Vraag
Alle reacties
Dat is toch een tussenwoning waar ze dat nu aan het doen zijn?com2,1ghz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:10:
Bij mij in de buurt zie ik iemand een opbouw doen.
Eigenlijk net als de hoekwoning die ernaast zit.
[Afbeelding]
Nou lijkt dit me ook interessant, maar ik zit zelf in een vrijwel identieke tussenwoning.
Kan je zo een dergelijke opbouw ook doen bij een tussenwoning?
Mits het bestemmingsplan het toe laat, of je vergunning krijgt ondanks dat bestemmingsplan dit niet doet.
Kijk hiervoor op ruimtelijkeplannen.nl.
Daarbij is een "bijna identieke" tussenwoning geen zekerheid. Muren moeten de extra last kunnen dragen, er moet een trap geplaatst kunnen worden.
Als er een exact hetzelfde huis in jouw straat dit heeft, dan ben je een stuk zekerder.
Kijk hiervoor op ruimtelijkeplannen.nl.
Daarbij is een "bijna identieke" tussenwoning geen zekerheid. Muren moeten de extra last kunnen dragen, er moet een trap geplaatst kunnen worden.
Als er een exact hetzelfde huis in jouw straat dit heeft, dan ben je een stuk zekerder.
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
Ja, en de uitbouw is gelijk aan die van de hoekwoning. Dat is wat @com2,1ghz schreef.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:14:
Dat is toch een tussenwoning waar ze dat nu aan het doen zijn?
En nee, dat mag niet altijd. Het hangt van een aantal zaken af, check ook https://www.omgevingsloket.nl/ voor wat er in ieder geval nodig is.
Hij vraagt of het ook kan bij een tussenwoning? Blijkbaar want dat zijn ze daar toch aan het doen? Of mis ik nu iets.sypie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:20:
[...]
Ja, en de uitbouw is gelijk aan die van de hoekwoning. Dat is wat @com2,1ghz schreef.
En nee, dat mag niet altijd. Het hangt van een aantal zaken af, check ook https://www.omgevingsloket.nl/ voor wat er in ieder geval nodig is.

Ok ok wijsneuzen
ik heb een tussenwoning waarvan beide directe buren gewoon een plat dan hebben net als ik.
Zeg maar net als 3 huizen ernaast zoals op de foto.

Dan nog is jouw situatie toch niet anders als die hoekwoning die dat al gedaan heeft?com2,1ghz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:26:
Ok ok wijsneuzenik heb een tussenwoning waarvan beide directe buren gewoon een plat dan hebben net als ik.

Ja hoor, als je het het kan dragen dan mag het ook gewoon bij een tussenwoning als je buren geen opbouw hebben :-). Je krijgt dan gewoon aan beide zijkanten een buitenmuur.com2,1ghz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:26:
Ok ok wijsneuzenik heb een tussenwoning waarvan beide directe buren gewoon een plat dan hebben net als ik.
Misschien dat het iets in kosten scheelt als buren ook een opbouw willen, dat zou je ook kunnen informeren.
In de topictitel staat het woord 'altijd' in de vraag erbij, wat een belangrijk verschil maakt. Dat het bij dit huis op de foto kan en mag, wil niet zeggen dat het altijd kan en/of mag. En misschien is er wel eerst toestemming gevraagd.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:23:
[...]
Hij vraagt of het ook kan bij een tussenwoning? Blijkbaar want dat zijn ze daar toch aan het doen? Of mis ik nu iets.
[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 09-02-2021 19:42]
The devil is in the details.
Wat maakt het uit of het altijd kan? Het antwoord is waarschijnlijk "Nee", maar daar kan TS niks mee denk ik.
Lijkt me logischer te vragen of het in een specifiek geval kan.
Lijkt me logischer te vragen of het in een specifiek geval kan.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dat zou kunnen. Ik focus mij inderdaad op de vraag of het kan. Dat je daar een vergunning voor moet vragen leek mij evident.Hahn schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:39:
[...]
In de topictitel staat het woord 'altijd' in de vraag erbij, wat een belangrijk verschil maakt. Dat het bij dit huis op de foto kan en mag, wil niet zeggen dat het altijd kan en/of mag. En misschien is er wel eerst toestemming gevraagd.
En toch gok ik dat @com2,1ghz niet zozeer op zoek is naar een semi-lolbroek-antwoord als "zij doen het toch, dus dan kan het toch? :D:D", maar of het kan én mag, en wat daarvoor nodig is om het te mogen doen, bij zijn huis.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:45:
[...]
Dat zou kunnen. Ik focus mij inderdaad op de vraag of het kan. Dat je daar een vergunning voor moet vragen leek mij evident.
Maar volgens mij is daar inmiddels al wel antwoord op gegeven, en is het aan @com2,1ghz om aan te geven of dat genoeg info is. Zo niet, dan is wat meer duidelijkheid wat 'ie precies wil weten geen overbodige luxe.
The devil is in the details.
Check om te beginnen het bestemmingsplan. Wat zegt dat over maximale goot- en nokhoogte?
Kan het vergunningsvrij of is er een omgevingsvergunning nodig? Heb je met een welstandscommissie te maken?
Kan het vergunningsvrij of is er een omgevingsvergunning nodig? Heb je met een welstandscommissie te maken?
Check inderdaad of je er een vergunning voor zou kunnen krijgen.
Bel eens aan bij die persoon; vraag bij welk bedrijf hij dat heeft laten doen (of check de naam van het bedrijf op spandoek/busjes voor het huis?).
Vraag aan dat bedrijf wat het kost, en indien interessant of ze ook kunnen kijken of het bouwtechnisch kan.
Zo op de buitenkant van het huis; is hier natuurlijk ook niemand die gaat zeggen:
"Jaa, gewoon doen, geen vergunning aanvragen en gewoon muurtjes metselen totdat je een extra verdieping hebt. Zo doen zij dat vast ook."
Bel eens aan bij die persoon; vraag bij welk bedrijf hij dat heeft laten doen (of check de naam van het bedrijf op spandoek/busjes voor het huis?).
Vraag aan dat bedrijf wat het kost, en indien interessant of ze ook kunnen kijken of het bouwtechnisch kan.
Zo op de buitenkant van het huis; is hier natuurlijk ook niemand die gaat zeggen:
"Jaa, gewoon doen, geen vergunning aanvragen en gewoon muurtjes metselen totdat je een extra verdieping hebt. Zo doen zij dat vast ook."
Nee, dit kan niet altijd.
Allereerst is zo'n wijziging aan de voorgevel vergunningplichtig.
Daarnaast is het afhankelijk van de fundering en constructie van de woning waar dit gedaan wordt. Fundering en constructie moeten niet alleen berekend zijn op het extra gewicht van de gebruikte bouwmaterialen. Er moet ook in de huidige constructie voldoende overcapaciteit zijn om de gebruikslast van de vloer te kunnen dragen. Daarbij wordt gerekend met 175kg/m2. Voor een verdieping van 40m2 is dat al een last van 7 ton.
Allereerst is zo'n wijziging aan de voorgevel vergunningplichtig.
Daarnaast is het afhankelijk van de fundering en constructie van de woning waar dit gedaan wordt. Fundering en constructie moeten niet alleen berekend zijn op het extra gewicht van de gebruikte bouwmaterialen. Er moet ook in de huidige constructie voldoende overcapaciteit zijn om de gebruikslast van de vloer te kunnen dragen. Daarbij wordt gerekend met 175kg/m2. Voor een verdieping van 40m2 is dat al een last van 7 ton.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
En welstand zal daar vast ook wel iets van vinden. Overigens zeg je dat jouw beide buren een plat dak hebben, zoals de naastgelegen huizen op de foto. Die hebben echter geen plat dak maar een zadeldak. Ik kan me niet voorstellen dat de welstand het wel prima vind als je midden in zo’n rijtje met woningen met zadeldak ineens zo’n opbouw maakt. En eigenlijk vind ik het terecht ook want het ziet er niet uit. Je zal de buurman zijn zeg..
Wij gaan dit in maart/april doen en ons huis ziet er vergelijkbaar uit. De aannemer heeft de vergunning voor ons aangevraagd. Om het gewicht te kunnen dragen worden er permanente stempels op de overloop geplaatst (boven de trap) en die zijn zichtbaar. Kun je afschermen met een koof eromheen. Wij zagen deze aannemer meerdere opbouwen plaatsen bij ons in de straat en toen hebben we hem voor een kop koffie uitgenodigd.
Beide buren tijdig ingelicht (tussenwoning) en die hadden er geen problemen mee. Zoek wel goed uit hoe de aannemer verzekerd is, eventueel moet je zelf een verzekering afsluiten tijdens de bouw.
Beide buren tijdig ingelicht (tussenwoning) en die hadden er geen problemen mee. Zoek wel goed uit hoe de aannemer verzekerd is, eventueel moet je zelf een verzekering afsluiten tijdens de bouw.
[Voor 18% gewijzigd door D. Ninjai op 09-02-2021 21:43]
Los van de discussie of het wel/niet mag. Belangrijk is om een constructeur even mee te laten kijken. Is je fundering er op berekend als je er nog een verdieping boven op knalt? Het kan zo maar zijn, dat in het midden van het rijtje kortere heipalen zijn gebruikt, waardoor deze niet draagkrachtig genoeg zijn.
Verder is het natuurlijk belangrijk om te kijken of je er een vergunning voor kan krijgen.
Als dat mag, dan kan je het plan verder uitwerken. Houdt er alleen wel rekening mee, dat als jij de eerste / enigste bent, dat je niet dezelfde breedte zal halen als op onderliggende verdiepingen. Het zal iets smaller worden. Doen je directe buren mee, dan kan je daar wat "winst" boeken, omdat dan de scheidingsmuur op de erfgrens kan komen en je daar dus een paar centimeter (+/- 15 cm gok ik zo) kan pakken.
Verder is het natuurlijk belangrijk om te kijken of je er een vergunning voor kan krijgen.
Als dat mag, dan kan je het plan verder uitwerken. Houdt er alleen wel rekening mee, dat als jij de eerste / enigste bent, dat je niet dezelfde breedte zal halen als op onderliggende verdiepingen. Het zal iets smaller worden. Doen je directe buren mee, dan kan je daar wat "winst" boeken, omdat dan de scheidingsmuur op de erfgrens kan komen en je daar dus een paar centimeter (+/- 15 cm gok ik zo) kan pakken.
De reden dat ik dit vroeg was omdat het misschien vanzelfsprekend leek. De woning op de foto lijkt eerder toestemming gekregen te hebben want de buren ernaast die hadden al een origineel opbouw.
Ik vroeg me dus af of het voorkwam dat je dit bij een normaal tussenwoning met een plat dak dit dus ook kan laten doen.
Zo te lezen is het dus niet iets geks blijkbaar.
We zitten hier op een polder, dus zand zit ergens 22m diep. Had het sonderingsrapport van mijn wijk opgevraagd omdat we destijds van plan waren om een uitbouw te realiseren
Ik ga het ook maar eens even vragen aan die mensen wat zoiets nou kost.
Ik vroeg me dus af of het voorkwam dat je dit bij een normaal tussenwoning met een plat dak dit dus ook kan laten doen.
Zo te lezen is het dus niet iets geks blijkbaar.
We zitten hier op een polder, dus zand zit ergens 22m diep. Had het sonderingsrapport van mijn wijk opgevraagd omdat we destijds van plan waren om een uitbouw te realiseren
Ik ga het ook maar eens even vragen aan die mensen wat zoiets nou kost.
Die constructeur (althans: zijn constructieberekening) komt vanzelf aan bod in het vergunningstraject. Zonder gedegen constructieberekeningen wordt de vereiste vergunning per definitie afgewezen.BastaRhymez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:02:
Los van de discussie of het wel/niet mag. Belangrijk is om een constructeur even mee te laten kijken. Is je fundering er op berekend als je er nog een verdieping boven op knalt? Het kan zo maar zijn, dat in het midden van het rijtje kortere heipalen zijn gebruikt, waardoor deze niet draagkrachtig genoeg zijn.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je kan kijken of je het zo met de buren overeen kan komen dat jouw buitenmuur later ook hun binnenmuur mag worden om daarmee dus de woningscheidende spouwmuur door te trekken.BastaRhymez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:02:
Je kan ook vragen of je hun hele dak mag gebruikenPizza_Boom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Je kan kijken of je het zo met de buren overeen kan komen dat jouw buitenmuur later ook hun binnenmuur mag worden om daarmee dus de woningscheidende spouwmuur door te trekken.

Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, om jouw buitenmuur later hun binnenmuur te laten worden. Dan heb je geen spouw er tussen en dus contactgeluid... Plus dat je "normaal gesproken" niet op het deel van de buren wilt gaan bouwen.
Jij bouwt enkelsteens begrijp ik? Je hebt gewoon je isolerende spouw. Als je met 2 mensen tegelijk een opbouw doet, gebeurt er hetzelfde. Als je dat regelt met je buren is het enige risico dat jij betaald voor iets dat ooit hun binnenmuur kan worden. Als dat alles is?BastaRhymez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Je kan ook vragen of je hun hele dak mag gebruiken![]()
Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, om jouw buitenmuur later hun binnenmuur te laten worden. Dan heb je geen spouw er tussen en dus contactgeluid... Plus dat je "normaal gesproken" niet op het deel van de buren wilt gaan bouwen.
Vaak is dit wel mogelijk als het echt in de buurt is. Een bestemmingsplan geldt namelijk vaak voor de hele buurt en dan heeft dus eigenlijk iedereen dezelfde regels.
Pagina: 1