Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:25
Ben in 2019 in de huidige woning komen wonen. En mijn verbruik sinds die tijd is als volgt:

Periode 1: 01-04-2019 - 13-08-2019
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 1 kind
Verbruik: 41m3

Periode 2: 14-08-2019 - 23-08-2020
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen (2e sinds april 2020)
Verbruik: 120m3

Periode 3: 24-08-2020 - 10-08-2021
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen
Verbruik: 132m3

Periode 4: 11-08-2021 - 09-08-2022
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen
Verbruik: 123m3

Waterslurpers in huis zijn wel aanwezig. Denk aan vaatwasser (wel met ECO stand), regendouche en badkuip. En in de zomer staat er redelijk vaak een badje op voor de kinderen.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

Vierpersoonshuishouden: 90m3

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 10:23
Bundin schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 01:57:
afgelopen jaarafrekening kwam neer op 37 kuub in mijn eentje. Ik douche niet iedere dag, maar let er verder niet echt heel veel op. Wel draaien vaatwasser en wasmachine alleen eco programma's. De tuin sproei ik niet, maar dat is ook niet echt nodig.
Met eenzelfde thuissituatie is het mij gelukt om weer op 13 m3 uit te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Hier mijn verbruik:

2022: 97m3 (3 kinderen)
2021: 91m3 (2 kinderen)
2020: 94m3 (2 kinderen)
2019: 86m3 (1 kind)
2018: 84m3 (1 kind)
2017: 67m3

Gezin varieert dus van 2 tot 5 personen. We hebben een regendouche (sinds 2020) en wasbare luiers (2-3 wasjes per week). Sinds dit jaar ook een watermeter (van HomeWizard) dus ik kan nu precies inzien hoeveel ik op elk moment verbruik. Verbruik per dag schommelt nu tussen 150 en 500 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Nou k zal ook maar eens mee doen
Kreeg van de week de oproep van vitens het waterverbruik door te geven feb 2022 - feb 2023 134 kuub
We wonen met 5 personen waarvan er 4 volwassen zijn en een kleindochter die elke week een keer bij ons baddert
Verder hebben we een tuin, en 6 kleine huisdieren
Vorig jaar was het verbruik 174 kuub
Kraan was een weekend blijven lopen …
Dus wel een net verbruik schat ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Over 2021 heb ik 150 kuub afgerekend. Denk dat met de droge zomer het afgelopen jaar wel meer is geweest, mijn tuin verdroogde waar je bij stond. 3 persoons huishouden

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sariah84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik zag toevallig dit topic en dacht wil toch even reageren. Vorig jaar was mijn begin stand 595m3. Vanmorgen even gekeken en er staat 601m3. Dat betekend een jaar verbruik van 6m3 waarbij tot 1 februari een 2 persoons huishouden was met één keer in de twee weken een extra persoon in de weekenden.
Daarbij moet ik wel zeggen dat wij voornamelijk water uit pakken drinken kort douchen en daarnaast werd er kort gedoucht. Ikzelf gebruik een camping douche waarbij het waterverbruik onder de 18liter per douchebeurt zit.
Tussen de dagen door gebruik ik vochtige washandjes en een dry douche mousse.
Ik heb maandenlang met een scrubba wash bag de kleren met de hand gewassen en heb nu een miniwasmachine.
Douche water wat ik in de emmer overhoud gebruik ik om de afwas te doen waarbij extra gekookt water zit. Ik ga er dan met deze methode vanuit dat ik tot 2024 nog lager in waterverbruik zal zitten. Zeker nu ik weer alleen woon.
Ik betaal nu c.a. 20 euro in de maand, maar dat zal na de jaarrekening eind van de maand wel veel lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 15:31

Wailing_Banshee

You're Next

Kende dit topic nog niet, maar even tijd om ons verbruik te melden. Helaas geen slimme meter of zelfs maar een meter die slim te maken is (ik heb wel een Homewizard apparaatje klaar liggen, maar die kan niet op onze meter...) Dus de handmatig afgelezen waarden:

2013: 60m3
2014: 59m3
2015: 55m3
2016: 56m3
2017: 55m3
2018: 55m3
2019: 55m3
2020: 65m3
2021: 70m3
2022: 55m3

Twee-persoons huishouden, vrijstaand huis.
Tot 2020 werkten we practisch nooit thuis
2020 en 2021 was bijna 100% thuiswerken (beide personen)
2022 was 3 dagen per week thuiswerken (en 2 dagen naar kantoor).

2020 en 2021 had nog een andere, medische, reden voor een hoger waterverbruik.

Douchen om de dag, hebben een regendouche, maar ook een gewone douche. Die regendouche wordt meestal alleen maar in het weekend gebruikt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 10:08
Iets kortere lijst :)
2 wolwassenen, 1 kind.
Douchen ca. 4 keer per week, geen bad.
Eco Douchekop (Niebla, 5ltr/min), Doorstroombegrenzer voor stortdouche (7ltr/min), recente Wasmachine en Vaatwasser. Tuin krijgt water wanneer echt nodig.
Zeker vorig jaar toch wat meer gedacht over waterverbruik en hoe waardevol schoon drinkwater is. Dus had meteen ook de wens hier een stuk zuiniger mee om te gaan.

2020: 99m3
2021: 98m3
2022: 74m3

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54
2 volwassenen, 2 kinderen (2 en 4 jaar)
Ik douche ongeveer 4x per week, vriendin wel elke dag
Kinderen gaan ongeveer 3 a 4x per week in bad, of mee onder de douche

Jongste kind draagt nog wasbare luiers, dus we wassen gemiddeld vrijwel dagelijks

verbruik 120-140 m3 per jaar.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:22

mwa

Toevallig net de standen doorgegeven. Afgelopen jaar 62m2, maar wij waren bijna een half jaar weg ivm verbouwing. Jaar daarvoor 115m3 (2 volwassenen, 3 kinderen, grote tuin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:02
sariah84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:15:
Ik zag toevallig dit topic en dacht wil toch even reageren. Vorig jaar was mijn begin stand 595m3. Vanmorgen even gekeken en er staat 601m3. Dat betekend een jaar verbruik van 6m3 waarbij tot 1 februari een 2 persoons huishouden was met één keer in de twee weken een extra persoon in de weekenden.
Daarbij moet ik wel zeggen dat wij voornamelijk water uit pakken drinken kort douchen en daarnaast werd er kort gedoucht. Ikzelf gebruik een camping douche waarbij het waterverbruik onder de 18liter per douchebeurt zit.
Ik heb maandenlang met een scrubba wash bag de kleren met de hand gewassen en heb nu een miniwasmachine.
Douche water wat ik in de emmer overhoud gebruik ik om de afwas te doen waarbij extra gekookt water zit. Ik ga er dan met deze methode vanuit dat ik tot 2024 nog lager in waterverbruik zal zitten. Zeker nu ik weer alleen woon.
Ik betaal nu c.a. 20 euro in de maand, maar dat zal na de jaarrekening eind van de maand wel veel lager worden.
Indrukwekkend laag verbruik. Mag ik vragen naar je motivatie van dit lage verbruik ivm het drinken van water uit pakken. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de milieuimpact van die pakken water, nog los van de kosten daarvan, totaal niet in verhouding zouden staan tot wat meer regulier waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:01
Van 2015 - 2022 gemiddeld 92 m³/jaar (met een standaarddeviatie van 7).

Dat is met een huishouden van 5 (2 volwassenen, 3 tieners). Laatste twee jaar ietsje het studerende kind voor een half meegeteld. Gemiddeld 19 m³ per persoon (st.dev 1m³).

We drinken, vaatwassen, toiletteren, douchen, sproeien af en toe de tuin.

We letten niet bovenmatig op verspilling, dus ik kijk echt op van het hoge verbruik wat hier door sommigen wordt gemeld. Ik zou niet weten waar ik die extra liters aan moet op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Waterstand net deze week doorgegeven en nu zie ik dit topic.

2016: 144
2017: 155
2018: 149
2019: 153
2020: 139
2021: 142
2022: 118

Gezin, 3 kinderen. in het algemeen proberen we niet te verspillen.
Afgelopen jaar nieuwe tuin met nieuwe planten dus daar wel extra gesproeid, maar toch flink lager dan de jaren ervoor.
1 van de gezinsleden hield wel van lang douchen, die heeft afgelopen jaar bewust gekozen om dat patroon te doorbreken. Dat lijkt flink effect gehad te hebben...

Als ik het zo lees hier zitten we niet bovengemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
sariah84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:15:
Heel laag, zoals ook al eerder opgemerkt.
Maar die pakken water lijkt mij overbodig en zorgt ervoor dat je daar netto hogere kosten en milieubelasting hebt.

En douchewater hergebruiken voor de afwas? Dat vind ik niet fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Zit op 37 m³ na laatste opname en daarvoor ook zoiets, wel krom dat ik voor 300 m³ rioolheffing moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sariah84
Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Indrukwekkend laag verbruik. Mag ik vragen naar je motivatie van dit lage verbruik ivm het drinken van water uit pakken. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de milieuimpact van die pakken water, nog los van de kosten daarvan, totaal niet in verhouding zouden staan tot wat meer regulier waterverbruik.
Jazeker mag dat! Mijn motivatie was in eerste instantie het feit dat ik een huisgenoot had die geen werk had. Dus alle kosten kwamen op mij. Toen daar boven op de energie crisis kwam ben ik gaan verder onderzoeken wat ik kan doen om de kosten te verlagen. Ik besefte dat ik een vrij luxe leven had, waarin ik best kon minderen. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd geraakt in butchcraft en surviving skills.
Je beseft dan heel erg dat we niet altijd voorbereid zijn op situaties wanneer we niet alle middelen hebben en daarnaast vind ik het off grid leven ook erg interessant.
Naast het waterverbruik heb ik ook een gas vebruik van c.a. 1m3 in de maand en stroomverbruik van c.a. 70-80 kwh in de maand.
Mocht je het interessant vinden, ik heb een word doc geschreven vorig jaar met de besparingen die ik de afgelopen jaren heb gedaan en wat het mij tot nu toe gekost heeft.
Die pakken water overigens waren voornamelijk voor mijn huisgenoot als hij de deur uit wandelen ging.
Om het water vebruik op een andere manier te verminderen wil ik een waterfilter, waarbij ik bijvoorbeeld regen water kan filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariah84
KNed schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Heel laag, zoals ook al eerder opgemerkt.
Maar die pakken water lijkt mij overbodig en zorgt ervoor dat je daar netto hogere kosten en milieubelasting hebt.

En douchewater hergebruiken voor de afwas? Dat vind ik niet fris.
Dat valt erg mee. Ik sta niet boven de emmer te douchen. De emmer staat op een afstand en de camping douche heeft een dompelaar die het water naar de douche kop aanstuurt. Dus her water is absoluut schoon. Daarnaast is het water dat extra erbij voeg gekookt op water uit een petromax kan. Vergelijkbaar met een Kelly Kettle. Daar kook ik ook mijn douchewater mee. Echt back to nature dus. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ieder z'n ding maar dat is mij allemaal een stap te ver.
Ik ga iets minder ver met "back to nature" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zie dit topic voorbij komen en heb dan maar eens ingelogd op mijn Vitens omdat ik eigenlijk niet echt op water verbruik let.
Warm water wel maar dat is omdat we anders kans hebben op een koude douche ivm een warmtepomp boiler.
Onderstaande in plaatjes gezin 2 kinderen 7 en bijna 10 momenteel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du1yIOn5Z3qhvBVtVkCDusWq5co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FDTqjezyN2iz0OFFZADPBCs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnQXZmzIXC_EsZofA3RJ5fY06dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8JHfuo7lE1uvIQt1vuXfKXY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quaguQM3Y-ZUINMgV_IdUQKec74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzIH24Qj51Zfvc9fqe8zDrGd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0RXvmeDCMKHUk2VR6MzNzmIVPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUu3vu16BlsU6FYpX9dLQQIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_76_27APfjy9ujAG6AQ5kzASJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWOetT6HKzZN26GQL6qLJzzP.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyVR88
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:45
Toevallig kwam ik uit op dit topic nadat ik vandaag een tussentijdse rekening kreeg van De Watergroep (BE) en toch graag eens wou vergelijken met andere huishoudens.

De tussentijdse berekening (3 maandelijks) bedraagt maar liefst: €286!!

Even kort schetsen naar het verbruik en de samenstelling van ons gezin.
4 personen, 2 volwassenen en 2 kleine kindjes.
Ikzelf ga bijna dagelijks in bad (bad wordt half gevuld, dus niet vol)
Vrouw en kinderen gaan om de dag in bad (3x - max. 4x per week)
De kraantjes buiten zijn aangesloten aan een pomp met grondwater, dus alles wat buitenshuis wordt gedaan bv. Planten water geven, gebeurt met grondwater.
We gebruiken dagelijks 1x de vaatwasser, op kort programma.
De wasmachine draait gemiddeld 2-3x per week.
Verder drinken wij enkel water uit flessen, dus geen kraanwater (heeft raar smaakje en vertrouw het niet helemaal eerlijk gezegd)

Wij wonen hier sinds vorig jaar en kunnen enkel afgaan op het jaarlijks verbruik van 1 jaar.
Dit bedraagt: 143kuub/jaar
Ik heb vandaag de meterstand zelf nog gecontroleerd en ingegeven bij De Watergroep, deze kwam ook ongeveer uit met de verwachtte meterstand van hun kant.

Dit lijkt mij niet zo slecht eerlijk gezegd, helemaal niet iets wat zo'n hoog bedrag zou kunnen rechtvaardigen...

In onze vorige woning waren we met evenveel personen, soms zelfs een 5de persoon erbij, waste ik de wagens met kraanwater en waren de kindjes kleiner (denk aan luiers wassen, kinderen vaker vuil en dus meer in bad,...) Daar lag ons verbruik binnen dezelfde lijnen (130-150 kuub/jaar) maar daar moesten we maar €100 betalen per 3 maandelijkse berekening.

Vandaag heb ik dus ook de Watergroep gecontacteerd hierover omdat wij het toch wel erg veel vinden, dit zou uitkomen op meer dan €1000/jaar aan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AndyVR88 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:21:
Toevallig kwam ik uit op dit topic nadat ik vandaag een tussentijdse rekening kreeg van De Watergroep (BE) en toch graag eens wou vergelijken met andere huishoudens.

De kraantjes buiten zijn aangesloten aan een pomp met grondwater, dus alles wat buitenshuis wordt gedaan bv. Planten water geven, gebeurt met grondwater.
Verder drinken wij enkel water uit flessen, dus geen kraanwater (heeft raar smaakje en vertrouw het niet helemaal eerlijk gezegd)

Wij wonen hier sinds vorig jaar en kunnen enkel afgaan op het jaarlijks verbruik van 1 jaar.
Ik heb vandaag de meterstand zelf nog gecontroleerd en ingegeven bij De Watergroep, deze kwam ook ongeveer uit met de verwachtte meterstand van hun kant.

Dit lijkt mij niet zo slecht eerlijk gezegd, helemaal niet iets wat zo'n hoog bedrag zou kunnen rechtvaardigen...

In onze vorige woning waren we met evenveel personen, soms zelfs een 5de persoon erbij, waste ik de wagens met kraanwater en waren de kindjes kleiner (denk aan luiers wassen, kinderen vaker vuil en dus meer in bad,...) Daar lag ons verbruik binnen dezelfde lijnen (130-150 kuub/jaar) maar daar moesten we maar €100 betalen per 3 maandelijkse berekening.

Vandaag heb ik dus ook de Watergroep gecontacteerd hierover omdat wij het toch wel erg veel vinden, dit zou uitkomen op meer dan €1000/jaar aan water.
Gister net de jaarafrekening gehad.
Gezin van 4 en we kijken nergens naar wat betreft watergebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ2NKDJUtgpHkr-qIy4kFmycl4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/narYRenhIu63fA4lDzttEjnV.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AndyVR88 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:21:

De 143 kuub lijkt mij niks vreemds met een gezin van 4 zonder tuin om te sproeien. Kan natuurlijk minder, kan ook een stuk meer. Maar dan moet je toch gewoon kunnen narekenen waar je jaarbedrag op moet uitkomen?

(Overigens dat je water drinkt uit flessen is irrelevant, dat is minieme fractie op je totale verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
In 2021 78m3, in 2022 57m3, en voor 2023 54m3.
1 persoonshuishouden, appartementje.
Ik kan niet zeggen dat ik er zuinig aan doe. Verbaast me wel dat ik minder ben gaan gebruiken t.o.v. 2 jaar geleden en vorig jaar terwijl ik sinds een jaartje een regendouche heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 08-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 10:28
99m3 voor 2p met bad en regendouche.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
122 kuub hier, kost ons zo'n 270 euro op jaarbasis.

@AndyVR88 misschien dat je een vorige periode niks hebt betaald en ze je nu gewoon voor een heel jaar aanslaan? Of dat het huidige gebruik 5x het gebruik van de vorige periode is en dat ze daarom hebben gerekend met daar 5x bovenop voor de volgende periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:39
Wij zijn ook erg zuinig in het verbruik met water. Ik douche door de weeks via een emmer en volgens mij is dat een 20L dat ik vul met koud water. Ik denk dat ik hierdoor enorm op kan besparen. Warm water dan? Ik doe dat met onze waterkoker en dan 2 keer 1.5L aan het kook brengen via elektriciteit.

Dat doe ik nu al iets meer dan 1 jaar nadat de gas tarieven zo extreem hoog waren! (Gas tarieven van boven de €2 per m3 toen der tijd) Een emmer is voldoende voor een wasbeurt :)

In het weekend douche ik normaal onder de kraan. Mijn vrouw douche wel altijd onder de kraan.

Het bespaart op gas en ook op water.

Als wij onder de kraan douchen zetten we het water uit bij het wassen en laten we het water niet doorlopen.

Wij hadden een verbruik van

Op basis van tweepersoonshuishouden:
Uw verbruik februari 2022-2023

66 m³ (66.000 liter)

Vorig verbruik
Uw verbruik in de vorige periode was 75 m³.

Toen ik nog alleen woonde was mijn verbruik ongeveer 21 m3 per jaar en zonder emmer.

[ Voor 37% gewijzigd door Van der Berg op 08-07-2023 14:33 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndyVR88
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:45
EDIT op mijn vorig bericht.

Heb de factuur in detail bekeken en ik stel vast dat 2/3de van de berekening werd aangerekend onder "comfort tarief", dit tarief ligt 2x hoger dan het reguliere basistarief, het comfort tarief mag pas aangerekend worden bij een jaarlijks verbruik hoger dan 150 kuub/jaar (voor gezin van 4).
Klacht is ingediend bij De Watergroep.

Toch ongelofelijk hoe je tegenwoordig alles zelf dient op te volgen en recht te zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:12
Stabiel verbruik al meerdere jaren, gezin van 4.
45m3
Grote besparing is wel dat de wc's en wasmachine regenwater gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Van der Berg schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:58:
Wij zijn ook erg zuinig in het verbruik met water. Ik douche door de weeks via een emmer en volgens mij is dat een 20L dat ik vul met koud water. Ik denk dat ik hierdoor enorm op kan besparen. Warm water dan? Ik doe dat met onze waterkoker en dan 2 keer 1.5L aan het kook brengen via elektriciteit.

Dat doe ik nu al iets meer dan 1 jaar nadat de gas tarieven zo extreem hoog waren! (Gas tarieven van boven de €2 per m3 toen der tijd) Een emmer is voldoende voor een wasbeurt :)

In het weekend douche ik normaal onder de kraan. Mijn vrouw douche wel altijd onder de kraan.

Het bespaart op gas en ook op water.

Als wij onder de kraan douchen zetten we het water uit bij het wassen en laten we het water niet doorlopen.

Wij hadden een verbruik van

Op basis van tweepersoonshuishouden:
Uw verbruik februari 2022-2023

66 m³ (66.000 liter)

Vorig verbruik
Uw verbruik in de vorige periode was 75 m³.

Toen ik nog alleen woonde was mijn verbruik ongeveer 21 m3 per jaar en zonder emmer.
Ik zou je vrouw toch eens aanspreken om haar watergedrag dan. Wij zitten met 2 personen op zo'n 55m3 per jaar en douchen gewoon beide onder een lopende kraan. Als jij in je eentje, zonder emmer, op 21m3 zit, zou je met z'n 2-en op zo'n 50m3 moeten zitten. En dan kun je gewoon douchen, zonder van zo'n emmer gebruik te moeten maken of onder het wassen de douche uit te zetten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-06 11:45

Nox

Noxiuz

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:57:
[...]

Ik zou je vrouw toch eens aanspreken om haar watergedrag dan. Wij zitten met 2 personen op zo'n 55m3 per jaar en douchen gewoon beide onder een lopende kraan. Als jij in je eentje, zonder emmer, op 21m3 zit, zou je met z'n 2-en op zo'n 50m3 moeten zitten. En dan kun je gewoon douchen, zonder van zo'n emmer gebruik te moeten maken of onder het wassen de douche uit te zetten...
Het gemiddelde voor een eenpersoonshuishouden is 70 kuub. Je kan ook gewoon doorslaan. En water verwarmen met een waterkoker is het duurste wat er is. Gas is goedkoper als je het hebt en als je een warmtepomp hebt ben je het voordeligst uit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:02
Nox schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Het gemiddelde voor een eenpersoonshuishouden is 70 kuub. Je kan ook gewoon doorslaan. En water verwarmen met een waterkoker is het duurste wat er is. Gas is goedkoper als je het hebt en als je een warmtepomp hebt ben je het voordeligst uit.
Een emmer van 20 liter is ook onzin, dat is 3,5 minuut douchen met een eco douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-06 12:54
Dit jaar 105 m³
2 volwassen, 2 kinderen.. dagelijks douchen
Toiletten op regenwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
[...]

Ik dacht dat juist elektriciteit goedkoper was dan gas? Wij hebben geen warmtepomp. Ooit was gas boven de €2 per kuub m3. Ik heb eens een keer mijn energiemeter verbruiksmeter er tussen gezet op mijn waterkoker 12-cent per keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb4szIluchunIU2r-HkyQI8U_dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRnqRipxkoVO6xe1crFugHet.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben een Kombi ketel van Intergas en deze staat op Eco-stand

Wij gebruiken ons wasmachine in katoen Eco-stand en de vaatwasser ook. Minder waterverbruik

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 10-07-2023 10:01 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Koptelefoontje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Een emmer van 20 liter is ook onzin, dat is 3,5 minuut douchen met een eco douchekop.
Wij hebben een eco douchekop van GROHE.

Dit is de emmer dat ik gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn6XC-Dx5hfyL0TPjvZkrBD2SN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcSGXwL7TEh5mlgy9SlifegE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 10-07-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07
89m3 voor 2 volwassenen, bad, regendouche, grote tuin en een baby. Vind het niet slecht, maar er staan intussen 2 regentonnen in de schuur klaar om aan te gaan sluiten

[ Voor 31% gewijzigd door MoiZie op 10-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 17:23
Van der Berg schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Ik dacht dat juist elektriciteit goedkoper was dan gas? Wij hebben geen warmtepomp. Ooit was gas boven de €2 per kuub m3. Ik heb eens een keer mijn energiemeter verbruiksmeter er tussen gezet op mijn waterkoker 12-cent per keer.
Je kan de hoeveelheid energie van één m3 gas vergelijken met 10 kWh stroom. Als je bij het verwarmen van water één m3 gas gebruikt ben je in je rekenvoorbeeld €1,14 kwijt, wil je dezelfde hoeveelheid verwarmen met stroom kost het je €3,67.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 26-06 11:45

Nox

Noxiuz

Van der Berg schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]

Wij hebben een Kombi ketel van Intergas en deze staat op Eco-stand

Wij gebruiken ons wasmachine in katoen Eco-stand en de vaatwasser ook. Minder waterverbruik
Elektra was toen zeker 40 cent per kwh. Gas geeft je ongeveer 8-9kwh per kuub, en dat is met wat verlies. Do the math.

En als je dan 20L verbruikt met een emmer... 3,5 minuut met een eco-douchekop kan je ook wel jezelf mee wassen, desnoods zet je hem tussen het inzepen uit.

In een onderzeeër moet het binnen een minuut, als het die matrozen lukt, lukt het jou ook wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wij gebruiken al jaren rond de 55m3 voor een huishouden van 2 personen. En wij doen zeker niet extra zuinig met water. We douchen ons om de dag, vaker als het nodig is, gewoon met een normale waterbesparende douchekop, gaan gewoon naar de wc, trekken altijd door, etc.

Wat wij niet doen is water voor de tuin gebruiken. Dus we sproeien nooit. Het enige wat we soms doen (vooral na zo'n droge periode als juni) is water wat we opgevangen hebben in de douche (emmer onder de douche om het water op te vangen wat anders door het putje gaat, totdat het water warm is) in de regenton gooien. Meestal gooien we dat door de wc omdat die wc van ons volgens mij zelfs met de grote spoelbeurt te weinig water gebruikt om de leiding goed leeg te spoelen... (dus het is een extra spoelbeurt, gewoon om een grotere waterdruk te creeeren waardoor verstoppingen beter doorgespoeld worden).

Maar waar het mij om ging, @Van der Berg had een verbruik van 21m3 toen hij alleen was, en nu hij zelfs meer water bespaart zelf, hij toch een verbruik heeft van 77m3. Ik lees hierin dat hij nog stees zo weinig (mogelijk zelfs nog minder) gebruikt, en zijn vrouw een heel stuk meer.

Ik kan helaas geen watermeter op m'n watermeter plaatsen (alleen cijfers op dat ding), ik ben vooral erg benieuwd hoeveel water we met een douchebeurt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn vrouw zet ook de kraan uit tijdens het douchen. Toen ze 9 jaar geleden nieuwe in Nederland was om met mij samen te wonen, heb ik haar geleerd. Ze was altijd gewend om 1 uur in te douchen.

Mijn verbruik voor 1 jaar was:

66 m³ (66.000 liter) 2022-2023

Ik kan dus opmaken uit jullie reacties dat het tot geen besparing oplevert via douchen via de emmer, als onder de kraan.

[ Voor 52% gewijzigd door Van der Berg op 10-07-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:13
Zit al jaren op 20m3. Ben alleen, en doe niet speciaal zuinig aan, maar houd waterverbruik wel in gedachten. Zo douche ik elke dag, maar maximaal 2 minuten. Of laat ik de kraan niet onzinnig stromen. Wel krijgen de planten in de tuin krijgen elke dag een paar gietertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sinds gisteren kan ik mijn waterverbruik lezen! Onze oude meter had geen ronddraaiend dingetje wat je kon aflezen, alleen cijfers (dus ook de tiende liters). Ik had de homewizard watermeter al bijna een jaar in huis dus gelijk aangesloten. Moet alleen nog iets anders dan type verzinnen om hem vast te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
139m2. 2 pubers en een tuin die in de gortdroge zomers ook wel 's watr kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 14:40
Twee onder een kap, grote tuin, regenton, twee personen.

2020: 39m3
2021: 51m3
2022: 35m3
2023: 34m3

Niet meer water verbruikt het afgelopen jaar en toch meer betalen. Kuub water is hier sinds 1 januari 90ct ipv 80ct. Al is in onze situatie het vastrecht nog altijd 3x zo duur dan het daadwerkelijke verbruik.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
2023 is 111m3 tot vandaag nog een paar weken dan is het jaar om.

Gezin van 4
Tuintje dit jaar wat meer water want alles nieuw geplant en toen was de regen op...

Anoniem: 1979746

Hier zitten we op ongeveer op 134m3
2 persoons huishouden waarvan 1 persoon maar de helft van het jaar hier woont. Dus eigenlijk 1.5 persoons huishouden.

Doen niet zuinig aan, lekker lang douchen (soms 2-3x per dag), planten water geven (elke dag, maar alleen in zomer wanneer het niet regent), vaatwasser, etc.

Vloerverwarming gebruikt denk ik ook water: let er niet zo op.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1979746 op 16-11-2023 11:57 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:57:
Twee onder een kap, grote tuin, regenton, twee personen.

2020: 39m3
2021: 51m3
2022: 35m3
2023: 34m3

Niet meer water verbruikt het afgelopen jaar en toch meer betalen. Kuub water is hier sinds 1 januari 90ct ipv 80ct. Al is in onze situatie het vastrecht nog altijd 3x zo duur dan het daadwerkelijke verbruik.
Waarom was het verbruik in 2021 zo veel hoger? (niet dat het hoog was, ik geloof dat 50m3 per persoon gemiddeld is...) Was dat puur vanwege thuiswerken? Ik kan dat helaas in m'n eigen cijfers niet terugzien, vanwege omstandigheden.

• mk1992
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:18:
[...]

Waarom was het verbruik in 2021 zo veel hoger? (niet dat het hoog was, ik geloof dat 50m3 per persoon gemiddeld is...) Was dat puur vanwege thuiswerken? Ik kan dat helaas in m'n eigen cijfers niet terugzien, vanwege omstandigheden.
In dat jaar is de tuin vernieuwd en is er best wat gesproeid om de grasmat enz. te laten wortelen. En 2020 was geen compleet jaar, hebben er 10 maanden gewoond ivm verbouwing.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Anoniem: 1979746 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:

Vloerverwarming gebruikt denk ik ook water: let er niet zo op.
Als een (vloer)verwarming water verbruikt heb je een lek :D , dus dat water heb je echt zelf weggedoucht. Besparende douchekop verdient zich in jouw geval zo terug.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:36:
[...]
In dat jaar is de tuin vernieuwd en is er best wat gesproeid om de grasmat enz. te laten wortelen. En 2020 was geen compleet jaar, hebben er 10 maanden gewoond ivm verbouwing.
Ja, dat konden wij toen ook wel merken, toen we onze oprit vernieuwd hebben. Daar zit ook gras in en samen met de heg (die dat jaar ook vernieuwd is), is er ook iets van 10 tot 15m3 water in gegaan.

Anoniem: 1979746

mk1992 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:38:
[...]

Als een (vloer)verwarming water verbruikt heb je een lek :D , dus dat water heb je echt zelf weggedoucht. Besparende douchekop verdient zich in jouw geval zo terug.
Haha oeps, kan je nagaan hoe weinig ik van m’n woning weet.
De besparende douchekop heb ik er juist vanaf gehaald, irriteerde me aan het miezerige waterstraaltje dat er uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Ons verbruik 2023 tot 2024. Via Dunea Op basis van tweepersoonshuishouden:

Dit verbruik van 56m3 bij ons op aparatment van 65m2 op basis van tweepersoonshuishouden

2023 tot 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_uNX5O_i5pGRYKzC4eMP1uGtQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz70TaUrcBuwZ0VuF4T4b37t.jpg?f=fotoalbum_large

2022 tot 2023:
66 m³ (66.000 liter)

Voor 2014:
Toen ik nog alleen woonde was mijn verbruik per jaar rond de 21/22 m3 per jaar

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 20-02-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30

JAN-B

525 Wp op mijn dak

nou, dit vraag ik mij al jaren af:

wat heeft waterverbruik nu met financieen, studie of loopbaan te maken :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JAN-B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:40:

Persoonlijke financiën. Gas/water/licht zijn vaste lasten, daarop bezuinigen scheelt een hoop geld. Al is water wellicht de minst boeiende post hier, het is toch nuttig om daarop te kunnen besparen. Door dit soort vergelijkende topics kun je mensen bewust maken van hun verbruik waarop ze hun gedrag kunnen aanpassen. Uiteindelijk heb je daarmee dus effect op hun persoonlijke financiën.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:58

Agent47

I always close my contracts.

JAN-B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:40:

Nou ik betaal maandelijk 18 euro aan water. Dat zijn vaste lasten die ik heb met mijn huis. Dat valt wel degelijk onder financieen. Daarentegen kan op water bespaard worden door tips / leefstyle.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 13:38
Het gaat ook om prioriteiten stellen, de stroom/gas rekening is zo'n 1200+ euro per jaar, boodschappen zijn 4000+, kleding 1200+, water is 150+. De prikkel is er dan niet om minder douchen of te investeren in een grijs water systeem. Ik kan me een topic herinneren van iemand die zijn wc maar een keer per dag doortrok, dat gaat me dan iets te ver. Toilet minder vaak doortrekken

Wij verbruiken de laatste paar jaar rond de 155 m2 met 2 volwassenen en 3 kinderen, zo'n 20 euro per maand. De kinderen gaan vaak in bad in de zomer en mogen ook graag het hele reservoir van de wc gebruiken. Misschien even een steen in het reservoir leggen, dat scheelt weer een paar liter per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
We verbruikte hier 110m3 per jaar voor een 2 persoonshuishouden op een appartementje van 60m2. Ben benieuwd wat het verbruik gaat worden als we volledig over zijn naar een huis met een opp. van 140m2.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Agent47 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:53:

Nou ik betaal maandelijk 18 euro aan water. Dat zijn vaste lasten die ik heb met mijn huis. Dat valt wel degelijk onder financieen. Daarentegen kan op water bespaard worden door tips / leefstyle.
@Agent47 en @SmurfLink
Goed punt van jullie natuurlijk, maar ik bedoelde eigenlijk dat het (misschien) meer past in een energie forum :?
Maar ja, water is weer geen energie, toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
SgtElPotato schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:21:
We verbruikte hier 110m3 per jaar voor een 2 persoonshuishouden op een appartementje van 60m2. Ben benieuwd wat het verbruik gaat worden als we volledig over zijn naar een huis met een opp. van 140m2.
Waarom zou het verbruik hoger worden in een groter huis? Omdat je meer water nodig hebt om te dweilen of de ramen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
President schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Waarom zou het verbruik hoger worden in een groter huis? Omdat je meer water nodig hebt om te dweilen of de ramen te doen?
Riante tuin erbij, grotere ruimere douche, bad. Huidig appartement stelt niet zoveel voor, vrij basic huurhuis douchecabine etc.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

SgtElPotato schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Riante tuin erbij, grotere ruimere douche, bad. Huidig appartement stelt niet zoveel voor, vrij basic huurhuis douchecabine etc.
Als je nu al op 110m3 zit, en je denkt dat je ook water gaat gebruiken voor de tuin, dan gaat je verbruik waarschijnlijk best wel stijgen.

Wij hebben een vrijstaand huis met een leuke tuin (zo'n 800m2 tuin, dus exclusief huis) en wij zitten op 50 tot 55m3 per jaar. Een regenton kost niet veel maar bespaart wel veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier letten we niet heel erg op het waterverbruik, maar weet ook dat we niet gigantisch veel verbruiken met twee personen en kort douchen.

Wel zouden we de vaatwasser wat vaker kunnen gebruiken op eco in plaats van kleine afwasjes. Vooral ten tijde van de eerste lockdown, thuis zitten en erg goed zonnig weer zien we in 2020 en 2021 een piek. Ruime woning, gemiddelde tuin.

2018 85m3
2019 79m3
2020 90m3
2021 88m2
2022 78m3
2023 75m3

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 21-02-2024 07:33 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:58
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:13:
Een regenton kost niet veel maar bespaart wel veel...
Is dat zo? Een beetje grote regenton is 0,2 kuub en kost je 80 euro.
Een kuub water kost 1.13 €

De ton is pas rendabel als die 400x compleet vol -> leeg is gegaan. Probleem is alleen dat als de tuin water nodig geeft het over het algemeen ook niet regent. Dus je de buffer maar beperkt in kan zetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Als je nu al op 110m3 zit, en je denkt dat je ook water gaat gebruiken voor de tuin, dan gaat je verbruik waarschijnlijk best wel stijgen.

Wij hebben een vrijstaand huis met een leuke tuin (zo'n 800m2 tuin, dus exclusief huis) en wij zitten op 50 tot 55m3 per jaar. Een regenton kost niet veel maar bespaart wel veel...
Kleine correctie, ik heb een grondwater pomp en dat telt uiteraard niet mee…

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SgtElPotato schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Kleine correctie, ik heb een grondwater pomp en dat telt uiteraard niet mee…
San gaat het er dus puur om dat je
- langer en/of vaker gaat douchen omdat je het fijner vindt
- in bad gaat naast het douchen

Verder maakt vloeroppervlakte niet uit voor je verbruik. Het is niet zo dat je verwarming meer water gaat verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]
Een regenton kost niet veel maar bespaart wel veel...
Hoe groot is jullie regenton dan? :+

Wij hebben er twee staan, ieder ruim 100 liter. Maar dan nog.

Dus 10 regentonnen vol à 100 liter is pas één kuub water...
En wat kost een kuub water in Nederland?

https://www.vitens.nl/-/m...rieven-2024-Consument.pdf
+ BOL (ca. 0,45/kuub) = ca. 1,60/kuub exclusief vastrecht.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
President schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:12:
[...]

San gaat het er dus puur om dat je
- langer en/of vaker gaat douchen omdat je het fijner vindt
- in bad gaat naast het douchen

Verder maakt vloeroppervlakte niet uit voor je verbruik. Het is niet zo dat je verwarming meer water gaat verbruiken...
Klopt. Van enkele 'simpele' douche naar een dubbele regendouche en inderdaad een bad welke wekelijks gebruikt wordt.

Ik denk dat het onder de streep nog wel mee kan vallen inderdaad.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ehtweak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:18:
[...]

2x 160 liter, wat meer dan genoeg is. Oh, en een kleintje van 60 liter. Zelfs met een tuin van 800m2 is dat meer dan genoeg,

Maar wij sproeien geen gras of vaste planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 10:25
SgtElPotato schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Regenton voor de tuin erbij, zuinige douchekop en je zou zelfs minder kunnen gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij wonen op 65m2 totaal. Ons verbruik is 56m3 voor 1 jaar (2023-2024) op basis van tweepersoonshuishouden, is dat onder gemiddeld? Wij hebben de afgelopen jaar bespaard, vorige jaar was dit nog 66m3 (2022-2023).

Wij gaan wel bewust om met het verbruik bij het douchen bijvoorbeeld, zetten wij steeds de kraan uit bij het wassen om verspilling tegen te gaan. Ook borden afwassen hebben we niet veel, maar doen we voorzichtig aan of gebruiken wij de vaatwasser op 50 graden ECO-STAND.

Toen ik hier nog alleen woonde voor 2014 had ik zelfs een verbruik van 21/22m3

[ Voor 57% gewijzigd door Van der Berg op 21-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-06 14:21
Als ik deze hoeveelheden lees verbaast het mij toch wel een beetje. Hier een tweepersoons huishouden in een tussenwoning met tuin voor en achter (grasveld + planten). Zitten nu twee jaar op een rij op 67m3. We hebben geen vaatwasser, dat doen we met de hand met de kraan blijvend aan. We douchen gemiddeld elke dag +- 5 minuten. Ik vraag mij dan altijd af waar andere zoveel meer verbruiken.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Ik heb een slimme watermeter in mijn eenpersoons appartement (Ista). In 2023 verbruikte ik 20.8 m3 koud water en 2.4 m3 warm. Ik was ongeveer 6 weken weg. Douche ongeveer 30 minuten per week, was 1.5x per week en doe twee keer per week de afwas met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnn1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 09:07
Wij hebben een vrijstaand huis in de Ardennen. In de zomer komt het voor dat we de tuin van 500m2 besproeien (max 5xin een seizoen). We nemen iedere dag een douche. Jaarlijks verbruik: 110m3. Maar hier kost een m3 5,10€…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:15
ImLegenJerry schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:27:
Als ik deze hoeveelheden lees verbaast het mij toch wel een beetje. Hier een tweepersoons huishouden in een tussenwoning met tuin voor en achter (grasveld + planten). Zitten nu twee jaar op een rij op 67m3. We hebben geen vaatwasser, dat doen we met de hand met de kraan blijvend aan. We douchen gemiddeld elke dag +- 5 minuten. Ik vraag mij dan altijd af waar andere zoveel meer verbruiken.
Ik vraag het mij hier in huis soms ook wel eens af.

Maar, als 3-persoons huishouden:
2019 - 2020: 86 m3
2020 - 2021 afrekening oude woning: 55 m3 voor circa 8 maanden.
2021 - 2022 nieuwe woning, periode 1 jaar, uitbreiding naar 4-persoons huishouden: 272 m3
2022 - 2023 periode 1 jaar: 276 m3

Leefstijl is verder niet verandert. En bijna 200 m3 extra verbruik kunnen we nu ook weer niet zozeer aan een peuter alleen toeschrijven.

In het volgende huis zie ik wel weer hoe het zich daar ineens doet verschuiven 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:52
Ik vraag mij dan altijd af waar andere zoveel meer verbruiken.
Ik hou van m'n douche, krijg er soms m'n beste ideeën. 20-30 minuten regelmatig, heerlijk. Kom helemaal tot rust. Zoiets bijvoorbeeld.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

We hebben geen vaatwasser, dat doen we met de hand met de kraan blijvend aan.
Ik las laatst een stukje dat een gemiddelde afwasmachine minder water gebruikt dan de gemiddelde handmatige afwasbeurt :p

Maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Wij zitten al jaren op ongeveer 55m3, met een 2-persoons huishouden, en een vrijstaand huis op het platteland. Afwasmachine en wasmachine misschien 1,5x per week aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Laatst online: 25-06 14:21
Wailing_Banshee schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:14:
[...]

Ik las laatst een stukje dat een gemiddelde afwasmachine minder water gebruikt dan de gemiddelde handmatige afwasbeurt :p
Ik bedoelde hier ook mee dat dit juist minder zuinig was dan een vaatwasser. ;)

Er zouden vast nog wel waterbesparende maatregelen zijn die we kunnen gebruiken, maar met het verbruik van nu heb ik er dat eerlijk gezegd niet voor over.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Laatst online: 26-06 13:55
89m3 afgelopen jaar.
- ga regelmatig in bad (in de winter)
- zwembad gevuld met water
- (moes)tuin gesproeid nadat IBC tanks leeg waren
ehtweak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:18:
[...]

2X 1000 liter IBC tank, staan naast het tuinhuis uit het zicht.
Met de 2 tanks kan ik ongeveer 2 maanden zonder regen de tuin sproeien.

Kosten +/- 25 á 30 euro op mp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vrijstaand huis met vier personen (waarvan twee kleine kinderen), 6100m2 tuin, een grote moestuin (zeg 100m2) en drie ponies in de wei. Geen bad (of zwembad), maar we houden allen van uitgebreid douchen.

Afgelopen jaar 207m3 aan water verbruikt.

Onlangs is er een waterpuls geboord, de pomp ligt al klaar, dan gaat al het tuin- en paardverbruik (dat laatste als er niet teveel verontreiniging in zit op 30 meter diepte) eraf en verwacht ik op normalere waarden uit te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 26-02-2024 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:22
Wat zie ik een hoge verbruiken in dit topic. Wij zijn met zijn tweeën en hebben afgelopen 2 jaar 36 m3 per jaar verbruikt. We ‘denken er wel aan’; kraan niet onnodig laten lopen in de keuken, kraan uit tijdens tandenpoetsen en douche zachter (niet uit) bij inzepen maar voor de rest geen overdreven zuinigheid.

Raar dat wij zoveel lager uitkomen. Vraag me af waar het verschil in zit. Ik wil nog wel eens langer dan 20 minuten douchen en de tuin krijgt ook wel eens (4x per jaar ofzo) kraanwater.

[ Voor 23% gewijzigd door Josk79 op 26-02-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Josk79 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:00:
Wat zie ik een hoge verbruiken in dit topic. Wij zijn met zijn tweeën en hebben afgelopen 2 jaar 36 m3 per jaar verbruikt. We ‘denken er wel aan’; kraan niet onnodig laten lopen in de keuken, kraan uit tijdens tandenpoetsen en douche zachter (niet uit) bij inzepen maar voor de rest geen overdreven zuinigheid.

Raar dat wij zoveel lager uitkomen. Vraag me af waar het verschil in zit. Ik wil nog wel eens langer dan 20 minuten douchen en de tuin krijgt ook wel eens (4x per jaar ofzo) kraanwater.
In de zomermaanden krijgt onze moestuin dagelijks water (en dat is dus 100m2 besproeien, niet alleen wat borders ofzo), de weilanden krijgen in de droogste maanden nu zeg wekelijks nog een sproeibeurt (en dat is zo'n 4000m2 gok ik), wat waarschijnlijk bijna dagelijks gaat worden als de puls werkt. Daarnaast drinkt een paard zo'n 30 liter per dag, dan ben je met drie van die beesten elke dag al 0.1m3 kwijt aan drinkwater alleen. Regendouche van 12l/min die 20-40 minuten per dag aan staat. Twee kleine kinderen dus veel, heel veel wasmachines (ok, ok, ook veel vieze kleren door tuinwerk, paarden en grote hond)

Maar misschien met een "normaal" huishouden (zonder grote moestuin en vee) geen goed vergelijkingsmateriaal.

Verder laten wij ook de kraan niet onnodig lopen tijdens tandenpoetsen, maar dat zet geen zoden aan de dijk op het totaal. De wasmachine en vaatwasser zijn beiden < 3 jaar oud en van de zuinigste categorie, maar dat zit hem vooral in energieverbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 26-02-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:22
@pagani ja, met kinderen en 6100m2 snap ik het. Ik vergeleek meer met andere tweepersoonshuishoudens met gangbare percelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06 11:44
2021: 78 m3
2022: 66 m3
2023: 67 m3

In 2021 was ik vrijwel het hele jaar thuis maar heb ik wel een tijdje samengewoond. In 2022 was ik ook vrijwel het hele jaar (alleen) thuis. In 2023 ben ik anderhalve maand weg geweest. Toch apart dat mijn verbruik dan toch net hoger was.

Ik draai wel dagelijks de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
135 kuub

Gezin van 2 ouders en 2 kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
pagani schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:19:
Vrijstaand huis met vier personen (waarvan twee kleine kinderen), 6100m2 tuin, een grote moestuin (zeg 100m2)
Ik ben accuut jaloers, waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zit al jaren tussen de 140 en 150 kuub per jaar. Gezin van 4 en een tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:50
2023: 114m³
2022: 109m³
2021: 115m³
2020: 132m³

Tweepersoonshuishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 15:28
2023 114m3.
2022:109m3 (eind november baby geboren)
2021:108m3
2020: 97m3

ik vond t over t algemeen wel meevallen. 5m3 extra voor een baby erbij die regelmatig toch mee de douche in gaat of in badje is geweest + wassen wat wel enorm is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 15:28
Josk79 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:00:

grote verschillen kunnen echt zitten in WC gebruik thuis vs. werk. Zijn jullie beide 40+ uur plus aan t werk buiten huis en maken daar gebruik ? Douchen jullie bijv. na t sporten in een ruimte van een sportschool of club of dergelijke of doe je dat thuis. Ga je vaak weg/uiteten of bij ouders bijv of eet je 7 dagen in de week thuis en staat elke dag vaatwasser aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
dfbt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:04:
[...]

grote verschillen kunnen echt zitten in WC gebruik thuis vs. werk. Zijn jullie beide 40+ uur plus aan t werk buiten huis en maken daar gebruik ? Douchen jullie bijv. na t sporten in een ruimte van een sportschool of club of dergelijke of doe je dat thuis. Ga je vaak weg/uiteten of bij ouders bijv of eet je 7 dagen in de week thuis en staat elke dag vaatwasser aan.
Vergeet ook de tuin niet. Hier staat op droge warme dagen van zeg mei-september de sproeier (met een verplaatsing of drie vier) een goed uur of twee per dag aan. Let wel, niet voor het mooie groene gras maar vooral voor de groenten/fruit. Al zou je slechts een plek goed sproeien heb je al snel een 2-3 "douchebeurten" extra per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 15-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 14:05
Hier de laatste 3 jaar iedere keer precies 63 m2 per jaar.
2 personen, kinderen zijn de deur uit.
Douchen doen we iedere dag maar wel zo kort mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:12
47m3 met 2 volwassenen en 2 tieners.
Is ongeveer 10m3 dan vorig jaar, maar wel weer in lijn met de jaren daarvoor.

Mogelijke verklaring van het minder verbruik vorig jaar heb ik nog niet.
Misschien dat het continue zagen tegen onze pubers dat ook tieners zich meer dan 1x per week moeten douchen de oorzaak van het meerverbruik is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:36

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQr0sLNdrTUad75iNqcPvNYT4Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSQimuXWy6E2HmHzsu5CzkHb.png?f=fotoalbum_large

Brabant water heeft een mooi overzichtje hiervoor.
Je ziet mooi welke jaren we de tuin (fors) meer hebben moeten sproeien. En in 2020/2021 ben ik hele jaar thuis geweest en ook veel in bad. Dat was een stevig gebruik.
2020 1 kind gekregen, 2022 2e kindje gekregen.

We gaan graag in bad. Kinderen ook.
En sproeien de tuin wanneer nodig.
Staat een zwembad van mei-september waar 8m3 in gaat. vul ik zelden bij en waterkwaliteit houden we goed. Dus dat blijft bij 1x 8m3 vullen.

De besparing van 143 naar 116m3 is denk ik met name minder in bad geweest en minder gesproeid in de tuin. Wellicht helpt zuinige vaatwas en wasmachine ook mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-01 16:18
2 volwassenen en 2 kinderen. Grote tuin, vaatwasser en wasmachine.
Ik douche dagelijks, vrouw en kinderen iets minder vaak. Waterbesparende percolators op de kranen in de badkamer en wc geplaatst hierdoor gaat er 5 lpm ipv 15 lpm door de kraan.
Wc spoelen we vaak korter door.
Tuin wordt zelden beregend.

2023: 82m3
2024: 80m3
Kosten 2024 €129,44
Nieuwe termijnbedrag: €11,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Laatst online: 00:26

MsD

Wij ook net weer de rekening binnen.
5 personen, drie pubers. Dit jaar het bad wat vaker in gebruik gehad.
Gelukkig een relatief klein bad.
En ik een baan waar ik bijna dagelijks moet douchen.

148 m3.
Tuin sproeien we eigenlijk nooit. De regentonnen doen het redelijk.

Ik geloof dat ik het wel ok vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Vorig jaar 51.242 m3 (51242 liter).
Wonen er met 2 + hond.
Vaatwasser, maar die gebruiken we niet vaak. Meestal afwassen met de hand en de vaatwasser alleen als we bezoek hebben gehad of in het weekend.
Douchen dagelijks. Elke ochtend per persoon 5 a 10 minuten. Mijn vriendin wat langer als ze de haren wil wassen.
We hebben een grote tuin met wat planten in een pot staan. Die krijgen in de zomer gericht water. Vaak uit de regenton, anders met de slang, maar dan zeer gericht.
Auto wassen doe ik een paar keer per jaar. Maar ik ga ook vaker naar zo een wasbox.
Verder niks bijzonders.
Meer historie heb ik niet omdat 2024 het eerste vollejaar was in ons huidige huis.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 26-06 14:58
Mijn verbruik over 2024 was 31m3

1 persoon, 3x per week douchen, eco minivaatwasser, gemiddeld 2x per week wasmachine aan.

Mijn favoriete hobby is nog net niet douchen, max 5 minuten doe ik niet aan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FastFred schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:29:
Mijn verbruik over 2024 was 31m3

1 persoon, 3x per week douchen, eco minivaatwasser, gemiddeld 2x per week wasmachine aan.

Mijn favoriete hobby is nog net niet douchen, max 5 minuten doe ik niet aan dus :)
Als het bijna je favo hobby is. Waarom niet elke dag????

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:52
Twee volwassenen en twee kinderen.

2022: 69m3
2023: 68m3
2024: 68m3

16 euro per maand

4800Wp - 225° ZW - 12°