Ervaring Close-in boiler: enorm hoog verbruik...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 23:59
Goedemiddag,

Ongeveer 18 maanden geleden heb ik een bestaand huis gekocht. De afgelopen periode wat ervaring opgedaan met het energieverbruik hier in huis: vier halogeen-lampen van 500W elk vervangen door LED versies, de warmtepomp voor de warmwaterboiler geoptimaliseerd, enz.

Uit interesse heb ik sinds een dag of 5 een verbruikmeter op mijn Close In keukenboiler gezet. Tot mijn stomme verbazing gebruikt dat ding ongeveer 4 kWh per dag. En dat terwijl we erg weinig warm water pakken in de keuken. Ik zie dat in 'stand-by' uren de boiler steeds zon 0.02-0.04 kWh per uur pakt. Een aantal keren per dag pakt ie dan een enorme hoeveelheid energie, en er lijkt geen correlatie met momenten waarop we warm water pakken.

Als ik mijn warm water gebruik afschat, en daarmee een soort 'rendement' probeer uit te rekenen, kom ik op belachelijk lage waardes. De boiler is een ongeveer 15 jaar oude Close In 15 van Daalderop. (En ter geruststelling: ik heb eenzelfde berekeningetje gedaan met mijn waterkoker, en daar komt netjes 94% uit :) )

Zijn er mensen met ervaring in verbruik van de keukenboiler? Lijkt mij dat zon 25-30 kWh per week enorm veel is, toch? Kan de prestatie van zon apparaat in 15 jaar tijd zo verslechteren? Is dat effect van kalk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
Nee, dit is gewoon een inherent slechte oplossing als het om rendement gaat.

Het idee is om 'snel' warm water te hebben, maar daar hangt dus wel een prijskaartje aan.

Kijk gewoon of je een warmwaterleiding kan doortrekken, inclusief isolatie. Dat systeem heeft natuurlijk ook verlies, namelijk al het water wat in de leiding zit, maar dat verlies lijkt me kostentechnisch een stuk minder dan je huidige oplossing.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Eboman

Ondertitel

ik heb even gekeken bij mijn "nieuwe" boiler van inventum (van de gamma) even uit mijn hoofd 10 liter.

Die pakt volgens mijn slimme meter gemiddeld 10x per dag max 5 minuten (resolutie is niet lager) 2000 watt (gemeten), waarschijnlijk zitten daar enkele malen ook echt warm water tappen bij. Ik gok dat als je een nieuwe neemt die je die erzo uit hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Eboman op 19-02-2021 13:56 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

Klippy

Still Game

Je hebt het over warm water pakken, maar hoe minder warm water je gebruikt, hoe minder de effectieve efficiëntie natuurlijk.
Een boiler is precies wat het woord zegt, een grote waterkoker die je water op temperatuur houdt dus als je amper water gebruikt inderdaad niet de meeste efficiënte oplossing.

Kan natuurlijk meer aan de hand zijn, 15 jaar is ook niet heel oud, maar de isolatie kan slecht zijn of de temperatuur staat te hoog ingesteld, thermostaat kapot etc. Ik weet ook niet wat een normaal verbruik is maar het lijkt mij erg hoog.

Dus nieuwe boiler of bijvoorbeeld een Quooker combi, dan heb je ook meteen kokend water. Dat zou volgens hun website ongeveer 500kWh/jaar moeten verbruiken. Dus een stuk minder dan je 4kWh per dag nu.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:59
Klippy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:57:
Dus nieuwe boiler of bijvoorbeeld een Quooker combi, dan heb je ook meteen kokend water. Dat zou volgens hun website ongeveer 500kWh/jaar moeten verbruiken. Dus een stuk minder dan je 4kWh per dag nu.
Mijn Quooker Combi haalt dat geeneens, in de krappe 2,5 jaar dat we hebben heeft ie tot nu toe 623 kWh gebruikt. Dat komt neer op net geen 300 kWh per jaar. Moet wel zeggen dat het meeste voor theewater is, en af en toe warm water om iets af te wassen, meeste gaat in de vaatwasser.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:34
@ZNProfi
oke, hoe zuiver is je meting 0,02-0,04 kWh per uur :?
dat zou namelijk betekenen dat je boiler een standby heeft van 20 tot 40W.
(je kunt beter een W meting doen als een kWh meting voor dit getal.
veel kWh meters zijn erg onzuiver als het om een lage W gaat. ;) )

dit is gruwelijk veel, maar niet heel ongewoon voor oude apparatuur.
(hell de EU heeft hier wetgeving voor gemaakt en nieuwe apparatuur mag dit niet meer doen.
niet alles wat de EU doet is slecht, hoewel er wel veel over geklaagd word. ;) )

laten we een gemiddelde van 30W aan houden als voorbeeld:
30Wx24 uur / 1000 = 0,72kWh per dag.
dit 365 dagen per jaar is 0,72 x 365 = 262kWh/jaar.
dat kost 0,22€/kWh x 262 = +/-57€
alleen standby gebruik, dit is heftig, want je hebt dan nog geen liter water warm gemaakt.
nieuwe apparatuur gebruikt vaak maar 1 a 2W voor standby.
dus dit scheelt al een factor 15 minimaal.

daar na heb je ook nog de isolatie van de boiler.
15 jaar geleden geven we daar geen bal om, tegenwoordig is men wat slimmer geworden.
de beter de isolatie de minder warmteverlies je hebt.
(30W is een veel gebruikt getal met die kleine moderne boilers, dit komt dan op 30x24x365/100=262kWh per jaar uit.)

daarna, hoe is hij aangesloten, soms worden die dingen rampzalig aangesloten.
warmte stijgt op, en als je dan het water er aan de boven kant uit haalt, dan stijgt de warmte gewoon via de buis uit de boiler.
kun je goed voelen bij de boiler met je hand.
(doet het pijn, dan is de zaak super slecht, lol.)
beter is om van uit de boiler de buis eerst even naar beneden te laten gaan, en dan weer omhoog.
dit houd het lekken van de warmte tegen uit de boiler.
(en rond de boiler wat extra buis isolatie is ook niet stom.)

