Toon posts:

Waarom stellen mensen altijd de vraag of de auto lease is?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Tomansss
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik vraag me oprecht af waarom iedereen in mijn omgeving als eerste die vraag stelt als ik zeg dat ik een auto besteld heb. Waarom is dit? Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.

Eigenlijk is dit toch een heel persoonlijk iets? Je vraagt toch ook niet aan iemand hoeveel hij verdient per maand?

Ja ik heb een private lease en heb daar bewust voor gekozen. Ik wil geen omkijken hebben naar de auto en gewoon weten wat ik elke maand er aan kwijt ben. Verder word je eerst financieel getoetst of je de last wel kunt dragen. Dus als ik die auto niet zou kunnen betalen zal ik ook niet door die keuring komen.

Het is misschien ook wel een ego ding bij mannen.

Benieuwd naar jullie reacties.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Dat vragen ze om je vermogen te toetsen :)

Acties:
  • +134Henk 'm!

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ego ding in het algemeen, dat "bij mannen" kan je gerust weg laten.

Het feit dat je je er aan stoort is overigens ook een ego ding.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:42
Omdat ze dan makkelijk kunnen verklaren waarom jij wel en zei niet een nieuwe auto rijden.
Doet ook werkelijk iedere EV hater als ze een electrische auto tegenkomen bij hun gesprekpartner. Oh, zal wel lease zijn, en dikke subsidies niet? Dat je ongeacht lease en ongeacht subsidies nog steeds behoorlijk moet investeren is niet relevant, want het is dan al weggeredeneerd als 'ik heb het prima, want zij spelen vals'.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Simpel. Nederlanders zijn van oudsher calvinistisch en willen weten of je rare dingen hebt gedaan om het te kunnen.

Moet je antwoord geven op hun vraag? Dat is geheel jouw keuze. De vraag komt puur vanuit nieuwsgierigheid / de wens mensen in hokjes te kunnen plaatsen / te kunnen vergelijken met hun eigen keuzes.

Ik denk niet dat het altijd afgunst is, meer of het geleend geld (lease / PL) of voorop gehoest is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heel simpel gedacht: Is het jóuw auto of die van de leasemaatschappij. Feitelijk huur je gewoon een auto voor langere tijd, als jij een week een auto huurt zeg je ook niet ineens "ik heb een nieuwe auto", dus ik snap de gedachtengang wel.

(zelf overigens ook járen leaseauto's gereden hoor, en ik had het ook gewoon over mijn auto, maar feitelijk is het dat natuurlijk niet)

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor auto's gekocht met een lening/financiering. Die is vaak pas écht van jou als de lening is afbetaald. Hij kan wel op je naam staan, maar dient nog altijd als onderpand.

[Voor 43% gewijzigd door pagani op 05-02-2021 11:43]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:25
Als je in motorpak binnen komt lopen vragen ze of je op de motor bent :+
"Is het lease" klinkt toch al positiever dan "heb je hem zelf gekocht"?

Als je een flinke spaarrekening hebt bij Leaseplanbank kan je ook zeggen dat je meerdere leaseauto's bezit 8)

[Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 05-02-2021 11:45]

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15
Tomansss schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
Ik vraag me oprecht af waarom iedereen in mijn omgeving als eerste die vraag stelt als ik zeg dat ik een auto besteld heb. Waarom is dit? Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.

Eigenlijk is dit toch een heel persoonlijk iets? Je vraagt toch ook niet aan iemand hoeveel hij verdient per maand?

Ja ik heb een private lease en heb daar bewust voor gekozen. Ik wil geen omkijken hebben naar de auto en gewoon weten wat ik elke maand er aan kwijt ben. Verder word je eerst financieel getoetst of je de last wel kunt dragen. Dus als ik die auto niet zou kunnen betalen zal ik ook niet door die keuring komen.

Omdat het grootste aantal nieuwe auto's op dit moment gewoon lease is (net als deze dus). De vraag is dus niet gek en mensen hebben het gewoon goed geraden dus 😉.
Zelf denk ik dan dat het een soort van zich zelf goed praten is omdat ze zelf geen dure auto rijden en het feit dat ik dat wel doe het voor hun iets is van is een lease dus eigenlijk kan hij het ook niet betalen.
Serieus? haha. Jij hebt toch ook geen enkel idee over het vermogen van mensen als je naar hun auto kijkt? Gelukkig maar.

Daarnaast, zo lang je je met ander vergelijkt, lease je nooit een auto groot genoeg.

[Voor 3% gewijzigd door depl0y op 05-02-2021 11:45]

• vikterr
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-02 21:03
pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:42:
Feitelijk huur je gewoon een auto voor langere tijd
En dit doet er dus niet toe.
Als je een auto op lening koopt, is ie dan wel van jou?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

@Tomansss Hoeveel verdien je per jaar?

Alle gekheid op een stokje, wat boeit het? Misschien willen ze een gesprek aangaan over lease-constructies. Misschien zijn ze jaloers. Geen idee, mij interesseert het me geen bal. De mening van anderen interesseert me sowieso al bijzonder weinig :p

En wat @Anoniem: 472287 ook zegt. Je er aan storen zegt ook wat. Ik zelf vind het maar zonde van de energie om me er druk om te maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kan het niet gewoon oprechte interesse zijn?

Ik vraag soms ook hoe mensen dingen geregeld hebben, omdat ik gewoon benieuwd ben wat verstandig is.
Misschien heb je wel een knettergoede leasedeal geregeld-> interessant, misschien ook eens bij die partij kijken.
Auto gekocht? Oh, bij welke dealer dan? Beetje goede service?

Het hoeft toch niet altijd gelijk om afgunst of "verklaren waarom mensen dingen wel/niet kunnen betalen"?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:25
Wordt die vraag zoveel gesteld dan? In mijn omgeving valt zo'n vraag wel mee hoor :P
Het kan ook gewoon algemene interesse zijn.

Vaak kan je het sowieso wel invullen. Bijzonder weinig Nederlanders die een splinternieuwe auto van >30k aftikken, afhankelijk van leeftijdscategorie en huis/wijk wellicht.
Je vraagt toch ook niet aan iemand hoeveel hij verdient per maand?
Waarom eigenlijk niet? Daar doe ik ook niet zo moeilijk over bij vrienden.

Als mensen stellen 'jij verdient meer, dus je mag ook meer betalen' dan zijn het ook geen vrienden toch?

[Voor 4% gewijzigd door Richh op 05-02-2021 11:50]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
vikterr schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:46:
[...]

En dit doet er dus niet toe.
Als je een auto op lening koopt, is ie dan wel van jou?
Nee, daarom koop ik hem dus gewoon. Dan is die wel daadwerkelijk van mij.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-03 22:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroenneman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:48:
Kan het niet gewoon oprechte interesse zijn?

Ik vraag soms ook hoe mensen dingen geregeld hebben, omdat ik gewoon benieuwd ben wat verstandig is.
Misschien heb je wel een knettergoede leasedeal geregeld-> interessant, misschien ook eens bij die partij kijken.
Auto gekocht? Oh, bij welke dealer dan? Beetje goede service?

Het hoeft toch niet altijd gelijk om afgunst of "verklaren waarom mensen dingen wel/niet kunnen betalen"?
Dat is ook mijn idee, zeker omdat private lease voor veel consumenten nog onbekend terrein is terwijl er wel veel mee geadverteerd wordt. Mensen raken dan vanzelf nieuwsgierig naar ervaringen uit de eerste hand,

Diezelfde interesse zag en zie je bij zonnepanelen (nu minder) elektrisch rijden en warmtepompen.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Precies.... bijna niemand koopt privé een nieuwe auto in de klasse of het type van de meeste lease auto's.
Een redelijk normale vraag dus. En ja, je kan 'm of wil 'm dan meestal inderdaad niet zelf betalen :-).

[Voor 20% gewijzigd door Yowzawood op 05-02-2021 11:52]

• pagani
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:49:
Wordt die vraag zoveel gesteld dan? In mijn omgeving valt zo'n vraag wel mee hoor :P
Het kan ook gewoon algemene interesse zijn.

Vaak kan je het sowieso wel invullen. Bijzonder weinig Nederlanders die een splinternieuwe auto van >30k aftikken, afhankelijk van leeftijdscategorie en huis/wijk wellicht.

[...]

Waarom eigenlijk niet? Daar doe ik ook niet zo moeilijk over bij vrienden.

Als mensen stellen 'jij verdient meer, dus je mag ook meer betalen' dan zijn het ook geen vrienden toch?
Het grappige is dat dat echt een Nederlands ding is. Mijn Aziatische collega's stelden dat zo'n beetje als eerste vraag, in Duitsland werd het ook gewoon besproken.

• Bezulba
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb dezelfde 2 vragen met 2 verschillende intenties gehad.

Van collega's die zelf ook zitten te kijken naar private lease en dan afvragen hoe alles werkt.

En mensen die zelf een oude kut auto rijden en op deze manier zichzelf kunnen overtuigen dat hun keuze beter is en dat ik eigenlijk een foute keuze gemaakt heb. Afgunst dus.

blup

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-03 22:16
ik zou het uit interesse vragen ook omdat mijn standpunt is dat het vaak niet verstandig is om een auto te huren voor X jaar middels een strict contract met een vaste looptijd

Zodra je ook maar iets van financiele problemen hebt zoals je baan kwijtraken, ziek worden etc zit je nog steeds met die hoge vaste lasten. Rij je door bijv corona opeens nog maar 100km per maand? Met private lease heb je altijd vaste hoge lasten ongeacht wat je er mee doet of juist niet doet

• pagani
  • Niet online
Overigens blijft ook geld lenen in Nederland, waarschijnlijk door onze Calvinistische achtergrond, een "vies ding"

Afgezien van de Islamitische landen waar schulden aangaan niet mag is het over de hele wereld eigenlijk normaal om je auto en een heleboel andere zaken te financieren. Juist de dingen die we hier wél financieren (hallo Wehkamp met je tv's en luxeproducten) zijn zaken waarvoor je in de schulden werken nog net wat discutabeler is.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-03 20:12
In Nederland is een nieuwe auto kopen in het C/D of hoger segment vrij uniek volgens mij. Dus ik kan mij de vraag wel voorstellen. Wellicht is het oprecht interesse.

Grappige is natuurlijk wel dat het gros van mensen ook leent voor een auto maar die vraag krijg je nooit. "Hoeveel heb je ervoor geleend?" :+

Anderzijds, ik baal ook wel als particulier zonder lease auto dat ik niet kan profiteren van alle bijtellingsvoordeeltjes, subsidies en aankoopregelingen. Dus ja dat zal vast meespelen. Het knaagt ergens ook wel dat een goede vriend van mij een nieuwe Tesla least van >60K voor minder dan ik kwijt ben aan het tweedehands BMW van minder dan de helft. Daarnaast zegt hij ook eerlijk dat als hij zelf een auto zou moeten uitzoeken dat ie niet meer zou uitgeven dan 10-15K. Leuk voor hem natuurlijk maar ik zou op dat vlak wel eens willen ruilen. Dat gevoel is niet zo raar toch?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Bezulba
  • Laatst online: 17-03 15:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

MrFl0ppY schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:56:
In Nederland is een nieuwe auto kopen in het C/D of hoger segment vrij uniek volgens mij. Dus ik kan mij de vraag wel voorstellen. Wellicht is het oprecht interesse.

Grappige is natuurlijk wel dat het gros van mensen ook leent voor een auto maar die vraag krijg je nooit. "Hoeveel heb je ervoor geleend?" :+

Anderzijds, ik baal ook wel als particulier zonder lease auto dat ik niet kan profiteren van alle bijtellingsvoordeeltjes, subsidies en aankoopregelingen. Dus ja dat zal vast meespelen. Het knaagt ergens ook wel dat een goede vriend van mij een nieuwe Tesla least van >60K voor minder dan ik kwijt ben aan het tweedehands BMW van minder dan de helft. Daarnaast zegt hij ook eerlijk dat als hij zelf een auto zou moeten uitzoeken dat ie niet meer zou uitgeven dan 10-15K. Leuk voor hem natuurlijk maar ik zou op dat vlak wel eens willen ruilen. Dat gevoel is niet zo raar toch?
Je kan echt wel mee doen met de voordeeltjes. Zo was er vorig jaar ( en dit jaar weer) voor zowel nieuw als tweede hands electrische auto's een aankoopsubsidie.

Het enige wat jij mist zijn de business lease dingen, maar dat moet je als een secondaire arbeidsvoorwaarde ding zien, niet als een persoonlijk "voordeeltje"

blup

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:59

LankHoar

Langharig tuig

Vind daar weinig persoonlijks aan. Ik maak er ook geen geheim van wat ik verdien, en vind het ook niet vreemd om daar een gesprek over te hebben met anderen, zolang het maar niet is met de intentie om iemand de ogen uit te steken met jouw hoge inkomen, maar indien dat wel zo is dan blijven we denk ik niet lang vrienden gezien je karakter.

Vind het wel weer typisch Nederlands om over dit soort dingen niet te willen praten. Wat maakt het nou uit? Tenzij je een dermate riant salaris hebt dat je dit liever niet deelt met mensen met lager inkomen omdat je bang bent voor scheven gezichten, zie ik het nut van verzwijgen niet in. Hetzelfde geld imo voor het beantwoorden van de vraag of je auto een leasebak is of niet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Hann1BaL
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik snap het probleem in de probleemstelling niet?

Mensen kunnen toch gewoon benieuwd zijn?
Ik heb vorig jaar een zeer jonge occassion gekocht, maar heb ook gekeken naar private lease. Gewoon even kijken wat de opties zijn. Waarom is dat een rare vraag?

Ja het een persoonlijk iets, maar ik ga er ook vanuit dat de vraag gesteld wordt in persoonlijke gesprekken.

[Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 05-02-2021 12:02]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben 15 jaar met campers op vakantie geweest.
Vanaf de eerste was dat mijn/onze eigen camper.
Begonnen met een oud hok van 2000, beetje sparen verkopen en een nieuwere, grotere en duurdere kopen.
Altijd kregen we de vraag of we het ding hadden gehuurd of dat hij van onze ouders was.

Denk dat het in ons geval met onze leeftijd te maken had en daarbij het verwachtingspatroon. Campers is iets voor gepensioneerde.
Maar ook met wat zo een ding kost, mensen vinden het moeilijk te geloven dat je als 30er rond rijd in een camper van 20 ~ 30 duizend euro.

Zal met een nieuwe duurdere auto niet anders zijn denk ik zo maar.

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik rij een Twingo, nee ik krijg die vraag nooit, wel een beetje vreemd. Kreeg ik hem maar :'(

• Hann1BaL
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:03:
Ik ben 15 jaar met campers op vakantie geweest.
Vanaf de eerste was dat mijn/onze eigen camper.
Begonnen met een oud hok van 2000, beetje sparen verkopen en een nieuwere, grotere en duurdere kopen.
Altijd kregen we de vraag of we het ding hadden gehuurd of dat hij van onze ouders was.

Denk dat het in ons geval met onze leeftijd te maken had en daarbij het verwachtingspatroon. Campers is iets voor gepensioneerde.
Maar ook met wat zo een ding kost, mensen vinden het moeilijk te geloven dat je als 30er rond rijd in een camper van 20 ~ 30 duizend euro.

Zal met een nieuwe duurdere auto niet anders zijn denk ik zo maar.
En jij doet waarschijnlijke andere dingen niet waar andere 30ers wel geld aan besteden. Prima toch? Ik denk helemaal niet veel mensen dit uit een vorm of afgunst vragen of afvragen. Maar het leven is een opeenvolging van afwegingen.
Ga ik sparen voor nu? Ga ik sparen voor later?
Willen we een ander huis? Willen we een andere auto? Willen we een camper? Iedereen maakt andere keuzes en ze kunnen allemaal goede keuzes zijn.

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:27
Ik krijg die vraag eerlijk gezegd nooit, maar het zou mij ook niet irriteren eerlijk gezegd als iemand het vraagt.

• Jeroenneman

Jeroenneman

PainkillA schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:55:
ik zou het uit interesse vragen ook omdat mijn standpunt is dat het vaak niet verstandig is om een auto te huren voor X jaar middels een strict contract met een vaste looptijd

Zodra je ook maar iets van financiele problemen hebt zoals je baan kwijtraken, ziek worden etc zit je nog steeds met die hoge vaste lasten. Rij je door bijv corona opeens nog maar 100km per maand? Met private lease heb je altijd vaste hoge lasten ongeacht wat je er mee doet of juist niet doet
Bij de meeste private lease aanbieders is baanverlies juist een van de ontbindende voorwaarden. Ook daarom is het dus wel eens goed om interesse te tonen in hoe andere mensen zaken regelen. Dan kom je nog eens achter dingen ;)

7. Ik zit vast aan het leasecontract
Nee hoor, bij persoonlijke omstandigheden kun je bij de meeste maatschappijen per direct en zonder extra kosten het leasecontract beëindigen. Dat zijn situaties waar je liever niet in verzeild raakt, zoals ontslag, arbeidsongeschiktheid, echtscheiding, ontbinden van een partnerschap en overlijden. Wil je van de auto af omdat je het kleurtje zat bent of een mooier exemplaar hebt gezien, betaal je wel een restbedrag.

https://www.anwb.nl/auto/...tingen-over-private-lease

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-03 18:10
Typisch Nederlands, tegen Ferrari-rijders bij de pomp 'zuipt wel veel zeker?' zeggen. :')

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb best lang leaseauto's gereden. En de auto's die ik had zijn overwegend (zeker de laatste keren) fijne auto's geweest. Auto's waar ik prettig in reed, die voldoende uitgerust waren, comfortabel en modern. Als áuto vond ik ze prettig. Maar het feit dat ze niet van mij waren, toch ongemakkelijk. Ik mocht niet zelf beslissen wat voor banden eronder kwamen, over een kras deden ze snel moeilijk en je betaalt nog steeds bijtelling zonder dat je daar echt iets mee opbouwt.

Bij ons is het (onder collega's) vaak juist de aanname dat je een lease auto hebt, simpelweg omdat zoveel mensen dat hebben. Maar het gaat vaak ook gepaard met (waarde) oordelen en aannames. Mensen vragen naar een lease, en zoals ik hier ook teruglees in dit topic is dat soms ook omdat ze het 'zelf onverstandig vinden' om zoiets (prive lease) te doen. Wat boeit jou het dat een ander die keuze maakt? Je hebt er zelf geen last van. Heel veel collega's (zo ook mijn sales collega) kiest blind voor lease omdat het 'zo veel gemak' oplevert. En dan vraag ik daar eens op door: "Ja, als er wat stuk is hoef ik de garage maar te bellen en het word gemaakt". Tja, dat werkt bij mij (eigendom) niet anders hoor :+. Verschil is dat ik moet pinnen bij ophalen... :+. Feitelijk is er weinig verschil in 'moeite' en uitzondering daargelaten (ik ben niet zo bekend met de wereld van private lease maar misschien is er inkoopvoordeel oid) zal eigendom over de band genomen voordeliger zijn denk ik.

Maar ondertussen is hij aan het bijdraaien. Heel anecdotisch, maar zijn nieuwe (6 maanden) mercedes staat nu bij de dealer binnen omdat er uitlaatgassen door de airco naar binnen kwamen :X en voor de leenauto moet hij contant bijbetalen (zit blijkbaar niet in het contract). Banden ook geen eigen keuze en winterbanden niet inbegrepen (te duur blijkbaar). Dan ben ik toch blij dat mijn niet-mercedes gewoon schone lucht door de airco trekt, netjes op een winterbandenset staat wanneer van toepassing en dat ik weet waar ik aan toe ben als er kosten/reparaties zouden zijn. Bij hem is er dik bespaard om een semi-premium auto (met minder PK's/ruimte/stoelen dan mijn oostblokker, maar wel een mooi dashboard :z) mogelijk te maken binnen budget.

Nu heb ik andere motieven dan sommige collega's. Ik let ook op milieu-impact en levensduur. En omdat ik binnen onze lease opties nooit voor een echt voordelige auto zou kunnen kiezen (ze voeren alleen 'premium' merken) kan ik nooit echt goedkoop uit zijn terwijl ik er nu met een priveregeling geld op overhou.

Ik rij ook nog regelmatig met mijn Starlet naar klanten of het vliegveld. Dat vind mijn sales (een veel anderen) ondertussen niet vreemd. Ding staat er fris bij, goed onderhouden, schoon, geen roest. En ze weten dat ik, ondanks dat ik eerder dure/snelle auto's had (puur voor de lol, want het kon) niet zoveel meer om die statusobjecten geef.

Als jij de vraag krijgt of het lease is, en je stoort je eraan: het advies werd in reactie 2 al gegeven: stoor je er gewoon niet aan. Het is net zoveel jouw 'ding' als het hunne. Misschien hoef je helemaal niet te vertellen dat je uberhaupt een auto besteld hebt. Feit dat je erover begint is uitnodiging om het onderwerp auto's te bespreken en in die context niet vreemd dat ze naar details vragen. Misschien vind je het stiekem toch prettig als ze naar jouw nieuwe statussymbool vragen? ;).

[Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 12:24]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:38:
Ego ding in het algemeen, dat "bij mannen" kan je gerust weg laten.

Winnaar 100%

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bezulba schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:53:
Ik heb dezelfde 2 vragen met 2 verschillende intenties gehad.

Van collega's die zelf ook zitten te kijken naar private lease en dan afvragen hoe alles werkt.

En mensen die zelf een oude kut auto rijden en op deze manier zichzelf kunnen overtuigen dat hun keuze beter is en dat ik eigenlijk een foute keuze gemaakt heb. Afgunst dus.
Als zo'n vraag 'out of the blue' komt, dan zal het zeker stukje 'waar betaald hij toch de huur van' zijn.

Het is natuurlijk wel in welk 'milieu' je leeft, in de regel om mij heen is er werkelijk niemand die een nieuwe auto besteld, alles is occasions/lease of hoge inruil/kleiner rijden. Dus komt er opeens iemand met een nieuwe auto, dan zal de vraag best wel eens komen. Zeker beetje niveau EV praat je rustig 40-50k, of zelfs hoger (zeker EV lease).

Maar, en grappig dat je dat hier ook ziet, de verdediging is altijd 'scheef', ze stellen als voorbeeld dat lease hetzelfde is als lening, maar vaak ook de mening dragen dat 'lenen moet je nooit doen'... maar waarom dan wel lease, als je net stelt dat het hetzelfde is? :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 13:25
EvaluationCopy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:17:
Typisch Nederlands, tegen Ferrari-rijders bij de pomp 'zuipt wel veel zeker?' zeggen. :')
Of in de file: Die van jou kan hard he! (grapje gestolen van Youp)

Het grappigste van dit hele topic vind ik wel dat @Tomansss het een "dure auto" vindt. Blijkbaar is dat voor hem belangrijk, maar iets is alleen duur als je het geld niet hebt.
SinergyX schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:27:
[...]
Maar, en grappig dat je dat hier ook ziet, de verdediging is altijd 'scheef', ze stellen als voorbeeld dat lease hetzelfde is als lening, maar vaak ook de mening dragen dat 'lenen moet je nooit doen'... maar waarom dan wel lease, als je net stelt dat het hetzelfde is? :P
PL is juist populair geworden omdat mensen zichzelf kunnen wijsmaken dat het geen lening is :+

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 22:43
Sja, dat is dezelfde vraag die men mij stelt als ik een nieuwe fiets, tv, koelkast, etc. heb gekocht: Wat heeft het gekost?

Vreselijk irritant. Dat boeit toch niet. En al boeide het wel dan kun je ook eerst serieus interesse tonen en dan later in het gesprek dat eens vragen.

Privé een leaseauto moet iedereen zelf weten. Ik begin er niet aan. Auto’s zijn bodemloze putten. Je haalt het geld er nooit uit. Ik heb liever een eigen auto die dan maar wat ouder is en waar ik zelf wat aan kan sleutelen. Ooit heb ik via m’n werk wel een leaseauto aangeboden gekregen. Omdat ik daar veel km’s maakte ben ik daar wel akkoord mee gegaan. Ik zou een dief van mijn eigen portemonnee geweest zijn als ik die km’s in eigen auto was gaan rijden. Bovendien loont het zakelijk ook meer om een leaseauto te nemen dan privé. Qua bijtelling was ik minder dan de helft per maand kwijt dan wanneer ik de auto privé zou leasen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-03 22:25
Eigenlijk slaat het ook nergens op he want wat is nou het verschil? Ja bij wat voor vorm lease dan ook ben je X maandbedrag kwijt maar bij koop is het uiteindelijk precies hetzelfde. Je koopt een auto en verkoopt heb X aantal jaar later en het verschil daarvan is je afschrijving geweest. Uiteindelijk kun je dan ook alles terugtellen naar een maandtarief.

Wat ik dan veel erger vind zijn mensen die de vraag stellen en direct gaan rekenen en vervolgens stellen dat ze veel goedkoper uit zijn want ze betalen enkel wegenbelastingbedrag X en brandstof Y. Maar vervolgens niet even verder nadenken en de afschrijving en het onderhoud meetellen.

• rimave
Maar stel nu eens dat die leaseauto 400 euro kost per maand en dat 48 maanden lang. Dan geef je de leasemaatschappij 19200 euro. Daar kun je ook een knappe 2e hands auto voor kopen.

Als je die 400 euro kunt missen voor de lease dan kun je dat ook sparen. En als het bij sparen een maandje even niet uitkomt is er geen man overboord. De leasemaatschappij verwacht dat bedrag echter wél iedere maand anders komen ze het vanzelf persoonlijk bij je ophalen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik rijd ook een 'dure' auto. Kostte bijna 50k en mensen vragen aan mij ook weleens of ik hem gekocht heb en dan zeg ik meteen zonder blikken of blozen dat het een leaseauto is. Ik maak me daar niet zo druk om en ik zou prive echt geen 50k uitgeven aan een auto.

Maar (zakelijk) lease vind ik het wel chill. Ik kan elke 4 jaar een nieuwe auto rijden en dat vind ik fijn, ja dat kost uiteindelijk meer geld dan een goedkopere/oudere auto zelf kopen maar dat is dan maar zo.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:28

Zijn het dan gewoon random mensen in je omgeving die het vragen of meer vrienden?
Ik krijg die vraag eigenlijk nooit, maar misschien dat de mensen om mij heen weten dat ik een lease auto vanuit werk rij en m'n vrouw gewoon een occasion. Zo weet ik van mijn vrienden ook welke wel een lease vanuit werk rijden en welke gewoon auto's kopen.

Maakt het mij wat uit wie wat rijd? nee absoluut niet
Zou ik de vraag stellen of het een lease is? nee want het maakt me niet uit en ik denk dat ze het zelf al wel zouden benoemen als ze private leasen om hun ervaring er mee te delen.

En waarom is het raar om aan iemand te vragen hoeveel hij verdiend? Ik heb vaak genoeg gesprekken over hoeveel iemand verdiend in mijn vrienden groep (niet wekelijks maar het is vaak genoeg een terugkomend iets tijdens het geouwehoer onder gamen).

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik ken je niet en weet dus niets over je. Maar stel dat je een 18 jarige knul bent in een spiksplinternieuwe BMW 5-serie, dan snap ik die vraag wel. Laat ik wel zeggen dat het type auto waarin iemand voor komt rijden bar weinig hoeft te zeggen over iemands vermogenspositie.

Mij wordt die vraag me nooit gesteld overigens omdat ik Saab rij. En ik woon ook nog eens bescheiden. Niemand die mij ooit vraagt naar mijn vermogen of inkomen (behalve de hypotheekverstrekker).

What's a cube to you?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-03 18:45
Wat zeg jij dan? Ik heb een nieuwe auto of ik heb een nieuwe leaseauto?

