Waarom tuiniert de Nederlander niet meer?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ehtweak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
[...]

100 kuub? Dat past echt niet in 60 kruiwagens hoor... ;)

Gemiddelde kruiwagen past zo'n 80 liter in.
M.a.w. honderdduizend liter / 80 = 1250 kruiwagens! Dan ben je wel ff bezig. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPb5fq-oodshPd5tCFZfmGa8Hic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe8weWPVr7smL0K87gn001EQ.jpg?f=fotoalbum_large

klein hoopje ( 1 van 2 ) ;) . 1250 kruiwagens op mijn tuin gooien, ik wil geen terp waar ik op kweek :P

On a more serious note; Dit wordt door de vereniging gekocht en voor een klein bedrag aan de leden aangeboden. Steeds meer leden doen er mee per jaar omdat mensen zien wat het doet voor de grond en de planten die er op groeien.

Een hoop, met name oudere, leden gooien alleen elk jaar wat kalk en kunstmest ( 12/10/18 ) op de tuin en die vragen zich elk jaar meer af waarom planten steeds slechter groeien.

Dit is voor ons het 4e jaar op rij dat er champost of compost de tuin op gaat en ik denk met nog 1 of 2 jaar dat de grond zo los is en blijft dat ik niet meer hoef te frezen.

Morgen weer een hele dag naar de tuin, voorzaaien in de kas voor vroege oogst en lekker genieten van het mooie weer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Waarom ik een tegeltuin heb laten leggen? Kleine tuin waarbij ik als een veranda heb laten plaatsen. Dan blijft er zo n 20m2 over, plus nog 5m2 naast de stenen schuur. Aangezien mijn hobby motoren zijn heb ik wat ruimte nodig daarvoor. In de randstad is ruimte nogal een dingetje.

Was de tuin wat groter, dan was een combinatie met een groene tuin een optie geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B0fRsCDpiTVwyLltuvHQ4Zac7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E34SntTzlQtZfDDX15gusCVj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 23-02-2021 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hier ook tuinliefhebber. Het is maar 60m2, maar zit graag in het groen. Probeer ook zoveel mogelijk voor insecten en vogels te creëeren en werk het grootste deel van de schuttingen af met Toscaanse jasmijn of Clematis. Afgelopen zomer een pergola gezet en daar ook weer klimplanten tegen aan gezet. Het grasmaaien kost eigenlijk het meeste tijd maar rest stelt weinig tot niks voor. Af en toe bijmesten, snoeien en water geven. Woon zelf ook in een nieuwbouwwijk en daar ziet ongeveer 9/10 tuinen er hetzelfde uit, tegels tegels tegels en een heel klein beetje gras en een forse overkapping.

Je geniet er toch van als het wemelt van de bijen, vlinders en vogels? Zou graag nog op de uitbouw en schuur sedum willen, maar dat komt later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het kan ook zijn dat mensen een groene tuin simpelweg niet mooi vinden. Of zoals eerder door een poster genoemd een hekel aan vogels hebben. Ik begrijp uiteraard dat er mensen zijn die juist wel van groen houden, maar het zou fijn zijn als die groep zich ook eens kan voorstellen dat anderen dat (veel minder) hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Roenie schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:08:
Het kan ook zijn dat mensen een groene tuin simpelweg niet mooi vinden. Of zoals eerder door een poster genoemd een hekel aan vogels hebben. Ik begrijp uiteraard dat er mensen zijn die juist wel van groen houden, maar het zou fijn zijn als die groep zich ook eens kan voorstellen dat anderen dat (veel minder) hebben.
Zeker te begrijpen. Maar dan vind ik het wel weer jammer als zulke mensen een huis met een tuin kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

Yucon

*broem*

mkleinman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]

klein hoopje ( 1 van 2 ) ;) . 1250 kruiwagens op mijn tuin gooien, ik wil geen terp waar ik op kweek :P

On a more serious note; Dit wordt door de vereniging gekocht en voor een klein bedrag aan de leden aangeboden. Steeds meer leden doen er mee per jaar omdat mensen zien wat het doet voor de grond en de planten die er op groeien.

Een hoop, met name oudere, leden gooien alleen elk jaar wat kalk en kunstmest ( 12/10/18 ) op de tuin en die vragen zich elk jaar meer af waarom planten steeds slechter groeien.

Dit is voor ons het 4e jaar op rij dat er champost of compost de tuin op gaat en ik denk met nog 1 of 2 jaar dat de grond zo los is en blijft dat ik niet meer hoef te frezen.

Morgen weer een hele dag naar de tuin, voorzaaien in de kas voor vroege oogst en lekker genieten van het mooie weer.
Zit je dan niet met het probleem dat je weer grond moet afvoeren om het volume kwijt te komen? Met de tarieven daarvoor is dat ook niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:43:
Zeker te begrijpen. Maar dan vind ik het wel weer jammer als zulke mensen een huis met een tuin kopen.
Hoezo is dat jammer dan? Als mensen voor een tuin willen betalen om andere dingen te doen dan in het groen te zitten, dan bepalen zij toch lekker zelf wat zij met hun tuin doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
[...]

Ik ben zelf pro groene tuin maar ik hekel me wel aan deze houding.. Waarom zou iemand zonder groene aspiraties geen recht hebben op een tuin/ buitenruimte... Alsof een balkonnetje op 3 hoog aan de zelfde criteria voldoet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

The Zep Man

🏴‍☠️

Mensen kopen geen huis met een tuin, maar een woning met grond. Wat zij daarmee doen is aan hen, binnen wettelijke kaders. Zelfs al zou men van de grond een privé verharde parkeerplaats willen maken, dan kan en mag dat (mits de aansluiting op de openbare weg voldoet aan de wettelijke normen).

Zoals @Woody179 ook aangeeft, een (groene) tuin hebben is fijn, maar het is niet iets dat je anderen kan opleggen. Over wat iemand met diens grond doet heb je in beginsel niets over te zeggen, zolang het maar voldoet aan de APV.

Een tuin kost tijd en/of geld. Als tuinen maatschappelijk belangrijk zijn, dan kunnen de middelen en de arbeid ook deels gesubsidieerd worden om aanleg en onderhoud te stimuleren. Daar betaalt iedereen in de gemeente dan wel aan mee.

[ Voor 50% gewijzigd door The Zep Man op 24-02-2021 13:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
Yucon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Zit je dan niet met het probleem dat je weer grond moet afvoeren om het volume kwijt te komen? Met de tarieven daarvoor is dat ook niet heel aantrekkelijk.
Champost is puur organische massa. Daar vind je op termijn niet veel meer van terug ( opgegeten door wormen of opgenomen door de beplanting. De moestuin zal aanvankelijk wel wat hoger liggen maar zakt naar mate de planten groeien wel weer iets in. En al zou de tuin op termijn 5 of 10 cm hoger komen te liggen is dat voor een moestuin nog geen ramp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Woody179 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ik ben zelf pro groene tuin maar ik hekel me wel aan deze houding.. Waarom zou iemand zonder groene aspiraties geen recht hebben op een tuin/ buitenruimte... Alsof een balkonnetje op 3 hoog aan de zelfde criteria voldoet...
Natuurlijk heeft iedereen recht op buitenruimte. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze die keuze (moeten) maken.

Ik zou dan liever zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. (bv met grote dakterrassen of bovenop andere bebouwing). Zodat er meer grond overblijft voor mensen die wel beplanting willen.
(Ik heb zelf bv ooit in een gewone eengezinswoning gewoond aan een 'straat/hofje' bovenop een winkelcentrum, compleet met bestrate 'achtertuin'. Met meer buitenruimte en 'vrijheid' dan veel gewone woningen. Maar helaas dus geen mogelijkheden voor planten, anders dan in bloembakken. Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het enige échte probleem met compleet bestraatte/betegelde tuinen is de waterhuishouding, zeker als het in een wijk de overhand heeft. Op zich is dat natuurlijk te regelen met correct aangelegde afwatering naar bijvoorbeeld ondergrondse infiltratieboxen, maar gemeentes moeten er wel iets mee. Eigenlijk is het bijzonder dat een huis moet voldoen aan een bouwbesluit maar je tuin in principe helemaal vrij is van regels (afgezien van maximaal 50% overdekt). Misschien zou een toevoeging aan die regels moeten zijn "maximaal x% bestraat, tenzij voorzien van juiste afwatering".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Yucon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Valt heel erg mee, Die paar kruiwagens champost wordt bijna volledig verteerd door het bodemleven, daar blijft bijna niets van over.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Natuurlijk heeft iedereen recht op buitenruimte. Ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat ze die keuze (moeten) maken.

Ik zou dan liever zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. (bv met grote dakterrassen of bovenop andere bebouwing). Zodat er meer grond overblijft voor mensen die wel beplanting willen.
(Ik heb zelf bv ooit in een gewone eengezinswoning gewoond aan een 'straat/hofje' bovenop een winkelcentrum, compleet met bestrate 'achtertuin'. Met meer buitenruimte en 'vrijheid' dan veel gewone woningen. Maar helaas dus geen mogelijkheden voor planten, anders dan in bloembakken. Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen.)
Ik heb ook wel eens bij zo’n huis gekeken maar het is wel heel anders dan wonen op de begane grond.

Ik kan me best voorstellen dat mensen liever tegels willen, of zoals de user hierboven graag aan hun motor sleutelen in de beteugelde tuin. Maar qua natuur en waterhuishouding is het wel minder natuurlijk. Als mensen het mooier vinden om de tuin volledig te betegelen dan moeten ze dat lekker doen. Maar volgens mij maken veel mensen de keuze omdat ze denken dat het gemakkelijker is qua onderhoud, en dat hoeft niet zo te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
Dit is wellicht wel een interessant artikel, regelgeving omtrent groen is en komt er dus wel.

https://www.parool.nl/nieuws/tuin-betegelen-in-oud-west-mag-dat-straks-slechts-voor-de-helft~b54ec183/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

• tiswat
  • Nu online
"De nieuwe regels gelden niet met terugwerkende kracht: tuinen die al zo goed als versteend zijn, hoeven niet te worden vergroend"

Dan schiet je er nog weinig mee op.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
tiswat schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:24:
[...]

"De nieuwe regels gelden niet met terugwerkende kracht: tuinen die al zo goed als versteend zijn, hoeven niet te worden vergroend"

Dat zou ik niet zeggen, de huidige trend is toch om tuinen te verstenen. Dus voor alle nieuwe tuinen gelden de regels wel.

• tiswat
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Dat zou ik niet zeggen, de huidige trend is toch om tuinen te verstenen. Dus voor alle nieuwe tuinen gelden de regels wel.
Alleen zo veel ruimte is er niet meer om te bebouwen, zeker niet in de randstad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
com2,1ghz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:36:
Waarom ik een tegeltuin heb laten leggen? Kleine tuin waarbij ik als een veranda heb laten plaatsen. Dan blijft er zo n 20m2 over, plus nog 5m2 naast de stenen schuur. Aangezien mijn hobby motoren zijn heb ik wat ruimte nodig daarvoor. In de randstad is ruimte nogal een dingetje.

Was de tuin wat groter, dan was een combinatie met een groene tuin een optie geweest.

[Afbeelding]
Ik snap hem helemaal.
Maar zoals waar je ladder staat kun je toch wel 3 tegels weghalen en vervangen door groen.

Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is.

Je kan ook tegen de schutting of schuur verticaal tuinieren.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele tuin om te toveren tot moestuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

tiswat schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Iemand in Nieuw-West:
Volgend jaar de tuin vernieuwen? Doe dit jaar maar alvast, voordat de nieuwe regels van kracht worden.
En dan gooien ze de goedkoopste tegels erin, want ja... Eenmaal volledig betegeld mag het volledig betegeld blijven. Die tegels kan je altijd nog later vervangen. Huizen met een volledige tegeltuin kunnen dan ook meer waard worden, want je hebt dan tenminste een keuze als nieuwe bewoner. Dit in tegenstelling tot de 'sloebers' met slechts een halve tegeltuin.

Slim gespeeld, Amsterdam... Slim gespeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
[...]

Ik snap hem helemaal.
Maar zoals waar je ladder staat kun je toch wel 3 tegels weghalen en vervangen door groen.

Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is.

Je kan ook tegen de schutting of schuur verticaal tuinieren.

Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele tuin om te toveren tot moestuin.
In mijn vorige woning had ik een hoekje waar we wat groen hadden. Diende ook meteen als de kattenbak van de hele straat. Stonk alleen maar naar stront en pis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:20:
...Als je op nog een paar plaatsen een tegel vervangt door groen kun je er best een leuke tuin van maken ondanks dat 90% bestraat is....
Deze zin suggereert dat je een tuin groen nodig hebt om er een leuke tuin van te maken. Dat is jouw perspectief (en van een boel andere mensen), maar @com2,1ghz (en een boel anderen) vinden een tegeltuin weer leuker of praktischer.

Wat mij in het algemeen opvalt in dit topic is dat 'pro-groen' (of beter 'anti-tegel') probeert 'pro-tegel' te overtuigen om minder tegels in de tuin te leggen, terwijl het 'pro-tegel' niet uitmaakt wat 'pro-groen/anti-tegel' in de tuin heeft liggen. Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:13:
Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.
Zoals eerder genoemd moet je dat breder trekken:

Laat een ander bepalen wat zij met hun eigen grond doen. Zolang dat aan weg- en regelgeving voldoet, heb je er niets over te zeggen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:48:
[...]

In mijn vorige woning had ik een hoekje waar we wat groen hadden. Diende ook meteen als de kattenbak van de hele straat. Stonk alleen maar naar stront en pis.
Als je in een buurt woont met teveel van die beesten is dat wel een probleem ja.
Hier komen ze gelukkig niet in de tuin.

Maar daar kun je ook wat aan doen met bijvoorbeeld koffieprut, of natspuiten.
Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:13:
[...]
Deze zin suggereert dat je een tuin groen nodig hebt om er een leuke tuin van te maken. Dat is jouw perspectief (en van een boel andere mensen), maar @com2,1ghz (en een boel anderen) vinden een tegeltuin weer leuker of praktischer.

Wat mij in het algemeen opvalt in dit topic is dat 'pro-groen' (of beter 'anti-tegel') probeert 'pro-tegel' te overtuigen om minder tegels in de tuin te leggen, terwijl het 'pro-tegel' niet uitmaakt wat 'pro-groen/anti-tegel' in de tuin heeft liggen. Laat de ander toch gewoon lekker zijn-haar tuin indelen hoe die persoon dat wil.
Het maakt mij echt niks uit wat jij op je perceel hebt liggen.
Als jij het helemaal wil asfalteren, ga je gang.
Gelukkig heb ik daar niks van te zeggen want het is van jou.

Dit topic heeft als insteek dat de gemiddelde tuin tegenwoordig dichtgestraat is en er niet meer een echte tuin is.
Dus dan kan je ook verwachten dat het hier meer pro groen is.

Overigens probeerde ik degene waar ik op reageerde een paar tips te geven om zonder veel ruimte kwijt te raken toch wat groen te kunnen hebben.
Daar hoeft hij helemaal niks mee te doen.
En ik gaf ook aan dat ik snapte dat hij de tegels nodig heeft voor zijn motoren/hobby.

Maar ik denk dat hij best wel reactie verwacht had, anders post je de foto's niet.
Dus misschien denkt hij nu wel, goed idee het kost me 3 tegels maar dan kan ik wel een mooie border maken.

Iedereen gewoon een beetje in zijn waarde laten.
Niet iedere reactie om een tegel te vervangen voor groen is een haat reactie naar tegelliefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:59:
...Het maakt mij echt niks uit wat jij op je perceel hebt liggen.
Als jij het helemaal wil asfalteren, ga je gang.
Gelukkig heb ik daar niks van te zeggen want het is van jou...
Mooi, dan zijn we het daar over eens :)
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Laat een ander bepalen wat zij met hun eigen grond doen. Zolang dat aan weg- en regelgeving voldoet, heb je er niets over te zeggen. ;)
Inderdaad. Ik dacht laat ik het in dit topic alleen over de tuinindeling hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

Dit vind ik dan weer raar, alsof mensen die niet van tuinieren houden geen recht hebben op buitenruimte zoals ze zelf wensen te hebben. wij kochten ons huis met hele andere dingen in ons hoofd dan de tuin.
dat je er toevallig een tuin bij krijgt kunnen wij ook niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ansichtkaart schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Dit vind ik dan weer raar, alsof mensen die niet van tuinieren houden geen recht hebben op buitenruimte zoals ze zelf wensen te hebben. wij kochten ons huis met hele andere dingen in ons hoofd dan de tuin.
dat je er toevallig een tuin bij krijgt kunnen wij ook niets aan doen.
Natuurlijk hebben mensen die niet van tuinieren houden wel recht op buitenruimte. Dat heb ik ook al een paar keer aangegeven (lezen is blijkbaar moeilijk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
dat je dat hebt gezegd vind ik uit je antwoorden dan weer niet doorschemeren.

ook opmerkingen als "Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen."
Een woning is meer dan alleen de tuin en dat je beseft dat mensen recht hebben op iets klopt maar uit al je andere woorden lees ik toch wel dat we volgens jou iets inpikken wat andere meer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ansichtkaart schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:22:
dat je dat hebt gezegd vind ik uit je antwoorden dan weer niet doorschemeren.

ook opmerkingen als "Voor mensen die niet van groen houden zijn dat volgens mij perfecte woningen."
Een woning is meer dan alleen de tuin en dat je beseft dat mensen recht hebben op iets klopt maar uit al je andere woorden lees ik toch wel dat we volgens jou iets inpikken wat andere meer verdienen.
Tsja, wellicht zegt het meer over hoe je iets leest. Wat ik vooral aangeef is dat ik liever zou zien dat er meer keus zou zijn uit huizen met buitenruimte die geen 'kostbare' grond innemen. Omdat je de zelfde woningen in de regel namelijk ook prima bovenop een ander bouwwerk zou kunnen plaatsen. Waarbij het enige twee verschillen dus zijn dat je enerzijds niet 'de grond in kunt gaan' om te tuinieren en anderzijds veel efficiënter bezig bent met twee bouwwerken op het zelfde grondoppervlak.

Dat zie je trouwens op diverse plaatsen ook in de praktijk wel gebeuren, bijvoorbeeld bouwen bovenop een grote parkeergarage. Waarbij je eigenlijk niet eens doorhebt dat je niet 'op de grond' woont, maar dat je dat alleen 'herkent' doordat er geen bomen of andere diepwortelende planten zijn. Ik zou het mooi vinden als er veel vaker zulk soort 'efficiëntie' zou zijn, omdat we met zulke 'dubbele functies' veel meer kwijt kunnen op de zelfde hectares bouwgrond. En als bij-effect kun je ook nog eens zodanig bouwen dat je überhaupt geen 'last' hebt van tuingrond (onkruid, verzakkingen, wateroverlast etc.), maar in plaats daarvan juist voordeel van een stevige ondergrond/fundering hebt. Waar je in een 'gewone' tuin een klein fortuin moet uitgeven voor een stevige ondergrond, krijg je die bij zulke woningen 'gratis' erbij.

Dat is dus helemaal niet bedoeld als aanval op mensen die niet van groene tuinen houden, maar meer als overdenking hoe het anders/beter zou kunnen. Omdat je zo het aanbod aan woningen zou kunnen vergroten en daarbij ook nog eens voor iedereen de gewenste buitenruimte kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
[...]

Als zij dan ook zorgen dat zij hun eigen waterhuishouding op orde hebben, zodat niet alles makkelijk naar de tuin van de buurman stroomt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26
Toen ik mijn huidige huis kocht was 100% steen. Nu ongeveer 4m2 (15%) aan tegels eruit gehaald en volgestopt met boomschors en planten. Het verschil in insecten is nu al heel groot (als je met 0 insecten begint is dat niet moeilijk natuurlijk)...

We zijn van plan om dit jaar te verhuizen naar een huis met een grotere tuin, en willen dat direct goed aanpakken en hoogstens 20% te betegelen (stukje terras en een voetpad). Kan niet wachten op de groene oase, koelere zomers, en het ecosystem in de stad een (klein) beetje te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Pizza_Boom schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Als zij dan ook zorgen dat zij hun eigen waterhuishouding op orde hebben, zodat niet alles makkelijk naar de tuin van de buurman stroomt...
Een situatie die voor kan komen en als dat gebeurt gemitigeerd kan worden, door iedere buur voor zich (maar idealiter door beide buren in onderling overleg).

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En dan wordt het dus tijd voor meer regelgeving om de egoïstische medemens te dwingen om te veranderen. Wat dat betreft is een tegeltax geen gek idee, wil je je hele tuin bestraten dan mag je betalen om de gevolgen daarvan te compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:41:
En dan wordt het dus tijd voor meer regelgeving om de egoïstische medemens te dwingen om te veranderen.
Als het maatschappelijk gewenst is wat iemand met zijn eigen grond doet, dan is daar inderdaad een regelgeving voor (APV). Die moet dan maar aangepast worden.

En natuurlijk sta jij in de rij om vrijwillig tuinen te onderhouden voor mensen die daar geen trek in hebben, zo barmhartig als dat jij bent? :+

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2021 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:47:
[...]

En natuurlijk sta jij in de rij om vrijwillig tuinen te onderhouden voor mensen die daar geen trek in hebben, zo barmhartig als dat jij bent? :+
Er zijn wel meer dingen die ik niet wil doen en toch moet doen omdat het in het belang is van de maatschappij.
Daar is dit wat mij betreft ook onderdeel van gezien in veel steden de huizenbezitters een heel groot deel van de grond in het bezit hebben en daarmee een enorme impact hebben op het klimaat en de leefbaarheid in een stad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens zijn er prima opties voor een groene tuin die evenveel of zelfs minder onderhoud kost dan tegels (die je toch echt schoon moet houden), maar dat weten diegenen die niet willen tuinieren misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:59:
Er zijn wel meer dingen die ik niet wil doen en toch moet doen omdat het in het belang is van de maatschappij.
Daar is dit wat mij betreft ook onderdeel van gezien in veel steden de huizenbezitters een heel groot deel van de grond in het bezit hebben en daarmee een enorme impact hebben op het klimaat en de leefbaarheid in een stad.
Als je iets gezamelijk belangrijk vindt, moet je er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor nemen. Als ik hier in de buurt kijk zie ik een hoop ruimte die gebruikt wordt voor parkeerplaatsen die makkelijk 'groen' te maken zou zijn. Waarom worden huizen gebouwd op mini-perceeltjes als je daarna de schuld bij de bewoners legt als ze het lef hebben om een tegeltuin aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pagani schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:12:
Overigens zijn er prima opties voor een groene tuin die evenveel of zelfs minder onderhoud kost dan tegels (die je toch echt schoon moet houden),
Daarvoor is de hogedrukspuit. Vijf minuten werk, klaar...

Alternatief (bij dure tegels) is schoonmaakazijn. 10-20 liter daarvan onverdund erover aan het begin van het voorjaar (gebaseerd op hoeveel tegels je hebt), even boenen, klaar voor een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Als je iets gezamelijk belangrijk vindt, moet je er ook gezamenlijk verantwoordelijkheid voor nemen. Als ik hier in de buurt kijk zie ik een hoop ruimte die gebruikt wordt voor parkeerplaatsen die makkelijk 'groen' te maken zou zijn.
Dat, en parkeerplaatsen zijn met de juiste investering nog steeds te gebruiken als parkeerplaatsen en als oppervlak om water de grond in te krijgen.
Waarom worden huizen gebouwd op mini-perceeltjes als je daarna de schuld bij de bewoners legt als ze het lef hebben om een tegeltuin aan te leggen?
En, nogmaals genoemd, het is hun eigen tuin. Met die mini perceeltjes is dat een minimale 'aanslag' op het geheel, zelfs als het allemaal tegeltuinen zouden zijn.

Dus ik ben het met je eens. Als het aan het geheel bijdraagt, moet het geheel ook de lasten dragen, en niet enkel de grondbezitters. Parkeerplaatsen, wegen, parken, groenstroken... Investeer daar maar gezamenlijk in. Dan kan je tenminste ook nog wat groen zien, zelfs als je maar een piepkleine (tegel)tuin hebt, of helemaal geen grond bezit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:51:
Dus ik ben het met je eens. Als het aan het geheel bijdraagt, moet het geheel ook de lasten dragen, en niet enkel de grondbezitters. Parkeerplaatsen, wegen, parken, groenstroken... Investeer daar maar gezamenlijk in. Dan kan je tenminste ook nog wat groen zien, zelfs als je maar een piepkleine (tegel)tuin hebt, of helemaal geen grond bezit. :+
Zo lang het je zelf maar geen enkele moeite kost, laat anderen er maar voor op draaien. Dat vind ik een egoïstische gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:44:
Zo lang het je zelf maar geen enkele moeite kost, laat anderen er maar voor op draaien. Dat vind ik een egoïstische gedachte.
Als de gemeenschap ervoor opdraait dan draaien ook de grondeigenaren ervoor op.

Het is een egoïstische gedachte al wil je zelf bepalen wat anderen met hun bezit doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:48
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Het is een egoïstische gedachte al wil je zelf bepalen wat anderen met hun bezit doen. ;)
Terecht punt hoor. Niet iedereen hoeft groene ambities te hebben.

Ik ben wel voor de vervuiler betaalt. Een stenen tuin vraagt meer van de waterafvoer. Daar mag best voor betaald worden. Maar dan moet het wel een groot verschil zijn en geen idealistische opdringerij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Dat is de zaken omdraaien, zo werkt het niet. Je auto is ook je eigen bezit maar die mag je niet parkeren waar je wilt en moet aan allerlei eisen voldoen. Je woning mag ook niet vergunningsvrij uitgebouwd worden op je eigen grond. Allemaal regels bedoeld om te zorgen dat de belangen van het individu niet de belangen van de samenleving verstoren.

En dan vind ik het geen gek idee om extra natuur binnen woonwijken te verplichten aangezien er een aantal aantoonbare voordelen zijn die deze natuur met zich mee brengt. Alternatief is dat tuinen nog kleiner worden, er extra groenstroken aangelegd moeten worden en deze groenstroken op kosten van de burger onderhouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

DeKever schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:05:
Ik ben wel voor de vervuiler betaalt. Een stenen tuin vraagt meer van de waterafvoer. Daar mag best voor betaald worden. Maar dan moet het wel een groot verschil zijn en geen idealistische opdringerij.
Een stenen tuin draagt niet bij aan de waterafvoer. Net zo min als verharde openbare parkeerplaatsen, het ontbreken van groenstroken, etc.

Een stenen tuin draagt ook niet bij aan de bijenpopulatie. Net zo min als verharde openbare parkeerplaatsen, het ontbreken van groenstroken, etc.

Toch zal je mij niet horen dat grondbezitters per se bepaalde planten moeten planten of imker moeten gaan spelen, ondanks dat de bijenpopulatie veel belangrijker is dan een straatje dat een paar keer per jaar overstroomt.

Publieke problemen? Publieke oplossingen.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Tsurany schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:07:
[...]

Dat is de zaken omdraaien, zo werkt het niet. Je auto is ook je eigen bezit maar die mag je niet parkeren waar je wilt en moet aan allerlei eisen voldoen. Je woning mag ook niet vergunningsvrij uitgebouwd worden op je eigen grond. Allemaal regels bedoeld om te zorgen dat de belangen van het individu niet de belangen van de samenleving verstoren.
Klopt! En, zoals ik al meerdere malen heb genoemd, er is een APV die dit regelt. Doe het via dat. Zolang de APV iets niets verplicht, kan je niets doen tegen iemand die anders besluit om te doen met diens grond. Hate the game, not the players. :+
En dan vind ik het geen gek idee om extra natuur binnen woonwijken te verplichten aangezien er een aantal aantoonbare voordelen zijn die deze natuur met zich mee brengt. Alternatief is dat tuinen nog kleiner worden, er extra groenstroken aangelegd moeten worden en deze groenstroken op kosten van de burger onderhouden moeten worden.
Begin eerst met het inrichten van de openbare ruimte om waterafvoer te bevorderen. Denk aan het voorbereiden van parkeerplaatsen op een dubbele functie.

Veel groenondersteuners in dit topic vergeten dat er ook nog andere oplossingen zijn. Gemeenten kunnen ook bijvoorbeeld eisen dat er waterafvoerkratten in de grond van (nieuw)bouwwoningen geïnstalleerd worden, en dat de afvoer van de daken daarop wordt aangesloten. Combineer zoiets met openbare verharding die waterafvoer toestaat, en volgens mij hoeft die postzegel van een tegeltuin hier en daar echt geen probleem te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:56
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:47:
[...]
Daarvoor is de hogedrukspuit. Vijf minuten werk, klaar...

Alternatief (bij dure tegels) is schoonmaakazijn. 10-20 liter daarvan onverdund erover aan het begin van het voorjaar (gebaseerd op hoeveel tegels je hebt), even boenen, klaar voor een jaar.
En daarmee verwoest je de overgebleven fauna in je tuin.
Tegeltuinen hebben veel nadelen. Niet alleen qua waterhuishouding/berging, maar ook qua temperatuurregulatie en biodiversiteit.

Je ziet de verschillen van mening ook regelmatig voorbij komen bij de rijdende rechter. De een ziet een boom als natuur in de stad en als natuurlijke parasol. De ander klaagt over de overlast van vallend blad, vogelpoep en wortels die straatwerk omhoog drukken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Tegeltuinen hebben veel nadelen. Niet alleen qua waterhuishouding/berging, maar ook qua temperatuurregulatie en biodiversiteit.
Voor temperatuurregulatie werken bomen een stuk beter, die steden ook publiekelijk kunnen planten.
Je ziet de verschillen van mening ook regelmatig voorbij komen bij de rijdende rechter. De een ziet een boom als natuur in de stad en als natuurlijke parasol. De ander klaagt over de overlast van vallend blad, vogelpoep en wortels die straatwerk omhoog drukken.
Bij de Rijdende Rechter gaat het vaak om bomen op eigen grond en (meestal? Ik kijk niet veel TV... te lage informatiedichtheid) niet over gemeentebomen.

Laat gemeenten bomen planten en onderhouden. Dat geeft de wijk als geheel groenere uitstraling, en zij kunnen beter rekening houden met 'uitschieters' (wortels, takken, etc.).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 09:15
Leuk topic, mijn grootouders wonen nog in hun rijtjeswoning waar ze inmiddels 65 jaar wonen. Beide buren hebben 2 jaar geleden hun tuin versteend. Opa is een liefhebber van groen en zolang hij nog kan lopen is hij vast nog in zijn tuin te vinden. Maar bij de minste regenbui staat hun tuin en schuur nu onderwater.

Hij heeft nu een vuilwaterpomp welke hij dan naar de wc loost. Maar het is gewoon ontzettend jammer dat mensen zich dit niet beseffen. Tegels neerleggen en geen afwatering regelen. Afwatering regelen is overigens ook niet zo gemakkelijk. Dichtstbijzijnde rioolaansluiting is of onder het huis door waarbij je aan twee kanten de fundering moet ondergraven. Of tientallen meters door de brandgang naar de hoofdweg die je zelf niet open mag maken.

Zelf ben ik heel erg fan van groen en wil ik graag een moestuin. Nu alleen nog de lotto winnen om een huis met tuin te kunnen kopen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Zep Man schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:26:
[...]
Voor temperatuurregulatie werken bomen een stuk beter, die steden ook publiekelijk kunnen planten.
Dat helpt minder voor de temperatuur in je eigen tuin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpeQgYVjLimvfU9ODjBPGE5andc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzsfzU4f4lkXIo9E2IdYKnHq.jpg?f=fotoalbum_medium

Groene tuin hiero. Ik vind zo'n volgetegelde tuin altijd iets triest hebben, no offence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:17:
Het argument over biodiversiteit hoor je vaak, maar klopt het ook echt? De meeste tuinen staan vol met gecultiveerde varianten van planten die om te beginnen al niet inheems zijn. Een paar pluimhortensia's en een hibiscus zijn natuurlijk geen deel van het Nederlandse landschap.

Als tuinier moet je regelmatig de strijd aanbinden met allerlei krachtige, inheemse soorten die de biodiversiteit proberen te herstellen. Schoffelen, wieden, een enkeling zal nog gif spuiten. Vervolgens gooi je er mest of compost (afgegraven veen uit Oost-Europa) op om te zorgen dat je uitverkoren planten toch een beetje blijven groeien.

Steden zijn maar een klein deel van het Nederlands landoppervlak, en als ik hier de stad uit fiets zie ik in alle richtingen uitgestrekte weilanden die door boeren rucksichtlos in monocultuur worden gehouden met mest en round-up. Alle kleine beetjes helpen, maar dat is geen excuus om blind te zijn voor de schaal waarop iets gebeurt.

Als 'we' biodiversiteit in Nederland belangrijk vinden, dan moeten we het niet afhankelijk maken van privetuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:48:
Dat helpt minder voor de temperatuur in je eigen tuin.
Dat is de keuze van de eigenaar van de grond.

Straatklinkers en parkeerplaatsen absorberen ook veel warmte. Begin daar, om de temperatuur in het geheel omlaag te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Het argument over biodiversiteit hoor je vaak, maar klopt het ook echt? De meeste tuinen staan vol met gecultiveerde varianten van planten die om te beginnen al niet inheems zijn. Een paar pluimhortensia's en een hibiscus zijn natuurlijk geen deel van het Nederlandse landschap.

Als tuinier moet je regelmatig de strijd aanbinden met allerlei krachtige, inheemse soorten die de biodiversiteit proberen te herstellen. Schoffelen, wieden, een enkeling zal nog gif spuiten. Vervolgens gooi je er mest of compost (afgegraven veen uit Oost-Europa) op om te zorgen dat je uitverkoren planten toch een beetje blijven groeien.

Steden zijn maar een klein deel van het Nederlands landoppervlak, en als ik hier de stad uit fiets zie ik in alle richtingen uitgestrekte weilanden die door boeren rucksichtlos in monocultuur worden gehouden met mest en round-up. Alle kleine beetjes helpen, maar dat is geen excuus om blind te zijn voor de schaal waarop iets gebeurt.

Als 'we' biodiversiteit in Nederland belangrijk vinden, dan moeten we het niet afhankelijk maken van privetuinen.
Ik heb het over fauna, minder over flora ;)

En nee, wat de boeren momenteel doen slaat ook nergens op.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
The Zep Man schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:27:
[...]
Dat is de keuze van de eigenaar van de grond.

Straatklinkers en parkeerplaatsen absorberen ook veel warmte. Begin daar, om de temperatuur in het geheel omlaag te krijgen.
Waar blijft die warmte als de zon weer onder is?

In de zomer is het op een grasveld veel comfortabeler dan op een terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:50:
...Nu ongeveer 4m2 (15%) aan tegels eruit gehaald en volgestopt met boomschors en planten. Het verschil in insecten is nu al heel groot (als je met 0 insecten begint is dat niet moeilijk natuurlijk)...
Voor mij alleen maar een extra argument om de hoeveelheid groen in mijn tuin te verminderen ;)
Joris748 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Waar blijft die warmte als de zon weer onder is?

In de zomer is het op een grasveld veel comfortabeler dan op een terras.
Is toch juist lekker om nog een beetje een warm terras te hebben als de zon al onder is? Dan kun je lekker lang chillen met een biertje buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Zep Man schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Als het maatschappelijk gewenst is wat iemand met zijn eigen grond doet, dan is daar inderdaad een regelgeving voor (APV). Die moet dan maar aangepast worden.
Via de APV kan een overheid niet in de hoogte van de heffingen differentiëren. 'Sturing' is dan alleen mogelijk door nieuwe situaties te verbieden/reguleren, waarbij de bulk van de bestaande situaties ongemoeid blijft. Los van dat dit scheve ogen geeft (waarom mag ik niet doen wat de buurman al jaren heeft) zet het weinig zoden aan de dijk als het gros van de situaties zo blijft.

Logischer zou het dan zijn als er inderdaad een soort 'tegeltax' zou komen, vergelijkbaar met het al bestaande onderscheid in watersysteemheffing tussen gewone onbebouwde grond en straten en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Clifdon Een rand langs de tegeltuin om het water lekker daar te houden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:23

Amphiebietje

In de blubber

Enforcer schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Dat kunnen ze dan op verantwoorde wijze bij de speeltuin doen, niet in de achtertuin.

Ter illustratie hieronder onze visie over wel/niet tuinieren.

In de Zomer (prachtig, als je het elke dag bijhoudt en tijd over hebt, en geen echte zitplek hebt, lekker veel laten overwoekeren naar de buren joh zullen ze prettig vinden):
[Afbeelding]

In de Herfst/Winter (niet echt mooi om naar te kijken):
[Afbeelding]

Betegeld (wauw, geen onderhoud meer, als we planten willen zien gaan we wel naar De Keukenhof hoor :), lekker veel ruimte die je voor van alles kan benutten:
[Afbeelding]

Kortom ieder zo zijn ding... ik ben blij dat er allemaal tegels liggen, als ik nog geld over heb koop ik wel een paar grote potten met van alles er in maar dat geld heb ik nu even niet.
Ofwel je ruilt een groene oase om voor iets wat evenveel allure heeft als de binnenplaats van een gevangenis.

En dan nog, de binnenplaats van een gevangenis heeft vaak nog iets als een basketbalveld o.i.d. dat nuttig is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Ofwel je ruilt een groene oase om voor iets wat evenveel allure heeft als de binnenplaats van een gevangenis.

En dan nog, de binnenplaats van een gevangenis heeft vaak nog iets als een basketbalveld o.i.d. dat nuttig is. :+
En dat moet @Enforcer helemaal zelf weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:57:

Zolang wij er maar gelukkig van worden toch? Wij zien de tuin als een verlengde van je woonkamer waar je doorgaans gewoon met blote voeten de tuin in kan lopen zonder dat er aarde/smurrie/viezigheid of andere rotzooi op je voeten terecht komt en dan nog niet eens te spreken over alle beestjes die op al het groen af komt waar wij een hekel aan hebben. En zoals ik al zei, ik kom van 600m2 tuin vandaan dus ik weet waar ik over praat :)

Daarnaast spreekt men hier over temperatuurregulatie en biodiversiteit en allerlei andere (groene) standpunten, en dat is ook prima wat men er over denkt, maar in werkelijkheid kunnen wij het met dit miezerig landje echt niet opnemen tegen alle groten der aarde waarin er juist veel wordt bijgebouwd en vliegvelden worden aangelegd etc..etc... dus alles is eigenlijk maar relatief.

-edit-
Zoals het slogo luidt ... Een beter milieu begint bij jezelf....

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 27-02-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Enforcer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Zolang wij er maar gelukkig van worden toch? Wij zien de tuin als een verlengde van je woonkamer waar je doorgaans gewoon met blote voeten de tuin in kan lopen zonder dat er aarde/smurrie/viezigheid of andere rotzooi op je voeten terecht komt en dan nog niet eens te spreken over alle beestjes die op al het groen af komt waar wij een hekel aan hebben. En zoals ik al zei, ik kom van 600m2 tuin vandaan dus ik weet waar ik over praat :)

Daarnaast spreekt men hier over temperatuurregulatie en biodiversiteit en allerlei andere (groene) standpunten, en dat is ook prima wat men er over denkt, maar in werkelijkheid kunnen wij het met dit miezerig landje echt niet opnemen tegen alle groten der aarde waarin er juist veel wordt bijgebouwd en vliegvelden worden aangelegd etc..etc... dus alles is eigenlijk maar relatief.

-edit-
Zoals het slogo luidt ... Een beter milieu begint bij jezelf....
Het mooie is dat dit al effect heeft op straat/wijk niveau. Wat zeg ik, al een flink effect in je eigen tuin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Enforcer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:55:
Weet je wat zo mooi is? Op een mooi grasveld loop je net zo makkelijk op blote poten. En het is nog lekker koel aan je voeten ook. Maargoed, dan moet je dat grasveld wel de tijd geven goed in te groeien. Dus niet vandaag zaaien en morgen verwachten dat je er zonder viezigheid doorheen kan lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 27-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 09:15
onetime schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:40:
@Clifdon Een rand langs de tegeltuin om het water lekker daar te houden?
Ook niet echt een oplossing helaas. Het speelt ook nog mee dat de grond in de loop van de jaren gezakt is. Samen met het tuinhuisje natuurlijk. De buren hebben voordat ze de tegels geplaatst hebben de boel natuurlijk vlak getrokken. Dwz dat er nu ongeveer een hoogteverschil is van 5cm bij de achterdeur en 15cm achterin de tuin. Een van de buren heeft hun tuinhuis gesloopt, de ander heeft het niet meer in gebruik omdat hij vol water loopt.

Ik heb inmiddels een flink grindkoffer gemaakt die ik met wat diepere grondlagen en het zand onder het huis verbonden heb. Dat helpt nu en ik hoop ook op de lange duur. En dat er geen andere narigheid door komt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:26
Roenie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Voor mij alleen maar een extra argument om de hoeveelheid groen in mijn tuin te verminderen ;)
Mwah de insecten in Nederland kunnen helaas wel wat hulp gebruiken, dus die extra pissebed in huis neem ik dan graag voor lief.
Pagina: 1 2 3 Laatste