Twijfels tussen airco of rolluiken voor zolderkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:06
In de zomer worden de 2 slaapkamers op zolder erg snel warm/heet. Daar wil ik graag een oplossing voor maar ik twijfel wat de beste oplossing is: een airco met buitenunit of rolluiken. Beidde slaapkamers zijn voorzien van een verwarming dus voor de winter maakt het niet zoveel uit.

Situatie:

Woning uit 1989, zolderverdieping met 2 dakkapellen erop. De zolder bestaat uit 2 slaapkamers en een overloop waar de ketel en wasmachine/droger staan. De dakkapellen beslaan zowel de slaapkamers als de overloop. De binnenmaten van de ramen van de slaapkamers zijn ongeveer 2,60 x 1,05.

Ik twijfel nu tussen rolluiken laten plaatsen bij de ramen van de slaapkamers of een airco met een buitenunit op het dak van de achterste kapel.
Daarnaast vraag ik me af of het voldoende zou zijn om alleen de slaapkamers te voorzien van rolluiken en de ramen op de overloop niet?

Voordelen rolluiken
Eenmalige kosten
Slaapkamers verduisteren

Nadelen rolluiken
Misschien niet voldoende warmte werend

Voordelen airco
Verkoeling

Nadelen airco
Stroomkosten
Mogelijk geluidsoverlast voor buren en zelf
Grotere ingreep ivm aansluitingen

Eerste offertes en prijsindicaties zijn voor beidde gevallen grofweg tussen de 1500 en 2500 euro aan kosten. De beste oplossing is mogelijk beidde doen maar dat vind ik op dit moment teveel van het goede :)

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen naar 1 of beidde oplossingen en hoe dat bevalt 8)

Beste antwoord (via hippiepaci op 24-11-2020 15:11)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hippiepaci schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:20:
In de zomer worden de 2 slaapkamers op zolder erg snel warm/heet. Daar wil ik graag een oplossing voor maar ik twijfel wat de beste oplossing is: een airco met buitenunit of rolluiken. Beide slaapkamers zijn voorzien van een verwarming dus voor de winter maakt het niet zoveel uit.
Warmte binnen houden en warmte buiten houden zijn echt 2 verschillende zaken, met elk hun eigenaardigheden.

Bij warmte buiten houden kun je eigenlijk alleen maar 'verschuiven', dus hoe dikker de isolatie, hoe langer het duurt voordat de warmte naar binnenkomt. Maar het is uiteindelijk onvermijdelijk dat de warmte binnenkomt. Afkoelen gaat het pas weer als de temperatuur een stuk gedaald is en zeker niet in een uurtje ventileren 's-avonds als het kwik even onder de kamertemperatuur duikt. Helemaal omdat de muren ondertussen al die warmte hebben opgenomen.
Een rolluik zal dus wel iets helpen om de warmte wat te vertragen bij binnenkomen, helemaal als de zon flink op de ramen kan staan. Maar die warmte kon je waarschijnlijk ook al makkelijker weg ventileren, immers de muren e.d. zijn niet zo ver opgewarmd. Zodra het echter een paar dagen achter elkaar warm is, dan warmt alles op en doet het weinig meer.

Een airco is een compleet ander verhaal, je gaat dan actief de warmte uit de ruimte halen. Hoe koel je het krijgt hangt dan er van af hoe veel warmte de muren blijven afgeven (hoe goed de isolatie de warmte tegenhoudt). Maar de lucht in de ruimte zal veel koeler zijn dan buiten en ook droger, wat de gevoelstemperatuur enorm helpt.

Dus een rolluik zal hooguit iets doen rondom de zomer, maar als je een beetje een hittegolf hebt, dan is er maar 1 oplossing en dat is actief koelen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 17:46
Ik heb rolluiken sinds vorig jaar, mede om warmte buiten te houden en kan je vertellen dat het niet werkt. Misschien duurt het wat langer voor het warm is met rolluiken maar warm zal het gewoon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
stroomkosten noem ik geen nadeel van een airco dat is met koelen lang niet zoveel als je denkt.
Je hebt zelfs airco's die op stroom goedkoper kunnen verwarmen dan een cv-ketel op gas.
De betere merken hebben vrij stille units maar dat kost dan wel weer iets meer.
Het enige nadeel wat dan overblijft zijn de jaarlijkse kosten. en daar staat koelen in de zomer tegenover.

Een huis uit 89 heeft dak en spouw isolatie dus houd aardig wat warmte vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:12
Wij slapen op zolder en de zuidzijde van het dak is uitsluitend pannen en zonnepanelen. Zelfs als het vriest slapen wij met het raam open, warmte kan ik niet zo goed hebben. Ik had gehoopt dat na het plaatsen van de zonnepanelen het minder warm zou zijn op zolder dan voor de plaatsing. Nou, niets is minder waar. Als de warmte er eenmaal in zit krijg je die er echt niet meer uit. Ik heb dus niet het idee dat een rolluik helpt. Misschien de eerste dag of twee dagen een beetje, maar merkbaar? Nee, ik denk het niet.

Sinds het voorjaar een airco op zolder. Heerlijk. Ik zou er niet eens over twijfelen. Bijkomend voordeel, nu mijn vriendin daar ook een werkplek heeft voor het thuiswerken kan zij daar ook prima die ruimte mee verwarmen.

Als je dan uiteindelijk de financiële ruimte hebt zou ik alsnog zonwering plaatsen. Het scheelt uiteraard als je geen zoninstraling hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hippiepaci schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:20:
In de zomer worden de 2 slaapkamers op zolder erg snel warm/heet. Daar wil ik graag een oplossing voor maar ik twijfel wat de beste oplossing is: een airco met buitenunit of rolluiken. Beide slaapkamers zijn voorzien van een verwarming dus voor de winter maakt het niet zoveel uit.
Warmte binnen houden en warmte buiten houden zijn echt 2 verschillende zaken, met elk hun eigenaardigheden.

Bij warmte buiten houden kun je eigenlijk alleen maar 'verschuiven', dus hoe dikker de isolatie, hoe langer het duurt voordat de warmte naar binnenkomt. Maar het is uiteindelijk onvermijdelijk dat de warmte binnenkomt. Afkoelen gaat het pas weer als de temperatuur een stuk gedaald is en zeker niet in een uurtje ventileren 's-avonds als het kwik even onder de kamertemperatuur duikt. Helemaal omdat de muren ondertussen al die warmte hebben opgenomen.
Een rolluik zal dus wel iets helpen om de warmte wat te vertragen bij binnenkomen, helemaal als de zon flink op de ramen kan staan. Maar die warmte kon je waarschijnlijk ook al makkelijker weg ventileren, immers de muren e.d. zijn niet zo ver opgewarmd. Zodra het echter een paar dagen achter elkaar warm is, dan warmt alles op en doet het weinig meer.

Een airco is een compleet ander verhaal, je gaat dan actief de warmte uit de ruimte halen. Hoe koel je het krijgt hangt dan er van af hoe veel warmte de muren blijven afgeven (hoe goed de isolatie de warmte tegenhoudt). Maar de lucht in de ruimte zal veel koeler zijn dan buiten en ook droger, wat de gevoelstemperatuur enorm helpt.

Dus een rolluik zal hooguit iets doen rondom de zomer, maar als je een beetje een hittegolf hebt, dan is er maar 1 oplossing en dat is actief koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Airco, geen twijfel over mogelijk. De warmte in je huis stijgt vanzelf naar zolder, de zon verhit het dak. Geen rolluik die daar wat aan kan doen, die werkt alleen tegen directe instraling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik zou ook een airco aanraden. Hier ook rolluiken sinds dit jaar voor 2 slaapkamers op ‘t zuiden (en nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas). Duurt misschien 1 dag langer voordat het (te) warm wordt in de kamers, maar inderdaad - ook ik had gehoopt dat het meer zou helpen. Valt dus wel tegen. Ben nu een airco in overweging aan ‘t nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:06
Bedankt voor de antwoorden. Het is overduidelijk :) ik ga op zoek naar een geschikte airco plus monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Beiden. Eerste prioriteit is warmte buiten houden, en ramen die vol 'in de zon' staan laten heel veel warmte binnen. Uiteindelijk wordt het ook met zonwering alsnog warm, en daar heb je dan de airco voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:14:
Beiden. Eerste prioriteit is warmte buiten houden, en ramen die vol 'in de zon' staan laten heel veel warmte binnen. Uiteindelijk wordt het ook met zonwering alsnog warm, en daar heb je dan de airco voor.
Tsja. Het rolluik is een extra isolatiemiddel dat gaat helpen om de airco iets efficiënter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ASW1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:58:
[...]

Tsja. Het rolluik is een extra isolatiemiddel dat gaat helpen om de airco iets efficiënter te maken.
Efficiënter is maar marginaal, vermindering van weg te koelen instraling... dat is de grote hap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:02
Is echt het laatste waar je je druk om maakt als je met je doorweekte bilnaad je zolderkamertje in loopt waar het lekker koel is. De spijt van de stroomkosten verdampt harder dan het frikandelbroodje dat je anders in de vensterbank had kunnen bakken, maak je daar maar geen zorgen om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn 2,5 kW a/c met R32 hangt nu ca 1,5 jaar op de kamer boven de garage. Ca. 4x6 BVO en werkt ook als verwarming voor die ruimte. Is tijdens Corona ook kantoor geweest.
afgelopen 12 maanden:
  • verwarmen: 37 kWh
  • koelen: 16 kWh
Dus voor 11 euro per jaar heb ik die ruimte verwarmd en gekoeld. Dat zijn echt de kosten niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:35:
Mijn 2,5 kW a/c met R32 hangt nu ca 1,5 jaar op de kamer boven de garage. Ca. 4x6 BVO en werkt ook als verwarming voor die ruimte. Is tijdens Corona ook kantoor geweest.
afgelopen 12 maanden:
  • verwarmen: 37 kWh
  • koelen: 16 kWh
Dus voor 11 euro per jaar heb ik die ruimte verwarmd en gekoeld. Dat zijn echt de kosten niet.
Ook mijn ervaring; energierekening van koelen is -met een beetje geisoleerde ruimte- echt peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als ik de garagedeuren vervang voor iets meer dan blik, zal die verwarmingslast ook stevig dalen.

Pagina: 1