Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11
Je hebt getekend voor de ontvangst van de tablet waarbij jij en de school niet hebben opgeschreven dat er een barst in het scherm zat. Daaruit trek ik toch ook de simpele conclusie dat de barst is ontstaan na levering vanuit school, dus bij jou thuis of tijdens het vervoer.

Mijn tip: ga op zoek naar een andere basisschool waar geen tablets worden gebruikt... Je kan natuurlijk ook aangeven dat je niet de verantwoordelijkheid op je neemt van de schade en ontkennen dat het door jou komt, mogelijk wordt je dan op school uitgenodigd voor een gesprek en kan je daar nog een keer je zegje doen :-). Ik neem aan dat ze geen juridische stappen gaan ondernemen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:18
President schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:51:
Mijn tip: ga op zoek naar een andere basisschool waar geen tablets worden gebruikt...
Je zou daadwerkelijk overwegen van basisschool te wisselen en daarmee het leven van je kind op zijn kop te zetten om een tablet?

@Oon
Ik zou het lekker praktisch houden; heeft de school geen verzekering waar ze de schade op kunnen verhalen? Als het antwoord ja is lijkt het me niet meer dan redelijk dat zij deze vervelende situatie dan maar oplossen.

Als dit niet het geval is lijkt me een redelijke oplossing om de kosten maar te delen. Ik vind dat de basisschool het wel heel formeel aanvliegt maar dan maar een les voor de volgende keer om zo een defect op te laten tekenen.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 10-02-2021 17:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
President schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:51:
Je hebt getekend voor de ontvangst van de tablet waarbij jij en de school niet hebben opgeschreven dat er een barst in het scherm zat. Daaruit trek ik toch ook de simpele conclusie dat de barst is ontstaan na levering vanuit school, dus bij jou thuis of tijdens het vervoer.

Mijn tip: ga op zoek naar een andere basisschool waar geen tablets worden gebruikt... Je kan natuurlijk ook aangeven dat je niet de verantwoordelijkheid op je neemt van de schade en ontkennen dat het door jou komt, mogelijk wordt je dan op school uitgenodigd voor een gesprek en kan je daar nog een keer je zegje doen :-). Ik neem aan dat ze geen juridische stappen gaan ondernemen
Wij hebben de staat van de tablet niet kunnen inzien alvorens tekenen en waren niet aanwezig bij het meegeven; onze dochter is met de tablet de school uitgelopen, die wij niet binnen mochten i.v.m. de coronamaatregelen. Bij thuiskomst hebben we de bestaande barst opgemerkt en gaf onze dochter aan dat deze er al langer in zat. Het eerste moment waarop wij de staat hebben kunnen bekijken was de schade dus al aanwezig.

Wat betreft van school wisselen, onze dochter heeft het daar naar haar zin, dus dat is toch wel de laatste optie. Het zou een optie kunnen zijn, maar voorlopig nog niet relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 10-02-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
@Oon wat betreft schade tijdens de les:
als tablet tijdens de les op school "per ongeluk" kapot gaat, dan is de school aansprakelijk.
In alle andere gevallen heb je aansprakelijkheidsverzekering.

Als hij thuis kapot gaat, dan heb je inboedelverzekering. Dit geldt voor geleende boeken van de bieb, dus waarom niet voor geleende tablets van school? (of, in voorbeeld van SNS "gehuurde schaafmachine")

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 10-02-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:58:
@Oon wat betreft schade tijdens de les:
als tablet tijdens de les op school "per ongeluk" kapot gaat, dan is de school aansprakelijk.
In alle andere gevallen heb je aansprakelijkheidsverzekering.

Als hij thuis kapot gaat, dan heb je inboedelverzekering. Dit geldt voor geleende boeken van de bieb, dus waarom niet voor geleende tablets van school?
Blijkbaar dekt onze aansprakelijkheidsverzekering van Univé deze schade dus niet, aldus de schadebehandelaar:
Op uw aansprakelijkheidsverzekering is schade aan geleende spullen van niet particulieren niet verzekerd.
Inboedelverzekering zou kunnen, dan zou ik daar even naar de voorwaarden moeten kijken. Ik meende dat deze alleen de schade zou dekken als het onze tablet is of we kunnen aantonen dat deze schade binnen ons huis aangericht is. We hebben ook geen foto van de schade oid, puur het woord van de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Het zou kunnen, ik kom wel op google tegen dat de bedrijfs-aansprakelijksheids verzekering het dekt. Of de gewone aansprakelijkheids (of inboedel) het dekt staat et niet. (staat enkel "geleende spullen van derden")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
assje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:55:
[...]

@Oon
Ik zou het lekker praktisch houden; heeft de school geen verzekering waar ze de schade op kunnen verhalen? Als het antwoord ja is lijkt het me niet meer dan redelijk dat zij deze vervelende situatie dan maar oplossen.

Als dit niet het geval is lijkt me een redelijke oplossing om de kosten maar te delen. Ik vind dat de basisschool het wel heel formeel aanvliegt maar dan maar een les voor de volgende keer om zo een defect op te laten tekenen.
Dat kunnen we proberen, maar ik vermoed dat de school daar niet mee akkoord gaat. De 'directrice' die het bericht in mijn screenshot gestuurd heeft is ook verantwoordelijk voor een stuk of 3 andere scholen en deelt haar tijd, dus niet bepaald iemand die het veel interesseert wat wij van haar of de school vinden. Mijn persoonlijke mening van haar daarbuiten gelaten, ze lijkt me niet het type die hier enige medewerking in gaat bieden om een oplossing te zoeken, ze doet puur wat er in het boekje staat dat ze van het bestuur boven haar gekregen heeft.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Betaal dat schermpje van €200 en trek de wijze les dat je bij aanvang van lenen / huren wat dan ook altijd direct contact opneemt als je schade ontdekt. Door jou veroorzaakt of niet.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 14:36
waarom heb je zelf niet gelijk even een mailtje gestuurd naar school met de constatering dat er een barst in het scherm zat bij ontvangst. dan had je een timestamp gehad in de vorm van een mail. ik denk dat je de reparatiekosten gewoon moet betalen en zien als 'leergeld'.. adviezen over, dan maar een andere basisschool zoeken zijn natuurlijk verschrikkelijke Non-adviezen... voor de rest moet je de vragen vooral niet bij ons maar bij je verzekering neerleggen, en gewoon vertellen wat er aan de hand is, en niet proberen een verhaal te maken zodat ze wellicht gaan uitkeren... dus kortom, neem je verlies want mijnsinziens heb je jezelf aan het begin van de situatie niet (genoeg) ingedekt...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48
Ik zou zelfs het standpunt innemen dat het puur de verantwoordelijkheid is van de school. Het is een leermiddel, school maakt een keuze dat op deze manier in te zetten en het valt dan onder de zorgplicht van de school maatregelen te nemen om eventuele schade op te vangen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
StevenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:05:
Ik zou zelfs het standpunt innemen dat het puur de verantwoordelijkheid is van de school. Het is een leermiddel, school maakt een keuze dat op deze manier in te zetten en het valt dan onder de zorgplicht van de school maatregelen te nemen om eventuele schade op te vangen.
Door het "contract" te tekenen wordt de plicht bij de ouders gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:03:
Het zou kunnen, ik kom wel op google tegen dat de bedrijfs-aansprakelijksheids verzekering het dekt. Of de gewone aansprakelijkheids (of inboedel) het dekt staat et niet. (staat enkel "geleende spullen van derden")
Heb inboedel even gecontroleerd, deze hebben we ook bij Univé en dekt de schade niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
StevenK schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:05:
Wij hebben een overeenkomst (als je het al zo kan noemen) ondertekend waarin staat dat wij de verantwoordelijkheid nemen. Hier staat niet in wanneer onze verantwoordelijkheid stopt, wat de staat van de iPad was, wat het serienummer van de iPad was die we mee kregen e.d. en we hebben deze zo'n beetje onder dwang getekend omdat ons verteld werd dat onze dochter deze nodig had voor haar schoolwerk. Dat neemt niet weg dat we 'm wel getekend hebben, en dus in theorie aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade die opgelopen is terwijl wij de iPad thuis hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 17:01
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Wij hebben een overeenkomst (als je het al zo kan noemen) ondertekend waarin staat dat wij de verantwoordelijkheid nemen. Hier staat niet in wanneer onze verantwoordelijkheid stopt, wat de staat van de iPad was, wat het serienummer van de iPad was die we mee kregen e.d. en we hebben deze zo'n beetje onder dwang getekend omdat ons verteld werd dat onze dochter deze nodig had voor haar schoolwerk. Dat neemt niet weg dat we 'm wel getekend hebben, en dus in theorie aansprakelijk gesteld kunnen worden voor schade die opgelopen is terwijl wij de iPad thuis hadden
Je hebt altijd de keuze niet te tekenen. En je hebt altijd de mogelijkheid gehad om gewoon even te mailen "er zitten barsten in de tablet"

Mijn kids zeggen ook al snel "dat was al" als iets kapot gaat. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

En ja tegenwoordig heb je digitale middelen nodig om schoolwerk te doen. Vind het eigenlijk wel netjes van school dat ze je hier een tablet voor meegeven zonder dat je hem zelf aan hoeft te schaffen. Je kind mag ook niet met dure boeken gooien. Op de muren tekenen of andere dingen. Ga je dan ook verbieden om kleurtjes of boeken te gebruiken?

Mogelijk dat je kan aanbieden hem zelf te laten repareren en dan kijken of je het goedkoper kan laten doen. Maar een betoog dat je eigenlijk niet had willen tekenen helpt niet bij het beeld dat je netjes er mee omgegaan bent en dat het al zo was

[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 10-02-2021 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:27
Als je nou eens aangeeft dat jouw verzekering het niet dekt. Jullie ook niet het geld hebben om het uit eigen zak te betalen. Wellicht is er dan iets als een calamiteiten fonds wat door de school aangesproken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Batavia schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Je hebt altijd de keuze niet te tekenen. En je hebt altijd de mogelijkheid gehad om gewoon even te mailen "er zitten barsten in de tablet"

Mijn kids zeggen ook al snel "dat was al" als iets kapot gaat. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

En ja tegenwoordig heb je digitale middelen nodig om schoolwerk te doen. Vind het eigenlijk wel netjes van school dat ze je hier een tablet voor meegeven zonder dat je hem zelf aan hoeft te schaffen.

Mogelijk dat je kan aanbieden hem zelf te laten repareren en dan kijken of je het goedkoper kan laten doen. Maar een betoog dat je eigenlijk niet had willen tekenen helpt niet bij het beeld dat je netjes er mee omgegaan bent en dat het al zo was
Ik zeg ook zeker niet dat wij niet verantwoordelijk zijn of dat het onmogelijk is dat onze dochter liegt. Ik vroeg me vooral af hoe het wettelijk gezien zit.

Zojuist een bekende die veel met verzekeringen van doen heeft gevraagd hoe het zit; school heeft de bewijslast en zal dus moeten aantonen dat onze dochter met een iPad zonder schade de school is uitgegaan en met een iPad met schade de school weer is binnengegaan. Kunnen ze dat niet dan zou hun eigen verzekering de schade moeten denken, omdat ze dan niet kunnen aantonen dat zij niet zelf aansprakelijk waren.

Mocht iemand iets kunnen vinden dat erop duidt dat dit niet waar is (deze bekende is natuurlijk niet objectief, zelfs al zouden ze het willen) dan hoor ik het graag, maar wat ik op internet kan vinden lijkt het hiermee eens te zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik vind eerlijk gezegd dat je het wel erg vanuit je eigen perspectief bekijkt en probeert op de school te schuiven . Natuurlijk is het geen goed sluitend document van de school zo te lezen. En ja de reactie is wel erg strak neergezet vanuit de school na het constateren van de schade .

Maar bekijk het eens van de andere kant ... het was een crisis situatie en de school heeft deels ten goede trouw jouw kind / ouder een ipad uitgeleend . Om zo snel mogelijk weer onderwijs te kunnen verzorgen in een situatie waar niemand op zit te wachten en ook nog eens eentje die je niks kost (aanname )

Ik lees allerlei mitsen en maren over dit uitlenen, maar even omgedraaid; waarom heb je zelf geen betere bescherming voor de iPad gekocht ? Dat is altijd goedkoper dan eentje huren.
Of je zorgen daarover met de school gedeeld om tot een oplossing te komen.hoe fantastisch is het dat zij die iPads kosteloos in bruikleen hebben weten te regelen voor jullie, ik hoor zat verhalen van ouders die vanwege COVID maar even een laptop moesten kopen.

En het is jammer dat je hem kapot hebt ontvangen en niks hebt gemeld maar wel getekend. Het is nu een lastig verhaal van beide kanten, immers wie heeft gelijk ?

Waarom bel je ze niet , geef aan dat je het een vervelende situatie vindt en er graag wil uitkomen . Zou je tevreden zijn als je tot een compromis kan komen of wil je er gewoon niks voor betalen ? Mij lijkt dat namelijk het meest redelijke ipv te verzanden in een welles / nietes discussie .

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 10-02-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 14:56
Als ik de polisvoorwaarden van de WA verzekering bekijk bij Unive dan is het goed verstopt in artikel 8 inderdaad. https://www.unive.nl/bina...elijkheidsverzekering.pdf

Inboedel dekt tegenwoordig schade aan tablets en telefoons niet eens meer, dus daar ben je snel klaar.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Waypoint schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
Ik lees allerlei mitsen en maren over dit uitlenen, maar even omgedraaid; waarom heb je zelf geen betere bescherming voor de iPad gekocht ? Dat is altijd goedkoper dan eentje huren.
Of je zorgen daarover met de school gedeeld om tot een oplossing te komen.hoe fantastisch is het dat zij die iPads kosteloos in bruikleen hebben weten te regelen voor jullie, ik hoor zat verhalen van ouders die vanwege COVID maar even een laptop moesten kopen.

En het is jammer dat je hem kapot hebt ontvangen en niks hebt gemeld maar wel getekend. Het is nu een lastig verhaal van beide kanten, immers wie heeft gelijk ?

Waarom bel je ze niet , geef aan dat je het een vervelende situatie vindt en er graag wil uitkomen . Zou je tevreden zijn als je tot een compromis kan komen of wil je er gewoon niks voor betalen ? Mij lijkt dat namelijk het meest redelijke ipv te verzanden in een welles / nietes discussie .
We hebben er wel over nagedacht om een andere hoes en een screen protector voor de iPad te kopen, maar dan hadden we de schuimrubber hoes die er omheen zit er eerst af moeten halen (voor beide, want die hoes bedekte net te veel van de rand om zomaar een screen protector aan te brengen) en iets op de iPad moeten plakken, wat ook niet ideaal is. De iPad werd op school al gebruikt door onze dochter (ieder kind heeft een 'eigen' iPad), dus die hebben ze gewoon as-is mee naar huis gestuurd.

Het tekenen van de overeenkomst gebeurde voordat we de iPad ontvingen en die overeenkomst bevat ook geen serienummer oid.

Redelijk was geweest als school ons had gebeld of gemaild van hé er zit een barst in de iPad, we proberen uit te zoeken of dit op school is gebeurd of niet, mocht blijken dat dit niet op school gebeurd is dan willen we hem op jullie kosten laten repareren. Dan had ik gezegd van oké, ze hebben in ieder geval de intentie om aan de bewijslast te voldoen, mocht blijken dat het inderdaad onze schuld is dan kijken we wat de mogelijkheden zijn. Juist omdat de directrice een redelijk aggressief bericht naar ons stuurt (waaruit ook nog eens blijkt dat ze niet op de hoogte zijn van dat er al schade was en dus geen controle gedaan hebben) wil ik graag dat ze dit bewijzen. Mocht blijken dat wij inderdaad aansprakelijk bevonden worden (en de schade dus onderweg van of naar school ontstaan is, en onze dochter heeft gelogen over die barst) dan kunnen we altijd nog kijken of we geld kunnen lenen van iemand om de reparatie te betalen.

Het is nu vooral een principekwestie. Als zij kunnen aantonen dat de schade ontstaan is terwijl wij verantwoordelijk waren dan is dat zo, zo niet dan lijkt me dat zij ook gewoon verzekerd zijn. Zouden ze dat niet zijn, dan zijn ze alsnog lid van een scholengemeenschap die om het jaar nieuwe iPads voor groepen 3 t/m 8 kan betalen, en dus een stuk rijker dan ik ben.

Ik wil hier heel graag helemaal open en eerlijk in zijn, maar als school er al met een gestrekt been in springt dan ga ik mezelf niet door allerlei bochten wringen om ze het geld te geven. Is dat zo vreemd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 14:56
Je zou nog een semantische discussie kunnen beginnen over de volgende uiting in de polisvoorwaarden betreffende artikel 8:
Wel verzekerd is schade aan spullen of zaken door uw kind jonger dan 14 jaar. Dit geldt niet als de spullen of zaken ook zijn toevertrouwd aan een andere persoon van 14 jaar of ouder.
Maar ik sla nu vooral even aan op wat je zegt:
geld kunnen lenen van iemand om de reparatie te betalen.
Dit is gewoon kut natuurlijk en wellicht moet je dit verhaal wat meer over de menselijke as aanpakken dan er zelf ook met gestrekt been in gaan. Ik zou zelf als basisschool directeur niet mensen in de geldproblemen willen helpen. Ik zou wel zorgen dat dure schaarse goederen gebruikt kunnen blijven worden en dat mensen goed rentmeesterschap laten zien. Ze zal nu vooral op het laatste zitten, aan jou de kans om haar naar het eerste te draaien.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
[...]
Ik wil hier heel graag helemaal open en eerlijk in zijn, maar als school er al met een gestrekt been in springt dan ga ik mezelf niet door allerlei bochten wringen om ze het geld te geven. Is dat zo vreemd?
Vaak is het zo dat als je de houding aanhoud waar je mee begon, open en eerlijk en dit in stand houd en eens normaal in gesprek gaat op school. Face to face. De toon waarschijnlijk veranderd en er waarschijnlijk opeens oplossingen zijn die jullie wel passen. School gaat er vanuit dat het verzekerd is aan jullie kant, het blijkt anders. Dat jullie als gezin 150 euro moeten gaan lenen om zo iets als dit op te lossen, tja...dat is een heel ander verhaal, en lijkt mij zeker niet de bedoeling. Ook niet van een een school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Bob-B190 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:41:
Je zou nog een semantische discussie kunnen beginnen over de volgende uiting in de polisvoorwaarden betreffende artikel 8:

[...]

Maar ik sla nu vooral even aan op wat je zegt:

[...]

Dit is gewoon kut natuurlijk en wellicht moet je dit verhaal wat meer over de menselijke as aanpakken dan er zelf ook met gestrekt been in gaan. Ik zou zelf als basisschool directeur niet mensen in de geldproblemen willen helpen. Ik zou wel zorgen dat dure schaarse goederen gebruikt kunnen blijven worden en dat mensen goed rentmeesterschap laten zien. Ze zal nu vooral op het laatste zitten, aan jou de kans om haar naar het eerste te draaien.
Nouja, ik denk dat ze vooral niet eens op de hoogte is van de specifieke situatie. De juf van onze dochter heeft pas later op de dag de schade geconstateerd en aan het einde van de dag onze dochter gevraagd de iPad op tafel te laten liggen. Die zal daarna de directrice ingelicht hebben over de schade, en die heeft dan weer aangenomen wij hiervan op de hoogte waren (en het dus onze schuld is).

Ik heb nu een bericht opgesteld naar de directrice waarin ik uitleg dat wij geen 'flinke barsten midden over het scherm' gezien hebben, en voor zover wij weten geen verdere schade is opgetreden onderweg naar school. Heb er ook bijgezet dat onze verzekeraar aangeeft dat deze schade niet gedekt wordt, en dat de schadebehandelaar aangaf dat wij niet verantwoordelijk zijn. Tot slot heb ik toegevoegd dat als ze ons inderdaad aansprakelijk willen stellen we graag een rapport willen zien van de staat van de iPad toen deze meegegeven is (met serienummer) en een schaderapport van de controle die heeft plaatsgevonden op het moment dat onze dochter met deze iPad de school weer binnengegaan is, zodat aan de bewijslast voldaan is en wij kunnen kijken of een andere verzekering van ons het wel zou dekken.

Daarmee geef ik dus aan dat ik wel bereid ben om te kijken of we het kunnen regelen met onze verzekering, mits ze ons het bewijs kunnen geven waar onze verzekering dan om zou vragen, want die bewijslast hebben wij in dat geval ook (als wij een schadeclaim zouden opvoeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
ppeterr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:47:
[...]

Vaak is het zo dat als je de houding aanhoud waar je mee begon, open en eerlijk en dit in stand houd en eens normaal in gesprek gaat op school. Face to face. De toon waarschijnlijk veranderd en er waarschijnlijk opeens oplossingen zijn die jullie wel passen. School gaat er vanuit dat het verzekerd is aan jullie kant, het blijkt anders. Dat jullie als gezin 150 euro moeten gaan lenen om zo iets als dit op te lossen, tja...dat is een heel ander verhaal, en lijkt mij zeker niet de bedoeling. Ook niet van een een school.
Deze school heeft ons twee dagen voor het schoolreisje van onze dochter eraan herinnerd dat wij de 'vrijwillige' ouderbijdrage nog niet betaald hadden en onze dochter niet mee op schoolreisje zou mogen tenzij we het even per direct over konden maken. Bleek dat ze ergens in alle andere spam op het ouderportaal (want briefjes meegeven voor belangrijke dingen kan niet meer ofzo) inderdaad een rekeningnummer en bedrag hadden vermeld die wij gemist hadden.

Ik denk oprecht dat het ze helemaal niks boeit of we het kunnen betalen of niet. Misschien de juf zelf wel (zeker de jongere juf die er nu tijdelijk is ivm verlof van de gewone juf) maar die directrice absoluut niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Achteraf kijk je een }:O in zijn...

Je bent schriftelijk niet op je mondje gevallen.

Je hebt bij ontvangt/thuiskomst een iPad ontvangen met een scheur, je hebt het op dat moment geconstateerd want je voert het als argument /bewijs aan.

Je was al op dat moment niet blij met de overeenkomst, dus toen had je 1+1 moeten doen en er een fotootje en een mailtje aan moeten besteden.
5 min werk.

Had heel wat werk gescheeld.

Dus denk dat je alleen nog de coulance kaart kan trekken en met de berichten van Univé aantonen dat je niet verzekerd bent en qua financiële armslag niet de ruimte hebt.

Denk dat je energie op andere plekken nodig is dan dit verder dan de bodem te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Deze school heeft ons twee dagen voor het schoolreisje van onze dochter eraan herinnerd dat wij de 'vrijwillige' ouderbijdrage nog niet betaald hadden en onze dochter niet mee op schoolreisje zou mogen tenzij we het even per direct over konden maken. Bleek dat ze ergens in alle andere spam op het ouderportaal (want briefjes meegeven voor belangrijke dingen kan niet meer ofzo) inderdaad een rekeningnummer en bedrag hadden vermeld die wij gemist hadden.

Ik denk oprecht dat het ze helemaal niks boeit of we het kunnen betalen of niet. Misschien de juf zelf wel (zeker de jongere juf die er nu tijdelijk is ivm verlof van de gewone juf) maar die directrice absoluut niet.
Ik herken dat wel ergens, iedere ouder mist wel eens in de hectiek een en ander. De toon die dan gezet wordt met uitingen als "dan mag je kind niet mee" staat mij ook niet aan. Maar is wel een beetje standaard.

Ga anders eens in gesprek met die tijdelijke juf, als die klik beter is dan hoor je misschien van haar wel een andere oplossing. Die is tenslotte ook de hele dag met je dochter aan de gang geweest en heeft misschien wel gezien wat er is gebeurd. En drukke klas is wel even iets anders dan rustig thuis op die ipad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal zou ik zeggen: bekijk of je het gevecht aan wil gaan en overweeg om gewoon te betalen en het als leergeld te zien om volgende keer bij geleende of gehuurde spullen alles goed na te lopen. Ik denk dat de meesten onder ons die les ook wel eens op de harde manier hebben moeten leren. Velen zeggen wel dat je dat dan maar had moeten bespreken op het moment zelf maar ik denk dat dit forum gewoon disproportioneel veel extra kritische personen kent en dat vele ouders dit op het moment zelf gewoon zouden ondertekenen als deel van de normale gang van zaken.

Je geeft echter aan dit geld niet zomaar te kunnen missen. Dan is het wel erg duur leergeld. Ik zou beleefd maar duidelijk aangeven dat er geen bewijs is dat de schade veroorzaakt is door jullie. Uiteindelijk gaat de school ook in de fout door niet bij ontvangst de tablet na te kijken. Dat je verzekering het niet dekt is wat mij betreft compleet irrelevant. Als die het wel had gedekt dan moet je toch nog altijd geen schade toegeven die je niet hebt veroorzaakt? Dat zou eigenlijk verzekeringsfraude zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 15:42
De vrijwillige bijdrage is dan ook tegenwoordig echt vrijwillig. Er mag geen ongelijkheid zijn door de bijdrage. Is dacht ik sinds afgelopen jaar.
De kosten voor de tablet zit deze bijdrage in de weg.

[ Voor 15% gewijzigd door tlpeter op 10-02-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
ppeterr schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Ik herken dat wel ergens, iedere ouder mist wel eens in de hectiek een en ander. De toon die dan gezet wordt met uitingen als "dan mag je kind niet mee" staat mij ook niet aan. Maar is wel een beetje standaard.

Ga anders eens in gesprek met die tijdelijke juf, als die klik beter is dan hoor je misschien van haar wel een andere oplossing. Die is tenslotte ook de hele dag met je dochter aan de gang geweest en heeft misschien wel gezien wat er is gebeurd. En drukke klas is wel even iets anders dan rustig thuis op die ipad.
Uiteindelijk zal die juf ons naar de directrice verwijzen. We hebben op dit moment nagenoeg geen contact met de juf zelf, we mogen door corona het gebouw niet in en de kinderen komen zelf (zonder enige begeleiding) naar buiten aan het eind van de dag. De juf heeft zelf ook geen contact met ons opgenomen en dit direct doorgezet naar de directie, dus enige afhandeling zal ook via hen moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 11:32
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Blijkbaar dekt onze aansprakelijkheidsverzekering van Univé deze schade dus niet, aldus de schadebehandelaar:

[...]
Waar staat dat überhaupt? Ik zie het niet in de voorwaarden staan.

Nevermind, het staat er wel.
Bob-B190 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:41:
Je zou nog een semantische discussie kunnen beginnen over de volgende uiting in de polisvoorwaarden
betreffende artikel 8:
In principe ben je als ouder(s) risico aansprakelijk voor al je kinderen onder de 14.

@Oon Heb je de schade daadwerkelijk aangemeld bij Unive of alleen telefonisch contact gehad? Ik zou toch aanraden om het schriftelijk aan te melden bij ze. Dan moeten ze het in behandeling nemen en wordt er écht naar gekeken.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
vuurtjih schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Waar staat dat überhaupt? Ik zie het niet in de voorwaarden staan.

[...]

In principe ben je als ouder(s) risico aansprakelijk voor al je kinderen onder de 14.

@Oon Heb je de schade daadwerkelijk aangemeld bij Unive of alleen telefonisch contact gehad? Ik zou toch aanraden om het schriftelijk aan te melden bij ze. Dan moeten ze het in behandeling nemen en wordt er écht naar gekeken.
Ik heb Univé gemaild via het formulier voor het aanmelden van schade, waarna deze is doorgestuurd naar de schadebehandelaar van mijn regio. Het precieze antwoord:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:06:
Normaal zou ik zeggen: bekijk of je het gevecht aan wil gaan en overweeg om gewoon te betalen en het als leergeld te zien om volgende keer bij geleende of gehuurde spullen alles goed na te lopen. Ik denk dat de meesten onder ons die les ook wel eens op de harde manier hebben moeten leren. Velen zeggen wel dat je dat dan maar had moeten bespreken op het moment zelf maar ik denk dat dit forum gewoon disproportioneel veel extra kritische personen kent en dat vele ouders dit op het moment zelf gewoon zouden ondertekenen als deel van de normale gang van zaken.

Je geeft echter aan dit geld niet zomaar te kunnen missen. Dan is het wel erg duur leergeld. Ik zou beleefd maar duidelijk aangeven dat er geen bewijs is dat de schade veroorzaakt is door jullie. Uiteindelijk gaat de school ook in de fout door niet bij ontvangst de tablet na te kijken. Dat je verzekering het niet dekt is wat mij betreft compleet irrelevant. Als die het wel had gedekt dan moet je toch nog altijd geen schade toegeven die je niet hebt veroorzaakt? Dat zou eigenlijk verzekeringsfraude zijn.
Tja, ik had het verhaal ook op Reddit kunnen posten op een plek waar iedereen het direct met me eens was, maar ik kan het juist wel waarderen dat er hier kritisch gekeken wordt. Ik wil ook absoluut niet onterecht de school zelf de schade laten betalen, het gaat mij er puur en alleen om dat ik niet schade wil betalen waarvoor ik niet officiëel aansprakelijk gesteld ben.

Het is inderdaad teveel geld om te zeggen van we betalen het gewoon om er vanaf te zijn, anders dan had ik die keuze heel makkelijk gemaakt. De keuze om het al dan niet op de verzekering te schuiven lag vooral in dat ik niet op de hoogte was van dat deze schade niet gedekt zou worden (en de school klaarblijkelijk ook niet, ik lees nu meer verzekeringen die geen schade aan niet-particulieren dekken).

Ik heb nu het volgende bericht opgesteld, voor wie het wil lezen (naam dochter vervangen door <dochter>):

Members only:

Wat mij betreft ben ik hierin heel redelijk en geef ik ook duidelijk aan dat ik zelf geen bewijs heb maar een sterk vermoeden dat de schade niet onze verantwoordelijk is. De bewijslast ligt uiteindelijk bij school (omdat zij ons aansprakelijk stellen). Mocht blijken dat ze inderdaad dat bewijs hebben dan leen ik het geld gewoon, dat doe ik liever dan nu onze financiële status als reden gebruiken om het niet te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:09:
De vrijwillige bijdrage is dan ook tegenwoordig echt vrijwillig. Er mag geen ongelijkheid zijn door de bijdrage. Is dacht ik sinds afgelopen jaar.
Wij hebben het niet zover laten komen (het ging over een bedrag dat we op dat moment nog wel bij elkaar konden schrapen), maar dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurd was als we inderdaad niet hadden betaald. Maar ongelijkheid is er zeker op die school, vooral sociaal gezien, ook vanuit het personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Beide partijen hebben hier dingen nagelaten.

TS voor het niet melden van de schade in het begin.
School voor het niet vastleggen bij uitgifte en inname.

Als ze toch moeilijk blijven doen zou ik aanbieden de helft van de reparatiekosten te willen betalen. Om er vanaf te zijn zegmaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 10-02-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:22:
Beide partijen hebben hier dingen nagelaten.

TS voor het niet melden van de schade in het begin.
School voor het niet vastleggen bij uitgifte en inname.

Als ze toch moeilijk blijven doen zou ik aanbieden de helft van de reparatiekosten te willen betalen. Om er vanaf te zijn zegmaar.
Dat hebben al meerdere mensen aangedragen, maar waarom? Het gaat mij niet eens om het geld dat ik zou moeten lenen, maar om de eerlijkheid. Ik heb getekend dat ik verantwoordelijk zou zijn voor schade veroorzaakt terwijl de iPad bij ons thuis was, niet voor het melden van schade die er al was.

Ik zeg niet dat 50/50 geen optie is, maar ik zie niet in waarom ik wettelijk gezien enige verantwoordelijkheid heb tenzij zij kunnen bewijzen dat ik de volledige verantwoordelijkheid heb. Als ik dan moeite moet doen om met school in gesprek te gaan hierover dan wil ik er ook volledig vanaf zijn, en niet half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Ik heb Univé gemaild via het formulier voor het aanmelden van schade, waarna deze is doorgestuurd naar de schadebehandelaar van mijn regio. Het precieze antwoord:

***members only***
Ik lees het toch anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1CDzl5EWfCG4vESYG2JSS4rNk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t4yC7LJsRAUiixKez7QfUomS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpGfsT6IO1YReWYGqtXXJcVLobQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/duzPels9OFgfB1FiePrknM0o.png?f=user_large

In principe ben JIJ niet verzekerd voor schade aan spullen van niet-particulieren. MAAR je kinderen van onder de 14 wel.

PS. Dit staat even los van het feit of de schade er al zat of niet :+

[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 10-02-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

tlpeter schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:09:
Beetje afhankelijk van je school wellicht, maar als hier niemand zou betalen, geen schoolreisje, geen Sinterklaas, geen kerstfeest wordt hier allemaal uit de ouderbijdrage betaald.

Nu heeft hier de oudercommissie wel wat reserve maar als er meer mensen zijn die niet kunnen of willen betalen stopt het op een gegeven moment.

De iPads zullen niet uit de ouderbijdrage betaald worden neem ik aan. Wij betalen ook niet voor de Chromebooks die mijn dochter op school gebruikt. Voor thuiswerk gebruiken we trouwens een eigen device.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:09
Heb exact hetzelfde gehad. Heb bij Amecomputers een nieuw schermpje laten plaatsen a 105 euro en weer ingeleverd op school.
Voor het volgende schooljaar een Supcase case gekocht van 39 euro en haar ipad is nu al 2 jaar heel.

Neem je verlies, probeer te regelen dat je de tablet zelf mag repareren en schaf direct een echte case aan; die lompe dingen die school levert (vriendelijk bedoeld) zijn voor de sier.

[ Voor 0% gewijzigd door Japiooo op 10-02-2021 20:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
vuurtjih schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Ik lees het toch anders:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In principe ben JIJ niet verzekerd voor schade aan spullen van niet-particulieren. MAAR je kinderen van onder de 14 wel.
Het probleem zit 'm in dit:
Dit geldt niet als de spullen of zaken ook zijn toevertrouwd aan een andere persoon van 14 jaar of ouder.
Wij hebben getekend, niet onze dochter. De spullen zijn dus aan ons toevertrouwd, oftewel de verzekering dekt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Beetje afhankelijk van je school wellicht, maar als hier niemand zou betalen, geen schoolreisje, geen Sinterklaas, geen kerstfeest wordt hier allemaal uit de ouderbijdrage betaald.

Nu heeft hier de oudercommissie wel wat reserve maar als er meer mensen zijn die niet kunnen of willen betalen stopt het op een gegeven moment.

De iPads zullen niet uit de ouderbijdrage betaald worden neem ik aan. Wij betalen ook niet voor de Chromebooks die mijn dochter op school gebruikt. Voor thuiswerk gebruiken we trouwens een eigen device.
Wij hebben ook niet betaald voor de iPad en niet (specifiek) getekend voor het gebruik ervan. Zal vast iets over in de voorwaarden van school staan waarmee we vast akkoord zijn gegaan bij de inschrijving, maar daar hebben we al helemáal geen keuze in gehad want die heeft iedere school en je kan (mag) je kind niet gewoon thuis houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Japiooo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:29:
Heb exact hetzelfde gehad. Heb bij Amecomputers een nieuw schermpje laten plaatsen a 105 euro en weer ingeleverd op school.
Voor het volgende schooljaar een Supcase case gekocht van 39 euro en haar ipad is nu al 2 jaar heel.

Neem je verlies, probeer te regelen dat je de tablet zelf mag repareren en schaf direct een echte case aan; die lompe dingen die school levert (vriendelijk bedoeld) zijn voor de sier.
De tablet is op school, dan zouden we deze eerst terug moeten vragen. Lijkt me niet dat ze gaan toestaan dat wij 'm terugnemen om 'm te laten repareren bij een bedrijf dat het veel goedkoper doet dan Apple zelf. Een andere case zouden we wel kunnen aanleveren maar de iPad blijft (op corona na) op school en hebben wij dus geen controle over.

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 10-02-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:42
Mijn mening, ik zou niet betalen omdat er geen staat voor of na is opgemaakt waar je bij bent geweest. De bewijslast is erg dun en de brief lijkt mij voldoende om de zaak af te doen. Poot stijf houden in dit geval, de school is nalatig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zoals al eerder is opgemerkt: de bewijslast ligt bij school. Daarnaast staat vast dat je hebt getekend vóór de iPad gecontroleerd kon worden op schade en heeft de school niets vastgelegd over de staat van de iPad op het moment van het aangaan van de overeenkomst. Het was geen nieuw apparaat en het is dus niet ondenkbaar dat er inderdaad al sprak was van schade.

Ik zou dus stellen dat de iPad reeds schade had, dit bekend had moeten zijn bij de school. Indien ze nu van mening zijn dat die schade "eerder gerepareerd had moeten worden", dan zijn ze er dus ook zelf debet aan dat dit niet gebeurd is. Daarop simpelweg aansprakelijkheid afwijzen. Je kunt eventueel daar nog bij opmerken dat je de zaak hebt voorgelegd aan je aansprakelijkheidsverzekering en dat deze aangeeft dat de aansprakelijkheid niet bij jullie ligt en daarom ook zeker niet gaat uitkeren. (Geen woord over "niet gedekt volgens polisvoorwaarden", want dat is hun zaak verder niet.)

Aangezien het scherm al stuk was bij ontvangst en het scherm dus toch al vervangen had moeten worden, is de schade natuurlijk ook om precies te zijn 0. Het vervangen van een scherm met een kleine barst (wat volgens de school dus noodzakelijk was geweest, maar wat nagelaten is) kost namelijk precies even veel als het vervangen van een scherm met 2 grote barsten. Doe dit schriftelijk, want dit lijkt de manier te zijn waarop school wil communiceren (doen ze immers zelf ook). Wacht op hun reactie en bekijk dan hoe verder te handelen. Mij bekruipt een beetje het gevoel dat ze jou nu op willen laten draaien voor schade waar ze zelf gewoon voor verantwoordelijk zijn.

Verder is de opmerking over de vrijwillige bijdrage wel een goede. Die is vrijwillig en - hoewel dat er natuurlijk eigenlijk los van staat - heb je daar wel een mogelijkheid om de schade alsnog bij school neer te leggen (tenzij je geen bijdrage betaalt natuurlijk, want minder dan 0 kun je niet bijdragen).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Het probleem zit 'm in dit:

[...]

Wij hebben getekend, niet onze dochter. De spullen zijn dus aan ons toevertrouwd, oftewel de verzekering dekt het niet.
My bad, ik had het screenshot uit de startpost niet gelezen. Als het op school was gebeurd had je AVP wel betaald, maar daar heb je nu niks aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Je hebt zelf een prima werkende tablet geleend en daar verder niets voor betaald. Even los van het juridische aspect (heeft de Juf jullie misschien zelf snel een basis verklaring opgesteld, waterdicht of niet, om jullie kind te helpen.. Kan dit niet meer op vertrouwen..?! Blijkt maar weer van niet..)

Misschien zat er al een barstje, maar dit heb je zelf ook niet gemeld, het is nu niet vast te stellen meer of die al een barst had. (Eigen verantwoordelijkheid)

Vervolgens teken je voor aansprakelijkheid. (Eigen verantwoordelijkheid)

Tablet is ingeleverd en nu kapot, dat is dus een vastgesteld feit.

De school heeft nu een niet meer goed bruikbare iPad. (Niet schuld van school)

Wat mij betreft niet meer dan logisch dat je de reparatie kosten dan moet betalen. Kan je een reparatie niet betalen, (ook niet de schuld van school..) zou ik dit bespreken met de directie.

De leerkracht heeft nu door jullie een tablet te weinig die ze (gratis, zonder huur?) hebben uitgeleend..

Je verhaal lijkt vooral te zijn gestuurd om een reden te zoeken om het probleem naar de school af te schuiven...

(Laat ik even gaan dat je de school ervan beschuldigd om er een soort verdienmodel van zou maken en ze “allemaal” rare dingen doen. Een school is geen commercieel bedrijf..)

Overigens denk ik dat de directie vast een betalingsregeling kan bepalen, al vermoed ik dat als je eerlijk zegt dat je het niet kan betalen dat ze zullen zeggen “laat maar gaan”.. De school is immers geen commerciële instantie, wie weet kunnen ze de iPad boekhoudkundig wat eerder afschrijven..

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 11-02-2021 00:09 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
Redelijk was geweest als school ons had gebeld of gemaild van hé er zit een barst in de iPad, we proberen uit te zoeken of dit op school is gebeurd of niet, mocht blijken dat dit niet op school gebeurd is dan willen we hem op jullie kosten laten repareren.
Nog veel redelijker was geweest 'hey onze dochter komt met een ipad met barst in het scherm thuis. willen jullie eens nagaan of dat al was of dat dit nu net van school naar huis is gebeurd?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:40:
Aangezien het scherm al stuk was bij ontvangst en het scherm dus toch al vervangen had moeten worden, is de schade natuurlijk ook om precies te zijn 0. Het vervangen van een scherm met een kleine barst (wat volgens de school dus noodzakelijk was geweest, maar wat nagelaten is) kost namelijk precies even veel als het vervangen van een scherm met 2 grote barsten. Doe dit schriftelijk, want dit lijkt de manier te zijn waarop school wil communiceren (doen ze immers zelf ook). Wacht op hun reactie en bekijk dan hoe verder te handelen. Mij bekruipt een beetje het gevoel dat ze jou nu op willen laten draaien voor schade waar ze zelf gewoon voor verantwoordelijk zijn.
Dit is ook een beetje het gevoel dat ik erbij krijg. Ze hebben nul controles gedaan, kunnen dus niet bewijzen dat wij de schade veroorzaakt hebben, en communiceren nu op precies dezelfde drukkende/dringende manier zoals ze eerder gedaan hebben bij de 'vrijwillige' bijdrage. Of dat ook hun intentie is weet ik niet, maar eerdere ervaringen met deze school leren wel dat ze niet erg medelevend zijn.

Als ze blijven pushen en we er niet onderuit komen (maar ze geen bewijs kunnen leveren) dan wil ik best 50/50 gaan, maar juist door de manier waarop ze het doen ga ik toch eerst m'n best doen om in ieder geval iets verder te komen dan een statement dat nergens op slaat (dat wij de twee barsten in december hadden moeten melden, toen er nog maar een kleine barst zat die net zo goed een kras had kunnen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Nog veel redelijker was geweest 'hey onze dochter komt met een ipad met barst in het scherm thuis. willen jullie eens nagaan of dat al was of dat dit nu net van school naar huis is gebeurd?'
Als ouder van een kind dat niet zomaar liegt geloof je het gewoon als je kind aangeeft dat die barst er al langer in zit. Haar reactie was overduidelijk een eerlijke, en zelfs al zou ik jouw advies gevolgd hebben dan nog had ik mijn dochter die hierin amper een partij is eerder geloofd dan een directrice waar we al meer minder positieve ervaring mee hebben die nu uit moet leggen waarom er een nieuwe iPad nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Tablet is kapot ingeleverd, dat is dus een vastgesteld feit.

[...]
Zelfs dat is niet het geval. Niet te bewijzen. Het enige feit wat vastgesteld kan worden, is dat de iPad nu 2 "grote barsten" in het scherm heeft en zelfs dat moet TS maar aannemen van school. Er is niets vastgesteld over de staat van de iPad bij aanvang en niet over de oorzaak en het tijdstip van het ontstaan van de schade die er nu is. Dat kan bij wijze van spreke ook gedaan zijn door een andere leerling, of zelfs door een leerkracht die het ding per ongeluk liet vallen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er op dit moment helemaal niets meer vast te stellen is over het hoe en wat van de schade.

Ik moet daar wel bij zeggen, dat ik niets getekend had voor ik überhaupt zelf in de gelegenheid was geweest om het goed op schade te controleren (het is immers geen nieuwe en ze zijn nou eenmaal vrij kwetsbaar, gecombineerd met "in gebruik op een school").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Als ouder van een kind dat niet zomaar liegt geloof je het gewoon als je kind aangeeft dat die barst er al langer in zit. Haar reactie was overduidelijk een eerlijke, en zelfs al zou ik jouw advies gevolgd hebben dan nog had ik mijn dochter die hierin amper een partij is eerder geloofd dan een directrice waar we al meer minder positieve ervaring mee hebben die nu uit moet leggen waarom er een nieuwe iPad nodig is.
Het staat helemaal los van het wel of niet geloven van je dochter. Het had jouw zaak nu zo gigantisch veel sterker gemaakt.

Al had je er maar een foto van gemaakt op de dag dat ze terug kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:55:
[...]

Het staat helemaal los van het wel of niet geloven van je dochter. Het had jouw zaak nu zo gigantisch veel sterker gemaakt.

Als ik terug in de tijd kon gaan dan had ik dat ook zeker gedaan. Maar zelfs als ik dat had gedaan dan had ik nog geen bewijs gehad dat het niet onderweg gebeurd was, en een iPad buiten op straat voor de school uitrollen om op schade te controleren heeft ook weer z'n risico's.

Maar ondanks dat wij die ene barst niet gemeld hebben blijft school verantwoordelijk voor het bewijzen dat die er nog niet was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

toolkist schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:55:
[...]

Omgekeerde wereld natuurlijk. Het was geen nieuwe iPad en hij was in gebruik op een school. Laat school de foto maar eens opsturen van de staat waarin ze hem aan een minderjarige meegaven, nadat ze iemand lieten tekenen voor ontvangst van "een iPad" die niet geïnspecteerd kon worden. Flauw misschien, maar dat had hun zaak een stuk sterker gemaakt. :) Het serienummer staat niet eens op de overeenkomst. Ook heel flauw, maar hebben we het eigenlijk wel over dezelfde iPad?

Het was natuurlijk "handiger" geweest om dat te doen, maar het verandert niet zoveel aan de zaak. De iPad was al beschadigd én in het bezit van de dochter van de TS. Dus dan krijg je gewoon dezelfde discussie, maar dan eerder in het traject.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Omgekeerde wereld natuurlijk. Het was geen nieuwe iPad en hij was in gebruik op een school. Laat school de foto maar eens opsturen van de staat waarin ze hem aan een minderjarige meegaven, nadat ze iemand lieten tekenen voor ontvangst van "een iPad" die niet geïnspecteerd kon worden. Flauw misschien, maar dat had hun zaak een stuk sterker gemaakt. :) Het serienummer staat niet eens op de overeenkomst. Ook heel flauw, maar hebben we het eigenlijk wel over dezelfde iPad?

Het was natuurlijk "handiger" geweest om dat te doen, maar het verandert niet zoveel aan de zaak. De iPad was al beschadigd én in het bezit van de dochter van de TS. Dus dan krijg je gewoon dezelfde discussie, maar dan eerder in het traject.
Daar is heel weinig omgekeerds aan... Of maak jij bij een huurauto ook geen foto's om later gezeik voor te zijn? Heb je die niet, is het toch echt jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

toolkist schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Daar is heel weinig omgekeerds aan... Of maak jij bij een huurauto ook geen foto's om later gezeik voor te zijn? Heb je die niet, is het toch echt jouw probleem.
Niet pas na 100 kilometer gereden te hebben natuurlijk. Of teken jij gewoon een huurovereenkomst en laat je daarna je zoon van 19 de auto ophalen om dan thuis tot de conclusie te komen dat er een deuk inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Zelfs dat is niet het geval. Niet te bewijzen. Het enige feit wat vastgesteld kan worden, is dat de iPad nu 2 "grote barsten" in het scherm heeft en zelfs dat moet TS maar aannemen van school. Er is niets vastgesteld over de staat van de iPad bij aanvang en niet over de oorzaak en het tijdstip van het ontstaan van de schade die er nu is. Dat kan bij wijze van spreke ook gedaan zijn door een andere leerling, of zelfs door een leerkracht die het ding per ongeluk liet vallen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat er op dit moment helemaal niets meer vast te stellen is over het hoe en wat van de schade.

Ik moet daar wel bij zeggen, dat ik niets getekend had voor ik überhaupt zelf in de gelegenheid was geweest om het goed op schade te controleren (het is immers geen nieuwe en ze zijn nou eenmaal vrij kwetsbaar, gecombineerd met "in gebruik op een school").
Ouders geloven altijd hun eigen kind, want die zijn nooit objectief..

offtopic:
(Context: mijn vriendin is leerkracht groep 1-2, je moest eens weten)

Laat ik het net anders invullen: “De tablet is ingeleverd en kapot. Dat is een feit”

Gratis een tablet lenen, maar deze is nu kapot (ingeleverd?)... :X

Dan achteraf gaan klagen over de gratis geleende tablet en of het “juridisch” wel waterdicht is afgedekt met de simpele overeenkomst, vind ik wel erg.. Je had ook zelf prima dat apparaat kunnen inspecteren, zou ik zeker hebben gedaan, al helemaal als je het niet kan missen.

Wat zegt de leerkracht als je vraagt of er al een barst zat linksboven? Als dit al zo was zal dat vast bekend zijn geweest: de leraar heeft er verder geen enkele baat bij of een belang.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Alle auto's (meer dan 10) die wij ooit gehuurd hebben kwamen met een rapport waar alle schade op stond. Ook liep een medewerker met ons mee naar de auto om die lijst nog eens door te lopen (waar van toepassing) en de meterstanden te controleren. Bij het inleveren werd iedere keer zo'n zelfde rapport ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:04:
[...]
Je had ook zelf prima dat apparaat kunnen inspecteren, zou ik zeker hebben gedaan, al helemaal als je het niet kan missen.
Wanneer had ik dat moeten doen dan? We kregen de iPad pas mee na het tekenen van de overeenkomst en mogen/mochten de school niet binnen ivm corona. We hebben nooit de mogelijkheid gehad om zelf een inspectie uit te voeren voordat onze dochter deze uit school meenam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:43:
Je hebt zelf een prima werkende tablet geleend en daar verder niets voor betaald. Even los van het juridische aspect (heeft de Juf jullie misschien zelf snel een basis verklaring opgesteld, waterdicht of niet, om jullie kind te helpen.. Kan dit niet meer op vertrouwen..?! Blijkt maar weer van niet..)

Misschien zat er al een barstje, maar dit heb je zelf ook niet gemeld, het is nu niet vast te stellen meer of die al een barst had. (Eigen verantwoordelijkheid)

Vervolgens teken je voor aansprakelijkheid. (Eigen verantwoordelijkheid)

Tablet is kapot ingeleverd, dat is dus een vastgesteld feit.

De school heeft nu een niet meer goed bruikbare iPad. (Niet schuld van school)

Wat mij betreft niet meer dan logisch dat je de reparatie kosten dan moet betalen. Kan je een reparatie niet betalen, (ook niet de schuld van school..) zou ik dit bespreken met de directie.

De leerkracht heeft nu door jullie een tablet te weinig die ze (gratis, zonder huur?) hebben uitgeleend..

Je verhaal lijkt vooral te zijn gestuurd om een reden te zoeken om het probleem naar de school af te schuiven...

(Laat ik even gaan dat je de school ervan beschuldigd om er een soort verdienmodel van zou maken en ze “allemaal” rare dingen doen. Een school is geen commercieel bedrijf..)

Overigens denk ik dat de directie vast een betalingsregeling kan bepalen, al vermoed ik dat als je eerlijk zegt dat je het niet kan betalen dat ze zullen zeggen “laat maar gaan”.. De school is immers geen commerciële instantie, wie weet kunnen ze de iPad boekhoudkundig wat eerder afschrijven..
toon volledige bericht
Wat een onzin. De school heeft er blijkbaar voor gekozen om met iPads te werken en deze aan kinderen in de basisschoolleeftijd mee naar huis te geven. Kinderen van deze leeftijd zijn niet in staat om zodanig met dit soort apparaten om te gaan dat ze schadevrij blijven. Dat had de school vantevoren kunnen weten. Dat ze er desondanks toch mee doorgaan legt dus de verantwoordelijkheid bij de school. Ze hadden ook kunnen kiezen om schoolboeken te gebruiken, die gaan niet zo snel kapot.

In dit specifieke geval van de TS is er geen rapport van de toestand van de iPad voordat deze werd meegegeven door de school. Er is blijkbaar nu schade, maar het is niet meer na te gaan waar en hoe deze is opgetreden. Jullie zeggen dat de iPad nog heel was toen je dochter 'm meenam naar school. Je kind zegt dat de juf 'm niet heeft geinspecteerd en gewoon in de klas heeft laten liggen. Dus de schade kan zijn opgetreden onderweg in de tas (jullie verantwoordelijkheid) of in de klas (verantwoordelijkheid van de school). Maar dit is niet meer na te gaan omdat de juf niet meteen een inspectie heeft gedaan.

De school laat hier meerdere steken vallen. Ten eerste zouden ze altijd, bij elke overdracht van een apparaat, meteen een schaderapport moeten opmaken. Net zoals dat bij huurauto's gebeurt. Ten tweede hoort de overdracht te worden gedaan naar een volwassene, niet naar een kind. Van spullen die bij kinderen in de tas hebben gezeten is nooit meer na te gaan waardoor ze stuk gaan. Dus de school had hiervoor een uitgiftepunt moeten inrichten, waarbij een personeelslid de iPads uitreikt aan ouders en ook weer inneemt, en daarbij meteen de controle doet op schade. Door de zaken informeel af te handelen via kinderen en de docent hebben ze geen bewijsmateriaal meer.

Als ik TS was, dan zou ik de aansprakelijkheid niet aanvaarden. Ze hebben de iPad in dezelfde staat ingeleverd als dat ze 'm hebben gekregen en de school beschikt niet over rapporten oid om het tegendeel te bewijzen. Als de school hier problemen mee heeft, dan is het veel logischer dat zij zelf een verzekering afsluiten of gewoon weer met schoolboeken gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
PhilipsFan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Wat een onzin. De school heeft er blijkbaar voor gekozen om met iPads te werken en deze aan kinderen in de basisschoolleeftijd mee naar huis te geven. Kinderen van deze leeftijd zijn niet in staat om zodanig met dit soort apparaten om te gaan dat ze schadevrij blijven. Dat had de school vantevoren kunnen weten. Dat ze er desondanks toch mee doorgaan legt dus de verantwoordelijkheid bij de school. Ze hadden ook kunnen kiezen om schoolboeken te gebruiken, die gaan niet zo snel kapot.

In dit specifieke geval van de TS is er geen rapport van de toestand van de iPad voordat deze werd meegegeven door de school. Er is blijkbaar nu schade, maar het is niet meer na te gaan waar en hoe deze is opgetreden. Jullie zeggen dat de iPad nog heel was toen je dochter 'm meenam naar school. Je kind zegt dat de juf 'm niet heeft geinspecteerd en gewoon in de klas heeft laten liggen. Dus de schade kan zijn opgetreden onderweg in de tas (jullie verantwoordelijkheid) of in de klas (verantwoordelijkheid van de school). Maar dit is niet meer na te gaan omdat de juf niet meteen een inspectie heeft gedaan.

De school laat hier meerdere steken vallen. Ten eerste zouden ze altijd, bij elke overdracht van een apparaat, meteen een schaderapport moeten opmaken. Net zoals dat bij huurauto's gebeurt. Ten tweede hoort de overdracht te worden gedaan naar een volwassene, niet naar een kind. Van spullen die bij kinderen in de tas hebben gezeten is nooit meer na te gaan waardoor ze stuk gaan. Dus de school had hiervoor een uitgiftepunt moeten inrichten, waarbij een personeelslid de iPads uitreikt aan ouders en ook weer inneemt, en daarbij meteen de controle doet op schade. Door de zaken informeel af te handelen via kinderen en de docent hebben ze geen bewijsmateriaal meer.

Als ik TS was, dan zou ik de aansprakelijkheid niet aanvaarden. Ze hebben de iPad in dezelfde staat ingeleverd als dat ze 'm hebben gekregen en de school beschikt niet over rapporten oid om het tegendeel te bewijzen. Als de school hier problemen mee heeft, dan is het veel logischer dat zij zelf een verzekering afsluiten of gewoon weer met schoolboeken gaan werken.
toon volledige bericht
De iPad ging nu alleen mee naar huis ivm het corona virus. Normaal had dit niet het geval geweest..

Dat is duidelijk gemeld je kiest zelf van tevoren wel/niet voor een “iPad” of digitale school. Niet elke school werkt met iPads/tablet.
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Wanneer had ik dat moeten doen dan?
“Next best” Direct na ontvangst inspecteren. Dan gelijk de schade melden.

Dat moet je met een huurauto ook doen, anders heb je later ook geen bewijs (ik maak dan foto’s).

Ook nogmaals, als je normaal uit zou leggen, hij wad vermoedelijk al kapot in de hoek linksboven, maar dit weet ik niet 100% zeker en ik ben vergeten foto’s te maken, dan denk ik dat ze hem vervroegd afschrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:09:
[...]

De iPad ging nu alleen mee naar huis ivm het corona virus. Normaal had dit niet het geval geweest..

Dat is duidelijk gemeld je kiest zelf van tevoren wel/niet voor een “iPad” of digitale school. Niet elke school werkt met iPads/tablet,
Daar hebben we hier ook niet echt de keuze in, van de 4 scholen binnen bereik werken er 4 met iPads, allemaal vanuit dezelfde scholengemeenschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

Dat is duidelijk gemeld je kiest zelf van tevoren wel/niet voor een “iPad” of digitale school. Niet elke school werkt met iPads/tablet,
En dit is relevant want?

De keuze voor een school hangt van meer factoren af mag ik hopen? Je gaat niet je kind naar een andere school sturen omdat de school zo dom is geweest om iPads te gebruiken denk? Dan kijk je ook naar de kwaliteit van de docenten en het lesmateriaal, de sfeer in school, de locatie, de aanwezigheid van buurtgenoten...

Coronavirus of niet, de school heeft een beslissing genomen waarvan ze al hadden kunnen weten dat her schade zou opleveren. Veel succes in de rechtbank, mocht het zover komen. De rechter veegt hier de vloer mee aan.

Schoolbestuur: "Onze leerlingen maken onze iPads kapot en de ouders willen niet betalen voor reparaties."
Rechter: "Jullie leerlingen in basisschoolleeftijd hebben nog niet de skills om netjes met dit soort dure apparaten om te gaan. Dat was algemene kennis, dus het is jullie eigen schuld. Gebruik boeken, dan heb je dit hele probleem niet."

[ Voor 28% gewijzigd door PhilipsFan op 10-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja maar gaat het nu niet over, mensen doen nu net of die iPads dagelijks meegegeven worden, maar jij kreeg m mee om thuisonderwijs te volgen.

Normaal ligt dat ding op school toch?

Maar een aantal Tweakers denken blijkbaar dat uitlenen van hardware een core task is van een schoolleider en dat ze een heel systeem hebben, dat helemaal door legal dichtgetimmerd en approved is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Niet relevant. Het is heel vervelend natuurlijk, ook voor school. Maar aansprakelijkheid en bewijslast komen niet ineens anders te liggen door Corona. Dat school nu vond dat ze iets moesten doen waar ze eigenlijk geen kaas van hebben gegeten, is heel vervelend. Zeker als je het dan niet goed doet en dat achteraf tot zo'n geschil leidt. Maar voor "heel vervelend" kopen we niets. Voor TS is het ook "heel vervelend" en TS is hier nadrukkelijk niet de professionele partij waar je misschien zelfs nog wel hogere verwachtingen van mag hebben.

Maar laten we het van de positieve kant bekijken:
- de iPad had al schade
- school is duidelijk van mening dat die schade gerepareerd had moeten worden
- het repareren van de bestaande schade is exact even duur als het repareren van de huidige schade
- het kost de school dus netto niets extra's

Het enige nadeel voor school is, dat ze nu een gratis reparatie mislopen. Da's natuurlijk ook een mogelijke insteek: je bied ze aan om het verschil in prijs tussen het vervangen van een scherm met een kleine barst en het vervangen van een scherm met 2 wat grotere barsten te betalen en rond het af naar boven tot 1 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Jij denkt dat een “digitale” school dus minder goed is, dat blijkt wel met je opmerking..

Dat is heel relevant, anders had je geen tablet thuis nodig :s ? Het is op een bepaald moment een van de afwegingen die je moet doen.

De leerkracht of school is niet schuldig aan de zeer uitzonderlijke “coronavirus omstandigheden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Jij denkt dat een digitale school dus minder goed is, dat blijkt wel met je opmerking..

Dat is heel relevant, anders had je geen tablet thuis nodig :s ? Het is op een bepaald moment een van de afwegingen die je moet doen.

De leerkracht of school is niet schuldig aan de zeer uitzonderlijke “coronavirus omstandigheden”
TS ook niet natuurlijk. Ik zeg: overheidssteun dan maar? :)
O, wacht. Scholen krijgen al Coronasteun voor de extra kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:18:
[...]

TS ook niet natuurlijk. Ik zeg: overheidssteun dan maar? :)
Ik vind uiteindelijk dat ouders thuis verantwoordelijk zijn voor hun eigen kind en het materiaal thuis.

Op school is de school verantwoordelijk.

Als jij thuis een schoolboek kapot maakt moet je dat toch ook gewoon vergoeden (dat is het meest aannemelijke hier)?.. Net als een boek uit de bibliotheek.

Kan je aantonen met 100% dat het scherm al beschadigd was, dan zou ik uiteraard niet betalen. Maar dat is nu niet aan te tonen.

Goed gesprek met de directie zou ik beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Ik vind uiteindelijk dat ouders thuis verantwoordelijk zijn voor hun eigen kind en de spullen.

Op school de school.

Als jij thuis een schoolboek kapot maakt moet je dat toch ook gewoon vergoeden.. Net als een boek uit de bibliotheek.

Kan je aantonen met 100% dat het scherm al beschadigd was, dan zou ik uiteraard niet betalen. Maar dat is nu niet aan te tonen.
Maar dat is het hele punt nou juist, de bewijslast ligt bij school, niet bij ons. Als je een boek uit de bibliotheek meeneemt met een flinke scheur staat dat (meestal) ook op het blaadje dat helemaal voorin zit genoteerd, of in ieder geval in hun systeem.

Ik snap dat school misschien geen goed geöliede procedure hiervoor heeft, maar dat is dan ook weer helemaal niet relevant. De reden dat verhuurbedrijven (zoals autoverhuur en bibliotheken) en grote bedrijven die apparatuur uitlenen dat wel hebben is juist omdat ze die bewijslast dragen en dat bewijs graag hebben als er iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Controleer jij of de pagina's van een boek goed vast zitten voor je hem leent?

want als het boek uit elkaar gevallen is wanneer je hem inlevert krijg je een boete.

Noem het lesgeld, het is alleen raar dat de verzekering hem niet vergoed: misschien toch eens verder kijken? Het is niet de allergoedkoopste, maar toch raar dat ze juist dit soort dingen niet vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Maar dat is het hele punt nou juist, de bewijslast ligt bij school, niet bij ons. Als je een boek uit de bibliotheek meeneemt met een flinke scheur staat dat (meestal) ook op het blaadje dat helemaal voorin zit genoteerd, of in ieder geval in hun systeem.

Ik snap dat school misschien geen goed geöliede procedure hiervoor heeft, maar dat is dan ook weer helemaal niet relevant. De reden dat verhuurbedrijven (zoals autoverhuur en bibliotheken) en grote bedrijven die apparatuur uitlenen dat wel hebben is juist omdat ze die bewijslast dragen en dat bewijs graag hebben als er iets fout gaat.
Dan verschillen wij daar van mening... Ook prima toch?

Nu zal het gevolg zijn dat de school de volgende keer huurgeld moet gaan vragen en een boekwerk aan juridische rompslomp moet gaan bijhouden, omdat de leerkracht een gezin wilde helpen “buiten de boekjes om” in het belang van de leerling.

Ander gevolg, de andere ouders moeten meer bijdrage betalen, borg gaan betalen, of extra verzekeringen afsluiten voor er mag worden geleend.. Het geld moet ergens vandaan komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ik snap dat je de boel om aan het draaien bent, lijkt me een vervelende situatie zo qua financiële tegenvaller.

Maar je geeft in je communicatie zelf al aan dat je wist dat er een scheur in zat bij ontvangst. Dat maakt je verhaal niet sterker.

Ben ondertussen wel benieuwd wat er over schade dat tijdens gebruik in schooltijd in de schoolvoorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Nu zal het gevolg zijn dat de school de volgende keer huurgeld moet gaan vragen en een boekwerk aan juridische rompslomp moet gaan bijhouden, omdat de leerkracht een gezin wilde helpen “buiten de boekjes om”
Hoezo buiten de boekjes om? En hoezo zouden ze een gezin helpen? De leerkracht heeft het bij de directie gemeld, die meteen de volledige kosten op ons willen verhalen. Als ze ons hadden willen helpen hadden ze op z'n minst aan de bewijslast kunnen voldoen en ons die informatie kunnen sturen, dan hadden we al een flinke stap over kunnen slaan. Nu is het puur ons de schuld geven op goed geluk dat wij het maar accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Jij denkt dat een “digitale” school dus minder goed is, dat blijkt wel met je opmerking..

De ouders toch ook niet? Maar de ouders hebben niet de beslissing genomen om uberhaupt iPads te gebruiken, ze worden daarmee geconfronteerd door een beslissing van het schoolbestuur.

Ik weet niet wat de afwegingen van de school zijn geweest om iPads te gebruiken. Als ze specifieke redenen hebben waardoor ze met iPads beter onderwijs kunnen geven dan is het nog wat. Maar het lijkt erop dat het gewoon een beslissing van het schoolbestuur is geweest, gezien dat het ook gebeurt op de andere scholen in de buurt. Het wordt een beetje gissen nu, maar vermoedelijk dacht de school dat het een kostenbesparing zou zijn omdat ze dan niet steeds nieuwe schoolboeken hoeven te kopen.

Volgens mij geldt in Nederland dat openbare basisscholen geen geld mogen vragen aan de ouders voor core-onderwijszaken zoals boeken. (Ze mogen een vrijwillige ouderbijdrage vragen, maar die is bedoeld om wat leuks te doen met de klas, niet om apparaten te kopen). Dus als de school kiest voor iPads, WETENDE dat er af en toe eentje kapot gaat, dan kunnen ze de kosten daarvan niet op ouders verhalen. Dat geldt ook als de iPads vanwege omstandigheden mee naar huis moeten, zulke dingen zou het schoolbestuur moeten meewegen bij dergelijke beslissingen.

Maar dat staat allemaal nog los van het totaal ontbreken van de bewijslast. Er was geen rapport, de ouders hebben de iPad niet kunnen inspecteren voordat ze tekenden voor ontvangst. Dus juridisch gezien heeft de school geen poot om op te staan.

Misschien dat een schoolbestuur de volgende keer eens beter nadenkt over de (financiele en juridische) gevolgen van hun beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Hoezo buiten de boekjes om? En hoezo zouden ze een gezin helpen?
Omdat het aannemelijk is dat jullie zelf geen iPad kunnen kopen? (Ivm het “wij kunnen reparatie niet zomaar missen)

Normaal is het protocol tablet blijft op school. (Dus: dit is buiten de boekjes om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Nu zal het gevolg zijn dat de school de volgende keer huurgeld moet gaan vragen en een boekwerk aan juridische rompslomp moet gaan bijhouden, omdat de leerkracht een gezin wilde helpen “buiten de boekjes om” in het belang van de leerling.

Ander gevolg, de andere ouders moeten meer bijdrage betalen, borg gaan betalen, of extra verzekeringen afsluiten voor er mag worden geleend.. Het geld moet ergens vandaan komen.
Nee hoor. Dat mogen ze wettelijk niet. Basisonderwijs in Nederland is voor ouders gratis. Als de school kiest voor iPads, dan zullen ze die zelf moeten betalen. En dus accepteren dat er af en toe eentje valt. Want als je ouders verplicht om hiervoor een verzekering af te sluiten, dan is het onderwijs niet meer gratis.

Het wordt wel een andere situatie als hetzelfde kind elke week een iPad kapot laat vallen. Dan zou je de ouders nalatigheid kunnen verwijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 19:44
Bah, wat een simplistisch briefje van die juf... En dat zeg ik als meester zelf... het Ipad? U met een hoofdletter?

Ik heb op onze school ook de uitleen geregeld, wij hebben juist ouders wel naar school laten komen om een overeenkomst te tekenen, en de laptop te bekijken. Op iedere "overeenkomst" werd netjes het serienummer genoteerd met eventueel vooraf opgemerkte schade door ouders of mijzelf. Daarna werd pas getekend door ouders. Dit werd trouwens gewoon allemaal met mondkapjes op gedaan, en via het raam besproken want ouders mochten natuurlijk niet binnen de school komen.

Bij terugkomst bleek bij één laptop de usb-c-poort niet meer te werken. Ouders gaven aan de schade te willen herstellen. Wij hebben als school ouders vriendelijk bedankt en aangegeven dit niet nodig te vinden. De poorten worden alleen voor de opladers gebruikt, en iedere laptop heeft er toevallig 2. Dus er is eigenlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Omdat het aannemelijk is dat jullie zelf geen iPad kunnen kopen? (Ivm het “wij kunnen reparatie niet zomaar missen)

Normaal is het protocol tablet blijft op school. (Dus: dit is buiten de boekjes om)
Maar dan hadden ze ook kunnen zeggen van ouders die thuis geen of niet voldoende apparatuur hebben kunnen een iPad lenen, dan waren we daar helemaal niet op ingegaan, want wij hebben juist enige tijd geleden uit voorzorg een tablet (goedkopere Android tablet maar voldoende voor dit soort dingen) aangeschaft. Het plan was dan ook dat onze dochter die zou gaan gebruiken bij het thuis volgen van school, of als er corona in de klas is en ze ineens 10 dagen thuis moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PhilipsFan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:28:
[...]

De ouders toch ook niet? Maar de ouders hebben niet de beslissing genomen om uberhaupt iPads te gebruiken, ze worden daarmee geconfronteerd door een beslissing van het schoolbestuur.

Ik weet niet wat de afwegingen van de school zijn geweest om iPads te gebruiken. Als ze specifieke redenen hebben waardoor ze met iPads beter onderwijs kunnen geven dan is het nog wat. Maar het lijkt erop dat het gewoon een beslissing van het schoolbestuur is geweest, gezien dat het ook gebeurt op de andere scholen in de buurt. Het wordt een beetje gissen nu, maar vermoedelijk dacht de school dat het een kostenbesparing zou zijn omdat ze dan niet steeds nieuwe schoolboeken hoeven te kopen.

Volgens mij geldt in Nederland dat openbare basisscholen geen geld mogen vragen aan de ouders voor core-onderwijszaken zoals boeken. (Ze mogen een vrijwillige ouderbijdrage vragen, maar die is bedoeld om wat leuks te doen met de klas, niet om apparaten te kopen). Dus als de school kiest voor iPads, WETENDE dat er af en toe eentje kapot gaat, dan kunnen ze de kosten daarvan niet op ouders verhalen. Dat geldt ook als de iPads vanwege omstandigheden mee naar huis moeten, zulke dingen zou het schoolbestuur moeten meewegen bij dergelijke beslissingen.

Maar dat staat allemaal nog los van het totaal ontbreken van de bewijslast. Er was geen rapport, de ouders hebben de iPad niet kunnen inspecteren voordat ze tekenden voor ontvangst. Dus juridisch gezien heeft de school geen poot om op te staan.

Misschien dat een schoolbestuur de volgende keer eens beter nadenkt over de (financiele en juridische) gevolgen van hun beslissingen.
toon volledige bericht
Denk dat de volgende keer de kinderen van mensen als TS eerst 2 weken moeten wachten totdat er uitgezocht is welk papierwerk er geregeld moet worden om financieel veilig en met de juiste verantwoordelijkheden de apparaten uitgeleend mogen worden.

Waarschijnlijk gaat TS ook niet meer tekenen de volgende keer. Dus bij een volgende lockdown maar :w Jr blijft maar jaartje zitten?

Of gaat kind van TS maar naar de opvang groep omdat ze de iPad niet meer meekrijgt. Wellicht best of both worlds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Tweaker_19 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:32:
Bah, wat een simplistisch briefje van die juf... En dat zeg ik als meester zelf... het Ipad? U met een hoofdletter?

Ik heb op onze school ook de uitleen geregeld, wij hebben juist ouders wel naar school laten komen om een overeenkomst te tekenen, en de laptop te bekijken. Op iedere "overeenkomst" werd netjes het serienummer genoteerd met eventueel vooraf opgemerkte schade door ouders of mijzelf. Daarna werd pas getekend door ouders. Dit werd trouwens gewoon allemaal met mondkapjes op gedaan, en via het raam besproken want ouders mochten natuurlijk niet binnen de school komen.

Bij terugkomst bleek bij één laptop de usb-c-poort niet meer te werken. Ouders gaven aan de schade te willen herstellen. Wij hebben als school ouders vriendelijk bedankt en aangegeven dit niet nodig te vinden. De poorten worden alleen voor de opladers gebruikt, en iedere laptop heeft er toevallig 2. Dus er is eigenlijk geen probleem.
Welke school geef jij les? Dan wisselen we vandaag nog ;)

Maar goed, dat klinkt als gewoon een normale procedure, iets waar iedereen die ooit met (ver)huur te maken heeft wel op had kunnen komen. Maar ons boerenschooltje doet daar niet aan.

Overigens is alle communicatie van school zo brak dat zelfs onze dochter van 7 het soms verbetert, en die zit nu in groep drie met een half jaar achterstand door corona..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Denk dat de volgende keer de kinderen van mensen als TS eerst 2 weken moeten wachten totdat er uitgezocht is welk papierwerk er geregeld moet worden om financieel veilig en met de juiste verantwoordelijkheden de apparaten uitgeleend mogen worden.

Waarschijnlijk gaat TS ook niet meer tekenen de volgende keer. Dus bij een volgende lockdown maar :w Jr blijft maar jaartje zitten?

Of gaat kind van TS maar naar de opvang groep omdat ze de iPad niet meer meekrijgt. Wellicht best of both worlds?
Ik ga zeker geen overeenkomst tekenen de volgende keer. Na de eerste dag kwamen we erachter dat alles dat school doet met de iPad ook heel goed kan met een tablet van een kwart van de prijs (vergeleken met de dagwaarde van een 2019 iPad Air), want meer dan Gynzy en Google Classroom doen ze er niet op.

Dat is ook een groot deel van mijn persoonlijke probleem hiermee, het hele gezeik allemaal is compleet onnodig, want er was helemaal niks aan de hand geweest als school ons had laten weten dat die iPad optioneel was en het schoolwerk op iedere andere tablet ook gedaan had kunnen worden.

Het leuke is nog dat ze de iPad zelfs alleen gebruiken voor communicatie met de juf en voor de spelletjes op Gynzy die ze mogen spelen nadat ze het werk op oud pen & papier af hebben, maar dat ze wel eisen dat er een tablet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 19:44
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:36:
[...]

Welke school geef jij les? Dan wisselen we vandaag nog ;)

Maar goed, dat klinkt als gewoon een normale procedure, iets waar iedereen die ooit met (ver)huur te maken heeft wel op had kunnen komen. Maar ons boerenschooltje doet daar niet aan.

Overigens is alle communicatie van school zo brak dat zelfs onze dochter van 7 het soms verbetert, en die zit nu in groep drie met een half jaar achterstand door corona..
In het hele diepe zuiden }:O

Misschien komt het ook omdat ik toch deels "Tweaker"-bloed heb zullen we maar zeggen, en wat meer technisch onderbouwd ben.

En communicatie.. tja, daar laten wij ook genoeg steken vallen, we zijn en blijven mensen. Ik had het geluk dat ik van de directrice de tijd kreeg om dit goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Tweaker_19 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:40:
[...]

In het hele diepe zuiden }:O

Misschien komt het ook omdat ik toch deels "Tweaker"-bloed heb zullen we maar zeggen, en wat meer technisch onderbouwd ben.

En communicatie.. tja, daar laten wij ook genoeg steken vallen, we zijn en blijven mensen. Ik had het geluk dat ik van de directrice de tijd kreeg om dit goed te regelen.
Jammer dat wij net een jaar of twee geleden uit Heerlen weg verhuisd zijn dan!

Ik denk dat veel scholen wel baat hebben bij iemand die echt verstand van zaken heeft en een klein beetje ABN spreekt, maar dat er ook veel directies en leerkrachten zijn die hier of een te groot ego voor hebben of niet doorhebben dat ze eigenlijk de vaardigheden niet hebben om een fatsoenlijke overeenkomst op te stellen of procedure uit te zetten. Maar dat terzijde, fijn dat er dus scholen zijn waar het wel goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59
Barrycade schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Wat een nare reactie zeg. Lekker makkelijk oordelen over een ander waarvoor €200,- misschien wel veel geld is.
Als de school zijn zaakjes niet op orde heeft, dan moeten ze geen spullen uitlenen. Ook wel erg makkelijk om de schuld meteen bij de ouders neer te leggen terwijl er niet goed is vastgelegd is wat er bij uit inleveren gebeurd is. Daar betaald je dan als school leergeld voor, leuk dat ze dat dan bij ouders willen komen halen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Wie eist bewijst.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Mensen, lees die brief van de directrice nou eens. Er wordt NIET ontkend dat de tablet in december al beschadigd was. Er wordt zelfs gesteld, dat de leerkracht het niet gezien heeft (niet ondenkbaar als je geen controle uitvoert en vastlegt) en dat ze de tablet zelf zouden hebben laten repareren als ze het geweten hadden. Ze willen nu de TS aansprakelijk stellen, omdat ze vinden dat de schade nu mogelijk onnodig groter geworden is na 2 maanden (dagen tellen is ook niet helemaal gelukt blijkbaar) gebruik. En laten we nou wél vast kunnen stellen, dat dat laatste niet het geval is. Scherm vervangen = scherm vervangen. Het formaat van de barst is niet bepalend voor de prijs van de reparatie. De barst is groter geworden, de schade niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-02-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:43:
Mensen, lees die brief van de directrice nou eens. Er wordt NIET ontkend dat de tablet in december al beschadigd was. Er wordt zelfs gesteld, dat de leerkracht het niet gezien heeft (niet ondenkbaar als je geen controle uitvoert en vastlegt) en dat ze de tablet zelf zouden hebben laten repareren als ze het geweten hadden. Ze willen nu de TS aansprakelijk stellen, omdat ze vinden dat de schade nu mogelijk onnodig groter geworden is na 2 maanden (dagen tellen is ook niet helemaal gelukt blijkbaar) gebruik. En laten we nou wél vast kunnen stellen, dat dat laatste niet het geval is. Scherm vervangen = scherm vervangen. Het formaat van de barst is niet bepalend voor de prijs van de reparatie. De barst is groter geworden, de schade niet.
Het lastige hierin is dat ze de barst die er al was niet hebben laten repareren, maar dus wel aangeven dat de schade daardoor 'wellicht onnodig' groter heeft kunnen worden. Het punt waarop de reparatie nodig was volgens hun wordt niet genoemd, maar dat maakt dit niet veel makkelijker.

Ook lastig is dat de directrice dus gewoon maar het halve verhaal heeft. Ze hebben twee leerkrachten die afwisselen, en dan ook nog twee stagiaires, dus probeer dan maar eens uit te vogelen wie wanneer die iPad gezien heeft en gezien zou moeten hebben of die barst er wel of niet in zat. Dat er geen twee grote barsten inzaten toen die iPad voor het laatst op school was voor die mee naar huis ging is duidelijk (of die hebben ze heel goed verstopt), maar ze weet dus niet eens dat er wel al een barst in zat.

Maar goed, ik heb (na enkele aanpassingen en verduidelijkingen) mijn bericht naar de directrice verstuurd. Helemaal op het einde nog toegevoegd dat ik graag snel van haar terug hoor zodat we dit goed af kunnen handelen, om toch nog even te laten merken dat ik er zelf wel positief in sta richting hun. Het antwoord hierop zal wel weer flink opdringerig en enigszins agressief zijn, maar dat schuiven we dan maar af op de directrice die niet zo sterk is in communicatie.

Voor nu bedank ik jullie graag allemaal voor jullie input, ook de negatieve input, want het heeft mijn verhaal en mijn positie hierin toch flink verstevigd. Ik zal een update posten wanneer ik die heb, en tot die tijd wachten we gewoon af. De bal ligt nu bij school, en de directrice zal het nu wel druk hebben met de opening morgen, dus die zal zeker niet om 10 uur 's avonds nog een berichtje gaan typen. Bedankt allemaal, en fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maverick schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Wat een nare reactie zeg. Lekker makkelijk oordelen over een ander waarvoor €200,- misschien wel veel geld is.
Als de school zijn zaakjes niet op orde heeft, dan moeten ze geen spullen uitlenen. Ook wel erg makkelijk om de schuld meteen bij de ouders neer te leggen terwijl er niet goed is vastgelegd is wat er bij uit inleveren gebeurd is. Daar betaald je dan als school leergeld voor, leuk dat ze dat dan bij ouders willen komen halen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Wie eist bewijst.
Was geen sneer naar TS, ik begrijp goed dat 200 euro een probleem kan zijn. Was een reactie op de reactie van de persoon welke ik quote en reageerde, die deed voorkomen alsof een school even een uitgedacht en afgetoetst uitleen van hardware protocol heeft klaar liggen.

Als je als school opeens allemaal jurisch gezeur krijgt of je briefje wel of niet helemaal naar de letter van de wet klopt en kapotte iPads terug krijgt zal er als tegenreactie vanzelf een burocratische kramp ontstaan.

En uiteindelijk heeft niemand en zeker de kinderen niet daar baat bij. Extra zuur wel voor TS dat de iPad helemaal niet noodzakelijk blijkt te zijn om mee te komen.

Ook wel raar dat met met Google software ze voor dure Apple spullen kiezen en niet gewoon Chromebookjes. Maar ook wel een teken hoe de kennis is op school qua IT.

Dus mooi dat hij en zijn dochter gecoverd zijn ook in een nieuwe lockdown of thuis blijven door geconstateerde besmetting maar wel zuur als er meer mensen zijn zonder geschikte hardware die de volgende keer wel die iPad willen/nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Alle auto's (meer dan 10) die wij ooit gehuurd hebben kwamen met een rapport waar alle schade op stond. Ook liep een medewerker met ons mee naar de auto om die lijst nog eens door te lopen (waar van toepassing) en de meterstanden te controleren. Bij het inleveren werd iedere keer zo'n zelfde rapport ingevuld.
Dus je weet prima hoe het werkt met verhuur en schade erop...
Ik zou stoppen met me verschuilen achter 'de school is verantwoordelijk want', want beide kanten hebben duidelijk steken laten vallen. Middelen lijkt me dan niet meer dan reëel.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Na alle post gelezen te hebben zie je duidelijk twee kampen ontstaan en dat is ook mooi natuurlijk omdat er voor beide wat te zeggen valt en ieder zijn mening . Het verschil zit hem er mi vooral in het principe van redelijkheid en billijkheid. Jij hebt een andere mening dan ik over de situatie , omdat je gevoel over de wat is redelijk in dit geval anders is. Zij hebben denk ik juridische een
slechte zaak, maar kom op. Het is een basisschool die ten goede trouw alles heeft uitgeleend om je te helpen. Wat had je gedaan als zij dit niet hadden gedaan ? Iets moeten kopen of huren ? Was je daarmee beter geholpen ?

Je geeft aan het een principe kwestie te vinden maar daarmee vertroebeld je blik en ik zou zeggen ; probeer je principes eens opzij te zetten en wees de slimste. Ik blijf erbij dat ik de school gewoon zou bellen en vragen om een gesprek. Ik geloof niet dat je -op dit moment - moet laten verleiden tot schriftelijke communicatie.

Kost je een hoop tijd , energie en frustratie. Leg het uit , kijk elkaar aan en drink een bak koffie . Als je uitlegt dat de verzekering niet betaald, wordt het wellicht voor de school ook al een andere situatie . Zij willen echt niet het onderste uit te kan halen en zeker als je het niet kunt betalen hebben ze daar vast begrip voor. Na een half uurtje kan iedereen daarna weer verder met z’n leven en focussen op zaken die er toe doen :)! Zo niet dan kun je altijd nog het schriftelijke traject in met de bewijslasten ed maar dan zit je al jn een lastige verstandhouding. Dat zou ik willen voorkomen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

toolkist schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:03:
[...]

Dus je weet prima hoe het werkt met verhuur en schade erop...
Ik zou stoppen met me verschuilen achter 'de school is verantwoordelijk want', want beide kanten hebben duidelijk steken laten vallen. Middelen lijkt me dan niet meer dan reëel.
TS heeft geen steken laten vallen. Het enige wat hem mogelijk te verwijten is, is dat hij niet gemeld heeft dat de geleverde iPad al beschadigd was. En dat is op zich ook te begrijpen, want toen hij bij zijn dochter vroeg hoe het zat, was de reactie "oh, da's al langer zo". TS was ook niet aanwezig bij de overdracht van het apparaat en kon dus ook niet weten wat de staat van het apparaat was op dat moment.

Ik vraag me dan af, wat er onredelijk is aan het vergoeden van het verschil in reparatiekosten tussen het laten repareren van de al aanwezige barst in het scherm en de reparatiekosten van de groter geworden barst (en extra barst). School had die iPad toch al moeten laten repareren, want als zo'n scherm eenmaal gebarsten is en de iPad wordt intenstief gebruikt dan is het vrij normaal dat het scherm verder zal gaan scheuren. We hebben het hier thuis ook gehad met 1 van de iPads. Het begon met een kleine barst en na een poosje zat de barst over de volle breedte van het apparaat.

Meer dan dat is gewoon onredelijk, want school hoeft geen geld te verdienen aan het repareren van een defecte iPad. En dat doen ze wel op deze manier, want het ding was al stuk en had naar eigen zeggen al gerepareerd moeten worden. En dat had geen cent minder gekost dan het nu gaat kosten. Daar zijn namelijk gewoon vaste tarieven voor. En dat staat dan nog los van het feit, dat school eigenlijk ook gewoon geen poot heeft om op te staan. Ze hadden zich even moeten laten informeren voor ze (tientallen?) iPads aan leerlingen mee naar huis gaven. Het gaat gewoon om veel geld. Daar kun je niet zo lichtzinnig mee omgaan. Het is geen derdehands boek wat je best een keer op de grond kan laten vallen. Het is een kwetsbaar en kostbaar apparaat.

Apple repareert overigens geen iPads. Je krijgt een vervangende iPad tegen een vergoeding van 280 euro. Mogelijk dat Apple daarna stiekem toch het scherm gewoon vervangt, maar dat bieden ze jou als klant niet aan. Ik heb toen het scherm laten vervangen bij Fixables in Utrecht. Die gooien hem inderdaad op de warmtemat en gaan het scherm vervangen. Ik vond de prijs bij Apple te hoog. Omdat het om een wat oudere iPad ging, had ik zelfs beter kunnen kiezen om gewoon een nieuwe te kopen voor 100 euro extra.
Schermreparatie
Als het scherm van uw iPad per ongeluk kapot gaat, hebt u de optie om uw iPad te vervangen tegen een vergoeding buiten de garantie, zoals is weergegeven in 'Serviceprijzen voor iPad'. Onopzettelijke schade wordt niet gedekt door de Apple garantie of door de consumentenwetgeving. Als uw scherm door een fabricagefout is gebarsten, valt dat onder de garantie van Apple en de consumentenwetgeving.

De kosten voor service aan een iPad waarvan het scherm onopzettelijke schade heeft, zijn afhankelijk van het iPad-model, mogelijke aanvullende schade en of u AppleCare+-dekking hebt.

Als u AppleCare+ hebt, krijgt u deskundige technische ondersteuning en dekking voor hardwareproblemen van Apple, inclusief dekking voor onopzettelijke schade. Voor elk geval van onopzettelijke schade geldt een eigen risico. Als u geen AppleCare+-dekking hebt, is het tarief voor reparatie buiten de garantie van toepassing.

En dan de tarieven voor een iPad non-Pro, non-Mini en non-Air:

Pad Eigen risico AppleCare+ Vergoeding buiten garantie
iPad 8e generatie € 49 € 281,10
iPad 7e generatie € 49 € 281,10
iPad 6e generatie € 49 € 281,10
iPad 5e generatie € 49 € 281,10
toon volledige bericht
Het is dan ook nog geen uitgemaakte zaak of je een nieuwe of refurbished (Apple noemt dat "gelijk aan nieuw") iPad krijgt. Zeker bij de oudere modellen kun je er wel vanuit gaan dat het een refurb zal zijn. Maar dat betekent bij Apple dan wel: nieuw scherm, nieuwe back cover en nieuwe batterij. Alleen het frame en het main board zijn dan niet nieuw.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-02-2021 01:12 ]

• Oon
  • Niet online
Waypoint schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:26:Wat had je gedaan als zij dit niet hadden gedaan ? Iets moeten kopen of huren ? Was je daarmee beter geholpen ?
Dan hadden we onze eigen tablet of laptop gebruikt, die optie hebben we nu niet gehad, ondanks dat een goeie 2/3e van de leerlingen in die klas thuis gewoon een tablet of laptop heeft (weten we uit de sluiting ervoor)
Waypoint schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:26:
Je geeft aan het een principe kwestie te vinden maar daarmee vertroebeld je blik en ik zou zeggen ; probeer je principes eens opzij te zetten en wees de slimste. Ik blijf erbij dat ik de school gewoon zou bellen en vragen om een gesprek. Ik geloof niet dat je -op dit moment - moet laten verleiden tot schriftelijke communicatie.
Ik ga sowieso niet verbaal communiceren met die school. Ik vertrouw die directrice voor geen meter dus alles meteen netjes op papier. Als ze mij belt dan neem ik op maar dan geef ik wel aan dat ik aantekeningen maak en later een overzicht stuur, dus daar schieten we ook weinig mee op.

Qua relatie met school is het sowieso al slecht. Zoals ik aangaf is die directrice ook verantwoordelijk voor een aantal andere scholen, dus echt een relatie met ouders heeft ze niet. Ook van andere ouders (die al langer met die school te maken hebben) horen we veel negatieve verhalen over zowel de directie als leerkrachten (tot leerkrachten die zelf mee pesten en de directie die weigert toe te geven dat het zo zou kunnen zijn).

Als ik nou met iemand uit het dorp te maken had die toevallig ook in de directie van school zat dan was het een heel ander verhaal geweest, maar dit is gewoon iemand die vanuit het bestuur van de scholengemeenschap hierheen gestuurd is om de school te besturen. Ze doen totaal niet aan maatwerk of meedenken met ouders, want daar heeft de directrice geen tijd voor (omdat ze maar een halve dag in de week voor deze school werkt, dus mij een antwoord geven buiten die tijd zal ze waarschijnlijk al als lastig ervaren). Dat hebben wij al eerder mogen ervaren en andere ouders ook.

Dus nee, de optie om even te bellen hebben we niet. Zelfs al zouden we dat doen, ze doen alle oudergesprekken nu ook online, en daar heb ik al helemaal geen zin in. Dan heb ik liever een mailtje waar beide kanten even de tijd hebben om fatsoenlijk te reageren of face to face waar we elkaar echt kunnen zien en verstaan, maar niet telefonisch of via Zoom, Teams, WhatsApp (zoals de juf gebruikt voor oudergesprekken) of Classroom.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

ik heb niet alle berichten gelezen, dus misschien zeg ik wat dubbel:
- allereerst een vervelende situatie, waar je op pijnlijke manier leert hoe een school is als het over geld gaat
- een pijnlijke manier om met je neus op de feiten gedrukt te worden dat je ondanks eventuele goede banden met een school (en hoe goed je van goed vertrouwen bent) foto's te maken van geleende dure spullen
- ik begrijp dat de verzekering terughoudend is in uitkeren in jullie geval, je kunt altijd met je inboedel verzekering bellen, maar die gaat volgens mij om je eigen spullen helaas.
- bellen met een school is altijd een optie, anders lijkt het me een ongezonde situatie. Het gaat hier waarschijnlijk om ongeveer 150 euro aan reparatie. als een school je aansprakelijk stelt voor de schade mogen ze je ook fatsoenlijk te woord staan. Corona staat toch los van bellen? of besmetten we elkaar ook al tijdens het bellen?
- het is nu natuurlijk een omgekeerde bewijslast geworden. De school zegt dat jij de schade hebt veroorzaakt (maar kan dat feitelijk niet aantonen, ze hebben ook geen foto of rapport ten tijde van afgifte). Laat de school maar eens met bewijzen komen. Doe het bij voorkeur via mail, zodat je het een en ander vast hebt liggen. Ga je bellen en kom je tot afspraken, zorg altijd dat je het daarna ergens op 'papier' bevestigd krijg.

Tot slot kan je je altijd afvragen of alle moeite het geld waard is (ik kan niet in je portemonnee kijken). Laat in ieder geval de school wel laten weten wat de reparatie kosten zijn voordat ze die gaan uitvoeren. Jij moet ze immers vergoeden volgens hen, dus heb je mijns inziens ook recht om zelf met herstel te komen.

It's me Mario

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 16:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Als ik het relaas van TS lees dan lijkt de situatie zeer verzuurd te zijn en hebben we een stellingenoorlog waarin ieder zijn gelijk probeerd te verdedigen en waarbij een compromis zo goed als uitgesloten lijkt te zijn.
Als je alleen maar wenst te communiceren via email, dan gaat de communicatie traag en moeizaam. Ja, je hebt alles "op papier" staan, maar overleg plegen, proberen tot een oplossing te komen is bijna onmogelijk.

En een compromis waarbij beide partijen aangeven gedeeltelijk schuld te treffen is wat mij persoonlijk betreft de meest logische oplossing want alle twee hebben jullie fouten gemaakt. De school had inderdaad deze iPad nooit mogen meegeven, maar jullie hadden ook de plicht om deze na te kijken van zodra jullie dat konden doen. Dat je dan 2 maanden later af komt met dat er chade is, maar die er al was vanaf dag 1 wordt dan ineens een stuk moeilijker om te controleren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Oon
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:34:
Als ik het relaas van TS lees dan lijkt de situatie zeer verzuurd te zijn en hebben we een stellingenoorlog waarin ieder zijn gelijk probeerd te verdedigen en waarbij een compromis zo goed als uitgesloten lijkt te zijn.
Als je alleen maar wenst te communiceren via email, dan gaat de communicatie traag en moeizaam. Ja, je hebt alles "op papier" staan, maar overleg plegen, proberen tot een oplossing te komen is bijna onmogelijk.

En een compromis waarbij beide partijen aangeven gedeeltelijk schuld te treffen is wat mij persoonlijk betreft de meest logische oplossing want alle twee hebben jullie fouten gemaakt. De school had inderdaad deze iPad nooit mogen meegeven, maar jullie hadden ook de plicht om deze na te kijken van zodra jullie dat konden doen. Dat je dan 2 maanden later af komt met dat er chade is, maar die er al was vanaf dag 1 wordt dan ineens een stuk moeilijker om te controleren.
Ik zie nergens dat wij die plicht zouden hebben. Wettelijk niet, in de overeenkomst niet, en praktisch ook niet. Wij hebben alleen de plicht gehad om de iPad in dezelfde staat mee naar school te geven, en voor zover wij weten hebben we daar aan voldaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-05 09:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij is deze case zeer vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van een leaseauto met schade*. Daar geldt dat zolang niet keihard aangetoond kan worden dat er bewust onvoorzichtig is omgesprongen met de auto (of iPad in dit geval), de gebruiker niet aansprakelijk gesteld mag worden voor de schade. Het is aan de eigenaar -in dit geval de school- om rekening te houden met de financiele gevolgen van gebruikersschade. Shit immers happens, en het is onredelijk om te verwachten dat alle apparaten bij alle gebruikers altijd schadevrij blijven. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Als dit voor de rechter komt (...echt, waarom - maar dat is een andere discussie...) geef ik de school weinig kans. @TS: houd dus voet bij stuk. Laat ze maar een rechtzaak aanspannen tegen je om te bewijzen dat jij/jouw dochter schuldig is aan bewust onvoorzichtig gedrag.

*: overigens staat in 9 van de 10 leaseovereenkomsten dat schade voor rekening van de gebruiker is, maar dat houdt in de rechtbank nauwelijks stand. De overeenkomst wordt in die gevallen 'overruled' door de wet.

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 11-02-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:29
Dit soort dingen zijn altijd heel erg lastig en veel mensen proberen dan vaak in de minne te schikken.

Dat kan op het moment dat je over voldoende middelen beschikt en dat het je niet intereseert.

Maar ik denk dat je voor jezelf even moet bepalen wat de hoofdzaken zijn.
-Je eerst minder druk maken, aan alle post hier te zien maak je je erg druk. Vraag jezelf af of je nu een probleem hebt.
-Een goede band houden met de meesters en juffen op school zodat je dochter blij naar school gaat.

Verder zijn het bijzaken. Juridisch heb ik tot nu toe altijd meegemaakt. Wie eist die bewijst.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 16:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Oon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik zie nergens dat wij die plicht zouden hebben. Wettelijk niet, in de overeenkomst niet, en praktisch ook niet. Wij hebben alleen de plicht gehad om de iPad in dezelfde staat mee naar school te geven, en voor zover wij weten hebben we daar aan voldaan.
Die plicht komt voort uit het feit dat jij tekent voor ontvangst en je jezelf daarmee verantwoordelijk maakt voor alle schade die kan ontstaan terwijl deze in jouw bezit is. Als er geen beschrijving is van de staat van het toestel mag er van uitgegaan worden dat deze in goede staat verkeerd. Als blijkt dat dat niet het geval is, meld je dit op dag 1 zodat dit bekend is en deze mogelijks geruild kan worden voor een exemplaar dat wel in goede staat is. Je kan dat inderdaad aanzien alsof die verplichting er niet is, maar je ziet nu zelf ook welke gevolgen dat heeft.

Nu zijn we twee maanden verder, blijkt er toch schade te zijn waarvan de ene partij beweert dat deze er al was en de andere partij van niet maar 2 maanden na de feiten is dat al een heel stuk moeilijker om vast te stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:14
Die overeenkomst doet er helemaal niet toe. Er staat alleen "Wij maken U er op attent dat U verantwoordelijk bent bij schade". Dat klopt inderdaad, vanuit de wet ben je ook zonder overeenkomst aansprakelijk als je schade veroorzaakt. De overeenkomst maakt je daar dus op "attent" en verandert niets aan de situatie. Er gelden géén andere regels dan zouden gelden bij "gewone" wettelijke aansprakelijkheid.

Voor zo ver ik kan zien heeft de school geen enkel bewijs dat jullie de schade hebben veroorzaakt. Gewoon voet bij stuk houden; "Wij hebben geen schade aan de iPad veroorzaakt en deze in dezelfde staat teruggegeven als we hem ontvangen hebben. Punt.". Als de school iets wil vorderen zullen ze met bewijzen moeten komen.

• Oon
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Die plicht komt voort uit het feit dat jij tekent voor ontvangst en je jezelf daarmee verantwoordelijk maakt voor alle schade die kan ontstaan terwijl deze in jouw bezit is. Als er geen beschrijving is van de staat van het toestel mag er van uitgegaan worden dat deze in goede staat verkeerd. Als blijkt dat dat niet het geval is, meld je dit op dag 1 zodat dit bekend is en deze mogelijks geruild kan worden voor een exemplaar dat wel in goede staat is. Je kan dat inderdaad aanzien alsof die verplichting er niet is, maar je ziet nu zelf ook welke gevolgen dat heeft.

Nu zijn we twee maanden verder, blijkt er toch schade te zijn waarvan de ene partij beweert dat deze er al was en de andere partij van niet maar 2 maanden na de feiten is dat al een heel stuk moeilijker om vast te stellen.
We hebben de iPad niet kunnen/mogen zien voor we tekenden. Mochten school niet in ivm corona en moesten de overeenkomst voor die dag getekend meegeven aan onze dochter. Ze is daarna met de iPad school uitgekomen (dus hij is ook niet aan ons overhandigd).
Dus nee, die plicht hebben we absoluut niet.

De bewijslast ligt bij school, kunnen die niet absoluut bewijzen dat wij de schade aangericht hebben en dat er geen schade was toen onze dochter de school uitliep met de iPad dan zijn zij gewoon zelf verantwoordelijk.

Als het nou ging over een kennis of een familielid dan had ik gezegd van oké ik vergoed de schade wel, want daar ben ik voor verzekerd. Maar het gaat om een school, die op z'n allerminst een jurist of iemand met enige juridische kennis hadden kunnen vragen om mee te kijken, en die had ze meteen verteld dat ze dit niet zo hadden moeten doen.

Ik snap dat het netjes was geweest als we de schade gemeld hadden bij school op de eerste dag dat we de iPad hadden, maar dat is helemaal niet relevant in deze kwestie. Als we dat toen hadden gedaan dan hadden zij ook gezegd van we laten 'm repareren op jullie kosten, en dan hadden we precies hetzelfde probleem gehad maar dan twee maanden eerder.

• Oon
  • Niet online
maxkoe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:03:
Dit soort dingen zijn altijd heel erg lastig en veel mensen proberen dan vaak in de minne te schikken.

Dat kan op het moment dat je over voldoende middelen beschikt en dat het je niet intereseert.

Maar ik denk dat je voor jezelf even moet bepalen wat de hoofdzaken zijn.
-Je eerst minder druk maken, aan alle post hier te zien maak je je erg druk. Vraag jezelf af of je nu een probleem hebt.
-Een goede band houden met de meesters en juffen op school zodat je dochter blij naar school gaat.

Verder zijn het bijzaken. Juridisch heb ik tot nu toe altijd meegemaakt. Wie eist die bewijst.
Het is niet zozeer dat ik me druk maak, maar vooral dat ik dit graag opgelost wil hebben zonder mezelf onnodig te benadelen. De school heeft geld genoeg (in de zin van het is zeker geen arme school) en ik heb inmiddels toch de harde bevestiging dat ze hier zelf aansprakelijk zijn tenzij ze kunnen bewijzen dat het niet zo is. Ik vind het ook wel een heel interessante zaak, het uitzoeken van de precieze details vind ik niet erg om te doen, al vind ik het wel jammer dat ik er in dit geval zelf bij betrokken ben.

Een goede band met de meesters en juffen is niet relevant in dit geval (gelukkig). Met één van de twee (tijdelijke) juffen hebben we een goeie band, de andere minder. De juf die normaal deze klas doet hebben we weinig mee, daar hebben we ook veel verhalen over gehoord van mee pesten en kinderen uitlachen e.d. die goed kloppen met onze ervaring to zover. De directie van de school staat hier los van, en daar hebben we al helemaal geen positieve ervaring mee. We zitten er al langer aan te denken om toch maar van school te wisselen omdat deze school ons een hele hoop buikpijn oplevert, maar vrijwel alle scholen hier in de buurt zijn van diezelfde gemeenschap, en met diezelfde directrice.

Wel vind ik het belangrijk dat ik in dit geval eerlijk blijf. Ik ga niet liegen of proberen mijn gelijk te bewijzen als dat niet zo is. Voor mij is er één punt over, en dat is dat als school ons aansprakelijk wil stellen ze hier bewijs voor nodig hebben. Als ze met dit bewijs komen dan is het hele verhaal klaar, dan leen ik die 200 euro of wat het mag zijn van iemand en betaal ik het (aangezien onze inboedelverzekering het ook niet dekt, en de WA van de auto fraude zou zijn). Hebben ze geen bewijs dan ga ik ook zeker niet bewust onze relatie met school verzuren ofzo, maar dan heb ik geen reden om ze geld te geven. School is zelf ook verzekerd lijkt me (in ieder geval voor de 150-200 iPads), dus dan hebben ze het zelf ook makkelijk opgelost.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 16:17

snmght

imho dan he

@Oon je voorgestelde reactie lijkt me prima. Laat school maar aantonen dat deze barsten door jouw dochter zijn ontstaan.

Overigens als school vaker zo acteert (getuige ook het schoolreisje) zou ik overwegen toch eens rond te kijken in de buurt. Wat een heks zeg.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
snmght schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:20:
@Oon je voorgestelde reactie lijkt me prima. Laat school maar aantonen dat deze barsten door jouw dochter zijn ontstaan.

Overigens als school vaker zo acteert (getuige ook het schoolreisje) zou ik overwegen toch eens rond te kijken in de buurt. Wat een heks zeg.
Helaas zijn er weinig opties qua scholen hier, anders waren we überhaupt niet voor deze school gegaan. Er is één school die buiten die scholengemeenschap valt, maar daar zit momenteel 80% vluchtelingen op en die hebben net het geld voor schoolboeken (dus werken wel zeker niet met iPads.. dat dan weer wel). Niks tegen vluchtelingen, maar het is toch een hele andere cultuur dan mijn dochter gewend is, en die school past totaal niet bij ons.

De andere scholen vallen dus wel allemaal onder die gemeenschap en hebben diezelfde deeltijddirectrice. Er is er een waarvan ik een aantal leerkrachten persoonlijk ken en daar zijn we ook naar aan het kijken, maar onze dochter is al een keer van school gewisseld (ivm verhuizing) dus die keuze willen we ook niet zomaar maken.
Pagina: 1 2 Laatste