Waarom tuiniert de Nederlander niet meer?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:07
Saint2Saint schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:17:
[...]

100 M3 is vierenhalve vrachtwagen. :o Waar laat je het?

Daarnaast ben je met een kruiwagen idd wel even bezig. 5 minuten per kruiwagen? Dan ben je meer dan 100 uur bezig.... succes.
Hij heeft een volkstuin van 600m2... Aangezien die volkstuinen meestal onderdeel zijn van een hele lap grond met meerdere tuinen, zal hij niet alles zelf gaan gebruiken :-)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:09
Tsurany schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Op zich eens dat je tuinieren niet perse op moet dringen aan mensen maar aan de andere kant is het wel een realiteit dat de versteende tuinen enorm slecht zijn voor biodiversiteit en hemelwater afvoer. Wat dat betreft zou er toch een middenweg gevonden moeten worden waarbij mensen die niet van tuinieren houden niet hun hele tuin mogen betegelen.
Los daarvan heeft een groenere tuin ook veel meer verandering door het jaar heen, zodat het uitzicht vanuit huis ook 'dynamischer' is.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Op zich eens dat je tuinieren niet perse op moet dringen aan mensen maar aan de andere kant is het wel een realiteit dat de versteende tuinen enorm slecht zijn voor biodiversiteit en hemelwater afvoer. Wat dat betreft zou er toch een middenweg gevonden moeten worden waarbij mensen die niet van tuinieren houden niet hun hele tuin mogen betegelen.
De originele topicstart gaat om de vraag waarom de tuin van (kennelijk veel) mensen niet echt groen is en wat 'de' Nederlander tegen tuinieren heeft gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken die ook genoemd worden in deze draad (mooier, makkelijker, goedkoper, et cetera).

Jij maakt er nu een "betegelde tuinen zijn slecht" topic van. Daarbij wil je, zo begrijp ik uit het woord 'mogen', dat de overheid dit letterlijk gaat verbieden (of praktisch onmogelijk) gaat maken. Daar moet je je wat mij betreft als overheid verre van houden.

De indeling van een tuin is een persoonlijke keuze wat mij betreft. Op het moment dat een ander de aanleg en onderhoud betaalt dan zal ik daar eens over nadenken.... Even gedaan en toch maar niet ;)

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:19
Wij hebben ook niet een heel groene tuin en dan op het zuiden met een lastige kleigrond waar na veel regenval alles lang nat blijft waar veel zooi niet tegen kan. Het groene deel van de tuin een paar jaar geleden opnieuw ingericht en dat is na 2 zomers half kapot gebrand door de fikse zon met 40(+) graden.

Tsja... het is wel netjes te houden hier maar dat kost om ons heen blijkbaar toch wel best veel tijd/aandacht. Ik heb geen zin om het te laten onderhouden (te duur) en ook geen tijd/zin om het zelf te doen (beide full-time).

Dus; Dan maar een saaie tuin. De keren dat je er lekker in kan zitten is toch vrij laag.. Het is vaker te heet/koud of nat dan lekker buiten. Wij hebben binnen dan weer wel redelijk wat planten staan om te compenseren ;-)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
[...]
De originele topicstart gaat om de vraag waarom de tuin van (kennelijk veel) mensen niet echt groen is en wat 'de' Nederlander tegen tuinieren heeft gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken die ook genoemd worden in deze draad (mooier, makkelijker, goedkoper, et cetera).

Jij maakt er nu een "betegelde tuinen zijn slecht" topic van. Daarbij wil je, zo begrijp ik uit het woord 'mogen', dat de overheid dit letterlijk gaat verbieden (of praktisch onmogelijk) gaat maken. Daar moet je je wat mij betreft als overheid verre van houden.

De indeling van een tuin is een persoonlijke keuze wat mij betreft. Op het moment dat een ander de aanleg en onderhoud betaalt dan zal ik daar eens over nadenken.... Even gedaan en toch maar niet ;)
Ik vind dat dus een asociale houding. Steeds meer natuur verdwijnt en wordt vervangen door woningen en bedrijventerreinen, als dan ook nog de grond om woningen heen vrijwel volledig betegeld wordt dan heeft dat een enorme impact op het milieu en onze riolering. Kosten die dan weer door de maatschappij gedragen moeten worden of gevolgen die door de maatschappij geaccepteerd moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Roenie
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik vind dat dus een asociale houding. Steeds meer natuur verdwijnt en wordt vervangen door woningen en bedrijventerreinen, als dan ook nog de grond om woningen heen vrijwel volledig betegeld wordt dan heeft dat een enorme impact op het milieu en onze riolering. Kosten die dan weer door de maatschappij gedragen moeten worden of gevolgen die door de maatschappij geaccepteerd moeten worden.
Dat mag jij vinden natuurlijk ;)

Het lijkt het mij wel efficiënter om de gemeenten lastig te vallen over hun beleid met betrekking tot die bedrijventerreinen en woningbouw in plaats van mensen voor te schrijven hoe zij hun tuin moeten inrichten. Er is gigantisch veel vrije ruimte in Nederland. Laten we huizen nu eens meer verspreid neerzetten in plaats van op kleine postzegels. Dan hebben we tussen die huizen genoeg vrije ruimte. Ten slotte, milieu is geen toverwoord waar alles voor moet wijken. De mens en haar keuzes zijn ook onderdeel van de natuur.

Overigens, als je burgers verplicht om hun tuin op een door jouw gewenste manier in te delen, dan zijn daar ook kosten aan verbonden. Dus linksom of rechtsom kost het geld en dat betaal ik dan wel via de belasting. Voor dat geld bepaal ik namelijk graag zelf hoe mijn tuin er uit ziet. Wat is het volgende? Een welstandscommissie voor tuinen die telt of ik wel genoeg plantjes heb?

• Rubbergrover1
Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:

Wel of niet 'mogen' is misschien wat te zwart-wit. Maar ik denk wel dat de impact die een 'harde' ondergrond op bv de afwatering heeft vroeger of later wel in rekening gebracht zal gaan worden. Het lijkt mij niet raar als de tarieven voor de watersysteemheffing zullen gaan differentiëren. Net als dat daarin nu al onderscheid is tussen bv bebouwing, landbouw, natuur en wegen.

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Wel of niet 'mogen' is misschien wat te zwart-wit. Maar ik denk wel dat de impact die een 'harde' ondergrond op bv de afwatering heeft vroeger of later wel in rekening gebracht zal gaan worden. Het lijkt mij niet raar als de tarieven voor de watersysteemheffing zullen gaan differentiëren. Net als dat daarin nu al onderscheid is tussen bv bebouwing, landbouw, natuur en wegen.
Dan zal de tijd uitwijzen welk tarief welke gedragsverandering in gang zet ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22
Angeloonie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Als ik in de gemeente kijk naar de struiken... dat type plant hoef ik niet in mijn tuin :+
Als ik een tuin met planten wil, dan wil ik wel mooie planten en niet maar planten om het groen te maken.
En die mooie planten/bloemen eisen dus wel wat onderhoud :P
Gras heeft eigenlijk meer onderhoud nodig dan wat struiken. :P Wekelijks maaien in het seizoen, kalken, bemesten, verticuteren .... Gelukkig bestaan er tegenwoordig grasrobots :)

Wij hebben hier best een grote tuin, en ja, dat vergt wel werk. Maar eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk best niet zo erg. Na een week de hele tijd achter de pc bezig geweest te zijn, eens in het weekend een paar uurtjes buiten bezig zijn is wel rustgevend, terwijl ik vroeger er een hekel aan had om in de tuin bezig te zijn :)
(Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven)

https://fgheysels.github.io/

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-12 21:39
VinnyAMS schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:23:
Super blij met onze tuin. Afgelopen weekend lekker getuinierd. En kan ook nog trainen achter in de tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt gras neem ik aan omdat het in dit topic staat.

Ik ben pro echt gras en anti nepgras. :)

Maar ik heb mijn gras ook zo tegen die(zelfde) blokken aan liggen, net als tegen de schutting.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet te maaien is.

Als ik je een tip mag geven, leg langs de randen een randje van klinkertjes of stoepbanden neer zodat je 7cm bestraat rondom hebt, waar je wiel en beschermkap van de maaier overheen kan.
Een grasmaaier maait de eerste 5cm namelijk niet.

En die handige grastrimmer is na een paar weken toch wel een hoop gedoe, en dan doe je het uiteindelijk niet.

(ervaringsdeskundige)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:31
Is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar inderdaad de gedachtegang dat een volledig betegelde tuin minder werk is heb ik ook nooit begrepen. Wij hebben een flinke tuin (achtertuin is zo'n 650m2) waar 2 terrasdelen zijn, groot (deels overdekt) terras aan het huis vast van zo'n 40-50m2 en achterin een klein terras van 5x5 meter, de rest is grotendeels gras (grofweg 400m2) met aan weerszijde flink wat bomen, struiken, planten etc.

Het onderhoud van al dat gras kost mij aanzienlijk minder tijd en moeite dan het bijhouden van die twee terrasdelen. Tegels moet je schoon houden (vegen), er groeit altijd wel wat onkruid tussen, vallen er bladeren/propjes of wat dan ook op stoort het daar aanzienlijk meer dan wanneer dit in het gras of in de struiken valt. Dit jaar moet ik nog beginnen met het onderhoud, maar het achterste terras is van wat zo kan zien alweer groen van het mos/algen/zooi, dat gaat al weer de nodige uurtjes kosten.
Grasmaaien? Ach ja, in het hoogseizoen ongeveer 1 keer per week met de benzinemaaier, kost me grofweg 20 minuten. Dit kost met name zo lang wanneer ik het gras opvang en die bak een paar keer moet legen in het kippenhok, die vinden dat heerlijk. Hoef alleen achter de maaier aan te lopen, koud pilsje in de hand, heerlijk.

