Vraag

• Ogi18
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Beste mede Tweakers,

Ik zit eigenlijk met een dilemma en heb jullie advies nodig. Ik had in april 2019 een Samsung tv gekocht ter waarde van 946 euro. Dit ging om de type QE55FN van Samsung deze tv begon vorige gebreken te vertonen. Hierop besloot ik mijn tv ter reparatie aan te bieden bij Samsung. Alleen door toe doen van hun ingehuurde monteur is mijn tv totaal gesloopt. Er was in totaal drie keer geprobeerd de tv te laten repareren en ben hierdoor enige tijd zonder tv te zitten.
Uit eindelijke bood Samsung een tv aan die in hun ogen een gelijkwaardige model is de Q70T wat in principe qua beeld en geluid een grote achter uitgang is. Hieronder heb ik de specificaties van beide televisie.

Samsung QE55Q7FN Specificaties huidige tv

· 10bit paneel in totaal dus 1 miljard kleuren.

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 4

· 40 Watt geluid vermogen

· One connectbox

· Aantal HMDI poorten 4

Samsung QE55Q70T Specificaties Samsung aanbod

· 8bit paneel in totaal dus 17 miljoen kleuren

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 2

· 20 Watt geluid vermogen

· Aantal HDMI poorten 4

Zoals jullie kan zien is de tv wat door Samsung is aangeboden een grote achteruitgang. Ik heb zelf wat aantal voorstellen gedaan en deze zijn allemaal afgewezen of ze vroegen te hoog bedrag bij te betalen. Op zich was ik bereid om bij te bepalen alleen moet dat redelijke zijn en dat is het niet. De webshop zelf waar ik het gekocht heb verwijst alles naar Samsung. Omdat ik daar rechtstreeks de reparatie heb aangemeld. Nu vraag ik mij af welke opties ik allemaal nog heb en welke advies jullie mij kunnen geven in deze situatie.

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 11:05
meestal ga je er op vooruit dat is consumenten recht dacht ik

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Ogi18
maartentmm schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:37:
meestal ga je er op vooruit dat is consumenten recht dacht ik
Ik overweeg oprecht om juridische stappen te ondernemen, het enige wat ik vraag is een vergelijkbare tv of een betere tv met een realistische bedrag die ik graag zou willen bij betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt recht op reparatie of vervangen voor gelijkwaardig toestel, of beter, maar dan met bijbetaling tov.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ogi18
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:40:
Je hebt recht op reparatie of vervangen voor gelijkwaardig toestel, of beter, maar dan met bijbetaling tov.
Helaas wilt Samsung mijn tv niet meer repareren. Maar eerlijk wat Samsung mij aanbied is toch eigenlijk geen gelijkwaardige tv ?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Ogi18 Even zonder de technische specificaties te bekijken: Wat voor een aanschafwaarden hebben we het over? Ik vermoed dat beide toestellen in prijs ongeveer gelijkwaardig zullen zijn en dat er daardoor dus van een gelijkwaardige TV gesproken kan worden door de leverancier.

Samsung is als fabrikant niet echt een partij in deze.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 18-02-2021 21:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:40:
Bijbetaling is zowieso nooit een optie.

Je hebt recht op reparatie of vervanging voor gelijkwaardig toestel. Kosten mogen er zowieso nooit zijn en als Samsung dat beiden weigert kun je de originele koop simpelweg ontbinden en het originele aanschafbedrag terug krijgen.

Daar is één mits aan: Samsung is geen partij in deze. Jij hebt je toestel bij een winkel gekocht. De reparatie had je door de winkel uit moeten laten voeren. Als je dat niet gedaan hebt, heb je nergens recht op.

Ofwel:
- Heb je bij het defect contact gezocht met de winkel? Zo niet dan heb je nergens recht op.
- Zo wel dan is het nu zaak weer contact met ze op te nemen met het bericht dat Samsung het niet naar tevredenheid kan oplossen en dat de winkel je dus óf een andere TV kan aanbieden, óf het aankoop bedrag retour.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:59
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Helaas wilt Samsung mijn tv niet meer repareren. Maar eerlijk wat Samsung mij aanbied is toch eigenlijk geen gelijkwaardige tv ?
Dan vraag je om een gelijkwaardig model. Bieden de verkoper dat niet, koop ontbinden en je geld terug..

Net wat @Croga zegt. Ik hoop wel voor je dat je alles netjes via de verkoper laat verlopen, en zelf direct naar Samsung bent gegaan. Anders kun je wel eens pech hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Blommie01 op 18-02-2021 21:50 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Dan vraag je om een gelijkwaardig model. Bieden de verkoper dat niet, koop ontbinden en je geld terug..
....k had in april 2019 een Samsung tv gekocht ter waarde van 946 euro......
Succes met ontbinden van de aankoop. Dat gaat een hele klus worden, vrees ik.

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:50:
[...]

[...]

Succes met ontbinden van de aankoop. Dat gaat een hele klus worden, vrees ik.
En waar baseer je dat op?

• Ogi18
Ik heb de verkoper die niet bij noemen gemaild en ik kreeg dit als reactie . "Goedemiddag in dergelijke situaties adviseren wij u ten alle tijden om in te gaan op het gedane voorstel van de fabrikant. Nadien kunt u dan bij ons terecht voor eventueel een ander toestel. Nu en op dit moment kunnen wij dus nog niets met deze situatie."

Ik vind dit een vreemde redenering en dit kan zo makkelijk fout gaan

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Op het feit dat het apparaat al bijna 23 maanden bij de TS in huis gestaan heeft én dus schijnbaar al die tijd netjes z'n werk gedaan heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Croga schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:46:
[...]

Bijbetaling is zowieso nooit een optie.

Je hebt recht op reparatie of vervanging voor gelijkwaardig toestel. Kosten mogen er zowieso nooit zijn en als Samsung dat beiden weigert kun je de originele koop simpelweg ontbinden en het originele aanschafbedrag terug krijgen.

Daar is één mits aan: Samsung is geen partij in deze. Jij hebt je toestel bij een winkel gekocht. De reparatie had je door de winkel uit moeten laten voeren. Als je dat niet gedaan hebt, heb je nergens recht op.

Ofwel:
- Heb je bij het defect contact gezocht met de winkel? Zo niet dan heb je nergens recht op.
- Zo wel dan is het nu zaak weer contact met ze op te nemen met het bericht dat Samsung het niet naar tevredenheid kan oplossen en dat de winkel je dus óf een andere TV kan aanbieden, óf het aankoop bedrag retour.
Als een gelijkwaardig toestel niet mogelijk is, mag de verkoper je een beter goed aanbieden, tegen bijbetaling. Dit wel binnen het redelijke, en je hoeft er niet mee akkoord te gaan. Zo kun je het onderling oplossen, zonder tussenkomst van rechter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Dat het apparaat al bijna 23 maanden bij de TS in huis gestaan heeft én dus schijnbaar al die tijd netjes z'n werk gedaan heeft?
Onzin. Het forum staat vol met vergelijkbare situaties die goed zijn opgelost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Laten we even voorop stellen dat je jezelf hier stevig in de voet geschoten hebt.

Garantie claim je bij de verkoper, niet de fabrikant.

Dat heb je niet gedaan en nu zit je met de gebakken peren.

Op consumentenrecht kan je je niet meer beroepen, want dat moet bij verkoper, en Samsung heeft hem volgens jou beschrijving kapot gemaakt.

