Toon posts:

Check offerte airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-03 15:36
Naar aanleiding van een eerdere vraag over onze (te) warme slaapkamers in de zomer https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2034176 is het nu tijd voor de volgende stap.

Om 2 slaapkamers te kunnen koelen in de zomer ben ik dus op zoek naar een airco. Het gaat om een tussenwoning (1989) met een puntdak. De 2 slaapkamers ( per slaapkamer +- 10 m2) bevinden zich op de zolder en zijn beidde voorzien van een dakkapel (voor en achter).

Wat vinden jullie van de volgende offerte:

2 Toshiba binnenunits (Ras-B07j2kvsg)

1 Toshiba buitenunit (Ras-2m14u2avg)

Nominaal koelvermogen 4,0 kW

Nominaal verwarmingsvermogen 4,4 kW

De buitenunit wordt gemonteerd op de dakkapel aan de achterzijde.

Prijs inclusief BTW voor de levering en montage is €4050,-

Wat vinden jullie van deze offerte? Iemand enig vergelijksmateriaal?

[Voor 6% gewijzigd door hippiepaci op 14-02-2021 15:53. Reden: Verkeerde jaargetijde :) en aanvulling specs]

Alle reacties

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45
Ik heb geen idee of die 4.000 euro reëel is. Het klinkt mij wat veel, maar dat is puur gevoel. Ben wel benieuwd naar de reacties, want ik overweeg ook airco’s in 2 slaapkamers op het zuiden.

Echter, als dit je doel is:
hippiepaci schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:21:
[…]
Om 2 slaapkamers te kunnen koelen in de winter ben ik dus op zoek naar een airco.
[…]
Zou ik zeggen, zet het raam een keer open en houd die 4k in je zak :+

• hippiepaci
cryptapix schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:33:
Ik heb geen idee of die 4.000 euro reëel is. Het klinkt mij wat veel, maar dat is puur gevoel. Ben wel benieuwd naar de reacties, want ik overweeg ook airco’s in 2 slaapkamers op het zuiden.

Echter, als dit je doel is:

[...]

Zou ik zeggen, zet het raam een keer open en houd die 4k in je zak :+
Hahaha dat is een top tip. Moet uiteraard zomer zijn, TS is aangepast.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Check even dit topic
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Lijkt mij wat prijzig, maar zonder specs valt er weinig over te zeggen

• hippiepaci
BastaRhymez schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:43:
Check even dit topic
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Lijkt mij wat prijzig, maar zonder specs valt er weinig over te zeggen
Ik heb wat specs toegevoegd (bouwjaar huis, afmetingen kamer, vermogen buitenunit), ik weet niet welke nog meer relevant zijn

• zorgoss
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
prijs is moeilijk te zeggen, afhankelijk van hoeveel werk nodig isvoor de installatie, anders zou je voor die prijs ook wel een beter merk (mitsubishi/daikin) kunnen krijgen.

Houd ook rekening met een buitenunit op een dakkapel dat hij het best wat trillingen door kan geven.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19

Tacoos

i am i

Toevallig heb ik pasgeleden een indicatie prijs gevraagd aan een installateur.
Onze situatie is (wordt) vergelijkbaar: 2 slaapkamers op zolder <40m3 elk.

De prijs kwam op minder dan 3000 euro voor 2 binnenunits 2kW + buitenunit en installatie

Misschien bij enkele andere bedrijven ook een offerte opvragen?

Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zijn relatief weinig specs van de airco te vinden (op de site van Toshiba zelf).
Wat zijn de minimale - nominale - maximale waarden (zowel koelen als verwarmen) van de buiten unit? En wat zijn ze van de binnen unit?

Kan bijv. één binnen unit op minimaal niveau draaien, of is de buiten unit daar "te zwaar" voor? M.a.w. is de minimaal waarde van de buitenunit groter dan de minimale waarde van één binnen unit? En hoe zit het als beide binnen units op maximaal draaien? Kan de buitenunit dat ook aan?

Verder zou ik nog wat andere offertes opvragen. Afhankelijk van wat er nog gedaan moet worden, is het redelijk aan de prijs. Heb hier twee buiten units en vier binnen units afgelopen zomer laten plaatsen en was daar 5,5k voor kwijt.

Houdt er tevens rekening mee, dat op een dakkapel je de trillingen goed kan horen! Als je de airco dus aan wilt tijdens het slapen, dan ga je daar ongetwijfeld last van hebben! Laat er dus extra brede (en zware) rubberblokken onder zetten. Of kijk of je het wellicht niet op een uitbouw / muur kwijt kan. Dat scheelt een hoop in trillingen en geluid onder het dakkapel.

Maar lees vooral het eerder genoemde topic door, daar staat enorm veel informatie in!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

zorgoss schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:11:
anders zou je voor die prijs ook wel een beter merk (mitsubishi/daikin) kunnen krijgen.
Kun je die uitleggen? Toshiba is toch ook "gewoon" A-merk?

Mijn boefje is liev!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:49
JB schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:15:
[...]
Kun je die uitleggen? Toshiba is toch ook "gewoon" A-merk?
veel mensen vinden Mitsubishi/Daikin in een hoger segment vallen maar het gaat vooral om duurzaamheid efficiënt en stil

en daar scoort Mitsubishi/Daikin toch hoog in dat maakt Toshiba geen B-merk maar op die punten scoren ze wat lager

dat gezegd hebbende ik heb zelf een Mitsui hangen hier maar alleen voor het koelen in een hete zomer en daar is die prima voor ook kwa prijs ;)

nog even ontopic ik vind de offerte wel oké eigenlijk maar goed al is het altijd handiger om meer offertes te vragen

[Voor 9% gewijzigd door bie100 op 25-02-2021 08:26]

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bie100 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:20:
[...]

veel mensen vinden Mitsubishi/Daikin in een hoger segment vallen maar het gaat vooral om duurzaamheid efficiënt en stil

en daar scoort Mitsubishi/Daikin toch hoog in dat maakt Toshiba geen B-merk maar op die punten scoren ze wat lager

dat gezegd hebbende ik heb zelf een Misui hangen hier maar alleen voor het koelen in een hete zomer en daar is die prima voor ook kwa prijs ;)
Het valt me op dat Tweakers meer gericht is op Daikin & Mitsubishi maar ik heb geen domotica wensen verder. De binnenunits van Toshiba lijken wel kleiner of? Ik heb nu een aircoboer die alleen maar Toshiba doet, komende van Daikin. Daikin had ie helemaal geen slecht woord over maar door leverproblemen "vroegah" zijn zij compleet overgestapt op Toshiba. Vandaar mijn vraag want ik wil geen crap bij dit soort investeringen.

Mijn boefje is liev!

• bie100
JB schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:26:
[...]

Vandaar mijn vraag want ik wil geen crap bij dit soort investeringen.
Toshiba is echt geen crap dat sowieso niet en gewoon degelijk niks mis mee

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 07:29
hippiepaci schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:21:
Naar aanleiding van een eerdere vraag over onze (te) warme slaapkamers in de zomer https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2034176 is het nu tijd voor de volgende stap.

Om 2 slaapkamers te kunnen koelen in de zomer ben ik dus op zoek naar een airco. Het gaat om een tussenwoning (1989) met een puntdak. De 2 slaapkamers ( per slaapkamer +- 10 m2) bevinden zich op de zolder en zijn beidde voorzien van een dakkapel (voor en achter).

Wat vinden jullie van de volgende offerte:

2 Toshiba binnenunits (Ras-B07j2kvsg)

1 Toshiba buitenunit (Ras-2m14u2avg)

Nominaal koelvermogen 4,0 kW

Nominaal verwarmingsvermogen 4,4 kW

De buitenunit wordt gemonteerd op de dakkapel aan de achterzijde.

Prijs inclusief BTW voor de levering en montage is €4050,-

Wat vinden jullie van deze offerte? Iemand enig vergelijksmateriaal?
Persoonlijk vind ik hem best aan de prijs. Ik heb onlangs akkoord gegeven op een Toshiba kanaalsysteem.
Dus 1 5,0kW buitenunit en op zolder een binnenunit kanaalverdeler voor 3 vertrekken.

Een kanaalsysteem is over het algemeen duurder dan het gebruik maken van binnenunits.

Incl installatie was ik €4000 kwijt.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-03 11:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Units zijn in NL gewoon veel duurder dan in landen als Italië, Spanje en Roemenië. In dat andere topic zie je mensen die voor 1200 euro een buitenunit en twee binnenunits kopen van de topmerken.
Probleem is dan dat installateurs hier niet zo happig zijn op de klus, want ze kunnen geen marge berekenen over de aanschaf van de apparatuur.
Maar... 4K is wel veel hoor. Voor 3K moet het zeker kunnen. Dus: Vraag wat meer offertes aan, en doe het snel (voor het voorjaar) want hoe drukker het wordt, hoe hoger de prijzen zullen zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Nyarlathotep schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:13:
Units zijn in NL gewoon veel duurder dan in landen als Italië, Spanje en Roemenië. In dat andere topic zie je mensen die voor 1200 euro een buitenunit en twee binnenunits kopen van de topmerken.
Probleem is dan dat installateurs hier niet zo happig zijn op de klus, want ze kunnen geen marge berekenen over de aanschaf van de apparatuur.
Maar... 4K is wel veel hoor. Voor 3K moet het zeker kunnen. Dus: Vraag wat meer offertes aan, en doe het snel (voor het voorjaar) want hoe drukker het wordt, hoe hoger de prijzen zullen zijn.
4K veel? Een multisplit unit is ook stuk duurder toch, althans in NL? 1K voor montage, verder nog materiaal. Is dat dan zo duur?

[Voor 3% gewijzigd door JB op 25-02-2021 10:32]

Mijn boefje is liev!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 20:23
Mijn pa werkt al 40 jaar in de airconditioning en is in zijn pensioen als ZZP'er ook nog wat bezig, dus mogelijk dat de prijze licht afwijken, hij hoeft het niet meer voor het geld te doen.

Hij werkt het liefst met Mitsubishi, maar dit zijn wel relatief "domme" units, geen smart functies, maar meer dan genoeg om je kamer mee te koelen zoals jij dat wilt. Garantie (voor hem ook als ZZP) is blijkbaar wel top.

Hij rekent ongeveer 1500-1800 euro per wandunit + buitenunit, maar is erg afhankelijk van installatie gemak en hoeveelheid leidingen / staat van de elektra. Als er een gat door steen geboord moet worden komt er nog 200 bij, daar huurt hij iemand voor in die zo'n diamantboor heeft.
Voor mijn zwager heeft hij laatst gekeken, en toen was de opzet 1 buitenunit 2 binnenunits duurder dan 2 buiten 2 binnen, dus check dat ook even.

Ook zijn de prijzen dit jaar weer 5% hoger, en het jaar er voor ook. Dus neem dat ook mee in eventuele vergelijkingen. 4K voelt als ruime marge voor je installateur in ieder geval, je situatie klinkt als zeer eenvoudig te plaatsen. De vraag is vooral of er 2 man nodig is voor plaatsen, dan moet je natuurlijk 2x 60 euro per uur x 8 uur rekenen. Daar gaat al 800 euro :)

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 18:33
Ik heb vorige zomer (high life, dus hoge prijzen*) een airco geïnstalleerd voor totaal € 850,-
  • 1 binnen unit
  • 1 buiten unit
  • koelvermogen 12.000 BTU / 3.5kW**
De installatie heb ik zelf gedaan, want dat is echt geen hogere wiskunde.
Het aansluiten/afvullen heb ik door een erkend installateur laten doen.

Spullen heb ik gekocht in Duitsland, waar dit spul veel goedkoper is.
De gelinkte handelaar zet zijn eigen merkje op de spullen, maar de units komen van Midea af.
Dit is wereldwijd een zeer grote speler.

===========================================================

* Ik zie dat de set nu nog veel goedkoper is... Ik heb de doorgehaalde prijs neergelegd. Aanvullende kosten waren een extra lange set slangen, afwerkgoten, een extra lange kabel en het (zelf) bijplaatsen van een geaard stopcontact.

** Het effectief opgenomen vermogen is in de regel 25% van het aangeduide vermogen. Netto zul je op de energiemeter zien dat je ca. 875 Watt verbruikt als de airco draait / verwarmt.

[Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 25-02-2021 11:48]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Om 2 slaapkamers te kunnen koelen in de zomer ben ik dus op zoek naar een airco.
Hoop niet te laat bent ze hebben het gigantisch druk of miss per regio anders zie ervaring linkje van mij hieronder.

Precies wat @Nyarlathotep zegt als je zelf gaat importeren zijn ze niet happig op. Prijs scheelt de helft met ITA. Bijna 50% winst marge goeie handel :).
Hier mijn ervaring toen het wat anders liep
RobbyTown in "Airco bestellen in het buitenland"

Recente post van ITA prijzen:
Rayures in "Airco bestellen in het buitenland"
Google je die modellen is hier in 50% duurder en komt de montage er nog bij die variëren ook ligt net aan hoeveel meter leiding je nodig hebt.

@Zebby Uhm die 1500 tot 1800 euro is dat inclusief de units of exclusief de units dus alleen het hangen met leiding werk? En nog 200 door de muur? Wow....
Als die 1800 per unit incl is 2x boren kom je nog op 4k uit.

De units had ik al.
Bij mij toen 1000 alleen hangen (binnen, buiten staan ze op dempers wilde niet aan de muur) incl leiding en koof en 2x flink gat door de muur met 1 man iets meer dan half dag werk (8 tot 2).

Toshiba zal zeker niet slecht zijn maar zoals Zebby ook zegt Mitsubishi werken ze graag mee daarnaast ook Daikin. Misschien wat overdreven maar zie Mitsubishi & Daikin neusje van de zalm onder de airco's, redenen staan hierboven al vermeld in voorgaande posts.

Naast kwaliteit het oog wil misschien ook wat?

Sowieso even misschien wat meer prijzen opvragen want sommige vragen maar wat/de hoofdprijs.

[Voor 43% gewijzigd door RobbyTown op 25-02-2021 11:56]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:59
Danny the dog schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:36:

** Het effectief opgenomen vermogen is in de regel 25% van het aangeduide vermogen. Netto zul je op de energiemeter zien dat je ca. 875 Watt verbruikt als de airco draait / verwarmt.
Haal je hier niet koel/verwarmingsvermogen en opgenomen vermogen van de split door elkaar? Ik heb hier een split van 6kW koelen(6.8kW verwarmen) welke een aansluitwaarde heeft van 1.4kW. Oftewel de airco heeft 1.4kW nodig voor 6kW koelcapaciteit.

Hier was ik trouwens 4500 kwijt voor een Mitsubishi SCM60ZS-W met 2*2 kW en 1*3.5kW binnenunits. Dit is inclusief alles laten aansluiten.

[removed]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:37

Theo

moederbord

De prijs van 4050 euro voor twee units inc montage is mogelijk wat hoog, maar niet extreem. Nu zes jaar geleden heb ik twee Fujutsu airo's laten plaatsen in huis; beneden een 3.5 kW en boven een 2 kW model; elk met een eigen buitenunit op een dakkapel. Daar zijn toen twee man een dag mee bezig geweest met installeren wat iets van 3.000 euro heeft gekost. Detail was wel dat ik het stroompunt al had geregeld. Er moest toen ook met een diamantboor geboord worden, en in totaal zo'n 2x20 meter aan drukleidingen worden gelegd en afgewerkt.

Pak ik 2% inflatie per jaar dan zit die 3k al op 3.375 euro. Moeten ze ook nog een stroompunt maken dan komt daar zomaar 300 euro bij. Bij mij bleek dat een multisplit duurder was dan twee separate units. Ook was de 2 kW (voor in de slaapkamer) goedkoper dan een 3.5 kW waarmee ik de prijs van 4.000 euro helemaal niet zo gek vind voor een multisplit unit inc afwerking, boren en stroompunt.

Wil je het goedkoper kijk dan naar twee single split units. En overweeg een kleiner model; die 3.5 kW voor 10 m2 is best overkil. En indien je bekend met met electra; zorg dat er een stroompunt beschikbaar is.

7400 Wp op het dak

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 15:17
Ik heb hier vorig jaar twee LG 2,5kW binnenunits voor een ruimte van 10m2 en 16m2 met één LG buitenunit van 4,7kW.
De plaatsing was relatief eenvoudig hier, buitenunit bovenop de garage en de leidingen vrijwel direct de muur door. Ook elektra was aanwezig op een ideale plek.

Totaal was ik €2810 kwijt, tijdens een periode (april 2020) waarin iedereen aan airco's dacht :)

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Remz schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:14:
Ik heb hier vorig jaar twee LG 2,5kW binnenunits voor een ruimte van 10m2 en 16m2 met één LG buitenunit van 4,7kW.
De plaatsing was relatief eenvoudig hier, buitenunit bovenop de garage en de leidingen vrijwel direct de muur door. Ook elektra was aanwezig op een ideale plek.

Totaal was ik €2810 kwijt, tijdens een periode (april 2020) waarin iedereen aan airco's dacht :)
Dit is inderdaad een normale schappelijke prijs die zie je niet meer zo snel. Gaat meestal al snel richting/over de 4k.

Weet alleen niet hoe goed LG in airco markt is denk vergelijkbaar met Toshiba?

[Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 25-02-2021 11:25]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• bie100
DJDemian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Persoonlijk vind ik hem best aan de prijs. Ik heb onlangs akkoord gegeven op een Toshiba kanaalsysteem.
Dus 1 5,0kW buitenunit en op zolder een binnenunit kanaalverdeler voor 3 vertrekken.

Een kanaalsysteem is over het algemeen duurder dan het gebruik maken van binnenunits.

Incl installatie was ik €4000 kwijt.
dan moeten ze nog flinke gaten maken voor de roosters of niet?

• Danny the dog
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Haal je hier niet koel/verwarmingsvermogen en opgenomen vermogen van de split door elkaar? Ik heb hier een split van 6kW koelen(6.8kW verwarmen) welke een aansluitwaarde heeft van 1.4kW. Oftewel de airco heeft 1.4kW nodig voor 6kW koelcapaciteit.
Zo te zien snap je prima wat ik bedoel, toch? ;)
Ik probeer enkel een adviesje te geven, zodat TS mogelijk wat geld kan besparen.

Ik heb de tekst aangepast.

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 11:08
Om je een idee te geven in 2019 heb ik het volgende laten plaatsen

Toshiba:

Type buitendeel 1 x RAS-2M18U2AV
Type binnendeel 1 x RAS-B16PKVSG
Type binnendeel 1 x RAS-B10PKVSG

voor E3509,- all-inn (incl BTW)

Er zijn 3 gaten geboord
1x betonwand naar buiten
1x door verdiepingsvloer
1 x door kalkzandsteenmuurtje

totaal is hij een uurtje of 8 bezig geweest.

Zelf nog 2 x sensibo Sky gekocht om ze "slim"te maken. Ze worden nu aangestuurd door Home Assistant.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:59
Danny the dog schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Zo te zien snap je prima wat ik bedoel, toch? ;)
Ik probeer enkel een adviesje te geven, zodat TS mogelijk wat geld kan besparen.

Ik heb de tekst aangepast.
Klopt, ik snap prima wat je bedoeld, maar merk dat veel mensen die 2 getallen door elkaar halen. Zo heb ik al verschillende keren te horen gekregen dat het wel heel gevaarlijk is om onze split van 6kW op een normaal stopcontact aan te sluiten :P (Terwijl dat ding minder verbruik heeft dan de 2kW elektrische kachel die mijn zoon voorheen gebruikte :+ )

[removed]

• Danny the dog
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Klopt, ik snap prima wat je bedoeld, maar merk dat veel mensen die 2 getallen door elkaar halen. Zo heb ik al verschillende keren te horen gekregen dat het wel heel gevaarlijk is om onze split van 6kW op een normaal stopcontact aan te sluiten :P (Terwijl dat ding minder verbruik heeft dan de 2kW elektrische kachel die mijn zoon voorheen gebruikte :+ )
Je hebt gelijk, die zaken worden vaak verkeerd toegepast of geïnterpreteerd. Correct dat je me er op aanspreekt als het verwarrend neergezet is.

Die 2 kW kacheltjes ken ik helaas maar al te goed.... dat zijn echte 'stroomvreters'...
(net als de elektrische deken, onderdeken en haard :o )

In dat opzicht is verwarmen met de airco zeker milieu- en portemonnee vriendelijker :)

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-03 07:29
bie100 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:27:
[...]

dan moeten ze nog flinke gaten maken voor de roosters of niet?
Correct maar ik heb een jaren 30 woning met houtenvloeren dus dat is simpelweg een gat zagen.

• bie100
DJDemian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Correct maar ik heb een jaren 30 woning met houtenvloeren dus dat is simpelweg een gat zagen.
ja oké dat scheelt (y)

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 20:23
RobbyTown schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:45:

@Zebby Uhm die 1500 tot 1800 euro is dat inclusief de units of exclusief de units dus alleen het hangen met leiding werk? En nog 200 door de muur? Wow....
Als die 1800 per unit incl is 2x boren kom je nog op 4k uit.
---
Toshiba zal zeker niet slecht zijn maar zoals Zebby ook zegt Mitsubishi werken ze graag mee daarnaast ook Daikin. Misschien wat overdreven maar zie Mitsubishi & Daikin neusje van de zalm onder de airco's, redenen staan hierboven al vermeld in voorgaande posts.

Naast kwaliteit het oog wil misschien ook wat?

Sowieso even misschien wat meer prijzen opvragen want sommige vragen maar wat/de hoofdprijs.
Totaalprijs, dus 1 binnen en 1 buitenunit formaatje slaapkamer en montage/afwerking/elektra.
Doe je 2/2 kan er vast wat van de prijs omdat je toch bezig/aanwezig bent, dus arbeid van de 2e is relatief lager, maar 3000 ben je snel kwijt en zou ik ook een prijs vinden wat lager in de markt. Range 3000-4500 waarbij je zelf niks doet vind ik niet heel schokkend, zeker gezien mijne al 2 jaar hangt en het apparaat dus 10% goedkoper was.

Heb even de factuur opgezocht, correctie, "gaatje boren" was 130 euro ex btw. Dit was bij mij op 1 hoog door dus binnenmuur, spouw en buitenmuur. Geen idee wat zo'n boormachine en materiaal kost, was een fors ding, maar met voorrijden, half uur werk zal het niet verkeerd zijn.

Vind het zelf ook best een mooie binnenunit. Buiten is niet zo fraai, maar daar kan ik me niet aan storen. Tussenwoning, 1e verdieping, dus echt een goede plek was er niet voor. Kan ik Mitsubishi niet kwalijk nemen :+

*Nog een toevoeging - kijk HEEL goed naar het verbruik. Veel machines gebruiken helaas meer dan gespecificeerd, en die dingen vreten al genoeg stroom. Die 100 euro duurdere machine nu verdien je misschien in een jaar al terug.

[Voor 6% gewijzigd door Zebby op 25-02-2021 13:00]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-03 10:44
Dit wordt opnieuw een jaar van thuiswerken. Daarnaast zit je na de laatste paar dagen al in de tijd dat iedereen aan airco begint te denken, wacht niet te lang of wacht tot het najaar ;-)

Een prijs van 4.000 inclusief installatie lijkt mij niet overdreven in deze tijd van bouw en klusgekte, al zou ik vermoedelijk zelf voor 2x single-split met A+++ label gaan. Voordeel: Beide units kunnen optimaal energiezuinig draaien, daarnaast zijn kleinere units vaak wat stiller.

Paar jaar geleden een 2.5kW Daikin laten installeren voor zo'n 2.200 (inclusief betonboring), werkt perfect met koelen en verwarmen en het belangrijkste: je hoort m niet, niet binnen en niet buiten.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:48
Vorig jaar een Argo 3.5 kw met buitenunit in huis en een Argo 5 kw met andere buitenunit op zolder. Door muur en plafond en afvoer naar kruipruimte, zolder plat dak met dichtbranden en unit op dak (9-10 meter hoog).
Zat al met al iets meer dan €3500,- inclusief alles.
Vond het nog redelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09-2022
Heb een maand geleden ook een offerte aangevraagd:

Airco slaapkamer voorzijde en 2x achterzijde
1 st Midea Mission-Pro-Duo-54-R32 buitenunit met 2x wandmodel
2,6 KW per stuk (t.b.v. de 2 slaapkamers achterzijde)
1 st Midea Mission-Pro-Singel-35-R32 buitenunit met 1x
wandmodel 3,5 KW (t.b.v. de slaapkamer voorzijde)
2 st set opstelbalken
1 st benodigde koelleidingen
1 st benodigde condensafvoer
1 st benodigde kabelgoot

inclusief montage €4700,-

Heb nog geen idee hoe lang het gaat duren, moet nog geplaatst worden :)

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:55
Als installateur zijn prijzen lastig in te schatten van papier, verloop leidingwerk, elektrische voeding, bereikbaarheid kan zo 1000 euro schelen.
Wij zelf werken met merken als Fujitsu, Daikin en Mitsubishi (Electric of Heavy Industries maakt ook uit)

Onze monteurs zijn het meeste fan van Fujitsu i.v.m. stevigheid binnendeel en kwaliteitsgevoel algemeen,
Daikin heeft een bijzondere irritante garantieplan als er wat defect is.

Kijk naar R32 koelgas units, dat is de nieuwste generatie koelmiddel, en koelvermogen als richtlijn 30W per m3 ruimte inhoud.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:52
Zoals al meerdere malen aangedragen in dit topic is installatie natuurlijk doorslaggevend voor de prijs.

Ter voorbeeld ik heb voor 2x Daikin Stylish (2 en 3,5) met 2x buiten unit net geen 4000 betaald.
Installatie van unit 1 kon niet makkelijker (direct naar buiten, geen beton). Voor nummer twee diende ze wel wat moeite te doen (koofjes, hoeken, naar boven etc).

Vind jouw aanbod wel flink aan de prijs, maar toch niet heel gek. Hangt van installatie af.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03

CeesKees

I rest my Kees

Wat zou dit kosten met 2 buitenunits?
Persoonlijk zou dit mijn voorkeur hebben.

In 2019 had ik 2* Mitsubishi HI voor EUR 3.800.

Die 4050 komt mij nogal prijzig over, ik weet alleen niet hoeveel koelleiding enz er nodig is.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

CeesKees schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:36:
Wat zou dit kosten met 2 buitenunits?
Persoonlijk zou dit mijn voorkeur hebben.

In 2019 had ik 2* Mitsubishi HI voor EUR 3.800.

Die 4050 komt mij nogal prijzig over, ik weet alleen niet hoeveel koelleiding enz er nodig is.
Als je de ruimte hebt wel ja. 2x single split is goedkoper in aanschaf, maar wellicht wel weer wat duurder qua monteren/onderdelen dus goed vergelijken.

Mijn boefje is liev!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:53
😃

[Voor 100% gewijzigd door newtastyland op 25-02-2021 20:53]

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:53
4x MHI binnen/4x buiten unit + behoorlijk wat leidingwerk + WiFi modules + 1x gat in beton boren incl installatie voor €5600.

Installatie was ergens in november afgelopen jaar.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 07:43
Bij ons op het werk word dit ook gedaan vooral door middel van die handige Poolse collega die ze inc montage voor de helft van de prijs kan krijgen in zijn geboorteland.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Over 2 weken komen ze hier een 5kw Mitsubishi heavy industries hangen, voor 1900 euro incl montage en ong 7 meter leiding. 4K lijkt me nogal veel

[Voor 6% gewijzigd door Pietjuh op 25-02-2021 21:15]

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:44
Om het in perspectief te plaatsen: ik betaal 2450 voor een single split 2,5kW Toshiba (B10J2KVSG) met een redelijk standaard installatie. Objectief gezien is dat te duur, rond de 2000 euro was "normaal" geweest.

Maar het zijn geen normale tijden. Er was welgeteld maar één installateur die de moeite nam om terug te bellen en een offerte uit te brengen en die ook nog een concrete plaatsingsdatum op redelijke termijn (ergens in april) kon garanderen. Voor de anderen die ik benaderd heb was zo'n "kleine" klus kennelijk niet de moeite waard. Omdat ik niet nog een jaar wil wachten (mijn partner is hartpatiënt en had het tijdens de hittegolf vorige zomer erg zwaar) en het een installateur is waarvan ik weet dat hij goed werk levert ben ik op de offerte ingegaan. Kennelijk is dat nu, in mijn regio, een reële prijs.

Het valt me sowieso op dat iedereen die iets doet met (ver)bouwen niets te klagen heeft over werk en dat het heel moeizaam gaat als je een klus wil laten uitvoeren. Vorig jaar moest mijn ventilatie vervangen worden en het was ook moeilijk om daar een goede installateur voor te vinden die meer wilde doen dan alleen de wtw-unit omwisselen voor eenzelfde type. Hetzelfde met zonwering: voor één screen komen ze niet eens meer kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee