Toon posts:

Erfenis huis, maar geen vruchtgebruik.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 21:20
Beste Tweakers,

Ik zit met een serieus vraagstuk, waar ik niet helemaal uitkom, en wellicht heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt, of weet hoe dit precies zit.

Mijn ouders zijn al meer dan 20 jaar gescheiden, en mijn vader is in het ouderlijk huis blijven wonen. Dit huis staat ook voor 100% op zijn naam. Nu heeft hij sinds een aantal jaar een veel jongere vriendin,
Deze vriendin is 10 jaar jonger dan ik zelf ben (ik ben 40)

Nu heeft mijn vader onlangs zijn testament aangepast, zodat deze vriendin na zijn overlijden (vader is in de 70) in het huis kan blijven wonen, maar dat het eigendom van het huis, wel naar mij toe gaat.
Aangezien zijn vriendin 10 jaar jonger is dan ik, voorzie ik niet dat ik zelf ooit enig rendement zal zien.
Daar kan ik mee leven, want dan laat ik het weer na aan mijn eigen kinderen.

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat ik nu een soort van gedwongen word, om een oogje in het zeil te moeten houden,
Omdat ik volgens mij juridisch wel aansprakelijk ben voor de woning.
En volgens mij draai ik zonder verdere afspraken, ook op voor de gemeentelijke belastingen, en zal ik ook belasting moeten betalen in box 3 omdat het huis op mijn naam staat ?

En het huis is al wat ouder, dus wat als er een probleem ontstaat met de fundering, het dak etc... ?
Wie draait dan op voor de kosten ?

Ik heb mijn vader al laten weten, dat ik zoals het nu op papier, niet akkoord ben.

Heeft iemand enige ervaring met de situatie waar ik nu in zit, en wat ik kan doen om niet voor de kosten te hoeven opdraaien ?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:55

Reptile209

- gers -

Zo voor de vuist weg: ja, als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de belastingen (als eigenaar voor het pand en voor je vermogen bij de IB), het onderhoud, verzekering, enz. Dus dat is zeker iets waar je je goed over moet laten informeren door iemand met verstand van zaken. Ga eens praten met een notaris, die kent deze materie veel beter dan "wij" en kan je dus van beter advies voorzien. Eerste gesprek kan meestal gratis, dus is een goed begin.

For the sake of discussion:
- rust er nog een hypotheek op het huis? En zo ja, kan je dat dan herfinancieren?
- ben je in staat om de erfbelasting, op een erfenis van enkele tonnen, te betalen?
- idem voor de komende 50 jaar aan gemeente- en vermogensbelastingen, onderhoud, enz.
- je vader en zijn vriendin zijn dus niet getrouwd, samenlevingsovereenkomst, oid? Geen idee hoe bindend een testament dan is dat zegt: Annabel moet hier blijven wonen. Een huurovereenkomst zou een ander verhaal kunnen zijn (en pas dus op voor dat soort geintjes, als ze dat buiten je om regelen).
- zou zij in staat en bereid zijn om huur te betalen, zodat jij tegemoet gekomen wordt in de kosten?
- zou je bereid zijn om de hele erfenis te weigeren als hij volhardt? Een notaris kan je vertellen wat er dan met het geld en het huis gebeurt.
- heb je al een notaris gebeld? ;)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29
Als vader nog bij volle verstand is dan moet hij toch ook inzien dat dit een potentieel rampscenario voor alle betrokkenen is? Klinkt erg als een notaris zonder greintje realiteitsbesef of creativiteit, of vader heeft echt een hekel aan topicstarter :+

Aannemende dat vader het beste voor heeft met iedereen lijkt me het er nog eens over hebben, alle wensen (van vader) en belangen (van anderen) in kaart brengen en daar met een creatieve notaris een voor iedereen passende oplossing voor maken.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2021 17:35]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20
Dat je vader zijn nieuwe vriendin niet dakloos wil maken als hij komt te overleiden is te begrijpen.

Maar misschien kun je hem overtuigen om wat voorwaarden te verbinden aan het vruchtgebruik. bijvoorbeeld:
- zelfbewoonplicht. Zodat ze het niet gaat verhuren. En dat jij het huis krijgt als ze naar een verzorgingshuis moet in plaats van pas bij haar overlijden.
- Dat het vervalt als ze met een ander trouwt. Zeker gezien het leeftijdsverschil geen gek plan.

Houdt er ook rekening mee dat:
- Je betaalt de erfbelasting pas als het vruchtgebruik ophoudt.
- Je betaalt de erfbelasting op dat moment over de waarde op het moment van erven. En dat is niet de vrije markt waarde, maar de waarde van een huis met vruchtgebruik (een stuk lager dan een leeg huis). Bij een vruchtgebruik door iemand tussen de 30 en 40 is dit maar 16%.
https://www.belastingdien...n_periodieke_uitkeringen/
- De vriendin van je vader moet wel direct erfbelasting betalen over de overige 84%. Als ze niet getrouwd zijn betekent dat vrijstelling voor €2200. 30% over de volgende 128k en 40% over de rest. Duur grapje. En zonder jouw toestemming mag ze geen hypotheek op het huis nemen.

TheS4ndm4n#1919

• KunDun
Ik heb nog niet gesproken met een notaris, maar ben wel van plan dit te doen.
Ook ben ik blij met de reactie van RocketKoen over de erfbelasting, dit neem ik zeker even mee (ook met de andere reacties btw)

Mijn vader heeft wel laten opnemen in het testament, dat mocht zij een nieuwe relatie krijgen, ze het huis moet verlaten, maar hoe toon ik dit aan, als zij niet met deze persoon gaat samenwonen? Of als deze persoon er wel gaat wonen, maar zich niet inschrijft op het adres ?

Ik heb zoals ik al eerder aangaf, geen zin om dit in de gaten te moeten houden de rest van mijn leven. Dan heb ik nog liever dat het huis helemaal op haar naam komt.

• RocketKoen
KunDun schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:00:
Ik heb nog niet gesproken met een notaris, maar ben wel van plan dit te doen.
Ook ben ik blij met de reactie van RocketKoen over de erfbelasting, dit neem ik zeker even mee (ook met de andere reacties btw)

Mijn vader heeft wel laten opnemen in het testament, dat mocht zij een nieuwe relatie krijgen, ze het huis moet verlaten, maar hoe toon ik dit aan, als zij niet met deze persoon gaat samenwonen? Of als deze persoon er wel gaat wonen, maar zich niet inschrijft op het adres ?

Ik heb zoals ik al eerder aangaf, geen zin om dit in de gaten te moeten houden de rest van mijn leven. Dan heb ik nog liever dat het huis helemaal op haar naam komt.
Het is voor die vriendin misschien ook wel aantrekkelijker om een vruchtgebruik voor een vaste tijd te krijgen. bijvoorbeeld voor 5 jaar.
Dat betekent dat die vriendin niet meteen een belastingaanslag van enkele tonnen krijgt voor een huis dat ze niet kan verkopen en ook geen hypotheek op kan nemen. En genoeg tijd om een nieuw leven op te bouwen (ze is immers nog relatief jong).
En voor jou betekent dat dat je waarschijnlijk nog leeft op het moment dat je plezier kan hebben aan je erfenis.

Aan de andere kant. Als die vriendin geconfronteerd wordt met een belastingaanslag van een paar ton die ze niet kan betalen, dan verwerpt ze de erfenis misschien en is het meteen van jou. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je vader zou willen.

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
RocketKoen schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Het is voor die vriendin misschien ook wel aantrekkelijker om een vruchtgebruik voor een vaste tijd te krijgen. bijvoorbeeld voor 5 jaar.
Dat betekent dat die vriendin niet meteen een belastingaanslag van enkele tonnen krijgt voor een huis dat ze niet kan verkopen en ook geen hypotheek op kan nemen. En genoeg tijd om een nieuw leven op te bouwen (ze is immers nog relatief jong).
En voor jou betekent dat dat je waarschijnlijk nog leeft op het moment dat je plezier kan hebben aan je erfenis.

Aan de andere kant. Als die vriendin geconfronteerd wordt met een belastingaanslag van een paar ton die ze niet kan betalen, dan verwerpt ze de erfenis misschien en is het meteen van jou. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je vader zou willen.
En als ze het geregeld krijgt (of kan krijgen) dan kun je nu ook al voorspellen dat topicstarter op enig moment een voorstel tot afkoop van het vruchtgebruik voor zijn kiezen krijgt. Waarschijnlijk ook niet de bedoeling van de erflater.

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-03 21:30
Het lijkt mij in deze zaak handig als je zelf even langs gaat bij een notaris dan wel fiscalist/belastingadviseur. Dit is complexe materie waar mensen op een internetforum als tweakers hoogstwaarschijnlijk niet over de juiste kennis zullen beschikken.

Bij een vruchtgebruik constructie zal de woning voor het merendeel van de waarde overgaan op de vriendin van je vader. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Alternatief is dan om voor een huurconstructie te gaan (kan je ook waardedruk toepassen voor de erfbelasting onder de leegwaarderatio), eventueel nog met een ingebouwde koopoptie voor de vriendin tegen marktwaarde.

Wil je weten wat een vruchtgebruik je zal kosten, gebruik dan de volgende link:

https://www.belastingdien...n_periodieke_uitkeringen/

Voor jouw geldt dat de waarde het volgende bedraagt: WOZ * (100% - ( 6% * factor)) = waarde voor de erfbelasting. Voor de vriendin geldt juist dat de waarde voor de erfbelasting: factor * 6% bedraagt.

Vervolgens kan je hier de erfbelasting berekenen:

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

Nogmaals, spreek samen met je vader af met een notaris/fiscalist. Er zijn diverse fiscale/juridische valkuilen aan dit soort constructies.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is idd heel begrijpelijk en nobel, maar het klinkt ondoordacht. Is het een optie om met zijn allen naar de notaris te gaan?

Wise enough to play the fool

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
Om te beginnen zal je vader een levensverzekering moeten afsluiten die uitkeert aan jou, gelijk aan de belasting die je moet gaan betalen.

Zoverre ik weet zijn er de volgende situaties mogelijk.

Sit 1.
Jij erft het huis, zij moet eruit of jij moet daar toestemming voor geven dat ze er mag verblijven tot periode x.

Sit 2.
Ze hebben een samenlevingscontract waarbij een verblijvingsbedding is opgenomen. Zij erft het huis en jij krijgt niks.

Sit 3:
Na overlijden gaat het huis naar de nieuwe vriendin, waarbij hij in het testement laat opnemen dat zij de waarde van het huis aan jou moet schenken. Taxatie waarde zal worden bepaald door een taxateur naar jouw keuze!

Situatie zoals je vader hem schets mag na mijn weten niet o.a door de conflicten die je zelf al noemde.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35
Worst case kan je tegen die tijd de erfenis toch altijd nog verwerpen? Mochten jullie er helemaal niet uitkomen?
Zoiezo als je het uiteindelijk wel wilt aanvaarden, goed overwegen om dit op dat moment beneficiair te doen ("onder voorbehoud"). Wie weet wat voor financiële poespas er nog wordt uitgehaald.

Zal natuurlijk aan alle kanten meevallen, maar goed om eerst wat beren en wolven op de weg te gooien.

• KunDun
Bedankt voor de reacties :) ik ga even een afspraak maken met een notaris.

• RocketKoen
badboyqxy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:43:
Sit 2.
Ze hebben een samenlevingscontract waarbij een verblijvingsbedding is opgenomen. Zij erft het huis en jij krijgt niks.
Het is in Nederland wettelijk niet mogelijk om je kinderen te onterven. Minimaal 50% van de erfenis gaat naar de kinderen. Levenslang vruchtgebruik van de erfenis is een van de weinige manieren om dat te omzeilen (de andere manier die ik weet is dat hij het huis voor zijn dood schenkt of in een trustfund plaatst).
Maar beide komen met een hele hoge belastingaanslag als ze niet getrouwd zijn.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
The_Vice schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Worst case kan je tegen die tijd de erfenis toch altijd nog verwerpen? Mochten jullie er helemaal niet uitkomen?
Zoiezo als je het uiteindelijk wel wilt aanvaarden, goed overwegen om dit op dat moment beneficiair te doen ("onder voorbehoud"). Wie weet wat voor financiële poespas er nog wordt uitgehaald.

Zal natuurlijk aan alle kanten meevallen, maar goed om eerst wat beren en wolven op de weg te gooien.
beneficiair aanvaarden is in dit geval geen verwerping, zolang de waarde van de erfenis groter is dan de kosten. En aangezien de kosten een percentage zijn van de waarde...

Bij het verwerpen van de erfenis dan gaat deze niet naar de vriendin van de vader, maar naar de kinderen van de TS. En verwerpen kost je wel geld.

TheS4ndm4n#1919

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
RocketKoen schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Het is in Nederland wettelijk niet mogelijk om je kinderen te onterven. Minimaal 50% van de erfenis gaat naar de kinderen. Levenslang vruchtgebruik van de erfenis is een van de weinige manieren om dat te omzeilen (de andere manier die ik weet is dat hij het huis voor zijn dood schenkt of in een trustfund plaatst).
Maar beide komen met een hele hoge belastingaanslag als ze niet getrouwd zijn.
Kind dient minimaal 25% te krijgen correct, echter gaat dat over de totale vermogen. Op het moment dat het 400k waard is en er 100k op de spaarrekening staat voldoet dit ook.

Zo verre ik begrijp maak je met een verblijvingsbedingen haar eigenaar van de woning bij overlijden. Dat zei evt kosten aan hem moet betalen staat daar even buiten.

• RocketKoen
badboyqxy schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Kind dient minimaal 25% te krijgen correct, echter gaat dat over de totale vermogen. Op het moment dat het 400k waard is en er 100k op de spaarrekening staat voldoet dit ook.

Zo verre ik begrijp maak je met een verblijvingsbedingen haar eigenaar van de woning bij overlijden. Dat zei evt kosten aan hem moet betalen staat daar even buiten.
50%.
Als beide ouders getrouwd zijn, in gemeenschap van goederen, dan is het 25% per ouder.
Maar in het geval van de TS is het vermogen van de ouders al verdeeld. Dus heeft hij recht op minimaal 50% van de erfenis van zijn vader.
(en 25% van 500k is 125k, geen 100)

TheS4ndm4n#1919

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 22:08
*knip*
Het is hier geen HK en voegt verder niks toe.

[Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 16-02-2021 22:40]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je naar een notaris gaat, denk dan ook na wat JIJ het liefst wilt, zowel qua geld als ook qua relatie tot zijn vriendin. Kijk ook wat eventueel nu al vast is te leggen zoals het (niet)opeisbare kindsdeel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rukapul
KunDun schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:13:
Bedankt voor de reacties :) ik ga even een afspraak maken met een notaris.
Moet je niet eerst met je vader praten?

Technisch gezien ben je in deze fase geen partij en als je vader het wel best vindt zo dan is dat aan hem.

• KunDun
Rukapul schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Moet je niet eerst met je vader praten?

Technisch gezien ben je in deze fase geen partij en als je vader het wel best vindt zo dan is dat aan hem.
Er staat een gesprek gepland met mijn vader en zijn vriendin.
Mijn vader is best wel geschrokken, van het feit dat ik niet zo blij was zoals het nu op papier staat.

Ik had zelf al een lijstje met bezwaren gemaakt, maar ik weet te weinig van de materie af.
Daarom wil ik een gesprek met een notaris, zodat ik precies weet wat wel en niet kan/mag etc...
Als ik dan daarna met mijn vader en zijn vriendin in gesprek ga, kunnen we hopelijk direct wat dingen op papier zetten, en er dan mee naar een notaris.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
KunDun schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Mijn vader is best wel geschrokken, van het feit dat ik niet zo blij was zoals het nu op papier staat.

Ik had zelf al een lijstje met bezwaren gemaakt, maar ik weet te weinig van de materie af.
Daarom wil ik een gesprek met een notaris, zodat ik precies weet wat wel en niet kan/mag etc...
Als ik dan daarna met mijn vader en zijn vriendin in gesprek ga, kunnen we hopelijk direct wat dingen op papier zetten, en er dan mee naar een notaris.
"Fijn" dat je vader geschrokken is en dat hij niet boos is geworden.
Laat vooral merken dat je niet tussen hun in wil komen maar dat het voor zowel ALS zijn vriendin vies kan tegenvallen zoals hij nu eea beschreven heeft.
Hij heeft het goed willen regelen maar met de huidige situatie zijn er alleen maar verliezers, dat kan zijn bedoeling nooit zijn lijkt me. Zorg in ieder geval dat je in gesprek blijft. Dit is de "perfecte" case om contact met je vader te verliezen en dat is het niet waard :N

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
KunDun schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Het is heel belangrijk om uiteindelijk samen met je vader naar de notaris te gaan om het vast te leggen. Dan kan de notaris jullie beide als gelijke partijen aanspreken en eventuele vragen beantwoorden.

Altijd goed om te zorgen dat je zelf volledig op de hoogte bent van wat het slimste is, maar als je vader daarna opnieuw naar een notaris gaat met z'n vriendin zonder jou erbij dan weet je maar nooit wat eruit komt. Een tweede keer naar de notaris krijg je wel geregeld, een derde keer wordt alweer lastiger.

Ik kan je geen concreet advies geven (net als de meesten hier), maar van wat ik eerder gezien heb zal het op een huurovereenkomst uitkomen waarin staat dat zij de eerste 3-5 jaar geen of weinig huur betaalt, de vaste periode 5 jaar is (dus jij mag haar niet uit huis zetten tenzij ze zelf de voorwaarden van de overeenkomst niet naleeft) en ze wel het recht heeft om eerder 'op te zeggen' en te verhuizen. Wat je ten allen kosten wil voorkomen is dat jij een huis hebt, met hypotheek, waar je zelf niet in woont. Het hebben van een huurovereenkomst maakt jou dan een verhuurder en het pand een verhuurpand, waar weer andere regels en regelingen voor zijn. Het maakt een hypotheek wel lastiger, maar beschermt beide partijen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst hulde voor je vader _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
70 jaar zijn en dan een chick van 30 scoren *O* 8)

Oke, nu wat meer serieus:
Wees blij dat je vader je op de hoogte heeft gebracht van zijn testament! Nu kunnen jullie om de tafel gaan om het een en ander te bespreken. Niet dat het straks ineens een feit is, als je vader komt te overlijden.

Maar houdt wel in je achterhoofd: Het is de wil van je vader (of oefent zij druk op je vader uit? Dat lees ik niet, dus vandaar de vraag). Of je het leuk vind of niet, hij kan in zijn testament zetten wat hij graag wilt. Jij kan dan alleen op je legitieme portie opeisen.

Maar wat betreft het huis: Kijk of jullie er onderling uit kunnen komen. Dat vriendin voor een X periode het vruchtgebruik heeft (tenzij ze eerder een relatie (niet per se trouwen) aangaat met een ander). Bespreek ook wie verantwoordelijk wordt voor welke kosten en laat dit ook opnemen in het testament of stel met vriendin samen alvast afspraken op en laat deze ook vastleggen. Dit vastleggen hoeft niet per se bij de notaris en kan je ook samen doen, door een krabbel te zetten onder de afspraken. Een notaris kan je wel overwegen als je het vermoeden hebt dat de vriendin niet ter goeder trouw zal handelen (en het document straks gaat ontkennen). Dan is er een onafhankelijke derde bij betrokken, waardoor jij wat sterker staat.

Maar wat ik altijd tegen mijn ouders zeg: Hopelijk maken jullie alles tot op de laatste cent op! Ik heb liever dat jullie er van genieten en dan af en toe met de warme hand wat schenken, dan dat ik straks koud wat krijg.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BastaRhymez schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
[...]
Maar houdt wel in je achterhoofd: Het is de wil van je vader (of oefent zij druk op je vader uit? Dat lees ik niet, dus vandaar de vraag). Of je het leuk vind of niet, hij kan in zijn testament zetten wat hij graag wilt. Jij kan dan alleen op je legitieme portie opeisen.
[...]
De vraag is natuurlijk wat de 'wil van de vader' precies is en welke oplossing daarbij past. De vader in deze komt met een oplossing aanzetten die, zo lijkt het, eigenlijk niet goed behartigt wat hij eigenlijk wil. Het advies om dit met een notaris te bespreken is al gegeven maar ik denk dat TS met zijn vader in de kern terug moet gaan naar wat vader precies wil bereiken; de notaris komt dan vanzelf met de meest geschikte oplossing.

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:59:
[...]

De vraag is natuurlijk wat de 'wil van de vader' precies is en welke oplossing daarbij past. De vader in deze komt met een oplossing aanzetten die, zo lijkt het, eigenlijk niet goed behartigt wat hij eigenlijk wil. Het advies om dit met een notaris te bespreken is al gegeven maar ik denk dat TS met zijn vader in de kern terug moet gaan naar wat vader precies wil bereiken; de notaris komt dan vanzelf met de meest geschikte oplossing.
De oplossing / hetgeen wat in het testament staat, zal vader vast wel over nagedacht hebben.
Ik denk niet dat de beste man "zomaar" naar een notaris is gestapt om het testament aan te passen. Maar eens: Er moet even terug gegaan worden naar de kern. Wat wil vader precies en hoe kan je dit het beste op papier zetten.
Overigens hoeft vader TS niet op de hoogte te houden van eventuele aanpassingen / wijzigingen. Het is dus al een "gunst" dat hij is ingelicht en daarom het gesprek weer aan kan gaan.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BastaRhymez schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:41:
[...]
De oplossing / hetgeen wat in het testament staat, zal vader vast wel over nagedacht hebben.
[...]
Het probleem met zoiets is altijd dat mensen een probleem hebben, dat opgelost willen zien, en vanuit hun eigen kennis en kunde met een oplossing komen waarbij ze allerlei (essentiële) zaken over het hoofd zien. Dat lijkt hier ook te gebeuren.

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• KunDun
BastaRhymez schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
Allereerst hulde voor je vader _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
70 jaar zijn en dan een chick van 30 scoren *O* 8)

Oke, nu wat meer serieus:
Wees blij dat je vader je op de hoogte heeft gebracht van zijn testament! Nu kunnen jullie om de tafel gaan om het een en ander te bespreken. Niet dat het straks ineens een feit is, als je vader komt te overlijden.

Maar wat betreft het huis: Kijk of jullie er onderling uit kunnen komen. Dat vriendin voor een X periode het vruchtgebruik heeft (tenzij ze eerder een relatie (niet per se trouwen) aangaat met een ander). Bespreek ook wie verantwoordelijk wordt voor welke kosten en laat dit ook opnemen in het testament of stel met vriendin samen alvast afspraken op en laat deze ook vastleggen. Dit vastleggen hoeft niet per se bij de notaris en kan je ook samen doen, door een krabbel te zetten onder de afspraken. Een notaris kan je wel overwegen als je het vermoeden hebt dat de vriendin niet ter goeder trouw zal handelen (en het document straks gaat ontkennen). Dan is er een onafhankelijke derde bij betrokken, waardoor jij wat sterker staat.

Maar wat ik altijd tegen mijn ouders zeg: Hopelijk maken jullie alles tot op de laatste cent op! Ik heb liever dat jullie er van genieten en dan af en toe met de warme hand wat schenken, dan dat ik straks koud wat krijg.
Er zitten nogal wat kanten aan dit verhaal, en ook wat "details" die ik niet wil vermelden om privacy redenen (je weet maar nooit) maar ik weet bijna 100% zeker, dat mijn vader voor deze oplossing kiest, omdat hij dan soort van hoopt, dat wij als gezin een beetje op haar en het huis letten.
En dat wil ik best doen, maar ik wil er financieel niet minder van worden, ook al omdat ik druk bezig ben met FIRE, maar dat is een heel ander verhaal ;)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 13:16
Ik denk best dat je vader de waarde laat omschrijven en niet het huis zelf, dus zeggen ik wil 30% van mijn erfenis overlaten aan mijn “vrouw” (of ze trouwen of niet maakt niets uit) en 60% aan mijn kinderen en 10% aan de kerk.

Dan kan iedereen later beslissen of ze het geld of het huis willen, elkaar uitkopen etc. Als je vader nog 10 of 20 jaar leeft weet je ook niet de situatie waar je zit.

Een huis “hebben” zonder verkoop of inkomst waarde voor 50-80 jaar is een slechte investering, zelfs al heb je er geen kosten aan, het wordt er altijd bijgerekend en wat gebeurt er als jij eerst sterft en je hebt twee kinderen - een huis zonder waarde, wie krijgt het dan en met de huidige wetgeving, komen ze dan in aanmerking voor een goedkope lening op een ‘tweede’ woonst?

[Voor 22% gewijzigd door Guru Evi op 21-02-2021 18:09]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik me serieus afvraag, ik heb geen ervaring of kennis van dit soort zaken, is hoe een en ander betaald gaat worden.

Stel je voor: Vader raakt weg, vriendin blijft kosteloos in het huis wonen. Het huis wordt van @KunDun, even afgezien van wel of geen hypotheek, wie gaat dan:
* De gemeentelijke belastingen betalen?
* Waterschapsbelastingen betalen?
* Bepaalde belastingen betalen die je moet opgeven (vast wel ergens)?
* Onderhoud aan de woning betalen?

In geval van een huurconstructie kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Dan kunnen daar afspraken over worden gemaakt of de verhuurder zorgt er voor dat een en ander in de huurprijs verwerkt is.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 18:12
Bij vruchtgebruik vallen alle kosten onder de verantwoordelijke gebruiker van het goed. Ook alle belastingen.

Bij TS zou dit pand ook niet meetellen als opbrengst / vermogen normaal gezien, zolang het vruchtgebruik niet bij hem beland

• KunDun
sypie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:55:
Wat ik me serieus afvraag, ik heb geen ervaring of kennis van dit soort zaken, is hoe een en ander betaald gaat worden.

Stel je voor: Vader raakt weg, vriendin blijft kosteloos in het huis wonen. Het huis wordt van @KunDun, even afgezien van wel of geen hypotheek, wie gaat dan:
* De gemeentelijke belastingen betalen?
* Waterschapsbelastingen betalen?
* Bepaalde belastingen betalen die je moet opgeven (vast wel ergens)?
* Onderhoud aan de woning betalen?

In geval van een huurconstructie kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Dan kunnen daar afspraken over worden gemaakt of de verhuurder zorgt er voor dat een en ander in de huurprijs verwerkt is.
Dat is het punt inderdaad, zij daar gratis wonen, en alle kosten voor ons, daar zit ik niet op te wachten. Maar mijn vader voelt ook wel aan zijn water, dat als zijn vriendin zelf voor alles moet opdraaien, en wij onze handen er van af trekken, ze binnen een paar jaar toch wel gedwongen zal moeten verhuizen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee