Toon posts:

Schakelaar bedient licht en stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-03 22:00
Hallo allen,

Ik heb een schakelaar die bediend het licht en een stopcontact.
Het wijzigen hiervan is me nog niet gelukt.
Ik wil dat het weer als "normaal" werkt.Als ik de bruine draad die naast het zwarte draad in de wago met alle bruine stop, dan werkt de lamp wel, alleen het stopcontact niet ( als ik er een spannings schroevendraaier insteek brandt het lampje wel daarvan ) echter een insteek lamp of iets werkt niet.
Voor de duidelijkheid er zit een wago met een zwarte en twee bruine, de ene bruine gaat door naar de lamp zoals op de foto te zien is, dit is dus de schakeldraad.
Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• Bartman12321
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12-2022
Normaal gezien zou het moeten werken zoals je beschreef, dus die ene bruine samen met alle andere bruine.
Wat gebeurt er wanneer die bruine met schakeldraad verbonden is? Dus zoals op de foto?

[Voor 74% gewijzigd door Bartman12321 op 14-02-2021 22:12]

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:16
Als het goed is komt de zwarte draad vanaf je schakelaar.
Deze zou dus naar de lamp moeten.

Naar je WCD gaat een bruine draad, dus 1 van de 2 die nu bij die zwarte zit.
Als je die in de grote lasklem met bruin steekt zou die gewoon permanent moeten werken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dragonfly83 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:01:
de ene bruine gaat door naar de lamp zoals op de foto te zien is
Die moet helemaal weg inclusief de wago waar die naar toe gaat.

Dan heb je een zwarte, die gaat naar de lamp en een bruine en die moet bij zijn broertjes die ook bruin zijn.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33
Ik weet niet wat voor lamp het is maar dat beugeltje hangt er wel super zielig bij zo aan 1 schroef in de doos.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Verkeerde draden gebruikt zo te zien.

Naar de lamp moet:
- aarde(groen geel)
- Blauw
- Zwart

Naar de schakelaar moet:
- Bruin
- Zwart

Zo te zien gaat dus zwart naar een lasdop om vervolgens naar 2 keer bruin te gaan. Het probleem lijkt hier vandaan te komen aangezien de zwarte beide bruine draden hiermee schakelt:

Ik zie het niet goed maar ik gok dat de ene bruine naar de lamp gaat, en de andere naar de geschakelde stopcontact.

Als je dat wilt herstellen, dan moet je de bruine die naar de lamp gaat verwijderen, en de zwarte daarop aansluiten.
Bruin kan gewoon op de lasdop waar de rest ook op aangesloten is.

Protip: Geen stopcontacten schakelen met een lichtschakelaar. Daarvoor zijn deze niet bedoeld voor. Ze mogen ook maar meestal 10A stroom schakelen. Als je dit vaak genoeg schakelt dan gaat de boel smelten of kortsluiten in de schakelaar. Daarom zijn het ook lichtschakelaars.

[Voor 11% gewijzigd door com2,1ghz op 15-02-2021 11:32]

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 14:17
com2,1ghz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:24:

Protip: Geen stopcontacten schakelen met een lichtschakelaar. Daarvoor zijn deze niet bedoeld voor. Ze mogen ook maar meestal 10A stroom schakelen. Als je dit vaak genoeg schakelt dan gaat de boel smelten of kortsluiten in de schakelaar. Daarom zijn het ook lichtschakelaars.
Wellicht beetje off-topic, maar wat is dan wel de correcte wijze om een stopcontact via een schakelaar te bedienen? Een 2,5 mm² zwarte draad en een andere soort schakelaar? Ene met meer dan 10A?

Edit: En als je op het stopcontactje alleen maar een lampje prikt moet het toch geen probleem zijn lijkt me?

[Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 15-02-2021 11:33]

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Krijnemans schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Wellicht beetje off-topic, maar wat is dan wel de correcte wijze om een stopcontact via een schakelaar te bedienen? Een 2,5 mm² zwarte draad en een andere soort schakelaar? Ene met meer dan 10A?

Edit: En als je op het stopcontactje alleen maar een lampje prikt moet het toch geen probleem zijn lijkt me?
Waarom zou je een wandcontactdoos (stopcontact) met een schakelaar willen bedienen?
Daar zijn die dingen helemaal niet voor.

• com2,1ghz
[...]

Ik heb mijn terrasheaters van max 4000 watt aangesloten in mijn veranda en wilde deze ook graag schakelen.
Hiervoor bestaan schakelaars die bedoeld zijn om grote stromen te schakelen.

Dan krijg je dit soort schakelaars waarmeer je minimaal 16A mee kan schakelen:
.
Linkje

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48
jannus66 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Waarom zou je een wandcontactdoos (stopcontact) met een schakelaar willen bedienen?
Je ziet het nog wel eens in keukens. Daar zit vaak boven de hoge keukenkastjes een WCD waarop de keukenverlichting is aangesloten. WCD schakelt dan weer met een lampschakelaar.

Niet mijn voorkeur, maar zie het zo wel eens aangesloten zitten.

• com2,1ghz
koentjuh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Je ziet het nog wel eens in keukens. Daar zit vaak boven de hoge keukenkastjes een WCD waarop de keukenverlichting is aangesloten. WCD schakelt dan weer met een lampschakelaar.

Niet mijn voorkeur, maar zie het zo wel eens aangesloten zitten.
[...]

Klopt, echter houdt dit mensen niet tegen om allerlei apparaten met warmteelementen aan te sluiten.
In de badkamer is het daarom ook niet gek dat er een fohn van 2000watt aangesloten is. En de echte grapjas sluit natuurlijk een wasmachine en wasdroger met een verlengsnoer aan :9

[Voor 25% gewijzigd door com2,1ghz op 15-02-2021 11:44]

• Dragonfly83
Stukje historie:
De vorige bewoners (of die daarvoor) hadden het stopcontact geschakeld met de lichtschakelaar, aan het plafond hing niks. Ze hadden een kast waaraan lampjes hingen aan de bovenkant, hieraan zat een snoer met schakelaar en deze stond op "aan" en de stekker in het stopcontact, zodat ze met de lichtschakelaar die lampjes konden aan en uitzetten.
Wij hebben de kast verwijderd en ik heb dus een lamp opgehangen, echter nu komt het probleem en een aantal van jullie hebben al aangegeven wat ik moet doen, echter dit werkt helaas niet.

Situatie nu:
De wago met het zwarte en bruine draad bestond voor gisteren uit deze twee draden, ik heb er bij gebrek aan een zwarte draad een bruine op aangesloten die de lamp in gaat bij het teken L.
(Inmiddels heb ik ook zwarte draad gevonden dus die zou ik zo kunnen omwisselen maar mij lijkt het voor de werking niet uit te maken of deze nu een bruine of zwarte draad\mantel heeft of een andere diameter)

De lamp en het stopcontact gaan dus beide aan en uit als ik de schakelaar indruk.
Ik heb om te testen een insteeklamp erin gedrukt om te zien dat het stopcontact reageert, dit zou ook een oplader, wekkerradio enz. kunnen zijn maar ik had de stekkerlamp voor handen.
Indien ik de bruine draad bij de andere wago steek met de andere bruine draden (3 stuks, waarbij ik dacht hey een ingang vrij die hoort daar vast en zeker, dan gebeurt er iets bijzonders.

De plafondlamp werkt via de schakelaar, het stopcontact lampje werkt niet.
Als ik de spanningzoeker in het stopcontact druk, dan brandt het lampje daarvan wel, maar een oplader, insteeklamp enz. werkt er niet op.

Nu heb ik de schakelaar geopend en daarin zitten twee bruine draden en een zwarte, eentje gaat naar de lichtschakelaar in de slaapkamer ernaast en de andere bruine en zwarte verdwijnen in een buis
(Zijn dubbelgeschroefde gipswanden, dus holle wand, vandaar dat ik dit met een zaklamp zo kon zien achter de wcd)

Wat ik niet heb vermeld is dat het om 2x 2 wcd's gaat die op deze manier werken, die waarschijnlijk aan elkaar gekoppeld zitten aangezien ze op dezelfde hoogt en groep zitten, en slechts 2m uit elkaar.
Ik heb er gisteren geen tijd en geen zin meer voor gehad om deze te openen, dit zou ik wel kunnen doen, zou het hier dan niet goed kunnen gaan?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:50
Als ik dat zo hoor gaan de 2 bruine draden die bij de zwarte in de lasklem zitten naar de 2 WCD's. Lijkt me gewoon een kwestie van alle bruine draden bij elkaar stoppen en de zwarte aan je lamp verbinden.

• com2,1ghz
Dragonfly83 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:55:
Stukje historie:
........

Nu heb ik de schakelaar geopend en daarin zitten twee bruine draden en een zwarte, eentje gaat naar de lichtschakelaar in de slaapkamer ernaast en de andere bruine en zwarte verdwijnen in een buis
(Zijn dubbelgeschroefde gipswanden, dus holle wand, vandaar dat ik dit met een zaklamp zo kon zien achter de wcd)

Wat ik niet heb vermeld is dat het om 2x 2 wcd's gaat die op deze manier werken, die waarschijnlijk aan elkaar gekoppeld zitten aangezien ze op dezelfde hoogt en groep zitten, en slechts 2m uit elkaar.
Ik heb er gisteren geen tijd en geen zin meer voor gehad om deze te openen, dit zou ik wel kunnen doen, zou het hier dan niet goed kunnen gaan?
Ze hebben er zo te zien een puinhoop van gemaakt.

Dus in de schakelaar heb je 1 zwart(die naar de lasdoos gaat), en twee bruine, Ik heb een (donkerbruin :+ ) vermoeden dat die andere bruine naar de WCD gaat die dus geschakeld wordt. op 1 van die bruine achter de schakelaar hoort dus stroom te zitten die uit de centraaldoos komt. Dus die zwarte en bruine horen beide door 1 leiding te lopen.

Kan je hier een foto van maken?

[Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 15-02-2021 12:09]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47

Ik vermoed dat (1) een kort lusje maakt en elders in één van de lasklemmen terug komt. (2) of (3) toevallig?
Dan is de andere naar alle waarschijnlijkheid 't stopcontact.

If so:
De bruine lus van (1) verwijderen
zwart op plek van (1)
De andere bruine van de lasklem bij de andere lasklem (5)

feitelijk wat @com2,1ghz ook zegt, maar dan met plaatje.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:08
jannus66 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Genoeg woningen waarbij van elke dubbele of 3-voudige wandcontactdoos het meest linker of meest rechter contactpunt is aangesloten op een schakelaar of dimmer. Je kan dan heel simpel al je schemerlampjes in de kamer met één druk op de knop van de wandschakelaar aan/uit zetten.
Zonder dure domotica toe te passen. Het kost alleen een paar meter koperdraad extra.

Een labeltje erbij is dan wel aan te raden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Ivow85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Genoeg woningen waarbij van elke dubbele of 3-voudige wandcontactdoos het meest linker of meest rechter contactpunt is aangesloten op een schakelaar of dimmer. Je kan dan heel simpel al je schemerlampjes in de kamer met één druk op de knop van de wandschakelaar aan/uit zetten.
Zonder dure domotica toe te passen. Het kost alleen een paar meter koperdraad extra.

Had mij weer werk gescheeld in uitvogelen waarom er in hemelsnaam een geluid uit mijn computer voeding kwam. Bleek dat dat stopcontact niet alleen op een schakelaar zat aangesloten, maar zelfs een dimmer.

Maar het is ook wel handig qua bediening van mijn staande vloerlamp die mijn primaire verlichting in woonkamer is. Gewoon met lichtknopje aan en uit te zetten.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 14:52
[...]

Ik heb in mijn plafond ook extra centraaldozen opgenomen waar ik op den duur een kast wil hebben, zodat ik daar iets van verlichting in kan bouwen. Momenteel niet bedraad, maar als ik wat wil is het slechts draadjes trekken en gaan. Net als ik in beide kamers ook centraal in het midden van de wand hoog een inbouwdoos weggestopt heb (en heb laten wegstucen), voor een eventuele lichtschakelaar als trekschakelaar die vanuit bed te bedienen is. Dozen en mogelijkheden heb je nooit genoeg en een paar meter extra buis en wat doosjes kosten de kop niet.

[Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-02-2021 13:21]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Theo

moederbord

[...]

Lichtelijk offtopic; toen ik mijn woning kocht was dit ook zo; in de huiskamer zitten acht dubbele wcd's, en overal was de linker aangesloten op een dimmer. Leuk als je veel lampjes hebt die je wil dimmen, minder als je net de woning gekocht hebt en gaat klussen. Dan ga je schelden op je nieuwe zaagtafel dat deze amper werkt en de motor het blad amper rond kan draaien, de bon en doos zoeken om terug naar de bouwmarkt te gaan om de nieuwe zaagtafel terug te brengen. In de bouwmarkt deed íe het wel gewoon waarmee ik dus terug naar huis ging en er achter kwam dat de helft van de wcd's achter een dimmer zaten :F
Die dimmer is toen heel snel vervangen voor een stukje draad en een afdekkapje....

Moraal van het verhaal; sluit elektra aan zoals het hoort. Dat je nu een schemerlampje op een wcd aansluit achter een dimmer of schakelaar houdt niet in dat iemand anders er een stofzuiger of zaagtafel op kan aansluiten. Dim/schakel je een WCD, zorg dan dat deze geschikt is voor de stroom die er maximaal zou kunnen gaan lopen, of label het wcd dat deze achter een dimmer/schakelaar zit.

7400 Wp op het dak

• Dragonfly83
@com2,1ghz @PROnline
Pronline de getallen en verklaring bij de foto:

1 gaat door het bevestigingsplaatje van de lamp en vervolgens met een boogje naar beneden in de wago, 1=2 of 2=1.
Ik had geen zwarte draad voor handen vandaar dat ik een bruine heb gebruikt.
Deze heb ik gebruikt als verlenging omdat de zwarte uit het plafond te kort is om in de kroonsteen van de lamp te schroeven.

Getal 3 (bruin) en 4 (zwart) zaten al inde wago, als ik 3 in 5 stop (bruinen bij de bruinen) dan gebeurt er dit: Als ik de spanningzoeker in het stopcontact druk, dan brandt het spanningstestlampje daarvan wel, maar een oplader, insteeklamp enz. gaat niet aan.
Een foto maken lukt op dit moment niet zoals je vroeg @com2,1ghz

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
@Dragonfly83 ik zou het wel gelijk professioneel aanpakken. Verkeerde kleuren gebruiken omdat jij geen andere kleur hebt valt daar absoluut niet onder. Dit kan voor problemen zorgen in de toekomst voor bijvoorbeeld een volgende koper.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 14:17
com2,1ghz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:40:
[...]

[...]

Klopt, echter houdt dit mensen niet tegen om allerlei apparaten met warmteelementen aan te sluiten.
In de badkamer is het daarom ook niet gek dat er een fohn van 2000watt aangesloten is. En de echte grapjas sluit natuurlijk een wasmachine en wasdroger met een verlengsnoer aan :9
Ik heb een stopcontact onder het badkamermeubel zitten. Hier steekt een led-strip in (deze plakt onder het meubel in). deze trekt toch wel 10 à 15 Watt uit mijn hoofd :+
Ik geloof wel dat die schakelaar dat kan hebben. Een heater achter een 10A schakelaar zetten hoort natuurlijk niet. Zo ver was ik gelukkig ook al. Maar met 16A of 20A schakelaars kan het dus wel begrijp ik. Altijd handig om in de kenniskoffer mee te nemen :)

On-topic: wat gebeurd er als je de zwarte draad uit de wagoklem haalt?
En hoe zit het knutselwerk er achter de schakelaar en stopcontact uit?

[Voor 7% gewijzigd door Krijnemans op 15-02-2021 16:07]

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-03 13:52
Is het zo'n dubbel stopcontact? 2 naast elkaar? Waarbij de ene geschakeld is en dee andere niet? Dan zou je misschien de zwarte draad kunnen loshalen, en de bruine van het stopcontact ernaast doorverbinden. De zwarte draad aan beide zijden losmaken en / of verwijderen.

Hanging on to the rollercoaster of life

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:24:
Kortsluiten gaat dat echt niet doen, waarschijnlijk is er zelfs maar één pool aangesloten. Een beetje blijven plakken en vonken mogelijk wel. En dat is eigenlijk gevaarlijker, want daar slaat je zekering niet van af.

Er bestaan gewoon geschikte schakelaars voor. Geen idee welke merken courant zijn in Nederland, maar in elk geval in Vlaanderen zijn de meeste huizen uitgerust met (verschillende generaties) Niko schakelmateriaal en die hebben dat gewoon in dezelfde formfactor als de verlichtingsschakelaars: https://www.niko.eu/nl-be...79-539c-b164-9a4240a509e0 (ook als wisselschakelaar trouwens).

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Dat was inderdaad precies wat ik aantrof in mijn nieuwe woning afgelopen zomer, 3 geschakelde wcd’s.
Gelijk eruit getrokken toen ik toch bezig was alle elektra te vernieuwen en stopcontacten te verlagen.

Nu het eenmaal af is snap ik wel goed waarom de vorige bewoners het gedaan hebben want helemaal naar achter lopen om daar een lampje aan te zetten doe ik eigenlijk nooit waardoor het toch een donker gat blijft.
Was er nog een schakelaar geweest direct bij binnenkomst dan zou ik het wel aanzetten.
Tzt toch maar eens met domotica aan de slag daar :P

Anoniem: 1279036

heb dit zelf in de tuin toegepast, wcd met schakelaar, de schakelaar schakelt 2 wcd's verderop ( verdekt) waar adapters voor tuinverlichting in zitten. Deze kan ik dus in de wcd's laten zitten als de verlichting uit staat dmv schakelaar.

• Dragonfly83
Hierbij de foto's van de twee wcd's en de schakelaar.
Daarin zijn alleen blauwe, bruine en geel groene draden te zien.

Nb de ene bruine draad van de schakelaar voedt de schakelaar van de kamer ernaast en 1 zwarte gaat daar ook naartoe ( vanuit flexibele buis)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:08
Hier is in elk geval een prutser bezig geweest.

Veel te veel rood koper zichtbaar én waar is het invoer-stukje in de inbouwdoos? Die twee flex buisjes horen niet zo 'los' bij de inbouwdoos uit te komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee