Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
MagniArtistique schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik hoor dat wel van meer mensen (leeftijd van mijn ouders) die een spaarpolis hebben gehad. Dat na aftrek van alle fee's net de inleg over bleef. Dan ben je simpel gezegd 'gewoon genaaid' en snap ik wel dat je kritisch t.o.v. beleggen staat. Ik ben afgelopen jaar begonnen met verschillende index trackers (corona was wat dat betreft een mazzeltje) en zit met mijn laagste index op +19%.

[Afbeelding]

Dit is de S&P 500 over de afgelopen 30 jaar. (500 grootste bedrijven van Amerika). Er zitten pieken en dalen in. Had je ze in 2000 gekocht en in 2010 verkocht, dan had je inderdaad niks verdient of zelfs verlies gemaakt. Had je ze echter gewoon vastgehouden tot de dag van vandaag, dan had je 200% rendement gehad. Beleggen is alleen relatief veilig als je het gespreid en over de lange termijn doet. Daar houden die investeringsjongens niet zo van want die werken op commissiebasis. Hoe meer risico ze nemen met jouw geld hoe meer ze uiteindelijk kunnen verdienen.

Maar die discussie kun je beter in een ander draadje voeren :)
Je gebruikt de verkeerde grafiek. De S&P keert ook dividend uit, gemiddeld zo'n 1,87%. Dit dividend gaat af van de waarde die in jouw grafiek te zien is, maar moet je wel meetellen met je rendement.

Daarom is het beter om te kijken naar het verloop van de S&P 500 waarbij het dividend wordt herbelegd. Dan krijg je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://topforeignstocks.com/wp-content/uploads/2018/06/SP500-and-SP-500-with-Dividends-Reinvested-Returns-Chart.jpg

Dat is een vele malen hoger rendement. Let wel: deze grafiek heeft een net andere tijdspanne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MagniArtistique schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:02:

Als uitgangspunt hebben we genomen dat we eerst willen zorgen dat we financieel 'vrij' zijn. Niet alleen voor onszelf in geval van recessie of plotselinge arbeidsongeschiktheid, maar ook om te kunnen garanderen dat onze kinderen, mochten we onverhoopt overlijden, financieel een vliegende start hebben.
meen je dat werkelijk... dat je alles nu gaat doen zodat als je overlijd alles zo goed geregelt is....?

doet me denken aan wat een adviseur een redelijk tijd terug tegen me zij, volgens mij ook toen mn jongste een kleuter was en mn tweede nog geboren moest worden en ik dacht alls financieel heel 'vast' te moeten zetten:

"Als je je gezin een plezier wil doen, moet je morgen dood omvallen, daar hebben ze dan het meeste aan."

die zin heeft me toen best wel aan het denken gezet... ik heb ng altijd veel zekerheden en doe niet alles risicovol (mn huis los ik bv binnen 20 jaar af mogelijk)...
maar anderszijds probeer ik ook ervoor op te passen niet mn financieen geheel in te richten op een 'ander' moment dat ergens ver in de toekomst ligt...
ook niet alles te richten op wat er mis kan gaan, maar ook vooral erop dat je er veel aan hebt als alles wel goed gaat en je zo optimaal van je leven nu kunt genieten

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:30
RM-rf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:47:
[...]

meen je dat werkelijk... dat je alles nu gaat doen zodat als je overlijd alles zo goed geregelt is....?

doet me denken aan wat een adviseur een redelijk tijd terug tegen me zij, volgens mij ook toen mn jongste een kleuter was en mn tweede nog geboren moest worden en ik dacht alls financieel heel 'vast' te moeten zetten:

"Als je je gezin een plezier wil doen, moet je morgen dood omvallen, daar hebben ze dan het meeste aan."

die zin heeft me toen best wel aan het denken gezet... ik heb ng altijd veel zekerheden en doe niet alles risicovol (mn huis los ik bv binnen 20 jaar af mogelijk)...
maar anderszijds probeer ik ook ervoor op te passen niet mn financieen geheel in te richten op een 'ander' moment dat ergens ver in de toekomst ligt...
ook niet alles te richten op wat er mis kan gaan, maar ook vooral erop dat je er veel aan hebt als alles wel goed gaat en je zo optimaal van je leven nu kunt genieten
Daarom doen we het beiden? (weet je zeker dat je goed gelezen hebt? ;) ) Dit komt ook een beetje vanuit de overtuiging dat het primaire doel (naast leuk leven en een eventuele roeping) is zorgen dat je kroost beter af is dan jij ooit geweest bent. Qua ontwikkeling, kansen maar ook financiële positie. Om van het spreekwoordelijke dubbeltje het kwartje te maken zeg maar.

Detail dat ik weg laat (niet interessant voor de vraag zelf) is dat er op dit moment (naast die 25k) nog zo'n 7-800 aan disposable income per maand doorheen gaat aan etentjes, kleding, uitjes en andere leuke dingen. Naast dat we flink sparen leven we dus ook wel leuk :)

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 12-02-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:53
MainframeX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:25:
Niet toevallig iets leuks hebben? Ik vind je opties erg pragmatisch en nogal saai.
Ik ook, maar als je uitgaven slechts €1.000/maand zijn voor een inkomen van €4.000 is dat niet echt verbazend.
Ieder leeft op de manier waar hij/zij zich lekker bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:27

Milmoor

Footsteps and pictures.

Werk rustig aan financieel onafhankelijk worden. Daar is een heel topic over, met betere tips dan ik geven kan. Ter inspiratie een post van mij van lang geleden:
Milmoor schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:13:
[...]

Hoe wordt je FO?

Ga stap voor stap door deze lijst heen. Je kan geen stappen overslaan, wel kan het zo zijn dat je bijv. stap 1 en 2 al afgerond hebt.
  1. Een financiële buffer van een maandloon opbouwen. Maak een begroting, en boek automatisch de rest naar de spaarrekening. Verhoog dit bedrag zodra mogelijk.
  2. Alle eventuele kort lopende schulden aflossen, geld lenen kost geld.
  3. De financiële buffers opbouwen: genoeg geld op de bank sparen om alle normale risico's op te kunnen vangen, zo'n drie maandsalarissen.
  4. Je bent nu "veilig", vanaf nu het geld naar smaak verdelen over onderstaande posten. Er is in onderstaande geen vaste volgorde meer. Verdeel de investeringen zoals bij jou past. Spreid wel de risico's, stop niet alles in een potje:
    • de buffers uitbouwen tot een jaarloon
    • geld in een indexfonds zoals Meesman stoppen
    • groen sparen i.v.m. de vermogensbelasting
    • lang lopende schulden aflossen
Stap 4 (je bent veilig) komt pas nadat je 1, én 3 af hebt. Er is geen magische "geef mij veilig meer geld" knop, anders dan een baan. Iedereen die anders beweert is zelf ook aan het gokken of wil een deel van jouw geld hebben

Aanvullende tip:
Terwijl bovenstaande loopt: maak een jaarbegroting. Kijk hoever je verwacht uit te geven/sparen, en hoeveel dat werkelijk is. Doe dit elk jaar, dat helpt in het opsporen van verborgen uitgaven en inspireert. Met wat creativiteit kan je bij elk jaar opnemen hoeveel jaar je met de uitgaven/inkomsten van dat jaar nog naar FO hebt (rekening houdend met het op dat moment opgebouwd vermogen). Ik heb dit bij elk jaar met kleurtjes via voorwaardelijke opmaak gedaan, van rood via groen naar blauw. Daarmee zie ik elk jaar of het doel in dat jaar dichterbij of verder weg geschoven is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MagniArtistique schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:06:
[...]
Dit komt ook een beetje vanuit de overtuiging dat het primaire doel (naast leuk leven en een eventuele roeping) is zorgen dat je kroost beter af is dan jij ooit geweest bent. Qua ontwikkeling, kansen maar ook financiële positie. Om van het spreekwoordelijke dubbeltje het kwartje te maken zeg maar.
Meen je dat werkelijk?
Dat je voornaamste doel je kinderen is?
en denk je dat dat altijd zo blijft, of is dat de levensfase die je nu hebt en heel jonge en zeer afhankelijke kinderen zonder een eigen persoonlijkheid?

Misschien dat ik wat verder ben, mijn oudste dochter is al bezig het huis uit te gaan, en de tweede ook al in het voortgezet onderwijs, en bezig met wat ze later wil worden.

Maar mijn 'levensdoel' zou ik zeker niet enkel mijn kinderen specificeren.... Hoe leuk ik het ook zou vinden als zij wat van het leven gaan maken; Als ze wat bereiken, is dat _hun_ presentatie en niet de mijne.
Verder leef ik niet met het idee dat het vooral de bedoeling is dat ze mijn vermogen erven.
Dat hoop ik zo lang mogelijk te voorkomen :P en stiekem lijkt het me dan ook fijn als ik niet een enorm vermogen dan overhoud dat ik nooit zelf uitgegeven heb

Om heel eerlijk te zijn denk ikzelf dat die visie eerder samenhangt met een relatief jonge leeftijdfase en erg jonge kinderen, die je misschien ook nog niet helemaal als zelfstandige personen ziet die hun eigenw eg moeten gaan).
Natuurlijk moet je vooral leven wat je zelf wilt, maar ik zou niet helemaal de mogelijkheid afhaken dat je deze visie op 'kinderen' en dat jouw hele vermogen enkel voor hen bedoeld is, over enkele jaren ook gewoon anders ziet (en nee, dat betekent niet dat je je kinderen dan niks gunt, maar wel dat hun verdere ontwikkeling een eigen zal zijn).

Dat sparen en zekerheid geen doel op zichzelf zijn, maar juist ook ten voordele van je eigen levensgenot dienen.
Enkel sparen voor een ander lijkt me toch niet echt veel zin hebben, evenmin een situatie qua risicoafdekking die een ongelukkige levensloop opeens financieel winstgevend zou maken, op een "nu is mn partner wel dood, maar ik kan er goed van leven gelukkig, joepie".

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

-delete-

[ Voor 99% gewijzigd door RM-rf op 12-02-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Dan heb je mij misschien verkeerd begrepen (of heb ik het niet goed opgeschreven). Ik vind mijn eigen geluk boven alles het belangrijkst. Die weg naar financiële vrijheid gaat niet ten koste van levensgenot (ik reken bewust met 25 terwijl er vanaf jaar 1 35 gespaard zou kunnen worden zouden we sober leven), levert de vrijheid en financiële zorgeloosheid op waar ik gelukkig van wordt en maakt daarnaast mijn kinderen garant van een financieel vliegende start mocht ik er niet meer zijn om ze later in dat proces te begeleiden. Dat is volgens mij gewoon win-win-win.

[ Voor 9% gewijzigd door MagniArtistique op 12-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eerst roep je dat je een hoge hypotheek aan wilt gaan (590k lening bij 1xxk inkomen) en nu praat je weer over financiële vrijheid. Die 2 gaan niet samen.. ;)

Financiële vrijheid is in je huidige huis blijven wonen en lekker 28/32u werken .

Dus eens met @RM-rf :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2021 17:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Sport_Life schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:00:
Eerst roep je dat je een hoge hypotheek aan wilt gaan (590k lening bij 1xxk inkomen) en nu praat je weer over financiële vrijheid. Die 2 gaan niet samen.. ;)

Financiële vrijheid is in je huidige huis blijven wonen en lekker 28/32u werken .

Dus eens met @RM-rf :)
Die aanname deed jij zelf omdat je het verhaal niet (goed) leest. Jij ging er vanuit dat ik over 5 jaar nog steeds hetzelfde verdien, maar 2 ton overwaarde heb en 100% annuitair financier. ;)
Ik ga van de helft van het hypotheekbedrag per maand uit wat jij schetst. Had ik vandaag in de huidige situatie die hypotheek moeten afsluiten dan klopte je aanname.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 12-02-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Heel plat gesteld is FO gelijk aan schuldvrij + morgen direct alles kunnen vervangen dat stuk gaat zonder lening (hoeven af te sluiten).

Het 401K FO verhaal heeft daarbij nog wat extra's, zoals in dit topic al voorbij gekomen is.
----

@MagniArtistique Interessante vraagstelling! Persoonlijk kom niet aan dat soort bedragen per jaar, maar de eventuele (tijdelijke) uitkomst van de "visie" van jou en je gezin en/of partner kan eventueel breder gebruikt worden (Bijv. met de personen die een veel kleiner bedrag hebben)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
D_Jeff schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:52:
Heel plat gesteld is FO gelijk aan schuldvrij + morgen direct alles kunnen vervangen dat stuk gaat zonder lening (hoeven af te sluiten).

Het 401K FO verhaal heeft daarbij nog wat extra's, zoals in dit topic al voorbij gekomen is.
----

@MagniArtistique Interessante vraagstelling! Persoonlijk kom niet aan dat soort bedragen per jaar, maar de eventuele (tijdelijke) uitkomst van de "visie" van jou en je gezin en/of partner kan eventueel breder gebruikt worden (Bijv. met de personen die een veel kleiner bedrag hebben)
Dat vond ik zelf ook het ingenieuze (mijn vriendin begon al over ‘maar wat als het en jaartje echt tegenvalt’) dan schaal je het gewoon bij. Gaat er misschien wat meer jaar overheen maar wel met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

@MagniArtistique waarom verander je je beginpost?

Je begon het topic over "wat te doen met een financiële meevaller" en had het daar over wat je kon doen met 15.000 euro die je kennelijk binnenkort als meevaller tot je eigen beschikking had.

Nu staat er een heel verhaal dat je je complete financiële planning wilt omgooien en je toekomstplannen opeens anders definieert.
Was het eerst 'spelen met idee' van een 'defitieve woning' die je wilde bouwen over 5 tot 10 jaar..
Nu begin je plots over 'misschien een wereldreis', maar vooral staat er helemaal niks meer in over het 'waarom, dat je dit wil doen, je besteed enkel veel uitleg aan het' hoe'.

Los ervan dat als je dat wil, dat best mogelijk is en prima ideeën kunnen zijn.
Worden echter bij mij enkel de vraagtekens groter wat je nu écht voor je eigen toekomst ziet.
Het komt allemaal juist enorm onrustig en gehaast over: Als je zo makkelijk van "ik heb een meevaller van 15K, waarin kan ik dat beleggen" naar "Ik ga binnen 10/15 jaar FO worden"

Als je partner ook haar twijfels uit, zou ik zeker goed met haar praten en ook goed naar haar luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 13-02-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@RM-rf TS is nog zoekend naar een juiste visie voor de komende jaren.
Een aantal hebben in dit draadje het advies gegven: Ga aan een visie werken voor de komende jaren.

Zoals TS heeft aangegeven, gaat dat onderwerp van discussie worden met de partner. Vergeet daarnaast niet dat zoiets meestal niet in 1 weekend besloten wordt.

Daarom ben ik zelf benieuwd wat eruit gaat komen -- Er zijn verschillende opties en routes mogelijk.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

D_Jeff schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:46:
@RM-rf TS is nog zoekend naar een juiste visie voor de komende jaren.
Een aantal hebben in dit draadje het advies gegven: Ga aan een visie werken voor de komende jaren.
De indruk van het zoekend zijn heb ik idd ook...
Maar ik vrees een beetje dat zijn 'visie' vooral gericht is op nu zich vast te willen leggen in één, relatief radikale spaarmethode, op een impulsief overkomende manier, zonder écht doel of reden.

Het 'hoe' iets te bereiken is veelal nog lang niet het doel of het 'waarom' je iets wil.
Juist op dat punt komen erg 'vage' (en snel wisselende) verklaringen, zoals bv nu de 'wereldreis over 10 jaar'...
Waarvan ik het moeilijk vind dat als werkelijk gemeend en serieus voornemen te zien van eenzelfde persoon die eerder nog aangaf juist zijn 'definitieve woning' dan te willen bouwen, of de opmerking dat hij een groot vermogen wil opbouwen dat zijn kinderen dan zouden erven.

Prima om een bepaald financieel toekomstplan te hebben voor de lange termijn.
Enkel wat ik nu lees komt vooral over als nogal impulsieve gedachtegoefeningen op de korte termijn, van iemand die kennelijk nu een momenteel behoefte voelt zijn toekomst te overdenken..
Waarbij de vraag ook reist waarom dat nu opeens opkomt...?
Is dat wegens de eenmalige 'meevaller' van 15K (waarbij ik me kan herinneren dat in de oorspronkelijke openingspost een opvallende bijzin stond, dat dat bedrag 'enkel TS toekwam en niet zijn partner'... Een zin waarvan ik me erg afvraag wat de grond was dat extra te benoemen).

Van wat ik zie heeft TS qua huidige financiële positie geen direkte grond alles te willen omgooien... Waar komt die behoefte dan wél vandaan is volgens mij een essentiële vraag...
Sparen kan altijd, maar waarom wil je dat extra gaan doen, wat is de meerwaarde van die keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
@RM-rf
Ik heb de TS aangepast omdat dat de conclusie van het draadje is. Daarin staat volgens mij ook duidelijk dat onder de oorspronkelijke vraag eigenlijk een andere vraag schuil gaat? Daarnaast leek het me wel netjes gezien de vele reacties en dit ge-emmer waardoor mijn dank aan de reacties ondergesneeuwd raakt door welles nietus en discussies over beleggen.

Daarnaast is dit idee juist weloverwogen en berustend in overeenstemming met beide partners (schijnbaar komen we er te snel uit samen om het geloofwaardig te laten zijn ofzo?)

1. We creëren vermogen voor de kids
2. We kunnen ons droomhuis bouwen over 10 jaar
3. We zijn garant van een dik pensioen en vermogen op de langere termijn waardoor we er eerder uit kunnen.
4. We kunnen alle kanten nog op mochten inzichten veranderen.

Dat ik enkele voorbeelden aanhaal betreffende dat laatste betekent niet dat 1 en 2 komen te vervallen nog dat die ideeën op dit moment op losse schroeven staan.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 13-02-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:37

Whaam

Meer beter

RM-rf schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:05:
@MagniArtistique waarom verander je je beginpost?

Je begon het topic over "wat te doen met een financiële meevaller" en had het daar over wat je kon doen met 15.000 euro die je kennelijk binnenkort als meevaller tot je eigen beschikking had.

Nu staat er een heel verhaal dat je je complete financiële planning wilt omgooien en je toekomstplannen opeens anders definieert.
Was het eerst 'spelen met idee' van een 'defitieve woning' die je wilde bouwen over 5 tot 10 jaar..
Nu begin je plots over 'misschien een wereldreis', maar vooral staat er helemaal niks meer in over het 'waarom, dat je dit wil doen, je besteed enkel veel uitleg aan het' hoe'.

Los ervan dat als je dat wil, dat best mogelijk is en prima ideeën kunnen zijn.
Worden echter bij mij enkel de vraagtekens groter wat je nu écht voor je eigen toekomst ziet.
Het komt allemaal juist enorm onrustig en gehaast over: Als je zo makkelijk van "ik heb een meevaller van 15K, waarin kan ik dat beleggen" naar "Ik ga binnen 10/15 jaar FO worden"

Als je partner ook haar twijfels uit, zou ik zeker goed met haar praten en ook goed naar haar luisteren.
Het hele topic is nu extreem verwarrend. De originele vraag is weg, en @MagniArtistique heeft als startpost nu een conclusie die vijf pagina’s vrijwel nutteloos maakt helaas. Voor de TS misschien handig, voor lezers van een openbaar forum vrij funest.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Whaam schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Het hele topic is nu extreem verwarrend. De originele vraag is weg, en @MagniArtistique heeft als startpost nu een conclusie die vijf pagina’s vrijwel nutteloos maakt helaas. Voor de TS misschien handig, voor lezers van een openbaar forum vrij funest.
Terecht punt.. In de wens om anderen te bedanken vergeten dat het zo niet heel nuttig is voor anderen om terug te lezen die in een soortgelijke situatie zitten.

Oorspronkelijke vraag teruggezet met conclusie van p4 eronder

[ Voor 14% gewijzigd door MagniArtistique op 13-02-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
..

[ Voor 95% gewijzigd door toolkist op 13-02-2021 20:38 . Reden: verkeerde topic ]

Pagina: 1 2 Laatste