• Ogi18
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Als een gelijkwaardig toestel niet mogelijk is, mag de verkoper je een beter goed aanbieden, tegen bijbetaling. Dit wel binnen het redelijke, en je hoeft er niet mee akkoord te gaan. Zo kun je het onderling oplossen, zonder tussenkomst van rechter.
Dit was ook een optie die ik voorstelde. Ik vroeg bij voorbeeld om voor de Q80T of Q90T prijs opvragen dan mag ik gezellig minimaal 400 euro bij gaan betalen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:36:
Beste mede Tweakers,

Ik zit eigenlijk met een dilemma en heb jullie advies nodig. Ik had in april 2019 een Samsung tv gekocht ter waarde van 946 euro. Dit ging om de type QE55FN van Samsung deze tv begon vorige gebreken te vertonen. Hierop besloot ik mijn tv ter reparatie aan te bieden bij Samsung. Alleen door toe doen van hun ingehuurde monteur is mijn tv totaal gesloopt. Er was in totaal drie keer geprobeerd de tv te laten repareren en ben hierdoor enige tijd zonder tv te zitten.
Uit eindelijke bood Samsung een tv aan die in hun ogen een gelijkwaardige model is de Q70T wat in principe qua beeld en geluid een grote achter uitgang is. Hieronder heb ik de specificaties van beide televisie.

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 4

· One connectbox

· Aantal HMDI poorten 4

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 2

· Aantal HDMI poorten 4

Zoals jullie kan zien is de tv wat door Samsung is aangeboden een grote achteruitgang. Ik heb zelf wat aantal voorstellen gedaan en deze zijn allemaal afgewezen of ze vroegen te hoog bedrag bij te betalen. Op zich was ik bereid om bij te bepalen alleen moet dat redelijke zijn en dat is het niet. De webshop zelf waar ik het gekocht heb verwijst alles naar Samsung. Omdat ik daar rechtstreeks de reparatie heb aangemeld. Nu vraag ik mij af welke opties ik allemaal nog heb en welke advies jullie mij kunnen geven in deze situatie.
Als ik hier kijk wordt er wel gesproken over 10-bit voor het Samsung aanbod: https://www.televisies.nl/samsung/qe55q70t/

Dus ik zou je bronnen nog even checken... gewoon lekker in gaan op het aanbod.

De speakers van 40 naar 20 watt ga je niet merken, doorgaan zit je bij normaal volume maar op een paar watt namelijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:51:
Ik heb de verkoper die niet bij noemen gemaild en ik kreeg dit als reactie . "Goedemiddag in dergelijke situaties adviseren wij u ten alle tijden om in te gaan op het gedane voorstel van de fabrikant. Nadien kunt u dan bij ons terecht voor eventueel een ander toestel. Nu en op dit moment kunnen wij dus nog niets met deze situatie."

Volgens mij moet je voor de discussie even duidelijkheid geven...

Heb je de reparatie via de verkoper of direct door Samsung laten uitvoeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In deze heb jij zelf gekozen om buitenom verkoper, maar met fabrikant het defect aan te melden. Verkoper is niet verantwoordelijk voor het geschil tussen jou en fabrikant. Daarom zeg ik ook altijd, bij klachten, went je tot verkoper. Daar en alleen daar heb je een overeenkomst mee. Je hebt totaal niets te maken met fabrikant, met uitzondering, als de verkoper je doorstuurt naar verkoper voor herstel, vervangen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Ogi18 Dit topic betreft geen aankoopadvies en is verhuisd naar het Shopping Forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:55:
[...]

Volgens mij moet je voor de discussie even duidelijkheid geven...

Heb je de reparatie via de verkoper of direct door Samsung laten uitvoeren?
Ik dan gelijk duidelijkheid geven, op aanraden van de verkoper gelijk contact Samsung opgenomen.

• Ramon
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Ik dan gelijk duidelijkheid geven, op aanraden van de verkoper gelijk contact Samsung opgenomen.
Volgens https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled is het ook een 10-bit paneel.

• Ogi18
S1NN3D schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:56:
@Ogi18 Dit topic betreft geen aankoopadvies en is verhuisd naar het Shopping Forum.
Je hebt gelijk en mijn excuses voor het verkeerd de topic te hebben geplaatst.

• Blommie01
[...]

Dan kan @Hackus je precies vertellen wat je moet doen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Onzin. Het forum staat vol met vergelijkbare situaties die goed zijn opgelost.
De TS hier krijgt toch ook 'gewoon' het aanbod om een andere TV met een gelijkwaardige financiële waarde te accepteren? Dat een inmiddels 2 jaar oude TV destijds andere specificaties had dan dat een nieuwe TV met een gelijkwaardige aankoopwaarde die heeft is een ander issue.

Ik hoop niet dat je nog ooit een 3D-TV gaat proberen te (laten) vervangen onder de voorwaarden zoals jij ze nu stelt.

• Ogi18
Ik de mijn gegeven gebaseerd op de website van Coolblue

• Ramon
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Ik de mijn gegeven gebaseerd op de website van Coolblue
Ik denk dat je er dan wel vanuit kan gaan dat die niet klopt. Je zou voor de zekerheid nog kunnen informeren bij Samsung zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:59:
[...]

De TS hier krijgt toch ook 'gewoon' het aanbod om een andere TV met een gelijkwaardige financiële waarde te accepteren? Dat een inmiddels 2 jaar oude TV oud destijds andere specificaties had dan dat een nieuwe TV met een gelijkwaardige aankoopwaarde heeft is een ander issue.

Ik hoop niet dat je nog ooit een 3D TV gaat proberen te (laten) vervangen onder de voorwaarden zoals jij ze nu stelt.
Je hebt volgens mij echt geen idee...

Maar weer snel on-topic, want met dit soort discussies is TS niet geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

De TS hier krijgt toch ook 'gewoon' het aanbod om een andere TV met een gelijkwaardige financiële waarde te accepteren? Dat een inmiddels 2 jaar oude TV destijds andere specificaties had dan dat een nieuwe TV met een gelijkwaardige aankoopwaarde die heeft is een ander issue.

Ik hoop niet dat je nog ooit een 3D-TV gaat proberen te (laten) vervangen onder de voorwaarden zoals jij ze nu stelt.
Die vergelijking gaat mank. Een 3D TV kunnen ze niet meer leveren. Maar het is meer dan prima mogelijk om TS een nieuwe TV aan te bieden met One Connect box en 10-bit paneel.

Gelijkwaardig gaat niet om financiële waarde (tot een zeker niveau), maar om gelijkwaardige werking. En dat is het voorstel voor een Q70 gewoon niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Je bent hoe dan ook niet verplicht een vervangend toestel te accepteren. Juridisch heb jij een koopovereenkomst met de verkoper en is de verkoper op dit moment in gebreke. De verkoper moet het gebrek herstellen en zo niet mag jij de koopovereenkomst ontbinden en heb je recht op je geld terug.

Een vervangend toestel als Q70T is juridisch gezien een nieuwe overeenkomst: Verkoper levert een vervangend toestel en in ruil ontsla jij hem van zijn verplichtingen in de oude overeenkomst. Je bent niet verplicht een nieuwe overeenkomst aan te gaan.

De juiste handelswijze is de verkoper formeel in gebreke stellen en hem uit te leggen waarom hij in gebreke is en wat je van hem verwacht. Je kunt in je ingebrekestelling ook uitleggen waarom je de Q70T niet accepteert als vervangend toestel. Je stelt hem in je ingebrekestelling een ultimatum voor het verhelpen van het defect. Zo niet, ontbind je de verkoopovereenkomst en vorder je je geld terug. In dit stadium kunnen juridische stappen noodzakelijk worden om de ontbinding af te dwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ogi18
[...]

Ik snap je punt volledig. Maar ik wil je even een voorbeeld schetsen, Je hebt een Audi A3 uit 2018 met alle mooie opties en 2.0 motor. Zou jij dan akkoord gaan wanneer door de Audi dealer je auto totaal kapot is gemaakt en je als vervanging een nieuwe Audi A3 krijgt aangeboden met de meest karige uitvoering en 1.0 motor omdat Audi de prijzen zo omhoog liet gaan ?

• Ramon
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Ik snap je punt volledig. Maar ik wil je even een voorbeeld schetsen, Je hebt een Audi A3 uit 2018 met alle mooie opties en 2.0 motor. Zou jij dan akkoord gaan wanneer door de Audi dealer je auto totaal kapot is gemaakt en je als vervanging een nieuwe Audi A3 krijgt aangeboden met de meest karige uitvoering en 1.0 motor omdat Audi de prijzen zo omhoog liet gaan ?
Maar dat is toch niet zo? Ja je hebt wat minder speakers maar dat zegt niets over de geluidskwaliteit of het volume. Verder is het dus gewoon een 10-bit paneel dus de beeldkwaliteit zal op z'n minst gelijkwaardig zijn en misschien wel beter vanwege een nieuwe processor die er misschien in zit?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:06:
[...]

In dat geval zou ik zélf even gaan rekenen én daarna waarschijnlijk kiezen voor de 2021 / 1.0L versie >:)

• Ogi18
Ramon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Maar dat is toch niet zo? Ja je hebt wat minder speakers maar dat zegt niets over de geluidskwaliteit of het volume. Verder is het dus gewoon een 10-bit paneel dus de beeldkwaliteit zal op z'n minst gelijkwaardig zijn en misschien wel beter vanwege een nieuwe processor die er misschien in zit?
Het 10bit paneel blijkt te variëren er meerdere types ik kwam verschillende sites tegen die beweren dat het een 8bit paneel is. Maar dat ga ik nog verder uitzoeken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Je bent hoe dan ook niet verplicht een vervangend toestel te accepteren. Juridisch heb jij een koopovereenkomst met de verkoper en is de verkoper op dit moment in gebreke. De verkoper moet het gebrek herstellen en zo niet mag jij de koopovereenkomst ontbinden en heb je recht op je geld terug.

Een vervangend toestel als Q70T is juridisch gezien een nieuwe overeenkomst: Verkoper levert een vervangend toestel en in ruil ontsla jij hem van zijn verplichtingen in de oude overeenkomst. Je bent niet verplicht een nieuwe overeenkomst aan te gaan.

De juiste handelswijze is de verkoper formeel in gebreke stellen en hem uit te leggen waarom hij in gebreke is en wat je van hem verwacht. Je kunt in je ingebrekestelling ook uitleggen waarom je de Q70T niet accepteert als vervangend toestel. Je stelt hem in je ingebrekestelling een ultimatum voor het verhelpen van het defect. Zo niet, ontbind je de verkoopovereenkomst en vorder je je geld terug. In dit stadium kunnen juridische stappen noodzakelijk worden om de ontbinding af te dwingen.
Voor je een verkoper in gebreke stelt, moet hij wel de kans hebben gehad de oorspronkelijke klacht te verhelpen.

Ook volgt er geen nieuwe overeenkomst bij vervangen met gesloten beurs.
Wettelijke garantie loopt gewoon door, vanaf aflevering van de enige overeenkomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-02-2021 22:22 ]

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Het 10bit paneel blijkt te variëren er meerdere types ik kwam verschillende sites tegen die beweren dat het een 8bit paneel is. Maar dat ga ik nog verder uitzoeken.
Waarom leg je het probleem niet gewoon voor aan de verkoper. Geef hem de kans om het netjes op te lossen.

M.a.w. laat hem met een gelijkwaardige oplossing komen.

Lukt dat niet, vraag je geld terug en koop zelf een nieuwe tv die aan al je wensen voldoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 18-02-2021 22:21 ]

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Waarom leg je het probleem niet gewoon voor aan de verkoper. Laat hem maar met een gelijkwaardige oplossing komen.

Zo niet, vraag je geld terug en koop zelf een nieuwe tv die aan al je wensen voldoet.
Dat heb ik gedaan en kreeg het volgende reactie. "Goedemiddag in dergelijke situaties adviseren wij u ten alle tijden om in te gaan op het gedane voorstel van de fabrikant. Nadien kunt u dan bij ons terecht voor eventueel een ander toestel. Nu en op dit moment kunnen wij dus nog niets met deze situatie."

Vind dit een rare reactie vanuit de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:18:
Voor je een verkoper in gebreke stelt, moet hij wel de kans hebben gehad de oorspronkelijke klacht te verhelpen.
Nee, dat hoeft niet. Hij is in in gebreke op het moment dat de TV stuk gaat, de ingebrekestelling is een formele manier om hem dat mede te delen.

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Dat heb ik gedaan en kreeg het volgende reactie. "Goedemiddag in dergelijke situaties adviseren wij u ten alle tijden om in te gaan op het gedane voorstel van de fabrikant. Nadien kunt u dan bij ons terecht voor eventueel een ander toestel. Nu en op dit moment kunnen wij dus nog niets met deze situatie."

Die reactie moet je ook niet accepteren. Geef aan dat je graag je tv gerepareerd wil hebben. Zoals @Hackus al aangeeft, geef de verkoper wel eerst de kans om het op te lossen.

Lukt dit niet dan kun je gaan eisen en aansturen op ontbinding van de overeenkomst. Dus je geld terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Blommie01 op 18-02-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Ogi18 Hoelang wil je hier met de verkoper (én/of de fabrikant) over gaan soebatten? De onderdelen welke nu noodzakelijk zijn voor die TV uit 2018 kunnen waarschijnlijk niet eens meer nieuw geleverd worden.

Of denken mensen hier nog écht dat het repareren van moderne TV's bestaat uit het solderen van zaken op een PCB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Die reactie moet je ook niet accepteren. Geef aan dat je graag je tv gerepareerd wil hebben. Zoals @Hackus al aangeeft, geef de verkoper wel eerst de kans om het op te lossen.

Lukt dit niet dan kun je gaan eisen en aansturen op ontbinding van de overeenkomst. Dus je geld terug.
Ik heb ook een voor stel gedaan en ik wacht nu wel af. Vroeg mij alleen af wat ik nog qua opties heb, het is op zich een vreemde situatie. Door mijn gezondheid heb ik het zo aangepakt de volgende keer pak ik het wel anders op. Bedankt voor het mee denken.

• Ogi18
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:26:
@Ogi18 Hoelang wil je hier met de verkoper (én/of de fabrikant) over gaan soebatten? De onderdelen welke nu noodzakelijk zijn voor die TV uit 2018 kunnen waarschijnlijk niet eens meer nieuw geleverd worden.

Of denken mensen hier nog écht dat het repareren van moderne TV's bestaat uit het solderen van zaken op een PCB?
Dit oprecht een goeie vraag. Natuurlijk belicht ik maar mijn kant van de verhaal en op zich gedraag ik mij redelijk coulant naar iedereen toe. Alleen worden elke vraag stellingen door Samsung genegeerd en wacht ik nog tot de reactie van de verkoper af. Tevens begrijp ik echt wel dat ze geen onderdelen meer hebben van een TV die uit 2018 komt. Hoewel dit niet als rede word opgeven door Samsung ze hebben de onderdelen nog alleen uit een economische oogpunt willen ze de tv niet repareren wat ik ook begrijp.

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Dit oprecht een goeie vraag. Natuurlijk belicht ik maar mijn kant van de verhaal en op zich gedraag ik mij redelijk coulant naar iedereen toe. Alleen worden elke vraag stellingen door Samsung genegeerd en wacht ik nog tot de reactie van de verkoper af. Tevens begrijp ik echt wel dat ze geen onderdelen meer hebben van een TV die uit 2018 komt. Hoewel dit niet als rede word opgeven door Samsung ze hebben de onderdelen nog alleen uit een economische oogpunt willen ze de tv niet repareren wat ik ook begrijp.
Maar dan is het toch een valide vraag aan de verkoper om een oplossing te bieden. Dit kan een gelijkwaardig of beter toestel zijn, of wanneer dit niet lukt, ontbinding van de overeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Als hier staat dat je bij de problemen eerst naar de verkoper bent gegaan en die je heeft doorgestuurd naar Samsung, kun je de reacties negeren die beweren dat de verkoper de dans ontspringt en dat je alleen met Samsung te maken hebt. De winkel blijft dan verantwoordelijk.

Ik zou eerst eens goed uitzoeken of het aangeboden toestel gelijkwaardig of beter is. Het lijkt er namelijk op dat je er flink op vooruit gaat omdat het nieuwere toestel een snellere processor heeft, terwijl het geluid in de praktijk hard genoeg kan.
dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Een vervangend toestel kan aan de oorspronkelijke overeenkomst beantwoorden, en dan ben je verplicht hem te accepteren en komt er geen nieuwe koopovereenkomst tot stand.
Hier sluit ik mij bij aan, maar dan moet je wel zeker weten dat de Q70T een slechter toestel is.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:26:

Dit slaat nergens op. Het hele Nederlandse garantierecht is er op gestoeld dat fabrikanten langdurig verplichtingen hebben betreffende apparaten die ze op de markt brengen en een TV uit 2018 valt beslist binnen garantie. Samsung wordt geacht een dergelijke TV te kunnen repareren. Als Samsung dat niet kan zijn de gevolgen voor Samsung en dan is de consequentie dat ze een nieuw toestel moeten leveren dat minstens gelijkwaardig is aan het oude.

De achtergrond van dit probleem is dat Samsung de kwaliteit van zijn televisies heeft verlaagd en een Q70T is dus wellicht in de modelopvolgingslijn wel de opvolger van de Q7FN, maar in specificaties slechter. Wederom ligt dat probleem geheel bij Samsung, hun beslissing, dan moeten ze maar een hoger model als vervanging leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Blommie01 Als je die overeenkomst (met de leverancier) gaat laten ontbinden, zou er dan rekening gehouden worden met het verbruik van 23 maanden?

Ik weet niet wat een gemiddelde TV van ± €1000,- nog waard is ná 23 maanden ge/ver-bruik maar ik vrees dat je voor dat bedrag niet veel nieuws meer gaat kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28
dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Dit slaat nergens op. Het hele Nederlandse garantierecht is er op gestoeld dat fabrikanten langdurig verplichtingen hebben betreffende apparaten die ze op de markt brengen en een TV uit 2018 valt beslist binnen garantie. Samsung wordt geacht een dergelijke TV te kunnen repareren. Als Samsung dat niet kan zijn de gevolgen voor Samsung en dan is de consequentie dat ze een nieuw toestel moeten leveren dat minstens gelijkwaardig is aan het oude.

De achtergrond van dit probleem is dat Samsung de kwaliteit van zijn televisies heeft verlaagd en een Q70T is dus wellicht in de modelopvolgingslijn wel de opvolger van de Q7FN, maar in specificaties slechter. Wederom ligt dat probleem geheel bij Samsung, hun beslissing, dan moeten ze maar een hoger model als vervanging leveren.
Week specificaties zijn dan slechter? (Op een paar luidsprekers na).

De Q70T heeft ook een 10 bit paneel. Deze heeft (uitgaan van de picture quality index van Samsung zelf) zelfs een beter paneel op papier.

Waarschijnlijk ook een nieuwere processor, langer support voor smart TV en een beter verbruik.

Ik snap heel de discussie eigenlijk niet. Het is toch gewoon een vergelijkbare TV, sterker nog het is een 2 jaar nieuwer model met grotendeels betere specificaties.

Ik kan me niet voorstellen dat een geschillencommissie of rechter meegaat in het feit dat dit niet gelijkwaardig is.

Ik zou gewoon die tv aannemen en lekker gaan genieten ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Rene op 18-02-2021 22:43 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
GlowMouse schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:38:
[...]
Ik zou eerst eens goed uitzoeken of het aangeboden toestel gelijkwaardig of beter is. Het lijkt er namelijk op dat je er flink op vooruit gaat omdat het nieuwere toestel een snellere processor heeft, terwijl het geluid in de praktijk hard genoeg kan.
Hier kun je over redetwisten, maar de kern van de kwestie is dat de koper hier bepaalt. Juridisch leidt het niet in staat zijn tot nakomen van garantieverlichtingen tot ontbinding van de koopovereenkomst. De oorspronkelijke aankoopprijs teruggeven is zeer pijnlijk voor de verkoper. Het accepteren van een vervangend toestel is een minder pijnlijke oplossing waar je mee akkoord gaat, maar als koper ben je daar geenzins toe verplicht en je kunt dus zelf oordelen of het een gelijkwaardige vervanger is.

De enige juridische verplichting die de koper heeft, is dat hij geacht wordt zich redelijk op te stellen.

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:41:
@Blommie01 Als je die overeenkomst (met de leverancier) gaat laten ontbinden, zou er dan rekening gehouden worden met het verbruik van 23 maanden?

Ik weet niet wat een gemiddelde TV van ± €1000,- nog waard is ná 23 maanden ge/ver-bruik maar ik vrees dat je voor dat bedrag niet veel nieuws meer gaat kopen?
Ontbinden betekent dat de koop wordt teruggedraaid alsof deze nooit heeft plaatsgevonden. Je krijgt dan het volledige aankoop bedrag terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Ontbinden betekent dat de koop wordt teruggedraaid alsof deze nooit heeft plaatsgevonden. Je krijgt dan het volledige aankoop bedrag terug.
En had iemand, in dit geval, dus 23 maanden een 'gratis' TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Nee, iemand heeft na 23 maanden een tv die niet meer voldoet aan de verwachting die je er redelijkerwijs er van mag verwachten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:46:
[...]

Nee, iemand heeft na 23 maanden een tv die niet meer voldoet aan de verwachting die je er redelijkerwijs er van mag verwachten.
En die persoon krijgt nu vanuit de fabrikant (niet de leverancier) dan ook een vervangende TV mét gelijkwaardige specificaties volgens de matrix van de fabrikant (toch?).

