Je gebruikt de verkeerde grafiek. De S&P keert ook dividend uit, gemiddeld zo'n 1,87%. Dit dividend gaat af van de waarde die in jouw grafiek te zien is, maar moet je wel meetellen met je rendement.MagniArtistique schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Ik hoor dat wel van meer mensen (leeftijd van mijn ouders) die een spaarpolis hebben gehad. Dat na aftrek van alle fee's net de inleg over bleef. Dan ben je simpel gezegd 'gewoon genaaid' en snap ik wel dat je kritisch t.o.v. beleggen staat. Ik ben afgelopen jaar begonnen met verschillende index trackers (corona was wat dat betreft een mazzeltje) en zit met mijn laagste index op +19%.
[Afbeelding]
Dit is de S&P 500 over de afgelopen 30 jaar. (500 grootste bedrijven van Amerika). Er zitten pieken en dalen in. Had je ze in 2000 gekocht en in 2010 verkocht, dan had je inderdaad niks verdient of zelfs verlies gemaakt. Had je ze echter gewoon vastgehouden tot de dag van vandaag, dan had je 200% rendement gehad. Beleggen is alleen relatief veilig als je het gespreid en over de lange termijn doet. Daar houden die investeringsjongens niet zo van want die werken op commissiebasis. Hoe meer risico ze nemen met jouw geld hoe meer ze uiteindelijk kunnen verdienen.
Maar die discussie kun je beter in een ander draadje voeren
Daarom is het beter om te kijken naar het verloop van de S&P 500 waarbij het dividend wordt herbelegd. Dan krijg je deze grafiek:

Dat is een vele malen hoger rendement. Let wel: deze grafiek heeft een net andere tijdspanne.