(mijn 200L boiler gebruikt een 3kWh per dag inc standby, maar word wel weer gehotfild met 50l warmtepomp (een 0,7kWh extra).
en word voor alles gebruikt douche/bad/kraan veel meer water uitgetrokken als jouw kleine boiler.
dus gebruik dat niet als richtlijn situatie is heel anders.
wacht even tot iemand met een vergelijkbare situatie zijn boiler verbruik meld, die van mij is niet handig.)

kalk, verhoogt het gebruik, jep, maar dat is minimaal, te weinig om dat echt te merken. ;)
(kalk word net zo goed warm, er gaat geen energie uit het systeem door verloren.
dat is een reclame verhaaltje. ;) )

vervangen en juist aansluiten, is misschien een goed idee.
maar een zuivere meting kan je een TVT berekening opleveren, ik moet te veel gokken daar voor.

(lol een 4x500W halogeen lamp, pfff dat is genoeg voor een wietkwekerij.
kun je wel 50 plantjes mee laten groeien op zolder. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36

_Apache_

For life.

Bekend verhaal, wij hebben ook een klein boilertje in het keukenkastje weggewerkt. Zat er al toen we het huis kochtten.

Onze 'oplossing', een timer schakelaar (7,5EU) ingesteld, dat hij een kwartier per dag aangaat. Wat meer dan voldoende was voor ons verbruik. Dan heb ik als ik s' avonds nog even een pan afwas, direct warm water. Zonder dat dat ding hele dag staat op/bij te warmen.
Wel warm water, amper meer stroomverbruik. d:)b

Let wel dat het geschakelde vermogen genoeg was, hiervoor had ik er een voor 1000W, en dat was blijkbaar niet genoeg. Heeft het nog wel een tijdje uitgehouden, maar ging na een jaar stuk.

[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 19-02-2021 14:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
Hartelijke dank voor de vele en uitgebreide reacties. Erg informatief inderdaad.

- ik lees op productbeschrijvingen dat huidige close in boilers een stand-by gebruiken hebben van zo'n 20-25W. Dat is dus ongeveer 200-250 kWh per jaar. Alleen standby.
- de werkelijke gebruiksgegevens van die Quooker staan me aan. Zelfs zon dure Quooker verdient zich tamelijk snel terug, als ik mijn huidige situatie als basis neem.
- @Apache: dit betekent dat je in dat kwartier de boiler naar zijn ingestelde temperatuur haalde, en dat het warmte verlies daarna dusdanig beperkt was dat je de hele dag warm water had? (Uiteraard werkt dit alleen als je weinig warm water gebruikt, maar dat is bij mij het geval. Een keer handen wassen of een bordje afspoelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
ZNProfi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:49:
Hartelijke dank voor de vele en uitgebreide reacties. Erg informatief inderdaad.

- ik lees op productbeschrijvingen dat huidige close in boilers een stand-by gebruiken hebben van zo'n 20-25W. Dat is dus ongeveer 200-250 kWh per jaar. Alleen standby.
- de werkelijke gebruiksgegevens van die Quooker staan me aan. Zelfs zon dure Quooker verdient zich tamelijk snel terug, als ik mijn huidige situatie als basis neem.
- @Apache: dit betekent dat je in dat kwartier de boiler naar zijn ingestelde temperatuur haalde, en dat het warmte verlies daarna dusdanig beperkt was dat je de hele dag warm water had? (Uiteraard werkt dit alleen als je weinig warm water gebruikt, maar dat is bij mij het geval. Een keer handen wassen of een bordje afspoelen..)
Het standbyverbruik is het verbruik wat nodig is om je boiler 24/7 warm te houden. Dat gebruikt de Quooker ook ongeveer. Verschil zal beperkt zijn.

Als je boiler hotfill is aangesloten (op de warmwater leiding) is je overige verbruik nagenoeg 0. Is hij op de koudwaterleiding aangesloten dan kost je dat ook nog wat stroom (afhankelijk van je watergebruik).

Mijn keukenboiler heeft 372 kWh gebruikt afgelopen jaar. Hij is niet op de warmwater leiding aangesloten. Stroom komt van m'n dak, en anders had de CV ketel dat moeten opwarmen, incl verlies bij starten/overprodcuctie bij stoppen. Nu is het water pakken en je hebt gelijk warm water. Het zal iets duurder zijn dan met een CV ketel direct, maar aangezien ik geen gas meer heb is dit de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
Ep Woody schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Mijn keukenboiler heeft 372 kWh gebruikt afgelopen jaar. Hij is niet op de warmwater leiding aangesloten. Stroom komt van m'n dak, en anders had de CV ketel dat moeten opwarmen, incl verlies bij starten/overprodcuctie bij stoppen. Nu is het water pakken en je hebt gelijk warm water. Het zal iets duurder zijn dan met een CV ketel direct, maar aangezien ik geen gas meer heb is dit de beste optie.
Dank je wel. Inderdaad, precies zoals bij mij: ook mijn boiler is cold fill aangesloten. Een totaal verbruik van 370 kWh zou ik natuurlijk helemaal prima vinden. Maar op basis van mijn (beperkte) steekproef van 1 week, schat ik dat op 1200-1400 kWh/jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:38
Ter vergelijk: We hebben een close-in more, die heeft 24/7 10 liter kokend water. Wordt ook gebruikt voor de mengkraan. Ik was graag m'n handen met lauwwarm water.

Die heeft het afgelopen jaar 436,77 kWh verbruikt.
Zeg maar €100,- per jaar aan stroom.

[ Voor 23% gewijzigd door B-lex op 19-02-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
Ik geloof echt dat mijn close-in een probleem heeft..

Nu even bedenken of ik voor een nieuwe Close-in ga, voor een Quooker-achtige oplossing, of een tijdklok op de huidige boiler zet (a la Apache) om die te temmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb onze keukenboiler vervangen door een 3500 Watt doorstroomer. We gebruiken te weinig kokend water, wassen (weer) af met vaatwasser en anders gebruiken we wel een waterkoker.

Zie ook hoofdstuk 4. Oktober 2018: Doorstromer in de keuken.

Het vervangen van de keukenboiler heeft ervoor gezorgd dat de warmtepompboiler voor het douchen ongeveer eenzelfde verbruik heeft (350 kWh) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:38
ZNProfi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:34:

Nu even bedenken of ik voor een nieuwe Close-in ga, voor een Quooker-achtige oplossing, of een tijdklok op de huidige boiler zet (a la Apache) om die te temmen...
Kan best zijn dat de thermostaat stuk/brak is hoor, na 15 jaar, als je metingen tenminste kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ZNProfi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:34:

Kijk wel uit met een tijdklok en het vermogen dat deze tijdklok kan schakelen. Met een beetje pech heb je een begin van brand in een keukenkastje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@migjes, juist met een keukenboiler heb je geen last van lage meetwaarden. Je hebt een simpele thermostaat en een 500-2000Watt element. Die 20-30 Watt "standby" is een deling van het totaal vermogen gedeeld door de tijd. Dat klopt wel aardig toch?

Mijn boiler zit op 42 Watt over het hele jaar. 370kWh / 365 dagen / 24 h = 42 Watt.

Je kan nog wel iets spelen met de temperatuur van het water, warmer is meer warmteverlies en eventueel met een tijdschakelaar. Mijn boiler staat uit tussen 20:00 en 6:00 en als we afwezig zijn gaat hij ook uit. Dus als we werken koelt de boiler rustig af en komen we weer thuis warmt hij in 20 minuten ongeveer op tot bedrijfstemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leesvoer over boilers en stroomverbruik: http://www.olino.org/blog...verbruik-close-in-boiler/

Is al wat ouder artikel, maar natuurkundige principes veranderen doorgaans niet zo snel.... ;)

Overigens, hier ook een close in 15, temp standje midden, verbruik plm 350-370 per jaar. In vakanties gaat de boiler uit, verder altijd aan.

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 20-02-2021 11:19 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ep Woody schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:57:
@migjes, juist met een keukenboiler heb je geen last van lage meetwaarden. Je hebt een simpele thermostaat en een 500-2000Watt element. Die 20-30 Watt "standby" is een deling van het totaal vermogen gedeeld door de tijd. Dat klopt wel aardig toch?
soms is het een simpele thermostaat, soms een slimme aansturing (tja slim verkoopt lekker, maar zelden echt slim.)
je hebt 2 gegevens en die worden vaak door elkaar gehaald.
1. elektrische standby (denk aan dag/nacht tarief of anticiperende aansturing of wat ze ook slim noemen.)
2. stilstand verlies.

die elektrische standby mag tegenwoordig nog maar 1,5W zijn (laag die niet iedere kWh meter lekker oppakt), maar oudere boilers kan dat nog 20W zijn.
het je een echt oude boiler kan het zelfs 0W zijn. (mechanische thermostaat kan wel en zag je vroeger vaker.)
en stilstand verlies is de warmte die je uit de boiler lekt.

veel mensen gooien die door elkaar, en dan krijg je veel vreemde berekeningen, die gewoon niet kloppen.
dit kan een foutmarge opleveren van 75%, en dat is net iets te veel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ZNProfi
4kWh per dag kan bijna niet anders dan een meetfout zijn.

Dat is genoeg om 40 liter aan de kook te brengen of 6 liter compleet te verdampen.

Als je geen opvallende warmte voelt aan de buitenkant (te heet om aan te raken) en de kraan niet lekt, dan is er iets met je meter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

Wuursj

want worst is al bezet

Ter vergelijk: we gebruiken hier een 50 liter boiler van Daalderop voor al het warm water. Een tijdelijke opstelling tot de warmtepompboiler in gebruik genomen kan worden.
Dat ding verbruikt zo'n 6 kwh per dag, gemiddelde over afgelopen 4 maanden. Met douchen van 2 volwassenen, af en toe wat afwassen en twee kindjes die in bad gaan.

Dus die 4 kwh voor de keuken is inderdaad bezopen veel, als het al klopt. Kan bijna niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier een boiler van 150 liter. Ik ben alleenstaand en mijn verbruik afgelopen jaar was 612kWh. Dat is exclusief blindstroom, misschien pikt je verbruiksmeter dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
Proton_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:36:
@ZNProfi
4kWh per dag kan bijna niet anders dan een meetfout zijn.

Dat is genoeg om 40 liter aan de kook te brengen of 6 liter compleet te verdampen.

Als je geen opvallende warmte voelt aan de buitenkant (te heet om aan te raken) en de kraan niet lekt, dan is er iets met je meter.
Dank iedereen voor de reacties.

Ik zal mijn metingen wat verder verfijnen, maar het ziet er echt naar uit dat ik toch echt tussen de 3.0 en 5.0 kWh per dag verbruik. Volgens mij is de thermostaat een aan/uit schakeling: of hij gebruikt niets, of hij gebruik de volle 2000 watt. Ik geloof niet dat mijn metingen slecht zijn.

Ik heb nu sinds anderhalve dag de oplossing van Apache gebruikt: boiler hele dag uitgeschakeld laten, en dan een half uur per dag aan gooien. In dat halve uur gebruikt ie inderdaad ongeveer 1 kWh. Jammer genoeg hebben we een uurtje of 20 daarna - zelfs als we bijna geen warm water hebben gebruikt - nauwelijks warm water meer. Ik ben dus bang dat dat ding gewoon enorm veel warmte lekt..

Ik probeer nog even een paar dagen, maar ik denk toch dat ik een nieuwe Close in ga halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat kan, maar het is toch interessant om te onderzoeken waar de energie blijft.
Als bijvoorbeeld blijkt dat een kraan lekt of warm/koud omgedraaid zijn, gaat een nieuwe boiler weinig helpen. Er wordt dan namelijk daadwerkelijk veel warm water gebruikt.
4 kWh per dag is 166 watt gemiddeld, dat merk je echt wel als dat als warmteverlies in een keukenkastje gedumpt wordt.

Is het keukenkastje warm? Zijn de aansluitleidingen kort en geïsoleerd?
Wordt het veel minder als je hem na-isoleert met een slaapzak oid?

Je kunt de isolatie checken met een IR thermometer en het tapgedrag met een temperatuur logger (of Arduino/Pi met DS18B20, dan kan je er zelf eentje bouwen).

Een nieuwe kan altijd nog :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe eens een paar fotos?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

ZNProfi schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:49:
[...]

Dank iedereen voor de reacties.

Ik zal mijn metingen wat verder verfijnen, maar het ziet er echt naar uit dat ik toch echt tussen de 3.0 en 5.0 kWh per dag verbruik. Volgens mij is de thermostaat een aan/uit schakeling: of hij gebruikt niets, of hij gebruik de volle 2000 watt. Ik geloof niet dat mijn metingen slecht zijn.

Ik heb nu sinds anderhalve dag de oplossing van Apache gebruikt: boiler hele dag uitgeschakeld laten, en dan een half uur per dag aan gooien. In dat halve uur gebruikt ie inderdaad ongeveer 1 kWh. Jammer genoeg hebben we een uurtje of 20 daarna - zelfs als we bijna geen warm water hebben gebruikt - nauwelijks warm water meer. Ik ben dus bang dat dat ding gewoon enorm veel warmte lekt..

Ik probeer nog even een paar dagen, maar ik denk toch dat ik een nieuwe Close in ga halen.
inlaat combinatie dicht draaien en 24 of nog liever 48 uur het verbruik meten. dan weet je exact wat het standverlies is in de huidige situatie, de rest is gewoon verbruik. nauwelijks warm water gebruiken is niet heel wetenschappelijk als je iets exact wil weten ;)
Als het standverlies te hoog is kan je op onderzoek gaan waar het heen gaat. maar je moet het verbruik (express of perongeluk) wel eerst uitsluiten, dus de afsluiter op de inlaat combinatie dicht en meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 10:19
Is de overdrukbeveiliging gewoon niet stuk/lek... en dat daar constant warmwater weg lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ZNProfi

Ter vergelijk
Mijn 2 stuks 30 liter boilers hebben een stand-by verbruik van 1,4 kWh per 24h als je ze niet gebruikt.
https://pvoutput.org/intr...038&sid=64061&dt=20210212

Hoge piek is de 1 lage piek de ander.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZNProfi
Okay, heel goed, jullie hebben gelijk. als ik niet beter weet wat het probleem is, is het helemaal niet gezegd dat een andere boiler het probleem oplost. Want die 4 kwh is inderdaad erg veel.

Ik zal later vandaag aansluitingen exact nalopen, her en der wat temperaturen voelen, en wat fotootjes maken. Is allemaal een beetje krap. Het keukenkastje met de boiler heeft geen achterkant, en achterin de kast lopen de aan- en afvoeren van de spoelbak, van mijn twee afwasmachines en dus deze boiler..

Wordt vervolgd, wederom dank voor het meedenken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZNProfi
Ik heb de siphon van de spoelbak losgehaald, zodat de boiler weggeschoven kon worden. Tot mijn verbazing ontdekt dat de uitgang van de boiler vertakt: 1 tak naar de kraan in de keuken er vlak boven (korte aansluitslang, maar voelt wel warm aan want is niet geisoleerd) en een tweede leiding die de vloer in gaat (!!).

Heb wat doorgevogeld, en lijkt erop alsof de wastafels in de badkamer op de 1e verdieping warm water krijgen van de keukenboiler (terwijl de douche in diezelfde badkamer water krijgt van de grote boiler op zolder). Wat een belachelijke situatie dit.

Ik heb de keukenboiler nu uitgeschakeld, wat er toe zou moeten leiden dat ik morgen geen warm water meer op de wastafels heb. Dat is de lakmoesproef.

Blijft overeind het feit dat die keukenboiler veel energie gebruikt die ik niet echt kan verklaren. (Ook op de wastafels wordt niet veel warm water gebruikt, al zijn de leidingen daarheen wel lang.) Maar nu moet ik even doorzoeken, want er komt vast nog iets vreemds tevoorschijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:48

Gerco-M

mijn tornado res.

Het zou me niet verbazen als dit een ernstig geval is van thermo siphon werking. Warm water wat vanzelf stroomt doordat warm water altijd naar boven wil. Als je ergens in het traject naar boven de leidingen kan voelen en deze zijn warm, dan is dit het geval. Als je niet recent warm water hebt gebruikt.
Ik had in ons huis hier er ook enorme problemen mee door dat de korte leiding naar de keuken geen warm water krijgt, want het gaat eerst door de dikke lange leiding naar boven en als dat allemaal warm is, krijgt de keuken warm water. 2 minuten later...

Dit zou direct het enorme verbruik bij jou verklaren, want je hebt gewoon een enorme "radiator" die warmte afstaat wat door deze boiler wordt aangevuld.

Als je een IR gun hebt, of temperatuur sensors of iets dergelijks zou je op verschillende plaatsen in het warm water traject kunnen meten.

Maar zowiezo geen goede setup nee. Succes met meten!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Combinatie van denk ik.
De isolatie van die oude Daalderop is niet geweldig, je verliest warmte via die flexslangen naar de keukenkraan en de lange leiding naar boven moet telkens opgewarmd worden als je boven warmte tapt. Het zou me niks verbazen als er boven ook nog wat dode stukken in zitten. De leiding naar boven gaat eerst de vloer in dus van thermosiphon zou je dan geen last hebben...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZNProfi
Ik ga nu natuurlijk preciezer zoeken..

- Het kan zijn dat er ergens warm-water heen gebracht wordt zonder dat ik me dat realiseer. (Ik had die wastafels tenslotte ook niet verwacht.) Maar er zijn niet zoveel plekken in huis met warm water :-)
- De boiler zelf is zeker niet erg goed geisoleerd aan de bovenkant. Maar ik heb moeite te geloven dat er 4 kWh per dag aan warmte kan weglekken, via een lauw-warme flex-slang. Maar die kan ik uiteraard even isoleren.
- Die opmerking over thermosiphon geeft me kippenvel. (Ik had me nooit gerealiseerd dat dat kon.) Als dat het is, is het een enorm goed verhaal voor in de kroeg! (Als dat weer mag..) Ik ga dit uiteraard uitsluiten door de leiding die naar de vloer aftakt, los te halen en af te doppen. Dan krijg ik de boiler met alleen de keukenkraan, en kan ik een schone meting doen van energieverbruik.

Ik blijf verslag doen hier, nogmaals dank voor het meedenken. (En eerlijk is eerlijk: zonder de feedback hier had ik al lang een nieuwe boiler gekocht, en wellicht gemerkt dat er nauwelijks verbetering was.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ZNProfi
termosiphon, het kan zijn dat daar een aardig stuk van het probleem zit.
maar als je meer als 100W uit de boiler verliest, dan word je kastje gewoon weg warm erg warm.
dit kun je niet anders als goed merken zonder meet apparatuur. ;)

ik heb mijn boiler nog niet af, dus kan er een foto van maken hoe ik het opgelost heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuGj41ISk_BOJVHXPDAidFYaoFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5qUn3fhJYrMih0uP7UjxtDb.jpg?f=fotoalbum_large

(ja ook ik zit te wachten tot de bouwmarkt/kroeg weer open is, zodat ik dit ook kan afmaken.
komt nog wat isolatie omheen in de toekomst.)
het termosiflon effect gaat nog goed voor bij de eerste bocht, pas als de buis onder de top van de boiler komt is hij niet meer warm. ;)

pas wel op, die kleine boilers, die kun je beter niet op deze manier aan sluiten, een stuk flex buis gebruiken is vaak wel nodig. (buizen die warm en koud worden, krimpen en zetten uit, dit geeft soms vreemde krachten op de verkeerde plekken. kleine boilers zijn een stuk kwetsbaarder als een 200l variant. ;) )
die flex buis is vaak ook een stuk beter isolerend als koperen buis.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-02-2021 11:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZNProfi
Voor de volgers van mijn draadje, even een update..

Zoals ik eerder zei, had ik ontdekt dat de wastafels van de badkamer op verdieping 1 ook water trokken uit mijn keukenboiler. Dat betekende dat mijn warm water verbruik vanuit de Close In groter was dan ik dacht, maar bracht ook de hypothese van thermosyphon effect, als verklaring voor mijn hoge verbruik.

Vandaag heb ik de keukenboiler losgehaald van de aftakkingen; de Close In staat nu rechtstreeks op de keukenkraan. Ik heb tevens de flexibele slang geisoleerd. Dit zou mijn 'base-line' verbruik van de keukenboiler moeten gaan laten zien.

Maar nu het leuke: de leiding van de keuken naar de wastafels van de badkamer op verdieping 1 heb ik beneden afgedopt. Maar tot mijn stomme verbazing had ik daarna evengoed warm water op de wastafels. (!!). Mijn conclusie is dat de grote boiler op zolder (die verwarmd wordt door mijn warmtepomp) water geeft naar alle verdiepingen, inclusief de keuken. Maar die leiding die in de keuken van boven aankomt, was dus aan de warm-water uitgang van de keuken boiler geknoopt.

Ik denk dus, dat ik tot voorkort in het hele huis een soort mengsel trok van water uit de grote boiler en de keukenboiler. Het verklaart waarom ik bijna elke dag rond een uur of 7AM een flinke verbruikspiek in de keuken meette: dan wordt er namelijk gedoucht. 8)7

Ik ben nogal verbaasd over wat ik aangetroffen heb. Nu mijn vraag. Ik ken de vorige bewoner een beetje. Hij is behoorlijk bemiddeld en heeft twee linkerhanden. Die gast heeft vrijwel zeker de keukenboiler aan laten sluiten door een vakman. Als dat zo is, heeft die vakman er blijkbaar bewust voor gekozen dit zo aan te sluiten. Heeft iemand ideeen waarom je dit op deze manier zou doen? Warmwater uit de warmtepomp-boiler is toch altijd goedkoper dan van de Close In? Die Close In is er alleen om snel warm water te hebben in de keuken. Maar niet om mee te douchen..

[ Voor 3% gewijzigd door ZNProfi op 24-02-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fijn om te horen dat er een plausibele oorzaak is gevonden :)

Ik denk dat het de bedoeling was om de keukenboiler te vullen met het goedkopere warmwater uit de wpb (hotfillen: zodat bij veel water tappen er nog steeds warm water komt en het bijwarmen zuiniger is), maar dat het per ongeluk verkeerd is aangesloten: aan de uitgang in plaats van de ingang van de keukenboiler.

Maar dit verklaart inderdaad wel het hoge verbruik en geeft handvatten om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee dat was even puzzelen maar je hebt in elk geval duidelijkheid over het hoge verbruik!

Het kan best zijn dat die vakman dat niet eens expres gedaan heeft, maar de klus op maandagmorgen in 30 minuten gedaan heeft zonder even serieus te kijken naar de situatie. Ja meneer het werkt! Zie nooit meer wachten op warm water van zolder.

Ik neem aan dat nu het gebruik van de keukenboiler per dag aanzienlijk lager zal zijn, maar ben wel benieuwd hoe laag. Een wat oudere keukenboiler zal toch nog snel op een kwh per dag zitten of meer.

Ik had ook problemen om warm water in de keuken te krijgen met ons thermo siphon probleem, geen zin in oudere close in hoog stroom verbruik boilers, en heb er gewoon een Quooker in gezet. Enorm laag standby verbruik en toch altijd warm en kokend water. Okee niet de goedkoopste maar zeker zijn geld waard vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 24-02-2021 22:46 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Overigens nog steeds een kwestie van thermo siphon werking denk ik, want het warme water vanuit de keuken gaat liever omhoog dan dat het warme water van zolder naar beneden wil. Ideaal (not!) als de keukenboiler eerst moet worden aangesproken, want als die op is en er koud water uit komt, is dat zwaarder en wellicht dan komt er wel water vanaf zolder richting de douche. Als je nooit een koude douche hebt gehad is dat vast van toepassing! ;)

Je kan hier veel verder mee puzzelen, maar dat heeft wellicht niet heel veel nut en je werkt vast liever richting een echte oplossing. Dank voor de update in elk geval!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Heb je nu geen dode leiding naar je badkamer toe?
Zoals gezegd is het dan inderdaad een oplossing om de keukenboiler hotfill aan te sluiten, ik heb aan 10L niet genoeg.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZNProfi
Ja, er is inderdaad een 'loze' leiding nu: de leiding die warm water naar de keuken brengt. Ik zou die inderdaad als hot-fill kunnen gebruiken. Moet er even over nadenken: als er steeds kleine hoeveelheden warm water gebruikt worden in de keuken, lijkt mij dat een hot-fill eerder tegen je werkt dan meewerkt: het koude water uit de lange leiding komt in de Close In aan, warm water uit de grote boiler komt in de lange leiding en koelt daar vervolgens af. Met weinig water gebruik je dus wat warm water uit de grote boiler zonder dat de Close In er wat aan heeft. Lijkt mij dat Hot Fill alleen zin heeft als je grotere hoeveelheden warm water gebruikt in de keuken ?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36

_Apache_

For life.

ZNProfi schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:49:

Ja, volgens mij p1 meter verbruikt ie voor een kwartier 500-750W. Het verlies aan water is verwaarloosbaar, en als je dan nog meer warm water wilt gebruiken is de cv inmiddels wel opgewarmd. :+

[quote]ericplan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Kijk wel uit met een tijdklok en het vermogen dat deze tijdklok kan schakelen. Met een beetje pech heb je een begin van brand in een keukenkastje.
[/quote]

De schakelaar die ik eerder noemde kan 3600W schakelen, als dat nieet genoeg is heb je andere uitdagingen..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZNProfi
@Gerco-M Omdat je er om gevraagd had: ik heb inmiddels de Close In aangesloten zoals hierboven aangegeven, en mijn gezin de opdracht gegeven met hun handen van warm water in de keuken af te blijven. (Ik ben een tiran in huis..) Dat heeft me een goeie inschatting van het stand-by vermogen opgeleverd. In 24 uur gebruikte hij 0.65 kwh. Das helemaal niet slecht toch? Ik vind 240 kwh/jaar als stand-by niet problematisch.
Inmiddels mag men weer warm water gebruiken :-)

Nu nog even bedenken of ik voor de hot-fill optie ga, of het toch laat zoals het is. Het probleem van het enorme verbruik is in elk geval afgesloten. Dank allen voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als ik dit soort dingen lees, vraag ik me altijd af hoeveel van dit soort zaken ongemerkt blijven bij mensen die niet zo goed de boel in de gaten houden als een gemiddelde tweaker..

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
@Wuursj Helemaal mee eens. De vorige bewoner heeft hier zo'n 15 jaar gewoond. Die heeft hier zeker nooit naar gekeken. Alleen omdat ik met meetstekkers rond gegaan ben om wat inzicht te krijgen in mijn sluip-gebruik, kwam ik achter dit probleempje. Maar de afgelopen 15 jaar heeft die Close In gewoon fijn 1500 kwh per jaar verstookt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja 0.65 kwh per dag valt inderdaad mee! Dat is niet heel gek voor een 15L niet splinternieuwe close in boiler. Ter vergelijking, mijn Quooker doet 0.24 kwh maar dat is maar 7 L, maar wel 110C. Maar niet dezelfde prijs klasse ;)

Ik snap het nut van hot fill nog niet helemaal, maar het ligt er wel aan wat voor type gebruikers je hebt. Als je de warme kraan ver open zet, en dan 5 minuten laat lopen voor het afwassen of een ander klusje dan is hotfill wel handig misschien zodat het warme water nooit op raakt. Maar als dat praktisch nooit het geval is dan is hotfill misschien niet nodig of zelfs in efficient. Met de 7L Quooker combi (vanaf 110C afgemengd ongeveer zelfde als 15L close in denk ik) heb ik zelden het warme water op in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

ZNProfi in "Ervaring Close-in boiler: enorm hoog verbruik..."
[..]
Maar de afgelopen 15 jaar heeft die Close In gewoon fijn 1500 kwh per jaar verstookt..
Dat was tot voor kort (voor gasloosheid) ons complete verbruik :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29
Hi, ik wil graag even aanhaken op dit close in topic, hoop dat dat nog kan :P

Is het nog rendabel (geld wise gezien) om van cv warm water in de keuken naar een close in 10L 2kw boiler te gaan? Het leek mij namelijk van we gezien solar (in mijn geval) steeds meer kwh kan maken, en de gasprijs nu naar 2 euro /m3 vliegt.

Als ik 600kWh per jaar kwijt ben aan een nieuwe Itho of Inventum (standverlies staat hier wel, maar verder lastig te vinden: https://www.boilergigant....-in-keukenboiler-10-liter ), dan kost me dat vrij weinig aan geld/kWh (want solar).

Aan gas, tja hoeveel m3 kost dat aan gas? Is het te meten eigenlijk hoeveel gas 15 seconden handenwassen (warm) verbruikt? ( en ik altijd pas na 5-8sec warm water heb) :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@PCJR Ja dat is wel vrij snel rendabel ja, ligt ook een beetje aan wat je nu betaald voor gas en elektra natuurlijk. Maar zowiezo ben je dan van het gas af dus dat scheeld in elk geval al.

600 kwh lijkt me al veel per jaar maar het zou best kunnen natuurlijk, met met minmaal 200 kwh per jaar aan standby verbruik en de rest “normaal” verbruik.

Het beste is natuurlijk een warmtepomp boiler voor warm water maar dan verspil je nog steeds 5-8 sec warm water en je moet even wachten, dus een close in boiler verbruikt iets meer, maar is wel meer comfort (snelheid) ook, en dat is vaak ook wat waard.

Op je gas meter kan je het een dagje meten misschien? Als je bv 5 keer je handen wast en dan meet de gas stand ervoor en erna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Gerco-M schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:47:
@PCJR Ja dat is wel vrij snel rendabel ja, ligt ook een beetje aan wat je nu betaald voor gas en elektra natuurlijk. Maar zowiezo ben je dan van het gas af dus dat scheeld in elk geval al.

Op je gas meter kan je het een dagje meten misschien? Als je bv 5 keer je handen wast en dan meet de gas stand ervoor en erna ;)
Ik betaal nu nog 22-26 cent voor stroom en 75 cent voor gas. Echter per feb loopt het jaarcontract af en ga ik naar Frank Energie, stroom aan de marktprijs/uur en gas aan de marktprijs/dag.

Dat is ongeveer 1,50-1,60 /m3 momenteel. De stroom boeit mij minder gezien ik 6000kwh opwek per jaar en zonder boiler 4500 kwh verbruikt heb per jaar in 2021. Vandaar dat een boiler er redelijk "gratis" is in mijn geval.

Toevallig net de gasmeter gelezen, handen gewassen (warm) en weer gelezen, dit 2 keer. Gemiddelde is 0,012 m3 gas verbruik per handenwassessie. Stel 1m3 kost 1,50 euro dan kost 0,012 m3 = 0,018 euro.

Hoevaak was ik mijn handen per dag gemiddeld, gemiddeld per jaar, maar enkel met warm water (in de koude maanden en alleen in de keuken, waar de boiler komt)... Zeg 30 keer voor 2 volwassenen en 2 peuters, per dag? In de maanden nov/dec/jan/feb (stel hier is het water dan te koud voor de tere handjes :+ )

30 wasjes x 30 dagen x 4 maanden = 3600 wasjes x 0,018 euro = 64 euro 8)
Paar liter koud water dat je weg laat lopen alvoor warm water er is spaar je natuurlijk ook, ff on the side.

64 euro per jaar, aan gas. Is dat realistisch? Als een boiler 500kWh verbruikt (standby+gebruik dus all-in) kost dat a zeg 0,50 euro = 250 euro. Dat is wel een klap meer, of mis ik iets. In mij geval is de stroom "gratis" door de solar, dus zou het toch te overwegen zijn? Volgens mij maak ik een fout, want anders kochten niet zoveel mensen een boilertje :P

Edit: https://www.boiler-info.nl/extra/close-in/ Deze berekening strookt wel met mijn redenering; boiler is duurder, 113 euro tov gasketel 33 euro. 3x zo duur dus. Waarom dan toch een boiler, alleen comfort/wachttijd?

Een hybride of all electric warmtepomp heb ik overwogen, echter met 1000 m3 gas totaal per jaar in dit huis komen de bedrijven nog niet eens langs om te praten, gasverbruik is te laag en terugverdientijd te lang zeggen ze.

[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 13-01-2022 11:41 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@PCJR Ja vooral het comfort van direct warm water ja.
Dan is inderdaad de close in boiler iets duurder, maar daarentegen verspil je geen water meer het wachten (en tijd) en dat is voor veel mensen ook wat waard.

Maar zoals je zegt als je toch PV kwh energie over hebt dan is het wel weer goedkoper waarschijnlijk, afhankelijk van je terugleververgoeding natuurlijk.

Ja die bedrijven zijn dan niet al te enthousiast om je te helpen, maar misschien kan je zelf kijken naar een warmtepompboiler, die zijn relatief eenvoudig te plaatsen en ook heel efficient. Moet nog wel door een installateur goedgekeurd worden om de subsidie van E650 te krijgen volgens mij maar dan zijn deze warmtepompboilers wel heel betaalbaar en ook efficient. Dan nog steeds heb je de 5-8 seconden waterverlies, maar in elk geval is het water nooit “op” als dat een punt is voor waar het water gebruikt wordt. Hoewel je ook beide kan doen en een elektrische close in boiler als “hotfill” aansluiten op de warmtepompboiler kan doen maar dat is weer iets minder efficient als je toch vooral vaak een korte tijd warm water gebruikt.

Zie ook dit topic trouwens
Quooker en Boilers stroombesparing

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco-M op 13-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhoffmans
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-02 13:18
is een Itho Daalderop close in boiler van 10 liter tegenwoordig efficiënter in gebruik dan eenzelfde boiler uit 2002? Iemand die daar het antwoord op weet. De fabrikant zegt t niet te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vhoffmans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:30:
is een Itho Daalderop close in boiler van 10 liter tegenwoordig efficiënter in gebruik dan eenzelfde boiler uit 2002? Iemand die daar het antwoord op weet. De fabrikant zegt t niet te weten.
Nee. COP1=COP1. Hoogstens kan de isolatie wat verbeterd zijn. Maar dat kan je zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:46:
[...]

Nee. COP1=COP1. Hoogstens kan de isolatie wat verbeterd zijn. Maar dat kan je zelf ook.
Nu kan het wel at the end goedkoper uitpakken, om een 10L close in boiler cold fill aan te sluiten.
Met stroom a 70cnt, of 0cnt indien panelen. En gas a 4-5 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

vhoffmans schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:30:
Efficiency op zich zal technisch inderdaad niet anders zijn, maar wellicht dat de isolatie wat verbeterd is zodat het standby verbruik lager is. Wel kan je zelf gewoon de boiler na isoleren met PIR of glaswol, dat kan het standby verbruik drastisch verminderen.

Je energie kosten zijn inderdaad ook een grote factor, maar dat kan je minder makkelijk “even snel” verbeteren dan de isolatie en het standby verlies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@vhoffmans Er zou zich in de loop der jaren wat ketelsteen op het element afgezet kunnen hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesjand
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-04 10:49
hoi,
voor wat het waar is: een elektrische doorstromer is het voordeligst:
https://www.milieucentraa...iler-of-kokendwaterkraan/

die van Clage is een goede https://www.clage.nl/nl/p...pact-doorstroomverwarmers die ook hotfil functie heeft.

Je moet dan wel krachtstroom hebben met eigen groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Sorry dat ik even op dit draadje in breek met mijn eigen vraag
nee, dat is niet zo netjes, graag een eigen topic, als je het antwoord niet zo 123 kan vinden met de search.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 14-10-2022 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

...

[ Voor 99% gewijzigd door Gerco-M op 14-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-04 19:02
Mooi topic... ik heb sinds een maand ofzo ook een homewizard plug op de close-in boiler gezet en ben me helemaal suf geschrokken van het verbruik. Je zit in je huis overal te optimaliseren om je verbruik naar beneden te krijgen en dan loopt het er via je keukenkastje uit.

Ik gebruik een Itho en zit qua verbruik op 52KWh voor de laatste maand, zomaar 1,7KWh per dag.

Zijn er mensen die de keukenboiler vervangen hebben door bijvoorbeeld een Calypso VM 100L ?
Pagina: 1