Ik heb best lang leaseauto's gereden. En de auto's die ik had zijn overwegend (zeker de laatste keren) fijne auto's geweest. Auto's waar ik prettig in reed, die voldoende uitgerust waren, comfortabel en modern. Als áuto vond ik ze prettig. Maar het feit dat ze niet van mij waren, toch ongemakkelijk. Ik mocht niet zelf beslissen wat voor banden eronder kwamen, over een kras deden ze snel moeilijk en je betaalt nog steeds bijtelling zonder dat je daar echt iets mee opbouwt.
Bij ons is het (onder collega's) vaak juist de aanname dat je een lease auto hebt, simpelweg omdat zoveel mensen dat hebben. Maar het gaat vaak ook gepaard met (waarde) oordelen en aannames. Mensen vragen naar een lease, en zoals ik hier ook teruglees in dit topic is dat soms ook omdat ze het 'zelf onverstandig vinden' om zoiets (prive lease) te doen. Wat boeit jou het dat een ander die keuze maakt? Je hebt er zelf geen last van. Heel veel collega's (zo ook mijn sales collega) kiest blind voor lease omdat het 'zo veel gemak' oplevert. En dan vraag ik daar eens op door: "Ja, als er wat stuk is hoef ik de garage maar te bellen en het word gemaakt". Tja, dat werkt bij mij (eigendom) niet anders hoor

. Verschil is dat ik moet pinnen bij ophalen...

. Feitelijk is er weinig verschil in 'moeite' en uitzondering daargelaten (ik ben niet zo bekend met de wereld van private lease maar misschien is er inkoopvoordeel oid) zal eigendom over de band genomen voordeliger zijn denk ik.
Maar ondertussen is hij aan het bijdraaien. Heel anecdotisch, maar zijn nieuwe (6 maanden) mercedes staat nu bij de dealer binnen omdat er uitlaatgassen door de airco naar binnen kwamen

en voor de leenauto moet hij contant bijbetalen (zit blijkbaar niet in het contract). Banden ook geen eigen keuze en winterbanden niet inbegrepen (te duur blijkbaar). Dan ben ik toch blij dat mijn niet-mercedes gewoon schone lucht door de airco trekt, netjes op een winterbandenset staat wanneer van toepassing en dat ik weet waar ik aan toe ben als er kosten/reparaties zouden zijn. Bij hem is er dik bespaard om een semi-premium auto (met minder PK's/ruimte/stoelen dan mijn oostblokker, maar wel een mooi dashboard

) mogelijk te maken binnen budget.
Nu heb ik andere motieven dan sommige collega's. Ik let ook op milieu-impact en levensduur. En omdat ik binnen onze lease opties nooit voor een echt voordelige auto zou kunnen kiezen (ze voeren alleen 'premium' merken) kan ik nooit echt goedkoop uit zijn terwijl ik er nu met een priveregeling geld op overhou.
Ik rij ook nog regelmatig met mijn Starlet naar klanten of het vliegveld. Dat vind mijn sales (een veel anderen) ondertussen niet vreemd. Ding staat er fris bij, goed onderhouden, schoon, geen roest. En ze weten dat ik, ondanks dat ik eerder dure/snelle auto's had (puur voor de lol, want het kon) niet zoveel meer om die statusobjecten geef.
Als jij de vraag krijgt of het lease is, en je stoort je eraan: het advies werd in reactie 2 al gegeven: stoor je er gewoon niet aan. Het is net zoveel jouw 'ding' als het hunne. Misschien hoef je helemaal niet te vertellen dat je uberhaupt een auto besteld hebt. Feit dat je erover begint is uitnodiging om het onderwerp auto's te bespreken en in die context niet vreemd dat ze naar details vragen. Misschien vind je het stiekem toch prettig als ze naar jouw nieuwe statussymbool vragen?

.
[Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 12:24]