• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:58

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Gisteren kreeg mijn vrouw een brief van de Overheid dat zij van een nicht zou kunnen erven.
Aangezien ze die al veertig jaar niet heeft gezien en met dat deel van de familie geen contact meer heeft en ook niet wil (Tokkies), vindt ze niet dat ze dit moet aannemen.

Blijkbaar moeten we kosten maken bij een notaris of rechtbank om dit te weigeren?
Of kan dat ook gratis? Nu worden we onnodig en ongewild op kosten gejaagd...
Kan ik zeggen: Betaal dat maar uit de erfenis.?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:40
https://www.juridischloke...ik-een-erfenis-verwerpen/

Het ziet ernaar uit dat het geld kost.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:11

lasharor

7 december 2004

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:35

Tens

fits the description

of benficiair aanvaarden, als je denk dat er meer schulden dan bezittingen zijn (ook rechtbankkosten)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02
Let ook op als je kinderen hebt ivm plaatsvervulling. Dan is het beste om beneficiair te aanvaarden.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Bedankt. De meeste had ik al gevonden. Had gehoopt dat we dit gratis konden afhandelen.

Idioot overigens dat je zo ongevraagd voor het blok wordt gezet.

@Rukapul
Sijpelt dit door naar de kinderen dan?
Beneficiair is niet nodig. Volgens de brief was er een positief saldo. (Geen schokkende dingen, zou op ca 2500 euro komen, per persoon/Tokkie)

• Rukapul
Ja, zoek op plaatsvervulling.

Lastige casus. Je kunt zelf weigeren, of beneficiair aanvaarden en dan weigeren, maar bij een positief saldo gaat men dan alsnog door naar de kinderen waarna het verhaal zich herhaalt.

Bij kinderen moet je formeel beneficiair aanvaarden. Het is echter de vraag of je juridisch vervolgens wel zomaar namens je kinderen een erfenis met positief saldo mag weigeren. Daarmee benadeel je hen namelijk. Als een kantonrechter daar over moet oordelen dan zal deze het daar zonder goede reden niet mee eens zijn.

Het meest pragmatische en goedkoopste kan dus zijn om domweg zelf beneficiair te aanvaarden en het op de spaarrekening van de kinderen te storten of aan een goed doel te schenken en verder te gaan met je leven.

[Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2021 11:06]

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:04:
Ja, zoek op plaatsvervulling.

Lastige casus. Je kunt zelf weigeren, of beneficiair aanvaarden en dan weigeren, maar bij een positief saldo gaat men dan alsnog door naar de kinderen waarna het verhaal zich herhaalt.

Bij kinderen moet je formeel beneficiair aanvaarden. Het is echter de vraag of je juridisch vervolgens wel zomaar namens je kinderen een erfenis met positief saldo mag weigeren. Daarmee benadeel je hen namelijk. Als een kantonrechter daar over moet oordelen dan zal deze het daar zonder goede reden niet mee eens zijn.

Het meest pragmatische en goedkoopste kan dus zijn om domweg zelf beneficiair te aanvaarden en het op de spaarrekening van de kinderen te storten of aan een goed doel te schenken en verder te gaan met je leven.
Bedankt.

Dan zit er niets anders op dan te aanvaarden.
Kan Punkrocker Jr zijn nieuwe XBox Series X bestellen. 8)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57
Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Bedankt.

Dan zit er niets anders op dan te aanvaarden.
Kan Punkrocker Jr zijn nieuwe XBox Series X bestellen. 8)
Ik zou gewoon aanvaarden, en het apart zetten. Komen er dan tokkies klagen over dat ze vinden dat ze ergens recht op hebben dan vraag je ze een tikkie te sturen, maak je het over en heeft het je alsnog 0 euro gekost.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-03 13:16

Polycom

Poes van goud

Geld aanvaarden en overmaken naar een goed doel. Eind goed, al goed.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Polycom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:20:
Geld aanvaarden en overmaken naar een goed doel. Eind goed, al goed.
Nog betere oplossing!
Doen we.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41
Valorian schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Ik zou gewoon aanvaarden, en het apart zetten. Komen er dan tokkies klagen over dat ze vinden dat ze ergens recht op hebben dan vraag je ze een tikkie te sturen, maak je het over en heeft het je alsnog 0 euro gekost.
Sorry, off-topic, maar "een tikkie naar een tokkie sturen" :D

VirtualDJ 2021 - Fast Image Resizer - Instagram

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:49:

Idioot overigens dat je zo ongevraagd voor het blok wordt gezet.
Heheh je hebt familie en mensen gaan soms dood. Wel beneficiair aanvaarden.

• t_captain
  • Laatst online: 12:00

t_captain

Moderator General Chat
Er lijken drie zaken van belang:

1. twijfel over aanvaarden vanwege onbekende financiele situatie van de erflater (als ik het woord "tokkie" lees, dan geeft dat niet het beeld van iemand die overloopt van geld)
2. bedenkingen over het aanvaarden om morele gronden ("40 jaar geen contact" -> moet je dan wel je hand ophouden als iemand komt te overlijden?)
3. plaatsvervulling van kinderen (kudos @Rukapul die dit onder de aandacht bracht)

Je opties zijn:
* aanvaarden (lost alleen #3 op, want de erfenis bereikt de kinderen niet, #1 en #2 worden met deze optie niet geaddresseerd)
* aanvaarden en batig saldo doneren aan goed doel (lost #2 en #3 op maar niet #1)
* beneficiair aanvaarden (lost #1 en #3 op maar niet #2)
* weigeren (132 euro aan kosten, maar je lost alle 3 de bedenkingen op)

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:29:
Nee toch? Bij weigeren komen juist de kinderen van TS in beeld door plaatsvervulling. Dan krijg je te maken met nog meer kosten en een gang naar de rechter (die mogelijk de weigering afkeurt).

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:38:
Gisteren kreeg mijn vrouw een brief van de Overheid dat zij van een nicht zou kunnen erven.
Aangezien ze die al veertig jaar niet heeft gezien en met dat deel van de familie geen contact meer heeft en ook niet wil (Tokkies), vindt ze niet dat ze dit moet aannemen.

Blijkbaar moeten we kosten maken bij een notaris of rechtbank om dit te weigeren?
Of kan dat ook gratis? Nu worden we onnodig en ongewild op kosten gejaagd...
Kan ik zeggen: Betaal dat maar uit de erfenis.?
@Punkrocker Zoals al eerder gemeld: aanvaarden en aan een goed doel geven > of toch stiekum zelf houden 8)
ik wou eerst zeggen: Koop lekker zonnepanelen man, maar die heb je al _/-\o_

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:38:
PS: Waarom een brief van de Overheid :?
dat moet toch van een Notaris komen?

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:29:
Er lijken drie zaken van belang:

1. twijfel over aanvaarden vanwege onbekende financiele situatie van de erflater (als ik het woord "tokkie" lees, dan geeft dat niet het beeld van iemand die overloopt van geld)
2. bedenkingen over het aanvaarden om morele gronden ("40 jaar geen contact" -> moet je dan wel je hand ophouden als iemand komt te overlijden?)
3. plaatsvervulling van kinderen (kudos @Rukapul die dit onder de aandacht bracht)

Je opties zijn:
* aanvaarden (lost alleen #3 op, want de erfenis bereikt de kinderen niet, #1 en #2 worden met deze optie niet geaddresseerd)
* aanvaarden en batig saldo doneren aan goed doel (lost #2 en #3 op maar niet #1)
* beneficiair aanvaarden (lost #1 en #3 op maar niet #2)
Het is inderdaad een Tokkie familie. De overleden persoon was verstandelijk gehandicapt en heeft in een verzorgingstehuis gewoond en blijkbaar al haar AOW opgepot (en misschien was er nog wel meer wat is opgepot) vandaar dat er een positief saldo is. Het verzorgingstehuis wist niet wie haar familie was... Dat zegt wel iets over het Tokkie gehalte daar als ze hun eigen zus zo wegstoppen.
Het goede doel wordt dus een stichting die iets voor gehandicapten doet.

@JAN-B
Vandaar dat de brief via de overheid kwam. Zorginstelling kende de familie niet.

[Voor 3% gewijzigd door Punkrocker op 10-02-2021 11:40]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:39:
Dat zegt wel iets over het Tokkie gehalte daar als ze hun eigen zus zo wegstoppen.
Fraai opgelost zo. Hulde.

• t_captain
  • Laatst online: 12:00

t_captain

Moderator General Chat
kpg schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Nee toch? Bij weigeren komen juist de kinderen van TS in beeld door plaatsvervulling. Dan krijg je te maken met nog meer kosten en een gang naar de rechter (die mogelijk de weigering afkeurt).
Als de ene erfgenaam kan weigeren, dan kunnen plaatsvervullers dat toch ook? Worst case is wel dat de kosten oplopen naar N*132 euro.

• Rukapul
t_captain schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Als de ene erfgenaam kan weigeren, dan kunnen plaatsvervullers dat toch ook? Worst case is wel dat de kosten oplopen naar N*132 euro.
Ja, kosten + kans dat een rechter de weigering afkeurt.

Je mag als ouder niet zomaar je minderjarige (=aanname) kind benadelen. Je moet als ouder in het belang van je kind handelen en in de topicstart wordt op het eerste oog geen overtuigende reden aangehaald. Voor het kind is het puur een erfenis van een vreemde, no strings attached dus gratis geld.

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
JAN-B schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:38:
[...]
PS: Waarom een brief van de Overheid :?
dat moet toch van een Notaris komen?
Geen idee wat er hier precies speelt. Maar indien de notaris geen erfgenamen kan traceren(of mensen hebben massaal geweigerd) dan kom je terecht in een register van de overheid. De overheid is de laatste jaren druk bezig dit register op te ruimen.

• 1x3xc-12
Op de man hoeft echt niet. Zulk gedrag mag je buiten Tweakers laten.

[Voor 88% gewijzigd door Ardana op 10-02-2021 13:14]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb beide (positieve) erfenissen verworpen op morele gronden (moeder en oma van moeders kant). Dat heeft me 2x € 132 gekost, en de blijdschap dat ik geen kinderen heb, zodat ik voor hen de erfenis niet hoef te aanvaarden. Ik vond het ook onrechtvaardig dat je hiervoor kosten moet maken, maar het is niet anders.

Ook in geval van beneficiair aanvaarden of bij verwerpen van een negatieve erfenis vind ik het belachelijk dat je daarvoor kosten moet maken.

Als je weet dat je erfenis negatief gaat zijn, kun je zo dus prima een heleboel mensen op kosten jagen. Je benoemt ze gewoon als erfgenaam in je testament.

offtopic:
Ik vraag me trouwens af... Stel, je hebt schulden bij partij X, en je benoemt partij X als jouw erfgenaam. Wat gebeurt er dan met die schulden? Zowel bij aanvaarding als bij verwerping.

No good deed goes unpunished.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-03 21:40
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:19:
offtopic:
Ik vraag me trouwens af... Stel, je hebt schulden bij partij X, en je benoemt partij X als jouw erfgenaam. Wat gebeurt er dan met die schulden? Zowel bij aanvaarding als bij verwerping.
kernel panic bij de notaris

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-03 22:01
offtopic:
Verwerpen, schulden blijven gewoon staan.
Aanvaarden, ze krijg N% van het totaal. Dus ook N% van de schuld aan X moeten ze betalen. En ze krijgen ook nog hun geld terug.

Komt vrij veel voor. Mijn ouders sluiten bij leven een lening af bij hun zonen (schuld). Na overlijden strepen we die schuld weg tegen opbrengsten van het huis (sorry vadertje staat, geen erfbelasting :-))

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Taghorn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Verwerpen, schulden blijven gewoon staan.
Aanvaarden, ze krijg N% van het totaal. Dus ook N% van de schuld aan X moeten ze betalen. En ze krijgen ook nog hun geld terug.

Komt vrij veel voor. Mijn ouders sluiten bij leven een lening af bij hun zonen (schuld). Na overlijden strepen we die schuld weg tegen opbrengsten van het huis (sorry vadertje staat, geen erfbelasting :-))
Nee, ik bedoel dus: 1 erfgenaam, 1 schuldeiser, bijv. de bank. Normaal gaan schulden over op de erfgenamen, maar als die er verder niet zijn. Wordt het dan:

- Persoon X heeft 3 kinderen (met ieder minderjarige kinderen), negatief vermogen en 1 schuldeiser (bank)
- Persoon X wijst in testament bank aan als enige schuldeiser en onterft zijn kinderen dus.
- Bank verwerpt erfenis

Wat gebeurt er daarna? Kinderen moeten ieder erfenis ook verwerpen, tot in de Xde graad, plus voor ieder kind toestemming vragen aan de rechter om de erfenis te verwerpen? Maar ze waren al onterfd toch?

• 1x3xc-12
Ik heb beide (positieve) erfenissen verworpen op morele gronden (moeder en oma van moeders kant). Dat heeft me 2x € 132 gekost, en de blijdschap dat ik geen kinderen heb, zodat ik voor hen de erfenis niet hoef te aanvaarden. Ik vond het ook onrechtvaardig dat je hiervoor kosten moet maken, maar het is niet anders.

Ook in geval van beneficiair aanvaarden of bij verwerpen van een negatieve erfenis vind ik het belachelijk dat je daarvoor kosten moet maken.

Als je weet dat je erfenis negatief gaat zijn, kun je zo dus prima een heleboel mensen op kosten jagen. Je benoemt ze gewoon als erfgenaam in je testament.

offtopic:
Technisch gezien zal eerst de schuld worden afbetaald van de boedel mocht deze niet toereikend zijn en de schuldeiser aanvaard dan is hij zijn eigen schuldenaar wat automatisch betekend dat de schuld weggestreept wordt.

Indien hij weigert heb je de kans dat iemand anders moet gaan afbetalen indien diegene wel de erfenis accepteerd.

Indien er meerdere erfgenamen zijn is de situatie iets complexer.

• mcsluis
  • Laatst online: 11:16
Tja, suggestieve topicstart welke natuurlijk weinig zegt over financiële situatie van de overleden persoon in kwestie. Er zijn een hoop mensen waarvan ik vind dat ze in de categorie tokkie vallen, maar zakelijk een stuk sterker zijn dan ik, en het daarbij financieel ook beter voor elkaar hebben. Denk aan; Peter Gillis.

Dus feiten leren kennen, en daarna de juiste actie ondernemen. Misschien bestaat de erfenis uit een set kinderfoto's van je vrouw die ze niet kent....

Dit wordt anders een lukraak advies topic.

[Voor 14% gewijzigd door mcsluis op 11-02-2021 11:59]

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-03 22:06

The Chosen One

Zie signature!

Wat zou er gebeuren in theorie dan als je in zo'n situatie gewoon niks doet?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• 1x3xc-12
mcsluis schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:36:
Tja, suggestieve topicstart welke natuurlijk weinig zegt over financiële situatie van de overleden persoon in kwestie. Er zijn een hoop mensen die ik vind dat ze in te categorie tokkie vallen, maar zakelijk een stuk sterker zijn dan ik, en het daarbij financieel ook beter voor elkaar hebben. Denk aan; Peter Gillis.

Dus feiten leren kennen, en daarna de juiste actie ondernemen. Misschien bestaat de erfenis uit een set kinderfoto's van je vrouw die ze niet kent....

Dit wordt anders een lukraak advies topic.
2500 euro is de erfenis.

• Jaaap
  • Niet online
Beneficiair is niet nodig. Volgens de brief was er een positief saldo.
Altijd benificiair aanvaarden!
Er kunnen schuldeisers zijn die nu nog niet (bij jullie) in beeld zijn.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• 1x3xc-12
Jaaap schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:29:
[...]

De overledende zat kennelijk al langer in een verzorgingshuis, ts krijgt 2500 euro dus dat doet mij denken dat ze zelf geen beslissingen heeft genomen en er geld genoeg is voor een tegenvaller.

Ik zou het risico wel nemen,

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ach, van een Tokkie zou ik sowieso niets willen. En zeker niet erven.

Snap trouwens niet waarom dat Tokkie er bij moet bij de TS

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 19:10
Ik begrijp niet dat men hier zo moeilijk doet over de kosten van het beneficiair aanvaarden danwel verwerpen van een erfenis. Het kost je eenmalig € 132,- en daarmee is de kous af. Het is in feite een hele goedkope verzekering die je beschermt tegen enorme schulden van de erflater. Indien de erflater een enorme puinhoop achterlaat met vele tonnen schuld dan is die € 132,- echt een schijntje om van al het gezeik af te zijn. Een uurtje praten met een advocaat kost je al meer geld!

• Rukapul
shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:40:
Ik begrijp niet dat men hier zo moeilijk doet over de kosten van het beneficiair aanvaarden danwel verwerpen van een erfenis. Het kost je eenmalig € 132,- en daarmee is de kous af. Het is in feite een hele goedkope verzekering die je beschermt tegen enorme schulden van de erflater. Indien de erflater een enorme puinhoop achterlaat met vele tonnen schuld dan is die € 132,- echt een schijntje om van al het gezeik af te zijn. Een uurtje praten met een advocaat kost je al meer geld!
Ik begrijp het volkomen dat mensen niet willen betalen voor een niet zelfgekozen risico. Bij een zuivere weigering zou het veel logischer zijn dat de kosten ten laste van de boedel komen.

Bij weigering na beneficiaire aanvaarding zou je het nog kunnen zien als verzekering, maar met zo goed kun je bovenstaande redenatie volgen.

Bij aanvaarding na beneficiaire aanvaarding komt het op hetzelfde neer.

Het hele beginsel van overerfbare schulden is een absurd uitgangspunt. Past zo in de tijd van adel, lijfeigenschap, schuldslavernij, etc.

Er zijn overigens genoeg mensen voor wie die 132 euro daadwerkelijk problematisch is.

[Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2021 19:02]

• Rukapul
Jaaap schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:29:
[...]

De wet is wel (halfslachtig) aangepast op dit vlak waardoor dit risico minder is geworden. Wil niet zeggen dat gezeik is uitgesloten.

• 1x3xc-12
NoahAmber schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:25:
Ach, van een Tokkie zou ik sowieso niets willen. En zeker niet erven.

Snap trouwens niet waarom dat Tokkie er bij moet bij de TS
Ts mag wel zeggen dat de familie tokkies zijn omdat ze hun zus nooit hebben opgezocht maar als ik zeg dat het net zo goed geld voor zijn vrouw(40 jaar!! Niet langs geweest) dan gaat hij lopen klagen.

• 1x3xc-12
Rukapul schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Ik begrijp het volkomen dat mensen niet willen betalen voor een niet zelfgekozen risico. Bij een zuivere weigering zou het veel logischer zijn dat de kosten ten laste van de boedel komen.

Bij weigering na beneficiaire aanvaarding zou je het nog kunnen zien als verzekering, maar met zo goed kun je bovenstaande redenatie volgen.

Het hele beginsel van overerfbare schulden is een absurd uitgangspunt. Past zo in de tijd van adel, lijfeigenschap, schuldslavernij, etc.

Er zijn overigens genoeg mensen voor wie die 132 euro daadwerkelijk problematisch is.
Dus als ik flink schulden maak en ik ga de pijp uit dan moet de schuldeiser of de overheid maar het verlies slikken??

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:53
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Dus als ik flink schulden maak en ik ga de pijp uit dan moet de schuldeiser of de overheid maar het verlies slikken??
Jup, moeten wij (je familie in dit geval) dan de dupe worden van je absurd domme levensstijl? Lijkt me niet. De schuldeisers en de overheid heeft tot de laatste dag van je leven om eventuele schulden op te eisen.

• shadowlyse
Rukapul schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Het kan ook zo zijn dat je op een gegeven moment ziek wordt. Hier heb je niet voor gekozen. Toch heb je dit niet zelfgekozen risico verzekerd door een verplichte ziektekostenverzekering.

Bekijk het eens van de andere kant. Wat zou er gebeuren als schulden niet overerfbaar zouden zijn? Wie betaalt dan de onbetaalde facturen van de betreffende ondernemer? Het beginsel van overerfbare schulden past hier prima in. De betreffende ondernemer kan niet weten of een erflater genoeg geld heeft om alle schulden te betalen. Daar komt bij dat je prima iets kan doen als je geen schuld wilt erven. Is er niet genoeg geld in de erfenis om alle schulden te betalen dan vindt er vereffening van de erfenis plaats, een procedure die vergelijkbaar is met een faillissementsprocedure.
In de tijd van de slavernij bestond dat allemaal niet. Kun je je schulden niet meer betalen? Oké dan word je op de markt verkocht als slaaf en verlies je je persoonlijkheid en word je “een zaak” zoals dat ging bij de Romeinen.
In de huidige regeling is er een prima balans gemaakt tussen het belang van de schuldeisers en het belang van de erfgenamen.
Als een erfenis weigeren of beneficiair aanvaarden gratis zouden zijn, dan zouden mensen er minder lang over nadenken met als gevolg dat:
- de schuldeisers onevenredig benadeeld worden;
- een erfgenaam spijt krijgt omdat blijkt dat er toch wat te halen valt;
-erfenissen onbeheerd blijven omdat iedereen de erfenis weigert waardoor ook de schuldeisers niet weten waar ze aan toe zijn.

• 1x3xc-12
SgtElPotato schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Jup, moeten wij (je familie in dit geval) dan de dupe worden van je absurd domme levensstijl? .
Lekker dan, bij mensen waarvan de verwachting is dat ze binnenkort overlijden kan ik me dat nog voorstellen maar niet bij jonge mensen.

Stel dat de bank mij een flinke persoonlijke lening geeft, ik ben gezond en is er geen aanleiding dat ik binnenkort zal overlijden dan moet de bank het verlies dus maar slikken als ik alsnog verongeluk of ziek wordt??

Dat is een veel te groot risico dan gaat er niks meer geleend worden zonder onderpand.
Lijkt me niet. De schuldeisers en de overheid heeft tot de laatste dag van je leven om eventuele schulden op te
Dat is niet waar, de wet staat het banken niet toe om schulden per direct te innen . Het direct opeisen is alleen mogelijk bij achterstanden of indien je je niet aan de voorwaarden houdt.

[Voor 24% gewijzigd door 1x3xc-12 op 10-02-2021 19:19]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Het kan ook zo zijn dat je op een gegeven moment ziek wordt. Hier heb je niet voor gekozen. Toch heb je dit niet zelfgekozen risico verzekerd door een verplichte ziektekostenverzekering.

Bekijk het eens van de andere kant. Wat zou er gebeuren als schulden niet overerfbaar zouden zijn? Wie betaalt dan de onbetaalde facturen van de betreffende ondernemer? Het beginsel van overerfbare schulden past hier prima in. De betreffende ondernemer kan niet weten of een erflater genoeg geld heeft om alle schulden te betalen. Daar komt bij dat je prima iets kan doen als je geen schuld wilt erven. Is er niet genoeg geld in de erfenis om alle schulden te betalen dan vindt er vereffening van de erfenis plaats, een procedure die vergelijkbaar is met een faillissementsprocedure.
In de tijd van de slavernij bestond dat allemaal niet. Kun je je schulden niet meer betalen? Oké dan word je op de markt verkocht als slaaf en verlies je je persoonlijkheid en word je “een zaak” zoals dat ging bij de Romeinen.
In de huidige regeling is er een prima balans gemaakt tussen het belang van de schuldeisers en het belang van de erfgenamen.
Als een erfenis weigeren of beneficiair aanvaarden gratis zouden zijn, dan zouden mensen er minder lang over nadenken met als gevolg dat:
- de schuldeisers onevenredig benadeeld worden;
- een erfgenaam spijt krijgt omdat blijkt dat er toch wat te halen valt;
-erfenissen onbeheerd blijven omdat iedereen de erfenis weigert waardoor ook de schuldeisers niet weten waar ze aan toe zijn.
In Duitsland is het principe meer "het risico ligt bij de lening-verstrekker". Als de schuldenaar niet terug kan betalen, heeft de lening-verstrekker kennelijk een inschattingsrisico gemaakt, en moet hij op de blaren zitten. Het is dus maar net wat je logisch vind waar het risico en de inspanningsplicht ligt. Niet voor niks dat Nederland een complete schuldenfabriek kent: schulden is goed verdienen. Voor de schuldeisers dan. (Tenzij je 'n particulier bent, dan kun je fluiten naar je centen want dan is het écht veel te moeilijk gemaakt).

Als het verwerpen van een schulden-erfenis maar € 132 kost, is dat ook geen enkele bescherming voor de schuldeisers hier in Nederland. Of denk je dat mensen zich écht laten tegenhouden door € 132 als er 'n schuld van duizenden euro's op je ligt te wachten.
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:11:
[...]
Dat is een veel te groot risico dan gaat er niks meer geleend worden zonder onderpand.
En wat is daar mis mee? Imo niks.

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 10-02-2021 19:21]

• 1x3xc-12
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:19:
[...]

In Duitsland is het principe meer "het risico ligt bij de lening-verstrekker". Als de schuldenaar niet terug kan betalen, heeft de lening-verstrekker kennelijk een inschattingsrisico gemaakt, en moet hij op de blaren zitten. Het is dus maar net wat je logisch vind waar het risico en de inspanningsplicht ligt. Niet voor niks dat Nederland een complete schuldenfabriek kent: schulden is goed verdienen. Voor de schuldeisers dan. (Tenzij je 'n particulier bent, dan kun je fluiten naar je centen want dan is het écht veel te moeilijk gemaakt).

Als het verwerpen van een schulden-erfenis maar € 132 kost, is dat ook geen enkele bescherming voor de schuldeisers hier in Nederland. Of denk je dat mensen zich écht laten tegenhouden door € 132 als er 'n schuld van duizenden euro's op je ligt te wachten.
En als een schuldenaar perfect terug kon betalen maar bijvoorbeeld omkomt?? Dan kun je moeilijk vol houden dat de bank een verkeerde risicoinschatting heeft gemaakt.

• Rukapul
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:11:
[...]

Lekker dan, bij mensen waarvan de verwachting is dat ze binnenkort overlijden kan ik me dat nog voorstellen maar niet bij jonge mensen.

Stel dat de bank mij een flinke persoonlijke lening geeft, ik ben gezond en is er geen aanleiding dat ik binnenkort zal overlijden dan moet de bank het verlies dus maar slikken als ik alsnog verongeluk of ziek wordt??

Heb je wel enig idee hoe het werkt?

De uitlener is bij een negatieve boedel sowieso zijn geld kwijt tenzij het toevallig een onwetende, domme of naïeve erfgenaam betreft. Die heeft een enorm staartrisico.

Dat heeft niets met met een eerlijk systeem te maken. Het komt wel goed uit voor de opportunistische proponenten van de bezittende klasse en hun dienaren.

• shadowlyse
SgtElPotato schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Jup, moeten wij (je familie in dit geval) dan de dupe worden van je absurd domme levensstijl? Lijkt me niet. De schuldeisers en de overheid heeft tot de laatste dag van je leven om eventuele schulden op te eisen.
Gelukkig werkt dit niet zo. Stel ik koop via internet een gloednieuwe game pc met alles erop eraan voor € 7.500. Ik betaal het met mijn creditcard op de 10e van de maand. Mijn openstaande creditcard rekening/schuld moet ik volledig betaald hebben op de 1e van de volgende maand. Ik doe dat altijd trouw. Na een dagje gamen ga ik op de 12e van de maand even een rondje lopen. Ik kom onder een bus en overlijdt. In jouw systeem zou de creditcard maatschappij dikke pech hebben, ongeacht of mega rijk ben of mijn leven van schulden aan elkaar hangt. Risico van de schuldeisers jammer dan.

Dat dit systeem niet werkt lijkt mij evident, het risico van overlijden van iemand zou dan volledig bij de schuldeisers liggen en dat is niet rechtvaardig.
Het huidige systeem werkt prima. Het saldo van alle bezittingen en schulden is voor de erfgenamen. De erfgenamen beslissen zelf wat ze met de erfenis willen. Erfenis positief? Gratis geld minus erfbelasting voor de erfgenamen. Erfenis negatief? Vereffening het saldo wordt verdeeld over de schuldeisers in een bepaalde rangorde.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
let er wel op dat je nog de schatkist mag spekken. ik weet niet over hoeveel euri het gaat, maar voor verder afstaande familie en vreemden is de vrijstelling €2244, en daarboven mag je dan 30% afdragen ....
https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting
https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:21:
[...]

En als een schuldenaar perfect terug kon betalen maar bijvoorbeeld omkomt?? Dan kun je moeilijk vol houden dat de bank een verkeerde risicoinschatting heeft gemaakt.
Ook over overlijdensrisico's worden inschattingen gemaakt. Dan wordt het bijv. meer gebruikelijk om bij een persoonlijke lening ook 'n overlijdingsrisico-verzekering af te sluiten. Helemaal prima toch? Dit is bij sommige persoonlijke leningen al het geval.

• 1x3xc-12
Rukapul schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:21:
[...]

Heb je wel enig idee hoe het werkt?

De uitlener is bij een negatieve boedel sowieso zijn geld kwijt tenzij het toevallig een onwetende, domme of naïeve erfgenaam betreft. Die heeft een enorm staartrisico.

Dat heeft niets met met een eerlijk systeem te maken. Het komt wel goed uit voor de optimistische proponenten van de bezittende klasse.
Jazeker weet ik hoe het werkt, de notaris legt prima uit dat bij het verwerpen van de erfenis je ook allerlei materiële emotionele zaken verwerpt, die mag je niet toeeigenen.

Voor vele, inclusief mijn vrouw, is dat redenen geweest om de erfenis te accepteren en de schuld opzich te nemen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Gelukkig werkt dit niet zo. Stel ik koop via internet een gloednieuwe game pc met alles erop eraan voor € 7.500. Ik betaal het met mijn creditcard op de 10e van de maand. Mijn openstaande creditcard rekening/schuld moet ik volledig betaald hebben op de 1e van de volgende maand. Ik doe dat altijd trouw. Na een dagje gamen ga ik op de 12e van de maand even een rondje lopen. Ik kom onder een bus en overlijdt. In jouw systeem zou de creditcard maatschappij dikke pech hebben, ongeacht of mega rijk ben of mijn leven van schulden aan elkaar hangt. Risico van de schuldeisers jammer dan.

Dat dit systeem niet werkt lijkt mij evident, het risico van overlijden van iemand zou dan volledig bij de schuldeisers liggen en dat is niet rechtvaardig.
Het huidige systeem werkt prima. Het saldo van alle bezittingen en schulden is voor de erfgenamen. De erfgenamen beslissen zelf wat ze met de erfenis willen. Erfenis positief? Gratis geld minus erfbelasting voor de erfgenamen. Erfenis negatief? Vereffening het saldo wordt verdeeld over de schuldeisers in een bepaalde rangorde.
Nee, je bent gewend dat het risico bij de erfgenamen ligt, maar dat is zeker niet logisch.

Jij sluit een lening af, de bank maakt een inschatting "ow, die is vermogend genoeg (bijv. 'n eigen huis, afbetaald)" of "ow, die is niet vermogend genoegd".
Bij vermogend genoeg: je krijgt de lening, je komt te overlijden, je schulden worden met je bezit vereffend, en de rest gaat naar je erfgenamen.
Bij niet-vermogend genoeg: je krijgt de lening alleen als je 'n garantsteller hebt, of 'n overlijdensrisico-verzekering afsluit. Je komt te overlijden, je schulden worden met je bezit vereffend, voor deze schuld wordt je garantsteller of overlijdensrisico-verzekering aangesproken.

Wat er nu gebeurt, is dat je erftgenamen, zonder dat ze daarmee ooit ingestemd hebben, jouw garantstellers zijn.

Mooi is dat zeg! Echt fantastisch dat systeem.

• shadowlyse
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:19:
[...]

[...]

En wat is daar mis mee? Imo niks.
In Nederland is het echt niet anders hoor. Schulden zijn overigens niet alleen leningen maar ook nog niet betaalde rekeningen.
Als de schuldenaar dood gaat of failliet gaat is het risico voor de schuldeiser. Bij overlijden kan het zo zijn dat er niet genoeg is of alles terug te betalen, hetzelfde geldt voor faillissement.
Het uitgangspunt is dat de erfgenamen de rechten en plichten van de erflater voortzetten zodat het economisch verkeer niet stopt als iemand komt te overlijden.

• Rukapul
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Jazeker weet ik hoe het werkt, de notaris legt prima uit dat bij het verwerpen van de erfenis je ook allerlei materiële emotionele zaken verwerpt, die mag je niet toeeigenen.

Voor vele, inclusief mijn vrouw, is dat redenen geweest om de erfenis te accepteren en de schuld opzich te nemen.
Laag bedrag dan waarschijnlijk.

Het alternatief is namelijk om de spullen uit de boedel te kopen als onderdeel van een vereffening.

• 1x3xc-12
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Nee, je bent gewend dat het risico bij de erfgenamen ligt, maar dat is zeker niet logisch.

Jij sluit een lening af, de bank maakt een inschatting "ow, die is vermogend genoeg (bijv. 'n eigen huis, afbetaald)" of "ow, die is niet vermogend genoegd".
Bij vermogend genoeg: je krijgt de lening, je komt te overlijden, je schulden worden met je bezit vereffend, en de rest gaat naar je erfgenamen.
Bij niet-vermogend genoeg: je krijgt de lening alleen als je 'n garantsteller hebt, of 'n overlijdensrisico-verzekering afsluit. Je komt te overlijden, je schulden worden met je bezit vereffend, voor deze schuld wordt je garantsteller of overlijdensrisico-verzekering aangesproken.

Wat er nu gebeurt, is dat je erftgenamen, zonder dat ze daarmee ooit ingestemd hebben, jouw garantstellers zijn.

Een risicoinschatting is een momentopname, zegt niks over de positie bij overlijden.

Jij wilt kennelijk het grootbedrijf laten opdraaien voor andermands schulden, sp politiek.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:30:
[...]
Een risicoinschatting is een momentopname, zegt niks over de positie bij overlijden.

Jij wilt kennelijk het grootbedrijf laten opdraaien voor andermands schulden, sp politiek.
Ik wil niet hoeven betalen om een risico wat ik nooit heb willen lopen af te kopen.

• 1x3xc-12
Rukapul schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Laag bedrag dan waarschijnlijk.

Het alternatief is namelijk om de spullen uit de boedel te kopen als onderdeel van een vereffening.
9k. In ons geval is er een notaris aangewezen als testamentair executeur en die kan niet gedwongen worden om spullen los uit de boedel te verkopen. In ons geval wilde hij de boedel helemaal niet aan ons verkopen.

We hebben daarvoor uitgebreid contact gehad met een gespecialiseerd advocaat.

[Voor 8% gewijzigd door 1x3xc-12 op 10-02-2021 19:36]

• 1x3xc-12
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Ik wil niet hoeven betalen om een risico wat ik nooit heb willen lopen af te kopen.
Dat hoef je niet, het staat je vrij om te weigeren. Kost je bijna niks.

• shadowlyse
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Het systeem is hartstikke mooi inderdaad! Je moet niet alleen kijken naar leningen die een bank verstrekt maar naar alle rechten en plichten.
Stel jij bent een websitebouwer. Ik schakel jou in om voor mij een site te bouwen. Ik betaal gedurende het bouwtraject steeds jouw facturen keurig op tijd. Ik kom onder een bus en ga dood voordat ik de laatste factuur kan betalen. Als het systeem anders zou zijn heb jij dikke pech, had je maar een overlijdensrisicoverzekering moeten afsluiten of bedenken dat het logisch is dat een figuur als ik onder een bus komt....
Gelukkig komt jouw factuur (indirect) voor rekening van de erfgenamen zodat jij ook netjes je geld krijgt voor het reeds geleverde werk en jij niet voor elke klus hoeft te bedenken of diegene misschien opeens dood kan gaan...

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:35:
[...]
Dat hoef je niet, het staat je vrij om te weigeren. Kost je bijna niks.
€ 132 is niet niks. En dat is exact het bedrag waar ik op doel: ik moet betalen om een risico af te kopen waarvan ik nooit heb gezegd "ja, dat wil ik".

• 1x3xc-12
Niks gezegd.

[Voor 183% gewijzigd door 1x3xc-12 op 10-02-2021 19:39]

• shadowlyse
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:38:
[...]

Je kunt ook besluiten niks te doen. Dan kost het ook niks.
Nee dat is dom. De kantonrechter kan je een dwingende termijn opleggen waarbinnen je moet kiezen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
[...]
Het systeem is hartstikke mooi inderdaad! Je moet niet alleen kijken naar leningen die een bank verstrekt maar naar alle rechten en plichten.
Stel jij bent een websitebouwer. Ik schakel jou in om voor mij een site te bouwen. Ik betaal gedurende het bouwtraject steeds jouw facturen keurig op tijd. Ik kom onder een bus en ga dood voordat ik de laatste factuur kan betalen. Als het systeem anders zou zijn heb jij dikke pech, had je maar een overlijdensrisicoverzekering moeten afsluiten of bedenken dat het logisch is dat een figuur als ik onder een bus komt....
Gelukkig komt jouw factuur (indirect) voor rekening van de erfgenamen zodat jij ook netjes je geld krijgt voor het reeds geleverde werk en jij niet voor elke klus hoeft te bedenken of diegene misschien opeens dood kan gaan...
Dat komt het in mijn systeem ook: zolang er sprake is van een positieve boedel worden schulden en openstaande nota's dus uit netjes uit de boedel betaald. Alleen als er een negatieve boedel is, tsja. Het is maar net waar je het risico wil leggen.

Als de hele maatschappij zo werkt, is het helemaal prima.
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Je kunt ook besluiten niks te doen. Dan kost het ook niks.
Dan word je vanzelf aansprakelijk gesteld voor de erfenis.

• 1x3xc-12
shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Nee dat is dom. De kantonrechter kan je een dwingende termijn opleggen waarbinnen je moet kiezen.
Neen, bij niks doen accepteer je de erfenis van rechtswegen. Daarom mijn ninja edit :9 :9

Ik ging er inderdaad vanuit dat je dan vanzelf bij de kantonrechter zou komen.

[Voor 11% gewijzigd door 1x3xc-12 op 10-02-2021 19:42]

• shadowlyse
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Dat komt het in mijn systeem ook: zolang er sprake is van een positieve boedel worden schulden en openstaande nota's dus uit netjes uit de boedel betaald. Alleen als er een negatieve boedel is, tsja. Het is maar net waar je het risico wil leggen.

Als de hele maatschappij zo werkt, is het helemaal prima.

[...]

Dan word je vanzelf aansprakelijk gesteld voor de erfenis.
Een negatieve boedel is niet heel veel anders dan een faillissement. Het enige verschil is dat bij een negatieve erfenis er erfgenamen zijn en die hebben het recht om te kiezen wat ze ermee willen.
Ik blijf erbij dat € 132,- niet veel geld is om echt jarenlang gezeik in een keer af te kopen. Als je verwacht dat de erflater er een puinhoop van heeft gemaakt koop je ineens - just like that- jarenlang gezeik met schuldeisers af en ben je niet aansprakelijk met je eigen geld voor de puinhopen van een ander.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:46:
[...]
Een negatieve boedel is niet heel veel anders dan een faillissement. Het enige verschil is dat bij een negatieve erfenis er erfgenamen zijn en die hebben het recht om te kiezen wat ze ermee willen.
Ik blijf erbij dat € 132,- niet veel geld is om echt jarenlang gezeik in een keer af te kopen. Als je verwacht dat de erflater er een puinhoop van heeft gemaakt koop je ineens - just like that- jarenlang gezeik met schuldeisers af en ben je niet aansprakelijk met je eigen geld voor de puinhopen van een ander.
Een negatieve boedel is in 1 opzicht hetzelfde als een faillissement, in alle andere opzichten niet.

Maar goed, als je, om welke reden dan ook (en neem even aan dat het een goede is, al zou dat er niet toe moeten doen) gebrouilleerd bent met de erflater, en de erfenis is positief, waarom zou de erfgenaam dan € 132 moeten betalen om van de erfenis af te zien? Niet om de schuldeisers te bevoordelen, die zijn er niet eens maar zien (ook bij verwerping) niks van die € 132.

Als jij een 'kado' krijgt van iemand, waarom moet je dan geld betalen om er van af te zien? En heb je zelfs toestemming van de rechter nodig als je die beslissing voor je minderjarige kinderen wilt nemen?

Als ik jou een 'kado' van tienduizenden euro's negatief geef, waarom zou jíj dan verplicht moeten worden om te bedanken voor de eer?

• 1x3xc-12
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Een negatieve boedel is in 1 opzicht hetzelfde als een faillissement, in alle andere opzichten niet.

Maar goed, als je, om welke reden dan ook (en neem even aan dat het een goede is, al zou dat er niet toe moeten doen) gebrouilleerd bent met de erflater, en de erfenis is positief, waarom zou de erfgenaam dan € 132 moeten betalen om van de erfenis af te zien? Niet om de schuldeisers te bevoordelen, die zijn er niet eens maar zien (ook bij verwerping) niks van die € 132.

Als jij een 'kado' krijgt van iemand, waarom moet je dan geld betalen om er van af te zien? En heb je zelfs toestemming van de rechter nodig als je die beslissing voor je minderjarige kinderen wilt nemen?

Als ik jou een 'kado' van tienduizenden euro's negatief geef, waarom zou jíj dan verplicht moeten worden om te bedanken voor de eer?
De wet gaat er vanuit dat jij moet handelen volgens wat het beste is voor je minderjarig kind, helaas zijn ouders(meestal door emotie) hier niet toe in staat, waarmee het kind benadeeld wordt.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
1x3xc-12 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:30:
[...]

Hmm, ja zeer socialistisch beleid, het niet kunnen erven van schulden. Zoals ze bijvoorbeeld ook kennen in de VS, zoals bekend een socialistische heilstaat. :?

• shadowlyse
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Vanwege een soepel lopend rechtsverkeer. Het uitgangspunt is dat de erfgenamen de positie van de erflater innemen zodat de rechten en plichten van de erfgenaam zo soepel mogelijk overgaan naar de levenden en het rechtsverkeer er zo min mogelijk last van heeft. Als je van de hoofdregel wil afwijken moet daar een rechtbank aan te pas komen en het inschakelen van de rechtbank kost geld. De rechtbank geeft daarvoor de verklaring af en schrijft het feit in, in het boedelregister. Het zijn een soort administratiekosten zodat duidelijk is welke erfgenamen van de hoofdregel zijn afgeweken. Het is dus geen vergoeding voor de erfgenamen, de erflater of schuldeisers.
Een erfenis is geen “cadeau” het is simpelweg de voortzetting van de rechten en plichten van de erflater. Dit is zo bedacht zodat het rechtsverkeer zo soepel mogelijk doorloopt als iemand overlijdt. Of anders gezegd: “het leven gaat door”.

Voor zoveel dingen heb je geen keuze en moet je toch betalen. (Gemeentelijke) belastingen, verplichte ziektekostenverzekering om een paar voorbeelden te noemen. De genoemde voorbeelden kosten velen malen meer geld, onder meer omdat ze steeds terug komen, dan de kosten van de verwerping van een erfenis. Dus waarom doe je zo moeilijk over die (paar) keer dat je de rechtbank € 132 moet betalen voor de weigering van die erfenis? Net als bij de genoemde verzekeringen en belastingen krijg je er een hoop voor terug. In dit geval word je compleet gevrijwaard van een hoop gezeik dat jarenlang kan duren, echt een koopje!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03
Ligt aan de relatie die je hebt met de overledene. Maar het is fijn als je de emotionele spullen al (dan niet officieel) mee mag nemen voor overlijden.

[Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 10-02-2021 22:29]

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Vanwege een soepel lopend rechtsverkeer. Het uitgangspunt is dat de erfgenamen de positie van de erflater innemen zodat de rechten en plichten van de erfgenaam zo soepel mogelijk overgaan naar de levenden en het rechtsverkeer er zo min mogelijk last van heeft.
Helaas is dat enkel ten voordele van bedrijven, en ten nadele van erfgenamen. Zo breekt dood geen huur, maar moeten de nabestaanden tóch binnen 2 tot 6 maanden de woning verlaten. Kennelijk valt dat huurcontract dan net weer níet binnen het erfrecht.
Een erfenis is geen “cadeau” het is simpelweg de voortzetting van de rechten en plichten van de erflater. Dit is zo bedacht zodat het rechtsverkeer zo soepel mogelijk doorloopt als iemand overlijdt. Of anders gezegd: “het leven gaat door”.
Dit is zo bedacht, en we hebben dus, als maatschappij, een keuze om dit anders in te richten. Bijv. "geen erfgenaam aangewezen? Alles vervalt aan de staat". Of "een erfenis moet actief aanvaard worden, zo niet, dan wordt hij verworpen".

Een argument "maar zo is het altijd al geweest" is een drogreden, en het is niet alsof landen waarin schulden níet erfbaar zijn (of waar faillissement wél het einde van schulden betekent) het een stuk slechter doen in dat opzicht.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:18:
...Een erfenis is geen “cadeau” het is simpelweg de voortzetting van de rechten en plichten van de erflater. Dit is zo bedacht zodat het rechtsverkeer zo soepel mogelijk doorloopt als iemand overlijdt. Of anders gezegd: “het leven gaat door”....
Waarom moet rechten en plichten per se doorlopen dan? Als iemand overlijdt dan stopt alles voor die persoon gewoon. Waarom zou je die rechten en plichten moeten laten doorlopen?
...Voor zoveel dingen heb je geen keuze en moet je toch betalen. (Gemeentelijke) belastingen, verplichte ziektekostenverzekering om een paar voorbeelden te noemen. De genoemde voorbeelden kosten velen malen meer geld, onder meer omdat ze steeds terug komen, dan de kosten van de verwerping van een erfenis. Dus waarom doe je zo moeilijk over die (paar) keer dat je de rechtbank € 132 moet betalen voor de weigering van die erfenis? Net als bij de genoemde verzekeringen en belastingen krijg je er een hoop voor terug. In dit geval word je compleet gevrijwaard van een hoop gezeik dat jarenlang kan duren, echt een koopje!
Al deze zaken daar krijg je zelf iets voor terug. Je kunt zeggen dat je voor 132 euro geen gezeik krijgt, maar als de standaard zou zijn dat je niets erft heb je ook geen gezeik.

Dus waarom niet omdraaien? Verwerpen is standaard en kost niets en als je wel wilt erven dan betaal je 132 euro.

• shadowlyse
Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Helaas is dat enkel ten voordele van bedrijven, en ten nadele van erfgenamen. Zo breekt dood geen huur, maar moeten de nabestaanden tóch binnen 2 tot 6 maanden de woning verlaten. Kennelijk valt dat huurcontract dan net weer níet binnen het erfrecht.

[...]

Dit is zo bedacht, en we hebben dus, als maatschappij, een keuze om dit anders in te richten. Bijv. "geen erfgenaam aangewezen? Alles vervalt aan de staat". Of "een erfenis moet actief aanvaard worden, zo niet, dan wordt hij verworpen".

Een argument "maar zo is het altijd al geweest" is een drogreden, en het is niet alsof landen waarin schulden níet erfbaar zijn (of waar faillissement wél het einde van schulden betekent) het een stuk slechter doen in dat opzicht.
Dood breekt wel de huur. De regel is “koop breekt geen huur”. De dood dus wel. Dit is inderdaad onwenselijk in het geval van thuiswonende kinderen en de wet zou hierop aangepast moeten worden.
Het is nu al zo geregeld zoals je zegt. Faillissement betekent het einde van alle schulden. En een erfenis moet al actief aanvaard worden, je moet kiezen. De erfenis vervalt aan de staat als familie tot en met de 6e graad niet meer bestaat of heeft verworpen.
Als we als maatschappij ervoor zouden kiezen dat als je niks doet je automatisch verwerpt dan zouden er een hoop mensen heel boos worden. Ben je even te druk met je eigen leven en vergeet je zomaar die lucratieve erfenis te aanvaarden dan gaat jouw deel opeens naar de andere erfgenamen. Een recept voor een stevige familie ruzie.
Waarom vind je het huidige erfrecht ten voordele van bedrijven strekken? Je kan er heel goedkoop vanaf als gedonder verwacht van een erfenis en je er niks mee te maken wil hebben. Je bent niet verplicht de schulden over te nemen he?

• shadowlyse
Roenie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:47:
[...]
Waarom moet rechten en plichten per se doorlopen dan? Als iemand overlijdt dan stopt alles voor die persoon gewoon. Waarom zou je die rechten en plichten moeten laten doorlopen?

[...]
Al deze zaken daar krijg je zelf iets voor terug. Je kunt zeggen dat je voor 132 euro geen gezeik krijgt, maar als de standaard zou zijn dat je niets erft heb je ook geen gezeik.

Dus waarom niet omdraaien? Verwerpen is standaard en kost niets en als je wel wilt erven dan betaal je 132 euro.
Als alles zou stoppen met de dood, zou een mooie boel worden! Opa wordt 80 en geeft een groot feest. Het feest kost €10.000. Als de rekening op de mat valt schrikt opa zo dat hij sterft aan een hartaanval. De horeca ondernemer heeft dikke pech had ie maar iets moeten regelen voor het geval opa kwam te overlijden.

Jij verricht voor € 45.000 werkzaamheden aan een gezonde jonge particulier. De betreffende particulier komt onder een bus en overlijdt. Jouw rekening is nog niet betaald. Jammer dikke pech voor jou alles stopt met de dood.

X is eigenaar van een huis. X gaat dood. Niemand is nu eigenaar van huis. Er wordt geen onderhoudt gepleegd en daardoor ontstaat er grote schade waar ook de buren last van hebben. De buren kunnen niemand aanspreken voor hun gevolg schade wegens gebrekkig onderhoud want het huis heeft geen eigenaar. De buren blijven zitten met hun schade.

Paar kleine voorbeelden waarom het handig is dat rechten en plichten doorlopen.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

Klippy

Still Game

Ardana schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:37:
[...]

€ 132 is niet niks. En dat is exact het bedrag waar ik op doel: ik moet betalen om een risico af te kopen waarvan ik nooit heb gezegd "ja, dat wil ik".
Je hebt ook nooit toen je geboren werd gezegd "ja, deze familie wil ik".
Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, soms heb je geluk, soms heb je pech.

De een erft een vermogen en 4 panden, de ander een hoop schuld. Beide accepteren kost geld, bij de een hou je er flink aan over, bij de ander ben je daarmee van 't gezeik af.
In de eerste situatie had je niet geklaagd over de kosten, nu wel, maar je kan ook blij zijn dat je er relatief goedkoop van af bent. Een notaris moet ook eten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Roenie
  • Niet online
shadowlyse schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:15:
[...]

Als alles zou stoppen met de dood, zou een mooie boel worden! Opa wordt 80 en geeft een groot feest. Het feest kost €10.000. Als de rekening op de mat valt schrikt opa zo dat hij sterft aan een hartaanval. De horeca ondernemer heeft dikke pech had ie maar iets moeten regelen voor het geval opa kwam te overlijden.

Jij verricht voor € 45.000 werkzaamheden aan een gezonde jonge particulier. De betreffende particulier komt onder een bus en overlijdt. Jouw rekening is nog niet betaald. Jammer dikke pech voor jou alles stopt met de dood.

X is eigenaar van een huis. X gaat dood. Niemand is nu eigenaar van huis. Er wordt geen onderhoudt gepleegd en daardoor ontstaat er grote schade waar ook de buren last van hebben. De buren kunnen niemand aanspreken voor hun gevolg schade wegens gebrekkig onderhoud want het huis heeft geen eigenaar. De buren blijven zitten met hun schade.

Paar kleine voorbeelden waarom het handig is dat rechten en plichten doorlopen.
Na één voorbeeld snapte ik het wel hoor ;)

Alleen dat is natuurlijk gewoon een politieke keuze. Je kunt ook als uitgangspunt hebben dat mensen een 'contract' hebben met een individu en als die overlijdt houdt het gewoon op. Dan heeft die ondernemer, ikzelf en die verzekering van die buurman pech.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klippy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:18:
[...]

Je hebt ook nooit toen je geboren werd gezegd "ja, deze familie wil ik".
Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, soms heb je geluk, soms heb je pech.

De een erft een vermogen en 4 panden, de ander een hoop schuld. Beide accepteren kost geld, bij de een hou je er flink aan over, bij de ander ben je daarmee van 't gezeik af.
In de eerste situatie had je niet geklaagd over de kosten, nu wel, maar je kan ook blij zijn dat je er relatief goedkoop van af bent. Een notaris moet ook eten.
Hoe vaak moet ik het nog zeggen: ik heb 2 positieve erfenissen verworpen wegens morele redenen. Bij leven hebben ze me al genoeg genaaid, bij dood deden ze het nog een keer dunnetjes over.

In vrijwel alles is opt-out verboden, maar als het op erfenis aankomt, mag het wel? Je kan, als negatieve erflater, willekeurig mensen waar je een hekel aan hebt aanwijzen als erfgenaam, en deze jaag je dan ieder voor minstens € 132 op kosten, meer als ze ook nog minderjarige kinderen hebben.

In welk universum is dit eerlijk?

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 11-02-2021 08:21]

• shadowlyse
Ardana schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Hoe vaak moet ik het nog zeggen: ik heb 2 positieve erfenissen verworpen wegens morele redenen. Bij leven hebben ze me al genoeg genaaid, bij dood deden ze het nog een keer dunnetjes over.

In vrijwel alles is opt-out verboden, maar als het op erfenis aankomt, mag het wel? Je kan, als negatieve erflater, willekeurig mensen waar je een hekel aan hebt aanwijzen als erfgenaam, en deze jaag je dan ieder voor minstens € 132 op kosten, meer als ze ook nog minderjarige kinderen hebben.

In welk universum is dit eerlijk?
Ik denk dat we fundamenteel van mening verschillen. Ik vind €132 een koopje om jarenlang gezeik en aansprakelijkheid af te kopen. Jij vindt het een dure grap. Van € 132 koop ik ook liever iets leuks voor mezelf daar niet van, toch zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken die niet eerlijk zijn en veel meer geld kosten. Je auto raakt buiten jouw schuld om zwaar beschadigd, je betaalt je eigen risico en je no-claim is weg; chronisch zieken die elk jaar hun eigen risico en meer moeten betalen; en ten slotte die ondernemer die ter goedertrouw producten en diensten heeft geleverd en niet betaalt krijgt omdat iemand failliet gaat of komt te overlijden en de erfenis negatief is. Niet eerlijk en de “slachtoffers” worden ongewild door anderen op kosten gejaagd.
In vergelijking met de voorbeelden van hierboven valt iemand voor € 132 “op kosten jagen” echt enorm mee.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:30
Punkrocker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Het is inderdaad een Tokkie familie. De overleden persoon was verstandelijk gehandicapt en heeft in een verzorgingstehuis gewoond en blijkbaar al haar AOW opgepot (en misschien was er nog wel meer wat is opgepot) vandaar dat er een positief saldo is. Het verzorgingstehuis wist niet wie haar familie was... Dat zegt wel iets over het Tokkie gehalte daar als ze hun eigen zus zo wegstoppen.

@JAN-B
Vandaar dat de brief via de overheid kwam. Zorginstelling kende de familie niet.
volledig Oftopic maar als je denk dat alleen een tokkie familie hun gehandicapte familielid niet opzoekt in een verzorgingstehuis help ik je even uit je droom

dat gebeurd ook bij families die van goede komaf zijn ( of dat denken te zijn)kan ik je vertellen ;)

het is gewoon een feit dat die mensen vergeten worden! vooral als de ouders niet meer in leven zijn

maar top dat je het schenkt aan een goed doel dat zouden de meeste niet doen dat weet ik ook uit ervaring :|

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
bie100 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:13:
[...]

volledig Oftopic maar als je denk dat alleen een tokkie familie hun gehandicapte familielid niet opzoekt in een verzorgingstehuis help ik je even uit je droom

dat gebeurd ook bij families die van goede komaf zijn ( of dat denken te zijn)kan ik je vertellen ;)

het is gewoon een feit dat die mensen vergeten worden! vooral als de ouders niet meer in leven zijn

maar top dat je het schenkt aan een goed doel dat zouden de meeste niet doen dat weet ik ook uit ervaring :|
Heb je gelijk in, dat komt in alle families voor.
Misschien had ik ze geen Tokkies moeten noemen, maar de contacten zijn verbroken vanwege hun gedrag en acties.
Veertig jaar geleden woonde de nicht in ieder geval nog bij haar ouders. Na ruim veertig jaar geen contact (en verhuizingen naar andere woonplaatsen) blijkt dus dat ze de laatste jaren zonder contacten met de familie in een verzorgingstehuis 150 km verderop te hebben gewoond.

Anoniem: 590973

shadowlyse schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:05:
[...]
Ik denk dat we fundamenteel van mening verschillen. Ik vind €132 een koopje om jarenlang gezeik en aansprakelijkheid af te kopen. Jij vindt het een dure grap. Van € 132 koop ik ook liever iets leuks voor mezelf daar niet van, toch zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken die niet eerlijk zijn en veel meer geld kosten. Je auto raakt buiten jouw schuld om zwaar beschadigd, je betaalt je eigen risico en je no-claim is weg; chronisch zieken die elk jaar hun eigen risico en meer moeten betalen; en ten slotte die ondernemer die ter goedertrouw producten en diensten heeft geleverd en niet betaalt krijgt omdat iemand failliet gaat of komt te overlijden en de erfenis negatief is. Niet eerlijk en de “slachtoffers” worden ongewild door anderen op kosten gejaagd.
In vergelijking met de voorbeelden van hierboven valt iemand voor € 132 “op kosten jagen” echt enorm mee.
Andere dingen zijn ook niet eerlijk dus het is goed zo 8)7

• shadowlyse
Anoniem: 590973 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Andere dingen zijn ook niet eerlijk dus het is goed zo 8)7
Ja! Als je alle belangen tegenover elkaar zet is de mate van oneerlijkheid in dit geval in vergelijking met andere zaken heel erg klein! Sterker nog, er is überhaupt geen sprake van oneerlijkheid. Je betaalt een klein bedrag en je bent van enorm veel gezeik af. Zoals ik al zei: “een koopje!”.

[Voor 20% gewijzigd door shadowlyse op 11-02-2021 09:38]

• shadowlyse
Edit dubbel

[Voor 98% gewijzigd door shadowlyse op 11-02-2021 09:37]

• bie100
Punkrocker schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Heb je gelijk in, dat komt in alle families voor.
Misschien had ik ze geen Tokkies moeten noemen, maar de contacten zijn verbroken vanwege hun gedrag en acties.
Veertig jaar geleden woonde de nicht in ieder geval nog bij haar ouders. Na ruim veertig jaar geen contact (en verhuizingen naar andere woonplaatsen) blijkt dus dat ze de laatste jaren zonder contacten met de familie in een verzorgingstehuis 150 km verderop te hebben gewoond.
dat je ze zo noemt heb ik geen problemen mee :)

wilde alleen aangeven hoe triest het is voor de mensen als ze in instellingen en verzorgingstehuizen zitten dat familie jaren weg blijven en alleen komen als het geld oplevert

maar goed zo werkt dat tegenwoordig

• shadowlyse
bie100 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
[...]

dat je ze zo noemt heb ik geen problemen mee :)

wilde alleen aangeven hoe triest het is voor de mensen als ze in instellingen en verzorgingstehuizen zitten dat familie jaren weg blijven en alleen komen als het geld oplevert

maar goed zo werkt dat tegenwoordig
Dat is van alle tijden hoor. Menselijke gieren, het soort dat aan komt vliegen als een ander dood gaat om te kijken wat er te halen valt, zijn al zo oud als de mensheid zelve.

• bie100
shadowlyse schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Dat is van alle tijden hoor. Menselijke gieren, het soort dat aan komt vliegen als een ander dood gaat om te kijken wat er te halen valt, zijn al zo oud als de mensheid zelve.
weet er alles van :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je toch even overlegt met de familie is het geen 132 voor de TS maar eenmalig 132 of 264 verdeeld over de hele familie. (Of beter: dan te betalen uit de erfenis). Vereist wel dan iedereen op 1 lijn zit wie wat krijgt en wie niets.

Verder ben ik het helemaal eens met dat verwerpen van dergelijke kleine erfenissen -waar je ook weinig kans hebt dat je door familie bedreigd wordt om te verwerpen- met een kosteloos briefje zou moeten kunnen. Dat beetje afhandeling moet kunnen worden betaald vanuit de belastingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Prawo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:59
... het is fijn als je de emotionele spullen al (dan niet officieel) mee mag nemen voor overlijden.
Doe dat dan inderdaad voordat iemand dood gaat.
Want daarna is het oppassen geblazen. Door iets mee te nemen aanvaard je zo maar de hele erfenis, inclusief de schulden.
Lees eens de beschrijving van deze zaak uit 1999 (met de uitspraak in hoger beroep uit 2014) http://www.dwd-media.nl/i...otaris-mr-ellen-bongaerts
De volledige uitspraak is hier te lezen; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:GHDHA:2014:1799

In cassatie (inmiddels 2015) werd de soep gezien de omstandigheden van het geval hier gelukkig niet zo heet gegeten en is de vordering uiteindelijk afgewezen (waarmee een van de erfgenamen bleef zitten met de bankschuld van moeder die al wel door deze was betaald).

[Voor 32% gewijzigd door Prawo op 11-02-2021 11:57]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
F_J_K schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:49:
Verder ben ik het helemaal eens met dat verwerpen van dergelijke kleine erfenissen -waar je ook weinig kans hebt dat je door familie bedreigd wordt om te verwerpen- met een kosteloos briefje zou moeten kunnen. Dat beetje afhandeling moet kunnen worden betaald vanuit de belastingen.
Betalen van de kosten uit de belastingen? Kosten verdwijnen niet wanneer je ze door een belasting laat dekken. Op deze manier moet iedereen aan de kosten van het afhandelen van erfenissen meebetalen terwijl het om (hoofdzakelijk) een familie-zaak gaat. Dat maakt het niet eerlijker.

Ik vind het ook niet 'oneerlijk': je leeft niet als individu in een maatschappij, maar ook als familielid en als burger. Dat is inclusief de lusten en de lasten, zoals deze € 132.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Highland schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Betalen van de kosten uit de belastingen? Kosten verdwijnen niet wanneer je ze door een belasting laat dekken. Op deze manier moet iedereen aan de kosten van het afhandelen van erfenissen meebetalen terwijl het om (hoofdzakelijk) een familie-zaak gaat. Dat maakt het niet eerlijker.

Ik vind het ook niet 'oneerlijk': je leeft niet als individu in een maatschappij, maar ook als familielid en als burger. Dat is inclusief de lusten en de lasten, zoals deze € 132.
En wat als iemand nou eens voor de grap besluit om alle inwoners van Nederland in zijn testament aan te duiden als erfgenaam? Moeten dan maar miljoenen mensen E132 dokken?

Het is gewoon vreemd dat een andere partij jou op kosten kan jagen voor iets waar je niet om gevraagd hebt, waar je geen belang bij hebt en waar je geen keuze in hebt. Er is ook helemaal geen fundamentele reden waarom deze kosten zouden moeten komen te liggen bij de persoon die de erfenis verwerpt. De veroorzaker van de kosten is de persoon die overleden is, en dit zou prima betaald kunnen worden uit de boedel (zoals ook gebeurt met andere kosten met betrekking tot het afwikkelen van de erfenis).

• Prawo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:59
De kosten (griffierechten geheten) zijn overigens niet altijd € 132 per persoon.
Zie https://www.rechtspraak.n...fenis/Paginas/kosten.aspx
Erfgenamen die dezelfde nalatenschap willen verwerpen of aanvaarden, zijn samen maar eenmaal griffierecht verschuldigd als zij de verklaring gezamenlijk insturen of inleveren.

Met een inkomensverklaring van de Raad voor Rechtsbijstand https://www.mijnrechtsbij...ount/login/?returnurl=%2f kan voor on- en minvermogenden nihilstelling griffierecht (en een kosteloze notaris) worden geregeld.

• shadowlyse
Hielko schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:05:
[...]

En wat als iemand nou eens voor de grap besluit om alle inwoners van Nederland in zijn testament aan te duiden als erfgenaam? Moeten dan maar miljoenen mensen E132 dokken?

Het is gewoon vreemd dat een andere partij jou op kosten kan jagen voor iets waar je niet om gevraagd hebt, waar je geen belang bij hebt en waar je geen keuze in hebt. Er is ook helemaal geen fundamentele reden waarom deze kosten zouden moeten komen te liggen bij de persoon die de erfenis verwerpt. De veroorzaker van de kosten is de persoon die overleden is, en dit zou prima betaald kunnen worden uit de boedel (zoals ook gebeurt met andere kosten met betrekking tot het afwikkelen van de erfenis).
Dat gaat nooit gebeuren. Er is geen notaris te vinden die meewerkt aan een dergelijk testament. Als je het een beetje slim aanpakt dan regelt de notaris de verklaring van erfrecht en komen de kosten van de rechtbank op de nota van de notaris en wordt die notarisnota vervolgens in mindering op de bedoel gebracht voorzover mogelijk.

• Roenie
  • Niet online
shadowlyse schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:05:
[...]

De hoogte van het bedrag is eigenlijk niets eens mijn bezwaar, maar dat het überhaupt geld kost en dat je in actie moet komen als je iets niet wilt. Laat erfgenamen die wel willen betalen.

• shadowlyse
Roenie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:29:
[...]
De hoogte van het bedrag is eigenlijk niets eens mijn bezwaar, maar dat het überhaupt geld kost en dat je in actie moet komen als je iets niet wilt. Laat erfgenamen die wel willen betalen.
Die erfgenamen betalen ook, want die schakelen de notaris in. Wat is precies je bezwaar dan? Het officieel regelen van de erfenis (notaris, rechtbank) is mensenwerk, die mensen moeten ook eten.

• Falcon
  • Laatst online: 15:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Punkrocker Wel een beetje sneu voor Punkrocker Jr. :+

[Voor 16% gewijzigd door Falcon op 11-02-2021 14:16]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Roenie
  • Niet online
shadowlyse schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:11:
[...]
Die erfgenamen betalen ook, want die schakelen de notaris in. Wat is precies je bezwaar dan? Het officieel regelen van de erfenis (notaris, rechtbank) is mensenwerk, die mensen moeten ook eten.
Mijn bezwaar*, is dat iemand die niets wil erven en daar niet om gevraagd heeft, wel moet betalen. Die erfgenamen kunnen toch die 132 euro betalen? Lijkt mij een kleine prijs voor het extra erven van mijn deel ;) En in het voorbeeld van de TS kan dat wel van dat geld af toch? Wat is precies jouw bezwaar als de ontvangende erfgenamen die rekening betalen?

Even naar je twee voorbeelden. Wie heeft die notaris ingeschakeld? Wie heeft de rechtbank ingeschakeld? Die persoon/instantie kan mooi betalen. Dat zou niet de verantwoordelijkheid moeten zijn van iemand die er niet om gevraagd heeft om te erven.

*niet echt een bezwaar, maar meer mijn mening in dit topic aangezien dit hele onderwerp nu niet echt heel erg speelt voor mij. En als ik een erfenis krijg die ik niet wil dan betaal ik ook dat geld om van het gezeik af te zijn. Het is alleen ergens wel krom.

• shadowlyse
Roenie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Mijn bezwaar*, is dat iemand die niets wil erven en daar niet om gevraagd heeft, wel moet betalen. Die erfgenamen kunnen toch die 132 euro betalen? Lijkt mij een kleine prijs voor het extra erven van mijn deel ;) En in het voorbeeld van de TS kan dat wel van dat geld af toch? Wat is precies jouw bezwaar als de ontvangende erfgenamen die rekening betalen?

Even naar je twee voorbeelden. Wie heeft die notaris ingeschakeld? Wie heeft de rechtbank ingeschakeld? Die persoon/instantie kan mooi betalen. Dat zou niet de verantwoordelijkheid moeten zijn van iemand die er niet om gevraagd heeft om te erven.

*niet echt een bezwaar, maar meer mijn mening in dit topic aangezien dit hele onderwerp nu niet echt heel erg speelt voor mij. En als ik een erfenis krijg die ik niet wil dan betaal ik ook dat geld om van het gezeik af te zijn. Het is alleen ergens wel krom.
In de praktijk gaat het vaak als volgt. Iemand overlijdt, de nabestaanden gaan naar de notaris. De notaris doet onderzoek wie de erfgenamen zijn (is er een testament etc.) en schrijft de erfgenamen aan. De erfgenamen kiezen wat ze willen en geven een volmacht aan de notaris. De notaris gaat met de volmacht(en) naar de rechtbank als er erfgenamen zijn die verwerpen of beneficiair aanvaarden. Als alle erfgenamen gereageerd hebben, stuurt de notaris alles naar rechtbank. De rechtbank brengt een of twee keer 132 euro in rekening (alle beneficiaire aanvaardingen bij elkaar eenmalig 132 en alle verwerpingen ook). De notaris stelt een verklaring van erfrecht op en stuur die naar diegene die de notaris heeft ingeschakeld samen met een factuur van de notariskosten en de rechtbank kosten. De opdrachtgever betaalt de factuur en brengt die in mindering op de bedoel.

Bij een ruzieboedel kan het anders gaan. X gaat dood. Niemand wil er iets mee te maken hebben, niemand gaat naar de notaris. Opeens klopt er een schuldeiser aan bij erfgenaam Y. Y schrikt en gaat op internet zoeken. Y gaat naar de rechtbank om te verwerpen en betaalt € 132. Y verteld het verhaal aan zijn neef Z. Z gaat ook naar rechtbank zelfde verhaal. Niemand gaat naar de notaris want die kost veel geld zo luidt het. Het nieuws gaat als een lopend vuurtje door de familie. Aan het einde hebben 10 mensen verworpen en in totaal € 1320 aan de rechtbank betaalt. Niemand weet nu wie er wel en geen erfgenamen zijn. Terwijl als een iemand naar de notaris was gegaan de totale notariskosten ongeveer € 1000 geweest inclusief de eenmalige € 132 kosten van de rechtbank. Maar ja niemand wil er iets mee te maken hebben want stel je voor dat je opdraait voor notariskosten omdat er niet genoeg in de boedel zit....

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Beneficiair is niet nodig. Volgens de brief was er een positief saldo. (Geen schokkende dingen, zou op ca 2500 euro komen, per persoon/Tokkie)
Een positief banksaldo is geen garantie dat er geen schuldeisers zijn. Notarissen verdienen een vermogen voor een minimale inspanning, het banksaldo controleren, de rest hoeven ze niet te controleren en doen ze dus ook niet. En ze waarschuwen ook niet als de kans bestaat dat het je geld gaat kosten. Eigenlijk asociaal.

• Roenie
  • Niet online
shadowlyse schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:52:
[...]

In de praktijk gaat het vaak als volgt. Iemand overlijdt, de nabestaanden gaan naar de notaris. De notaris doet onderzoek wie de erfgenamen zijn (is er een testament etc.) en schrijft de erfgenamen aan. De erfgenamen kiezen wat ze willen en geven een volmacht aan de notaris. De notaris gaat met de volmacht(en) naar de rechtbank als er erfgenamen zijn die verwerpen of beneficiair aanvaarden. Als alle erfgenamen gereageerd hebben, stuurt de notaris alles naar rechtbank. De rechtbank brengt een of twee keer 132 euro in rekening (alle beneficiaire aanvaardingen bij elkaar eenmalig 132 en alle verwerpingen ook). De notaris stelt een verklaring van erfrecht op en stuur die naar diegene die de notaris heeft ingeschakeld samen met een factuur van de notariskosten en de rechtbank kosten. De opdrachtgever betaalt de factuur en brengt die in mindering op de bedoel.

Bij een ruzieboedel kan het anders gaan. X gaat dood. Niemand wil er iets mee te maken hebben, niemand gaat naar de notaris. Opeens klopt er een schuldeiser aan bij erfgenaam Y. Y schrikt en gaat op internet zoeken. Y gaat naar de rechtbank om te verwerpen en betaalt € 132. Y verteld het verhaal aan zijn neef Z. Z gaat ook naar rechtbank zelfde verhaal. Niemand gaat naar de notaris want die kost veel geld zo luidt het. Het nieuws gaat als een lopend vuurtje door de familie. Aan het einde hebben 10 mensen verworpen en in totaal € 1320 aan de rechtbank betaalt. Niemand weet nu wie er wel en geen erfgenamen zijn. Terwijl als een iemand naar de notaris was gegaan de totale notariskosten ongeveer € 1000 geweest inclusief de eenmalige € 132 kosten van de rechtbank. Maar ja niemand wil er iets mee te maken hebben want stel je voor dat je opdraait voor notariskosten omdat er niet genoeg in de boedel zit....
Mooi verhaal...maar wat is je punt?

• shadowlyse
Roenie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:55:
[...]
Mooi verhaal...maar wat is je punt?
Anders lees je mijn verhaal even.... Als je het een beetje handig aanpakt vallen de kosten ontzettend mee omdat ze of ten laste van de boedel komen of worden betaald door diegene die opdracht aan de notaris heeft gegeven.

• shadowlyse
Gadget Freak schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:46:
[...]

Een positief banksaldo is geen garantie dat er geen schuldeisers zijn. Notarissen verdienen een vermogen voor een minimale inspanning, het banksaldo controleren, de rest hoeven ze niet te controleren en doen ze dus ook niet. En ze waarschuwen ook niet als de kans bestaat dat het je geld gaat kosten. Eigenlijk asociaal.
Sorry maar dit klopt echt totaal niet.
Ten eerste staat er “positief saldo” en niet “positief banksaldo”. Dat zijn twee verschillende dingen. Het gaat hier om het saldo (vermogen min schulden) van de gehele nalatenschap.

“Notarissen controleren alleen het banksaldo”. Is niet hoe het werkt. Een notaris stelt een verklaring van erfrecht op, controle van het banksaldo gebeurt in het geheel niet. Dat behoort niet tot de taken van de notaris. Sterker nog de notaris kan dat ook niet eens, die heeft geen toegang tot de bankrekeningen van de erflater.
Notarissen waarschuwen wel degelijk voor het feit dat het je geld kan gaan kosten. Als je erfgenaam bent, krijg je een brief waarin staat wat je kunt doen (zuiver/beneficiair/verwerpen) met uitleg, vervolgens maakt de erfgenaam zelf de keuze. De notaris weet niet of de erflater financieel in orde was of niet. De erfgenaam weet dat vaak wel omdat hij de erflater kende.

Ter info.
In de verklaring van erfrecht die de notaris opstelt, staat wie er is overleden, wat de erfgenamen hebben gekozen en wie er mag beschikken over de erfenis. Met die verklaring kunnen de erfgenamen dan naar de bank/andere instellingen zodat ze beschikking krijgen over de bankrekeningen/spullen van de erflater.

Of het opstellen van de verklaring van erfrecht veel werk is, hangt natuurlijk van de betreffende nalatenschap af. Een erflater met een echtgenoot en twee kinderen is natuurlijk minder werk dan iemand zonder kinderen en 50 neven en nichten die erfgenaam zijn.

[Voor 3% gewijzigd door shadowlyse op 14-02-2021 21:56]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee