Toon posts:

Geen warm water in badkamer!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:07

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds vandaag blijkbaar geen warm water boven in onze badkamer. Ik heb beneden wel warm water in de keuken en onze CV ketel staat ook beneden in de bijkeuken. Ik heb al de ketel bijgevuld, de druk was 1.2 bar, nu 1.8. maar geen succes.

Als ik de kraan op koud zet komt er water uit, als ik hem draai naar heet is het geen tot nagenoeg geen water wat eruit komt. Zowel het bad, de wastafel als de douche, dus de mengkraan kan het ook niet zijn. :O

Iemand tips wat ik kan doen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Beste antwoord (via geerttttt op 08-02-2021 21:36)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Aapie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:09:
Haal gewoon je kranen er is af in je badkamer.. water kan daar toch alle kanten op. En je hebt maximale doorstroming. De inlaatcombinatie zal het niet zijn aangezien je in de keuken gewoon warm water hebt.
Zou ik niet zomaar doen, vervolgens schiet de prop eruit en spuit er ongelimiteerd water tegen het plafond en TS in paniek :P Je kunt wel de doorstroom begrenzer uit je kraan halen, kun je kraan altijd direct afsluiten als ijsprop eruit schiet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Alle reacties

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:43
Warmwaterleiding die naar de badkamer loopt is bevroren?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 20:03
Ketel bij vullen zal niet zo veel helpen gezien dat voor verwarmen is. Zoek uit hoe de leiding loopt ergens zal het mis gaan. Heeft de keuken een eigen boiler of zou die ook warm water van de CV moeten krijgen?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Keuken heeft geen boiler, de keuken zit vlakbij de bijkeuken waar de ketel zit, dus dat is een korte weg . De badkamer is een langere route naar boven.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 19:15
als je de warmwater van de keukenkraan openzet heb je dan wel warm water in de badkamer?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-03 20:50
Als zoals je zegt het nagenoeg geen warmwater uit de kraan komt boven maar beneden wel dan is er maar een verklaring, en die heeft @Jimster gegeven.

Zet boven de warmwater kraan vol open en de koudwaterkraan niet.

Dan moet na verloop van tijd de straal harder worden omdat het ijs smelt.

Traceer het hele traject van de leiding en probeer het bevroren gedeelte te vinden.

En pak dit in met iets wat je voor handen hebt.

Laat vannacht zowrl de warm als koud water kraan druppelen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34
Mijn eerste idee is ook bevroren leiding.
Kan je de leiding volgen, kijken of deze ergens erg koud is?
Kan je hem (indien metaal) met een aansteker ontdooien wellicht.

[Voor 24% gewijzigd door Cyriel85 op 07-02-2021 17:22]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
akatar schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:18:
als je de warmwater van de keukenkraan openzet heb je dan wel warm water in de badkamer?
Nee ook niet. Heb ik wel ff gedaan met de filosofie dat er dan iig warm water aangemaakt wordt, maar boven nog steeds niks

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
FRANQ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:21:
Als zoals je zegt het nagenoeg geen warmwater uit de kraan komt boven maar beneden wel dan is er maar een verklaring, en die heeft @Jimster gegeven.

Zet boven de warmwater kraan vol open en de koudwaterkraan niet.

Dan moet na verloop van tijd de straal harder worden omdat het ijs smelt.

Traceer het hele traject van de leiding en probeer het bevroren gedeelte te vinden.

En pak dit in met iets wat je voor handen hebt.

Laat vannacht zowrl de warm als koud water kraan druppelen.
Ja, er komt een mini straal uit, maar kan ook zijn dat de mengkraan niet perfect is en nog een beetje koud mengt. Uit de wastafel als ik die vol op warm zet komt er 0,0 water uit.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Cyriel85 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:21:
Mijn eerste idee is ook bevroren leiding.
Kan je de leiding volgen, kijken of deze ergens erg koud is?
Kan je hem (indien metaal) met een aansteker ontdooien wellicht.
De leidingen hier zijn bijna overal van dat witte buigbare spul. Volgen is lastig, het gaat de muur in. En erg koud is dat er bijna ijs of condens aan de buitenkant moet zitten?

[Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 07-02-2021 17:29]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:29
Ja de kraan waar 0 uit komt is de beste leidraad. De mengkraan zal nog wel wst koud doorlaten.
Als de wastafelkraan begint te druppen dan komt de rest vanzelf. Dus opzoek naar bevroren plek in leidingwerk.

Ampera-e (60kWh)

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 15:35

dijkmane

biertje ?

slaan de vlammen wel aan bij openzetten kraan boven ?

of komt er helemaal geen water uit

specs : wil je niet weten

• akatar
Zit er nergens een stopkraantje bij de ketel?
ik neem aan dat de leiding bij de ketel vandaan komt of is deze afgetakt van de keuken?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ja leuk die suggesties over bevroren leidingen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit aan de hand is.

Buiten dat de leidingen normaal gesproken in huis liggen (en niet via de buitenkant van de gevel omhoog gaan neem ik aan?) is de kans op bevriezen natuurlijk niet zo heel groot.

Ik zet eerder in op een knik in je waterleiding (je geeft aan dat dit flex is) of afhankelijk van het soort systeem kan het ook nog een afsluiter zijn die dicht zit. En in dit laatste geval bedoel ik een afsluiter die de warmwater toevoer stopt, zodra de druk van het koud water weg valt. (dit heeft een naam, en is hoofdzakelijk in gebruik bij stadsverwarmingen en dergelijke, maar kom er even niet op) maar het kan er zomaar tussen zitten.

Edit: Je kan natuurlijk ook inmiddels ergens een fikse lekkage hebben, maar die had je dan wel opgemerkt denk ik :+

[Voor 8% gewijzigd door Koekstra op 07-02-2021 17:38]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 17:08
3 jaar terug hadden m'n ouders hetzelfde aan de hand.. bevroren waterleiding. Lopen vaak bij wat oudere woningen door het knieschot op zolder.
Zou toch maar eens daar gaan kijken met de verfbrander / fohn in de aanslag.
Staat een gure wind en dit is snel gebeurd als het een beetje tocht daar.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koekstra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:36:
Ja leuk die suggesties over bevroren leidingen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit aan de hand is.

Buiten dat de leidingen normaal gesproken in huis liggen (en niet via de buitenkant van de gevel omhoog gaan neem ik aan?) is de kans op bevriezen natuurlijk niet zo heel groot.
[...]
In sommige huizen liggen ze dus in het hoekje tegen het dak aan, vlakbij / op de muurplaat. Geen isolatie naar buiten toe en richting huiszijde wel allemaal troep er voor. Dan kan dat gewoon bevriezen hoor. Zeker als je van dat kierende dakbeschot hebt.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15
CV herstarten? πŸ˜‰

Dat was bij mij iig de oplossing toen ik precies hetzelfde probleem had.

• Daannn1987
Basekid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:03:
CV herstarten? πŸ˜‰

Dat was bij mij iig de oplossing toen ik precies hetzelfde probleem had.
? Hij heeft beneden wel warm water.. hoe kan dat aan de cv ketel zelf liggen?
Kratje bier op bevroren leiding.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Ik zet eerder in op een knik in je waterleiding (je geeft aan dat dit flex is) of afhankelijk van het soort systeem kan het ook nog een afsluiter zijn die dicht zit. En in dit laatste geval bedoel ik een afsluiter die de warmwater toevoer stopt, zodra de druk van het koud water weg valt. (dit heeft een naam, en is hoofdzakelijk in gebruik bij stadsverwarmingen en dergelijke, maar kom er even niet op) maar het kan er zomaar tussen zitten.

Edit: Je kan natuurlijk ook inmiddels ergens een fikse lekkage hebben, maar die had je dan wel opgemerkt denk ik :+
Lekkage lijkt me niet, anders had ik ook geen waterdruk beneden uit de warmwater kraan gehad lijkt me.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk is inderdaad je leiding bevroren. Persoonlijk zou ik de kamers waar de leiding in de buurt loopt goed opstoken richting de 25 graden en hopen dat de leiding in de muur of zelfs de spouw (ik heb het vaker gezien) dan ontdooid. Ik zou er ook niet te lang mee wachten want als water bevriest zet het uit en kunnen er lekkages ontstaan in de koppelingen.

[Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2021 18:45]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:55:
[...]

In sommige huizen liggen ze dus in het hoekje tegen het dak aan, vlakbij / op de muurplaat. Geen isolatie naar buiten toe en richting huiszijde wel allemaal troep er voor. Dan kan dat gewoon bevriezen hoor. Zeker als je van dat kierende dakbeschot hebt.
Hier zou ik ook op inzetten. Niet ongebruikelijk dat het vreselijk tocht achter de knieschotten, en dan kan het zo gebeurd zijn. Nachtje koude wind van -5 erop en klaar.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:55:
Hallo,

Ik heb sinds vandaag blijkbaar geen warm water boven in onze badkamer. Ik heb beneden wel warm water in de keuken en onze CV ketel staat ook beneden in de bijkeuken. Ik heb al de ketel bijgevuld, de druk was 1.2 bar, nu 1.8. maar geen succes.

Als ik de kraan op koud zet komt er water uit, als ik hem draai naar heet is het geen tot nagenoeg geen water wat eruit komt. Zowel het bad, de wastafel als de douche, dus de mengkraan kan het ook niet zijn. :O

Iemand tips wat ik kan doen?
Thermostaat kranen ?
Vanaf de Ketel de leiding naar boven nakijken, evt kijken of je geen kraantje dicht hebt gedaan.
(wat je misschien dacht dat het de buitenkraan was)
Leiding naar is keuken meestal niet dezelfde die ook naar boven gaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
eamelink schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Hier zou ik ook op inzetten. Niet ongebruikelijk dat het vreselijk tocht achter de knieschotten, en dan kan het zo gebeurd zijn. Nachtje koude wind van -5 erop en klaar.
Ik denk idd dat de warmwater leiding via het knieschot de badkamer in gaat. Daar tocht het behoorlijk idd, dus wellicht dat dat het is. Ik heb nu een elektro kachel erin gezet en wat isolatiemateriaal eruit gehaald (er liggen allemaal stukken glaswol los erin gepropt..

Ik kan niet ver genoeg kijken om daadwerkelijk leidingen te zien, maar wie weet helpt het.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

• kabeltjekabel
Aah, dus je hebt dus ook nog isolatie aan de woningkant van de leiding ipv tussen leiding en buiten :+

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:51:
Aah, dus je hebt dus ook nog isolatie aan de woningkant van de leiding ipv tussen leiding en buiten :+
Ja en gewoon lukraak erin gepropt... Vraag me af hoe effectief dat is.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Even een update van achter het knieschot. Zien jullie dat witte midden in de foto? Ik mag toch hopen dat dat geen sneeuw is maar iets van isolatie ofzo?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:22

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Meet de temperatuur daar eens op zou ik zeggen.
Draai de kraan open en luister of je de leiding hoort bewegen.
Je zult echt verder moeten zoeken... En dan zo snel mogelijk de leidingen (laten) omleggen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:20:
Meet de temperatuur daar eens op zou ik zeggen.
Draai de kraan open en luister of je de leiding hoort bewegen.
Je zult echt verder moeten zoeken... En dan zo snel mogelijk de leidingen (laten) omleggen.
Das lastig, ik kan er niet bij komen. Tenzij ik ga tijgersluipen dwars door het glaswol heen...

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:22

Nyarlathotep

Crawling Chaos

geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:23:
[...]

Das lastig, ik kan er niet bij komen. Tenzij ik ga tijgersluipen dwars door het glaswol heen...
Een laserthermometer is hier prima geschikt voor, maar ik gok dat je die niet hebt liggen... Misschien kun je deze lenen bij buren of kennissen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:25
Komt er nog wel een beetje warm water uit of helemaal niks?
Laat in ieder geval een kraan openstaan als de leiding toch ontdooit kan die de druk kwijt.
Als je een waterstofzuiger hebt kan je die er ook op zetten. Wellicht is het net genoeg om het bevroren deel te ontdooien.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:38:
Komt er nog wel een beetje warm water uit of helemaal niks?
Laat in ieder geval een kraan openstaan als de leiding toch ontdooit kan die de druk kwijt.
Als je een waterstofzuiger hebt kan je die er ook op zetten. Wellicht is het net genoeg om het bevroren deel te ontdooien.
Mwa, uit de badkraan komt heel iets water als ik de temperatuur zo hoog mogelijk zet, maar dat kan maar zo uit de koudwater leiding zijn. Uit de wasbak komt 0,0 water als ik hem naar warm draai.

Een waterstof zuiger? Die heb ik niet, maar hoe zou je dat doen? Dan moet je hem strak op de leiding kunnen zetten ofzo?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:25
Wat voor wastafelkraan heb je? Ik zou daar de waterstofzuiger op zetten.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:48:
Wat voor wastafelkraan heb je? Ik zou daar de waterstofzuiger op zetten.
Ik heb geen waterstof zuiger. Wat moet ik precies hebben?

• kabeltjekabel
geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:15:
[Afbeelding]
Even een update van achter het knieschot. Zien jullie dat witte midden in de foto? Ik mag toch hopen dat dat geen sneeuw is maar iets van isolatie ofzo?
Moeilijk te zeggen op basis van zo'n foto. Prik er een buisje in en kijk wat het is.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Moeilijk te zeggen op basis van zo'n foto. Prik er een buisje in en kijk wat het is.
Zou ik wel willen, maar ik schat dat het 6 a 7 meter verderop is. Verder heb ik de verwarming nu een uur aan staan maar nog geen verschil, vraag me af of zo'n heatertje wel opgewassen is tegen een tochtig hok waar wind van -5 van buiten tegenaan waait...

• Daannn1987
geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Mwa, uit de badkraan komt heel iets water als ik de temperatuur zo hoog mogelijk zet, maar dat kan maar zo uit de koudwater leiding zijn. Uit de wasbak komt 0,0 water als ik hem naar warm draai.

Een waterstof zuiger? Die heb ik niet, maar hoe zou je dat doen? Dan moet je hem strak op de leiding kunnen zetten ofzo?
Zet beneden de warmwater kraan open zodat de CV aanslaat en zet dan ook de badkraan eens open.

Waarschijnlijk doet het niets, maar als er toch nog een beetje water door de leiding heenloopt zal je die hiermee ontdooien. Met een paar druppels trigger je de CV niet vandaar dat je dan beneden even open moet zetten.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-03 18:56
Gebruik jij toevallig een thermostaat kraan?

Indien het antwoord ja is, haal de knop er eens af en kijk als het stiftje gangbaar is.

[Voor 50% gewijzigd door Technofreakz op 07-02-2021 21:31]

• Daannn1987
Technofreakz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:29:
Gebruik jij toevallig een thermostaat kraan?

Indien het antwoord ja is, haal de knop er eens af en kijk als het stiftje gangbaar is.
Hij krijgt uit de wasbak ook geen water.

• Daannn1987
geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Zou ik wel willen, maar ik schat dat het 6 a 7 meter verderop is. Verder heb ik de verwarming nu een uur aan staan maar nog geen verschil, vraag me af of zo'n heatertje wel opgewassen is tegen een tochtig hok waar wind van -5 van buiten tegenaan waait...
Leiding ontdooit niet zomaar.. m'n vader moest destijds toch wel ff branden met de gasbrander... dat is directe warmte.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Zet beneden de warmwater kraan open zodat de CV aanslaat en zet dan ook de badkraan eens open.

Waarschijnlijk doet het niets, maar als er toch nog een beetje water door de leiding heenloopt zal je die hiermee ontdooien. Met een paar druppels trigger je de CV niet vandaar dat je dan beneden even open moet zetten.
Bedankt voor de tip, maar had ik al gedaan. Zelfs een emmer kokend water in het bad gegooid, ik dacht, misschien warmt de afvoer op en loopt de warmwater leiding er vlak langsheen... Beide geen succes.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Leiding ontdooit niet zomaar.. m'n vader moest destijds toch wel ff branden met de gasbrander... dat is directe warmte.
True, maarja, ik steek mijn hand diep in het knieschot en ik voel al een behoorlijk koude lucht weer... Lastig...

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:20
Let op!
Meegemaakt dat tijdens het ontdooien opeens het water uit het plafond van de verdieping eronder gutste. Bleek de leiding over een paar meter volledig was opengescheurd... Gelukkig niet in mijn eigen woning en ook geen schade, anders dan een paar natte dweilen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Scoutertje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:40:
Let op!
Meegemaakt dat tijdens het ontdooien opeens het water uit het plafond van de verdieping eronder gutste. Bleek de leiding over een paar meter volledig was opengescheurd... Gelukkig niet in mijn eigen woning en ook geen schade, anders dan een paar natte dweilen.
Ik heb van die flexibele leidingen, van wit kunststof of wat is het. Ik hoop dat die iets flexibeler zijn dan koper... Maar ik ga vannacht wel even mijn water afsluiten voor de zekerheid.

Kan de ketel de verwarming wel door rond blijven pompen lijkt me.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:09
geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:58:
[...]
Kan de ketel de verwarming wel door rond blijven pompen lijkt me.
Ja, je verwarming is een apart circuit natuurlijk.

Als je vermoed dat het bevriezing is, zou je eens de warm water kraan beneden zover dat er voldoende warmwater vraag is dat de ketel warmwater gaat produceren, dan de zowel warm als koud warmwater op badkamer (alle kranen) open zetten. misschien dat het er dan doorheen komt op den duur ?
Als de leiding naar badkamer bevroren is, is er natuurlijk te weinig warmtevraag om de ketel aan te gooien, vandaar van beneden af de warmtevraag laten komen

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mvrhrln schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Ja, je verwarming is een apart circuit natuurlijk.

Als je vermoed dat het bevriezing is, zou je eens de warm water kraan beneden zover dat er voldoende warmwater vraag is dat de ketel warmwater gaat produceren, dan de zowel warm als koud warmwater op badkamer (alle kranen) open zetten. misschien dat het er dan doorheen komt op den duur ?
Als de leiding naar badkamer bevroren is, is er natuurlijk te weinig warmtevraag om de ketel aan te gooien, vandaar van beneden af de warmtevraag laten komen
Heb ik al wel een minuutje of 2 gedaan, maar merkte geen verschil. Maarja die leiding zit onderaan vol met koud water wat nergens heen gaat toch?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Er moet toch op 1 of andere manier wat warmte naar dat bevroren stuk om te laten ontdooien.

Als je er niet bij kunt, moet je echt dat glaswol weghalen. Of iets anders slopen.
Het zo laten zitten raad ik niet aan, omdat het de komende dagen toch nog wat kouder gaat worden.

En dat ontdooien moet je langzaam aan doen. Het kacheltje wat je had, kan volgens mij prima.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:09
geerttttt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:07:
[...]

Heb ik al wel een minuutje of 2 gedaan, maar merkte geen verschil. Maarja die leiding zit onderaan vol met koud water wat nergens heen gaat toch?
Als je alleen thermostaat kranen hebt op je badkamer moet je nog wat anders verzinnen idd.

• DutchWing
  • Niet online

Inlaatcombinatie. ;) (Is niet bedoeld als oplossing maar als antwoord op Koekstra.)

[Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-02-2021 00:11]

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Haal gewoon je kranen er is af in je badkamer.. water kan daar toch alle kanten op. En je hebt maximale doorstroming. De inlaatcombinatie zal het niet zijn aangezien je in de keuken gewoon warm water hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online
Zou ik niet zomaar doen, vervolgens schiet de prop eruit en spuit er ongelimiteerd water tegen het plafond en TS in paniek :P Je kunt wel de doorstroom begrenzer uit je kraan halen, kun je kraan altijd direct afsluiten als ijsprop eruit schiet.

• Aapie
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:14:
[...]

Hoezo tegen het plafond? En zorg gewoon dat er iemand bij de hoofdkraan staat, het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

• DutchWing
  • Niet online
Hoeveel meter zit tussen leiding en dakbeschot? Kun je hem eventueel doorhalen en met een trekveer van binnenuit opwarmen. Dit door trekveer elke keer op te warmen in een emmer kokendheet water. Hierna eventueel met speciale reparatiesok voor meerlagenbuis (geschrikt voor betreffende merk.) weer aanhelen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En dan? Als ik meerdere kranen open zet heb je hetzelfde effect zou ik denken toch? En ze zullen toch vast niet allemaal tegelijk kapot zijn gegaan?

• Aapie
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:25:
[...]

En dan? Als ik meerdere kranen open zet heb je hetzelfde effect zou ik denken toch? En ze zullen toch vast niet allemaal tegelijk kapot zijn gegaan?
Mocht het ijsvorming zijn. Kan het zijn dat, daardoor wel de leiding vrij komt.

• DutchWing
  • Niet online
Aapie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:17:
[...]

Hoezo tegen het plafond? En zorg gewoon dat er iemand bij de hoofdkraan staat, het hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Ik zeg het alleen uit voorzorg... Zoals jij het zeg kan ook, maar je kunt beter alles voorkauwen :)
Stel TS staat er even niet bij stil? Zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DutchWing schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:19:
Hoeveel meter zit tussen leiding en dakbeschot? Kun je hem eventueel doorhalen en met een trekveer van binnenuit opwarmen. Dit door trekveer elke keer op te warmen in een emmer kokendheet water. Hierna eventueel met speciale reparatiesok voor meerlagenbuis (geschrikt voor betreffende merk.) weer aanhelen.
Ik vrees zeker wel 5 meter met bochtjes en koppelingen e.d. sowieso vanaf de wasbak waterleiding.

• Aapie
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:27:
[...]

Ik vrees zeker wel 5 meter met bochtjes en koppelingen e.d. sowieso vanaf de wasbak waterleiding.
Woon jij toevallig in Overijssel @geerttttt

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Aapie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:30:
[...]

Woon jij toevallig in Overijssel @geerttttt
Jazeker, hoezo?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nog even voor iedereen die closure wil: het water stroomt weer! Uiteindelijk lang de kachel erop laten blazen, nog meer isolatie weggehaald en voila, na een tijd begon de leiding ineens weer te lopen.

Nu blijft het erg koud en gaat het nog veel harder vriezen, ik heb nu de ene wasbak op warm water gezet en heel iets open zodat er een klein pisstraaltje uit komt. De andere wasbak heb ik voor de zekerheid maar op koud water iets open gezet, daarbij ongeveer een druppel per seconde.

Zou dit voldoende zijn om de komende 2 weken even herhaling te voorkomen? (Mijn plan is om in de lente de isolatie daar na te kijken en te verbeteren)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als het koud langs die leiding waait gaat druppelen ook niet helpen. Ik had 9 jaar terug fijn de condensafvoer van de ketel dichtgevroren omdat die langs een ventilatierooster liep. Ketel druppelt de hele dag door maar toch dichtgevroren.

• Onbekend
  • Nu online
Je kan beter wat isolatie plaatsen, zodat je zeker weet dat die waterleiding niet kouder dan 6 graden wordt. (Als het goed is, vriest het niet in jouw huis binnen.)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Onbekend schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:48:
Je kan beter wat isolatie plaatsen, zodat je zeker weet dat die waterleiding niet kouder dan 6 graden wordt. (Als het goed is, vriest het niet in jouw huis binnen.)
Wat isolatie is makkelijker gezegd dan gedaan. In huis vriest het normaliter niet mee, maar met sterke wind (vooral oosterwind denk ik) waait het langs een gat van het dakkapel/dakgoot heen naar binnen, daar waar dus ook een hoopje sneeuw lag. Zondag voelde je echt een mega koude lucht door die ruimte heen tochten.

Helaas kan ik vanuit binnen daar nooit bij komen. Enige optie die ik zie is van buitenaf, en om nu met -5 buiten in de dakgoot te staan en met dakpannen te gaan trekken ...

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om bevroren leidingen te voorkomen deze 2 weken? Of moet ik anders elke dag snachts het warme water dichtdraaien bij de ketel en beneden de warm water kraan leeg laten lopen?

• Onbekend
  • Nu online
Als je er echt niet bij kunt komen, moet je die leiding leeg laten lopen om te voorkomen dat deze bevriest. (Dat er geen water door komt is het minst erge. Maar als het ijs uitzet en de leiding barst, zit je met een groter probleem.)

Maar je hebt geen lange stok en restjes bubbeltjesplastic o.i.d. wat je die kant in dat gat kunt duwen?

• akatar
geerttttt schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:35:
Nog even voor iedereen die closure wil: het water stroomt weer! Uiteindelijk lang de kachel erop laten blazen, nog meer isolatie weggehaald en voila, na een tijd begon de leiding ineens weer te lopen.

Nu blijft het erg koud en gaat het nog veel harder vriezen, ik heb nu de ene wasbak op warm water gezet en heel iets open zodat er een klein pisstraaltje uit komt. De andere wasbak heb ik voor de zekerheid maar op koud water iets open gezet, daarbij ongeveer een druppel per seconde.

Zou dit voldoende zijn om de komende 2 weken even herhaling te voorkomen? (Mijn plan is om in de lente de isolatie daar na te kijken en te verbeteren)
In dit geval blijft de cv meestal de boiler stoken en heb je dus geen verwarming meer.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 13:14
Als je nu niet kan isoleren, maar de heater hielp wel dan heb je je oplossing toch al? :)

• DutchWing
  • Niet online
akatar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:31:
[...]

In dit geval blijft de cv meestal de boiler stoken en heb je dus geen verwarming meer.
De meeste ketels hebben een tapwisselaar + je kunt de warmhoudfunctie uitschakelen.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als die leidingen tegen het dak liggen gaat er ook geen warmte bijkomen vanuit het huis, want daar ligt al dat losse isolatiemateriaal. Dan zal wel afkoelen tussen die losliggende isolatie en het dak.

Waarom? Omdat het kan!!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 21:10
Dat luik in ieder geval open laten staan en verwarming in die ruimte wat opstoken. Anders vrees zoals @Onbekend aangeeft dat het verstandiger is om de leiding leeg te laten lopen tot weer wat warmer is op scheuren in leidingen te voorkomen. Dan maar even beneden in de keuken met een washandje wassen oid... ;)

[Voor 6% gewijzigd door Animal_X op 08-02-2021 23:29]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
akatar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Wat bedoel je precies? Er komt nu een klein straaltje water uit de warme kraan, dat is te weinig voor de ketel om aan te springen, althans, de verwarming doet het vooralsnog prima en de ketel geeft niet aan dat hij warm water aan het genereren is.

Ik had op internet her en der gelezen dat druppelend water voldoende is om te voorkomen dat de leiding bevriest, omdat het water dan in beweging is, en sowieso dat er water wat een stukje boven 0 graden is telkens nieuw bij blijft komen en het niet kan bevriezen. Klopt dat dan niet?

• Daannn1987
geerttttt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Wat bedoel je precies? Er komt nu een klein straaltje water uit de warme kraan, dat is te weinig voor de ketel om aan te springen, althans, de verwarming doet het vooralsnog prima en de ketel geeft niet aan dat hij warm water aan het genereren is.

Ik had op internet her en der gelezen dat druppelend water voldoende is om te voorkomen dat de leiding bevriest, omdat het water dan in beweging is, en sowieso dat er water wat een stukje boven 0 graden is telkens nieuw bij blijft komen en het niet kan bevriezen. Klopt dat dan niet?
Als je nu dan eens dezelfde truuk als eerder uitvoer; zet de warmwaterkraan beneden aan zodat de ketel aanslaat en zet dan ook boven open.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Daannn1987 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Als je nu dan eens dezelfde truuk als eerder uitvoer; zet de warmwaterkraan beneden aan zodat de ketel aanslaat en zet dan ook boven open.
Euh, ja dan heb ik zowel warm water beneden al boven.

• Daannn1987
geerttttt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Euh, ja dan heb ik zowel warm water beneden al boven.
Ja dan ontdooit de de leiding toch sneller ?

• Daannn1987
Als je dit trouwens wilt voorkomen op korte termijn zou ik een warmtelint kopen en die om de leiding heen wikkelen (zal een beetje improviseren worden)

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:26

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Dit grapje ook eens gehad in een studentenhuis, zolang er isolatie tussen je heater en het bevroren deel van je leiding zit kun je lang wachten met je kacheltje. :p

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• akatar
geerttttt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Mijn ketel (nefit) ziet warm water lopen en zal; zich bezig houden met het verwarmen van het tapwater.
Dit heb ik namelijk al eens gehad, dat het steeds kouder in huis werd en de ketel stond op warm water verwarmen.

Bleek dat iemand de warm waterkraan in de douche niet helemaal dicht gedaan had.

Dit kan natuurlijk per ketel verschillen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee