Waarom stellen mensen altijd de vraag of de auto lease is?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 20:31
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Dat klopt, dat heb ik ook nooit ontkent. Dat voordeel stoppen ze fijn in hun zak.

[...]

Ik rijd in mijn 2e eigen auto die gevalideerd goedkoper is geweest dan leasen.

[...]

Wil je nu zeggen dan dat jij na 4 jaar eigenaar wordt van de leaseauto?
Je voert hier wel een hele vervelende discussie en word persoonlijk, niet zo onaardig doen joh :)
Het is allemaal niet zo zwart/wit als je schetst. Er zijn echt situaties waarin PL goedkoper is en situaties waarin een nieuwe auto goedkoper is. Occasions moet je buiten de vergelijking houden, want dan wordt het echt appels met peren vergelijken. Ik ben ook overtuigd dat mijn PL abonnement goedkoper uitvalt dan aanschaf auto. Maar buiten dat aspect vind ik het ook wel heel relaxed dat ik 1 bedrag betaal, een telefoonnummer krijg voor schade/onderhoud en ik verder niet zoveel druk hoef te maken, omdat het toch niet mijn eigen auto is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Ik heb een collega die leased sinds half 2018 een T-roc a 600 in de maand... Ik kocht begin 2020 een qua formaat gelijkwaardige auto van dezelfde leeftijd met meer opties en accessories en een hogere cataloguswaarde.. Ik ben vooralsnog goedkoper uit dan hem...
Een t-roc voor 600 per maand? De eerste zoekopdracht in Google leert me dat hij er vanaf 369 is in de private lease en zakelijk is de bijtelling vanaf 205.

Juist dit soort niet-complete vergelijkingen, wekken irritatie op omdat het simpelweg niet klopt. Je gaat een nieuwe auto vergelijken met een, 2 jaar later, van 2 jaar oud. Doe dit gewoon niet, of helemaal compleet. En helemaal compleet kan je pas doen wanneer je jouw T-Roc verkoopt en dus weet hoeveel je hebt afgeschreven.

Maar als jij je goed voelt door te denken dat je goedkoper uit bent dan hij moet je dat natuurlijk vooral heel hard roepn :+

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:22:
De vergelijking met kinderopvang slaat natuurlijk nergens op.. We hebben het over private lease hier..
Als je dat niet begrijpt is discussie voeren lastig. :)

Wat voor de een ontzettend veel geld is kan voor de ander een fooitje zijn.

Jouw manier van denken (namelijk dat voor een ander aanschaf nieuw altijd zonde geld is) vind ik kortzichtig en zegt veel over jouw situatie. Je moet het altijd in perspectief zien..
Precies de reden dat dit topic uberhaupt is ontstaan: mensen gaan hun situatie vergelijken en oh wee als iemand meer verdient .....

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 10:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:48
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:21:
Een nette berekening, met in ieder geval 2 opvallende zaken. De verzekering kan voor de helft en het onderhoud is ook vrij hoog ingeschat voor een nieuwe auto. Kan ook minstens 30% goedkoper schat ik in.

Ik mis voor je validatie wel de rekeningen van het daadwerkelijke onderhoud in 2 jaar tijd.
Verzekering klopt en dat is een van de grote voordelen van PL; een nieuwe auto all-risk verzekeren zonder schadevrije jaren is simpelweg duur. Wat niet in de berekening zat was dat dit bedrag gedurende de looptijd zou dalen als er geen schade gereden zou worden.

Werkelijk onderhoud is niet te valideren aangezien wij geen inzicht hebben in de rekeningen. Wij hebben echter nogal een speciale situatie gehad met nogal significante parkeerschade's die door de LM gerepareerd zijn. Alleen die schade was al >€1k en heeft ons nu niets gekost (zelfs geen eigen risico).

Blijft dus een verhaal van plussen en minnen maar achteraf ben ik blij geweest dat deze auto niet in eigendom was. Wij parkeren onze auto nu nooit meer op de parkeerplaats waar dit gebeurd is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
lucatoni schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:23:
Occasions moet je buiten de vergelijking houden, want dan wordt het echt appels met peren vergelijken.
Zelfs dat neem ik persoonlijk wel mee in de overweging. Zelfs als er een meerprijs is kan je in ieder geval afwegen of dat het je waard is.

In het A-segment is het verschil tussen nieuw/gebruikt echt ontzettend klein (afschrijving bijna lineair). Voor onze grotere auto kies ik om deze reden wel voor zelf kopen met de kop eraf (ik kocht mijn auto voor -33% toen hij 2 jaar oud was).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 11-02-2021 10:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:42
lucatoni schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Je voert hier wel een hele vervelende discussie en word persoonlijk, niet zo onaardig doen joh :)
Sorry, zo bedoel ik het niet.
Het is allemaal niet zo zwart/wit als je schetst. Er zijn echt situaties waarin PL goedkoper is en situaties waarin een nieuwe auto goedkoper is.
Ik wacht op bewijs ;)
Occasions moet je buiten de vergelijking houden, want dan wordt het echt appels met peren vergelijken.
Ik heb die dan ook nooit genoemd in een vergelijking, want dat is inderdaad onvergelijkbaar.
Ik ben ook overtuigd dat mijn PL abonnement goedkoper uitvalt dan aanschaf auto. Maar buiten dat aspect vind ik het ook wel heel relaxed dat ik 1 bedrag betaal, een telefoonnummer krijg voor schade/onderhoud en ik verder niet zoveel druk hoef te maken, omdat het toch niet mijn eigen auto is.
Logisch, dat zijn hele goede redenen om een PL te nemen. Daar is ook werkelijk niets mis mee. Zelf zou ik er nooit voor kiezen, maar ook dat mag natuurlijk ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 20:31
De vergelijking met kinderopvang slaat natuurlijk nergens op.. We hebben het over private lease hier..

Ik heb de private lease site van de ANWB er maar weer eens bijgepakt (gezien alle pro reacties
hier) maar hetzelfde rijden is uberhaupt niet mogelijk (ik rij een auto die je niet vaak ziet).. Dus dan pakken we maar vergelijkbaar, dan zit ik op 500/maand.... Dat kost mijn auto ook ongeveer (inclusief geschatte afschrijving), met dien verstande dat ik de afschrijving (275/maand) over 6 jaar ook aan iets anders kan besteden, dat is bij PL natuurlijk niet zo...

Ik blijf nog even prive rijden... :) Mijn auto is uit 2018, het is niet zo dat ik met een 2020 model er fors op vooruit ga...
PL is de afgelopen jaren wel fors gestegen inderdaad. Ik heb een Renaul Clio Estate (2017) met PL afgesloten. Toen was hij 274 pm (via werkgever korting tot 260 pm). Dezelfde auto werd vorig jaar voor 300 aangeboden door dezelfde lease maatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
SanderL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Ik heb hier even over liggen nadenken maar waarom is dit net? Als je spaargeld nu niet rendeert, koop je er, dacht ik, net beter iets mee. In deze discussie een auto bijvoorbeeld. Da's direct een grote hap uit je spaargeld, akkoord, maar je geld brengt nu toch niet veel op en je bent en blijft dan wel direct de eigenaar van iets. Vanaf je de aankoop gedaan hebt, kan je terug beginnen sparen en later (hopelijk :+) stijgen de rentes wel weer en brengt je spaargeld opnieuw wel iets op zonder dat je nog tig aflossingen te doen hebt. Wellicht mis ik iets simpels :P
Yep, als je het geld hebt, kan je het maar beter uitgeven.

Ik benaderde het meer in de zin van: als je het geld nog niet hebt, en er nog voor moet gaan sparen... dan vind ik private lease niet zo gek.

Los daarvan zou ik mijn spaargeld liever in iets stoppen wat minder hard afschrijft (en het liefst nog een beetje rendeert) dan een auto :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• assje
Skoda Citigo EV was vorig jaar in de aanbieding voor €199/maand. Wij hebben die genomen maar luxere uitvoering die op €238/maand komt, contract is 5 jaar en 10.000km/jaar.

Dit is een auto die toen €24k kostte.

Ik vind het moeilijk in te schatten wat de restwaarde over 5 jaar gaat doen maar deze auto lease ik liever dan dat ik hem koop.

• Drardollan
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Verzekering klopt en dat is een van de grote voordelen van PL; een nieuwe auto all-risk verzekeren zonder schadevrije jaren is simpelweg duur. Wat niet in de berekening zat was dat dit bedrag gedurende de looptijd zou dalen als er geen schade gereden zou worden.
Dat maakt ongetwijfeld ook weer een verschil :)
Werkelijk onderhoud is niet te valideren aangezien wij geen inzicht hebben in de rekeningen.
Maar dan kan je dus niet valideren wat de werkelijke kosten waren en of je het juist geschat hebt met 240 pj.
Wij hebben echter nogal een speciale situatie gehad met nogal significante parkeerschade's die door de LM gerepareerd zijn. Alleen die schade was al >€1k en heeft ons nu niets gekost (zelfs geen eigen risico).
Helaas is mijn eigen auto 2 keer het slachtoffer geweest van parkeerschade. De eerste keer hadden we de dader en de 2e keer heeft het garantiefonds betaald. Uiteindelijk kostte het mij 100 euro eigen risico, beide schades waren ver boven de 2k :'(
Blijft dus een verhaal van plussen en minnen maar achteraf ben ik blij geweest dat deze auto niet in eigendom was. Wij parkeren onze auto nu nooit meer op de parkeerplaats waar dit gebeurd is.
Dat snap ik, alleen al het feit dat je er geen rompslomp omheen had is prettig natuurlijk.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 10:20
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:45:
[...]

En jij zoekt spijkers op laag water.

Laten we het conceptueel en heel simpel benaderen:
  • Total cost of ownership van iemand die een auto koopt is exact gelijk aan de kosten van de leasemaatschappij
  • Leasemaatschappij moet 10% marge maken
Dan is het gevolg bijvoorbeeld:
  • Persoon A koopt een auto en verkoopt deze 48 maanden later. Totale kosten inclusief afschrijving komen op €500/maand dus totaal €24k.
  • Persoon B least dezelfde auto voor dezelfde periode en betaalt zodoende €550/maand en €26,4k
Het enige verschil is dat persoon A "up-front" de aanschaf op tafel heeft moeten leggen. "Wie wat kan betalen" is een definitiekwestie.

Iemand die een auto contant af kan rekenen heeft bewezen dat hij in het verleden geld over heeft kunnen houden. Iemand die een leasecontract/lening kan krijgen heeft vertrouwen weten te geven over voldoende verdiencapaciteit te beschikken.

Daarmee is en blijft het een verschuiving in tijd. De weerstand tegen lenen/leasen lijkt vooral te komen vanuit mensen die hier een aversie tegen hebben.
Hm nee, toch niet. Als je een auto koopt, heb je afschrijving, maar de restwaarde kun je weer verzilveren. Bij een lease auto niet. Die lever je weer in en de leasemij verzilvert de restwaarde. Een gekochte auto is volledig van jezelf, een lease-auto niet: er is dus wat voor te zeggen dat trots zijn op je lease-auto in wezen pronken met andermans veren is, op zijn minst gedeeltelijk... Pronkzucht is sowieso niet zo heel positief natuurlijk, maar dat maakt het nog wel een tikje erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT

Ik heb de private lease site van de ANWB er maar weer eens bijgepakt (gezien alle pro reacties
hier) maar hetzelfde rijden is uberhaupt niet mogelijk (ik rij een auto die je niet vaak ziet).. Dus dan pakken we maar vergelijkbaar, dan zit ik op 500/maand.... Dat kost mijn auto ook ongeveer (inclusief geschatte afschrijving), met dien verstande dat ik de afschrijving (275/maand) over 6 jaar ook aan iets anders kan besteden, dat is bij PL natuurlijk niet zo...

Ik blijf nog even prive rijden... :) Mijn auto is uit 2018, het is niet zo dat ik met een 2020 model er fors op vooruit ga...
Ik mis heel wat cijfers en bijvoorbeeld een typenaam van een auto hier, wil je een serieuze berekening maken of je vooral goed voelen met je keuze? Met een serieuze berekening krijg je hier vast genoeg hulp, maar dan moet je wat meer informatie geven. Als je je vooral goed wil voelen, goed gedaan kerel!

• assje
Dieken Taffert schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:36:
Hm nee, toch niet. Als je een auto koopt, heb je afschrijving, maar de restwaarde kun je weer verzilveren. Bij een lease auto niet. Die lever je weer in en de leasemij verzilvert de restwaarde.
Bij een TCO benadering is dat niet relevant. Afschrijving is het verschil tussen aankoop/verkoop en daarmee is dat afgedekt en niet meer relevant. Uiteindelijk koopt en verkoopt de leasemaatschappij ook een auto en brengt jou een bedrag in rekening dat voldoet dat af te dekken.
Een gekochte auto is volledig van jezelf, een lease-auto niet: er is dus wat voor te zeggen dat trots zijn op je lease-auto in wezen pronken met andermans veren is, op zijn minst gedeeltelijk... Pronkzucht is sowieso niet zo heel positief natuurlijk, maar dat maakt het nog wel een tikje erger.
Strikvraag:
Als je een auto van 20k koopt en contant afrekent maar je hebt tegelijkertijd een studieschuld van 20k; is de auto dan van jou of van de overheid?

Of; je koopt dezelfde auto, hebt geen studieschuld en leent 20k voor de auto; is de auto nu van jou of van de bank?

Tot slot; je sluit private lease af en laat 20k spaargeld op de bank staan; is de auto nu van jou?

Juridisch gezien is het heel eenvoudig, bij koop ben je eigenaar en bij lease niet. Echter, als het gaat om "pronken met andermans veren" wordt het een heel andere benadering waar leasen/lenen exact hetzelfde resultaat hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 11-02-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tomansss schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
Ik vraag me oprecht af waarom iedereen in mijn omgeving als eerste die vraag stelt als ik zeg dat ik een auto besteld heb. Waarom is dit? Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.

Eigenlijk is dit toch een heel persoonlijk iets? Je vraagt toch ook niet aan iemand hoeveel hij verdient per maand?

Ja ik heb een private lease en heb daar bewust voor gekozen. Ik wil geen omkijken hebben naar de auto en gewoon weten wat ik elke maand er aan kwijt ben. Verder word je eerst financieel getoetst of je de last wel kunt dragen. Dus als ik die auto niet zou kunnen betalen zal ik ook niet door die keuring komen.

Het is misschien ook wel een ego ding bij mannen.
Ik denk dat je er teveel achter zoekt.. Misschien denken die mensen zelf wel aan lease?

Ik heb zelf nooit het idee van 'waar doet hij het van'. Maar ik vind een auto ook geen statussymbool, meer een gebruiksartikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Ik mis heel wat cijfers en bijvoorbeeld een typenaam van een auto hier, wil je een serieuze berekening maken of je vooral goed voelen met je keuze? Met een serieuze berekening krijg je hier vast genoeg hulp, maar dan moet je wat meer informatie geven. Als je je vooral goed wil voel
en, goed gedaan kerel!
Natuurlijk heb ik last van cognitieve dissonantie! :)

Ik heb in 2020 een Jeep Renegade gekocht voor 23.500 met een optie- en accessoireniveau van 37k (in 2018).. Auto is dus nu bijna 3 jaar oud.. Ik verwacht er in 2026 (dan is hij 8 jaar oud) nog zo'n 4-6k voor te krijgen.. Ik reken dit qua kosten per maand:

Verz 70
MRB 70
Onderhoud 75
Afschrijving 275

Dus rond de 500..

Ik had wel een een eisenlijstje:
- Automaat
- Carplay
- Panoramadak / Open dak
- Keyless entry
- Regen/licht Sensor
- Trekhaak
- Achteruitrijcamera

Kan dat goedkoper met private lease? Vast.. Ik had ook een Dacia kunnen kopen, dan was ik ook goedkoper uitgeweest..

Maar eigenlijk had ik mijn "mind set" op die Renegade.. Autorijden is ook emotie he... Dat mag ook nog wat kosten..

Ik ben overigens helemaal niet tegen PL (het lijkt misschien dat het zo overkomt).. Maar het is niet voor mij... :)

/edit
Vergelijkbaar model is nu op privatelease.jeep.nl 522/maand.. Maar dat is zonder onderhandelen of acties... Dat valt me reuze mee..

Maar alsnog ga ik liever geen betalingsverplichting van +-500/maand aan... Ik ben dat nu ook kwijt maar mijn afschrijving kan ik natuurlijk in 2026 ook ergens anders aan besteden :)

En tot nu toe steek ik die 75 euro onderhoud die ik reserveer nog grotendeels in mijn zak, ik heb alleen een beurtje laten uitvoeren a 200 euro... Maargoed, ik zal vast ook een keer pech hebben ergens...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 11-02-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 10:24
Jongens, 9 pagina's en geen enkele reactie meer van TS. Laat dit topic toch gewoon lekker zitten...

My 2 cents? Ik vind het nogal hypersensitief. Iedereen mag mij altijd vragen wat voor auto ik heb en wat ie heeft gekost. Let it go!

Ik heb 4 jaar een vrij complete V40 mogen leasen van de baas. Erg vet maar het is een blok aan je been als je dan toch eens wat anders wil gaan doen. Nu heb ik een 12 jaar oude VW Passat en ik ben er veel gelukkiger om.

Anoniem: 590973

assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Skoda Citigo EV was vorig jaar in de aanbieding voor €199/maand. Wij hebben die genomen maar luxere uitvoering die op €238/maand komt, contract is 5 jaar en 10.000km/jaar.

Dit is een auto die toen €24k kostte.

Ik vind het moeilijk in te schatten wat de restwaarde over 5 jaar gaat doen maar deze auto lease ik liever dan dat ik hem koop.
Maar 10k km per jaar is imo wel degelijk een limiterende factor. Zo ken ik ook iemand met een mooie lease auto voor de deur, maar familie bezoek gebeurt in een klein boodschappen autootje om maar niet over de 10k km te komen, dan vind ik persoonlijk de keuze om te leasen een beetje apart :P

Maar uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 20:23
Waarom is het dan een blok aan je been @Teejoow ?

@Anoniem: 590973 jij hebt het over private lease neem ik aan? Of is er een limiet op privé km vanuit de leidinggevende?

[ Voor 53% gewijzigd door PLAE op 11-02-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Kan dat goedkoper met private lease? Vast..

Maar eigenlijk had ik mijn "mind set" op die Renegade.. Autorijden is ook emotie he... Dat mag ook nog wat kosten..

Ik ben overigens helemaal niet tegen PL (het lijkt misschien dat het zo overkomt).. Maar het is niet voor mij... :)
Dank voor je eerlijke reactie :)

Je zegt het zelf al, dat kan inderdaad goedkoper, en dan heb je een nieuwe en geen risico van tegenvallende schades/onderhoud.

Maar als je je er fijn bij voelt is het prima toch.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Teejoow schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:57:
Jongens, 9 pagina's en geen enkele reactie meer van TS. Laat dit topic toch gewoon lekker zitten...
lijkt wel of we een beetje getrolled zijn inderdaad :9

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Teejoow schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:57:

My 2 cents? Ik vind het nogal hypersensitief. Iedereen mag mij altijd vragen wat voor auto ik heb en wat ie heeft gekost. Let it go!

Ik heb 4 jaar een vrij complete V40 mogen leasen van de baas. Erg vet maar het is een blok aan je been als je dan toch eens wat anders wil gaan doen. Nu heb ik een 12 jaar oude VW Passat en ik ben er veel gelukkiger om.
Helemaal eens!!

Ik heb prive altijd 10 jaar oude bakken gekocht.. De wat grotere want die halen die leeftijd beter en zijn bovendien minder gewild tweedehands. Gewoon cash betaald zonder leningen of lease of wat dan ook. Mijn duurste auto was 2200 euro (was een S40 uit 2005, gekocht in 2015). Heb ik jarenlang met plezier en weinig onderhoud mee gereden, nu heb ik helemaal geen auto meer.

Tijdje verplicht lease gehad van mijn werk en dat was ook een blok aan mijn been. Kostte met bijtelling veel meer dan ik prive kwijt geweest zou zijn, je mag er niks aan aanpassen, elk krasje moet gerapporteerd worden (en eigen risico betaald). Je zit continu met gedoe met verplichte servicebeurten en bandenwissels wat ik prive nooit doe. Plus nog het grootste probleem: Als je een lease auto van het werk hebt, vindt de zaak dat het normaal is dat ze je continu de weg op sturen naar klanten wat zeeën van tijd kost. Ik ben daar helemaal klaar mee, voor mij nooit meer een baan waar een leasebak bij moet.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 11-02-2021 11:10 ]

• assje
Anoniem: 590973 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:58:
Maar 10k km per jaar is imo wel degelijk een limiterende factor. Zo ken ik ook iemand met een mooie lease auto voor de deur, maar familie bezoek gebeurt in een klein boodschappen autootje om maar niet over de 10k km te komen, dan vind ik persoonlijk de keuze om te leasen een beetje apart :P
Het is een limiterende factor maar niet in beton gegoten. Sowieso is er een meerprijs per km en kan je dus gewoon overschrijden. Mocht je situatie significant veranderen is het ook mogelijk het contract op te hogen. Doorgaans is de meerprijs/km bij ophogen contract lager dan wat je krijgt op basis van meerkilometers.

Om financieel te optimaliseren is het dus bijvoorbeeld zaak niet op 13kkm uit te komen met een 10kkm contract maar 14kkm zou bijvoorbeeld weer prima zijn met ophoging naar 15kkm.

Maar; dit is voor ons ook wel de overweging om in ons huishouden maar 1 private lease auto te hebben. Wij kunnen vrij eenvoudig zorgen dat we exact onze kilometers benutten door te kiezen welke auto we pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Een t-roc voor 600 per maand? De eerste zoekopdracht in Google leert me dat hij er vanaf 369 is in de private lease en zakelijk is de bijtelling vanaf 205.

Juist dit soort niet-complete vergelijkingen, wekken irritatie op omdat het simpelweg niet klopt. Je gaat een nieuwe auto vergelijken met een, 2 jaar later, van 2 jaar oud. Doe dit gewoon niet, of helemaal compleet. En helemaal compleet kan je pas doen wanneer je jouw T-Roc verkoopt en dus weet hoeveel je hebt afgeschreven.
...
Ik heb het nog even nagevraagd, hij betaald 550/maand.. Wel 20.000km/jaar.. LM weet ik niet...

Overigens zal ik een beetje inbinden, de prijzen vallen me mee als je alles gaat meerekenen inclusief onzekere afschrijving van een prive-auto.... Zelfs als je met een jonge occasion vergelijkt (zie mijn persoonlijke voorbeeld hierboven).. Dus PL heeft zeker wel een (meer)waarde... Ik ga zo'n verbintenis liever niet aan maar ik zie wel in waarom sommigen dat wel doen... Het verschil is minder groot dan ik dacht...

En als het je dan ook nog geen zier boeit WAT je rijdt (maw, je pakt gewoon de 1e de beste aanbieding) is het helemaal prima natuurlijk... Ik zocht zelf wel iets specifieks, dan wordt het al lastiger :)

Overigens heb ik ook al 2 keer de vraag gehad of het een auto van de zaak is.. Dus in die zin verbaast het me niets.. Maar die vraag kreeg ik zelfs bij mijn (prive) Citroen C4 Cactus van 3 jaar oud.... Sommigen mensen denk dat alle auto's < 4 jaar in de lease zitten...
Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Je zegt het zelf al, dat kan inderdaad goedkoper, en dan heb je een nieuwe en geen risico van tegenvallende schades/onderhoud.

Het kan inderdaad goedkoper als ik concessies maak qua keuze van auto.. Dezelfde auto is ietsje duurder dan mijn eigen berekening.. (dat valt me dus mee).. Maar ik heb echt geen flauw idee of ik uit ga komen met mijn 500/maand.. Misschien krijg ik wel niks meer voor mijn auto in 2026.. Of krijg ik heel veel onderhoudskosten.. Aan de andere kant, misschien krijg ik er nog wel 11k voor (dat zegt de ANWB calculator maar ik heb het maar gehalveerd voor de zekerheid) en heb ik niks noemenswaardig qua onderhoud..

Het is erg lastig rekenen ook.. Bij PL weet je iig zeker dat je 60 maanden lang 500 euro kwijt bent.. Bij mij kan dat op het eind van de rit 400 euro zijn maar ook 600... :)

[ Voor 62% gewijzigd door FreakNL op 11-02-2021 11:17 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:
Moet je antwoord geven op hun vraag? Dat is geheel jouw keuze. De vraag komt puur vanuit nieuwsgierigheid / de wens mensen in hokjes te kunnen plaatsen / te kunnen vergelijken met hun eigen keuzes.
Toch een stukje jaloezie misschien? Onbewust dan?

Als je een beetje slim antwoord kan je ze terug in hun hokje stoppen.

March of the Eagles

Anoniem: 590973

PLAE schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:58:
Waarom is het dan een blok aan je been @Teejoow ?

@Anoniem: 590973 jij hebt het over private lease neem ik aan? Of is er een limiet op privé km vanuit de leidinggevende?
Gaat inderdaad over PL.
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:02:
[...]
Het is een limiterende factor maar niet in beton gegoten. Sowieso is er een meerprijs per km en kan je dus gewoon overschrijden. Mocht je situatie significant veranderen is het ook mogelijk het contract op te hogen. Doorgaans is de meerprijs/km bij ophogen contract lager dan wat je krijgt op basis van meerkilometers.
Klopt, maar dat maakt de berekening/vergelijking ook weer anders.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 11-02-2021 11:17 ]

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 20:39
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:13:
[...]

De wegenbelasting betaal je als klant, met wat opslag. Het is niet dat de LM korting op de wegenbelasting krijgt.
Verzekering betaal je als klant, met wat opslag. Voordeel is wel dat de LM een goedkopere verzekering kan nemen en dat voordeel krijg je dan weer als klant.
Onderhoud, hoeveel onderhoud heeft een auto de eerste 4 jaar nodig? Wellicht 1 setje nieuwe banden en 4 keer olie wisselen. Dat is nu net 1 van de voordelen van een nieuwe auto, grote problemen zijn gedekt door de garantie.

[...]

In jouw geval was eigendom wellicht voordeliger geweest, je haalt de kilometers niet maar betaalt ze wel. De LM lacht zich krom, in plaats van een 4 jaar oude auto met 40k op de teller krijgen ze er nu 1 met 30k op de teller terug, dat doet het goed op de occasionmarkt. Hopelijk heb je een contract waar ze voor de minder kilometers een korting geven.

Je zou voor de gein eens moeten berekenen wat de auto gekost zou hebben na 8 jaar.

Natuurlijk, als je elke 4 jaar een nieuwe auto wil rijden met weinig gedoe, dan is het een prima keuze. Niets mis mee.
De wegenbelasting en verzekering zit gewoon in het bedrag, die neem je dus mee in je berekening van TCO.

• Thomas18GT
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb het nog even nagevraagd, hij betaald 550/maand.. Wel 20.000km/jaar.. LM weet ik niet...

Overigens zal ik een beetje inbinden, de prijzen vallen me mee als je alles gaat meerekenen inclusief onzekere afschrijving van een prive-auto.... Zelfs als je met een jonge occasion vergelijkt (zie mijn persoonlijke voorbeeld hierboven).. Dus PL heeft zeker wel een (meer)waarde... Ik ga zo'n verbintenis liever niet aan maar ik zie wel in waarom sommigen dat wel doen... Het verschil is minder groot dan ik dacht...

En als het je dan ook nog geen zier boeit WAT je rijdt (maw, je pakt gewoon de 1e de beste aanbieding) is het helemaal prima natuurlijk... Ik zocht zelf wel iets specifieks, dan wordt het al lastiger :)

Overigens heb ik ook al 2 keer de vraag gehad of het een auto van de zaak is.. Dus in die zin verbaast het me niets.. Maar die vraag kreeg ik zelfs bij mijn (prive) Citroen C4 Cactus van 3 jaar oud.... Sommigen mensen denk dat alle auto's < 4 jaar in de lease zitten...
Dat zal dan een Sport Business R zijn, na 4 jaar en 80k km heb je al zo'n 400 per maand afgeschreven. Dan valt 550 inderdaad wel mee in de private lease :)

Een occasion zal misschien een stuk goedkoper zijn inderdaad, al moet je dan gewoon geluk hebben met hoe hij de eerste 80k kilometers is onderhouden enz. En dan heb je natuurlijk niet de ervaring van een nieuwe auto.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Maar kan het daadwerkelijk goedkoper? Ik heb heel wat berekeningen gedaan en alleen de echte aanbiedingen zijn echt goedkoper dan zelf een auto kopen (zeker als je er zoals hij 8 jaar in gaat rijden). Wat ik uit de meeste berekeningen haal is dat je iets extra's betaald voor wat meer zekerheid, maar daarbij wat minder vrijheid krijgt (opties zijn meestal veel minder vrij te kiezen)

Oftewel als je tegenvallend onderhoud hebt ben je dan duurder uit, maar als het gemiddeld is ben je voor PL juist wat meer kwijt. Ik zie het dan ook vaak meer als een verzekering, waarbij je betaald voor zekerheid.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkHero
  • Laatst online: 05-06 09:23
Is toch niet zo moeilijk. Je ziet de grootste paupers in dikke wagens rijden. Dus vraagt Henk zich af waarom hij dat niet kan met zijn 7500 euro spaarcentjes.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Maar kan het daadwerkelijk goedkoper? Ik heb heel wat berekeningen gedaan en alleen de echte aanbiedingen zijn echt goedkoper dan zelf een auto kopen (zeker als je er zoals hij 8 jaar in gaat rijden). Wat ik uit de meeste berekeningen haal is dat je iets extra's betaald voor wat meer zekerheid, maar daarbij wat minder vrijheid krijgt (opties zijn meestal veel minder vrij te kiezen)

Oftewel als je tegenvallend onderhoud hebt ben je dan duurder uit, maar als het gemiddeld is ben je voor PL juist wat meer kwijt. Ik zie het dan ook vaak meer als een verzekering, waarbij je betaald voor zekerheid.
Vraag me alleen wel af hoe de meeste mensen dan autokosten berekenen. Ik gebruik daar meestal de ANWB autokosten berekening voor. Tot nu toe valt die altijd (flink) uit in het voordeel van zakelijke lease. En dan niet tientjes goedkoper, maar honderden euro's per maand goedkoper.

De meeste mensen kijken alleen naar verzekering, brandstof en belastingen, maar vergeten voor het gemak onderhoud en afschrijving. Of maken vergelijkingen zoals een auto van 10 jaar oud rijden, of een spiksplinternieuwe auto rijden. Dat gaat natuurlijk scheef.

Private lease is natuurlijk nog wat minder gunstig dan zakelijke lease omdat je het netto ipv bruto betaalt, maar alsnog vind ik de prijzen niet absurd ver uit elkaar liggen zolang je appels met appels blijft vergelijken. En inderdaad, gewoon een stukje risico afkopen. Ik ken mensen die 5 jaar met een auto van 250 euro kunnen rijden, en ik heb een vriend die afgelopen jaar 1300 euro kon aftikken na een keer een aanhanger te hebben getrokken. Pijnlijk, en toch wel flinke impact op je kostenberekening.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:03:
Ik rij een Twingo, nee ik krijg die vraag nooit, wel een beetje vreemd. Kreeg ik hem maar :'(
Wat zijn dat leuke dingetjes! Geleased?

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzinga
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09-2022

Buzzinga

Hoogachtend

Ik herinner mij nog heel goed dat de aankoop van mijn vorige wagen heel wat reacties losmaakte.

Ik had deze voor een goed prijsje tweedehands op de kop kunnen tikken dus voor mij was dit allemaal prima in orde.
Echter kreeg ik reacties zoals "de loterij gewonnen?" en anderen deden zelfs net of ze mijn wagen niet zagen (wat mij natuurlijk niet echt iets uitmaakt, maar de jaloezie lieten ze zo wel duidelijk blijken).

Ik weet nog goed dat ik de wagen net had gekocht en aan een nieuwe job begon.
Ik gaf mijn teamleader een lift en het eerste wat hij mij vroeg was: "Deze heb je zeker niet nieuw gekocht".
Toen ik bevestigde zei hij "dat dacht ik al".
En de toon was gezet...

De kortzichtigheid is echt triestig. Stel dat ik nu bijvoorbeeld een Opel Astra nieuw zou kopen zou ik niet vlug zo'n reacties krijgen terwijl ik dan in dit geval een duurdere wagen tweedehands voor dezelfde prijs had gekocht en ik wel mocht genieten van heel wat jaloezie.
Ik heb niets tegen een Opel Astra voor de duidelijkheid ;)

Dat heb ik altijd heel jammer gevonden.
Ondertussen rij ik in een vrij gewone wagen en het is grappig wat een verschil dit is in reacties.

Digital creative - webdev

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
"Jij rijdt een Prius?"
- "Eet je wel vlees dan?"
- "Vlieg je wel met het vliegtuig?"
- "Zeker een GroenLinkser?"
- "Die accu's zijn heel vervuilend"

Auto's zijn heel belangrijk voor mensen hun identiteit om een of andere reden en dus om elkaar langs een meetlat te leggen.

[ Voor 29% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-02-2021 11:39 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 472287

armageddon_2k1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:38:
"Jij rijdt een Prius?"
Dat ze hondslelijk zijn is een veel groter probleem :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Dat ze hondslelijk zijn is een veel groter probleem :+
Dat is subjectief :>

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• redwing
  • Nu online
Jeroenneman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Vraag me alleen wel af hoe de meeste mensen dan autokosten berekenen. Ik gebruik daar meestal de ANWB autokosten berekening voor. Tot nu toe valt die altijd (flink) uit in het voordeel van zakelijke lease. En dan niet tientjes goedkoper, maar honderden euro's per maand goedkoper.
Maar neemt die ook de kosten voor de baas mee? Want zakelijk lease is voor de leaser meestal een stuk goedkoper, maar als je alle kosten bij elkaar optelt kom je weer uit op dezelfde bedragen. Aan de andere kant betaalt de belastingbetaler ook altijd een stuk mee, dus zakelijk lease is meestal inderdaad wel goedkoper.

Maar ik neem in mijn berekeningen altijd alle kosten mee en ben tot nu toe nog altijd goedkoper uitgekomen dan private lease. Wel is private lease de laatste tijd een veel betere optie geworden. Tot een jaar of 5 geleden was private lease stukken duurder dan zelf rijden.
De meeste mensen kijken alleen naar verzekering, brandstof en belastingen, maar vergeten voor het gemak onderhoud en afschrijving. Of maken vergelijkingen zoals een auto van 10 jaar oud rijden, of een spiksplinternieuwe auto rijden. Dat gaat natuurlijk scheef.
Dat ligt er natuurlijk aan wat je eisen zijn. Als ik tevreden ben met een auto van 5 jaar oud, zal een private lease geen goede optie voor mij zijn. Dus dan moet je het wel meenemen. Als je echter een nieuwe auto wilt rijden moet je private lease zeker als optie meenemen.
Private lease is natuurlijk nog wat minder gunstig dan zakelijke lease omdat je het netto ipv bruto betaalt, maar alsnog vind ik de prijzen niet absurd ver uit elkaar liggen zolang je appels met appels blijft vergelijken. En inderdaad, gewoon een stukje risico afkopen. Ik ken mensen die 5 jaar met een auto van 250 euro kunnen rijden, en ik heb een vriend die afgelopen jaar 1300 euro kon aftikken na een keer een aanhanger te hebben getrokken. Pijnlijk, en toch wel flinke impact op je kostenberekening.
Precies dit, het is zeker een goede optie als je een nieuwe auto zonder zorgen wilt rijden. Maar net als met een verzekering, als je een tegenvaller goed kunt betalen is het meestal goedkoper om het zelf te regelen. Maar als je een beetje een goede deal uitzoekt zul je je er geen bult aan vallen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Niet bij een Prius..... :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

armageddon_2k1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:38:
"Jij rijdt een Prius?"

Auto's zijn heel belangrijk voor mensen hun identiteit om een of andere reden en dus om elkaar langs een meetlat te leggen.
"Zeker een leaseauto?" ;)

What's a cube to you?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Laatst online: 15:08
Toen ik mijn huidige auto zes jaar geleden nieuw kocht (BMW 1-serie, typische leasebak, als opvolger van een Suzuki Swift) vroeg een aantal buren of ik een nieuwe baan had. De link met de auto had ik niet meteen gelegd, dus dat waren nogal vreemde gesprekken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Buzzinga schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:35:

De kortzichtigheid is echt triestig. Stel dat ik nu bijvoorbeeld een Opel Astra nieuw zou kopen zou ik niet vlug zo'n reacties krijgen terwijl ik dan in dit geval een duurdere wagen tweedehands voor dezelfde prijs had gekocht en ik wel mocht genieten van heel wat jaloezie.
Ik heb niets tegen een Opel Astra voor de duidelijkheid ;)

Dat heb ik altijd heel jammer gevonden.
Ondertussen rij ik in een vrij gewone wagen en het is grappig wat een verschil dit is in reacties.
Er is een Topgear aflevering waarin James May mensen gaat vragen wat ze denken dat z'n tweedehands auto gekost heeft. Volgens mij was het een Bentley van 8000 pond. De schattingen waren 4 keer zo hoog.

• Buzzinga
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09-2022

Buzzinga

Hoogachtend

RemcoDelft schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Er is een Topgear aflevering waarin James May mensen gaat vragen wat ze denken dat z'n tweedehands auto gekost heeft. Volgens mij was het een Bentley van 8000 pond. De schattingen waren 4 keer zo hoog.
Daar herinner ik mij ook iets van ja.

Omdat ik de tweedehands markt goed kende/ken was ik ook altijd verbaasd van de reacties omdat mensen inderdaad vaak erg slecht inschatten wat de waarde is van hetgeen je hebt gekocht.

Digital creative - webdev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Precies dat... mensen gaan auto's uit 2018 vergelijken met een nieuwe private lease, dat komt natuurlijk nooit uit. En een Volkswagen moet je ook met een Volkswagen vergelijken, niet met een Citroen C4 ofzo 8)7.

Overigens zeg ik niet dat de keuze voor een C4 (in dit voorbeeld) een verkeerde is.. kan juist een prima (of betere) aankoop zijn.
Maar voor de vergelijking moet je wel gelijkwaardige auto's nemen.
Maar als jij je goed voelt door te denken dat je goedkoper uit bent dan hij moet je dat natuurlijk vooral heel hard roepn :+
Idd :D.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 12:38 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
De prijsvergelijking gaat wel op wanneer je de prijs (€/maand) beschouwt als de prijs om van A naar B te komen volgens een bepaalde kwaliteitsstandaard.

Wanneer ik tevreden ben met bepaalde kenmerken (auto met bepaald formaat, cruisecontrol, betrouwbaar) dan kan ik een 2e hands met een nieuwe PL vergelijken. Het feit dat de PL nieuw is, bepaalt wél mede de prijs, maar voor mij niet de waarde.

Ik zie privé-auto A met een all-in prijs van (zeg) € 600/mnd en vergelijk die met een PL met dezelfde kenmerken voor € 700/mnd. Dan is privé voor mij goedkoper, omdat ik geen waarde hecht aan het feit dat de PL nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Die zijn er best hoor :)Het laatste geval lijkt me duidelijk, zeker als je in de stad woont is een eigen auto al snel 30 euro per maand wegenbelasting en 80 euro verzekering. Dan heb je voor een paar tientjes toch de aanschaf en het onderhoud al gehad. Zelfs tov een occasion vind ik dat helemaal geen gekke deal.

Dat het reguliere private lease aanbod (als in; >500 euro per maand voor een C-segmenter) geen goeie deal is, ben ik met je eens :P maar die EV's voor een paar honderd euro per maand? Die vind ik echt niet zo gek; trek er eerst 50 euro per maand aan verzekering vanaf en nog wat tientjes aan onderhoud, het bedrag wat resteert aan afschrijving is helemaal niet zo bijzonder hoog.

Dat je veelal goedkoper rondrijd in een 2ehands auto lijkt me wel duidelijk, maar dat vind ik een oneerlijk vergelijk. En bij EV's is het tweedehands aanbod vaak vrij minimaal of het gaat om verouderde techniek.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 11-02-2021 12:21 ]

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Die zijn er best hoor :)Het laatste geval lijkt me duidelijk, zeker als je in de stad woont is een eigen auto al snel 30 euro per maand wegenbelasting en 80 euro verzekering. Dan heb je voor een paar tientjes toch de aanschaf en het onderhoud al gehad. Zelfs tov een occasion vind ik dat helemaal geen gekke deal.
Allemaal verlopen aanbiedingen van auto's met allerlei mitsen en maren. Heb je ook het bewijs dat die auto's duurder zouden zijn geweest als je ze zou kopen en na 4 jaar met 40k op de teller verpatsen?
Dat het reguliere private lease aanbod (als in; >500 euro per maand voor een C-segmenter) geen goeie deal is, ben ik met je eens :P maar die EV's voor een paar honderd euro per maand? Die vind ik echt niet zo gek; trek er eerst 50 euro per maand aan verzekering vanaf en nog wat tientjes aan onderhoud, het bedrag wat resteert aan afschrijving is helemaal niet zo bijzonder hoog.
EV en onderhoud? Een brandstofauto heeft in de eerste 4 jaar al amper noemenswaardig onderhoud, een EV nog minder. Enkel een setje banden van 200 euro in 4 jaar en doe eens gek met een luchtfilter.
Dat je veelal goedkoper rondrijd in een 2ehands auto lijkt me wel duidelijk, maar dat vind ik een oneerlijk vergelijk. En bij EV's is het tweedehands aanbod vaak vrij minimaal of het gaat om verouderde techniek.
Ik vergelijk niet met occasions. Dat zou appels met peren vergelijken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Persoonlijk denk ik dat de vraag komt vanuit een gebrek aan perspectief. Voor veel mensen is het niet voor te stellen hoe je veel geld moet verdienen. De focus ligt dan enkel op het veel geld verdienen terwijl geld nooit een doel is. Geld is slechts een uitkomst van de tijd en moeite die je ergens in steekt. Een goed stel hersenen is natuurlijk geen nadeel en niet iedereen stond voorraan met het uitdelen maar dat is geen sleutel tot succes.
Andere mensen zien een zekere competentie die zijzelf waarschijnlijk niet hebben en dat leidt vaak tot jaloezie/afgunst. Als ik het niet heb, dan mag jij het ook niet. Als ik deze mensen vertel dat ik gemiddeld 14 uren per dag werk dan is het eerste wat ik te horen krijg dat ik gek ben.

[ Voor 8% gewijzigd door TheZenMeister op 11-02-2021 12:48 ]

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:42
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Allemaal verlopen aanbiedingen van auto's met allerlei mitsen en maren. Heb je ook het bewijs dat die auto's duurder zouden zijn geweest als je ze zou kopen en na 4 jaar met 40k op de teller verpatsen?

[...]

EV en onderhoud? Een brandstofauto heeft in de eerste 4 jaar al amper noemenswaardig onderhoud, een EV nog minder. Enkel een setje banden van 200 euro in 4 jaar en doe eens gek met een luchtfilter.

[...]

De ANWB heeft het doorgerekend met een Nissan Micra. PL is in dat geval echt wel goedkoper, ook zonder rente van financiering. https://www.anwb.nl/auto/...rivate-leasen-vergelijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BaseLine schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:48:
[...]

De ANWB heeft het doorgerekend met een Nissan Micra. PL is in dat geval echt wel goedkoper, ook zonder rente van financiering. https://www.anwb.nl/auto/...rivate-leasen-vergelijken
Voor een periode van 5 jaar met 10k kms.
Bijna niemand koopt een nieuwe auto om die na 5 jaar en 50k km weer te verkopen, dat is de meeste ongunstige manier van auto rijden (dus voor het vergelijk van de ANWB weer perfect..).

Zelf zou ik altijd zelf de rekensom maken, de ANWB is natuurlijk niet geheel objectief als aanbieder van PL :).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 16:26 ]

• RazorMaron
  • Laatst online: 18-06 20:27
Dat mensen überhaupt die vragen stellen, je weet toch wel wanneer een bak een lease is/was. Vele Outlanders, Mondeo's, Volvo's. Nu ook de Kia E-Niro en zo kan je doorgaan.

Al moet ik zeggen dat ik lease-bakken altijd een bepaalde uitstraling vind hebben en het stuk voor stuk lelijke bakken vind. Maar ik heb dan ook een hele aparte smaak auto's, dus dat laatste puntje zal meer aan mij liggen. :P

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

[...]

[...]

Ja, aanbiedingen verlopen na een tijdje. Dat betekent niet dat de mensen die op dat moment voor PL hebben gekozen, er een slechte deal aan hebben gemaakt.
Jij vroeg voorbeelden, hier heb je ze, en nu komen er meer voorwaarden :P

En dat kan je toch simpel uitrekenen? Met wat grof hoofdrekenen schrijf je op zo'n Citigo eens 100 euro per maand af. Das 5000 euro, en ik verwacht dat zo'n auto meer afschrijft dan dat.

Ook negeer je de use case 'hoge verzekering voor jongeren' die je met PL ook kan afdekken met zo'n A-segment gebakje voor 169 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
[...]

/edit
Vergelijkbaar model is nu op privatelease.jeep.nl 522/maand.. Maar dat is zonder onderhandelen of acties... Dat valt me reuze mee..

Maar alsnog ga ik liever geen betalingsverplichting van +-500/maand aan... Ik ben dat nu ook kwijt maar mijn afschrijving kan ik natuurlijk in 2026 ook ergens anders aan besteden :)

En tot nu toe steek ik die 75 euro onderhoud die ik reserveer nog grotendeels in mijn zak, ik heb alleen een beurtje laten uitvoeren a 200 euro... Maargoed, ik zal vast ook een keer pech hebben ergens...
De afschrijving kan je niet ergens anders aan uitgeven natuurlijk, die schrijf je af. En van 23.500 naar 5.000 in 5 jaar is 18.500, dat is 308 per maand. Als je dan de 215 van onderhoud, verzekering en wegenbelasting erbij telt zit je al op de 523. En rij je in een oudere auto en draag je het risico van tegenvallend onderhoud en schades. Moet je nagaan hoe dat vergelijk gaat bij een nieuwe Renegade van nog 15k erbij :)

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

[...]

[...]

Een setje banden voor 200 euro elke 4 jaar? Benieuwd wat je daarvoor onder je auto hebt liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:04:
[...]

De afschrijving kan je niet ergens anders aan uitgeven natuurlijk, die schrijf je af. En van 23.500 naar 5.000 in 5 jaar is 18.500, dat is 308 per maand. Als je dan de 215 van onderhoud, verzekering en wegenbelasting erbij telt zit je al op de 523. En rij je in een oudere auto en draag je het risico van tegenvallend onderhoud en schades. Moet je nagaan hoe dat vergelijk gaat bij een nieuwe Renegade van nog 15k erbij :)
Ja, ik bedoelde meer dat die afschrijving gewoon op een bankrekening staat en als ik in 2026 geen auto meer wil kan ik het ergens anders aan uitgeven.. Maargoed, dan vergeet ik even dat ik het in 2020 al een keer uitgegeven heb dus helemaal eerlijk is dat inderdaad niet :)

Maargoed, een LM is ook geen filantropische instelling dus ik kan me ook weer niet voorstellen dat het honderden euro's per maand scheelt..

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 11-02-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:04:
[...]
Aan de andere kant, als hij er een paar jaar langer in rijd gaat er zo 75 euro per maand aan kosten van af. En dat is een keuze die er nu wel is, maar als je een PL pakt er niet is. Beide hebben hun voor en nadelen :)

[removed]

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ja, aanbiedingen verlopen na een tijdje. Dat betekent niet dat de mensen die op dat moment voor PL hebben gekozen, er een slechte deal aan hebben gemaakt.
Jij vroeg voorbeelden, hier heb je ze, en nu komen er meer voorwaarden :P
Nee, ik vroeg voorbeelden waarbij een PL goedkoper is dan de auto zelf kopen. Niet of er voordelige PL opties zijn. Net als dat ik geen oordeel heb gegeven over de genoemde PL voorbeelden, ik heb niet gezegd of het een goede of slechte deal is.
Ook negeer je de use case 'hoge verzekering voor jongeren' die je met PL ook kan afdekken met zo'n A-segment gebakje voor 169 euro per maand.
Nee, die vergeet ik niet. Veel jongeren hebben een prima voordelige verzekering als ze bijvoorbeeld bromfiets hebben gereden. De schadevrije jaren die daarmee opgebouwd worden kunnen dan meegenomen worden.

Jij gaat dan weer voorbij aan het feit dat er ook LM zijn die eisen stellen aan de leeftijd:
Leeftijdsgrenzen autolease

Een beperkt aantal leasemaatschappijen eist dat de bestuurder minimaal 21 of 24 jaar oud is. Sommige leasebedrijven rekenen een maandelijkse toeslag van €10 tot €25 onder de 24 jaar.

Ongeveer de helft van de leasemaatschappijen hanteert een maximum leeftijdgrens van bijvoorbeeld 75 of 80 jaar. In het Autolease-collectief van de Consumentenbond kunnen ook ouderen terecht.
https://www.consumentenbond.nl/private-lease/voor-en-nadelen

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Ja, ik bedoelde meer dat die afschrijving gewoon op een bankrekening staat en als ik in 2026 geen auto meer wil kan ik het ergens anders aan uitgeven.. Maargoed, dan vergeet ik even dat ik het in 2020 al een keer uitgegeven heb dus helemaal eerlijk is dat inderdaad niet :)

Maargoed, een LM is ook geen filantropische instelling dus ik kan me ook weer niet voorstellen dat het honderden euro's per maand scheelt..
Maar degene met pl kan die 23.500 (minus 300 iedere maand) wel elders uitgeven/beleggen/aflossen ;). Als jouw hypotheek rente 3% is, kun je met aflossen 3% besparen.

Dus uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer, waarbij een Jeep doorgaans minder aantrekkelijk in de pl is dan een VW Golf of andere mainstream auto. (Meer vraag > lagere inkoopkosten voor dealer en hogere restwaarde).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 13:31 ]

• Drardollan
Jeroenneman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:05:
[...]

Een setje banden voor 200 euro elke 4 jaar? Benieuwd wat je daarvoor onder je auto hebt liggen.
Dat moet je aan de LM vragen. Ik koop geen banden van 50 euro.

Maar de gemiddelde Citigo of vergelijkbare grootte (veel genoemd in dit topic) heeft hele goedkope bandjes hoor: https://www.autobanden-365.nl/autobanden/Skoda/Citigo.html

• Drardollan
BaseLine schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:48:
[...]

"Wij van WC Eend".

Alleen al de posten bij Verzekering en Motorrijtuigenbelasting zijn toch lachwekkend? Motorrijtuigenbelasting daalt niet in de loop der jaren ineens magisch als een auto ouder wordt.
Ook gaan ze uit van een lening die je nodig zou hebben, dan wordt de eigen auto snel duurder inderdaad.
Overige kosten zijn ook grappig, ook voor die leaseauto zal je autowassen moeten betalen of een lakstift als je een steentje hebt. Beiden gaan de LM niet voor je betalen.

Natuurlijk, als jij een uitgeklede Nissan Micra onder de kont wil hebben met allerlei beperkingen zoals 10k kilometers per jaar dan is het een prima deal. Als je wat meer verwacht (airco, electrische ramen achter, e.d.) dan gaat dat tarief rap omhoog. Terwijl je dat zelf bij de dealer ongetwijfeld voor een deel uit kan onderhandelen. Niemand betaald de 'list prijs', er is altijd wel een actie bij de dealers.

Nogmaals, niets mis met PL en ook niet met een Nissan Micra. Er zijn hordes mensen waar een dergelijke PL deal een hele verstandige en goede keuze is.

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Ik snap het wel maar er zijn wel wat verschillende situaties die nu besproken worden,
-Auto van de zaak (gekocht door je werkgever)
-Leaseauto van de zaak (lease via je werkgever)
-Private lease
-Lening voor je privéauto

En ik denk dat ik over elk punt wel een andere mening kan vormen, als de eerste vraag is van iemand ''is het lease'' i.p.v. laat is zien of wat is de kleur etc. dan denk ik dat je kunt stellen de factor gunning zeer laag is ;)

• Drardollan
GOskMet schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:38:
Ik snap het wel maar er zijn wel wat verschillende situaties die nu besproken worden,
-Auto van de zaak (gekocht door je werkgever)
-Leaseauto van de zaak (lease via je werkgever)
-Private lease
-Lening voor je privéauto

En ik denk dat ik over elk punt wel een andere mening kan vormen, als de eerste vraag is van iemand ''is het lease'' i.p.v. laat is zien of wat is de kleur etc. dan denk ik dat je kunt stellen de factor gunning zeer laag is ;)
Elke optie die je noemt zal voor een bepaalde groep personen de beste keus zijn, elke situatie is verschillend.

Je woordkeuze "gunning" vind ik een hele goede. Ik denk dat een hoop mensen elkaar geen nieuwe auto (of mooie spullen in het algemeen) gunt. Mij persoonlijk maakt het, om ontopic te gaan, geen bal uit. Elke constructie die je noemt kost geld en levert iets op voor de automobilist.

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Nee, ik vroeg voorbeelden waarbij een PL goedkoper is dan de auto zelf kopen.
En die heb ik je gegeven. Het excelletje voorkauwen is mij iets teveel werk, zeker omdat daar dan sowieso een reactie op komt 'ja maar dit is 5 euro duurder!' of iets dergelijks. Ik ben er van overtuigd dat je aan die genoemde aanbiedingen een sterke deal hebt, goedkoper dan een prive aanschaf.
Nee, die vergeet ik niet.
Je zei er niks over in je reactie.
Veel jongeren hebben een prima voordelige verzekering als ze bijvoorbeeld bromfiets hebben gereden. De schadevrije jaren die daarmee opgebouwd worden kunnen dan meegenomen worden.
Lang niet iedere jongere rijdt bromfiets, en lang niet iedereen vanaf z'n 16e. En dan nog; ik noemde een voorbeeld van 80 euro per maand omdat ik denk dat dat gemiddeld is; ik ken ook 20'ers die 120 euro per maand moesten betalen voor de verzekering van een Chevrolet Spark in regio Almere...
Jij gaat dan weer voorbij aan het feit dat er ook LM zijn die eisen stellen aan de leeftijd:

[...]

https://www.consumentenbond.nl/private-lease/voor-en-nadelen
Niet elke LM doet dat en uiteindelijk is zo'n toeslag soms wel te overzien.

Zoals ik hiervoor al zei; dat het voor Jan Modaal in een gemiddelde auto duurder is om te private leasen, dat ben ik met je eens. Maar dat er situaties bestaan en dat er voorbeelden bestaan waarin PL goedkoper is, daar is imho geen twijfel over mogelijk.
Dat je goed de kleine lettertjes moet lezen en dat je in een specifiek straatje moet vallen? Dat klopt.
Maar de gemiddelde Citigo of vergelijkbare grootte (veel genoemd in dit topic) heeft hele goedkope bandjes hoor
Volgens mij gaat het over de EV versie, die wat zwaarder is. Daar gaan vast weer iets duurdere bandjes onder die sneller slijten.

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:42:
[...]

En die heb ik je gegeven. Het excelletje voorkauwen is mij iets teveel werk, zeker omdat daar dan sowieso een reactie op komt 'ja maar dit is 5 euro duurder!' of iets dergelijks. Ik ben er van overtuigd dat je aan die genoemde aanbiedingen een sterke deal hebt, goedkoper dan een prive aanschaf.
En ik ben er niet van overtuigd, let's agree to disagree ;)
[...]
Je zei er niks over in je reactie.
Klopt :)
Lang niet iedere jongere rijdt bromfiets, en lang niet iedereen vanaf z'n 16e. En dan nog; ik noemde een voorbeeld van 80 euro per maand omdat ik denk dat dat gemiddeld is; ik ken ook 20'ers die 120 euro per maand moesten betalen voor de verzekering van een Chevrolet Spark in regio Almere...
Appels en peren, want dan moet je die Chevvie ook in de lease doorrekenen. Als we uitgaan van een Citigo (zoals vaak genoemd), dan betaal je ook zonder schadevrije jaren echt geen 50 euro per maand verzekering (WA).
[...]

Niet elke LM doet dat en uiteindelijk is zo'n toeslag soms wel te overzien.
Sommige rekenen het los, sommige in het tarief en sommige doen er sowieso niets mee. Net als een verzekering niet altijd op trede 0 zal beginnen.
Zoals ik hiervoor al zei; dat het voor Jan Modaal in een gemiddelde auto duurder is om te private leasen, dat ben ik met je eens. Maar dat er situaties bestaan en dat er voorbeelden bestaan waarin PL goedkoper is, daar is imho geen twijfel over mogelijk.
Dat je goed de kleine lettertjes moet lezen en dat je in een specifiek straatje moet vallen? Dat klopt.
We hadden al agreed to disagree toch ;)
Volgens mij gaat het over de EV versie, die wat zwaarder is. Daar gaan vast weer iets duurdere bandjes onder die sneller slijten.
Maken we er 300 van voor 4 bandjes ;) Maar dat zijn echt de kosten niet in die klasse. Het is geen supersnelle bak die dure hogesnelheidsbanden moet hebben in een speciale maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:45:
Appels en peren, want dan moet je die Chevvie ook in de lease doorrekenen. Als we uitgaan van een Citigo (zoals vaak genoemd), dan betaal je ook zonder schadevrije jaren echt geen 50 euro per maand verzekering (WA).
Even snel op Autotrack de eerste de beste Citigo gepikt (die nota bene toch 2 jaar oud is), random straat in Almere gepakt (1326BB uitgekozen) en een denkbeeldig persoon geboren op 01-01-2003 ingevuld :P

Independer rekent dat als volgt voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbFhzpWMO0f2CFz4lqfvfuX_NjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXmoNbPNe8AfGm9AbJx9v8aN.jpg?f=fotoalbum_large

En nee, dat ligt niet aan de auto. De eerste de beste Chevrolet kost het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoLyiP11PWXGxo1v0qqa_m8jKsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YikoLzcjbNLagy6d5dLJRxll.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf tot mijn 24e nog nooit minder dan 50 euro per aand aan een autoverzekering verzekering betaald :P

Auto's verzekeren is voor jongeren extreem prijzig, en middels Private Lease kan je die kosten soms wel degelijk vermijden als jongere. Of je er verstandig aan doet (denk aan hypotheek of huurwoning) is een ander verhaal, maar het is 1 van de scenario's waarin je het imho toch kan overwegen.

Zo is zo'n 169/maand privateleasegebakje in geen enkel opzicht een slechte deal, zelfs niet met een tientje 'jongerentoeslag'.
Maken we er 300 van voor 4 bandjes ;) Maar dat zijn echt de kosten niet in die klasse. Het is geen supersnelle bak die dure hogesnelheidsbanden moet hebben in een speciale maat.
Dat klopt inderdaad.

Maar let's agree to disagree inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Haha het is eerder andersom natuurlijk, jij hebt 23.500 moeten investeren en dat hoeft met PL niet.
redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Aan de andere kant, als hij er een paar jaar langer in rijd gaat er zo 75 euro per maand aan kosten van af. En dat is een keuze die er nu wel is, maar als je een PL pakt er niet is. Beide hebben hun voor en nadelen :)
Zeker, dan is die auto alleen al 6 a 7 jaar en dan ga je dat vergelijken met een van 0-4 jaar. Natuurlijk is dat goedkoper. Als je er een pakt van 20 jaar is het misschien nog wel goedkoper.

[ Voor 29% gewijzigd door Thomas18GT op 11-02-2021 14:07 ]

• Drardollan
Richh schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Even snel op Autotrack de eerste de beste Citigo gepikt (die nota bene toch 2 jaar oud is), random straat in Almere gepakt (1326BB uitgekozen) en een denkbeeldig persoon geboren op 01-01-2003 ingevuld :P

Independer rekent dat als volgt voor:
[Afbeelding]

En nee, dat ligt niet aan de auto. De eerste de beste Chevrolet kost het volgende.

[Afbeelding]
Ik schrik van deze tarieven. En ik blijf het gevoel houden dat LM dit toch ook meenemen, met dit soort tarieven voor de verzekering blijft er niets over voor ze. Maar ik in ieder geval bij de ANWB niet vinden dat het duurder wordt als je net 18 bent zonder schadevrije jaren. Bizar, dat had ik niet verwacht.
Ik heb zelf tot mijn 24e nog nooit minder dan 50 euro per aand aan een autoverzekering verzekering betaald :P

Auto's verzekeren is voor jongeren extreem prijzig, en middels Private Lease kan je die kosten soms wel degelijk vermijden als jongere. Of je er verstandig aan doet (denk aan hypotheek of huurwoning) is een ander verhaal, maar het is 1 van de scenario's waarin je het imho toch kan overwegen.

Zo is zo'n 169/maand privateleasegebakje in geen enkel opzicht een slechte deal, zelfs niet met een tientje 'jongerentoeslag'.
169/maand wordt wel lastig denk ik, eerder 199. Maar dan nog, als normaal de verzekering 120 is dan heb je inderdaad erg goede deal als jongere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik schrik van deze tarieven. En ik blijf het gevoel houden dat LM dit toch ook meenemen, met dit soort tarieven voor de verzekering blijft er niets over voor ze. Maar ik in ieder geval bij de ANWB niet vinden dat het duurder wordt als je net 18 bent zonder schadevrije jaren. Bizar, dat had ik niet verwacht.
De LM verzekerd onder hele andere voorwaarden, en houden in sommige gevallen dit zelf binnenshuis en rekenen dit door in het tarief en een gedeelte in het eigen risico.

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:04:
[...]
Zeker, dan is die auto alleen al 6 a 7 jaar en dan ga je dat vergelijken met een van 0-4 jaar. Natuurlijk is dat goedkoper. Als je er een pakt van 20 jaar is het misschien nog wel goedkoper.
Volgens mij gaf ik als voordeel aan dat hij de keuze heeft om na 5 jaar met een eigen auto door te rijden, welke keuze je niet hebt met een private lease. Je legt hier dus de nadruk op het verkeerde stuk van mijn post.

Sowieso moet je er mee op letten dat private lease duidelijk voor een bepaalde doelgroep is. En als je binnen die groep valt kan het misschien wel voordeliger zijn, val je buiten die groep is zelf kopen al snel voordeliger.
Drardollan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:14:
[...]
De grote LM'en zijn hun eigen verzekeringsmaatschappij. Die hebben een andere doelgroep waardoor je de kosten niet zo kunt vergelijken, daarnaast moeten die op het geheel winst maken en niet alleen op het verzekerings-onderdeel.

[removed]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Haha het is eerder andersom natuurlijk, jij hebt 23.500 moeten investeren en dat hoeft met PL niet.
Als je zijn posts in dit topic zo'n beetje doorleest blijkt dat hij afgeeft op z'n collega met een PL contract en zijn eigen keuzes (een occasion) vervolgens voor zichzelf gaat goed praten met onjuiste argumenten.
Dat is nou net het gedrag waar de TS zich zo aan ergert :D.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Volgens mij gaf ik als voordeel aan dat hij de keuze heeft om na 5 jaar met een eigen auto door te rijden, welke keuze je niet hebt met een private lease. Je legt hier dus de nadruk op het verkeerde stuk van mijn post.

Sowieso moet je er mee op letten dat private lease duidelijk voor een bepaalde doelgroep is. En als je binnen die groep valt kan het misschien wel voordeliger zijn, val je buiten die groep is zelf kopen al snel voordeliger.
Inderdaad, als je langer dan 5 jaar met je auto wil doen dan val je buiten de doelgroep en gaan vergelijkingen mank, want je gaat een auto van 5 jaar met een nieuwe vergelijken. Je kan ook na je PL contract een auto van 5 jaar oud kopen.
Sport_Life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Als je zijn posts in dit topic zo'n beetje doorleest blijkt dat hij afgeeft op z'n collega met een PL contract en zijn eigen keuzes (een occasion) vervolgens voor zichzelf gaat goed praten met onjuiste argumenten.
Dat is nou net het gedrag waar de TS zich zo aan ergert :D.
Haha precies, dat probeer ik ook de hele tijd duidelijk te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 10:20
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Bij een TCO benadering is dat niet relevant. Afschrijving is het verschil tussen aankoop/verkoop en daarmee is dat afgedekt en niet meer relevant. Uiteindelijk koopt en verkoopt de leasemaatschappij ook een auto en brengt jou een bedrag in rekening dat voldoet dat af te dekken.
Maar waarom is die benadering logisch? Dat is voor accountants interessant, toch niet voor de gewone burger?
Strikvraag:
Als je een auto van 20k koopt en contant afrekent maar je hebt tegelijkertijd een studieschuld van 20k; is de auto dan van jou of van de overheid?

Of; je koopt dezelfde auto, hebt geen studieschuld en leent 20k voor de auto; is de auto nu van jou of van de bank?

Tot slot; je sluit private lease af en laat 20k spaargeld op de bank staan; is de auto nu van jou?

Juridisch gezien is het heel eenvoudig, bij koop ben je eigenaar en bij lease niet. Echter, als het gaat om "pronken met andermans veren" wordt het een heel andere benadering waar leasen/lenen exact hetzelfde resultaat hebben.
Dat is een mooie... :)

In het eerste geval is de auto van jou en je diploma nog niet. In het 2e geval is de auto van de bank. In het 3e geval is de auto vooral van de Leasemij, maar had je hem wel kunnen kopen. Waarschijnlijk gaat het hier om een slimme rekenaar, die het voordeligst uit wil zijn.

Zoals gezegd, ik rijdt een oude, lelijke maar ontzettend fijne auto die alleen de kenners iets zegt. Maar daar ben ik trotser op dan ik zou zijn op een gloednieuwe leaseauto; dat zijn vrijwel altijd de saaiere modellen/uitvoeringen/kleuren/motoriseringen. En voor mijn gevoel is het dan ook niet mijn auto.

• PatrickH89
  • Laatst online: 16-06 20:39
[...]

[...]

[...]

Ik snap niet dat je zo moeilijk doet. Ik ga het je niet voorrekenen, maar ik heb als voorbeeld de ZS EV PL met subsidie en dat is absoluut goedkoper dan nieuw kopen, zelfs nu ik door corona mijn kilometers niet haal. Ik heb persoonlijk de vergelijking gemaakt met een occassion van 8k. Met de kilometers die ik heb berekend kwam de PL van een nieuwe ZS EV gunstiger uit. Nu dat aantal wat lager is zou de balans net anders uit kunnen pakken (20k per jaar, ik voorzie dat ik die andere jaren gewoon ga aantikken), maar alsnog is het veel goedkoper dan de ZS EV nieuw aanschaffen.

Ik neem ook aan dat je met je nieuwe auto gewoon de standaard onderhoudsbeurten doet, in het geval van de ZS EV ieder jaar (of 25k kilometers meen ik). Die beurt is niet duur, maar nihil zou ik het niet noemen.

Het is overigens verder weinig relevant dat jij vindt dat er mitsen en maren aan die aanbiedingen zitten (dat is totaal niet relevant voor PL vs nieuw kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Dieken Taffert schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:32:
Maar waarom is die benadering logisch? Dat is voor accountants interessant, toch niet voor de gewone burger?
Nou voor mij als gewone burger vind ik dit echter ook de juiste benadering.

A) Het voorbeeld dat ik eerder gaf was van een 25 jarige die op zichzelf woont maar een auto rijdt die hij bij elkaar heeft gespaard toen hij bij zijn ouders woonde. Door hogere vaste lasten blijft er geen geld over voor reservering t.b.v. afschrijving, als de auto afgeschreven is zal er een stap terug gedaan moeten worden. Ondanks dat die persoon hem gewoon uit eigen zak betaald heeft rijdt hij een auto die hij eigenlijk niet kan betalen alleen weet hij dit zelf nog niet.

B) Aan de andere kant van de balans kan er iemand zijn die na zijn studie begint met werken, een auto nodig heeft en kiest voor een betrouwbare representatieve auto (om wat voor reden dan ook). Hij heeft geen eigen vermogen dus kiest voor private lease of financiering.

In mijn optiek kan A zijn uit eigen zak betaalde auto eigenlijk niet betalen.Ondanks dat B geen euro gespaard had voor zijn auto kan hij hem daarentegen wel betalen. En dit is dus het verschil tussen kijken naar cashflow of liquide middelen. Liquide middelen zegt iets over het verleden, cashflow over het heden en de toekomst.

Persoonlijk vind ik cashflow een betere definitie voor betaalbaarheid dan liquide middelen. Dit is juist waar het bij veel mensen mis gaat bij bepaling van kosten. Met teveel focus op aanschafprijs lijkt mijn elektrische auto een dure auto terwijl onder de streep goedkoper uit ben dan de meeste.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 11-02-2021 20:27 ]

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Inderdaad, als je langer dan 5 jaar met je auto wil doen dan val je buiten de doelgroep en gaan vergelijkingen mank, want je gaat een auto van 5 jaar met een nieuwe vergelijken. Je kan ook na je PL contract een auto van 5 jaar oud kopen.
Tja, alleen bij een PL moet je dus 5 jaar vooruit kijken en met een eigen auto kun je tussendoor bepalen wat je wil. Je moet niet net doen of een P alleen voordelen heeft. Er zitten voordelen aan, maar zo zitten er aan een eigen auto ook allerlei voordelen.
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:26:
[...]
Nou voor mij als gewone burger vind ik dit echter ook de juiste benadering.

A) Het voorbeeld dat ik eerder gaf was van een 25 jarige die op zichzelf woont maar een auto rijdt die hij bij elkaar heeft gespaard toen hij bij zijn ouders woonde. Door hogere vaste lasten blijft er geen geld over voor reservering t.b.v. afschrijving, als de auto afgeschreven is zal er een stap terug gedaan moeten worden. Ondanks dat die persoon hem gewoon uit eigen zak betaald heeft rijdt hij een auto die hij eigenlijk niet kan betalen alleen weet hij dit zelf nog niet.

B) Aan de andere kant van de balans kan er iemand zijn die na zijn studie begint met werken, een auto nodig heeft en kiest voor een betrouwbare representatieve auto (om wat voor reden dan ook). Hij heeft geen eigen vermogen dus kiest voor private lease of financiering.

In mijn optiek kan A zijn uit eigen zak betaalde auto eigenlijk niet betalen.Ondanks dat B geen euro gespaard had voor zijn auto kan hij hem daarentegen wel betalen. En dit is dus het verschil tussen kijken naar cashflow of liquide middelen. Liquide middelen zegt iets over het verleden, cashflow over het heden en de toekomst.
In mijn optiek loopt A geen enkel risico want hij heeft voor zijn auto gespaard. B daarentegen gaat een contract aan terwijl hij pas net begint met werken. Valt zijn baan tegen, wordt hij ontslagen of zijn contract niet verlengd zit hij vast aan de vaste lasten.

Oftewel A kan zijn auto prima betalen, hij zal alleen toch tussendoor moeten sparen of genoegen nemen met een goedkopere auto als zijn huidige op is. B loopt echter een groot risico omdat hij hoge vaste maandelijkse lasten heeft en/of een financiering.

Daarnaast is dit een aparte redenering want je vergelijkt een persoon A die niet tegen de afschrijving kan sparen, met een persoon B die eenzelfde bedrag aan PL wel kan betalen. Wil je dat eerlijk maken moet je een persoon B pakken die een private lease neemt maar maandelijks tekort komt om die te betalen ;) (of, wat logischer is, je gaat er van uit dat persoon A wel de afschrijving kan sparen)
Persoonlijk vind ik cashflow een betere definitie voor betaalbaarheid dan liquide middelen. Dit is juist waar het bij veel mensen mis gaat bij bepaling van kosten. Met teveel focus op aanschafprijs lijkt mijn elektrische auto een dure auto terwijl onder de streep goedkoper uit ben dan de meeste.
TCO is inderdaad best belangrijk. Aan de andere kant is het natuurlijk we zo dat als je de aanschafprijs niet kunt betalen het heel snel ophoudt. Ondanks dat de TCO misschien wel lager is.

En over de kosten, in sommige gevallen is een PL wat goedkoper, meestal is een PL echter toch echt duurder dan zelf een auto rijden. En dat is ook nogal logisch aangezien de leasemaatschappij ook winst moet maken. Zakelijk lease is wat anders, maar dan komen er allerlei subsisdies bij en wordt een gedeelte door de baas betaald. En dat is weer geen eerlijke vergelijking met een eigen auto.

[removed]

• assje
redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:16:
TCO is inderdaad best belangrijk. Aan de andere kant is het natuurlijk we zo dat als je de aanschafprijs niet kunt betalen het heel snel ophoudt. Ondanks dat de TCO misschien wel lager is.
En daar is een weerstand tegen lenen dus contraproductief. Als je door te lenen een auto kunt kopen met een lagere TCO dan is het gewoon zonde dit niet te overwegen. Zeker op dit moment met elektrische auto's is dit gewoon een realistisch scenario.

De kosten van de auto zitten in de TCO, niet in de aanschafprijs; dat is simpelweg een investering in een asset met negatieve waardeontwikkeling (afschrijving). Je geld is pas weg als het afgeschreven is, tot die tijd staat er gewoon een asset met waarde tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Daarnaast is dit een aparte redenering want je vergelijkt een persoon A die niet tegen de afschrijving kan sparen, met een persoon B die eenzelfde bedrag aan PL wel kan betalen. Wil je dat eerlijk maken moet je een persoon B pakken die een private lease neemt maar maandelijks tekort komt om die te betalen ;) (of, wat logischer is, je gaat er van uit dat persoon A wel de afschrijving kan sparen)
Dat was volgens mij ook een beetje het punt, omdat het ook om de definitie van "kunnen betalen" ging. Er wordt een beetje omheen gedraald door het te hebben over "eigenlijk niet kunnen betalen", maar als je alle bezittingen in een geldwaarde uitdrukt dan teert de ene in en de ander blijft stabiel. Dat is in die context dus "eigenlijk niet kunnen betalen", degene die het eigenlijk niet kan betalen is dus degene die het wel kan betalen maar er in zekere zin op achteruit gaat gedurende de levensduur van de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 11-02-2021 21:50 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 21:47
_eLMo_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Lease staat gelijk aan financiering wat mij betreft, je loopt dezelfde risico's. Eerder van de auto af brengt ook afkoopsommen (ivm verschil lineariteit afschrijving) met zich mee.
Alleen verzekerd een leasemaatschappij altijd allrisk zodat je bij een total loss / ongeluk of de financiering afgekocht hebt, of een nieuwe auto hebt. Dat kun je zelf natuurlijk ook als je financiert.

Lease is wat mij betreft gewoon financieren met extra gemak (waar je voor betaald) en minder mogelijkheden. Niks mis mee als je je dat beseft en de nadelen die bij de voordelen horen accepteert.
Lease of financiering is inderdaad allebei een eigenlijk een vorm van huren. Van beide ben ik dan ook geen voorstander. Gewoon ouderwets sparen en daarna pas kopen. Kwestie van opvoeding en wat geduld.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 21:47
graceful schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:18:

Dit zeggen de mensen die dat vragen inderdaad ook altijd. Het een sluit het ander helemaal niet uit. :9~
In 95% van de gevallen dus wel. Waarschijnlijk ben je net als ik ook in de financiele positie die zomaar pakweg 40-50k of kan spenderen aan een auto, maar velen kunnen dat niet.

Hier wat leuk leesvoer. De meeste mensen in een auto meer dan pakweg 30K zijn toch vaak arme leasers.

https://www.cbs.nl/-/medi...erlanders-en-hun-auto.pdf

• redwing
  • Nu online
assje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:43:
[...]
En daar is een weerstand tegen lenen dus contraproductief. Als je door te lenen een auto kunt kopen met een lagere TCO dan is het gewoon zonde dit niet te overwegen. Zeker op dit moment met elektrische auto's is dit gewoon een realistisch scenario.
Een lening kost ook geld dus dat moet je dan met je TCO meenemen. Daardoor is de kans groot dat je TCO negatief uit gaat pakken. Daarnaast ga je dan een relatief groot risico aan voor een auto. Kun je de lasten om wat voor reden dan ook niet betalen ben je de auto kwijt en heb je nog steeds een schuld. Het is dus eerder verstandig om dit juist niet teveel te overwegen.
De kosten van de auto zitten in de TCO, niet in de aanschafprijs; dat is simpelweg een investering in een asset met negatieve waardeontwikkeling (afschrijving). Je geld is pas weg als het afgeschreven is, tot die tijd staat er gewoon een asset met waarde tegenover.
Dat klinkt leuk als je een bedrijf bent en genoeg vrij geld hebt. Particulier is het echter een stuk minder leuk als je weet dat je weliswaar 8k voor de deur hebt staan, maar tegelijkertijd een schuld hebt van 5k en je je vaste lasten niet kunt betalen. Dan kun je die auto wel weer verkopen, maar dat moet dan snel en waarschijnlijk tegen een te lage prijs. En daarna heb je alsnog een betalingsverplichting staan voor de komende jaren.

En zoals ik al zei, als je de aanschafprijs niet kunt betalen, kun je een auto niet kopen. Ook niet als je de TCO verpreid over de jaren wel zou kunnen betalen. Je geld is dus weg zodra je de auto aangeschaft hebt, ook al staat er een waarde tegenover.
Patriot schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:47:
[...]
Dat was volgens mij ook een beetje het punt, omdat het ook om de definitie van "kunnen betalen" ging. Er wordt een beetje omheen gedraald door het te hebben over "eigenlijk niet kunnen betalen", maar als je alle bezittingen in een geldwaarde uitdrukt dan teert de ene in en de ander blijft stabiel. Dat is in die context dus "eigenlijk niet kunnen betalen", degene die het eigenlijk niet kan betalen is dus degene die het wel kan betalen maar er in zekere zin op achteruit gaat gedurende de levensduur van de auto.
Ja, maar het wordt gebracht alsof B geen risico loopt en A juist wel, terwijl het precies andersom is. Dat A moet gaan bedenken wat hij na zijn auto gaat doen klopt natuurlijk.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:01
Jeetje, zoveel aversie hier tegen lenen of huren. Ik vraag me serieus af of deze personen dan ook eerst de volledige som voor hun huis sparen en dan pas kopen, in plaats van een hypotheek te nemen. Tja want ook dat is lenen en kan toch echt niet... Oh ja over een huurhuis maar te zwijgen, want als je iets huurt kan je het dus eigenlijk niet betalen...

Oké nu ff weer serieus. Ik zie private lease gewoon als lange termijn huur. Niks mis mee toch? Dat je dan iets meer kwijt bent onderaan de streep, prima toch, maar je weet waar je aan toe bent en betaalt daar dan ook voor. Gemak van leasen is ook dat je na afloop gegarandeerd van de auto af bent. Geen gedoe met zelf verkopen of leuren bij de dealer.

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:18:
[...]

Ja, maar het wordt gebracht alsof B geen risico loopt en A juist wel, terwijl het precies andersom is. Dat A moet gaan bedenken wat hij na zijn auto gaat doen klopt natuurlijk.
Nee, want het ging niet om het risico. Het ging erom dat je 'kunnen betalen' op verschillende manieren kunt uitleggen, en dat degene die leent om te kunnen autorijden niet altijd degene is die het onverstandig is. A loopt misschien 'geen risico', maar alleen maar in de zin dat hij zeker weet dat hij nadat de auto af is de sigaar is. Dan heeft hij geen auto én geen geld om een nieuwe te kopen.

• redwing
  • Nu online
Patriot schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:44:
[...]
Nee, want het ging niet om het risico. Het ging erom dat je 'kunnen betalen' op verschillende manieren kunt uitleggen, en dat degene die leent om te kunnen autorijden niet altijd degene is die het onverstandig is.
Het gaat niet om het risico, maar wel wat het verstandigste is? Volgens mij is het risico een van de belangrijkste redenen waarom iets wel of niet verstandig is. En lenen voor een auto geeft altijd risico's. Er zijn dan ook maar heel weinig redenen waarom lenen voor een auto niet onverstandig zou zijn.
A loopt misschien 'geen risico', maar alleen maar in de zin dat hij zeker weet dat hij nadat de auto af is de sigaar is. Dan heeft hij geen auto én geen geld om een nieuwe te kopen.
Nee, A weet dat zodra de auto op is hij een auto moet vinden die minder kost of dat hij op zijn slechtst geen auto meer heeft. B weet echter dat als zijn contract niet verlengd wordt hij alsnog 500euro per maand zal moeten ophoesten voor een auto die hij dan niet kan betalen. Zeker in het gegeven voorbeeld waarbij iemand net gaat werken zal private lease in de meeste gevallen niet de slimste keuze zijn. Daarvoor wil je juist wat meer zekerheid opgebouwd hebben.

Het heeft gewoon allemaal zijn voordelen, maar private lease of lenen is zeker niet altijd de beste optie.

[removed]

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:16:
[...]

Het gaat niet om het risico, maar wel wat het verstandigste is? Volgens mij is het risico een van de belangrijkste redenen waarom iets wel of niet verstandig is. En lenen voor een auto geeft altijd risico's. Er zijn dan ook maar heel weinig redenen waarom lenen voor een auto niet onverstandig zou zijn.
Je loopt altijd risico. Het lopen van een risico an sich is niet per se onverstandig, en eigenlijk kun je zeggen dat het wezenlijk onmogelijk is om geen risico te lopen.
[...]

Nee, A weet dat zodra de auto op is hij een auto moet vinden die minder kost of dat hij op zijn slechtst geen auto meer heeft.
Het ging om het 'kunnen betalen', en in hoeverre je daar nog van kunt spreken als hij niet kan afschrijven op die auto. Als je een auto direct afrekent, maar hem na 10 jaar moet inruilen voor iets goedkopers of ervoor moet kiezen om te eindigen in de situatie (die je echt compleet bagatelliseert) dat hij helemaal geen auto meer heeft, kon hij die 1e auto dan wel echt betalen?
B weet echter dat als zijn contract niet verlengd wordt hij alsnog 500euro per maand zal moeten ophoesten voor een auto die hij dan niet kan betalen. Zeker in het gegeven voorbeeld waarbij iemand net gaat werken zal private lease in de meeste gevallen niet de slimste keuze zijn. Daarvoor wil je juist wat meer zekerheid opgebouwd hebben.
Dat er een risico is en dat dat risico niet voor iedereen hetzelfde is lijkt me duidelijk, en dat het dan fout kan gaan ook. Ik wil het in ieder geval niet ontkennen. Maar de vraag is of je in het geschetste scenario kan spreken van 'kunnen betalen' als het om die auto gaat. Als het risico dat genomen is acceptabel is dan kun je daar mijns inziens wel van spreken.
Het heeft gewoon allemaal zijn voordelen, maar private lease of lenen is zeker niet altijd de beste optie.
Volgens mij ben je de eerste die het heeft over 'altijd de beste optie' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:02:
[...]

In 95% van de gevallen dus wel. Waarschijnlijk ben je net als ik ook in de financiele positie die zomaar pakweg 40-50k of kan spenderen aan een auto, maar velen kunnen dat niet.

Hier wat leuk leesvoer. De meeste mensen in een auto meer dan pakweg 30K zijn toch vaak arme leasers.

Heb het document nu tweemaal doorgelezen maar ik kan de conclusie die je neemt niet vinden. Nergens wordt het vrij te besteden inkomen genoemd, nog wat gemiddeld persoon op zijn of haar spaarrekening heeft staan of andere liquide middelen.

Ik zou vrijuit breed met je mee willen gaan op basis van wat ik zelf zie, maar zoals ik eerder zei, de aanname kun je niet maken.

Iemand een leaseauto heeft is het niet meteen waar dat ze die zelfde auto privé niet zouden kunnen afrekenen.

Daarom, het een sluit het ander niet uit. Een lease-auto is niet álleen een financiële keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Patriot schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:55:
[...]
Je loopt altijd risico. Het lopen van een risico an sich is niet per se onverstandig, en eigenlijk kun je zeggen dat het wezenlijk onmogelijk is om geen risico te lopen.
Ja, dat is als zeggen dat een miljoen investeren in een noodlijdend bedrijf hetzelfde is als nu in Tesla investeren :P En in jouw situatie vind ik iemand die cash zijn auto betaald en kan rijden verstandiger dan iemand die nog niets heeft opgebouwd, net met een baan begint en toch al een dure verplichting voor meerdere jaren aangaat.
[...]
Het ging om het 'kunnen betalen', en in hoeverre je daar nog van kunt spreken als hij niet kan afschrijven op die auto. Als je een auto direct afrekent, maar hem na 10 jaar moet inruilen voor iets goedkopers of ervoor moet kiezen om te eindigen in de situatie (die je echt compleet bagatelliseert) dat hij helemaal geen auto meer heeft, kon hij die 1e auto dan wel echt betalen?
Ja, die kan hij betalen want die heeft hij cash afgerekend en hij kan er zonder problemen in rijden. En tuurlijk bagatelliseer ik wat er later gebeurt, want dat is simpelweg een keuze die hij heeft gemaakt. Hij loopt geen enkel risico en rijdt in een auto die hij wil hebben. Dat hij daarna terug moet naar een kleinere auto is jammer, maar alsnog een keuze.
Volgens mij ben je de eerste die het heeft over 'altijd de beste optie' ;)
Klopt, dat staat er niet zo letterlijk, maar PL wordt hier wel gebracht alsof het voor iedereen heel veel voordelen heeft en vooral goedkoop is. En dat ligt toch echt aan je situatie en wat je precies voor auto zoekt.
graceful schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 01:14:
[...]
Daarom, het een sluit het ander niet uit. Een lease-auto is niet álleen een financiële keuze.
Zakelijk eigenlijk altijd wel omdat je een veel grotere/mooiere/duurdere auto kunt rijden voor dezlefde kosten. Als je naar private lease kijkt is dat een ander verhaal, daar liggen de kosten veel dichter bij elkaar en is de private lease meestal iets duurder. Maar daarmee koop je wel risico af omdat alle extra onkosten betaald worden door de LM. Dus daar is het vaak een keuze van gemak ipv echt financieel.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

fisherman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:02:
[...]

Misschien is het niet zo bedoeld, maar je klinkt nu wel héél elitair. Ik zou geen 40-50K aan een auto spenderen, al zou het kunnen. Lease is gewoon een manier om een risico af te kopen, en redelijk zorgeloos te kunnen rijden. Handig, als je de auto echt elke dag nodig hebt, en als je vervangend vervoer binnen x aantal uur geregeld moet hebben.

Misschien hadden ze bij jouw opvoeding wat tijd van de financiële kant beter kunnen besteden bij de empathische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
[...]

Tja, alleen bij een PL moet je dus 5 jaar vooruit kijken en met een eigen auto kun je tussendoor bepalen wat je wil. Je moet niet net doen of een P alleen voordelen heeft. Er zitten voordelen aan, maar zo zitten er aan een eigen auto ook allerlei voordelen.
Je kan toch van 1 tot 5 jaar nemen? En dan kan je vaak nog je contract opzeggen als je wordt ontslagen, gaat scheiden, arbeidsongeschikt wordt en zulke dingen.

Het grootste nadeel is voor velen dat je al gauw 60 a 80k minder hypotheek krijgt. Daarnaast zijn er niet echt nadelen wat mij betreft.

Als je een nieuwe auto koopt en die moet verkopen na 2 jaar omdat je wordt ontslagen is het in ieder geval een veel duurder grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:52:
[...]
Je kan toch van 1 tot 5 jaar nemen? En dan kan je vaak nog je contract opzeggen als je wordt ontslagen, gaat scheiden, arbeidsongeschikt wordt en zulke dingen.
Als je die pakt ben je veelal een stukje duurder uit. De onzekerheid van de duur van de lease zorgt ervoor dat de leasemaatschappij wat meer risico loopt.
Het grootste nadeel is voor velen dat je al gauw 60 a 80k minder hypotheek krijgt. Daarnaast zijn er niet echt nadelen wat mij betreft.
Meestal duurder, het is in feite een lening dus meer risico, inderdaad een lagere hypotheek, je moet rekening houden met het aantal kilometers etc. Meestal allemaal maar kleine problemen, maar als je er tegen aan loopt kan het wel een groot probleem worden.
Als je een nieuwe auto koopt en die moet verkopen na 2 jaar omdat je wordt ontslagen is het in ieder geval een veel duurder grapje.
Die nieuwe auto heb je al betaald en daarvan hoef je dus alleen onderhoud te betalen. En dat is een stuk minder dan het leasebedrag. De kans dat je dus die auto kunt blijven rijden is veel groter. Maar het blijft hoe dan ook een risico natuurlijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
redwing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Als je die pakt ben je veelal een stukje duurder uit. De onzekerheid van de duur van de lease zorgt ervoor dat de leasemaatschappij wat meer risico loopt.

[...]

Meestal duurder, het is in feite een lening dus meer risico, inderdaad een lagere hypotheek, je moet rekening houden met het aantal kilometers etc. Meestal allemaal maar kleine problemen, maar als je er tegen aan loopt kan het wel een groot probleem worden.

[...]

Die nieuwe auto heb je al betaald en daarvan hoef je dus alleen onderhoud te betalen. En dat is een stuk minder dan het leasebedrag. De kans dat je dus die auto kunt blijven rijden is veel groter. Maar het blijft hoe dan ook een risico natuurlijk.
Dan wordt het gewoon een andere afweging, als je een 2 jarige PL vergelijkt met een nieuwe auto kopen en na 2 jaar verkopen geloof ik nooit dat je duurder uit bent. Dat duurder is dus helemaal niet meestal. Rekening houden met het aantal kilometers kan, maar je schat het aantal gewoon en als je eroverheen gaat is er een meerprijs per km, dat kan je dus allemaal zo uitrekenen. Een groot probleem is het in ieder geval zeker niet.

Ook dat laatste is maar net hoe je het doet, je kan een auto kopen van 35k, dan ben je het in 1 keer kwijt en moet je die 35k wel hebben. Je kan op datzelfde moment ook die 35k op een spaarrekening (of zelfs beleggen) zetten en er elke maand het PL bedrag van betalen. Je weet de kosten over de periode dus je loopt 0 risico op tegenvallende kosten, omdat je alles van tevoren weet in tegenstelling tot een auto in eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

redwing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Ja, dat is als zeggen dat een miljoen investeren in een noodlijdend bedrijf hetzelfde is als nu in Tesla investeren :P
Nee, het is alsof je op je 21e met behulp van een hypotheek (inmiddels bijna ondenkbaar, weet ik :+) een huis koopt i.p.v. wachten tot je 51e tot je hem zo kunt aftikken ;)

Grapjes terzijde, het is tekenend dat je de vergelijking zo maakt. Je bent extreem risico-avers. Ik denk dat het punt dat werd gemaakt inmiddels wel duidelijk is, ik ben van mening dat het mogelijk is om "boven je stand" te leven zonder geld te lenen en dat het mogelijk is dat iemand die geld leent niet per se boven zijn stand leeft.
Klopt, dat staat er niet zo letterlijk, maar PL wordt hier wel gebracht alsof het voor iedereen heel veel voordelen heeft en vooral goedkoop is. En dat ligt toch echt aan je situatie en wat je precies voor auto zoekt.
Dat is vooral iets wat je op die manier wil lezen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

dhrto schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:32:
Jeetje, zoveel aversie hier tegen lenen of huren. Ik vraag me serieus af of deze personen dan ook eerst de volledige som voor hun huis sparen en dan pas kopen, in plaats van een hypotheek te nemen. Tja want ook dat is lenen en kan toch echt niet... Oh ja over een huurhuis maar te zwijgen, want als je iets huurt kan je het dus eigenlijk niet betalen...
Het liefst had ik mijn huis inderdaad zo afgetikt.. Scheelt namelijk een hoop lucht die je betaald (lees: rente)...

Maar een huis is nou net dat ene ding wat je niet (makkelijk) bij elkaar spaart.. Alsnog probeer ik zo snel mogelijk (in ieder geval sneller dan 30 jaar) van die lening af te komen.

Lenen voor iets wat rond of onder de 10k kan lijkt me nooit verstandig, uitzonderingen daargelaten.. En ja, voor 10k kun je ook veilig en betrouwbaar rijden.

Dat gezegd hebbende vind ik PL net iets anders dan een lening. En stel dat je 0 geld hebt maar je kunt wel een baan krijgen op 20km (OV niet mogelijk) kan je PL (of financiering) natuurlijk gewoon zien als een investering...
graceful schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 01:14:
[...]

..

Iemand een leaseauto heeft is het niet meteen waar dat ze die zelfde auto privé niet zouden kunnen afrekenen.
Dat klopt.. Leuke anekdote; Ik wisselde van baan maar mijn detacheerder ging ervoor liggen; "Ja kan niet hoor. Je zit nog aan je leasecontract vast en contract afkopen kost 6k, dat is toch zonde van je geld?" Ik heb de LM gemailed wat ze voor die auto wilde hebben op moment X en dat geregeld.. Ex-WG stond even met zijn bek vol tanden...

Niet iedereen die leased doet dat omdat ze het geld niet hebben voor een auto.. Maar dit was zakelijke lease tegen (toen nog) 14%, dat was gewoon voordeliger dan eigen bezit...
Jeroenneman schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Misschien is het niet zo bedoeld, maar je klinkt nu wel héél elitair. Ik zou geen 40-50K aan een auto spenderen, al zou het kunnen. Lease is gewoon een manier om een risico af te kopen, en redelijk zorgeloos te kunnen rijden. Handig, als je de auto echt elke dag nodig hebt, en als je vervangend vervoer binnen x aantal uur geregeld moet hebben.

Misschien hadden ze bij jouw opvoeding wat tijd van de financiële kant beter kunnen besteden bij de empathische kant.
Ik ben het met je eens dat 40-50k aan een auto spenderen niet echt een handige keuze is. Alhoewel dat natuurlijk afhangt van je inkomen... Maar als je dan aan de andere kant een private lease afsluit voor een auto in die prijsklasse ben je natuurlijk net zo onhandig bezig.. Op het eind van de rit heb je dan ongeveer hetzelfde uitgegeven.. Want daar zijn we het inmiddels toch wel over eens? Dat er weinig verschil zitten tussen zelf aankopen en private lease?

Zakelijk is een heel ander verhaal, daar ligt een deel van de kosten vaak bij de WG en je tankt (meestal) gratis...
Thomas18GT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ook dat laatste is maar net hoe je het doet, je kan een auto kopen van 35k, dan ben je het in 1 keer kwijt en moet je die 35k wel hebben. Je kan op datzelfde moment ook die 35k op een spaarrekening (of zelfs beleggen) zetten en er elke maand het PL bedrag van betalen. Je weet de kosten over de periode dus je loopt 0 risico op tegenvallende kosten, omdat je alles van tevoren weet in tegenstelling tot een auto in eigendom.
Welke beleggingsrekening geeft mijn op een inleg van 35k (gegarandeerd) rendement van +-400 euro/maand?

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

....

[ Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2021 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Totdat je beleggingen tegenvallen en je voor je spaarrekening moet betalen :P

Simpele punt dat ik wil maken is dat je een PL moet vergelijken met een lening waar je voor een aantal jaren aan vast zit. Je loopt daarmee dus simpelweg meer risico waar je rekening mee moet houden.

Dus zoals in het eerdere voorbeeld, als je net aan je eerste baan begint is het niet slim om voor een PL van 5 jaar te gaan. Aan de andere kant als je gesettled bent en alles goed in orde is het risico veel kleiner en kan het een prima optie zijn.

Oftewel het allemaal niet te groot maken :P
Patriot schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:15:
[...]
Nee, het is alsof je op je 21e met behulp van een hypotheek (inmiddels bijna ondenkbaar, weet ik :+) een huis koopt i.p.v. wachten tot je 51e tot je hem zo kunt aftikken ;)
Nee, want dan heb je een onderpand die zo goed als altijd de lening wel blijft dekken. Dat gaat je met maar heel weinig auto's lukken :P
Grapjes terzijde, het is tekenend dat je de vergelijking zo maakt. Je bent extreem risico-avers. Ik denk dat het punt dat werd gemaakt inmiddels wel duidelijk is, ik ben van mening dat het mogelijk is om "boven je stand" te leven zonder geld te lenen en dat het mogelijk is dat iemand die geld leent niet per se boven zijn stand leeft.
Ik ben niet zo risico-avers als wel dat mensen rekening moeten houden met de risico's. Kijk naar de geschiedenis hoe vaak dit soort constructiues achteraf allerlei mensen in de problemen brengen.

En dat wil niet zeggen dat het een slechte constructie is, maar wel dat je moet opletten of het voor jpu wel de goede optie is.
Dat is vooral iets wat je op die manier wil lezen denk ik.
Misschien, maar mijn reakties waren op wat posts die wel heel makkelijk de risico's wegwuifden. Net als de optie hierboven om je geld te beleggen terwijl je het uiteindelijk weer nodig hebt voor een auto. Beleggen doe je met geld dat je knut missen, niet met geld dat je nodig hebt. Dat zijn simpelweg dingen die bij veel mensen goed gaan, maar ook al heel vaak fout zijn gegaan.

Oftewel je moet je vooral bewust zijn van de risico's en ook vantevoren bedenken wat er gebeurt als je je baan kwijt raakt of op een andere manier in de geldproblemen komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:09:

[...]

Welke beleggingsrekening geeft mijn op een inleg van 35k (gegarandeerd) rendement van +-400 euro/maand?
Ik heb het nergens over een rendement? Het hebben van die 35k op je bank is in ieder geval fijner dan dat het in je auto zit. Dan zou je er zelfs mee kunnen beleggen om überhaupt rendement te pakken (bij 3.5% het eerste jaar heb je weer 2 maanden gratis PL). Als het in je auto zit niet lukt dat natuurlijk ook niet. Dit maakt de berekening voor PL alleen nog maar gunstiger natuurlijk.
redwing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Totdat je beleggingen tegenvallen en je voor je spaarrekening moet betalen :P

Simpele punt dat ik wil maken is dat je een PL moet vergelijken met een lening waar je voor een aantal jaren aan vast zit. Je loopt daarmee dus simpelweg meer risico waar je rekening mee moet houden.

Dus zoals in het eerdere voorbeeld, als je net aan je eerste baan begint is het niet slim om voor een PL van 5 jaar te gaan. Aan de andere kant als je gesettled bent en alles goed in orde is het risico veel kleiner en kan het een prima optie zijn.

Oftewel het allemaal niet te groot maken :P
Je kan heel veilig tegen 3% rendement beleggen natuurlijk en je blijft vakkundig onder de vermogenrendementsheffing, dat is gewoon een keuze. Feit blijft dat je liever geld ter beschikking hebt dan dat niet hebben lijkt me ;)

Je kan het vergelijken met een lening, als je daar ook vanaf kan als je je ontslag krijgt, gaat scheiden of arbeidsongeschikt to wordt. Maar dat is niet bij een lening en wel een mogelijkheid bij PL, dus wat mij betreft een rare vergelijking.

[ Voor 48% gewijzigd door Thomas18GT op 14-02-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:59:
Je kan heel veilig tegen 3% rendement beleggen natuurlijk en je blijft vakkundig onder de vermogenrendementsheffing, dat is gewoon een keuze. Feit blijft dat je liever geld ter beschikking hebt dan dat niet hebben lijkt me ;)
Het blijft niet gegarandeerd. En ook in het verleden zijn er jaren geweest dat die onderuit gingen.
Je kan het vergelijken met een lening, als je daar ook vanaf kan als je je ontslag krijgt, gaat scheiden of arbeidsongeschikt to wordt. Maar dat is niet bij een lening en wel een mogelijkheid bij PL, dus wat mij betreft een rare vergelijking.
Pas sinds het aantal afgeschoten PLs omlaag ging door Corona zijn die extra zekerheden er bij de meeste aan toegevoegd. Daarnaast is dat nog steeds niet geval bij alle PLs. Dus zo'n rare vergelijking is dat niet. Zeker niet omdat er veel meer zaken zijn waardoor het kan gebeuren dat je het niet kunt betalen, of dat b.v. de gekozen auto niet meer de juiste is. Dus hoe dan ook blijft het meestal iets waar je aan vast zit voor meerdere jaren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
redwing schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:00:
[...]

Het blijft niet gegarandeerd. En ook in het verleden zijn er jaren geweest dat die onderuit gingen.

[...]

Pas sinds het aantal afgeschoten PLs omlaag ging door Corona zijn die extra zekerheden er bij de meeste aan toegevoegd. Daarnaast is dat nog steeds niet geval bij alle PLs. Dus zo'n rare vergelijking is dat niet. Zeker niet omdat er veel meer zaken zijn waardoor het kan gebeuren dat je het niet kunt betalen, of dat b.v. de gekozen auto niet meer de juiste is. Dus hoe dan ook blijft het meestal iets waar je aan vast zit voor meerdere jaren.
Naja ik zal er geen beleggingstopic van maken maar als je nog geen 3% haalt doe je echt iets fout, verder ben je het hopelijk wel met me eens dat je liever je geld op de bank hebt dan dan het in een niet-renderend (zelfs degraderend in waarde) object hebt zitten?

En we hebben het over nu toch? Nu kan je daar gewoon voor kiezen. Als je kiest voor een te kleine auto is het vaak ook nog mogelijk om een nieuw contract voor een grote(duurdere) af te sluiten. Verder zou ik niet weten waardoor je je auto niet meer zou kunnen betalen als je baan is afgeschermd, en de mogelijkheid om je baan te kunnen uitvoeren ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Thomas18GT schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:23:
[...]
Naja ik zal er geen beleggingstopic van maken maar als je nog geen 3% haalt doe je echt iets fout,
Weet je hoeveel mensen er in het verleden al in de problemen gekomen zijn doordat hun beleggingen toch tegenvielen. En daar zitten ook de mensen bij die het 'veilig' hadden belegd.
verder ben je het hopelijk wel met me eens dat je liever je geld op de bank hebt dan dan het in een niet-renderend (zelfs degraderend in waarde) object hebt zitten?
Eh, volgens mij hebben we het over een contract aangaan waarbij je over een periode van 5 jaar geld moet betalen. Zelfs als je dat geld daarvoor vantevoren al hebt, heb je wel een betalingsveplichting aangegaan ter waarde van het geld wat je aan het begin hebt. Dus ja, dan lijkt het me heel logisch dat je er ook voor zorgt dat je aan die betalingsverplichting voldoet. En dat doe je niet door het te beleggen, want het is niet geld dat je overhebt, en daarnaast heb je het geld snel nodig. Dus dan moet je het al snel op de bank zetten.
En we hebben het over nu toch? Nu kan je daar gewoon voor kiezen. Als je kiest voor een te kleine auto is het vaak ook nog mogelijk om een nieuw contract voor een grote(duurdere) af te sluiten. Verder zou ik niet weten waardoor je je auto niet meer zou kunnen betalen als je baan is afgeschermd, en de mogelijkheid om je baan te kunnen uitvoeren ook.
Als je zelf ontslag neemt of voor een andere baan kiest die minder betaald. Als je om wat voor reden dan ook minder gaat werken. Als je een financiele tegenvaller hebt, waardoor je een paar maanden wat krapper zit. Er zijn tig redenen te verzinnen waarom je een hoge maandelijkse last niet zou kunnen betalen.

Dus stop aub met net te doen of een PL zonder enig risico is. Je loopt gewoon een risico en afhankelijk van je situatie is dat risico geen enkel probleem of kan het juist een groot probleem zijn. Dat moet je vantevoren afwegen en meenemen met de keuze of je een PL pakt, of toch zelf een auto koopt.

[removed]

Pagina: 1 2 3 Laatste