Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Erfenis huis, maar geen vruchtgebruik.

Pagina: 1
Acties:

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:04

Reptile209

- gers -

Zo voor de vuist weg: ja, als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de belastingen (als eigenaar voor het pand en voor je vermogen bij de IB), het onderhoud, verzekering, enz. Dus dat is zeker iets waar je je goed over moet laten informeren door iemand met verstand van zaken. Ga eens praten met een notaris, die kent deze materie veel beter dan "wij" en kan je dus van beter advies voorzien. Eerste gesprek kan meestal gratis, dus is een goed begin.

For the sake of discussion:
- rust er nog een hypotheek op het huis? En zo ja, kan je dat dan herfinancieren?
- ben je in staat om de erfbelasting, op een erfenis van enkele tonnen, te betalen?
- idem voor de komende 50 jaar aan gemeente- en vermogensbelastingen, onderhoud, enz.
- je vader en zijn vriendin zijn dus niet getrouwd, samenlevingsovereenkomst, oid? Geen idee hoe bindend een testament dan is dat zegt: Annabel moet hier blijven wonen. Een huurovereenkomst zou een ander verhaal kunnen zijn (en pas dus op voor dat soort geintjes, als ze dat buiten je om regelen).
- zou zij in staat en bereid zijn om huur te betalen, zodat jij tegemoet gekomen wordt in de kosten?
- zou je bereid zijn om de hele erfenis te weigeren als hij volhardt? Een notaris kan je vertellen wat er dan met het geld en het huis gebeurt.
- heb je al een notaris gebeld? ;)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:49

Rukapul

Moderator General Chat
Als vader nog bij volle verstand is dan moet hij toch ook inzien dat dit een potentieel rampscenario voor alle betrokkenen is? Klinkt erg als een notaris zonder greintje realiteitsbesef of creativiteit, of vader heeft echt een hekel aan topicstarter :+

Aannemende dat vader het beste voor heeft met iedereen lijkt me het er nog eens over hebben, alle wensen (van vader) en belangen (van anderen) in kaart brengen en daar met een creatieve notaris een voor iedereen passende oplossing voor maken.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2021 17:35]

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:28
Dat je vader zijn nieuwe vriendin niet dakloos wil maken als hij komt te overleiden is te begrijpen.

Maar misschien kun je hem overtuigen om wat voorwaarden te verbinden aan het vruchtgebruik. bijvoorbeeld:
- zelfbewoonplicht. Zodat ze het niet gaat verhuren. En dat jij het huis krijgt als ze naar een verzorgingshuis moet in plaats van pas bij haar overlijden.
- Dat het vervalt als ze met een ander trouwt. Zeker gezien het leeftijdsverschil geen gek plan.

Houdt er ook rekening mee dat:
- Je betaalt de erfbelasting pas als het vruchtgebruik ophoudt.
- Je betaalt de erfbelasting op dat moment over de waarde op het moment van erven. En dat is niet de vrije markt waarde, maar de waarde van een huis met vruchtgebruik (een stuk lager dan een leeg huis). Bij een vruchtgebruik door iemand tussen de 30 en 40 is dit maar 16%.
https://www.belastingdien...n_periodieke_uitkeringen/
- De vriendin van je vader moet wel direct erfbelasting betalen over de overige 84%. Als ze niet getrouwd zijn betekent dat vrijstelling voor €2200. 30% over de volgende 128k en 40% over de rest. Duur grapje. En zonder jouw toestemming mag ze geen hypotheek op het huis nemen.

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
RocketKoen schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Het is voor die vriendin misschien ook wel aantrekkelijker om een vruchtgebruik voor een vaste tijd te krijgen. bijvoorbeeld voor 5 jaar.
Dat betekent dat die vriendin niet meteen een belastingaanslag van enkele tonnen krijgt voor een huis dat ze niet kan verkopen en ook geen hypotheek op kan nemen. En genoeg tijd om een nieuw leven op te bouwen (ze is immers nog relatief jong).
En voor jou betekent dat dat je waarschijnlijk nog leeft op het moment dat je plezier kan hebben aan je erfenis.

Aan de andere kant. Als die vriendin geconfronteerd wordt met een belastingaanslag van een paar ton die ze niet kan betalen, dan verwerpt ze de erfenis misschien en is het meteen van jou. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je vader zou willen.
En als ze het geregeld krijgt (of kan krijgen) dan kun je nu ook al voorspellen dat topicstarter op enig moment een voorstel tot afkoop van het vruchtgebruik voor zijn kiezen krijgt. Waarschijnlijk ook niet de bedoeling van de erflater.

• Skynick
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 25-07 11:47
Het lijkt mij in deze zaak handig als je zelf even langs gaat bij een notaris dan wel fiscalist/belastingadviseur. Dit is complexe materie waar mensen op een internetforum als tweakers hoogstwaarschijnlijk niet over de juiste kennis zullen beschikken.

Bij een vruchtgebruik constructie zal de woning voor het merendeel van de waarde overgaan op de vriendin van je vader. Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Alternatief is dan om voor een huurconstructie te gaan (kan je ook waardedruk toepassen voor de erfbelasting onder de leegwaarderatio), eventueel nog met een ingebouwde koopoptie voor de vriendin tegen marktwaarde.

Wil je weten wat een vruchtgebruik je zal kosten, gebruik dan de volgende link:

https://www.belastingdien...n_periodieke_uitkeringen/

Voor jouw geldt dat de waarde het volgende bedraagt: WOZ * (100% - ( 6% * factor)) = waarde voor de erfbelasting. Voor de vriendin geldt juist dat de waarde voor de erfbelasting: factor * 6% bedraagt.

Vervolgens kan je hier de erfbelasting berekenen:

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

Nogmaals, spreek samen met je vader af met een notaris/fiscalist. Er zijn diverse fiscale/juridische valkuilen aan dit soort constructies.

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 02:34
*knip*
Het is hier geen HK en voegt verder niks toe.

[Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 16-02-2021 22:40]

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:51

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je naar een notaris gaat, denk dan ook na wat JIJ het liefst wilt, zowel qua geld als ook qua relatie tot zijn vriendin. Kijk ook wat eventueel nu al vast is te leggen zoals het (niet)opeisbare kindsdeel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
KunDun schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:13:
Bedankt voor de reacties :) ik ga even een afspraak maken met een notaris.
Moet je niet eerst met je vader praten?

Technisch gezien ben je in deze fase geen partij en als je vader het wel best vindt zo dan is dat aan hem.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:28
KunDun schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Er staat een gesprek gepland met mijn vader en zijn vriendin.
Mijn vader is best wel geschrokken, van het feit dat ik niet zo blij was zoals het nu op papier staat.

Ik had zelf al een lijstje met bezwaren gemaakt, maar ik weet te weinig van de materie af.
Daarom wil ik een gesprek met een notaris, zodat ik precies weet wat wel en niet kan/mag etc...
Als ik dan daarna met mijn vader en zijn vriendin in gesprek ga, kunnen we hopelijk direct wat dingen op papier zetten, en er dan mee naar een notaris.
"Fijn" dat je vader geschrokken is en dat hij niet boos is geworden.
Laat vooral merken dat je niet tussen hun in wil komen maar dat het voor zowel ALS zijn vriendin vies kan tegenvallen zoals hij nu eea beschreven heeft.
Hij heeft het goed willen regelen maar met de huidige situatie zijn er alleen maar verliezers, dat kan zijn bedoeling nooit zijn lijkt me. Zorg in ieder geval dat je in gesprek blijft. Dit is de "perfecte" case om contact met je vader te verliezen en dat is het niet waard :N

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
KunDun schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Er staat een gesprek gepland met mijn vader en zijn vriendin.
Mijn vader is best wel geschrokken, van het feit dat ik niet zo blij was zoals het nu op papier staat.

Ik had zelf al een lijstje met bezwaren gemaakt, maar ik weet te weinig van de materie af.
Daarom wil ik een gesprek met een notaris, zodat ik precies weet wat wel en niet kan/mag etc...
Als ik dan daarna met mijn vader en zijn vriendin in gesprek ga, kunnen we hopelijk direct wat dingen op papier zetten, en er dan mee naar een notaris.
Het is heel belangrijk om uiteindelijk samen met je vader naar de notaris te gaan om het vast te leggen. Dan kan de notaris jullie beide als gelijke partijen aanspreken en eventuele vragen beantwoorden.

Altijd goed om te zorgen dat je zelf volledig op de hoogte bent van wat het slimste is, maar als je vader daarna opnieuw naar een notaris gaat met z'n vriendin zonder jou erbij dan weet je maar nooit wat eruit komt. Een tweede keer naar de notaris krijg je wel geregeld, een derde keer wordt alweer lastiger.

Ik kan je geen concreet advies geven (net als de meesten hier), maar van wat ik eerder gezien heb zal het op een huurovereenkomst uitkomen waarin staat dat zij de eerste 3-5 jaar geen of weinig huur betaalt, de vaste periode 5 jaar is (dus jij mag haar niet uit huis zetten tenzij ze zelf de voorwaarden van de overeenkomst niet naleeft) en ze wel het recht heeft om eerder 'op te zeggen' en te verhuizen. Wat je ten allen kosten wil voorkomen is dat jij een huis hebt, met hypotheek, waar je zelf niet in woont. Het hebben van een huurovereenkomst maakt jou dan een verhuurder en het pand een verhuurpand, waar weer andere regels en regelingen voor zijn. Het maakt een hypotheek wel lastiger, maar beschermt beide partijen.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

BastaRhymez schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:41:
[...]
Maar houdt wel in je achterhoofd: Het is de wil van je vader (of oefent zij druk op je vader uit? Dat lees ik niet, dus vandaar de vraag). Of je het leuk vind of niet, hij kan in zijn testament zetten wat hij graag wilt. Jij kan dan alleen op je legitieme portie opeisen.
[...]
De vraag is natuurlijk wat de 'wil van de vader' precies is en welke oplossing daarbij past. De vader in deze komt met een oplossing aanzetten die, zo lijkt het, eigenlijk niet goed behartigt wat hij eigenlijk wil. Het advies om dit met een notaris te bespreken is al gegeven maar ik denk dat TS met zijn vader in de kern terug moet gaan naar wat vader precies wil bereiken; de notaris komt dan vanzelf met de meest geschikte oplossing.

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:28
Bij vruchtgebruik vallen alle kosten onder de verantwoordelijke gebruiker van het goed. Ook alle belastingen.

Bij TS zou dit pand ook niet meetellen als opbrengst / vermogen normaal gezien, zolang het vruchtgebruik niet bij hem beland
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True