Je impliceert iets wat niet waar is. Het is niet jouw auto en dat vindt men moeilijk te geloven. Dat is niet gek. Als je gewoon vertelt hoe het zit dan krijg je geen vragen. ;)

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-03 17:51
ID-College schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:59:

Je impliceert iets wat niet waar is. Het is niet jouw auto en dat vindt men moeilijk te geloven. Dat is niet gek. Als je gewoon vertelt hoe het zit dan krijg je geen vragen. ;)
Gefeliciteerd met jullie eerste woning!

Of moet ik zeggen: gefeliciteerd met de hypotheek!

Hoe je iets financiert zou niks uit moeten maken.
Koop je iets zelf, dan heb je kennelijk gespaard.
Wordt het gefinancierd, dan betaal je daar je aflossing en rente over. Heel simpel.

Ja het is 'maar' een lease auto, maar stel dat je die regeling niet had met je werkgever had je er bruto/netto meer verdiend per maand, meer kunnen sparen en zelf kunnen kopen. Vandaar ook alle belastingregels voor eigen gebruik.

Het is puur hollands om het een ander niet te gunnen.

Anoniem: 1279036

als wij met meerderen op een camping staan en we gaan even iets pakken, dan ligt dat op 'onze plek'. uiteraard is dat geheel fout, en moet dat ofwel plaats 31 zijn , ofwel de plek die wij momenteel huren van de campingeigenaar (misschien klopt dat laatste ook niet, als hij of zij de boel pacht).

spreektaal vs contracttaal

voorbeeld ( is al weer een jaar geleden): ik mag een nieuwe auto uitzoeken , die wordt niet van mij, evengoed vind ik t fijn, zal er niet over opscheppen, maar als mijn paraplu er nog in ligt zal ik zeggen 'o die ligt nog in mijn auto' en niet 'die ligt nog in de auto die mijn werkgever voor mij geleased heeft en ik mag berijden'.

kan dat allemaal niet zo belangrijk vinden. Als mensen gaan opscheppen wel, maar dat vind ik bij lease maar een klein beetje extra vervelend dan bij eigen aanschaf.

• Jeroenneman

Jeroenneman

ID-College schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:59:

Je zult maar zo kleinzerig zijn dat je over dit soort taal een discussie aangaat.

"Het is niet jouw huis, want het is eigenlijk van de bank".
Prima joh, dan kom je niet naar "mijn huis"
:w

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 16:46
Mijn 'afgunst' van de leaseauto kwam op het moment dat ik begon met werken. En dan niet van 'jij hebt een auto en ikke niet dus jij bent een lul', maar omdat die types dan heel pocherig doen over een relatief luxe auto terwijl ze er (zakelijk) heel goedkoop mee wegkomen.

Private lease voor een beetje leuke auto waar je voornamelijk woon-werk verkeer mee hebt (20K km/j) ben je al snel 350-400 euro per maand voor kwijt, en dan moet je er ook nog brandstof in stoppen. Ben je zo 500 euro per maand voor kwijt. Als je dat kan betalen vind ik dat een mooie prestatie.
En ja, het kan goedkoper, maar in een C1/UP/Aygo ga je niet comfortabel die kilometers maken.

Ga je met die zelfde auto gaat pochen dat je voor 100-150 euro 'bijtelling' de halve wereld kunt rondrijden zonder extra kosten vind ik je gewoon een lul.

Het komt ook neer op prioriteiten denk ik. De één wil gewoon een dikke wagen, ondanks de kosten, en een ander wil gewoon droog van A naar B komen. Als er toevallig een airco in zit is het mooi meegenomen.

Maar omdat het vanuit zakelijke lease lekker 'goedkoop' is om een dikke auto te rijden en daar dan mee te pronken vind ik geen goede instelling.
Als ze het zelf zouden moeten betalen reden ze eerder in een UP dan in een Golf. Die kijken alleen naar financieel gewin.

Maar dat zal ook de aard van het beestje zijn. Als je de keus krijgt om voor 100 euro een opgedirkte C/D segmenter te rijden of het privé moet doen met een kale auto uit het A-segment voor het dubbele van het geld, dan is mijn keus ook snel gemaakt.

Litebit.eu voorraad check :).

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het altijd wel interessant om te zien hoeveel mensen rondrijden in een auto die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Ja, je rijdt rond in een auto van €40.000 euro.
Nee, je zou die auto niet kunnen betalen zonder te leasen.

Ik heb mijn auto gewoon cash betaald en daar ben ik persoonlijk erg blij mee en stiekem ook wel trots op. Want leasen zou voor mij hebben betekend dat ik vast zat aan mijn vorige werkgever en het leasecontract duur had moeten afkopen voor €15.000 euro.

Leasen zou voor mij betekenen: gouden handboeien. Dan betaal je over de looptijd van je lease praktisch 100% van de waarde van de auto, waarna je hem moet inleveren. En alleen als je blijft betalen mag je een nieuwe uitzoeken.

En zeker nu tijdens de corona-crisis werken al die mensen met een dure leasebak vanuit huis terwijl hun dure bak voor €500 per maand geparkeerd staat :+

Ik heb mijn leasebudget altijd laten uitbetalen.

Dus als ik vraag "lease je?" dan is dat puur uit interesse of je hier over hebt nagedacht of niet. De meeste mensen doen dat niet. Daar lijkt de gedachtengang ongeveer te zijn geweest:

Werkgever: "Je hebt een leasebudget!"
Persoon: "JEUJ GRATIS AUTO JEUJ"

:+

Hint: Dat budget is onderdeel van je salaris. En dat kan je ook gewoon in geld laten uitbetalen. Dan ga je wel voorbij aan een belastingtechnisch voordeel van zakelijk leasen, maarja, je krijgt er geld voor in plaats van dat het je geld kost.

Er zijn maar bar weinig mensen die financieel baat hebben bij leasen vergeleken met (2e-hands) kopen.

Maar er zijn meer baten, zoals gemak en een nieuwe auto rijden. Dus als je het kan betalen? Why not? Ik heb geen oordeel over de persoon zelf. Mogelijk over de overwegingen of het gebrek daaraan.

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Ik neem aan dat jullie het gevraagd hebben aan al die mensen, waarom ze toch willen weten of het een lease is of niet. Jullie zijn zo stellig dat ze dat doen omdat ze jaloers zijn :)

• Koppensneller
  • Laatst online: 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

Blue-eagle schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:09:

Leasen zou voor mij betekenen: gouden handboeien. Dan betaal je over de looptijd van je lease praktisch 100% van de waarde van de auto, waarna je hem moet inleveren. En alleen als je blijft betalen mag je een nieuwe uitzoeken.
En jij betaalt geen wegenbelasting, brandstof, verzekering en onderhoud? Want dat zit er natuurlijk gewoon bij in bij een leaseauto.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-03 18:45
mccAin schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Gefeliciteerd met jullie eerste woning!

Of moet ik zeggen: gefeliciteerd met de hypotheek!

Hoe je iets financiert zou niks uit moeten maken.
Koop je iets zelf, dan heb je kennelijk gespaard.
Wordt het gefinancierd, dan betaal je daar je aflossing en rente over. Heel simpel.

Ja het is 'maar' een lease auto, maar stel dat je die regeling niet had met je werkgever had je er bruto/netto meer verdiend per maand, meer kunnen sparen en zelf kunnen kopen. Vandaar ook alle belastingregels voor eigen gebruik.

Het is puur hollands om het een ander niet te gunnen.
Naja, gunnen doen ze het vaak wel, maar zijn gewoon jaloers.. Willen het zelf ook maar willen er zelf niet voor betalen :P

• depl0y
  • Laatst online: 14:15
Persoonlijk vind ik het altijd wel interessant om te zien hoeveel mensen rondrijden in een auto die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Ik heb mijn auto gewoon cash betaald en daar ben ik persoonlijk erg blij mee en stiekem ook wel trots op. Want leasen zou voor mij hebben betekend dat ik vast zat aan mijn vorige werkgever en het leasecontract duur had moeten afkopen voor €15.000 euro.

En zeker nu tijdens de corona-crisis werken al die mensen met een dure leasebak vanuit huis terwijl hun dure bak voor €500 per maand geparkeerd staat :+

Dus als ik vraag "lease je?" dan is dat puur uit interesse of je hier over hebt nagedacht of niet. De meeste mensen doen dat niet. Daar lijkt de gedachtengang ongeveer te zijn geweest:

Hint: Dat budget is onderdeel van je salaris. En dat kan je ook gewoon in geld laten uitbetalen. Dan ga je wel voorbij aan een belastingtechnisch voordeel van zakelijk leasen, maarja, je krijgt er geld voor in plaats van dat het je geld kost.

Er zijn maar bar weinig mensen die financieel baat hebben bij leasen vergeleken met (2e-hands) kopen.

Maar er zijn meer baten, zoals gemak en een nieuwe auto rijden. Dus als je het kan betalen? Why not? Ik heb geen oordeel over de persoon zelf. Mogelijk over de overwegingen of het gebrek daaraan.
Bij sommige mensen is het onderdeel van het salaris, bij sommige mensen komt het er gewoon bovenop. Daarnaast heb je inderdaad met bijtelling in 5 jaar die auto bijna betaald... bruto.

Op dit moment hoef ik niet op en neer naar mijn werk, waar ik normaal 3 dagen in de week heen rijd (3x40km), en toch heb ik fijn mijn auto voor de deur staan. Hardstikke makkelijk, zo nog even wat afval wegbrengen, even naar familie (NA de lockdown), etc.

Wat mensen niet begrijpen is dat het op een gegeven moment niet echt meer uitmaakt of je die bijtelling betaald. Grappig detail, mijn oudste dochter is begonnen met haar rijlessen, weet jij in welke auto die straks rijdt? Tuurlijk in mijn leasebak, niets zo makkelijk en voordelig.

En afkoopregelingen voor leaseauto's heb ik nooit gehad, die kan je gewoon uit onderhandelen wanneer je ergens gaat werken.

• Scrtz

Jou hele stelling slaat kant noch wal alleen al om het feit dat je altijd de keus hebt om bijtelling te betalen of niet. Welke auto je ook toegewezen krijgt of zelf mag uitzoeken van je werkgever, je kunt er altijd voor kiezen om alleen zakelijk te rijden en dus geen bijtaling te betalen. Als je dan van werkgever zou switchen zou je dus ook de auto weer inleveren. En je kunt gewoon privé je eigen auto er langs rijden.

En onderstaand wordt het al toegelicht, vergeet je nog een aantal zaken:
Koppensneller schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:11:
[...]

En jij betaalt geen wegenbelasting, brandstof, verzekering en onderhoud? Want dat zit er natuurlijk gewoon bij in bij een leaseauto.

Anoniem: 1279036

eigenlijk is een woord dat je eigenlijk zo weinig mogelijk zou moeten gebruiken :)

voor mezelf sprekend kijk ik simpelweg wat mij de beste value for money geeft. momenteel is dat leasen via werk en daarmee rijd ik een auto die ik niet zou rijden als ik m prive zou aanschaffen.

Ja ik rijd rond in een auto van xx k, nee dat zou ik prive niet doen. Nou en?

Ik rijd ook rond op een racefiets van xxx euro, kan er misschien wel een van x k betalen. Nou en?

alles heeft voor en nadelen. pochen/trots zijn op bezit of ter beschikking gesteld bezit vind ik sowieso suf.

leasecontract is voor mij juist flexibel. als mijn baan stopt op mijn initiatief of dat van mijn werkgever kan ik de sleutels inleveren en klaar. En dan koop ik lachend een auto die op dat moment aan behoeften voldoet (zal dan voor ca 15 k zijn) , of lease er weer een via werkgever (zal wat duurder zijn).

om status geef ik niet, en daarom heb ik ook vrienden die daar geen bal om geven. Daar zitten mensen met een hoog inkomen tussen en mensen met een laag inkomen.

• Blue-eagle
  • Niet online
Koppensneller schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Benzinekosten worden niet altijd vergoed als je prive rijdt.

De rest kost mij in totaal €301.06 per maand:

€75.00 Onderhoud auto
€45.33 Wegenbelasting auto
€70.73 Verzekering auto all-risk
€110.00 Parkeerkosten

Benzinekosten komen gemiddeld neer op €80 per maand. En aan het eind van het jaar hou ik altijd veel geld over op mijn auto-onderhouds-rekening :) Vorig jaar kon ik ongeveer €400 terugboeken, dus €33 per maand eraf.

En ja, mijn parkeerkosten zijn duur. Verplicht betaald parkeren onder het appartementencomplex :(
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:18:
[...]

eigenlijk is een woord dat je eigenlijk zo weinig mogelijk zou moeten gebruiken :)
Eigenlijk heb je ergens wel gelijk :P
voor mezelf sprekend kijk ik simpelweg wat mij de beste value for money geeft. momenteel is dat leasen via werk en daarmee rijd ik een auto die ik niet zou rijden als ik m prive zou aanschaffen.

Ja ik rijd rond in een auto van 60 k, nee dat zou ik prive niet doen. Nou en?

Ik rijd ook rond op een racefiets van 900 euro, kan er misschien wel een van 5 k betalen. Nou en?

alles heeft voor en nadelen. pochen/trots zijn op bezit of ter beschikking gesteld bezit vind ik sowieso suf.
Is het ook, maar mijn redenen hoeven niet rationeel te zijn. Ik geef alleen aan wat mijn gevoelens en gedachtes zijn, niet dat ik super rationeel ben ;)

[Voor 36% gewijzigd door Blue-eagle op 05-02-2021 13:21]

• Scrtz
Blue-eagle schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:18:
[...]

€75.00 Onderhoud auto
€110.00 Parkeerkosten

Benzinekosten komen gemiddeld neer op €80 per maand. En aan het eind van het jaar hou ik altijd veel geld over op mijn auto-onderhouds-rekening :) Vorig jaar kon ik ongeveer €400 terugboeken, dus €33 per maand eraf.

En ja, mijn parkeerkosten zijn duur. Verplicht betaald parkeren onder het appartementencomplex :(

[...]

[...]

Is het ook, maar mijn redenen hoeven niet rationeel te zijn. Ik geef alleen aan wat mijn gevoelens en gedachtes zijn, niet dat ik super rationeel ben ;)
Als je bijtelling betaald worden jou benzinekosten volledig vergoed (in ieder geval voor alle tankbeurten in Nederland) dus snap niet waar jou argument vandaan komt?

En reken dan nog afschrijving mee en zo 'goedkoop' kom je dan echt niet meer uit, in ieder geval in verhouding met zakelijke lease. Plus je loopt wel risico, loopt je motor in de soep kun je zelf voor een oplossing/reparatie en vervangend vervoer zorgen. Bij zakelijke lease ben je wel volledig 'ontzorgd' en dat is voor mij ook weer wat waard.

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Onze E klasse is gewoon gekocht maar de vraag of die geleased of gekocht is krijgen we nooit en nooit meegemaakt.

• pagani
  • Niet online
Scrtz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Als je bijtelling betaald worden jou benzinekosten volledig vergoed (in ieder geval voor alle tankbeurten in Nederland) dus snap niet waar jou argument vandaan komt?

En reken dan nog afschrijving mee en zo 'goedkoop' kom je dan echt niet meer uit, in ieder geval in verhouding met zakelijke lease. Plus je loopt wel risico, loopt je motor in de soep kun je zelf voor een oplossing/reparatie en vervangend vervoer zorgen. Bij zakelijke lease ben je wel volledig 'ontzorgd' en dat is voor mij ook weer wat waard.
De bijtelling gaat over de auto én de overige kosten als brandstof, maar er zijn geneog werkgevers die de privébrandstof niet vergoeden, dan betaal je daar ook geen bijtelling over.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
[...]

€75.00 Onderhoud auto
€110.00 Parkeerkosten

[...]

[...]

je vergeet het belangrijkste van een auto: de afschrijving ;)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Jeroenneman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:06:
[...]

Je zult maar zo kleinzerig zijn dat je over dit soort taal een discussie aangaat.

"Het is niet jouw huis, want het is eigenlijk van de bank".
Prima joh, dan kom je niet naar "mijn huis"
:w
Haha, die gebruiken we hier in de regio nog wel eens andersom.

"Tjoh, wat heb jij een mooi huis, hoe krijg je het voor mekaar"
"Niets van mij bij hoor, allemaal van de bank"

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• pagani
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:27:
[...]

En daar heb je wel een belangrijke reden te pakken waarom ík (persoonlijk) van mijn eigen geld niet snel een nieuwe auto koop.

Bij lease rijd je over het algemeen een gloednieuwe auto, alleen die schrijft in de eerste twee jaar keihard af met een piek zodra je de showroom uit rijdt.

Volgend jaar willen we een net-niet-nieuwe Defender PHEV gaan rijden, als je zo'n auto nieuw koopt/least ben je na een jaar 15+K aan afschrijving kwijt, beetje zonde vind ik persoonlijk. Daarnaast zijn de opties die ik graag wil redelijk standaard en de accessoires kun je altijd later nog toevoegen, dus noodzaak om hem zelf samen te stellen is er niet.

[Voor 11% gewijzigd door pagani op 05-02-2021 13:37]

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:56
KelvinX schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:11:
Ik neem aan dat jullie het gevraagd hebben aan al die mensen, waarom ze toch willen weten of het een lease is of niet. Jullie zijn zo stellig dat ze dat doen omdat ze jaloers zijn :)
Wie stelt er nu de vraag is het een lease of niet?
Volgens mij is dat gewoon een zin van leasers die eigenlijk te duur leasen. Met andere woorden een auto rijden die ze dus inderdaad niet kunnen betalen.

Leasen of niet leasen, zeggen of niet zeggen, who cares. Zorg dat je financieel gezond bent.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb die vraag eigenlijk nog nooit zo gehad. Maar andersom gebruik ik het weleens als een soort verantwoording (vreemd eigenlijk).

Ik was 33 toen ik mijn redelijk dikke en opvallende leaseauto van 60k kreeg. Vaak kreeg ik een opmerking/compliment over mijn auto en mijn reactie was dan eigenlijk altijd: “dank je, maar het is wel een leaseauto hoor”. Alsof ik druk voelde dat ik aan een ander moet verantwoorden hoe ik zo’n auto kan rijden.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:13

FreakNL

Well do ya punk?

..

..
Dat hangt van zoveel zaken af dat je die stelling niet zomaar kunt poneren.

Leeftijd van de 2e-hands bijvoorbeeld. Of afstand tot werk.

Ik denk dat het eerder 50/50 is... En dan ben ik nog conservatief.

In mijn geval;
Auto kost me rond de 500 per maand exclusief brandstof. En ja dat is fors. Maar dan reken ik wel met een realistische afschrijving en opzij leggen van toekomstige onderhoudskosten.

Verz 70
MRB 70
Onderhoud 75
Afschrijving 275

Nog een beetje brandstof erbij, zeg 100 per maand, zit je op 600...

Daar kun je een hoop bijtelling van betalen...

Maaaar, je krijgt natuurlijk een KM vergoeding van je werk, is dan de opmerking. Bij mij is die nihil want ik woon op 5km van het werk. Dus ik zou met een leaseauto gewoon supergoed af zijn...

Maar stel dat ik op ongeveer 40km zou wonen. Dat is ongeveer 350 in de maand aan KM vergoeding... 600-350 = 250... Ook voor 250 netto bijtelling kun je best nog wat leasen...

Het is de afschrijving die het hem doet... Dus ik denk dat je zakelijk leasen alleen maar kunt verslaan als je een forse KM vergoeding hebt of gaat kijken naar een bak van 10k (waar overigens niks mis mee is, maar wel totaal onvergelijkbaar)...

PL neem ik niet serieus, dat is gewoon een lening.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In België wordt de vraag precies niet zo snel gesteld. Bedrijfswagens zijn hier ook vrij goed ingeburgerd dus er rijden veel mensen met een duurdere auto rond dan ze normaal gezien zouden kopen. Je ziet ze vaker in het straatbeeld en daarom lokt het minder vragen uit denk ik.

• sham27
  • Nu online
pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:26:
[...]

De bijtelling gaat over de auto én de overige kosten als brandstof, maar er zijn geneog werkgevers die de privébrandstof niet vergoeden, dan betaal je daar ook geen bijtelling over.
Hoe betaal je geen bijtelling over je privé brandstof dan? Dat is een administratieve rompslomp. Ik ken werkelijk geen lease regelingen waar je je privé brandstof zelf betaald. Hoe willen ze dat überhaupt berekenen.

• pagani
  • Niet online
sham27 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Hoe betaal je geen bijtelling over je privé brandstof dan? Dat is een administratieve rompslomp. Ik ken werkelijk geen lease regelingen waar je je privé brandstof zelf betaald. Hoe willen ze dat überhaupt berekenen.
Heel simpel, je betaalt de bijtelling voor de auto/afschrijving/belasting/verzekering, betaalt zelf de brandstof en declareert de kilometers zakelijk (bijvoorbeeld), of je houdt je zakelijke ritten bij en de brandstof wordt verrekend naar verhouding zakelijke kilometers/totale kilometers.

Dit is meer gebruikelijk buiten de IT-sector, bij kleine leaseauto's voor bijvoorbeeld schoonmakers e.d.

[Voor 17% gewijzigd door pagani op 05-02-2021 13:56]

• Koppensneller
  • Laatst online: 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

[...]

€75.00 Onderhoud auto
€110.00 Parkeerkosten

Maar vaak ook wel. En 300 euro aan kosten (nog excl. brandstof) per maand... Dat komt ongeveer overeen met de bijtelling voor een leaseauto van 40K.

Je vergeet voor het gemak trouwens nog de afschrijving, ook niet verwaarloosbaar.

[Voor 5% gewijzigd door Koppensneller op 05-02-2021 13:58]

• sham27
  • Nu online
pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Heel simpel, je betaalt de bijtelling voor de auto/afschrijving/belasting/verzekering, betaalt zelf de brandstof en declareert de kilometers zakelijk (bijvoorbeeld), of je houdt je zakelijke ritten bij en de brandstof wordt verrekend naar verhouding zakelijke kilometers/totale kilometers.

Dit is meer gebruikelijk buiten de IT-sector, bij kleine leaseauto's voor bijvoorbeeld schoonmakers e.d.
Maar je betaalt toch bijtelling obv de fiscale cataloguswaarde van de auto?

• pagani
  • Niet online
sham27 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Maar je betaalt toch bijtelling obv de fiscale cataloguswaarde van de auto?
Excuus, eventuele eigen bijdrage en bijtelling.

Maar concluderend: De brandstof staat lós van de bijtelling. Je kan prima een zakelijke auto hebben zonder tankpas.

• Jeroenneman

Jeroenneman

pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Excuus, eventuele eigen bijdrage en bijtelling.

Maar concluderend: De brandstof staat lós van de bijtelling. Je kan prima een zakelijke auto hebben zonder tankpas.
Het kan, maar het is zeer ongebruikelijk.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:13

Het ligt aan je omgeving. Blijkbaar vinden ze het belangrijk. Ik vind het trouwens niet heel persoonlijk ofzo. Het is maar een auto.

Ik heb zelf die vraag nooit gesteld en ook is het mij nooit gevraagd.

Ik heb wel eens aan vrienden gevraagd waarom er in vredesnaam een gloednieuwe BMW voor de deur stond maar daar hadden ze een valide excuus voor.

PV Output

• rimave
De afgunst van een leaseauto is er bij mensen een beetje ingeslopen, omdat dat eerst alleen zakelijk kon en die mensen waren niet bepaald zuinig op die auto's. Ze reden ook vaak nonchalant en haar. Tenminste dat was het idee. Ik denk dat daar ook die afgunst vandaan komt.

Ik zie wel vaker tweedehands auto's in de lease aangeboden worden. Die zijn qua prijs wel aantrekkelijk. Zo zag ik laatst een volledig volgeladen Yaris Hybrid uit 2018 staan. Die moest 180 euro kosten per maand. Als je dat afzet tegen bijv. een maandabbo op de trein dan valt dat reuze mee.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:29
KelvinX schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:11:
Het is de toon die de muziek maakt :)

De echt zure lui filter je er wel uit, dat waren in mijn geval ook niet echt mijn vrienden, maar vrienden van, of bekenden die de binnenkant van de auto ook nooit zouden zien.

Over het algemeen is het een onhandig of onwetend gestelde vraag die voortkomt uit oprechte interesse omdat ze zelf ook gewoon hard voor hun geld moeten werken maar er niet een dergelijke auto op na kunnen houden. Dat leidt dan vaak weer tot een interessant gesprek over werk en fiscale verschillen tussen Nederland en buitenland op automobiel vlak.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:56
Ik vraag me oprecht af waarom iedereen in mijn omgeving als eerste die vraag stelt als ik zeg dat ik een auto besteld heb.
Als je letterlijk het woord "besteld" gebruikt dan kan ik het mij goed voorstellen. Iedereen die ik ken zou namelijk, als het geen lease o.i.d. is, iets zeggen als "ik heb een nieuwe auto" of "ik heb een auto gekocht" (en of het dan "nieuw nieuw" of "nieuw voor mij" is maakt daarbij niet uit voor wat er gezegd wordt). Als het wel lease is, dan is het meestal iets als "ik krijg een nieuwe auto" of "ik mag een nieuwe auto uitzoeken/bestellen".

Dit is dus gebaseerd op mijn omgeving en sociale kring, n=1, etc. Geen idee of dit voor de Nederlandse samenleving als geheel zo is.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-03 18:43
Ja, dat doe ik. En ja, dat kan ik.
Want leasen zou voor mij hebben betekend dat ik vast zat aan mijn vorige werkgever en het leasecontract duur had moeten afkopen voor €15.000 euro.
Hier geen probleem, als ik weg wil dan zeg ik mijn contract op en lever ik mijn auto in. Officieel moet je het bedrage wat je boven je lease budget zit vergoeden echter is dit nog nooit daadwerkelijk uitgevoerd.

En 15k betalen voor afkopen van de auto? Fijne werkgever 8)7
Die luxe heb ik niet: heb een auto van de zaak en kan deze zakelijk of prive rijden. Als ik geen auto wil dan krijg ik dit bedrag echter niet uitbetaald. (mag dan wel reiskosten declareren :9 )

Mijn laatste zelf gekochte auto heeft €6500 gekost en hebben we 4 jaar in gereden. Brandstof + verzekering + wegenbelasting + afschrijving + onderhoud kostte ons in totaal ongeveer €450 in de maand. En dat was een auto van (destijds) bijna 10 jaar oud....

Rij nu een leasebak voor rond de €180 in de maand.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 14:27
Mensen denken dat lease gratis is. Dat is natuurlijk niet zo. Leasen is een keuze. Je rijdt niet met alles er op en aan, maar hebt niets. Kopen is leuk, je hebt iets ,maar zodra je de garage uitrijdt is de auto 25% minder waard. Het is een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken, maar doe niet alsof leaserijders het allemaal gratis krijgen van de baas.

Emos

• sham27
  • Nu online
Emos schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:36:
Mensen denken dat lease gratis is. Dat is natuurlijk niet zo. Leasen is een keuze. Je rijdt niet met alles er op en aan, maar hebt niets. Kopen is leuk, je hebt iets ,maar zodra je de garage uitrijdt is de auto 25% minder waard. Het is een keuze die iedereen voor zich zelf moet maken, maar doe niet alsof leaserijders het allemaal gratis krijgen van de baas.
Dat is zó waar inderdaad. Als ik dan even voorreken wat mijn auto kost aan netto bijtelling en misgelopen uitkering van leasebudget schrikken ze zich rot..

Daar kan je privé ook een hele leuke auto voor rijden. Maar ik ben wel fan van het zorgeloze en de brandstofpas.

[Voor 8% gewijzigd door sham27 op 05-02-2021 14:43]

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:32
sham27 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:47:
Ik heb die vraag eigenlijk nog nooit zo gehad. Maar andersom gebruik ik het weleens als een soort verantwoording (vreemd eigenlijk).

Ik was 33 toen ik mijn redelijk dikke en opvallende leaseauto van 60k kreeg. Vaak kreeg ik een opmerking/compliment over mijn auto en mijn reactie was dan eigenlijk altijd: “dank je, maar het is wel een leaseauto hoor”. Alsof ik druk voelde dat ik aan een ander moet verantwoorden hoe ik zo’n auto kan rijden.
Herkenbaar, ook al is die van mij een stuk goedkoper. Het ligt niet voor de hand dat ik op mijn leeftijd een splinternieuwe auto koop van 40k. Geen idee wat ik met die opmerking steeds wil bereiken want ik geloof niet dat iemand de link naar ongure praktijken zou leggen of iets dergelijks. 8)

Inmiddels is de lease auto een aantal jaar oud en maak ik de opmerking nog zelden. In de loop van dit jaar staat er weer een nieuwe voor de deur en dan zal ik misschien terugvallen in oude gewoontes :+

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:38:

Vooral dit..
Wat wil de TS nu horen van ons ?

oooh wat goed dat je private lease hebt en dat je dat kan betalen etc etc.
Kansloos topic IMO

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 16:27
Haha je storen aan mensen die vragen of het een leaseauto is als het ook nog echt een leaseauto is. Pfff onzeker much?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
JunkieLimbo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:53:
Haha je storen aan mensen die vragen of het een leaseauto is als het ook nog echt een leaseauto is. Pfff onzeker much?
Bij mij gaan ze er meestal van uit dat het een lease-auto is terwijl het dat niet is. Mag ik me dan wel onzeker voelen ? :P

[removed]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pagani schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:55:

Afgezien van de Islamitische landen waar schulden aangaan niet mag
Schulden aangaan mag in islamitische landen wel. Alleen rente vragen op een schuld mag niet en dus valt er voor banken niets aan te verdienen.

• pagani
  • Niet online
Tja, toen ik na een baanwissel een eigen auto moest kopen en het een Auris TS hybride werd ging ook iedereen er vanuit dat het een leaseauto was. Dat was het niet, maar op dat moment gewoon de gunstigste auto (afgezien van een diesel) voor mijn gebruik.
downtime schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Schulden aangaan mag in islamitische landen wel. Alleen rente vragen op een schuld mag niet en dus valt er voor banken niets aan te verdienen.
En je mag de schuld niet niet (dubbele ontkenning :P ) terugbetalen. Dé reden waarom er zoveel sportwagens staan te verstoffen op de vliegveldparkeerplaatsen van de Emiraten, je kunt beter vluchten dan blijven als het even wat minder gaat financiëel.

[Voor 50% gewijzigd door pagani op 05-02-2021 15:03]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Interesse of afgunst.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik rij een Citroen C2 uit 2006 met 50? PK en krijg nooit te horen of ik een lease heb :'( voelt wel onzeker hoor! Maar dan kan ik zeggen dat ik hem gratis gekregen heb :9

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 23:51

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik krijg de vraag zelf ook veel, als ze zien wat mijn hobby auto is. Of de nieuwe zakelijke auto.
Zegt altijd dat ik ze gespaard heb met zegeltjes bij de supermarkt .

Dan houden ze vaak wel gelijk op met zulke vragen stellen.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
Gewoon zeggen dat je je oude S klasse hebt ingeruild.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39

Het kan ook gewoon interesse zijn natuurlijk. Ik zal eerlijk zijn, een jaar of 6 geleden heb ik zelf ook een dikke auto gekocht, super trots op. Op de kentekenplaat stond nog Leaseplan (ex-lease), dat heb ik er serieus afgeschuurd zodat mensen niet zouden denken dat het een lease wagen was. Hij was van mij, met mijn eigen domme kop betaald ja!

Het gros van de nieuwe wagens in NL is nou eenmaal lease. Tenzij je het financieel zo goed voor elkaar hebt is het kopen van een ietwat luxe auto gloednieuw bij de dealer gewoon een zeer slechte beslissing. Afschrijving zorgt ervoor dat je geld sneller verdampt dan water op de hete kolen.
En als je dat geld hebt zal je niet zo snel een kale A4/3/C rijden, maar eerder de RS/M/AMG.

Ik heb er nog steeds wat moeite mee omdat ik auto rijden leuk vind en als hobby zie, om dat imago/zelfwaarde die ik er aan vast plak echt helemaal los te laten, maar het is al een stuk beter. Ik heb geleerd van die vorige auto - ik mis hem, maar ook niet. Heb nu een leuke auto die niet te duur is, maar wel leuk, en nu speelt de twijfel met corona of ik hem wel weg wil doen. Ondertussen is er ook een private lease (komt morgen!).
Niet omdat ik hem nieuw niet kan betalen, maar omdat ik het niet wil.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:47
/aap rijdt in een 2e hands Ford Focus uit 2008.

Als ik mensen zie rijden in een dure auto, dan kan ik niet ontkennen dat ik een beetje jaloers ben.
Maar van de andere kant: ik kan best een duurdere auto betalen, maar vind het niet belangrijk genoeg om daar zoveel geld tegenaan te gooien. Ik ben menselijk, dus ik heb een mening over mensen die andere keuzes maken dan ik O-)

Als ik iemand zie in een dure wagen, dan vul ik op grond van vooroordelen in in welke categorie deze valt. Ik kan dan kiezen uit:
1. baan waarbij je een auto van de zaak krijgt
2. iemand met (te) veel geld
3. iemand met (te) weinig geld, maar die auto als prioriteit heeft
4. lid van de Audi-bende of aandeelhouder in een XTC lab

De vragen die de TS krijgt komen wsl. voort uit de behoefte te weten in welke categorie hij geplaatst moet worden.

Ik schat zo in dat de mensen in categorieen 2, 3 en 4 een dure auto rijden om indruk te maken op de buurman en de rest van de wereld, dus die kunnen vragen over hun auto vast alleen maar waarderen. (Nu komen er vast reacties in de trant van "ik heb een BMW X5 omdat ik dat een fijne auto vind en niet om mee te patsen", maar daar trap ik niet in!)
In categorie 1 zal het verdeeld zijn tussen mensen die wat ongemak voelen bij hun mooie auto en vragen daarover en mensen die als ze geen auto van de zaak hadden gehad dan in categorie 2, 3 of 4 zouden zitten.

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

aap schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:25:
/aap rijdt in een 2e hands Ford Focus uit 2008.

Als ik mensen zie rijden in een dure auto, dan kan ik niet ontkennen dat ik een beetje jaloers ben.
Maar van de andere kant: ik kan best een duurdere auto betalen, maar vind het niet belangrijk genoeg om daar zoveel geld tegenaan te gooien. Ik ben menselijk, dus ik heb een mening over mensen die andere keuzes maken dan ik O-)

Als ik iemand zie in een dure wagen, dan vul ik op grond van vooroordelen in in welke categorie deze valt. Ik kan dan kiezen uit:
1. baan waarbij je een auto van de zaak krijgt
2. iemand met (te) veel geld
3. iemand met (te) weinig geld, maar die auto als prioriteit heeft
4. lid van de Audi-bende of aandeelhouder in een XTC lab

De vragen die de TS krijgt komen wsl. voort uit de behoefte te weten in welke categorie hij geplaatst moet worden.

Ik schat zo in dat de mensen in categorieen 2, 3 en 4 een dure auto rijden om indruk te maken op de buurman en de rest van de wereld, dus die kunnen vragen over hun auto vast alleen maar waarderen. (Nu komen er vast reacties in de trant van "ik heb een BMW X5 omdat ik dat een fijne auto vind en niet om mee te patsen", maar daar trap ik niet in!)
In categorie 1 zal het verdeeld zijn tussen mensen die wat ongemak voelen bij hun mooie auto en vragen daarover en mensen die als ze geen auto van de zaak hadden gehad dan in categorie 2, 3 of 4 zouden zitten.
Ik kan niet ontkennen dat ik sommige mensen wel eens in categorie 4 heb geplaatst. Ik heb een tijdje in Arnhem gewoond, vlak bij een rits coffeeshops. Daar zag ik meer dan eens jongens van een jaar of 20 met een migratieachtergrond in dikke Mercs of BMW's laagvliegen en/of luide muziek met migratieachtergrond.

Jaloers ben ik overigens niet op mensen die in dure auto's rijden. Ik rij bijna mijn hele autoleven Saab en daarmee is per definitie bijna elke nieuwe auto 'een dure auto'. En ja, ik kan zonder lening of financiering prima een nieuwe BMW kopen. Ik heb geen enkele reden om jaloers te zijn op andermans bezit. Hooguit frons ik mijn wenkbrauwen bij de categorie 4 autobezitters.

What's a cube to you?

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dark Angel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:04:
Ik krijg de vraag zelf ook veel, als ze zien wat mijn hobby auto is. Of de nieuwe zakelijke auto.
Zegt altijd dat ik ze gespaard heb met zegeltjes bij de supermarkt .

Dan houden ze vaak wel gelijk op met zulke vragen stellen.
Dat is wel een hele leuke! Die ga ik ook gebruiken denk ik :P

Als ik geen zin heb om te antwoorden zeg ik meestal “dat zeg ik niet, want dan weet jij het ook”. Heel flauw, maargoed :D

Ik ben zelf een enorme autofanaat, maar ik rij een VW Up. Dus erg geloofwaardig kom ik dan niet over :P Ooit.. Ooit komt er een coole auto (denk/hoop ik dan maar)! De Up is een perfecte auto voor m’n benodigdheden en nu we toch nergens heen kunnen rijden ben ik blij dat er geen duurdere auto voor de deur geld staat te kosten.

Canon EOS R | Olympus OM-1

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
De 1ste vraag die ik altijd krijg is: Sinds wanneer heb jij een auto
Het antwoord is dan: Sinds er private lease bestaat

[Voor 28% gewijzigd door NoahAmber op 05-02-2021 17:29]

• Blue-eagle
  • Niet online
Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Fair enough :D Dan nog ben ik aan het eind goedkoper uit en heb ik veel meer flexibiliteit ongeacht wat de toekomst brengt:
  • Als ik de auto zat ben of niet nodig heb kan ik hem verkopen. Veel leasers zitten vast aan een lang contract met een dure boete als ze d'r voortijdig vanaf willen.
  • Mijn auto is al betaald en ik ben van plan hem helemaal op te rijden. De goedkoopste auto om te rijden is een auto die zo oud is dat hij bijna niks meer afschrijft. Mijn vader heeft een Golf 5 die erg prettig is uitgerust, lekker rijdt, en niks meer afschrijft omdat hij bijna niks meer waard is. En d'r zit meer luxe aan dan vele "moderne" auto's, alleen geen touch screens :+
  • Als ik de auto enige tijd niet gebruik kan ik hem schorsen bij de RDW. Eerlijk gezegd geen idee of een leasemaatschappij dit ook toestaat. Maar in mijn geval betaal ik dan geen verzekering, geen wegenbelasting, geen brandstof, (geen onderhoud?) en afhankelijk van waar ik hem neerzet (niet op de openbare weg) ook geen parkeerkosten.
  • Ik kan mijn auto uitlenen aan iemand anders, wat bij leasecontracten niet altijd zo makkelijk is.
  • Na 5 jaar moet jij je auto inleveren en heb je niks, ondanks dat je al die tijd wel hebt betaald. Maar na 5 jaar heb ik een auto die van mijzelf is, welke ik kan inruilen of gewoon kan verkopen.
  • En mocht ik straks wel gaan werken waar ik een leaseauto kan krijgen en waar ik veel moet gaan rijden? Nou, dan houd ik mijn eigen auto voor alle privekilometers, en die leasebak voor alle zakelijke.
Al met al ben ik maandelijks goedkoper uit, heb ik minder tot geen verplichtingen, en is de auto 100% van mij. Een leaseauto is nooit van jou. Je betaalt over de looptijd de waarde van de auto waarna je d'r helemaal niks aan overhoudt.

En ja, ik weet het, voor mensen die veel rijden is leasen goedkoper en slimmer. Maar volgens mij staan de meeste mensen vandaag de dag grotendeels stil :+

Een vriend van me heeft een hybride leaseauto die steeds leeg is omdat hij er niet genoeg mee rijdt. Dat ding staat voor zijn huis leeg te lopen voor een leasebudget van €800 per maand. In welke wereld is dat financieel handig? :D

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dat kinderachtige gedweep met al of niet (lease) auto's. Het is zo futiel allemaal. Jongens met speeltjes eventueel betaald door de Baas. En dan nog een potje pochen hoeveel "K" per jaar je tussen de wielen zit ook meestal voor de Baas. Zo jammer dat de "wagen" echt het allerbelangrijkste speeltje is voor mannen. Zeer slecht voor het milieu maar die 80.000 kilometers per jaar zijn "noodzakelijk".

Een totale omslag wat betreft de "vervoersbehoefte" zou mooi zijn. Ook omdat dat niet meer zo lang kan duren natuurlijk. En als men zou bereken hoeveel tijd men kwijt is aan al die verplaatsingen dan stelt het uurloon niet zoveel voor. Die berekening wordt nooit gemaakt. En dan nog de schade die men aanricht qua vervuiling en het in hoog tempo opmaken van hulpbronnen. Zodat er niets meer over is voor volgende generaties. Ook dat wil men liever niet weten.

[Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 05-02-2021 20:44]

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-03 20:37
Omdat sommige mensen denken dat een auto nieuw kopen een domme investering is en ze horen dat leasen een financieel betere/slimmere keuze is.
Daarom vragen ze af of jij ook de slimme keus hebt gemaakt. Ze gaan er dus vanuit dat je een goede keus hebt gemaakt.

BOOOOM een positieve blik op het verhaal. Jij maakt er een negatief verhaal van, maar dat ben jij.

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 15:39

Misschien heb ik heel ander soort kennissen, vrienden of familie als jij, maar ik heb het serieus in de afgelopen 25 jaar dat ik een lease auto rij nog nooit gehoord.

En zo wel, wat maakt het uit? Soms zijn mensen gewoon benieuwd of willen weten hoe jij de dingen regelt zodat ze het zelf ook zo kunnen doen? Ik zie werkelijk het probleem niet....

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-03 20:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Tuurlijk je hebt altijd wel van die snelle jongens waarvan je direct weet dat het een alpha/ego dingetje is. Maar om dat dan meteen maar altijd als jaloezie of bepaling van sociale status oid te interpreteren lijkt me wat te simpel gesteld. Financiële vragen rondom arbeid en transport zijn wat mij betreft geen raar gespreksonderwerp. Praktisch iedereen is ermee bezig en heeft er wat over te zeggen. En kan juist ook dienen om zelf een beter beeld van keuzes en mogelijkheden te krijgen, zonder er meteen een waardeoordeel aan te hoeven verbinden. Aan een onbekende zou ik het misschien niet direct vragen en als je het te persoonlijk vind om te delen ook prima, maar ergens geef je dan juist aan er zelf dus wel gevoelig voor te zijn.

[Voor 127% gewijzigd door -36- op 05-02-2021 22:30]

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
Als je zegt dat mensen ALTIJD dit vragen als je een auto besteld hebt.. hoe vaak bestel jij een nieuwe auto dan?
Zoals al eerder aangegeven suggereert jouw vraag meer, dan de vraag of de auto geleased wordt.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 13:31

Who cares?
Maakt toch allemaal niet uit? Jij hebt natuurlijk te kiezen welke info je deelt met wie en met wat voor auto je rond tuft.

In ieder geval maakt het mij niet uit, ik deel zo'n dingen heel gemakkelijk met vrienden en kennissen. Die delen dan ook hetzelfde terug. Worden we enkel beter van want zo weet je of je onderbetaald bent of niet. Niks om mee te lachen natuurlijk maar om actie mee te ondernemen :) Hebben we ook gewoon een gedeelde google sheet voor :+

Op kracht bij punt te zetten. Ik schep als Belg in d IT 3,6K en heb een lease kar van het werk. Wel nog nooit nare vragen gekregen. Enkel vragen uit interesse of "zet de stoelverwarming eens aan" O-)

• pagani
  • Niet online
In Nederland maakt de vraag hoeveel je verdient ook weinig uit, praktisch gezien verdient iedereen met een bruto salaris tussen de zeg 2k en 4k netto hetzelfde (zie Het (on)bestaan van het middeninkomen)
Dat is ook wel een reden waarom nieuwe of luxe auto's opvallen, die maken automatisch een flink onderdeel van je budget op (hetzij aan afschrijving, hetzij aan leasebedrag)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Ik krijg altijd de vraag van welke sloperij mijn auto komt, zo kan het ook.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:50
BLACKfm schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:08:
Mijn 'afgunst' van de leaseauto kwam op het moment dat ik begon met werken. En dan niet van 'jij hebt een auto en ikke niet dus jij bent een lul', maar omdat die types dan heel pocherig doen over een relatief luxe auto terwijl ze er (zakelijk) heel goedkoop mee wegkomen.

Private lease voor een beetje leuke auto waar je voornamelijk woon-werk verkeer mee hebt (20K km/j) ben je al snel 350-400 euro per maand voor kwijt, en dan moet je er ook nog brandstof in stoppen. Ben je zo 500 euro per maand voor kwijt. Als je dat kan betalen vind ik dat een mooie prestatie.
En ja, het kan goedkoper, maar in een C1/UP/Aygo ga je niet comfortabel die kilometers maken.

Ga je met die zelfde auto gaat pochen dat je voor 100-150 euro 'bijtelling' de halve wereld kunt rondrijden zonder extra kosten vind ik je gewoon een lul.

Het komt ook neer op prioriteiten denk ik. De één wil gewoon een dikke wagen, ondanks de kosten, en een ander wil gewoon droog van A naar B komen. Als er toevallig een airco in zit is het mooi meegenomen.

Maar omdat het vanuit zakelijke lease lekker 'goedkoop' is om een dikke auto te rijden en daar dan mee te pronken vind ik geen goede instelling.
Als ze het zelf zouden moeten betalen reden ze eerder in een UP dan in een Golf. Die kijken alleen naar financieel gewin.

Maar dat zal ook de aard van het beestje zijn. Als je de keus krijgt om voor 100 euro een opgedirkte C/D segmenter te rijden of het privé moet doen met een kale auto uit het A-segment voor het dubbele van het geld, dan is mijn keus ook snel gemaakt.
en als je bijtelling 487,00 euro is :+.

Nee ik snap je wel ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee