• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:14
Ben in 2019 in de huidige woning komen wonen. En mijn verbruik sinds die tijd is als volgt:

Periode 1: 01-04-2019 - 13-08-2019
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 1 kind
Verbruik: 41m3

Periode 2: 14-08-2019 - 23-08-2020
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen (2e sinds april 2020)
Verbruik: 120m3

Periode 3: 24-08-2020 - 10-08-2021
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen
Verbruik: 132m3

Periode 4: 11-08-2021 - 09-08-2022
Gezinssamenstelling: 2 volwassen, 2 kinderen
Verbruik: 123m3

Waterslurpers in huis zijn wel aanwezig. Denk aan vaatwasser (wel met ECO stand), regendouche en badkuip. En in de zomer staat er redelijk vaak een badje op voor de kinderen.

Steam

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 10:37

BertV

Handgemaakt

Vierpersoonshuishouden: 90m3

Levensbron Gelderland

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:25
Bundin schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 01:57:
afgelopen jaarafrekening kwam neer op 37 kuub in mijn eentje. Ik douche niet iedere dag, maar let er verder niet echt heel veel op. Wel draaien vaatwasser en wasmachine alleen eco programma's. De tuin sproei ik niet, maar dat is ook niet echt nodig.
Met eenzelfde thuissituatie is het mij gelukt om weer op 13 m3 uit te komen :)

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 08:20
Hier mijn verbruik:

2022: 97m3 (3 kinderen)
2021: 91m3 (2 kinderen)
2020: 94m3 (2 kinderen)
2019: 86m3 (1 kind)
2018: 84m3 (1 kind)
2017: 67m3

Gezin varieert dus van 2 tot 5 personen. We hebben een regendouche (sinds 2020) en wasbare luiers (2-3 wasjes per week). Sinds dit jaar ook een watermeter (van HomeWizard) dus ik kan nu precies inzien hoeveel ik op elk moment verbruik. Verbruik per dag schommelt nu tussen 150 en 500 liter.

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:00
Nou k zal ook maar eens mee doen
Kreeg van de week de oproep van vitens het waterverbruik door te geven feb 2022 - feb 2023 134 kuub
We wonen met 5 personen waarvan er 4 volwassen zijn en een kleindochter die elke week een keer bij ons baddert
Verder hebben we een tuin, en 6 kleine huisdieren
Vorig jaar was het verbruik 174 kuub
Kraan was een weekend blijven lopen …
Dus wel een net verbruik schat ik zo

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:50
Over 2021 heb ik 150 kuub afgerekend. Denk dat met de droge zomer het afgelopen jaar wel meer is geweest, mijn tuin verdroogde waar je bij stond. 3 persoons huishouden

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sariah84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-05 20:16
Ik zag toevallig dit topic en dacht wil toch even reageren. Vorig jaar was mijn begin stand 595m3. Vanmorgen even gekeken en er staat 601m3. Dat betekend een jaar verbruik van 6m3 waarbij tot 1 februari een 2 persoons huishouden was met één keer in de twee weken een extra persoon in de weekenden.
Daarbij moet ik wel zeggen dat wij voornamelijk water uit pakken drinken kort douchen en daarnaast werd er kort gedoucht. Ikzelf gebruik een camping douche waarbij het waterverbruik onder de 18liter per douchebeurt zit.
Tussen de dagen door gebruik ik vochtige washandjes en een dry douche mousse.
Ik heb maandenlang met een scrubba wash bag de kleren met de hand gewassen en heb nu een miniwasmachine.
Douche water wat ik in de emmer overhoud gebruik ik om de afwas te doen waarbij extra gekookt water zit. Ik ga er dan met deze methode vanuit dat ik tot 2024 nog lager in waterverbruik zal zitten. Zeker nu ik weer alleen woon.
Ik betaal nu c.a. 20 euro in de maand, maar dat zal na de jaarrekening eind van de maand wel veel lager worden.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Kende dit topic nog niet, maar even tijd om ons verbruik te melden. Helaas geen slimme meter of zelfs maar een meter die slim te maken is (ik heb wel een Homewizard apparaatje klaar liggen, maar die kan niet op onze meter...) Dus de handmatig afgelezen waarden:

2013: 60m3
2014: 59m3
2015: 55m3
2016: 56m3
2017: 55m3
2018: 55m3
2019: 55m3
2020: 65m3
2021: 70m3
2022: 55m3

Twee-persoons huishouden, vrijstaand huis.
Tot 2020 werkten we practisch nooit thuis
2020 en 2021 was bijna 100% thuiswerken (beide personen)
2022 was 3 dagen per week thuiswerken (en 2 dagen naar kantoor).

2020 en 2021 had nog een andere, medische, reden voor een hoger waterverbruik.

Douchen om de dag, hebben een regendouche, maar ook een gewone douche. Die regendouche wordt meestal alleen maar in het weekend gebruikt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Iets kortere lijst :)
2 wolwassenen, 1 kind.
Douchen ca. 4 keer per week, geen bad.
Eco Douchekop (Niebla, 5ltr/min), Doorstroombegrenzer voor stortdouche (7ltr/min), recente Wasmachine en Vaatwasser. Tuin krijgt water wanneer echt nodig.
Zeker vorig jaar toch wat meer gedacht over waterverbruik en hoe waardevol schoon drinkwater is. Dus had meteen ook de wens hier een stuk zuiniger mee om te gaan.

2020: 99m3
2021: 98m3
2022: 74m3

Powered by KPN

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:47
2 volwassenen, 2 kinderen (2 en 4 jaar)
Ik douche ongeveer 4x per week, vriendin wel elke dag
Kinderen gaan ongeveer 3 a 4x per week in bad, of mee onder de douche

Jongste kind draagt nog wasbare luiers, dus we wassen gemiddeld vrijwel dagelijks

verbruik 120-140 m3 per jaar.

Home Assistant configuratie

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:22
Toevallig net de standen doorgegeven. Afgelopen jaar 62m2, maar wij waren bijna een half jaar weg ivm verbouwing. Jaar daarvoor 115m3 (2 volwassenen, 3 kinderen, grote tuin).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:50
sariah84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:15:
Ik zag toevallig dit topic en dacht wil toch even reageren. Vorig jaar was mijn begin stand 595m3. Vanmorgen even gekeken en er staat 601m3. Dat betekend een jaar verbruik van 6m3 waarbij tot 1 februari een 2 persoons huishouden was met één keer in de twee weken een extra persoon in de weekenden.
Daarbij moet ik wel zeggen dat wij voornamelijk water uit pakken drinken kort douchen en daarnaast werd er kort gedoucht. Ikzelf gebruik een camping douche waarbij het waterverbruik onder de 18liter per douchebeurt zit.
Ik heb maandenlang met een scrubba wash bag de kleren met de hand gewassen en heb nu een miniwasmachine.
Douche water wat ik in de emmer overhoud gebruik ik om de afwas te doen waarbij extra gekookt water zit. Ik ga er dan met deze methode vanuit dat ik tot 2024 nog lager in waterverbruik zal zitten. Zeker nu ik weer alleen woon.
Ik betaal nu c.a. 20 euro in de maand, maar dat zal na de jaarrekening eind van de maand wel veel lager worden.
Indrukwekkend laag verbruik. Mag ik vragen naar je motivatie van dit lage verbruik ivm het drinken van water uit pakken. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de milieuimpact van die pakken water, nog los van de kosten daarvan, totaal niet in verhouding zouden staan tot wat meer regulier waterverbruik.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:13
Van 2015 - 2022 gemiddeld 92 m³/jaar (met een standaarddeviatie van 7).

Dat is met een huishouden van 5 (2 volwassenen, 3 tieners). Laatste twee jaar ietsje het studerende kind voor een half meegeteld. Gemiddeld 19 m³ per persoon (st.dev 1m³).

We drinken, vaatwassen, toiletteren, douchen, sproeien af en toe de tuin.

We letten niet bovenmatig op verspilling, dus ik kijk echt op van het hoge verbruik wat hier door sommigen wordt gemeld. Ik zou niet weten waar ik die extra liters aan moet op maken.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 17:56
Waterstand net deze week doorgegeven en nu zie ik dit topic.

2016: 144
2017: 155
2018: 149
2019: 153
2020: 139
2021: 142
2022: 118

Gezin, 3 kinderen. in het algemeen proberen we niet te verspillen.
Afgelopen jaar nieuwe tuin met nieuwe planten dus daar wel extra gesproeid, maar toch flink lager dan de jaren ervoor.
1 van de gezinsleden hield wel van lang douchen, die heeft afgelopen jaar bewust gekozen om dat patroon te doorbreken. Dat lijkt flink effect gehad te hebben...

Als ik het zo lees hier zitten we niet bovengemiddeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KNed
sariah84 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:15:
Heel laag, zoals ook al eerder opgemerkt.
Maar die pakken water lijkt mij overbodig en zorgt ervoor dat je daar netto hogere kosten en milieubelasting hebt.

En douchewater hergebruiken voor de afwas? Dat vind ik niet fris.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 00:30
Zit op 37 m³ na laatste opname en daarvoor ook zoiets, wel krom dat ik voor 300 m³ rioolheffing moet betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sariah84
Homer-Simpson schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Indrukwekkend laag verbruik. Mag ik vragen naar je motivatie van dit lage verbruik ivm het drinken van water uit pakken. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat de milieuimpact van die pakken water, nog los van de kosten daarvan, totaal niet in verhouding zouden staan tot wat meer regulier waterverbruik.
Jazeker mag dat! Mijn motivatie was in eerste instantie het feit dat ik een huisgenoot had die geen werk had. Dus alle kosten kwamen op mij. Toen daar boven op de energie crisis kwam ben ik gaan verder onderzoeken wat ik kan doen om de kosten te verlagen. Ik besefte dat ik een vrij luxe leven had, waarin ik best kon minderen. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd geraakt in butchcraft en surviving skills.
Je beseft dan heel erg dat we niet altijd voorbereid zijn op situaties wanneer we niet alle middelen hebben en daarnaast vind ik het off grid leven ook erg interessant.
Naast het waterverbruik heb ik ook een gas vebruik van c.a. 1m3 in de maand en stroomverbruik van c.a. 70-80 kwh in de maand.
Mocht je het interessant vinden, ik heb een word doc geschreven vorig jaar met de besparingen die ik de afgelopen jaren heb gedaan en wat het mij tot nu toe gekost heeft.
Die pakken water overigens waren voornamelijk voor mijn huisgenoot als hij de deur uit wandelen ging.
Om het water vebruik op een andere manier te verminderen wil ik een waterfilter, waarbij ik bijvoorbeeld regen water kan filteren.

• sariah84
KNed schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Heel laag, zoals ook al eerder opgemerkt.
Maar die pakken water lijkt mij overbodig en zorgt ervoor dat je daar netto hogere kosten en milieubelasting hebt.

En douchewater hergebruiken voor de afwas? Dat vind ik niet fris.
Dat valt erg mee. Ik sta niet boven de emmer te douchen. De emmer staat op een afstand en de camping douche heeft een dompelaar die het water naar de douche kop aanstuurt. Dus her water is absoluut schoon. Daarnaast is het water dat extra erbij voeg gekookt op water uit een petromax kan. Vergelijkbaar met een Kelly Kettle. Daar kook ik ook mijn douchewater mee. Echt back to nature dus. 😊

• KNed
Ieder z'n ding maar dat is mij allemaal een stap te ver.
Ik ga iets minder ver met "back to nature" :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:32
Ik zie dit topic voorbij komen en heb dan maar eens ingelogd op mijn Vitens omdat ik eigenlijk niet echt op water verbruik let.
Warm water wel maar dat is omdat we anders kans hebben op een koude douche ivm een warmtepomp boiler.
Onderstaande in plaatjes gezin 2 kinderen 7 en bijna 10 momenteel.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee