Waarom tuiniert de Nederlander niet meer?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is de opmerking "tuin is duur" al gemaakt?

Daarnaast verneukt netflix al het tijd van de meeste mensen..

Overigens bij ons is een wachtlijst van 2 jaar voor de volkstuinen sinds Corona :)

[ Voor 71% gewijzigd door mierenfokker op 16-02-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
mierenfokker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:05:

Daarnaast verneukt netflix al het tijd van de meeste mensen..
Ja, en vraag mezelf eigenlijk af waarom. :?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

In ons huidige huis hebben we enkel een groot balkon, geen tuin. Maar we willen wel een huis met tuin.
Als het eenmaal zover is dan wordt het 95% zeker bijna alleen maar gras+tegels. Grasmaaien wil ik nog wel doen, maar de rest.. No thanks.

Alle indoor planten/bloemen sterven hier ook binnen no-time. Gewoon totaal ons ding niet, en geen zin om er tijd/geld in te steken.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:01
mierenfokker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:05:
Hangt sterk af van wat je in de tuin zet. Planten hoeven per m2 zeker niet duurder te zijn dan bestrating. Uiteraard kun je het wel zo gek maken als je zelf wilt. (Overigens geldt dat natuurlijk net zo goed met bestrating.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Angeloonie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:13:
In ons huidige huis hebben we enkel een groot balkon, geen tuin. Maar we willen wel een huis met tuin.
Als het eenmaal zover is dan wordt het 95% zeker bijna alleen maar gras+tegels. Grasmaaien wil ik nog wel doen, maar de rest.. No thanks.

Alle indoor planten/bloemen sterven hier ook binnen no-time. Gewoon totaal ons ding niet, en geen zin om er tijd/geld in te steken.
Er zijn een hoop planten die het buiten prima doen en waar je ook totaal geen aandacht aan hoeft te besteden. Dat je geen groene vingers hebt en er geen moeite aan wilt besteden hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je alleen maar gras en tegels kunt hebben.

(Even flauwe vergelijking, hoeveel tijd denk je dat er aan onderhoud van een gemiddeld gemeenteplantsoen wordt besteed? Die planten en bomen doen het ook terwijl er nauwelijks naar wordt omgekeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Er zijn een hoop planten die het buiten prima doen en waar je ook totaal geen aandacht aan hoeft te besteden. Dat je geen groene vingers hebt en er geen moeite aan wilt besteden hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je alleen maar gras en tegels kunt hebben.

(Even flauwe vergelijking, hoeveel tijd denk je dat er aan onderhoud van een gemiddeld gemeenteplantsoen wordt besteed? Die planten en bomen doen het ook terwijl er nauwelijks naar wordt omgekeken.)
Als ik in de gemeente kijk naar de struiken... dat type plant hoef ik niet in mijn tuin :+
Als ik een tuin met planten wil, dan wil ik wel mooie planten en niet maar planten om het groen te maken.
En die mooie planten/bloemen eisen dus wel wat onderhoud :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:36:
[...]

Leve de maairobot. Geen omkijken naar en maakt nauwelijks geluid.
Daar is het grasveldje in mijn helaas te klein voor om zo'n investering te kunnen verantwoorden.

Ik heb trouwens overburen die van naakt tuinieren houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
Angeloonie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:13:

Ik ben dus grotendeels zoals jij. Ik wil zeer weinig onderhoud en mijn kamerplanten hebben het ook zwaar ;) Echter had ik een redelijke tuin met veel bloemen en planten en toch was het onderhoud echt minimaal. Het grasmaaien kostte meer tijd dan iets anders. Af en toe een beetje onkruid wieden en eens per jaar een uurtje snoeien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:30

Superflip

*pwiet*

Wij hebben zelf een groot perceel en zijn momenteel bezig met een tuinarchitect om alles te hertekenen, het aanbod van tuinarchitecten gaf ook direct een beeld van de vraag aan. Ze doen allemaal hetzelfde:
  • Strakke tuinen met rechte lijnen
  • Geen ecologische waarde
  • Veel beton/bestrating
Wij zijn echt op zoek gegaan naar een architect die ons stukje grond een ecologische meerwaarde kon bieden, gelukkig hebben we het goed getroffen waarbij we volgende zaken meenemen
  • Inplannen WADI
  • Veel inheemse of bijna-inheemse waardeplanten
  • Schuilplaatsen voor egels en insecten
  • Minder gazon, maar nog wel voldoende speelruimte voor de kinderen
  • Meer bomen voor koelte (er komen er 9 bij!)
Onze grootste zorg was ook onderhoud, we willen niet immers hele weekenden staan tuinieren. De tuinarchitect was heel simpel: Je hebt zoveel onderhoud als dat je verdragen kan. De eerste 2 jaar gaan we wat meer moeten schoffelen omdat het nog niet volgroeid gaat zijn, maar nadien is het een kwestie van de natuur wat zijn loop te laten gaan en enkele malen per jaar in te grijpen.

En ja, wij hebben ook nog verharding:
  • Betegeld terras: ~40m2
  • Parkeerplaats 4 autos in split
  • Oprit in platines
  • Betegelde strook rondom het huis in platines
Ik denk dat het vooral belangrijk is om een balans te vinden tussen verharding en groen.

[ Voor 11% gewijzigd door Superflip op 16-02-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Angeloonie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Als ik in de gemeente kijk naar de struiken... dat type plant hoef ik niet in mijn tuin :+
Als ik een tuin met planten wil, dan wil ik wel mooie planten en niet maar planten om het groen te maken.
Haha, nee, veel plantsoenplanten zijn inderdaad niet echt heel leuk voor in de tuin. Maar meer om aan te geven dat planten en struiken niet meteen arbeidsintensief hoeven te zijn. De meeste planten vergen ook minder onderhoud dan gras...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:30

Superflip

*pwiet*

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Haha, nee, veel plantsoenplanten zijn inderdaad niet echt heel leuk voor in de tuin. Maar meer om aan te geven dat planten en struiken niet meteen arbeidsintensief hoeven te zijn. De meeste planten vergen ook minder onderhoud dan gras...
Ik denk toch dat dat een misvatting is. Hier in de gemeente is men juist veel meer belang gaan hechten aan plantsoenplanten. Inheemse planten, bloemen, grassen die allen ecologische waarde hebben. Bovendien moeten ze niet zo strak gesnoeid worden dan de oude plantsoenen en bovendien geven ze ook wat kleur.

De bevolking wordt hier ook aangemoedigd om zelfs boomvakken aan te planten en te onderhouden, dit kan je dan aangeven met een lintje zodat de gemeente dit weet. Je kan hier zelfs subsidie voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik had vroeger helemaal niks met tuinieren, wel met in de tuin zitten, maar ik moet zeggen dat een uurtje tussen het groen op jacht naar onkruid best lekker is na een (thuis) werkdag.

Nou is een uurtje niet genoeg in onze nieuwbouwwoningtuin in de peuterfase maar dit voorjaar gaan we de hovenier er waarschijnlijk een berg extra planten in laten zetten, dat geeft weer minder ruimte voor onkruid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Superflip schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:47:
[...]

De bevolking wordt hier ook aangemoedigd om zelfs boomvakken aan te planten en te onderhouden, dit kan je dan aangeven met een lintje zodat de gemeente dit weet. Je kan hier zelfs subsidie voor krijgen.
Oh dat is een goede inderdaad. Bij sommige gemeenten moet het wel even geregistreerd worden, anders wordt het door overijverige schoffelaars gesloopt.

Meestal heet zoiets 'boomspiegel onderhouden' of 'boomspiegel adopteren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sOid schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Oh dat is een goede inderdaad. Bij sommige gemeenten moet het wel even geregistreerd worden, anders wordt het door overijverige schoffelaars gesloopt.

Meestal heet zoiets 'boomspiegel onderhouden' of 'boomspiegel adopteren'.
Klopt, afhankelijk van je gemeente kun je vragen of je de boomspiegel mag beplanten. En als je een woning zonder voortuin hebt, dan mag je vaak ook vragen om een 'geveltuin', dat de gemeente een rijtje stoeptegels vervangt door aarde zodat je daar ook planten kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ahrnuld schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:34:
Waarom ik niet tuinier?

Omdat ik in een buurt woon waar er altijd wel mensen aan het kijken zijn wat ik in de tuin doe. Iedereen houdt elkaar in de gaten en maakt er opmerkingen over. Er wonen hier veel te veel (wat minder intelligente) mensen op een klein stukje grond die ook nog eens vaak buiten zijn. Ik zit niet te wachten op een paar buiken in gevlekte hemdjes die met een blikje bier in de hand vanaf een balkon commentaar zitten te geven op wat ik doe. Mijn vriendin kon er nog slechter tegen dan ik. We hebben het uiteindelijk maar opgegeven.

Tuinieren doe ik wel als ik een vrijstaand huis heb met een redelijk formaat tuin, in een rustige wijk. Dan is het leuk om te doen en levert het tenminste ook wat op. Deze paar m2 zijn de moeite en stress niet waard.
Als je toch niet rustig in je tuin kunt zitten, dan zou ik juist kiezen voor meer groen en minder steen. Lijkt mij vanuit huis toch een stuk leuker om naar groen te kijken dan naar beton.

(Andere mogelijkheid is om bomen te planten zodat de buren je door de boomkruinen niet kunnen zien als je buiten bent :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:00
ok, mooi begin van n=1 naar "oh nee de Nederlander tuiniert niet meer".... Begin maar eens bij de vraag of dat echt zo is, kun je daarna praten over of dat nou erg is. Er zijn blijkbaar nogal wat overwegingen om of

A. wel dingen in de tuin te zetten en daar van te genieten
B. zo weinig mogelijk aan de tuin doen en het vooral als zitplaats te gebruiken

spoiler: beide is helemaal prima

mijn vraag aan TS: wil je iets specifieks bereiken? wil je vooral graag anderen vertellen dat jij tuinen heel belangrijk vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Wanneer je wat langzamer groeiende planten in je tuin hebt, hoeft het onderhoud van het groen zelfs niet meer tijd en moeite te kosten dan wanneer je een 'onderhoudsvrije' tegeltuin vrij wilt houden van groene aanslag.

Of je nu één dag in het jaar aan het vechten bent met de hogedrukspuit, of met een snoeischaar en schoffel in de hand door je tuin gaat. Dat maakt echt niet zo veel verschil in de hoeveelheid werk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Weinig doen aan je tuin is prima, dat oplossen door het te betegelen mag wat mij betreft verboden worden :) Ik begrijp werkelijk niet waarom gemeentes daar nog niet op sturen. Natuurlijk is een terras prima maar ram in de stukken waar groen past maar je geen zin hebt in onderhoud (gesubsidieerd) sedum met af en toe een fruitboompje en het gaat beter met flora, fauna, hittestress en waterhuishouding. En de eigenaar van de tuin ontdekt ineens hoe leuk ze groen eigenlijk vinden terwijl ze dat niet eens wisten (de echte vogelhater uitgezonderd wellicht).

Als ik hier in onze nieuwbouwwijk kijk zijn daar verhoudingsgewijs toch duidelijk meer tegels dan plantjes ingegaan. Dat TS dat ook ziet en daarmee concludeert dat mensen niet zoveel tuinieren vind ik niet een heel rare gedachtensprong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:38
pjot1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Ja, en vraag mezelf eigenlijk af waarom. :?
Omdat tuinieren moeite kost en voor Netflix kan je lekker op je reet zitten. Aangezien je toch de hele dag naar een schermpje zit te kijken valt die tegeltuin ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
leecher schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Omdat tuinieren moeite kost en voor Netflix kan je lekker op je reet zitten. Aangezien je toch de hele dag naar een schermpje zit te kijken valt die tegeltuin ook niet op.
Daar doelde ik niet op. Ik bedoelde te zeggen dat een tuin niet duur hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Het allerduurste van de tuin is bestrating. Wij zijn gezegend met een tuin van ca 1500 m2. Waarvan veel gras. Een derde is aangelegd met een gazon en borders, de rest is wat minder strak. Denk dat de aanleg alles bij elkaar ca 10k gekost heeft.

Kost ons in totaal 2 uur per week om bij te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 16-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
leecher schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:40:
[...]

En andersom, als je uitzicht een depressieve betonvlakte is, dan vlucht je vanzelf weg in de Netflix-fantasie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Hangt sterk af van wat je in de tuin zet. Planten hoeven per m2 zeker niet duurder te zijn dan bestrating. Uiteraard kun je het wel zo gek maken als je zelf wilt. (Overigens geldt dat natuurlijk net zo goed met bestrating.)
Ben het met je eens. Maar als je kijkt wat iedereen betaald heeft voor een tuin van 10x10 bij ons in een nieuwbouwwijk. Gemiddeld tussen de 15k-25k. Dat vind ik serieus veel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:34
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:49:
[...]

En andersom, als je uitzicht een depressieve betonvlakte is, dan vlucht je vanzelf weg in de Netflix-fantasie
Mja, wat is de oppervlakte van een achtertuin tegenwoordig bij nieuwbouwprojecten? Maximaal iets van 30 vierkante meter? Als je daar je tuinset wilt neerzetten, een BBQ wilt kunnen gebruiken en je ruimte wilt houden voor je kinderen om te kunnen spelen dan blijft er maar weinig plek over voor groen... Dan is een stuk kunstgras misschien nog wel te doen...

Met een achtertuin van 60 vierkante meter is het natuurlijk al anders, een oppervlakte van 1000+ ga je niet betegelen maar dan kan je gewoon een lap gras neerleggen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mierenfokker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:27:
[...]

Ben het met je eens. Maar als je kijkt wat iedereen betaald heeft voor een tuin van 10x10 bij ons in een nieuwbouwwijk. Gemiddeld tussen de 15k-25k. Dat vind ik serieus veel geld
Maar die kosten zitten dus vooral in de harde dingen, zoals bestrating, schuttingen, schuren, overkappingen etc. Groen kost gewoon gemiddeld per m2 veel minder dan zulke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Maar die kosten zitten dus vooral in de harde dingen, zoals bestrating, schuttingen, schuren, overkappingen etc. Groen kost gewoon gemiddeld per m2 veel minder dan zulke zaken.
40%-50% was arbeidsloon..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:25
Toch lees ik hier dat de "schuld" deels bij postzegelformaat tuinen ligt.
Ik woon nu 2 jaar in een nieuwbouwhuis met postzegel tuin maar ik kan bbqen met makkelijk 10-15 man, er is speelruimte, kan straks nog een schommel ophangen en het ziet er toch behoorlijk groen uit.
Daarnaast het dak van de berging & 2.40m uitbouw voorzien van sedum.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/n2LNzgprythT/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/BdtD266tWZLq/360.jpg

Daarnaast 2 weken terug nog een extra boom geplant; een zuilprunus:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/TeW5ThgC95Kz/360.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door kaboom1555 op 16-02-2021 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
kaboom1555 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:44:
Toch lees ik hier dat de "schuld" deels bij postzegelformaat tuinen ligt.
Ik woon nu 2 jaar in een nieuwbouwhuis met postzegel tuin maar ik kan bbqen met makkelijk 10-15 man, er is speelruimte, kan straks nog een schommel ophangen en het ziet er toch behoorlijk groen uit.
Daarnaast het dak van de berging & 2.40m uitbouw voorzien van sedum.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast 2 weken terug nog een extra boom geplant; een zuilprunus:

[Afbeelding]
Jouw postzegeltuin is alsnog een stuk groter dan mijn tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
De vorige bewoners hebben een hele mooie tuin aangelegd. Met Youtube videos en wat snoeiwerk hou ik het nu bij. Druiven, vijgen en andere mooie planten. Daarnaast ook semi wilde bomen. Sommige dingen zijn mislukt, een paar struiken verkeerd gesnoeid, maar ook zelf leuke dingen gedaan. Bamboe in potten gepland als een soort van natuur schutting en een zielige druif op een soort pergola boven de schutting heel mooi laten groeien. Al met al een leuk hobby projectje. Maar ik vind het ook niet zo erg als het niet helemaal perfect is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv8osX5FdACzl2m7M7m3IOKU9gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkUjK0aupaVvPb4G44HBeqlG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHX9gTc_R55fkFcZd25_KStTqMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f15Kbye7Cq08lBuut7H65PWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP_igS9FqaDobKBruaVYMnEhuQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nW1Fld4ONHSWRIW6tVVXR8kr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw8Zxe-F9etA8KI9VkMm6fEBoY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6RmpRuL99XKVNVcnPeC4gOe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIdntWlHAgDDlH88wfdGtOGgxPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM0ysDOEbF56pHx7eTzUs3Kd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_esCNInUKhSHeBfUqSRNshW5dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIUiPV1kti19C8y4FxKroH8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gipGPl8XK9h1G-DOBIzjKSGZZX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s59pNnUYZFycnKfRzytb7gcu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaboom1555
MarcoC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:52:
[...]
Jouw postzegeltuin is alsnog een stuk groter dan mijn tuin.
De fisheye lens doet een hoop denk ik :)
Maar wat ik meer wilde aangeven: groen hoeft niet veel ruimte te kosten om er groen uit te zien.

Maar veel "hoveniers" zijn tegenwoordig geen echte hoveniers maar gewoon stratenmakers die het liefst alles volplempen met steen en niet echt meedenken in mogelijkheden voor groen was mijn ervaring. Ik ben maar zelf gaan ontwerpen. De tuin van mijn buren kwam zo ook vol met steen te liggen waarna ze bij ons kwamen en dachten; hadden wij dat ook maar. Ze hebben dus niet bewust voor zoveel steen gekozen maar meer op advies van de "hovenier", ook omdat ze zelf vrij onbekend zijn met de mogelijkheden voor groen. Ik denkt dat dit in veel nieuwbouwwijken het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
kaboom1555 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:56:
[...]

De fisheye lens doet een hoop denk ik :)
Maar wat ik meer wilde aangeven: groen hoeft niet veel ruimte te kosten om er groen uit te zien.

Maar veel "hoveniers" zijn tegenwoordig geen echte hoveniers maar gewoon stratenmakers die het liefst alles volplempen met steen en niet echt meedenken in mogelijkheden voor groen was mijn ervaring. Ik ben maar zelf gaan ontwerpen. De tuin van mijn buren kwam zo ook vol met steen te liggen waarna ze bij ons kwamen en dachten; hadden wij dat ook maar. Ze hebben dus niet bewust voor zoveel steen gekozen maar meer op advies van de "hovenier", ook omdat ze zelf vrij onbekend zijn met de mogelijkheden voor groen. Ik denkt dat dit in veel nieuwbouwwijken het geval is.
Hij is denk ik minstens een meter langer dan mijn tuin. Als je groen en terras wilt wordt de tuin helaas snel erg klein. Daarom heb ik terrastegels en twee borders, maar het houdt niet over. We hebben ook nog een klimrek en pergola die we laten we begroeien om de hoogte beter te benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:42
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:32:
Mja, wat is de oppervlakte van een achtertuin tegenwoordig bij nieuwbouwprojecten? Maximaal iets van 30 vierkante meter? Als je daar je tuinset wilt neerzetten, een BBQ wilt kunnen gebruiken en je ruimte wilt houden voor je kinderen om te kunnen spelen dan blijft er maar weinig plek over voor groen...
Eigenlijk is dat omdat je een tuin van 40m2 inricht alsof het een tuin van 300m2 is.

Stadstuinen van rijtjeshuizen waren 50 jaar geleden niet zoveel groter. Ruimte genoeg voor een grasveldje waar de kinderen op kunnen spelen. Als je 's avonds een keer wil barbecuen haal je tuinstoelen en barbecue uit je schuurtje, dan kun je op het gras zitten. Daarna ruim je ze weer op.

Ik snap het nut van tuinsets niet. Grote lompe tuinmeubels die zes maanden per jaar ongebruikt staan te schimmelen. Als je dan ook nog een overkapping erboven moet houd je inderdaad weinig tuin over.

Maar ieder z'n ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mierenfokker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:27:
Maar daar ben je toch zelf bij? Ik mag toch hopen dat er niemand is die denkt dat een "normale" prijs is?

Edit: "normaal" bedrag. Voor de hoeveelheid arbeid is het vast een redelijke prijs. Wil niet zeggen dat dat een normaal tuinbudget moet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 16-02-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Maar daar ben je toch zelf bij? Ik mag toch hopen dat er niemand is die denkt dat een "normale" prijs is?
Wat is dan wel een normale prijs vind jij?

1,5-2 weken aanleg voor 1 tuin is normaal met 2 man. Dat is 120-160 uur werk. tegenwoordig kost een hovenier 50(?) euro ex btm. Dus 6000-8000 exclusief btw. Materialen is evenzoveel geld.
Nogmaals: Het ging om nieuwbouwhuizen met alleen geel zand achterin de tuin :)

[ Voor 7% gewijzigd door mierenfokker op 16-02-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
mierenfokker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:11:
[...]

1,5-2 weken aanleg voor 1 tuin is normaal met 2 man. Dat is 120-160 uur werk. tegenwoordig kost een hovenier 50(?) euro ex btm. Dus 6000-8000 exclusief btw. Materialen is evenzoveel geld.
Maar zon postzegel van 10x6 is in 1 a 2 dagen vol bestraat hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Die manuren heb je vooral nodig om de bestrating etc. er netjes in te leggen. Voor een groene tuin heb je in principe weinig manuren nodig. Grootste werk zit dan in het zorgen voor een goede bodem, maar dat heb je bij zowel beplanting als bestrating nodig.

Als je die bodem hebt, dan is het ene uiterste kiezen voor een kapitaal aan manuren en materiaal voor een stenen tuin en het andere uiterste is een paar tientjes uitgeven voor een paar kilo graszaad voor een gazon. En daar tussenin zijn een hoop gradaties, waarbij toch vaak de keus voor wat planten minder duur én minder arbeidsintensief is dan kiezen voor harde elementen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 09:26
3 jaar geleden zijn wij verhuisd en zijn mijn vrouw en ik verliefd geworden op de riante voor- en achtertuin en ik vind het heerlijk om 's avonds na mijn werk of in het weekend mijn schoffeltje te pakken en lekker in de tuin te werken. Even mijn hoofd leegmaken.
Onze tuin lag helemaal vol met tegels toen wij het kochten en heb samen met een bevriende architect een plannetje gemaakt hoe we de paden en borders wilden hebben. Na het overlijden van mijn moeder 5 jaar terug boden de nieuwe bewoners van haar huis de koppelstones uit haar prachtige zelf aangelegde groene tuin gratis aan. Van die koppelstones en wat oude klinkers uit de tuin heb ik het terras en paden door een stratenmaker laten aanleggen. (tip voor als je geld wil besparen op het aanleggen van je tuin)

Vorig jaar gras gelegd, een paar bomen, planten en struiken geplant . Gezien er nog zo veel m2 groen moet worden kijk ik regelmatig op marktplaats of iemand in de buurt zijn tuin leeg maakt. Zo heb ik een 3,5 m hoge meerstammige Japanse esdoorn en een 10 jaar oude bolcatalpa in de tuin gezet. Daarnaast stek ik dingen die in de tuin al staan of ruil die met buurtgenoten. Aankomend jaar staat de aanleg van een natuurlijke vijver op de planning.

Dus ja ik hou zeker van tuinieren en ik kan niet wachten op de lente dat alles weer gaat bloeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Vast, maar wie zegt dat je alles moet laten doen? In een nieuwbouwhuis heb je natuurlijk ook andere prioriteiten, maar je kunt ook een paar bigbags tuinaarde bestellen, en een doos met graszaad. Met een paar staptegels heb je dan een prima 'tuin', die je later mooi kunt maken. Hier in de buurt zie ik genoeg tuinen die nooit veel verder zijn gekomen.

Als je elkaar wijs gaat maken dat 25K een 'normaal' bedrag is om aan een tuin uit te geven, ipv. een absolute topprijs voor mensen die heel veel van tuinieren houden, dan snap ik wel waarom tuinen zo "duur" zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:42:
[...]
Als je elkaar wijs gaat maken dat 25K een 'normaal' bedrag is om aan een tuin uit te geven, ipv. een absolute topprijs voor mensen die heel veel van tuinieren houden, dan snap ik wel waarom tuinen zo "duur" zijn.
Kleine correctie, zulke topprijzen zijn in de regel juist voor de tuinen van mensen die niet van tuinieren houden, maar die voor kapitalen uitgeven aan terrassen, barbecues, loungesets, overkappingen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:52:
Kleine correctie, zulke topprijzen zijn in de regel juist voor de tuinen van mensen die niet van tuinieren houden, maar die voor kapitalen uitgeven aan terrassen, barbecues, loungesets, overkappingen, etc.
Laat iedereen geld uitgeven zoals het hem of haar goeddunkt. En het zij de hoveniers en loungesetverkopers gegund. Maar een bescheiden jaarsalaris stukslaan aan iets wat je maar matig interesseert, dat snap ik dan weer niet. Als ik het al had zou ik zo'n bedrag niet kunnen overmaken zonder volledig geobsedeerd te zijn met tuinen.

Ik ga er vanuit dat die tuintjes van 10x10 niet in Amsterdam Oud-Zuid liggen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Laat iedereen geld uitgeven zoals het hem of haar goeddunkt. En het zij de hoveniers en loungesetverkopers gegund. Maar een bescheiden jaarsalaris stukslaan aan iets wat je maar matig interesseert, dat snap ik dan weer niet. Als ik het al had zou ik zo'n bedrag niet kunnen overmaken zonder volledig geobsedeerd te zijn met tuinen.

Ik ga er vanuit dat die tuintjes van 10x10 niet in Amsterdam Oud-Zuid liggen ...
Qua financiering is het “maar” 75 euro per maand in je hypotheek he :P.

Maar over paar weken ga ik weer verder met het opbouwen van mijn horizontale (moes)tuin. Bij ons is het een 4-5 jaren plan geworden en groeit de tuin organisch. Leuk en bevredigend om te doen. Heb alleen het zand laten afgraven en nieuw zand erin laten doen. En de schuttingen gezamenlijk laten plaatsen. Als nog best een dure aangelegenheid geworden door hardhouten veranda..

[ Voor 23% gewijzigd door mierenfokker op 16-02-2021 21:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Zeker mag iedereen zijn geld uitgeven zoals het hem of haar goeddunkt. Maar wat ik wil aangeven is dat de keus tussen een dure of een goedkope tuin helemaal niets te maken heeft met de keuze tussen een groene tuin en een bestrate tuin.

Als je een huis met een stukje grond koopt, dan zullen de meeste mensen toch iets met die grond willen doen. Als je daar weinig aan wilt uitgeven, dan is de goedkoopste optie juist niet de boel bestraten. Dat kost namelijk veel meer aan zowel materialen als manuren dan een goedkope groene tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
klopt zeker, ik heb nu een moestuin van 12m2 en een fruittuin van 21m2 en dat kosste 1/3 van de 2 terrasjes en kunstgras met ongeveer hetzelfde oppervlak.
En dan heb ik het alleen over materiaal omdat ik het geheel zelf er in heb gelegd.
Een paar gratis staptegels van de buren helpen wel mee om niet in de blubber te lopen als het heeft geregend en je de bramen, frambozen en aarbeien wil plukken ;)

ik dnek dat ik de enige ben in de hele wijk maar als er mensen langs komen vinden ze het wel mooi. Ze zullen er niet zelf aan beginnen helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb ook een 90% betegelde achtertuin met de gedachte "Als het mooi weer is wil ik ook in de tuin zitten en niet werken".

Maar eind van het jaar krijgen we ons nieuwe huis en daar hebben we toch besloten een stuk meer groen in aan te leggen. Het ziet er zoveel vriendelijker uit, is beter voor de bijtjes en qua klimaatadeptatie is het ook wel fijn.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een tuintopic. :)

Wij kijken ook naar ongeveer 300 m2 tuin en de natuur heeft uiteindelijk weinig handjes hulp nodig, maar ik verbaas me over de hoeveelheid tegelliefhebbers in dit topic. Een stoel tussen groen is veel rustgevender en ook koeler in de zomer. En waar we tegels hadden kunnen hebben, hebben we vlonders dus afwatering is geen probleem.

De tuintip is eigenlijk management in praktijk: maak een lijst van klusjes, deel deze op in kleinere deelklusjes en maak zo van tuindingen behapbare brokken die een uurtje of zo meenemen. En pak elke keer als je zin hebt een blokje op en verbeter de tuin, beetje bij beetje.
Grasmaaien is toch max 5 minuten, daar zit de tijd niet in. Heg snoeien is een uur, maar dat kan je wel een kwartaal uitstellen indien noodzakelijk. Zo blijft de tuin leuk ipv moetje en je krijgt er wel groen voor terug.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Delerium schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:47:
Een tuintopic. :)

Wij kijken ook naar ongeveer 300 m2 tuin en de natuur heeft uiteindelijk weinig handjes hulp nodig, maar ik verbaas me over de hoeveelheid tegelliefhebbers in dit topic. Een stoel tussen groen is veel rustgevender en ook koeler in de zomer. En waar we tegels hadden kunnen hebben, hebben we vlonders dus afwatering is geen probleem.
Ik verbaas me vooral over het idee dat blijkbaar bij veel mensen leeft dat een groene tuin per definitie veel werk zou zijn. Als je wilt, en tuinieren echt een hobby voor je is, dan kun je veel tijd aan een tuin besteden. Maar als je weinig tijd aan tuinieren wilt besteden, dan hoef je niet meteen over te stappen op een betonnen tuin. Bij mij zit het meeste werk dat ik aan mijn tuin heb juist in het regelmatig schoonmaken van de tuinmeubelen en terrasje etc. en niet zozeer in de planten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
Ik heb hier 35 tot 40m2 tuin. Heb een uitbouw zoals bijna iedereen in mijn blok, dus dat kostte ca. 12m2 tuin.
Het is een beetje standaard tuin voor Amersfoortse begrippen en op het NW.
Heb er veel groen in gestopt maar wel met nog ruimte voor de loungeset en eettafel met stoelen.
Wil eigenlijk nog een compacte dakplantaan (Alphens Globe, voor kleine tuin) toevoegen voor een natuurlijk parasol boven de eettafel.
Als je kijkt naar onderhoud dan stelt dat weinig voor, tuin is klein en beplanting bestaat vooral uit vaste beplanting. Het is dus wat snoeien in het juiste seizoen, onkruid weghalen en eventueel dode planten vervangen.

Ik heb zelf een bureau baan, dus even met je handen werken is sowieso goed voor - zeker ook voor de geest. Daarnaast help ik de natuur een handje (kies voor planten die bijen en vlinders aantrekken) en word ik zelf ook nog blij van al dat groen.
Als laatste zie ik het ook als een soort van opdracht om de natuur te helpen, te beginnen met m'n eigen grondgebied. Beetje in het kader van goed voor de aarde zorgen. Bedenk maar hoeveel groen Nederland erbij krijgt als iedereen met een tuin een flink deel vergroend :)

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Ik verbaas me vooral over het idee dat blijkbaar bij veel mensen leeft dat een groene tuin per definitie veel werk zou zijn.
Inderdaad opvallend. In het simpelste geval maak je gewoon 1 groot grasveld. Voor huisdieren en kinderen meteen al prachtig en als je het vaak genoeg maait maakt onkruid nauwelijks een kans.

Tegels zijn vooral de eerste paar jaar mooi. Ze zijn dan nog schoon en het onderliggende worteldoek doet zijn werk. Maar dat houdt op. Onkruid vind zijn weg en tegels worden smerig.

Uiteindelijk ontkom je niet aan onderhoud. En dat is het maar de vraag of tegels schoonhouden makkelijker of leuker is dan af en toe grasmaaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crillius
  • Laatst online: 06-06 07:34

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

de geur van vers gemaaid gras in de zomer...

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Ik verbaas me vooral over het idee dat blijkbaar bij veel mensen leeft dat een groene tuin per definitie veel werk zou zijn. Als je wilt, en tuinieren echt een hobby voor je is, dan kun je veel tijd aan een tuin besteden. Maar als je weinig tijd aan tuinieren wilt besteden, dan hoef je niet meteen over te stappen op een betonnen tuin. Bij mij zit het meeste werk dat ik aan mijn tuin heb juist in het regelmatig schoonmaken van de tuinmeubelen en terrasje etc. en niet zozeer in de planten.
Eens. Mijn stadstuin is ruim 50 m2 met een terras, schuurtje, klein grasveldje, paar bomen, wat struiken, en perken met plantjes. In het tuin seizoen - dus van eind februari tot half november - ben ik gemiddeld niet meer dan een uurtje werk per week kwijt, sommige weken iets meer - met name als er plantjes gehaald en geplant moeten worden in het begin van het seizoen, en sommige weken iets minder. Totaal dus minder dan 40 uur per jaar .....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 19:07
Ik sluit me erbij aan dat een groene tuin minder werk is dan een tegel tuin. Toen ik hier kwam wonen was de halve tuin overdekt door een groot afdak en de tuin was volledig betegeld met van die kleine vierkante stenen. Verschrikkelijk wat een onkruid daar continue doorheen kwam.

Wij hebben nu grote stenen en vooral heel veel groen en dat is veel minder onderhoud, koeler in de zomer (tuin op het zuiden), veel mooier en bovenal veel beter voor de natuur. We hebben er wel voor gezorgd dat overal tussen de planten een bodembedekker ligt. Hier groeit amper onkruid doorheen. Omdat mijn partner hooikoorts heeft hebben wij geen gazon. Maar doordat de bodembedekker helemaal aan elkaar is gegroeid lijkt het toch zo. Met als bijkomend voordeel dat je het nooit hoeft te maaien. Wij hebben tijm en kamille op de bodem gebruikt, dit gebruiken we ook om mee te koken. Een tijdje geleden heb ik meegedaan aan het project “steenbreek”. Dat kon toen vanuit de gemeente en je werd dan aan een tuinarchitect gekoppeld. Die heeft een best verrassend ontwerp gemaakt met voor een kleine postzegeltuin toch best wat groen.

Onze buren hebben allemaal een volledig betegelde voor en achtertuin met een vierkant stuk kunstgras. Maar uiteindelijk zijn ze er net zoveel tijd mee kwijt. Elk voorjaar komt de hogedrukreiniger erbij om de tegels schoon te maken. En omdat ze alleen wat planten in potten hebben moeten ze bijna dagelijks water geven, ook wanneer het niet erg droog weer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:07

-tom-562

Oliesjeik

Biatch schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:41:
3 jaar geleden zijn wij verhuisd en zijn mijn vrouw en ik verliefd geworden op de riante voor- en achtertuin en ik vind het heerlijk om 's avonds na mijn werk of in het weekend mijn schoffeltje te pakken en lekker in de tuin te werken. Even mijn hoofd leegmaken.
Onze tuin lag helemaal vol met tegels toen wij het kochten en heb samen met een bevriende architect een plannetje gemaakt hoe we de paden en borders wilden hebben. Na het overlijden van mijn moeder 5 jaar terug boden de nieuwe bewoners van haar huis de koppelstones uit haar prachtige zelf aangelegde groene tuin gratis aan. Van die koppelstones en wat oude klinkers uit de tuin heb ik het terras en paden door een stratenmaker laten aanleggen. (tip voor als je geld wil besparen op het aanleggen van je tuin)

Vorig jaar gras gelegd, een paar bomen, planten en struiken geplant . Gezien er nog zo veel m2 groen moet worden kijk ik regelmatig op marktplaats of iemand in de buurt zijn tuin leeg maakt. Zo heb ik een 3,5 m hoge meerstammige Japanse esdoorn en een 10 jaar oude bolcatalpa in de tuin gezet. Daarnaast stek ik dingen die in de tuin al staan of ruil die met buurtgenoten. Aankomend jaar staat de aanleg van een natuurlijke vijver op de planning.

Dus ja ik hou zeker van tuinieren en ik kan niet wachten op de lente dat alles weer gaat bloeien.
M'n pa was vroeger gek van tuinieren (nu gaat dat lichamelijk wat minder). Ik vond het maar stom. Sinds 3,5 jaar hebben we een (vrijstaand) huis met een aardig grote voor- en achtertuin. En ik vind het idd heerlijk om het voorjaar/zomer 's avonds lekker een beetje in de tuin te prutsen. Muziekje erbij, pilsje, en desnoods alleen maar wat schoffelen of onkruid trekken ergens tussen. Echt even m'n hoofd leegmaken, en als ik klaar ben nog een extra pilsje drinken 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben vanmiddag weer lekker bezig geweest. Nieuwe entboompjes verplaatst, laatste boerenkool uit de tuin ( voor de kippen ) en her en der wat opgeruimd.

Er is vanmiddag ook 100m3 champost geleverd. Ik ga morgen 60 kruiwagens op mijn tuin brengen. En dan zondag waarschijnlijk alvast wat spinazie in de kas zaaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Op zo'n dag als vandaag word ik toch wel weer erg blij van mijn tuintje. Lijkt alsof ineens de natuur wakker geworden is, met overal vogels, de bollen die weer uit de grond zijn, er zitten alweer knoppen in de klimplanten etc. Dan is het in de tuin toch wel extra genieten van m'n kop koffie en zo voelt het ondanks alles toch nog een heel klein beetje als vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:56:
Op zo'n dag als vandaag word ik toch wel weer erg blij van mijn tuintje. Lijkt alsof ineens de natuur wakker geworden is, met overal vogels, de bollen die weer uit de grond zijn, er zitten alweer knoppen in de klimplanten etc. Dan is het in de tuin toch wel extra genieten van m'n kop koffie en zo voelt het ondanks alles toch nog een heel klein beetje als vakantie.
Inderdaad! Vandaag ook even lekker gerommeld in de voor- en achtertuin. Ook al was ik maar een uurtje of 3 bezig, het ziet er gelijk weer een stuk netter uit. Sneeuwklokjes overal, Rhododendrons vol in de knop, lentebriesje en een zonnetje op de bol heerlijk. Straks in maart m'n bomen snoeien zoals vlinderstruik en de hortensia's en de leibomen.

Blijkt toch maar weer dat groen een rustgevende kleur is. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nog zoiets wat ik vandaag besefte over "onderhoudsvrije" tuinen. Vorig jaar hebben we aan de linkergrens van de tuin een schutting neergezet. Lekker makkelijk, toch?

Het valt me op dat deze schutting nu al bedekt is met schimmelsporen. Logisch ook, in het Nederlandse klimaat. Als ik door de buurt loop en naar andere schuttingen kijk valt me op dat sommige die veel zon vangen er wel goed uitzien, maar natuurlijk snel vergrijzen en bladderen.

Een vermolmde, mooi groen uitgeslagen schutting vind ik wel wat hebben, maar niet alle schimmels zijn even pittoresk. Ik denk dat deze schutting echt niet meer dan tien jaar mee zal gaan.

Aan de andere tuingrens staat een haag. Vijftig jaar jong. Af en toe moet je wat snoeien, maar dat vind ik eigenlijk bijzonder weinig werk. En elk jaar weer opnieuw fris groen blad, en in de zomer is het een mooie schuilplaats voor vogeltjes.

Weer zo'n manier waarop een "onderhoudsvrije" tuin eigenlijk meer werk oplevert dan een groene tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:52:
[...]...In jouw geval dus omdat je een hekel aan groen en natuur hebt. Duidelijk. Tja, dat vind ik nou niet het gedrag van normale mensen.
Wat is normaal op het gebied van tuinieren dan? Is daar een norm voor?

Het lijkt mij dat dit gewoon voorkeur is. De één vindt tuinieren/tuinen leuk en de ander vindt er niets aan. Laten we vooral ieder daarin zijn eigen voorkeur laten hebben en niet de eigen norm opdringen aan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Wijnands schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:38:
Februari, sneeuw smelt rap, ik heb net de rekening voor mijn volkstuin weer betaald en word al blij nu ik in de achtertuin de bollen omhoog zie komen.

Als ik echter uit het raam van mijn werkkamer/zolder kijk valt het me op dat van de 15 achtertuinen die ik kan zien er nog maar 4 echt groen zijn. Waarom is dat eigenlijk? Wat heeft de Nederlander tegen tuinieren gekregen?
Ik poets liever mijn auto’s op mijn enige echte vrije dag.

En tuurlijk wel wat groen om te doen, maar niet zoals mijn ouders hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:04
Super blij met onze tuin. Afgelopen weekend lekker getuinierd. En kan ook nog trainen achter in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dD3G_7Yyts69G1G8IdQuxel4NiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0qSQ3bi4M6jnIxDBHmlHynm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PyNEI_adcZqUzdhSO2CQkpXUVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11mSzup4hqiVTKh7P0Kz7Obq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

mkleinman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:23:

Er is vanmiddag ook 100m3 champost geleverd. Ik ga morgen 60 kruiwagens op mijn tuin brengen.
100 kuub? Dat past echt niet in 60 kruiwagens hoor... ;)

Gemiddelde kruiwagen past zo'n 80 liter in.
M.a.w. honderdduizend liter / 80 = 1250 kruiwagens! Dan ben je wel ff bezig. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
Ik vind het moeilijk me in te houden met dit mooie weer, het kriebelt om te gaan snoeien, gras bij te zaaien, plantjes (ver)planten. Maar ja, het is nog maar februari... Iemand anders hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roenie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:14:
[...]
Wat is normaal op het gebied van tuinieren dan? Is daar een norm voor?

Het lijkt mij dat dit gewoon voorkeur is. De één vindt tuinieren/tuinen leuk en de ander vindt er niets aan. Laten we vooral ieder daarin zijn eigen voorkeur laten hebben en niet de eigen norm opdringen aan de ander.
Op zich eens dat je tuinieren niet perse op moet dringen aan mensen maar aan de andere kant is het wel een realiteit dat de versteende tuinen enorm slecht zijn voor biodiversiteit en hemelwater afvoer. Wat dat betreft zou er toch een middenweg gevonden moeten worden waarbij mensen die niet van tuinieren houden niet hun hele tuin mogen betegelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

[...]

Dat jaarsalaris zit natuurlijk wel iets anders; je kunt het meefinancieren in je hypotheek. Mijn keuken kostte ook 20+K en de badkamer en 2 wc's ook. De buitenruimte wil ik net zo graag van genieten als de keuken, dus is mij ook een gelijksoortig bedrag waard.

Voor 25K hebben we dan wel een kleine sauna in de tuin, verlichting aangelegd gekregen, meerdere zitplaatsen opgezet in de tuin en beplanting die op elkaar aangesloten is en de tuin ook gedurende het hele jaar lang groen houdt. Had ik zelf nooit kunnen doen en zorgde er wel voor dat wij vanaf het eerste jaar een geweldige tuin hebben om in te kunnen ontspannen. Dus ja, het is een hoop geld, maar we hebben er nu wel voor 10-15 jaar geen groot onderhoud bij nodig.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46
ehtweak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:40:
[...]

100 kuub? Dat past echt niet in 60 kruiwagens hoor... ;)

Gemiddelde kruiwagen past zo'n 80 liter in.
M.a.w. honderdduizend liter / 80 = 1250 kruiwagens! Dan ben je wel ff bezig. :+
100 M3 is vierenhalve vrachtwagen. :o Waar laat je het?

Daarnaast ben je met een kruiwagen idd wel even bezig. 5 minuten per kruiwagen? Dan ben je meer dan 100 uur bezig.... succes.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:34
Saint2Saint schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:17:
[...]

100 M3 is vierenhalve vrachtwagen. :o Waar laat je het?

Daarnaast ben je met een kruiwagen idd wel even bezig. 5 minuten per kruiwagen? Dan ben je meer dan 100 uur bezig.... succes.
Hij heeft een volkstuin van 600m2... Aangezien die volkstuinen meestal onderdeel zijn van een hele lap grond met meerdere tuinen, zal hij niet alles zelf gaan gebruiken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tsurany schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Op zich eens dat je tuinieren niet perse op moet dringen aan mensen maar aan de andere kant is het wel een realiteit dat de versteende tuinen enorm slecht zijn voor biodiversiteit en hemelwater afvoer. Wat dat betreft zou er toch een middenweg gevonden moeten worden waarbij mensen die niet van tuinieren houden niet hun hele tuin mogen betegelen.
Los daarvan heeft een groenere tuin ook veel meer verandering door het jaar heen, zodat het uitzicht vanuit huis ook 'dynamischer' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

De originele topicstart gaat om de vraag waarom de tuin van (kennelijk veel) mensen niet echt groen is en wat 'de' Nederlander tegen tuinieren heeft gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken die ook genoemd worden in deze draad (mooier, makkelijker, goedkoper, et cetera).

Jij maakt er nu een "betegelde tuinen zijn slecht" topic van. Daarbij wil je, zo begrijp ik uit het woord 'mogen', dat de overheid dit letterlijk gaat verbieden (of praktisch onmogelijk) gaat maken. Daar moet je je wat mij betreft als overheid verre van houden.

De indeling van een tuin is een persoonlijke keuze wat mij betreft. Op het moment dat een ander de aanleg en onderhoud betaalt dan zal ik daar eens over nadenken.... Even gedaan en toch maar niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:33
Wij hebben ook niet een heel groene tuin en dan op het zuiden met een lastige kleigrond waar na veel regenval alles lang nat blijft waar veel zooi niet tegen kan. Het groene deel van de tuin een paar jaar geleden opnieuw ingericht en dat is na 2 zomers half kapot gebrand door de fikse zon met 40(+) graden.

Tsja... het is wel netjes te houden hier maar dat kost om ons heen blijkbaar toch wel best veel tijd/aandacht. Ik heb geen zin om het te laten onderhouden (te duur) en ook geen tijd/zin om het zelf te doen (beide full-time).

Dus; Dan maar een saaie tuin. De keren dat je er lekker in kan zitten is toch vrij laag.. Het is vaker te heet/koud of nat dan lekker buiten. Wij hebben binnen dan weer wel redelijk wat planten staan om te compenseren ;-)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
[...]
De originele topicstart gaat om de vraag waarom de tuin van (kennelijk veel) mensen niet echt groen is en wat 'de' Nederlander tegen tuinieren heeft gekregen. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken die ook genoemd worden in deze draad (mooier, makkelijker, goedkoper, et cetera).

Jij maakt er nu een "betegelde tuinen zijn slecht" topic van. Daarbij wil je, zo begrijp ik uit het woord 'mogen', dat de overheid dit letterlijk gaat verbieden (of praktisch onmogelijk) gaat maken. Daar moet je je wat mij betreft als overheid verre van houden.

De indeling van een tuin is een persoonlijke keuze wat mij betreft. Op het moment dat een ander de aanleg en onderhoud betaalt dan zal ik daar eens over nadenken.... Even gedaan en toch maar niet ;)
Ik vind dat dus een asociale houding. Steeds meer natuur verdwijnt en wordt vervangen door woningen en bedrijventerreinen, als dan ook nog de grond om woningen heen vrijwel volledig betegeld wordt dan heeft dat een enorme impact op het milieu en onze riolering. Kosten die dan weer door de maatschappij gedragen moeten worden of gevolgen die door de maatschappij geaccepteerd moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik vind dat dus een asociale houding. Steeds meer natuur verdwijnt en wordt vervangen door woningen en bedrijventerreinen, als dan ook nog de grond om woningen heen vrijwel volledig betegeld wordt dan heeft dat een enorme impact op het milieu en onze riolering. Kosten die dan weer door de maatschappij gedragen moeten worden of gevolgen die door de maatschappij geaccepteerd moeten worden.
Dat mag jij vinden natuurlijk ;)

Het lijkt het mij wel efficiënter om de gemeenten lastig te vallen over hun beleid met betrekking tot die bedrijventerreinen en woningbouw in plaats van mensen voor te schrijven hoe zij hun tuin moeten inrichten. Er is gigantisch veel vrije ruimte in Nederland. Laten we huizen nu eens meer verspreid neerzetten in plaats van op kleine postzegels. Dan hebben we tussen die huizen genoeg vrije ruimte. Ten slotte, milieu is geen toverwoord waar alles voor moet wijken. De mens en haar keuzes zijn ook onderdeel van de natuur.

Overigens, als je burgers verplicht om hun tuin op een door jouw gewenste manier in te delen, dan zijn daar ook kosten aan verbonden. Dus linksom of rechtsom kost het geld en dat betaal ik dan wel via de belasting. Voor dat geld bepaal ik namelijk graag zelf hoe mijn tuin er uit ziet. Wat is het volgende? Een welstandscommissie voor tuinen die telt of ik wel genoeg plantjes heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:

Wel of niet 'mogen' is misschien wat te zwart-wit. Maar ik denk wel dat de impact die een 'harde' ondergrond op bv de afwatering heeft vroeger of later wel in rekening gebracht zal gaan worden. Het lijkt mij niet raar als de tarieven voor de watersysteemheffing zullen gaan differentiëren. Net als dat daarin nu al onderscheid is tussen bv bebouwing, landbouw, natuur en wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Wel of niet 'mogen' is misschien wat te zwart-wit. Maar ik denk wel dat de impact die een 'harde' ondergrond op bv de afwatering heeft vroeger of later wel in rekening gebracht zal gaan worden. Het lijkt mij niet raar als de tarieven voor de watersysteemheffing zullen gaan differentiëren. Net als dat daarin nu al onderscheid is tussen bv bebouwing, landbouw, natuur en wegen.
Dan zal de tijd uitwijzen welk tarief welke gedragsverandering in gang zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Angeloonie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:38:
[...]

Gras heeft eigenlijk meer onderhoud nodig dan wat struiken. :P Wekelijks maaien in het seizoen, kalken, bemesten, verticuteren .... Gelukkig bestaan er tegenwoordig grasrobots :)

Wij hebben hier best een grote tuin, en ja, dat vergt wel werk. Maar eerlijk gezegd vind ik dat eigenlijk best niet zo erg. Na een week de hele tijd achter de pc bezig geweest te zijn, eens in het weekend een paar uurtjes buiten bezig zijn is wel rustgevend, terwijl ik vroeger er een hekel aan had om in de tuin bezig te zijn :)
(Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
VinnyAMS schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:23:
Super blij met onze tuin. Afgelopen weekend lekker getuinierd. En kan ook nog trainen achter in de tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt gras neem ik aan omdat het in dit topic staat.

Ik ben pro echt gras en anti nepgras. :)

Maar ik heb mijn gras ook zo tegen die(zelfde) blokken aan liggen, net als tegen de schutting.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet te maaien is.

Als ik je een tip mag geven, leg langs de randen een randje van klinkertjes of stoepbanden neer zodat je 7cm bestraat rondom hebt, waar je wiel en beschermkap van de maaier overheen kan.
Een grasmaaier maait de eerste 5cm namelijk niet.

En die handige grastrimmer is na een paar weken toch wel een hoop gedoe, en dan doe je het uiteindelijk niet.

(ervaringsdeskundige)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 23:15
Is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar inderdaad de gedachtegang dat een volledig betegelde tuin minder werk is heb ik ook nooit begrepen. Wij hebben een flinke tuin (achtertuin is zo'n 650m2) waar 2 terrasdelen zijn, groot (deels overdekt) terras aan het huis vast van zo'n 40-50m2 en achterin een klein terras van 5x5 meter, de rest is grotendeels gras (grofweg 400m2) met aan weerszijde flink wat bomen, struiken, planten etc.

Het onderhoud van al dat gras kost mij aanzienlijk minder tijd en moeite dan het bijhouden van die twee terrasdelen. Tegels moet je schoon houden (vegen), er groeit altijd wel wat onkruid tussen, vallen er bladeren/propjes of wat dan ook op stoort het daar aanzienlijk meer dan wanneer dit in het gras of in de struiken valt. Dit jaar moet ik nog beginnen met het onderhoud, maar het achterste terras is van wat zo kan zien alweer groen van het mos/algen/zooi, dat gaat al weer de nodige uurtjes kosten.
Grasmaaien? Ach ja, in het hoogseizoen ongeveer 1 keer per week met de benzinemaaier, kost me grofweg 20 minuten. Dit kost met name zo lang wanneer ik het gras opvang en die bak een paar keer moet legen in het kippenhok, die vinden dat heerlijk. Hoef alleen achter de maaier aan te lopen, koud pilsje in de hand, heerlijk.

Nog afgezien van wat een ieder mooi of niet mooi vindt, hier in de tuin is het dankzij al het groen en de tal van bomen zelfs op de warmste zomerdagen prima uit te houden. We hebben stukken waar de zon vol op staat, dus wil je zonnebaden kan dat prima, maar zit je liever in de schaduw kan dat ook en dat scheelt qua gevoelstemperatuur enorm.
Ik ben ook niet zo iemand die houdt van hele strakke tuintjes, het moet een stukje natuur blijven. Ben er in het afgelopen jaar nog niet aan toe gekomen om de tuin wat te "upgraden", als zijnde er komt nog een vijver met waterval en stroompjes/bruggetje achterin de tuin en ik wil op een paar plaatsen nog wat mooie bloemen planten, maar veel "gecultiveerder" dan dat gaat onze tuin niet worden. Beetje bijhouden/snoeien ieder jaar, gras bijhouden en dat is het wel.

Dus ja terugkomend op de TS vraag: ik denk dat het meerdere factoren heeft. De laatste jaren (sinds 2020 is dat denk ik weer om aan het draaien) was de trend steeds meer om naar de grote stad te trekken, in plaats van ergens in een buitengebied te wonen. In de grote stad heb je vaak geen of nauwelijks een tuin. Daarbij met nieuwbouw moet men de tuin gaan aanleggen en dan wordt er een keuze gemaakt: of veel laten betegelen, of allemaal groen planten. Als men daar al denkt "groen kost meer tijd aan onderhoud" dan is de keuze voor tegels al sneller gemaakt, plus het feit dat het aanleggen van een groene tijd ofwel veel meer doorlooptijd kost (dingen zaaien/planten en jaren laten groeien), of het kost veel meer geld (grotere bomen en grote planten kosten significant meer geld) dan een simpele bestrating. Tegels laten leggen kost je een paar duizend euro, maar dat is wel binnen 2 dagen geregeld.

Sinds dat mensen vorig jaar vaker aan huis gebonden zijn, al is het al maar omdat men vaker thuis werkt, is de trend denk ik aan het keren. Niet alleen maar van hoe wil men de tuin hebben (men kon niet op vakantie, dus dan maar klussen/tuinieren) maar ook waar wil men wonen. Als (deels) thuiswerken meer de norm wordt, waarom dan in hartje Amsterdam wonen waar een klein appartementje al minimaal een half miljoen kost, als je voor hetzelfde geld ook in een stadje/dorp 50 of 100km verderop kunt wonen in een ruime vrijstaande woning met een flinke tuin. Indien je toch maar 1 of 2 keer per week naar kantoor in de stad hoeft, dan maakt die reistijd aanzienlijk minder uit.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Wijnands schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:38:
Februari, sneeuw smelt rap, ik heb net de rekening voor mijn volkstuin weer betaald en word al blij nu ik in de achtertuin de bollen omhoog zie komen.

Als ik echter uit het raam van mijn werkkamer/zolder kijk valt het me op dat van de 15 achtertuinen die ik kan zien er nog maar 4 echt groen zijn. Waarom is dat eigenlijk? Wat heeft de Nederlander tegen tuinieren gekregen?
Voor mij zijn er meerdere redenen om niet te tuinieren:
- Woon gehuurd en hoop ooit iets te kopen of samen te wonen met een vrouwspersoon
- Lange werkdagen met veel reistijd zorgen ervoor dat ik doordeweeks weinig thuis ben
- De weekenden ga ik in de natuur wandelen en/of doe ik vrijwilligers werk
- Mijn geld kan ik maar 1 keer uitgeven en dan kies ik onvergetelijke vakantie
- Ik vind tuinieren gewoon niet echt heel leuk.

Vaak zijn meerdere van de redenen hierboven ook van toepassing op anderen.
Mijn tuintjes (voor, opzij en achter) zijn heel makkelijk:
- Voortuin enkel 1 keer per jaar een uur met de takkenschaar door de jungle
- Tuin opzij ook zoiets, maar dan 20 minuten
- Achtertuin grotendeels bestraat, maar de rozenstruik vraagt 2 keer per jaar gesnoeid te worden en de klimop moet ik 6 keer per jaar terugsnoeien.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:04
Echt gras. En de kanten doe ik inderdaad(tot nu toe)met een grastrimmer.
FRANQ schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Echt gras neem ik aan omdat het in dit topic staat.

Ik ben pro echt gras en anti nepgras. :)

Maar ik heb mijn gras ook zo tegen die(zelfde) blokken aan liggen, net als tegen de schutting.
En uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet te maaien is.

Als ik je een tip mag geven, leg langs de randen een randje van klinkertjes of stoepbanden neer zodat je 7cm bestraat rondom hebt, waar je wiel en beschermkap van de maaier overheen kan.
Een grasmaaier maait de eerste 5cm namelijk niet.

En die handige grastrimmer is na een paar weken toch wel een hoop gedoe, en dan doe je het uiteindelijk niet.

(ervaringsdeskundige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
T.C schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:20:
[...]
Voor mij zijn er meerdere redenen om niet te tuinieren:
- Woon gehuurd en hoop ooit iets te kopen of samen te wonen met een vrouwspersoon
- Lange werkdagen met veel reistijd zorgen ervoor dat ik doordeweeks weinig thuis ben
- De weekenden ga ik in de natuur wandelen en/of doe ik vrijwilligers werk
- Mijn geld kan ik maar 1 keer uitgeven en dan kies ik onvergetelijke vakantie
- Ik vind tuinieren gewoon niet echt heel leuk.
Bij huur en weinig kosten willen maken kan ik mij voorstellen dat je weinig energie in de tuin wilt stoppen. Maar was de tuin al enigszins 'ingericht' toen je er kwam wonen of heb je daar nog wat aan gedaan/moeten doen?

Als je in een huurwoning met een 'kale vlakte' komt, dan denk ik namelijk dat de goedkoopste en makkelijkste oplossing namelijk niet zal zijn om te kiezen voor bestrating. Maar als dat er al lag, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet wilt gaan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Nogne

>.<

Moi_in_actie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:16:
Is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar inderdaad de gedachtegang dat een volledig betegelde tuin minder werk is heb ik ook nooit begrepen.
Omdat als je een goed stuk gras hebt dit ook niet klopt, je bent meer tijd kwijt aan je tegels schoon/netjes te houden dan je gras kort te houden. Toen wij dit huis hadden gekocht lag er overal grind/stenen en wij zijn ivm het onderhoud (en meer koeling in de zomer) overgegaan op gras, heb er nog geen seconde spijt van en moet er niet meer aan denken om die tegels terug te plaatsen.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Bij huur en weinig kosten willen maken kan ik mij voorstellen dat je weinig energie in de tuin wilt stoppen. Maar was de tuin al enigszins 'ingericht' toen je er kwam wonen of heb je daar nog wat aan gedaan/moeten doen?

Als je in een huurwoning met een 'kale vlakte' komt, dan denk ik namelijk dat de goedkoopste en makkelijkste oplossing namelijk niet zal zijn om te kiezen voor bestrating. Maar als dat er al lag, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet wilt gaan veranderen.
Het lag er allemaal al.
Als het een zandvlakte was geweest, was het volledig bestraat geworden.
De jeugdvereniging, waar ik als vrijwilliger actief ben, wil al jaren af van de 60x90 grindtegels.
We helpen elkaar onderling ook met klussen en 1 van de vrijwilligers is bedreven in het bestraten.

Dus de kosten voor bestrating zou een kist bier geweest zijn.
Daarvoor kan ik bij Intratuin geen aangelegde tuin krijgen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 13:27
Ik (en mijn vriendin) houden beide erg van tuinieren. We hebben geen grote tuin, maar dat hoeft de pret niet te drukken. Ook in een kleine tuin kun je prima tuinieren!

We zien ook dat vrienden maar mondjesmaat aan het tuinieren gaan. Vaak durven ze niet te beginnen, want 'alle planten gaan toch maar dood' of 'ik weet niet hoe'. Als ze dan onze tuin zien zijn ze doorgaans toch wel jaloers. Alles is te leren; gewoon met kleine stapjes beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Paitor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:05:
Dat jaarsalaris zit natuurlijk wel iets anders; je kunt het meefinancieren in je hypotheek. Mijn keuken kostte ook 20+K en de badkamer en 2 wc's ook. De buitenruimte wil ik net zo graag van genieten als de keuken, dus is mij ook een gelijksoortig bedrag waard.
Dan is het goed, toch? Als je dat soort bedragen hebt, en je haalt veel plezier uit je tuin is het prima. Ik snapte alleen niet waarom je duizenden er aan zou uitgeven om het grotendeels te betegelen. Mbt. die financiering: je kunt ook een nieuwe auto op afbetaling kopen. Daar wordt-ie niet goedkoper van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Persoonlijk heb ik nooit wat met tuinen gehad :D Ben wel blij dat ik er geen heb. Het is mijn ding gewoon niet. Heb ook geen enkele plant binnen.

Als ik er een had dan zou ik hem moeten onderhouden omdat de buren lopen te zeiken als het een oerwoud wordt. Dus liever helemaal niet :D

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 22-02-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:26
Ik kan een mooie tuin wel waarderen. Maar woon momenteel in een huurwoning waarbij ik weet dat ik hier op niet al te lange termijn weer zal vertrekken. Heb er voor de jaren een kleine heg voor gezet, heb het zitgedeelte wat vergroot met standaard grijze tegels zodat het ruim genoeg is geworden voor een tafel + BBQ, heb een schutting in de tuin geplaatst en de echt totale verwaarlozing die het eerst was duidelijk verbeterd. Maar behoudens dat er verder nu gewoon wat gras ligt en een minimaal aantal plantjes achter staan, houdt mijn investering dan ook al snel op.

Zeker als je kijkt naar kosten van mooie planten, grond, etc. is het om de tuin goed op de knappen het geld voor een huurwoning naar mijn idee gewoon echt niet waard. Zeker niet indien je bijpassend mooie bestrating erbij wilt hebben. Je kunt al snel duizenden euro's kwijt zijn. Voor iets wat ik hierna gratis en voor niets weer teruggeef aan de verhuurder, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Mad-Matt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:42:
Ik heb ook een 90% betegelde achtertuin met de gedachte "Als het mooi weer is wil ik ook in de tuin zitten en niet werken".
Maar die tegels zijn toch ook niet onderhoudsvrij ? Je moet die toch ook af en toe eens schrobben of wat dan ook doen tegen groene aanslag, etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Laatst online: 02-06 17:22
Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
[...]

Het verbaast me dan eigenlijk dat er hiervoor in Nederland dan blijkbaar geen regeltjes voor bestaan ? Als dit zelfs in België gereglementeerd is:
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/oprit-vijver-zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.
Beide is toch totaal niet nodig? Wat groen is zo geplaatst en het meeste kan zonder al teveel problemen verwaarloosd of mishandeld worden. Dat deel blijft vanzelf over. Met af en toe iets opzoeken online kom je erg ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Prachtig die verhalen van de groene vingers onder ons dat tuinieren helemaal niet veel tijd kost.
"Hooguit 2 uur per week" zegt er één. Dat is dus 104 uur per jaar. Ofwel twee en een halve week werken.
"Iedere week het gras maaien is maar 20 minuten" en dat is maar één van de onderdelen.

Ik spijt één keer per jaar m'n tegels schoon. Kost me één keer per jaar 2 uurtjes. Die andere 100+ uur kan ik lekker onder m'n gazebo zitten. In diezelfde schaduw die de planten naar voren brengen.
En de offerte om de hele voortuin te bestraten is al aan gevraagd.
Het is jammer dat asfalteren niet echt een serieuze optie is. Dat zou nog beter zijn.

Hetzelfde qua kosten. Ja, een groene tuin is zeker goedkoper aan te leggen. Maar mijn achtertuin heeft al 8 jaar geen kosten gehad. Probeer dat eens met een groene tuin, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Maar die tegels zijn toch ook niet onderhoudsvrij ? Je moet die toch ook af en toe eens schrobben of wat dan ook doen tegen groene aanslag, etc ?
Daar heb je allerlei middeltjes voor. Niet alleen voor het schoonmaken, maar ook voor het verminderen van aanslag. Of je laat mos je tegels overnemen. Dan lijkt heb je een groene tuin ;)
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:Zou het gewoon niet komen omdat het merendeel van de Nederlanders domweg geen verstand van tuinieren heeft, of twee linker handen.
Met wat geduld is veel te leren lijkt mij. Zeker als je voor makkelijke planten gaat. Alleen je moet daar wel de tijd en het geduld voor hebben. Je kunt niet verwachten dat je gelijk een perfecte tuin hebt. Het vraagt een financiële- en tijdsinvestering waarbij je het resultaat niet helemaal in de hand hebt. Daarnaast is een tuin ook sterk smaakgebonden. Ten slotte hangt het ook nog eens af van je gezinssamenstelling lijkt mij. Met jonge kinderen zul je een ander type tuin hebben dan als stelletje zonder (inwonende) kinderen. Kortom, veel factoren waardoor mensen een bepaalde type tuin hebben. En misschien ook nog belangrijk: hoe heb je het huis gekocht? Het lijkt mij dat veel mensen een bestaande tuin niet gelijk helemaal op de schop gooien als die er enigszins ok uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
stekkiekiller schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:58:
Tenzij je tuinieren invult als BBQ'en, smokers, sauna's en bubbelbaden neerzetten, etc. Dan is men best wel weer handig.

Denk dat het steeds vaker een kwestie is van "druk" zijn met andere dingen, niet zelden via een klein schermpje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
Sinds ik een huis (in Amsterdam!) met een tuin heb ben ik hier erg blij mee. Vooral nu in tijden van corona. Het valt mij hier ook op dat inderdaad veel buren weinig doen met hun tuin. Ik vind het heerlijk om een beetje te klussen in de tuin. Zo heb ik een pergola gemaakt met vlonders eronder. Tegels vernieuwd en een grasmat aangelegd. Per jaar 1 a 2 keer naar een tuincentrum voor wat plantjes. Wij hebben ongeveer 35m2 en het kost helemaal niet zoveel tijd. We hebben wat klimplanten (paar kamerfoelie planten, een clematis, een paar passiebloemen, wat struiken, olijfboompje, vlinderstruik etc.)

Sowieso leuk om wat vogels en wat bijtjes in de tuin te hebben zomers. En je leert nog eens wat :)

Hier in Amsterdam hebben ze ook meerdere malen een actie gehad om de tegels gratis op te halen (tegels eruit, plant erin). Er is zelfs een subsidie om een boom aan te schaffen voor in de tuin (ik meen 150 euro). Mede om de stad daarmee Rainproof te maken. Heel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door webber87 op 22-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:03:
[...]Het verbaast me dan eigenlijk dat er hiervoor in Nederland dan blijkbaar geen regeltjes voor bestaan ? Als dit zelfs in België gereglementeerd is:
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/oprit-vijver-zwembad
"Maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin." Dat is nog best een eind voor een gemiddeld rijtjeshuis :)

In Nederland hebben we dan weer veel (betuttelende) regels voor het bouwen van huizen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik dacht dat Nederland afgelopen jaar als een dolle aan de slag is gegaan met (moes)tuinieren... Vooral de moestuin is de laatste jaren steeds populairder en het laatste jaar helemaal, hoorde ik bij tuincentra.

Zelf heb ik de afgelopen jaren steeds meer het tuinieren ontdekt... De vorige bewoners van onze woning hadden van de tuin een soort van betonnen jungle gemaakt. Daar hebben we nu veel meer verandering in gebracht. Ik geniet van de momenten buiten. Even het hoofd leegmaken.

Zeker ook het moestuinieren is erg fijn om te doen en dit hoeft helemaal niet tijdrovend en moeilijk te zijn. Met bijvoorbeeld de informatie van sites als de Makkelijke Moestuin wordt het moestuinieren erg makkelijk. Vaak gaat het fout omdat mensen moeilijke groenten kiezen, teveel willen, dat soort dingen. In een moestuinbak met de juiste groenten en informatie wordt het een stuk makkelijker, heb ik ontdekt. Al een paar jaar genieten we vanaf de lente van lekkere groentes, kruiden en fruit uit eigen achtertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Croga schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:05:
Prachtig die verhalen van de groene vingers onder ons dat tuinieren helemaal niet veel tijd kost.
"Hooguit 2 uur per week" zegt er één. Dat is dus 104 uur per jaar. Ofwel twee en een halve week werken.
"Iedere week het gras maaien is maar 20 minuten" en dat is maar één van de onderdelen.
Ik verbaas me ook een beetje over hoeveel tijd mensen aan hun tuin (moeten) besteden. Ik ben meer van het 'gemakstuinieren'. Maairobot voor het gras en verder af en toe eens een klimplantje vastbinden als ik daar zin in heb of als ik me er aan stoor. En alleen als ik er zin in heb eens een plantje of wat bolletjes/zaadjes kopen. Dan natuurlijk wel overblijvende/uitbreidende planten, anders blijf je bezig :) .

Ik denk dat er wat dat betreft wel een verschil is tussen mensen die houden van groene tuinen en mensen die houden van tuinieren.
Hetzelfde qua kosten. Ja, een groene tuin is zeker goedkoper aan te leggen. Maar mijn achtertuin heeft al 8 jaar geen kosten gehad. Probeer dat eens met een groene tuin, zou ik zeggen.
Dat is vrij makkelijk hoor. In de natuur gaan de dieren ook niet elk jaar naar het tuincentrum ;) . Als je gewoon vaste planten en overblijvende bollen en knollen hebt, dan hoef je weinig aan de tuin te doen en heb je er ook nauwelijks (of geen) kosten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Laatst online: 02-06 17:22
Rukapul schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Beide is toch totaal niet nodig? Wat groen is zo geplaatst en het meeste kan zonder al teveel problemen verwaarloosd of mishandeld worden. Dat deel blijft vanzelf over. Met af en toe iets opzoeken online kom je erg ver.
Toch als je helemaal geen enkele basiskennis hebt dan valt het toch tegen.

Vroeger als bijbaantje meer dan 10 jaar bij een hovenier gewerkt. De groene tuinen die we in onderhoud hadden waren van mensen die het wel wisten hoe het moest, maar fysiek niet meer konden, vaak door leeftijd. Of het waren rijke lui met een tuin van een hectare.
Maar merendeel was aanleg van betonnen tuinen.
Grofweg twee reden waarom die aangelegd werden:
1. Werkelijk geen idee hebben van planten. Hoevaak ik gazon niet opnieuw heb moeten aanleggen omdat het na kiemen compleet verdroogt is....
2. Door de week fysieke baan en op zaterdag ook nog een fysiek bezigheid (sport/beunklussen etc.) en dan geen zin meer om daarnaast ook nog een tuin te onderhouden.

Daarnaast zag ik vroeger vaak dat de vrouw de tuin deed. Dat was ook een soort van trots. Nu er steeds minder "fulltime huisvrouwen" zijn verschuift verandwoordelijkheid van de tuin vaak naar de man die gemiddeld genomen iets "praktischere" oplossing zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iris1234
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Ik verbaas me ook een beetje over hoeveel tijd mensen aan hun tuin (moeten) besteden. Ik ben meer van het 'gemakstuinieren'. Maairobot voor het gras en verder af en toe eens een klimplantje vastbinden als ik daar zin in heb of als ik me er aan stoor. En alleen als ik er zin in heb eens een plantje of wat bolletjes/zaadjes kopen. Dan natuurlijk wel overblijvende/uitbreidende planten, anders blijf je bezig :) .

Ik denk dat er wat dat betreft wel een verschil is tussen mensen die houden van groene tuinen en mensen die houden van tuinieren.

[...]

Dat is vrij makkelijk hoor. In de natuur gaan de dieren ook niet elk jaar naar het tuincentrum ;) . Als je gewoon vaste planten en overblijvende bollen en knollen hebt, dan hoef je weinig aan de tuin te doen en heb je er ook nauwelijks (of geen) kosten aan.
Ik verbaas me hier ook over. Ik heb een kleine tuin, maar 50m2, maar ik besteed er echt niet meer dan een kwartiertje per week aan, juist omdat ik het elke week doe en vaste planten heb staan. Vroeger, toen de tuin nog voornamelijk uit klinkertjes bestond en ik in de borders steeds eenjarig spul plantte was ik er veel meer tijd aan kwijt. Toen vond ik het ook echt niet leuk om iets in de tuin te doen. Met als resultaat dat als ik dan een keertje onkruid ging wieden er gigantische distels en brandnetels stonden en het helemaal een drama was.

Nu snoei ik twee keer per jaar de heg, dat is zo gedaan. En elke week maak ik even een rondje met de schoffel en trek wat onkruid. Ik heb een regenton waar meestal wel genoeg water in zit om de tuin wat op te peppen in tijden van droogte.

Ik denk dat het grootste probleem met tuinieren is dat mensen denken dat het veel geld kost, maar ook dat mensen niet weten hoe ze een mooie tuin aan moeten leggen. Ik zie hier in de wijk vooral antracieten tegels met hogere gemetselde bloembakken, donker split, kunstgras etc. Dat is prima als dat je smaak is, maar doordat alle tuinen zo op elkaar lijken is het lastig iets anders te bedenken wanneer antracieten tegels niet je smaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Iris1234 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:25:
[...]...Ik denk dat het grootste probleem met tuinieren is dat mensen denken dat het veel geld kost, maar ook dat mensen niet weten hoe ze een mooie tuin aan moeten leggen. Ik zie hier in de wijk vooral antracieten tegels met hogere gemetselde bloembakken, donker split, kunstgras etc. Dat is prima als dat je smaak is, maar doordat alle tuinen zo op elkaar lijken is het lastig iets anders te bedenken wanneer antracieten tegels niet je smaak zijn.
Doordat alles op elkaar lijkt is het juist eenvoudiger iets anders te bedenken, want dan is alles dat anders is dan antraciete tegels al bijzonder.

Je hebt het over een mooie tuin, maar smaak is ontzettend subjectief. Er zijn ook mensen die tegels simpelweg mooier vinden dan planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Roenie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:38:
[...]
Doordat alles op elkaar lijkt is het juist eenvoudiger iets anders te bedenken, want dan is alles dat anders is dan antraciete tegels al bijzonder.

Je hebt het over een mooie tuin, maar smaak is ontzettend subjectief. Er zijn ook mensen die tegels simpelweg mooier vinden dan planten.
Uiteraard is smaak subjectief. Maar ik zie vaak dat de betegelde tuinen ook niet echt creatief aangelegd zijn maar gewoon vol met grijze tegels. En nogmaals dat moet iedereen lekker voor zich weten, als iemand dat prachtig vind moet hij dat lekker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Tuin op het zuiden. 1x per jaar de groene "winter" aanslag. En de rest van het jaar nergens last van.
Af en toe de bezem erdoorheen en klaar.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1 2 3 Laatste