Toon posts:

Waarom 3-fase omvormer bij<5000WP?

Pagina: 1
Acties:

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Binnenkort wordt ons nieuwe(nieuwbouw) gasloos huis opgeleverd en ben ik bezig met offertes van installateurs uit de regio(Leek).
Het huis heeft 3x25A en ik wil een opwek op het huis van ca 5000Wp(bv 14x Longi Solar LR4-60HPB- 365M 365WP Full Black).
Nu dacht ik dat ondanks dat er 3x25A aanwezig is, dat je met zo'n opwek het beste een 1-fase omvormer kan nemen(bv Goodwe 4200).
De man aan de telefoon zei dat ik beter voor een 3-faseomvormer kan gaan.
Wat denken jullie?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
doggy1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:21:
Binnenkort wordt ons nieuwe(nieuwbouw) gasloos huis opgeleverd en ben ik bezig met offertes van installateurs uit de regio(Leek).
Het huis heeft 3x25A en ik wil een opwek op het huis van ca 5000Wp(bv 14x Longi Solar LR4-60HPB- 365M 365WP Full Black).
Nu dacht ik dat ondanks dat er 3x25A aanwezig is, dat je met zo'n opwek het beste een 1-fase omvormer kan nemen(bv Goodwe 4200).
25A hoofdzekering, 16A eindgroep > geen 4200W omvormer.
doggy1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:21:
De man aan de telefoon zei dat ik beter voor een 2-faseomvormer kan gaan.
Wat denken jullie?
Dat hij uit z'n nek praat of dat je een typefoutje hebt gemaakt. 2-fase omvormer slaat nergens op.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

2x een 1faseomvormer kan wel (of enphase oid is ook vrij over de fasen te verdelen).

Maar een driefase omvormer is het makkelijkst :)
Zeker bij nieuwbouw is er geen excuus om het niet gewoon netjes en goed te doen (er zal vast iemand langskomen die zegt dat selectiviteit niet geldt voor PV oid).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoe kom je erbij dat een 1-fase het beste zou zijn? Hoewel het in principe wel mogelijk is om zelfs tot 6kW op 1 enkele fase aan te sluiten met 25A hebben netbeheerders het liefst dat je lasten (of injectie) zo gelijk mogelijk gaat spreiden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het rendement van de omvormer met 14 panelen is beter op een 3-fase omvormer in 1 string.
2x 7 is beroerder op een 1-fase omvormer.

Maar je vertelt niks over de situatie.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• doggy1
Ik heb idd een typefout gemaakt er moet 3-fase omvormer staan 8)7

• doggy1
In mijn situatie zal er mn in de winterperiode mss onderste deel van onderste rij iets schaduw krijgen, waardoor deze rij mogelijk 1/3 of 2/3 minder vermogen levert.
Ik wil liever geen SE.
Het dak staat nagenoeg op het zuiden met helling van ca 55gr.
Huis van de buren staat zuidelijk tov ons huis en is spiegelbeeld van ons huis(vandaar soms schaduw in de winter.
Het is de bedoeling om 2 rijen van 7 panelen in landscape te leggen, zo dicht als verantwoord is bij nok.
Later wil ik op terrasoverkapping achter in de tuin ook panelen leggen met eigen omvormer.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
@Proton_ hier inderdaad iemand die dat maar een regel vind die is bedacht voor verbruikers en niet zoveel zin heeft bij apparatuur waar het max vermogen van bekend is (zoals omvormers).

Maar enkelfase en selectiviteit kan ook nog.

Enkelfase simulatie:

3 fase simulatie:

De 5 kW 3 fase omvormer haalt er jaarlijks dus 1.5% (70 kWh/jaar = 7 tot14 euro/jaar) meer uit dan een 3.68 kW enkelfase omvormer. Nu aan @doggy1 om te bedenken of hij de meerkosten er voor over heeft. Het verschilt ongeveer 250 euro.

14 panelen is inderdaad net een ongunstig aantal voor een enkelfase omvormer (behalve bij Fronius). 3 fase is technisch prima bij dat aantal panelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De grap is dat je 3-fase ook niet selectief krijgt. Het is dus een illusie dat je met standaard installatiespul selectief kan worden.

14 stuk (op zuid?) past perfect op een StecaGrid 4200. Ik ken geen omvormers met een hogere opbrengst c.q. efficiency.

Zelf heb ik 5080 Wp op een StecaGrid 4200 op zuid op een 1×16A groep. Met een 20A groep heb je helemaal veel marge. Of je nu 16A of 20A neemt, met beide ben je niet selectief ten opzichte van je hoofdzekering. In 2020 meer dan 5,5 MWh opgewekt :D, dus qua kW × uren loopt ie goed.

Ik zie geen voordelen van een 3-fase omvormer ten opzichte van de StecaGrid 4200.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 10-02-2021 21:59]

• kabeltjekabel
Dre schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:49:
De grap is dat je 3-fase ook niet selectief krijgt. Het is dus een illusie dat je met standaard installatiespul selectief kan worden.
Het is vooral een illusie dat jouw oneliners iets toevoegen.

B16 achter C25 heeft wel degelijk (deel)selectiviteit. De heilige graal van de gegarandeerde selectiviteit bereik je inderdaad niet, maargoed; dat is netzoiets als seks met condoom; die kan ook kapot en alsnog een zwangerschap, maar jouw argument is dan dus het meteen maar zonder te doen :z

[Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-02-2021 22:40]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dre ik deel je mening over de efficiëntie van de stecagrid.
Maar waar kun je hem nog kopen....?
En ben je al van je effekta af?

Vroeger was alles beter...

Edit: zou je eens een een foto kunnen maken van de achterkant van je krappe zekeringsautomaten? Ben benieuwd naar de verkleuringen.
De stroom verdelen over 3-fase automaat voorkomt warmteontwikkeling en verlies.
Erg byzonder dat er enkel gekeken wordt naar “of die wel of niet” springt ipv andere factoren.

[Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2021 05:27]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Het is vooral een illusie dat jouw oneliners iets toevoegen.

B16 achter C25 heeft wel degelijk (deel)selectiviteit. De heilige graal van de gegarandeerde selectiviteit bereik je inderdaad niet, maargoed; dat is netzoiets als seks met condoom; die kan ook kapot en alsnog een zwangerschap, maar jouw argument is dan dus het meteen maar zonder te doen :z
Dus kabeltjekabel zegt: B20 achter C25 heeft wel degelijk (deel)selectiviteit.

Voldoet ook een beetje niet aan de netcode ;) Zou je beter van B16 naar B10 kunnen gaan, dan heb je nog meer (deel)selectiviteit. Zou B2 al wel gaan voldoen aan de netcode? :P
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 05:17:
@Dre ik deel je mening over de efficiëntie van de stecagrid.
Maar waar kun je hem nog kopen....?
En ben je al van je effekta af?

Vroeger was alles beter...

Edit: zou je eens een een foto kunnen maken van de achterkant van je krappe zekeringsautomaten? Ben benieuwd naar de verkleuringen.
De stroom verdelen over 3-fase automaat voorkomt warmteontwikkeling en verlies.
Erg byzonder dat er enkel gekeken wordt naar “of die wel of niet” springt ipv andere factoren.
StecaGrid 4200 zie ik niet te koop in Nederland helaas inderdaad. Sowieso is die weinig gevoerd in Nederland. Gelukkig heb ik er nog StecaGrid 4200 én nog een Effekta 4200 / 5000 :) Interesse ? haha

Betreffende installatieautomaat: Draden goed vastzetten. B20 ligt al paraat. Dan kan ik ook meteen de inductiekookplaat 7,2 kW weer op 2×16A zetten. Zit nu al meer dan een jaar op 1×16A :X. (zat gewoon op een kookgroep, maar voor meting was het makkelijker de draden bij elkaar te hebben)

Ik heb zelfs ergens 9 kWp op een Effekta 5000 op B16 zitten :X. Kijken wat dat doet. Maar is niet 100% zuid.

SMA Sunny Boy 5.0 kan op 1×20A, alleen 600V Voc zit wel op de grens ( [PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ? )

[Voor 10% gewijzigd door Dre op 11-02-2021 10:01]

• kabeltjekabel
Dre schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:41:
[...]
SMA Sunny Boy 5.0 kan op 1×20A, alleen 600V Voc zit wel op de grens ( [PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ? )
Ook niet normcomform en dat weet je best.

• kabeltjekabel
Dre schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Dus kabeltjekabel zegt: B20 achter C25 heeft wel degelijk (deel)selectiviteit.
Ik heb leren cijfers lezen in groep 3, jij niet :?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee