Is hier al meerdere keren voorbij gekomen, maar inderdaad de gedachtegang dat een volledig betegelde tuin minder werk is heb ik ook nooit begrepen. Wij hebben een flinke tuin (achtertuin is zo'n 650m2) waar 2 terrasdelen zijn, groot (deels overdekt) terras aan het huis vast van zo'n 40-50m2 en achterin een klein terras van 5x5 meter, de rest is grotendeels gras (grofweg 400m2) met aan weerszijde flink wat bomen, struiken, planten etc.
Het onderhoud van al dat gras kost mij aanzienlijk minder tijd en moeite dan het bijhouden van die twee terrasdelen. Tegels moet je schoon houden (vegen), er groeit altijd wel wat onkruid tussen, vallen er bladeren/propjes of wat dan ook op stoort het daar aanzienlijk meer dan wanneer dit in het gras of in de struiken valt. Dit jaar moet ik nog beginnen met het onderhoud, maar het achterste terras is van wat zo kan zien alweer groen van het mos/algen/zooi, dat gaat al weer de nodige uurtjes kosten.
Grasmaaien? Ach ja, in het hoogseizoen ongeveer 1 keer per week met de benzinemaaier, kost me grofweg 20 minuten. Dit kost met name zo lang wanneer ik het gras opvang en die bak een paar keer moet legen in het kippenhok, die vinden dat heerlijk. Hoef alleen achter de maaier aan te lopen, koud pilsje in de hand, heerlijk.
Nog afgezien van wat een ieder mooi of niet mooi vindt, hier in de tuin is het dankzij al het groen en de tal van bomen zelfs op de warmste zomerdagen prima uit te houden. We hebben stukken waar de zon vol op staat, dus wil je zonnebaden kan dat prima, maar zit je liever in de schaduw kan dat ook en dat scheelt qua gevoelstemperatuur enorm.
Ik ben ook niet zo iemand die houdt van hele strakke tuintjes, het moet een stukje natuur blijven. Ben er in het afgelopen jaar nog niet aan toe gekomen om de tuin wat te "upgraden", als zijnde er komt nog een vijver met waterval en stroompjes/bruggetje achterin de tuin en ik wil op een paar plaatsen nog wat mooie bloemen planten, maar veel "gecultiveerder" dan dat gaat onze tuin niet worden. Beetje bijhouden/snoeien ieder jaar, gras bijhouden en dat is het wel.
Dus ja terugkomend op de TS vraag: ik denk dat het meerdere factoren heeft. De laatste jaren (sinds 2020 is dat denk ik weer om aan het draaien) was de trend steeds meer om naar de grote stad te trekken, in plaats van ergens in een buitengebied te wonen. In de grote stad heb je vaak geen of nauwelijks een tuin. Daarbij met nieuwbouw moet men de tuin gaan aanleggen en dan wordt er een keuze gemaakt: of veel laten betegelen, of allemaal groen planten. Als men daar al denkt "groen kost meer tijd aan onderhoud" dan is de keuze voor tegels al sneller gemaakt, plus het feit dat het aanleggen van een groene tijd ofwel veel meer doorlooptijd kost (dingen zaaien/planten en jaren laten groeien), of het kost veel meer geld (grotere bomen en grote planten kosten significant meer geld) dan een simpele bestrating. Tegels laten leggen kost je een paar duizend euro, maar dat is wel binnen 2 dagen geregeld.
Sinds dat mensen vorig jaar vaker aan huis gebonden zijn, al is het al maar omdat men vaker thuis werkt, is de trend denk ik aan het keren. Niet alleen maar van hoe wil men de tuin hebben (men kon niet op vakantie, dus dan maar klussen/tuinieren) maar ook waar wil men wonen. Als (deels) thuiswerken meer de norm wordt, waarom dan in hartje Amsterdam wonen waar een klein appartementje al minimaal een half miljoen kost, als je voor hetzelfde geld ook in een stadje/dorp 50 of 100km verderop kunt wonen in een ruime vrijstaande woning met een flinke tuin. Indien je toch maar 1 of 2 keer per week naar kantoor in de stad hoeft, dan maakt die reistijd aanzienlijk minder uit.
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT