Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schakelaar bedient licht en stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:36
Ik weet niet wat voor lamp het is maar dat beugeltje hangt er wel super zielig bij zo aan 1 schroef in de doos.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:31
Verkeerde draden gebruikt zo te zien.

Naar de lamp moet:
- aarde(groen geel)
- Blauw
- Zwart

Naar de schakelaar moet:
- Bruin
- Zwart

Zo te zien gaat dus zwart naar een lasdop om vervolgens naar 2 keer bruin te gaan. Het probleem lijkt hier vandaan te komen aangezien de zwarte beide bruine draden hiermee schakelt:

Ik zie het niet goed maar ik gok dat de ene bruine naar de lamp gaat, en de andere naar de geschakelde stopcontact.

Als je dat wilt herstellen, dan moet je de bruine die naar de lamp gaat verwijderen, en de zwarte daarop aansluiten.
Bruin kan gewoon op de lasdop waar de rest ook op aangesloten is.

Protip: Geen stopcontacten schakelen met een lichtschakelaar. Daarvoor zijn deze niet bedoeld voor. Ze mogen ook maar meestal 10A stroom schakelen. Als je dit vaak genoeg schakelt dan gaat de boel smelten of kortsluiten in de schakelaar. Daarom zijn het ook lichtschakelaars.

[Voor 11% gewijzigd door com2,1ghz op 15-02-2021 11:32]

• jannus66
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
Krijnemans schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Wellicht beetje off-topic, maar wat is dan wel de correcte wijze om een stopcontact via een schakelaar te bedienen? Een 2,5 mm² zwarte draad en een andere soort schakelaar? Ene met meer dan 10A?

Edit: En als je op het stopcontactje alleen maar een lampje prikt moet het toch geen probleem zijn lijkt me?
Waarom zou je een wandcontactdoos (stopcontact) met een schakelaar willen bedienen?
Daar zijn die dingen helemaal niet voor.

• com2,1ghz
[...]

Wellicht beetje off-topic, maar wat is dan wel de correcte wijze om een stopcontact via een schakelaar te bedienen? Een 2,5 mm² zwarte draad en een andere soort schakelaar? Ene met meer dan 10A?
Ik heb mijn terrasheaters van max 4000 watt aangesloten in mijn veranda en wilde deze ook graag schakelen.
Hiervoor bestaan schakelaars die bedoeld zijn om grote stromen te schakelen.

Dan krijg je dit soort schakelaars waarmeer je minimaal 16A mee kan schakelen:
.
Linkje

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:39
jannus66 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Waarom zou je een wandcontactdoos (stopcontact) met een schakelaar willen bedienen?
Je ziet het nog wel eens in keukens. Daar zit vaak boven de hoge keukenkastjes een WCD waarop de keukenverlichting is aangesloten. WCD schakelt dan weer met een lampschakelaar.

Niet mijn voorkeur, maar zie het zo wel eens aangesloten zitten.

• com2,1ghz
koentjuh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Je ziet het nog wel eens in keukens. Daar zit vaak boven de hoge keukenkastjes een WCD waarop de keukenverlichting is aangesloten. WCD schakelt dan weer met een lampschakelaar.

Niet mijn voorkeur, maar zie het zo wel eens aangesloten zitten.
[...]

Edit: En als je op het stopcontactje alleen maar een lampje prikt moet het toch geen probleem zijn lijkt me?
Klopt, echter houdt dit mensen niet tegen om allerlei apparaten met warmteelementen aan te sluiten.
In de badkamer is het daarom ook niet gek dat er een fohn van 2000watt aangesloten is. En de echte grapjas sluit natuurlijk een wasmachine en wasdroger met een verlengsnoer aan :9

[Voor 25% gewijzigd door com2,1ghz op 15-02-2021 11:44]

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:17

Ik vermoed dat (1) een kort lusje maakt en elders in één van de lasklemmen terug komt. (2) of (3) toevallig?
Dan is de andere naar alle waarschijnlijkheid 't stopcontact.

If so:
De bruine lus van (1) verwijderen
zwart op plek van (1)
De andere bruine van de lasklem bij de andere lasklem (5)

feitelijk wat @com2,1ghz ook zegt, maar dan met plaatje.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:36
jannus66 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:36:
[...]

Genoeg woningen waarbij van elke dubbele of 3-voudige wandcontactdoos het meest linker of meest rechter contactpunt is aangesloten op een schakelaar of dimmer. Je kan dan heel simpel al je schemerlampjes in de kamer met één druk op de knop van de wandschakelaar aan/uit zetten.
Zonder dure domotica toe te passen. Het kost alleen een paar meter koperdraad extra.

Een labeltje erbij is dan wel aan te raden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06:41

Theo

moederbord

Ivow85 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Genoeg woningen waarbij van elke dubbele of 3-voudige wandcontactdoos het meest linker of meest rechter contactpunt is aangesloten op een schakelaar of dimmer. Je kan dan heel simpel al je schemerlampjes in de kamer met één druk op de knop van de wandschakelaar aan/uit zetten.
Zonder dure domotica toe te passen. Het kost alleen een paar meter koperdraad extra.

Een labeltje erbij is dan wel aan te raden.
Lichtelijk offtopic; toen ik mijn woning kocht was dit ook zo; in de huiskamer zitten acht dubbele wcd's, en overal was de linker aangesloten op een dimmer. Leuk als je veel lampjes hebt die je wil dimmen, minder als je net de woning gekocht hebt en gaat klussen. Dan ga je schelden op je nieuwe zaagtafel dat deze amper werkt en de motor het blad amper rond kan draaien, de bon en doos zoeken om terug naar de bouwmarkt te gaan om de nieuwe zaagtafel terug te brengen. In de bouwmarkt deed íe het wel gewoon waarmee ik dus terug naar huis ging en er achter kwam dat de helft van de wcd's achter een dimmer zaten :F
Die dimmer is toen heel snel vervangen voor een stukje draad en een afdekkapje....

Moraal van het verhaal; sluit elektra aan zoals het hoort. Dat je nu een schemerlampje op een wcd aansluit achter een dimmer of schakelaar houdt niet in dat iemand anders er een stofzuiger of zaagtafel op kan aansluiten. Dim/schakel je een WCD, zorg dan dat deze geschikt is voor de stroom die er maximaal zou kunnen gaan lopen, of label het wcd dat deze achter een dimmer/schakelaar zit.

7400 Wp op het dak

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-07 11:59
@Dragonfly83 ik zou het wel gelijk professioneel aanpakken. Verkeerde kleuren gebruiken omdat jij geen andere kleur hebt valt daar absoluut niet onder. Dit kan voor problemen zorgen in de toekomst voor bijvoorbeeld een volgende koper.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-07 09:14
com2,1ghz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:24:
Protip: Geen stopcontacten schakelen met een lichtschakelaar. Daarvoor zijn deze niet bedoeld voor. Ze mogen ook maar meestal 10A stroom schakelen. Als je dit vaak genoeg schakelt dan gaat de boel smelten of kortsluiten in de schakelaar. Daarom zijn het ook lichtschakelaars.
Kortsluiten gaat dat echt niet doen, waarschijnlijk is er zelfs maar één pool aangesloten. Een beetje blijven plakken en vonken mogelijk wel. En dat is eigenlijk gevaarlijker, want daar slaat je zekering niet van af.

Er bestaan gewoon geschikte schakelaars voor. Geen idee welke merken courant zijn in Nederland, maar in elk geval in Vlaanderen zijn de meeste huizen uitgerust met (verschillende generaties) Niko schakelmateriaal en die hebben dat gewoon in dezelfde formfactor als de verlichtingsschakelaars: https://www.niko.eu/nl-be...79-539c-b164-9a4240a509e0 (ook als wisselschakelaar trouwens).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True