Vraag

• Brittdoubleb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-02-2021
Mijn vraag
.Het bedrijf waar ik werkzaam ben (klein familiebedrijf) gaat overgenomen worden door een grote speler in de oliebranche. Ik ben hier nu bijna 3 jaar werkzaam en heb een vast contract van 32. Het is ons al verteld dat de overnemende partij "verplicht" is het vaste personeel (4 man) over te nemen. De overname is over drie weken en wij hebben als personeel nog niks gehoord van nieuwe werkgever. Mijn vraag is dan ook wat zijn onze rechten als werknemer?

Ik heb 2 kleine kinderen één er van zit op school en de ander gaat 3x per week naar de gastouder, ik heb deze baan 3 jaar geleden genomen om de perfecte werktijden namelijk van 07:00/15:00, kan de nieuwe werkgever mij verplichten om ineens andere werktijden te gaan werken? Dit is namelijk voor mij niet zo maar mogelijk ivm kids en de gastouder die verder vol zit.

En betreft het rooster, ik heb al veel opgezocht en zoals ik aangaf ik werk 32 uur, ma/di/wo/do. We hebben niks vernomen betreft een rooster oid. Ik lees overal dat een rooster 28 dagen van te voren bekend moet zijn? Wat zijn daar de rechten in? In mijn contract staan geen werktijden oid

Laatste vraag, ik heb al een midweek weg en zomervakantie gepland (ja ik heb er ondanks corona vertrouwen in) deze vakanties zijn goed gekeurd door mijn huidige werkgever, dient mijn nieuwe werkgever hier ook "gewoon " akkoord mee te gaan?

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb veel rondgezocht op internet, na gevraagd aan bekenden maar kom gewoon niet tot duidelijk antwoorden.

Voor degene die de tijd en moeite nemen om dit te lezen en beantwoorden alvast hartelijk bedankt :)

Beste antwoord (via Brittdoubleb op 17-02-2021 13:03)

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
The_Zohan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:51:
Bestaande afspraken moeten gerespecteerd worden.
Dat is toch echt veel te simpel gedacht...... uitgangspunt is dat een werkgever je gewoon kan verplichten wijzigingen te aanvaarden die (aantoonbaar) beter in hun bedrijfsvoering passen. Dat kan op meerdere fronten zoals je arbeidstijden maar ook je locatie.

Een fatsoenlijke werkgever gaat daarover uitgebreid in gesprek en komt vaak zelf met (overgangs)regelingen. Maar in essentie is de redelijkheid en wat gebruikelijk is toch echt het uitgangspunt, de wereld veranderd nou eenmaal. En persoonlijke belangen van 1 werknemer gaan zelden of nooit boven de belangen van een bedrijf.

Zoals net ook al gezegd, dat heeft weinig met een overname te maken. Als je huidige werkgever een goede reden heeft om bijvoorbeeld werkroosters aan te passen kan dat ook gewoon.

Maar waarom nu al stressen als er nog helemaal niets aan de hand is, allemaal niet productief.

[Voor 14% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:02]

Alle reacties

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30
Wettelijk gezien weet ik niet wat er mogelijk is, maar zou je niet beter alvast met hun HR afdeling contact op kunnen nemen hoe zij daarmee om gaan?

Wanneer zij daar niks in zien gaan ze je het hoe dan ook zo moeilijk mogelijk maken.
Dan kan je misschien beter in overleg met hen zoeken naar een oplossing.

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:19
Een overname zorgt er niet automatisch voor dat je een nieuwe werkgever krijgt, mogelijk wel een nieuwe bedrijfseigenaar.

• Brittdoubleb
jordeeeh schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:51:
Wettelijk gezien weet ik niet wat er mogelijk is, maar zou je niet beter alvast met hun HR afdeling contact op kunnen nemen hoe zij daarmee om gaan?

Wanneer zij daar niks in zien gaan ze je het hoe dan ook zo moeilijk mogelijk maken.
Dan kan je misschien beter in overleg met hen zoeken naar een oplossing.
Dat is dus het probleem, wij weten niet wie of welke organisatie het bedrijf gaat overnemen... dus dat gaat helaas niet lukken.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-03 09:25
Ik heb in een bedrijf gewerkt wat juridisch gezien is overgenomen door een ander bedrijf.
Alle arbeidscontracten blijven zoals ze zijn (dat is wettelijk verplicht), maar andere dingen (die wellicht niet in het contract staan) kunnen mogelijk veranderen.
Bijvoorbeeld, je werkuren per week zal vast in je contract staan, maar je start- en eindtijd mogelijk niet?

Het is ook wel een vertrouwenskwestie.
Als je het bij voorbaar niet vertrouwt, zou ik nu alvast gaan kijken naar andere mogelijkheden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je rechten zijn in principe gelijk aan als er geen overname zou zijn. Door de overname wordt ook het contract overgenomen en alle voortvloeiende rechten die daar aan gekoppeld zitten. Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om dingen als werktijden/dagen te veranderen, maar dat is nogal afhankelijk van de huidige afspraken, en heeft niet veel met de overname an sich te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Jullie bedrijfje wordt vast en zeker niet overgenomen om het daarna direct helemaal anders te gaan doen ;)

In beginsel verandert er voor jullie niets wanneer je overgenomen wordt. Bestaande rechten blijf je gewoon behouden, salaris, secondaire arbeidsvoorwaarden, etc. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat er na verloop van tijd veranderingen doorgevoerd worden, maar dat kan je huidige werkgever ook doen.

Je zegt dat je vrij weinig weet over de nieuwe eigenaar, ik zou gewoon even rustig afwachten. Misschien verandert er wel niets, want een nieuwe eigenaar wil niet zeggen dat de bedrijfsvoering daar uberhaupt iets van hoeft te merken. ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Een overname zorgt er niet automatisch voor dat je een nieuwe werkgever krijgt, mogelijk wel een nieuwe bedrijfseigenaar.

Dit vooral, wat wel handig is is om dit soort zaken ergens "op papier" te hebben staan, als jij kan aantonen dat je vorige baas vakantie heeft goedgekeurd bijv.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Yowzawood
Dat is toch echt veel te simpel gedacht...... uitgangspunt is dat een werkgever je gewoon kan verplichten wijzigingen te aanvaarden die (aantoonbaar) beter in hun bedrijfsvoering passen. Dat kan op meerdere fronten zoals je arbeidstijden maar ook je locatie.

Een fatsoenlijke werkgever gaat daarover uitgebreid in gesprek en komt vaak zelf met (overgangs)regelingen. Maar in essentie is de redelijkheid en wat gebruikelijk is toch echt het uitgangspunt, de wereld veranderd nou eenmaal. En persoonlijke belangen van 1 werknemer gaan zelden of nooit boven de belangen van een bedrijf.

Zoals net ook al gezegd, dat heeft weinig met een overname te maken. Als je huidige werkgever een goede reden heeft om bijvoorbeeld werkroosters aan te passen kan dat ook gewoon.

Maar waarom nu al stressen als er nog helemaal niets aan de hand is, allemaal niet productief.

[Voor 14% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:02]

• Brittdoubleb
GarBaGe schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:57:
Ik heb in een bedrijf gewerkt wat juridisch gezien is overgenomen door een ander bedrijf.
Alle arbeidscontracten blijven zoals ze zijn (dat is wettelijk verplicht), maar andere dingen (die wellicht niet in het contract staan) kunnen mogelijk veranderen.
Bijvoorbeeld, je werkuren per week zal vast in je contract staan, maar je start- en eindtijd mogelijk niet?

Het is ook wel een vertrouwenskwestie.
Als je het bij voorbaar niet vertrouwt, zou ik nu alvast gaan kijken naar andere mogelijkheden.
De werkuren staan inderdaad in mijn contract, de start en eindtijd niet.
Ik heb er inderdaad niet het vertrouwen in dat het na de overname hetzelfde gaat zoals heden, daarom ook mijn vraag. Ik ben ondertussen al druk op zoek naar wat anders maar wil toch eerst even afwachten en kijken waar ze mee komen. Maar het gaat mij vooral om de tijden ivm de kids :)

Bedankt voor je reactie!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Nee hoor, bij een overgang van onderneming gaan alle (vastgestelde) rechten en plichten mee over. Als je in je contract afspraken hebt staan over de locatie of werktijden, dan mag dat niet zomaar aangepast worden.

@Brittdoubleb heeft de werktijden niet in de arbeidsovereenkomst staan, dus die zouden aangepast kunnen worden bij de overname.

