Strikt genomen is TS akkoord gegaan met opdrachtvoorwaarden en is er door de taxateur geleverd. Aangezien de dienst is geleverd is TS gehouden tot nakoming van de opdrachtvoorwaarden, voor de geleverde dienst moet dus betaald worden.
Dat een specifieke bank het rapport niet accepteert is naar mijn mening niet aan te rekenen aan TS, ook al heeft hij de hypotheeknemervraag niet goed ingevuld. Ik denk namelijk dat de meeste consumenten dezelfde fout zouden maken omdat zij nou eenmaal niet weten wat het verschil is tussen hypotheek nemen en hypotheek geven. Naar mijn mening had de taxateur dan in zijn opdrachtvoorwaarden op moeten nemen dat hij niet kan garanderen dat het rapport zal worden geaccepteerd door bank X, dat de opdrachtgever hiervan kennis heeft genomen en dat de weigering van het rapport geen reden mag zijn voor het niet betalen van de factuur. Maar dan moet je wellicht wel aan kunnen tonen dat de taxateur wist dat hij gezwartelijst was.
Of je bij de kantonrechter verplicht kan worden tot nakoming laat ik even in het midden (persoonlijk zou ik het voor laten komen, maar je hebt kans dat een kantonrechter gewoon zegt "meneer, u had een andere bank moeten zoeken"). Je hebt natuuurlijk de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de makelaarsclub waar hij is aangesloten (NVM, VBO, VastgoedPRO) of het
NRVT. Dat laatste ligt wellicht meer voor de hand, die gaan over de taxaties.
Nog wat leesvoer voor wie dat leuk zou vinden.
Het indienen van een klacht is laagdrempelig. Grote kans dat de taxateur alsnog overstag gaat als je een klacht indient of op z'n minst dreigt. Ik zou je ook aanraden om zowel bij de club als bij het NRVT een klacht in te dienen. Ze proberen meestal om het minnelijk op te lossen om te voorkomen dat het tot een daadwerkelijke behandeling komt. Wat de consument betaalt is meestal tientjeswerk terwijl de beklaagde opdraait voor forse kosten, ongeacht de uitkomsten.
Dat stukje hypotheekadviseur: hij heeft je vrije keuze gegeven in notaris en taxateur in plaats van een vriendje door te drukken. Ik vind het dan meer dan redelijk dat hij niets te zoeken heeft tussen jou en deze taxateur.
Kleine disclaimer:
Ik heb alleen de TS gelezen. Ik reageer maar even op de startpost n.a.v. de notificatie die ik van de mention van @
Sport_Life kreeg.