Thomas18GT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Ook dat laatste is maar net hoe je het doet, je kan een auto kopen van 35k, dan ben je het in 1 keer kwijt en moet je die 35k wel hebben. Je kan op datzelfde moment ook die 35k op een spaarrekening (of zelfs beleggen) zetten en er elke maand het PL bedrag van betalen. Je weet de kosten over de periode dus je loopt 0 risico op tegenvallende kosten, omdat je alles van tevoren weet in tegenstelling tot een auto in eigendom.
Totdat je beleggingen tegenvallen en je voor je spaarrekening moet betalen
Simpele punt dat ik wil maken is dat je een PL moet vergelijken met een lening waar je voor een aantal jaren aan vast zit. Je loopt daarmee dus simpelweg meer risico waar je rekening mee moet houden.
Dus zoals in het eerdere voorbeeld, als je net aan je eerste baan begint is het niet slim om voor een PL van 5 jaar te gaan. Aan de andere kant als je gesettled bent en alles goed in orde is het risico veel kleiner en kan het een prima optie zijn.
Oftewel het allemaal niet te groot maken

Nee, want dan heb je een onderpand die zo goed als altijd de lening wel blijft dekken. Dat gaat je met maar heel weinig auto's lukken

Grapjes terzijde, het is tekenend dat je de vergelijking zo maakt. Je bent extreem risico-avers. Ik denk dat het punt dat werd gemaakt inmiddels wel duidelijk is, ik ben van mening dat het mogelijk is om "boven je stand" te leven zonder geld te lenen en dat het mogelijk is dat iemand die geld leent niet per se boven zijn stand leeft.
Ik ben niet zo risico-avers als wel dat mensen rekening moeten houden met de risico's. Kijk naar de geschiedenis hoe vaak dit soort constructiues achteraf allerlei mensen in de problemen brengen.
En dat wil niet zeggen dat het een slechte constructie is, maar wel dat je moet opletten of het voor jpu wel de goede optie is.
Dat is vooral iets wat je op die manier wil lezen denk ik.
Misschien, maar mijn reakties waren op wat posts die wel heel makkelijk de risico's wegwuifden. Net als de optie hierboven om je geld te beleggen terwijl je het uiteindelijk weer nodig hebt voor een auto. Beleggen doe je met geld dat je knut missen, niet met geld dat je nodig hebt. Dat zijn simpelweg dingen die bij veel mensen goed gaan, maar ook al heel vaak fout zijn gegaan.
Oftewel je moet je vooral bewust zijn van de risico's en ook vantevoren bedenken wat er gebeurt als je je baan kwijt raakt of op een andere manier in de geldproblemen komt.