• Blommie01
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:49:
[...]

En die persoon krijgt vanuit de fabrikant (niet de leverancier) dan ook een vervangende TV mét gelijkwaardige specificaties volgens de matrix van de fabrikant (toch?).
Dat is nog maar de vraag.

@Ogi18 denkt hier volgens mij anders over.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Hij is in in gebreke op het moment dat de TV stuk gaat, de ingebrekestelling is een formele manier om hem dat mede te delen.
Ingebrekestelling of aanmaning, is de schriftelijke melding van de koper waarbij de verkoper wordt aangemaand om de overeengekomen prestatie te na te komen, waarbij tevens een redelijke termijn wordt gegeven om alsnog die prestatie te na te komen.

Kortom, de verkoper de kans te geven het oorspronkelijke defect te herstellen, of het gekochte goed te vervangen. Koper moet verkoper wel de kans geven, om dit na te komen. Door het buitenom via fabrikant te doen, is koper zelf niet de overeenkomst nagekomen.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:45:
[...]
Dat is juist ja, dat is waar je recht op en dat is waarom je de verkoper eigenlijk een gunst verleent door een vervangend toestel te accepteren, want dat kost hem minder.

• Ogi18
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:51:
[...]

Ingebrekestelling of aanmaning, is de schriftelijke melding van de koper waarbij de verkoper wordt aangemaand om de overeengekomen prestatie te na te komen, waarbij tevens een redelijke termijn wordt gegeven om alsnog die prestatie te na te komen.

Kortom, de verkoper de kans te geven het oorspronkelijke defect te herstellen, of het gekochte goed te vervangen. Koper moet verkoper wel de kans geven, om dit na te komen. Door het buitenom via fabrikant te doen, is koper zelf niet de overeenkomst nagekomen.
Hier ben ik met je volledig eens alleen was de advies om de fabrikant te benaderen voor een snellere afhandeling. Vandaar mijn actie om gelijk met de fabrikant te contacteren.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:51:
[...]

Klopt, dat is een dingetje, maar ik verwacht dat dit de koper vergeven zal worden: Je hebt feitelijk geprobeerd het gebrek van het apparaat zelf te verhelpen en dus de verkoper geprobeerd schade te besparen, waarbij het aanbieden aan de fabrikant een methode is waar op geen enkele manier verwijtbaar handelen kan worden verweten.

Het moment waarop het gebrek ontstaat is dan feitelijk het moment dat de TV ongerepareerd van Samsung terugkomt en dat is dan het moment voor ingebrekestelling.

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Dat is nog maar de vraag.

@Ogi18 denkt hier volgens mij anders over.
Ach eigenlijk wil ik gewoon een werkende tv. Als de monteur nou de tv niet gesloopt had, dan zat ik niet in deze situatie. Los van de discussie over 10 of 8bit tv.

Vind ik de Q70T gewoon wat minder dan mijn huidige tv. Ben gewoon bang dat ik achteraf met slechtere tv kom te zitten. Die One connect box was oprecht een rede om de tv te kopen. Ook weet ik gewoon dat de aangeboden tv gewoon slechter is qua geluid. Vier speakers produceren een volledig helde geluid dan de Q70T met maar twee speakers.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:54:
[...]

Hier ben ik met je volledig eens alleen was de advies om de fabrikant te benaderen voor een snellere afhandeling. Vandaar mijn actie om gelijk met de fabrikant te contacteren.
De verkoper adviseerde je met de fabrikant contact op te nemen? Dan is het sowieso prima en is wat Samsung doet geheel op risico van de verkoper.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Vind ik de Q70T gewoon wat minder dan mijn huidige tv. Ben gewoon bang dat ik achteraf met slechtere tv kom te zitten. Die One connect box was oprecht een rede om de tv te kopen. Ook weet ik gewoon dat de aangeboden tv gewoon slechter is qua geluid. Vier speakers produceren een volledig helde geluid dan de Q70T met maar twee speakers.
Dat zijn valide argumenten om de vervanger te weigeren. Wat je je wel moet realiseren: Stel dat je na ongetwijfeld het nodige getouwtrek je je geld terugkrijgt: Wat ga je dan voor dat bedrag kopen? Is dat toch een Q70T of iets dergelijks, dan kun je 'm waarschijnlijk beter meteen accepteren.

• Ogi18
dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:59:
[...]

De verkoper adviseerde je met de fabrikant contact op te nemen? Dan is het sowieso prima en is wat Samsung doet geheel op risico van de verkoper.
Jep dat was de advies voor een snellere herstel. Heb dit telefonisch besproken en heb deze advies vertrouwd. Omdat ik in het verleden ook wel eens gewoon direct de fabrikant de reparatie liet uitvoeren. Dit is voor de eerst dat het zo fout gaat.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:36:
Beste mede Tweakers,

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 4

· One connectbox

· Aantal HMDI poorten 4

· 120HZ Scherm

· Aantal speakers 2

· Aantal HDMI poorten 4

Ik lees nergens dat er door de verkopende partij gezegd is dat de TS het maar met Samsung (de fabrikant) moet uit gaan zoeken om de zaak z.s.m. op te kunnen lossen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:54:
[...]

Dat vertel je nu pas, en antwoord heb ik al gegeven. Als verkoper je doorstuurt naar fabrikant, blijft de verkoper altijd verantwoordelijk.

Dit schrijf je in OP:
Hierop besloot ik mijn tv ter reparatie aan te bieden bij Samsung

Nu er dit geschil is met fabrikant, schrijf je op het eind dar webshop/verkoper er op wijst dat jij via Samsung hebt gehandeld, dus buitenom verkoper

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 18-02-2021 23:06 ]

• Ogi18
dmantione schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:02:
[...]

Dat zijn valide argumenten om de vervanger te weigeren. Wat je je wel moet realiseren: Stel dat je na ongetwijfeld het nodige getouwtrek je je geld terugkrijgt: Wat ga je dan voor dat bedrag kopen? Is dat toch een Q70T of iets dergelijks, dan kun je 'm waarschijnlijk beter meteen accepteren.
Weet je ik ben oprecht bereid om wat extra geld bij te zetten om een tv te kopen naar mijn wens. Ik heb Samsung een tegenvoorstel gedaan, alleen schrok ik van de prijzen die ze vroegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:04:
[...]

Weet je ik ben oprecht bereid om wat extra geld bij te zetten om een tv te kopen naar mijn wens. Ik heb Samsung een tegenvoorstel gedaan, alleen schrok ik van de prijzen die ze vroegen.
Je moet alleen niet met Samsung maar met de verkopende partij onderhandelen... Je bent met de verkeerde partij in gesprek.

• Ogi18
Hackus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Dat vertel je nu pas, en antwoord heb ik al gegeven. Als verkoper je doorstuurt naar fabrikant, blijft de verkoper altijd verantwoordelijk.

Dit schrijf je in OP:
Hierop besloot ik mijn tv ter reparatie aan te bieden bij Samsung
Klopt wat in start verhaal stond was niet de volledige situatie zoals het gebeurt was. Hield geen rekening mee dat dit een groot expect was.
Maar ook jij bedankt voor het meedenken en je voor je reacties.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Je moet alleen niet met Samsung maar met de verkopende partij onderhandelen... Je bent met de verkeerde partij in gesprek.
Precies, het is de verkoper die de dreiging ziet dat hij je je geld moet teruggeven en dat onderhandelt een stuk makkelijker.

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Klopt dat besef ik mij ook nu. Heb dit dan ook aan de verkoper duidelijk gemaakt. Zij verwijzen mij wee naar Samsung maar ik heb nog hoop dat wij hier beide mee uit komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-05 17:32
Will_M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:49:
[...]

En die persoon krijgt nu vanuit de fabrikant (niet de leverancier) dan ook een vervangende TV mét gelijkwaardige specificaties volgens de matrix van de fabrikant (toch?).
Wij van WC-eend...

De Q70T is in veel opzichten een mindere tv vergeleken met de Q7FN. De laatste twee jaar heeft Samsung flink bezuinigt op hun QLED serie.

Zo heeft de Q70T een lagere helderheid, slechtere anti-reflectiefilter, mindere wijde kleurengamma, mindere kleurengradatie, mindere kwaliteit speakers et cetera. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de one connect box, dit kan een unique selling feature zijn.

De fabrikant kan bieden wat deze wilt, ts heeft een koopovereenkomst met de winkel en deze verwijst hem onterecht naar de fabrikant.

• Ogi18
Freshouttheoven schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:08:
[...]

Wij van WC-eend...

De Q70T is in veel opzichten een mindere tv vergeleken met de Q7FN. De laatste twee jaar heeft Samsung flink bezuinigt op hun QLED serie.

Zo heeft de Q70T een lagere helderheid, slechtere anti-reflectiefilter, mindere wijde kleurengamma, mindere kleurengradatie, mindere kwaliteit speakers et cetera. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de one connect box, dit kan ik het een unique selling feature zijn.

De fabrikant kan bieden wat deze wilt, ts heeft een koopovereenkomst met de winkel en deze verwijst hem onterecht naar de fabrikant.
Jij verwoord mijn gedachte perfect hierin. De Q70T is gewoon een minder tv dan wat ik nu hebt. Samsung heeft bezuinigd en de tv kan je beter met de Q6FN mee vergelijken .

• Blommie01
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:11:
[...]

Jij verwoord mijn gedachte perfect hierin. De Q70T is gewoon een minder tv dan wat ik nu hebt. Samsung heeft bezuinigd en de tv kan je beter met de Q6FN mee vergelijken .
Dan zit er maar een ding op.... Verkoper vragen om een gelijkwaardig vervangend toestel of je geld terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ogi18
Blommie01 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:13:
[...]

Dan zit er maar een ding op.... Verkoper vragen om een gelijkwaardig vervangend toestel of je geld terug...
Ga ik ook doen, de twee dagen al geprobeerd ze telefonisch te bereiken maar ze nemen niet op. Op mail reageren ze wel netjes alleen duurt het allemaal wat langer. Maar goed ik heb geduld en ik verwacht wel dat wij hier netjes uit mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Het is waarschijnlijk een 8-bit paneel met FRC. Dit wordt ook 8+2 bit genoemd, en ook 10-bit. Je originele lijkt een echte 10-bit te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ogi18 Even duidelijk voor jezelf (jij weet hoe je het hebt aangepakt)

* Indien je niets van het defect hebt gemeld bij verkoper, en zelf een partij hebt uitgezocht (fabrikant) dan is de verkoper niet verantwoordelijk voor het slopen van je TV.

* Indien je de klacht hebt gemeld bij verkoper, en deze je heeft verwezen naar, dan zijn zij verantwoordelijk.
Je hebt op hun advies gehandeld.

* Ga in deze fase niet lopen bellen, maar schrijf een e-mail, zo heb je bewijs van de reacties heen en weer.
(beloften aanbod etc)

* Een ingebrekestelling stuur je als de verkoper de overeenkomst niet lijkt na te willen komen.
(denk aan aanmaning voor niet betaalde factuur) je geeft hier in aan dat je de verkoper aanmaant tot het nakomen van overeenkomst. (reparatie, vervangen) en je geeft hen daar de tijd voor(stelt termijn van max. 14 dagen)
Ingebrekestelling is van belang voor wanneer het voor de rechter komt, dat je kunt aangeven dat de verkoper is gebreke is gebleven (niet de overeenkomst is nagekomen). oa bij het ontbinden van de overeenkomst voor de rechter. Dan heb jij formeel de stappen doorlopen.

* Dus nogmaals, de verkoper mag je niet afwimpelen met fabrikant, als zij je hebben doorverwezen(via hen RMA traject) Wie de TV heeft gesloopt, maakt dan niet uit, die handelt in opdracht van verkoper.

* Heb jij zelf een reparateur gezocht zonder enig inbreng van verkoper (Harry'S TV reparatie, of Fabrikant)
en die slopen je TV, dan kun je niet bij de verkoper aankomen zetten. Je hebt hen dan niet de kans gegeven om oorspronkelijke klacht te verhelpen.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ogi18 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Dit is toch glashelder? Accepteer van Samsung de vervangende TV, zorg dat deze naar de winkel geleverd wordt en regel met de winkel het model wat je graag wilt hebben.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 16:03
Hackus schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:20:
@Ogi18 Even duidelijk voor jezelf (jij weet hoe je het hebt aangepakt)

* Indien je niets van het defect hebt gemeld bij verkoper, en zelf een partij hebt uitgezocht (fabrikant) dan is de verkoper niet verantwoordelijk voor het slopen van je TV.

* Indien je de klacht hebt gemeld bij verkoper, en deze je heeft verwezen naar, dan zijn zij verantwoordelijk.
Je hebt op hun advies gehandeld.

* Ga in deze fase niet lopen bellen, maar schrijf een e-mail, zo heb je bewijs van de reacties heen en weer.
(beloften aanbod etc)

* Een ingebrekestelling stuur je als de verkoper de overeenkomst niet lijkt na te willen komen.
(denk aan aanmaning voor niet betaalde factuur) je geeft hier in aan dat je de verkoper aanmaant tot het nakomen van overeenkomst. (reparatie, vervangen) en je geeft hen daar de tijd voor(stelt termijn van max. 14 dagen)
Ingebrekestelling is van belang voor wanneer het voor de rechter komt, dat je kunt aangeven dat de verkoper is gebreke is gebleven (niet de overeenkomst is nagekomen). oa bij het ontbinden van de overeenkomst voor de rechter. Dan heb jij formeel de stappen doorlopen.

* Dus nogmaals, de verkoper mag je niet afwimpelen met fabrikant, als zij je hebben doorverwezen(via hen RMA traject) Wie de TV heeft gesloopt, maakt dan niet uit, die handelt in opdracht van verkoper.

* Heb jij zelf een reparateur gezocht zonder enig inbreng van verkoper (Harry'S TV reparatie, of Fabrikant)
en die slopen je TV, dan kun je niet bij de verkoper aankomen zetten. Je hebt hen dan niet de kans gegeven om oorspronkelijke klacht te verhelpen.

Succes :)
Dit dus! wel valt er iets te zeggen over de tekst op de website van de verkoper. Op die manier schuif je de verantwoordelijkheid als verkoper af op de fabrikant en dan ben jij als verkoper niet meer betrokken bij dit traject.

Het is niet eerlijk maar wel de realiteit.

En dit process kan op zich wel maar dan wel gewoon even een mail sturen naar de verkoper vooraf je een traject in gaat bij de fabrikant van joh als ik nu zelf een afspraak maak, kan ik dan wel bij jullie terecht voor vergoeding/garantie etc je kent het wel.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boobwatcher93
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 10:41
De Q70T is inderdaad een minder toestel, dit wordt ook bevestigd door rtings: https://www.rtings.com/tv...usage=11114&threshold=0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
fsfikke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Dit is toch glashelder? Accepteer van Samsung de vervangende TV, zorg dat deze naar de winkel geleverd wordt en regel met de winkel het model wat je graag wilt hebben.
Als je niet weet wat er speelt of geen idee hebt hoe dit in elkaar steekt is het misschien verstandiger niet te reageren.

Je helpt @Ogi18 er in ieder geval niet verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blommie01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Als je niet weet wat er speelt of geen idee hebt hoe dit in elkaar steekt is het misschien verstandiger niet te reageren.

Geldt dat ook voor jou dan, aangezien je zelf met praktisch dezelfde raad komt: Blommie01 in "Samsung monteur sloopt TV wat nu?"

Misschien moet je je focussen op de TS, ipv brutale opmerking richting anderen te maken :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
fsfikke schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Geldt dat ook voor jou dan, aangezien je zelf met praktisch dezelfde raad komt: Blommie01 in "Samsung monteur sloopt TV wat nu?"

Misschien moet je je focussen op de TS, ipv brutale opmerking richting anderen te maken :w
Je adviseert gewoon om de TV van Samsung te accepteren. Dit is zo’n beetje het slechtste advies wat je TS in deze situatie kunt geven. |:(

Lees anders even het topic door voordat je reageert.

En nu maar weer on-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blommie01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Je adviseert gewoon om de TV van Samsung te accepteren. Dit is zo’n beetje het slechtste advies wat je TS in deze situatie kunt geven. |:(
Hoe het juridisch in elkaar steekt is duidelijk en lang en breed besproken. De vraag is wil je een rechtszaak voorbereiden of wil je een probleem oplossen. Indien dat laatste heeft de winkel heel duidelijk een uitweg geboden. Zij nemen die TV van Samsung en bieden de TS een model naar wens aan. Dat was de TS schijnbaar niet heel duidelijk, vandaar mijn opmerking.

*knip* Maak dan een TR aan ipv. op de man te reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 19-02-2021 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zullen we de op de man-reacties en het wannabe-modden achterwege laten? Dan kunnen we weer ontopic verder met het probleem van TS.

Zie je iets wat je vind dat niet door de beugel kan, maak dan een TR aan in plaats van zelf te proberen te modereren.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
Blommie01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Weet je als ik op de advies van de webwinkel het accepteert kan ik makkelijk weer in de problemen komen. Er is namelijk door de webwinkel geen enkele toezegging gedaan dat ze het gaan omwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Ogi18 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:31:
[...]

Weet je als ik op de advies van de webwinkel het accepteert kan ik makkelijk weer in de problemen komen. Er is namelijk door de webwinkel geen enkele toezegging gedaan dat ze het gaan omwisselen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zou de adviezen van @Hackus gewoon opvolgen. Die heeft veel ervaring op dit gebied.

Zolang je alles via het boekje doet kun je nooit door de winkelier verrast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
Nou reactie gehad van de webshop die blijft er bij dat de tv die door Samsung als alternatief is aangeboden gelijkwaardig is. Ik heb ze nog een mail gestuurd en wacht daarop de reacties af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Ogi18 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:57:
Nou reactie gehad van de webshop die blijft er bij dat de tv die door Samsung als alternatief is aangeboden gelijkwaardig is. Ik heb ze nog een mail gestuurd en wacht daarop de reacties af.
Deze reactie strookt niet met jouw eerdere reactie:
Ik heb de verkoper gemaild en ik kreeg dit als reactie . "Goedemiddag in dergelijke situaties adviseren wij u ten alle tijden om in te gaan op het gedane voorstel van de fabrikant. Nadien kunt u dan bij ons terecht voor eventueel een ander toestel. Nu en op dit moment kunnen wij dus nog niets met deze situatie."
In principe zou je die tv kunnen accepteren van Samsung en dan alsnog voor een ander toestel gaan conform met de toezegging wat in dat mail staat? Waarom draai je nu rondjes en hak je de knoop niet door? De winkel komt terug op wat ze geschreven hebben of wat is nu echt het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blommie01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Leg uit want ik snap het probleem niet. Samsung biedt een vervangende tv aan en de winkel is bereid een ander toestel te leveren mits ze die vervangende tv van Samsung krijgen. Iedereen blij toch? Wat heb ik (en fsfikke) gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:34
@Anoniem: 1441478 de winkel moet het regelen met de Webshop. Niet TS. De Shop kan nu ook al direct een leveren zonder dat TS eerst naar Samsung moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Leg uit want ik snap het probleem niet. Samsung biedt een vervangende tv aan en de winkel is bereid een ander toestel te leveren mits ze die vervangende tv van Samsung krijgen. Iedereen blij toch? Wat heb ik (en fsfikke) gemist?
Wie zegt dat TS niet dadelijk met een TV zit die hij/zij niet wil, en dat de winkel niet plotseling toch niet zo'n zin heeft om de TV die Samsung levert weer om te ruilen voor een gelijkwaardig model?

"Hey Technonoob, ik geef jou 100 euro, als je eerst 80 euro van Samsung accepteert als vervanging"
En vervolgens stuur ik jou het riet in met die 80 euro als compensatie, en beweeg ik geen centimeter meer, want je hebt die 80 euro al aanvaard.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:10:
@Anoniem: 1441478 de winkel moet het regelen met de Webshop. Niet TS. De Shop kan nu ook al direct een leveren zonder dat TS eerst naar Samsung moet.
Dat is zo maar dat is zoeken naar de moeilijkste weg, ook al is dat de juiste weg. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Wat nu op tafel ligt is de makkelijkste weg en iedereen krijgt wat ie wilt krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 19-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:39:
[...]

[...]

In principe zou je die tv kunnen accepteren van Samsung en dan alsnog voor een ander toestel gaan conform met de toezegging wat in dat mail staat? Waarom draai je nu rondjes en hak je de knoop niet door? De winkel komt terug op wat ze geschreven hebben of wat is nu echt het probleem?
Nergens staat dat ze het toestel zullen gaan omruilen. Ze kunnen prima zeggen dat je bij hen terecht kan voor een ander toestel: immers het is een winkel en je kunt kopen wat je wilt (mits het budget het toelaat)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Dat is zo maar dat is zoeken naar de moeilijkste weg, ook al is dat de juiste weg. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen. Wat nu op tafel ligt is de makkelijkste weg en iedereen krijgt wat ie wilt krijgen.
Ja het is de makkelijkste weg naar een tv. Maar niet de tv die TS als een goede vervanger ziet. En dan moet hij uiteindelijke nog steeds met de winkel in conclaaf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:39:
[...]

[...]

Er zijn geen harde toezegging gedaan. Alleen in die tekst kan je op maken dat ze mogelijk iets aanbieden. Ik heb dan gevraagd wat ze kunnen aanbieden als ik de aanbod van Samsung accepteer. Maar kreeg ik geen duidelijke antwoord op behalve dat de tv wat Samsung
aanbood gelijkwaardige TV is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeroenneman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Wie zegt dat TS niet dadelijk met een TV zit die hij/zij niet wil, en dat de winkel niet plotseling toch niet zo'n zin heeft om de TV die Samsung levert weer om te ruilen voor een gelijkwaardig model?

"Hey Technonoob, ik geef jou 100 euro, als je eerst 80 euro van Samsung accepteert als vervanging"
En vervolgens stuur ik jou het riet in met die 80 euro als compensatie, en beweeg ik geen centimeter meer, want je hebt die 80 euro al aanvaard.
Kijk, nu ga je over op "als" maar prima, ik ga even mee met jouw voorbeeld. Jij als winkel zijnde zegt mij iets toe via mail en ik heb me aan mijn deel van jouw afspraak gehouden en vervolgens laat jij mij zitten en kom jij je deel van je afspraak niet na, dan zal ik passende stappen ondernemen, waarschijnlijk zal ik mijn rechtsbijstand inschakelen en laten zien dat wij een afspraak hadden en jij je niet daaraan houdt. De rest kan je wel raden.

Wat TS zou kunnen doen is terugmailen dat hij akkoord gaat met de voorgestelde deal, dat de winkel de vervangende tv krijgt en dat de winkel hem een tv naar keuze levert en TS erop vertrouwt dat de winkel zich aan zijn woord houdt. Mocht de winkel daar nog bevestigend op reageren staat TS weer een stukje sterker.

En ja, ik weet dat TS recht heeft op een heel andere oplossing maar waarom perse de moeilijkste weg bewandelen als de makkelijke weg dezelfde uitkomst heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ogi18
Er is mij zojuist toegezegd dat er met mij contact word opgenomen met een van hun medewerkers.

[ Voor 24% gewijzigd door Ogi18 op 19-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ogi18 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Er zijn geen harde toezegging gedaan. Alleen in die tekst kan je op maken dat ze mogelijk iets aanbieden. Ik heb dan gevraagd wat ze kunnen aanbieden als ik de aanbod van Samsung accepteer. Maar kreeg ik geen duidelijke antwoord op behalve dat de tv wat Samsung
aanbood gelijkwaardige TV is .
Ik lees er wel een toezegging in, hetzij nogal algemeen maar "eventueel een andere tv" is duidelijk zat. Daar kunnen ze zich niet onderuit praten. Zij hebben een toezegging gedaan en je kan ze erop pinnen door te zeggen:" Hartelijk dank voor je voorgestelde oplossing, ik weet dat dit niet de oplossing is waar ik recht op heb, namelijk kosteloze vervanging zonder tussenkomst 3e partij (fabrikant) maar ik heb het gevoel dat dit de weg van minste weerstand is, ik zou graag gebruik maken van uw voorstel: Namelijk dat jullie de vervangende tv van Samsung krijgen en ik een vergelijkbaar tv zoals mijn huidige tv krijg en die ik naar eigen inzicht zelf mag uitkiezen van jullie thuis geleverd krijg. Indien dit precies is wat u in gedachte heb hebben wij wat mij betreft een deal en is onze afspraak bindend. Ik verneem van u, hoogachtend TS".

Zoiets, en dan de taalfouten eruit en wat beter/netter geformuleerd of zo. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 19-02-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Kijk, nu ga je over op "als" maar prima, ik ga even mee met jouw voorbeeld. Jij als winkel zijnde zegt mij iets toe via mail en ik heb me aan mijn deel van jouw afspraak gehouden en vervolgens laat jij mij zitten en kom jij je deel van je afspraak niet na, dan zal ik passende stappen ondernemen, waarschijnlijk zal ik mijn rechtsbijstand inschakelen en laten zien dat wij een afspraak hadden en jij je niet daaraan houdt. De rest kan je wel raden.

Wat TS zou kunnen doen is terugmailen dat hij akkoord gaat met de voorgestelde deal, dat de winkel de vervangende tv krijgt en dat de winkel hem een tv naar keuze levert en TS erop vertrouwt dat de winkel zich aan zijn woord houdt. Mocht de winkel daar nog bevestigend op reageren staat TS weer een stukje sterker.

En ja, ik weet dat TS recht heeft op een heel andere oplossing maar waarom perse de moeilijkste weg bewandelen als de makkelijke weg dezelfde uitkomst heeft?
Is het wel de makkelijkste weg?

Ts krijgt TV van Samsung(hoe lang duurt dat?). Vervolgens pakt TS hem uit om te kijken/beoordelen. En komt er achter dat het toestel niet gelijkwaardig is. Pakt hem weer in. En zit met een grote doos in zijn woning waar hij geen kant mee op kan. En gaat dan nog eens achteraf met winkel lopen kloten. En in de tussentijd geen tv en een doos in zijn kamer.

De andere optie is. TS geeft Winkel bv 14 dagen de tijd om tv ... Te leveren(die wel gelijkwaardig is). Doet winkel dat niet. Dan is het de koop ontbinden en een nieuwe tv ergens anders halen. Maar kan TS in ieder geval wel alvast een nieuwe tv uitzoeken. Dat geld komt echt wel hoor. TS zal hooguit een dagvaarding moeten sturen. En daarna zal de winkel wel met geld over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Ja het is de makkelijkste weg naar een tv. Maar niet de tv die TS als een goede vervanger ziet. En dan moet hij uiteindelijke nog steeds met de winkel in conclaaf gaan.
Het zou handiger zijn als TS nu al aanwijst welke tv hij wilt krijgen. De winkel weet wat ie gaat krijgen en TS weet dan ook wat ie gaat krijgen. Volgens mij maakt de winkel zich zorgen over dat TS een tv gaat aanwijzen die echt totaal niet vergelijkbaar is met zijn huidige tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Het zou handiger zijn als TS nu al aanwijst welke tv hij wilt krijgen. De winkel weet wat ie gaat krijgen en TS weet dan ook wat ie gaat krijgen. Volgens mij maakt de winkel zich zorgen over dat TS een tv gaat aanwijzen die echt totaal niet vergelijkbaar is met zijn huidige tv.
Ik heb de webshop een voorstel gedaan voor welke tv ik zou willen. Ben tevens bereid om voor de nieuwe tv bij te betalen. (Geen reactie op gehad.)

Zo voorstel heb ik ook naar Samsung gedaan alleen kwam zij terug met als voorstel dat ik een heel hoog bedrag mag gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Is het wel de makkelijkste weg?

Ts krijgt TV van Samsung(hoe lang duurt dat?). Vervolgens pakt TS hem uit om te kijken/beoordelen. En komt er achter dat het toestel niet gelijkwaardig is. Pakt hem weer in. En zit met een grote doos in zijn woning waar hij geen kant mee op kan. En gaat dan nog eens achteraf met winkel lopen kloten. En in de tussentijd geen tv en een doos in zijn kamer.
Ik zou met klem afraden dat TS de tv thuis geleverd krijg en ook nog eens de doos openmaakt. Dan moet TS de tv nog gaan vervoeren naar de winkel zelf en wie weet gaat ie onderweg stuk of mekkert de winkel over de geopende doos. Nee, TS weet heel zeker dat dit niet de tv is die hij wilt en de winkel wilt de tv hebben, nou prima... dat is dan zijn kant van de deal. Nu nog een tv overeenkomen en de afspraak qua omruilen zwart op wit vastleggen en klaar is kees toch?
Pagina: 1 2 Laatste