemand er al naar vraagt kan de verkoper simpelweg zeggen dat de APK niet zo heel lang meer duurde en hij er maar alvast een nieuwe APK op heeft laten zetten. Daar zit absoluut geen nadeel in voor de verkoper.
Genoemde opties die er niet in zitten, ik heb geen idee of dat een grond is om een koopovereenkomst te ontbinden. Sommige handelaren maken gebruik van een pakket waar ze een kenteken kunnen invullen en waar dan de opties die bij de uitvoering horen standaard ingevuld worden. Ik heb zelf een autobedrijf gehad, en ik heb dat soort software nooit gebruikt. Zelf kijken en zelf invullen.
Het klopt wel dat veel auto handelaren niet eerlijk zijn, maar ik ging als eerlijk autohandelaar bijna failliet omdat men mij en mijn eerlijke verhaal/eerlijke auto's geen droog plakje brood gunnen. Dat je uiteindelijk een auto verkoopt met een paar tientjes winst en ze dan na 3 maand durven te zeuren over een knopje dat lam geworden is...

Als ik leuk had verdiend aan een auto en er bleek wat aan de hand te zijn, was ik (ondanks dat ik zonder garantie verkocht) altijd bereid om mee te denken of voor een oplossing te zorgen. Maar als je al het absoluut onderste uit de kan gehaald hebt moet je ook accepteren dat iemand niks meer voor je kan betekenen achteraf.
Als er kort na verkoop iets met een auto mis bleek te zijn, kocht ik deze 9 van de 10 keer terug. Als bedrijf verlies je het toch meestal, dus ik maakte er korte metten mee: Kom maar, neem ik die auto terug en jij je geld. Klaar. Uiteraard afhankelijk van wat er aan de hand was. Sowieso keek ik elke auto die me werd aangeboden na, kocht ik 75% van het aanbod NIET in (want: zooi), werd elke auto nagekeken en evt. gebreken gerepareerd, en alles met een verse APK de deur uit. Zo vang je 99% van de ellende prima op.
Genoeg over mijn verhaal/ervaringen als autohandelaar/ondernemer in de autobranche, terug naar het verhaal van de TS: Ik snap volledig dat je het vertrouwen kwijt was en de koop wilde ontbinden. Dat de handelaar daaraan meewerkt heeft waarschijnlijk te maken met wat ik eerder al schreef: Als bedrijf trek je toch aan het kortste eind, hetzij omdat een evt. rechter de particulier gelijk geeft, hetzij slechte recensies, etc.. Dan kun je inderdaad maar beter de auto terug nemen, want het alternatief kost altijd meer geld. Of je die 250 euro die de handelaar heeft gehouden, waarmee je in eerste instantie akkoord bent gegaan, nu alsnog terug kunt krijgen zou ik niet durven zeggen.
Wel is het me een raadsel waarom deze handelaar denkt recht te hebben op dat geld. Welk nadeel heeft hij erbij? Eigenlijk helemaal niks, want een volgende koper die misschien iets minder oplettend is, zal die auto gewoon kopen. Oke, en hij moet de auto een 2e keer in zijn bedrijfsvoorraad zetten. Maar dat kost voor een RDW erkend bedrijf 3 euro per auto, niet noemenswaardig wat mij betreft.
Soms moet je nou eenmaal bereid zijn om wat kilometers te rijden om een goede deal te kunnen doen. En dat bedoel ik niet zuiver financieel. Ik woon in Zwolle, en ik heb mijn motor in Haarlem gekocht. Ja, da's een kolere eind rijden, maar vergelijkbare exemplaren in de buurt waren zeker niet beter.
[
Voor 6% gewijzigd door
Destruction op 22-02-2021 12:20
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.