Nog afgezien van wat een ieder mooi of niet mooi vindt, hier in de tuin is het dankzij al het groen en de tal van bomen zelfs op de warmste zomerdagen prima uit te houden. We hebben stukken waar de zon vol op staat, dus wil je zonnebaden kan dat prima, maar zit je liever in de schaduw kan dat ook en dat scheelt qua gevoelstemperatuur enorm.
Ik ben ook niet zo iemand die houdt van hele strakke tuintjes, het moet een stukje natuur blijven. Ben er in het afgelopen jaar nog niet aan toe gekomen om de tuin wat te "upgraden", als zijnde er komt nog een vijver met waterval en stroompjes/bruggetje achterin de tuin en ik wil op een paar plaatsen nog wat mooie bloemen planten, maar veel "gecultiveerder" dan dat gaat onze tuin niet worden. Beetje bijhouden/snoeien ieder jaar, gras bijhouden en dat is het wel.

Dus ja terugkomend op de TS vraag: ik denk dat het meerdere factoren heeft. De laatste jaren (sinds 2020 is dat denk ik weer om aan het draaien) was de trend steeds meer om naar de grote stad te trekken, in plaats van ergens in een buitengebied te wonen. In de grote stad heb je vaak geen of nauwelijks een tuin. Daarbij met nieuwbouw moet men de tuin gaan aanleggen en dan wordt er een keuze gemaakt: of veel laten betegelen, of allemaal groen planten. Als men daar al denkt "groen kost meer tijd aan onderhoud" dan is de keuze voor tegels al sneller gemaakt, plus het feit dat het aanleggen van een groene tijd ofwel veel meer doorlooptijd kost (dingen zaaien/planten en jaren laten groeien), of het kost veel meer geld (grotere bomen en grote planten kosten significant meer geld) dan een simpele bestrating. Tegels laten leggen kost je een paar duizend euro, maar dat is wel binnen 2 dagen geregeld.

Sinds dat mensen vorig jaar vaker aan huis gebonden zijn, al is het al maar omdat men vaker thuis werkt, is de trend denk ik aan het keren. Niet alleen maar van hoe wil men de tuin hebben (men kon niet op vakantie, dus dan maar klussen/tuinieren) maar ook waar wil men wonen. Als (deels) thuiswerken meer de norm wordt, waarom dan in hartje Amsterdam wonen waar een klein appartementje al minimaal een half miljoen kost, als je voor hetzelfde geld ook in een stadje/dorp 50 of 100km verderop kunt wonen in een ruime vrijstaande woning met een flinke tuin. Indien je toch maar 1 of 2 keer per week naar kantoor in de stad hoeft, dan maakt die reistijd aanzienlijk minder uit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

Wijnands schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:38:
Februari, sneeuw smelt rap, ik heb net de rekening voor mijn volkstuin weer betaald en word al blij nu ik in de achtertuin de bollen omhoog zie komen.

Als ik echter uit het raam van mijn werkkamer/zolder kijk valt het me op dat van de 15 achtertuinen die ik kan zien er nog maar 4 echt groen zijn. Waarom is dat eigenlijk? Wat heeft de Nederlander tegen tuinieren gekregen?
Voor mij zijn er meerdere redenen om niet te tuinieren:
- Woon gehuurd en hoop ooit iets te kopen of samen te wonen met een vrouwspersoon
- Lange werkdagen met veel reistijd zorgen ervoor dat ik doordeweeks weinig thuis ben
- De weekenden ga ik in de natuur wandelen en/of doe ik vrijwilligers werk
- Mijn geld kan ik maar 1 keer uitgeven en dan kies ik onvergetelijke vakantie
- Ik vind tuinieren gewoon niet echt heel leuk.

Vaak zijn meerdere van de redenen hierboven ook van toepassing op anderen.
Mijn tuintjes (voor, opzij en achter) zijn heel makkelijk:
- Voortuin enkel 1 keer per jaar een uur met de takkenschaar door de jungle
- Tuin opzij ook zoiets, maar dan 20 minuten
- Achtertuin grotendeels bestraat, maar de rozenstruik vraagt 2 keer per jaar gesnoeid te worden en de klimop moet ik 6 keer per jaar terugsnoeien.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-12 17:01
Echt gras. En de kanten doe ik inderdaad(tot nu toe)met een grastrimmer.
FRANQ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Echt gras neem ik aan omdat het in dit topic staat.

Ik ben pro echt gras en anti nepgras. :)

Maar ik heb mijn gras ook zo tegen die(zelfde) blokken aan liggen, net als tegen de schutting.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet te maaien is.

Als ik je een tip mag geven, leg langs de randen een randje van klinkertjes of stoepbanden neer zodat je 7cm bestraat rondom hebt, waar je wiel en beschermkap van de maaier overheen kan.
Een grasmaaier maait de eerste 5cm namelijk niet.

En die handige grastrimmer is na een paar weken toch wel een hoop gedoe, en dan doe je het uiteindelijk niet.

(ervaringsdeskundige)

• Rubbergrover1
T.C schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Voor mij zijn er meerdere redenen om niet te tuinieren:
- Woon gehuurd en hoop ooit iets te kopen of samen te wonen met een vrouwspersoon
- Lange werkdagen met veel reistijd zorgen ervoor dat ik doordeweeks weinig thuis ben
- De weekenden ga ik in de natuur wandelen en/of doe ik vrijwilligers werk
- Mijn geld kan ik maar 1 keer uitgeven en dan kies ik onvergetelijke vakantie
- Ik vind tuinieren gewoon niet echt heel leuk.
Bij huur en weinig kosten willen maken kan ik mij voorstellen dat je weinig energie in de tuin wilt stoppen. Maar was de tuin al enigszins 'ingericht' toen je er kwam wonen of heb je daar nog wat aan gedaan/moeten doen?

Als je in een huurwoning met een 'kale vlakte' komt, dan denk ik namelijk dat de goedkoopste en makkelijkste oplossing namelijk niet zal zijn om te kiezen voor bestrating. Maar als dat er al lag, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet wilt gaan veranderen.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:41

Nogne

>.<

Moi_in_actie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:16:
Is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar inderdaad de gedachtegang dat een volledig betegelde tuin minder werk is heb ik ook nooit begrepen.
Omdat als je een goed stuk gras hebt dit ook niet klopt, je bent meer tijd kwijt aan je tegels schoon/netjes te houden dan je gras kort te houden. Toen wij dit huis hadden gekocht lag er overal grind/stenen en wij zijn ivm het onderhoud (en meer koeling in de zomer) overgegaan op gras, heb er nog geen seconde spijt van en moet er niet meer aan denken om die tegels terug te plaatsen.

PS/XBL: Nogne

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Bij huur en weinig kosten willen maken kan ik mij voorstellen dat je weinig energie in de tuin wilt stoppen. Maar was de tuin al enigszins 'ingericht' toen je er kwam wonen of heb je daar nog wat aan gedaan/moeten doen?

Als je in een huurwoning met een 'kale vlakte' komt, dan denk ik namelijk dat de goedkoopste en makkelijkste oplossing namelijk niet zal zijn om te kiezen voor bestrating. Maar als dat er al lag, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet wilt gaan veranderen.
Het lag er allemaal al.
Als het een zandvlakte was geweest, was het volledig bestraat geworden.
De jeugdvereniging, waar ik als vrijwilliger actief ben, wil al jaren af van de 60x90 grindtegels.
We helpen elkaar onderling ook met klussen en 1 van de vrijwilligers is bedreven in het bestraten.

Dus de kosten voor bestrating zou een kist bier geweest zijn.
Daarvoor kan ik bij Intratuin geen aangelegde tuin krijgen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-12 13:51
Ik (en mijn vriendin) houden beide erg van tuinieren. We hebben geen grote tuin, maar dat hoeft de pret niet te drukken. Ook in een kleine tuin kun je prima tuinieren!

We zien ook dat vrienden maar mondjesmaat aan het tuinieren gaan. Vaak durven ze niet te beginnen, want 'alle planten gaan toch maar dood' of 'ik weet niet hoe'. Als ze dan onze tuin zien zijn ze doorgaans toch wel jaloers. Alles is te leren; gewoon met kleine stapjes beginnen!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:14
Paitor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:05:
Dat jaarsalaris zit natuurlijk wel iets anders; je kunt het meefinancieren in je hypotheek. Mijn keuken kostte ook 20+K en de badkamer en 2 wc's ook. De buitenruimte wil ik net zo graag van genieten als de keuken, dus is mij ook een gelijksoortig bedrag waard.
Dan is het goed, toch? Als je dat soort bedragen hebt, en je haalt veel plezier uit je tuin is het prima. Ik snapte alleen niet waarom je duizenden er aan zou uitgeven om het grotendeels te betegelen. Mbt. die financiering: je kunt ook een nieuwe auto op afbetaling kopen. Daar wordt-ie niet goedkoper van :)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Persoonlijk heb ik nooit wat met tuinen gehad :D Ben wel blij dat ik er geen heb. Het is mijn ding gewoon niet. Heb ook geen enkele plant binnen.

Als ik er een had dan zou ik hem moeten onderhouden omdat de buren lopen te zeiken als het een oerwoud wordt. Dus liever helemaal niet :D

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 22-02-2021 19:52 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:46
Ik kan een mooie tuin wel waarderen. Maar woon momenteel in een huurwoning waarbij ik weet dat ik hier op niet al te lange termijn weer zal vertrekken. Heb er voor de jaren een kleine heg voor gezet, heb het zitgedeelte wat vergroot met standaard grijze tegels zodat het ruim genoeg is geworden voor een tafel + BBQ, heb een schutting in de tuin geplaatst en de echt totale verwaarlozing die het eerst was duidelijk verbeterd. Maar behoudens dat er verder nu gewoon wat gras ligt en een minimaal aantal plantjes achter staan, houdt mijn investering dan ook al snel op.

Zeker als je kijkt naar kosten van mooie planten, grond, etc. is het om de tuin goed op de knappen het geld voor een huurwoning naar mijn idee gewoon echt niet waard. Zeker niet indien je bijpassend mooie bestrating erbij wilt hebben. Je kunt al snel duizenden euro's kwijt zijn. Voor iets wat ik hierna gratis en voor niets weer teruggeef aan de verhuurder, nee dank je.

• whoami
Mad-Matt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:42:
Ik heb ook een 90% betegelde achtertuin met de gedachte "Als het mooi weer is wil ik ook in de tuin zitten en niet werken".
Maar die tegels zijn toch ook niet onderhoudsvrij ? Je moet die toch ook af en toe eens schrobben of wat dan ook doen tegen groene aanslag, etc ?

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.

• whoami
[...]

Het verbaast me dan eigenlijk dat er hiervoor in Nederland dan blijkbaar geen regeltjes voor bestaan ? Als dit zelfs in België gereglementeerd is:
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/oprit-vijver-zwembad

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.
Beide is toch totaal niet nodig? Wat groen is zo geplaatst en het meeste kan zonder al teveel problemen verwaarloosd of mishandeld worden. Dat deel blijft vanzelf over. Met af en toe iets opzoeken online kom je erg ver.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:07

Croga

The Unreasonable Man

Prachtig die verhalen van de groene vingers onder ons dat tuinieren helemaal niet veel tijd kost.
"Hooguit 2 uur per week" zegt er één. Dat is dus 104 uur per jaar. Ofwel twee en een halve week werken.
"Iedere week het gras maaien is maar 20 minuten" en dat is maar één van de onderdelen.

Ik spijt één keer per jaar m'n tegels schoon. Kost me één keer per jaar 2 uurtjes. Die andere 100+ uur kan ik lekker onder m'n gazebo zitten. In diezelfde schaduw die de planten naar voren brengen.
En de offerte om de hele voortuin te bestraten is al aan gevraagd.
Het is jammer dat asfalteren niet echt een serieuze optie is. Dat zou nog beter zijn.

Hetzelfde qua kosten. Ja, een groene tuin is zeker goedkoper aan te leggen. Maar mijn achtertuin heeft al 8 jaar geen kosten gehad. Probeer dat eens met een groene tuin, zou ik zeggen.

• Roenie
  • Niet online
whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Maar die tegels zijn toch ook niet onderhoudsvrij ? Je moet die toch ook af en toe eens schrobben of wat dan ook doen tegen groene aanslag, etc ?
Daar heb je allerlei middeltjes voor. Niet alleen voor het schoonmaken, maar ook voor het verminderen van aanslag. Of je laat mos je tegels overnemen. Dan lijkt heb je een groene tuin ;)
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.
Met wat geduld is veel te leren lijkt mij. Zeker als je voor makkelijke planten gaat. Alleen je moet daar wel de tijd en het geduld voor hebben. Je kunt niet verwachten dat je gelijk een perfecte tuin hebt. Het vraagt een financiële- en tijdsinvestering waarbij je het resultaat niet helemaal in de hand hebt. Daarnaast is een tuin ook sterk smaakgebonden. Ten slotte hangt het ook nog eens af van je gezinssamenstelling lijkt mij. Met jonge kinderen zul je een ander type tuin hebben dan als stelletje zonder (inwonende) kinderen. Kortom, veel factoren waardoor mensen een bepaalde type tuin hebben. En misschien ook nog belangrijk: hoe heb je het huis gekocht? Het lijkt mij dat veel mensen een bestaande tuin niet gelijk helemaal op de schop gooien als die er enigszins ok uit ziet.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
Tenzij je tuinieren invult als BBQ'en, smokers, sauna's en bubbelbaden neerzetten, etc. Dan is men best wel weer handig.

Denk dat het steeds vaker een kwestie is van "druk" zijn met andere dingen, niet zelden via een klein schermpje.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12 14:07
Sinds ik een huis (in Amsterdam!) met een tuin heb ben ik hier erg blij mee. Vooral nu in tijden van corona. Het valt mij hier ook op dat inderdaad veel buren weinig doen met hun tuin. Ik vind het heerlijk om een beetje te klussen in de tuin. Zo heb ik een pergola gemaakt met vlonders eronder. Tegels vernieuwd en een grasmat aangelegd. Per jaar 1 a 2 keer naar een tuincentrum voor wat plantjes. Wij hebben ongeveer 35m2 en het kost helemaal niet zoveel tijd. We hebben wat klimplanten (paar kamerfoelie planten, een clematis, een paar passiebloemen, wat struiken, olijfboompje, vlinderstruik etc.)

Sowieso leuk om wat vogels en wat bijtjes in de tuin te hebben zomers. En je leert nog eens wat :)

Hier in Amsterdam hebben ze ook meerdere malen een actie gehad om de tegels gratis op te halen (tegels eruit, plant erin). Er is zelfs een subsidie om een boom aan te schaffen voor in de tuin (ik meen 150 euro). Mede om de stad daarmee Rainproof te maken. Heel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door webber87 op 22-02-2021 21:15 ]

• Roenie
  • Niet online
whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:03:
[...]Het verbaast me dan eigenlijk dat er hiervoor in Nederland dan blijkbaar geen regeltjes voor bestaan ? Als dit zelfs in België gereglementeerd is:
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/oprit-vijver-zwembad
"Maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin." Dat is nog best een eind voor een gemiddeld rijtjeshuis :)

In Nederland hebben we dan weer veel (betuttelende) regels voor het bouwen van huizen ;)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik dacht dat Nederland afgelopen jaar als een dolle aan de slag is gegaan met (moes)tuinieren... Vooral de moestuin is de laatste jaren steeds populairder en het laatste jaar helemaal, hoorde ik bij tuincentra.

Zelf heb ik de afgelopen jaren steeds meer het tuinieren ontdekt... De vorige bewoners van onze woning hadden van de tuin een soort van betonnen jungle gemaakt. Daar hebben we nu veel meer verandering in gebracht. Ik geniet van de momenten buiten. Even het hoofd leegmaken.

Zeker ook het moestuinieren is erg fijn om te doen en dit hoeft helemaal niet tijdrovend en moeilijk te zijn. Met bijvoorbeeld de informatie van sites als de Makkelijke Moestuin wordt het moestuinieren erg makkelijk. Vaak gaat het fout omdat mensen moeilijke groenten kiezen, teveel willen, dat soort dingen. In een moestuinbak met de juiste groenten en informatie wordt het een stuk makkelijker, heb ik ontdekt. Al een paar jaar genieten we vanaf de lente van lekkere groentes, kruiden en fruit uit eigen achtertuin.

• Rubbergrover1
Croga schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:05:
Prachtig die verhalen van de groene vingers onder ons dat tuinieren helemaal niet veel tijd kost.
"Hooguit 2 uur per week" zegt er één. Dat is dus 104 uur per jaar. Ofwel twee en een halve week werken.
"Iedere week het gras maaien is maar 20 minuten" en dat is maar één van de onderdelen.
Ik verbaas me ook een beetje over hoeveel tijd mensen aan hun tuin (moeten) besteden. Ik ben meer van het 'gemakstuinieren'. Maairobot voor het gras en verder af en toe eens een klimplantje vastbinden als ik daar zin in heb of als ik me er aan stoor. En alleen als ik er zin in heb eens een plantje of wat bolletjes/zaadjes kopen. Dan natuurlijk wel overblijvende/uitbreidende planten, anders blijf je bezig :) .

Ik denk dat er wat dat betreft wel een verschil is tussen mensen die houden van groene tuinen en mensen die houden van tuinieren.
Hetzelfde qua kosten. Ja, een groene tuin is zeker goedkoper aan te leggen. Maar mijn achtertuin heeft al 8 jaar geen kosten gehad. Probeer dat eens met een groene tuin, zou ik zeggen.
Dat is vrij makkelijk hoor. In de natuur gaan de dieren ook niet elk jaar naar het tuincentrum ;) . Als je gewoon vaste planten en overblijvende bollen en knollen hebt, dan hoef je weinig aan de tuin te doen en heb je er ook nauwelijks (of geen) kosten aan.

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Rukapul schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Beide is toch totaal niet nodig? Wat groen is zo geplaatst en het meeste kan zonder al teveel problemen verwaarloosd of mishandeld worden. Dat deel blijft vanzelf over. Met af en toe iets opzoeken online kom je erg ver.
Toch als je helemaal geen enkele basiskennis hebt dan valt het toch tegen.

Vroeger als bijbaantje meer dan 10 jaar bij een hovenier gewerkt. De groene tuinen die we in onderhoud hadden waren van mensen die het wel wisten hoe het moest, maar fysiek niet meer konden, vaak door leeftijd. Of het waren rijke lui met een tuin van een hectare.
Maar merendeel was aanleg van betonnen tuinen.
Grofweg twee reden waarom die aangelegd werden:
1. Werkelijk geen idee hebben van planten. Hoevaak ik gazon niet opnieuw heb moeten aanleggen omdat het na kiemen compleet verdroogt is....
2. Door de week fysieke baan en op zaterdag ook nog een fysiek bezigheid (sport/beunklussen etc.) en dan geen zin meer om daarnaast ook nog een tuin te onderhouden.

Daarnaast zag ik vroeger vaak dat de vrouw de tuin deed. Dat was ook een soort van trots. Nu er steeds minder "fulltime huisvrouwen" zijn verschuift verandwoordelijkheid van de tuin vaak naar de man die gemiddeld genomen iets "praktischere" oplossing zoeken.

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-12 21:44
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Ik verbaas me ook een beetje over hoeveel tijd mensen aan hun tuin (moeten) besteden. Ik ben meer van het 'gemakstuinieren'. Maairobot voor het gras en verder af en toe eens een klimplantje vastbinden als ik daar zin in heb of als ik me er aan stoor. En alleen als ik er zin in heb eens een plantje of wat bolletjes/zaadjes kopen. Dan natuurlijk wel overblijvende/uitbreidende planten, anders blijf je bezig :) .

Ik denk dat er wat dat betreft wel een verschil is tussen mensen die houden van groene tuinen en mensen die houden van tuinieren.

[...]

Dat is vrij makkelijk hoor. In de natuur gaan de dieren ook niet elk jaar naar het tuincentrum ;) . Als je gewoon vaste planten en overblijvende bollen en knollen hebt, dan hoef je weinig aan de tuin te doen en heb je er ook nauwelijks (of geen) kosten aan.
Ik verbaas me hier ook over. Ik heb een kleine tuin, maar 50m2, maar ik besteed er echt niet meer dan een kwartiertje per week aan, juist omdat ik het elke week doe en vaste planten heb staan. Vroeger, toen de tuin nog voornamelijk uit klinkertjes bestond en ik in de borders steeds eenjarig spul plantte was ik er veel meer tijd aan kwijt. Toen vond ik het ook echt niet leuk om iets in de tuin te doen. Met als resultaat dat als ik dan een keertje onkruid ging wieden er gigantische distels en brandnetels stonden en het helemaal een drama was.

Nu snoei ik twee keer per jaar de heg, dat is zo gedaan. En elke week maak ik even een rondje met de schoffel en trek wat onkruid. Ik heb een regenton waar meestal wel genoeg water in zit om de tuin wat op te peppen in tijden van droogte.

Ik denk dat het grootste probleem met tuinieren is dat mensen denken dat het veel geld kost, maar ook dat mensen niet weten hoe ze een mooie tuin aan moeten leggen. Ik zie hier in de wijk vooral antracieten tegels met hogere gemetselde bloembakken, donker split, kunstgras etc. Dat is prima als dat je smaak is, maar doordat alle tuinen zo op elkaar lijken is het lastig iets anders te bedenken wanneer antracieten tegels niet je smaak zijn.

• Roenie
  • Niet online
Iris1234 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:25:
[...]...Ik denk dat het grootste probleem met tuinieren is dat mensen denken dat het veel geld kost, maar ook dat mensen niet weten hoe ze een mooie tuin aan moeten leggen. Ik zie hier in de wijk vooral antracieten tegels met hogere gemetselde bloembakken, donker split, kunstgras etc. Dat is prima als dat je smaak is, maar doordat alle tuinen zo op elkaar lijken is het lastig iets anders te bedenken wanneer antracieten tegels niet je smaak zijn.
Doordat alles op elkaar lijkt is het juist eenvoudiger iets anders te bedenken, want dan is alles dat anders is dan antraciete tegels al bijzonder.

Je hebt het over een mooie tuin, maar smaak is ontzettend subjectief. Er zijn ook mensen die tegels simpelweg mooier vinden dan planten.

• Iris1234
Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:38:
[...]
Doordat alles op elkaar lijkt is het juist eenvoudiger iets anders te bedenken, want dan is alles dat anders is dan antraciete tegels al bijzonder.

Je hebt het over een mooie tuin, maar smaak is ontzettend subjectief. Er zijn ook mensen die tegels simpelweg mooier vinden dan planten.
Uiteraard is smaak subjectief. Maar ik zie vaak dat de betegelde tuinen ook niet echt creatief aangelegd zijn maar gewoon vol met grijze tegels. En nogmaals dat moet iedereen lekker voor zich weten, als iemand dat prachtig vind moet hij dat lekker doen.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-12 14:54

Mad-Matt

TheDoctor#2181

whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Tuin op het zuiden. 1x per jaar de groene "winter" aanslag. En de rest van het jaar nergens last van.
Af en toe de bezem erdoorheen en klaar.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• mkleinman
  • Laatst online: 14-12 09:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

(jarig!)
ehtweak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
[...]

100 kuub? Dat past echt niet in 60 kruiwagens hoor... ;)

Gemiddelde kruiwagen past zo'n 80 liter in.
M.a.w. honderdduizend liter / 80 = 1250 kruiwagens! Dan ben je wel ff bezig. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPb5fq-oodshPd5tCFZfmGa8Hic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe8weWPVr7smL0K87gn001EQ.jpg?f=fotoalbum_large

klein hoopje ( 1 van 2 ) ;) . 1250 kruiwagens op mijn tuin gooien, ik wil geen terp waar ik op kweek :P

On a more serious note; Dit wordt door de vereniging gekocht en voor een klein bedrag aan de leden aangeboden. Steeds meer leden doen er mee per jaar omdat mensen zien wat het doet voor de grond en de planten die er op groeien.

Een hoop, met name oudere, leden gooien alleen elk jaar wat kalk en kunstmest ( 12/10/18 ) op de tuin en die vragen zich elk jaar meer af waarom planten steeds slechter groeien.

Dit is voor ons het 4e jaar op rij dat er champost of compost de tuin op gaat en ik denk met nog 1 of 2 jaar dat de grond zo los is en blijft dat ik niet meer hoef te frezen.

Morgen weer een hele dag naar de tuin, voorzaaien in de kas voor vroege oogst en lekker genieten van het mooie weer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Waarom ik een tegeltuin heb laten leggen? Kleine tuin waarbij ik als een veranda heb laten plaatsen. Dan blijft er zo n 20m2 over, plus nog 5m2 naast de stenen schuur. Aangezien mijn hobby motoren zijn heb ik wat ruimte nodig daarvoor. In de randstad is ruimte nogal een dingetje.

Was de tuin wat groter, dan was een combinatie met een groene tuin een optie geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B0fRsCDpiTVwyLltuvHQ4Zac7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E34SntTzlQtZfDDX15gusCVj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 23-02-2021 11:36 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12 18:20
Hier ook tuinliefhebber. Het is maar 60m2, maar zit graag in het groen. Probeer ook zoveel mogelijk voor insecten en vogels te creëeren en werk het grootste deel van de schuttingen af met Toscaanse jasmijn of Clematis. Afgelopen zomer een pergola gezet en daar ook weer klimplanten tegen aan gezet. Het grasmaaien kost eigenlijk het meeste tijd maar rest stelt weinig tot niks voor. Af en toe bijmesten, snoeien en water geven. Woon zelf ook in een nieuwbouwwijk en daar ziet ongeveer 9/10 tuinen er hetzelfde uit, tegels tegels tegels en een heel klein beetje gras en een forse overkapping.

Je geniet er toch van als het wemelt van de bijen, vlinders en vogels? Zou graag nog op de uitbouw en schuur sedum willen, maar dat komt later nog.

• Roenie
  • Niet online
Het kan ook zijn dat mensen een groene tuin simpelweg niet mooi vinden. Of zoals eerder door een poster genoemd een hekel aan vogels hebben. Ik begrijp uiteraard dat er mensen zijn die juist wel van groen houden, maar het zou fijn zijn als die groep zich ook eens kan voorstellen dat anderen dat (veel minder) hebben.

• Rubbergrover1
Roenie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:08:
Het kan ook zijn dat mensen een groene tuin simpelweg niet mooi vinden. Of zoals eerder door een poster genoemd een hekel aan vogels hebben. Ik begrijp uiteraard dat er mensen zijn die juist wel van groen houden, maar het zou fijn zijn als die groep zich ook eens kan voorstellen dat anderen dat (veel minder) hebben.
Zeker te begrijpen. Maar dan vind ik het wel weer jammer als zulke mensen een huis met een tuin kopen.

• Yucon
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

mkleinman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]

klein hoopje ( 1 van 2 ) ;) . 1250 kruiwagens op mijn tuin gooien, ik wil geen terp waar ik op kweek :P

On a more serious note; Dit wordt door de vereniging gekocht en voor een klein bedrag aan de leden aangeboden. Steeds meer leden doen er mee per jaar omdat mensen zien wat het doet voor de grond en de planten die er op groeien.

Een hoop, met name oudere, leden gooien alleen elk jaar wat kalk en kunstmest ( 12/10/18 ) op de tuin en die vragen zich elk jaar meer af waarom planten steeds slechter groeien.

Dit is voor ons het 4e jaar op rij dat er champost of compost de tuin op gaat en ik denk met nog 1 of 2 jaar dat de grond zo los is en blijft dat ik niet meer hoef te frezen.

Morgen weer een hele dag naar de tuin, voorzaaien in de kas voor vroege oogst en lekker genieten van het mooie weer.
Zit je dan niet met het probleem dat je weer grond moet afvoeren om het volume kwijt te komen? Met de tarieven daarvoor is dat ook niet heel aantrekkelijk.

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:43:
Zeker te begrijpen. Maar dan vind ik het wel weer jammer als zulke mensen een huis met een tuin kopen.
Hoezo is dat jammer dan? Als mensen voor een tuin willen betalen om andere dingen te doen dan in het groen te zitten, dan bepalen zij toch lekker zelf wat zij met hun tuin doen?

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-12 14:29
[...]

Ik ben zelf pro groene tuin maar ik hekel me wel aan deze houding.. Waarom zou iemand zonder groene aspiraties geen recht hebben op een tuin/ buitenruimte... Alsof een balkonnetje op 3 hoog aan de zelfde criteria voldoet...

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-12 16:51

The Zep Man

🏴‍☠️

Mensen kopen geen huis met een tuin, maar een woning met grond. Wat zij daarmee doen is aan hen, binnen wettelijke kaders. Zelfs al zou men van de grond een privé verharde parkeerplaats willen maken, dan kan en mag dat (mits de aansluiting op de openbare weg voldoet aan de wettelijke normen).

Zoals @Woody179 ook aangeeft, een (groene) tuin hebben is fijn, maar het is niet iets dat je anderen kan opleggen. Over wat iemand met diens grond doet heb je in beginsel niets over te zeggen, zolang het maar voldoet aan de APV.

Een tuin kost tijd en/of geld. Als tuinen maatschappelijk belangrijk zijn, dan kunnen de middelen en de arbeid ook deels gesubsidieerd worden om aanleg en onderhoud te stimuleren. Daar betaalt iedereen in de gemeente dan wel aan mee.

[ Voor 50% gewijzigd door The Zep Man op 24-02-2021 13:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-12 14:29
Yucon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Zit je dan niet met het probleem dat je weer grond moet afvoeren om het volume kwijt te komen? Met de tarieven daarvoor is dat ook niet heel aantrekkelijk.
Champost is puur organische massa. Daar vind je op termijn niet veel meer van terug ( opgegeten door wormen of opgenomen door de beplanting. De moestuin zal aanvankelijk wel wat hoger liggen maar zakt naar mate de planten groeien wel weer iets in. En al zou de tuin op termijn 5 of 10 cm hoger komen te liggen is dat voor een moestuin nog geen ramp

• Rubbergrover1
Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ik ben zelf pro groene tuin maar ik hekel me wel aan deze houding.. Waarom zou iemand zonder groene aspiraties geen recht hebben op een tuin/ buitenruimte... Alsof een balkonnetje op 3 hoog aan de zelfde criteria voldoet...
Natuurlijk heeft iedereen recht op buitenruimte. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze die keuze (moeten) maken.

Ik zou dan liever zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. (bv met grote dakterrassen of bovenop andere bebouwing). Zodat er meer grond overblijft voor mensen die wel beplanting willen.
(Ik heb zelf bv ooit in een gewone eengezinswoning gewoond aan een 'straat/hofje' bovenop een winkelcentrum, compleet met bestrate 'achtertuin'. Met meer buitenruimte en 'vrijheid' dan veel gewone woningen. Maar helaas dus geen mogelijkheden voor planten, anders dan in bloembakken. Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen.)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het enige échte probleem met compleet bestraatte/betegelde tuinen is de waterhuishouding, zeker als het in een wijk de overhand heeft. Op zich is dat natuurlijk te regelen met correct aangelegde afwatering naar bijvoorbeeld ondergrondse infiltratieboxen, maar gemeentes moeten er wel iets mee. Eigenlijk is het bijzonder dat een huis moet voldoen aan een bouwbesluit maar je tuin in principe helemaal vrij is van regels (afgezien van maximaal 50% overdekt). Misschien zou een toevoeging aan die regels moeten zijn "maximaal x% bestraat, tenzij voorzien van juiste afwatering".

• mkleinman
  • Laatst online: 14-12 09:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

(jarig!)
Yucon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Valt heel erg mee, Die paar kruiwagens champost wordt bijna volledig verteerd door het bodemleven, daar blijft bijna niets van over.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Iris1234
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Natuurlijk heeft iedereen recht op buitenruimte. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze die keuze (moeten) maken.

Ik zou dan liever zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. (bv met grote dakterrassen of bovenop andere bebouwing). Zodat er meer grond overblijft voor mensen die wel beplanting willen.
(Ik heb zelf bv ooit in een gewone eengezinswoning gewoond aan een 'straat/hofje' bovenop een winkelcentrum, compleet met bestrate 'achtertuin'. Met meer buitenruimte en 'vrijheid' dan veel gewone woningen. Maar helaas dus geen mogelijkheden voor planten, anders dan in bloembakken. Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen.)
Ik heb ook wel eens bij zo’n huis gekeken maar het is wel heel anders dan wonen op de begane grond.

Ik kan me best voorstellen dat mensen liever tegels willen, of zoals de user hierboven graag aan hun motor sleutelen in de beteugelde tuin. Maar qua natuur en waterhuishouding is het wel minder natuurlijk. Als mensen het mooier vinden om de tuin volledig te betegelen dan moeten ze dat lekker doen. Maar volgens mij maken veel mensen de keuze omdat ze denken dat het gemakkelijker is qua onderhoud, en dat hoeft niet zo te zijn.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:44
Dit is wellicht wel een interessant artikel, regelgeving omtrent groen is en komt er dus wel.

https://www.parool.nl/nieuws/tuin-betegelen-in-oud-west-mag-dat-straks-slechts-voor-de-helft~b54ec183/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

• tiswat
"De nieuwe regels gelden niet met terugwerkende kracht: tuinen die al zo goed als versteend zijn, hoeven niet te worden vergroend"

Dan schiet je er nog weinig mee op.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:44
tiswat schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:24:
[...]

"De nieuwe regels gelden niet met terugwerkende kracht: tuinen die al zo goed als versteend zijn, hoeven niet te worden vergroend"

Dat zou ik niet zeggen, de huidige trend is toch om tuinen te verstenen. Dus voor alle nieuwe tuinen gelden de regels wel.

• tiswat
Milo85 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Dat zou ik niet zeggen, de huidige trend is toch om tuinen te verstenen. Dus voor alle nieuwe tuinen gelden de regels wel.
Alleen zo veel ruimte is er niet meer om te bebouwen, zeker niet in de randstad.

• FRANQ
com2,1ghz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:36:
Waarom ik een tegeltuin heb laten leggen? Kleine tuin waarbij ik als een veranda heb laten plaatsen. Dan blijft er zo n 20m2 over, plus nog 5m2 naast de stenen schuur. Aangezien mijn hobby motoren zijn heb ik wat ruimte nodig daarvoor. In de randstad is ruimte nogal een dingetje.

Was de tuin wat groter, dan was een combinatie met een groene tuin een optie geweest.

[Afbeelding]
Ik snap hem helemaal.
Maar zoals waar je ladder staat kun je toch wel 3 tegels weghalen en vervangen door groen.

Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is.

Je kan ook tegen de schutting of schuur verticaal tuinieren.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele tuin om te toveren tot moestuin.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

tiswat schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Iemand in Nieuw-West:
Volgend jaar de tuin vernieuwen? Doe dit jaar maar alvast, voordat de nieuwe regels van kracht worden.
En dan gooien ze de goedkoopste tegels erin, want ja... Eenmaal volledig betegeld mag het volledig betegeld blijven. Die tegels kan je altijd nog later vervangen. Huizen met een volledige tegeltuin kunnen dan ook meer waard worden, want je hebt dan tenminste een keuze als nieuwe bewoner. Dit in tegenstelling tot de 'sloebers' met slechts een halve tegeltuin.

Slim gespeeld, Amsterdam... Slim gespeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 08:41 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Ik snap hem helemaal.
Maar zoals waar je ladder staat kun je toch wel 3 tegels weghalen en vervangen door groen.

Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is.

Je kan ook tegen de schutting of schuur verticaal tuinieren.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele tuin om te toveren tot moestuin.
In mijn vorige woning had ik een hoekje waar we wat groen hadden. Diende ook meteen als de kattenbak van de hele straat. Stonk alleen maar naar stront en pis.

• Roenie
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
...Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is....
Deze zin suggereert dat je een tuin groen nodig hebt om er een leuke tuin van te maken. Dat is jouw perspectief (en van een boel andere mensen), maar @com2,1ghz (en een boel anderen) vinden een tegeltuin weer leuker of praktischer.

Wat mij in het algemeen opvalt in dit topic is dat 'pro-groen' (of beter 'anti-tegel') probeert 'pro-tegel' te overtuigen om minder tegels in de tuin te leggen, terwijl het 'pro-tegel' niet uitmaakt wat 'pro-groen/anti-tegel' in de tuin heeft liggen. Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:13:
Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.
Zoals eerder genoemd moet je dat breder trekken:

Laat een ander bepalen wat zij met hun eigen grond doen. Zolang dat aan weg- en regelgeving voldoet, heb je er niets over te zeggen. ;)

• FRANQ
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:48:
[...]

In mijn vorige woning had ik een hoekje waar we wat groen hadden. Diende ook meteen als de kattenbak van de hele straat. Stonk alleen maar naar stront en pis.
Als je in een buurt woont met teveel van die beesten is dat wel een probleem ja.
Hier komen ze gelukkig niet in de tuin.

Maar daar kun je ook wat aan doen met bijvoorbeeld koffieprut, of natspuiten.
Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:13:
[...]
Deze zin suggereert dat je een tuin groen nodig hebt om er een leuke tuin van te maken. Dat is jouw perspectief (en van een boel andere mensen), maar @com2,1ghz (en een boel anderen) vinden een tegeltuin weer leuker of praktischer.

Wat mij in het algemeen opvalt in dit topic is dat 'pro-groen' (of beter 'anti-tegel') probeert 'pro-tegel' te overtuigen om minder tegels in de tuin te leggen, terwijl het 'pro-tegel' niet uitmaakt wat 'pro-groen/anti-tegel' in de tuin heeft liggen. Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.
Het maakt mij echt niks uit wat jij op je perceel hebt liggen.
Als jij het helemaal wil asfalteren, ga je gang.
Gelukkig heb ik daar niks van te zeggen want het is van jou.

Dit topic heeft als insteek dat de gemiddelde tuin tegenwoordig dichtgestraat is en er niet meer een echte tuin is.
Dus dan kan je ook verwachten dat het hier meer pro groen is.

Overigens probeerde ik degene waar ik op reageerde een paar tips te geven om zonder veel ruimte kwijt te raken toch wat groen te kunnen hebben.
Daar hoeft hij helemaal niks mee te doen.
En ik gaf ook aan dat ik snapte dat hij de tegels nodig heeft voor zijn motoren/hobby.

Maar ik denk dat hij best wel reactie verwacht had, anders post je de foto's niet.
Dus misschien denkt hij nu wel, goed idee het kost me 3 tegels maar dan kan ik wel een mooie border maken.

Iedereen gewoon een beetje in zijn waarde laten.
Niet iedere reactie om een tegel te vervangen voor groen is een haat reactie naar tegelliefhebbers.

• Roenie
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:59:
...Het maakt mij echt niks uit wat jij op je perceel hebt liggen.
Als jij het helemaal wil asfalteren, ga je gang.
Gelukkig heb ik daar niks van te zeggen want het is van jou...
Mooi, dan zijn we het daar over eens :)
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Laat een ander bepalen wat zij met hun eigen grond doen. Zolang dat aan weg- en regelgeving voldoet, heb je er niets over te zeggen. ;)
Inderdaad. Ik dacht laat ik het in dit topic alleen over de tuinindeling hebben ;)

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

Dit vind ik dan weer raar, alsof mensen die niet van tuinieren houden geen recht hebben op buitenruimte zoals ze zelf wensen te hebben. wij kochten ons huis met hele andere dingen in ons hoofd dan de tuin.
dat je er toevallig een tuin bij krijgt kunnen wij ook niets aan doen.

• Rubbergrover1
ansichtkaart schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Dit vind ik dan weer raar, alsof mensen die niet van tuinieren houden geen recht hebben op buitenruimte zoals ze zelf wensen te hebben. wij kochten ons huis met hele andere dingen in ons hoofd dan de tuin.
dat je er toevallig een tuin bij krijgt kunnen wij ook niets aan doen.
Natuurlijk hebben mensen die niet van tuinieren houden wel recht op buitenruimte. Dat heb ik ook al een paar keer aangegeven (lezen is blijkbaar moeilijk...).

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
dat je dat hebt gezegd vind ik uit je antwoorden dan weer niet doorschemeren.

ook opmerkingen als "Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen."
Een woning is meer dan alleen de tuin en dat je beseft dat mensen recht hebben op iets klopt maar uit al je andere woorden lees ik toch wel dat we volgens jou iets inpikken wat andere meer verdienen.

• Rubbergrover1
ansichtkaart schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:22:
dat je dat hebt gezegd vind ik uit je antwoorden dan weer niet doorschemeren.

ook opmerkingen als "Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen."
Een woning is meer dan alleen de tuin en dat je beseft dat mensen recht hebben op iets klopt maar uit al je andere woorden lees ik toch wel dat we volgens jou iets inpikken wat andere meer verdienen.
Tsja, wellicht zegt het meer over hoe je iets leest. Wat ik vooral aangeef is dat ik liever zou zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. Omdat je de zelfde woningen in de regel namelijk ook prima bovenop een ander bouwwerk zou kunnen plaatsen. Waarbij het enige twee verschillen dus zijn dat je enerzijds niet 'de grond in kunt gaan' om te tuinieren en anderzijds veel efficiënter bezig bent met twee bouwwerken op het zelfde grondoppervlak.

Dat zie je trouwens op diverse plaatsen ook in de praktijk wel gebeuren, bijvoorbeeld bouwen bovenop een grote parkeergarage. Waarbij je eigenlijk niet eens doorhebt dat je niet 'op de grond' woont, maar dat je dat alleen 'herkent' doordat er geen bomen of andere diepwortelende planten zijn. Ik zou het mooi vinden als er veel vaker zulk soort 'efficiëntie' zou zijn, omdat we met zulke 'dubbele functies' veel meer kwijt kunnen op de zelfde hectares bouwgrond. En als bij-effect kun je ook nog eens zodanig bouwen dat je überhaupt geen 'last' hebt van tuingrond (onkruid, verzakkingen, wateroverlast etc.), maar in plaats daarvan juist voordeel van een stevige ondergrond/fundering hebt. Waar je in een 'gewone' tuin een klein fortuin moet uitgeven voor een stevige ondergrond, krijg je die bij zulke woningen 'gratis' erbij.

Dat is dus helemaal niet bedoeld als aanval op mensen die niet van groene tuinen houden, maar meer als overdenking hoe het anders/beter zou kunnen. Omdat je zo het aanbod aan woningen zou kunnen vergroten en daarbij ook nog eens voor iedereen de gewenste buitenruimte kunt krijgen.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12 20:23
[...]

Als zij dan ook zorgen dat zij hun eigen waterhuishouding op orde hebben, zodat niet alles makkelijk naar de tuin van de buurman stroomt...

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-12 13:26
Toen ik mijn huidige huis kocht was 100% steen. Nu ongeveer 4m2 (15%) aan tegels eruit gehaald en volgestopt met boomschors en planten. Het verschil in insecten is nu al heel groot (als je met 0 insecten begint is dat niet moeilijk natuurlijk)...

We zijn van plan om dit jaar te verhuizen naar een huis met een grotere tuin, en willen dat direct goed aanpakken en hoogstens 20% te betegelen (stukje terras en een voetpad). Kan niet wachten op de groene oase, koelere zomers, en het ecosystem in de stad een (klein) beetje te helpen.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Pizza_Boom schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Als zij dan ook zorgen dat zij hun eigen waterhuishouding op orde hebben, zodat niet alles makkelijk naar de tuin van de buurman stroomt...
Een situatie die voor kan komen en als dat gebeurt gemitigeerd kan worden, door iedere buur voor zich (maar idealiter door beide buren in onderling overleg).

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 16:36 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En dan wordt het dus tijd voor meer regelgeving om de egoïstische medemens te dwingen om te veranderen. Wat dat betreft is een tegeltax geen gek idee, wil je je hele tuin bestraten dan mag je betalen om de gevolgen daarvan te compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:41:
En dan wordt het dus tijd voor meer regelgeving om de egoïstische medemens te dwingen om te veranderen.
Als het maatschappelijk gewenst is wat iemand met zijn eigen grond doet, dan is daar inderdaad een regelgeving voor (APV). Die moet dan maar aangepast worden.

En natuurlijk sta jij in de rij om vrijwillig tuinen te onderhouden voor mensen die daar geen trek in hebben, zo barmhartig als dat jij bent? :+

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 16:49 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:47:
[...]

En natuurlijk sta jij in de rij om vrijwillig tuinen te onderhouden voor mensen die daar geen trek in hebben, zo barmhartig als dat jij bent? :+
Er zijn wel meer dingen die ik niet wil doen en toch moet doen omdat het in het belang is van de maatschappij.
Daar is dit wat mij betreft ook onderdeel van gezien in veel steden de huizenbezitters een heel groot deel van de grond in het bezit hebben en daarmee een enorme impact hebben op het klimaat en de leefbaarheid in een stad.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens zijn er prima opties voor een groene tuin die evenveel of zelfs minder onderhoud kost dan tegels (die je toch echt schoon moet houden), maar dat weten diegenen die niet willen tuinieren misschien niet.

• CVTTPD2DQ
Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:59:
Er zijn wel meer dingen die ik niet wil doen en toch moet doen omdat het in het belang is van de maatschappij.
Daar is dit wat mij betreft ook onderdeel van gezien in veel steden de huizenbezitters een heel groot deel van de grond in het bezit hebben en daarmee een enorme impact hebben op het klimaat en de leefbaarheid in een stad.
Als je iets gezamelijk belangrijk vindt, moet je er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor nemen. Als ik hier in de buurt kijk zie ik een hoop ruimte die gebruikt wordt voor parkeerplaatsen die makkelijk 'groen' te maken zou zijn. Waarom worden huizen gebouwd op mini-perceeltjes als je daarna de schuld bij de bewoners legt als ze het lef hebben om een tegeltuin aan te leggen?

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pagani schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:12:
Overigens zijn er prima opties voor een groene tuin die evenveel of zelfs minder onderhoud kost dan tegels (die je toch echt schoon moet houden),
Daarvoor is de hogedrukspuit. Vijf minuten werk, klaar...

Alternatief (bij dure tegels) is schoonmaakazijn. 10-20 liter daarvan onverdund erover aan het begin van het voorjaar (gebaseerd op hoeveel tegels je hebt), even boenen, klaar voor een jaar.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Als je iets gezamelijk belangrijk vindt, moet je er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor nemen. Als ik hier in de buurt kijk zie ik een hoop ruimte die gebruikt wordt voor parkeerplaatsen die makkelijk 'groen' te maken zou zijn.
Dat, en parkeerplaatsen zijn met de juiste investering nog steeds te gebruiken als parkeerplaatsen en als oppervlak om water de grond in te krijgen.
Waarom worden huizen gebouwd op mini-perceeltjes als je daarna de schuld bij de bewoners legt als ze het lef hebben om een tegeltuin aan te leggen?
En, nogmaals genoemd, het is hun eigen tuin. Met die mini perceeltjes is dat een minimale 'aanslag' op het geheel, zelfs als het allemaal tegeltuinen zouden zijn.

Dus ik ben het met je eens. Als het aan het geheel bijdraagt, moet het geheel ook de lasten dragen, en niet enkel de grondbezitters. Parkeerplaatsen, wegen, parken, groenstroken... Investeer daar maar gezamenlijk in. Dan kan je tenminste ook nog wat groen zien, zelfs als je maar een piepkleine (tegel)tuin hebt, of helemaal geen grond bezit. :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:51:
Dus ik ben het met je eens. Als het aan het geheel bijdraagt, moet het geheel ook de lasten dragen, en niet enkel de grondbezitters. Parkeerplaatsen, wegen, parken, groenstroken... Investeer daar maar gezamenlijk in. Dan kan je tenminste ook nog wat groen zien, zelfs als je maar een piepkleine (tegel)tuin hebt, of helemaal geen grond bezit. :+
Zo lang het je zelf maar geen enkele moeite kost, laat anderen er maar voor op draaien. Dat vind ik een egoïstische gedachte.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:44:
Zo lang het je zelf maar geen enkele moeite kost, laat anderen er maar voor op draaien. Dat vind ik een egoïstische gedachte.
Als de gemeenschap ervoor opdraait dan draaien ook de grondeigenaren ervoor op.

Het is een egoïstische gedachte al wil je zelf bepalen wat anderen met hun bezit doen. ;)

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:30
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Het is een egoïstische gedachte al wil je zelf bepalen wat anderen met hun bezit doen. ;)
Terecht punt hoor. Niet iedereen hoeft groene ambities te hebben.

Ik ben wel voor de vervuiler betaalt. Een stenen tuin vraagt meer van de waterafvoer. Daar mag best voor betaald worden. Maar dan moet het wel een groot verschil zijn en geen idealistische opdringerij.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Dat is de zaken omdraaien, zo werkt het niet. Je auto is ook je eigen bezit maar die mag je niet parkeren waar je wilt en moet aan allerlei eisen voldoen. Je woning mag ook niet vergunningsvrij uitgebouwd worden op je eigen grond. Allemaal regels bedoeld om te zorgen dat de belangen van het individu niet de belangen van de samenleving verstoren.

En dan vind ik het geen gek idee om extra natuur binnen woonwijken te verplichten aangezien er een aantal aantoonbare voordelen zijn die deze natuur met zich mee brengt. Alternatief is dat tuinen nog kleiner worden, er extra groenstroken aangelegd moeten worden en deze groenstroken op kosten van de burger onderhouden moeten worden.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

DeKever schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:05:
Ik ben wel voor de vervuiler betaalt. Een stenen tuin vraagt meer van de waterafvoer. Daar mag best voor betaald worden. Maar dan moet het wel een groot verschil zijn en geen idealistische opdringerij.
Een stenen tuin draagt niet bij aan de waterafvoer. Net zo min als verharde openbare parkeerplaatsen, het ontbreken van groenstroken, etc.

Een stenen tuin draagt ook niet bij aan de bijenpopulatie. Net zo min als verharde openbare parkeerplaatsen, het ontbreken van groenstroken, etc.

Toch zal je mij niet horen dat grondbezitters per se bepaalde planten moeten planten of imker moeten gaan spelen, ondanks dat de bijenpopulatie veel belangrijker is dan een straatje dat een paar keer per jaar overstroomt.

Publieke problemen? Publieke oplossingen.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 07:52 ]

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:07:
[...]

Dat is de zaken omdraaien, zo werkt het niet. Je auto is ook je eigen bezit maar die mag je niet parkeren waar je wilt en moet aan allerlei eisen voldoen. Je woning mag ook niet vergunningsvrij uitgebouwd worden op je eigen grond. Allemaal regels bedoeld om te zorgen dat de belangen van het individu niet de belangen van de samenleving verstoren.
Klopt! En, zoals ik al meerdere malen heb genoemd, er is een APV die dit regelt. Doe het via dat. Zolang de APV iets niets verplicht, kan je niets doen tegen iemand die anders besluit om te doen met diens grond. Hate the game, not the players. :+
En dan vind ik het geen gek idee om extra natuur binnen woonwijken te verplichten aangezien er een aantal aantoonbare voordelen zijn die deze natuur met zich mee brengt. Alternatief is dat tuinen nog kleiner worden, er extra groenstroken aangelegd moeten worden en deze groenstroken op kosten van de burger onderhouden moeten worden.
Begin eerst met het inrichten van de openbare ruimte om waterafvoer te bevorderen. Denk aan het voorbereiden van parkeerplaatsen op een dubbele functie.

Veel groenondersteuners in dit topic vergeten dat er ook nog andere oplossingen zijn. Gemeenten kunnen ook bijvoorbeeld eisen dat er waterafvoerkratten in de grond van (nieuw)bouwwoningen geïnstalleerd worden, en dat de afvoer van de daken daarop wordt aangesloten. Combineer zoiets met openbare verharding die waterafvoer toestaat, en volgens mij hoeft die postzegel van een tegeltuin hier en daar echt geen probleem te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 07:54 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:38
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:47:
[...]
Daarvoor is de hogedrukspuit. Vijf minuten werk, klaar...

Alternatief (bij dure tegels) is schoonmaakazijn. 10-20 liter daarvan onverdund erover aan het begin van het voorjaar (gebaseerd op hoeveel tegels je hebt), even boenen, klaar voor een jaar.
En daarmee verwoest je de overgebleven fauna in je tuin.
Tegeltuinen hebben veel nadelen. Niet alleen qua waterhuishouding/berging, maar ook qua temperatuurregulatie en biodiversiteit.

Je ziet de verschillen van mening ook regelmatig voorbij komen bij de rijdende rechter. De een ziet een boom als natuur in de stad en als natuurlijke parasol. De ander klaagt over de overlast van vallend blad, vogelpoep en wortels die straatwerk omhoog drukken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Tegeltuinen hebben veel nadelen. Niet alleen qua waterhuishouding/berging, maar ook qua temperatuurregulatie en biodiversiteit.
Voor temperatuurregulatie werken bomen een stuk beter, die steden ook publiekelijk kunnen planten.
Je ziet de verschillen van mening ook regelmatig voorbij komen bij de rijdende rechter. De een ziet een boom als natuur in de stad en als natuurlijke parasol. De ander klaagt over de overlast van vallend blad, vogelpoep en wortels die straatwerk omhoog drukken.
Bij de Rijdende Rechter gaat het vaak om bomen op eigen grond en (meestal? Ik kijk niet veel TV... te lage informatiedichtheid) niet over gemeentebomen.

Laat gemeenten bomen planten en onderhouden. Dat geeft de wijk als geheel groenere uitstraling, en zij kunnen beter rekening houden met 'uitschieters' (wortels, takken, etc.).

• Clifdon
  • Laatst online: 13-12 14:42
Leuk topic, mijn grootouders wonen nog in hun rijtjeswoning waar ze inmiddels 65 jaar wonen. Beide buren hebben 2 jaar geleden hun tuin versteend. Opa is een liefhebber van groen en zolang hij nog kan lopen is hij vast nog in zijn tuin te vinden. Maar bij de minste regenbui staat hun tuin en schuur nu onderwater.

Hij heeft nu een vuilwaterpomp welke hij dan naar de wc loost. Maar het is gewoon ontzettend jammer dat mensen zich dit niet beseffen. Tegels neerleggen en geen afwatering regelen. Afwatering regelen is overigens ook niet zo gemakkelijk. Dichtstbijzijnde rioolaansluiting is of onder het huis door waarbij je aan twee kanten de fundering moet ondergraven. Of tientallen meters door de brandgang naar de hoofdweg die je zelf niet open mag maken.

Zelf ben ik heel erg fan van groen en wil ik graag een moestuin. Nu alleen nog de lotto winnen om een huis met tuin te kunnen kopen.

Always look on the bright side of life.

• Rubbergrover1
The Zep Man schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:26:
[...]
Voor temperatuurregulatie werken bomen een stuk beter, die steden ook publiekelijk kunnen planten.
Dat helpt minder voor de temperatuur in je eigen tuin.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpeQgYVjLimvfU9ODjBPGE5andc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzsfzU4f4lkXIo9E2IdYKnHq.jpg?f=fotoalbum_medium

Groene tuin hiero. Ik vind zo'n volgetegelde tuin altijd iets triest hebben, no offence.

• CVTTPD2DQ
Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:17:
Het argument over biodiversiteit hoor je vaak, maar klopt het ook echt? De meeste tuinen staan vol met gecultiveerde varianten van planten die om te beginnen al niet inheems zijn. Een paar pluimhortensia's en een hibiscus zijn natuurlijk geen deel van het Nederlandse landschap.

Als tuinier moet je regelmatig de strijd aanbinden met allerlei krachtige, inheemse soorten die de biodiversiteit proberen te herstellen. Schoffelen, wieden, een enkeling zal nog gif spuiten. Vervolgens gooi je er mest of compost (afgegraven veen uit Oost-Europa) op om te zorgen dat je uitverkoren planten toch een beetje blijven groeien.

Steden zijn maar een klein deel van het Nederlands landoppervlak, en als ik hier de stad uit fiets zie ik in alle richtingen uitgestrekte weilanden die door boeren rucksichtlos in monocultuur worden gehouden met mest en round-up. Alle kleine beetjes helpen, maar dat is geen excuus om blind te zijn voor de schaal waarop iets gebeurt.

Als 'we' biodiversiteit in Nederland belangrijk vinden, dan moeten we het niet afhankelijk maken van privetuinen.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:48:
Dat helpt minder voor de temperatuur in je eigen tuin.
Dat is de keuze van de eigenaar van de grond.

Straatklinkers en parkeerplaatsen absorberen ook veel warmte. Begin daar, om de temperatuur in het geheel omlaag te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 09:30 ]

• Joris748
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Het argument over biodiversiteit hoor je vaak, maar klopt het ook echt? De meeste tuinen staan vol met gecultiveerde varianten van planten die om te beginnen al niet inheems zijn. Een paar pluimhortensia's en een hibiscus zijn natuurlijk geen deel van het Nederlandse landschap.

Als tuinier moet je regelmatig de strijd aanbinden met allerlei krachtige, inheemse soorten die de biodiversiteit proberen te herstellen. Schoffelen, wieden, een enkeling zal nog gif spuiten. Vervolgens gooi je er mest of compost (afgegraven veen uit Oost-Europa) op om te zorgen dat je uitverkoren planten toch een beetje blijven groeien.

Steden zijn maar een klein deel van het Nederlands landoppervlak, en als ik hier de stad uit fiets zie ik in alle richtingen uitgestrekte weilanden die door boeren rucksichtlos in monocultuur worden gehouden met mest en round-up. Alle kleine beetjes helpen, maar dat is geen excuus om blind te zijn voor de schaal waarop iets gebeurt.

Als 'we' biodiversiteit in Nederland belangrijk vinden, dan moeten we het niet afhankelijk maken van privetuinen.
Ik heb het over fauna, minder over flora ;)

En nee, wat de boeren momenteel doen slaat ook nergens op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
The Zep Man schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:27:
[...]
Dat is de keuze van de eigenaar van de grond.

Straatklinkers en parkeerplaatsen absorberen ook veel warmte. Begin daar, om de temperatuur in het geheel omlaag te krijgen.
Waar blijft die warmte als de zon weer onder is?

In de zomer is het op een grasveld veel comfortabeler dan op een terras.

• Roenie
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:50:
...Nu ongeveer 4m2 (15%) aan tegels eruit gehaald en volgestopt met boomschors en planten. Het verschil in insecten is nu al heel groot (als je met 0 insecten begint is dat niet moeilijk natuurlijk)...
Voor mij alleen maar een extra argument om de hoeveelheid groen in mijn tuin te verminderen ;)
Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Waar blijft die warmte als de zon weer onder is?

In de zomer is het op een grasveld veel comfortabeler dan op een terras.
Is toch juist lekker om nog een beetje een warm terras te hebben als de zon al onder is? Dan kun je lekker lang chillen met een biertje buiten.

• Rubbergrover1
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Als het maatschappelijk gewenst is wat iemand met zijn eigen grond doet, dan is daar inderdaad een regelgeving voor (APV). Die moet dan maar aangepast worden.
Via de APV kan een overheid niet in de hoogte van de heffingen differentiëren. 'Sturing' is dan alleen mogelijk door nieuwe situaties te verbieden/reguleren, waarbij de bulk van de bestaande situaties ongemoeid blijft. Los van dat dit scheve ogen geeft (waarom mag ik niet doen wat de buurman al jaren heeft) zet het weinig zoden aan de dijk als het gros van de situaties zo blijft.

Logischer zou het dan zijn als er inderdaad een soort 'tegeltax' zou komen, vergelijkbaar met het al bestaande onderscheid in watersysteemheffing tussen gewone onbebouwde grond en straten en wegen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Clifdon Een rand langs de tegeltuin om het water lekker daar te houden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Enforcer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Dat kunnen ze dan op verantwoorde wijze bij de speeltuin doen, niet in de achtertuin.

Ter illustratie hieronder onze visie over wel/niet tuinieren.

In de Zomer (prachtig, als je het elke dag bijhoudt en tijd over hebt, en geen echte zitplek hebt, lekker veel laten overwoekeren naar de buren joh zullen ze prettig vinden):
[Afbeelding]

In de Herfst/Winter (niet echt mooi om naar te kijken):
[Afbeelding]

Betegeld (wauw, geen onderhoud meer, als we planten willen zien gaan we wel naar De Keukenhof hoor :), lekker veel ruimte die je voor van alles kan benutten:
[Afbeelding]

Kortom ieder zo zijn ding... ik ben blij dat er allemaal tegels liggen, als ik nog geld over heb koop ik wel een paar grote potten met van alles er in maar dat geld heb ik nu even niet.
Ofwel je ruilt een groene oase om voor iets wat evenveel allure heeft als de binnenplaats van een gevangenis.

En dan nog, de binnenplaats van een gevangenis heeft vaak nog iets als een basketbalveld o.i.d. dat nuttig is. :+

• Roenie
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Ofwel je ruilt een groene oase om voor iets wat evenveel allure heeft als de binnenplaats van een gevangenis.

En dan nog, de binnenplaats van een gevangenis heeft vaak nog iets als een basketbalveld o.i.d. dat nuttig is. :+
En dat moet @Enforcer helemaal zelf weten :)

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:57:

Zolang wij er maar gelukkig van worden toch? Wij zien de tuin als een verlengde van je woonkamer waar je doorgaans gewoon met blote voeten de tuin in kan lopen zonder dat er aarde/smurrie/viezigheid of andere rotzooi op je voeten terecht komt en dan nog niet eens te spreken over alle beestjes die op al het groen af komt waar wij een hekel aan hebben. En zoals ik al zei, ik kom van 600m2 tuin vandaan dus ik weet waar ik over praat :)

Daarnaast spreekt men hier over temperatuurregulatie en biodiversiteit en allerlei andere (groene) standpunten, en dat is ook prima wat men er over denkt, maar in werkelijkheid kunnen wij het met dit miezerig landje echt niet opnemen tegen alle groten der aarde waarin er juist veel wordt bijgebouwd en vliegvelden worden aangelegd etc..etc... dus alles is eigenlijk maar relatief.

-edit-
Zoals het slogo luidt ... Een beter milieu begint bij jezelf....

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 27-02-2021 16:57 ]

• Joris748
Enforcer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Zolang wij er maar gelukkig van worden toch? Wij zien de tuin als een verlengde van je woonkamer waar je doorgaans gewoon met blote voeten de tuin in kan lopen zonder dat er aarde/smurrie/viezigheid of andere rotzooi op je voeten terecht komt en dan nog niet eens te spreken over alle beestjes die op al het groen af komt waar wij een hekel aan hebben. En zoals ik al zei, ik kom van 600m2 tuin vandaan dus ik weet waar ik over praat :)

Daarnaast spreekt men hier over temperatuurregulatie en biodiversiteit en allerlei andere (groene) standpunten, en dat is ook prima wat men er over denkt, maar in werkelijkheid kunnen wij het met dit miezerig landje echt niet opnemen tegen alle groten der aarde waarin er juist veel wordt bijgebouwd en vliegvelden worden aangelegd etc..etc... dus alles is eigenlijk maar relatief.

-edit-
Zoals het slogo luidt ... Een beter milieu begint bij jezelf....
Het mooie is dat dit al effect heeft op straat/wijk niveau. Wat zeg ik, al een flink effect in je eigen tuin.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12 20:23
Enforcer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
Weet je wat zo mooi is? Op een mooi grasveld loop je net zo makkelijk op blote poten. En het is nog lekker koel aan je voeten ook. Maargoed, dan moet je dat grasveld wel de tijd geven goed in te groeien. Dus niet vandaag zaaien en morgen verwachten dat je er zonder viezigheid doorheen kan lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-02-2021 17:15 ]

• Clifdon
  • Laatst online: 13-12 14:42
onetime schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:40:
@Clifdon Een rand langs de tegeltuin om het water lekker daar te houden?
Ook niet echt een oplossing helaas. Het speelt ook nog mee dat de grond in de loop van de jaren gezakt is. Samen met het tuinhuisje natuurlijk. De buren hebben voordat ze de tegels geplaatst hebben de boel natuurlijk vlak getrokken. Dwz dat er nu ongeveer een hoogteverschil is van 5cm bij de achterdeur en 15cm achterin de tuin. Een van de buren heeft hun tuinhuis gesloopt, de ander heeft het niet meer in gebruik omdat hij vol water loopt.

Ik heb inmiddels een flink grindkoffer gemaakt die ik met wat diepere grondlagen en het zand onder het huis verbonden heb. Dat helpt nu en ik hoop ook op de lange duur. En dat er geen andere narigheid door komt.

Always look on the bright side of life.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-12 13:26
Roenie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Voor mij alleen maar een extra argument om de hoeveelheid groen in mijn tuin te verminderen ;)
Mwah de insecten in Nederland kunnen helaas wel wat hulp gebruiken, dus die extra pissebed in huis neem ik dan graag voor lief.
Pagina: 1 2 3 Laatste