• Yowzawood
Knul schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
[...]Nee hoor, bij een overgang van onderneming gaan alle (vastgestelde) rechten en plichten mee over. Als je in je contract afspraken hebt staan over de locatie of werktijden, dan mag dat niet zomaar aangepast worden.
Ik heb vele overnames meegemaakt en ben daar soms ook actief bij betrokken geweest... echt totale onzin. Neem iets simpels als een werklocatie, gewoon door een werkgever te wijzigen. Net zoals een rooster. En nee, wijzigen gaat niet zomaar maar het gaat gewoon wel.

Salaris en andere primaire voorwaarden wijzigen is een stuk lastiger maar zelfs daar zijn als het goed wordt aangetoond en onderbouwd nog mogelijkheden.

Logisch ook, bedrijfsbelang gaat gewoon voor het belang van 1 individuele werknemer.

• Barrycade
  • Laatst online: 23:50

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dus je weet wat je nu hebt, en nog niet wat je gaat krijgen. Een zelfde baan met dit soort uren beperkt je zoekt tocht naar een andere werkgever. Als je voor de rest nog niets weet waarom nu al zo veel wantrouwen?

Ik zou lekker blijven zitten waar je zit. Blijkbaar werkt je functie als je er tussen 7 en 15 bent. Na een overname waarschijnlijk eerste tijd zeker ook.

Als het allemaal anders gaat, dan heb je in ieder geval nog een transitievergoeding op te strijken.

Wat wel zou kunnen is dat je wellicht bang bent dat je functie naar een hoofdkantoor verdwijnt, dat zal niet op stel en sprong gebeuren, maar als het wel gaat gebeuren zal je wederom een transitievergoeding opstrijken.

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Nee hoor, bij een overgang van onderneming gaan alle (vastgestelde) rechten en plichten mee over. Als je in je contract afspraken hebt staan over de locatie of werktijden, dan mag dat niet zomaar aangepast worden.

@Brittdoubleb heeft de werktijden niet in de arbeidsovereenkomst staan, dus die zouden aangepast kunnen worden bij de overname.
Het relevante is dat ook zonder overname bepaalde zaken gewijzigd kunnen worden als deze van belang zijn voor de werkgever. Bijvoorbeeld een werklocatie die gesloten wordt vanwege bezuinigingen, waardoor een aantal werknemers langer moet reizen. Of roostertijden die anders worden ingedeeld vanwege een efficiëntere werkwijze.
De overname staat hier in principe helemaal los van (al is dat natuurlijk vanuit de werknemer wel een risico-momentje).

• Yowzawood
Barrycade schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:12:
Als het allemaal anders gaat, dan heb je in ieder geval nog een transitievergoeding op te strijken.

Wat wel zou kunnen is dat je wellicht bang bent dat je functie naar een hoofdkantoor verdwijnt, dat zal niet op stel en sprong gebeuren, maar als het wel gaat gebeuren zal je wederom een transitievergoeding opstrijken.
Wat een gebrek aan kennis toch allemaal..... dat recht is er als de werkgever je ontslaat.

Als de nieuwe werkgever je een redelijk voorstel doet dan heb je dat in principe gewoon te accepteren. Doe je dat niet dan rest er een toetsing door een rechter en is het maar helemaal de vraag wat je gaat overhouden. Arbeidrecht heeft natuurlijk de nodige uitgangpunten maar zo zwart/wit is het ook allemaal niet.

Alles schiet ook altijd gelijk in conflict modus. Het begint bij fatsoenlijk overleg en dan is er meestal helemaal geen probleem. Bij een overname is het vaak niet wenselijk dat iedereen gelijk wegrent.... dat komt pas vaak wat later in het proces als voorgespiegelde synergieen moeten worden gehaald.

[Voor 20% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:20]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
@Yowzawood
Wanneer er sprake is van een ‘overgang van onderneming’ gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip uit een arbeidsovereenkomst voortvloeien over op de verkrijger van deze onderneming.
Bron: https://www.wetrecht.nl/w...kt%20daarbij%20niet%20uit.

Uiteindelijk valt er in de praktijk altijd een mouw aan te meten, maar een arbeidsvoorwaarde (wat een werklocatie is) kan niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden als een werkgever daar zin in heeft. Dat is ook wat ik hierboven aangeef. Natuurlijk kán het wel aangepast worden, maar het is niet zo dat een nieuwe werkgever dat zomaar kan besluiten. Nogmaals: dan moet het wel een arbeidsvoorwaarde zijn. Als er geen (schriftelijke) afspraken over gemaakt zijn, kan een werkgever het inderdaad zomaar wijzigen.

@kpg Klopt, uiteindelijk wordt het een belangenafweging. Werkgever en werknemer moeten zich als een goed werkgever en werknemer gedragen. Als een werkgever je vraagt 5km verderop te werken omdat je de enige bent die op die locatie werkt en het klauwen met geld kost, ben je geacht dit te accepteren. Als je werkgever je vraagt om 200km verderop te werken wordt dit al anders.

@Brittdoubleb val je onder een cao?

• Yowzawood
Met je laatste zin zeg je het al. Redelijke wijzigingen zijn gewoon toegestaan.....

En neem maar van mij aan dat een werkrooster van 7:00-15:00 wijzigen naar bijvoorbeeld 8:00-16:00 door nagenoeg iedere betrokken partij als redelijk zal worden gezien als het maar gemotiveerd wordt.

Persoonlijk heb ik zelf met vele locatiewijzgingen te maken gehad, 1 tot 1,5 uur reistijd (enkele reis) was gewoon redelijk vanaf een bepaalde (redelijk lage) functiegroep. Soms ook zonder enige vorm van compensatie....

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Wat een gebrek aan kennis toch allemaal..... dat recht is er als de werkgever je ontslaat.

Als de nieuwe werkgever je een redelijk voorstel doet dan heb je dat in principe gewoon te accepteren. Doe je dat niet dan rest er een toetsing door een rechter en is het maar helemaal de vraag wat je gaat overhouden. Arbeidrecht heeft natuurlijk de nodige uitgangpunten maar zo zwart/wit is het ook allemaal niet.

Alles schiet ook altijd gelijk in conflict modus. Het begint bij fatsoenlijk overleg en dan is er meestal helemaal geen probleem. Bij een overname is het vaak niet wenselijk dat iedereen gelijk wegrent.... dat komt pas vaak wat later in het proces als voorgespiegelde synergieen moeten worden gehaald.
Tja TS is in paniek modus en ik geef aan het even rustig af te wachten.

Tussen de regels door denk ik te begrijpen dat TS een admin rol heeft die wellicht uiteindelijk (maar geen garantie) ergens naar een hoofdkantoor of zelfs naar een lage lonen land gaat.

En dan is ontslag met een (royale) transitie vergoeding en een bosje bloemen gewoon de standaard.
(Been there seen that, werk bij een multinational).

Maar kan ook prima dat er niet veel gebeurd en dat TS er kan blijven werken totdat de kids naar de middelbare school gaan. Want ik lees toch echt dat daar voornelijk de zorgen over zijn.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Er wordt lekker gecommuniceerd door je werkgever als de overname over drie weken is en je nog niet eens weet wie dat wordt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:24:
Met je laatste zin zeg je het al. Redelijke wijzigingen zijn gewoon toegestaan.....

En neem maar van mij aan dat een werkrooster van 7:00-15:00 wijzigen naar bijvoorbeeld 8:00-16:00 door nagenoeg iedere betrokken partij als redelijk zal worden gezien als het maar gemotiveerd wordt.

Persoonlijk heb ik zelf met vele locatiewijzgingen te maken gehad, 1 tot 1,5 uur reistijd (enkele reis) was gewoon redelijk vanaf een bepaalde (redelijk lage) functiegroep. Soms ook zonder enige vorm van compensatie....
Iets zegt me dat je dit vooral vanuit de bril van de werkgever bekijkt. Het onderbouwen van het aanpassen van een 'verworven recht' mag absoluut niet zomaar en moet vrij goed onderbouwd worden. Dat lijkt me voor zo'n kleine wijziging niet per sé heel gemakkelijk. Dat het 'algemeen bedrijfsbelang' voorgaat op het belang van de werknemer is ook vrij kort door de bocht. Een aanpassing van reistijd van 1 tot 1,5 uur extra zal ook erg goed onderbouwd moeten worden. Het feit dat werknemers dit accepteren betekent niet altijd dat het ook acceptabel is. Ik neem anders toch wel aan dat je je stelling kunt onderbouwen met gerechtelijke uitspraken?

• Yowzawood
Ik spreek gewoon uit ervaring..... mensen die dit soort wijzigingen nog nooit hebben meegemaakt denken gewoon veel te zwart/wit. De tijd dat "verworven rechten" nog veel voorstellen ligt echt al een tijdje achter ons. Alleen bij sommige bedrijven lijkt dat nog maar hard afgedwongen te kunnen worden :-).

Zolang wijzigingen redelijk zijn (en de onderbouwing is daar onderdeel van) is er best veel mogelijk. Soms met (afgedwongen) compensatie maar vaak ook zonder.

En neem dit voorbeeld, als een kleine partij wordt overgenomen door een grotere en daar is bijvoorbeeld een (geheel) ander rooster van toepassing of de werklocatie is anders dan is het in de praktijk gewoon een standaard aantal stappen om de overgenomen werknemers in dat stramien te krijgen.

En dan is het erg afhankelijk van de werkgever hoe ze hiermee omgaan en eventueel compenseren.

2 tellen zoeken levert bijvoorbeeld dit al op over de 1,5 uur reistijd: https://www.flexxvandas.n...mijn-standplaats-wijzigen En nee, ook hier is het niet allemaal zwart/wit. Ook hier wordt zwaar getoetst op redelijkheid maar de lat ligt wel best hoog om als individuele werknemer een zwaarder belang te hebben.

[Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 14:06]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
PatrickH89 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:53:
[...]
Een aanpassing van reistijd van 1 tot 1,5 uur extra zal ook erg goed onderbouwd moeten worden. Het feit dat werknemers dit accepteren betekent niet altijd dat het ook acceptabel is. Ik neem anders toch wel aan dat je je stelling kunt onderbouwen met gerechtelijke uitspraken?
https://www.blue-legal.nl...t-tegemoet-te-komen-extra
https://www.mkbservicedes...lichten-mee-verhuizen.htm

En dit lees ik op meerdere plekken. Als puntje bij paaltje komt zal je het gewoon moeten accepteren en kan je er weinig an doen.

[Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 17-02-2021 14:27]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• PatrickH89
ChojinZ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:02:
[...]

https://www.blue-legal.nl...t-tegemoet-te-komen-extra
https://www.mkbservicedes...lichten-mee-verhuizen.htm

En dit lees ik op meerdere plekken. Als puntje bij paaltje komt zal je het gewoon moeten accepteren en kan je er weinig an doen.
Ik lees daar niets meer dan wat we al wisten. Bottomline:

- Werknemer moet gecompenseerd worden, in ieder geval voor het verschil in reistijd
- Werkgever moet goed werkgeverschap tonen, waar werknemer goed werknemerschap moet tonen
- De aanpassing moet onderbouwd worden en dus noodzakelijk worden geacht.

Om even terug te komen op het verhaal over werktijden. Afhankelijk van de branche lijkt het me voor een werkgever lastig te onderbouwen dat het noodzakelijk is om de werktijden (verworven recht, zelfs een mondelinge afspraak) aan te passen. OP heeft niet te maken met een dienstenrooster voor zover ik heb kunnen lezen. De aard van de werkzaamheden kunnen het vereisen, maar in de meeste gevallen lijkt me dat toch lastiger dan 'deze vestiging gaat sluiten, je moet nu naar plek X rijden'.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 15:15

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het is een klein familiebedrijf; heb je intern al gevraagd wat dit voor je gaat betekenen, welke nieuwe mogelijkheden je kan krijgen en wat er gaat veranderen? De eigenaar kan vast wel een en ander aan inzicht geven.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
PatrickH89 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Ik lees daar niets meer dan wat we al wisten. Bottomline:

- Werknemer moet gecompenseerd worden, in ieder geval voor het verschil in reistijd
Dat staat er niet. Je haalt reistijd en reiskosten door elkaar.
PatrickH89 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
[...]

- Werkgever moet goed werkgeverschap tonen, waar werknemer goed werknemerschap moet tonen
- De aanpassing moet onderbouwd worden en dus noodzakelijk worden geacht.

Om even terug te komen op het verhaal over werktijden. Afhankelijk van de branche lijkt het me voor een werkgever lastig te onderbouwen dat het noodzakelijk is om de werktijden (verworven recht, zelfs een mondelinge afspraak) aan te passen. OP heeft niet te maken met een dienstenrooster voor zover ik heb kunnen lezen. De aard van de werkzaamheden kunnen het vereisen, maar in de meeste gevallen lijkt me dat toch lastiger dan 'deze vestiging gaat sluiten, je moet nu naar plek X rijden'.
Ja, en dat is allemaal vrij ruim te interpreteren.

Je mag er van vinden wat je wilt, in de praktijk trek je gewoon in 99% van de gevallen aan het kortste eind. Een onderbouwing word altijd wel gevonden en desnoods verzinnen ze wel wat. Sterker nog: Het bedrijf weet dit ook wel en heeft hier waarschijnlijk al rekening mee gehouden. Die hebben de zwaarwegende redenen voor verhuizing allang klaar liggen. ;)

[Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 17-02-2021 15:48]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Anoniem: 567735

Barrycade schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:29:
Tussen de regels door denk ik te begrijpen dat TS een admin rol heeft die wellicht uiteindelijk (maar geen garantie) ergens naar een hoofdkantoor of zelfs naar een lage lonen land gaat.
Pompstation lijkt me meer voor de hand liggend.

• PatrickH89
ChojinZ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:45:
[...]

Dat staat er niet. Je haalt reistijd en reiskosten door elkaar.
Nee, ik gebruikte het ene woord terwijl ik het andere woord bedoelde. Ik bedoelde natuurlijk gewoon reiskosten hier, maar ook zijn reistijd en reiskosten onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Gehele compensatie zul je nooit krijgen, maar zoals je in je eigen linkjes kunt lezen kan er wel voor een overgangsregeling in de vorm van reizen onder werktijd gekozen worden. Hoe dan ook is de werkgever verplicht om goed werkgeverschap te tonen. Zolang je je als medewerker redelijk opstelt heb je echt wel een punt.

Maar goed, het is allemaal een beetje afhankelijk van de branch waarin je zit. Veel mensen zullen indien gedwongen om op een andere locatie te werken terwijl men dat niet wil (en tegen eerdere afspraken in) gewoon vertrekken.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij overgang van onderneming (volgens artikel 662 en 663 Burgerlijk Wetboek, zoals hier het geval lijkt te zijn), is er inderdaad een verplichting om bestaande contracten e.d. over te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat de huidige of nieuwe werkgever niks mag veranderen binnen de kaders van die contracten, net als je huidige werkgever dat zou kunnen.

Nou kun je mogelijk beargumenteren dat er een mondelinge overeenkomst is m.b.t. een bepaalde arbeidsplaats en -tijden, maar als er niets is vastgelegd over waar en wanneer je werkt is dat lastig te bewijzen en kan dat best veranderen binnen de randvoorwaarden van je arbeidscontract.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Dit is ook wat kort door de bocht. Bij een Overgang van Ondernemingen zijn er echt wel wat kaders. Zie ook de post hierboven.

Daarnaast maakt het ook uit of sommige huidige afspraken geborgd zijn in een CAO, en of deze CAO van toepassing blijft. Daarnaast zijn sommige zaken (zoals een werktijdenregeling) adviesplichtig, en moet een medezeggenschap hier over geraadpleegt worden. Ook een kleine onderneming kan een medezeggenschap hebben of oprichten.

Is er bij deze ovo ook sprake van een arbeidsvoorwaardenharmonisatie?

Het lijkt mij trouwens verstandig om een gesprek met de bestuurders aan te vragen, en eens goed door te vragen wat er nu exact gaat gebeuren. Dat lijkt mij verstandiger dan hier advies vragen op een forum.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Anoniem: 567735 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Pompstation lijkt me meer voor de hand liggend.
Ah dat kan natuurlijk ook, tja dan wordt het waarschijnlijk een onbemande pomp.

Dan zou ik ook zenuwachtig worden, maar niet over je werktijden maar of je überhaupt nog werk hebt na de overname.

• Yowzawood
Question Mark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Dit is ook wat kort door de bocht. Bij een Overgang van Ondernemingen zijn er echt wel wat kaders. Zie ook de post hierboven.

Daarnaast maakt het ook uit of sommige huidige afspraken geborgd zijn in een CAO, en of deze CAO van toepassing blijft. Daarnaast zijn sommige zaken (zoals een werktijdenregeling) adviesplichtig, en moet een medezeggenschap hier over geraadpleegt worden. Ook een kleine onderneming kan een medezeggenschap hebben of oprichten.

Is er bij deze ovo ook sprake van een arbeidsvoorwaardenharmonisatie?

Het lijkt mij trouwens verstandig om een gesprek met de bestuurders aan te vragen, en eens goed door te vragen wat er nu exact gaat gebeuren. Dat lijkt mij verstandiger dan hier advies vragen op een forum.
Die laatste zin is de meest zinvolle.....
De rest is vooral gebaseerd op theorie en niet op de praktijk.

In de praktijk is het (huidige) salarisbedrag redelijk onaantastbaar en de rest is nagenoeg altijd heronderhandelbaar. En zelfs voor die eerste zijn er al routes te bedenken met herwegen van functies en creatie van nieuwe functies waardoor eraan gesleuteld kan worden. Een route waarin iedereen moet solliciteren op nieuwe functies ligt bij de HR mensen zo op de plank. Duurt even maar kan wel.

En wat betreft die werktijden, in geen enkele CAO staan die zou eng beschreven. Er zal altijd iets staan als van 7:00-19:00 ofzo. Dat is echt gewoon in overleg te wijzigen, en als er geen persoonlijk zwaarwegend belang is (kinderopvang is dat niet) dan heb je je gewoon aan te passen.

En laten we wel zijn.... specifiek hier met een arbeidshistorie van 3 jaar is het voor een werkgever een hele goedkope om van iemand af te komen als ze op personeel willen besparen.

Maar eigenlijk is de hele discussie hier redelijk zinloos als er nog helemaal geen idee is wie de overnemende partij is en wat de plannen zijn. Wellicht doen ze de overname mede voor het personeel, maar wellicht ook alleen voor de klanten of het product. En welke route ze ook lopen, het kost altijd (veel) tijd om dingen aan te passen. Genoeg tijd om zelf te zoeken naar wat beters als dat nodig is.

[Voor 39% gewijzigd door Yowzawood op 18-02-2021 09:55]

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Yowzawood schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Waarschijnlijk krijgt ts niet eens een nieuwe werkgever, de meeste overnames gebeuren door aandelen. Ze blijft dan verbonden aan hetzelfde bedrijf zonder enige directe wijzigingen.

Uiteraard kunnen roosters en locaties gewijzigd worden maar dat zou ik eerst afwachten.

• Yowzawood
1x3xc-12 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:52:
[...]Waarschijnlijk krijgt ts niet eens een nieuwe werkgever, de meeste overnames gebeuren door aandelen. Ze blijft dan verbonden aan hetzelfde bedrijf zonder enige directe wijzigingen.
Familiebedrijf wordt gewoon verkocht aan een grotere partij, wellicht dat de familie nog ergens een minderheidsbelangetje houdt of nog even een adviserende rol krijgt maar dat is het.

De meeste (lees nagenoeg alle) overnames op dit niveau zijn simpelweg verkopen.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:11
Heb zelf ook een bedrijfsovername meegemaakt.

De overnemende partij heeft geprobeerd alle (arbeids) overeenkomsten te standaardiseren

Mijn tip:
Teken geen nieuwe (arbeids) overeenkomst zonder dat je deze hebt gelezen en akkoord hebt bevonden, je hoeft geen nieuwe (arbeids) overeenkomst te tekenen. Je kan over de inhoud van een nieuwe overeenkomst onderhandelen.
Let ook op vakantiedagen, onkostenvergoedingen en pensioenregelingen.

Zoals eerder genoemd arbeidsvoorwaarden mogen eenzijdig gewijzigd worden, zolang het gerechtvaardigd is en niet onredelijk naar de werknemer.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Na een overname wordt vaak geprobeerd om de arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. In meerdere gevallen meegemaakt en ook dat er positieve en negatieve aspecten zitten aan zo'n harmonisatie. Ik zou in eerste instantie niet gaan denken in bots scenarios maar vooral benadrukken wat er nu goed gaat en ook openstaan voor dezelfde feedback van de overnemende partij.

/(bb|[^b]{2})/

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
DVX73 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:19:
Mijn tip:
Teken geen nieuwe (arbeids) overeenkomst zonder dat je deze hebt gelezen en akkoord hebt bevonden,
Dit lijkt me redelijk voor de hand liggend. Niemand zou ook maar een enkele overeenkomst moeten tekenen arbeids of andere zonder het eerst goed te lezen en alles te begrijpen wat erin staat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee