Vraag

• Brittdoubleb
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-02-2021
Mijn vraag
.Het bedrijf waar ik werkzaam ben (klein familiebedrijf) gaat overgenomen worden door een grote speler in de oliebranche. Ik ben hier nu bijna 3 jaar werkzaam en heb een vast contract van 32. Het is ons al verteld dat de overnemende partij "verplicht" is het vaste personeel (4 man) over te nemen. De overname is over drie weken en wij hebben als personeel nog niks gehoord van nieuwe werkgever. Mijn vraag is dan ook wat zijn onze rechten als werknemer?

Ik heb 2 kleine kinderen één er van zit op school en de ander gaat 3x per week naar de gastouder, ik heb deze baan 3 jaar geleden genomen om de perfecte werktijden namelijk van 07:00/15:00, kan de nieuwe werkgever mij verplichten om ineens andere werktijden te gaan werken? Dit is namelijk voor mij niet zo maar mogelijk ivm kids en de gastouder die verder vol zit.

En betreft het rooster, ik heb al veel opgezocht en zoals ik aangaf ik werk 32 uur, ma/di/wo/do. We hebben niks vernomen betreft een rooster oid. Ik lees overal dat een rooster 28 dagen van te voren bekend moet zijn? Wat zijn daar de rechten in? In mijn contract staan geen werktijden oid

Laatste vraag, ik heb al een midweek weg en zomervakantie gepland (ja ik heb er ondanks corona vertrouwen in) deze vakanties zijn goed gekeurd door mijn huidige werkgever, dient mijn nieuwe werkgever hier ook "gewoon " akkoord mee te gaan?

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb veel rondgezocht op internet, na gevraagd aan bekenden maar kom gewoon niet tot duidelijk antwoorden.

Voor degene die de tijd en moeite nemen om dit te lezen en beantwoorden alvast hartelijk bedankt :)

Beste antwoord (via Brittdoubleb op 17-02-2021 13:03)

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
The_Zohan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:51:
Bestaande afspraken moeten gerespecteerd worden.
Dat is toch echt veel te simpel gedacht...... uitgangspunt is dat een werkgever je gewoon kan verplichten wijzigingen te aanvaarden die (aantoonbaar) beter in hun bedrijfsvoering passen. Dat kan op meerdere fronten zoals je arbeidstijden maar ook je locatie.

Een fatsoenlijke werkgever gaat daarover uitgebreid in gesprek en komt vaak zelf met (overgangs)regelingen. Maar in essentie is de redelijkheid en wat gebruikelijk is toch echt het uitgangspunt, de wereld veranderd nou eenmaal. En persoonlijke belangen van 1 werknemer gaan zelden of nooit boven de belangen van een bedrijf.

Zoals net ook al gezegd, dat heeft weinig met een overname te maken. Als je huidige werkgever een goede reden heeft om bijvoorbeeld werkroosters aan te passen kan dat ook gewoon.

Maar waarom nu al stressen als er nog helemaal niets aan de hand is, allemaal niet productief.

[Voor 14% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 13:02]

Alle reacties

• Brittdoubleb
jordeeeh schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:51:
Wettelijk gezien weet ik niet wat er mogelijk is, maar zou je niet beter alvast met hun HR afdeling contact op kunnen nemen hoe zij daarmee om gaan?

Wanneer zij daar niks in zien gaan ze je het hoe dan ook zo moeilijk mogelijk maken.
Dan kan je misschien beter in overleg met hen zoeken naar een oplossing.
Dat is dus het probleem, wij weten niet wie of welke organisatie het bedrijf gaat overnemen... dus dat gaat helaas niet lukken.

• Brittdoubleb
GarBaGe schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:57:
Ik heb in een bedrijf gewerkt wat juridisch gezien is overgenomen door een ander bedrijf.
Alle arbeidscontracten blijven zoals ze zijn (dat is wettelijk verplicht), maar andere dingen (die wellicht niet in het contract staan) kunnen mogelijk veranderen.
Bijvoorbeeld, je werkuren per week zal vast in je contract staan, maar je start- en eindtijd mogelijk niet?

Het is ook wel een vertrouwenskwestie.
Als je het bij voorbaar niet vertrouwt, zou ik nu alvast gaan kijken naar andere mogelijkheden.
De werkuren staan inderdaad in mijn contract, de start en eindtijd niet.
Ik heb er inderdaad niet het vertrouwen in dat het na de overname hetzelfde gaat zoals heden, daarom ook mijn vraag. Ik ben ondertussen al druk op zoek naar wat anders maar wil toch eerst even afwachten en kijken waar ze mee komen. Maar het gaat mij vooral om de tijden ivm de kids :)

Bedankt voor je reactie!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee