Wifi accesspoint achter moca

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Ik heb een moca-verbinding die ronduit instabiel lijkt te zijn. Lijkt met name. Even de setup:

- Kabelmodem in Bridgemodus
- Fritz!box 4040 als router
- Teleste EOC-03 beneden verbonden met de Fritz!box (mogelijk zit er een switch tussen, kan ik zo snel even niet zien)
- coax
- Teleste EOC-05 boven
- Wifi ap Frtiz!box 4040/Linksys ding

Tussen het abonnee-punt van de cai en de Teleste EOC-03zit nog een hirschmann kabelversterker.

Wat wil het geval: met de linksys bleek de verbinding instabiel. ik weet niet wanneer het is begonnen, maar redelijk recent. Fritz!box geplaatst op de plek van de Linksys, en het probleem leek opgelost. Maar na een week weer instabiel.

Vandaag leek de iphone van mijn dochter wel stabiele verbinding te hebben en de iMac niet. TV signaal is overigens gewoon goed. Rechtse lampje van de Teleste gaat wel regelmatig uit, maar dat lijkt de verbinding niet altijd goed weer te geven. Zonder lampje soms toch verbinding. En omgekeerd, met lampje, geen verbinding. Omdat een laptop ook nog verbinding maakte met de Fritz!box op zolder van arren moede dat ding er tussen uit gegooid, en voor wat het waard was de kabel van de iMac rechtstreeks in de Teleste EOC-05 gestoken. En dat lijkt ineens weer stabiel (voor zolang het duurt).

Het zou toch gewoon moeten kunnen om meerdere IP-adressen over die moca-verbinding te laten lopen? In het verleden had ik een Teleste EOC-04 en die had ingebouwde wifi. Die heeft alleen de geest gegeven.

Iemand een idee? Het enige wat ook nog zou kunnen is dat de coax-kabelverbinding met de moca niet helemaal fris is. Nieuwe spullen zijn daar voor besteld. Evenals een hirschman-setje.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 20:18
hang is een pc bekabeld achter je moca (of achter n switch) ... en ping je modem eens
pingen is een fantastisch commando ...

ps ben je zeker dat je coax kabel van goeie kwaliteit is ? ik geloof dat de moca boven de 800mhz werkt, en als je prullaria kabel heb, kan dat inderdaad wel is last krijgen van bv 4g frequenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Pingen heb ik al eens gedaan. Als de verbinding er is, dan is die goed. Kabel is misschien ook nog een ding. Dat is een vrij dun ding. Maar 4g komt heel slecht mijn huis binnen (nieuwbouw).

Maar er is nog iets, het lijkt er op dat aan weerszijde de coaxkabel tussen beide kastje op coax-in moet zitten? Zoiets maakte ik op uit een ander topic en zie ik ook hier: https://www.cablers.nl/MoCA-veel-gestelde-vragen

Edit: kabelloop aangepast, maar maakt niet uit. Eén apparaat gaat goed, meer niet. Is dat eventueel te verklaren vanuit een slechte verbinding? Kijken die kastjes op één of andere wijze naar ip-adressen?

[ Voor 20% gewijzigd door pegagus op 08-02-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb ervaring met MoCA-kastjes van een ander merk en die doen het prima met meer dan 1 MAC-adres per kant. Als het goed is zouden ze helemaal niet naar IP-adressen moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:34
Uiteraard moet je aan beide kanten de coax-in gebruiken.
De coax-uit is er om dan bijvoorbeeld weer een tv op aan te sluiten.

En een moca doet niets met netwerk protocollen, voor het netwerk is dat gewoon een kabel.

Hoogst waarschijnlijk gewoon bouwmarkt coax met enorme demping.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54
pegagus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:51:
Pingen heb ik al eens gedaan. Als de verbinding er is, dan is die goed. Kabel is misschien ook nog een ding. Dat is een vrij dun ding.
Dit kan de bottleneck zijn.

Post eens foto's van hoe de kabel aan beide MOCA adapters is aangesloten.

Het probleem treedt blijkbaar intermitterend op. Kun je bevestigen dat het probleem soms ook optreedt als je bedraad op de MOCA adapter bent aangesloten.

Treedt het probleem ook op als je de iMac rechtstreeks op de Fritzbox 4040 bij de router aansluit. Zo kunnen we zien of de MOCA het probleem is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Het laatste stukje kabel is sowieso momenteel niet helemaal top. Ik ga eens kijken of ik nog ergens een flink stuk goede coaxkabel heb liggen. Dan rol ik die naar boven, en kan ik dat eventueel uitsluiten.

Momenteel zit de iMac aangesloten op de moca en dat ging gisterenavond in ieder geval probleemloos. Zodra de fritz!box er tussen kwam en de iMac bedraad op de Fritz!box, ging het al mis.

Hirschmann zelf komt met een DHCP-verhaal, in geval van problemen:

MoCa werkt niet
Moka32 derde kastje werkt niet

Een vriend van mij heeft het zelfde probleem. 2 kastjes werken wel, een derde er bij werkt niet. Mijn probleem is ietsjes anders, maar komt op het zelfde neer: meer ip-adressen dan wel mac-adressen en het wordt instabiel. Alleen heeft het bij mij in het verleden wel gewerkt.

Het is jammer dat ik nergens de technische achtergrond van die dingen kan vinden. Het lijkt er toch wel ergens op dat twee apparaten meer capaciteit vragen dan één en dat het wellicht daarom misgaat, in combinatie met een te dunne kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
Het lek is boven water. De Fritz!box wifi stoort de moca. Fritz!box op een meter afstand en alles werkt naar behoren.

Hoe ben er ik nu toe gekomen: op de Fritz!box zit een knopje WLAN. Daarmee kun je handmatig de wifi uitschakelen. Uitgeschakeld bleek de iMac wel te werken via een bekabelde aansluiting op de Fritz!box. vervolgens de TV en een laptop bekabeld aangesloten. Dat ging ook goed. Toen een stuk netwerkkabel gepakt, Fritz!box een meter verderop gelegd, en warempel geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pegagus schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:48:
Het lek is boven water. De Fritz!box wifi stoort de moca. Fritz!box op een meter afstand en alles werkt naar behoren.

Hoe ben er ik nu toe gekomen: op de Fritz!box zit een knopje WLAN. Daarmee kun je handmatig de wifi uitschakelen. Uitgeschakeld bleek de iMac wel te werken via een bekabelde aansluiting op de Fritz!box. vervolgens de TV en een laptop bekabeld aangesloten. Dat ging ook goed. Toen een stuk netwerkkabel gepakt, Fritz!box een meter verderop gelegd, en warempel geen enkel probleem meer.
Als de Friztbox de MoCA stoort heb je ronduit lekke coaxkabels of -connectoren :o

Snelle check: zie je bij de connectoren 'schaamhaar' van koperdraad onder de connector uitsteken? Zo ja is dat manteldraad van de coax en heb je een perfecte antenne voor iedere vorm van verstoring in de omgeving. Even connector eraf, alles trimmen cq in ieder geval onder metalen deel van connector stoppen en dan connector er weer op. Als de connector er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2014/10/4G-storing-onafgeschermde-connectoren-150x150.jpg
- gelijk vervangen, dat schermt totaal niet af.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Kabel heb ik nog vervangen voor een aangegoten exemplaar. Ik denk dat het moca-kastje van Teleste gewoon ronduit slecht afgeschermd is. Gewoon een beetje afstand houden en er is geen probleem meer. Het is ook echt alleen de wifi van de Fritz!box (maar eerder de Linksys) die stoort. Ik zou wel de kabel naar de tv nog eens kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:34
Ook aangegoten exemplaren zijn vaak waardeloos (ook plastic en heel dunne midden geleider).
Neem fatsoenlijk metalen connectors en een goede (= dikke) kwaliteit coax.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:38
Ben(V) schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:21:
Ook aangegoten exemplaren zijn vaak waardeloos (ook plastic en heel dunne midden geleider).
Neem fatsoenlijk metalen connectors en een goede (= dikke) kwaliteit coax.
Die MoCa's hebben F-connectors, het beste is om die ook te gebruiken en de verloopconnectoren er tussen uit te halen.
Pagina: 1