Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kan je dit soort opbouw altijd doen?

Pagina: 1
Acties:

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:10:
Bij mij in de buurt zie ik iemand een opbouw doen.
Eigenlijk net als de hoekwoning die ernaast zit.

[Afbeelding]

Nou lijkt dit me ook interessant, maar ik zit zelf in een vrijwel identieke tussenwoning.

Kan je zo een dergelijke opbouw ook doen bij een tussenwoning?
Dat is toch een tussenwoning waar ze dat nu aan het doen zijn?

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:04
Check om te beginnen het bestemmingsplan. Wat zegt dat over maximale goot- en nokhoogte?

Kan het vergunningsvrij of is er een omgevingsvergunning nodig? Heb je met een welstandscommissie te maken?

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
Nee, dit kan niet altijd.

Allereerst is zo'n wijziging aan de voorgevel vergunningplichtig.

Daarnaast is het afhankelijk van de fundering en constructie van de woning waar dit gedaan wordt. Fundering en constructie moeten niet alleen berekend zijn op het extra gewicht van de gebruikte bouwmaterialen. Er moet ook in de huidige constructie voldoende overcapaciteit zijn om de gebruikslast van de vloer te kunnen dragen. Daarbij wordt gerekend met 175kg/m2. Voor een verdieping van 40m2 is dat al een last van 7 ton.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:39
Los van de discussie of het wel/niet mag. Belangrijk is om een constructeur even mee te laten kijken. Is je fundering er op berekend als je er nog een verdieping boven op knalt? Het kan zo maar zijn, dat in het midden van het rijtje kortere heipalen zijn gebruikt, waardoor deze niet draagkrachtig genoeg zijn.

Verder is het natuurlijk belangrijk om te kijken of je er een vergunning voor kan krijgen.
Als dat mag, dan kan je het plan verder uitwerken. Houdt er alleen wel rekening mee, dat als jij de eerste / enigste bent, dat je niet dezelfde breedte zal halen als op onderliggende verdiepingen. Het zal iets smaller worden. Doen je directe buren mee, dan kan je daar wat "winst" boeken, omdat dan de scheidingsmuur op de erfgrens kan komen en je daar dus een paar centimeter (+/- 15 cm gok ik zo) kan pakken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 02:47
BastaRhymez schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:02:
Verder is het natuurlijk belangrijk om te kijken of je er een vergunning voor kan krijgen.
Als dat mag, dan kan je het plan verder uitwerken. Houdt er alleen wel rekening mee, dat als jij de eerste / enigste bent, dat je niet dezelfde breedte zal halen als op onderliggende verdiepingen. Het zal iets smaller worden. Doen je directe buren mee, dan kan je daar wat "winst" boeken, omdat dan de scheidingsmuur op de erfgrens kan komen en je daar dus een paar centimeter (+/- 15 cm gok ik zo) kan pakken.
Je kan kijken of je het zo met de buren overeen kan komen dat jouw buitenmuur later ook hun binnenmuur mag worden om daarmee dus de woningscheidende spouwmuur door te trekken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True