Integendeel, als computerprogrammeur is dat altijd de grote uitdaging: de interne consistentie van je programma / het model en in hoeveel detail je de randvoorwaarden mee kunt laten wegen. Terugkoppeling is heel belangrijk.Tuttel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:44:
Je reactie spreekt overigens boekdelen dat je geen kennis hebt van modelleren en niet verder bent gekomen dan het kopiëren van de uitleg van Bas Haring hoe een CPB-model eruit ziet. Een model is inherent een versimpeling van de werkelijkheid. Dan kun je dat bestempelen als "lekker makkelijk", maar helaas zijn we nog niet zo ver dat we compleet realistische modellen kunnen maken noch de quantum computing kracht hebben om ze te berekenen.
Ik geloof zeker dat ze hun best doen om de toekomst met die twee simulaties zo goed mogelijk in kaart te brengen. Ik heb er alleen grote twijfels over het realisme daarvan, omdat ik uit ervaring weet hoe moeilijk dat is, zelfs voor veel eenvoudigere modellen.
Dat ik er tegen ageer is vooral omdat "het laten doorrekenen" door de overgrote meerderheid wordt gezien als een essentieel onderdeel en je programma's die dat niet doen dus onmogelijk serieus kunt nemen. Terwijl het boekhoudkundige deel helemaal niet zo ingewikkeld is en je dat zelf ook met wat onderzoek in Excel kunt doen.
De houdbaarheid daarvan is laag, want er wordt dan geen rekening gehouden met het effect van die maatregelen en het is niet realistisch te modelleren. "Geldig tot de invoering."
Verder ben ik het met je eens.