Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:54
Mijn vraag
Ik wil in het coax netwerk graag een derde Moka32 kastje toevoegen, maar dit werkt niet. Hoe kan ik drie Moka32 kastjes met elkaar laten communiceren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het zijn Hirschmann Moka32 kastjes, aangesloten op een splitter in de meterkast. Het kastje in de meterkast is aangesloten op een Fritz!Box 7581. Vervolgens staat er een Moka32 kastje boven, waar een Airport Extreme staat opgesteld met een aantal apparaten aangesloten.

Nu voeg ik een derde kastje toe, maar nu beneden in de woonkamer. Het kastje heeft verbinding als ik de Moka32 boven uitzet. Als ik dan boven weer aanzet dan krijgt het Moka32 kastje boven weer verbinding en werkt hij beneden niet meer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet vond ik dat dit een DHCP probleem kan zijn. Alleen de Moka kastjes hebben helemaal geen ip-adres en zie ik ook niet op de router. Daarnaast heb ik de verbindingen allemaal gecontroleerd en opnieuw verbonden, met behulp van de instructievideo van Hirschmann. Ook heb ik alle kastjes verschillende keren gereset met de reset knop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Japsuh is het niet zo dat je Moka kastjes maar een één op één verbinding hebben. Je hebt dus één 'verzender' en één o'ntvanger'. (Ook maar één kabel als het goed is). Wil je dus een tweede 'ontvanger' gebruiken, zal je ook een tweede 'zender' moeten gebruiken. (Die ook weer verbonden zijn met hun eigen kabels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japsuh
Dank voor je reactie. Dit staat in de handleiding:

Om een verbinding te realiseren, zijn minimaal twee MOKA 32 -units nodig. Voor verbinding met een reeds aanwezig MoCA- geschikt apparaat, kan volstaan worden met één MOKA 32 inkoppelpunt.
Er kunnen maximaal tweeendertig MOKA 32-units of MoCA 2.0 geschikte apparaten in één systeem toegepast worden.

Dus volgens mij is een in de router voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Was laatst ook op tweakers:
MoCa werkt niet

Geen oplossing helaas en hirschmann komt iedere x met het dhcp verhaal op de proppen...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Japsuh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:20:
Dus volgens mij is een in de router voldoende.
Dat lijkt mij dan inderdaad ook. Vergeet mijn gedachtespinsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet meer van moka dan dat ik wat rondgezocht heb en naar het "moka huis" voorbeeldplaatje in een datasheet gegluurd heb[0]. In het bijzonder die splitter die ze opvoeren heeft "retourgeschikte uitgangen". Mijn eerste gedachte is dat je eens naar je splitter kan kijken en hoe dat zit met de retour.

Je zou zelfs botweg (en tijdelijk) de drie einden coax direct aanelkaar kunnen knutselen zonder splitter, al was het maar om te kijken hoe dat gaat. Zeker als er geen signaal van buitenaf op je moka netwerkje staat, zou je geen versterkers of splitters nodig hoeven hebben.

In dat plaatje staat ook aangegeven dat het kastje zonder tv eraan kennelijk de tv-uitgang getermineerd heeft. Staat daar iets over in de handleiding?

[0] https://data.kommago.nl/f...ann-moka-32-datasheet.pdf (zoekresultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar verhaal over die DHCP. Volgens mij zit Hirschmann met zijn MoCa setjes op Layer 1 en 2 in het OSI model. De DHCP begint pas bij Layer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53
Hoe zit je installatie in elkaar. Een splitter? Welke is dat? Er zijn er teveel om op te noemen op de markt.

Tekening mogelijk?

@rens-br bij MoCA is elke adapter zender en ontvanger. Er wordt met elke ontvanger binnen het "netwerk" een verbinding gemaakt. Deze wordt versleuteld en iedere adapter is zowel zender als ontvanger. Je kunt hierbij tot maximaal 16 adapters in 1 installatie plaatsen om met elkaar te laten communiceren.

@Verwijderd als je de coaxkabels zo aansluit zoals jij zegt is het vragen om problemen. Er trede enorme verliezen op, terwijl de demping op 1150-1600MHz als erg hoog zijn.

Er kunnen meerdere zaken spelen;

1. De MoCA setjes willen niet verbinden met elkaar ivm. sleutel op verbinding. Dan alle 3 resetten.
2. De demping tussen de MoCA setjes is te groot waardoor er geen verbinding ontstaat.
3. Reflecties in het signaal; Er zit een fout in de installatie waardoor het signaal van 1 van de MoCA adapters reflecteert in je installatie en deze dus geen verbinding tot stand kan vinden. Kijk hierbij vooral naar de connectoren op juiste installatie wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
Bedankt voor alle reacties, ik ga de genoemde opties even langs en dan koppel ik het terug.
Pagina: 1